Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:49
Ik heb het terug gezet naar IP Homeassistant, krijg 2 of 3 waarden door en daarna gaat het weer mis. Balen zeg... Mijn zonwering wordt o.a. geregeld door de waarden van de PV installatie :(

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:01
vandermark schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:46:
Ik heb het terug gezet naar IP Homeassistant, krijg 2 of 3 waarden door en daarna gaat het weer mis. Balen zeg... Mijn zonwering wordt o.a. geregeld door de waarden van de PV installatie :(
Had ik ook. Na de 2e keer aanpassen bleef het wel goed staan.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16
vandermark schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:46:
Heb het hier ook, knap vervelend. Ik ga kijken of ik Growatt kan blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
s020506 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:04:
[...]

Had ik ook. Na de 2e keer aanpassen bleef het wel goed staan.
Hier niet, al drie keer in webinterface van shinewifi geweest om te targetten naar IP van Homeassistant ipv growatt domein. Blijft niet staan, na herstarten gaat het één keer goed en staan alle waarden in HA, maar daar blijft het bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzz
Het lijkt erop dat het ipadres van server.growatt.com veranderd is. Heb nu in grott.ini gezet:

[Growatt]
# Ip address and port of Growatt server (specify only if IP has changed)

ip = 8.209.71.240

Dit lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Tazzz schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:51:
Het lijkt erop dat het ipadres van server.growatt.com veranderd is. Heb nu in grott.ini gezet:

[Growatt]

ip = 8.209.71.240

Dit lijkt te werken.
Tx! Ga het direct proberen

Edit: Lijkt hier ook te werken, top! :)
Edit 2: Te vroeg gejuicht... Eén goed waarde en het stopt direct weer.

[ Voor 13% gewijzigd door vandermark op 16-07-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-06 13:32
Tazzz schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:51:

[Growatt]

ip = 8.209.71.240

Dit lijkt te werken.
Hier ook problemen. Ik heb net weer het IP address teruggezet naar mijn HA server. Even kijken of dit werkt of dat hij straks weer terug schiet naar default.
Ik heb nooit iets met grott.ini gedaan. Klopt het dat deze leeg is, of gaat er iets niet goed bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzz
Voggy schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:58:
[...]

Hier ook problemen. Ik heb net weer het IP address teruggezet naar mijn HA server. Even kijken of dit werkt of dat hij straks weer terug schiet naar default.
Ik heb nooit iets met grott.ini gedaan. Klopt het dat deze leeg is, of gaat er iets niet goed bij mij?
Grott.ini is bij mij gewoon gevuld.

Ik gebruik een Growatt Shine Wifi X.Grott draait bij mij in een docker op een Unraid systeem. Die stuurt via MQTT berichten uit naar Home Assistant. Ik gebruik dus niet een integratie op Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

s020506 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:47:
Dit is een bekend probleem, kwam ik vanmorgen achter: https://github.com/johanmeijer/grott/issues/542

Na 2 keer opnieuw instellen via de web portal werkt alles weer zoals normaal. Vanavond thuis maar ff kijken of ik de hints in het linkje hierboven kan volgen.
1. update the IP field in the grott.ini file to be 47.91.92.81 (this is the AU Growatt server)
OR
2. Setting blockcmd = True in the grott.ini file

Ik heb beide gedaan. Optie 2 hielp niet, optie 1 heb ik daarna geprobeerd maar dan naar ip 8.209.71.240 laten verwijzen en so far so good. Hopelijk is het definitief.

This too shall pass

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:14
Ik heb het volgende gedaan:
(wat ik hier gevonden heb)
Go to the Growatt Add-on->Configuration , toggle on 'Show unused optional configuration options' and type in 47.91.92.81 in the 'ggrowattip' field.
En dan ipv 47.91.92.81 het ip van @Tazzz ingevuld dus 8.209.71.240

Ben het pas net aan het testen maar er komt nu al langer data binnen dan toen ik alleen het ip op de growatt portal opnieuw invulde.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Tinusvolkel schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:46:
Ik heb het volgende gedaan:
(wat ik hier gevonden heb)

[...]

En dan ipv 47.91.92.81 het ip van @Tazzz ingevuld dus 8.209.71.240

Ben het pas net aan het testen maar er komt nu al langer data binnen dan toen ik alleen het ip op de growatt portal opnieuw invulde.
Dank!
Nu zie ik het gewijzigde ip ook terug in de log van de HA grott addon. Nu morgen even afwachten.

Edit: Zojuist via dataportal het IP adres gewijzigd en er zijn twee keer inputs gekomen, lijkt erop dat deze methode werkt voor de Growatt addon in HomeAssistant :)

[ Voor 12% gewijzigd door vandermark op 17-07-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17
Hier ook hetzelfde probleem met dat Grott opeens geen data meer krijgt sinds vamorgen. Kun je die setting ook aanpassen in het portaal van Growatt bij "My Photovoltaic Devices"? Mijn omvormers hangen best op een lastige plek en ik moet een ladder etc gaan regelen als ik erbij wil komen. Dus hopelijk is er een manier om het te doen zonder bij de omvormer te komen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
GAEvakYD schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:38:
Hier ook hetzelfde probleem met dat Grott opeens geen data meer krijgt sinds vamorgen. Kun je die setting ook aanpassen in het portaal van Growatt bij "My Photovoltaic Devices"? Mijn omvormers hangen best op een lastige plek en ik moet een ladder etc gaan regelen als ik erbij wil komen. Dus hopelijk is er een manier om het te doen zonder bij de omvormer te komen.
Ja, kan via de web portal. Nadat je bent ingelogd klik je op "All Devices", rechts naast "My Photovoltaic Devices". Dan bij "Datalogger Settings" kan je het ip adres weer instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
s020506 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 06:58:
[...]

Ja, kan via de web portal. Nadat je bent ingelogd klik je op "All Devices", rechts naast "My Photovoltaic Devices". Dan bij "Datalogger Settings" kan je het ip adres weer instellen.
Thanks, door de hint "All devices" kwam ik wel op de juiste plek uit.

Wat wel gek is. Ik heb drie omvormers en drie dataloggers. Alle drie loggen ze nu naar het IP adres 95.99.9.134, echter gebruiken ze alle drie een andere poort. 44825, 14883 en 12166.

Als ik de gegevens probeer aan te passen naar mijn interne IP waar Grott op draait lijkt er weinig te veranderen. Na een paar minuten en een refresh staat het IP adres nog steeds op de oude waarde. Wat ik doe is te zien op onderstaand screenshot.

Intern IP adres ingesteld. Geprobeerd met en zonder de poort in te stellen. Onderin het scherm het growatt wachtwoord (growat+datumvandaag) en dan op Yes drukken. Dan krijg ik ook de melding dat de setting succesvol gezet is. Echter als het scherm dan sluit en ververs blijf ik de oude waardes zien.

[ Voor 14% gewijzigd door GAEvakYD op 17-07-2024 09:57 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
GAEvakYD schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:34:
[...]

Thanks, door de hint "All devices" kwam ik wel op de juiste plek uit.

Wat wel gek is. Ik heb drie omvormers en drie dataloggers. Alle drie loggen ze nu naar het IP adres 95.99.9.134, echter gebruiken ze alle drie een andere poort. 44825, 14883 en 12166.

Als ik de gegevens probeer aan te passen naar mijn interne IP waar Grott op draait lijkt er weinig te veranderen. Na een paar minuten en een refresh staat het IP adres nog steeds op de oude waarde. Wat ik doe is te zien op onderstaand screenshot.
[Afbeelding]

Intern IP adres ingesteld. Geprobeerd met en zonder de poort in te stellen. Onderin het scherm het growatt wachtwoord (growat+datumvandaag) en dan op Yes drukken. Dan krijg ik ook de melding dat de setting succesvol gezet is. Echter als het scherm dan sluit en ververs blijf ik de oude waardes zien.
Je zal ook ergens het Growatt IP adres moeten wijzigen, of in de grott.ini (als integratie/docker) of in de settings van de Growatt addon. Zie posts hierboven. Nadat je dit in grott.ini hebt gewijzigd, moet je daarna de datalogger nog een keer aanpassen IP-->Grott.

Verder heb ik in de datalogger de poort niet hoeven wijzigen, enkel de IP naar de Grott verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
vandermark schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:41:
[...]

Je zal ook ergens het Growatt IP adres moeten wijzigen, of in de grott.ini (als integratie/docker) of in de settings van de Growatt addon. Zie posts hierboven. Nadat je dit in grott.ini hebt gewijzigd, moet je daarna de datalogger nog een keer aanpassen IP-->Grott.

Verder heb ik in de datalogger de poort niet hoeven wijzigen, enkel de IP naar de Grott verwijzen.
Thanks, heb ik aangepast in de grott.ini nu.

Ondertussen komt er ook weer data binnen vanuit Grott. Blijkbaar is de setting in de girowatt interface wel aangepast, maar toont hij default nog dat oude adres. Als ik de settings weer open, staat wel mijn interne IP er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:44
Hmm... Ik heb ook dit probleem, ik krijg nu helemaal geen waardes meer binnen in Grott na het terugzetten van het IP in de omvormer.

Ik heb het IP gewijzigd in grott.ini maar ook zonder resultaat helaas.

Iemand nog tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Danielson schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:59:
Hmm... Ik heb ook dit probleem, ik krijg nu helemaal geen waardes meer binnen in Grott na het terugzetten van het IP in de omvormer.

Hoe gebruik je Grott? Wanneer je de addon in HomeAssistant gebruikt moet je in de addon in de settings het GrowattIP aanpassen, zie postst hierboven (aanpassen grott.ini heeft dan geen zin bij mij). Nadat ik dit heb gedaan en de datalogger IP aangepast werkt die weer vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
vandermark schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:43:
[...]

Hoe gebruik je Grott? Wanneer je de addon in HomeAssistant gebruikt moet je in de addon in de settings het GrowattIP aanpassen, zie postst hierboven (aanpassen grott.ini heeft dan geen zin bij mij). Nadat ik dit heb gedaan en de datalogger IP aangepast werkt die weer vlekkeloos.
Ik gebruik een losse Docker container voor Grott, waarschijnlijk moet ik het in de Docker-Compose file aanpassen, maar dat wordt even zoeken welke waarde het dan moet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

Danielson schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:59:

Ik neem aan dat je het aanpast in de Shinelink (of vergelijkbaar product), niet in de omvormer. Wat gebruik je om je Dockers te managen? Want dan is het inderdaad een eenvoudige aanpassing in je compose waar je ook hebt aangegeven waar de data naartoe moet.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Danielson schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:04:
[...]

Ik gebruik een losse Docker container voor Grott, waarschijnlijk moet ik het in de Docker-Compose file aanpassen, maar dat wordt even zoeken welke waarde het dan moet zijn...
Ik gebruik ook een losse docker container voor Grott, maar heb ook een Grott.ini in gebruik. Mijn docker compost file ziet er alsvolgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
version: '3.3'

services:
  grott:
    image: ledidobe/grott:latest
    container_name: grott
    volumes:
      - ./ini/grott.ini:/app/grott.ini
    restart: always
    #environment:
    #  - gmqttip=192.168.x.xx
    #  - gmqttauth=true
    #  - gmqttuser=user
    #  - gmqttpassword=password
    ports:
      - 5279:5279

Zoals je aan de waardes in commentaar ziet kun je ook waardes zetten zonder een ini file te gebruiken. Uiteindelijk heb je met de ini file iets meer controle. Op deze manier heb je dus een ini file staan op je host die je mapt inside de container. Mocht je de ini file willen zien als voorbeeld, geef maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:26
vandermark schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:43:
[...]

Met datalogger IP aanpassen bedoel je inloggen op de website van growatt, naar je devices gaan en het IP adres invullen waar je thuis Home Assistant hebt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
GAEvakYD schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:10:
[...]

Ik gebruik ook een losse docker container voor Grott, maar heb ook een Grott.ini in gebruik. Mijn docker compost file ziet er alsvolgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
version: '3.3'

services:
  grott:
    image: ledidobe/grott:latest
    container_name: grott
    volumes:
      - ./ini/grott.ini:/app/grott.ini
    restart: always
    #environment:
    #  - gmqttip=192.168.x.xx
    #  - gmqttauth=true
    #  - gmqttuser=user
    #  - gmqttpassword=password
    ports:
      - 5279:5279

Zoals je aan de waardes in commentaar ziet kun je ook waardes zetten zonder een ini file te gebruiken. Uiteindelijk heb je met de ini file iets meer controle. Op deze manier heb je dus een ini file staan op je host die je mapt inside de container. Mocht je de ini file willen zien als voorbeeld, geef maar aan.
Ah! Thx! Ik ben dus alleen even aan het kijken welke enviroment variable ik moet gebruiken om het IP te wijzigen, enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
Danielson schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Ah! Thx! Ik ben dus alleen even aan het kijken welke enviroment variable ik moet gebruiken om het IP te wijzigen, enig idee?
Dat is "ggrowattip".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Thx! En dat moet dus nu zijn: 8.209.71.240?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
@Danielson Dat IP heb ik zojuist geconfigureerd in m'n docker container op de Synology NAS en tot nu toe werkt dat ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Hmmmm... Nog no go hier, zie ik iets over het hoofd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
Grott settings:

:

version:                 2.8.2

verbose:                 True

trace:                   False

config file:             grott.ini

minrecl:                 100

decrypt:                 True

compat:                  False

invtype:                 default

invtypemap:              {}

include_all:             False

blockcmd:                False

noipf:                   False

time:                    server

sendbuf:                 True

timezone:                local

valueoffset:             6

offset:                  6

inverterid:              automatic

mode:                    proxy

grottip                  default

grottport                5279

_MQTT:

nomqtt                   False

mqttip:                  172.16.1.2

mqttport:                1883

mqtttopic:               energy/growatt

mqttmtopic:              False

mqttmtopicname:          energy/meter

mqttinverterintopic:     False

mqtttretain:             False

mqtttauth:               True

mqttuser:                mqtt

mqttpsw:                 

_Growatt server:

growattip:               8.209.71.240

growattport:             5279

_PVOutput:

pvoutput:                False

pvdisv1:                 False

pvtemp:                  False

pvurl:                   https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp

pvapikey:                yourapikey

pvinverters:             1

pvsystemid:              systemid1

_Influxdb:

influx:                  False

influx2:                 False

database:                grottdb

ip:                      localhost

port:                    8086

user:                    grott

password:                **secret**

organization:            grottorg

bucket:                  grottdb

token:                   **secret**

_Extension:

extension:               False

extname:                 grottext

extvar:                  {'none': 'none'}

Grott proxy mode started

Hostname : 6b0890b077a2

IP :  192.168.224.2 , port :  5279

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBSN_-fAYkZKixgPXgOocOvTqak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zl03SkEw3zwRBI4tUDbys3qu.png?f=user_large

Grot lijkt helemaal niets binnen te krijgen vanaf de omvormer, de log blijft stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Danielson schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:23:
Hmmmm... Nog no go hier, zie ik iets over het hoofd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
Grott settings:

:

version:                 2.8.2

verbose:                 True

trace:                   False

config file:             grott.ini

minrecl:                 100

decrypt:                 True

compat:                  False

invtype:                 default

invtypemap:              {}

include_all:             False

blockcmd:                False

noipf:                   False

time:                    server

sendbuf:                 True

timezone:                local

valueoffset:             6

offset:                  6

inverterid:              automatic

mode:                    proxy

grottip                  default

grottport                5279

_MQTT:

nomqtt                   False

mqttip:                  172.16.1.2

mqttport:                1883

mqtttopic:               energy/growatt

mqttmtopic:              False

mqttmtopicname:          energy/meter

mqttinverterintopic:     False

mqtttretain:             False

mqtttauth:               True

mqttuser:                mqtt

mqttpsw:                 

_Growatt server:

growattip:               8.209.71.240

growattport:             5279

_PVOutput:

pvoutput:                False

pvdisv1:                 False

pvtemp:                  False

pvurl:                   https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp

pvapikey:                yourapikey

pvinverters:             1

pvsystemid:              systemid1

_Influxdb:

influx:                  False

influx2:                 False

database:                grottdb

ip:                      localhost

port:                    8086

user:                    grott

password:                **secret**

organization:            grottorg

bucket:                  grottdb

token:                   **secret**

_Extension:

extension:               False

extname:                 grottext

extvar:                  {'none': 'none'}

Grott proxy mode started

Hostname : 6b0890b077a2

IP :  192.168.224.2 , port :  5279

[Afbeelding]

Grot lijkt helemaal niets binnen te krijgen vanaf de omvormer, de log blijft stil...
Ik zal je mijn grott.ini even dm'n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:55
@Danielson Een van de tips die vaker naar voren komt is:
blockcmd: False --> True

Overigens was het bij gisteren direct gefixt na 1 keer dit aan te passen via de UI van de addon:
Afbeeldingslocatie: https://gcdnb.pbrd.co/images/n8S0nJcrvwbU.png?o=1

Mijn grott.ini is overigens helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Ik heb gblockcmd ook getest, maar ook dit maakt geen verschil! :( Ik heb ook het idee dat de omvormer niet verbind naar mijn Grott container, maar gewoon nog naar server.growatt.com aangezien de app op mijn mobiel nog gewoon werkt ondankt dat het IP van mijn Grott container in de omvormer geconfigureerd staat en de Grott logs geen enkel tegen van leven laten zien! :?

*Update, mijn omvormer moet dus blijkbaar herstarten voordat hij het nieuwe Server IP oppakt! :)

[ Voor 19% gewijzigd door Danielson op 17-07-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
HowsMyApple schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:44:
@Danielson Een van de tips die vaker naar voren komt is:
blockcmd: False --> True

Overigens was het bij gisteren direct gefixt na 1 keer dit aan te passen via de UI van de addon:
[Afbeelding]

Mijn grott.ini is overigens helemaal leeg.
Nadeel van blockcmd op True zetten is dat je dan niet via de web portal je ip kan instellen. Ik heb het niet getest, maar werkte voor anderen inderdaad.

Sommigen konden ook server.growatt.com in de ini file ingeven, maar dat werkte bij mij niet. Een DNS lookup zegt dat je ook 8.209.71.240 of 47.254.130.145 kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Kan iemand mij helpen. hier lukt het nog niet.
In de addon heb ik bij ggrowattip 8.209.71.240 ingevuld.

via de growatt website naar all devices> datalogger > Set IP, en dan het IP adres van mijn Home Assistant ingevuld. Wachtwoord klopte, melding staat succesfull.
Maar daarna zie ik nog steeds bij datalogger staan: IP & Port:37.251.105.102:60534

Wat doe ik verkeerd, of moet ik anders doen?

-- edit, nu kijk ik bij MQTT en ik zie data staat van een paar minuten geleden. Wel raar dat ik bij de website nog een ander ip adres zie bij datalogger, maar lijkt nu toch even te werken.

[ Voor 19% gewijzigd door HBO88 op 18-07-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan_meijer
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:53
Growatt lijkt zijn ip adressen te veranderen en voert dit door in de dataloggers (shiniwifi/lan/link).

Je kunt dit voorkomren door blockcmd = True in [Generic] deel van de grott.ini te zetten.

Uiteindelijk moet wel het ip adres verandert worden (als growatt deze uitzet). Ik ga grott default iigv aanpassen binnenkort.

Je kunt ook zelf nieuwe ip adres zetten door ip=<ip/url> in [Growatt] deel van de .ini te zetten
Ik denk dat :

ip = server.growatt.com

het probleem verhelpt maar moet dat nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Danielson schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:04:
Ik heb gblockcmd ook getest, maar ook dit maakt geen verschil! :( Ik heb ook het idee dat de omvormer niet verbind naar mijn Grott container, maar gewoon nog naar server.growatt.com aangezien de app op mijn mobiel nog gewoon werkt ondankt dat het IP van mijn Grott container in de omvormer geconfigureerd staat en de Grott logs geen enkel tegen van leven laten zien! :?

*Update, mijn omvormer moet dus blijkbaar herstarten voordat hij het nieuwe Server IP oppakt! :)
Hoe herstart de de omvormer? Of bedoel je gewoon de ShineLan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
Eierkoekie schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Hoe herstart de de omvormer? Of bedoel je gewoon de ShineLan?
Ja, sorry, die idd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Perfect, dat was het inderdaad! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06 14:20

Melkaz

Melkazar

Bedankt! Hier lukte het ook maar niet om data weer binnen te krijgen, fijn dat die website/shinelink niet even aangeeft dat aanpassingen pas live zijn na een reboot :( (sterker nog, volgens mij was dit vroeger ook nooit nodig of heb ik dat simpelweg vergeten).

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb geen probleem dat de data niet bij Growatt te zien is. Dat doet het nog steeds gewoon. Bij mij wordt echter de data sinds de 16e om 8.43 niet meer wordt geüpload naar Pvoutput. Waar zou ik dat moeten zoeken ? Of is dat hetzelfde probleem wat jullie hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Yep is waarschijnlijk zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Johan_meijer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:30:
Yep is waarschijnlijk zelfde probleem.
Ok, dank je. Dn ga ik maar eens een andere ( stable of zo ) versie erop zetten. Geen van de oplossingen genoemd werken bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 22:12

TTROX

Christian N

Ik had Grott draaien dmv MQTT zoals vele hier en ook hier werkt het niet meer.

Ik zie even niet wát ik nou daadwerkelijk moet aanpassen om het werkend te krijgen.
Daarnaast kreeg ik voorheen het systeem wel 'online' en de shinephone app werkend als ik alles weer 'terug' naar growatt.server.com verwees maar dat lijkt nu ook niet te werken.

Wat zie ik hier over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTt5jkbu1lCtPOWLanjAipkfp2I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2qjpU3QHhFRQfmgnIa4YkVGE.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 37% gewijzigd door TTROX op 23-07-2024 20:33 ]

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-06 13:32
@TTROX Server port veld is bij jou leeg? Is bij mij 5279.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
TTROX schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:31:
Ik had Grott draaien dmv MQTT zoals vele hier en ook hier werkt het niet meer.

Ik zie even niet wát ik nou daadwerkelijk moet aanpassen om het werkend te krijgen.
Daarnaast kreeg ik voorheen het systeem wel 'online' en de shinephone app werkend als ik alles weer 'terug' naar growatt.server.com verwees maar dat lijkt nu ook niet te werken.

Wat zie ik hier over het hoofd?

[Afbeelding]
Resolve domain moet toch op 'OFF' staan en dan IP verwijzen naar je MQTT server intern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

vandermark schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Resolve domain moet toch op 'OFF' staan en dan IP verwijzen naar je MQTT server intern?
Als MQTT niet werkt wil ik hem nog wel eens op ON zetten naar de growatt servers.
ShinePhone werkt dan (normaliter) wel, maar nu dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Voggy schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:40:
@TTROX Server port veld is bij jou leeg? Is bij mij 5279.
Dit is de standaard port van Growatt of MQTT/Grott?

Top thanks! (het is de port van growatt.server.com)
ShinePhone doet het in ieder geval weer, nu goed uitzoeken wat ik moet wijzigen in MQTT/Grott waarom dat ineens niet meer werkte.

[ Voor 30% gewijzigd door TTROX op 24-07-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-06 10:20
ik ben er inmiddels wel klaar met die shinelan-X en het uitlezen ervan. Hij stuurt maar mooi zijn informatie rechtstreeks naar growatt. Ik ben overgestapt op modbus icm esphome. nu kan ik hem en uitlezen en de output power van de omvormer instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:22
degrashopper schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:55:
ik ben er inmiddels wel klaar met die shinelan-X en het uitlezen ervan. Hij stuurt maar mooi zijn informatie rechtstreeks naar growatt. Ik ben overgestapt op modbus icm esphome. nu kan ik hem en uitlezen en de output power van de omvormer instellen.
Curtailing unlocked!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

degrashopper schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:55:
'k heb mij er ook wel eens (kort) in verdiept, toevallig ergens een goede tutorial of walktrough gevonden?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• degrashopper
TTROX schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:43:

'k heb mij er ook wel eens (kort) in verdiept, toevallig ergens een goede tutorial of walktrough gevonden?
Ja en nee, er waren verschillende die delen hadden van wat ik nodig had. en die heb ik vervolgens samengebracht tot hetgeen dat ik heb draaien.

Onderstaand heb ik aangesloten op een Growatt MIN 4200TL

Ik gebruik de volgende hardware:
d1-mini
TTL to RS485 bordje
utpkabel
modbus stekker van de omvormer (wordt erbij geleverd als je die niet hebt weggegooid)

aansluiting d1-mini op ttl bord
D1mini - TTL
D2 - DE én RE
TX - DI
RX - RO
GND - GND
5V - VVC

Zie onderstaand de modbus stekker + de A en B poorten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7yuJ6FKyDBC2JzlRrKtoGax9hA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qIeQO1HtIO44uP4AHQw9PMbM.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb je nog esphome:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
---
esphome:
  name: growatt_inverter
  friendly_name: Growatt inverter

esp8266:
  board: d1_mini

# WiFi connection, correct these
# with values for your WiFi.
wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  ap:
    ssid: "Growatt inv fallback hotspot"
    password: !secret wifi_ap_password

captive_portal:

# Enable logging.
logger:
  baud_rate: 0

# Enable Home Assistant API.
api:
  encryption:
    key: !secret api_password

# Enable over-the-air updates.
ota:
  platform: esphome
  password: !secret ota_password

# Enable Web server.
#web_server:
#  port: 80

# Sync time with Home Assistant.
time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

# Text sensors with general information.
text_sensor:
  # Expose ESPHome version as sensor.
  - platform: version
    name: ESPHome Version
  # Expose WiFi information as sensors.
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: IP
    ssid:
      name: SSID
    bssid:
      name: BSSID

# Exposed buttons.
button:
  # Button to restart the inverterfan.
  - platform: restart
    name: Restart

uart:
  - id: gw_uart
    baud_rate: 9600
    tx_pin: GPIO1
    rx_pin: GPIO3

modbus:
  uart_id: gw_uart
  id: gw_modbus
  flow_control_pin: GPIO4

modbus_controller:
  - id: gw_modbus_c
    address: 0x1
    modbus_id: gw_modbus
    setup_priority: -10  

sensor:
# Sensors with general information.
  # Uptime sensor.
  - platform: uptime
    name: Uptime
  # WiFi Signal sensor.
  - platform: wifi_signal
    name: WiFi Signal
    update_interval: 60s
# Sensors with project specific information
  - platform: growatt_solar
    update_interval: 10s
    protocol_version: RTU2

inverter_status:
      name: Status Code

phase_a:
      voltage:
          name: Voltage Phase A
      current:
          name: Current Phase A
      active_power:
          name: Power Phase A

pv1:
      voltage:
          name: PV1 Voltage
      current:
          name: PV1 Current
      active_power:
          name: PV1 Active Power

pv2:
      voltage:
          name: PV2 Voltage
      current:
          name: PV2 Current
      active_power:
          name: PV2 Active Power

active_power:
      name: Grid Active Power

pv_active_power:
      name: PV Active Power

frequency:
      name: Frequency

energy_production_day:
      name: Today's Generation

total_energy_production:
      name: Total Energy Production

inverter_module_temp:
      name: Module Temp
      icon: mdi:thermometer

- platform: modbus_controller
    address: 94
    name: IPM temp
    register_type: read
    value_type: U_WORD
    unit_of_measurement: "°C"
    icon: mdi:thermometer
    accuracy_decimals: 1
    filters:
    - multiply: 0.1

number:
  - platform: modbus_controller
    name: Max Output Power
    address: 3
    value_type: U_WORD
    min_value: 0
    max_value: 100
    entity_category: config

Number 100 is 100% open 0 is 0% omvormer helemaal dicht zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:23

GaMbiNo

1337

Ik kom dit topic nu tegen. Had me een tijdje terug een heleboel frustratie gescheeld want ook bij mij ging de shinelan-x steeds naar server.growatt.com ipv het HA ip-adres.

Ik was er op een gegeven moment klaar mee en heb in de DNS server die ik al had draaien server.growatt.com laten verwijzen naar mijn Home Assistant ip adres. Sindsdien werkt het weer prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
GaMbiNo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:43:
Ik kom dit topic nu tegen. Had me een tijdje terug een heleboel frustratie gescheeld want ook bij mij ging de shinelan-x steeds naar server.growatt.com ipv het HA ip-adres.

Ik was er op een gegeven moment klaar mee en heb in de DNS server die ik al had draaien server.growatt.com laten verwijzen naar mijn Home Assistant ip adres. Sindsdien werkt het weer prima. :)
Dat is ook leuke oplossing!
Ik heb hier Pi-Hole draaien, zou ik dus ook kunnen doen. Goede tip d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqMDYj8SWTrmZI8IGbJYdwGZEN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SCfDhRUMdHJIlLRte732Q29l.png?f=fotoalbum_large

Ik heb iedere avond wanneer de zonnepanelen uitschakelen een registratie van 400.000.000W.

Zijn er meer die hier last van hebben?
Dit is niet zichtbaar bij Growatt, of PVOutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om MQTT met GROTT weer aan de praat te krijgen sinds de wijzigingen van ~1,5 maand (?) geleden.

De setup die ik heb werkte voorheen volledig, wie kan mij vertellen wat er gewijzigd moet worden om het weer te kunnen uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
degrashopper schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:29:
[...]

Ja en nee, er waren verschillende die delen hadden van wat ik nodig had. en die heb ik vervolgens samengebracht tot hetgeen dat ik heb draaien.

Onderstaand heb ik aangesloten op een Growatt MIN 4200TL

Ik gebruik de volgende hardware:
d1-mini
TTL to RS485 bordje
utpkabel
modbus stekker van de omvormer (wordt erbij geleverd als je die niet hebt weggegooid)
Mooi dit, Hier werkt het ook al een ruime tijd maar dan met een m5stack atom + modbus interface.
Ooit overgestapt van grott wat met toch te veel gedoe was :)

Je YAML heeft mij nu wel een aantal nieuwe dingen gegeven dus ik ga die maar eens inplementeren TNX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

degrashopper schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:29:
# Exposed buttons.
button:
# Button to restart the inverterfan.
- platform: restart
name: Restart
Wat is het nut/effect van een fan restart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
TTROX schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Wat is het nut/effect van een fan restart?
Dat is een typo. Ik heb nog een andere d1-mini die 5 fans aanstuurt die onder de omvormer hangen voor meer lucht verplaatsing langs de ribben. de button is gekopieerd van die yaml.

[ Voor 4% gewijzigd door degrashopper op 29-07-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
TTROX schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:39:
Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om MQTT met GROTT weer aan de praat te krijgen sinds de wijzigingen van ~1,5 maand (?) geleden.

De setup die ik heb werkte voorheen volledig, wie kan mij vertellen wat er gewijzigd moet worden om het weer te kunnen uitlezen?
Heb je grott draaien als add on op home assistant?
Ik heb zelf maar 2 dingen aangepast:

In de addon heb ik bij 'ggrowattip' 8.209.71.240 ingevuld.

via de growatt website inloggen, naar all devices> datalogger > Set IP, en dan het IP adres van mijn Home Assistant ingevuld.

Na een restart van de omvormer werkte het toen weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

HBO88 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:13:
[...]

Heb je grott draaien als add on op home assistant?
Ik heb zelf maar 2 dingen aangepast:

via de growatt website inloggen, naar all devices> datalogger > Set IP, en dan het IP adres van mijn Home Assistant ingevuld.

Na een restart van de omvormer werkte het toen weer
Thanks, het lijkt erop dat je mij in de goede richting hebt gestuurd.

In de Grott Addon heb ik 47.254.130.145 bij ggrowattip gezet, dit IP stond in de datalogger onder 'server.growatt.com'
Verder heb ik alleen lokaal in de datalogger ingelogd en deze verwezen naar de lokale HA IP (192.....) in plaats van de publieke IP&poort wijzigen vanaf de growatt server.

Het lijkt erop dat er nu data toch binnenkomt, ik zie het even aan en anders ga die andere growattip proberen of dan toch settings vanaf de growatt website wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
simso1 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:28:
[Afbeelding]

Ik heb iedere avond wanneer de zonnepanelen uitschakelen een registratie van 400.000.000W.

Zijn er meer die hier last van hebben?
Dit is niet zichtbaar bij Growatt, of PVOutput.
Heeft niemand hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Oh dat is de wel veel. Als je de log van grott stuurt van de laatste kunnen we misschien een filter in grott maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
De logs van de Add On zijn niet heel veel zeggend.

Het gebeurt ook alleen als de omvormer uit gaat en de output is niet zichtbaar op PVOutput en op de Growatt website. Enkel bij de MQTT.
Grott stable branch (2.8)
- Growatt packet received:
<socket.socket fd=6, family=2, type=1, proto=0, laddr=('172.30.33.4', 42768), raddr=('8.209.71.240', 5279)>
- Growatt data decrypted V2
- Grott MQTT topic used : energy/growatt

<socket.socket fd=7, family=2, type=1, proto=0, laddr=('172.30.33.4', 5279), raddr=('192.xxx.xxx.xx', 1029)>

<socket.socket fd=6, family=2, type=1, proto=0, laddr=('172.30.33.4', 42768), raddr=('8.209.71.240', 5279)>
Bericht 161 ontvangen op homeassistant/grott/TDG/state om 21:23:
{"pvserial": "TDG", "pvstatus": 1, "pvpowerin": 1, "pv1voltage": 867, "pv1current": 0, "pv1watt": 1, "pv2voltage": 1142, "pv2current": 0, "pv2watt": 0, "pv3voltage": 0, "pv3current": 0, "pv3watt": 0, "pv4voltage": 0, "pv4current": 0, "pv4watt": 0, "pvpowerout": 4294967295, "pvfrequentie": 5001, "pvgridvoltage": 2342, "pvgridcurrent": 6, "pvgridpower": 151, "pvgridvoltage2": 0, "pvgridcurrent2": 0, "pvgridpower2": 0, "pvgridvoltage3": 0, "pvgridcurrent3": 0, "pvgridpower3": 0, "vacrs": 2342, "vacst": 0, "vactr": 0, "ptousertotal": 0, "ptogridtotal": 0, "ptoloadtotal": 0, "totworktime": 99151306, "pvenergytoday": 179, "pvenergytotal": 99671, "epvtotal": 103387, "epv1today": 100, "epv1total": 55915, "epv2today": 86, "epv2total": 47472, "epv3today": 0, "epv3total": 0, "etousertoday": 0, "etousertotal": 0, "etogridtoday": 0, "etogridtotal": 0, "eloadtoday": 0, "eloadtotal": 0, "deratingmode": 0, "iso": 65530, "dcir": 0, "dcis": 0, "dcit": 0, "gfci": 0, "pvtemperature": 399, "pvipmtemperature": 399, "temp3": 0, "temp4": 0, "temp5": 486, "pbusvoltage": 3592, "nbusvoltage": 0, "ipf": 20000, "realoppercent": 0, "opfullwatt": 0, "standbyflag": 0, "faultcode": 0, "warningcode": 0, "systemfaultword0": 0, "systemfaultword1": 0, "systemfaultword2": 0, "systemfaultword3": 0, "systemfaultword4": 0, "systemfaultword5": 0, "systemfaultword6": 0, "systemfaultword7": 0, "invstartdelaytime": 60, "bdconoffstate": 0, "drycontactstate": 0, "edischrtoday": 0, "edischrtotal": 0, "echrtoday": 0, "echrtotal": 0, "eacchrtoday": 0, "eacchrtotal": 0, "priority": 0, "epsfac": 0, "epsvac1": 0, "epsiac1": 0, "epspac1": 0, "epsvac2": 0, "epsiac2": 0, "epspac2": 0, "epsvac3": 0, "epsiac3": 0, "epspac3": 0, "epspac": 0, "loadpercent": 0, "pf": 10000, "dcv": 0, "bdc1_sysstatemode": 0, "bdc1_faultcode": 0, "bdc1_warncode": 0, "bdc1_vbat": 0, "bdc1_ibat": 0, "bdc1_soc": 0, "bdc1_vbus1": 0, "bdc1_vbus2": 0, "bdc1_ibb": 0, "bdc1_illc": 0, "bdc1_tempa": 0, "bdc1_tempb": 0, "bdc1_pdischr": 0, "bdc1_pchr": 0, "bdc1_edischrtotal": 0, "bdc1_echrtotal": 0, "bdc1_flag": 0, "bdc2_sysstatemode": 0, "bdc2_faultcode": 0, "bdc2_warncode": 0, "bdc2_vbat": 0, "bdc2_ibat": 0, "bdc2_soc": 0, "bdc2_vbus1": 0, "bdc2_vbus2": 0, "bdc2_ibb": 0, "bdc2_illc": 0, "bdc2_tempa": 0, "bdc2_tempb": 0, "bdc2_pdischr": 0, "bdc2_pchr": 0, "bdc2_edischrtotal": 0, "bdc2_echrtotal": 0, "bdc2_flag": 0, "bms_status": 0, "bms_error": 0, "bms_warninfo": 0, "bms_soc": 0, "bms_batteryvolt": 0, "bms_batterycurr": 0, "bms_batterytemp": 0, "bms_maxcurr": 0, "bms_deltavolt": 0, "bms_cyclecnt": 0, "bms_soh": 0, "bms_constantvolt": 0, "bms_bms_info": 0, "bms_packinfo": 0, "bms_usingcap": 0, "bms_fw": 0, "bms_mcuversion": 0, "bms_commtype": 0, "grott_last_push": "2024-08-06T19:23:24.134930+00:00"}
QoS: 0 - Retain: false
Bericht 160 ontvangen op energy/growatt om 21:23:
{"device": "TDG", "time": "2024-08-06T21:23:23", "buffered": "no", "values": {"pvserial": "TDG", "pvstatus": 1, "pvpowerin": 1, "pv1voltage": 867, "pv1current": 0, "pv1watt": 1, "pv2voltage": 1142, "pv2current": 0, "pv2watt": 0, "pv3voltage": 0, "pv3current": 0, "pv3watt": 0, "pv4voltage": 0, "pv4current": 0, "pv4watt": 0, "pvpowerout": 4294967295, "pvfrequentie": 5001, "pvgridvoltage": 2342, "pvgridcurrent": 6, "pvgridpower": 151, "pvgridvoltage2": 0, "pvgridcurrent2": 0, "pvgridpower2": 0, "pvgridvoltage3": 0, "pvgridcurrent3": 0, "pvgridpower3": 0, "vacrs": 2342, "vacst": 0, "vactr": 0, "ptousertotal": 0, "ptogridtotal": 0, "ptoloadtotal": 0, "totworktime": 99151306, "pvenergytoday": 179, "pvenergytotal": 99671, "epvtotal": 103387, "epv1today": 100, "epv1total": 55915, "epv2today": 86, "epv2total": 47472, "epv3today": 0, "epv3total": 0, "etousertoday": 0, "etousertotal": 0, "etogridtoday": 0, "etogridtotal": 0, "eloadtoday": 0, "eloadtotal": 0, "deratingmode": 0, "iso": 65530, "dcir": 0, "dcis": 0, "dcit": 0, "gfci": 0, "pvtemperature": 399, "pvipmtemperature": 399, "temp3": 0, "temp4": 0, "temp5": 486, "pbusvoltage": 3592, "nbusvoltage": 0, "ipf": 20000, "realoppercent": 0, "opfullwatt": 0, "standbyflag": 0, "faultcode": 0, "warningcode": 0, "systemfaultword0": 0, "systemfaultword1": 0, "systemfaultword2": 0, "systemfaultword3": 0, "systemfaultword4": 0, "systemfaultword5": 0, "systemfaultword6": 0, "systemfaultword7": 0, "invstartdelaytime": 60, "bdconoffstate": 0, "drycontactstate": 0, "edischrtoday": 0, "edischrtotal": 0, "echrtoday": 0, "echrtotal": 0, "eacchrtoday": 0, "eacchrtotal": 0, "priority": 0, "epsfac": 0, "epsvac1": 0, "epsiac1": 0, "epspac1": 0, "epsvac2": 0, "epsiac2": 0, "epspac2": 0, "epsvac3": 0, "epsiac3": 0, "epspac3": 0, "epspac": 0, "loadpercent": 0, "pf": 10000, "dcv": 0, "bdc1_sysstatemode": 0, "bdc1_faultcode": 0, "bdc1_warncode": 0, "bdc1_vbat": 0, "bdc1_ibat": 0, "bdc1_soc": 0, "bdc1_vbus1": 0, "bdc1_vbus2": 0, "bdc1_ibb": 0, "bdc1_illc": 0, "bdc1_tempa": 0, "bdc1_tempb": 0, "bdc1_pdischr": 0, "bdc1_pchr": 0, "bdc1_edischrtotal": 0, "bdc1_echrtotal": 0, "bdc1_flag": 0, "bdc2_sysstatemode": 0, "bdc2_faultcode": 0, "bdc2_warncode": 0, "bdc2_vbat": 0, "bdc2_ibat": 0, "bdc2_soc": 0, "bdc2_vbus1": 0, "bdc2_vbus2": 0, "bdc2_ibb": 0, "bdc2_illc": 0, "bdc2_tempa": 0, "bdc2_tempb": 0, "bdc2_pdischr": 0, "bdc2_pchr": 0, "bdc2_edischrtotal": 0, "bdc2_echrtotal": 0, "bdc2_flag": 0, "bms_status": 0, "bms_error": 0, "bms_warninfo": 0, "bms_soc": 0, "bms_batteryvolt": 0, "bms_batterycurr": 0, "bms_batterytemp": 0, "bms_maxcurr": 0, "bms_deltavolt": 0, "bms_cyclecnt": 0, "bms_soh": 0, "bms_constantvolt": 0, "bms_bms_info": 0, "bms_packinfo": 0, "bms_usingcap": 0, "bms_fw": 0, "bms_mcuversion": 0, "bms_commtype": 0}}
QoS: 0 - Retain: false

[ Voor 80% gewijzigd door simso1 op 06-08-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Je gebruikt de HA addon? Dat is een afgeleide van Grott. Ik kan daar niet zoveel mee doen.
Als je op Grott Github een Issue opent kunnen we het routeren naar de maker van de ADD-ON

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

HBO88 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:13:
De IP die ik had ingevuld deed het na een paar dagen niet meer.
Met jouw/bovenstaande IP doet die het nu weer.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimAlber
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-09-2024
simso1 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:42:
De logs van de Add On zijn niet heel veel zeggend.

Het gebeurt ook alleen als de omvormer uit gaat en de output is niet zichtbaar op PVOutput en op de Growatt website. Enkel bij de MQTT.

[...]

[...]
Je ziet dat in de log "pvpowerout": 4294967295 staat. Dit is -1, waarschijnlijk worden er soms negatieve waarden gestuurd door de inverter. Als deze negatieve waarde vervolgens als een unsigned 32 bits integer verder wordt verwerkt, dan krijg je die hoge waardes. Conversie naar signed integers zal het probleem wel verhelpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
WimAlber schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:49:
[...]

Je ziet dat in de log "pvpowerout": 4294967295 staat. Dit is -1, waarschijnlijk worden er soms negatieve waarden gestuurd door de inverter. Als deze negatieve waarde vervolgens als een unsigned 32 bits integer verder wordt verwerkt, dan krijg je die hoge waardes. Conversie naar signed integers zal het probleem wel verhelpen denk ik.
Hoe kan ik dit aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimAlber
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-09-2024
Volgens mij moet de programmeur van Grott dat doen. Ik ben geen python specialist, maar die Growatt parsing vindt volgens mij plaats in de grottdata.py file. Naar mijn bescheiden mening zou dat daar ergens moeten gebeuren, maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Klopt kan ik in het origineel doen, maar de ha addon is een afgeleidde versie en die kan ik niet aanpassen.

Je zou tijdelijk ook een eigen lay-out file kunnen maken. Maar dat is niet eenvoudig in een docker container.

Sowieso is het in de nieuwe versie die ontwikkeling standaard aangepast.

Welk invertetype gebruik je dan zal ik het iigv in het origineel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
Johan_meijer schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:19:
Klopt kan ik in het origineel doen, maar de ha addon is een afgeleidde versie en die kan ik niet aanpassen.

Je zou tijdelijk ook een eigen lay-out file kunnen maken. Maar dat is niet eenvoudig in een docker container.

Sowieso is het in de nieuwe versie die ontwikkeling standaard aangepast.

Welk invertetype gebruik je dan zal ik het iigv in het origineel aanpassen.
Hoi Johan,

Ik gebruik de addon, omdat de normale Grott niet meer werkte zoals op de github stond in het begin.

Ik heb een MIN 3000TL-XE.

Ik draai Homeassistant OS op een Intel NUC. Heb Homeassistant niet draaien in een container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Vandaag een vaag issue gehad welke niet aan de grott software ligt.
Maar op 16-07 is blijkbaar mijn shinelink interface op eigen initiatief terug gegaan naar communicatie naar growatt server. Met als gevolg dat ik in de app geen verschil merkte maar PVoutput dus een tijd geen data heeft gekregen.
Uit eindelijk de shinelink opnieuw ingesteld maar pas na een harde reboot gingen die instellingen werken. Dus wellicht goed om te weten dat ook wanneer je net hiermee start dat het rebooten van je shinelink ook belangrijk kan zijn ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

The-Source schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:49:
Vandaag een vaag issue gehad welke niet aan de grott software ligt.
Maar op 16-07 is blijkbaar mijn shinelink interface op eigen initiatief terug gegaan naar communicatie naar growatt server. Met als gevolg dat ik in de app geen verschil merkte maar PVoutput dus een tijd geen data heeft gekregen.
Uit eindelijk de shinelink opnieuw ingesteld maar pas na een harde reboot gingen die instellingen werken. Dus wellicht goed om te weten dat ook wanneer je net hiermee start dat het rebooten van je shinelink ook belangrijk kan zijn ;)
Lees even terug. Dit is een bekend probleem. En waarschijnlijk gaat je shinelink gewoon weer terug naar de growatt server als je niks doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan_meijer
Als je de parameter blockcmd = True opneemt in de grott.ini (of gblockcmd voor docker) worden de commando's vanuit de growatt server geblokkeerd (dus ook reset van het ip-adres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMenace8
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-10-2024
Hi,

Ik heb sinds een week ook zonnepanelen liggen icm een Growatt MIN 2500-6000TL-XH omvormer. De omvormer is dmv een Shine Link LANbox met internet verbonden.

Nu wil ik graag zo veel mogelijk data aan mijn HomeAssistant setup voeden, maar wat ik ook probeer de data update frequentie ligt laag (meerdere uren tussen nieuwe data punten).

Vandaar dat ik Grott weer even heb uitgezet en eerst begin bij de basis. Hoeveel data punten zien jullie in de Growatt online omgeving?

Ik zag gisteren bijvoorbeeld maar 8 punten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wP21aWHgPmXzrZk-jSyoN5Jl2b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EyAl6qX2n71PVRyl2FUntp9t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
TheMenace8 schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:08:
Hi,

Ik heb sinds een week ook zonnepanelen liggen icm een Growatt MIN 2500-6000TL-XH omvormer. De omvormer is dmv een Shine Link LANbox met internet verbonden.

Nu wil ik graag zo veel mogelijk data aan mijn HomeAssistant setup voeden, maar wat ik ook probeer de data update frequentie ligt laag (meerdere uren tussen nieuwe data punten).

Vandaar dat ik Grott weer even heb uitgezet en eerst begin bij de basis. Hoeveel data punten zien jullie in de Growatt online omgeving?

Ik zag gisteren bijvoorbeeld maar 8 punten:

[Afbeelding]
Heb je een shinelan x? kijk dan even naar de firmware versie. als die lager is dan 7.0.0.8 heb je mogelijk je probleem gevonden. contact opnemen met growatt om hem te laten updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

TheMenace8 schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:08:
Hoeveel data punten zien jullie in de Growatt online omgeving?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmkkwtSSeRsqLTFLJxZcGLL6DDQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ibpw94UDTmIQSd54RYVp8pHI.png?f=fotoalbum_tile

Om de 5 minuten heb zie ik een datapunt in de growatt online omgeving.
In de settings van Growatt ShineLan-X heb ik de 'Data Transfer Interval' op 1 minuut staan en de Shinephone app krijgt om de minuut een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

degrashopper schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:26:
[...]

Heb je een shinelan x? kijk dan even naar de firmware versie. als die lager is dan 7.0.0.8 heb je mogelijk je probleem gevonden. contact opnemen met growatt om hem te laten updaten.
Maakt dat veel verschil?
Ik zie dat ik nog op v3.6.0.2 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
TTROX schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding]

Om de 5 minuten heb zie ik een datapunt in de growatt online omgeving.
In de settings van Growatt ShineLan-X heb ik de 'Data Transfer Interval' op 1 minuut staan en de Shinephone app krijgt om de minuut een update.
dan kan t zijn dat je een ander device hebt dan ik.
Bij mij waren de updates ook niet consistent. Je zou elke 5 minuten een update moeten zien in de grafiek. Ik had volgens mij 7.0.0.1 en na de update werkte t wel goed.
Je kunt t best contact opnemen met support van growatt NL en je probleem daar melden. zij kunnen zien of er een nieuwere versie is van de firmware en deze ook installeren.

Je wil het interval ook niet verlagen van 5 naar 1 minuut. als je dat doet kun je op termijn geblokkeerd worden door de growatt server door teveel aanvragen. Wil je de omvormer met een hogere frequentie uitlezen dan kun je dat doen via de modbus. zie een eerder bericht van mij.

[ Voor 12% gewijzigd door degrashopper op 02-09-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMenace8
Hi,

Dank voor jullie snelle reacties en zelfs screenshot! Dat is precies wat ik ook hoop te zien in mijn online omgeving.

De firmware van mijn ShineLink-X kit is 7.0.0.7 dus hopelijk helpt upgraden naar de laatste versie. Ik ga het in ieder geval aanvragen bij Growatt.

De modbus oplossing is nog een leuk langere termijn hobby project; voor nu hoop ik het met de officiele route voor elkaar te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

degrashopper schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:49:
[...]

dan kan t zijn dat je een ander device hebt dan ik.
Bij mij waren de updates ook niet consistent. Je zou elke 5 minuten een update moeten zien in de grafiek. Ik had volgens mij 7.0.0.1 en na de update werkte t wel goed.
Je kunt t best contact opnemen met support van growatt NL en je probleem daar melden. zij kunnen zien of er een nieuwere versie is van de firmware en deze ook installeren.
Ik heb de Growatt ShineLan-X, Hardware Version V1.0, zojuist door Growatt geupdate naar Firmware Version 3.6.0.6, oftewel de laatste firmware.
Hebben jullie andere adapters of ?
In die van mij plug ik een LAN kabel, die werkt niet via Wifi of RF, misschien dat je het over een Wifi stick hebt?
Je wil het interval ook niet verlagen van 5 naar 1 minuut. als je dat doet kun je op termijn geblokkeerd worden door de growatt server door teveel aanvragen. Wil je de omvormer met een hogere frequentie uitlezen dan kun je dat doen via de modbus. zie een eerder bericht van mij.
Het verlagen van de interval van 5 naar 1 kan geen kwaad.
Deze setting heb ik al een tijd en heb hiermee nog nooit issues gehad.
Ik ben wel een paar keer geblokkeerd door Growatt toen er issues met de growatt / grott integratie was in HA.
Na 24 (of 48) uur wordt je account weer automatisch ge-deblokkeerd, dus zo ernstig is dat ook niet.

Maar ik ben ook wel klaar met de Grott integratie, ik krijg hem niet stabiel aan de praat en ik heb geen zin om wekelijks handmatig settings te moeten bijwerken.
TTL to RS485 is binnen en modbus stekker heb ik nog liggen van de omvormer.
ESP8266 Nodemcu v3 heb ik hier ook nog liggen dus daar ga ik het eerst mee proberen ipv D1 mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Ah ja, dit is de RF versie, nu is het mij duidelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

TTROX schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:57:
[...]

Maar ik ben ook wel klaar met de Grott integratie, ik krijg hem niet stabiel aan de praat en ik heb geen zin om wekelijks handmatig settings te moeten bijwerken.
TTL to RS485 is binnen en modbus stekker heb ik nog liggen van de omvormer.
ESP8266 Nodemcu v3 heb ik hier ook nog liggen dus daar ga ik het eerst mee proberen ipv D1 mini.
Ik heb dezelfde dongle en sinds ik deze wijziging heb gedaan gaat hij niet meer terug naar server.growatt.com en blijft hij dus aardig stabiel. Ik weet niet of je daar nog wat aan hebt?

Verder heb ik ook een dns server die dat adres naar mijn grott verwijst en dat werkt ook prima. 😄 Maar dat is niet meer nodig omdat bovenstaande fix eigenlijk al voldoende bleek.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 02-09-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
Toen ik begon met de combinatie van HomeAssistant en Grott was er nog de add on:
https://github.com/wjansenw/home-assistant-add-on

Deze is er niet meer en nadat ik de RaPi vervangen heb voor een Intel NUC werkte deze ook niet meer.

Bij de addon van egguy krijg ik weinig reactie.

Hebben jullie betere ideeën om Grott te draaien en de gegevens te ontvangen op HomeAssistant en PVOutput.

Ik heb de Growatt MIN 3000TL-XE.

Ook heb ik nog een RaPi die niks doet, maar ik vind de hoeveelheid USB/SD die hij in 2 jaar heeft gesloopt een tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:48
Ik heb de 2.8 beta draaien in HA en gaat goed.
Heb een mod5000TL3 en een mod7000TL-xh

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
simso1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:12:
Toen ik begon met de combinatie van HomeAssistant en Grott was er nog de add on:
https://github.com/wjansenw/home-assistant-add-on

Deze is er niet meer en nadat ik de RaPi vervangen heb voor een Intel NUC werkte deze ook niet meer.

Bij de addon van egguy krijg ik weinig reactie.

Hebben jullie betere ideeën om Grott te draaien en de gegevens te ontvangen op HomeAssistant en PVOutput.

Ik heb de Growatt MIN 3000TL-XE.

Ook heb ik nog een RaPi die niks doet, maar ik vind de hoeveelheid USB/SD die hij in 2 jaar heeft gesloopt een tegenvaller.
Ik gebruik ook een Intel NUC waar HA op draait. Toen ik overging van een RaPi waar grott op draaide als service naar de NUC emt de addon van egguy ging dat redelijk soepel. Wat werkt er precies niet? Staat de ip goed in de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Vortex87
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:36
Is het mogelijk om met de Grott integratie in HA de update interval aan te passen? ik kan na de cmdblock geen cmd's meer sturen vanaf server.growatt.com natuurlijk en de lokale webinterface van de dongle kan ik niet meer benaderen om 1 of andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
s020506 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:05:
[...]

Ik gebruik ook een Intel NUC waar HA op draait. Toen ik overging van een RaPi waar grott op draaide als service naar de NUC emt de addon van egguy ging dat redelijk soepel. Wat werkt er precies niet? Staat de ip goed in de omvormer?
Wanneer de omvormer "uit" gaat geeft de AddOn een verkeerde actuele output van meer dan 429.000.000 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-06 18:53
simso1 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:39:
[...]

Wanneer de omvormer "uit" gaat geeft de AddOn een verkeerde actuele output van meer dan 429.000.000 Watt.
Heb ik ook!
Heb een workaround door in Grafana de waarden bover 5000w er uit te filteren.

• s020506
simso1 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:39:
[...]

Dat heb ik niet. Raar. Misschien gewoon een filtertje erop in HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMenace8
degrashopper schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:26:
[...]

Dit was voor mijn geval inderdaad de oplossing. _/-\o_

Na contact met Growatt NL draait mijn ShineLanBox (/ShineLink-X kit met RF) nu op de 7.0.0.9 firmware en nu zie ik netjes iedere 5 minuten een meting in de online omgeving.

[ Voor 2% gewijzigd door TheMenace8 op 05-09-2024 08:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
s020506 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:00:
[...]

Dat heb ik niet. Raar. Misschien gewoon een filtertje erop in HA?
Heb je een idee hoe ik dit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
simso1 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:18:
[...]

Heb je een idee hoe ik dit kan doen?
https://www.home-assistant.io/integrations/filter/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: filter
    name: "filtered power"
    entity_id: sensor.power
    filters:
      - filter: outlier
        window_size: 4
        radius: 1000.0

De nieuwe waarde mag dan het gemiddelde van de laatste 4 waarden zijn +/- 1000.

• simso1
s020506 schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:33:
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/filter/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: filter
    name: "filtered power"
    entity_id: sensor.power
    filters:
      - filter: outlier
        window_size: 4
        radius: 1000.0

De nieuwe waarde mag dan het gemiddelde van de laatste 4 waarden zijn +/- 1000.
Dankjewel. Dit heeft geholpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

GaMbiNo schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:48:
[...]

Ik heb dezelfde dongle en sinds ik deze wijziging heb gedaan gaat hij niet meer terug naar server.growatt.com en blijft hij dus aardig stabiel. Ik weet niet of je daar nog wat aan hebt?

Verder heb ik ook een dns server die dat adres naar mijn grott verwijst en dat werkt ook prima. 😄 Maar dat is niet meer nodig omdat bovenstaande fix eigenlijk al voldoende bleek.
Hey, bedankt voor de suggestie maar helaas had/heb ik het inlezen van de zonnepanelen al verwijderd uit HA. Ik kreeg het niet stabiel en was er klaar mee.

Momenteel heb ik al spul klaarliggen voor het inlezen via RS485 maar moet dit nog even gereed maken.
Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renelle
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-03 19:22
vandermark schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:09:
[...]

Heeft iemand nog een idee? Samengevat: Ik heb ingesteld elke minuut een waarde vanuit de datalogger versturen, maar in HA zie ik een 5 minuten frequentie...

Ik heb de logging op verbose gezet en zie iets raars bij een meting, zie onderaan:

code:
1
 No MQTT message sent, MQTT disabled
:

[...]
Hallo, weet dat het berichtje van hierboven alweer behoorlijk oud is. Maar ik heb min of meer precies hetzelfde en kom er maar niet uit wat het is. De Grott HA oplossing werkte al een hele tijd stabiel, tot er een extra omvormer bij is gekomen. Sinds dien niet meer stabiel aan de praat gekregen.

Ik heb een MOD 7000TL3-X en een MIC 2500TL-X die via één Shine Link-X box loggen.

Met deze config: {"RGH2BGP05N": "MIN", "FVJGE3801D": "default"}

Het lijkt erop dat de data van de MOD 7000TL3-X af en toe wel verwerkt kan worden, maar voor de rest alleen dezelfde vreemde data zoals hierboven ook getoond (zie hieronder).

Ik zag geen reactie meer op dit eerdere bericht van "vandermark", dus ik hoop eigenlijk dat de eventuele oplossing hiervoor nog gedeeld kan worden.

<socket.socket fd=4, family=2, type=1, proto=0, laddr=('172.30.33.4', 41304), raddr=('47.254.130.145', 5279)>
- Growatt original Data:
\x00\xcf\x00\x06\x02\x41\x52\x03\x09\x33\x2c\x4f\x23\x32\x40\x77\x45\x24\x77
\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72
\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74
\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x75\x61
\x74\x74\x3b\x72\x6e\x76\x8c\x74\x74\x47\x16\x6f\x77\x46\x64\x74\x47\x13\xc7
\x74\x89\x33\x3c\x76\x5c\x5f\x77\x3b\x35\x35\x06\x72\x79\x77\x60\x74\x74\x44
\x52\x6f\x4b\x61\x48\x74\x1d\x72\x35\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74
\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x75\x47\x16\x6f\x77\x61\x74\x54\x67\x52\x3f\x21
\x41\x3d\x1a\x31\x17\x1d\x03\x04\x06\x54\x67\x72\x6f\x63\x31\x76\x75\x40\x9b
\x6f\x76\x61\x77\x74\x4b\x72\x7a\x77\x5a\x74\x71\x40\x42\x64\x4c\x73\xfa\x60
\x59\x76\x64\x7c\x5a\x66\xfa\x53\x6c\x6b\x7c\x6a\x4f\x66\xc9\x66\x71\x70\xc2
\x7e\x60\x55\xef\x7c\xe5\x61\xec\x74\x44\x72\x7e\x77\x62\x74\x77\x47\x71\x6f
\x74\x61\x77\x74\x56\x72\x6c\x77\x62\x74\x77\x4e\x90\x6f\x77\x26\x3c\x35\x06
\x43\x5e\x47\x50\x54\x54\x75\x40\x6e\x46\x61\x74\x74\x47\x61\xf3\x77\x53\x7d
\x35\x4e\xef\x67\xc0\x69\x2f\x74\x53\x72\x6a\x7e\x0e\x7c\x88\x60\x62\x48\x67
\x46\x64\x53\x57\x55\x7f\x50\x71\x74\x7e\x47\x72\x6e\x93\x61\x8b\x3a\x67\x72
\x90\x39\x41\x74\x8b\x09\x52\x6f\x88\x2f\x54\x73\x4f\x72\x6f\x78\x60\x74\x6d
\x47\x72\x6d\x2f\x61\x74\x7f\xff\x7e\x5b\x75\x39\x32\x22\x0d\x35\x2a\x44\x59
\x44\x45\x03\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f
\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6e\x83\x61\x74\x75\xd7\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47
\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74
\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77
\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74
\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61
\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f
\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47
\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74
\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77
\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x47\xda\xdc
- Grott automatic protocol detection
- Grott data record length 585
- layout : T065203X
- no matching record layout found, try generic
- Record layout used : T065203X
- Growatt data decrypted V2
- Grott Growatt data decrypted
- Growatt plain data:
00cf0006024152034e41433842463430374b00000000000000000000000000000000000000000
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000020000
007c000101ed0000006400002710000061a803e84748312e30005a41414100160001000003200
03c003c005a005a00000000000000000000000000000000000100640000000020202050562049
6e766572746572202000001450020107e900010003000c0015003b000507300b3b128e141e040
b0b3b128e141e040b0b3b128e141e07a30a14129d139200980003001100030003000300030003
001100030003000309e20000474841413131303120203232013100000000139c00320941099d0
8b7085b00140005096f08fc271027102710271027102710000a000001e400ff4e2000ff4e2000
ff4e2000ff4e20070800000f0100190000025800000bb80c34025846564a47453338303144000
0000000000000000000000000000000000000000001f400000190000000000000000000000000
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
00000000000a8b3
- Grott data ack record or data record not defined no processing done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Dit record is geen data record, maar een annoucement record. Hier doet grott niets mee. Komen er ook t065204x of t065250x records voorbij? Als de laatste versie van Grott (ha) zou mod als type ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renelle
Weet niet helemaal zeker of ik je vraag goed begrijp. Maar ik zie diverse records voorbij komen die beginnen met bijvoorbeeld “ T06NNNNXMOD :” of “ T065020 :“. Maar niet die met de door jou genoemde T065204x of T065250x omschrijving beginnen.

Dus ik kan nu ook deze configuratie gebruiken?

{"RGH2BGP05N": "MOD", "FVJGE3801D": "default"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Ja mod zou moeten werken.

Ik zal de indeling proberen uit te leggen. Het zijn gegevens vanuit de record header.

06 is het protocol type (02,05 kan ook) en geeft bv aan of het record encrypted is
50 is her device nummer (meestal 01 voor de datalogger en inverter bij de shinewifi, bij de shinelink worden inverters en andere apparaten zoals smartmeters genummerd vanaf 50, hex is 80 decimaal. In de shinelink dialoog kun je zien welke devices er zijn. In decimaal dus 80,81 etc).
04 geeft record type aan. 04 is data record. 50 historisch, gebuffered, record. 03 een announcement /initialisatie record en wordt alleen bij opstarten verstuurd. 20 is een smartmeter record.

Het laatste bekent dus waarschijnlijk dat de smartmeter device 50(80) is dan is de tl-x waarschijnlijk 51 en de mod dus 52.

De x bekent voor grott dat het een lang record is om de tl en tl-x records uit elkaar te houden. Maar dat is voor mod modellen eigenlijk niet interessant want die heeft alleen maar lange records.

Ik probeer bij grott de record lay-out wat te generaliseren dus als t06nnnnxmod zou dus moeten passen op de 04 en 50 data records van alle devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renelle
Dank voor deze uitleg!!

Excuses voor de late reactie, maar had even geen tijd. Zal er komende weekend een verder mee puzzelen. Het lastige is dat de zonnepanelen alleen overdag data produceren en ik normaal alleen 's avonds tijd heb om hiermee te "spelen".

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Mijn ShineLan-X is enorm instabiel met zijn connectie. Hij is tegenwoordig meer offline dan online, reageert dan ook niet op pings en de webinterface is dan ook onbereikbaar.
Als hij offline gaat duurt het soms tot tientallen minuten voor hij weer online komt. Ik heb uiteraard al andere UTP kabels ed. geprobeerd maar dat lost helaas niks op.

Hebben jullie dit ook met de Shinelan-X of heb ik gewoon een slecht exemplaar? Anders koop ik wel een Shinewifi-X of ShineLink-X, als dat stabieler is qua connectie.

[ Voor 11% gewijzigd door GaMbiNo op 10-01-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-06 18:53
GaMbiNo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:53:
Mijn ShineLan-X is enorm instabiel met zijn connectie. Hij is tegenwoordig meer offline dan online, reageert dan ook niet op pings en de webinterface is dan ook onbereikbaar.
Als hij offline gaat duurt het soms tot tientallen minuten voor hij weer online komt. Ik heb uiteraard al andere UTP kabels ed. geprobeerd maar dat lost helaas niks op.

Hebben jullie dit ook met de Shinelan-X of heb ik gewoon een slecht exemplaar? Anders koop ik wel een Shinewifi-X of ShineLink-X, als dat stabieler is qua connectie.
Ik heb ook een Shinelan-X en die kastjes zijn inderdaad wat gevoelig voor omgevingsinvloeden. Heb je de kwaliteit van de verbinding al geprobeerd door het kastje op een andere plek te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Villager schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:59:
[...]

Ik heb ook een Shinelan-X en die kastjes zijn inderdaad wat gevoelig voor omgevingsinvloeden. Heb je de kwaliteit van de verbinding al geprobeerd door het kastje op een andere plek te zetten?
De shinelan-x heeft geen kastje maar gaat gewoon onderin de omvormer en daar prik je de utp kabel in. Jij bedoeld een shinelink-x denk ik?

Is die ook instabiel?
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste