Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:25

Tsuranim

There is only one

gerjanvdb schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:03:
[...]

Ja dat werkt alleen met de server mode. Oh wat raar. Heb je de passthrough optie wel aan staan? die stuurt de data door naar de officiele growatt server (dan kan je het verbruik ook in de app zien)
Ja passthrough staat ook aan. Gister werkte het niet, datalogger gereset en vooralsnog werkt het weer goed. Eerder voor het resetten soms wel, meestal niet. Logfiles grott op moment dat het niet werkt: ontbrekende/ongeldige tijdstempels in de pakketten en socket‑errors bij het forwarden naar poort 5279 van Growatt. “handlereadblesocket, exception in data forwarding 172.30.33.15:5279” .
Lijkt dus iets met de tijd van de datalogger fout te zijn, vreemd genoeg geen probleem voor HA. Maar ik kan volgens mij nergens tijd / time-server invullen bij de datalogger / omvormer.

• gerjanvdb
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-04 14:09
Tsuranim schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:19:
[...]

Ja passthrough staat ook aan. Gister werkte het niet, datalogger gereset en vooralsnog werkt het weer goed. Eerder voor het resetten soms wel, meestal niet. Logfiles grott op moment dat het niet werkt: ontbrekende/ongeldige tijdstempels in de pakketten en socket‑errors bij het forwarden naar poort 5279 van Growatt. “handlereadblesocket, exception in data forwarding 172.30.33.15:5279” .
Lijkt dus iets met de tijd van de datalogger fout te zijn, vreemd genoeg geen probleem voor HA. Maar ik kan volgens mij nergens tijd / time-server invullen bij de datalogger / omvormer.
Ik dacht dat je bij de instellingen van de datalogger (waar je ook het IP adres moest aanpassen naar die van HA), dat menu kan je volgens mij ook de tijd (zone) instellen. Hopelijk blijft het nu goed werken.

• gerjanvdb
Hieke schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:03:
Ik zie dat er een refreshrate van 1 minuut is bij de Grott-integratie via HACS in HA. Weet iemand hoe die waarde te verhogen is naar bijvoorbeeld 15 seconden? Met name het verversen van de waarde Actual Power zou prettig zijn...

[Afbeelding]

Datalogger is een ShineLan-X.
Ja dat kan met deze addon: https://github.com/gerjanvdbosch/addon-grott (ik heb deze wel moeten forken van de orginele versie omdat voor elkaar te kijgen)

Om de update frequentie naar 6 seconden te krijgen moet je 0.1 invullen op de datalogger

Zie ook: https://github.com/gerjan...t-beta/DOCS.md#datalogger

https://github.com/gerjan...t-beta/DOCS.md#datalogger

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23
Sinds afgelopen week heb ik Home Assistant. Ik heb geen verstand vann ICT. Mijn warmtepomp kan ik nu monitoren via ESP Home.

Ik heb 2 growatt omvormers en die heb ik ook in HA gezet. Ik kan nu echter niet meer de Shinephone app gebruiken om de daadwerkelijke opbrengst te zien.
Ik heb de Growatt 7000TL3-S op zolder en de Growatt MIC 3300TL-X in de schuur staan.

Ik wil dus 2 hardware "dingetjes" kopen om die in mijn omvormers te pluggen en om ze dan via esphome te kunnen monitoren.

Wat moet ik precies kopen?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bravertal schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:14:
Sinds afgelopen week heb ik Home Assistant. Ik heb geen verstand vann ICT. Mijn warmtepomp kan ik nu monitoren via ESP Home.

Ik heb 2 growatt omvormers en die heb ik ook in HA gezet. Ik kan nu echter niet meer de Shinephone app gebruiken om de daadwerkelijke opbrengst te zien.
Ik heb de Growatt 7000TL3-S op zolder en de Growatt MIC 3300TL-X in de schuur staan.

Ik wil dus 2 hardware "dingetjes" kopen om die in mijn omvormers te pluggen en om ze dan via esphome te kunnen monitoren.

Even voor de beeldvorming: je kon voordat je HA gebruikte wel via Shinephone app inzage krijgen in de prestaties van beide omvormers?
De 7000 ken ik niet. De MIC 3300TL-X ook niet, maar die zal vermoedelijk niet veel afwijken van het model dat ik heb, een MIC 2000TL-X. Ik heb daar een Growatt ShineLan-X datalogger aan gekoppeld en via ethernet-kabel wordt data naar mijn thuisnetwerk geleid. Heb voorheen een wifi-variant daarvan gehad maar die lag binnen 2 jaar al bij de milieustraat....

Als je voorheen wel in de Shinephone je data kon zien en nu niet meer zul je vermoedelijk software in HA hebben geïnstalleerd. Welke software dat is geef je niet aan. Is zinvol om tot een oplossing te komen.
En vaak kun je die die instellen als Server of Proxy waardoor je aangeeft dat na het uitlezen de data moet worden doorgeleid naar de servers van Growatt.
Zelf gebruik ik de integratie Grott daarvoor.
Heb er voor gekozen om data niet door te sturen naar China.

Persoonlijk geen goede ervaringen met ESP Home in relatie tot andere toepassingen. Dus ook niet met Growatt. Daar kan ik je niet bij helpen. De Growatt ShineLan-X datalogger werkt sindsdien simpel en probleemloos met Grott in HA.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Bravertal schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:14:

Als je geen verstand hebt van ICT zoals je zelf schrijft, is het dan wel verstandig om met Home Assistant aan de slag te gaan? Home Assistant is nu niet meteen een stuk software waarbij alles uit of the box werkt en je zelf aan de slag zult moeten met dashboards, automations en aanverwante code.

Van klussen krijg je grijze haren

• Bravertal
fenrir schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:36:
[...]

Als je geen verstand hebt van ICT zoals je zelf schrijft, is het dan wel verstandig om met Home Assistant aan de slag te gaan? Home Assistant is nu niet meteen een stuk software waarbij alles uit of the box werkt en je zelf aan de slag zult moeten met dashboards, automations en aanverwante code.
Daar heb je misschien wel gelijk in maar ik begin het leuk te vinden om te monitoren, vandaar dat ik ben begonnen bij de WP. Nu wil ik eigenlijk de panelen er ook bij hebben (en de wtw ook). Vandaar mijn vraag.

Ik heb uiteraard hulp van Tweakers en van AI.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Bravertal
Hieke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:20:
[...]

Even voor de beeldvorming: je kon voordat je HA gebruikte wel via Shinephone app inzage krijgen in de prestaties van beide omvormers?
De 7000 ken ik niet. De MIC 3300TL-X ook niet, maar die zal vermoedelijk niet veel afwijken van het model dat ik heb, een MIC 2000TL-X. Ik heb daar een Growatt ShineLan-X datalogger aan gekoppeld en via ethernet-kabel wordt data naar mijn thuisnetwerk geleid. Heb voorheen een wifi-variant daarvan gehad maar die lag binnen 2 jaar al bij de milieustraat....

Als je voorheen wel in de Shinephone je data kon zien en nu niet meer zul je vermoedelijk software in HA hebben geïnstalleerd. Welke software dat is geef je niet aan. Is zinvol om tot een oplossing te komen.
En vaak kun je die die instellen als Server of Proxy waardoor je aangeeft dat na het uitlezen de data moet worden doorgeleid naar de servers van Growatt.
Zelf gebruik ik de integratie Grott daarvoor.
Heb er voor gekozen om data niet door te sturen naar China.

Persoonlijk geen goede ervaringen met ESP Home in relatie tot andere toepassingen. Dus ook niet met Growatt. Daar kan ik je niet bij helpen. De Growatt ShineLan-X datalogger werkt sindsdien simpel en probleemloos met Grott in HA.
Via HA ging ik naar Dashboard bewerken en dan kon ik Growatt toevoegen (ik kon altijd mijn shinephone app in). Ik heb nu een "trucje" gedaan, extra inlog gemaakt bij Growatt en gekoppeld aan mijn omvormers. Vervolgens via HA gekoppeld. HA werkt gewoon en als het goed is kan ik morgen weer in mijn app.

Update: ik kan weer in mijn shinephone app.

• Hieke
  • Niet online
Als dat werkt voor jou is dat prima natuurlijk. Maar heb wel vernomen dat de stabiliteit van Growatt servers soms wat te wensen overlaat. Hopelijk werkt je HA-applicatie dan wel gewoon door.

Alternatief is dan een eigen datalogger aanschaffen. Dan ben je onafhankelijk..

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• Bravertal
Hieke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:51:
Als dat werkt voor jou is dat prima natuurlijk. Maar heb wel vernomen dat de stabiliteit van Growatt servers soms wat te wensen overlaat. Hopelijk werkt je HA-applicatie dan wel gewoon door.

Alternatief is dan een eigen datalogger aanschaffen. Dan ben je onafhankelijk..
Help mij, waar kan ik de juiste datalogger kopen dan?

Heb je een link en is het plug and play?

• charlie_seven
  • Laatst online: 20:55
Hallo beste tweakers,

ik heb een zeer eigenaardig probleem (of twee) met de logging van mijn inverter.
Ik heb sinds 2019 een Growatt 4200MTL-S met een ShineWifi-S
Oorspronkelijk rapporteerde de datalogger via een proxy (perl script) op een raspberry pi, en dat werkte prima, ik kreeg zowel data in Influx/Grafana als op de Growatt servers.
Enkele jaren later crashte die raspberry pi  echter en wegens andere prioriteiten bleef die heel lange tijd offline; ik vergat de datalogger aan te passen, dus die stuurde al die tijd ook geen data meer naar de Growatt servers.

Enkele weken geleden installeerde ik dan Grott (docker container versie 2.6.1g) met logging naar MQTT en Influxdb/Grafana)
Aanvankelijk zag ik geen data verschijnen, tot ik doorhad dat de datalogger nog data van 2024 aan het sturen was, en ik dus in Grafana wel mooie grafiekjes kreeg van eind augustus en begin september 2024. Op 8/9/2024 stopt het ergens rond de middag, ik ga ervan uit dat toen de buffer van de datalogger vol was.
Maar sindsdien krijg ik maar enkele nieuwe datapunten per dag, gisteren 3, vandaag 6.

Als ik naar de grott logs ga kijken dan zie ik dat er wel veel frequenter data binnenkomt, bv. voor gisteren:
code:
1
2
❯ kubectl logs deploy/grott | grep adjusted | grep 2026-04-04 | wc -l
     216
Maar als ik kijk hoeveel unieke timestamps er zijn, zijn dat er idd maar 3:
code:
1
2
3
4
❯ kubectl logs deploy/grott | grep adjusted | grep 2026-04-04 | uniq
     - Grott original time :  2026-04-04T07:26:53 adjusted UTC time for influx :  2026-04-04T07:26:53
     - Grott original time :  2026-04-04T07:29:20 adjusted UTC time for influx :  2026-04-04T07:29:20
     - Grott original time :  2026-04-04T07:30:29 adjusted UTC time for influx :  2026-04-04T07:30:29
Deze 3 zijn nu toevallig kort na elkaar in de ochtend (mogelijk net na het opstarten?) maar dat is niet altijd zo, bv. vandaag waren er 4 logs rond datzelfde tijdstip maar ook 2 op random(?) andere tijdstippen, 09:42 en 11:05 (UTC).

Nu, als ik op de Growatt server ga kijken, dan zie ik daar een ander probleem. Voor dezelfde dagen zie ik daar wel een normale grafiek van 's morgens tot 's middags, maar elke dag stopt de grafiek op een zo te zien random tijd tussen 11 en 13u.
Vandaag om 15u zie ik in de Shine app de inverter als "disconnected" en "Power: 0" maar bij de datalogger "Online", "Signal:good", "Connected" en de "Last Update" is een minuut geleden.
Als ik vanop de Growatt web portal het commando "turn on" probeer, krijg ik "Set Parameter Failure".
Op het schermpje van de inverter zelf zie ik echter 957 VA / 955 W / Ppv: 482/492 W dus die lijkt normaal te werken (het is een 4.2kW systeem maar op dat moment was het nogal bewolkt). Ook op de energiemeter in mijn zekeringkast zie ik dat ik op dat moment nog aan het net lever.

Dus het lijkt mij dat er mogelijk 2 (onafhankelijke?) problemen zijn:
#1 : in de voormiddag lijkt de logger correct te werken, want de grafieken kloppen in de app en portal. Maar grott gebruikt foutieve timestamps?

#2 : in de namiddag denkt de logger onterecht dat de inverter down is. Het rare is dat hij volgens de grott logs dan wel nog data stuurt (vandaag zie ik de hele namiddag nog logs in Grott maar elke keer met timestamp 2026-04-05T11:05:58) maar er verschijnt niets meer in de app/portal.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn en/of hoe ik dit oplos?

[ Voor 0% gewijzigd door charlie_seven op 05-04-2026 17:48 . Reden: formatting ]

• Hieke
  • Niet online
Bravertal schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:03:
[...]

Help mij, waar kan ik de juiste datalogger kopen dan?

Heb je een link en is het plug and play?
Zoek in Google search naar de Growatt ShineLan-X datalogger en je keuze is reuze. Kies als het enigszins kan voor de bekabelde variant van de dataloggers van Growatt. De wifi heb ik persoonlijk geen goede ervaringen mee.
Als je dan Grott op HA installeert moet dat verder niet moeilijk zijn. Zelf heb ik Grott ook op NAS draaien en die stuurt zijn data via MQTT ook nog door naar HA op mijn RPI. Maar het moet zeker ook rechtstreeks naar HA kunnen.

• Bravertal
Hieke schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:00:
[...]

Zoek in Google search naar de Growatt ShineLan-X datalogger en je keuze is reuze. Kies als het enigszins kan voor de bekabelde variant van de dataloggers van Growatt. De wifi heb ik persoonlijk geen goede ervaringen mee.
Als je dan Grott op HA installeert moet dat verder niet moeilijk zijn. Zelf heb ik Grott ook op NAS draaien en die stuurt zijn data via MQTT ook nog door naar HA op mijn RPI. Maar het moet zeker ook rechtstreeks naar HA kunnen.
Die dataloggers heb ik al maar die "rapporteren" toch aan de shinephone app.

Dus ik moet Grott installeren op HA. Kan ik dan alles monitoren (ook mijn opwek van het verleden?)

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26

Peetman

Tjah....

charlie_seven schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:47:

Nu, als ik op de Growatt server ga kijken, dan zie ik daar een ander probleem. Voor dezelfde dagen zie ik daar wel een normale grafiek van 's morgens tot 's middags, maar elke dag stopt de grafiek op een zo te zien random tijd tussen 11 en 13u.
Vandaag om 15u zie ik in de Shine app de inverter als "disconnected" en "Power: 0" maar bij de datalogger "Online", "Signal:good", "Connected" en de "Last Update" is een minuut geleden.
Als ik vanop de Growatt web portal het commando "turn on" probeer, krijg ik "Set Parameter Failure".
Op het schermpje van de inverter zelf zie ik echter 957 VA / 955 W / Ppv: 482/492 W dus die lijkt normaal te werken (het is een 4.2kW systeem maar op dat moment was het nogal bewolkt). Ook op de energiemeter in mijn zekeringkast zie ik dat ik op dat moment nog aan het net lever.

Dus het lijkt mij dat er mogelijk 2 (onafhankelijke?) problemen zijn:
#1 : in de voormiddag lijkt de logger correct te werken, want de grafieken kloppen in de app en portal. Maar grott gebruikt foutieve timestamps?

#2 : in de namiddag denkt de logger onterecht dat de inverter down is. Het rare is dat hij volgens de grott logs dan wel nog data stuurt (vandaag zie ik de hele namiddag nog logs in Grott maar elke keer met timestamp 2026-04-05T11:05:58) maar er verschijnt niets meer in de app/portal.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn en/of hoe ik dit oplos?
Ik ervaar het zelfde probleem, ik zal er ook eens induiken. Bij mij is het spontaan ontstaan zonder dat er, bij mijn weten, oude data is verstuurd.
Gedurende de rest van de dag blijft het opgewekte vermogen hangen op de laatste waarde en op een gegeven moment in de avond wordt het wel weer 0. Volgende ochtend werkt het weer tot ergens eind van de ochtend en dan herhaalt het probleem zich.

• Bravertal
gerjanvdb schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Ja dat kan met deze addon: https://github.com/gerjanvdbosch/addon-grott (ik heb deze wel moeten forken van de orginele versie omdat voor elkaar te kijgen)

Om de update frequentie naar 6 seconden te krijgen moet je 0.1 invullen op de datalogger

Zie ook: https://github.com/gerjan...t-beta/DOCS.md#datalogger

https://github.com/gerjan...t-beta/DOCS.md#datalogger
Ehhh om de update frequentie naar 6 seconden te krijgen, kan dat geen kwaad? Oververhitting van de stick ofzo (althans dat gaf Gemini aan, ik heb er geen verstand van hoor).

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:52
Peetman schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:42:
[...]

Ik ervaar het zelfde probleem, ik zal er ook eens induiken. Bij mij is het spontaan ontstaan zonder dat er, bij mijn weten, oude data is verstuurd.
Gedurende de rest van de dag blijft het opgewekte vermogen hangen op de laatste waarde en op een gegeven moment in de avond wordt het wel weer 0. Volgende ochtend werkt het weer tot ergens eind van de ochtend en dan herhaalt het probleem zich.
Ziet je energy tab in HA er zoiets uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGI6S6PPrSBgkWoRSmW84mTfsrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T0OFJinQU6UyocNiAyEoaKUx.png?f=fotoalbum_large
Een gekke piek in mijn geval altijd ergens rond 20:00 uur.
Mijn Grafana graph ziet er zoiets uit gedurende de dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBlF2CjR7_cqTuYLZFO6dOkKmso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jXxQPIEYLnG7M5ZOPSo30jAX.png?f=fotoalbum_large
Ik heb 3 omvormers van Growatt.
Enige die geen probleem geeft is de Shine-Lan en de ShineX varianten vertonen het probleem.
Uiteindelijk zijn de totalen eind van de dag wel goed in mijn geval.
Moet nog eens de logs eens gaan doorspitten en door influxdb records gaan om te kijken of er iets geks is met de timestamps..

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26

Peetman

Tjah....

timbak02 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:06:
[...]

Ziet je energy tab in HA er zoiets uit?
[Afbeelding]
Een gekke piek in mijn geval altijd ergens rond 20:00 uur.
Mijn Grafana graph ziet er zoiets uit gedurende de dag:
[Afbeelding]
Ik heb 3 omvormers van Growatt.
Enige die geen probleem geeft is de Shine-Lan en de ShineX varianten vertonen het probleem.
Uiteindelijk zijn de totalen eind van de dag wel goed in mijn geval.
Moet nog eens de logs eens gaan doorspitten en door influxdb records gaan om te kijken of er iets geks is met de timestamps..
Bij mij komt een deel van de opbrengst er juist in de volgende ochtend bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbXYdbltWmRHxR7ilp5bExjtzrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fT9xR3TGEzV09lDNYpaJKgh9.jpg?f=fotoalbum_large
ShineX in mijn geval ook.

• gerjanvdb
Bravertal schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:34:
[...]

Ehhh om de update frequentie naar 6 seconden te krijgen, kan dat geen kwaad? Oververhitting van de stick ofzo (althans dat gaf Gemini aan, ik heb er geen verstand van hoor).
Geen idee eigenlijk, ik draai dit al een half jaar zo en ben er tevreden mee zo.
Het is om de 6 seconden, niet elke halve seconde dus het zal wel meevallen denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door gerjanvdb op 07-04-2026 14:09 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste