Hallo beste tweakers,
ik heb een zeer eigenaardig probleem (of twee) met de logging van mijn inverter.
Ik heb sinds 2019 een Growatt 4200MTL-S met een ShineWifi-S
Oorspronkelijk rapporteerde de datalogger via een proxy (perl script) op een raspberry pi, en dat werkte prima, ik kreeg zowel data in Influx/Grafana als op de Growatt servers.
Enkele jaren later crashte die raspberry pi echter en wegens andere prioriteiten bleef die heel lange tijd offline; ik vergat de datalogger aan te passen, dus die stuurde al die tijd ook geen data meer naar de Growatt servers.
Enkele weken geleden installeerde ik dan Grott (docker container versie 2.6.1g) met logging naar MQTT en Influxdb/Grafana)
Aanvankelijk zag ik geen data verschijnen, tot ik doorhad dat de datalogger nog data van 2024 aan het sturen was, en ik dus in Grafana wel mooie grafiekjes kreeg van eind augustus en begin september 2024. Op 8/9/2024 stopt het ergens rond de middag, ik ga ervan uit dat toen de buffer van de datalogger vol was.
Maar sindsdien krijg ik maar enkele nieuwe datapunten per dag, gisteren 3, vandaag 6.
Als ik naar de grott logs ga kijken dan zie ik dat er wel veel frequenter data binnenkomt, bv. voor gisteren:
code:
1
2
| ❯ kubectl logs deploy/grott | grep adjusted | grep 2026-04-04 | wc -l
216 |
Maar als ik kijk hoeveel unieke timestamps er zijn, zijn dat er idd maar 3:
code:
1
2
3
4
| ❯ kubectl logs deploy/grott | grep adjusted | grep 2026-04-04 | uniq
- Grott original time : 2026-04-04T07:26:53 adjusted UTC time for influx : 2026-04-04T07:26:53
- Grott original time : 2026-04-04T07:29:20 adjusted UTC time for influx : 2026-04-04T07:29:20
- Grott original time : 2026-04-04T07:30:29 adjusted UTC time for influx : 2026-04-04T07:30:29 |
Deze 3 zijn nu toevallig kort na elkaar in de ochtend (mogelijk net na het opstarten?) maar dat is niet altijd zo, bv. vandaag waren er 4 logs rond datzelfde tijdstip maar ook 2 op random(?) andere tijdstippen, 09:42 en 11:05 (UTC).
Nu, als ik op de Growatt server ga kijken, dan zie ik daar een ander probleem. Voor dezelfde dagen zie ik daar wel een normale grafiek van 's morgens tot 's middags, maar elke dag stopt de grafiek op een zo te zien random tijd tussen 11 en 13u.
Vandaag om 15u zie ik in de Shine app de inverter als "disconnected" en "Power: 0" maar bij de datalogger "Online", "Signal:good", "Connected" en de "Last Update" is een minuut geleden.
Als ik vanop de Growatt web portal het commando "turn on" probeer, krijg ik "Set Parameter Failure".
Op het schermpje van de inverter zelf zie ik echter 957 VA / 955 W / Ppv: 482/492 W dus die lijkt normaal te werken (het is een 4.2kW systeem maar op dat moment was het nogal bewolkt). Ook op de energiemeter in mijn zekeringkast zie ik dat ik op dat moment nog aan het net lever.
Dus het lijkt mij dat er mogelijk 2 (onafhankelijke?) problemen zijn:
#1 : in de voormiddag lijkt de logger correct te werken, want de grafieken kloppen in de app en portal. Maar grott gebruikt foutieve timestamps?
#2 : in de namiddag denkt de logger onterecht dat de inverter down is. Het rare is dat hij volgens de grott logs dan wel nog data stuurt (vandaag zie ik de hele namiddag nog logs in Grott maar elke keer met timestamp 2026-04-05T11:05:58) maar er verschijnt niets meer in de app/portal.
Enig idee wat er aan de hand kan zijn en/of hoe ik dit oplos?
[
Voor 0% gewijzigd door
charlie_seven op 05-04-2026 17:48
. Reden: formatting ]