Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renelle
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-03 19:22
Johan_meijer schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:57:
Ja mod zou moeten werken.

Ik zal de indeling proberen uit te leggen. Het zijn gegevens vanuit de record header.

06 is het protocol type (02,05 kan ook) en geeft bv aan of het record encrypted is
50 is her device nummer (meestal 01 voor de datalogger en inverter bij de shinewifi, bij de shinelink worden inverters en andere apparaten zoals smartmeters genummerd vanaf 50, hex is 80 decimaal. In de shinelink dialoog kun je zien welke devices er zijn. In decimaal dus 80,81 etc).
04 geeft record type aan. 04 is data record. 50 historisch, gebuffered, record. 03 een announcement /initialisatie record en wordt alleen bij opstarten verstuurd. 20 is een smartmeter record.

Het laatste bekent dus waarschijnlijk dat de smartmeter device 50(80) is dan is de tl-x waarschijnlijk 51 en de mod dus 52.

De x bekent voor grott dat het een lang record is om de tl en tl-x records uit elkaar te houden. Maar dat is voor mod modellen eigenlijk niet interessant want die heeft alleen maar lange records.

Ik probeer bij grott de record lay-out wat te generaliseren dus als t06nnnnxmod zou dus moeten passen op de 04 en 50 data records van alle devices.
Hartelijk dank voor de aanvullende uitleg!

Daarnaast nogmaals een keer de documentatie doorgenomen zoals die vanuit HA bij Grott en Home Assistant Integration for Grott (van muppet3000) te vinden is. Daaruit kwam ik tot de conclusie dat de configuratie voor deze combi altijd verkeerd heeft gestaan. Dat lijkt nu wel stabiel (draat nu al een paar dagen zonder problemen terwijl hij dan voorheen al een paar keer per dag was gestopt).

In deze combinatie en d.m.v. het scannen van de logs, lijkt de TL3 setting voor de MOD 7000TL3-X de best bruikbare sensor data geeft. Beter dan de "MOD" of "MIN" instelling. Die setting had ik eerder ook gebruitk, al was dat omdat ik toen feitelijk dacht dat ik die setting moest gebruiken ;-)

Hoe dan ook, zo maar eens kijken hoe het over een wat langere periode werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de "Growatt smart meter", welke gewoon een Eastron SDM630 CT of Modbus is?

Ik heb inmiddels een Growatt omvormer geïnstalleerd gekregen. :) Ze zijn zo vriendelijk geweest de kWh meter er ook meteen in te zetten.

Ik heb een (op dit moment nog Qubino) kWh meter meteen na de hoofdschakelaar zitten. Al het andere (inclusief de oude omvormer) zat dan achter die kWh meter. De oude omvormer zat ook op een 1 fase installatie automaat, die gewoon achter 1 van de aardlekschakelaars zat.

Inmiddels is die installatie automaat dus niet meer in gebruik, gezien de panelen zijn vervangen en ook de omvormer, 3 fase.

Nu zit er dus direct achter de hoofdschakelaar een split tussen de 3f aardlekautomaat van de nieuwe omvormer en de qubino. Met twinhulzen.

De qubino weet dus nu niets meer van wat de zonnepanelen doen. Vroeger was de qubino qua meting gelijk aan de digitale meter van Enexis, gezien de "interne saldering" al was gedaan voor het bij de kwh meter kwam.

Uiteindelijk wil ik de smart meter oplossingen van de Growatt omvormer gaan benutten. Dus bijvoorbeeld de omvormer limiteren op x%, maar ook "niet terugleveren"-modus, enz. Daar heeft de Growatt omvormer dan informatie voor nodig en die informatie zal inclusief "zichzelf" moeten zijn lijkt me.

Zijn er mensen hier die dit hebben draaien en hoe is het dan bij jullie aangesloten?

Voor de duidelijkheid, voorheen:
code:
1
Enexis > hoofdschakelaar > kWh (Qubino) > Al het andere (inclusief de oude omvormer)

Nu:
code:
1
2
Enexis > hoofdschakelaar > kWh (Qubino) > al het andere (exclusief nieuwe omvormer) 
                         > 3f aardlekautomaat > kWh (Eastron) > nieuwe omvormer

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Tanuki schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:56:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de "Growatt smart meter", welke gewoon een Eastron SDM630 CT of Modbus is?

Ik heb inmiddels een Growatt omvormer geïnstalleerd gekregen. :) Ze zijn zo vriendelijk geweest de kWh meter er ook meteen in te zetten.

Ik heb een (op dit moment nog Qubino) kWh meter meteen na de hoofdschakelaar zitten. Al het andere (inclusief de oude omvormer) zat dan achter die kWh meter. De oude omvormer zat ook op een 1 fase installatie automaat, die gewoon achter 1 van de aardlekschakelaars zat.

Inmiddels is die installatie automaat dus niet meer in gebruik, gezien de panelen zijn vervangen en ook de omvormer, 3 fase.

Nu zit er dus direct achter de hoofdschakelaar een split tussen de 3f aardlekautomaat van de nieuwe omvormer en de qubino. Met twinhulzen.

De qubino weet dus nu niets meer van wat de zonnepanelen doen. Vroeger was de qubino qua meting gelijk aan de digitale meter van Enexis, gezien de "interne saldering" al was gedaan voor het bij de kwh meter kwam.

Uiteindelijk wil ik de smart meter oplossingen van de Growatt omvormer gaan benutten. Dus bijvoorbeeld de omvormer limiteren op x%, maar ook "niet terugleveren"-modus, enz. Daar heeft de Growatt omvormer dan informatie voor nodig en die informatie zal inclusief "zichzelf" moeten zijn lijkt me.

Zijn er mensen hier die dit hebben draaien en hoe is het dan bij jullie aangesloten?

code:
1
Enexis > hoofdschakelaar > kWh (Qubino) > Al het andere (inclusief de oude omvormer)

Nu:
code:
1
2
Enexis > hoofdschakelaar > kWh (Qubino) > al het andere (exclusief nieuwe omvormer) 
Al naar openinvertergateway gekeken?
https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Probleem is dat de installateur van de zonnepanelen ook wil monitoren, dus mijn Shine X Lan module (of zoiets) is in gebruik om dat monitoring portaal te voorzien van data.

Als ik dat ga flashen en lokaal ga maken, dan zal ik een mailtje krijgen met de vraag waarom mijn omvormer down is.

Of begrijp ik het verkeerd?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 14:34
Tanuki schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:30:
[...]

Probleem is dat de installateur van de zonnepanelen ook wil monitoren, dus mijn Shine X Lan module (of zoiets) is in gebruik om dat monitoring portaal te voorzien van data.

Als ik dat ga flashen en lokaal ga maken, dan zal ik een mailtje krijgen met de vraag waarom mijn omvormer down is.

Coolblue heeft destijds bij mij 1 week meegekeken. Daarna hoefde zij het niet meer te volgen.
Het is jouw eigendom lijkt mij, dus als je hem offline/lokaal haalt is dat jouw keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
simso1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Coolblue heeft destijds bij mij 1 week meegekeken. Daarna hoefde zij het niet meer te volgen.
Het is jouw eigendom lijkt mij, dus als je hem offline/lokaal haalt is dat jouw keuze?
Van mij mogen ze monitoren. Het kan goed zijn dat dit ook een Coolblue verhaal wordt.

Ik kan me goed voorstellen dat het, vooral bij problemen / storingen, handig is om het ding aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:48

code:
1

Nu:
code:
1
2
Lees even mijn post terug van een tijdje geleden daar staat een handleiding hoe je jou growatt kunt aansturen met ESPHOME en eventueel home-assistant (HA niet vereist). Dan kun je de shinelink gewoon laten zitten en zijn ding laten doen en gebruik je de modbuspoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
degrashopper schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Lees even mijn post terug van een tijdje geleden daar staat een handleiding hoe je jou growatt kunt aansturen met ESPHOME en eventueel home-assistant (HA niet vereist). Dan kun je de shinelink gewoon laten zitten en zijn ding laten doen en gebruik je de modbuspoort.
Thanks! Ga ik even opzoeken. :)

Kun je dan ook met ESPHome bijvoorbeeld de omvormer instellen dat hij op 75% draait enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:48
Tanuki schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:19:
[...]

Thanks! Ga ik even opzoeken. :)

Kun je dan ook met ESPHome bijvoorbeeld de omvormer instellen dat hij op 75% draait enz?
Juist dat kun je wel met ESPHome wat je met de standaard shinelink niet kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:15
GaMbiNo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:01:
[...]

De shinelan-x heeft geen kastje maar gaat gewoon onderin de omvormer en daar prik je de utp kabel in. Jij bedoeld een shinelink-x denk ik?

Is die ook instabiel?
Oh ja, je hebt gelijk. Ik heb een Shinelink-X. Die is niet instabiel, maar communiceert ook draadloos met een module die onderin de omvormer zit. Ik moest 'm wel bovenin de meterkast zetten om een goede verbinding te hebben. Dat bedoelde ik. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Tanuki schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:30:
[...]

Waarom wil hij dat en wil jij dat wel?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:56
Na een herstart van HomeAssistant komt er een rare waarde bij de totaal teller:

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-3UY89t5G4T/PVhistorie.png

Kan de Egguy addon hierop worden aangepast? Nu moet ik elke keer na een herstart de uitschieters verwijderen.

[ Voor 12% gewijzigd door vandermark op 21-01-2025 11:05 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-05 21:18
Dit moeten we echt met egguy bespreken. Ik heb zelf geen HA en kan het dus niet testen of iets in grott hiervoor aanpassen.

Kun je een issue openen op grott github?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:07
Kan iemand mij helpen. Had Grott en Home assistant draaien, werkte prima.
Sinds kort ben ik overgestapt naar glasvezel van Delta. Sindsdien krijg ik geen data meer binnen.

Op mijn Delta modem kon ik helaas niet hetzelfde subnet instellen, dus mijn HA server heeft een ander IP adres. Dus ik dacht dat adres moet ik via de growatt site > datalogger> set IP even aanpassen en dan zou het vast weer werken.
Maar daar staat dat mijn datalogger offline is (sinds dat ik modem vervangen heb), dus ik kan de instellingen niet aanpassen. Overigens zie ik op de site van growatt ook geen data meer sinds dat ik het modem vervangen heb.

Mijn wifi SSID en wachtwoord heb ik hetzelfde gezet, dus volgens mij hoef ik niets aan te passen verder?
Iemand een idee wat ik vergeet?

Nu is het wel zo dat Delta standaard standaard IP cgnat heeft? Zou dat het probleem kunnen zijn? Je kunt namelijk een aanvraag doen om dat om te laten zetten naar dynamisch IP voor als je port forwarding etc wilt gebruiken
(ik heb daar verder geen verstand van)

[ Voor 4% gewijzigd door HBO88 op 02-02-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 14:34
HBO88 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:32:
Kan iemand mij helpen. Had Grott en Home assistant draaien, werkte prima.
Sinds kort ben ik overgestapt naar glasvezel van Delta. Sindsdien krijg ik geen data meer binnen.

Op mijn Delta modem kon ik helaas niet hetzelfde subnet instellen, dus mijn HA server heeft een ander IP adres. Dus ik dacht dat adres moet ik via de growatt site > datalogger> set IP even aanpassen en dan zou het vast weer werken.
Maar daar staat dat mijn datalogger offline is (sinds dat ik modem vervangen heb), dus ik kan de instellingen niet aanpassen. Overigens zie ik op de site van growatt ook geen data meer sinds dat ik het modem vervangen heb.

Mijn wifi SSID en wachtwoord heb ik hetzelfde gezet, dus volgens mij hoef ik niets aan te passen verder?
Iemand een idee wat ik vergeet?

Nu is het wel zo dat Delta standaard standaard IP cgnat heeft? Zou dat het probleem kunnen zijn? Je kunt namelijk een aanvraag doen om dat om te laten zetten naar dynamisch IP voor als je port forwarding etc wilt gebruiken
(ik heb daar verder geen verstand van)
Wat doet Grott als je gmode aanpast naar sniff
en het ip van de datalogger weer op Growatt zet? (8.209.71.240)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:07
simso1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:33:
[...]

Wat doet Grott als je gmode aanpast naar sniff
en het ip van de datalogger weer op Growatt zet? (8.209.71.240)
Opgelost! Ik probeerde nu om gewoon direct in te loggen op de wifi datalogger i.p.v. via de growatt website. Dat lukte en ik kon toen het IP adres goed zetten. Daarna zag ik direct al connected staan. En de data kwam ook weer binnen op HA en op de growatt website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:04
Hallo allemaal, sinds kort gebruikt ik ook GROTT om data naar mijn lokale "store" sturen. Ik merk op dat er een latency zit in de data die naar, in mijn geval influxdb wordt gestuurd.
Weet iemand of dit normaal is?

Ik gebruik deze combi. Growatt Shinelink en ShineLan ->GROTT->InfluxDB -> Grafana. Alles draait in een docker omgeving, TZ = Europe/Amsterdam. Tijd lijkt goed te lopen. Timestamp 09:30

Logging in GROTT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jFkHxlVtcfcSeHwbxzSl0dbjUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTqzTRL9SrqE5SAQtAzR7zVs.jpg?f=fotoalbum_large

Logging in Growatt web
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRGnm-kArtROek35cjv6-8qlMVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/filE2k8tbIsaAzdDuk4NxHa4.jpg?f=fotoalbum_large

Grafana data uit InfluxDB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDyMmTHaOBhwb6M2BGY2hFljQLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03ZCMzdi1FdYCLDxvX2LKYBu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:04
timbak02 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:07:
Hallo allemaal, sinds kort gebruikt ik ook GROTT om data naar mijn lokale "store" sturen. Ik merk op dat er een latency zit in de data die naar, in mijn geval influxdb wordt gestuurd.
Weet iemand of dit normaal is?

Grafana data uit InfluxDB
[Afbeelding]
Ok ik zie dat ik de verkeerde waarde gebruikt voor actuele output waarde van de Growatt omvormer
"epv1today" -> pvpowerout

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBnsiyO9q6j7loptfpQMPw60V7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TH4velNMJyUC76lwTYVdVx0f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:54

code:
1

Nu:
code:
1
2
Zelf toevallig nu aan het rondkijken voor een batterij systeem, waaronder growatt APX maar ook iets als Sessy of Homewizard. Daarom ben ik mij eerst gaan verdiepen in hoe dat (niet) zou kunnen werken met mijn 2 Growatt omvormers.

Die kWh meter meet nu alleen de opbrengst van je zonnepanelen. Wil je met export limitation van de growatt aan de gang dan heb je een meter nodig direct na je hoofdaansluiting. vervolgens sluit je die met modbus aan op de omvormer.

Uit een post van mij in een ander topic link in naar een P1-modbus dongle die hetzelfde zou kunnen doen als een kWh meter.
firecaps30 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:50:
Ben online deze dongle tegen gekomen: https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/

Die werkt gewoon op de P1 poort, en met bepaalde software emuleert deze een Eastron SDM630: https://docs.smart-stuff..../eastron-sdm630-emulation. Welke dan volgens mij een van de meters is die ook door growatt gebruikt word (en anders ook de chint, voor meer info zie: https://install.smart-stuff.nl/p1m/).

Zit zelf in de situatie dat ik 2 aparte growatt omvormers heb, en aan het kijken ben naar een thuisbatterij (evt vervangen 1 omvormer door hybride variant) met in de toekomst ook optie tot het beperken van terugleveren.

Maar volgens growatt support kan er maar 1 omvormer via modbus op de smart meter aangesloten worden waardoor de 2e omvormer dus niet aangestuurd kan worden. Is dat dan een limitatie van modbus? Ben er niet genoeg in thuis om dat in twijfel te trekken, al vraag ik me af wat er gebeurt als ik beide omvormers op de modbus aansluiting prik. Die meter geeft toch alleen door aan de omvormer of en hoeveel import/export van stroom er is om daar de omvormers op aan te sturen. Mocht iemand hier het antwoord op weten...

Zo een 3fase kwh meter installeren in de al volle groepenkast vind ik iets te veel van het goede voor een experiment, maar deze optie met P1-modbus emulator wil ik nog wel proberen.

En als het niet werkt misschien dan wel met P1 splitter en 2 van deze dongles elk aangesloten op eigen omvormer 8)7

Heb in ieder geval de vraag uit staan bij de webshop of die software er al is gezien de tekst op de productpagina. Dan ga ik het eens proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
firecaps30 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Wil je met export limitation van de growatt aan de gang dan heb je een meter nodig direct na je hoofdaansluiting. vervolgens sluit je die met modbus aan op de omvormer.

[...]
En die meter moet dus zowel de omvormer (en haar teruglevering, en haar geringe verbruik) als het huis qua verbruik meten. Is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:54
Nee, dan heb je maar 1 kWh meter nodig die bij de hoofdaansluiting meet. Eigenlijk is het een andere manier om te meten dan een P1 meter.

De omvormer weet namelijk zelf al wat deze produceert, maar niet wat de rest van de woning verbruikt.

Hoofdaansluiting ==> kWh meter ==> rest woning

Zie ook: https://www.raystech.com....oads/TLX-Export-limit.pdf

Sluit je een kWh meter aan direct op de groep van je zonnepanelen dan weet je precies wat deze aan opwek heeft, is nauwkeuriger dan de omvormer zelf. Maar dat is dus niet nodig, tenzij je wil integreren met bijvoorbeeld Homewizard en hun variant van de kWh-meter koopt.

Maar voor export limit / zero export is het dus niet nodig om die 2e meter te hebben. Alleen bij de hoofdaansluiting volstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door firecaps30 op 23-02-2025 19:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:08
Vanochtend een het proberen geweest om via Grott Server het vermogen van de omvormer te regelen. Dit werkt erg goed!

Commands die ik gebruikt heb om te schrijven naar het register zijn PUT commands via Node-Red:

0% power:
code:
1
http://<IP>:5782/inverter?command=register&register=3&inverter=<SN inverter>&value=0&format=dec

100% power:
code:
1
http://<IP>:5782/inverter?command=register&register=3&inverter=<SN inverter>&value=100&format=dec

Uitlezen van ingestelde vermogen is via een GET command:
code:
1
http://<IP>:5782/inverter?command=register&register=3&inverter=<SN inverter>&format=dec

Tip: ik draai grottserver.beta via docker, vergeet niet port 5782 ook te configureren in je compose file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 22:08
Knielen schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:39:
Vanochtend een het proberen geweest om via Grott Server het vermogen van de omvormer te regelen. Dit werkt erg goed!

Commands die ik gebruikt heb om te schrijven naar het register zijn PUT commands via Node-Red:

0% power:
code:
1
http://<IP>:5782/inverter?command=register&register=3&inverter=<SN inverter>&value=0&format=dec

100% power:
code:
1
http://<IP>:5782/inverter?command=register&register=3&inverter=<SN inverter>&value=100&format=dec

code:
1
http://<IP>:5782/inverter?command=register&register=3&inverter=<SN inverter>&format=dec

Tip: ik draai grottserver.beta via docker, vergeet niet port 5782 ook te configureren in je compose file.
Nice, mooie ontdekking. Daarmee ik kan komende maanden mooi mee gaan knutselen als ik overstap maak naar een dynamisch stroomcontract.

Gek genoeg werken de commando's nog niet bij mij. Ik draai Grott op de default port 5279 en heb de URL daarop aangepast, maar er komt geen reactie als ik het uitlees commando uitvoer. De setting blockcmd is niet gespecificeerd in de grott.ini. Moet ik mogelijk nog iets anders aanzetten of doen voor ik commando's kan sturen?

Ik gebruik de laatste Grott Docker compose versie van ledidobe/grott

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
GAEvakYD schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:03:
[...]

Nice, mooie ontdekking. Daarmee ik kan komende maanden mooi mee gaan knutselen als ik overstap maak naar een dynamisch stroomcontract.

Gek genoeg werken de commando's nog niet bij mij. Ik draai Grott op de default port 5279 en heb de URL daarop aangepast, maar er komt geen reactie als ik het uitlees commando uitvoer. De setting blockcmd is niet gespecificeerd in de grott.ini. Moet ik mogelijk nog iets anders aanzetten of doen voor ik commando's kan sturen?

Ik gebruik de laatste Grott Docker compose versie van ledidobe/grott
port 5279 is van Grott, je moet het port nummer hebben van GrottServer. Verder hoef je niks in te stellen.

ledidobe/grottserver:beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ah, bestaan van grottserver heb ik gemist. Heb jij beide naast elkaar draaien of conflicteert dat met elkaar. Zo te zien is Grottserver.py al twee jaar niet meer aangepast, wat natuurlijk niet erg is als het prima werkt.

Ik draai Grott via Docker Compose. Mocht jij of iemand een tip hebben hoe Grottserver naast Grott te draaien middels docker compose, dan hoor ik het graag.

[ Voor 26% gewijzigd door GAEvakYD op 23-03-2025 16:50 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:36
Ik had onlangs grott-server eens geprobeerd...
Puur om aan curtailing te doen tijdens negatieve uren. (En hier rond iets te bouwen in HA)

Ik kreeg alleen waardes bij de datalogger en niets bij de inverter bij 1 van deze commando's
code:
1
2
get <your ip>:5782/datalogger  
get <your ip>:5782/inverter

(Doe ik iets verkeerd?)

Ik heb het maar opgegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door braxx1980 op 24-03-2025 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-05 08:27
> Commands die ik gebruikt heb om te schrijven naar het register

Werkt dat ook met een oude (protocol 3) wifi dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
GAEvakYD schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:30:
Ah, bestaan van grottserver heb ik gemist. Heb jij beide naast elkaar draaien of conflicteert dat met elkaar. Zo te zien is Grottserver.py al twee jaar niet meer aangepast, wat natuurlijk niet erg is als het prima werkt.

Ik draai Grott via Docker Compose. Mocht jij of iemand een tip hebben hoe Grottserver naast Grott te draaien middels docker compose, dan hoor ik het graag.
Als je de grottserver container pakt zit daar grott gewoon bij in. Alleen in je ini file het ip adres van de Growatt server aanpassen naar je grott server. Er wordt dan geen data meer gestuurd naar Growatt, dit is wat mij betreft een voordeel, maar je kan dan ook niet meer via de website erbij en hebt daar dus ook geen data meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
sciurius schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:30:
> Commands die ik gebruikt heb om te schrijven naar het register

Werkt dat ook met een oude (protocol 3) wifi dongle?
Ik denk dat als grott en grottserver bij je werkt dat het zou moeten werken? Proberen maar zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Knielen schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Als je de grottserver container pakt zit daar grott gewoon bij in. Alleen in je ini file het ip adres van de Growatt server aanpassen naar je grott server. Er wordt dan geen data meer gestuurd naar Growatt, dit is wat mij betreft een voordeel, maar je kan dan ook niet meer via de website erbij en hebt daar dus ook geen data meer.
Check. En andersom is het niet zo volgens mij. Dat de grott container ook de grott server bevat?

Is het verplicht dat je Grott aanpast en hij de data naar Grottserver stuurt? Want ik zou graag mijn data naar de centrale Growatt server blijven sturen en enkel via de Grottserver de commando's kunnen sturen. Of gaat dus niet werken, zolang je grott geen data naar de grottserver laat sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan_meijer
Op dit moment bevat Grottserver alleen Grottserver (voor Latest en Beta).

Je hebt Grottserver nodig om API commando's te kunnen geven. Grottserver vervangt de Growatt server (dus geen communicatie met china meer)

In GrottV3 (Alpha) is Grott en Grottserver geintegreerd. Deze heeft ook een mogelijkheid tot passthrough. Dat wil zeggen dat de data ook naar Growatt wordt gestuurd en dat je deze kunt bekijken via de Growatt website of shinephone app. Het is 1 richtingsverkeer. Dus commando's vanaf de website of app komen niet aan bij de Inverter/Datalogger.

Grott V3 is nu nog alleen in een standalone versie (op github). Ik zal binnenkort ook een docker image maken en publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Johan_meijer schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:25:
Op dit moment bevat Grottserver alleen Grottserver (voor Latest en Beta).

Je hebt Grottserver nodig om API commando's te kunnen geven. Grottserver vervangt de Growatt server (dus geen communicatie met china meer)

In GrottV3 (Alpha) is Grott en Grottserver geintegreerd. Deze heeft ook een mogelijkheid tot passthrough. Dat wil zeggen dat de data ook naar Growatt wordt gestuurd en dat je deze kunt bekijken via de Growatt website of shinephone app. Het is 1 richtingsverkeer. Dus commando's vanaf de website of app komen niet aan bij de Inverter/Datalogger.

Grott V3 is nu nog alleen in een standalone versie (op github). Ik zal binnenkort ook een docker image maken en publiceren.
Wow dat klinkt top. Dan wacht ik even op de Docker (compose) image en stap ik daarna over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-05 08:27
Johan, ik heb destijds zelf een fake growatt server gemaakt waarmee ik nu al 10 jaar mijn dataverkeer log en daaruit allerlei statistieken maak. Nu zie ik dat jouw server in staat is om bv. het throttle-register aan te spreken.

De communicatie tussen client en server zijn datapakketjes. Bv. een PING is, in hex bytes, 00 01 00 02 00 0c 01 16 41 48 30 30 30 30 30 30 30 30 (de laatste 10 is de ASCII waarde voor de datalogger, AH00000000).

Kun je me op weg helpen met de datapakketjes om de registers aan te spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kambara
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-03 14:03
Knielen schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:39:

0% power:
code:
1

100% power:
code:
1

code:
1

Heel interessant. Ik vraag me af waarom je register 3 (Max output active power) gebruikt en niet bijvoorbeeld 4 (Max output passive power). Of zoals hier beschreven het 'Export Limit percentage' icm een niet aangesloten CT clamb op register (122) 123 (volgens het inverter modbus RTU protocol document)

Het lijkt er op dat er meer manieren zijn om via Modbus, zonder het aansluiten van een CT-Clamp of DIN-Rail stroommeter aan je omvormer, je output te reguleren. Wat is de goede manier? Waar moeten we op letten? Mag je deze Modbus parameters zomaar van 0% naar 100% aanpassen als je dik aan het terugleveren bent? Of gaat dan alsnog je omvormer stuk omdat hij een interne klap krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 17:55
ik krijg precies dezelfde melding, ook bij datalogger. Heb je hier toevallig ooit nog is wat op gevonden?
braxx1980 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:38:
Ik had onlangs grott-server eens geprobeerd...
Puur om aan curtailing te doen tijdens negatieve uren. (En hier rond iets te bouwen in HA)

Ik kreeg alleen waardes bij de datalogger en niets bij de inverter bij 1 van deze commando's
code:
1
2

(Doe ik iets verkeerd?)

Ik heb het maar opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
mr.smith schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:21:
ik krijg precies dezelfde melding, ook bij datalogger. Heb je hier toevallig ooit nog is wat op gevonden?

[...]
nee, ik ben nu de 3.1.0 alfa begonnen met te testen, maar daar werkt alleen de proxy mode en niet de server mode...
daar weet ik al helemaal niet wat ik verkeerd doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Kun je wat meer info geven? Bv logdata.

Ik draai al heel lang met 3.1 en werkt hier in test dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Ik stuur overigens het regelen van de hoeveel power voor charging en decharing (en dus wat geleverd wordt aan het huis/grid en wat aan de batterij) via een python script die middels de grott api en aan de hand van het energy gebruik/levering informatie vanuit de p1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Hey johan...

Mijn log van 3.1 heb ik al gegeven via github.

Wat er misloopt met grottserver in 2.8.3 is dat ik/we dezelfde nummer terugkrijgen voor zowel datalogger als inverter met de volgende commando's

Beide geven voor mij dezelfde nummer.
Kan ik de server ook loggen?

Is de server inverter gerelateerd en is er een verkeerde verwijzing gebeurd? Mijn type omvormer is een 5000MTL-S
Via de interface op server.growatt.be kan ik de desbetreffende inverter wel aanspreken en throttlen. (Als ik de "blockcmd" afzet).

Ik zal proberen nog wat printscreens te maken (al valt de avond wel goed in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
ok... printscreens nog gelukt...

hier is de command-log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
         - Grottserver - Version: 0.0.14e
         - GrottHttpserver - Ready to listen at: 0.0.0.0:5782
         - Grottserver - Ready to listen at: 0.0.0.0:5781
         - GrottHttpserver - server listening
         - GrottHttpserver - Response interval wait time:  0.5
         - GrottHttpserver - Datalogger ResponseWait:  5
         - GrottHttpserver - Inverter ResponseWait:  10
         - Grottserver - server listening
         - Grottserver - Socket connection received from ('127.0.0.1', 47594)
         - Grottserver - Send queue created for : 127.0.0.1_47594
         - Grottserver - input received:  <socket.socket fd=4, family=AddressFamily.AF_INET, type=SocketKind.SOCK_STREAM, proto=0, laddr=('0.0.0.0', 5781)>
         - Grottserver - Data received from : 127.0.0.1:47594
         - Grottserver - Original Data:
                 \x00\x01\x00\x02\x00\x0c\x01\x16\x59\x55\x5a\x30\x38\x31\x39\x32\x30\x43
         - Grottserver - Plain record:
                 00010002000c011659555a30383139323043
         - Grottserver - 16 - Ping response:
         - Grottserver - Datalogger id added by Ping:  {'ip': '127.0.0.1', 'port': 47594, 'protocol': '02'}
         - Grottserver - Put response on queue:  127.0.0.1_47594  msg:
         - Grottserver - get response from queue:  127.0.0.1_47594 msg:
                 \x00\x01\x00\x02\x00\xd9\x01\x04\x59\x55\x5a\x30\x38\x31\x39\x32\x30\x43\x34
                 \x46\x5a\x47\x38\x32\x31\x30\x33\x37\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x02\x00\x00\x00
                 \x2c\x00\x01\x00\x00\x03\xff\x0b\x09\x00\x00\x00\x00\x01\x1a\x0b\x0a\x00\x02
                 \x00\x00\x02\xe5\x00\x00\x03\xe9\x13\x89\x08\xeb\x00\x04\x00\x00\x03\xf8\x00
                 \x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x01\x35
                 \x00\x05\x52\x48\x0b\x79\x17\x1a\x01\x37\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
                 \x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x01\x85\x0e\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x2d\x00\x59
                 \x4e\x20\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x98\x00\x02\x8a\x91\x00\x00\x00\x9f\x00
                 \x02\xd0\x60\x00\x05\x5a\xf1\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
                 \x00\x00\x00\x00\x00\x02\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
                 \x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
                 \x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
                 0001000200d9010459555a3038313932304334465a47383231303337000000000000020000002
                 c0001000003ff0b0900000000011a0b0a0002000002e5000003e9138908eb0004000003f80000
                 000000000000000000000000000000000135000552480b79171a0137000000000000000000000
                 0000000000001850e0000000000002d00594e20000000000000009800028a910000009f0002d0
                 6000055af10000000000000000000000000000000000020000000000000000000000000000000
                 0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
         - Grottserver - 0104 data record received
         - Grottserver - Response:
                \x00\x01\x00\x02\x00\x03\x01\x04\x00
         - Grottserver - Put response on queue:  127.0.0.1_47594  msg:
         - Grottserver - get response from queue:  127.0.0.1_47594 msg:
         - Grotthttpserver - Get received
         - Grotthttpserver - datalogger get received :  {}
192.168.50.19 - - [02/May/2025 20:26:55] "GET /datalogger HTTP/1.1" 200 -
         - Grotthttpserver - http response send:  200 text/html b'{"YUZ081920C": {"ip": "127.0.0.1", "port": 47594, "protocol": "02"}}'
192.168.50.19 - - [02/May/2025 20:26:55] "GET /favicon.ico HTTP/1.1" 200 -
         - Grotthttpserver - http response send:  200 text/html b'<h2>Welcome to Grott the growatt inverter monitor</h2><br><h3>Made by Ledidobe, Johan Meijer</h3>'
         - Grotthttpserver - inverter get received :  {}
192.168.50.19 - - [02/May/2025 20:27:26] "GET /inverter HTTP/1.1" 200 -
         - Grotthttpserver - http response send:  200 text/html b'{"YUZ081920C": {"ip": "127.0.0.1", "port": 47594, "protocol": "02"}}'
192.168.50.19 - - [02/May/2025 20:27:26] "GET /favicon.ico HTTP/1.1" 200 -
         - Grotthttpserver - http response send:  200 text/html b'<h2>Welcome to Grott the growatt inverter monitor</h2><br><h3>Made by Ledidobe, Johan Meijer</h3>'
                 \x46\x5a\x47\x38\x32\x

hier de printcsreens van de datalogger + inverter calls:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdARP88GnbSW1107vq_-k05wR6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuL3yu6XqgvbKv00QYCdiCt6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJFC_QX1SDGNkNarvzvAa1OO0e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGSkO9r2QWiY78RFf1wYqZ2x.jpg?f=fotoalbum_large

hopelijk ben je hier al iets mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Hmm oké. Ik verwacht dat als grott(server) gestopt/gestart wordt dat de sessie opnieuw opgebouwd moeten worden en de omvormer opnieuw een init record stuurt (0103 record). Dat lijkt dus niet te gebeuren.

Welke omvormer / datalogger heb je?

Ik ga van het weekend even testen hoe het bij werkt, want hier gaat het goed (min 3600tl-xh ).

Kun je op de log kijken of je een 0103 record tegenkomt?

Als dat niet zo is dan moet dus de omvormer bekent gemaakt worden als er een los data record komt de 0104 die je in jouw log ziet. Maar ik (grott) verwacht daar een 0103 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Johan_meijer schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:36:
Hmm oké. Ik verwacht dat als grott(server) gestopt/gestart wordt dat de sessie opnieuw opgebouwd moeten worden en de omvormer opnieuw een init record stuurt (0103 record). Dat lijkt dus niet te gebeuren.

Welke omvormer / datalogger heb je?

Ik ga van het weekend even testen hoe het bij werkt, want hier gaat het goed (min 3600tl-xh ).

Kun je op de log kijken of je een 0103 record tegenkomt?

Als dat niet zo is dan moet dus de omvormer bekent gemaakt worden als er een los data record komt de 0104 die je in jouw log ziet. Maar ik (grott) verwacht daar een 0103 voor.
ik heb op de moment van wanneer de server liep ook een log gemaakt die grott heeft aangemaakt.
moet je die hebben? stuur ik die door? post ik ze hier?
daar kom ik in ieder geval nergens een 0103 tegen enkel de 0104 (in de plain data) en in de "layout" (T020104).

als er een log moet gemaakt worden van de server... hoe pak ik dat dan aan?

de omvormer is een 5000MTL-S met een shineLAN

[ Voor 4% gewijzigd door braxx1980 op 03-05-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Ok! Ik zie denk ik de reden.

De 02 in layout geeft het protocol aan (wel of niet encrypted, extend layout of niet etc).
Dit is een redelijk oud protocol (bij mij is dit in de loop van de jaren door firmware upgrades van de datalogger via 05 naar 06 gegaan),

In principe kan Grott hiermee omgaan. Ik was er alleen niet bewust van dat ook bij de opstart de communicatie stroom mogelijk anders was (dus grottserver mist de inverter initialisatie).
Normaal komen er een paar pings (de 16), een inverter initialisatie record (03 en soms ook voor andere devices zoals de smart meter) en dan komt pas de datastroom op gang (04).

Dat lijkt bij jou anders. Dat geeft niet maar daar moet Grott wel voor worden aangepast.

Zou je een stukje log kunnen sturen van het gedeelte dat Grott is opgestart en dat je inverter "aan" (dus bv Grott starten en dan pas de inverter aanzetten als dat kan). Dan kan ik dat aanpassen in de Grott communicatie stroom voor het 02 protocol.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. Je mag het sturen naar grott@ledidobe.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Johan_meijer schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:13:
Ok! Ik zie denk ik de reden.

De 02 in layout geeft het protocol aan (wel of niet encrypted, extend layout of niet etc).
Dit is een redelijk oud protocol (bij mij is dit in de loop van de jaren door firmware upgrades van de datalogger via 05 naar 06 gegaan),

In principe kan Grott hiermee omgaan. Ik was er alleen niet bewust van dat ook bij de opstart de communicatie stroom mogelijk anders was (dus grottserver mist de inverter initialisatie).
Normaal komen er een paar pings (de 16), een inverter initialisatie record (03 en soms ook voor andere devices zoals de smart meter) en dan komt pas de datastroom op gang (04).

Dat lijkt bij jou anders. Dat geeft niet maar daar moet Grott wel voor worden aangepast.

Zou je een stukje log kunnen sturen van het gedeelte dat Grott is opgestart en dat je inverter "aan" (dus bv Grott starten en dan pas de inverter aanzetten als dat kan). Dan kan ik dat aanpassen in de Grott communicatie stroom voor het 02 protocol.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. Je mag het sturen naar grott@ledidobe.nl.
Ik heb nu eens de inverter uitgeschakeld, de server gestart, grott gestart en nadien de inverter terug opgestart... wat blijkt:
0103 en 0104 komen binnen.
ook grottserver rapporteert nu een inverternummer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
Grott proxy mode started
Hostname : SmartApplianceEnabler
IP :  127.0.1.1 , port :  5279 

- ('192.168.50.19', 6907) has connected

- Growatt packet received:
          <socket.socket fd=5, family=AddressFamily.AF_INET, type=SocketKind.SOCK_STREAM, proto=0, laddr=('127.0.0.1', 38220), raddr=('127.0.0.1', 5781)>
     - Growatt command block checking started
     - Data less then minimum record length, data not processed

<socket.socket fd=6, family=AddressFamily.AF_INET, type=SocketKind.SOCK_STREAM, proto=0, laddr=('192.168.50.42', 5279), raddr=('192.168.50.19', 6907)>

<socket.socket fd=5, family=AddressFamily.AF_INET, type=SocketKind.SOCK_STREAM, proto=0, laddr=('127.0.0.1', 38220), raddr=('127.0.0.1', 5781)>
     - Growatt original Data:
         \x00\x01\x00\x02\x00\xd9\x01\x03\x59\x55\x5a\x30\x38\x31\x39\x32\x30\x43\x34
         \x2c\x01\x01\x00\x01\x00\x00\x00\x64\x00\x64\x27\x10\x00\x00\xb3\xb0\x0e\x10
         \x41\x48\x31\x2e\x30\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x01\x00\x04\x03\xe8\x00
         \x1e\x07\x44\x0a\x46\x12\x91\x14\x1e\x34\x46\x5a\x47\x38\x32\x31\x30\x33\x37
         \x00\x10\xf1\x51\x00\x01\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x07\x35\x0a\x46\x12
         \x91\x13\x99\x07\x9e\x09\xe2\x12\x93\x13\x8d\x00\xd2\x02\x01\x00\x2d\x00\x59
         \x07\xe9\x00\x05\x00\x04\x00\x0d\x00\x0b\x00\x16\x03\xe8\x03\xe8\x03\xe8\x03
         \xe8\x03\xe8\x03\xe8\x03\xe8\x03\xe8\x47\x72\x6f\x77\x61\x74\x74\x20\x49\x6e
         \x76\x65\x72\x74\x65\x72\x61\x68\x62\x61\x31\x34\x31\x32\x00\x00\x00\x00\x01
         \x31\x00\x00\x00\x01\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x01\x13\x9c\x00\xc8
     - Grott automatic protocol detection
     - Grott data record length 223
     - layout   :  T020103
     - no matching record layout found, try generic
     - Record layout used :  T020103
     - Growatt data decrypted V2
     - Grott Growatt data decrypted
     - Growatt plain data:
         0001000200d901031e27354759454d75422c43272e337f405e4752437447726f7761767447724
         37660747547726f1361105357726fc4d17a64063a5e5951747447726f7761747547766c9f616a
         7303782965f0606a733435305946457741587771852547736f7761747447726f70547e3255e37
         cee66ea7da560fc64ec74a645736f5a612d73ae726a7765747947796f61629c77af7187748977
         9c449a6c9f629c33351d18161500540e1c19121300113513071500454076406f7761747576726
         f7760747447726f776174744661f377a9747447726f7761747447726f7761
     - Grott data ack record or data record not defined no processing done

<socket.socket fd=6, family=AddressFamily.AF_INET, type=SocketKind.SOCK_STREAM, proto=0, laddr=('192.168.50.42', 5279), raddr=('192.168.50.19', 6907)>

- Grott: Shine Configure command detected
     - Grott: Record blocked:  0118
         \x00\x01\x00\x02\x00\x23\x01\x18\x59\x55\x5a\x30\x38\x31\x39\x32\x30\x43\x00
         \x1f\x00\x13\x32\x30\x32\x35\x2d\x30\x35\x2d\x30\x34\x20\x31\x35\x3a\x32\x35
         \x3a\x32\x33

- Growatt original Data:
         \x2c\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x0d\xac\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x0d\xd6\x00\x00
         \x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x13\x88\x08\xf4\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
         \x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x77
         \x00\x05\x53\x81\x0b\x7b\xbc\x32\x01\x53\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
         \x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x01\x86\x0e\x0a\x00\x00\x00\x00\x00\x2d\x00\x59
         \x4e\x20\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x39\x00\x02\x8b\x28\x00\x00\x00\x3f\x00
         \x02\xd1\x05\x00\x05\x5c\x2d\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
     - Grott automatic protocol detection
     - Grott data record length 223
     - layout   :  T020104
     - no matching record layout found, try generic
     - Record layout used :  T02NNNN
     - Grott Growatt unencrypted data used
     - Growatt plain data:
         c0000000000000dac0000000000000dd600000000000000000000138808f40000000000000000
         000000000000000000000000000000000077000553810b7bbc320153000000000000000000000
         0000000000001860e0a00000000002d00594e20000000000000003900028b280000003f0002d1
         0500055c2d0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
     - Growatt new layout processing
         - decrypt       :  False
         - offset        :  6
         - record layout :  T02NNNN

- Grott data record date/time processing started
     - no or no valid time/date found, grott server time will be used (buffer records not sent!)
     - Grott values retrieved:
         -  datalogserial        :  YUZ081920C
         -  pvserial             :  4FZG821037
         -  pvstatus             :  0
         -  pvpowerin            :  0.0
         -  pv1voltage           :  350.0
         -  pv1current           :  0.0
         -  pv1watt              :  0.0
         -  pv2voltage           :  354.2
         -  pv2current           :  0.0
         -  pv2watt              :  0.0
         -  pvpowerout           :  0.0
         -  pvfrequentie         :  50.0
         -  pvgridvoltage        :  229.2
         -  pvgridcurrent        :  0.0
         -  pvgridpower          :  0.0
         -  pvgridvoltage2       :  0.0
         -  pvgridcurrent2       :  0.0
         -  pvgridpower2         :  0.0
         -  pvgridvoltage3       :  0.0
         -  pvgridcurrent3       :  0.0
         -  pvgridpower3         :  0.0
         -  pvenergytoday        :  11.9
         -  pvenergytotal        :  34905.7
         -  totworktime          :  26758.1
         -  pvtemperature        :  33.9
         -  pvipmtemperature     :  39.0
         -  epv1today            :  5.7
         -  epv1total            :  16669.6
         -  epv2today            :  6.3
         -  epv2total            :  18458.1
         -  epvtotal             :  35127.7
     - MQTT jsonmsg: 
             {"device": "4FZG821037", "time": "2025-05-04T15:25:29", "buffered": "no",
             "values": {"datalogserial": "YUZ081920C", "pvserial": "4FZG821037",
             "pvstatus": 0, "pvpowerin": 0, "pv1voltage": 3500, "pv1current": 0,
             "pv1watt": 0, "pv2voltage": 3542, "pv2current": 0, "pv2watt": 0,
             "pvpowerout": 0, "pvfrequentie": 5000, "pvgridvoltage": 2292,
             "pvgridcurrent": 0, "pvgridpower": 0, "pvgridvoltage2": 0, "pvgridcurrent2":
             0, "pvgridpower2": 0, "pvgridvoltage3": 0, "pvgridcurrent3": 0,
             "pvgridpower3": 0, "pvenergytoday": 119, "pvenergytotal": 349057,
             "totworktime": 192658482, "pvtemperature": 339, "pvipmtemperature": 390,
             "epv1today": 57, "epv1total": 166696, "epv2today": 63, "epv2total": 184581,
             "epvtotal": 351277}}
     - Grott MQTT topic used : energy/growatt
     - MQTT message message sent
     - Grott Send data to PVOutput disabled 
     - Grott Send data to Influx disabled 
     - Grott extension processing disabled

als ik dan de datalogger en inverter oproep krijg ik volgende data. ziet dit er goed uit?
op beide calls dezelfde data?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiS8BiXixSd0s3Yj4F4xGqDBULc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJorfGSDujKBMBjsBW4eXupC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Nbh45Ujhtsx1z_0wWPPy0OWgys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvYLIYW10RU8qYut4XiBFzYe.jpg?f=fotoalbum_large

een get api-call op register 3 van de inverter geeft wel nog steeds een fout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJnhrEthcub-ynghfuoyFGIcx5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4HOxt2BhzBp5Nn60aYIL9sk.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
         - Grotthttpserver - inverter get received :  {'command': ['register'], 'register': ['3'], 'inverter': ['4FZG821037'], 'format': ['dec']}
         - Grotthttpserver: get command:  register
         - Grotthttpserver: selected deviceid : 01
         - Grotthttpserver - unencrypted get command:
                 \x00\x01\x00\x02\x00\x10\x01\x05\x59\x55\x5a\x30\x38\x31\x39\x32\x30\x43\x00
                 \x03\x00\x03
         - Grotthttpserver: Get command created :
                 \x03\x00\x03
         - Grotthttpserver - wait for GET response
         - Grottserver - get response from queue:  127.0.0.1_38220 msg:
                 \x03\x00\x03
192.168.50.26 - - [04/May/2025 15:53:33] "GET /inverter?command=register&register=3&inverter=4FZG821037&format=dec HTTP/1.1" 400 -
         - Grotthttpserver - http response send:  400 text/body b'no or invalid response received'
         - Grottserver - Data received from : 127.0.0.1:38220
                 \x2c\x00\x01\x00\x00\x27\x74\x0c\x03\x00\x0f\x00\x00\x12\x66\x0c\x0b\x00\x11
                 \x00\x00\x15\x0e\x00\x00\x26\xab\x13\x87\x09\x0c\x00\x2a\x00\x00\x26\xba\x00
                 \x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x7e
                 \x00\x05\x53\x88\x0b\x7b\xc9\x80\x01\x65\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
                 \x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x01\x8f\x0e\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x2d\x00\x59
                 \x4e\x20\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x3c\x00\x02\x8b\x2b\x00\x00\x00\x42\x00
                 \x02\xd1\x08\x00\x05\x5c\x33\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
                 \x00\x00\x00\x00\x00\x15\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00
                 c0001000027740c03000f000012660c0b00110000150e000026ab1387090c002a000026ba0000
                 00000000000000000000000000000000007e000553880b7bc9800165000000000000000000000
                 00000000000018f0e0000000000002d00594e20000000000000003c00028b2b000000420002d1
                 0800055c330000000000000000000000000000000000150000000000000000000000000000000
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste