Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Johan_meijer schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:56:
Bij mij werkt het wel via de Growatt site (zal het nog een keer verifieren voor de zekerheid, ze zijn dingen aan het veranderen). Moest het wel wat vaker achter elkaar doen voordat het ook echt aangepast werd op de inverter / stick merkte ik.

@Tacoos heb je ook een issue aangemaakt op Github?
Ik heb het nu meerdere keren via de Growatt site geprobeerd, maar ik blijf dezelfde melding krijgen.
Ik zal een issue aanmaken op Github
redbullwaning schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:53:
@Tacoos
Je kan ook local dat instellen.

1 keer op knopje drukken van de wifistick. Als goed is wordt ledje blauw.
Dan zend de module een ssid uit daar mee verbinden en dan in de browser naar 192.168.10.100
Password is standaard 12345678
Daar kun je het adres veranderen.

Interval heb je op 5 min staan die kan je op 1 min zetten.
Het password 12345678 wordt niet geaccepteerd 8)7

Geen idee waarom het bij mijn systeem blijft mislukken, maar mijn Home Assistant krijgt wel de data door vanuit de Growatt site, dus ik denk dat ik eens ga kijken of ik het via Home Assistant weer kan uploaden naar PVOutput dan maar

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
Hallo
Ik ben oud en nieuw hier dus niet gelijk kwaad op mij worden als ik domme vragen stel, :)

Ik heb dit topic eens doorgelezen en ook het internet afgezocht en het valt mij op dat er velen bezig zijn met het uitlezen van een Growatt inverter. Maar de meesten die ik tegenkom doen dat in samenwerking met de server. Nou is daar niks mis mee maar ik hou het liever allemaal onder 1 dak. Vandaar dat ik jaren (10) geleden al eens bezig ben geweest met het uitlezen van het register van mijn growatt inverter. Dat is vrij goed gelukt en heb dan ook sinds die tijd een website waar al die gegevens getoond worden.
http://nvbgm.nl
Wel overdag kijken. als de inverter uit staat zijn er minder gegevens die zichtbaar zijn.

De laatste tijd ben ik ook bezig gegaan met Domoticz en dat bevalt prima. Alleen zou ik ook mijn uitlezing van de inverter daar graag zichtbaar maken.
Daarom ben ik op zoek naar iets wat mij in de juiste richting kan helpen. Misschien is er iemand die wat linkjes heeft of misschien een compleet voorbeeld ???

Oh ja ik lees de inverter uit met python script en modbus serial device protocol
Laat het script elke 5 minuten draaien maar is instelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan_meijer
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-05 23:42
Tacoos schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:14:
[...]

Ik heb het nu meerdere keren via de Growatt site geprobeerd, maar ik blijf dezelfde melding krijgen.
Ik zal een issue aanmaken op Github

[...]

Het password 12345678 wordt niet geaccepteerd 8)7

Geen idee waarom het bij mijn systeem blijft mislukken, maar mijn Home Assistant krijgt wel de data door vanuit de Growatt site, dus ik denk dat ik eens ga kijken of ik het via Home Assistant weer kan uploaden naar PVOutput dan maar
Deze is opgelost en werkt nu volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
NvBgm schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:51:
Hallo
Ik ben oud en nieuw hier dus niet gelijk kwaad op mij worden als ik domme vragen stel, :)

Ik heb dit topic eens doorgelezen en ook het internet afgezocht en het valt mij op dat er velen bezig zijn met het uitlezen van een Growatt inverter. Maar de meesten die ik tegenkom doen dat in samenwerking met de server. Nou is daar niks mis mee maar ik hou het liever allemaal onder 1 dak. Vandaar dat ik jaren (10) geleden al eens bezig ben geweest met het uitlezen van het register van mijn growatt inverter. Dat is vrij goed gelukt en heb dan ook sinds die tijd een website waar al die gegevens getoond worden.
http://nvbgm.nl
Wel overdag kijken. als de inverter uit staat zijn er minder gegevens die zichtbaar zijn.

De laatste tijd ben ik ook bezig gegaan met Domoticz en dat bevalt prima. Alleen zou ik ook mijn uitlezing van de inverter daar graag zichtbaar maken.
Daarom ben ik op zoek naar iets wat mij in de juiste richting kan helpen. Misschien is er iemand die wat linkjes heeft of misschien een compleet voorbeeld ???

Oh ja ik lees de inverter uit met python script en modbus serial device protocol
Laat het script elke 5 minuten draaien maar is instelbaar.
toon volledige bericht
Ik denk dat het meest eenvoudige is om vanuit je python script de Domoticz API aan te roepen (http request). Beschrijving zie hier:

https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's

Moet vanuit python niet zo moeilijk zijn. Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd en doe het met Grott via MQTT. Dat geeft wat meer flexibiliteit maar dat heb jij niet nodig met de directe modbus oplossing (wat ook een hele mooie oplossing is natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
Bedankt voor jou reactie Johan.
Sorry voor mijn late reactie maar ik heb het voor elkaar wat ik wou hebben.
Ik lees de inverter uit met een pythonscript en stuur de data naar influxdb.
vandaar gebruik ik grafana om de benodigde grafieken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 23:27
Hoi

ik wil graag de data iets sneller uitlezen van mijn growatt en ik kwam je script tegen...
uiteindelijk mooi werkend gekregen, maar de data interval blijft rond 5 minuten hangen.

via in te loggen op server.growatt.com en dan de datalogger in te stellen staat de interval er niet tussen.

door lokaal in te loggen op de shineLAN stick (verbonden met RJ45) staat er bij "data transfer interval" 5 minuten, maar dit is niet aanpasbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t28p1Udpq_lAIqBsEPMfFKFh8ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYP9DNGs6xkXddSMGXnOLaE7.jpg?f=fotoalbum_large

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:44
Op mijn werk hebben we sinds juni 2021 een mooie set van 35kWp op het dak, met een flinke Growatt omvormer. Het heeft me tot gisteren gekost om onze centrale ICT er van te overtuigen dat een apparaat wat data naar een IP-adres in China stuurt toch echt niet eng is, en na veel vijven en zessen kan ik sinds gisteren in de Growatt portal. Daar kan ik de basic dingen die ik verwacht, momentane en historische opwek bekijken enz. Helemaal mooi.

Maar ik wil voor in de centrale hal een mooi groot bord maken waarop weergegeven wordt hoeveel zonne-energie we opwekken en hoe groen dat wel niet is enz. Ik heb thuis een omvormer van SolarEdge, en daar is dat een eitje: in de portal genereer je een API-key, en in python knutsel je zelf wat met requests, of je installeert een voorgebouwde library en je kunt aan de gang.

In de Growatt portal kan ik een dergelijke functie echter niet vinden. Ik zit al de hele ochtend af en aan te googlen hoe ik aan een API key zou kunnen komen, maar ik kom er maar niet achter. Ook in dit topic kan ik het niet vinden. Ik zie de meest mooie oplossingen die op de omvormer zelf aangrijpen, maar dat is helaas voor mij nou net niet mogelijk. Die ShineLanBox is door onze ICT in een ExtraBeveiligd™ stukje netwerk gehangen (want het is toch wel eng), waardoor ik daar niet direct bij kan..... ik zal de data dus uit de portal moeten halen.

Mijn vraag: hoe kom ik aan de API key van een Growatt omvormer? Ik zie dat er python libraries zijn voor Growat-omvormers, en die vereisen een API key, dus het zal toch wel ergens mogelijk zijn?

-edit-

Oh, en ik heb natuurlijk ook nog de Growatt documentatie doorgespit (o.a. dit), maar daar staat dan wel wat in over hoe je API gebruikt, maar niet hoe je aan een API key komt.....

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 11-02-2022 14:26 ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• braxx1980
normaal gezien geen api-key nodig.
enkel login en pass waarmee je inlogt bij server.growatt.com.
domoticz en home-assistant halen zo de data op via de api.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:48
@JeroenH

Waarom via China doen als het ook lokaal kan. Jij hebt ze overtuigd dat het verzenden van data niet eng is, maar de andere kant op weet je niet wat voor backdoors er open staan ;)

Laat de ICTers een Raspberry optuigen,
Node-RED/influxdb/Grafana er op en de Growatt rechtstreeks via RS485 uitlezen. (Dan kan die wifi stick op marktplaats ;))

Optioneel kan het ook via een esp8266, daar heb ik een tijd geleden een applicatie voor op github gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door maarten_NL op 11-02-2022 15:07 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:10
@braxx1980 als je inlogt op server.growatt.com en dan naar data logger settings gaat.
Vul je bij register 4 value 1 in.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
redbullwaning schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:56:
@braxx1980 als je inlogt op server.growatt.com en dan naar data logger settings gaat.
Vul je bij register 4 value 1 in.
Tnx... Ondertussen al te horen gekregen van de maker van grott 👍 (en ik moest register 04 aanpassen 😉)

Staat nu op 1 minuut en de waarde komen tussen de 30s a 50s binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door braxx1980 op 11-02-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
braxx1980 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:59:
normaal gezien geen api-key nodig.
enkel login en pass waarmee je inlogt bij server.growatt.com.
domoticz en home-assistant halen zo de data op via de api.
Verhip, je hebt gelijk! Ik had blijkbaar te veel de SolarEdge mindset die mijn google-actie vertroebelde 8)7

Nu ik het zag had ik het ook zo voor elkaar met deze module.

Dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:34
Hieke schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:50:
[...]

T'is gelukt. Alles wordt keurig verstuurd naar de container in Docker op mijn Synology. En vervolgens een upload naar PVoutput.org!
Zie wel dat de ShineLan-X meer configuratiemogelijkheden heeft dan de ShineWIFI-X. Met name de optie om de update van firmware uit te zetten mis ik/heb ik nog niet gezien. ;)

Nu nog even checken of ik via InfuxDB en Grafana de data inzichtelijk krijg. Want portal van Growatt levert niet de fraaiste grafics.

Veel dank!
@Hieke : zou je je Synology Docker config en folderstructuur kunnen delen? Ligt zonder twijfel aan mezelf, maar ik krijg deze docker niet opgestart en dat is ongetwijfeld een configuratieding dat ik over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:40
@cwegh Tuurlijk! Overigens komt er binnenkort een nieuwe release, zo begreep ik van Johan.
Maar bijgaand een screenshot van mijn huidige versie 6.2 waar ik helemaal geen klachten over heb. Behalve dan dat ik graag de temperatuur van de omvormer zou willen zien in PVoutput. Maar dat verzoek heeft Johan in versie 7 verwerkt! :P
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9qNFWH4/Docker-Grott-settings-Port.jpg

De tabbladen Volume en Koppelingen zijn leeg. Het tabblad Netwerk staat als Bridge ingesteld.

Hierbij de directorystructuur van Docker op de NAS. Maar voor Grott stelt dat niets voor. Misschien iets met rechten?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mXSKfFr/Directorystructuur-Grott.jpg

Wat voor foutmelding krijg je dan? Stuur eens een screenshot of log.. Want nu blijf je wel erg vaag om geholpen te kunnen worden.
Hopelijk kun je iets met deze info. Anders graag wat meer info van jouw kant waar het mis gaat.

Deze release draait al tijden voor mijn Growatt probleemloos naast 5 andere docker-containers op een DS718+

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Hieke schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:39:
@cwegh
De tabbladen Volume en Koppelingen zijn leeg. Het tabblad Netwerk staat als Bridge ingesteld.
8)7 Ik ging er altijd van uit dat het volume ingevuld moest zijn, maar gezien het een proxy systeem is en dus stateless it does make sense. Werkt nu dus! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
cwegh schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:37:
[...]

8)7 Ik ging er altijd van uit dat het volume ingevuld moest zijn, maar gezien het een proxy systeem is en dus stateless it does make sense. Werkt nu dus! Thanks!
Goed om te horen! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Met de goede hulp hier van een paar dagen geleden heb ik een simpel prototype gebouwd van een fysieke wijzerplaat die het momentane opgewekte vermogen weergeeft van de PV-installatie op mijn werk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7inomY-hA05AW5Qo8Cz4GlZGr-Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RtwFfK3RFalTKsHXfOTAIu9T.png?f=fotoalbum_medium

Het draait op een Raspberry Pi met een stukje python code.

De uiteindelijke versie moet groot worden (80cm denk ik aan). Ik gebruik nu een RPi 4, maar voor de uiteindelijke versie wil ik een Zero, anders wordt het een beetje een dure hobby. Die zijn alleen momenteel nergens te krijgen....

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-05 11:03
Is het mogelijk om via Grott de waarden sneller dan elke 5 minuten uit te lezen?

[ Voor 89% gewijzigd door c337n op 24-02-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Iemand een verklaring waarom de Growatt omvormer stopt met het sturen van de "Average" waarde voor en na een bepaalde periode? Is dit een Grott-instelling of standaard gedrag? Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGpXhzRy7O6pc9WmMcbBjPaRxDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hpyt4zouzxjJwfpowM88IOMo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Jou energy staat stil bij 27.100 kwh daarom is average 0
Die wordt berekent aan de hand van jou energy elke 0.1kwh verschil is 1200 watt

Je hebt om 7 uur al 11 kwh opgewekt klopt dat wel.

Denk dat jou dagtotaal daar wordt gereset naar 0.

[ Voor 32% gewijzigd door redbullwaning op 02-03-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
redbullwaning schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:41:
Jou energy staat stil bij 27.100 kwh daarom is average 0
Die wordt berekent aan de hand van jou energy elke 0.1kwh verschil is 1200 watt

Je hebt om 7 uur al 11 kwh opgewekt klopt dat wel.

Denk dat jou dagtotaal daar wordt gereset naar 0.
Ja klopt, je moet naar de "Energy" parameter kijken. Is dat nu een growatt-parameter (die misschien niet goed staat in grott of op de omvormer) of een berekende parameter op pvoutput.org (die ik misschien niet goed ingesteld heb)? Want die stopt met optellen elke dag om 11h50.

De start- (wanneer de omvormer opstart) en eindwaardes (wanneer average op 0 komt of niet meer Energy bijtelt) zijn elke dag anders. Aangezien het zo een prominente plek in de grafiek heeft, wil ik het graag begrijpen.

Volgens pvoutput.org
Energy
The energy, represented by a light green area on the graph, is the energy generated by the system up to that point in time for the current date. Measured in kilowatt hours (kWh)

Average Power
The average power, represented by a orange line on the graph, is a calculated value based on the change in energy divided by the change in time. The average power is used to smooth out fluctuations in the instantaneous power readings. Measured in watts (W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
@cwegh ja dat is een growatt parameter. kan zijn dat grott om die tijd die waarde reset.

begrijp alleen soms niet waarom sommigen altijd de dagwaarde sturen naar pvoutput.

pvoutput kan heel goed met je totale livetime energy omgaan.
je kan beter &v1 je totaal opgewekte energy versturen dan je dagopbrengst om dit soort problemen te voorkomen.

elke nacht tussen 00:00- 00:05 zet pvoutput zelf de dagopbrengst op 0

average power.

growatt werkt met 0.1kwh dat is 1200watt gemiddeld elke 5 minuten
bij average krijg je altijd 1200 of 2400 of 3600 enz,

[ Voor 14% gewijzigd door redbullwaning op 02-03-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
redbullwaning schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:04:
begrijp alleen soms niet waarom sommigen altijd de dagwaarde sturen naar pvoutput.
Bedankt voor de tip, ga ik bekijken. Btw, dit is de gewoon standaard out-of-the-box instelling van de grott-docker.

[ Voor 34% gewijzigd door cwegh op 02-03-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:19
Hallo

Ik loop tegen een probleem aan dat als ik de status opvraag ik foutcodes krijg.

Heb het script nagekeken. Er wordt gezegd dat er wordt gezocht naar modulenaam paho, maar dit komt er nergens in voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6FKKUQrmlcj7t8NVOIE-SW9V4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0D6mHQ3dUhhYDoRa6Hpb583.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door simso1 op 02-03-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
@simso1
code:
1
pip install paho-mqtt
al geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
redbullwaning schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:41:
@simso1
code:
1
pip install paho-mqtt
al geprobeerd
Geeft die aan dat het al geïnstalleerd is.
In het overzicht van de pip list staat die ook bij.

Heb gevonden dat het een probleem kan zijn als je meerdere Python versies op je apparaat hebt staan.
Ik heb Python 2.7 Python 3 en Python 3.9 Deze staan standaard geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6mmO6tBmGPcTZaok1GyonA69nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xulnB8UTTAjAfn4p0SKlJpu8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door simso1 op 03-03-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
c337n schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:52:
Is het mogelijk om via Grott de waarden sneller dan elke 5 minuten uit te lezen?
Ik ken Gott niet goed maar ik denk van niet. De portal zelf (server.growatt.com) geeft de waarden per 5 min, dus zelfs als het zou kunnen zal het niet zinvol zijn.

Ok, I stand corrected :)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 03-03-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
c337n schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:52:
Ja je kan de interval op 1 min. zetten
Server growatt kan ook 1 min. Alleen de grafiek op om de 5 min.

Moet je in de datalogger instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
Heb de Grott service werkend.
De IP Forwarding werkt. Heb de IP bij de inverter aangepast naar die van de Raspberry en de data komt ook aan bij de server van Growatt.

Alleen de gegevens wordt niet verstuurd naar PVOutput.
Iemand een idee waar het mis gaat?

Ik heb:
Raspberry Pi 4B - 4 GB
ShineLanBox

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1XUWHyJUO_VZHTOPiXbMDGEY-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLp55WZq9SBdO2rsobwtY1V4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JnDGApaaaUabnRfQTKkE93pUHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtsiqh5xA6JzBfjrjpflurCl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nk8LZtYcmxtUOHzQxrcmQQ7UeCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ok9KIqCkYOoNpWhcRL4mhN13.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
@simso1 je moet wel de #'s weghalen bij de regels die je wilt gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[PVOutput]
# PVOutput parameters definitions

pvoutput = True
apikey = yourapikey 

# Use this if you have one inverter
systemid = 12345

# Use this if you have multiple inverters
#pvinverters = 2
#systemid1 = 12345
#inverterid1 = inverter1
#systemid2 = 67890
#inverterid2 = inverter2

[ Voor 69% gewijzigd door redbullwaning op 03-03-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
Ik heb vandaag regelmatig na xx:20 al het limiet van de 60 keer per uur behaald bij PVOuput, waardoor er veel niet wordt verstuurd naar PVOutput.

Ik heb de Data Transfer Interval 5 (Minutes) staan.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDYZlgsmbWTNXP-zpEKjM_tES0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RposKI3FeYajv7rNfbvffogs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30Vsl4iMUltVMTzL3A34V_M1O08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtDUaFsd2trTnCu7LuRc7369.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdstelt
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-04 14:04
Hi,

Ik volg met veel interesse dit topic want ik zou graag de waardes van mijn Growatt omvormer automatisch willen downloaden en daarna uploaden naar PVoutput.

Adhv dit topic ben ik al aan de slag gegaan met alles maar het lukt mij niet om iets draaiend te krijgen op mijn Raspberry Pi door een flink gebrek aan technische kennis en kunde.

Mijn voorkeursoplossing zou zijn:
Via server.growatt.com de gegevens uitlezen via de Raspberry Pi en die daarna automatisch uploaden naar PVoutput via de Raspberry Pi.

Is er misschien iemand die waar een "image" voor kan maken waarbij enkel de gebruikersnamen en wachtwoorden van zowel Growatt als PV output ingevuld moeten worden?

Hoop op een positief antwoord, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
jvdstelt schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:27:
Hi,

Ik volg met veel interesse dit topic want ik zou graag de waardes van mijn Growatt omvormer automatisch willen downloaden en daarna uploaden naar PVoutput.

Adhv dit topic ben ik al aan de slag gegaan met alles maar het lukt mij niet om iets draaiend te krijgen op mijn Raspberry Pi door een flink gebrek aan technische kennis en kunde.

Via server.growatt.com de gegevens uitlezen via de Raspberry Pi en die daarna automatisch uploaden naar PVoutput via de Raspberry Pi.

Is er misschien iemand die waar een "image" voor kan maken waarbij enkel de gebruikersnamen en wachtwoorden van zowel Growatt als PV output ingevuld moeten worden?

toon volledige bericht
Dit script haalt de info uit de datalogger, voordat deze naar Growatt gaat.

Misschien dat het via Home Assistant beter gaat?
https://www.home-assistant.io/integrations/growatt_server/
https://www.home-assistant.io/integrations/pvoutput/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topmusic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 10:37
Wat bij mij de oplossing van het uitlezen was om in de grott.ini ipv proxy , sniff te gebruiken.

Dit alles draait nu op een RPi 3b+ met ssd (msata), backup accu HAT, LCD, raspian buster, domoticz 2020.1, node-red, mosquitto en grott -> pvoutput.
De data word uitgelezen van een Growatt 3000 TL-XE met een ShineLan-X dongle.

Zoek nog wel een goede mogelijkheid om de growatt sensor-data in domoticz te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door topmusic op 08-03-2022 22:51 . Reden: punt vergeten en toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

mijn omvormer hangt nogal hoog weg, maar hij is wel in HA geintergeerd ..

ik zie namelijk in HA een 3de (ongebruikte ?) aansluiting voor PV ? is dat ook bedoeld voor accu's ben benieuwd of dat ook bruikbaar is ..

maar zonder de juiste model en handleiding word dat uberhaupt lastig ..kan wel een trap pakken maar ben gewoon even nieuwsgierig.

[ Voor 23% gewijzigd door vso op 09-03-2022 15:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
topmusic schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:44:
Wat bij mij de oplossing van het uitlezen was om in de grott.ini ipv proxy , sniff te gebruiken.
Altijd benieuwd om iets bij te leren, daarom een vraag mijnerzijds:

Wat is meerwaarde of voordeel van die optie sniff? En hoe stel ik dat in?
Zoek nog wel een goede mogelijkheid om de growatt sensor-data in domoticz te krijgen.
Draai nu Grott in een Docker-container op Synology. Van daaruit gaat alle data via MQTT naar Domoticz...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Hi,

toon volledige bericht
Een image bouwen is voor seriematig werk in professionele omgeving. Niet voor exemplarisch gebruik...

Maar: mijn broer heeft gisteren een bestelling gedaan voor 32 panelen en 2 Growatt omvormers (wegens verschillende oriëntatie) en ShineWifi's. Ik ben voornemens om voor hem de apllicatie van Johan Meijer (Grott) in te zetten voor monitoring middels een PI. Ik wil proberen elke stap min of meer te documenteren... Zelf gebruik ik Grott in een Docker-container op mijn NAS (Synology.) Dat is heel simpel en superstabiel. Maar een beetje overkill voor zijn omgeving.

Mocht dit projectje succesvol afgerond zijn dan zal ik het hier publiceren. Met de restricties dat mijn werkwijze niet zaligmakend is, ik geen indicatie over tijdspad geef en goed documenteren achteraf niet altijd mijn sterkste kant blijkt te zijn.. 8)7
Advies om ondertussen zelf alvast aan de slag te gaan. Er zijn veel tutorials over de inrichting van een Raspberry. En het staat je vrij om concrete vragen over de installatie van Grott hier te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topmusic
@Hieke Ik heb grott niet draaiend gekregen op mijn synology, ik heb dat getest op 2 verschillende dockers, zowel de proxy als de sniff niet (in te stellen in de grott.ini) ondanks dat ik de proxy settings volgde kreeg ik geen data via de proxy zichtbaar, via de sniff in grott dus wel.

Omdat ik toch een paar raspberry pi had liggen ben ik het daarmee gaan proberen, na een half jaar gaf de sd-card fouten, ondanks dat ik een aparte log-level cache gebruikte.
Vandaar dat ik nu dus die RPi 3b+ gebruik wat superstabiel werkt, misschien overkill maar met de backupaccu blijft ie 4-5 uur stroomvrij draaien.
Draai nu Grott in een Docker-container op Synology. Van daaruit gaat alle data via MQTT naar Domoticz
Hoe dan, want grott MQTT pak ik nu op via node-red en stuur het dan met een Functie script door naar domoticz.

[ Voor 7% gewijzigd door topmusic op 12-03-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
topmusic schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:31:
@Hieke
Hoe dan, want grott MQTT pak ik nu op via node-red en stuur het dan met een Functie script door naar domoticz.
Ja, sorry. Niet volledig en correct geformuleerd. Ik gebruik ook Node-Red, net als jij. Zowel voor mijn SMA als de Growatt. @Firewizard was mijn mentor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topmusic
@Firewizard was mijn mentor..
Laat dat nu ook mijn versie zijn, ik heb alleen probleem dat met het samenvoegen van pvpowerout en pvenergytoday mijn domoticz de data van vandaag op morgen zet, en hoe ik dat eruit krijg, joost mag het weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdRx3derBuFgRpm6SHMoKOokyjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ahu7WF14JZQpFnJQRExbyFYr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyS2IyVldIfKFUMfGCB1C2Oa9iE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zW7I3FMNfifnri4mtYRTBMFm.jpg?f=fotoalbum_tile

De power in het log van 7.4kWh sunday is eigenlijk van zaterdag

Zie nu ook in het log dat ie pas na 16.00 uur de staafdiagram erbij ophoogt, net of dat de start/reset van 00:00 is

[ Voor 68% gewijzigd door topmusic op 13-03-2022 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
vandaag eens zitten knutselen met dit script dat ik tegen kwam. link

had nog een usb wifi-x stick liggen en eens geprobeerd te flaschen.
ging makkelijk gpi00 met gnd verbinden d.m.v een paperclip en dan komt die in bootmode.

ook nog geprobeerd met een wemos d1 mini die ik nog had en kreeg hetzelfde resultaat.
je kan dus een wemos d1 via usb verbinden met je omvormer en het werkt. prima
mqtt wordt ondersteund.
elke 5 sec data

dit was het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n04LDm3u6srdmOlYHM9wdp7kX-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pKkuYgigMHNX78OCS6oCoGh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
simso1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:02:
[...]

Geeft die aan dat het al geïnstalleerd is.
In het overzicht van de pip list staat die ook bij.

Heb gevonden dat het een probleem kan zijn als je meerdere Python versies op je apparaat hebt staan.
Ik heb Python 2.7 Python 3 en Python 3.9 Deze staan standaard geïnstalleerd.

[Afbeelding]
@simso1 Loop tegen zelfde issue aan inzake foutmelding in het journaal over module paho die niet wordt gevonden/zou bestaan. Want ook ik heb laatste versie Raspbian en zag dat er meerdere Python-versies op stonden.
Opnieuw paho-installatie geeft als terugkoppeling:
code:
1
Requirement already satisfied: paho-mqtt in /home/pi/.local/lib/python3.9/site-packages (1.6.1)

In de output van python3 -m pip list staat package keurig met versie 1.6.1 vermeld..
Maar Grott-service blijft er over zeuren.. :?

Je hebt dat kennelijk wel opgelost maar zou je me willen uitleggen hoe?

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topmusic
Staat er wel een verwijzing in het path naar de executable paho, of maak een link ernaar toe waar grott verwacht dat ie staat.
Nu is die python versie 2.7 wel heel erg oud.

Als je het gehele python verwijderd , dan
code:
1
sudo apt install aptitude

Die je dependencies weer hersteld als je python 3 weer herinstalleerd moeten de links ernaar toe ook weer kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Heb Grott nu werkend, zo lijkt, op de Raspberry Pi met VERSION="11 (bullseye)". Maar geen idee waar de logfiles worden weggeschreven. Applicatie Grott geïnstalleerd in /home/pi/grott en aangeroepen met Python3-command.. In de Wiki geen verwijzing kunnen vinden naar logfile.

Iemand enig idee waar ik inzage kan krijgen in de juiste werking van de applicatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
@Hieke
code:
1
journalctl -u grott -ef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
redbullwaning schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:04:
@cwegh ja dat is een growatt parameter. kan zijn dat grott om die tijd die waarde reset.

pvoutput kan heel goed met je totale livetime energy omgaan.
je kan beter &v1 je totaal opgewekte energy versturen dan je dagopbrengst om dit soort problemen te voorkomen.

elke nacht tussen 00:00- 00:05 zet pvoutput zelf de dagopbrengst op 0

average power.

growatt werkt met 0.1kwh dat is 1200watt gemiddeld elke 5 minuten
bij average krijg je altijd 1200 of 2400 of 3600 enz,
Was er vandaag even ingedoken, maar het zit al in versie 2.7.2: https://hub.docker.com/r/ledidobe/grott

Add parameter to disable sending energytoday to pvoutput (disable V1 input). This should show better avarages. Issue: #51
.ini [PVOutput section] pvdisv1 = True
environmental gpvdisv1 = "True" (docker: -e gpvdisv1 = "True")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
cwegh schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Was er vandaag even ingedoken, maar het zit al in versie 2.7.2: https://hub.docker.com/r/ledidobe/grott

Add parameter to disable sending energytoday to pvoutput (disable V1 input). This should show better avarages. Issue: #51
.ini [PVOutput section] pvdisv1 = True
environmental gpvdisv1 = "True" (docker: -e gpvdisv1 = "True")
Dus dan disable je energytoday.
Wat zend die dan met &V1.. niks

Ik zend bij &V1 elke keer het totaal.
Bijv. 9785.3 kwh pvoutput rekent zelf daar de dagtotaal mee uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hieke
Hi,

toon volledige bericht
@jvdstelt
Ik heb met wat schrapen van kennis van andere sites een werkende versie op een Raspberry Pi gekregen. En ook een medetweaker @simso1 en @redbullwaning hebben me uiteindelijk een zetje in de goede richting gegeven.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
Bouwen van image voor RPI t.b.v. Grott
Download en installeer BaleanaEtcher op je PC
https://www.balena.io/etcher/
Download laatste versie van Raspberry Pi OS met gewenste bit-versie
https://www.raspberrypi.com/software/operating-systems/#raspberry-pi-os-32-bit
Na plaatsen SD-card en inschakelen PI de installatie-wizard doorlopen en de updates installeren. Sluit af met restart.

InfluxDB installeren

sudo apt update
sudo apt upgrade

Toevoegen van de InfluxDB repository key:

wget -qO- https://repos.influxdata.com/influxdb.key | sudo apt-key add -

Repository toevoegen aan de sources list. 

echo "deb https://repos.influxdata.com/debian buster stable" | sudo tee etc/apt/sources.list.d/influxdb.list

Package list updaten:

sudo apt update

InfluxDB installeren:

sudo apt install influxdb
Automatisch starten na reboot:

sudo systemctl unmask influxdb
sudo systemctl enable influxdb

Starten van InfluxDB

sudo systemctl start influxdb

Database aanmaken: Start Influx

Influx
create database grottdb
show databases
Exit

Installatie Grott:

Randvoorwaarde: Vooraf account bij PVOutput aangemaakt en site geconfigureerd (API-key en SystemID, API-access enabled)

Ga naar https://github.com/johanmeijer/grott en download op het tabblad Code via de groene knop de laatste release.

Pak het bestand uit naar map /home/pi/grott (let op dat je die map aanmaakt bij uitpakken!!)
Bron: https://github.com/johanmeijer/grott/wiki

pip3 install paho-mqtt
pip3 install requests (waarschijnlijk melding: Requirement already satisfied)

Verander van directory waar GROTT is uitgepakt : cd /home/pi/grott

Kopieer file grott.ini naar actieve directory: 

cp /home/pi/grott/examples/grott.ini /home/pi/grott

Pas de ini-file aan: 

sudo nano grott.ini

In de volgende secties aanpassen: 
[MQTT]
# Mqtt parameters definitions
# Be aware nomqtt = True means no MQTT processing will be done!!!!!!
nomqtt = False
ip = 127.0.1.1
port = 1883
topic= energy/growatt
#auth = False
#user = grott
#password = growatt2020

[PVOutput]
pvoutput = True         # verwijderen
apikey = yourapikey             invullen en tevens # weghalen!
systemid = yoursystemid         invullen en tevens # weghalen!

[influx]
influx = True
#influx2 = False
dbname = grottdb
ip = localhost
port = 8086

Sluit editor middels ^X en bevestig vraag tot vervangen van bestand

Test Python middels opdracht 

python3 grott.py -v

Of

journalctl -u grott -ef

To enable continous Grott monitoring Grott can be runned as a standard linux service (deamon).
Add grott.service
•   copy grott.service in etc/systemd/system
Enable service
•   sudo systemctl enable grott
Start Service
•   sudo systemctl start grott
or
•   sudo service grott start
Stop Service
•   sudo systemctl stop grott
or
•   sudo service grott stop
Show status of the service:
•   sudo systemctl status grott
or
•   sudo service grott status

En nog enkele aandachtspuntjes:

1.  Op de Wifi-stick dient het IP-adres ingesteld te worden van het device waarop de Grott-service draait!
2.  Ik kreeg foutmelding dat PAHO-MQTT niet gevonden kon worden. Het dit met hulp van gebruiker simso1 opgelost. Wat bleek: er zijn 3 versies van Python in het Raspberry-image opgenomen. Maar PAHO-MQTT installeert zich maar in ééntje.. 
De mappen Paho en Paho_mqtt-1.6.1.dist-info opgezocht en gekopieerd naar de andere pyton versies op je disk.
3.  Ditzelfde euvel en oplossing geldt ook voor de Request-modules.

Zoals eerder aangegeven: Er zullen vast wel snellere oplossingen zijn. Maar als noob telt het resultaat bij mij.
Hopelijk kun je er iets mee.
En ik hoor graag van de afloop!
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik werk nu een tijdje met de python module GrowattServer, en dat werkte prima. Ik heb alleen het momentane vermogen nodig, en dat kan ik met deze module makkelijk te weten komen.

Ik heb mijn projectje een tijdje weg moeten leggen (wachten op hardware...) en nu werkt het niet meer op een manier die ik niet begrijp. Connectie maken met de API gaat allemaal goed, en alle meetdata komt eruit keurig uit rollen - behalve de momentane opwek }:|

Python 3.9.2 (default, Feb 28 2021, 17:03:44)
[GCC 10.2.1 20210110] on linux
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> import growattServer
>>> api = growattServer.GrowattApi()
>>> login_response = api.login("[redacted]", "[redacted]")
>>> print(api.plant_list(login_response['user']['id']))
{'data': [{'plantMoneyText': '2660.6 (€)', 'plantName': '[redacted]', 'plantId': '[redacted]', 'isHaveStorage': 'false', 'todayEnergy': '104.4 kWh', 'totalEnergy': '12.67 MWh', 'currentPower': '0 W'}], 'totalData': {'currentPowerSum': '0 W', 'CO2Sum': '12.63 KT', 'isHaveStorage': 'false', 'eTotalMoneyText': '2660.6 (€)', 'todayEnergySum': '104.4 kWh', 'totalEnergySum': '12.67 MWh'}, 'success': True}

Op het moment van bovenstaande produceerde de installatie volgende app veel zonne-energie, en ik zag dat ook terug in DSMR-reader.

De currentPower (en ook currentPowerSum) heb ik voor het laatst op 6 maart een correcte waarde zien produceren, maar toen ik het 19 maart weer probeerde (en sindsdien) komt er altijd "0 W" uit. Heel vreemd. Ik heb de laatste versie van de module (v 1.2.0)

Heeft iemand een idee of Growatt deze maand iets aan hun API veranderd heeft o.i.d.? Heeft iemand een idee hoe ik dit gekke probleem op zou kunnen lossen? Uiteraard al flink gegoogled , op Twitter gekeken enz of meer mensen dit probleem melden, maar daar lijkt het niet op.

-edit-

Op een Windows 10 computer gebeurt precies hetzelfde, het ligt dus niet aan de Pi waarop ik het run. Ik heb de bouwer van de module maar een mailtje gestuurd, kijken wat daarop terug komt...

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 30-03-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topmusic
Misschien een idee om even die grott bij je pi erbij te zetten en kijken of het daarmee wel lukt? Want is die pi via usb ofzo aan de growatt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
topmusic schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:58:
Misschien een idee om even die grott bij je pi erbij te zetten en kijken of het daarmee wel lukt? Want is die pi via usb ofzo aan de growatt aangesloten.
Nee de Growatt omvormer hangt op mijn werk, en stuurt zijn data door naar de server(s) van Growatt. Deze python module leest die data via da API uit. Werkte eerst vlekkeloos, nu dus op een rare manier niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topmusic
Ik weet wel dat er begin deze maand problemen waren en dat ze diverse updates hebben doorgevoerd, heb zelf ook een growatt en vaak moest ik meerdere malen inloggen om mijn data weer binnen te krijgen.
Ik gebruik zelf
code:
1
 server-api.growatt.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
topmusic schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 02:30:
Ik weet wel dat er begin deze maand problemen waren en dat ze diverse updates hebben doorgevoerd,
Dat zou kunnen rijmen met wat ik zag; 6 maart voor het laatst goed zien werken, toen een tijd niet naar gekeken, 19 maart weer opgepakt en toen werkte het niet meer goed.
heb zelf ook een growatt en vaak moest ik meerdere malen inloggen om mijn data weer binnen te krijgen.
Ik gebruik zelf
code:
1
 server-api.growatt.com
Hmmm, ik vond het wel comfortabel om een python module te gebruiken zodat ik niet de hele API uit hoefde te pluizen. Terwijl ik wacht op de developer ga ik wel knutselen met wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
redbullwaning schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:07:
vandaag eens zitten knutselen met dit script dat ik tegen kwam. link

had nog een usb wifi-x stick liggen en eens geprobeerd te flaschen.
ging makkelijk gpi00 met gnd verbinden d.m.v een paperclip en dan komt die in bootmode.

ook nog geprobeerd met een wemos d1 mini die ik nog had en kreeg hetzelfde resultaat.
je kan dus een wemos d1 via usb verbinden met je omvormer en het werkt. prima
mqtt wordt ondersteund.
elke 5 sec data

dit was het resultaat.
[Afbeelding]
Interessant, toen je wemos noemde dacht ik dat het ook wel kon met de oudere omvormers die een RS232 uitgang hebben en zie daar: https://github.com/jkairys/growatt-esp8266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nu toch maar bezig met de "kale" API, zoals hier door Growatt beschreven. Natuurlijk kom ik er na vele uren kötten weer niet uit :/

Ik denk dat ik item 4.1.1 (pagina 4) moet volgen om me te authenticeren. Ik denk dat ik dat als volgt moet doen. Al die "denk"s omdat de API handleiding geen voorbeelden geeft, dus ik tast nogal in het duister.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
import requests

url = "http://test.growatt.com/v1/user/user_register"
myobj = {'user_name': 'qtuser3', 'user_password': '123456', 'user_email': '770988255@qq.com', 'user_tel': '13525653256', 'user_country': 'China', 'user_type': '1'}

r = requests.post(url, data = myobj)

print(r.json())

De parameters in bovenstaand stukje zijn die uit het voorbeeld in de PDF, dus dat dat faalt is niet zo'n verrassing:

code:
1
{'data': '', 'error_code': 10011, 'error_msg': 'error_permission_denied'}

Als ik echter de volgende zaken invul:

user_name: de usernaam waarmee ik succesvol op de portal in kan loggen
user_password: het password waarmee ik succesvol op de portal in kan loggen
user_e-mail: het e-mailadres wat ik op de user-pagina van de portal ingevuld zie
user_tel: het veld "Tel phone" is niet ingevuld in de portal, dus dat laat ik dan maar leeg?
user_country: ik zie in de portal geen veld "country", maar wel "language"en die staat op "Nederland". Dus maar "Netherlands" ingevuld? Ook geprobeerd met "China" en het ook eens leeg gelaten.
user_type: geen idee wat dit is, maar op "1" gelaten

...dan faalt dat op dezelfde manier, zonder aanwijzing wat er niet klopt:

code:
1
{'data': '', 'error_code': 10011, 'error_msg': 'error_permission_denied'}

Deze error natuurlijk gegoogled, gebingd, ge-duckduckgo-ed maar ik ben blijkbaar de enige want er komt niet boven drijven.

Snap ik niet genoeg van de materie, of is die API maar heel summier gedocumenteerd?

Ziet iemand in mijn stukje code wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-05 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@JeroenH ik denk dat 4.1.1 het registreren (aanmaken) van een nieuwe user is, niet het inloggen.
Authenticatie gebeurt met een token (zie Fixed parameters).
Maar het is inderdaad beroerd gedocumenteerd. Ze kennen Swagger nog niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Proton_ schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:28:
@JeroenH ik denk dat 4.1.1 het registreren (aanmaken) van een nieuwe user is, niet het inloggen.
Authenticatie gebeurt met een token (zie Fixed parameters).
Maar het is inderdaad beroerd gedocumenteerd. Ze kennen Swagger nog niet.
Dus ik zal dan toch contact op moeten nemen met Growatt om de API key/token te pakken te krijgen. Het comfortabele van de python module die ik in eerste instantie gebruikte was dat hij gewoon in kan loggen met de loginnaam/wachtwoord waarmee ik in een browser zelf ook inlog. Ik denk dat die module gewoon die website scrapet of zo :) wat ook wel zou verklaren dat het ineens ophield met werken - zoiets is zelden erg betrouwbaar.

Kijken hoe makkelijk/moeilijk het is om met Growatt contact op te nemen. Zo'n beetje alle menu-items van hun informatienummer verwijzen naar een e-mailadres, da's geen sterk begin ;) Daarentegen wel per direct een ticketnummer ontvangen n.a.v. mijn e-mail. We gaan het zien.

Stap voor stap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wirf schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:52:
Hoi,

Ik lees al een poos een Growatt omvormer uit met mijn zelf geschreven aangepaste Python script, een Raspberry Pi en een rs485 adapter. Dit is dus zonder Growatt Wifi of internet module.
Het mooie hieraan is dat de verversingssnelheid een stuk sneller is, (veel) minder dan een seconde ipv. elke 5 minuten.
Misschien is het ook handig voor andere mensen, dus ik heb het maar op Github geslingerd:
https://github.com/WanderW/growatt/blob/main/growatt.py

Edit: Ik kom er net achter dat ik het op deze site heb gebaseerd: http://www.sisand.dk/?p=5
Dit leek me wel een leuk project, maar het lijkt erop dat mijn installateur de benodigde SYS COM connector heeft weggegooid (althans volgens de handleiding van de MIN 3600 TL-XE zat die oorspronkelijk wel in de doos) :(

Heb jij die los besteld of zat hij er bij jou wel bij?

[ Voor 14% gewijzigd door Bigs op 05-04-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb het voor elkaar. Met heel goede en vriendelijke hulp van de bouwer van de growattServer module, is dit nu uiteindelijk waarmee ik de momentane opwekwaarde op kan vragen:

Growatt_all_values = api.plant_info(plant_id)

En plant_id heb ik dan één keer opgevraagd met api.plant_list(login_response['user']['id'])

De daadwerkelijke opwek haal ik er dan zo uit:
current_power_raw = Growatt_all_values['invTodayPpv']

Ik ben helemaal blij dat het werkt, kan ik weer verder met mijn project. oOo

-edit-

Waarom het ergens tussen 6 maart en 19 maart is gestopt met werken als ik het met api.plant_list opvraag is niet duidelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 05-04-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 11:31
Bigs schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:53:
[...]

Dit leek me wel een leuk project, maar het lijkt erop dat mijn installateur de benodigde SYS COM connector heeft weggegooid (althans volgens de handleiding van de MIN 3600 TL-XE zat die oorspronkelijk wel in de doos) :(

Heb jij die los besteld of zat hij er bij jou wel bij?
Ik gebruik een losse rs485 converter zoals deze:
https://www.reichelt.nl/n...pi-usb-rs485-p242783.html

Edit: Oh, ik lees nu de handleiding van je MIN 3600 TL-XE, en het lijkt er op dat die omvormer een losse connector nodig heeft om verbinding te maken. Mijn Growatt 8000TL3-S heeft gewoon een paar schroefklemmen achter een plaatje, dus dat is een stuk makkelijker.

[ Voor 19% gewijzigd door Wirf op 05-04-2022 16:28 . Reden: Ik had de vraag niet goed begrepen :) ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inmiddels grott van @Jelte opgezet om data weg te schrijven in InfluxDB zodat ik die via Grafana kan presenteren. Werkt top:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/legMuBTey2diuSeSKdoFsE8EImI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9T9ZmAEQVAiJJb6xhTj2siIf.png?f=fotoalbum_large

Wat wel vreemd is, is dat alle waardes door 10 gedeeld moeten worden. Dat zie ik in de documentatie nergens terug. Een AC voltage van 234,1 V wordt bijvoorbeeld in pvgridvoltage aangegeven als 2341. Opgelost met het toevoegen van deze Flux transformatie:

code:
1
|> map(fn: (r) => ({r with _value: r._value / 10}))

Dit is met een MIN3600TL-XE en Shinelink-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Bigs het is niet van mij. Ik heb het alleen maar gedeeld.

@Johan_meijer krijgt alle eer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan_meijer
Wat Grott doet is de originele waardes doorgeven die de growatt/datalogger geeft en dat is voor de velden met de spanning inderdaad in 0.1v en moet dus door 10 gedeeld worden om volt te krijgen.

Dit geldt ook voor temperatuur (0.1 c), stroom (0.1A) alles in watt (0.1 w) en kwh (0.1 kwh). Frequentie is in 0.01hz en moet door 100 gedeeld worden.

Met tijd (bv totaal actieve tijd) is nog vreemder die is in 0.5s.

Ik heb er voor gekomen de originele waardes door te geven en grott deze niet te laten /bewerken interpreteren (doe ik wel in de log messages). Leek me wel zo puur.

Ik doe overigens de bewerking in grafana. Bij de Grott gittgub in de discussie staan wel voorbeelden voor grafana.

[ Voor 9% gewijzigd door Johan_meijer op 06-04-2022 19:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan_meijer
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een tijdje dit topic niet meer gevolgd heb(sorry vinkje uitgezet blijkbaar,staat weer aan) en dus ook wat discussie over Grott heb gemist.

Wat mij betreft mogen vragen, opmerking fouten en aanpassingen aan Grott hier best besproken worden maar weet niet of @Jelte dit leuk vindt. Mag ook direct via een bericht (maar dan hebben de andere er niets aan) of via issue's /discussies op github.

Wat reacties van mijn kant.

Grott 2.7 (beta versie) bevat inderdaad wat aanpassingen voor PVOuput om bv de dag energy uit te zetten. Persoonlijk zit ik niet zo met die rare avarage waardes. Ik heb de indruk dat de totale waardes die de inverter levert beter overeenkomt met PVOutput als de dagenergie wel wordt meegegeven.

Volgens mij draait Grott ook op een NAS er is in de issue's op Github wel wat over te vinden (bv: https://github.com/johanmeijer/grott/issues/60). Ikzelf kan dit niet testen want heb geen Nas. Ik test op RPI 2/3/4 (plain python en docker), Ubuntu op x86 (Docker) en Windows (plain python).

Voor degene die de data niet naar China willen sturen ben ik bezig met een Grottserver (zie: https://github.com/johanmeijer/grott/discussions/98). Is nu nog een losse applicatie (ook nog geen container) Plan is dat deze later in Grott geïntegreerd worden en een mode setting worden net als sniff (wist niet dat dit nog gebruikt werd) en Proxy.
Voordeel is wel dat dus de data niet naar China gaat, de communicatie stabieler/sneller wordt (Growatt server is wat instabiel de laatste tijd en dat veroorzaakt nog wel eens wat problemen) en dat je de interval kunt verhogen. Ik heb zelf getest met 0.5 (halve minuut) and 0.1 (elke 6 seconds) en dat werkt goed.
Nadeel: op dit moment verlies je de mogelijkheid om de inverter / logger instelling aan te passen (bv interval, ip adres en voor de inverter met battery wanneer je de accu gebruikt). Maar in de volgende versie van grottserver (nu in ontwikkeling) wil ik dat wel inbouwen (er komt een browser/api interface).
Let wel: Je krijgt dan ook geen updates van de firmware meer (ik weet niet of dat een voor of nadeel is. Maar de laatste shinelan-x boxen lijken wat firmware problemen te hebben.

Ik heb zelf er voor gekozen op een bepaald punt om Grott te bouwen omdat dit het minst ingrijpend was op de totale configuratie en informatie stroom (de Growatt website en Mobiele App blijven gewoon werken).
Maar zie hier ook wel de nadelen van (van daar ook de grottserver). Ik denk ook dat ondersteunen van de vele nieuwe type inverters (TLn-X, SPF, SPH) die er nu zijn wat makkelijker is.

Moet zeggen dat ik de rs232/modbus oplossing ook een goede oplossing vind en had daar ook wel de HW voor liggen (interface print en ESP) maar ben daar nooit aan toegekomen. Het poorten van Grott (geschreven in python) naar een ESP (meestal in C++) is niet echt makkelijk. Dan wordt er voortborduren (samenwerken met) de oplossing die er al zijn op dit gebied.

Nu met toch wel veel gebruikers van Grott (ik denk honderden over de hele wereld, de docker container is meer dan half miljoen keer gedownload) kan en wil ik niet meer overstappen. Ik vind het stiekem eigenlijk wel leuk om dit te ondersteunen en verder te ontwikkelen (en goed voor de ontwikkeling van mijn IT-skills).

Ikzelf gebruik Grott met MQTT (om in Nodered dashbords te maken, data te combineren met de P1 slimme meter waardes en Domoticz aan te sturen), PVOutput en InfluxDB / Grafana (vind ik persoonlijk de mooiste oplossing). De extentie geschreven door Piers Tietus om naar .CSV files te schrijven (https://github.com/johanm...les/Extensions/grotcsv.py) is ook wel een mooie toevoeging). Ik hoor graag jullie ervaringen.

Nogmaals aarzel niet om vragen te stellen, opmerkingen te maken of verbeteringen voor te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 11:31
Johan_meijer schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:57:
[...]
Moet zeggen dat ik de rs232/modbus oplossing ook een goede oplossing vind en had daar ook wel de HW voor liggen (interface print en ESP) maar ben daar nooit aan toegekomen. Het poorten van Grott (geschreven in python) naar een ESP (meestal in C++) is niet echt makkelijk.
[...]
Het uitlezen van modbus kan ook met een USB RS485 en dan hoef je Grott niet helemaal te porten naar een ESP, maar dan kan het gewoon op een PC/Raspberry Pi blijven draaien

ESP's kunnen trouwens ook (micro-)python, mocht je toch die kant op willen: https://docs.micropython....p8266/tutorial/intro.html

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
Hoi.

Ik heb nog een vraag. Ik zou graag grott willen draaien i.c.m. HomeAssistant.
Ik heb het geprobeerd om HomeAssistant te draaien op RaPi OS, in een docker en als Image Hass OS.

Op RaPi OS en in de docker ben je niet supervised, waardoor je weinig mogelijkheden hebt in Hass.

In Hass OS krijg ik grott niet werkend als service. Iemand een tip om grott werkend te krijgen in Hass OS?

Ik zou graag de data van grott willen verwerken in Influxdb en te gebruiken in Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Ik heb zelf (nog geen) Home Assistant maar er zijn genoeg mensen die het werkend hebben volgens mij.

Kijk even op Github ik heb wat dingen aan de Grott wiki toegevoegd (aangereikt door anderen).
Er is ook een add-on gebouwd: https://github.com/wjansenw/home-assistant-add-on
In de issue's/discussie is er ook wat over gediscussieerd en aanpassingen hierop geweest.

Ik hoop dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
Johan_meijer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:51:
Ik heb zelf (nog geen) Home Assistant maar er zijn genoeg mensen die het werkend hebben volgens mij.

Kijk even op Github ik heb wat dingen aan de Grott wiki toegevoegd (aangereikt door anderen).
Er is ook een add-on gebouwd: https://github.com/wjansenw/home-assistant-add-on
In de issue's/discussie is er ook wat over gediscussieerd en aanpassingen hierop geweest.

Ik hoop dat dit helpt.
Dankjewel. Dit had ik nog niet gevonden. Heb de add on nu een tijdje draaien, maar krijg MQTT niet werkend bij de sensoreren.

Het MQTT bericht komt wel aan. Dit kan ik zien, maar bij de sensoren blijft Onbekend staan. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBfxPf3FE1DnVWyku_yK-Ke0pJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cndJA5CZsoDg8p3UusBRJtMh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtQz6biSj07KHHf8EZxc0sUS5Co=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HhFh2x24lwV992RQ27yWSgB2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H3zWWEvMjwS6kPc99m_u4lm6Xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C4C7lYRoTODZqPCeD5dA9yss.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simso1
simso1 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:55:
[...]

Dankjewel. Dit had ik nog niet gevonden. Heb de add on nu een tijdje draaien, maar krijg MQTT niet werkend bij de sensoreren.

Het MQTT bericht komt wel aan. Dit kan ik zien, maar bij de sensoren blijft Onbekend staan. Iemand een idee?
Probleem gevonden. Hij zendt het bericht uit als energy/grott ipv energy/growatt. :*)

Om de sensor toe te voegen aan het energy dashboard kwam ik niet weg met:

homeassistant:
customize_glob:
sensor.growatt_*_energy*:
last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00'
device_class: energy
state_class: measurement

Dit werkte voor mij wel:

- platform: mqtt
name: "Solar generated"
unique_id: "solar_generated"
device_class: "energy"
state_class: "total_increasing"
unit_of_measurement: "kWh"
value_template: "{{ value_json['values']['pvenergytoday'] | int / 10 }}"
state_topic: "energy/growatt"
last_reset_topic: "energy/growatt"
last_reset_value_template: '1970-01-01T00:00:00+00:00'

[ Voor 43% gewijzigd door simso1 op 29-04-2022 17:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-05 11:59
Ik ben superblij dat ik deze oplossing heb gevonden!
Het heeft even wat moeite gekost om het aan de praat te krijgen, maar nadat ik hier heb gelezen dat je de ShineLanBox moest resetten om de gewijzigde IP settings door te voeren had ik het snel aan de praat.
Wat ook fijn was dat ik de yaml aanpassingen op github kon vinden. Zo staan meteen de juiste gegevens in Home Assistant. Krijg alleen het Grafana dashboard, waarvan de json file er ook op staat, niet aan de praat. Maar goed, heb zelf een eenvoudig dashboard gemaakt en dat volstaat voorlopig.
Voorheen had ik een 'scraper' draaien die elke paar minuten de data van de website haalde, maar dit is een stuk beter. Alles draait overigens in containers op een Intel NUC met Proxmox.
Johan_meijer, dank voor dit mooie stukje werk! :*) _/-\o_

Ik laat tevens op een TTGO display via ESPHome de netto stroomlevering/afname zien. Als t getal rood is nemen we af van het net, groen is levering aan het net. Zo kunnen we zien wat het beste moment is om de vaatwasser/wasmachine/droger aan te zetten. Data lees ik uit via de P1 poort van de meter via Home Assistant en ESPHome. Case geprint en dan ziet het er ook prima uit :) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kA9ebcx1nAFY_2k4Xe-gAxpQSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bdb8ZneiOaFuxOxpXJfnfJ7q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Villager op 05-06-2022 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben van plan mijn growatt 3600 min tl-xh uit te gaan lezen via de rs485 poort door een esp32.
Het doel is dat de logger direct de data presenteert via mqqt en direct naar pvoutput.
mqqt en pvoutput verbinding heb ik eerder gedaan, dus de meeste uitdaging zal zitten in het uitlezen van de omvormer zelf. Zodra ik het aan de gang heb zal ik de code en het schema hier in ieder geval posten.

edit: https://github.com/nygma2004/growatt2mqtt
besloten het wiel niet opnieuw uit te vinden: dit voldoet al aardig.

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 15-06-2022 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 19:39
Ik gebruik sincze / Domoticz-Growatt-Webserver-Plugin , een php script dat data ophaalt van de Growatt servers.

Op 14 juni 2022 komt Growatt data niet meer in Domoticz. Na veel zoeken kom ik op een Home Assistant Forum tegen dat de API van Growatt is gewijzigd.

Het was: http://server-api.growatt.com/newLoginAPI.do
Het moet nu zijn: https://server-api.growatt.com/newTwoLoginAPI.do
Op regel 64 en 65 van growatt-inverter.php moet dit worden aangepast.

Op regel 111 staat: http://server-api.growatt...n=getUserCenterEnertyData
Aanpassen naar: https://server-api.growat...n=getUserCenterEnertyData

Nu lijkt alles weer te werken.

Helaas, na een half uurtje werkt het opnieuw niet......

[ Voor 4% gewijzigd door CeesBak op 16-06-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Johan_meijer heeft inmiddels een beta van de Grott-server beschikbaar gesteld. Die vervangt dus de hele Growatt server in China. Communicatie met Home Assistant (en Domoticz kan ik me voorstellen) gaat dan via MQTT.

Heb het zelf helaas nog niet kunnen testen. Maar de feedback is al positief.

https://github.com/johanmeijer/grott/tree/2.7-(Beta)

Goed bezig Johan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Dank je @Jelte!

Meer details over (de ontwikkelingen) van de grottserver functionaliteit kun je lezen op:

https://github.com/johanmeijer/grott/discussions/98

Het neemt inderdaad de functionaliteit van de growatt server over (inclusief de API's om de inverter en datalogger te configureren). Ik denk dat Grott en Grottserver (die ik later verder zal integreren, nu al samen als 1 docker image beschikbaar) volledig kunnen voorzien in monitoren/managen van je zonnepanelen.

Neemt niet weg natuurlijk dat oplossingen gebasseerd op een RS485 modbus interface (met ESP, RPI) of de Growatt API ook valide zijn. Elk heeft zijn eigen voor en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan_meijer
savale schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:27:
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben van plan mijn growatt 3600 min tl-xh uit te gaan lezen via de rs485 poort door een esp32.
Het doel is dat de logger direct de data presenteert via mqqt en direct naar pvoutput.
mqqt en pvoutput verbinding heb ik eerder gedaan, dus de meeste uitdaging zal zitten in het uitlezen van de omvormer zelf. Zodra ik het aan de gang heb zal ik de code en het schema hier in ieder geval posten.

edit: https://github.com/nygma2004/growatt2mqtt
besloten het wiel niet opnieuw uit te vinden: dit voldoet al aardig.
Kan ook een goede oplossing zijn. Zijn ook wel wat voorbeelden op github op te vinden (bv: https://github.com/nygma2004/growatt2mqtt). Er zijn ook mensen die de wifishine stick (waarin een ESP zit) te flashen met een eigen build.

Ik heb er zelf voor gekozen om zoveel mogelijk van de growatt infra intact te laten en deze "af te vangen" met Grott.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:16

ErikVers

e-Duurzaam

Hier meer mensen die de Growatt Integratie gebruiken en het niet meer werkend hebben? Ik had hem daarom verwijderd maar krijg hem nu niet meer geinstalleerd... Ik lees wel op github dat men er mee bezig is en er een workaround is maar die workaround (de bestanden kan ik niet vinden en dus niet openen) werkt bij mij niet....

Gelukkig schijnt de zon niet veel gisteren en vandaag dus mis weinig data :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ophdbwuou31knPKo4YdCIcp2dzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PPgEINUrMcnE5DzDWWOYMQF9.png?f=user_large

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sinds 15 mei hing mijn mooie zonne-energiemeter op mijn werk aan te wijzen hoeveel vermogen er uit de zonnepanelen kwam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIS_NoHL5sE8VVSFz_pGvIuktLY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/kMYI2nHKJF2sQ03ljDHqgGUl.png?f=fotoalbum_medium

Omdat mijn script redelijk uitgebreide logging genereert zie ik dat het vanaf 14 juni 16:25 niet meer gelukt is in te loggen bij Growatt en de productiewaarden op te halen. Nu zie ik hierboven dat ik niet de enige ben omdat Growatt heeft zitten morrelen aan hun API. Grrrrrr.

Ik heb de maker van de python module (growattServer) die ik gebruik maar even gemaild, hopelijk kan hij het fixen. Interessant genoeg is er op 15 juni een update van deze module uitgekomen, dus ik had goede hoop dat dit het probleem zou fixen, maar dat is niet zo...

Echt jammer dat dit bij Growatt niet zo robuust blijkt, dit zal om de zoveel tijd wel gebeuren ben ik bang.

-edit-

Na veel proberen, nog nog maar eens met pip uninstall the growattServer module gedeïnstalleerd en daarna weer geherinstalleerd, en het werkt.... Ik had dat vanmiddag ook al gedaan, maar ik moet iets verkeerd gedaan hebben. Hoe dan ook, mijn opbrengstmeter doet het weer - voorlopig.

-edit2-

Helaas, dat werkt toch niet, althans niet goed. Mijn Rspb Pi haalt elke 5 minuten de productiewaarde op bij Growatt, maar ik zie dat nu ± 80% van de tijd falen. Afwachten maar tot / of de maker van de python module een update uitbrengt.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 23-06-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topmusic
@JeroenH , gebruik je wel https://server-api.growatt.com dus https ipv http

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:43
Vraagje. Ik heb sinds kort (gisteren :)) ook zonnepanelen en een Growatt MIN TL3600-XH inverter.

Ik heb de grott beta 2.7.2 draaien in een docker op m'n Synology NAS. Ik heb de server nog niet in gebruik, dus grott is geconfigureerd als proxy en stuurt de data naar pvoutput.org en naar Growatt.

Nu zie ik dat de data op de Growatt site wel de correcte tijd heeft, maar op de pvoutput.org site loopt de tijd van de data points 2 uur achter. Kan ik dat ergens fixen? De Adjust for DST optie op de pvoutput.org site is greyed out.

Mijn setup is een ShineLAN Box met in de Growatt een ShineLinkX-RF stick.

EDIT: Opgelost door aan de docker config de environment variabele TZ toe te voegen met als waarde "Europe/Amsterdam".

[ Voor 9% gewijzigd door Mr Magic op 09-08-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
@Johan_meijer Ik merk dat het versturen van de data points naar zowel Growatt als PVOutput in mijn setup erg instabiel is.

Er zou elke 5 minuten een nieuw datapoint geupload moeten worden, maar vaak zit er wel 30 tot 90 minuten tussen twee punten.

In de log van de docker die op m'n Synology NAS draait zie ik de data packets wel regelmatig binnenkomen, maar niet altijd verwerkt worden. Ik zie dan o.a. de volgende meldingen langskomen:
" - Grott data ack record or data record not defined no processing done"
" - Data less then minimum record length, data not processed"
Bij de packets die wel goed gaan zie ik dit soort entries:
" - Grott automatic protocol detection"
" - Grott data record length 839"
" - layout : T065004X"
" - no matching record layout found, try generic"
" - Record layout used : T06NNNNX"
" - Grott Growatt data decrypted"
" - Growatt data decrypted V2"
" - Growatt new layout processing"
" - Grott data record date/time processing started"
" - no or no valid time/date found, grott server time will be used (buffer records not sent!)"
" - Grott values retrieved:"
Enig idee hoe het komt dat veel van de packets niet compleet lijken te zijn? Ik denk dat het iets lokaals is, want de packets die grott niet kan verwerken komen ook niet bij de Growatt servers terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
" - Grott data ack record or data record not defined no processing done"
" - Data less then minimum record length, data not processed"

Dat lijkt normaal. Grott "skipt" de records die niet belangrijk zijn voor de dataverwerking (dat zijn meestat ping records of announcement/configuratie records.

In jou geval zijn de T065004X records de data records waarin de informatie staat. Kun je iets meer info gegevn over wat je langs ziet komen?

Normaal wordt de communicatie met Growatt opgezet door een ping record (T060116) en dan een Announcement record (T060103), die eerste zie je waarschijnlijk (wordt onderdrukt en grott geeft melding data less then minumum record, kun aanpassen in grott minrecl = 1 te specificeren). De 03 zou je wel moeten zien. Deze wordt niet geprocessed maar zou wel gemeld moeten worden.

Als je veel van deze T060103 records ziet dan heb je mogelijk een communicatie probleem met de Growatt server (tussen je shinelanbox en growatt server). Dat heb ik vaker gezien en er is ook een issue over (issue #107 op github). Dit zou een hardware probleem kunnen zijn.

Als je weinig T065004x records ziet dan zou het inderdaad een RF probleem kunnen zijn. Dan ontvang de Shinelan box geen data informatie van de inverter (de RF stick) en kan deze dus ook niet opsturen naar Growatt. Het zou dan ook de communicatie tussen de RF stick en de inverter kunnen zijn.

Ik zie hier in dit document wel wat troubleshooting, maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan:
https://cdn.webshopapp.co...rowatt-shinelink-2021.pdf

In het uiterste geval kun je ook nog overstappen naar grottserver, dan wordt je onafhankelijk van de growatt server (en kan ik meer info uit de log halen over de communicatie en eventuele problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
@Johan_meijer Bedankt voor de uitgebreide info. Ik zal vanavond eens gaan spitten in de log files.

Ik wil ook best kijken naar de grottserver, maar uit de GitHub pagina's wordt het mij nog niet helemaal duidelijk hoe die werkt.

Kan ik de server starten vanuit dezelfde docker image? Op m'n Synology draait nu versie 2.7.2. En hoe benader je de server dan om data te bekijken? Als ik het goed las heeft 'ie nog geen web interface toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan_meijer
Hmm ja. Ik moet de wiki pagina voor grottserver nog opzetten. Alles staat nu in de discussie thread maar die is inmiddels wel wat grott en onoverzichtelijk geworden.

In principe staat er op docker een grottserver instantie die eigenlijk grott en grottserver in een is. Die zou je hetzelfde moeten kunnen opstarten als de Grott docker versie. Dan wordt alleen de data niet de growatt gestuurd.

De informatie staat dan gewoon in de docker log.

De data komt niet in de server maar wordt gewoon door Grott naar MQTT, PVoutput etc gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
Ok, duidelijk. Ik zie inderdaad een aparte grottserver image staan in de registry van de Synology :)

Maar ik ga eerst wel even in de logs kijken naar die verschillende Txxxxxx records.

Ik had de ShineLAN box al een verdieping hoger gezet zodat hij dichter bij de omvormer staat, maar dat maakte eigenlijk niets uit. Je kunt ook nog het RF-kanaal instellen van 0-18 zag ik in de web interface van de LAN box, maar ik heb geen idee of dat iets uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-05 08:21
Ik heb destijds na de plaatsing van mijn zonnepanelen en Growatt 7000 omvormer zelf software geschreven die communiceert met de omvormer. Aanvankelijk een proxy server die de data-pakketjes logt, maar inmiddels ook een standalone server die zelfstandig communiceert met de ShineWiFi. Dit loopt nu al een jaar of zeven stabiel. Ik lees in deze thread dat mijn software ook anderen heeft geïnspireerd. Leuk!

Maar nu een prangende vraag waar ik al sinds het begin mee zit. Wellicht weet hier iemand een antwoord op. Dit is mijn overzichtspagina in Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9mU1p6Zyb8ATalsYIqMk_zMaHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CBWfTIfO67Y7erafsbkkROHh.png?f=fotoalbum_large

Onder Energy staat het totaal aan door de panelen opgewekte energie Epv: 35,116.7 (US notatie, dus 35MWh). De hoeveelheid aan het net geleverde energie Eac is 36,950.7 (bijna 37MWh).
Ik zou verwachten dat Eac gelijk is aan Epv minus wat inwendige verliezen. Maar mijn Eac is groter dan Epv. En dat snap ik niet. Kan iemand mij dat verschil verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piforce
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-05 22:37
Met interesse de mogelijkheden van grott gelezen. Weet niet zo goed waar ik zelf moet beginnen ik heb een raspberry pi 2 bij de omvormer hangen met raspbian. Hoe krijg ik grottserver op de raspberry zodat ik uiteindelijke de growatt omvormer kan uitlezen in home assistant. Geld het stappenplan van pagina 6 ook voor de beta 2.7 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
piforce schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:36:
Met interesse de mogelijkheden van grott gelezen. Weet niet zo goed waar ik zelf moet beginnen ik heb een raspberry pi 2 bij de omvormer hangen met raspbian. Hoe krijg ik grottserver op de raspberry zodat ik uiteindelijke de growatt omvormer kan uitlezen in home assistant. Geld het stappenplan van pagina 6 ook voor de beta 2.7 versie?
Je moet een add on opslaan bij HA.
Daar moet je alles instellen.

https://github.com/johanm...nt-configuration-examples
https://github.com/wjansenw/home-assistant-add-on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:38
piforce schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:36:
Grott als service laten draaien, en dan via MQTT naar HA is ook een manier. Zo doe ik het. Er zijn meerdere wegen naar Rome :)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piforce
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-05 22:37
Ben ermee aan het stoeien maar loop vast. Pi eerst geupdate.
Via filezilla heb ik de geunzipte map op de rapsberry gezet in pi/grott
Wanneer ik pip3 install paho-mqtt wil doen krijg ik de foutmelding: command not found.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:38
piforce schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:24:
Ben ermee aan het stoeien maar loop vast. Pi eerst geupdate.
Via filezilla heb ik de geunzipte map op de rapsberry gezet in pi/grott
Wanneer ik pip3 install paho-mqtt wil doen krijg ik de foutmelding: command not found.
In de wiki staat in de regel erboven "Assumption: PIP3 (Python installation manager) is installed with python otherwise install PIP3"

Efkes dit doen: sudo apt-get install python3-pip

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
@Johan_meijer

Vraagje m.b.t. MQTT en Home Assistant.

Ik heb de instructies onder Example 2 gevolgd uit de Wiki:

https://github.com/johanm...nt-configuration-examples

Dit is in principe gelukt.

Als MQTT broker heb ik de Mosquitto Broker als add-on binnen HA geinstalleerd.

De sensors zijn allemaal zichtbaar binnen HA en ik kan de Generated energy (Total) ook toevoegen aan het Energy Dashboard.

Ik krijg echter een warning van HA dat het op deze manier configureren van MQTT sensors niet meer zal werken vanaf versie 2022.12:
Your manually configured MQTT sensor(s) needs attention

This stops working in version 2022.12.0. Please address before upgrading.

Please move the configuration to the mqtt integration key and restart Home Assistant to fix this issue. See the documentation, for more information.
De link naar de documentation maakt het er voor mij niet duidelijker op :)

Wat zou ik precies moeten aanpassen om de nieuwe MQTT configuratie methode werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
De structuur is iets aangepast. Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
@Villager Is gelukt ondertussen.

Ik heb de .yaml file opgesplitst in een template en een MQTT file en toen de configuration.yaml aangepast om beide apart te "includen" in een eigen sectie.

Nu nog uitvinden waarom de ShineWifi-X stick telkens na een paar uur z'n tijdsynchronisatie kwijtraakt. Een herstart van de dongle lost dit op, maar omdat het zo vaak gebeurt klopt er nu niks van de data die in de PVOutput website terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
Fijn dat het gelukt is! Ik heb een ShineLanBox, dus daar kan ik je niet bij helpen, helaas.

• Johan_meijer
Mooi dat het gelukt is. Probeer eens de firmware van de wifistick te upgraden (via growatt website) misschien is dan de tijd drift weg?

Als dat niet zo is kun je grott de tijd van de server laten gebruiken (ipv tijd van de shinewifi in het datarecord). Dit kan door time=server te specificeren in grott.ini. Dit betekent wel dat je geen gebufferde data meer kunt ontvangen (gebeurt als de netwerk verbinding er niet meer is). Maar dat is geen groot probleem denk ik.

Een derde optie (Iets ongewikkelder manier) is grottserver te gebruiken en dan op regelmatige tijden via de api te updaten.

• simso1
Mr Magic schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:35:
@Villager Is gelukt ondertussen.

Ik heb de .yaml file opgesplitst in een template en een MQTT file en toen de configuration.yaml aangepast om beide apart te "includen" in een eigen sectie.

Nu nog uitvinden waarom de ShineWifi-X stick telkens na een paar uur z'n tijdsynchronisatie kwijtraakt. Een herstart van de dongle lost dit op, maar omdat het zo vaak gebeurt klopt er nu niks van de data die in de PVOutput website terecht komt.
Ik zit hier ook nog mee. Gelukkig werkt het delen met PVOutput en Growatt zelf nog wel, maar begonnen met aanpassen van de sensoren, maar hierna startte HA in veilige modus door onjuiste code in sensors.yaml

• Villager
Onder 'ontwikkelhulpmiddelen' heb je de mogelijkheid om eerst je Yaml code te controleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pK3-soSYwzewmx-4JHSD-4Vnprc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHRZh07a2W8p8MZvstbeopfp.jpg?f=fotoalbum_large

• simso1
Ja ik weet het.
Maar was HA aan het updaten en daarna start die automatisch opnieuw op. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
simso1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:00:
Ik zit hier ook nog mee. Gelukkig werkt het delen met PVOutput en Growatt zelf nog wel, maar begonnen met aanpassen van de sensoren, maar hierna startte HA in veilige modus door onjuiste code in sensors.yaml
Ik heb de oorspronkelijke sensors_growatt_eng.yaml genomen en deze opgesplitst in twee delen.

De MQTT file heb ik omgezet naar het nieuwe formaat ("platform" regels verwijderd en de "name" regels bovenaan elke sensor gezet met een "- " ervoor).

sensors_growatt_tmpl.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
# Grott - Home Assistant Growatt sensors 
# 
# This file exposes all sensors from Grott to HA, including dummy sensors for the type of the inverter and the type and serial number of the datalogger (Be aware, the dummy
# sensors have to be set manually) 

- platform: template
  sensors:
    growatt_inverter:
      unique_id: growatt_invertertype
      friendly_name: Growatt - Type
      # Please set the type of your inverter
      value_template: "MIN 3600TL-XH"
      icon_template: mdi:select-inverse

sensors:
    growatt_datalogger_type:
      unique_id: growatt_datloggertype
      friendly_name: Growatt - Datalogger type
      # Please set the type of your datalogger
      value_template: "ShineWifi X"

sensors:
    growatt_datalogger_serial:
      unique_id: growatt_datlogger_serial
      friendly_name: Growatt - Datalogger serienr
      # Please set the serial number of your datalogger
      value_template: "XXXXXXXXXX"

sensors_growatt_mqtt.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
# Grott - Home Assistant Growatt sensors 
# 
# This file exposes all sensors from Grott to HA, including dummy sensors for the type of the inverter and the type and serial number of the datalogger (Be aware, the dummy
# sensors have to be set manually) 

- name: Growatt - Serial Number
    state_topic: energy/growatt
    value_template: "{{ value_json['device'] }}" 
    unique_id: growatt_serial
    icon: mdi:select-inverse

- name: Growatt - Date
  # If you like to have the date in another format, please change "timestamp_custom('%d-%m-%Y')"
  # For more information: https://docs.python.org/3/library/time.html#time.strftime
    value_template: "{{ as_timestamp(strptime(value_json['time'], '%Y-%m-%dT%H:%M:%S')) | timestamp_custom('%d-%m-%Y') }}" 
    unique_id: growatt_date
    icon: mdi:calendar

- name: Growatt - Time
  # If you like to have the date in another format, please change "timestamp_custom('%H:%M:%S')"
  # For more information: https://docs.python.org/3/library/time.html#time.strftime
    value_template: "{{ as_timestamp(strptime(value_json['time'], '%Y-%m-%dT%H:%M:%S')) | timestamp_custom('%H:%M:%S') }}" 
    unique_id: growatt_time
    icon: mdi:clock-digital

- name: Growatt - State
    value_template: >
      {% if (value_json['values']['pvstatus'] | int == 0) %}
        Waiting
      {% elif (value_json['values']['pvstatus'] | int == 1) %}
        Normal
      {% elif (value_json['values']['pvstatus'] | int == 2) %}
        Fault
      {% else %}
        Unknown
      {% endif %}
    unique_id: growatt_status
    icon: mdi:power-settings

- name: Growatt - String 1 (Watt)
    value_template: "{{ value_json['values']['pv1watt'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_string1_watt
    device_class: power
    unit_of_measurement: "W"

- name: Growatt - String 1 (Voltage)
    value_template: "{{ value_json['values']['pv1voltage'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_string1_voltage
    device_class: voltage
    unit_of_measurement: "V"

- name: Growatt - String 1 (Current)
    value_template: "{{ value_json['values']['pv1current'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_string1_current
    device_class: current
    unit_of_measurement: "A"

- name: Growatt - String 2 (Watt)
    value_template: "{{ value_json['values']['pv2watt'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_string2_watt

- name: Growatt - String 2 (Voltage)
    value_template: "{{ value_json['values']['pv2voltage'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_string2_voltage

- name: Growatt - String 2 (Current)
    value_template: "{{ value_json['values']['pv2current'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_string2_current
    device_class: current
    unit_of_measurement: "A"

- name: Growatt - Input Watt (Actual)
    value_template: "{{ value_json['values']['pvpowerin'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_actual_input_power

- name: Growatt - Output Watt (Actual)
    value_template: "{{ value_json['values']['pvpowerout'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_actual_output_power

- name: Growatt - Grid Frequency
    value_template: "{{ value_json['values']['pvfrequentie'] | int / 100 }}" 
    unique_id: growatt_grid_frequency
    unit_of_measurement: "Hz"
    icon: mdi:waveform

- name: Growatt - Phase Voltage
    value_template: "{{ value_json['values']['pvgridvoltage'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_phase_voltage

- name: Growatt - Generated Energy (Today)
    value_template: "{{ value_json['values']['pvenergytoday'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_generated_energy_today
    icon: mdi:solar-power

- name: Growatt - Generated Energy (Total)
    value_template: "{{ value_json['values']['pvenergytotal'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_generated_energy_total
    icon: mdi:solar-power

- name: Growatt - Inverter Temperature
    value_template: "{{ value_json['values']['pvtemperature'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_inverer_temperature
    device_class: temperature
    unit_of_measurement: "°C"

# The entity below is not available in all inverters.

- name: Growatt - IPM Temperature
    value_template: "{{ value_json['values']['pvipmtemperature'] | int / 10 }}" 
    unique_id: growatt_ipm_temperature
    device_class: temperature
    unit_of_measurement: "°C"

Daarna de oude sensors_growatt_eng.yaml verwijderd uit HA en onder de sensors directory twee subdirectory's gemaakt genaamd tmpl en mqtt en daar de twee nieuwe files in gezet.

Tenslote configuration.yaml als volgt aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include_dir_merge_list sensors/tmpl

mqtt:
  sensor: !include_dir_merge_list sensors/mqtt

homeassistant: