Gomez12 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:24:
[...]
Het trieste is dat jij compleet niet lijkt te begrijpen hoe eenzijdig jij erin zit.
Je kan je bovenstaande verhaaltje zo omdraaien ten gunste van de consument, dan krijgt het reisburo nu geen geld meer. Alleen tja, dan moet pandemie/wet opeens op de 2e plaats gezet worden, want inkomend geld gaat dan voor.
De situatie is heel simpel :
- Piet Piraat gaat voor zijn geld
- Jij gaat voor jouw loon
En alletwee kan nu grofweg gezegd niet gecombineerd worden.
Dat is absoluut helemaal geen ramp. Dat gebeurt in heel NL.
Alleen Piet Piraat die houdt zich netjes aan de wet en zoekt naar oplossingen om eruit te komen
Jij schuift echter de wet aan de kant, bent alleen maar bezig met hoe je van Piet Piraat geld kan krijgen en daarvoor ben jij best bereid om te liegen. En alles omlijn jij met een sausje pandemie/corona terwijl uit alles blijkt dat dat gewoon lager op de ranglijst staat dan geld.
Heel NL heeft er last van, ook kappers, tattooeerders etc. etc. etc. En eigenlijk probeert iedereen er gewoon behoorlijk uit te komen binnen de grenzen van de wet, behalve de reisbranche.
Maar je omschrijft het wel schitterend met de volgende zin : "Alleen laat dit allemaal op zich wachten, want er zijn dringerende zaken voor de wetgever dan jouw geld binnen 14 dagen terug, want misschien heerst er wel een pandemie op dit moment."
Er zijn dringender zaken voor de wetgever, oftewel de reisbranche ziet zijn kans schoon om onwettig geld binnen te gaan harken...
Dan zijn we het eens dat we het niet eens gaan worden. Ik heb mijn standpunt al in een eerder stadium hier kenbaar gemaakt en ook omschreven.
Situatie1; Je hebt een vakantie geboekt en volledig, danwel deels betaald en de reisaanbieder kan jou vakantie niet meer aanbieden. Hiervoor krijg je een voucher voor de al betaalde som.
Dat je het niet eens bent met de voorwaarden/situatie, daar zijn we wel over uit. Hier gaan we toch niet uitkomen i.v.m. verschillende kijk op de situatie
Situatie2; Je hebt een vakantie geboekt en volledig, danwel deels betaald. Op
dit moment is nog niet bekend of je reis door kan gaan want er zijn geen maatregelen bekend voor de periode dat je van je vakantie zal genieten.
Hiervoor zijn meerdere opties:
- Je wacht af, betaald je vakantie en deze vind plaats (geen issue).
- Je boekt je vakantie om bij je aanbieder, want je wilt geen risico nemen. Veel aanbieders bieden op dit moment gratis omboekregelingen aan. Zitten hier kosten aan verbonden?, zeer slecht in dat geval
mijn mening
- Je annuleert je vakantie, zie voorwaarden van je reisaanbieder (per persoon & aanbieder verschillend).
Heb je in situatie2 afgewacht en aanbetaald, welke in veel gevallen bij aanbieders ook deels opgeschort is, maar wordt je reis alsnog geannuleerd dan val je in situatie1 en krijg je een voucher.
Dat je niet wilt betalen voor een reis die
hoogstwaarschijnlijk niet zal plaatsvinden, begrijp ik. Hiervoor heb je dus de optie om op dit moment om te boeken naar een andere periode, danwel biedt de aanbieder in veel gevallen een opschorting van betaling aan. Ben je het hier niet mee eens, annuleer je de vakantie en ga je kijken of er een wet/regelgeving is die jou de mogelijkheid biedt om je geld terug te krijgen. Is die er niet, gegokt en verloren.
Zit je in een situatie waarin aanbetaald moet worden, maar zijn er wel maatregelen van een overheid bekend, dan zal je je reisvoorwaarden er op na moeten slaan wat je rechten zijn. In veel gevallen heb je de wet aan je zijde en heb je recht op je geld terug. Dat dit enkel langer kan duren dan 14 dagen is nu eenmaal de huidige situatie.
Ook hiervoor geldt, hierover gaan wij het niet eens worden.
Ik zie dus geen enkele situatie voor mij, waarin je reisaanbieder geld wenst te ontvangen voor een reis waarvan
nu bekend is dat deze niet door zal gaan. Is deze situatie wel van toepassingl, dan is het aan jou om voor jou situatie te zorgen dat je uiteindelijk het geld terug zal gaan krijgen.
Hiervoor geldt dat wij het niet eens hoeven te worden, want dat zijn we al. Je hebt namelijk recht op datgene wat de voorwaarden van je reis zijn. Dat dit langer kan duren dan 14 dagen, daar hoeven we geen discussie meer over te voeren.