Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
ThaAresX schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:27:
[...]
Buiten de SGR om, lijkt mij dat als Corendon, TUI of de Sunweb groep dreigt om te vallen de regering ook wel in zal stappen. Maar dit is een andere discussie. :)
Ik mag toch hopen van niet, we staan nu al 12% in de min, als we losse reisbureaus ook al als too big too fail gaan beschouwen, waarom dan de bakker bij mij om de hoek van straat niet ook gelijk meenemen?

Zeker als er maar 1 of enkelen omvallen dan hoort de SGR dit gewoon op te lossen, daarvoor is die stichting in het leven geroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43

HellBeast

Oh My GoT!

Gomez12 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:32:
[...]
waarom dan de bakker bij mij om de hoek van straat niet ook gelijk meenemen?
Bakker om de hoek: 8 WW uitkeringen = 192.000 per jaar (gebaseerd op een door mij geschatte 2000 euro P/M uitkering)
TUI Nederland: +-2800 WW uitkeringen = 67,2 miljoen per jaar (gebaseerd op een door mij geschatte 2000 euro P/M uitkering)

De mensen die straks ontslagen worden uit de reisbranche zie ik ook niet binnen aanzienlijke tijd een nieuwe baan vinden in deze periode.

edit: rekenfoutje

[ Voor 5% gewijzigd door HellBeast op 28-04-2020 12:46 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10 07:30
Gomez12 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:32:
[...]

Ik mag toch hopen van niet, we staan nu al 12% in de min, als we losse reisbureaus ook al als too big too fail gaan beschouwen, waarom dan de bakker bij mij om de hoek van straat niet ook gelijk meenemen?

Zeker als er maar 1 of enkelen omvallen dan hoort de SGR dit gewoon op te lossen, daarvoor is die stichting in het leven geroepen.
Ik hoop dat ze het niet nodig hebben, maar de reisbranche als geheel is opzich wel een branche die geholpen mag worden. Hoeft niet zoals ze bij KLM hebben gedaan, maar ik gok dat die wel gebruik mogen maken van eventuele regelingen die bestaan vanuit Den Haag. Vergeet niet als de reisbranche aanzienlijk kleiner wordt, merken de verschillende vliegvelden dat ook :).

Maargoed, we wachten maar weer af wat de reisorganisaties doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:37
Reisbranche in zijn huidige vorm is dood. Het zou onzinnig zijn om die met gemeenschapsgeld overeind te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
HellBeast schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:39:
[...]
Bakker om de hoek: 8 WW uitkeringen = 192.000 per jaar (gebaseerd op een door mij geschatte 2000 euro P/M uitkering)
TUI Nederland: +-2800 WW uitkeringen = 67,2 miljoen per jaar (gebaseerd op een door mij geschatte 2000 euro P/M uitkering)
Je zegt het zelf al, 192.000 of 67,2 miljoen... Wat is het verschil op (voorlopige schatting) 92 miljard euro?

Het is alletwee slechts een druppel op een gloeiende plaat.
ThaAresX schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:48:
[...]
Ik hoop dat ze het niet nodig hebben, maar de reisbranche als geheel is opzich wel een branche die geholpen mag worden.
Wmb dus echt niet, de reisbranche heeft het compleet voor zichzelf verpest door te gaan liegen en bedriegen en de wet naast zich neer te leggen.
Bedrijven die de wet negeren hoeven we wmb totaal niet te helpen, als er behoefte is aan die bedrijven dan stapt er vanzelf wel iemand anders in die hopelijk wel de wet gaat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:27
Ik zou in augustus naar Costa Rica gaan met Shoestring (georganiseerde reis). Het is nog niet officieel geannuleerd, maar ik zie het niet gebeuren dat er dan alweer volle vliegtuigen gaan. Heb gelukkig alleen nog maar een aanbetaling gedaan, dat scheelt wel in deze tijd

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:02

Yucon

*broem*

t_captain schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:49:
Reisbranche in zijn huidige vorm is dood. Het zou onzinnig zijn om die met gemeenschapsgeld overeind te houden.
Het hangt heel sterk samen met langeafstands-massatoerisme. Als daar in de toekomst ruimte voor is, dan eventueel ook voor de branche die eromheen hangt. En als we tot de conclusie komen dat dat toch iets uit het verleden is heeft dat ook consequenties voor de benodigde omvang van de sector die dat organiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Gomez12 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:59:
[...]

Je zegt het zelf al, 192.000 of 67,2 miljoen... Wat is het verschil op (voorlopige schatting) 92 miljard euro?

Het is alletwee slechts een druppel op een gloeiende plaat.

[...]

Wmb dus echt niet, de reisbranche heeft het compleet voor zichzelf verpest door te gaan liegen en bedriegen en de wet naast zich neer te leggen.
Bedrijven die de wet negeren hoeven we wmb totaal niet te helpen, als er behoefte is aan die bedrijven dan stapt er vanzelf wel iemand anders in die hopelijk wel de wet gaat volgen.
Ik wilde deze discussie juist voorkomen door er naar te verwijzen dat het een andere discussie, mislukt -- shit.

Maargoed, het voorbeeld van @HellBeast betrof 1 bedrijf en niet de gehele branche. Buiten de werkloosheid om, heeft het omvallen van de reisbranche ook andere gevolgen die bijvoorbeeld ook gevoeld gaan worden bij de vliegvelden.

Maar over het aan de laars lappen van regels, daar zullen wel voorwaarden aan gekoppeld moeten worden mocht het ooit zo ver komen. Je ziet nu ook al dat er extra voorwaarden zijn gesteld aan bedrijven die überhaupt steun aanvragen bij de overheid. Bijvoorbeeld dividend uitkeren etc.

Oke, die 67 miljoen is vergeleken met de beoogde 92 miljard een klein bedrag. Echter die 67 is wel wat maandelijks uitbetaald moet worden. En dan neem ik andere zaken zoals vliegtuigen etc nog niet mee (ik ben geen econoom). En dan nog de uiteindelijke gezondheidsschade die de werkloosheid met zich meebrengt.

Buiten dit alles, zal het ook niet bij die 92 miljard blijven. En ja het begrotingstekort is 12%. Maar het is niet alsof we dat geld niet hebben of kunnen krijgen. Een gedeelte komt uit de eigen staatskas en een gedeelte wordt geleend bij banken. Uiteindelijk is de staatsschuld van 60-70% t.o.v. BBP nog maar de helft van landen zoals bijvoorbeeld Italië (~130%)

Maar ik ga nu wel erg off-topic hier :).

OT: Reisbranche laat zich in deze tijden wel van zijn slechtste kans zien en is rijp voor verandering. Alsnog hoop ik dat ze mijn geld gewoon netjes en op tijd teruggeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

t_captain schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:49:
Dat ben ik niet met je eens :) De reisbranche in zijn huidige vorm was juist groeiende. Het aantal pakketreizen nam toe, waarschijnlijk juist door een groeiende groep mensen die zelf niks wil regelen.

Het zal nu een enorme knauw krijgen maar dat komt echt wel terug. Het enige is dat ze natuurlijk niet uniek zijn, dus als morgen alle organisaties omvallen, kan over 6 maanden weer een nieuw speler opstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 19:42
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:19:
[...]

Wat stond er in je weigering? Dat je de voucher weigert als de voorwaarde van 'na 12 maanden geld terug' er niet in staat, of weigerde je überhaupt de voucher?
De tekst was letterlijk "...willen we enkel een voucher accepteren indien we bij het niet gebruiken ervan na maximaal een jaar na uitgifte alsnog het volledige bedrag (dus €1.000 netto) terug zullen ontvangen."

Hierna kreeg ik een mail terug waarin deze voorwaarde wel staat.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 19:42
Gomez12 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:23:
[...]
Leukste is alleen dat als jij het voucher niet accepteert en Corendon gaat in die 6 maanden stuk, dan ben jij alles kwijt, want het SGR geeft dan geen garantie :)
En ook dat zal - mocht het opportuun worden - nog wel een staartje krijgen. De SGR is er notabene voor opgericht om de consumentenschade in een geval van faillissement wettelijk af te dekken. Een deel van de betaalde reissom gaat als premie naar de SGR.

Kan me bijna niet voorstellen dat ze straffeloos kunnen besluiten dat ze zich niet meer aan die wettelijke overeenkomst hoeven te houden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Yucon schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:13:
[...]

Het hangt heel sterk samen met langeafstands-massatoerisme. Als daar in de toekomst ruimte voor is, dan eventueel ook voor de branche die eromheen hangt. En als we tot de conclusie komen dat dat toch iets uit het verleden is heeft dat ook consequenties voor de benodigde omvang van de sector die dat organiseert.
Die ruimte zal vermoedelijk een stuk kleiner worden onder druk van de klimaatbeweging en de toegenomen grip van politiek op luchtvaartsector.

Ook de huidige pandemie is een reden om wat meer bedenkingen te krijgen bij massatoerisme. Restricties en kostenverhogende maatregelen liggen op de loer.

Tel daarbij dat de periode van hoogconjunctuur abrupt is afgebroken en de reeds langer lopende trend naar online en disintermediation. Tegen de tijd dat de sector hersteld zou kunnen zijn, is de wereld veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:46:
[...]

Dat ben ik niet met je eens :) De reisbranche in zijn huidige vorm was juist groeiende. Het aantal pakketreizen nam toe, waarschijnlijk juist door een groeiende groep mensen die zelf niks wil regelen.

Het zal nu een enorme knauw krijgen maar dat komt echt wel terug. Het enige is dat ze natuurlijk niet uniek zijn, dus als morgen alle organisaties omvallen, kan over 6 maanden weer een nieuw speler opstaan.
Internationaal reizen zal duurder worden door de eisen de er gesteld worden in ruil voor financiële steun. Als een enkeltje Barcelona net zo duur wordt als de trein valt een internationale vakantie ver buiten het budget van TUI's grootse klantengroep.
Als men de komende tien jaar die steun terug moet betalen is er tien jaar lang een stok om mee te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
ThaAresX schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:16:
[...]
Maargoed, het voorbeeld van @HellBeast betrof 1 bedrijf en niet de gehele branche. Buiten de werkloosheid om, heeft het omvallen van de reisbranche ook andere gevolgen die bijvoorbeeld ook gevoeld gaan worden bij de vliegvelden.
Wat is dit toch de hele tijd voor gezeur en gezanik, net alsof de reisbranche ook maar iets speciaals is.
Zeker de reisburo's zijn echt helemaal niets behalve contactpersonen tussen hotels/vliegmaatschappijen en consumenten, dit kan iedereen zo overnemen.

En dat er gevolgschade is, tja dat is overal zo. Als alle kappers in NL omvallen dan zal Proctor & Gamble daar ook wel wat van voelen, als alle kroegen van NL omvallen dan zal Heineken dat ook echt wel gaan voelen etc. etc. etc.
Als je gevolgschade als criterium wilt aanhangen dan zal je ieder bedrijf wat sinds maart failliet is gegaan met staatssteun in de lucht moeten houden, want die veroorzaken allemaal vervolgschade.

Daarom vroeg ik dus ook als je TUI of Sunweb in de lucht wilt houden, waarom dan niet de bakker bij mij op de hoek?
Maar over het aan de laars lappen van regels, daar zullen wel voorwaarden aan gekoppeld moeten worden mocht het ooit zo ver komen. Je ziet nu ook al dat er extra voorwaarden zijn gesteld aan bedrijven die überhaupt steun aanvragen bij de overheid. Bijvoorbeeld dividend uitkeren etc.
Ehm, mocht het ooit zo ver komen?
Ze begonnen met overtreden van de wet qua terugbetaling en kwamen met een zelfbedachte voucher
Na enige tijd gaf minister / ACM toe dat dat gedoogd werd alleen ACM stelde er wel voorwaarden aan.
Reisbranche overtreedt de voorwaarden van de ACM met de voeten
Iedereen blijft stil...

Zeg jij maar welke voorwaarden er aan gekoppeld moeten worden, ik denk dat het gewoon een stille dood gaat sterven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaAresX
Gomez12 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:30:
[...]

Ehm, mocht het ooit zo ver komen?
Ze begonnen met overtreden van de wet qua terugbetaling en kwamen met een zelfbedachte voucher
Na enige tijd gaf minister / ACM toe dat dat gedoogd werd alleen ACM stelde er wel voorwaarden aan.
Reisbranche overtreedt de voorwaarden van de ACM met de voeten
Iedereen blijft stil...

Zeg jij maar welke voorwaarden er aan gekoppeld moeten worden, ik denk dat het gewoon een stille dood gaat sterven...
Ik bedoelde mocht het ooit zover komen dat ze steun aan zouden vragen. Dat de branche de regels aan de laars lapt praat niemand goed en zou ook gevolgen moeten hebben, maar ik ben het niet eens dat hiervoor de gehele branche zou moeten komen te vervallen door faillissementen. Maar ik ga het hier verder bij laten want ik vind de discussie nog niet aan de orde, en het lijkt erop dat we het niet eens worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ThaAresX schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:51:
[...]
Ik bedoelde mocht het ooit zover komen dat ze steun aan zouden vragen.
Ehm, dat gebeurt al 2 maanden lang. Wat denk je dat onder andere het gedogen van minister / ACM voor de voucher is/was?

Die zijn gewoon continue aan het bedelen bij de regering net zoals tig andere groepen momenteel. Ik denk dat je heel NL wel kan beschouwen als "steun-aanvragend" op de een of andere vorm.

Oftewel ik weet niet waarop jij denkt te moeten wachten?
Het lijkt er meer op dat jij liever een schandaal oid ziet zoals bij KLM gebeurt is. Alleen dat zijn enkel media-circussen en voor de rest niets. Achter de schermen krijgt die beste man alsnog zijn bonus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:59
Ik lees reacties op TUI Facebook pagina van mensen waarbij de reis al een maand geleden is geannuleerd en die nog steeds geen voucher hebben. Holy shit. Waarom zou dat zo lang moeten duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:57:
Ik lees reacties op TUI Facebook pagina van mensen waarbij de reis al een maand geleden is geannuleerd en die nog steeds geen voucher hebben. Holy shit. Waarom zou dat zo lang moeten duren?
Klopt.
Mijn vakantie was ook halverwege de reis geannuleerd door TUI.
Nog 0 reactie, ook op ingediende klacht is nog niet gereageerd.

/edit: 20 maart

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:57:
Lol, nu snap ik waarom ze zeggen dat je je voucher na 6 of 12 maanden kan omzetten naar cash, mogelijk heb je je voucher na 6 maanden nog niet eens binnen :)

Maar even serieus, waarschijnlijk is het gewoon omdat TUI nul klantvriendelijkheid kent...
Normaal gesproken (als je dus enkele annuleringen etc hebt) dan zou het normaal zijn dat TUI wacht totdat de vliegmaatschappij + hotel een akkoord voor de annulering hebben verstuurd, voordat TUI de terugbetaling doet, puur omdat TUI dan 0 risico loopt bij een conflict etc en vanwege de normaliter lage aantallen retouren kan je ook 10x per dag (als TUI zijnde) naar zo'n hotel bellen waar de annulering blijft etc.
Waardoor het normaliter nooit een probleem is.

Echter nu heb je opeens 100% annuleringen (oftewel drukte) en je hebt waarschijnlijk hotels die nog niet eens opengegaan zijn dit jaar (oftewel niet te bereiken) en dan heb je als reisburo opeens de keuze :
- Ga ik de klant nu al een voucher sturen en het later wel uitvechten met het hotel
- Ga ik mijn regels volgen en kan ik geen voucher versturen zonder antwoord van hotel

En ik noem hier voortdurend hotel omdat die het veelal niet op orde hebben, bij de vliegmaatschappijen is het gewoon geautomatiseerd en die annuleringen vliegen er gewoon enkele microseconden na annuleren vlucht uit. Bij de grotere hotel-ketens zullen ze het ook wel enigszins geregeld hebben.
Maar bij de kleinere hotelletjes etc daar is het gewoon handwerk als er al iemand is
YakuzA schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:07:
[...]

Klopt.

Tja, maar dit is ook een uitzonderingssituatie... Dit is speciaal, want hier is je reis halverwege geannuleerd, oftewel het is maar de vraag voor hoeveel je een voucher krijgt (heb je nu een halve vakantie genoten, of heb je een heenvlucht, helft van de dagen verblijf en een terugvlucht genoten?)
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:30:
[...]
Ik maak me hier wel zorgen over. Als de reizen van maart blijkbaar al een maand vertraging oplopen, wat moet dat dan met reizen die gaan in mei? Zit niet te wachten op een voucher in oktober ergens.
Zoals ik lees wat Yajuza zegt dan heeft hij wel een gedeeltelijke vakantie gehad, oftewel hij heeft geen recht op een simpele 100% voucher er moet maatwerk verricht worden om te bepalen hoeveel de voucher voor Yakuza moet zijn.
En tja, dat maatwerk daar is het nu een beetje druk voor. Maar die 100% vouchers, die moeten er gewoon direct uit kunnen vliegen...

[ Voor 25% gewijzigd door Gomez12 op 28-04-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
YakuzA schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:07:
[...]

Klopt.

Ik maak me hier wel zorgen over. Als de reizen van maart blijkbaar al een maand vertraging oplopen, wat moet dat dan met reizen die gaan in mei? Zit niet te wachten op een voucher in oktober ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDiver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 22:44
[...]

Vandaag te horen gekregen dat onze reis eind mei met Sunweb niet doorgaat vanwege het niet vliegen van Transavia.
Jammer, maar is niet anders .... zal nog wel een tijdje duren. Zelf denk ik pas na september.

En over die voucher maak ik me ook niet druk. Je kan alles willen maar het moet ook kunnen. Ergens daar tussen ligt het moment van gaan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door TheDiver op 28-04-2020 22:41 ]

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoorden op kamervragen m.b.t. vouchers voor vliegreizen onder EU verordening 261/2004.
https://www.tweedekamer.n...agen/detail?id=2020D16211

Om een idee te krijgen hoe groot het probleem voor sommige airliners is:
Vanwege de crisis zijn luchtvaartmaatschappijen momenteel in zeer beperkte mate in staat om alternatieve vluchten aan te bieden. Verder zijn ze onvoldoende liquide om op korte termijn alle tickets terug te betalen. Het gaat om honderdduizenden terug te betalen tickets. Citi schat in dat Air France-KLM ongeveer drie miljard euro aan terug te betalen opbrengsten op de balans heeft staan. Voor Lufthansa en IAG gaat het om een vergelijkbare ordegrootte.
In het antwoord op vraag 7 staat onder andere:
... Ik maak mij daarom in Europees verband hard voor een garantstelling op de vouchers, waarmee bezitters van vouchers zijn beschermd tegen een faillissement van de luchtvaartmaatschappij die de voucher heeft uitgegeven.
Verder ook een antwoord over de situatie wat betreft boekingen via creditcards (vraag 3).

Vanmiddag om 15:30 vergaderen de EU ministers van transport:
https://www.consilium.europa.eu/en/meetings/tte/2020/04/29/

Na afloop wordt er volgens de aankondiging een samenvatting van de voorzitter gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:09

Angeloonie

Cheeseburger Addict

[...]

Vanuit de TUI kant kan ik zeggen dat de vertraging zit in het feit dat corona-vouchers nog niet bestonden en systeemtechnisch het e.e.a. aangepast moest worden voordat deze aangemaakt kunnen worden. Dit is recent pas (grotendeels) afgerond.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Angeloonie dat is wel fijn om te horen. Misschien moet ik me wat minder zorgen maken. De enige plek waar ik nu zie dat ik inderdaad € 4000 heb betaald is op MjinTUI en mijn eigen bankrekening. Het is een stukje zekerheid als ik ook de voucher heb waar dit bedrag op staat, maar dan wacht ik gewoon af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2020 @ 01:12:
Antwoorden op kamervragen m.b.t. vouchers voor vliegreizen onder EU verordening 261/2004.
https://www.tweedekamer.n...agen/detail?id=2020D16211
Let er wel op dat dit enkel over vliegmaatschappijen gaat en niet over reisbureaus.

Vliegmaatschappijen hebben een daadwerkelijk cash-probleem omdat die allerlei dingen moeten regelen en betalen (landingsplekken op vliegvelden kosten gewoon geld, gates kosten gewoon geld, kerosine wordt op contract-basis afgenomen etc etc)

Reisorganisaties hebben niet van dat soort kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:31:
Let er wel op dat dit enkel over vliegmaatschappijen gaat en niet over reisbureaus.
Dat staat er toch?

Edit - Maar gezien de eerdere verwarring misschien ook wel goed om het nog even te benadrukken. Overigens wel aardig om te weten in hoeverre verordening 261/2004 en de EU richtlijn pakketreizen elkaar uitsluiten. Een deel van die genoemde 3 miljard euro aan openstaande vorderingen ligt mogelijk ook bij de reisorganisaties. Weet iemand dat?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een schaamteloze linkdrop: https://www.telegraaf.nl/...edekt-tegen-faillissement

Een omweg kan zijn om met je creditcard te boeken (afhankelijk van de kaart kan het niet-leveren onder de aankoopverzekering vallen). Of om in de UK te boeken bij een ATOL deelnemer (daar is wel een soort garantiefonds waar tickets onder kunnen vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of het schaamteloos is weet ik niet, maar hier hadden we het dus net over. Dit bericht lijkt geschreven n.a.v. de antwoorden op de kamervragen, die ik enkele reacties hierboven plaatste.

En of de antwoorden van de minister toevallig gisteren kwamen weet ik ook niet, maar vanmiddag om 15:30 is er dus een overleg met de EU ministers, en het is al bekend dat EU commissaris het beleid van Nederland publiek bekritiseerde en daarbij verwees naar Denemarken waar schijnbaar wel garanties worden geboden. Of de voorgestelde aanpak in Europees verband uit eigen koker komt of eigenlijk is ingegeven door de kritiek van de EC weten we wellicht later vandaag.

Wat ik in deze dossiers wel bijzonder vind is dat het kabinet de handhaving door ILT/ACM deels stopzet, met als begrijpelijk argument dat daarmee onnodige insolventie wordt voorkomen en consumenten daardoor ook niet met lege handen blijven staan. Maar het kabinet vervolgens niet zelf de stap zet om garant te staan, tenzij in Europees verband (waar diverse landen juist kritiek hebben op de Nederlandse solidariteit mind you). Hoeveel vertrouwen is er dan in eigen handelen wat betreft overeind houden van airliners?

Misschien kan @Mach iets zeggen over de bestuursrechtelijke kant wat betreft de afwezigheid van sectorbrede handhaving op dit gebied, zonder consumenten als groep de bijbehorend rechten via een alternatieve route zoals garantstelling terug te geven. Dat voelt een beetje alsof de overheid eenzijdig zo’n besluit kan nemen zonder zelf verantwoordelijk te zijn voor eventuele compensatie, is dat rechtmatig?
Een omweg kan zijn om met je creditcard te boeken (afhankelijk van de kaart kan het niet-leveren onder de aankoopverzekering vallen).
Zie de antwoorden op vraag 3 voor een reactie van de minister/ICS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 20:29
Geld terug van Djoser. De cashflow bij Djoser is nog OK. Reis naar de VS eind Juni werd door hun zelf gecancelled ivm te weinig aanmeldingen. Vandaag de aanbetaling (1200 euro) terug. Netjes.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
loekf2 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:09:
Geld terug van Djoser. De cashflow bij Djoser is nog OK.
Netjes inderdaad. Zoals het hoort. Ik vraag mij ook af wat financieel nu beter is voor je bedrijf. Terugbetalingen uitstellen dmv vouchers (en dus imago-schade zoals je nu veel ziet), of laten zien dat je bedrijf ook in deze tijden je de klant voorop stelt en de klant dus ook sneller vertrouwen heeft om bij jouw bedrijf weer te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Iemand enig idee wat te doen? Wij zouden volgende week eigenlijk maar Singapore gaan dus die vlucht zal hoogstwaarschijnlijk worden geannuleerd.

Als we nu al een voucher aanvragen, krijg je na een jaar het geld niet terug. Dat is alleen als KLM zelf de vlucht annuleert staat op hun site.

Maar als ik bijvoorbeeld naar de vluchtstatus van vandaag kijk, dan gaat er gewoon nog een vlucht vanavond naar Singapore. Dus wat als dat volgende week op onze vertrek datum ook zo is? Dan weet ik obv de info op hun site dus niet of de vlucht is geannuleerd? Want de site zegt van niet zoals vandaag? Dit terwijl er vandaag ook een negatief reisadvies (alleen noodzakelijk reizen) is voor Singapore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YinYang schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:17:
Iemand enig idee wat te doen? Wij zouden volgende week eigenlijk maar Singapore gaan dus die vlucht zal hoogstwaarschijnlijk worden geannuleerd.
Was het een pakketreis of zijn het losse boekingen? Zie voor de exacte definitie van een pakketreis de EU richtlijn, of bijvoorbeeld deze website:

https://www.anwb.nl/jurid...schillende-soorten-reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 20:29
YinYang schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:17:

Als we nu al een voucher aanvragen, krijg je na een jaar het geld niet terug. Dat is alleen als KLM zelf de vlucht annuleert staat op hun site.

Maar als ik bijvoorbeeld naar de vluchtstatus van vandaag kijk, dan gaat er gewoon nog een vlucht vanavond naar Singapore. Dus wat als dat volgende week op onze vertrek datum ook zo is? Dan weet ik obv de info op hun site dus niet of de vlucht is geannuleerd? Want de site zegt van niet zoals vandaag? Dit terwijl er vandaag ook een negatief reisadvies (alleen noodzakelijk reizen) is voor Singapore?
Je komt er als toerist niet eens in volgens mij:

https://www.gov.sg/articl...sitors-entering-singapore

en als ze je toelaten mag je 2 weken in quarantaine. Lijkt alsof ze alleen mensen met werk visum etc. toelaten.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Net bericht van TUI.

Ze hopen de klacht over vakantie halverwege geannuleerd vanuit TUI dd 20 maart voor eind mei te behandelen.
B)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:51:
[...]

Was het een pakketreis of zijn het losse boekingen? Zie voor de exacte definitie van een pakketreis de EU richtlijn, of bijvoorbeeld deze website:

https://www.anwb.nl/jurid...schillende-soorten-reizen
Betreft alléén een losse vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-10 16:13
YinYang schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:43:
[...]

Betreft alléén een losse vlucht.
Ik zou wachten; je kan idd al kijken of 'dezelfde' vlucht van deze week geannuleerd is of niet. Je kan de voucher ook naderhand aanvragen volgens de veel gestelde vragen (al hebben ze liever dat je het van te voren doet). Maar als het 24 uur van te voren niet geannuleerd is dan annuleer je zelf.

Krijg je geen refund na een jaar, maar heb je alsnog een voucher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:50
VulcanRaven schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:07:
Heeft iemand hier ervaring met wat er gebeurt als een hotel welke je via booking.com geboekt hebt niet kan voldoen aan de reservering omdat het land nog op slot zit?

We hebben een hotel geboekt eind mei begin juni in Duitsland waarbij we niet kosteloos kunnen annuleren. Nu hebben we het voornemen om te gaan als het kan / mag. Er is natuurlijk een grote kans dat het tegen die tijd alsnog niet mag óf dat ze een ronde datum kiezen zoals 1 juni waardoor de eerste 3 dagen niet door gaan. Booking.com zelf is vrij onduidelijk waar je nu recht op hebt en raden aan het hotel te benaderen. Dat zal ik uiteraard ook doen tegen de tijd maar vooralsnog wil ik deze maand even afwachten. Ik hoef pas te betalen ter plaatse. Ik neem aan dat als het land dicht is en toerisme niet toegestaan is dat het hotel niet kan voldoen aan het aanbod en de boeking vervalt en ik niet hoef te betalen. Maar klopt dit wel? Ik kan er niet veel over vinden.
Helaas komt deze situatie dichterbij dan gehoopt en met de nieuwe maatregelen lijkt het erop dat de hotels in Duitsland volgende maand nog gesloten blijven. Ik heb al eens bij booking.com navraag gedaan maar tot nu toe nog niet het gewenste antwoord. Eerst ontweken ze de vraag en bij de 2e keer navragen gaven ze aan dat in een dergelijke situatie ze overleggen met het hotel of er een omboeking of voucher beschikbaar is. Ik heb nu gevraagd of in een dergelijke situatie de boeking niet gewoon vervalt zonder verplichting van mijn kant. Ben eens benieuwd.

Bijzonder irritant dat een website zoals booking.com niet gewoon heldere regels heeft wat er gebeurt als de hotel kant niet kan voldoen aan de overeenkomst. Andersom hebben ze wel een hele lijst regels en annuleringsvoorwaarden als de gast moet annuleren.

[ Voor 8% gewijzigd door VulcanRaven op 29-04-2020 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YinYang
Tales schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:07:
[...]

Ik zou wachten; je kan idd al kijken of 'dezelfde' vlucht van deze week geannuleerd is of niet. Je kan de voucher ook naderhand aanvragen volgens de veel gestelde vragen (al hebben ze liever dat je het van te voren doet). Maar als het 24 uur van te voren niet geannuleerd is dan annuleer je zelf.

Krijg je geen refund na een jaar, maar heb je alsnog een voucher.
Zojuist nog even contact gehad met KLM via Facebook Messenger: onze terugreis was wel al geannuleerd en omgeboekt. Nu begrijp ik op de site dat óók de heenreis geannuleerd moet worden, om de voucher na 1 jaar refundable te laten zijn.

Nu gaf de medewerker aan dat de voucher nu ook al refundable is na 1 jaar, nu alléén de terug vlucht is geannuleerd.

In mijn ogen dus anders dan wat op hun site staat, maar ik heb nu in ieder geval zwart op wit dat de voucher óók nu al refundable zal zijn na 2 jaar, dus die ga ik komende dagen maar eens aanvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:35

Mach

[END]Avengers

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:03:
[...]

Misschien kan @Mach iets zeggen over de bestuursrechtelijke kant wat betreft de afwezigheid van sectorbrede handhaving op dit gebied, zonder consumenten als groep de bijbehorend rechten via een alternatieve route zoals garantstelling terug te geven. Dat voelt een beetje alsof de overheid eenzijdig zo’n besluit kan nemen zonder zelf verantwoordelijk te zijn voor eventuele compensatie, is dat rechtmatig?

[...]

Zie de antwoorden op vraag 3 voor een reactie van de minister/ICS
Sorry. Deze vorm van handhavingsrecht in relatie tot de bevoegdheden en verplichtingen van de ACM ten opzichte van de individuele consument en welke juridische aansprakelijkheden dit kan hebben voor de ACM is een tamelijk onontgonnen gebied en daar brand ik op een forum mijn vingers niet aan :X

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
VulcanRaven schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:32:
[...]

Helaas komt deze situatie dichterbij dan gehoopt en met de nieuwe maatregelen lijkt het erop dat de hotels in Duitsland volgende maand nog gesloten blijven. Ik heb al eens bij booking.com navraag gedaan maar tot nu toe nog niet het gewenste antwoord. Eerst ontweken ze de vraag en bij de 2e keer navragen gaven ze aan dat in een dergelijke situatie ze overleggen met het hotel of er een omboeking of voucher beschikbaar is. Ik heb nu gevraagd of in een dergelijke situatie de boeking niet gewoon vervalt zonder verplichting van mijn kant. Ben eens benieuwd.

Bijzonder irritant dat een website zoals booking.com niet gewoon heldere regels heeft wat er gebeurt als de hotel kant niet kan voldoen aan de overeenkomst. Andersom hebben ze wel een hele lijst regels en annuleringsvoorwaarden als de gast moet annuleren.
maar wat zegt het hotel?

Ik zou gaan skiën in maart, eerst in Italië en daarna in Oostenrijk en uiteindelijk dus helemaal niet, maar het eerste hotel liet me kosteloos annuleren, nog voor het definitief een negatief reisadvies was (en alles ook nog open was), de tweede moest dicht en stortte toen binnen een paar dagen ook het hele bedrag terug. Het overnachtingshotel (dat ik zelf, te laat, annuleerde) deed ook nergens moeilijk over.

Dat was allemaal zonder booking.com overigens, maar in mijn ervaring denken veel hotels dus best wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:50
ZieMaar! schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:17:
[...]
maar wat zegt het hotel?

Ik zou gaan skiën in maart, eerst in Italië en daarna in Oostenrijk en uiteindelijk dus helemaal niet, maar het eerste hotel liet me kosteloos annuleren, nog voor het definitief een negatief reisadvies was (en alles ook nog open was), de tweede moest dicht en stortte toen binnen een paar dagen ook het hele bedrag terug. Het overnachtingshotel (dat ik zelf, te laat, annuleerde) deed ook nergens moeilijk over.

Dat was allemaal zonder booking.com overigens, maar in mijn ervaring denken veel hotels dus best wel mee.
Daar heb ik nog geen contact mee gehad. In principe willen we gewoon gaan als het veilig kan. We gaan elke dag de bergen in dus zolang we een slaapplek hebben en ergens iets kunnen eten is het voor ons al voldoende. We willen dus nog even de komende twee weken wachten of er duidelijkheid is vanuit de duitse overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dan zal het dus wel even afwachten blijven...dat ergens iets kunnen eten, kan dat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:54

codex

Geen OpenAI agent :)

Vanmorgen op het nieuws, verschillende lidstaten willen het Coronavoucher legaliseren. Ik heb gelijk een e-mail verzonden aan verschillende partijen, ik heb al reactie gekregen waaruit blijkt dat ze niet achter de gang van zaken staan en dit in een komend debat aan de kaak zal worden gesteld. De reactie die ik heb gekregen ging inhoudelijk over pakketreizen, dus niet alleen over vliegtickets.

Dit krijgt dus nog een staartje.

[ Voor 13% gewijzigd door codex op 30-04-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Heb je een linkje naar dat nieuws? Want ik ben heel erg benieuwd naar de details van dit voorstel...

Als het bijv alleen opgaat bij een pandemie dan vind ik het niet zo'n ramp, maar als de huidige standaard 14 dagen geld terug moet veranderen naar een voucher met mogelijkheid voor over 12 maanden je geld terug, tja dan wordt het iets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:14:
Heb je een linkje naar dat nieuws? Want ik ben heel erg benieuwd naar de details van dit voorstel...
Gezien de timing, lijkt het mij bijzonder waarschijnlijk dat het gaat om de reactie van lidstaten tijdens het EU overleg gistermiddag van de ministers van transport. Maar misschien heeft @reemprive een andere bron.

Zoals ik gisteren in de ochtend al aankondigde, staat er ondertussen een samenvatting op de pagina van de EU ministers. Weinig concrete nieuwe informatie overigens.

Dit betreft zoals je zelf gisteren al noemde dus de verordening voor vluchten.

In de herhaling: https://www.consilium.europa.eu/en/meetings/tte/2020/04/29/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:20:
[...]
Gezien de timing, lijkt het mij bijzonder waarschijnlijk dat het gaat om de reactie van lidstaten tijdens het EU overleg gistermiddag van de ministers van transport. Maar misschien heeft @reemprive een andere bron.

Zoals ik gisteren in de ochtend al aankondigde, staat er ondertussen een samenvatting op de pagina van de EU ministers. Weinig concrete nieuwe informatie overigens.
Tja, als het daarover gaat, dan heb ik eerder zoiets van het nieuws heeft een heel erg aparte interpretatie over dat overleg dan...
Want voor zover ik dat meekreeg waren ze alleen maar bezig met de huidige staat en hoe die te normaliseren, en er zal vast een of andere gek geschreeuwd hebben dat ze met de toekomst rekening moeten houden, maar die is dan gewoon genegeerd imho want het gaat eigenlijk alleen maar over de huidige toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:14:

Als het bijv alleen opgaat bij een pandemie dan vind ik het niet zo'n ramp, maar als de huidige standaard 14 dagen geld terug moet veranderen naar een voucher met mogelijkheid voor over 12 maanden je geld terug, tja dan wordt het iets anders...
Ik gok dat het op het bericht van @Verwijderd slaat. Het ging inderdaad over luchtvaartmaatschappijen, maar je kunt er vergif op innemen dat dit voer is voor reisorganisaties om een stukje legitimiteit op te eisen:
https://www.rtlnieuws.nl/...07281/rtl-nieuws-0900-uur

Vanaf 5:23.

edit: ik zie nu ook dat er een artikel over staat:
https://www.rtlnieuws.nl/...ouchers-tegoedbon-voucher

Dit kan een precedent scheppen voor reisorganisaties om zich achter te verschuilen, feitelijk komt het erop neer dat je op die manier de wettelijke 14 dagen termijn op je buik kan schrijven. En, voor zoals er naar nu uit ziet, bij een faillissement helemaal naar je geld kunt fluiten:
https://www.rtlnieuws.nl/...menten-geld-terug-airline

Lekker krom dit dus, feitelijk wordt je dus genaaid met je voucher!

[ Voor 29% gewijzigd door codex op 30-04-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Net de officiele mail gehad dat mijn reis met vertrekdatum 2 juni definitief niet doorgaat. Net als alle andere reizen tot aan 25 juni. Dus dat is goed nieuws, nu de volgende stappen. De organisatie biedt mij gelijk een voucher aan maar in de mail wordt niet gesproken over accepteren van de voucher. Alsof geld terug geen optie is.

De reisorganisatie stelt: Wij annuleren uw vakantie of vlucht maar u bent uw geld uiteraard niet kwijt. U houdt het bedrag dat u al aan ons heeft betaald als tegoed, via een reisvoucher, voor een volgende vakantie. We realiseren ons dat wij onder normale omstandigheden bij een annulering door de reisorganisator het door u betaalde bedrag zouden moeten terugbetalen. de huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij ons op het standpunt hebben gesteld dat het gerechtvaardigd is om hiervan af te wijken.

Morgen maar eens een telefoontje plegen of mail sturen dat ik alsnog mijn geld terug wil en een voucher niet accepteer. Benieuwd wat daar uit gaat komen.

[ Voor 34% gewijzigd door ThaAresX op 30-04-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
ThaAresX schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:10:
Morgen maar eens een telefoontje plegen of mail sturen dat ik alsnog mijn geld terug wil en een voucher niet accepteer. Benieuwd wat daar uit gaat komen.
Dat wordt een welles-nietes spel gok ik. Tenzij je er een rechtszaak van wil maken denk ik niet dat boze emails en telefoons helpen, die krijgen ze zoveel dat het gewoon standaard antwoorden terug zijn: bijzondere tijden, voucher gedoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:26
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:29:
[...]

Dat wordt een welles-nietes spel gok ik. Tenzij je er een rechtszaak van wil maken denk ik niet dat boze emails en telefoons helpen, die krijgen ze zoveel dat het gewoon standaard antwoorden terug zijn: bijzondere tijden, voucher gedoogd.
Daarnaast gaat geen rechter de zaak inhoudelijk bespreken zolang de discussie nog speelt op NL & EU niveau.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:11
Ik heb 500 euro aanbetaald aan Vacansoleil en moet vóór 20 mei de restsom betalen, dus nog eens 1200 euro. Eens zien wat ze ervan vinden als ik ze een zelfgemaakte voucher van 1200 euro geef....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:29:
[...]

Ja ik had op 'verstuur' geklikt en toen dacht ik al gelijk, ben eigenlijk helemaal niet benieuwd wat er gaat gebeuren want ik weet al wat er gaat gebeuren. Maar ja voucher is gedoogd, dus ze doen niets illegaals door die aan te bieden, maar het is een alternatief. En ik hoef er niet mee akkoord te gaan. Heb al wel een bericht naar de ACM gestuurd om te vragen wat zij denken dat ik het beste kan doen. Kan als ze echt moeilijk gaan doen altijd nog naar de ACM/rechter stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ThaAresX schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:32:
[...]
Maar ja voucher is gedoogd, dus ze doen niets illegaals door die aan te bieden, maar het is een alternatief.
Als je vervelend wilt gaan doen, dan is de voucher gedoogd onder bepaalde voorwaarden (zie ACM)
En er zijn vele organisaties die zich niet aan die voorwaarden houden (extra kosten niet in de voucher rekenen, of extra kosten berekenen bij boeken nieuwe vakantie) oftewel daar is de voucher strikt genomen niet gedoogd.

Zelfs de woordvoerder van de ANVR heeft gezegd dat het logisch was dat men boekingskosten etc ging berekenen bij inwisselen voucher, oftewel strikt genomen is elke voucher uitgegeven onder vlag van ANVR niet gedoogd.
Matadores schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:32:
Ik heb 500 euro aanbetaald aan Vacansoleil en moet vóór 20 mei de restsom betalen, dus nog eens 1200 euro. Eens zien wat ze ervan vinden als ik ze een zelfgemaakte voucher van 1200 euro geef....
Alhoewel ik dit idee ook al had (alleen ik heb er geen vakantie tegenover staan om het te proberen) moet je er wel rekening mee houden dat zij hem letterlijk zo opvatten en dat jij dus annuleringskosten mag gaan betalen.

Jij krijgt de voucher van het reisburo omdat zij jouw reis annuleren.
Oftewel stuur jij een voucher, dan is dat omdat jij jouw reis annuleert. En dan kan je dus tegen kosten aanlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matadores
Ik wil m'n reis niet annuleren, maar wel de restbetaling opschorten.
Als zij er een jaar over mogen doen om mijn geld terug te betalen bij evt annulering dan mag ik ook iets later mijn laatste deel van de reissom betalen.

[ Voor 53% gewijzigd door Matadores op 30-04-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Matadores schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:05:
Als zij er een jaar over mogen doen om mijn geld terug te betalen bij evt annulering dan mag ik ook iets later mijn laatste deel van de reissom betalen.
Dat snap ik, alleen je moet er niet verbaast van staan te kijken als ze het niet zo sportief opvatten...

Er is simpelweg een gerede kans dat ze het voor je annuleren en dat jij de kosten mag betalen. Als dat gebeurt moet je niet gaan zeuren, dat is een risico van dit grapje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Matadores schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:05:
Dat dacht ik ook, maar bij mij heeft de leverancier toen vanuit hun kant geannuleerd en de aanbetaling gehouden. Daar hebben zij recht toe gezien algemene voorwaarden. Bedrag was zo laag voor mij persoonlijk, dan ik het erbij heb laten zitten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:52

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Bovenstaande zit ik ook aan te denken, we hebben een aanbetaling gedaan van 120 euro op een reissom van 1600 euro. Eind volgende maand moet de hele reissom voldaan zijn. Even afwachten wat er in Frankrijk gebeurd de komende weken. Heb er zelf een hard hoofd in, nu al aan het rondkijken in ons eigen landje....

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
https://www.consuwijzer.n...chten-bij-het-coronavirus
Onder "De kans is groot dat mijn pakketreis niet doorgaat. Moet ik nog betalen?" staat een kopje "Wachten met betalen als er een heel grote kans is dat de reis niet doorgaat". Daar sluit ik mij bij aan. Het moet dan wel gaan om informatie die pas na het sluiten van de overeenkomst bekend is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Wij hebben zojuist de voucher gekregen, al 1 dag nadat we deze aangevraagd hebben en wat blijkt: het totaalbedrag van de 3 vouchers is €1775 terwijl we voor de 3 tickets €2025 betaald hebben!

Iemand enig idee wat we nu hiermee kunnen doen?! :(

Het betreft trouwens een EMD-voucher (staat wel specifiek covid-19 in benoemd), is dat de juiste? Staat ook niet duidelijk in dat het na 1 jaar refundable is :/

[ Voor 24% gewijzigd door YinYang op 30-04-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:31
Tot op heden onze vakantie naar Turkije met vertrek op 20 mei, nog steeds niet geannuleerd. Restant reissom ook nog niet betaald, omdat ze aangaven er komt vanzelf wel herinnering en daar moest ik dan op reageren.

Vind het vervelend dat er niet gewoon duidelijkheid wordt geschept, uitkomst is toch dat het niet doorgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amaze86
  • Laatst online: 20:46
@headhunter1985 komt omdat ze zoveel geld willen van de klanten,zitten toch mensen bij die het restant bedrag gaan betalen.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:55
YinYang schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:28:
Wij hebben zojuist de voucher gekregen, al 1 dag nadat we deze aangevraagd hebben en wat blijkt: het totaalbedrag van de 3 vouchers is €1775 terwijl we voor de 3 tickets €2025 betaald hebben!

Iemand enig idee wat we nu hiermee kunnen doen?! :(

Het betreft trouwens een EMD-voucher (staat wel specifiek covid-19 in benoemd), is dat de juiste? Staat ook niet duidelijk in dat het na 1 jaar refundable is :/
Uhh, even tekst en uitleg vragen bij de reisorganisatie/vliegmaatschappij?

Wij hebben onze Corona vouchers nog steeds niet ontvangen. Datum dat ze reisorganisatie onze pakketreis per e-mail annuleerde was 24-03. Duurt toch wel bijzonder lang.. Vorige week een mail ontvangen dat ze er echt mee bezig zijn en bladiebla. Ik vind het wat slordig in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
Gisteravond de voorwaarden gelezen die in de mail stonden over de coronavoucher. Ik had deze toen nog niet ontvangen dus eventuele verdere voorwaarden heb ik nog niet gelezen. Ik ga toch nog proberen om gewoon het geld teruggestort te krijgen. Ik hoop dat ze daarmee net zo snel zijn als met de voucher bij anderen.

Ik had alleen nog een aanbetaling gedaan dus ik verwacht/hoop dat het verschil niet zo groot is als dat ik hier eerder heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Corendon annulleert nu alle vakanties tot en met 25 juni (was 1 juni), en voor Curacao en Bonaire tot 4 juli.

TUI zit nog op 28 mei, maar zal gok ik ook wel meer gaan annuleren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
wildhagen schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:07:
Corendon annulleert nu alle vakanties tot en met 25 juni (was 1 juni), en voor Curacao en Bonaire tot 4 juli.

TUI zit nog op 28 mei, maar zal gok ik ook wel meer gaan annuleren.
En na het annuleren zal je eerst nog een periode krijgen dat er maar halfvolle vliegtuigen gaan oid (vanwege 1,5 meter afstand). Oftewel dan zie je de vliegtuigen gaan en heb je nog kans geannuleerd te worden vanwege overboeking van het vliegtuig.

En als je dan uiteindelijk weg kan gaan, dan kom je aan in een klinisch resort met gesloten bar/cafe en mogelijk het zwembad alleen toegankelijk voor kinderen oid.

Ik verwacht dat een heleboel mensen een andere vakantie als anders gaan krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Gomez12 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 07:34:
En als je dan uiteindelijk weg kan gaan, dan kom je aan in een klinisch resort met gesloten bar/cafe en mogelijk het zwembad alleen toegankelijk voor kinderen oid.

Ik verwacht dat een heleboel mensen een andere vakantie als anders gaan krijgen...
Als dat zo is dan krijg je alsnog niet wat je geboekt hebt, wat me een goede reden lijkt om te mogen annuleren. Dan gaan we wettelijk gezien richting non-conformiteit.

Het lijkt me niet redelijk om hoogseizoenprijzen te betalen als de faciliteiten gehalveerd zijn. Uiteindelijk zoek je daar een vakantie op uit. ik in ieder geval wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Gunner op 02-05-2020 09:58 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:52

Jebus4life

BE User

Eigenlijk is de belangrijkste vraag:
Wanneer doen landen hun grenzen weer open. Zolang dat niet het geval is kunnen de operatoren ook niets doen. En daarnaast, wanneer mag de horeca terug "normaal" werken (want tenzij je een all-in hebt, ben je er niet zo veel mee dat je hotel in pakweg Barcelona terug open is als je hoogstens een pak noedels kan klaarmaken met de waterkoker van het hotel...)

Als een Corendon hun annulaties doortrekken tot eind juni, zou ik denken dat ze daar al weten dat dat de komende 2 maanden nog niet het geval is?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kroegen en restaurants in België gaan naar verwachting begin juni voorzichtig open, dat zullen ze vast wel internationaal besluiten om verplaatsingen tegen te gaan. Sowieso is het al de vraag of internationale verplaatsingen dit jaar op grote schaal gewenst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Onderwerp komt aan de orde in Kassa die op het punt staat te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
ThaAresX schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:53:
Gisteravond de voorwaarden gelezen die in de mail stonden over de coronavoucher. Ik had deze toen nog niet ontvangen dus eventuele verdere voorwaarden heb ik nog niet gelezen. Ik ga toch nog proberen om gewoon het geld teruggestort te krijgen. Ik hoop dat ze daarmee net zo snel zijn als met de voucher bij anderen.

Ik had alleen nog een aanbetaling gedaan dus ik verwacht/hoop dat het verschil niet zo groot is als dat ik hier eerder heb gelezen.
Ik kan niet voor alle organisaties spreken maar wat een beetje de samenvatting is
- Zie geven je een voucher en spreken niet van terugbetalen
- Zeg je dat je niet akkoord gaat met de voucher geven ze aan dat je geen andere keus hebt
- Ze geven aan zich te houden aan de ACM richtlijnen (dat dit maar een deel is boeit ze niet)
- Je kan hoog en laag springen ze blijven vol houden dat je een voucher moet accepteren en er geen andere optie is
- Lukt het je onverhoopt toch dat ze overgaan naar een terugbetaling moet je hier waarschijnlijk enkele maanden op wachtten (ik wacht al 7 weken).
- Ze weten dat je toch niets kan doen. Consumentenbond, ACM, ANVR, rechters, overheid, geschillencommissie, niemand gaat of kan er iets aan doen.
- Ze informeren je steeds dat ze druk bezig zijn en zo snel mogelijk je helpen maar ondertussen wordt er niets voor je gedaan en krijg je je geld niet terug. Een voucher krijg je wel dezelfde avond nog opgestuurd.
- Verder is het credo zo weinig mogelijk info sturen naar de klant en zo lang mogelijk wachtten met vouchers etc want iets met slapende honden enzo
Gunner schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:54:
[...]
Als dat zo is dan krijg je alsnog niet wat je geboekt hebt, wat me een goede reden lijkt om te mogen annuleren. Dan gaan we wettelijk gezien richting non-conformiteit.

Het lijkt me niet redelijk om hoogseizoenprijzen te betalen als de faciliteiten gehalveerd zijn. Uiteindelijk zoek je daar een vakantie op uit. ik in ieder geval wel.
Je mag altijd zelf annuleren uiteraard. Doe je dat dan brengt de reisorganisatie annuleringskosten in rekening. En dat kunnen ze gewoon doen want je hebt toch al betaald en je geld bij hun staan. Dus als je het acceptabel vindt om die kosten te betalen dan kan je zeker zelf annuleren. Verwacht echter 0 coulance of meedenken van de reisorganisatie.

[ Voor 23% gewijzigd door thewizard2006 op 02-05-2020 19:07 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.rtlnieuws.nl/...geld-terug-bij-annulering
Reisbranche: inreisverbod of niet, geen geld terug bij annulering

Dus als Frankrijk Italië en Spanje straks hun deuren gesloten houden is iedereen hun geld kwijt en geen voucher? De flexibiliteit werkt wel heel erg een richting op. In de richting van het voordeel van de reisbranche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
thewizard2006 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:02:
Je mag altijd zelf annuleren uiteraard. Doe je dat dan brengt de reisorganisatie annuleringskosten in rekening. En dat kunnen ze gewoon doen want je hebt toch al betaald en je geld bij hun staan. Dus als je het acceptabel vindt om die kosten te betalen dan kan je zeker zelf annuleren. Verwacht echter 0 coulance of meedenken van de reisorganisatie.
Als ik een auto bestel en die komt bij de dealer en een bestelde optie zit er niet op en is ook niet te installeren meer dan hebben we een niet conform product, dan kan je gewoon de overeenkomst ontbinden. Ik zie niet hoe dat anders is bij een vakantie als ze niet kunnen leveren wat we zijn overeengekomen.

Mijn vakantie hoefde ik niet aan te betalen en ik verwacht niet dat deze doorgaat maar mocht deze in afgeslankte vorm toch doorgaan ga ik geen stuiver overmaken (zeker niet gezien de hieronder getoonde inflexbibiliteit die ook meer in dit topic staat en waar je volgens mij zelf ook last van hebt. )

Dat hebben we niet met elkaar afgesproken bij het boeken. Net zoals zij denken dat niemand naar de rechter stapt of een heel klein deel en de rest pakt die voucher wil ik nog wel eens zien of ze het dan wel andersom doen.
Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:17:

Dus als Frankrijk Italië en Spanje straks hun deuren gesloten houden is iedereen hun geld kwijt en geen voucher? De flexibiliteit werkt wel heel erg een richting op. In de richting van het voordeel van de reisbranche.
De branche is inderdaad hard bezig om alle sympathie te verliezen. Eenrichtingsverkeer ten top :D

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 02-05-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Gunner schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:18:
Als ik een auto bestel en die komt bij de dealer en een bestelde optie zit er niet op en is ook niet te installeren meer dan hebben we een niet conform product, dan kan je gewoon de overeenkomst ontbinden. Ik zie niet hoe dat anders is bij een vakantie als ze niet kunnen leveren wat we zijn overeengekomen.

Mijn vakantie hoefde ik niet aan te betalen en ik verwacht niet dat deze doorgaat maar mocht deze in afgeslankte vorm toch doorgaan ga ik geen stuiver overmaken (zeker niet gezien de hieronder getoonde inflexbibiliteit die ook meer in dit topic staat en waar je volgens mij zelf ook last van hebt. )

Dat hebben we niet met elkaar afgesproken bij het boeken. Net zoals zij denken dat niemand naar de rechter stapt of een heel klein deel en de rest pakt die voucher wil ik nog wel eens zien of ze het dan wel andersom doen.

De branche is inderdaad hard bezig om alle sympathie te verliezen. Eenrichtingsverkeer ten top :D
Tja dan spelen er meerdere dingen
- Gelijk hebben en gelijk krijgen is iets heel anders
- Hoe bepaal je wat het gehele product is. Als je bijv een vliegticket en huisje hebt geboekt kan je prima gaan. Dat verder allerlei restaurants en voorzieningen dicht zijn staat daar dan los van (zullen ze zeggen)
- De enige manier om je gelijk te krijgen is geschillencommissie/rechtzaak dus succes zeg maar

Geloof me, ik ben het helemaal met je eens maar ze weten van geen wijken.
Net ook in Kassa was een mevrouw van de consumentenbond. Die gaf ook aan dat een reisorganisatie echt gewoon het geld terug moet betalen (sommige hebben al meerdere malen de voucher geweigerd maar organisaties geven aan dat ze geen keus hebben). Echter geeft de mevrouw van de consumentenbond verder ook geen thuis en de enige optie is een rechter/geschillencommissie. Dus tja al hebben we 500% gelijk, de wet aan onze kant, de ACM aan onze kant en de ANVR aan onze kant de reisbranche heeft schijt en aangezien ze bij de meeste mensen al het geld of een (groot)deel van het geld bezitten bepalen ze blijkbaar zelf wat ze ermee willen doen.

Ik ga dinsdag weer eens bellen als ik mijn geld nog niet heb. Leuke is dat je eerst aan een bel kneus je hele verhaal kan doen die niets mag en kan. Dan moet je boos gaan worden (wellicht wat schreeuwen en vloeken) en wellicht wordt je doorverbonden en kan je je verhaal nog een keer doen. En dan krijg je iemand die wel wat kan doen en beloofd dat ze er alles aan doen om je te helpen en ze alle begrip hebben van de situatie. Ze gaan zo snel mogelijk actie ondernemen. Maar hoe snel dat is tja dat weten ze niet want bijzondere omstandigheden.

[ Voor 11% gewijzigd door thewizard2006 op 02-05-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

thewizard2006 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Tja dan spelen er meerdere dingen
- Gelijk hebben en gelijk krijgen is iets heel anders
- Hoe bepaal je wat het gehele product is. Als je bijv een vliegticket en huisje hebt geboekt kan je prima gaan. Dat verder allerlei restaurants en voorzieningen dicht zijn staat daar dan los van (zullen ze zeggen)
- De enige manier om je gelijk te krijgen is geschillencommissie/rechtzaak dus succes zeg maar

Geloof me, ik ben het helemaal met je eens maar ze weten van geen wijken.
Net ook in Kassa was een mevrouw van de consumentenbond. Die gaf ook aan dat een reisorganisatie echt gewoon het geld terug moet betalen (sommige hebben al meerdere malen de voucher geweigerd maar organisaties geven aan dat ze geen keus hebben). Echter geeft de mevrouw van de consumentenbond verder ook geen thuis en de enige optie is een rechter/geschillencommissie. Dus tja al hebben we 500% gelijk, de wet aan onze kant, de ACM aan onze kant en de ANVR aan onze kant de reisbranche heeft schijt en aangezien ze bij de meeste mensen al het geld of een (groot)deel van het geld bezitten bepalen ze blijkbaar zelf wat ze ermee willen doen.

Ik ga dinsdag weer eens bellen als ik mijn geld nog niet heb. Leuke is dat je eerst aan een bel kneus je hele verhaal kan doen die niets mag en kan. Dan moet je boos gaan worden (wellicht wat schreeuwen en vloeken) en wellicht wordt je doorverbonden en kan je je verhaal nog een keer doen. En dan krijg je iemand die wel wat kan doen en beloofd dat ze er alles aan doen om je te helpen en ze alle begrip hebben van de situatie. Ze gaan zo snel mogelijk actie ondernemen. Maar hoe snel dat is tja dat weten ze niet want bijzondere omstandigheden.
Feitelijk komt het er op neer omdat er via rechtsbijstand en samenwerking tussen gedupeerden rechtzaken worden gestart die zij zich niet kunnen permiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
reemprive schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Feitelijk komt het er op neer omdat er via rechtsbijstand en samenwerking tussen gedupeerden rechtzaken worden gestart die zij zich niet kunnen permiteren.
Ja het is wachtten tot mensen dit initiatief gaan starten. Denk dat de meeste nu nog even de kat uit de boom kijken zeg maar. Gelijk een rechtzaak starten is wellicht wat snel maar zou mij niets verbazen als er over een maand of 2 of 3 de eerste grote initiatieven worden opgezet.

Met de grote kanttekening wat je dan wil bereiken. Stel de rechtszaak gaat door dan ben je al snel een jaar verder. Als de organisatie in de tussentijd is omgevallen ben je alsnog zoiezo je geld kwijt (plus dat van de rechtszaak) en mocht de organisatie niet zijn omgevallen dan is de "coronavoucher" een jaar oud en kan je alsnog je geld terug vragen (al is natuurlijk de vraag of ze hier dan wél gehoor aan gaan geven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
@thewizard2006 op een programma als kassa is al genoeg commentaar geweest dat ze geen kritische vragen durfden te stellen want dat was vast de voorwaarde dat iemand van de ANVR alleen dan wilde aanschuiven dus dat is helaas ook geen geloofwaardig programma die de rechten van consumenten zou moeten aanvechten of behartigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 02-05-2020 20:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• codex

codex

Gunner schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:16:
@thewizard2006 op een programma als kassa is al genoeg commentaar geweest dat ze geen kritische vragen durfden te stellen want dat was vast de voorwaarde dat iemand van de ANVR alleen dan wilde aanschuiven dus dat is helaas ook geen geloofwaardig programma die de rechten van consumenten zou moeten aanvechten.
Ik heb contact gehad met een aantal partijen, dit is ook in Den Haag niet aan dovemansoren besteed. Laten we zeggen dat deze houding niet bepaald wordt gewaardeerd. 18 mei staat hierover een debat gepland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
reemprive schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:35:
[...]

Ik heb contact gehad met een aantal partijen, dit is ook in Den Haag niet aan dovemansoren besteed. Laten we zeggen dat deze houding niet bepaald wordt gewaardeerd. 18 mei staat hierover een debat gepland.
Ik juich dat toe maar ik ben een beetje pessimistisch. Ben erg bang dat je hetzelfde gaat horen als wat mensen nu van hun reisorganisatie terugkrijgen; "Uitzonderlijke situatie bla bla bla" etc. Dat baseer ik op de gemiddelde uitspraken van Rutte tijdens zijn persconferenties.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 02-05-2020 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matadores

Riekt bijna naar een vorm van oplichting...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Matadores schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:59:
[...]

Riekt bijna naar een vorm van oplichting...
Dus we gaan nu zeggen dat reisorganisaties met opzet corona in de wereld gebracht hebben om het geld in hun zak te steken ?

Kom op zeg als je mensen of organisaties van oplichting gaat beschuldigen kom dan met argumenten die ergens op slaan .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:58
leekers schreef op zondag 3 mei 2020 @ 06:42:
[...]

Dus we gaan nu zeggen dat reisorganisaties met opzet corona in de wereld gebracht hebben om het geld in hun zak te steken ?

Kom op zeg als je mensen of organisaties van oplichting gaat beschuldigen kom dan met argumenten die ergens op slaan .
Lees het topic even door als je hier op pagina 44 binnen komt dat er geen argumenten gegeven worden.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik vraag me af of het stand houdt bij een rechter. Als je een accommodatie op een eiland hebt wat alleen per boot/vliegtuig bereikbaar is dat je stug volhoudt met het argument 'wij kunnen leveren' terwijl de klant geen enkele mogelijkheid heeft om de plek te bereiken. Lijkt me onredelijk bezwarend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leekers
Bob-B190 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 07:20:
[...]

Lees het topic even door als je hier op pagina 44 binnen komt dat er geen argumenten gegeven worden.
Misschien is het beter om even wat af te koelen en vervolgens dit eens door te lezen https://www.encyclo.nl/begrip/oplichting voor in het wilde weg als een kip organisaties te gaan beschuldigen van oplichting of zijn alle fatsoensnormen ineens verdwenen ?

Als iemand zo zeker is van zijn zaak moet hij niet hier gaan klagen maar voor deze idiote beschuldigingen eens naar een advocaat stappen en de gang naar de rechter maken.

[ Voor 15% gewijzigd door leekers op 04-05-2020 08:15 ]

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
leekers schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Misschien is het beter om even wat af te koelen en vervolgens dit eens door te lezen https://www.encyclo.nl/begrip/oplichting voor in het wilde weg als een kip organisaties te gaan beschuldigen van oplichting of zijn alle fatsoensnormen ineens verdwenen ?

Als iemand zo zeker is van zijn zaak moet hij niet hier gaan klagen maar voor deze idiote beschuldigingen eens naar een advocaat stappen en de gang baar de rechter maken.
Die fatsoensnormen hebben een groot deel van de reisorganisaties al door de plee gespoeld helaas. Wel grappig dat er van de kant van de consument dan wel ineens fatsoen (en coulance, wet en regelgeving) wordt verwacht.

De meeste zijn ook (terecht) heel zeker van hun zaak. Maar ook dat is al zo vaak voorbij gekomen hier. Ergens zeker van zijn en gelijk hebben is iets anders dan ook gelijk krijgen.
En wel typerend dat dus blijkbaar de enige stap die naar de rechter is. Hoe triest is dat. Niemand wil dat. Dat kost een hoop geld, een hoop frustratie en gaat gewoon een jaar duren.

Voor het perspectief, werk je toevallig voor een reisorganisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:58
leekers schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Als iemand zo zeker is van zijn zaak moet hij niet hier gaan klagen maar voor deze idiote beschuldigingen eens naar een advocaat stappen en de gang baar de rechter maken.
Ook dat laatste is al meermaals besproken en beetje jammer dat je nu probeert op semantiek punten te scoren. Je snapt best dat als iemand oplichting gebruikt vaak de juridische vertalen wanprestatie van toepassing is. Ik snapte hem wel, vandaar mijn reactie. Maar goed, door je opmerkingen vinden we nu vast met z’n allen de reis organisaties een hele innemende club.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
thewizard2006 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:20:
[...]

Die fatsoensnormen hebben een groot deel van de reisorganisaties al door de plee gespoeld helaas. Wel grappig dat er van de kant van de consument dan wel ineens fatsoen (en coulance, wet en regelgeving) wordt verwacht.

De meeste zijn ook (terecht) heel zeker van hun zaak. Maar ook dat is al zo vaak voorbij gekomen hier. Ergens zeker van zijn en gelijk hebben is iets anders dan ook gelijk krijgen.
En wel typerend dat dus blijkbaar de enige stap die naar de rechter is. Hoe triest is dat. Niemand wil dat. Dat kost een hoop geld, een hoop frustratie en gaat gewoon een jaar duren.

Voor het perspectief, werk je toevallig voor een reisorganisatie?
Nee , maar ik boek al jaren geen reizen meer vooraf juist omdat ik altijd huiverig ben geweest voor het betalen in december van een bedrag vooraf .

Waar ik me aan erger is ongefundeerd roepen "oplichters" terwijl we allemaal weten dat niemand blij is met corona en dat nooit de bedoeling in geweest van een reisorganisatie .

Verder begrijp ik echt niet als ik zie hoe fanatiek sommigen reageren hier dat er niet gewoon door een groep een rechtzaak wordt begonnen zo ingewikkeld is dat niet maar ja het klagen zit meer in Nederlanders hun bloed .

Verder om nog even op iemand terug te komen het gaat er niet om of we reisorganisaties ineens sympatiek vinden maar ga je nu ineens een reisorganisatie behandelen zoals jezelf niet behandeld wilt worden dan ?

[ Voor 7% gewijzigd door leekers op 03-05-2020 12:00 ]

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:05
Weet iemand het volgende....

Ik zou in de eerste week van juni vliegen naar Griekenland.
Ik heb al contact gehad met prijsvrij... En hun zeggen gewoon. Zoals het er nu voorstaat gaat het gewoon door.... (Vlucht is transavia)

Momenteel is het nog steeds code Oranje in Griekenland... Mag ik dan annuleren en heb ik recht op geld terug of voucher?
Of moet de vakantie gewoon doorgaan? (indien prijsvrij niet annuleert)

[ Voor 4% gewijzigd door Aggressor op 03-05-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
leekers schreef op zondag 3 mei 2020 @ 06:42:
[...]

Lees nog eens mijn post woord voor woord svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:55
Matadores schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:27:
[...]

Lees nog eens mijn post woord voor woord svp.
Dat lijkt hij stelselmatig niet te doen hier.

@leekers Jij bent degene die hier steeds erg geëmotioneerd of gefrustreerd komt reageren. Ik meen doordat jij kennissen hebt in Italië of Spanje, waar het allemaal zo erg was/is. Daar heb ik toen ook op gereageerd dat je zo alles wel ‘kapot kan relativeren’. Dit topic gaat over reisorganisaties en geboekte vakanties, niet over jouw kennissen. Er zijn overal wel ‘ergere problemen’ voor te bedenken en op die manier mag je dus nooit ergens iets over zeggen. Jij komt hier alleen om te klagen over de klagers: blijf dan weg.

*knip*

Maak de volgende keer aub een TR aan.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 05-05-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Aggressor schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:08:
Weet iemand het volgende....

Ik zou in de eerste week van juni vliegen naar Griekenland.
Ik heb al contact gehad met prijsvrij... En hun zeggen gewoon. Zoals het er nu voorstaat gaat het gewoon door.... (Vlucht is transavia)

Momenteel is het nog steeds code Oranje in Griekenland... Mag ik dan annuleren en heb ik recht op geld terug of voucher?
Of moet de vakantie gewoon doorgaan? (indien prijsvrij niet annuleert)
Volgens mij heeft transavia alles gecancelled tot eind mei. Dat betekend dat juni nog niet is gecanceld. Uiteraard kun je verwachten dat er in juni niet gevlogen wordt. echter als je zelf canceled heb je waarschijnlijk geen recht op vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:05
Indoubt schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Volgens mij heeft transavia alles gecancelled tot eind mei. Dat betekend dat juni nog niet is gecanceld. Uiteraard kun je verwachten dat er in juni niet gevlogen wordt. echter als je zelf canceled heb je waarschijnlijk geen recht op vergoeding
Nee daarom.. Maar stel ze vliegen er wel naar toe.
Dan zal het all in hotel ook nog niet helemaal open zijn of beperkt....en stel het is nog steeds code Oranje in Griekenland...
Mag ik dan annuleren?

Ik heb prijsvrij ook al gemaild.. Maar ik krijg steeds een standaard email terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Je mag altijd annuleren, dat was voor de corona crisis ook al zo.

Of je je geld dan terugkrijgt is een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door wildhagen op 03-05-2020 14:17 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Aggressor schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:05:
[...]

Dan zal het all in hotel ook nog niet helemaal open zijn of beperkt....en stel het is nog steeds code Oranje in Griekenland...
Mag ik dan annuleren?

Ik heb prijsvrij ook al gemaild.. Maar ik krijg steeds een standaard email terug..
Het enige wat je kan doen is wachten totdat de reis geannuleerd wordt door Prijsvrij. Wanneer je zelf annuleert kost het jou geld. Op dit moment laat Griekenland nog geen passagierstoestellen toe vanuit Nederland.

Van: https://www.flandersinves...s-de-toestand-griekenland
De toeristische sector is zeer belangrijk voor de Griekse economie. Daarom wil de regering natuurlijk niet te lang wachten om deze te heropenen. Vermoed wordt dat vanaf juli deze sector terug zal opengaan en dat internationaal reizen ook toegestaan zal worden. Het toeristisch seizoen zou als gevolg waarschijnlijk ook verlengd worden.
Ik zou er vanuit gaan dat je een voucher krijgt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Indoubt schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Ze willen eind mei gaan 'opstarten' . In hoeverre dat reëel is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Aggressor schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:05:
[...]

Mag ik dan annuleren?

Simpel gezegd, als er toeristen vliegtuigen vliegen en jij hebt daar een ticket voor en het hotel is (deels) open dan voldoet het reisburo aan zijn plicht, je zou ter plekke dan een klacht kunnen indienen over de half gesloten accomodaties van het all in hotel, maar er is op zich geen reden om jullie een voucher te geven...

Let erop dat het hier dus wel over een bepaald soort reizen gaat, dit is dus als je alleen een camping oid geboekt hebt, vliegvakanties vallen hier buiten.
En dit is ook geen nieuw beleid, dit is al eeuwenlang oud beleid.
Simpel gezegd : Als jij geen vervoer boekt, dan is het qua reisorganisatie niet van belang hoe jij er komt. Dan gaat het er alleen om of de accomodatie open is.

Het is altijd al zo geweest dat code oranje je gewoon nog naar toe kon gaan, alleen was het op eigen risico en deed bijna niemand dit (want code oranje had vroeger ook een reden die ruim van te voren aan te zien komen was).
Als de overheid hierover wil gaan zeuren, dan moeten zij er maar code rood van maken... Dit is gewoon standaard policy van de reisbranche en het zou erg hypocriet zijn om dat nu af te gaan schieten omdat de regering de hele wereld maar plotsklaps als code oranje bestempelt...
Gunner schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:43:
Ik vraag me af of het stand houdt bij een rechter. Als je een accommodatie op een eiland hebt wat alleen per boot/vliegtuig bereikbaar is dat je stug volhoudt met het argument 'wij kunnen leveren' terwijl de klant geen enkele mogelijkheid heeft om de plek te bereiken. Lijkt me onredelijk bezwarend.
Het is voor de reisorganisatie helemaal niet relevant of jij de plek kan bereiken, dat is aan jou. Je kan ook al 6 maanden Expeditie Robinson op dat eiland aan het spelen zijn.
Als jij zelf ervoor kiest om je eigen vervoer te regelen en jij krijgt je vervoer niet geregeld dan is het jouw probleem en niet dat van de reisorganisatie...

Een rechter kan jou hier geen gelijk in geven, anders boek ik volgende keer een goedkope accomodatie en ga ik ervanuit dat ik het reizen ernaartoe wel voor onder de 100 euro geregeld ga krijgen, gaat me dat niet lukken dan moet ik volgens jouw redenatie het geld maar weer terugkrijgen van het reisburo.

Er zijn maar heel heel weinig plekken ter wereld waar je echt met geen mogelijkheid kan komen, ook momenteel. Alleen zijn momenteel de kosten astronomisch, maar je kan gewoon een zeeboot afhuren en daarin vertrekken naar jouw eilandje hoor...
Wil je niet dat risico lopen, dan moet je een vakantie boeken met vervoer erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gomez12 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 04:42:
[...]

Simpel gezegd, als er toeristen vliegtuigen vliegen en jij hebt daar een ticket voor en het hotel is (deels) open dan voldoet het reisburo aan zijn plicht, je zou ter plekke dan een klacht kunnen indienen over de half gesloten accomodaties van het all in hotel, maar er is op zich geen reden om jullie een voucher te geven...
Daar kun je een hele discussie over opzetten. Als alles in de omgeving dicht is, kun je ondanks dat het reisbureau roept dat ze daar niets aan kunnen doen, niet de vakantiebeleving waarmee ze geadverteerd hebben. Daar zou je een punt van kunnen maken.

Kansloos omdat te lang gaat duren in deze tijd en je waarschijnlijk meer kost als de reis, maar juridisch gezien heb je een punt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Blijkbaar mag je zo'n voucher inzetten voor alle soorten boekingen bij de reisorganisatie. Dat wist ik niet :) ik dacht dat mijn geannuleerde TUI pakketreis een voucher gaf voor een nieuwe pakketreis, maar gelukkig kan ik ook een los vliegticket boeken (als vliegen weer mogelijk is). Of een huisje in Oostenrijk en er zelf heen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Piet_Piraat7 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:39:
Blijkbaar mag je zo'n voucher inzetten voor alle soorten boekingen bij de reisorganisatie. Dat wist ik niet :) ik dacht dat mijn geannuleerde TUI pakketreis een voucher gaf voor een nieuwe pakketreis, maar gelukkig kan ik ook een los vliegticket boeken (als vliegen weer mogelijk is). Of een huisje in Oostenrijk en er zelf heen rijden.
En dat is dus de pech die ik mogelijk heb mocht de vakantie die we geboekt hebben via Vaccansolei niet doorgaat. Zij bieden alleen campingreizen aan. Met een voucher in de kerstvakantie naar bv Egypte vliegen gaat dan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Cyberpope schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Daar kun je een hele discussie over opzetten. Als alles in de omgeving dicht is, kun je ondanks dat het reisbureau roept dat ze daar niets aan kunnen doen, niet de vakantiebeleving waarmee ze geadverteerd hebben. Daar zou je een punt van kunnen maken.
Dat zeg ik toch ook, je kan dan ter plekke een klacht indienen. Je gaat geen corona-voucher krijgen omdat je denkt dat je vakantiebeleving niet gaat zijn wat zij geadverteerd hebben, je zal dat minimaal ter plekke ervaren moeten hebben om daar iets van te kunnen zeggen.
En dan moet je ook ter plekke je klacht indienen etc. etc.

En ik vermoed dat je er eigenlijk geen punt van kan maken, want anders zie ik ook in alle reclames zonneschijn en als het dus regent tijdens mijn vakantie heb ik dus ook die vakantiebeleving niet? Daar heb ik nog nooit van gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Matadores dat is wel balen zeg.

@alexbl69 ik heb mijn Corona voucher inmiddels ook gekregen. Op de voucher zelf zie ik inderdaad geen melding van geld terug na 1 jaar, maar er wordt wel verwezen naar de voorwaarden middels een link. In die voorwaarden zie ik wel gemeld staan over het geld terugvragen na 1 jaar. Stond die link er bij jou ook in?

[ Voor 82% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 04-05-2020 11:05 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 26 Laatste