Yep, alleen niet publiekelijk.
Waarom kan een TUI of SunWeb niet gewoon geld lenen of de hotels niet betalen / geld terughalen bij hotels?
Deze bedrijven hebben zo'n gigantische machtspositie dat een hotel hier wel mee in moet gaan wil hij de komende jaren nog zijn kamers verhuren.
Een TUI/Sunweb kan het neit terughalen bij de hotels omdat die ook niet zonder het geld kunnen.
Aangezien dan gewoon het hotel failliet gaat...
Want het hotel heeft nog steeds personeel etc te betalen.
En qua geld lenen, ja daarvoor willen ze dus 6 maanden tot een jaar de tijd hebben om dat te regelen, bedragen in deze omvang regel je niet in 1 week...
En daarnaast, waarom betaalt KLM betaalt reizigers in Israel wel terug na druk van consumentenorganisaties. Geeft toch te denken nietwaar?
Geeft vooral te denken over hoe iemand nergens iets van snapt..
Kleine hint : Orde van grootte...
Wolly schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:37:
[...]
Dus het verhaal dat de grote reisburo's failliet gaan als ze moeten terugbetalen vanwege Corona is onwaarschijnlijk goed de wereld ingeholpen maar er zijn ook wel vragen bij te stellen.
Wat voor vragen wil je erbij stellen? Er zijn gewoon minimale contracten tussen reisbureaus en vliegmaatschappijen en hotels. En die minimale contracten moeten ten allen tijde nageleefd worden en daar gaan ze dus failliet aan.
In wezen werkt de reisbranche grofweg als volgt :
- Er worden minimale contracten afgesloten, op basis hiervan komt een hotel op de site.
- Er worden bepaalde voorschotten betaald
- Normaliter gaan er meer mensen heen dan de minimale contracten voorschrijven (dit is een reden voor bijv overboeking etc, TUI heeft een contract voor 100 kamers, Sunweb heeft een minimaal contract voor 100 kamers, Sunweb komt nu met 200 kamers aanzetten dan is het onbekend of TUI die vol gaat maken oftewel die worden volgezet met Sunweb jklanten) en wordt er 60 tot 90 dagen na uitschrijving klant betaald.
- Einde seizoen vindt er nog een afrekening plaats van de minimale afspraken die niet gehaald zijn, normaliter is dit niet van toepassing omdat de klanten het wel gewoon al gehaald hebben.
alexbl69 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:38:
[...]
Als je wilt, stuur eens een aangetekende waarin je ze sommeert binnen 14 dagen te betalen

, Met als afsluiter 'Bij in gebreke blijven zal ik per omgaande een kort geding tegen u instellen waarvan de kosten voor uw rekening zijn.'
Een kaartje. Kleine moeite, groot plezier

.
Tja, ik zou er niet teveel van verwachten. De reisbranche moet hierin zoveel mogelijk 1 blok blijven en zullen vast wel afspraken gemaakt hebben dat er een potje gemaakt wordt voor rechtzaken tegen leden.
Als er namelijk 1 rechter de voucher afkeurt dan heb je een precedent waar niet meer uit te komen is voor de hele branche. Oftewel er kan wel stil wat geld achter de schermen teruggegeven worden, maar niet op bedreigingen etc.
Arator schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:15:
Toch eens wat goed nieuws over de reissector.
Volgens
dit persbericht bevriest de Sunweb group een jaar lang de prijzen bevriezen van geboekte vakanties.
Dus als mensen met een voucher die dezelfde reis boeken, zouden niet moeten bijbetalen, ook al zouden de hotel- en vluchtprijzen stijgen. Boek je een andere vakantie met de voucher, ga je een eventueel verschil wel moeten bijbetalen.
Tja ik ben benieuwd in hoeverre dit ook voor NL geldt, of dat het enkel BE is...
En op zich vind ik het een begin, alleen het is weer 1 bedrijf dat het aanbied en niet de totale branche.
En waarom het een begin is, dat is puur omdat nu een voucher in ieder geval niet aan waardeverlies leidt, waardoor het redelijk gelijk komt te staan met de wet dat je geld binnen 14 dagen terug moet krijgen.
Alsnog zie ik liever de wet uitgevoerd worden, maar in ieder geval is de voucher niet meer per definitie slechter dan de wet (als je dezelfde reis bij dezelfde operator wilt maken)
Ik denk dat de voucher een meerwaarde boven de wet moet hebben om ervoor te kiezen (wat dus minister en ACM etc zeggen, de klant mag ervoor kiezen). Oftewel het is een begin...