Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Piet_Piraat7 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:39:
Blijkbaar mag je zo'n voucher inzetten voor alle soorten boekingen bij de reisorganisatie. Dat wist ik niet :) ik dacht dat mijn geannuleerde TUI pakketreis een voucher gaf voor een nieuwe pakketreis, maar gelukkig kan ik ook een los vliegticket boeken (als vliegen weer mogelijk is). Of een huisje in Oostenrijk en er zelf heen rijden.
Houdt er wel rekening mee dat een pakketreis de grootste kans op weer een voucher oplevert (mocht het niet kunnen doorgaan)

Zolang het huisje in Oostenrijk open is zal TUI daar niets voor vergoeden ook al zou je het land niet uitmogen met je auto.
En vice versa met een vliegticket, zolang dat vliegtuig gaat zal TUI er niets voor vergoeden, ook al eist het andere land dat je daar eerst 2 maanden in verplichte quarantaine moet bij binnenkomst per vliegtuig.

Oftewel boek niet te snel, of wees bereid om het risico te dragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:41
@Gomez12 zeker waar :) ik denk dat we pas over een paar maanden boeken. Als er wellicht echt maatregelen versoepeld zijn. Nu is het nog teveel een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 13:04
Piet_Piraat7 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:50:
@Matadores dat is wel balen zeg.

@alexbl69 ik heb mijn Corona voucher inmiddels ook gekregen. Op de voucher zelf zie ik inderdaad geen melding van geld terug na 1 jaar, maar er wordt wel verwezen naar de voorwaarden middels een link. In die voorwaarden zie ik wel gemeld staan over het geld terugvragen na 1 jaar. Stond die link er bij jou ook in?
Nee, geen link. De tekst stond in de begeleidende e-mail.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:46:
En ik vermoed dat je er eigenlijk geen punt van kan maken, want anders zie ik ook in alle reclames zonneschijn en als het dus regent tijdens mijn vakantie heb ik dus ook die vakantiebeleving niet? Daar heb ik nog nooit van gehoord...
Je vergelijking met het weer vind ik geen goede en eerlijk gezegd een beetje flauw. Je weet ook wel dat het daar natuurlijk niet om gaat. Het gaat om faciliteiten zoals gebruik van je vol pension of all inclusive, zwembaden en/of entertainment. Maar goed, dan ga ik mezelf blijven herhalen (over conformiteit enzo). Als dat afgeslankt is, waarom zou je dan nog steeds in het hoogseizoen de volle mep voor moeten betalen?

Mocht er geen zwembad open zijn of het restaurant waarin je als ontbijt een broodje en een appel kan halen in een zakje om het daarna op je kamer te mogen gebruiken (even extreem gemaakt) daarvoor hoef je niet in het vliegtuig te stappen om er dan pas achter te komen, dat weet de reisorganisatie echt wel voordat je het vliegtuig in stapt.

Mocht m'n reis doorgaan (wat ik niet verwacht) ga ik toch echt harde garanties vragen over het gebodene en anders betaal ik geen cent en zie een rechtszaak vol vertrouwen tegemoet.
Gomez12 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:57:
Oftewel boek niet te snel, of wees bereid om het risico te dragen...
Ook niet mee eens. Het lijkt wel alsof de consument nu alle risico's hoeft te dragen en de reisorganisatie mag blijven incasseren. Zo simpel is het gelukkig niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 04-05-2020 13:34 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Gunner schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:31:
[...]
Het gaat om faciliteiten zoals gebruik van je vol pension of all inclusive, zwembaden en/of entertainment.
Je vindt mijn voorbeeld flauw en niet goed, terwijl ik met iets concreets kom wat ook vaker gebeurt en jij slechts met algemeenheden komt.
All Inclusive kan nog steeds een broodje en een appel zijn, als het hotel gewoon niets anders in huis heeft dan is dat gewoon je all inclusive.
Zwembaden mogen je kinderen best gebruik van maken, maar jij niet. Met entertainment idem dito.
Maar goed, dan ga ik mezelf blijven herhalen (over conformiteit enzo). Als dat afgeslankt is, waarom zou je dan nog steeds in het hoogseizoen de volle mep voor moeten betalen?
??? Prijs in het hoogseizoen heeft niets met voorzieningen etc te maken, dat is gewoon 100% vraag en aanbod...

Als je in het laagseizoen gaat zijn die faciliteiten niet afgeslankt en toch hoef je niet meer de volle mep te betalen... Het heeft niets met prijs te maken...
Mocht m'n reis doorgaan (wat ik niet verwacht) ga ik toch echt harde garanties vragen over het gebodene en anders betaal ik geen cent en zie een rechtszaak vol vertrouwen tegemoet.
Tja, dan verwacht ik dat het reisburo die garanties niet zal kunnen geven en dan hangt het ervan af of je al geboekt hebt of niet, zoja dan kan jij nog annuleren maar wel tegen kosten...
[...]
Ook niet mee eens. Het lijkt wel alsof de consument nu alle risico's hoeft te dragen en de reisorganisatie mag blijven incasseren. Zo simpel is het gelukkig niet.
Sorry, maar het interesseert me eigenlijk weinig of jij het ermee eens bent of niet, dit is gewoon hoe het werkt. Hoe het ook altijd al gewerkt heeft.
Corona verandert hier simpelweg niets aan, en of jij het er mee eens bent of niet dat is helemaal irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:53:
Corona verandert hier simpelweg niets aan, en of jij het er mee eens bent of niet dat is helemaal irrelevant.
Klopt. En daarom heb ik het ook over (non)conformiteit. In mijn ogen (ja mijn) kan je geen AI vakantie boeken en uiteindelijk een half-pension variant krijgen.

Ik lees een hoop nuttige dingen van je hier maar let's agree to disagree on this one.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 04-05-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Nice. Ik had dus 7 april contact gehad met Sunweb en met de mevrouw aan de telefoon afgesproken dat we voor vakantie 1 een voucher krijgen en voor vakantie 2 een terugbetaling. Voucher voor vakantie 1 uiteraard diezelfde avond nog in de mail.

Nu krijg ik net een mail van Sunweb voor vakantie 2. Een voucher.... zucht. Benieuwd of dit een foutje is of een "foutje". Gelijk maar weer contact opgenomen. Benieuwd wat er nu weer uitkomt....

[ Voor 8% gewijzigd door thewizard2006 op 04-05-2020 20:11 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

thewizard2006 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:07:
Nice. Ik had dus 7 april contact gehad met Sunweb en met de mevrouw aan de telefoon afgesproken dat we voor vakantie 1 een voucher krijgen en voor vakantie 2 een terugbetaling. Voucher voor vakantie 1 uiteraard diezelfde avond nog in de mail.

Nu krijg ik net een mail van Sunweb voor vakantie 2. Een voucher.... zucht. Benieuwd of dit een foutje is of een "foutje". Gelijk maar weer contact opgenomen. Benieuwd wat er nu weer uitkomt....
Als je niks via mail hebt laten bevestigen en je geen naam hebt van degene die je gesproken hebt, geef ik je weinig kans. Heb je dat?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
HellBeast schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:52:
Als je niks via mail hebt laten bevestigen en je geen naam hebt van degene die je gesproken hebt, geef ik je weinig kans. Heb je dat?
Nope. Ik ben vaak van te goeder trouw. We gaan het zien. Eerst maar weer de reactie afwachtten en anders ga ik er weer achteraan bellen. Wie mij gebeld heeft zullen ze vast wel in hun logsysteem hebben staan lijkt me? We shall see

[ Voor 10% gewijzigd door thewizard2006 op 05-05-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:33
Ik heb via Booking.com binnenkort een reis naar Bonaire gepland staan. Dat zal hem niet meer gaan worden, vliegtickets bij KLM zijn in ieder geval geannuleerd. De accommodatie biedt aan om de helft van de 50% aanbetaling (€ 650) terug te betalen. Ik vind het heel dubbel, niemand kan er wat aan doen. Maar volgens https://partner.booking.c...ion-regarding-coronavirus zouden ze het volledig terug moeten betalen in deze overmachtsituatie. Er is weer een heel verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Iemand ervaring met de rol die booking.com hier nog in kan spelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Hark_k schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:46:
Booking doet helemaal niks. Ook niet voor de crisis, nu al helemaal niet. Dat is ook de reden dat ik bij hen bij weggegaan (overgestapt naar Hotels.com, die iets betere klantenservice hebben).

Ook heeft Booking die nieuwe regels met terugwerkende kracht opgelegd. Ze hebben jaren en jaren geprofiteerd en nu er tegenwind is zeggen ze: We leveren alleen een platform, zijn niet verantwoordelijk.

Is die accommodatie op Bonaire zelf wel gewoon open? In dat geval zou ik zeggen dat die 50% mooi meegenomen is. Zijn ze zelf ook dicht, kan je er nog wel verder naar kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 05-05-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:41
De accommodatie biedt aan om de helft van de 50% aanbetaling (€ 650) terug te betalen. Ik vind het heel dubbel, niemand kan er wat aan doen. Maar volgens https://partner.booking.c...ion-regarding-coronavirus zouden ze het volledig terug moeten betalen in deze overmachtsituatie.
In datzelfde document lees ik dit over overmacht:
All reservations made for properties in Bonaire, Saint Eustatius and Saba by travellers from the EU** and Schengen* area, the United Kingdom, Switzerland, China, South Korea, Iran, United States, Canada, Dominican Republic, and Colombia, with a check-in date between 15 March 2020 and 15 May 2020 (including).
Kan het zijn dat jouw boeking op een latere datum is of zo? Overmacht is wat Booking.com betreft op dit moment alleen t/m 15 mei. Het luchtruim van Bonaire is ook t/m 15 mei gesloten. Daarna is nog onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb via Booking.com binnenkort een reis naar Bonaire gepland staan. Dat zal hem niet meer gaan worden, vliegtickets bij KLM zijn in ieder geval geannuleerd. De accommodatie biedt aan om de helft van de 50% aanbetaling (€ 650) terug te betalen. Ik vind het heel dubbel, niemand kan er wat aan doen. Maar volgens https://partner.booking.c...ion-regarding-coronavirus zouden ze het volledig terug moeten betalen in deze overmachtsituatie. Er is weer een heel verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Eens met PWM. Ze doen niets. Behalve een verzoekje naar het hotel sturen en dan........ Kortom geen enkele nut.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Laatst online: 13:33
PWM schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:27:
[...]
Is die accommodatie op Bonaire zelf wel gewoon open? In dat geval zou ik zeggen dat die 50% mooi meegenomen is. Zijn ze zelf ook dicht, kan je er nog wel verder naar kijken.
Het is een appartement, dus strikt gezien zijn ze wel open. Beetje hetzelfde als je een camping in Frankrijk geboekt zou hebben, en de grenzen zijn nog dicht.
U123456 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:26:
Kan het zijn dat jouw boeking op een latere datum is of zo? Overmacht is wat Booking.com betreft op dit moment alleen t/m 15 mei. Het luchtruim van Bonaire is ook t/m 15 mei gesloten. Daarna is nog onduidelijk.
Mijn incheckdatum ligt iets later dan de 15 mei, maar het is slechts een kwestie van tijd. KLM heeft de vluchten al geannuleerd, die weten vast meer. Ik zie het zelf ook niet zo snel veranderen, maar wacht nog heel even af.
Cyberpope schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:35:
[...]
Eens met PWM. Ze doen niets. Behalve een verzoekje naar het hotel sturen en dan........ Kortom geen enkele nut.
Tja... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021

De KLM geeft al geannuleerd en de accomodatie in Bonaire biedt aan om 50 % te vergoeden ?

Ik denk dat je daar heel blij mee moet zijn en dat heel snel moet aanpakken voordat ze in Bonaire van gedachten veranderen en je alles kwijt bent .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-10 19:27
Wij hadden via Booking.com een weekend weg geboekt op 24 april. Deze kon helaas niet doorgaan want we zouden naar Spanje gaan en daar was het door overheidsmaatregelen niet mogelijk om heen te gaan. Op 20 april kregen we de mogelijkheid om de reis naar later dit jaar te verzetten of een voucher van met een geldigheid van een jaar. Beide waren geen opties voor ons want bij optie 1 weet je niet tot wanneer je het moet verzetten want hoe lang gaat dit nog duren? En optie twee was ook geen optie want we weten sinds kort dat mijn partner zwanger is dus waarschijnlijk gaan we binnen nu en een jaar niet meer weg. Het geld zou tussen de 8 en 12 dagen op mijn rekening staan. Als dat niet het geval zou zijn moest ik zelf maar even contact opnemen met het hotel.... Zo werkt dat toch niet? Ik heb trouwens het geld nog steeds niet ontvangen. En boeking.com lijkt nu opeens niet meer te reageren op mails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:41
Ik heb even nagevraagd wat er met de voucher gebeurt als ik nu een reis zou boeken ermee in September en ook die reis wordt geannuleerd. Behoudt mijn huidige voucher dan zijn waarde, of krijg ik een nieuwe voucher voor de geannuleerde reis? Handig om te weten omdat je anders weer langer moet wachten op eventueel geld terug.

Antwoord van TUI dat als ze in september nog met vouchers zouden werken, we een nieuwe voucher krijgen voor de geannuleerde reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
thewizard2006 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:07:

Gewoon even voor mijner info, maar wat is het praktische verschil? Met die voucher kan je na 6 tot 12 maanden je geld terug krijgen en zonder voucher gaan ze je geld niet binnen 6 tot 12 maanden teruggeven, oftewel wat is het praktische verschil (behalve dat de voucher dan nog SGR garantie heeft)
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 07:31:
Ik heb even nagevraagd wat er met de voucher gebeurt als ik nu een reis zou boeken ermee in September en ook die reis wordt geannuleerd. Behoudt mijn huidige voucher dan zijn waarde, of krijg ik een nieuwe voucher voor de geannuleerde reis? Handig om te weten omdat je anders weer langer moet wachten op eventueel geld terug.

Antwoord van TUI dat als ze in september nog met vouchers zouden werken, we een nieuwe voucher krijgen voor de geannuleerde reis.
Tja, maar ik ga er toch vanuit dat de overheid daar niet mee akkoord gaat... Dat de overheid dan toch wel ergens gaat zeggen dat er gewoon vanaf 1e boeking terugbetaald moet worden? Of gewoon vanaf datum x/y/z (bijv 6 maanden na weghalen code oranje)
Anders heb je een voucher en kan je die maar beter pas gebruiken als alles echt definitief voorbij is, het heeft dan nadelen om een gokje te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Heb gisteren m'n zomervakantie geannuleerd. Was geboekt via booking.com met de optie dat ik tot 2 weken van tevoren kosteloos kon annuleren. De berichten alhier dat booking.com met haar voorwaarden zit te rommelen heeft me echter doen besluiten om nu direct door te pakken.

De kans dat we niet zouden gaan was toch al vrij groot. Het ging om een reis naar een all-in resort op Mallorca eind juli. Zoals het er nu naar uitziet verwacht ik dat ze misschien wel open zijn, maar dan met bijna alle voorzieningen gesloten (zwembad, restaurants, bars, gym). Tja, daar ga ik niet zo'n bedrag voor betalen.

Voor wat betreft de vluchten zie ik wel wat er gebeurt, maar heb deze uitgave eigenlijk al afgeschreven.

Nu een huisje aan de Nederlandse kust geboekt. Hopen op mooi weer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

alexbl69 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:59:
Heb gisteren m'n zomervakantie geannuleerd. Was geboekt via booking.com met de optie dat ik tot 2 weken van tevoren kosteloos kon annuleren. De berichten alhier dat booking.com met haar voorwaarden zit te rommelen heeft me echter doen besluiten om nu direct door te pakken.

De kans dat we niet zouden gaan was toch al vrij groot. Het ging om een reis naar een all-in resort op Mallorca eind juli. Zoals het er nu naar uitziet verwacht ik dat ze misschien wel open zijn, maar dan met bijna alle voorzieningen gesloten (zwembad, restaurants, bars, gym). Tja, daar ga ik niet zo'n bedrag voor betalen.

Voor wat betreft de vluchten zie ik wel wat er gebeurt, maar heb deze uitgave eigenlijk al afgeschreven.

Nu een huisje aan de Nederlandse kust geboekt. Hopen op mooi weer :).
Het heeft niet direct te maken met jouw situatie maar ik kreeg gister het volgende bericht:

Formentera (klein eilandje ten zuiden van Ibiza) is weer open. Je kunt er alleen per boot komen. Alle passagiers van de boot worden van tevoren op corona getest. Testuitslag duurt een uur of zo. Is de test negatief (geen corona) dan mag je op de boot.

Of dat met de grotere eilanden ook zo gaat werken betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Tja, ik twijfel ook heel erg. Heb voor eind Juli een reis staan naar een Grieks eilandje. Heb nog niks betaald dat hoeft pas 3 weken van te voren geloof ik. Nu kan ik wat ik zo lees bij TUI annuleren - Tot 42 dagen voor vertrek 15% van de reissom. Het zou mij dus 626 euro kosten om niet te gaan.

Of afwachten of we wel kunnen, of een voucher ontvangen nadat ik eerst 4100 euro betaal......

Wat een gedoe zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:52
ppeterr schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:09:
Tja, ik twijfel ook heel erg. Heb voor eind Juli een reis staan naar een Grieks eilandje. Heb nog niks betaald dat hoeft pas 3 weken van te voren geloof ik. Nu kan ik wat ik zo lees bij TUI annuleren - Tot 42 dagen voor vertrek 15% van de reissom. Het zou mij dus 626 euro kosten om niet te gaan.

Of afwachten of we wel kunnen, of een voucher ontvangen nadat ik eerst 4100 euro betaal......

Wat een gedoe zeg.
Bah bah 4100 euro is serieus geld... lekker om zo'n afweging te moeten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Matadores schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:13:
[...]

Bah bah 4100 euro is serieus geld... lekker om zo'n afweging te moeten maken...
Ja..drie jaar gespaard om eens heel luxe 8 dagen all in - met mijn 2 kinderen op reis te gaan. :|

En wat ik al lees hierboven, straks wordt dat eiland wel vrijgegeven. En "mogen" we gaan. Maar dan is de lol er wel af als het allemaal heel ingewikkeld of beperkt wordt. Ik ga TUI maar eens bellen.

edit: even gebeld.

Er is een optie bijgekomen voor ons, ik kan de hele vakantie nu nog om boeken naar zomer 2021...

dus of annuleren: 626 euro
hun annuleren: kost het mij niks (tenzij na de 2 weken voor vertrek betaling) dan krijg in een voucher
ik mag ook 2 keer om boeken, dus een jaar verschuiven - hoef ik pas volgend jaar te betalen

Of wel gaan als het mag, met al het gedoe van dien.

Wat zouden jullie doen ? - ik heb nog 40 dagen bedenk tijd :) Dat is wel fijn.

[ Voor 33% gewijzigd door ppeterr op 06-05-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

ppeterr schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:15:
[...]

Ja..drie jaar gespaard om eens heel luxe 8 dagen all in - met mijn 2 kinderen op reis te gaan. :|

En wat ik al lees hierboven, straks wordt dat eiland wel vrijgegeven. En "mogen" we gaan. Maar dan is de lol er wel af als het allemaal heel ingewikkeld of beperkt wordt. Ik ga TUI maar eens bellen.

edit: even gebeld.

Er is een optie bijgekomen voor ons, ik kan de hele vakantie nu nog om boeken naar zomer 2021...

dus of annuleren: 626 euro
hun annuleren: kost het mij niks (tenzij na de 2 weken voor vertrek betaling) dan krijg in een voucher
ik mag ook 2 keer om boeken, dus een jaar verschuiven - hoef ik pas volgens jaar te betalen

Of wel gaan als het mag, met al het gedoe van dien.

Wat zouden jullie doen ?
Het blijft een lastige beslissing. Persoonlijk zou ik cancellen. De kans dat het zo wordt als vanouds in luli is niet heel groot. Mocht het tegen die tijd alsnog heel goed zijn in Griekenland kun je hoogstwaarschijnlijk wel een last minute krijgen. Of misschien een maandje later.

Griekenland doet het trouwens wel aardig qua cijfers. ze zijn relatief vroeg in lockdown gegaan en hebben daar nu profijt van. ER zijn al verschillende dagen achtereen waarbij ze single digit nieuwe gevallen hebben en het totaal aantal doden van 146 is ook heel netjes.

misschien kun je ook cijfers krijgen van het eiland. Ik weet dat er plekken zijn waar helemaal geen corona is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Persoonlijk zou ik nu omboeken naar volgend jaar.

Jouw vakantie lijkt niet echt tijdgebonden te zijn en eind juli zou mij te kort dag zijn om overal vanaf te zijn... Helemaal als het je echt om het luxe gaat.

Let wel dat je onder luxe verschillende dingen kan verstaan, sommigen verstaan daaronder 8 dagen in all in hotel blijven en nooit de buitenkant van de poort zien, als dit jouw idee van luxe is dan heb je een grote kans dat als het doorgaat dat het alsnog wel een luxe vakantie wordt, want die hotels zullen alles op alles zetten om binnen het hotel alles perfect te krijgen.
Alleen ik versta er ook onder luxe uit eten buiten het hotel en uitstapjes etc. En zeker een boel eromheen zal denk ik kaal aangekleed zijn... En niet meer luxe aanvoelen.
Indoubt schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:38:
[...]
misschien kun je ook cijfers krijgen van het eiland. Ik weet dat er plekken zijn waar helemaal geen corona is geweest.
Cijfers zijn niet zo heel relevant wmb, ook al zijn er 0 gevallen geweest, als alles potdicht zit omdat men vrijwillig de lockdown doorzet (buiten hotels om) dan is er nog niets te beleven buiten de hotels.
Als de bootjes die voedsel moeten brengen niet meer zo vaak varen heb je simpelweg een stuk minder keuze en wordt het minder luxe etc. etc.

[ Voor 27% gewijzigd door Gomez12 op 06-05-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:51
Zojuist een email ontvangen dag onze vakantie van 20mei is geannuleerd, uiteraad verwacht. De reisorganisator valt onder Duitsland. Wij krijgen het geld terug, Duitsland doet niet aan vouchers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@Indoubt Het gaat om Zakynthos, wat ik zo her en der lees is dat het hele eiland in lock down is geweest om een 4 tal besmettingen. Maar goed dat las ik op een blog van iemand die daar woont. Dus het zegt mij niet zo heel veel. Geen idee waar ik andere cijfers vandaan zou moeten halen.

Wat @Gomez12 schrijft zit ook wel wat in. Het is een vakantie op een resort en met 2 puber zoons is het vooral belangrijk dat alles op het resort in orde is.

Maar het voelt niet goed, voor nu denk ik er vooral aan om het om te boeken naar volgend jaar.

Maar wat ik dus wel uit het telefoongesprek met TUI haalde, en ik dus niet zeker wist. Is dat als TUI annuleert voordat er ook maar iets betaald wordt. Er dan geen voucher of betaal verplichting is. Dat geeft mij nog 42 dagen om hier over na te denken, en af te wachten wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:46

codex

Geen OpenAI agent :)

ppeterr schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:59:
@Indoubt Het gaat om Zakynthos, wat ik zo her en der lees is dat het hele eiland in lock down is geweest om een 4 tal besmettingen. Maar goed dat las ik op een blog van iemand die daar woont. Dus het zegt mij niet zo heel veel. Geen idee waar ik andere cijfers vandaan zou moeten halen.

Wat @Gomez12 schrijft zit ook wel wat in. Het is een vakantie op een resort en met 2 puber zoons is het vooral belangrijk dat alles op het resort in orde is.

Maar het voelt niet goed, voor nu denk ik er vooral aan om het om te boeken naar volgend jaar.

Maar wat ik dus wel uit het telefoongesprek met TUI haalde, en ik dus niet zeker wist. Is dat als TUI annuleert voordat er ook maar iets betaald wordt. Er dan geen voucher of betaal verplichting is. Dat geeft mij nog 42 dagen om hier over na te denken, en af te wachten wat er gebeurd.
42 dagen? Als je direct bij TUI hebt geboekt is het nu 3 weken (21 dagen) vooraf betalen. Wel tot reizen tot eind juni, maar dat zal vast worden verlengd als de situatie zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
reemprive schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:30:
[...]

42 dagen? Als je direct bij TUI hebt geboekt is het nu 3 weken (21 dagen) vooraf betalen. Wel tot reizen tot eind juni, maar dat zal vast worden verlengd als de situatie zo blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTuPsqoyBlNtoUWrZEP3VZl2Oyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jFjueEDwK3fCzgSbNGbowjep.jpg?f=user_large

Dat is dan toch nog 42 dagen om te beslissen, of zit het anders.

Jezus, 62 dagen zelfs. Raak er helemaal van in de war 8)7 :D ;w

[ Voor 3% gewijzigd door ppeterr op 06-05-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10 07:30
Vandaag een mail gestuurd naar reisorganisatie met dat ik de voucher niet accepteer en alsnog mijn geld terug wens.Tot op heden nog niks gehoord. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-10 17:32

Mach

[END]Avengers

ppeterr schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:09:

Wat een gedoe zeg.
Zit in dezelfde situatie. Wij hebben de keuze gemaakt om deze vakantie af te schrijven. Ik wacht formeel nog tot de 42e dag voor vertrek (ergens begin juli) ik zelf ga annuleren. Met een beetje mazzel heeft tui dan zelf al geannuleerd. Zo niet dan neem ik het verlies van die 15%. Hebben eigenlijk ook geen zin meer om in deze tijden naar het buitenland te gaan. Hoe mooi zakynthos ook is.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@Mach Wat vind je dan van de regeling om de gehele vakantie een jaar op te schuiven ? Je kan dat doen dan voor de laatste dag dat je moet betalen. Dan kost het je niks. Ook niet die 15%. Volgens mij verval je dan daarna weer in het recht om eventueel later toch nog te annuleren. Maar dan op een veel later tijdstip zodat je er nog wat langer over na kan denken.

[ Voor 4% gewijzigd door ppeterr op 06-05-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

ppeterr schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:50:
@Mach Wat vind je dan van de regeling om de gehele vakantie een jaar op te schuiven ? Je kan dat doen dan voor de eerste betaling termijn. Dan kost het je niks. Ook niet die 15%. Volgens mij verval je dan daarna weer in het recht om eventueel later toch nog te annuleren. Maar dan op een veel later tijdstip zodat je er nog wat langer over na kan denken.
Hebben we ook over nagedacht maar dit jaar zouden we inderdaad met de kinderen (van mijn vriendin) gaan. Normaal gaan we met zijn tweeen. We weten niet of dat volgend jaar mogelijk is, dus vandaar dat we waarschijnlijk niet voor die optie kiezen. Maar we denken er nog wel over na.

Zelf zit ik, als Tui niet zelf voor de 42e dag heeft geannuleerd, tui bij mijn annulering een voorwaardelijke betalingsverplichting aan te bieden. Bij annulering ben ik in beginsel verplicht om 15% te betalen, hetgeen ook wil doen als uiteindelijk blijkt dat de reis (met alle toeters en bellen) toch door had kunnen gaan. Maar stel dat ik, om te voorkomen dat ik een nog hogere annuleringsvergoeding moet betalen, op de 42e dag annuleer ( terwijl op dat moment nog niet bekend is of de vakantie wel of niet kan doorgaan) en een week of zo later blijkt dat de vakantie alsnog niet had kunnen doorgaan, dan vervalt de betalingsverplichting.

Weet niet of tui hiermee akkoord gaat, maar ik acht het een zeker zo redelijk alternatief als hun onwettige vouchers :)

Ben dan zelfs bereid om die 15% te betalen en daar dan een voucher voor te krijgen.

In ieder geval zitten wij dit jaar niet op zakynthos (en dat vind ik echt jammer) maar op een Zeeuws vakantie park.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Mach schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:01:
[...]
Maar stel dat ik, om te voorkomen dat ik een nog hogere annuleringsvergoeding moet betalen, op de 42e dag annuleer ( terwijl op dat moment nog niet bekend is of de vakantie wel of niet kan doorgaan) en een week of zo later blijkt dat de vakantie alsnog niet had kunnen doorgaan, dan vervalt de betalingsverplichting.

Weet niet of tui hiermee akkoord gaat, maar ik acht het een zeker zo redelijk alternatief als hun onwettige vouchers :)

Ben dan zelfs bereid om die 15% te betalen en daar dan een voucher voor te krijgen.
99% zeker dat TUI daar niet mee akkoord gaat, de consument moet de regeltjes volgen, oftewel 15% (of meer) betalen als je zelf wil annuleren en als TUI een week later de reis annuleert dan heb jij pech, want volgens de regeltjes hoor jij dan niet meer bij die reis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:16

Agent47

I always close my contracts.

ppeterr schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]

Dat is dan toch nog 42 dagen om te beslissen, of zit het anders.

Jezus, 62 dagen zelfs. Raak er helemaal van in de war 8)7 :D ;w
Ik mag wachten tot september, griekenland ook :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

Gomez12 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:04:
[...]

99% zeker dat TUI daar niet mee akkoord gaat, de consument moet de regeltjes volgen, oftewel 15% (of meer) betalen als je zelf wil annuleren en als TUI een week later de reis annuleert dan heb jij pech, want volgens de regeltjes hoor jij dan niet meer bij die reis...
En voor die ene procent ben ik wel bereid om tegen die tijd naar de geschillencommissie te gaan. Zoals ik eerder in dit topic al heb aangegeven ben ik jurist (geen civiel of reisrechtjurist) en hoewel ik vind dat een jurist zich nadrukkelijk alleen met zijn eigen kennisgebied moet bezig houden, wil ik dat gokje wel wagen >:)

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Mach schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:45:
Hebben eigenlijk ook geen zin meer om in deze tijden naar het buitenland te gaan.
Ik heb precies hetzelfde, al helemaal niet in een afgeslankte variant voor hetzelfde geld. Van mij betreft mogen ze wel sneller wat meer duidelijkheid geven over de zomervakantieboekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Gomez12 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:27:
Gewoon even voor mijner info, maar wat is het praktische verschil? Met die voucher kan je na 6 tot 12 maanden je geld terug krijgen en zonder voucher gaan ze je geld niet binnen 6 tot 12 maanden teruggeven, oftewel wat is het praktische verschil (behalve dat de voucher dan nog SGR garantie heeft)
Ik kan je er ook niet 1 passend antwoord op geven helaas omdat het gissen is naar wat reisorganisaties gaan doen. Maar ik zal proberen het zo eenduidig mogelijk neer te pennen

- Vakantie 1 krijgen we en voucher van het gehele bedrag en die vakantie is gedekt door de SGR omdat hij van te voren was geannuleerd door Sunweb
- Vakantie 2 hebben we nu ook een voucher gekregen van het resterende bedrag maar die is NIET SGR gedekt. Dit is omdat hij dus niet van te voren maar tijdens de vakantie is geannuleerd. Daar zit blijkbaar een verschil in

Het hele terugvragen etc vanuit mijn kant is gestart omdat Sunweb hun beloftes niet na kwam in de eerste plaats. Daarna gingen ze later ook de wet overtreden en aan hun laars lappen.
Maar om heel kort een antwoord op je vraag te geven "het maakt waarschijnlijk allemaal geen ene fuck uit omdat Sunweb toch doet waar ze zin in hebben".

Zie ook hun zelf verzonnen voorwaarden op de website
Verzoek tot uitkering van geld, 6 maanden na ontvangst voucher
Je dient zes maanden nadat je de voucher hebt ontvangen een verzoek tot terugbetaling in. De terugbetaling wordt dan uiterlijk binnen twaalf maanden na uitgifte van de voucher terugbetaald. Jouw betaling is gedurende deze tijd gedekt door het SGR. Deze aanvragen worden enkel in behandeling genomen als deze zes maanden na ontvangst bij Sunweb worden ingediend per e-mail via info@sunweb.nl. Eerder ingediende aanvragen worden niet in behandeling genomen.
Directe weigering van de voucher
Je kunt de voucher weigeren. Deze aanvraag moet per e-mail gedaan worden, zodat wij het SGR hierover kunnen informeren. Jouw betaling is vanaf dat moment niet meer gedekt door het SGR. Het terugbetalen van het geld zal langer duren dan je van ons gewend bent. Het is nu nog niet bekend wanneer we dit kunnen doen, dat hangt onder andere af van wanneer er weer vakanties kunnen plaatsvinden. Voorlopig verwachten we uiterlijk binnen 12 maanden na jouw officiele weigering terug te betalen. Mocht je via de rechter willen afdwingen om het terugbetalen te versnellen, dan zullen we ons daar tegen verdedigen.
Het gore lef ook om dat stukje mbt de rechtzaken er bij te zetten. Ik hoop echt dat ze keihard aangepakt worden smeerlappen.

Dus ja, je denkwijze is waarschijnlijk correct dat ik linksom of rechtsom pas na 12-18 maanden mijn geld terug ga krijgen.
Dus het gaat een soort van principe dingetje worden. Heeft iemand daar wat aan? Nee niet echt maar ja principes zijn af en toe gewoon K*t
Hopelijk worden er initiatieven als dit opgestart https://www.ad.nl/binnenl...voor-de-rechter~a29c6d26/ en krijgen ze het deksel keihard op hun neus terug.

Maar goed ik heb dus voor vakantie 1 al een voucher. Prima.
Voor vakantie 2 krijg ik een voucher maar die is niet SGR gedekt. Dus daar maakt het helemaal niets uit of ik die nu wel of niet terug ga vragen. Ik vind echter wel dat ik vanuit mijn kant richting hun moet blijven communiceren dat ik het niet eens ben met hun handelswijze. Mocht het uiteindelijk toch nog uitlopen op rechtzaken of iets dergelijks dan kunnen ze in iedergeval niet aangeven dat ze het niet wisten, ik geen actie heb ondernomen of het niet duidelijk was wat mijn standpunt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
6 tot 12 maanden trouwens. Er staat " na uitgifte van de voucher". Niet "na de aanvraag van teruggifte".

Blijft vervelend omdat het opeens niet SGR gedekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Waah schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:51:
6 tot 12 maanden trouwens. Er staat " na uitgifte van de voucher". Niet "na de aanvraag van teruggifte".

Blijft vervelend omdat het opeens niet SGR gedekt is.
Ik weet dat er 6-12 maanden staat maar gezien de manier hoe ze nu handelen ben ik er vanuit gegaan dat ze gewoon zo lang mogelijk op jou geld blijven zitten en je dus minimaal een jaar mag wachtten.

Dus ik heb 1 Mei de voucher ontvangen. Als ik die weiger krijg ik (bij gods gratie) 1mei 2021 mijn geld terug.
Als ik over een half jaar de voucher alsnog laat uitkeren duurt het nog minimaal een half jaar (dus totaal weer en jaar) tot een jaar voor de daarvoor uitkeren (dus 18 maanden tov huidige datum)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
headhunter1985 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:58:
Zojuist een email ontvangen dag onze vakantie van 20mei is geannuleerd, uiteraad verwacht. De reisorganisator valt onder Duitsland. Wij krijgen het geld terug, Duitsland doet niet aan vouchers.
Beetje vreemd nieuws: in Duitsland mogen van de EU geen vouchers aangeboden worden. Waarom in NL wel? EU meet met meerdere maten?
https://www.spiegel.de/wi...54-4bb0-8ff4-de54b80e8ec7

Ik ga dus met mijn belastinggeld vakantiebestemmingen spekken, waar ik niet eens zelf een reis naartoe heb geboekt. En in jouw geval niet eens een landgenoot! I'm not amused!!! ("gelukkig" ga ik door inkomensdaling minder inkomstenbelasting betalen, maar toch... :( )

[ Voor 9% gewijzigd door Vanoverdegrens op 06-05-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
@thewizard2006 Dus als ik het goed lees:
- dan kan je met voucher na 6 maanden je geld terug vragen (alles daarvoor wordt genegeerd) en dan krijg je dat binnen 12 maanden terug (oftewel 6 maanden na aanvraag kredit)
- Zonder voucher verwachten ze voorlopig binnen 12 maanden terug te betalen (dat "verwachten" ze, oftewel wees niet verbaasd als dit nog langer wordt) (wat dus is 12 maanden na aanvraag kredit)
- En alhoewel de SGR expliciet zegt dat de kredits niet onder hun garantie vallen, zegt SunWeb dus maar even dat hun voucher-kredits wel onder de SGR-garantie vallen... Apart...

En opzich ben ik wel benieuwd of je als bedrijf simpelweg een dreigement mag uitten voor als iemand zijn wettelijke recht wil gaan halen...
Iets met ongelijke rechtsposities van bedrijven en consumenten etc.
Net zoals ik me afvraag hoe legaal een uitspraak is dat je je tegen de uitvoering van de wet gaat verzetten, consumentenrecht kent bijna nergens periodes van 6 tot 12 maanden, standaard periodes voor terugbetalingen etc zijn 2 weken tot redelijke termijn (normaliter grofweg 30 dagen)
Hopelijk worden er initiatieven als dit opgestart https://www.ad.nl/binnenl...voor-de-rechter~a29c6d26/ en krijgen ze het deksel keihard op hun neus terug.
Let wel op met dit soort initiatieven, ik vind ze perfect werken omdat ik er zelf geen moeite van zou willen maken, alleen zij vragen wel hoge percentages (bij een voucher willen hun dus voor 15% van de opbrengst wel een rechtzaak starten).

Zoals ik al zeg, ik heb er een paar keer gebruik van gemaakt vanwege te laat vertrekken/aankomen en ik vond het perfect werken (en voor mij was het toendertijd gratis geld, want ik had mijn vakantie toch al 100% gehad). Alleen ze vragen simpelweg hoge percentages en het is maar net de vraag of jij dat ook wel wilt afstaan of dat jij het liever in je eentje aanvecht
Vanoverdegrens schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:14:
[...]
Beetje vreemd nieuws: in Duitsland mogen van de EU geen vouchers aangeboden worden. Waarom in NL wel? EU meet met meerdere maten?
Wie zegt dat het in NL wel mag? Het gebeurt, maar dat betekent nog niet dat het mag.
Zelfs het gedogen daar trekken de reisburo's zich niets van aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Gomez12 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:21:
@thewizard2006 Dus als ik het goed lees:
- dan kan je met voucher na 6 maanden je geld terug vragen (alles daarvoor wordt genegeerd) en dan krijg je dat binnen 12 maanden terug (oftewel 6 maanden na aanvraag kredit)
- Zonder voucher verwachten ze voorlopig binnen 12 maanden terug te betalen (dat "verwachten" ze, oftewel wees niet verbaasd als dit nog langer wordt) (wat dus is 12 maanden na aanvraag kredit)
- En alhoewel de SGR expliciet zegt dat de kredits niet onder hun garantie vallen, zegt SunWeb dus maar even dat hun voucher-kredits wel onder de SGR-garantie vallen... Apart...
Punt 1 en 2 zijn inderdaad zoals je zegt
Het derde punt zit iets anders. Vouchers voor vakanties die van te voren zijn geannuleerd vallen onder de SGR. Vouchers die zijn uitgekeerd voor vakanties waar al een of meerdere dagen van zijn "gebruikt" zijn niet SGR gedekt. Waarom dit precies is weet ik niet.
Dus de voucher waar ik mijn geld terug van wil krijgen is zoiezo al niet SGR gedekt dus linksom of rechtsom is dat geld zoiezo foetsie als Sunweb omvalt.
Toen ik trouwens de mevrouw van Sunweb aan de lijn had heb ik ook gevraagd wanneer de terugbetaling plaats zou vinden. Daar kon ze geen antwoord op geven, langer dan we van hun gewend zijn. Op mijn wedervraag of ik dan maanden op mijn geld zou moeten wachten gaf ze aan dat dit niet het geval zou zijn. Maarja, die belofte zullen ze ook wel niet nakomen
En opzich ben ik wel benieuwd of je als bedrijf simpelweg een dreigement mag uitten voor als iemand zijn wettelijke recht wil gaan halen...
Iets met ongelijke rechtsposities van bedrijven en consumenten etc.
Net zoals ik me afvraag hoe legaal een uitspraak is dat je je tegen de uitvoering van de wet gaat verzetten, consumentenrecht kent bijna nergens periodes van 6 tot 12 maanden, standaard periodes voor terugbetalingen etc zijn 2 weken tot redelijke termijn (normaliter grofweg 30 dagen)
Nou volgens de wet zijn ze gewoon keihard strafbaar maarja niemand gaat die wet blijkbaar toepassen + als dit wel gebeurd weten ze ook dat dit voor de consument veel gedoe en kosten met zich meebrengt. Het is een verwerpelijke instelling, helemaal met je eens.
Ik wilde ook eens vragen wat de ANVR er van vind aangezien ze daar bij zijn aangesloten en die een termijn van 14 dagen hanteert maar blijkbaar moet je daar lid van zijn wil je daar iets mee kunnen.... Ook weer super lomp. Zelf verwijzen ze je maar door naar de geschillencommissie als je als niet lid iets voor elkaar wilt krijgen....
Let wel op met dit soort initiatieven, ik vind ze perfect werken omdat ik er zelf geen moeite van zou willen maken, alleen zij vragen wel hoge percentages (bij een voucher willen hun dus voor 15% van de opbrengst wel een rechtzaak starten).

Zoals ik al zeg, ik heb er een paar keer gebruik van gemaakt vanwege te laat vertrekken/aankomen en ik vond het perfect werken (en voor mij was het toendertijd gratis geld, want ik had mijn vakantie toch al 100% gehad). Alleen ze vragen simpelweg hoge percentages en het is maar net de vraag of jij dat ook wel wilt afstaan of dat jij het liever in je eentje aanvecht
Ja I know. We hebben zo ook eens van een vakantie die 800euro pp kosten 400euro pp teruggehad. We moesten toen 30% van het terug te vorderen bedrag af staan. Vrij veel maar je hebt er geen omkijken naar. Heeft wel bijna 1.5jaar geduurd voor we geld terug kregen. En dat gaat nu dus ook gewoon gebeuren.

Ik heb trouwens ook wel eens ergens gelezen/gehoord dat wanneer klanten aan de telefoon beginnen te schreeuwen, schelden, dreigen je wordt doorverbonden met iemand die wél bevoegdheid heeft om zaken snel te regelen. Misschien dat ook maar eens aan de proef ondervinden of dat werkt anders...

[ Voor 8% gewijzigd door thewizard2006 op 06-05-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Indoubt schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:54:
[...]
Het heeft niet direct te maken met jouw situatie maar ik kreeg gister het volgende bericht:

Formentera (klein eilandje ten zuiden van Ibiza) is weer open. Je kunt er alleen per boot komen. Alle passagiers van de boot worden van tevoren op corona getest. Testuitslag duurt een uur of zo. Is de test negatief (geen corona) dan mag je op de boot.

Of dat met de grotere eilanden ook zo gaat werken betwijfel ik.
Lijkt me ook niet ideaal. We zouden met 6 personen gaan (uit 2 gezinnen). Wat als 1 persoon positief getest wordt?

Die testen zijn ook nog eens niet echt betrouwbaar, dus van tevoren in Nederland testen (als dat überhaupt al mogelijk is) biedt ook geen zekerheid.

En inderdaad, voor de grotere eilanden gaat dat niet werken. Er gaan in die periode miljoenen mensen naar Mallorca. Het vliegveld is in juli en augustus het drukste van Europa. De boot vaart 2 keer per dag vanuit Barcelona, dat is nog geen 1% van de benodigde capaciteit.

Daar kan een hotel niet van leven. Als er tegen die tijd geen grootschalige vluchten mogelijk zijn gaat het hele seizoen op Mallorca niet door.

Ben ook wel benieuwd wat er met m'n vlucht (die ik dus niet meer ga maken) gaat gebeuren. Dat zou ongetwijfeld een tot de nok gevulde A320 of 737 worden, maar dat kan nu niet meer. Benieuwd waar ze vanaf die kant nog mee gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

thewizard2006 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Ik kan je er ook niet 1 passend antwoord op geven helaas omdat het gissen is naar wat reisorganisaties gaan doen. Maar ik zal proberen het zo eenduidig mogelijk neer te pennen

- Vakantie 1 krijgen we en voucher van het gehele bedrag en die vakantie is gedekt door de SGR omdat hij van te voren was geannuleerd door Sunweb
- Vakantie 2 hebben we nu ook een voucher gekregen van het resterende bedrag maar die is NIET SGR gedekt. Dit is omdat hij dus niet van te voren maar tijdens de vakantie is geannuleerd. Daar zit blijkbaar een verschil in

Het hele terugvragen etc vanuit mijn kant is gestart omdat Sunweb hun beloftes niet na kwam in de eerste plaats. Daarna gingen ze later ook de wet overtreden en aan hun laars lappen.
Maar om heel kort een antwoord op je vraag te geven "het maakt waarschijnlijk allemaal geen ene fuck uit omdat Sunweb toch doet waar ze zin in hebben".

Zie ook hun zelf verzonnen voorwaarden op de website

[...]

Het gore lef ook om dat stukje mbt de rechtzaken er bij te zetten. Ik hoop echt dat ze keihard aangepakt worden smeerlappen.

Dus ja, je denkwijze is waarschijnlijk correct dat ik linksom of rechtsom pas na 12-18 maanden mijn geld terug ga krijgen.
Dus het gaat een soort van principe dingetje worden. Heeft iemand daar wat aan? Nee niet echt maar ja principes zijn af en toe gewoon K*t

Maar goed ik heb dus voor vakantie 1 al een voucher. Prima.
Voor vakantie 2 krijg ik een voucher maar die is niet SGR gedekt. Dus daar maakt het helemaal niets uit of ik die nu wel of niet terug ga vragen. Ik vind echter wel dat ik vanuit mijn kant richting hun moet blijven communiceren dat ik het niet eens ben met hun handelswijze. Mocht het uiteindelijk toch nog uitlopen op rechtzaken of iets dergelijks dan kunnen ze in iedergeval niet aangeven dat ze het niet wisten, ik geen actie heb ondernomen of het niet duidelijk was wat mijn standpunt was.
Ik zou dat mailtje doorzetten naar de ACM. Persoonlijk hoop ik echt dat een aantal reisorganisaties omvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik hoop vooral dat de partijen die nu arrogant aan die vouchers blijven hangen en de wet keihard negeren ten koste van de klant het niet gaan redden. Misschien niet perse vanwege de vouchers maar meer omdat ze een slechte naam krijgen en iedereen ze voortaan links laat liggen. Zo las ik hier dat Djoser direct t geld had teruggestort, dat klinkt als een organisatie om zaken mee te doen itt Sunweb. Betaal je natuurlijk voor maar er blijkt dat t meerwaarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:37

ScreamGT

joejoe

Had gehoopt dat men over vliegen en dergelijke ook wat zou vermelden tijdens deze persco. Niet veel wijzer uit geworden?

Ryzen 7800X3D - MSI 4070 Ti Super - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd , 1 juni vakantie via sunweb naar Barcelona. Alleen nog maar een aanbetaling gedaan.

Zelf contact opnemen of afwachten ? voucher aannemen of geld eisen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Cartman! schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:43:
Ik hoop vooral dat de partijen die nu arrogant aan die vouchers blijven hangen en de wet keihard negeren ten koste van de klant het niet gaan redden. Misschien niet perse vanwege de vouchers maar meer omdat ze een slechte naam krijgen en iedereen ze voortaan links laat liggen. Zo las ik hier dat Djoser direct t geld had teruggestort, dat klinkt als een organisatie om zaken mee te doen itt Sunweb. Betaal je natuurlijk voor maar er blijkt dat t meerwaarde heeft.
Ik had hetzelfde, las inderdaad dat verhaal van Djoser. Dat wekt een stuk meer vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-10 23:23
Wij hebben, na nog een keer contact op te hebben genomen, eindelijk een corona-voucher ontvangen (annulering stamt al vanaf 24 maart). Wij hadden geboekt bij Travel Store (voorheen Traveltroef) en de reis naar Bali zou worden uitgevoerd door De Jong Intra.

Helaas zijn we wat teleurgesteld in de vouchervoorwaarden. Hieronder enkele zaken op een rijtje die wij niet vinden kloppen en/of die wij jammer vinden:
  • Voucher kan alleen worden ingeleverd bij Travel Store met als uitvoerende reisorganisatie De Jong Intra
  • De reis moet worden uitgevoerd met dezelfde airline (KLM). Hier staat een * bij maar nergens wordt uitgelegd waar * voor staat 8)7
  • Het totaalbedrag van de voucher is lager dan wij initieel hebben betaald, aangezien service- en administratiekosten (en wellicht andere kosten) niet zijn opgenomen in de voucher
  • Indien de nieuwe gelijksoortige reis goedkoper is betalen wij het verschil terug (het begrip 'gelijksoortig' kunnen ze volledig naar eigen inzicht inkleden)
  • Niet geldig op losse vliegtickets
  • De voucher is tot een jaar na uitgifte geldig en ze vermelden de datum van 1 mei, hoewel het vandaag 6 mei is. Slordigheidje.
  • Als klap op de vuurpijl: restitutie kan pas na 6 maanden worden aangevraagd en hiervoor berekenen ze €75,- afhandelingskosten. Stuitend!
Met een aantal zaken ben ik het dus pertinent oneens. Het accepteren van de voucher is een gunst van ons richting hen. Door nu niet het volledige bedrag terug te betalen, zij het in een voucher, en bij eventuele restitutie ook (behoorlijke) kosten in rekening te brengen, zijn ze onze goodwill wel aan het verliezen. Neem daarnaast ook nog alle andere belemmerende factoren (zoals een 'soortgelijke reis') en het lijkt er op dat we klem worden gezet.
Ik hoop dat we dezelfde accommodatie kunnen boeken in mei 2021 tegen dezelfde voorwaarden/prijs. Bovendien wens ik dan niet nogmaals servicekosten e.d. te moeten betalen aangezien ze deze nu ook al in houden. De richtlijnen van de ACM geven overigens ook aan dat dergelijke kosten gewoon in het voucher moeten zitten of dat je deze in ieder geval geen tweede keer hoeft te betalen. En volgens mij zijn ze dol op die richtlijnen ;) Geld terug vragen op dit moment lijkt ons sowieso niet slim, want terugbetalen gaan ze nooit doen en wij gaan niet procederen. En dat weten ze...

Overigens heb ik steeds gezegd dat we best bereid zijn exact dezelfde reis een jaar door te schuiven, maar dat lijken ze moeilijker en duurder te willen maken dan wij in gedachten hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
remzor schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:23:
  • Het totaalbedrag van de voucher is lager dan wij initieel hebben betaald, aangezien service- en administratiekosten (en wellicht andere kosten) niet zijn opgenomen in de voucher
  • Als klap op de vuurpijl: restitutie kan pas na 6 maanden worden aangevraagd en hiervoor berekenen ze €75,- afhandelingskosten. Stuitend!
Op basis van de bovenstaande punten vind de ACM deze voucher dus niet redelijk, zie : https://www.consuwijzer.n...oedbonnen-en-compensaties
Overigens heb ik steeds gezegd dat we best bereid zijn exact dezelfde reis een jaar door te schuiven, maar dat lijken ze moeilijker en duurder te willen maken dan wij in gedachten hadden.
Tja, dat het duurder wordt is een bijna onvermijdelijk iets, met alle vouchers die volgend jaar ingeleverd gaan worden heeft de reisbranche anders gewoon 2 jaar op rit maar 1x inkomsten...
Exact dezelfde reis doorschuiven is dus idd onmogelijk, er zal geld bij moeten van de consument...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:05
Gomez12 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:30:
[...]

Op basis van de bovenstaande punten vind de ACM deze voucher dus niet redelijk, zie : https://www.consuwijzer.n...oedbonnen-en-compensaties

[...]

Tja, dat het duurder wordt is een bijna onvermijdelijk iets, met alle vouchers die volgend jaar ingeleverd gaan worden heeft de reisbranche anders gewoon 2 jaar op rit maar 1x inkomsten...
Exact dezelfde reis doorschuiven is dus idd onmogelijk, er zal geld bij moeten van de consument...
Ter verduidelijking:

In het bedrag op de voucher moeten alle betaalde kosten zitten. Denk aan reserveringskosten en administratiekosten. Zitten deze kosten er niet in? Dan mag het bedrijf u deze kosten niet nog een keer laten betalen als u de voucher inlevert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Gunner schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, al helemaal niet in een afgeslankte variant voor hetzelfde geld. Van mij betreft mogen ze wel sneller wat meer duidelijkheid geven over de zomervakantieboekingen.
Vooral dat!
Ik ga geen duizenden euros uitgeven aan een vakantie waar je niet meer van alle leuke restaurantjes kunt genieten zonder beperkingen.
Lekker met het gezin zwemmen zonder beperkingen. Zonder kinder club, minidisco, zonder beperkingen.

Het gaat echt heel anders zijn dan normaal.

Ga ik dit jaar liever naar familie in het buitenland.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-10 23:23
@Gomez12 @aljooge Exact hetgeen ik ook al aangeef en waarom het zeer onredelijk is. Ze volgen de ACM als het ze uit komt maar als het ze op een bepaald punt niet uit komt hebben ze er lak aan in ons geval.
Gomez12 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:30:
Tsja, dat een reis an sich duurder zal worden denk ik ook. Dat is een nadeel van de beperking van het voucher; ik kan niet meer zoeken op de laagste prijs want ik ben gebonden aan 3 partijen (Travel Store, De Jong Intra en KLM). Flexibiliteit 0. Maar dat het duurder word door dubbele kosten (lagere voucher waarde) vind ik schandalig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ook ik heb nog een boeking lopen bij Center Parcs, bezoek had in april moeten plaats vinden ivm een speciaal evenement waaraan ik wilde deelnemen. Van Center Parcs 0,0 niks gehoord. Dus zelf maar na bezoekdatum een klacht ingediend. Daarin heb ik al geroepen dat geen interesse heb in een voucher maar geld terug wil. 2 standaard reactie mailtjes verder vanuit Center Parcs heb ik het nu bij Mastercard neergelegd om te zien of ik het via hun terug kan krijgen. Heb destijds met cc betaald. Verwacht er niks van maar ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Roadman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:36:
Ook ik heb nog een boeking lopen bij Center Parcs, bezoek had in april moeten plaats vinden ivm een speciaal evenement waaraan ik wilde deelnemen. Van Center Parcs 0,0 niks gehoord. Dus zelf maar na bezoekdatum een klacht ingediend. Daarin heb ik al geroepen dat geen interesse heb in een voucher maar geld terug wil. 2 standaard reactie mailtjes verder vanuit Center Parcs heb ik het nu bij Mastercard neergelegd om te zien of ik het via hun terug kan krijgen. Heb destijds met cc betaald. Verwacht er niks van maar ben benieuwd...
Communicatie van Center Parcs is beroerd ja. Ik heb meerdere malen aangegeven hun voucher niet te willen en krijg alleen standaard mails van ze. Misschien heb je t terug gelezen maar rechtsbijstand zit er geen heil in "je kunt procederen maar de kans dat je je geld sneller terug krijgt dan dat de voucher verloopt is klein".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
Cartman! schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:18:
[...]

Communicatie van Center Parcs is beroerd ja. Ik heb meerdere malen aangegeven hun voucher niet te willen en krijg alleen standaard mails van ze. Misschien heb je t terug gelezen maar rechtsbijstand zit er geen heil in "je kunt procederen maar de kans dat je je geld sneller terug krijgt dan dat de voucher verloopt is klein".
In had jouw berichten inderdaad gelezen.
Daarom probeer ik het eerst via deze route, anders wellicht mijn eigen rechtsbijstand eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Verwijderd schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:08:
Ben benieuwd , 1 juni vakantie via sunweb naar Barcelona. Alleen nog maar een aanbetaling gedaan.

Zelf contact opnemen of afwachten ? voucher aannemen of geld eisen ?
Tja ik zou zeggen lees even mijn ervaring met Sunweb.
Ze gaan je geld niet terug betalen. Als je zegt dat je de voucher niet accepteert hebben ze zelf bedacht dat ze er een jaar (of langer) over mogen doen om je geld terug te betalen. Als je het daar niet mee eens ben kan je een rechtzaak aanspannen.

Ik ga van het weekend eens duiken in de geschillencommissie. Kijken of die wat kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Gisteren mail gestuurd dat ik de voucher niet accepteerde en alsnog mijn geld terug wilde.

En totaal verwacht, reageert de reisorganisatie met 'Wij doen niet aan terugbetalingen. We werken alleen met vouchers als tegoed'.

Zoals ik net al zei, was dit te verwachten maar het is bizar dat de reisorganisatie hier mee weg lijkt te komen. Ik heb ook al kort contact gehad met de ACM. Die zeggen ook dat ik naar de geschillencommissie en/of rechter kan stappen. Echter raden zij mij aan om de voucher onder protest te accepteren en dan alsnog na 6 maanden geld terugvragen. Met nadruk op vragen.. ik zie het ook nog wel gebeuren dat je kan vragen maar niks krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Laatst online: 14:57
De eerste reisbemiddelaar - Wigwam - is inmiddels failliet, denk dat de Corona de nekslag heeft gegeven(?);

https://www.faillissement...t/1573078/wigwam-b-v.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

Roadman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:21:
[...]

In had jouw berichten inderdaad gelezen.
Daarom probeer ik het eerst via deze route, anders wellicht mijn eigen rechtsbijstand eens proberen.
Hou ons op de hoogte. Ik zit met een vergelijkbare situatie met CP en ook betaald via CC (Visacard weliswaar)

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Nou bericht terug van Sunweb nadat ik heb aangegeven dat de afspraak was dat onze vakantie terugbetaald zou worden
Bedankt voor je bericht, goed dat je dit aangeeft!

Ik heb je beide boekingsnummers doorgegeven aan de desbetreffende afdeling zodat zij hier voor je achteraan kunnen gaan.
Wij zullen kijken naar de mogelijkheid om je voucher voor Frankrijk alsnog uit te keren, dit kan enige tijd duren voordat hier duidelijkheid over is.

Ik ga er vanuit je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en wens je namens Sunweb een fijne dag!
Nu maar weer afwachtten. Over een paar weken maar weer eens bellen als er nog niets is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ThaAresX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:53:
Gisteren mail gestuurd dat ik de voucher niet accepteerde en alsnog mijn geld terug wilde.

En totaal verwacht, reageert de reisorganisatie met 'Wij doen niet aan terugbetalingen. We werken alleen met vouchers als tegoed'.

Zoals ik net al zei, was dit te verwachten maar het is bizar dat de reisorganisatie hier mee weg lijkt te komen.
Het is bizar dat ze denken dat ze ooit weer uit de crisis kunnen krabbelen als ze hun klanten zo benadelen dat ze vol met negatieve reviews op internet terecht komen.
Ik ben in mijn geval al een zwarte lijst aan het opstellen van organisaties waar ik niet meer zou boeken naar aanleiding van dit topic...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
kmf schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:15:
[...]

Het is bizar dat ze denken dat ze ooit weer uit de crisis kunnen krabbelen als ze hun klanten zo benadelen dat ze vol met negatieve reviews op internet terecht komen.
Ik ben in mijn geval al een zwarte lijst aan het opstellen van organisaties waar ik niet meer zou boeken naar aanleiding van dit topic...
Nou ja mijn eerste reactie was ook 'Ik boek niet meer bij deze partij...', maar toen ging ik nadenken. En inderdaad aan de hand van dit topic blijven er weinig organisaties over waar ik dan wel zou kunnen boeken. Ik zou persoonlijk er nog wel met gestrekt been in willen gaan richting de reisorganisatie maar hier thuis heerst de mening 'accepteer de voucher en krijg over 6 maanden je geld terug'...

Buiten de organisaties om, vind ik het ook redelijk schandalig dat de ACM hier niet strict toezicht op houd. Ik kan me niet inbeelden met de 2 maanden waarin vouchers worden uitgedeeld deze wanpraktijken nog niet zijn aangekaart bij de ACM en dus de verschillende reisorganisaties op de vingers heeft getikt.

Ik ga er nog een weekend over nadenken wat ik ga doen. Accepteren onder protest is nog het minst slechte alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik kan me vergissen, maar ik was onder de indruk dat je de vouchers niet hoefde te accepteren, en ook gewoon geld terug kon krijgen? Of is dat meer complex?

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
Virtuozzo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:29:
Ik kan me vergissen, maar ik was onder de indruk dat je de vouchers niet hoefde te accepteren, en ook gewoon geld terug kon krijgen? Of is dat meer complex?
Nee wat je stelt klopt ook gewoon.
Het complexe er aan is dat de reisorganisaties er echter maling aanhebben dit toe te passen omdat ze anders failliet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
ThaAresX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:22:
[...]

Nou ja mijn eerste reactie was ook 'Ik boek niet meer bij deze partij...', maar toen ging ik nadenken. En inderdaad aan de hand van dit topic blijven er weinig organisaties over waar ik dan wel zou kunnen boeken. Ik zou persoonlijk er nog wel met gestrekt been in willen gaan richting de reisorganisatie maar hier thuis heerst de mening 'accepteer de voucher en krijg over 6 maanden je geld terug'...

Buiten de organisaties om, vind ik het ook redelijk schandalig dat de ACM hier niet strict toezicht op houd. Ik kan me niet inbeelden met de 2 maanden waarin vouchers worden uitgedeeld deze wanpraktijken nog niet zijn aangekaart bij de ACM en dus de verschillende reisorganisaties op de vingers heeft getikt.

Ik ga er nog een weekend over nadenken wat ik ga doen. Accepteren onder protest is nog het minst slechte alternatief.
Ook dat "na 6 maanden je geld terug vragen" gaat niet werken. Dan zeggen ze ook gewoon weer dat ze er mee bezig zijn en dat dit langer kan duren dan je gewend bent van ze. En in de voorwaardes staat dan dat je binnen 12 maanden waarschijnlijk je geld terug krijgt....
Nee je vergist je niet. Maar reisorganisaties steken gewoon hun middelvinger naar je op en zeggen stap maar naar de rechter en geven je geen geld terug. Zo simpel is het

[ Voor 15% gewijzigd door thewizard2006 op 07-05-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ah, het verschil tussen recht hebben & krijgen dus.

Dat kan nog pijnlijk worden. Al is er risico tot faillissementen, de weg van rechtsbijstand lijkt mij dan toch een meer praktische dan als particulier partij zijn in dat soort situaties.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Virtuozzo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:39:
Ah, het verschil tussen recht hebben & krijgen dus.

Dat kan nog pijnlijk worden. Al is er risico tot faillissementen, de weg van rechtsbijstand lijkt mij dan toch een meer praktische dan als particulier partij zijn in dat soort situaties.
ACM en ministerie zeggen dat voucher een gedoogd alternatief is, veel rechtsbijstanden sluiten zich hier weer bij aan...

En een rechtsgang heeft waarschijnlijk ook niet veel zin, aangezien de reisbranche dan enkel voor vertragen, vertragen, vertragen gaat waardoor de kans groot is dat je je geld sneller terughebt via voucher dan rechtsgang ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
[...]

Beter een groene lijst maken, waar je wel kunt boeken. Ben je sneller klaar.

Even afgezien van het feit, dat ik de benarde positie van de reisorganisaties best begrijp, heb ik deze bedrijfstak principieel niet hoog zitten. Daarom knutsel ik eigenlijk al 30 jaar lang m'n vakanties zelf in elkaar. Sinds internet steeds meer ingeburgerd is geraakt, is het eenvoudiger geworden dan in de '90er jaren.
Ik heb 1 keer een all-incl reis geboekt (2 weken solo voor 700€) en vroeger een paar keer via ADAC appartementjes in Italie/Kroatie, maar met auto erheen. Nooit dure reizen en ver van tevoren veel geld betaald. Voor de corona-ellende nu, vond ik het risico altijd al hoog. Het faillissement van Thomas Cook eind vorig jaar bewees dat mijn wantrouwen gerechtvaardigt was. (de T.Cook gedupeerden krijgen nu hun geld van de duitse overheid!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Vanoverdegrens schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Even afgezien van het feit, dat ik de benarde positie van de reisorganisaties best begrijp, heb ik deze bedrijfstak principieel niet hoog zitten. Daarom knutsel ik eigenlijk al 30 jaar lang m'n vakanties zelf in elkaar. Sinds internet steeds meer ingeburgerd is geraakt, is het eenvoudiger geworden dan in de '90er jaren.
Ik heb 1 keer een all-incl reis geboekt (2 weken solo voor 700€) en vroeger een paar keer via ADAC appartementjes in Italie/Kroatie, maar met auto erheen. Nooit dure reizen en ver van tevoren veel geld betaald. Voor de corona-ellende nu, vond ik het risico altijd al hoog. Het faillissement van Thomas Cook eind vorig jaar bewees dat mijn wantrouwen gerechtvaardigt was. (de T.Cook gedupeerden krijgen nu hun geld van de duitse overheid!)
Ik deed dit voor een hoop vakanties inderdaad ook al zelf. Verschillende rondreizen met losse vluchten en overnachtingen enzo. Maar voor sommige type vakanties was het vaak én makkelijk én goedkoop. En laten we ook wel eerlijk zijn. Voorheen eigenlijk nooit problemen gehad met reisorganisaties. Maarja, als alles goed gaat......
Maar ga voor volgend jaar maar eens kijken of een wintersport vakantie ook gewoon los te regelen is (even afhankelijk van het gezeik met vouchers en terugbetalingen enzo). Vaak kan je vast wel apart een huisje/appartement en pisteticket regelen. Vraag is alleen of je voor een fatsoenlijk bedrag er kan zitten. Wellicht is dat antwoord gewoon ja en is het echt niet meer nodig voor dit soort partijen om er tussen te gaan zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door thewizard2006 op 07-05-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Vanoverdegrens schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:26:
[...]

ik vraag me af of het individueel regelen van je reis je hier zou hebben. als ik tripadvisor lees over hoe hotels en vliegtuigmaatschapijen omgaan met klanten...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@kmf Onderkomen betaal ik altijd ter plaatse, en de vluchten zijn nooit duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
thewizard2006 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:14:
Nou bericht terug van Sunweb nadat ik heb aangegeven dat de afspraak was dat onze vakantie terugbetaald zou worden

[...]

Nu maar weer afwachtten. Over een paar weken maar weer eens bellen als er nog niets is gebeurd.
Blijft toch bijzonder dat je een dag nadat je een betalingstermijn overschreden hebt je ze al aan de telefoon hebt (heb ik vorige maand gehad), maar dat het terug storten van geld maanden moet duren omdat men het 'druk' heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
voor mensen die een (betaalde) autohuur reservering bij Hertz hebben staan, even goed in de gaten houden.

Er is een (kleine/redelijke) kans dat Hertz (Global Holdings Inc.) op een faillissement gaat aansturen.
Komende 2 weken zullen er knopen doorgehakt gaan worden, vermoed ik

https://finance.yahoo.com...4OJbm5931DHcz5uHSmxtzYjZo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Volkomen correct, daarnaast mag je als consument ook de reis zelf annuleren bij situaties als deze. De reisbranche is echter zoveel mogelijk aan het graaien en lapt alle wetgevingen aan de laars. Behalve dan waar het gaat om de betalingsverplichting van de consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
alexbl69 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:25:
[...]

Blijft toch bijzonder dat je een dag nadat je een betalingstermijn overschreden hebt je ze al aan de telefoon hebt (heb ik vorige maand gehad), maar dat het terug storten van geld maanden moet duren omdat men het 'druk' heeft :).
Zou ze gewoon een voucher aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Roadman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Nee wat je stelt klopt ook gewoon.
Het complexe er aan is dat de reisorganisaties er echter maling aanhebben dit toe te passen omdat ze anders failliet zijn.
Het verhaal mbt failliet zijn als er terugbetaald moet worden, is daar ook feitelijk bewijs van? Wie heeft dat eigenlijk de wereld ingebracht?

Waarom kan een TUI of SunWeb niet gewoon geld lenen of de hotels niet betalen / geld terughalen bij hotels?

Deze bedrijven hebben zo'n gigantische machtspositie dat een hotel hier wel mee in moet gaan wil hij de komende jaren nog zijn kamers verhuren.

En daarnaast, waarom betaalt KLM betaalt reizigers in Israel wel terug na druk van consumentenorganisaties. Geeft toch te denken nietwaar?
Nederlandse klant krijgt voucher, maar in Israël betaalt KLM reissom wel meteen terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:41:
[...]

Het verhaal mbt failliet zijn als er terugbetaald moet worden, is daar ook feitelijk bewijs van? Wie heeft dat eigenlijk de wereld ingebracht?
Omdat een groot deel van hun kosten wel doorlopen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Waarom kan een TUI of SunWeb niet gewoon geld lenen of de hotels niet betalen / geld terughalen bij hotels?
Door nu geld terug te geven heb je dit jaar helemaal niets en volgend jaar kan het zo maar zijn dat we allemaal naar Texel of Renesse gaan. Met een voucher heb je gegarandeerde omzet, de klant bepaalt alleen in welke maand die in de administratie terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Om consumenten het geheugen van een goudvis hebben..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hier nog een interessant artikel over TUI en betaling van hotels (in Thailand in dit geval)

Hierin vraagt TUI om uitstel van betaling aan diverse hotels. Maar de quote of interest is:

"TUI usually collects money from customers. Hotels usually receive payment within 30-60 days after guests check out."

Bron: https://www.bangkokpost.c...oup-riles-up-local-hotels

Dus het verhaal hier in NL dat een voucher nodig is zodat men hotels kan betalen lijkt geen hout te snijden. Men houd dus het geld van de klant in EN verlaagt/vertraagd de betaling aan hotels. In Thailand zet men nu de overheid in om te onderhandelen voor de hotels. Als particulier doe je er verstandig aan om zulke tussenhandeleren in het vervolg niet meer te gebruiken maar gewoon direct bij een hotel te boeken.....

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als ik het zo lees ben ik blij dat we rechtstreeks bij de accommodatie in Spanje hebben geboekt. Deze storte zonder problemen de aanbetaling terug nadat we aangaven de boeking te willen annuleren. Wel rekenden ze 5% annuleringskosten wat ik op zich wel redelijk vind.

De overnachting bij de Efteling is helaas vergelijkbaar met de verhalen die ik hier lees. Je kunt mailen en bellen wat je wilt, het is of een terugbetaling (die naar zeggen meer dan 6 maanden op zich laat wachten, met risico dat je niets terug krijgt in geval van faillissement) of een voucher accepteren. Rechtsbijstand geeft aan dat een eventuele rechtzaak vermoedelijk ook langer dan een jaar gaat duren en het uberhaubt de vraag is hoe hier gerechtelijk tegenaan gekeken wordt.

Eerste reactie Efteling nadat wij aangaven niet akkoord te gaan met de voucher:
We begrijpen dat u graag de betaling teruggestort ziet. Graag geven we u wat meer informatie.

Met de voucher bent u altijd verzekerd van uw geld (de SGR staat garant), ook als de Efteling het straks niet meer kan terugbetalen.
U mag de voucher weigeren. Beseft u dan dat u minimaal 6 maanden op uw geld moet wachten. Betalingstermijn is veel langer op dit moment. En als we in de financiële problemen komen in die periode, dan staat u met lege handen. Het is eigenlijk een verzekering.
Later geld terugvragen kan! Wilt u alsnog geen gebruik maken van de voucher? Dan heeft u recht op terugbetaling van de volledige waarde van de voucher. Dit kan vanaf 1 jaar nadat u de voucher heeft geaccepteerd.
Vervolg reactie nadat we hebben aangegeven dat de voucher niet rechtmatig is en dat wij binnen 2 weken ons aankoopbedrag terug willen ontvangen:
Een terugbetaling op korte termijn is niet mogelijk. Dit zal op zijn vroegst over zes maanden kunnen. In dat geval vervalt de SGR-garantie omdat u dan de voucher weigert.

Het Ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van de SGR, die garant staat voor de Efteling Digitale Voucher, om bij annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze corona-voucher is SGR-garantie van toepassing.

Als u besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder, in deze de Efteling, die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na zes maanden na de uitgifte van de voucher.

Dit betekent dat de Efteling binnen zes tot twaalf maanden na afgifte van de Efteling Digitale Voucher de reissom zal restitueren wanneer u heeft aangegeven af te zien van gebruik van de voucher. Hiermee vervalt wel de garantie die door de SGR aan de waarde op het voucher is gekoppeld.

Indien u de voucher accepteert en u heeft deze na een jaar nog niet gebruikt, ontvangt u twaalf maanden na afgifte het bedrag retour. U kunt nu echter al uw aankomstdatum tot ver in 2021 aanpassen om te genieten van onze Wereld vol Wonderen. Wij nodigen u graag uit met ons contact op te nemen voor de mogelijkheden. Dat kan telefonisch via 0416-537777 (keuzemenu optie 1), of u kunt ons mailen via reserveringen@efteling.com.

Ziet u alsnog af van gebruik van de voucher, dan vragen wij u om ons uiterlijk in september 2020 een bericht te sturen. U mailt ons via reserveringen@efteling.com. Vermeld u daarbij uw reserveringsnummer en dat u afziet van gebruik van de Efteling Digitale Voucher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Roadman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Omdat een groot deel van hun kosten wel doorlopen misschien?
Die kosten kan je verminderen en kapitaal kan gewoon aangetrokken worden dmv aandelen uitgiftes of leningen.
sh4d0wman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 07:10:
Hier nog een interessant artikel over TUI en betaling van hotels (in Thailand in dit geval)

Hierin vraagt TUI om uitstel van betaling aan diverse hotels. Maar de quote of interest is:

"TUI usually collects money from customers. Hotels usually receive payment within 30-60 days after guests check out."

Bron: https://www.bangkokpost.c...oup-riles-up-local-hotels

Dus het verhaal hier in NL dat een voucher nodig is zodat men hotels kan betalen lijkt geen hout te snijden. Men houd dus het geld van de klant in EN verlaagt/vertraagd de betaling aan hotels. In Thailand zet men nu de overheid in om te onderhandelen voor de hotels. Als particulier doe je er verstandig aan om zulke tussenhandeleren in het vervolg niet meer te gebruiken maar gewoon direct bij een hotel te boeken.....
Dit komt ook overeen met de situatie bij het faillisement van Thomas Cook. Gasten die op dat moment op de bestemming waren werden tegengehouden door de hoteliers en 'gevraagd' om het verblijf in cash te betalen.
Uiteindelijk mocht Linda en haar vriendin vannacht nog wel hun kamer in. Maar ook zij moeten voor vannacht met een bewijs komen dat Thomas Cook gaat betalen. ”Mocht dat niet gebeuren dan staan wij gewoon op straat”, zucht Linda.
Bron

Dus het verhaal dat de grote reisburo's failliet gaan als ze moeten terugbetalen vanwege Corona is onwaarschijnlijk goed de wereld ingeholpen maar er zijn ook wel vragen bij te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 08-05-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
AP3X schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:32:
Als ik het zo lees ben ik blij dat we rechtstreeks bij de accommodatie in Spanje hebben geboekt. Deze storte zonder problemen de aanbetaling terug nadat we aangaven de boeking te willen annuleren. Wel rekenden ze 5% annuleringskosten wat ik op zich wel redelijk vind.

De overnachting bij de Efteling is helaas vergelijkbaar met de verhalen die ik hier lees. Je kunt mailen en bellen wat je wilt, het is of een terugbetaling (die naar zeggen meer dan 6 maanden op zich laat wachten, met risico dat je niets terug krijgt in geval van faillissement) of een voucher accepteren. Rechtsbijstand geeft aan dat een eventuele rechtzaak vermoedelijk ook langer dan een jaar gaat duren en het uberhaubt de vraag is hoe hier gerechtelijk tegenaan gekeken wordt.

Eerste reactie Efteling nadat wij aangaven niet akkoord te gaan met de voucher:

[...]

Vervolg reactie nadat we hebben aangegeven dat de voucher niet rechtmatig is en dat wij binnen 2 weken ons aankoopbedrag terug willen ontvangen:

[...]
Wat kun je eigenlijk met een voucher van De Efteling?

Als het alleen recht geeft op toegang tot het pretpark (en het niet gebruikt kan worden voor een ander uitje) snijdt het argument dat het voucher bescherming biedt bij faillissement namelijk geen hout. Zonder Efteling heb je ook niks aan een voucher waarmee je enkel toegang hebt tot de Efteling.

Als je wilt, stuur eens een aangetekende waarin je ze sommeert binnen 14 dagen te betalen :), Met als afsluiter 'Bij in gebreke blijven zal ik per omgaande een kort geding tegen u instellen waarvan de kosten voor uw rekening zijn.'

Een kaartje. Kleine moeite, groot plezier :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:23
Toch eens wat goed nieuws over de reissector.
Volgens dit persbericht bevriest de Sunweb group een jaar lang de prijzen bevriezen van geboekte vakanties.
Dus als mensen met een voucher die dezelfde reis boeken, zouden niet moeten bijbetalen, ook al zouden de hotel- en vluchtprijzen stijgen. Boek je een andere vakantie met de voucher, ga je een eventueel verschil wel moeten bijbetalen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Het verhaal mbt failliet zijn als er terugbetaald moet worden, is daar ook feitelijk bewijs van?
Yep, alleen niet publiekelijk.

Deze bedrijven hebben zo'n gigantische machtspositie dat een hotel hier wel mee in moet gaan wil hij de komende jaren nog zijn kamers verhuren.
Een TUI/Sunweb kan het neit terughalen bij de hotels omdat die ook niet zonder het geld kunnen.
Aangezien dan gewoon het hotel failliet gaat...
Want het hotel heeft nog steeds personeel etc te betalen.

En qua geld lenen, ja daarvoor willen ze dus 6 maanden tot een jaar de tijd hebben om dat te regelen, bedragen in deze omvang regel je niet in 1 week...
En daarnaast, waarom betaalt KLM betaalt reizigers in Israel wel terug na druk van consumentenorganisaties. Geeft toch te denken nietwaar?
Geeft vooral te denken over hoe iemand nergens iets van snapt..
Kleine hint : Orde van grootte...
Wolly schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:37:
[...]
Dus het verhaal dat de grote reisburo's failliet gaan als ze moeten terugbetalen vanwege Corona is onwaarschijnlijk goed de wereld ingeholpen maar er zijn ook wel vragen bij te stellen.
Wat voor vragen wil je erbij stellen? Er zijn gewoon minimale contracten tussen reisbureaus en vliegmaatschappijen en hotels. En die minimale contracten moeten ten allen tijde nageleefd worden en daar gaan ze dus failliet aan.

In wezen werkt de reisbranche grofweg als volgt :
- Er worden minimale contracten afgesloten, op basis hiervan komt een hotel op de site.
- Er worden bepaalde voorschotten betaald
- Normaliter gaan er meer mensen heen dan de minimale contracten voorschrijven (dit is een reden voor bijv overboeking etc, TUI heeft een contract voor 100 kamers, Sunweb heeft een minimaal contract voor 100 kamers, Sunweb komt nu met 200 kamers aanzetten dan is het onbekend of TUI die vol gaat maken oftewel die worden volgezet met Sunweb jklanten) en wordt er 60 tot 90 dagen na uitschrijving klant betaald.
- Einde seizoen vindt er nog een afrekening plaats van de minimale afspraken die niet gehaald zijn, normaliter is dit niet van toepassing omdat de klanten het wel gewoon al gehaald hebben.
alexbl69 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:38:
[...]
Als je wilt, stuur eens een aangetekende waarin je ze sommeert binnen 14 dagen te betalen :), Met als afsluiter 'Bij in gebreke blijven zal ik per omgaande een kort geding tegen u instellen waarvan de kosten voor uw rekening zijn.'

Tja, ik zou er niet teveel van verwachten. De reisbranche moet hierin zoveel mogelijk 1 blok blijven en zullen vast wel afspraken gemaakt hebben dat er een potje gemaakt wordt voor rechtzaken tegen leden.

Als er namelijk 1 rechter de voucher afkeurt dan heb je een precedent waar niet meer uit te komen is voor de hele branche. Oftewel er kan wel stil wat geld achter de schermen teruggegeven worden, maar niet op bedreigingen etc.
Arator schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:15:
Toch eens wat goed nieuws over de reissector.
Volgens dit persbericht bevriest de Sunweb group een jaar lang de prijzen bevriezen van geboekte vakanties.
Dus als mensen met een voucher die dezelfde reis boeken, zouden niet moeten bijbetalen, ook al zouden de hotel- en vluchtprijzen stijgen. Boek je een andere vakantie met de voucher, ga je een eventueel verschil wel moeten bijbetalen.
Tja ik ben benieuwd in hoeverre dit ook voor NL geldt, of dat het enkel BE is...
En op zich vind ik het een begin, alleen het is weer 1 bedrijf dat het aanbied en niet de totale branche.

En waarom het een begin is, dat is puur omdat nu een voucher in ieder geval niet aan waardeverlies leidt, waardoor het redelijk gelijk komt te staan met de wet dat je geld binnen 14 dagen terug moet krijgen.
Alsnog zie ik liever de wet uitgevoerd worden, maar in ieder geval is de voucher niet meer per definitie slechter dan de wet (als je dezelfde reis bij dezelfde operator wilt maken)
Ik denk dat de voucher een meerwaarde boven de wet moet hebben om ervoor te kiezen (wat dus minister en ACM etc zeggen, de klant mag ervoor kiezen). Oftewel het is een begin...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Wolly schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:37:

Die kosten kan je verminderen en kapitaal kan gewoon aangetrokken worden dmv aandelen uitgiftes of leningen.
"Gewoon"???
Wie gaat die lening verstrekken? Dat doet imo momenteel geen bank?
En interesse om nieuw uitgegeven aandelen te kopen, lijkt me zeer onwaarschijnlijk, gezien de koersen van de beursgenoteeerde organisaties.
Ze bedelen niet voor niets om staatsleningen!
Dit komt ook overeen met de situatie bij het faillisement van Thomas Cook. Gasten die op dat moment op de bestemming waren werden tegengehouden door de hoteliers en 'gevraagd' om het verblijf in cash te betalen.

Bron

Jij maakt daar uit op, dat de kas bij de reisorganisaties goed gevuld is, en ze makkelijk terugbetalen kunnen. Naief.

Ik maak hier uit op, dat flink wat reisorganisaties zich in een met Thomas Cook kort voor hun faillissement vergelijkbare situatie bevinden: ze zijn op sterven na dood (TUI aandeel koers bijv. duidt hierop)!
Zelfs met betalingsverplichtingen richting aanbieders ter plaatse, is de kas al vrijwel leeg!!!
Dan hebben deze reisorganisaties dus eigenlijk leningen bij hun klanten uitstaan, die die door middel van het leveren van de reizen worden terugbetaald. En de kosten van deze reizen worden door nieuwe klanten betaald. :o (beetje pyramidespelletje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-10 11:28
(jarig!)
Ook wij hebben een vakantie geboekt staan bij TUI. We zijn inmiddels al gebeld of we de vakantie willen omboeken naar een later tijdstip ik heb dit voor nu nog af gehouden. Wij bedenken ons nu op de optie om de 15% annuleringskosten te betalen in ons geval 312 euro. We hebben geen aanbetaling hoeven te doen wat dus erg krom voelt nu om een vakantie te annuleren en vervolgens 312 euro over te moeten maken ivm annulering. Wij moeten beslissen voor 14 mei anders verdubbelen de annuleringskosten zich. Ook twijfel ik om 'gewoon' niets te betalen maar is dat wel verstandig? Voucher vind ik geen optie alles is nog erg onzeker vertrek datum is 27 juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:38:
[...]

Wat kun je eigenlijk met een voucher van De Efteling?

Als het alleen recht geeft op toegang tot het pretpark (en het niet gebruikt kan worden voor een ander uitje) snijdt het argument dat het voucher bescherming biedt bij faillissement namelijk geen hout. Zonder Efteling heb je ook niks aan een voucher waarmee je enkel toegang hebt tot de Efteling.

De voucher kan gebruikt worden voor een overnachting, inclusief toegang tot het park. Wanneer de nieuwe boeking lager is dan de waarde van de voucher wordt het resterende bedrag omgezet in een tegoed bon die in het park gebruikt kan worden voor de aanschaf van een Pardoes knuffel ofzo :+

Die aangetekende brief is misschien wel een idee... kleine moeite. Maar er is nu al akkoord gegeven op de voucher (en is al actief op het Efteling account), dus ik denk sowieso te laat. Ze hebben ons al "in de pocket" :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ThaAresX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:22:
[...]

dat is wel een eerlijk antwoord. Ik denk dat ik vooral de tussenpartijen niet meer zal nemen.
Tja.. het is wel duidelijk waar de belangen liggen natuurlijk. Een heel bedrijfstak dat omvalt of een paar zeurende klantjes die misschien werkloos worden. Het tweede is minder meetbaar in de statistieken.
Vanoverdegrens schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:07:
@kmf Onderkomen betaal ik altijd ter plaatse, en de vluchten zijn nooit duur.
Niet elk onderkomen doet daar aan mee natuurlijk. Maar dat is weer afhankelijk van het type reis.

Puntje bij paaltje: in een normale situatie zal alles wel goed lopen. Laten we hopen dat deze situaties niet vaak voor gaan komen.
[...]

Waarom denk je dat ze de hotels betaald hebben? Die betalen na de reis. Enkel tickets moeten eerder voldaan worden, maar als die geannuleerd zijn door de vliegmaatschappij kost het de reisorganisatie ook niks.

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 08-05-2020 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

michaeltjeh1 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:05:
Ook wij hebben een vakantie geboekt staan bij TUI. We zijn inmiddels al gebeld of we de vakantie willen omboeken naar een later tijdstip ik heb dit voor nu nog af gehouden. Wij bedenken ons nu op de optie om de 15% annuleringskosten te betalen in ons geval 312 euro. We hebben geen aanbetaling hoeven te doen wat dus erg krom voelt nu om een vakantie te annuleren en vervolgens 312 euro over te moeten maken ivm annulering. Wij moeten beslissen voor 14 mei anders verdubbelen de annuleringskosten zich. Ook twijfel ik om 'gewoon' niets te betalen maar is dat wel verstandig? Voucher vind ik geen optie alles is nog erg onzeker vertrek datum is 27 juni
Mach in "Hoe gaan reisorganisaties om met geplande reizen"

Wij zouden een paar weken later vertrekken. Dit is mijn plan van aanpak :)

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

We hebben in januari al voor de laatste week van augustus geboekt. 12 juli moet het (volledig) bedrag betaald worden, nog geen aanbetaling gedaan vanwege vroegboekactie.

We vragen ons ook heel erg af hoe dat zal verlopen. Kans dat het in augustus alles weer "normaal" is achten we klein. Maar de toerismelanden en bijbehorende organisaties willen natuurlijk ook zsm weer functioneren.

Dus we hebben wel over nagedacht over scenario als 1)vlucht mogelijk is en 2) hotel ook open is, dat we dan wel gaan als familie.

We hebben toch geen interactie met anderen, in het zwembad en in het restaurant zal er afstand gehouden worden. Niks anders dan hier in NL eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex

codex

michaeltjeh1 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:05:
Je moet je rechten kennen. Je mag de betaling opschorten en hebt recht om de vakantie kosteloos te annuleren als je een pakketreis hebt geboekt. Dat de reisbranche je daar niet op wijst is een grote truc. Is het naar een risicogebied?

Mocht je wel op vakantie willen gaan, dan kun je ook de 3 weken voor vertrekdatum afwachten. Is het dan nog niet veilig in het gebied, dan beroep je jezelf op artikel 9.9 uit hun algemene voorwaarden, als zij niet voor je annuleren. Als dat niet het geval is schort je de betaling op overeenkomstig de wet of, als je wel wil gaan en het is weer veilig, betaal je de rest van de reis en ga je gewoon op vakantie.

Uiteraard moet je het zelf weten, maar dit met annuleringskosten is een grote truc. Ze willen het liefst dat jij annuleert, als iedereen dat doet en zij annuleren hun verplichtingen op de plaats van bestemming dan is het win-win voor hen. Met een beetje geluk kunnen ze zelfs jouw reis als last minute verkopen. Dan is het helemaal een win-win voor hen.

TUI biedt op mijn vertrekdatum,10 juni, nog reizen aan naar mijn bestemming. Dat daar een verbod geldt voor commerciële vluchten en als je al het land in weet te komen 2 weken in quarantaine moet vermelden ze er voor het gemak niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
Even een tegenbericht:
Vrienden van vrienden van ons (jawel) hebben bij Transavia een pakketreis naar Griekenland geboekt. Voor midden juni.

Die hebben nu te horen gekregen dat hun reis door gaat.

Ik ben heel benieuwd hoe ze dat nu al weten. Ik weet dat voor Griekenland begin juni de year-round hotels open gaan, en eind juni de seizoenshotels. Buitenrestaurants gaan vanaf 1 juni ook open en binnenrestaurants midden juni (dat is de planning tenminste).

Hebben zelf ook half juni een vliegreis naar Griekenland maar dan met Tui. Ben benieuwd of TUI hier gaat volgen of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:41
reemprive schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:06:
Mocht je wel op vakantie willen gaan, dan kun je ook de 3 weken voor vertrekdatum afwachten. Is het dan nog niet veilig in het gebied, dan beroep je jezelf op artikel 9.9 uit hun algemene voorwaarden, als zij niet voor je annuleren. Als dat niet het geval is schort je de betaling op overeenkomstig de wet of, als je wel wil gaan en het is weer veilig, betaal je de rest van de reis en ga je gewoon op vakantie.
Hele zinnige opmerking over dat artikel 9.9 uit de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen!
Voor de volledigheid hieronder het bewuste artikel:
Als zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving on- vermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, en is de reis nog niet aan- gevangen, dan kun je de overeenkomst kosteloos opzeggen en betaalt de organisator alle door jou vooruitbetaalde gelden terug. Je hebt in dit geval geen recht op schadevergoeding
Link: https://www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
kmf schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:19:
[...]
Tja.. het is wel duidelijk waar de belangen liggen natuurlijk. Een heel bedrijfstak dat omvalt of een paar zeurende klantjes die misschien werkloos worden. Het tweede is minder meetbaar in de statistieken.
Was het maar zo simplistisch, dan was het niet zo'n probleem.

Het probleem wat ik er voornamelijk in zie is dat de wet genegeerd wordt... En dat niemand daar iets mee doet.
De reisbranche plaatst zich gewoon even boven de wet alleen omdat ze mogelijk failliet gaan.
Wat zou er nu gebeuren als ze cocaine naar nederland gaan brengen om niet failliet te gaan, zullen we dat ook maar negeren? Of als de reisbranche straks stelt dat je wel naar je hotel kan gaan, maar dat er voor de terugvlucht even 1000 euro per persoon betaald moet worden, zullen we dat dan ook maar negeren?

Waar wil je stoppen met het boven de wet plaatsen? En voor wie geldt het nog meer? Mag nu elk bedrijf wat mogelijk failliet kan gaan de wet overtreden?
[...]
Waarom denk je dat ze de hotels betaald hebben? Die betalen na de reis. Enkel tickets moeten eerder voldaan worden, maar als die geannuleerd zijn door de vliegmaatschappij kost het de reisorganisatie ook niks.
Hotels krijgen wel gewoon voorschotten etc, en tickets betalen de vliegmaatschappijen pas na 12 maanden weer terug (als ze nog niet omgevallen zijn), oftewel dat kost de reisorganisatie 12 maanden cashflow + rente en dat doet wel pijn als je consumenten moet terugbetalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gomez12 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Yep, alleen niet publiekelijk.
Dus de gedupperde voucher-reiziger moet maar aannemen dat een reisorganisatie failliet gaat als de reiziger ze aan het afgesloten contract wil houden?
[...]

Een TUI/Sunweb kan het neit terughalen bij de hotels omdat die ook niet zonder het geld kunnen.
Aangezien dan gewoon het hotel failliet gaat...
Want het hotel heeft nog steeds personeel etc te betalen.
Lullig voor die hotels, maar wat heeft de reiziger daarmee te maken? Als de reisbranche weer opstart zullen er ook weer hotels bestaan. Laten we alsjeblieft niet doen alsof reisorganisaties het welzijn van deze hotels hoog in het vaandel hebben staan.
En qua geld lenen, ja daarvoor willen ze dus 6 maanden tot een jaar de tijd hebben om dat te regelen, bedragen in deze omvang regel je niet in 1 week...
Er zal inderdaad tijd overheen gaan om geld te regelen, gelukkig zal er ook geld in kas zitten aangezien alle leveranciers pas achteraf betaald worden?
Geeft vooral te denken over hoe iemand nergens iets van snapt..
Kleine hint : Orde van grootte...
Ah ja, dus we trekken landen voor op basis van aantal klanten? Smart move, tenzij je klanten uit andere landen een goed lange termijn geheugen hebben.
Wat voor vragen wil je erbij stellen? Er zijn gewoon minimale contracten tussen reisbureaus en vliegmaatschappijen en hotels. En die minimale contracten moeten ten allen tijde nageleefd worden en daar gaan ze dus failliet aan.

In wezen werkt de reisbranche grofweg als volgt :
- Er worden minimale contracten afgesloten, op basis hiervan komt een hotel op de site.
- Er worden bepaalde voorschotten betaald
- Normaliter gaan er meer mensen heen dan de minimale contracten voorschrijven (dit is een reden voor bijv overboeking etc, TUI heeft een contract voor 100 kamers, Sunweb heeft een minimaal contract voor 100 kamers, Sunweb komt nu met 200 kamers aanzetten dan is het onbekend of TUI die vol gaat maken oftewel die worden volgezet met Sunweb jklanten) en wordt er 60 tot 90 dagen na uitschrijving klant betaald.
- Einde seizoen vindt er nog een afrekening plaats van de minimale afspraken die niet gehaald zijn, normaliter is dit niet van toepassing omdat de klanten het wel gewoon al gehaald hebben.
Dank voor deze uitleg, het merendeel van de gelden wordt dus pas na de reis betaald aan de hotels. Vraag aan jou: Denk je dat Tui en Sunweb dit jaar ook de afgesproken gelden volledig zullen overmaken naar de hoteliers?
"Gewoon"???
Wie gaat die lening verstrekken? Dat doet imo momenteel geen bank?
En interesse om nieuw uitgegeven aandelen te kopen, lijkt me zeer onwaarschijnlijk, gezien de koersen van de beursgenoteeerde organisaties.
Ze bedelen niet voor niets om staatsleningen!
Koers staat volgens mij niet op 0, waarom zou een uitgifte niet kunnen? Er zijn bedrijven geweest die uitgiftes doen met een actuele koers van 10 cent. En anders verkopen ze toch gewoon de boot :X
Jij maakt daar uit op, dat de kas bij de reisorganisaties goed gevuld is, en ze makkelijk terugbetalen kunnen. Naief.

Ik maak hier uit op, dat flink wat reisorganisaties zich in een met Thomas Cook kort voor hun faillissement vergelijkbare situatie bevinden: ze zijn op sterven na dood (TUI aandeel koers bijv. duidt hierop)!
Zelfs met betalingsverplichtingen richting aanbieders ter plaatse, is de kas al vrijwel leeg!!!
Dan hebben deze reisorganisaties dus eigenlijk leningen bij hun klanten uitstaan, die die door middel van het leveren van de reizen worden terugbetaald. En de kosten van deze reizen worden door nieuwe klanten betaald. :o (beetje pyramidespelletje)
Misschien moet je even de redenen lezen waarom Thomas Cook failliet ging?

Hoge vaste lasten, daar heeft een Sunweb geen last van. TUI wel meer maar die is ook natuurlijk een maatje groter. Beide partijen zijn supergoed in de online business en hebben naar mijn weten geen dubieus management?

Heb je nog meer signalen behalve de beurskoers dat ze op sterven na dood zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• codex

codex

U123456 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Hele zinnige opmerking over dat artikel 9.9 uit de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen!
Voor de volledigheid hieronder het bewuste artikel:
[...]
Link: https://www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf
Ja, los van de reizersvoorwaarden is dit ook vastgelegd in het burgerwetboek:
https://www.navigator.nl/...176a83237cd479046743ea065

Zie lid 3.

Daarnaast is dit ook op Europees niveau vastgelegd:
https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32015L2302&from=NL

Zie punt 31, daar wordt de uitbraak van een ernstige ziekte zelf benoemd:
Zij dienen eveneens het recht te hebben de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een beëindigingsvergoeding te beëindigen wanneer onvermijdbare en buitengewone omstandigheden aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de pakketreis. Voorbeelden zijn oorlog of andere ernstige veiligheidsproblemen zoals terrorisme, grote gevaren voor de menselijke gezondheid zoals de uitbraak van een ernstige ziekte op de reisbestemming, of natuurrampen zoals overstromingen, aardbevingen of weersomstandigheden, waardoor veilig reizen naar de in de pakketreisovereenkomst overeengekomen bestemming onmogelijk is geworden.

Kortom, dit recht heb je gewoon. Reisorganisaties zijn zich hier zeer bewust van, ze proberen alleen met alle mogelijkheid dit in de doofpot te stoppen zodat reizigers die zich niet inlezen de annuleringskosten voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Wolly schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:46:
[...]
Dus de gedupperde voucher-reiziger moet maar aannemen dat een reisorganisatie failliet gaat als de reiziger ze aan het afgesloten contract wil houden?
In zoverre dat je altijd iets moet aannemen ja...
Kijk je kan als je het wilt heel veel van die stelling nazoeken en onderbouwen door alle jaarverslagen van de laatste 20 jaar door te gaan en die tot in het uiterste te volgen, je kan ook de minister en de ACM geloven.
Allen als jij achterover wilt gaan zitten en enkel janken, ja dan kan je het aannemen en stoppen met janken of je kan doorgaan met janken. Aangezien enig eigen onderzoek je vreemd is blijkbaar.
[...]
Lullig voor die hotels, maar wat heeft de reiziger daarmee te maken? Als de reisbranche weer opstart zullen er ook weer hotels bestaan. Laten we alsjeblieft niet doen alsof reisorganisaties het welzijn van deze hotels hoog in het vaandel hebben staan.
Ah, de ikke ikke ikke en de rest kan stikke mentaliteit.
Je stelt vragen, je krijgt antwoorden en dan ga je opeens je vragen veranderen naar wat het met jou te maken heeft? Aparte discussiemanier...
[...]
Er zal inderdaad tijd overheen gaan om geld te regelen, gelukkig zal er ook geld in kas zitten aangezien alle leveranciers pas achteraf betaald worden?
Lezen is blijkbaar moeilijk. Ik leg iets uit en uit mijn uitleg valt op geen enkele manier jouw statement te krijgen.
[...]
Ah ja, dus we trekken landen voor op basis van aantal klanten? Smart move, tenzij je klanten uit andere landen een goed lange termijn geheugen hebben.
Ah, dus als je niet iedereen kan helpen moet je maar niemand helpen...
[...]
Vraag aan jou: Denk je dat Tui en Sunweb dit jaar ook de afgesproken gelden volledig zullen overmaken naar de hoteliers?
Ja, alleen vermoed ik dat jij totaal geen idee hebt wat de afgesproken gelden zijn in dezen. En wat voor voorwaarden er aan hangen etc.
[...]
Koers staat volgens mij niet op 0, waarom zou een uitgifte niet kunnen? Er zijn bedrijven geweest die uitgiftes doen met een actuele koers van 10 cent. En anders verkopen ze toch gewoon de boot :X
...
Misschien moet je even de redenen lezen waarom Thomas Cook failliet ging?

Hoge vaste lasten, daar heeft een Sunweb geen last van. TUI wel meer maar die is ook natuurlijk een maatje groter. Beide partijen zijn supergoed in de online business en hebben naar mijn weten geen dubieus management?

Heb je nog meer signalen behalve de beurskoers dat ze op sterven na dood zijn?
Oprechte vraag, maar hoe oud ben jij? Want je manier van redeneren en vragen is gewoon het nivo van een 12-jarige.
"uitgifte doen tegen 10 cent", "verkopen ze toch gewoon de boot", claimen te weten waar sunweb geen last van heeft, maar TUI wel weer.
Pagina: 1 ... 12 ... 26 Laatste