Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22

HellBeast

Oh My GoT!

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:13:
Ik zie op de pagina van TUI klanten die boos zijn over de kosten van een vakantie in september t.o.v. hun geplande reis in mei. TUI geeft ook toe dat veel hoteleigenaren de prijzen van kamers omhoog gooien, waarschijnlijk ivm misgelopen inkomsten in deze tijd. Lastige situatie. Snap goed dat klanten zich genaaid voelen en snap dat TUI er weinig aan kan doen.
Marktwerking. Dat kon je zien aankomen. Dit zal ook nog wel even aanhouden, totdat de vouchers op zijn.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:15
HellBeast schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:18:
[...]
Marktwerking. Dat kon je zien aankomen. Dit zal ook nog wel even aanhouden, totdat de vouchers op zijn.
Dat denk ik ook. Als de kosten echt veel hoger liggen denk ik niet dat wij een voucher op gaan maken. Na een half jaar mag je alsnog je geld terug vragen was de regel geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Gomez12 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:03:
Ik heb even geen idee wat betogen in deze context betekent, aangezien vouchers etc altijd al toegestaan waren (als de klant ermee instemt mag je het ook in een andere vorm dan geld teruggeven, alleen als de klant staat op geld dan moet je volgens de wet geld geven, oftewel wat wordt er nu gedoogd).
Het zogenaamde 'gedogen' door de overheid is mijns inziens niets meer of minder dan het extra legitimiteit verschaffen aan de vouchers in de hoop dat meer mensen er genoegen mee nemen.

Zoals je terecht stelt is een voucher (of welke vorm van compensatie dan ook) al lang toegestaan zolang de klant ermee instemt.

Zou zeer verbaasd zijn als de overheid het enkel en alleen aanbieden van vouchers en weigeren geld terug te betalen zou gedogen. Want dat is tegen de wet.
Ik zie op de pagina van TUI klanten die boos zijn over de kosten van een vakantie in september t.o.v. hun geplande reis in mei. TUI geeft ook toe dat veel hoteleigenaren de prijzen van kamers omhoog gooien, waarschijnlijk ivm misgelopen inkomsten in deze tijd. Lastige situatie. Snap goed dat klanten zich genaaid voelen en snap dat TUI er weinig aan kan doen.
Kan me niet voorstellen dat TUI de kamerprijzen voor de septembervakanties niet al lang vast heeft liggen. Dit is mijns inziens dus enkel een truc om de eigen schade te beperken met als smoes 'de hoteleigenaren'.

De praktijk is dat de hoteleigenaren waarschijnlijk geen cent krijgen voor de hotelkamers die de komende weken/maanden niet gevuld worden, en ook geen extra geld voor kamers die later dit jaar wel gevuld worden. En volgend jaar accepteert TUI geen prijsverhoging want ze hebben het zo moeilijk.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
TUI kan er in zoverre iets aan doen dat ze of de voucher ruimer kunnen maken (te besteden bij elk SGR-lid voor 2 jaar bijv) of ze kunnen geld teruggeven.

Zeker in Europa is die corona voucher ook gewoon bij alle hotels etc bekend, oftewel die weten dondersgoed dat ze de verliezen enkel gedeeltelijk kunnen terughalen in de periode dat die voucher geldig is.
Als die periode voorbij is, dan kan de reiziger weer de hele wereld over en is er weer "normale" marktwerking waardoor je als hotel niet te duur kan zijn.
Enkel in de voucher-periode is de markt zo verstoord (men moet bij dezelfde organisatie boeken voor hetzelfde geld, oftewel zeer waarschijnlijk dezelfde bestemming) dat men hogere prijzen kan vragen.
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:20:
[...]
Dat denk ik ook. Als de kosten echt veel hoger liggen denk ik niet dat wij een voucher op gaan maken. Na een half jaar mag je alsnog je geld terug vragen was de regel geloof ik.
Let er wel op dat dit buiten de SGR garantie (geldig tot 1 juni) valt. Oftewel valt TUI op 2 juni om, dan heb je geen voucher meer en geld terug kan je ook vergeten,
alexbl69 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:27:
[...]
Het zogenaamde 'gedogen' door de overheid is mijns inziens niets meer of minder dan het extra legitimiteit verschaffen aan de vouchers in de hoop dat meer mensen er genoegen mee nemen.
Maar daarmee zetten ze zich in een hoek dat ze later niet kunnen zeggen dat mensen ook geld terug hadden kunnen vragen, en dat het de klant zijn eigen keuze was,
Zou zeer verbaasd zijn als de overheid het enkel en alleen aanbieden van vouchers en weigeren geld terug te betalen zou gedogen. Want dat is tegen de wet.
Dat je het toestaat (onder voorwaarden) ook al is het tegen de wet, dat is toch zo ongeveer de definitie van gedogen?
Wiet is nog steeds verboden in NL volgens de wet, het wordt alleen gedoogd.
[...]
Kan me niet voorstellen dat TUI de kamerprijzen voor de septembervakanties niet al lang vast heeft liggen. Dit is mijns inziens dus enkel een truc om de eigen schade te beperken met als smoes 'de hoteleigenaren'.
Kijk, de kamerprijzen van nu nog niet aangeboden vakanties die hoeven niet vast te liggen, maar voor alles wat je kan vinden op de TUI website liggen gewoon de prijzen vast.
En ik kan me niet voorstellen dat TUI het nu gewoon maar even accepteert als een hotel opbelt dat zij de prijs verhogen, dan zal TUI hetzelfde spelletje spelen als met de vouchers en zeggen dat het contract er is en dat men bij TUI volgende maand de prijzen gaat herzien etc. etc.
Puur zodat TUI in het gat winst kan maken.

[ Voor 46% gewijzigd door Gomez12 op 01-04-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
alexbl69 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:27:
[...]

De praktijk is dat de hoteleigenaren waarschijnlijk geen cent krijgen voor de hotelkamers die de komende weken/maanden niet gevuld worden, en ook geen extra geld voor kamers die later dit jaar wel gevuld worden. En volgend jaar accepteert TUI geen prijsverhoging want ze hebben het zo moeilijk.
Ja denk je? Nou ja, wat ik zeg; als de prijzen echt veel hoger liggen dan gebruik ik mijn voucher niet en wacht ik wel tot ik het geld terug kan krijgen (over 6 maanden). Dan maar een jaartje op vakantie in Tuinesië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het zal ook nu redelijk doorkabbelen in de reisbranche, als straks vanaf juni / juli blijkt dat er geen zomervakanties uitgevoerd kunnen worden zal het snel gaan met onvrede over de vouchers verwacht ik.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:50:
[...]

Ja denk je? Nou ja, wat ik zeg; als de prijzen echt veel hoger liggen dan gebruik ik mijn voucher niet en wacht ik wel tot ik het geld terug kan krijgen (over 6 maanden). Dan maar een jaartje op vakantie in Tuinesië.
Totaal offtopic vraagje, maar zijn er eigenlijk sites als de tweakers pricewatch die grafiekjes maken van reizen over tijd oid? Zodat je kan zien of het duurder of goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Ik boek al een tijdje niet meer bij reisorganisaties, maar rechtstreeks bij de verhuurder zelf. Dit levert natuurlijk wel een risico op voor mijzelf, echter zie ik dat veel verhuurders erg coulant zijn.
  • Denemarken - een huisje geboekt via een Deens tussenbureau en daar krijg ik een voucher
  • Spanje - voor het huisje in Noord-Spanje tijdens de zomervakantie krijg ik al het geld terug
Netjes geregeld al zeg ik hetzelf. Hoor helaas ook veel schrijnende verhalen in mijn omgeving. HomeAway schijnt een drama te zijn als je daar een boeking had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Booking.com is niet veel beter hoor. Geld weg. Was maar lullig 125, dus eigenlijk niet de moeite waard.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gomez12 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:00:
[...]

Totaal offtopic vraagje, maar zijn er eigenlijk sites als de tweakers pricewatch die grafiekjes maken van reizen over tijd oid? Zodat je kan zien of het duurder of goedkoper is?
Is heel lastig verwacht ik, wat wil je vergelijken, accomodatie, vluchten, totaalplaatje ?
Teveel variabelen, want 1 dag eerder/later vertrekken levert al andere reidsdagen op, dus andere vluchten, andere prijzen etc andere luchthaven is andere prijzen.... Daarnaast zijn zeker vluchten dagprijzen, soms veranderen ze nog sneller aan de hand van geboekte stoelen en tijdstip tot vertrek.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

ZeRoC00L schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:55:
[...]

Is heel lastig verwacht ik, wat wil je vergelijken, accomodatie, vluchten, totaalplaatje ?
Teveel variabelen, want 1 dag eerder/later vertrekken levert al andere reidsdagen op, dus andere vluchten, andere prijzen etc andere luchthaven is andere prijzen.... Daarnaast zijn zeker vluchten dagprijzen, soms veranderen ze nog sneller aan de hand van geboekte stoelen en tijdstip tot vertrek.
Dat klopt, je kunt alleen per individuele boeking naar dezelfde bestemming en dezelfde tijdsduur de kosten vergelijken en zelfs dat is niet helemaal accuraat, want mei is een andere periode dan september. De prijzen fluctueren sowieso al flink van reizen. Maar dat het nu zoveel duurder wordt is natuurlijk geen verassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

ZeRoC00L schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:27:
Zie verschillende blazen dat ze geen voucher accepteren, iemand dit al aangekaart en ipv een voucher geld terug gekregen ?
Ja, aangekaart. Het wordt genegeerd, er wordt niet eens ingegaan op mijn verzoek om de voucher te weigeren en mijn geld terug te geven. Ik krijg alleen een mail met een standaard "voucher antwoord".

Overlegd met de vrouw. We kunnen het geld wel missen (uiteraard, want we hadden al een reis geboekt) dus we spelen het spelletje wel mee. Over een half jaar komt er een nieuw verzoek tot terugbetalen.
Ik heb geen zin om het hard te spelen met de kans mijn eigen glazen in te gooien. Zeker nu de overheid dit alles gedoogd.

Ik had graag gezien dat ze zich gewoon aan de wet zouden houden, helaas schijnen ze dat niet te hoeven en wordt deze constructie gedoogd. Ik ga ook niet naar de rechter, ik acht de kans niet zo groot dat de rechter het reisbureau verplicht zich aan de wet te houden, daarbij is het zonde van het geld als ik weet dat ik het over een half jaar sowieso terugkrijg.

Ergens voel ik in mijn onderbuik dat ik het geld kwijt ben, linksom of rechtsom. Ik geloof er helemaal niets van dat ik voor hetzelfde geld op vakantie kan of dat ze het geld überhaupt gaan terugbetalen. Ergens worden 'we' genaaid, we weten alleen nog niet precies waar en voor hoeveel.

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 01-04-2020 13:54 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 19:35
St@m schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:50:
[...]

Ja, aangekaart. Het wordt genegeerd, er wordt niet eens ingegaan op mijn verzoek om de voucher te weigeren en mijn geld terug te geven. Ik krijg alleen een mail met een standaard "voucher antwoord".

Overlegd met de vrouw. We kunnen het geld wel missen (uiteraard, want we hadden al een reis geboekt) dus we spelen het spelletje wel mee. Over een half jaar komt er een nieuw verzoek tot terugbetalen.
Ik heb geen zin om het hard te spelen met de kans mijn eigen glazen in te gooien. Zeker nu de overheid dit alles gedoogd.

Ik had graag gezien dat ze zich gewoon aan de wet zouden houden, helaas schijnen ze dat niet te hoeven en wordt deze constructie gedoogd. Ik ga ook niet naar de rechter, ik acht de kans niet zo groot dat de rechter het reisbureau verplicht zich aan de wet te houden, daarbij is het zonde van het geld als ik weet dat ik het over een half jaar sowieso terugkrijg.

Ergens voel ik in mijn onderbuik dat ik het geld kwijt ben, linksom of rechtsom. Ik geloof er helemaal niets van dat ik voor hetzelfde geld op vakantie kan of dat ze het geld überhaupt gaan terugbetalen. Ergens worden 'we' genaaid, we weten alleen nog niet precies waar en voor hoeveel.
Same here. Via email en twitter laten weten dat ik niet akkoord ga en ze met iets anders moeten komen. Heb alleen een standaard reactie gekregen die door iedere medewerker erin wordt gekopieerd (Sunweb). Dit is inmiddels weer een week geleden en niks meer vernomen sinds dien.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

St@m schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:50:
[...]

Wanneer het bij mij aan de orde komt, dan leg ik het bij mijn rechtsbijstandsverzekering neer. Kijken wat die ervan vinden. Op zich ben ik wel geïnteresseerd wat die gaan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

HellBeast schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:11:
[...]

Wanneer het bij mij aan de orde komt, dan leg ik het bij mijn rechtsbijstandsverzekering neer. Kijken wat die ervan vinden. Op zich ben ik wel geïnteresseerd wat die gaan zeggen.
Ik ben benieuwd. Voor het eerst sinds jaren geen rechtsbijstand meer :P :X Als de nood echt aan de man komt maak ik gebruik van de on-demand diensten van mijn werkgever. Maar om nu al de fee te gaan betalen voor een vraag waar ik stiekem het antwoord wel op weet vind ik wat zonde van het geld.

[ Voor 12% gewijzigd door St@m op 01-04-2020 14:15 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

St@m schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:13:
[...]

Ik ben benieuwd. Voor het eerst sinds jaren geen rechtsbijstand meer :P Als de nood echt aan de man komt maak ik gebruik van de on-demand diensten van mijn werkgever.
Vaak loopt het flauw af. Daarmee bedoel ik dat de rechtsbijstandsverzekeraar de schade vergoed om de kosten niet hoger op te laten lopen dan de baten. Dus de verzekeraar zal eerder mij 1500 euro uitkeren, dan dat er een advocaat 18 uur mee bezig is. Heb helaas al meerdere keren rechtsbijstand moeten claimen. Sterker nog, er loopt nu nog een zaak. (zoontje van toen nog 6 had een klimongeluk gehad bij een klimpark door ondeugelijk materiaal.).

Ik heb mijn rechtsbijstandverzekering er al 50x uit in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:19
Zou een voucher die bij alle reisorganisaties inwisselbaar is een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:16

Standeman

Prutser 1e klasse

HellBeast schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:18:
[...]

Vaak loopt het flauw af. Daarmee bedoel ik dat de rechtsbijstandsverzekeraar de schade vergoed om de kosten niet hoger op te laten lopen dan de baten. Dus de verzekeraar zal eerder mij 1500 euro uitkeren, dan dat er een advocaat 18 uur mee bezig is. Heb helaas al meerdere keren rechtsbijstand moeten claimen. Sterker nog, er loopt nu nog een zaak. (zoontje van toen nog 6 had een klimongeluk gehad bij een klimpark door ondeugelijk materiaal.).

Ik heb mijn rechtsbijstandverzekering er al 50x uit in ieder geval.
Maar als de rechtsbijstandverzekerjong iedereen gaat compenseren voor hun reis, dan is de verzekeraar zo failliet :p

Imo is er wel kans dat het wel serieus opgepakt gaat worden omdat er vast nog wel meer klanten waar hun reis niet door gaat.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Standeman schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:03:
[...]

Maar als de rechtsbijstandverzekerjong iedereen gaat compenseren voor hun reis, dan is de verzekeraar zo failliet :p

Imo is er wel kans dat het wel serieus opgepakt gaat worden omdat er vast nog wel meer klanten waar hun reis niet door gaat.
Dat klopt, dan is het een groter probleem dan een alleen voor een individu. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

HellBeast schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:10:
[...]

Dat klopt, dan is het een groter probleem dan een alleen voor een individu. :o
En dus?? Je wilt je probleem bij andere mensen neerleggen? B.v. belastingbetaler en/of verzekerden van die maatschappij?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Cyberpope schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:09:
[...]

En dus?? Je wilt je probleem bij andere mensen neerleggen? B.v. belastingbetaler en/of verzekerden van die maatschappij?
Ik weet niet waar je nu op reageert, maar wat ik zeg is dat als bij mijn rechtsbijstandverzekering meerdere mensen met hetzelfde probleem zich melden dat het niet meer om 1 geval gaat. Wat heeft dat met belastingbetalers te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:22

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik heb gisteren contact gehad met de Vakantiediscounter. Voor degene voor wie dit nog niet bekend is, ik heb een huwelijksreis gepland staan voor 10 juni, locatie Zanzibar.

Nu wordt het helemaal mooi, zowel de Vakantiediscounter als TUI geven aan nu al te weten dat de reis geen doorgang kan vinden. Echter, omdat de annuleringen nogal een rompslomp zal ik 4 weken voor vertrekdatum dit pas officieel ontvangen. Het verzoek is toch 6 weken voor vertrekdatum het volledige bedrag over te maken, ik krijg dan een voucher. Ik gaf aan dit niet te willen, in dat geval moet ik het overmaken en kan ik na 6 maanden het bedrag terug verwachten. Ik loop dan wel het risico het nooit terug te ontvangen gezien de SGR dekking alleen geldt voor het voucher.

Ik ga hier absoluut niet meer akkoord, feitelijk zeggen zij nu al dat ze de vakantie gaan annuleren maar willen toch graag mijn geld ontvangen als een soort tijdelijke lening. Vandaag eens kijken of ik een goede jurist kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@reemprive geeft TUI aan dat de reis van 10 juni niet door gaat? Onze huwelijksreis staat gepland op 23 mei, ook bij TUI, maar ik heb nog niks gehoord. Op de site van TUI zie ik dat tot nu toe de reizen tot 11 mei zijn geannuleerd. Die ontvangen dus een voucher. Mensen die later vertrekken nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
De juristen worstelen met dit vraagstuk. Enerzijds is een virus, een aardbeving etc een natuurramp etc die niet wordt gedekt en overmacht oplevert. Maar zo simpel ligt het ook weer niet. De reisorganisaties had wellicht meer kunnen doen om dit te voorkomen, eerder handelen en geen reizen aanbieden of bijvoorbeeld de reis verplaatsen of iets anders kunnen aanbieden.

Dat je geen geld of vergoeding krijgt is niet zo simpel te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:57:
@reemprive geeft TUI aan dat de reis van 10 juni niet door gaat? Onze huwelijksreis staat gepland op 23 mei, ook bij TUI, maar ik heb nog niks gehoord. Op de site van TUI zie ik dat tot nu toe de reizen tot 11 mei zijn geannuleerd. Die ontvangen dus een voucher. Mensen die later vertrekken nog niet.
Ik heb zowel met TUI als de Vakantiediscounter gesproken, beide geven aan dat de kans dat mijn reis doorgaat nihil is. Aangezien ik nog niks betaald heb ga ik dat uiteraard ook niet doen. Maar volgens mij kan ik zelf annuleren obv artikel 9.9, al heb ik liever dat zij annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Strikt genomen hebben zij een beroep op overmacht en ik zou zeker niet betalen. Sue me zou ik zeggen want ze leveren niet en dat ze daar een reden voor hebben zou ik geen boodschap aan hebben. Indien het hoog oploopt kun je altijdnog proberen een deal te maken. Maar zo ff betalen, nee...

[ Voor 20% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:03:
Strikt genomen hebben zij een beroep op overmacht en ik zou zeker niet betalen. Sue me zou ik zeggen want ze leveren niet en dat ze daar een reden voor hebben zou ik geen boodschap aan hebben
Dit dus. Zij hebben nu al aangegeven naar alle waarschijnlijkheid niet te kunnen leveren maar willen alsnog dat ik de volledige reissom over maak. De gesprekken zijn opgenomen dus het laat geen ruimte voor interpretatie. Ik snap dat er, in geval van een aanbetaling, gekozen kan worden voor een voucher. Alleen in deze situatie, ik ga toch niet, als ik nog geen betaling heb verricht, alsnog de volledige reissom overmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:56
Verkeerd

[ Voor 82% gewijzigd door Aggressor op 02-04-2020 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
reemprive schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:10:
[...]

Dit dus. Zij hebben nu al aangegeven naar alle waarschijnlijkheid niet te kunnen leveren maar willen alsnog dat ik de volledige reissom over maak. De gesprekken zijn opgenomen dus het laat geen ruimte voor interpretatie. Ik snap dat er, in geval van een aanbetaling, gekozen kan worden voor een voucher. Alleen in deze situatie, ik ga toch niet, als ik nog geen betaling heb verricht, alsnog de volledige reissom overmaken?
Ja precies dat is wat ik bedoel dat ze een reden hebben voor overmacht en jij strikt genomen wellicht niet. ik zou het toch niet betalen en je ook op overmacht beroepen omdat je niet mag reizen. Dus jij kan er ook niets aan doen. Dat is ook overmacht, de coronatesten zijn verder ook op en je moet je sowieso binnen blijven als je ziek bent.

De verzekering vergoedt dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:00:
De juristen worstelen met dit vraagstuk. Enerzijds is een virus, een aardbeving etc een natuurramp etc die niet wordt gedekt en overmacht oplevert. Maar zo simpel ligt het ook weer niet. De reisorganisaties had wellicht meer kunnen doen om dit te voorkomen, eerder handelen en geen reizen aanbieden of bijvoorbeeld de reis verplaatsen of iets anders kunnen aanbieden.

Dat je geen geld of vergoeding krijgt is niet zo simpel te zeggen.
Deze crisis is zeker (een bepaalde mate) van overmacht. Maar het dwingen om mensen te laten betalen voor een reis waarvan je vrijwel zeker weet dat deze niet door kan gaan is op z'n minst laakbaar.

Vakantiediscounter en TUI zullen dit waarschijnlijk niet schriftelijk bevestigen, want dat verzwakt hun positie.

Misschien dat een bankgarantie een optie is? Gebeurt zakelijk wel eens, maar weet niet of dat hier ook kan.

Mijn zus zit met haar gezin ook in een lastig parket. Geboekt bij Centerparcs voor de meivakantie. Nu hebben ze een mail gekregen dat Centerparcs op 29 april weer opengaat en of ze dus maar even willen betalen. Indien de reis niet doorgaat krijgen ze..... yep.

Ze willen er natuurlijk niet meer naartoe, waarschijnlijk is alleen het supermarktje open en zit je dus de hele dag in je huisje.

Heb ze geadviseerd om de annuleringskosten van 30% maar te slikken om er vanaf te zijn. Een voucher is waardeloos, aangezien ze met kleine kinderen aan de vakanties vastzitten en de prijzen in de geldigheidsduur van die vouchers mijns inziens dus zeker 30% hoger zullen zijn in die vakanties.
reemprive schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:10:
[...]
De gesprekken zijn opgenomen dus het laat geen ruimte voor interpretatie. Ik snap dat er, in geval van een aanbetaling, gekozen kan worden voor een voucher. Alleen in deze situatie, ik ga toch niet, als ik nog geen betaling heb verricht, alsnog de volledige reissom overmaken?
Dat opnemen is een hele goede d:)b.

[ Voor 11% gewijzigd door alexbl69 op 02-04-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ik zou me ook op overmacht beroepen en niets betalen. Ik ben jurist, geen orakel, maar hoe kan je naar een dicht park gaan?

Ze proberen het gewoon hoor want ze lijden forse schade en die willen ze graag verhalen. Niet in mee gaan. Rechtbank is gesloten voorlopig.

[ Voor 36% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:17
alexbl69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:14:
[...]
Mijn zus zit met haar gezin ook in een lastig parket. Geboekt bij Centerparcs voor de meivakantie. Nu hebben ze een mail gekregen dat Centerparcs op 29 april weer opengaat en of ze dus maar even willen betalen. Indien de reis niet doorgaat krijgen ze..... yep.

Ze willen er natuurlijk niet meer naartoe, waarschijnlijk is alleen het supermarktje open en zit je dus de hele dag in je huisje.

Heb ze geadviseerd om de annuleringskosten van 30% maar te slikken om er vanaf te zijn. Een voucher is waardeloos, aangezien ze met kleine kinderen aan de vakanties vastzitten en de prijzen in de geldigheidsduur van die vouchers mijns inziens dus zeker 30% hoger zullen zijn in die vakanties.
Ook ik had een reis bij centerparcs geboekt (juni) en nog alleen de aanbetaling van 30% voldaan. Het rest bedrag zou ik moeten overmaken om vervolgens een voucher te krijgen voor het hele bedrag als de geplande vakantie niet door zou kunnen gaan.

Het restbedrag heb ik niet overgemaakt maar om niet mijn aanbetaling kwijt te raken heb ik mijn vakantie gratis laten omboeken. (dus niet die 50 euro betaald die in hun voorwaarden staan)

Nu heb ik een weekend staan waar ik maar 100 euro bij moest betalen. Aangezien ik die aanbetaling anders kwijt zou zijn heb ik nu dus een vakantie voor slechts "100 euro"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Zojuist geplaatst op de NOS site:
EU-commissaris: voucher kan alleen als klant ermee instemt
Dus dat betekend dat sommige reisorganisaties even buiten hun boekje hebben geplast. Let wel: het betekend niet dat het accepteren van een voucher niet alsnog de verstandigste keuze kan zijn, dat kan soms wel zo zijn nl, maar dat betekend niet dat je zomaar alles hoeft te accepteren.

Edit: zie post hieronder. blijkbaar met enige beperking tot luchtvaartmaatschappijen. niet helemaal goed gelezen dus door mij, mea culpa :X

[ Voor 15% gewijzigd door Indoubt op 02-04-2020 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
Dit gaat alleen over luchtvaartmaatschappijen:
EU-commissaris: voucher kan alleen als klant ermee instemt

Luchtvaartmaatschappijen die klanten tegoedbonnen aanbieden voor een geannuleerde vlucht, mogen dit alleen doen als de klant ermee akkoord gaat. Dat zegt eurocommissaris Adina Valean van Transport in een verklaring. "Als de de klant geen voucher, of een andere oplossing wil accepteren, dan moet het bedrijf de aankoop terugbetalen."

Verschillende consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, hebben kritiek op voucherregelingen van luchtvaartmaatschappijen. De Consumentenbond wil dat de de overheid garantstaat voor het geval een maatschappij failliet gaat.

KLM zegt tegen persbureau Bloomberg dat klanten hun geld terugkrijgen als de tegoedbonnen niet worden gebruikt na een jaar. Het is niet bekend voor welk bedrag KLM vouchers heeft uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik vind het wel gek dat de reisorganisatie verwacht dat je de volledige reissom betaalt terwijl de reis naar alle waarschijnlijkheid niet door gaat. Wees dan als bedrijf ook wat soepeler en zet die betaaltermijn wat korter op vertrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 19:21
Bij TUI hebben ze al wel wat aangepast over geld terug.
Q: Mijn rechtsbijstand verzekering geeft aan dat ik de voucher niet aan hoef te nemen. Graag wil ik dus geld terug voor mijn annulering.
A: Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De coronacrisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona- voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties. De Corona voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; indien u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

inTIMidate schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:43:

[...]
TUI weet zelf ook wel dat dit geen stand houdt in een rechtbank. Net even het Juridisch Loket gesproken, in mijn specifieke situatie adviseren zij mij ook het bedrag niet over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Laatst online: 11-10 19:21
Ik heb zelf een reis gepland staan voor 28 mei, geboekt bij D-reizen en als touroperator TUI.
Ik heb al een aanbetaling gedaan van €2,50 maar moet de rest voor donderdag 9 april 2020 voldoen.

De reis is nog niet geannuleerd.

Als ik zou betalen dan ga ik dat via mijn N26 mastercard (debit) doen. Ik heb met N26 gechat en ze kunnen via een dispute de transactie ongedaan maken. Dan moet je wel bewijs van de annulering hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

alexbl69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:14:
Als er nu in deze situatie wordt gezegd dat ze 29 april welkom zijn om van het park en etc te genieten, dan zou ik stellen (en vooraf afspreken) dat er dan geen sprake meer kan zijn van overmacht als het dan de 30e alsnog gedeeltelijk of geheel dicht zou zijn. Het is immers duidelijk dat de kans zeer aanwezig is dat het niet 'business as usual' gaat zijn...

Als ze dan niet kunnen leveren is dat aan hen. Geld terug etc.

Al vind ik ook dat we -waar financieel mogelijk- vooral voor de vouchers moeten gaan, samen allemaal de crisis doorkomen etc. Niemand in NL heeft er wat aan als veel van dergelijke bedrijven omvallen. Maar misschien ben ik gek, ik heb uit principe mn sportschoolabo door laten lopen ondanks dat ik er al maanden niet meer kwam en 'normaal' nu zou hebben opgezegd :o

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

inTIMidate schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:53:
Ik heb zelf een reis gepland staan voor 28 mei, geboekt bij D-reizen en als touroperator TUI.
Ik heb al een aanbetaling gedaan van €2,50 maar moet de rest voor donderdag 9 april 2020 voldoen.

De reis is nog niet geannuleerd.

Als ik zou betalen dan ga ik dat via mijn N26 mastercard (debit) doen. Ik heb met N26 gechat en ze kunnen via een dispute de transactie ongedaan maken. Dan moet je wel bewijs van de annulering hebben.
Goede keuze, ik ga dat doen met American Express mocht ik toch gedwongen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
inTIMidate schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:43:

[...]
Nu zeggen ze een jaar, kan mij echt heugen dat er 6 maanden stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 13:58
St@m schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:16:
[...]

Ja, dat klopt ook. Ik heb mijn voucher geweigerd en mijn geld teruggevraagd. Wordt gewoon keihard genegeerd.
Hier ook. Ik heb Corendon ook verzocht de voorwaarden aan te passen, bijvoorbeeld recht op geld teruggave na 6 of 12 maanden, maar ook dat is geweigerd. Voor de geïnteresseerden, de huidige voorwaarden: https://images.corendon.n...er14_%20maart_%202020.pdf

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Taigu schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:14:
[...]
Hier ook. Ik heb Corendon ook verzocht de voorwaarden aan te passen, bijvoorbeeld recht op geld teruggave na 6 of 12 maanden, maar ook dat is geweigerd. Voor de geïnteresseerden, de huidige voorwaarden: https://images.corendon.n...er14_%20maart_%202020.pdf
Dit is volstrekt illegaal en je hoeft dit nooit te accepteren.

Wat TUI doet is goed, 1 jaar en daarna geld terug. Wat Corendon doet is fout en zet de hele branche in een kwaad daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 21:57
Wij gaan/zouden 24 mei voor een maand naar Amerika. Mijn vrouw werkt als verpleegkundige in het ziekenhuis en hebben annulerings verzeker bij Univé.

Dat geeft ons op dit moment meerdere keuzes.

Omboeken reactie onze reisbureau:

Op dit moment kan ik nog niet alle onderdelen voor jullie berekenen. De tarieven van de camper zijn voor 2021 al wel bekend. De vluchten kunnen wij ca. 11 maanden van te voren berekenen, de hotelovernachting ongeveer 12 maanden van te voren. De camper kunnen wij kosteloos omboeken naar de nieuwe data. Ook de verzekering kunnen wij kosteloos omzetten naar de nieuwe data. De vluchten kunnen wij ook omboeken naar de nieuwe data. Hier betalen jullie alleen het eventuele tariefverschil voor. Ditzelfde geldt ook voor de hotelovernachting. Of en zo ja hoeveel tariefverschil dit zal zijn, kan ik op dit moment dus nog niet voor jullie berekenen. Dit kan ik ongeveer 11 maanden van te voren voor jullie berekenen.

Annuleren Univé:
Mocht Amerika visum plicht verder opschorten betaald Univé annulerings kosten.

Werkgever:
Ziekenhuis heeft aangegeven dat ze overdenken om alle verloven in te trekken en reizen naar buitenland zijn op dit moment tot 1 juni verboden.

Wij willen Opzich volgend jaar wel heen. Dus omboeken is een optie. Maar groot risico op extra kosten. Nu afwachten en mogelijkheid tot annuleren via verzekering lijkt mij de beste optie. Maakt ons vrij in keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Tito129 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:37:
...

Wij willen Opzich volgend jaar wel heen. Dus omboeken is een optie. Maar groot risico op extra kosten. Nu afwachten en mogelijkheid tot annuleren via verzekering lijkt mij de beste optie. Maakt ons vrij in keuzes.
Daar heb ik ook over na zitten te denken. Als ze kunnen garanderen dat ik volgend jaar rond dezelfde tijd dezelfde reis kan maken zou ik dat prima vinden. Er is alleen één addertje onder het gras en dat is dat ze niet failliet moeten gaan in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
alexbl69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:31:
[...]

Dit is volstrekt illegaal en je hoeft dit nooit te accepteren.

Wat TUI doet is goed, 1 jaar en daarna geld terug. Wat Corendon doet is fout en zet de hele branche in een kwaad daglicht.
Wat TUI doet is ook niet goed. Site van de consumentenbond en reisbrancheorganisatie ANVR zegt het volgende:
Recht op geld terug
Je mag een corona-voucher weigeren bij een geannuleerde reis en geld terugvragen. Ook als je al een voucher hebt geaccepteerd, mag je vervolgens toch nog geld terugvragen. Bijvoorbeeld als je toch geen gebruik wil of kan maken van de voucher. Je kunt vanaf 6 maanden nadat je de voucher kreeg je geld terugvragen. Bij sommige reisaanbieders kan dit misschien al eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Standeman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:43:
[...]

Daar heb ik ook over na zitten te denken. Als ze kunnen garanderen dat ik volgend jaar rond dezelfde tijd dezelfde reis kan maken zou ik dat prima vinden. Er is alleen één addertje onder het gras en dat is dat ze niet failliet moeten gaan in de tussentijd.
Dat en je weet niet wat vlucht en hotel prijzen gaan doen. Camper blijft zelfde prijs dat is meegenomen.

Annuleren geeft ons op dit moment ook de mogelijk om onze overnachtingen etc die allemaal al geboekt zijn te declareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:44:
[...]
Wat TUI doet is ook niet goed. Site van de consumentenbond en reisbrancheorganisatie ANVR zegt het volgende:
[...]
Klopt, maar in het kader van meehelpen om de branche te laten overleven vind ik het persoonlijk (voor mijn situatie) wel acceptabel. Maar het ligt er natuurlijk volledig aan om hoeveel geld het gaat en of je dat maximaal een jaar kunt missen. Kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt.

Maar met zo'n statement van Corendon (wat TUI's opstelling voorheen ook was) zouden mijn hakken direct in het zand gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@alexbl69 het lijkt mij niet wenselijk dat reisorganisaties hun eigen voorwaarden gaan hangen aan de corona voucher. Consumentenbond en ANVR communiceren duidelijk; na 6 maanden geld terug. Snap niet waarom TUI dan een andere voorwaarde communiceert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 21:35
Taigu schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:14:
[...]

(Corendon)
8. Dekking SGR: Corendon is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Naar
aanleiding van de uitzonderlijke situatie die is ontstaan als gevolg van het Coronavirus is door
de SGR besloten dat de ‘Corona-voucher’ onder de dekking van de SGR valt. Dit betekent dat
in het geval een reisorganisatie bijvoorbeeld failliet gaat en u nog een ongebruikte Coronavoucher heeft, dit wordt vergoed door de SGR. De specifieke voorwaarden om aanspraak te
maken op deze regeling kunt u nalezen op www.sgr.nl. Hiermee blijft u de zekerheid houden
dat uw reeds betaalde reissom veilig is gesteld. Aanspraken die voortvloeien uit een
geannuleerde reis anders dan een voucher vallen niet onder de garantieregeling van SGR.
Deze tekst vind ik misleidend.

Corendon weet dat de dekking van SGR slechts een zeer beperkt deel van de periode betreft, namelijk tot uiterlijk 1-6-2020. De tekst is met opzet zo geschreven om te doen voorkomen dat de voucher volledig onder SGR-garantie zou vallen. Woordelijk zit er geen fout in de tekst, maar selectieve weglating van feiten is ook misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

bombadil schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:42:
edit: Ah, originele bron:
https://www.tweedekamer.n...2020Z05819&did=2020D12176
Maakt meer duidelijk: gedoogbeleid, gaat niet handhaven. Ergo, je rechten blijven gelijk. Dus bij de rechter kan je gewoon recht halen zoals je het hebt.
"Met de aanwijzing aan de ILT verandert de handhaving, maar veranderen de passagiersrechten op zichzelf niet. Dat kan alleen door wijziging van de Europese Verordening (EG) Nr. 261/2004."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/GAoYu4iVjHnuxvoP1HT1v9vw.png[
Slaat op Vluchten met het vliegtuig, niet voor hele vakanties.

EU-commissaris Vălean doet niet mee aan het misleidende spelletje van de VVD-minister van Nieuwenhuizen en is gewoon duidelijk: een voucher is een keuze, een gunst van de klant. (Dit binnen de specifieke EU-richtlijnen voor vluchten & vertraging cq annulering).

Zelf net een plek op een camping (Paas-weekje weg) omgeruild voor dezelfde plek 2021 in de vakantie ivm huidige sluiting. Fijne communicatie vanuit de camping en voor ons prima alternatief. Ook kon een voucher zonder einddatum. Kijk, dan vind ik het allicht niet optimaal maar ook goed. Komt dan van 2 kanten, een lastige tijd voor de camping en wij een jaar geld voorschieten, ach van beide kanten wat begrip en water bij de wijn.

Maar voor een hele zomervakantie vastgepind aan andere zaken (dus omboeken niet mogelijk) kijk ik al met argwaan naar onze pakketreis. Daarbij geen rare zaken a la Corendon; of een goede voucher met garantie op normale prijzen en bij geen gebruik geld of overschot retour mwoah, vooruit. Anders of gewoon geld terug binnen 14 dagen conform wet..

[ Voor 24% gewijzigd door bombadil op 02-04-2020 12:26 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Het is wachten tot het gaat klappen. Ik vermoed dat niet genoeg mensen gebruik zullen willen maken van de voucher. Dan resten er twee scenario's. Faillissement of overheidssteun. Gezien de banen die anders op de tocht staan vermoed ik dat de overheid inspringt, net als in Duitsland. De vraag is alleen wanneer het breekpunt komt. Ik vermoed rond de meivakantie.

De reisorganisaties negeren klanten die geld terug willen, maar dat gaat niet oneindig goed.

[ Voor 11% gewijzigd door HellBeast op 02-04-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Inmiddels reactie van TUI. Zij zeggen dat ze het terug betalen bij een niet gebruikte voucher tot een jaar na uitgifte mogen doen. Wat consumentenbond communiceert is 'vanaf 6 maanden'. Ik zie het allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:09:
Inmiddels reactie van TUI. Zij zeggen dat ze het terug betalen bij een niet gebruikte voucher tot een jaar na uitgifte mogen doen. Wat consumentenbond communiceert is 'vanaf 6 maanden'. Ik zie het allemaal wel.
Heb je geen rechtsbijstandverzekering? zo ja, dan daar droppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:09:
Het Burgerlijk Wetboek communiceert 14 dagen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Stellen ze ook zekerheden voor de periode waarin er geen SGR garantie meer geldig is?

Nogmaals: die eerste twee maanden overleven ze wel. Personeel wordt voor 90% door het UWV betaald, inkoop is nul. De bankrekening van reisorganisaties is in deze tijd van het jaar goed gevuld. De meeste betalingen voor de meivakantie en heel veel aanbetalingen voor het zomerseizoen zijn binnen, terwijl de leveranciers vaak pa na afloop van de reis hun geld krijgen.

Als ze zometeen al die vouchers moeten gaan uitleveren of uitbetalen, dan klapt de zaak pas. Zorg dus dat je voor de grote meute je geld eruit hebt. Boed desnoods een vakantie in het najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
alexbl69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:20:
[...]

Het Burgerlijk Wetboek communiceert 14 dagen ;).
Voucher ipv geld terug wordt door het ministerie gedoogd toch? Ze mogen dit. Ik wil gewoon niet mijn ruim € 4000 kwijt zijn die TUI nu in bezit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:23:
[...]
Voucher ipv geld terug wordt door het ministerie gedoogd toch? Ze mogen dit. Ik wil gewoon niet mijn ruim € 4000 kwijt zijn die TUI nu in bezit heeft.
Ben inderdaad benieuwd wat er met dat 'gedogen' bedoeld wordt. Denk nog steeds dat het enkel een steun in de rug is voor de reisorganisaties, dat het ministerie het voucher wat meer legitimiteit wil geven.

Maar het ministerie heeft niets gezegd over het opschorten van bepaalde wetsartikelen, noch dat men gedoogd dat reisorganisaties zich niet aan de wet hoeven te houden. Enkel dat men de vouchers 'gedoogd'.

Inhoudelijk stelt dat statement dus niks voor, want ook voor deze crisis zou het ministerie er geen probleem mee hebben als reisorganisatie en reiziger er onderling op een andere manier dan terugbetaling uit zouden komen.

De eurocommissaris heeft nu alleen een uitspraak gedaan over de luchtvaartmaatschappijen, waarschijnlijk omdat haar daar specifiek naar gevraagd is. De casus is echter precies hetzelfde voor de reisorganisaties. Zelfde problematiek. zelfde situatie, zelfde omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

alexbl69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:36:
[...]

Maar het ministerie heeft niets gezegd over het opschorten van bepaalde wetsartikelen, noch dat men gedoogd dat reisorganisaties zich niet aan de wet hoeven te houden. Enkel dat men de vouchers 'gedoogd'.
Als de voucher rechtsgeldig was verklaard, dan hadden de reisorganisaties dit van de daken geschreeuwd. Dus nee, de wet is niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
HellBeast schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:42:
[...]

Als de voucher rechtsgeldig was verklaard, dan hadden de reisorganisaties dit van de daken geschreeuwd. Dus nee, de wet is niet aangepast.
Ik ken iemand in de evenementen-branche en zij dringen ook aan op een wetswijziging om vouchers verplicht te kunnen maken (al is t maar tijdelijk) omdat ze anders simpelweg failliet gaan als iedereen t geld terugeist.

Hangt voor mij erg af waar ik t terug zou willen vragen; we hebben iets geboekt bij FarmCamps en de communicatie is tot nu toe pro-actief en heb een goed gevoel bij deze organisatie. Centerparcs daarentegen hoor ik nog niets van terwijl we over n paar weken een midweekje weg zouden gaan. Hun prijzen zijn altijd erg vaag met verplichte aanvullingen, boekingskosten etc zodat je toch weer bedrogen uitkomt tov de prijzen waarmee ze adverteren... in zo'n geval zal ik wellicht toch m'n geld terug gaan claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Cartman! schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:48:
[...]

Ik ken iemand in de evenementen-branche en zij dringen ook aan op een wetswijziging om vouchers verplicht te kunnen maken (al is t maar tijdelijk) omdat ze anders simpelweg failliet gaan als iedereen t geld terugeist.

Hangt voor mij erg af waar ik t terug zou willen vragen; we hebben iets geboekt bij FarmCamps en de communicatie is tot nu toe pro-actief en heb een goed gevoel bij deze organisatie. Centerparcs daarentegen hoor ik nog niets van terwijl we over n paar weken een midweekje weg zouden gaan. Hun prijzen zijn altijd erg vaag met verplichte aanvullingen, boekingskosten etc zodat je toch weer bedrogen uitkomt tov de prijzen waarmee ze adverteren... in zo'n geval zal ik wellicht toch m'n geld terug gaan claimen.
De voucher is met voorwaarden opgesteld die te nadelig zijn voor klanten. Om die reden zie ik de overheid de voucher niet rechtsgeldig maken. De reisbranche heeft dit zelf verzonnen als alternatief als een noodgreep. Er is geen enkele partij bij betrokken geweest die de belangen behartigt van de klanten. Logisch dat de voorwaarden dan in het voordeel van de reisorganisaties valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-10 23:19
alexbl69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:36:
[...]

Ben inderdaad benieuwd wat er met dat 'gedogen' bedoeld wordt.
Ik heb het vermoeden dat de Autoriteit Consument en Markt de wet op dit punt niet gaat handhaven. De ACM is op grond van de Wet handhaving consumentenbescherming belast met de handhaving van onder meer art. 8.7 Wet handhaving consumentenbescherming:
Een handelaar als bedoeld in artikel 500, onderdeel g, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek neemt de bij of krachtens de artikelen 500 tot en met 513d van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek gestelde eisen in acht.
Als een tour-operator zich niet aan art. 7:509 BW houdt, kan de ACM dus op ingrijpen en bijvoorbeeld een bestuurlijke boete opleggen aan de tour-operator. Dat zal men nu dus kennelijk niet doen.

Edit:
Vandaag heeft de Staatssecretaris de Kamervragen beantwoord:
2 Klopt het dat reizigers, van wie de pakketreis door onvermijdbare of buitengewone omstandigheden niet door kan gaan, recht hebben op restitutie van het bedrag dat zij hebben betaald voor hun vakantie op basis van artikel 7:509 lid 5 sub b van het Burgerlijk Wetboek?

Antwoord
Ja, dat klopt.

3 Klopt het dat verschillende reisorganisaties niet overgaan tot restitutie, maar een tegoedbon/voucher uitgeven aan reizigers van wie de vakantie niet door kan gaan? Zo ja, waar beroepen zij zich op?

Antwoord
Ja. De reisorganisaties beroepen zich op de exceptionele omstandigheden die het gevolg zijn van de uitbraak van het nieuwe coronavirus.

4 Bent u ook van mening dat reizigers recht hebben op hun geld en dat reisorganisaties moeten voldoen aan de rechten die reizigers hebben in geval van een geannuleerde vakantie?

Antwoord
De maatregelen ter bestrijding van het coronavirus hebben grote gevolgen voor zowel consumenten als bedrijven. De huidige situatie is zo uitzonderlijk dat dit vraagt om creatieve oplossingen ten aanzien van het recht dat de consument heeft op restitutie van de (aan)betaling binnen 14 dagen bij annulering. Daarom moedig ik consumenten aan een voucher van hun reisaanbieder te accepteren waarmee zij op een later moment een nieuwe pakketreis kunnen boeken. Zij steunen daarmee de reisbranche en kunnen alsnog op een later moment van hun voorgenomen vakantie genieten. Van belang vind ik dat de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) heeft toegezegd dat in bepaalde gevallen wel direct geld wordt teruggegeven en dat de voucher ook later nog kan worden ingewisseld voor geld indien een nieuwe reis geen optie is voor een consument.

5 Wat gaat u doen om reisorganisaties te houden aan de wet, als blijkt dat zij niet overgaan tot restitutie van het bedrag dat reizigers hebben betaald?

Antwoord
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt als onafhankelijk toezichthouder toezicht op de consumentenbeschermingsregels. De ACM heeft naar de voucherregeling van de ANVR gekeken en er zijn verduidelijkingen afgesproken over de voorwaarden van de vouchers. De ACM heeft begrip voor het verstrekken van vouchers en volgt de ontwikkelingen op de voet. De ACM zal niet aarzelen om in te grijpen als de rechten van consumenten onvoldoende worden gerespecteerd. Zie ook Consuwijzer voor nadere informatie over consumentenrechten in relatie tot het coronavirus.

[ Voor 61% gewijzigd door voske op 02-04-2020 14:07 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
voske schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:03:
[...]

Ik heb het vermoeden dat de Autoriteit Consument en Markt de wet op dit punt niet gaat handhaven. De ACM is op grond van de Wet handhaving consumentenbescherming belast met de handhaving van onder meer art. 8.7 Wet handhaving consumentenbescherming:

[...]

Als een tour-operator zich niet aan art. 7:509 BW houdt, kan de ACM dus op ingrijpen en bijvoorbeeld een bestuurlijke boete opleggen aan de tour-operator. Dat zal men nu dus kennelijk niet doen.
De reisorganisatie krijgt geen boete van de ACM, maar de consument kan zijn geld toch nog wel terug krijgen? Desnoods via juridische weg?

Juridisch gezien is het niet zo spannend, de wet is klip en klaar. De enige 'verdedigingswal' die de reisorganisaties hebben is dat de kosten van het procederen in veel gevallen hoger zullen zijn dan de betwiste som.

Maar aangezien het juridisch zo eenvoudig is lijkt me een standaardbrief waarin staat dat als de organisatie niet binnen 14 dagen betaalt er een gang naar de rechter volgt waarbij alle juridische kosten voor de organisatie zijn welhaast voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 07-10 23:19
De wet is inderdaad duidelijk. Of dat ook daadwerkelijk tot een positieve uitkomst leidt van een juridische procedure ga ik niet zeggen. Ik weet simpelweg niet of de huidige "exceptionele omstandigheden" daar uiteindelijk gevolgen voor zouden hebben. Daarnaast betekent een juridische procedure voor de reisorganisatie ook uitstel: op korte termijn hoef je geen zitting van de kantonrechter te verwachten. Dat zou een reisorganisatie misschien niet verkeerd uitkomen.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 01:35
Cartman! schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:48:
[...]

De organisatie waarvoor ik werk heeft te maken met 165.000 boekingen die geannuleerd moeten worden en elke boeking moet persoonlijk worden afgehandeld door een medewerker. Buiten dat onze medewerkers overvallen worden door telefoontjes van mensen die vragen stellen, die we zo duidelijk mogelijk op de website hebben staan, zorgt dit ervoor dat 50% van ons call center enkel en alleen de gehele dag bezig zijn met vragen beantwoorden.

Het is dus niet geheel vreemd dat je nog weinig persoonlijk contact heb gehad als je boeking over enkele weken is. Boekingen/annuleringen van nu gaan voor.

[ Voor 5% gewijzigd door JPM85 op 02-04-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
JPM85 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:55:
[...]
Het is dus niet geheel vreemd dat je nog weinig persoonlijk contact heb gehad als je boeking over enkele weken is. Boekingen/annuleringen van nu gaan voor.
Ik heb het niet over persoonlijk contact hier. Vanuit Centerparcs zou ik een mail verwachten waarin dingen beschreven staan. Reclame maken per email kunnen ze ook als de beste namelijk dus een informatieve mail lijkt me dan niet zo'n grote moeite. In plaats daarvan sturen ze dus niets en moet je zelf op de website kijken of...bellen om ernaar te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
Cartman! schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:59:
[...]

Ik heb het niet over persoonlijk contact hier. Vanuit Centerparcs zou ik een mail verwachten waarin dingen beschreven staan. Reclame maken per email kunnen ze ook als de beste namelijk dus een informatieve mail lijkt me dan niet zo'n grote moeite. In plaats daarvan sturen ze dus niets en moet je zelf op de website kijken of...bellen om ernaar te vragen.
Lijkt me dat iedereen die een boeking heeft staan binnen een periode van 'lockdown'/maatregelen, gewoon geinformeerd wordt op het email account wat bij een boeking geregistreerd staat.

Anders inderdaad, slecht geregeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Laatst online: 22:32
Hier een wat positievere ervaring. Cruise geboekt via d-reizen met tui cruises (duitse tak is dit) die zou vertrekken op 20 mei.

Er is aanbetaald en officieel zou de rest van de reissom op 1 april voldaan moeten zijn. Dit is verzet naar 2 weken voor vertrek. Alle cruises tot 30 april zijn nu uit de vaart gehaald, mocht dit uiteindelijk ook voor onze cruise gelden dan kunnen we boeken voor een andere datum met 10% korting, of als dat niet uitkomt gewoon ons geld terug. Zelfs al gaat de cruise wel door, dan kunnen we tot 5 dagen voor vertrek kosteloos omboeken.
Tito129 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:37:
Wij gaan/zouden 24 mei voor een maand naar Amerika. Mijn vrouw werkt als verpleegkundige in het ziekenhuis en hebben annulerings verzeker bij Univé.

Dat geeft ons op dit moment meerdere keuzes.

Omboeken reactie onze reisbureau:

Op dit moment kan ik nog niet alle onderdelen voor jullie berekenen. De tarieven van de camper zijn voor 2021 al wel bekend. De vluchten kunnen wij ca. 11 maanden van te voren berekenen, de hotelovernachting ongeveer 12 maanden van te voren. De camper kunnen wij kosteloos omboeken naar de nieuwe data. Ook de verzekering kunnen wij kosteloos omzetten naar de nieuwe data. De vluchten kunnen wij ook omboeken naar de nieuwe data. Hier betalen jullie alleen het eventuele tariefverschil voor. Ditzelfde geldt ook voor de hotelovernachting. Of en zo ja hoeveel tariefverschil dit zal zijn, kan ik op dit moment dus nog niet voor jullie berekenen. Dit kan ik ongeveer 11 maanden van te voren voor jullie berekenen.

Annuleren Univé:
Mocht Amerika visum plicht verder opschorten betaald Univé annulerings kosten.

Werkgever:
Ziekenhuis heeft aangegeven dat ze overdenken om alle verloven in te trekken en reizen naar buitenland zijn op dit moment tot 1 juni verboden.

Waarom laat je het niet door de werkgever vergoeden? Begrijpelijke maatregelen, maar dan moeten ze ook de schade vergoeden lijkt mij. Zo gaat het bij mijn werkgever in ieder geval wel.

[ Voor 60% gewijzigd door Mania-92 op 02-04-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
^^ Hier lijkt de werkgever inderdaad schadeplichtig.

In het nieuws: ACM doet een schepje olie op het vuur.

Kernpunt:

* voucher moet niet uitsluitend een credit zijn voor een toekomstige boeking, maar een volwaardige vervanging. Dat kan ook het recht bevatten om de deal gestand te doen en nakomen van de overeenkomst te verlangen.
Als je bijvoorbeeld een reis hebt gekocht, dan moet je dezelfde reis in een vergelijkbare periode volgend jaar kunnen maken zonder bijbetalen omdat de prijzen intussen zijn gestegen. De voucher is dan een recht op toekomstige levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
Mania-92 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:08:
Hier een wat positievere ervaring. Cruise geboekt via d-reizen met tui cruises (duitse tak is dit) die zou vertrekken op 20 mei.

Er is aanbetaald en officieel zou de rest van de reissom op 1 april voldaan moeten zijn. Dit is verzet naar 2 weken voor vertrek. Alle cruises tot 30 april zijn nu uit de vaart gehaald, mocht dit uiteindelijk ook voor onze cruise gelden dan kunnen we boeken voor een andere datum met 10% korting, of als dat niet uitkomt gewoon ons geld terug. Zelfs al gaat de cruise wel door, dan kunnen we tot 5 dagen voor vertrek kosteloos omboeken.
Kijk dat is prettig nieuws in deze onzekere tijd! _/-\o_

Deels zal ook gedreven zijn doordat de Duitse overheid heel snel is met hun zaken te regelen. Hoorde van vakcollega's in Duitsland dat veel steunpakketten al zijn goedgekeurd en bedrijven hierdoor zeker zijn van continuiteit.
t_captain schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:48:

In het nieuws: ACM doet een schepje olie op het vuur.

Kernpunt:

* voucher moet niet uitsluitend een credit zijn voor een toekomstige boeking, maar een volwaardige vervanging. Dat kan ook het recht bevatten om de deal gestand te doen en nakomen van de overeenkomst te verlangen.
Als je bijvoorbeeld een reis hebt gekocht, dan moet je dezelfde reis in een vergelijkbare periode volgend jaar kunnen maken zonder bijbetalen omdat de prijzen intussen zijn gestegen. De voucher is dan een recht op toekomstige levering.
Lijkt mij eens tijd worden dat onze overheid eens een duidelijk standpunt in gaat nemen omtrent de vouchers, voorwaarden en hoe om te gaan met bedrijven die hierdoor een faillissement aan gaan vragen mochten ze klanten niet terug kunnen betalen.

Zolang dit niet duidelijk is en de reisbranche een strop van meerdere miljarden tegemoet zien, kunnen ze niets anders dan keuze's maken die absoluut geen greintje klantvriendelijkheid laten zien. Een kat in het nauw maakt immers vreemde sprongen.

[ Voor 38% gewijzigd door JPM85 op 02-04-2020 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
JPM85 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:27:
[...]

Lijkt me dat iedereen die een boeking heeft staan binnen een periode van 'lockdown'/maatregelen, gewoon geinformeerd wordt op het email account wat bij een boeking geregistreerd staat.

Anders inderdaad, slecht geregeld!
Klagen helpt schijnbaar :P Krijg zojuist mail van CenterParcs:
Center Parcs volgt de voorschriften van de Nederlandse overheidsinstellingen en gezondheidsautoriteiten. Naar aanleiding van de aangekondigde uitzonderlijke maatregelen om het corona virus te bestrijden, kunnen wij onze vakantieparken helaas niet meer exploiteren en zijn alle Nederlandse vakantieparken van Center Parcs sinds maandag 16 maart, 12.00 uur gesloten. De maatregelen gelden tot en met dinsdag 28 april 2020.

Daarom moeten wij u helaas informeren dat wij uw verblijf moeten uitstellen.

U ontvangt in de komende weken een digitale voucher ter waarde van het betaalde bedrag van uw oorspronkelijke boeking. Verdere informatie over het gebruik van deze voucher zal in deze e-mail worden toegelicht.

We zijn ons bewust van het ongemak, maar we staan voor een uitzonderlijke situatie die uitzonderlijke maatregelen vereist.

We verwachten de komende periode veel telefoontjes, we doen ons uiterste best om zo snel mogelijk op al uw verzoeken te reageren. We danken u bij voorbaat voor uw geduld en begrip.

De veiligheid en gezondheid van onze gasten, medewerkers en partners heeft onze hoogste prioriteit.

Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,
Center Parcs-team
In plaats van de voucher heb ik liever mijn geld terug want ik heb geen flauw idee wanneer dit weer te organiseren is (datum prikken was al een drama), zeker icm schoolvakanties. Zover ik begrijp mag ik dat dus ook best eisen. Ik zal de volgende mail nog even afwachten van ze, wellicht staat daar in beschreven hoe te handelen als je de voucher niet wilt accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
JPM85 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:51:
[...]

[...]

Lijkt mij eens tijd worden dat onze overheid eens een duidelijk standpunt in gaat nemen omtrent de vouchers, voorwaarden en hoe om te gaan met bedrijven die hierdoor een faillissement aan gaan vragen mochten ze klanten niet terug kunnen betalen.
Dat is precies wat er nu gebeurt. ACM is het overheidsorgaan dat zich met consumentenrechten en marktverhoudingen bezighoudt.

Zij stellen dus dat een voucher meer moet zijn dan alleen een credit, je kunt ook latere nakoming van de aangegane deal verlangen. Verder hebben ze nog wat eisen.
Denk aan automatische terugbetaling van een overschot als je de voucher gebruikt als credit op een andere reis. En het feit dat de voucher ook e boekingskosten en administratiekosten moet dekken.

Helaas laten ze zich niet uit over het afdekken van debiteurenrisico voor de consument. In de hele B2C sector wordt gedaan alsof dat niet bestaat. Of te ingewikkeld is voor mensen ofzo.

Mijn grootste bezwaar tegen vouchers is dat ik het niet al te zonnig inzie of reisorganisaties hun verplichtingen volgend jaar allemaal kunnen nakomen. Er zit een enorme deuk in hun omzet en de sector is toch al met veel handelskrediet gefinancierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
t_captain schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:07:
[...]

Dat is precies wat er nu gebeurt. ACM is het overheidsorgaan dat zich met consumentenrechten en marktverhoudingen bezighoudt.

Zij stellen dus dat een voucher meer moet zijn dan alleen een credit, je kunt ook latere nakoming van de aangegane deal verlangen. Verder hebben ze nog wat eisen.
Denk aan automatische terugbetaling van een overschot als je de voucher gebruikt als credit op een andere reis. En het feit dat de voucher ook e boekingskosten en administratiekosten moet dekken.

Helaas laten ze zich niet uit over het afdekken van debiteurenrisico voor de consument. In de hele B2C sector wordt gedaan alsof dat niet bestaat. Of te ingewikkeld is voor mensen ofzo.

Mijn grootste bezwaar tegen vouchers is dat ik het niet al te zonnig inzie of reisorganisaties hun verplichtingen volgend jaar allemaal kunnen nakomen. Er zit een enorme deuk in hun omzet en de sector is toch al met veel handelskrediet gefinancierd.
Niet exact.
ACM is het overheidsorgaan wat zich uitspreekt over de handelswijze omtrent vouchers & voorwaarden. Helemaal prima dat dit eindelijk (2,5 week later) gebeurt, maar een voucher is nog steeds ter beoordeling van de consument om mee akkoord te gaan. De wetgeving stelt dat jij, ik & iedereen op dit forum, de voucher mag afwijzen en de leverancier mag dwingen de volledige som terug te betalen.

Heel simpel, als veel van de mensen beslist hun geld terug te vragen zal nog steeds de meerderheid van de reisindustrie omvallen. Het werken met vouchers is dus het enige redmiddel op dit moment, zolang de overheid niet met een duidelijk standpunt komt omtrent een steunpakket. Zelfs met de hele voucher structuur zal een gedeelte om gaan vallen, ze schuiven de pijn alleen een paar maanden door.

[ Voor 3% gewijzigd door JPM85 op 02-04-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Amaze86 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:58:
Iemand al reactie gehad van corendon over het niet accepteren van de voucher....mocht ik deze week niks ontvangen dan bel ik ze volgende week,stuur dan nog een mail en een brief of moet ik wachten totdat ik de voucher ontvang?
Heb jij uberhaupt fysiek of digitaal een voucher ontvangen? Ik zie alleen tegoed staan op mijn account, verder niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Zie eerlijk gezegd niet hoe een branche die zo drijft op handelscrediteuren zonder overheidssteun überhaupt kan overleven.

Ook als ze een aanzienlijk deel van hun consumentenschulden nu met vouchers kunnen uitstellen zal hun cashflow de komende weken/maanden opdrogen. Ze drijven nu nog op klanten die al een reis hebben geboekt en die - zolang die reis theoretisch nog doorgang kan vinden - gedwongen worden om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen.

Kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die nu een zomervakantie gaan boeken.

Dit terwijl de organisaties hun crediteuren (hotels, luchtvaartmaatschappijen) blijkbaar pas maanden later betalen en ze nu dus nog moeten betalen voor overnachtingen die eerder dit jaar gedaan zijn. Daar komen ze sowieso niet onderuit. Die hotels zullen hun geld zeker willen, anders vallen ze om. Die zitten nu en voor de afzienbare tijd namelijk ook nog dicht.

En mochten ze het op de een of andere manier redden dan komen ze gegarandeerd volgend jaar in de problemen omdat een flink deel van hun klandizie met vouchers aan komt zetten die tegen die tijd geen cent opleveren. De enige manier om dat op te lossen is door de reizen flink duurder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Laatst online: 12-10 13:43
CFC-Mathijs schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:23:
[...]

Heb jij uberhaupt fysiek of digitaal een voucher ontvangen? Ik zie alleen tegoed staan op mijn account, verder niks...
pff ik ze het ja, net een mail naar clientenservice@corendon.nl via hun chat krijg je een standaard mail bla bla.

Nu zo een mail gedaan,mocht ik geen antwoord krijgen dan een brief.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
alexbl69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:51:
Dit terwijl de organisaties hun crediteuren (hotels, luchtvaartmaatschappijen) blijkbaar pas maanden later betalen en ze nu dus nog moeten betalen voor overnachtingen die eerder dit jaar gedaan zijn. Daar komen ze sowieso niet onderuit. Die hotels zullen hun geld zeker willen, anders vallen ze om. Die zitten nu en voor de afzienbare tijd namelijk ook nog dicht.
Mwah, onderschat ze niet hoor. Ik heb wel eens in het verleden gesprekken gehad met kleine hoteleigenaren etc. En als je dan hoort wat voor grappen & grollen die reisorganisaties uithalen...

Maar de hotels kunnen bijna niets zeggen omdat gewoon 90+% van hun kamers geboekt wordt door pakketreisburo's, oftewel ben jij te bijdehand dan kom jij pas op de website te staan als alle andere hotels compleet volzitten etc.

Als een TUI oid omvalt dan trekt dat uberhaupt een giga-zooi hotels etc mee, die zullen er imho liever voor kiezen om hun betaling tot in de eeuwigheid uit te stellen als zeker te zijn dat er gewoon geen inkomsten meer komen.

En hetzelfde geldt deels voor vliegtuigmaatschappijen, die gaan ook niet zeggen : Tui je moet betalen ook al ga je failliet en moet ik 20 vliegtuigen aan de grond houden.

De vliegtuigmaatschappijen en de hoteliers die hebben daadwerkelijk iets te verliezen, maar reisbureaus zijn de tussenpersonen zonder daadwerkelijk bezit en die dus ook niets te verliezen hebben en dit weten en uitbuiten...
Alhoewel de vliegtuigmaatschappijen vanwege hun grootte er naderhand nog op terug kunnen komen etc.
Zijn de hoteleigenaren simpelweg de lul in dit soort dingen... Die zijn 100% afhankelijk van vliegtuigmaatschappijen en reisbureas tezamen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Voor het vakantieseizoen zijn het de dikke tijden. Daarna de magere. Ik zie ze omvallen rond de tijd dat de vouchers aan de beurt zijn.

Gaan we deze hele sector redden met een heleboel overheidsgeld? Ik verwacht datver een schifting wordt gemaakt aan de hand van maatschappelijk belang. KLM wel, TUI niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Dan is de vraag. Is de sgr/anvr gedekt door de overheid of kan iedereen naar de centen fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Nou, ik word er niet geruster op in dit topic :') met een reis die naar alle waarschijnlijkheid niet door gaat (eind mei) en een fors bedrag in de zakken van TUI. Straks een voucher die ik maar moet accepteren en hopen dat ze niet omvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

Vanmorgen had ik het met mijn vriendin erover, wat veel slimmer zou zijn is als de reisbranche nu zou proberen empathie te kweken. Ik begrijp dat de branche in zwaar weer verkeerd en mits de SGR garant staat wil ik zeker een bijdrage leveren.

Als de Vakantiediscounter/TUI mij op een dergelijke manier had benaderd had ik zo een voucher afgenomen. Ik heb nu in de brief die ik heb opgesteld ook vermeld dat ik, ondanks dat ik nog geen betaling heb verricht en in mijn recht sta dit ook niet te doen, bereid ben om alsnog een voucher af te nemen voor een bedrag van 500 euro.

Zoals ze nu met gestrekt been erin gaan terwijl het gaat om coulance en iets wat juridisch geen stand houdt is gewoon niet bijster slim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 17:56
Ik heb voor onze reis (vertrek 20 mei, restant betaling 8 april) vanmorgen bericht gestuurd om de betaling op te schorten, zoals staat beschreven op ACM consuwijzer. Hierbij 4 redenen opgegeven (oranje reisadvies Turkije, er geen vakantie bij hun meer is te boeken tot 1 juni, uitspraak Mark Rutte om geen plannen voor mei te maken en het feit dat Corendon (andere aanbieder) al hun vakanties tot 30 mei heeft geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Wel, het is nu 9 dagen geleden dat ik heb verzocht om mijn geld terug te krijgen. 5 dagen te gaan dus nog. Gisteravond heb ik aan de hand van de nieuwe uitspraken van de ACM contact opgenomen om te melden dat ik best in de herfstvakantie op vakantie wil, maar het verschil niet ga bijbetalen en dat ze anders mijn geld terug geven (binnen 6 dagen).
Ik heb de keus maar eens bij hen neergelegd, ik ben benieuwd of ik een reactie krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

St@m schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:25:
Wel, het is nu 9 dagen geleden dat ik heb verzocht om mijn geld terug te krijgen. 5 dagen te gaan dus nog. Gisteravond heb ik aan de hand van de nieuwe uitspraken van de ACM contact opgenomen om te melden dat ik best in de herfstvakantie op vakantie wil, maar het verschil niet ga bijbetalen en dat ze anders mijn geld terug geven (binnen 6 dagen).
Ik heb de keus maar eens bij hen neergelegd, ik ben benieuwd of ik een reactie krijg.
Ik denk dat ze een vakantie in mei en een vakantie in september als twee verschillende producten zien. Het zal me verbazen als ze daarop ingaan, want dat zou betekenen dat ze zelf een stukje verlies moeten pakken. Ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-10 12:10
JanW schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:52:
Dit gaat alleen over luchtvaartmaatschappijen:

[...]
Hoe zit dit als je zoals ik bij KLM dat voucherformuliertje hebt ingevuld maar helemaal geen voucher wilde?

Mijn probleem was dat ik via whatsapp na een week nog niets terughoorde, bij het bellen geen tijd had voor een uur wacht, en er geen emailadres beschikbaar is om contact mee te zoeken.

Kan ik alsnog vragen om restitutie?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Laatst online: 22:16
@Brent Je quote mij, maar ik kan je daar geen antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
JanW schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:32:
@Brent Je quote mij, maar ik kan je daar geen antwoord op geven.
Jammer, hoop dat iemand anders dat kan ;) KLM is gewoon totaal onbereikbaar, kan zelfs geen postadres vinden waar ik evt een brief heen zou kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:25:
[...]

Hoe zit dit als je zoals ik bij KLM dat voucherformuliertje hebt ingevuld maar helemaal geen voucher wilde?

Mijn probleem was dat ik via whatsapp na een week nog niets terughoorde, bij het bellen geen tijd had voor een uur wacht, en er geen emailadres beschikbaar is om contact mee te zoeken.

Kan ik alsnog vragen om restitutie?
Je hebt de mogelijk om het formulier te herroepen via beroep op coulance. Maar je zit inderdaad met een probleem, dat zul je schriftelijk moeten doen en KLM heeft gewoon geen deur daarvoor, daarbij zet ook niet de middelen in om dit allemaal te verwerken.

Mijn advies is om dit aan te reiken bij je rechtsbijstandsverzekeraar. En dan een kaars aan te steken. Het is dat, of je moet in netwerk ergens kunnen melken.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Even onze situatie
We hadden een skivakantie a 1500 euro geboekt naar Kaprun 14 tm/21 Maart. We kregen vrijdag 13 Maart de mededeling dat de vakantie was geannulleerd en ik kon óf omboeken óf mijn volledige reissom terug krijgen (dit was net voor de voucher periode). Omboeken geprobeerd maar was geen doorkomen aan bij Sunweb dus gereageerd via de mail dat ik wil annuleren en de volledige reissom terug wil. Hier heb ik ook reactie van gehad van Sunweb dat ze dit gaan regelen.

Toen hebben we gelijk op 13 maart een nieuwe vakantie geboekt naar Frankrijk (I know I know Hindsight101). Iets goedkoper maar zeg ook a 1500 euro. Dat kon allemaal en we zijn vertrokken. De 14e aangekomen en alles was goed. Toen sochtends zondag 15e de mededeling dat alle gebieden gingen sluiten en we dus naar huis moesten. We zouden van Sunweb een voucher krijgen van de resterende dagen etc en die was dan SGR garantie etc.

Nu had/heb ik mij voorgenomen dat ik dus die 1e vakantie gewoon terugbetaald wil zoals Sunweb heeft aangegeven en wil/wilde ik de 2e vakantie de voucher accepteren. Máár het moet wel van 2 kanten komen. Heb een aantal mailtjes van Sunweb gekregen (die alle klanten krijgen denk ik) waarin ze echt heel tja gehaaid? proberen te handelen. Zo spelen dat je alleen recht hebt op de voucher en dat is je enige optie etc. En dat geeft me een naar gevoel. Ik snap dat we in crisis zitten maar op deze manier komt het van 1 kant en dat is gewoon niet netjes.

Nu krijg ik net echter de volgende mail
Graag informeren wij jou over ons beleid betreft de gemiste vakantiedagen. Deze ‘niet genoten reisdagen’ zullen wij in de vorm van een Sunweb-voucher vergoeden, tenzij je hiervoor een beroep kan doen op jouw verzekering. In dat geval kun je ons om een verklaring vragen voor het afbreken van jouw vakantie. Dit kun je doen door te reageren op deze e-mail met ‘verzekering’ binnen 5 werkdagen na ontvangst van deze e-mail. Let op, je ontvangt dan geen Sunweb-voucher meer van ons.

Informatie Sunweb-voucher
De berekening van niet genoten reisdagen maken wij aan de hand van de verblijfskosten. De kosten voor vervoer, transfer, bagage, verzekeringen en reserveringskosten worden hierbij buiten beschouwing gelaten, dit omdat er van deze services gebruik is gemaakt. Indien het een skivakantie betreft zijn de niet genoten kosten voor de skipas, skiles en skihuur ook meegenomen in de verblijfskosten. Een rekenvoorbeeld vind je onderaan deze e-mail.

Zodra wij deze berekening hebben gemaakt voor jouw boeking, ontvang je van ons de Sunweb-voucher met daarop het juiste bedrag. Je ontvangt dan de niet genoten reisdagen als tegoed voor een volgende vakantie dat kan worden gebruikt voor boekingen gemaakt binnen één (1) jaar na uitgifte naar een bestemming en vertrekperiode naar keuze. Deze voucher valt niet onder de dekking van het SGR en is niet te verwarren met het ‘SGR corona-voucher’ voor geannuleerde reizen. De voorwaarden voor dit specifieke Sunweb-voucher kun je vinden op onze website.
Een aantal zaken vallen mij op en/of ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken
- Of ze mijn geannuleerde vakantie die ik volledig terug betaald krijg alsnog willen laten "dekken" met een voucher. Heb nl nu nog steeds mijn geld niet terug. Nogmaals, ik begrijp dat het druk is maar na 3 weken.... Dus ik ga maandag toch maar bellen ondanks dat ze aangeven dat ze dit liever niet hebben. Ik ook niet maar ja ik heb wel liever nu gewoon mijn geld terug..

- Nu lees ik in de tekst dat de voucher die je krijgt voor je vakantie die voortijdig is afgebroken NIET onder de SGR valt. Uh que? Dus LET OP. Blijkbaar geldt dat alleen voor van te voren geannuleerde reizen en niet reizen die voortijdig zijn afgebroken. Als ik dit zo lees ga ik hier dus ook mijn geld voor terug eisen.

[ Voor 10% gewijzigd door thewizard2006 op 03-04-2020 18:42 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 17:56
headhunter1985 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:52:
Ik heb voor onze reis (vertrek 20 mei, restant betaling 8 april) vanmorgen bericht gestuurd om de betaling op te schorten, zoals staat beschreven op ACM consuwijzer. Hierbij 4 redenen opgegeven (oranje reisadvies Turkije, er geen vakantie bij hun meer is te boeken tot 1 juni, uitspraak Mark Rutte om geen plannen voor mei te maken en het feit dat Corendon (andere aanbieder) al hun vakanties tot 30 mei heeft geannuleerd.
Reactie gehad:

Het is niet mogelijk om de betaling op te schorten. Op dit moment weten wij nog niet hoe de situatie in mei is en of de vakantie wel of niet kan worden uitgevoerd. Als een vakantie geannuleerd wordt wegens het reisadvies gebeurt dit enkel bij code rood en hoor je dit ongeveer 2 weken voor vertrek. Hiervoor moet de huidige situatie bekeken worden dit kan niet een maand van tevoren. Als de vakantie geannuleerd wordt in verband met een inreisverbod, het sluiten van de hotels of annuleren van de vluchten gebeurt dit meestal eerder.

Op dit moment heeft jullie reisuitvoerder de reizen met vertrek tot en met 30 april geannuleerd. Wat er met de reizen met vertrek in mei gebeurt wordt van periode tot periode beoordeeld. Vooralsnog gaat jullie vakantie door, als wij nieuws ontvangen over jullie boeking nemen wij hierover uiteraard persoonlijk contact met jullie op. Het is daarom niet mogelijk om de betaling op te schorten, tot dat wij definitief bericht krijgen dat de vakantie geannuleerd wordt. Ik zie dat jullie betalingstermijn op 8 april afloopt. Ik raad jullie in ieder geval aan om tot deze datum even af te wachten. Je zal van ons wel automatisch herinneringen blijven ontvangen.

Als er op 8 april nog niet meer duidelijk is kan je reageren op onze mail met de herinnering. Deze reactie komt dan bij mijn collega die over de betalingen gaat terecht. Zij kan de situatie met jullie bekijken en de eventuele mogelijkheden tot een regeling beoordelen.

Ze snappen het wel en geven eigenlijk aan om niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Virtuozzo schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:06:
[...]

dat zul je schriftelijk moeten doen en KLM heeft gewoon geen deur daarvoor, daarbij zet ook niet de middelen in om dit allemaal te verwerken.
Echt slim bekeken van ze, helaas kom je daar pas achter als het te laat is.
offtopic:
Doet mij denken aan een Franse verzekeraar die me nog geld schuldig is, die naar 3 jaar en een half dozijn aangetekende dossiers met cheques komt aanzetten die hier niet te verzilveren zijn. Een IBAN kent deze grootste verzekeraar van Frankrijk natuurlijk niet. De rekening zal wel voor eeuwig open blijven staan...

Nouja, was al geen fan van KLM, en dat hebben ze nog maar eens onderstreept. Misschien dat AirFrance ze op dit soort ideeën heeft gebracht :+ Zal eens kijken of ik de voucher kan slijten bij een kennis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Hartelijk dank voor uw bericht. Wij zijn niet verplicht om het bedrag binnen veertien dagen aan u terug te storten. Zoals eerder aan u is doorgegeven: “Als de consument uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher”. Dit wordt ook ondersteund door de ACM.

Wij kunnen uw reis niet omboeken, maar u kunt wel de voucher gebruiken om een nieuwe reis voor de herfstvakantie te boeken via onze website.
De voucher kan tot één jaar naar uitgifte worden verzilverd. Het is ook mogelijk om een vakantie te boeken met vertrekdatum na dit jaar, mits wel geboekt tijdens de geldigheid van de voucher. De vertrekdatum mag dus na de geldigheidsdatum vallen.

Op dit moment is het helaas nog niet mogelijk om uw corona-voucher in te zetten voor een nieuwe vakantie. De datum vanaf wanneer u kunt boeken op onze website is nog niet bekend, we zullen u direct laten weten wanneer de voucher gebruikt kan worden.
Tja.. Dit is gewoon praten tegen een muur. Ze negeren gewoon mijn weigering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Ik lees net dat er overigens al wel mensen zijn die het er niet bij laten zitten.
Een Rotterdamse vrouw daagt luchtvaartmaatschappij Transavia voor de rechter.
[...]
Advocaat Vleeming vertegenwoordigt naast de Rotterdamse reiziger nog vijftien passagiers uit Nederland.
Bron

Ben benieuwd of ze niet alsnog tot betalen overgaan. Het lijkt me aannamelijk dat de rechter, ook gezien de uitspraken van het ACM dat er gewoon recht is op restitutie, hier uiteraard geen genoegen mee gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

headhunter1985 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:45:
[...]

Reactie gehad:

[...]

Ze snappen het wel en geven eigenlijk aan om niet te betalen.
ik maak er juist uit op dat ze verwachten dat je gewoon betaald omdat je reis nog niet geannuleerd is -door de airliner- en er geen zekerheid is dat deze zal worden geannuleerd (hoe waarschijnlijk het ook is dat dat wel gebeurt).

Zelf probeer ik geld terug te krijgen van een geannuleerde vlucht via Mastercard omdat ik het ticket had gekocht via mijn credit card.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
SH4D3H schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:48:
Ik lees net dat er overigens al wel mensen zijn die het er niet bij laten zitten.

[...]

Bron

Ben benieuwd of ze niet alsnog tot betalen overgaan. Het lijkt me aannamelijk dat de rechter, ook gezien de uitspraken van het ACM dat er gewoon recht is op restitutie, hier uiteraard geen genoegen mee gaat nemen.
Tja, dan moet je hopen dat je advocaat dat goedkoop doet... De reisbranche zal in 1e instantie alleen maar inzetten op uitstel, uitstel, uitstel... En jij mag elke keer je advocaat betalen...

Aan het einde van de rit zullen ze toch moeten betalen, alleen hoe meer mensen ze een voucher in hun neus kunnen douwen hoe goedkoper ze uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 15:41
Heeft iemand hier ervaring met wat er gebeurt als een hotel welke je via booking.com geboekt hebt niet kan voldoen aan de reservering omdat het land nog op slot zit?

We hebben een hotel geboekt eind mei begin juni in Duitsland waarbij we niet kosteloos kunnen annuleren. Nu hebben we het voornemen om te gaan als het kan / mag. Er is natuurlijk een grote kans dat het tegen die tijd alsnog niet mag óf dat ze een ronde datum kiezen zoals 1 juni waardoor de eerste 3 dagen niet door gaan. Booking.com zelf is vrij onduidelijk waar je nu recht op hebt en raden aan het hotel te benaderen. Dat zal ik uiteraard ook doen tegen de tijd maar vooralsnog wil ik deze maand even afwachten. Ik hoef pas te betalen ter plaatse. Ik neem aan dat als het land dicht is en toerisme niet toegestaan is dat het hotel niet kan voldoen aan het aanbod en de boeking vervalt en ik niet hoef te betalen. Maar klopt dit wel? Ik kan er niet veel over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Laatst online: 23-09 13:33
SAS Airlines houdt zich aan de regels. Zij betalen afgelaste vluchten terug en als je zelf canceled krijg je een voucher voor een andere vlucht.
Ik wou in augustus naar Noorwegen, goed dat ik nog niet geboekt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

VulcanRaven schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:07:
Heeft iemand hier ervaring met wat er gebeurt als een hotel welke je via booking.com geboekt hebt niet kan voldoen aan de reservering omdat het land nog op slot zit?

We hebben een hotel geboekt eind mei begin juni in Duitsland waarbij we niet kosteloos kunnen annuleren. Nu hebben we het voornemen om te gaan als het kan / mag. Er is natuurlijk een grote kans dat het tegen die tijd alsnog niet mag óf dat ze een ronde datum kiezen zoals 1 juni waardoor de eerste 3 dagen niet door gaan. Booking.com zelf is vrij onduidelijk waar je nu recht op hebt en raden aan het hotel te benaderen. Dat zal ik uiteraard ook doen tegen de tijd maar vooralsnog wil ik deze maand even afwachten. Ik hoef pas te betalen ter plaatse. Ik neem aan dat als het land dicht is en toerisme niet toegestaan is dat het hotel niet kan voldoen aan het aanbod en de boeking vervalt en ik niet hoef te betalen. Maar klopt dit wel? Ik kan er niet veel over vinden.
Ze laten gewoon niets meer van zich horen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zie nu net op tui.nl dat betalingen niet meer 6 weken voor vertrek betaald dienen te worden, maar 3 weken voor vertrek.
Q: Ik moet nu, zes weken voor vertrek, het restbedrag van mijn boeking betalen. Maar de kans is toch groot dat mijn reis helemaal niet doorgaat? Waarom moet ik dan nu toch de restantbetaling doen?
A: We begrijpen dat u twijfelt of uw reis wel door kan gaan. Ook voor ons is het nu lastig om hier een inschatting in te maken. Om onze klanten in deze onzekere tijd zoveel mogelijk tegemoet te komen, hebben we tijdelijk onze betalingstermijn versoepeld naar drie weken voor vertrek. Dit geldt voor boekingen met een vertrek tot en met 31 mei 2020.
Dat helpt mij al een beetje want ik had officieel de gehele reissom vandaag moeten voldoen en nu heb ik drie weken extra gekregen om niet te betalen. Niet dat ik de illusie heb dat mijn reis op 18 mei nog doorgaat, maar het geeft weer een beetje lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
VulcanRaven schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:07:

Als je pas bij het hotel hoeft te betalen vervalt de plicht tot betalen mijns inziens automatisch als je helemaal niet bij het hotel mag/kunt komen.

Pagina: 1 ... 4 ... 26 Laatste