Piet_Piraat7 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:13:
Ik zie op de pagina van TUI klanten die boos zijn over de kosten van een vakantie in september t.o.v. hun geplande reis in mei. TUI geeft ook toe dat veel hoteleigenaren de prijzen van kamers omhoog gooien, waarschijnlijk ivm misgelopen inkomsten in deze tijd. Lastige situatie. Snap goed dat klanten zich genaaid voelen en snap dat TUI er weinig aan kan doen.
TUI kan er in zoverre iets aan doen dat ze of de voucher ruimer kunnen maken (te besteden bij elk SGR-lid voor 2 jaar bijv) of ze kunnen geld teruggeven.
Zeker in Europa is die corona voucher ook gewoon bij alle hotels etc bekend, oftewel die weten dondersgoed dat ze de verliezen enkel gedeeltelijk kunnen terughalen in de periode dat die voucher geldig is.
Als die periode voorbij is, dan kan de reiziger weer de hele wereld over en is er weer "normale" marktwerking waardoor je als hotel niet te duur kan zijn.
Enkel in de voucher-periode is de markt zo verstoord (men moet bij dezelfde organisatie boeken voor hetzelfde geld, oftewel zeer waarschijnlijk dezelfde bestemming) dat men hogere prijzen kan vragen.
Let er wel op dat dit buiten de SGR garantie (geldig tot 1 juni) valt. Oftewel valt TUI op 2 juni om, dan heb je geen voucher meer en geld terug kan je ook vergeten,
Maar daarmee zetten ze zich in een hoek dat ze later niet kunnen zeggen dat mensen ook geld terug hadden kunnen vragen, en dat het de klant zijn eigen keuze was,
Zou zeer verbaasd zijn als de overheid het enkel en alleen aanbieden van vouchers en weigeren geld terug te betalen zou gedogen. Want dat is tegen de wet.
Dat je het toestaat (onder voorwaarden) ook al is het tegen de wet, dat is toch zo ongeveer de definitie van gedogen?
Wiet is nog steeds verboden in NL volgens de wet, het wordt alleen gedoogd.
[...]
Kan me niet voorstellen dat TUI de kamerprijzen voor de septembervakanties niet al lang vast heeft liggen. Dit is mijns inziens dus enkel een truc om de eigen schade te beperken met als smoes 'de hoteleigenaren'.
Kijk, de kamerprijzen van nu nog niet aangeboden vakanties die hoeven niet vast te liggen, maar voor alles wat je kan vinden op de TUI website liggen gewoon de prijzen vast.
En ik kan me niet voorstellen dat TUI het nu gewoon maar even accepteert als een hotel opbelt dat zij de prijs verhogen, dan zal TUI hetzelfde spelletje spelen als met de vouchers en zeggen dat het contract er is en dat men bij TUI volgende maand de prijzen gaat herzien etc. etc.
Puur zodat TUI in het gat winst kan maken.
[
Voor 46% gewijzigd door
Gomez12 op 01-04-2020 11:57
]