Leuke opmerking, maar misschien dat je hem nog even ontopic kan maken door aan te geven wat de wet zegt over Belgen die een feestje in NL willen houden?
Ik heb zelf voor mijn augustusvakantie ook 1500 euro aanbetaald. Mocht die niet doorgaan, dan zal ik geen voucher accepteren. Ik heb begrip voor de situatie, maar het alternatief (de voucher) is te beperkend. Ik ben niet bang dat de reisorganisaties daadwerkelijk failliet zullen gaan, omdat ik verwacht dat de overheid zal inspringen als het zover komt. De reden daarvan is dat er anders duizenden banen op het spel staan en dat zullen ze niet laten gebeuren. In Duitsland is dat ook al het geval geweest en pompt de overheid er nu geld in. Niet dat ik de keus hiervoor voor mezelf goed wil praten, maar met de huidige voucher en haar beperkingen kan ik gewoon niet mee uit de voeten.
Alhoewel ik hetzelfde idee heb qua voucher, begeeft de politiek zich steeds meer in een wespennest door die voucher te ondersteunen / niet te zeggen dat je ook gewoon geld terug kan vragen.
Straks kan de overheid bijna niet meer inspringen, omdat ze dan gewoon een verschil gaan creeeren tussen mensen die vouchers hebben geaccepteerd en zij die dat niet gedaan hebben.
De overheid kan niet echt een precedent gaan scheppen dat het beter voor de burger is om in 1e instantie maar niet naar de overheid te luisteren...
Geld terugkrijgen is nou nog niet van toepassing, dat gaat pas later komen. Voorlopig zal elk reisbureau je zeggen dat je geen geld terug kan krijgen (ook al is dat onwettig).
Later zal de reisbranche wel bijdraaien etc, maar voorlopig moeten zij voor 100% op de vouchers gaan, want als je 1 klant gaat terugbetalen en dat wordt bekend dan kan je het voucher-systeem opdoeken.
De overheid en de reisbranche werken zich wat dat betreft steeds meer in een hoek waar ik benieuwd ben hoe ze eruit denken te gaan komen. In het begin zei de overheid niets en was het enkel de reisbranche die zat te bleren over de vouchers, maar nu gaat de overheid het ook langzaamaan steunen...
HellBeast schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:42:
[...]
Dat zou een wetsaanpassing noodzakelijk maken en dat zie ik niet gebeuren. Het verloop is:
1 Klant boekt reis, doet (aan-)betaling
2 Reis kan niet doorgaan buiten schuld klant, klant heeft wettelijk gezien recht op geld terug
3 Reisorganisatie kan dit niet meer betalen, dus failliet
Ik denk niet dat de overheid een onwettige oplossing zal steunen. Als ze dat al wel van plan waren, dan hadden ze de voucher allang rechtsgeldig gemaakt. Maar omdat die voucher aan alle kanten rammelt, raken ze dat niet met een 10 meter lange stok aan.
Ipv de wet aan te passen gooien ze het nu op dat ze de voucher "gedogen"
https://www.nu.nl/economi...tief-voor-geld-terug.html
Ik heb even geen idee wat betogen in deze context betekent, aangezien vouchers etc altijd al toegestaan waren (als de klant ermee instemt mag je het ook in een andere vorm dan geld teruggeven, alleen als de klant staat op geld dan moet je volgens de wet geld geven, oftewel wat wordt er nu gedoogd).
Het enige wat ik kan bedenken, alleen dat mag de overheid dan wel even 100% duidelijk uitspreken, is dat het niet meer illegaal is voor reisbureau's om geen geld terug te geven maar enkel vouchers.
Alleen zoals ik zeg, dat mag de overheid dan wel even 100% duidelijk uitspreken want het heeft nogal wat gevolgen...