• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

alexbl69 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:21:
[...]

Tsjezus, wat een marketing-zaadtekst weer....

"Normaal gezien zijn wij helaas genoodzaakt om je vakantie daarom te annuleren, maar we willen jou graag de flexibiliteit bieden om zelf een alternatief voor jou vakantie te zoeken of anders toch om jouw vakantie te annuleren en een voucher te ontvangen."

Het feit dat jij je centen niet terugkrijgt maar in plaats daarvan een voucher moet slikken wordt gebracht als een positief iets 8)7.

Nee luitjes, als jullie de reis niet uit kunnen voeren dienen jullie terug te betalen. Niet de klant een of andere juichtekst te sturen met alle fantastische opties die jullie kunnen bieden *).

Kleine 'pro-tip' voor eenieder die nog van plan is te boeken: Zeg dat je niets aanbetaald, maar de volledige reissom pas betaalt op de dag van vertrek. Hun verweer zal zijn dat dat niet conform de voorwaarden is, het simpele antwoord daarop is dat zij zich ook al maanden niet aan die voorwaarden houden en dat het graag of helemaal niet is.

Heb zelf afgelopen zomer een vakantie van 11K kunnen annuleren omdat ik die voorwaarde had. Anders had ik nu voor 11K aan vouchers gehad.

Hoeveel consumenten moeten er nog gedupeerd worden voordat dit gemeengoed wordt?

*) alle opties behalve terugbetalen
Het beste is helemaal niet reizen totdat het weer 'normaal' is. Nou ben ik zelf een aantal weken geleden terug van vakantie uit Curacao wat nu dreigt oranje te worden maar goed, dat is de enige op dit moment, niet boeken, niet betalen en niet reizen.

Ik zie zelf maatschapijen vliegreizen aanbieden naar plaatsen waar helemaal niet naar gevlogen mag worden voor toerisme, gewoon om geld te genereren. Ze accepteren jouw geld en de dag erna cancellen ze jouw ticket en geven ze je direct een voucher. Zijn vooral maatschapijen uit het midden oosten met name eentje die heel veel in bezit heeft ;-)

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-03 11:24
Inderdaad, nu ik het zo terug lees. Maar bedoel ermee de mensen die het wat minder nauw nemen. En daar zijn er weinig van worden ook echt aangesproken door de locals.

Add me op Stadia: Gloogle

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:37
Badtothebone schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:54:
[...]

Het beste is helemaal niet reizen totdat het weer 'normaal' is. Nou ben ik zelf een aantal weken geleden terug van vakantie uit Curacao wat nu dreigt oranje te worden maar goed, dat is de enige op dit moment, niet boeken, niet betalen en niet reizen.

Ik zie zelf maatschapijen vliegreizen aanbieden naar plaatsen waar helemaal niet naar gevlogen mag worden voor toerisme, gewoon om geld te genereren. Ze accepteren jouw geld en de dag erna cancellen ze jouw ticket en geven ze je direct een voucher. Zijn vooral maatschapijen uit het midden oosten met name eentje die heel veel in bezit heeft ;-)
Heb het nagekeken, en het geldt niet alleen voor luchtvaartmaatschappijen.

Je kunt op de site van Corendon nu een reis boeken naar Zakyanthos, vertrek morgen. Als je dat doet krijg je dus per omgaande een voucher voor het reisbedrag.

In mijn ogen behoort het tot de zorgplicht van de leverancier (Corendon dus) dat dit niet mogelijk is. Zij hebben veel meer informatie dan hun klanten en dienen hun klanten hiertegen te beschermen. Het verweer dat het pas gisteren bekend is gemaakt gaat mijns inziens niet op omdat a) voor hun gunstige wijzigingen in de voorwaarden direct (binnen een paar minuten) worden doorgevoerd en b) ik zeker weet dat ze geen enkele coulance zullen tonen mocht je deze reis nu toch onverhoopt boeken.

iRacing Profiel

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 01:33

TAA

Liever IRC

Het heeft even geduurd maar ik heb gisteren eindelijk het volledig betaalde bedrag voor vluchten (gepland 18.04.2020) en stoelreservering van Delta Airlines terug ontvangen!

Natuurlijk blijft er een bedrag 'verloren': annuleringsverzekering (hoe ironisch), hotel Schiphol dat gewoon open was en niet te annuleren was en wat zaken die aangeschaft waren maar wellicht bij een nieuwe reis nog bruikbaar zijn zoals paspoorten, ESTA en koffersets.

Op naar een vaccin en het opnieuw boeken van een mooie reis. Al zal dat voor het gevoel toch heel anders zijn en minder zorgeloos...

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Had een geannuleerde reis bij Pharos Reizen (Anwb) en hiervoor een voucher gekregen. Nu zag ik ineens op de website dat de ANWB Reizen-voucher ook inwisselbaar is voor contanten. Dat is onlangs aangepast, want er stond eerst dat dit niet mogelijk was.
Zojuist gebeld en ik krijg inderdaad (over circa 2 weken) het geld terug.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:53

Agent47

I always close my contracts.

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 07:58:
Wij zitten nu op Rodos. Ik schrok ook wel van de berichtgeving. Van wat ik begreep ging het vooral mis op een terugvlucht van Kreta, maar om dan meteen alle eilanden op oranje te zetten.. men houdt zich op dit eiland beter aan de maatregelen dan wat ik in Nederland zie.

De vluchten die nu nog landen zijn blijkbaar leeg, vanaf 15 september moet iedereen terug komen. Gelukkig vliegen wij de 15e precies terug en kan ik prima thuiswerken in quarantaine.
Wij hebben de boel van te voren omgeboekt naar vorig jaar, wij zouden naar Lesbos gaan. Nu ik de berichtgeving las dacht ik alleen bij mezelf: Gelukkig, dit jaar geen stress qua vakantie :D

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:57
Het eiland Rhodos wordt langzaam leeggehaald door Nederlandse reisorganisaties en gevuld door Duitsers en Polen. Mensen die na de 15e hier nog zouden zijn moeten eerder terug. Ons hotel was pas een maand open en gaat eind deze maand al weer dicht. Arme Grieken.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:08
Had een reis geboekt naar Zakynthos, vertrek volgende week. Vreemd genoeg moest ik ná boeken meer betalen dan tijdens het boekingsproces. Na veel getouwtrek een deel van het verschil als korting op de factuur gekregen... Maar toen ging opeens de reis niet door.

2 dagen geleden ingeboekt naar een reis met vertrekdatum vandaag. De prijzen waren verdubbelt (letterlijk) op de dag dat de eilanden op oranje ging..... Nu nog steeds, maar vlak voor vertrek laten ze de prijzen dalen naar de oude prijs.

Dus er zijn weer échte last minutes te scoren blijkbaar. Nu naar Griekenland vaste land....

We zouden naar een eiland dat met een brug verbonden is met het vaste land. Daar mag je niet heen, want eiland. Nu zitten we op een schiereiland... Dat dus met een klein stukje land vastzit. Bijzonder.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:15
Voor (de aanbetaling van) onze reis naar noord Amerika in juni met tioga tours hadden we een voucher gekregen. Gisteren een mail gekregen dat we ons geld terug konden krijgen en dezelfde dag stond het op de rekening :-)

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18
Bij een aantal touroperators kan je nog Griekse eilanden boeken voor oktober dit jaar. Een aantal touroperators hebben het naseizoen opgegeven, en bieden per april 2021 weer reizen aan voor de Griekse eilanden.

Het lijkt me onverstandig om nu nog voor oktober dit jaar te gaan boeken. Ik zou ook wel verbaasd zijn als de Griekse eilanden voor slechts alleen oktober van oranje naar geel gaan.

• alexbl69
Met de informatie die je als consument nu hebt zou je helemaal niets meer moeten boeken zonder de voorwaarde dat er pas betaald wordt op de dag van vertrek.

Sterker; mijns inziens behoort het tot de verzorgingsplicht van de reisbranche dat ze consumenten en zichzelf beschermen tegen een nog verdere toename van het aantal openstaande vouchers.

Nu het na-zomer en winterseizoen volledig in het water vallen is het bijkans een zekerheid dat een fiks aantal organisaties het niet gaan redden. Er komt een punt dat het nog langer op voorhand innen van reissommen diefstal wordt.

Heb zelf afgelopen week het verzoek bij TUI ingediend om de vouchers voor m'n aanbetaling voor een geannuleerde reis van afgelopen mei aan me terug te betalen. Antwoord was uiteraard dat dit door drukte wel eens heel lang kan gaan duren. Schat eerlijk gezegd de kans dat ik dat geld ooit nog terug zie op minder dan 50% in.

iRacing Profiel

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:26
Bob-B190 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Ik maak me geen illusie dat we met TUI een ander verhaal gehad hadden ;) Ik heb zelf al aangegeven dat ik de betaling opschort conform wetgeving.
Hoe is dit afgelopen? Zijn ze akkoord gegaan?

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:30
aljooge schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:37:
[...]

Hoe is dit afgelopen? Zijn ze akkoord gegaan?
“Dat moest ik zelf weten” inmiddels zijn we ruim een week over de datum heen en nog geen herinnering gehad. Ik twijfel of ik route B ga kiezen en annuleer conform artikel 5.2 van de anvr voorwaarden. Vooral gezien het feit dat het hotel mij bevestigd heeft dat ze gesloten blijven tot het nieuwe seizoen. Al ben ik bang dat de anvr voorwaarden die gunstig zijn voor de consument eenzijdig buiten werking zijn gesteld.

Memento mori

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 11:53

alienfruit

the alien you never expected

alexbl69 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:31:
Heb zelf afgelopen week het verzoek bij TUI ingediend om de vouchers voor m'n aanbetaling voor een geannuleerde reis van afgelopen mei aan me terug te betalen. Antwoord was uiteraard dat dit door drukte wel eens heel lang kan gaan duren. Schat eerlijk gezegd de kans dat ik dat geld ooit nog terug zie op minder dan 50% in.
Nou ja, TUI kan het blijkbaar wel in VK maar niet in Nederland? In VK beloven voor het eind van de maand te betalen:
Travel company Tui has promised to clear a backlog of refunds by the end of the month following an investigation by the UK's competition authority.
The Competition and Markets Authority (CMA) had received thousands of complaints from customers waiting many weeks for their money back.

Refunds for cancelled package holidays should be completed within 14 days.

Holidays plans were ruined by the coronavirus outbreak, and delays over refunds added to frustrations.

Following the CMA investigation, Tui said it would clear outstanding refunds by 30 September.
The promise covers all of Tui UK's different businesses that offer package holidays, including First Choice, First Choice Holidays, Marella Cruises, Crystal Ski, Crystal, Tui Scene, Tui Lakes and Mountains, and Skytours.
Bron: BBC News UK

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:41

makje

Professioneel prutser

Ik zit op Kos en moet nu van Corendon een week eerder terug.
Knap vervelend want vanuit het hotel, de Griekse of Nederlandse regering hoeft dat helemaal niet. Puur een eigen beslissing van Corendon dat zondag hun laatste vliegtuig naar Amsterdam gaat... Vragen naar opties werden eerst afgehouden met 'weet ik niet meneer' en een terugbelbelofte en een dag later een e-mail met 'dit is het en je kan na thuiskomst een klacht indienen' alsof dat mij dan nog wat helpt...

Echt fijn zo'n reisorganisatie die je wel een reis naar Griekenland verkoopt maar dan eerder stopt uit (ik neem aan financieel) eigenbelang, ze kunnen best wel langer doorvliegen natuurlijk; ze hebben het vliegtuig wel en die staat ingeroosterd

5900x

• Dionysiou
makje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:49:
Ik zit op Kos en moet nu van Corendon een week eerder terug.
Knap vervelend want vanuit het hotel, de Griekse of Nederlandse regering hoeft dat helemaal niet. Puur een eigen beslissing van Corendon dat zondag hun laatste vliegtuig naar Amsterdam gaat... Vragen naar opties werden eerst afgehouden met 'weet ik niet meneer' en een terugbelbelofte en een dag later een e-mail met 'dit is het en je kan na thuiskomst een klacht indienen' alsof dat mij dan nog wat helpt...

Echt fijn zo'n reisorganisatie die je wel een reis naar Griekenland verkoopt maar dan eerder stopt uit (ik neem aan financieel) eigenbelang, ze kunnen best wel langer doorvliegen natuurlijk; ze hebben het vliegtuig wel en die staat ingeroosterd
Volgens mij is/was het algemeen bekend dat als een land van Geel naar Oranje gaat, dat touroperators (mogelijk) reizigers eerder terughalen naar Nederland. De meeste touroperators hebben het hele naseizoen nu opgegeven. Ik snap wel dat ze niet 'even' langer doorvliegen met zo goed als lege kisten. Maar wel vervelend voor je. Hebben ze iets over een tegemoetkoming of vergoeding toegezegd?
alienfruit schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:13:
[...]

Nou ja, TUI kan het blijkbaar wel in VK maar niet in Nederland? In VK beloven voor het eind van de maand te betalen:

[...]

Bron: BBC News UK
Ik vraag mij af wanneer de ACM hier in actie gaat komen en eens ruggengraat toont. Na 6 maanden uitgifte voucher pas een uitbetaling mogen aanvragen, en dan nog maximaal 12 maanden wachten op de daadwerkelijke uitbetaling is gewoonweg belachelijk.

Zal dat eens proberen met mijn rekeningen. Zal dat ook zo werken? :+

[Voor 20% gewijzigd door Dionysiou op 16-09-2020 19:51]

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:50
thewizard2006 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:31:
Ok ik heb zo'n vermoeden dat we het volgende gezeik gaan krijgen....
We hebben in September-Oktober een reis gepland staan naar Sri Lanka. Tickets al een tijd geleden geboekt (voor de Corona perikelen). We vliegen met Emirates maar blijkbaar zijn de tickets geboekt bij Budget air (via skyscanner).

Nu kregen we vanochtend een mail dat de heenvlucht nu een tussenstop heeft van 10uur ipv 3uur. Dé reden dat we deze vlucht hadden geboekt.

Nu lees ik op hun site als ik wil annuleren

[...]

Dus dat zou betekenen dat we standaard 300euro kwijt zijn. Dat is toch van de zotte en kan toch niet lijkt me? Weet iemand hoe dit werkt? Wij hebben niet voor deze tijden/tickets geboekt. Lijkt me dan toch ook niet dat we dit hoeven te accepteren? Iemand hier ervaring mee?
Eigenlijk stiekem dus niet echt Corona gerelateerd
En de grap is ook dat als ik nu de vlucht zou boeken ik ook nog eens 250-300 euro goedkoper uit zou zijn.... Op hoeveel verschillende manieren wil en kan je genaaid worden :'(

Hmmm ik zie stiekem staan dat vliegmaatschappijen dit blijkbaar gewoon zonder consequenties mogen doen als het verder dan 2 weken voor vertrek is. Wat een bizarre regel weer sjongejonge zeg. Zo kan je toch niets regelen en plannen.
Nou eind goed al goed zullen we maar zeggen. We konden budget air dus op geen mogelijkheid bereiken. Telefoon uit. Mail geen response. Niets. Toen maar Emirates een mail gestuurd en diezelfde dag gebeld door Budget air dat de vlucht kostenloos geannuleerd kon worden of een voucher. Gekozen voor kostenloos annuleren. Emirates had dus blijkbaar een spoed mail gestuurd naar hun waar ze gelijk op hebben gereageerd dus dat was fijn. Dat was ongeveer een week of 5 geleden en deze week mijn geld terug.
De stoelen krijg ik nog apart terug van emirates maar dat is maar een "klein" deel. Dus ook dat is gelukkig geregeld.

Inmiddels hebben we met onze Sunweb voucher maar alvast de winter vakantie vastgelegd. Je weet niet of het door gaat uiteraard maarja dat zien we tegen die tijd wel weer.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• makje
  • Laatst online: 15:41

makje

Professioneel prutser

Dionysiou schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:36:
[...]

Volgens mij is/was het algemeen bekend dat als een land van Geel naar Oranje gaat, dat touroperators (mogelijk) reizigers eerder terughalen naar Nederland. De meeste touroperators hebben het hele naseizoen nu opgegeven. Ik snap wel dat ze niet 'even' langer doorvliegen met zo goed als lege kisten. Maar wel vervelend voor je. Hebben ze iets over een tegemoetkoming of vergoeding toegezegd?
Is dat zo? Dat ze aanbieden dat reizigers eerder terug kunnen vind ik wel netjes, maar dat verplichten? Ik zie die verplichting nergens terug en ook niet in de algemene voorwaarden (die ik wat snel gescand heb). Dat ze niet graag met bijna lege vliegtuigen vliegen geloof ik wel, maar ik heb toch gewoon een overeenkomst met ze voor een reis met een bepaalde duur en met terugvlucht op een specifieke datum? Ondernemersrisico voor hun lijkt mij... Daarnaast lijkt mij dit ook niet onder een zorgplicht ofzo te vallen: de covid aantallen zij nog steeds laag in Griekenland en ze brengen me terug naar Noord Holland welke code rood heeft in België en Duitsland 8)7 (provincie Groningen waar ik woon is overigens oranje bij hun)

Tegemoetkoming ofzo heb ik niets over gehoord, de e-mail was kort en onaangenaam: ik kan bij thuiskomst een klacht indienen...

Nou ja, ik ga eerst nog een paar dagen genieten en ga dan wel achter mijn geld aan, aangezien hun besluit puur economisch gemotiveerd lijkt wil ik het er niet bij laten zitten

5900x

• Piet_Piraat7
@makje ik geloof wel dat in de voorwaarden staat dat je vluchttijden altijd kunnen wijzigen. Als latere vluchten uitvallen zullen ze het er wellicht op gooien dat je vluchttijden dus wijzigen.

Vorige week zaten we nog in Griekenland en toen sprak ik de TUI reisleidster die langs een aantal hotels moest om mensen te gaan vertellen dat ze eerder terug naar huis werden gehaald. Die verwachtte een hoop boze reacties, begrijpelijk ook wel. Ik vroeg nog wat voor compensatie die mensen kregen maar dat was 'niks tot weinig'. De voornaamste kosten van je boeking zitten in het vliegticket, de paar dagen korter in je hotel zijn voor de reisorganisatie de kosten niet en daar zie je ook nauwelijks wat van terug.

Wij hebben geluk gehad dat we in deze periode gingen, net ná het verplichte testen en net terug voor iedereen terug moest zijn. Het is voorlopig wel even de laatste vakantie in deze onzekere tijden :)

• alexbl69
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:45:
Ik vroeg nog wat voor compensatie die mensen kregen maar dat was 'niks tot weinig'. De voornaamste kosten van je boeking zitten in het vliegticket, de paar dagen korter in je hotel zijn voor de reisorganisatie de kosten niet en daar zie je ook nauwelijks wat van terug.
Vanuit het standpunt van de organisatie kan ik dat begrijpen, maar vanuit het standpunt van de consument is het denk ik simpelweg 'als ik maar de helft van mijn oorspronkelijke vakantie krijg betaal ik ook maar de helft'.

Maar geen idee hoe zoiets geregeld is.

iRacing Profiel

• Dionysiou
Nieuwe update van BZK inzake reisadviezen.
Wenen en Innsbruck (Oostenrijk) nu ook oranje. Tsjechië helemaal oranje. Veel meer gebieden in Frankrijk nu oranje (bijna 50%).

• TheMandroid
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-12-2020
Wat voegen deze reisadviezen eigenlijk toe wanneer je zelf ook overal oranje of zelfs rood bent? Wanneer wordt het slimmer om mensen juist op vakantie te sturen, zodat ze het hier niet meer kunnen rondspreiden? 😈
Het blijft een hypocriet ieder-voor-zich Europees machtspelletje.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32

Grouchy

meep meep

TheMandroid schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:32:
Wat voegen deze reisadviezen eigenlijk toe wanneer je zelf ook overal oranje of zelfs rood bent?
Dat idee heb ik af en toe ook. Kom je uit New Mexico, rond de 5 gevallen per dag/100.000 krijg je dit: 'Na een verblijf in de Verenigde Staten gaat u bij terugkeer in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine.'

Check je voor de lol de nummers van bijvoorbeeld Amsterdam op het coronadashboard van de rijksoverheid:
42/100.000, dat geeft 588 over een periode van 14 dagen.
Dan kreeg je toch echt een beetje het 'brandende lucifer in een uitslaande brand gooien' gevoel.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Iemand al geld in plaats van een voucher teruggekregen van Center Parcs? En zo ja, wat was daar voor nodig?

Via Google kon ik in ieder geval geen succesverhalen vinden... :( Vermoedelijk kennen ze bij Center Parcs het werkwoord "traineren" maar al te goed. Recht hebben en recht krijgen en zo...

• Piet_Piraat7
Over 'ongeveer een week' (aldus klantenservice TUI) zal op hun site een manier worden geplaatst voor een verzoek tot restitutie van de voucher. Aangezien ze een prima werkende website en app hebben verwacht ik ook wel een goed ontwikkeld restitutie verzoek via de site. We gaan het zien :)

Na het annuleren van onze huwelijksreis in mei staat er nog een aardig restant op de voucher. Met een kleine op komst laat ik dat restant liever uitbetalen, een vakantie zit er toch even niet in.

• alexbl69
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:38:
Aangezien ze een prima werkende website en app hebben verwacht ik ook wel een goed ontwikkeld restitutie verzoek via de site. We gaan het zien :)
Grapjurk :).

Wedden dat je iets als een ingescande kopie van je reisbevestiging en je paspoort (beide zijden) als bijlage mee moet sturen? En wel in kleur en niet als afzonderlijke documenten. Anders kunnen wij uw aanvraag helaas niet in behandeling nemen.

iRacing Profiel

• Piet_Piraat7
@alexbl69 we gaan het zien ;) ik heb geen vertrouwen in een snelle uitbetaling, wel vertrouwen in een correct werkende afhandeling op de website

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03 08:33
Grouchy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:00:
[...]

Dat idee heb ik af en toe ook. Kom je uit New Mexico, rond de 5 gevallen per dag/100.000 krijg je dit: 'Na een verblijf in de Verenigde Staten gaat u bij terugkeer in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine.'

Check je voor de lol de nummers van bijvoorbeeld Amsterdam op het coronadashboard van de rijksoverheid:
42/100.000, dat geeft 588 over een periode van 14 dagen.
Dan kreeg je toch echt een beetje het 'brandende lucifer in een uitslaande brand gooien' gevoel.
Daar gaan ze niet aan doen. Als NLer ben je nergens meer welkom straks.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij hebben aankomend weekend een overnachting in de Efteling (hotel, al geboekt voor de corona-crisis). Ivm. alle nieuwe maatregelen voelen we er niet zoveel voor om zo'n onnodige reis te maken. Gebeld met Efteling of we het kunnen verplaatsen, maar dat kan niet. Je kunt alleen annuleren voor 85% van de kosten. Ze geven aan dat ze gewoon open zijn en alles volgens de richtlijnen gaat.

Wat zouden jullie doen? Wel gewoon heen gaan? Of is het advies van de overheid om geen onnodige reizen te maken valide om het verblijf te moeten kunnen verplaatsen? (en het dus zin heeft om nog een keer te bellen en meer op mijn strepen te gaan staan). Vind dit lastig, want het park is niet gesloten en het is ook niet verboden om te reizen. Vanuit de Efteling gezien dan weer logisch dat ze niet afwijken van hun voorwaarden.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

De kans dat je gelijk krijgt als je op je strepen gaat staan is bijna nul. Zou je de moeite besparen.

Keuze is dus gaan of niet gaan en 15% retour krijgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je bent ook behoorlijk laat, als je nu eerder aan de bel had getrokken had je misschien wel goedkoper kunnen annuleren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:42:
begin deze maand ontdekt dat mijn geboekte vlucht gepland voor september met AirFrance is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij.

Op 14 juni een formulier ingevuld met verzoek tot geld terug (geen voucher), ticketprijs was €535 (gekocht in februari).
Nooit meer iets gehoord, zelfs geen bevestigingsmailtje gehad.

Vandaag gebeld met het kantoor in Nederland. Mijn verzoek tot refund is ontvangen. Verder kon de telefoniste niets zeggen over de duur van de terugbetaling. Misschien nog 3 maanden wachten gokte ze want het was erg druk...

Nu lees ik dat AirFrance al voor de corona crisis in zwaar weer verkeerde. Ik vrees een faillissement. Het refund-formulier was dermate crappy in elkaar geprutst dat het mij doet vermoeden dat ze niet serieus ook maar 1 klant willen terugbetalen.
Vandaag mijn geld teruggehad van AirFrance *O*
en dat zonder claim-organisatie. Het blijkt dat als het refundverzoek meer dan 90 dagen oud is, en je belt ze, dat ze dan met spoed (enkele dagen) de betaling doen. Vraag in dit geval wel even om een case-number, want het is daar nogal chaotisch op het call center.

~

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
Palomar schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:14:
Wij hebben aankomend weekend een overnachting in de Efteling (hotel, al geboekt voor de corona-crisis). Ivm. alle nieuwe maatregelen voelen we er niet zoveel voor om zo'n onnodige reis te maken. Gebeld met Efteling of we het kunnen verplaatsen, maar dat kan niet. Je kunt alleen annuleren voor 85% van de kosten. Ze geven aan dat ze gewoon open zijn en alles volgens de richtlijnen gaat.

Wat zouden jullie doen? Wel gewoon heen gaan? Of is het advies van de overheid om geen onnodige reizen te maken valide om het verblijf te moeten kunnen verplaatsen? (en het dus zin heeft om nog een keer te bellen en meer op mijn strepen te gaan staan). Vind dit lastig, want het park is niet gesloten en het is ook niet verboden om te reizen. Vanuit de Efteling gezien dan weer logisch dat ze niet afwijken van hun voorwaarden.
als alles open is, en volgens de regels is het toch prima om te gaan? Als je je veilig voelt denk ik dat de Efteling nu lekker rustig is, geen 3 uur wachten voor attracties enzo....

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• St@m
  • Laatst online: 21-03 06:55

St@m

@ Your Service

Zojuist maar even een mail opgesteld naar mijn vrienden van Prijsvrij. Heb de voucher in het begin tot drie maal toe geweigerd, nooit een (inhoudelijke) reactie op gekregen, en ook nooit geld terug gekregen. Dus ik zal de voucher wel geaccepteerd hebben ;) Inmiddels zijn we nu ruim een half jaar verder na annuleren. Dus maar even voorzichtig gevraagd of, mocht ik mijn geld terug willen, ze dit kunnen regelen binnen de wettelijke termijn van 14 dagen.

Want volgens de regels van ANVR:
Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.
Is het antwoord nee, dan hou ik de voucher gewoon, en wacht ik nog wel 6 maanden. Krijg ik het geld automatisch. Voorlopig gaan we toch niet op vakantie :+ kan het geld beter in het huis stoppen.

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

Anoniem: 100386

Wij hebben ook de claim ingediend. De 6 maanden zijn voorbij. Maar wij gaan niet lang wachten, we hebben ook last van de crisis het geld nu nodig. Evt. maatregelen treffen is een noodzakelijke optie.

We laten weten hoe het gaat, en evt weten welke organisatie het betreft.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 05-10-2020 15:58]

• St@m

St@m

@ Your Service

Anoniem: 100386 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:57:
Wij hebben ook de claim ingediend. De 6 maanden zijn voorbij. Maar wij gaan niet lang wachten, we hebben ook last van de crisis het geld nu nodig. Evt. maatregelen treffen is een noodzakelijke optie.

Snap ik, ik ben nog een beetje huiverig voor de 'regel' dat je geld verdampt als je nu hard je geld terug wilt en de maatschappij gaat failliet.
Ik vind het de laatste tijd behoorlijk stil op dit vlak, behalve dan de reclamecampagnes van prijsvrij, daar is geld genoeg voor blijkbaar.

Ook niets gehoord van eventuele rechtzaken.

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

St@m schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:20:
[...]

Snap ik, ik ben nog een beetje huiverig voor de 'regel' dat je geld verdampt als je nu hard je geld terug wilt en de maatschappij gaat failliet.
Ik vind het de laatste tijd behoorlijk stil op dit vlak, behalve dan de reclamecampagnes van prijsvrij, daar is geld genoeg voor blijkbaar.

Ook niets gehoord van eventuele rechtzaken.
In die regel geloof ik niet. Bij faillissement krijg je je geld van het SGR. Inperking van recht voor consumenten mag niet, zeker niet in een algemene voorwaarde die je gedwongen is opgelegd. Dat is er nl. aan de hand als wordt gesteld dat je je recht verspeeld als je je geld terug vraagt en daardoor faillissement veroorzaakt. Daar prikt de advocaat wel doorheen. Bangmakerij.

• St@m

St@m

@ Your Service

Anoniem: 100386 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

In die regel geloof ik niet. Bij faillissement krijg je je geld van het SGR. Inperking van recht voor consumenten mag niet, zeker niet in een algemene voorwaarde die je gedwongen is opgelegd. Dat is er nl. aan de hand als wordt gesteld dat je je recht verspeeld als je je geld terug vraagt en daardoor faillissement veroorzaakt. Daar prikt de advocaat wel doorheen. Bangmakerij.
Ja, eens. En toch.. gelijk hebben is wat anders dan je gelijk krijgen. Daarom wacht ik rustig af, kan het geld goed gebruiken, maar zolang er geen jurisprudentie is.. ik ben niet de eerste die gaat procederen :p

[Voor 3% gewijzigd door St@m op 05-10-2020 21:34]

Ik krijg nog 7k van Bontravel, en ik ben best bereid een investering te doen om dat terug te krijgen. Na de manier waarop zij met ons zijn omgegaan is het me best wat waard.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-03 22:47
Hmm, hopelijk zit ik hier op de juiste plek. Heb gezocht naar reisorganisatie en wat ervaringen gevonden.

Over 1.5 week zou ik met vrienden naar Oostenrijk gaan, maar is nogal een gedoe met zelf in rood gebied wonen, en evt in quarantaine bij terugkomst. De reis is voordat Corona überhaupt bestond geboekt.

Iemand ervaring hiermee, evt bij een andere organisatie? Ik ga nog contact opnemen, maar wat voorkennis kan geen kwaad.

• Gomez12
  • Laatst online: 23-07-2021
Anoniem: 100386 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

Het is volgens hun geen inperking van recht, zij zeggen alleen reizen te vergoeden bij faillesementen en niet financiele producten (zoals een voucher).

En in principe klopt dat ook, anders zou elke curator van een reisburo bij de SGR aankloppen voor alle rekeningen.

Het grote vraagstuk is alleen hoe het nu zit met een voucher (wat officieel een financieel product is) die je opgedrongen is.

Kijk, zou het een normale situatie zijn en bied het reisbureau jou de keus :
- of binnen 14 dagen geld terug
- of een voucher die 1 jaar geldig is
Dan heb jij grote dikke pech als jij die voucher accepteert en het reisbureau gaat failliet in dat jaar, dan betaalt SGR niets uit.

Volgens SGR is het niet relevant dat je de 1e keuze nooit gekregen hebt / dat die overruled is. Ik denk dat dat wel relevant is, alleen het is niet zomaar bangmakerij waar een advocaat zomaar doorheen prikt hoor.
Het is puur afhankelijk van het oordeel van de rechter.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:53:
Ik krijg nog 7k van Bontravel, en ik ben best bereid een investering te doen om dat terug te krijgen. Na de manier waarop zij met ons zijn omgegaan is het me best wat waard.
Dan stel je een dagvaarding op (voorbeeld) voor Coro Reizen B.V. en laat je die uitbrengen. Waarschijnlijk krijg je dan direct betaald, en anders moet je nog een keer naar een zitting. Een dagvaarding kun je ook laten opstellen, maar dat kost geld en krijg je niet volledig vergoed.

[Voor 7% gewijzigd door GlowMouse op 05-10-2020 23:29]

GlowMouse schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:27:
[...]

Dan stel je een dagvaarding op (voorbeeld) voor Coro Reizen B.V. en laat je die uitbrengen. Waarschijnlijk krijg je dan direct betaald, en anders moet je nog een keer naar een zitting. Een dagvaarding kun je ook laten opstellen, maar dat kost geld en krijg je niet volledig vergoed.
Dat laat ik aan de advocaat (of deurwaarder) over die de casus in behandeling heeft. Ik heb geen probleem met de kosten daarvan. Het is altijd maar een deel van het totale bedrag wat we terug krijgen. Nu hebben we niets, straks 75 procent ofzo?

• Bob-B190
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Memento mori

• Piet_Piraat7
Eind oktober is onze voucher 6 maanden oud en kan ik via de TUI site restitutie aanvragen van onze voucher. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat verlopen.

• Gomez12
Bob-B190 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:28:
Members only:
Waarom ben je niet gelijk teruggestapt? Artikel 5.2 is niet van toepassing lijkt mij omdat de wijzigingen vanuit overheidswege komen en niet vanuit de organisator.

- In principe kan je gaan
- Je hebt je altijd aan de wetgeving te houden (oftewel dit ligt niet aan de organisatie)
- Als je geen voucher wilt, maar annuleren dan kan dat ook, alleen dan wel op persoonlijke voet oftewel minus een (hoog) percentage.

• Bob-B190
Gomez12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

Waarom ben je niet gelijk teruggestapt? Artikel 5.2 is niet van toepassing lijkt mij omdat de wijzigingen vanuit overheidswege komen en niet vanuit de organisator.

- In principe kan je gaan
- Je hebt je altijd aan de wetgeving te houden (oftewel dit ligt niet aan de organisatie)
- Als je geen voucher wilt, maar annuleren dan kan dat ook, alleen dan wel op persoonlijke voet oftewel minus een (hoog) percentage.
Je leest niet goed, ik kan niet gaan: Hotel is dicht en de terugvlucht is geannuleerd. Hoe zie je dat voor je? Lijkt mij een ingrijpende wijziging.

Memento mori

Bob-B190 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Je leest niet goed, ik kan niet gaan: Hotel is dicht en de terugvlucht is geannuleerd. Hoe zie je dat voor je? Lijkt mij een ingrijpende wijziging.
Ach dat was mij eerder al opgevallen. In zijn posts kiest hij meer de kant van de reisorganisator dan die van de gedupeerden.

Reisorganisaties staan bij mij niet zo positief te boek, nu zijn het vouchers toen waren het verborgen kosten.

Het zou de reisbranche goed doen als ze nu eens positief in beeld kwamen doordat ze zich als eerlijk, betrouwbaar en op de klant gericht zouden profileren. Ze hebben het goede vertrouwen hard nodig als ze na de crisis weer verder willen.

• Bob-B190
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:02:
[...]

Ach dat was mij eerder al opgevallen. In zijn posts kiest hij meer de kant van de reisorganisator dan die van de gedupeerden.
Weet iedereen in dit topic, los daarvan, ik luister eerder naar een jurist dan (met alle respect) een forumbezoeker zoals ik zelf.

Memento mori

Bob-B190 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

Weet iedereen in dit topic, los daarvan, ik luister eerder naar een jurist dan (met alle respect) een forumbezoeker zoals ik zelf.
Me too (zonder hekje :+ )

Al ben ik zelf jurist, heb ik een advocaat voor onze zaak ingehuurd met de optie tot een incassoprocedure als nodig bijkt.

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 10:02
Ik was in de veronderstelling dat inmiddels de zes maanden termijn van mijn corona voucher is verstreken. Ik kreeg op 7 april 2020 een mail met mijn corona voucher code gemaild maar nu zeggen ze dat die corona-voucher code pas uitgegeven/actief is vanaf 30-05-2020.

Wat denken jullie hiervan?

Lentje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:08:
Ik was in de veronderstelling dat inmiddels de zes maanden termijn van mijn corona voucher is verstreken. Ik kreeg op 7 april 2020 een mail met mijn corona voucher code gemaild maar nu zeggen ze dat die corona-voucher code pas uitgegeven/actief is vanaf 30-05-2020.

Heb je gereageerd na ontvangst?

Ik heb in het voorjaar gereageerd zoals ACM en consumentenorganisaties adviseerden, met oa de mededeling dat je onder protest ivm de situatie instemde met de voucher.

Afzonderlijk daarvan heb ik zelfstandig de reisorganisator het voorbehoud medegedeeld dat , als er geen gebruik is geyvan die voucher, de reissom na 6 mnd wordt terugbetaald. Daarbij gevraagd expliciet in te stemmen met dat voorbehoud. Dat heeft ie gedaan.

Dat laatste was geen advies overigens.

• Lentje
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

Heb je gereageerd na ontvangst?

Ik heb in het voorjaar gereageerd zoals ACM en consumentenorganisaties adviseerden, met oa de mededeling dat je onder protest ivm de situatie instemde met de voucher.

Afzonderlijk daarvan heb ik zelfstandig de reisorganisator het voorbehoud medegedeeld dat , als er geen gebruik is geyvan die voucher, de reissom na 6 mnd wordt terugbetaald. Daarbij gevraagd expliciet in te stemmen met dat voorbehoud. Dat heeft ie gedaan.

Dat laatste was geen advies overigens.
Niet gereageerd. Maar ongeacht (stil/onder protest) accepteren lijkt het mij dat een voucher afgifte-datum het moment is waarop ik die krijg toegezonden. Niet een arbitraire datum waarop zij vinden dat ze hem pas uitgeven.

In principe kan je stellen dat de reisorganisator te kennen heeft gegeven dat hij je reis annuleerde op het moment dat hij je de Voucher toestuurde.

Als je had bevestigd had hij zich er niet onderuit kunnen wurmen, nu heb je een extra punt in je eis & verweer.

Ook in deze zaak lijkt het erop dat er niet straight omgegaan wordt met deze vouchers.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 07-10-2020 22:23]

• Piet_Piraat7
@Lentje de uitgifte datum van onze voucher is ook later dan onze geannuleerd reis. Nog een paar weken en ik kan restitutie aanvragen bij TUI van het restantbedrag, zal hier wel laten weten hoe dat verloopt.

• Gomez12
Lentje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:08:

Wanneer zou je op reis gaan? Want dat is mogelijk nog een datum met een zekere logica...

Maar de maximale datum lijkt me te liggen op de vertrekdatum zelf

Gomez12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Wanneer zou je op reis gaan? Want dat is mogelijk nog een datum met een zekere logica...

Nee, die ligt op de datum van annulering door het reisbureau. En die heeft door middel van het aanbieden van de voucher aangegeven te moeten annuleren.

De datum van aanbieden van de voucher geldt als datum annuleren. Het half jaar is toen ingegaan.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 12-10-2020 13:44]

• Lentje
Gomez12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Begin April. Kreeg de voucher nadat de reis had moeten plaatsvinden, maar die was daarvoor al geannuleerd.
Anoniem: 100386 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Nee, die ligt op de datum van annulering door het reisbureau. En die heeft door middel van het aanbieden van de voucher aangegeven te moeten annuleren.

De datum van aanbieden van de voucher geldt als datum annuleren. Het half jaar is toen ingegaan.
Sunweb beweert dus van niet. Die stuurden op 7 April een Voucher en zeggen dat die voucher pas op 30 Mei inging.

• Gomez12
Lentje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:00:
[...]
Begin April. Kreeg de voucher nadat de reis had moeten plaatsvinden, maar die was daarvoor al geannuleerd.
[...]
Sunweb beweert dus van niet. Die stuurden op 7 April een Voucher en zeggen dat die voucher pas op 30 Mei inging.
Ik zou simpelweg zeggen : Voucher is vervanger van de reis, oftewel die gaat maximaal in ten tijde van vertrek voor de reis. Je kan ook zeggen ingaan op moment van annuleren, maar daar zie ik nog wel een discussiepuntje in.

Alleen meer dan 1 1/2 maand later pas ingaan dat is van de pot gerukt... Wettelijk hadden ze het binnen 2 weken moeten terugbetalen, die wet hebben ze zelf maar even aan de kant geschoven en gezegd dat het een voucher werd, maar als ze nu zeggen dat die pas op 30 mei inging dan zou ik eens heel goed gaan navragen wat de status van je reis volgens hun was in de periode begin april (/vertrekdatum) tot 30 mei...

Alhoewel ik jammer genoeg denk dat je geen antwoord gaat krijgen of je moet er echt juridische hulp bij gaan halen, bijdehante burgers zijn ze ondertussen daar wel gewend en dan zeggen ze simpelweg : Ja, dat is raar maar het is wat wij doorkrijgen...

Oftewel je moet het zelf weten,
- of je kan juridische hulp inschakelen om deze krankzinnigheid te proberen te versnellen (alleen daar hoef je je ook niet te veel van voor te stellen, 1 1/2 maand is zo voorbij als je met redelijke termijnen gaat rekenenen etc)
- of je kan gewoon wachten als je nu dan wel zwart op wit hebt staan dat je het 6 maanden na 30 mei uitgekeerd krijgt.

• Parody
  • Niet online
Recht hebben en recht krijgen zijn twee heel verschillende dingen. Procederen duurt ook lang (minimaal een half jaar), nog afgezien van de kosten die je dan mogelijk niet eens terug krijgt. Organisaties weten dat en maken daar handig misbruik van.

Ik vermoed helaas dat organisaties als Kassa of Radar de snellere manier zijn, als dat überhaupt gaat werken.

• Bob-B190
Parody schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:32:
Recht hebben en recht krijgen zijn twee heel verschillende dingen. Procederen duurt ook lang (minimaal een half jaar), nog afgezien van de kosten die je dan mogelijk niet eens terug krijgt. Organisaties weten dat en maken daar handig misbruik van.

Ik vermoed helaas dat organisaties als Kassa of Radar de snellere manier zijn, als dat überhaupt gaat werken.
Nodigen ze die gladjakker van de anvr weer uit met z’n meelijdende verhaal. Goede televisie

Memento mori

• alexbl69
Lijkt me het verstandigst dat je het 'spelletje' gewoon meespeelt. Een halfjaar na uitgifte restitutie aanvragen.

Als ze daar niet of afwijzend op reageren kun je altijd nog verdere stappen nemen.

Heb zelf een maand geleden per mail aangegeven dat ik een restitutie wens van mijn (op 22 april verkregen) voucher. Daarop per mail een bevestiging ontvangen dat het in behandeling is genomen maar dat het wel even kan gaan duren.

Laat het wel even sudderen nu. Volgende maand een reminder, en in de weken daarna langzaam escaleren richting een sommatie. Als daar dan nog geen bevredigende reactie op volgt zijn rechtsmiddelen altijd nog mogelijk. Een simpele aangifte (van diefstal oid) lijkt me dan de meest logische stap.

Grappige is dat alle betrokkenen zich voor wat betreft de langzame terugbetaling nog steeds verschuilen achter de smoes 'te druk'. Dit terwijl ze volgens mij momenteel toch weinig te doen hebben op die kantoren.

[Voor 65% gewijzigd door alexbl69 op 13-10-2020 08:44]

iRacing Profiel

Parody schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:32:

Dreigen met stappen helpt al. Een goede brief met juiste terminologie en wetsartikelen laten opstellen door een jurist heeft in veel gevallen al nut. Dat kost niet zo veel.

Het hangt er allemaal van af hoeveel je hebt uitstaan. Als je (zoals wij) 7k hebt uitstaan, is 1,5k a 2k voor een jurrist een prima investering. Dan nog is het netto resultaat meer dan 5k. En het is helemaal niet gezegd dat we de hele bedrag nodig hebben.

Maar als het om 1000 totaal gaat, heb je minder speelruimte. Dan moet je misschien zelf aan het schrijven gaan. Voorbeeldbrieven zijn er vast te vinden.

• alexbl69
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:54:
[...]
Het hangt er allemaal van af hoeveel je hebt uitstaan. Als je (zoals wij) 7k hebt uitstaan, is 1,5k a 2k voor een jurrist een prima investering. Dan nog is het netto resultaat meer dan 5k. En het is helemaal niet gezegd dat we de hele bedrag nodig hebben.

Maar als het om 1000 totaal gaat, heb je minder speelruimte. Dan moet je misschien zelf aan het schrijven gaan. Voorbeeldbrieven zijn er vast te vinden.
Wellicht dat iemand hier dit traject al een keer heeft doorlopen.

Iedereen die een voucher heeft ontvangen zit in hetzelfde schuitje en het lijkt me dan ook dat de te nemen stappen voor praktisch iedereen gelijk zijn.

Zou fijn zijn als iemand die een jurist in heeft geschakeld de opgestelde brieven (anoniem gemaakt uiteraard) hier post zodat we er allemaal gebruik van kunnen maken.

iRacing Profiel

• Piet_Piraat7
Ik wacht de termijn die TUI stelt wel gewoon af; een half jaar na uitgifte voucher. Nog een paar weken en ik kan restitutie aanvragen, ben vooral benieuwd hoelang de terugbetaling dan duurt. Zoals @alexbl69 al zei lijkt het mij stug dat ze het nu druk hebben, er boekt toch geen hond meer.

• Lentje
Dit stelt Sunweb nu:
Ik begrijp dat het vervelend is dat de uitgiftedatum later is dan de vertrekdatum van de helaas geannuleerde reis. Alle reizen tot en met 31 mei hebben een uitgifte datum van 31 mei 2020 gekregen. Dit komt omdat de SGR toen gedekt was tot die datum. Gelukkig heeft de SGR de dekking verlengt tot en met december voor nu. Vanaf dat moment konden wij de daadwerkelijke uitgiftedatum geven. Ik begrijp dat dit jammer is maar helaas kunnen wij jouw uitgiftedatum niet meer veranderen.

Het heeft niets met de SGR te maken. Ze zijn jouw restitutie schuldig vanaf het moment dat zij te kennen geven dat ze annuleren. Dat ZIJ ervoor kiezen dat ze een voucher willen verstrekken maakt dat niet anders. Dekking door de SGR ook niet, jouw vordering is op de Sunweb, en niet op de SGR. Zelfs als Sunweb failliet zou gaan heb je nog een vordering op Sunweb (die dan misschien overgenomen wordt door de SGR, maar dat doet hier niet ter zake).

Zoals gezegd, neem een stap. Kies voor een jurist, of zelf schrijven, of wachten. Maar Sunweb zit verkeerd en probeert het (zoals zo veel reisbureaus) bij jou neer te leggen met smoesjes.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 13-10-2020 12:22]

• Gomez12
Lentje schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:01:
Dit stelt Sunweb nu:

Ik begrijp dat het vervelend is dat de uitgiftedatum later is dan de vertrekdatum van de helaas geannuleerde reis. Alle reizen tot en met 31 mei hebben een uitgifte datum van 31 mei 2020 gekregen. Dit komt omdat de SGR toen gedekt was tot die datum. Gelukkig heeft de SGR de dekking verlengt tot en met december voor nu. Vanaf dat moment konden wij de daadwerkelijke uitgiftedatum geven. Ik begrijp dat dit jammer is maar helaas kunnen wij jouw uitgiftedatum niet meer veranderen.
Dus oftewel als ik het goed lees wat zij zeggen dan hebben zij ongedekte vouchers verstrekt, SGR was gedekt tot 31 mei 2020 "dus"??? hebben zij de vouchers maar een uitgifte datum van 31 mei meegegeven?

En de uitgiftedatum hoeven ze ook helemaal niet te veranderen (die hele voucher inclusief alles eromheen is een verzinsel van hun). Die is irrelevant, ze moeten je het geld teruggeven van je reis. Dat wat wettelijk binnen 2 weken moet en nu jij toch wel eens na 6 maanden geregeld wilt zien...

Kan men hier trouwens geen wettelijke rente op verhalen? Is per persoon niet zo boeiend, maar vanuit een reisorganisatie is dit zeker wel boeiend...

Anoniem: 100386 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:57:

Anoniem: 100386 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:53:
Wij hebben inmiddels goed nieuws.

Het reisbureau heeft ons blij verrast. In het begin van de crisis hebben we onze koppen tegen elkaar gestoten en met elkaar degens gekruist. We hebben daarop een afspraak gemaakt dat we -onder protest- een voucher zouden accepteren, onder de voorwaarde dat de reissom wordt vergoed als blijkt dat de voucher na het door de ACM geadviseerde halve jaar wachten nog niet is ingewisseld. Dart halve jaar hebben we vastgezet op 1 oktober 2020. Tevens afgesproken dat we niet meer over de afspraak zouden communiceren (naar elkaar, op social media etc.) tot na 1 oktober.

Zoals hierboven gequote: Op 5 oktober heb ik de restitutie aangevraagd.

En inmiddels hebben bericht dat het bedrag aan ons wordt terugbetaald.

Daarbij wil ik ook ander goed nieuws meegeven, voor het reisbureau in dit geval. Van wat ik in het bericht van hun lees lijkt het erop dat de reisketen schijnbaar ook reeel is geworden. De vliegmaatschappij, de cruiseorganisator en de accommodaties die onze reisorganisatie -namens ons- heeft georganiseerd & betaald hebben op hun beurt weer de gelden terugbetaald aan ons reisbureau. Zodat zij dus het geld voor ons weer "terug" hebben. Zo zou het moeten gaan.

Kortom, om ook goed nieuws in dit topics te zetten dit dus. Mijn waardering voor het reisbureau waar we hadden geboekt (Bontravel) dus. Dit is een voorbeeld over hoe het ook kan, reisorganisaties hebben in het verleden al vaak genoeg slecht in beeld gestaan. Het kan dus ook anders.

Ervan uitgaande dat het terugbetalen ook daadwerkelijk gebeurt, en niet alleen is geschreven in een mail ;). Maar goed daarop vertrouw ik voor nu dan maar gewoon :)

• Gomez12
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:36:
[...]
Daarbij wil ik ook ander goed nieuws meegeven, voor het reisbureau in dit geval. Van wat ik in het bericht van hun lees lijkt het erop dat de reisketen schijnbaar ook reeel is geworden. De vliegmaatschappij, de cruiseorganisator en de accommodaties die onze reisorganisatie -namens ons- heeft georganiseerd & betaald hebben op hun beurt weer de gelden terugbetaald aan ons reisbureau. Zodat zij dus het geld voor ons weer "terug" hebben. Zo zou het moeten gaan.
Eerlijk gezegd vind ik dit totaal irreeel, in wezen is wat je hierboven beschrijft is degene die het meeste werk verzet (de accomodatie-eigenaar / cruiseorganisator) dus de pineut.
Terwijl de reisbureaus zo goed als niets merken.

De reisbureaus zijn in dit hele verhaal simpelweg ontastbaar. Wetten hoeven ze zich niets van aan te trekken, echte schade (buiten gemiste inkomsten) hebben ze ook niet.

Terwijl er zat hotels etc op de fles zijn gegaan, maarja die zijn zo te vervangen voor een reisbureau.

Het is hier het basisbeginsel wat telt; Als je niet kunt leveren mag je niets in rekening brengen. Dat geldt voor de hele keten tot aan ons.

Inderdaad zitten hotels en cruiseboten zonder inkomen, maar die hebben ook geen activiteiten uit te voeren.

Dat is het nu het werkelijke gevolg van de crisis. De consument is niet degene die de rekening moet oppakken om die bedrijfstak te steunen. De overheid is daarvoor.

Als je er al iemand aansprakelijk moet stellen, zou je China aansprakelijk moeten stellen. Door hun gebrek aan controle op markten (overheidsfalen) heeft dut virus kunnen ontstaan. En door gebrek aan indammen en communicatie (meer overheidsfalen) is het over de wereld kunnen verspreiden. De economische gevolgen zijn daar een rechtstreeks gevolg van. Ergo, aansprakelijk.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 13-10-2020 14:05]

• Parody
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:54:
[...]

Dreigen met stappen helpt al. Een goede brief met juiste terminologie en wetsartikelen laten opstellen door een jurist heeft in veel gevallen al nut. Dat kost niet zo veel.

Helaas, dreigen met stappen helpt bij Center Parcs helemaal niks. Je krijgt niet eens antwoord. Volgende stap is de aangetekende brief, en dan de geschillencommissie... :(

• Gomez12
Parody schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Helaas, dreigen met stappen helpt bij Center Parcs helemaal niks. Je krijgt niet eens antwoord. Volgende stap is de aangetekende brief, en dan de geschillencommissie... :(
Ik zou zeggen bespaar je de moeite.

Je moet of harder doorpakken of gewoon blijven wachten...

Deze gang van zaken is voor Center Parcs en reisbureaus gewoon de standaard weg, ze hebben waarschijnlijk al een paar 1000 van die geschillencommissie briefjes liggen.
Enkele duizenden consumenten zijn u al voorgegaan...

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 11:53

alienfruit

the alien you never expected

Na een boze brief toch mijn totale bedrag terug gekregen van TUI VK in totaal £ ~4.000,- terug. Nog steeds te laat want ze moesten voor eind September terugbetalen maar goed.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-03 22:47
Segafreak83 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:18:
Hmm, hopelijk zit ik hier op de juiste plek. Heb gezocht naar reisorganisatie en wat ervaringen gevonden.

Over 1.5 week zou ik met vrienden naar Oostenrijk gaan, maar is nogal een gedoe met zelf in rood gebied wonen, en evt in quarantaine bij terugkomst. De reis is voordat Corona überhaupt bestond geboekt.

Iemand ervaring hiermee, evt bij een andere organisatie? Ik ga nog contact opnemen, maar wat voorkennis kan geen kwaad.
Reisorganisatie zegt: Bekijk het maar, op grond van huidige regels (Oostenrijk, deels oranje) krijg je geen voucher als je annuleert. Dus mag je 90% van de som aftikken en dat gun ik ze niet.

Dus dan gaan we maar..

• alexbl69
Vandaag in de krant: Voucherstress, uitstel van vakantie voor velen geen oplossing

Nu we weer de (gedeeltelijke) lock-down in zijn gegaan begint het bij steeds meer 'trotse' eigenaren van een voucher te dagen dat ze dat ding niet binnen een half jaar kunnen verzilveren. Als iemand dat überhaupt al zou willen trouwens.

Er zullen de komende weken/maanden dus in toenemende mate verzoeken van consumenten komen om terugbetaling van de vouchers. Dan zal er gaan gebeuren wat iedereen nu eigenlijk al zeker weet: de hele branche gaat tegen de vlakte.

Als er volgend jaar al gereisd kan worden betekent dat nog geen inkomsten voor de branche, iedereen zal immers eerst met een voucher betalen.

Verder zullen er ook niet veel mensen meer genegen zijn om honderden of duizenden euro's vooruit te betalen, ook niet nadat Corona verslagen is. Ik zal daar tenminste niet meer aan mee gaan doen. Ze zullen naar een systeem met bijvoorbeeld een bankgarantie moeten gaan: wel vooruitbetalen, maar je bent het geld pas definitief kwijt als de organisatie kan 'leveren'. Dus als je daadwerkelijk op vakantie kunt.

iRacing Profiel

• Gomez12
alexbl69 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:25:
Er zullen de komende weken/maanden dus in toenemende mate verzoeken van consumenten komen om terugbetaling van de vouchers. Dan zal er gaan gebeuren wat iedereen nu eigenlijk al zeker weet: de hele branche gaat tegen de vlakte.
In principe zou de branche niet tegen de vlakte moeten gaan, want de huidige uitvoering was exact het plan van de branche.

In het plan van de branche heeft altijd de extreme zwakte gezeten dat ze zichzelf verplichten na een jaar terug te betalen, oftewel binnen een jaar moest er uit lucht een shitload aan geld getoverd worden...
Zelfs al was corona voorbij en was iedereen gewoon op vakantie gegaan, alsnog was men dan met vouchers op vakantie gegaan en hadden de hotels betaald moeten worden etc oftewel er was alsnog geen geld geweest om terug te betalen.
Die benodigde marge verdien je simpelweg niet in 1 jaar.

Ik heb nooit begrepen waarom ze niet gewoon die vouchers een max geldigheidsdatum van over 10 jaar hebben meegegeven (dus wel dat de consument terugbetaling mag vragen na 6 maanden en 1 jaar etc, maar voor de consumenten die niets vragen gewoon 10 jaar open laten staan), dan heb je indirect kans dat mensen het nog een jaartje langer open laten staan en je hebt gewoon meer tijd om het benodigde geld binnen te halen.

Ik ben benieuwd wanneer de SGR/ANVR weer gaat vragen om extra geld / leningen van de overheid...

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gomez12 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

In principe zou de branche niet tegen de vlakte moeten gaan, want de huidige uitvoering was exact het plan van de branche.
Heeft ze wel tijd gegeven om zaken veilig te stellen.

Ik zit te wachten op de eerste legen hulzen die failliet gaan, waarna er plots een nieuwe bedrijf is dat het goed vult met alle kennis/kunde/contacten van het vorige bedrijf, minus de schulden bij consumenten en deel van personeel (want ook dat kan lekker ten laste van de maatschappij ipv de winst)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Bob-B190
[...]

In het plan van de branche heeft altijd de extreme zwakte gezeten dat ze zichzelf verplichten na een jaar terug te betalen, oftewel binnen een jaar moest er uit lucht een shitload aan geld getoverd worden...
Zelfs al was corona voorbij en was iedereen gewoon op vakantie gegaan, alsnog was men dan met vouchers op vakantie gegaan en hadden de hotels betaald moeten worden etc oftewel er was alsnog geen geld geweest om terug te betalen.

Ik heb nooit begrepen waarom ze niet gewoon die vouchers een max geldigheidsdatum van over 10 jaar hebben meegegeven (dus wel dat de consument terugbetaling mag vragen na 6 maanden en 1 jaar etc, maar voor de consumenten die niets vragen gewoon 10 jaar open laten staan), dan heb je indirect kans dat mensen het nog een jaartje langer open laten staan en je hebt gewoon meer tijd om het benodigde geld binnen te halen.

Ik ben benieuwd wanneer de SGR/ANVR weer gaat vragen om extra geld / leningen van de overheid...
Non-redemptie. Je wil niet weten hoeveel mensen hun voucher vergeten, cadeaukaarten, groupon bonnen etc. Al zullen een hoop mensen toch scherper zijn met dit soort bedragen, velen zullen het vergeten of te laat zijn.

Memento mori

• Parody
  • Niet online
Voor sommige vouchers (in ieder geval die van Center Parcs) geldt dat ze na een bepaalde termijn (1 jaar?) uitbetaald zouden moeten worden. Of dat daadwerkelijk gebeurt is natuurlijk een tweede, maar dat staat wel in de voorwaarden. Maar goed, ik denk wel dat ze zich daar aan gaan houden, want anders gaat het ze echt rechtszaken kosten.

Als dat niet zo is, dan moet je uiteraard goed uitkijken als consument.

[...]

Zin viucher had ik nooit geaccepteerd. Denk dat weinig personen dat hadden gedaan.

Ik had liever conservatoir beslag gelegd om mn vordering veilig te stellen.

• Gomez12
Bob-B190 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:11:
[...]
Non-redemptie. Je wil niet weten hoeveel mensen hun voucher vergeten, cadeaukaarten, groupon bonnen etc. Al zullen een hoop mensen toch scherper zijn met dit soort bedragen, velen zullen het vergeten of te laat zijn.
Tja, het is wellicht lullig. Maar dat spaart wel simpelweg geld uit.
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Zin viucher had ik nooit geaccepteerd. Denk dat weinig personen dat hadden gedaan.

Ik had liever conservoir beslag gelegd om mn vordering veilig te stellen.
Waarom had je die niet geaccepteerd? Ik verander niets aan jouw rechten of aan jouw mogelijke terugbetaaltermijn.
Ik haal alleen het automatische terugbetalen na 1 jaar ervanaf en verplaats dat naar een geldigheidstermijn van 10 jaar.

• alexbl69
Gomez12 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:19:
[...]
Waarom had je die niet geaccepteerd? Ik verander niets aan jouw rechten of aan jouw mogelijke terugbetaaltermijn.
Ik haal alleen het automatische terugbetalen na 1 jaar ervanaf en verplaats dat naar een geldigheidstermijn van 10 jaar.
Vermoed dat meer dan 90% van de mensen alsnog voor zo snel mogelijk geld terug zouden kiezen.

Houd er rekening mee dat de geldigheidsduur van 'slechts' 1 jaar ook een voordeel heeft voor de branche; eenieder die vergeet z'n geld terug te vragen heeft na dat ene jaar nergens meer recht op. Immers: het voucher is over de datum.

Vermoed dat een vrij aanzienlijk deel dit gaat vergeten.

Het wordt je ook niet aantrekkelijk gemaakt. Bij de meeste organisaties kun je pas 6 maand na uitgifte een verzoek tot terugbetaling indienen. En tot de uiterste geldigheidsdatum van het voucher. Op het moment dat je dat verzoek doet krijg je de waarschuwing dat vanaf dat moment de ANVR dekking komt te vervallen.

Hoewel dat laatste volgens mij nog steeds volslagen onmogelijk is. De premie voor de ANVR dekking heb je via de reissom destijds betaald en dus heb je recht op de 'reguliere' taak van de ANVR: terugbetaling bij faillissement.

Aan het feit dat ze na het afsluiten en betalen van de overeenkomst eenzijdig de voorwaarden in hun voordeel veranderen heb ik niet zoveel boodschap. En als puntje bij paaltje komt de rechter waarschijnlijk ook niet.

iRacing Profiel

• Gomez12
alexbl69 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:00:
[...]
Vermoed dat meer dan 90% van de mensen alsnog voor zo snel mogelijk geld terug zouden kiezen.

Houd er rekening mee dat de geldigheidsduur van 'slechts' 1 jaar ook een voordeel heeft voor de branche; eenieder die vergeet z'n geld terug te vragen heeft na dat ene jaar nergens meer recht op. Immers: het voucher is over de datum.

Vermoed dat een vrij aanzienlijk deel dit gaat vergeten.
Nope, zoek maar eens na, als het verloopt moet het reisburo zelf het geld terugstorten zonder vraag van de klant.
Na vervallen moet het geld terug naar de consument, het reisburo kan/mag dit niet houden. Oftewel officieel gaan er geen vergeten gevallen zijn.

En omdat het bijna altijd om forse bedragen gaat, hebben ze in theorie van iedereen het rekeningnr, oftewel behalve de promille aan bank-switchers etc die tussen wal en schip beland omdat hun rekeningnr van betalen niet meer actief is, moet voor de rest iedereen het zonder probleem / vraag / moeite terugkrijgen.

Het is namelijk nog steeds jouw geld, als dit na verlopen voucher weg zou zijn dan zou jij gewoon nog een openstaande schuld bij het reisbureau open hebben staan.
Het is regelrechte diefstal als je het straks niet terug krijgt omdat je voucher verlopen is.

• Parody
  • Niet online
Gomez12 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:10:
[...]
---

Het is regelrechte diefstal als je het straks niet terug krijgt omdat je voucher verlopen is.
Dat kan zijn, maar ook hier is het weer recht hebben en recht krijgen. De kosten van een rechtszaak om je geld terug te krijgen zijn ook niet mals, dus maak een goede kosten/baten analyse voor je zo'n traject in gaat...

• Gomez12
Parody schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:11:
[...]

Dat kan zijn, maar ook hier is het weer recht hebben en recht krijgen. De kosten van een rechtszaak om je geld terug te krijgen zijn ook niet mals, dus maak een goede kosten/baten analyse voor je zo'n traject in gaat...
Recht krijgen hoef je je in dit geval niet al te druk om te maken hoor, de vouchers zijn erdoorheen gedrukt met zogenaamde instemming van minister en acm.

Als dit fout gaat zal elk consumenten programma rustig jouw en nog tientallen anderen hun rechtskosten betalen als ze dit op tv mogen zetten, waardoor je bijna in steen gegoten precedenten hebt.

Wellicht dat je problemen hebt met recht krijgen als een piepklein reisbureautje dit flikt met 10 klanten, maar als tui/corendon/sgr/d-reizen of een andere grote zoiets zou wagen te flikken dan gaan ze echt publiekelijk voor gaas.
Vergeet niet, voucher-affaire betreft denk ik wel rustig 10 tot 25% van de Nederlanders geraakt hebben, oftewel het aantal wat het zal vergeten is ook groot en zal dan niet bij enkele 1000'en blijven hangen, dat gaat al snel richting 10.000' en tot 100.000'en consumenten en qua geld praat je over nog veel meer...

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
je overdrijft een beetje :)
25% vd nederlanders is echt andere orde van grootte dan 100.000 mensen ...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Jeoh

blaat

Members only:

• dixet
  • Laatst online: 20:39
Voor een reis die afgelopen mei niet doorging had ik de voucher geaccepteerd onder de voorwaarde dat er binnen half jaar een nieuwe reis geboekt moest zijn. Anders was de voucher een jaar geldig en zo lang wilde ik niet wachten. Aangezien de reisorganisatie de beperking op de voucher had gezet dat de reis met dezelfde maatschappij (Cathay) en dezelfde bestemming (duikresort in de Filipijnen) moest zijn is dat uiteraard niet gelukt.

Vorige week was het half jaar voorbij dus heb ik mijn geld teruggevraagd. Netjes de bevestiging gekregen dat ze het binnen twee weken overmaken en gisteren had ik het om m.n rekening.

Erg netjes, zo kan het dus ook!

[Voor 5% gewijzigd door dixet op 20-10-2020 12:03]

• Piet_Piraat7
Als ik kijk op Mijn TUI bij de voucher staat er:

Geldig tot: 23-4-2021
Aangemaakt op 13-05-2020

Benieuwd welke datum ze nou aanhouden voor de regel 'restitutie na half jaar'. Zal wel 13-11-2020 zijn.

• We Are Borg
  • Laatst online: 21:52
dixet schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:02:
Voor een reis die afgelopen mei niet doorging had ik de voucher geaccepteerd onder de voorwaarde dat er binnen half jaar een nieuwe reis geboekt moest zijn. Anders was de voucher een jaar geldig en zo lang wilde ik niet wachten. Aangezien de reisorganisatie de beperking op de voucher had gezet dat de reis met dezelfde maatschappij (Cathay) en dezelfde bestemming (duikresort in de Filipijnen) moest zijn is dat uiteraard niet gelukt.

Vorige week was het half jaar voorbij dus heb ik mijn geld teruggevraagd. Netjes de bevestiging gekregen dat ze het binnen twee weken overmaken en gisteren had ik het om m.n rekening.

Erg netjes, zo kan het dus ook!
Wat vind je er netjes aan? De reisorganisatie had, als ze netjes waren geweest, zich aan de wet gehouden en binnen 7 dagen na annuleren het geld overgemaakt. Nu hebben ze zelf de wet genegeerd en je ruim 6 maanden laten wachten op je geld

Zonder de discussie te herhalen over de vouchers vind ik het bijzonder dat je hier haast een compliment geeft over de afhandeling :)

Ter vergelijking: mijn vrouw is zzper (niet reisbranche) en moest veel van haar werk annuleren. Die is niet met vouchers gaan strooien maar heeft gelijk geld terug overgemaakt.

[Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 25-10-2020 05:56]

• dixet
  • Laatst online: 20:39
We Are Borg schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 05:54:
[...]

Wat vind je er netjes aan? De reisorganisatie had, als ze netjes waren geweest, zich aan de wet gehouden en binnen 7 dagen na annuleren het geld overgemaakt. Nu hebben ze zelf de wet genegeerd en je ruim 6 maanden laten wachten op je geld
Ze hebben mij een voucher aangeboden en die heb ik geaccepteerd. Daar is niets onwettigs aan, dat is gewoon een aanpassing van de overeenkomst met wederzijdse instemming. Ik heb er voor gekozen die voucher te accepteren. Ik had ook toen al kunnen zeggen dat ik m'n geld terug wilde. In plaats daarvan heb ik de voucher geaccepteerd onder voorwaarden. In plaats van een jaar heb ik de limiet van een half jaar gesteld. En nu, na een half jaar hebben ze mijn geld terugbetaald.
Vergeleken met veel van de verhalen hier vind ik dat inderdaad erg netjes.

• Piet_Piraat7
@alexbl69 zoals ik eerder dacht; restitutie aanvragen via het TUI webformulier zit prima in elkaar. Nu alleen nog afwachten hoe snel het geld op de rekening wordt gestort :)
RESTITUTIE AANGEVRAAGD

Je restitutieaanvraag wordt verwerkt. Wanneer je in aanmerking komt voor restitutie, wordt het bedrag op het door jou ingevulde rekeningnummer gestort. Dit doen we uiterlijk 2 maanden na de aanvraag van de restitutie.

Je ontvangt hier geen bevestiging per mail over.

• alexbl69
Piet_Piraat7 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:31:
@alexbl69 zoals ik eerder dacht; restitutie aanvragen via het TUI webformulier zit prima in elkaar. Nu alleen nog afwachten hoe snel het geld op de rekening wordt gestort :)
[...]
Hmmm.. Heb geboekt via het reisbureau, dus heb ook de restitutieaanvraag via het reisbureau gedaan. Toch maar eens vragen of ik het op deze manier moet doen.

iRacing Profiel

• Dionysiou
Griekse eilanden en de Canarische eilanden gaan weer op geel i.p.v. oranje lees ik nu. Snap alleen de timing niet om die bestemmingen juist nu nog op geel te gaan zetten.
Griekenland is qua weer niet heel interessant meer, het seizoen is daar voorbij en volgens mij vliegen de touroperators daar niet meer op.
Canarische eilanden nog wel redelijk qua klimaat. Willen we nu de besmettingen stijgen, nog extra reisbewegingen genereren?

[Voor 13% gewijzigd door Dionysiou op 26-10-2020 20:41]

• alexbl69
Dionysiou schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:40:
Griekse eilanden en de Canarische eilanden gaan weer op geel i.p.v. oranje lees ik nu. Snap alleen de timing niet om die bestemmingen juist nu nog op geel te gaan zetten.
Griekenland is qua weer niet heel interessant meer, het seizoen is daar voorbij en volgens mij vliegen de touroperators daar niet meer op.
Canarische eilanden nog wel redelijk qua klimaat. Willen we nu de besmettingen stijgen, nog extra reisbewegingen genereren?
Begrijp er ook niet veel van. Het loont toch niet om de hotels, restaurants en andere voorzieningen te openen voor die anderhalve man en een paardenkop die er nog mogen komen? En als het aantal besmettingen volgende week weer stijgt wordt het weer oranje en is het weer hommeles.

Het is hard, maar een duidelijke boodschap dat het voor minimaal een half jaar uit is met het reizen lijkt me voor alle betrokkenen (reizigers en operators) veel beter werkbaar. Liever een regeling dat bedrijven een paar maand de 'vriezer' in kunnen (met steun van de overheid) dan dit hap-snap beleid.

iRacing Profiel

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:07
Piet_Piraat7 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:31:

[...]
Ben benieuwd. Bij Sunweb staat dit op de website:

Wil je geen gebruik maken van de voucher of de restwaarde daarvan, dan kun je ons zes (6) maanden na de uitgiftedatum van de voucher verzoeken de (resterende) waarde uit te keren. Wij zullen de (resterende) waarde van jouw voucher in dat geval uiterlijk binnen twaalf (12) maanden na de uitgiftedatum aan je terugbetalen.

Zo te lezen heeft het geen zin om die aanvraag te doen. Ze zullen die 12 maanden uitbetalen sowieso pakken.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Piet_Piraat7
@Lekkerboeie86 volgens mij staat ook zoiets op de TUI website. Ik heb na 6 maanden restitutie aangevraagd, zal hier wel laten weten hoe lang de uitbetaling uiteindelijk heeft geduurd.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02
Ik heb afgelopen week heel netjes van Tioga tours een mail gekregen dat ze het geld konden terug betalen. Het is ongeveer 6 maand gelede. Dat ze mij de voucher aanboden. Ik was blij verrast met de proactieve houding van Tioga. Ik had zelf namelijk nog niet om het geld gevraagd.

“ We hebben goed nieuws! Wij hebben geld terug ontvangen van onze leveranciers en kunnen het tegoed van uw Corona-voucher terugbetalen. We zijn u dankbaar voor uw begrip en geduld de afgelopen maanden. ”

Heb ook nog een voucher van sportstadion voor een formule 1 race. Verwacht dat ik daar minder snel mijn geld terug hebt.

• alexbl69
Heb gisteren ook m'n geld terug gekregen van TUI.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee