Zo snel? Ik heb nog niets vernomenalexbl69 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:31:
Heb gisteren ook m'n geld terug gekregen van TUI.
Heb het reisbureau op 9 september gemaild dat ik het geld van de voucher terug wilde, het is op 29 oktober binnen gekomen.
Verder geen bericht meer ontvangen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Even een vraag over de restitutie van vliegtuigstoelen:
Op 30 april 2020 een viertal vliegbewegingen (retour) met Turkish Airlines geboekt bij vliegwinkel.nl. €573 voor de tickets en daar direct €27 euro bij betaald voor 3x voorkeursstoelen. Geen extra pakketten of garanties afgenomen.
Op 7 juni 2020 heeft Turkish Airlines de vlucht zelf geschrapt/geannuleerd, zonder alternatieven. Ben automatisch geinformeerd door Vliegwinkel.nl dat zij de restitutie procedure zouden starten.
Nu heb ik eergisteren eindelijk een e-mail gehad dat ik het geld binnenkort terug krijg op mijn rekening. €573 voor de tickets krijg ik terug, €27 voor de stoelen is aangemerkt als "Non refundable product: AppBoundProduct"
Is er enige wettelijke basis omdat zo te doen? Volgens mij betaald Turkish Airlines zelf wel stoelen terug (al staat dat niet zo duidelijk als bij KLM aangegeven). Vliegwinkel zelf meldt er nergens iets over en ik weet dat ze al 10 maanden niet bereikbaar zijn.
Het bedrag valt mee, maar ergens lijkt het mij dat ze dit niet kunnen maken juridisch.
Op 30 april 2020 een viertal vliegbewegingen (retour) met Turkish Airlines geboekt bij vliegwinkel.nl. €573 voor de tickets en daar direct €27 euro bij betaald voor 3x voorkeursstoelen. Geen extra pakketten of garanties afgenomen.
Op 7 juni 2020 heeft Turkish Airlines de vlucht zelf geschrapt/geannuleerd, zonder alternatieven. Ben automatisch geinformeerd door Vliegwinkel.nl dat zij de restitutie procedure zouden starten.
Nu heb ik eergisteren eindelijk een e-mail gehad dat ik het geld binnenkort terug krijg op mijn rekening. €573 voor de tickets krijg ik terug, €27 voor de stoelen is aangemerkt als "Non refundable product: AppBoundProduct"
Is er enige wettelijke basis omdat zo te doen? Volgens mij betaald Turkish Airlines zelf wel stoelen terug (al staat dat niet zo duidelijk als bij KLM aangegeven). Vliegwinkel zelf meldt er nergens iets over en ik weet dat ze al 10 maanden niet bereikbaar zijn.
Het bedrag valt mee, maar ergens lijkt het mij dat ze dit niet kunnen maken juridisch.
[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 13-11-2020 19:05 ]
Idd, volgens mij gewoon recht op een full refund want de dienst is niet geleverd (ook addons niet).Malarky schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:55:
Op 30 april 2020 een vlucht met Turkish Airlines geboekt bij vliegwinkel.nl. €573 voor de tickets en daar direct €27 euro bij betaald voor 3x voorkeursstoelen. Geen extra pakketten of garanties afgenomen.
Twee weken voordat de vlucht plaatsvind heeft Turkish Airlines deze vlucht zelf geschrapt/geannuleerd, zonder alternatieven. Ben automatisch geinformeerd door Vliegwinkel.nl dat zij de restitutie procedure zouden straten.
Nu heb ik eergisteren eindelijk een e-mail gehad dat ik het geld binnenkort terug krijg op mijn rekening. €573 voor de tickets krijg ik terug. €27 voor de stoelen is aangemerkt als "Non refundable product: AppBoundProduct"
Bij mij is op een aanbetaling van €1.000 ook €30 ingehouden. Is me nog steeds niet duidelijk waar dit voor is.Malarky schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:55:
Geen idee of het klopt, maar er is niemand die voor zo'n bedrag een procedure start, dus wellicht houden ze daar rekening mee.
Iemand hier al geboekt met een voucher van Air France/KLM/Delta Air Lines/Virgin Atlantic/Kenya Airways?
Ik heb niet de verwachting dat ik straks of morgen al ga boeken, maar vroeg me af wat het exacte proces zou zijn (kan je je voucher code ingeven tijdens het betalingsproces, hoe werkt dat indien je bv meer moet betalen dan je voucher, staat dat allemaal wat op punt, dat soort zaken).
Ik heb niet de verwachting dat ik straks of morgen al ga boeken, maar vroeg me af wat het exacte proces zou zijn (kan je je voucher code ingeven tijdens het betalingsproces, hoe werkt dat indien je bv meer moet betalen dan je voucher, staat dat allemaal wat op punt, dat soort zaken).
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Het exacte proces verschilt per luchtvaartmaatschappij. We kunnen normaal onze eCredits toevoegen tijdens het boeken. Momenteel zijn er echter vanwege COVID-19 speciale regelingen.
Unused eTicket van Delta is cabin to cabin t/m 31 December 2020 en class to class van 1 Januari 2021 t/m 31 December 2022.
Bij Delta mag je effe bellen/Skypen naar de USA om dat te regelen.
Die regelingen zullen per luchtvaartmaatschappij wat verschillen. De T&C hiervoor kan je echter wel op de verschillende websites van de luchtvaartmaatschappijen vinden.
Unused eTicket van Delta is cabin to cabin t/m 31 December 2020 en class to class van 1 Januari 2021 t/m 31 December 2022.
Bij Delta mag je effe bellen/Skypen naar de USA om dat te regelen.
Die regelingen zullen per luchtvaartmaatschappij wat verschillen. De T&C hiervoor kan je echter wel op de verschillende websites van de luchtvaartmaatschappijen vinden.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Inmiddels is het drie weken geleden dat ik restitutie heb aangevraagd bij TUI maar een uitbetaling blijft uit. Ze dekken zichzelf ook al in door te zeggen dat het twee maanden kan duren vanwege 'enorme drukte'. Ik ben erg benieuwd waar ze het dan zo enorm druk mee hebben als je bijna nergens heen mag. Als de administratie zo lang op zich laat wachten terwijl je alleen vakanties naar Curaçao aanbiedt is het wel erg gesteld met de organisatie.
Snap er ook niets van dat ge-jo-jo. Als je slim bent, zelfs als je een BNer bent of een influencer en niet zo slim, ga gewoon niet op vakantie. Hou je even in.Cheezborger schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:40:
Griekse eilanden en de Canarische eilanden gaan weer op geel i.p.v. oranje lees ik nu. Snap alleen de timing niet om die bestemmingen juist nu nog op geel te gaan zetten.
Griekenland is qua weer niet heel interessant meer, het seizoen is daar voorbij en volgens mij vliegen de touroperators daar niet meer op.
Canarische eilanden nog wel redelijk qua klimaat. Willen we nu de besmettingen stijgen, nog extra reisbewegingen genereren?
Zie je nu met de Antillen. Er is daar EEN ziekenhuis met beperkte capaciteit. Ga nou even gewoon niet. Zou me niets verbazen als het daar met een week weer op slot gaat. Bedankt Rutte. Ik heb ook geen medelijde met de toeristen die nu daar zitten of binnenkort willen gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door loekf2 op 16-11-2020 13:44 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Hier volledige refund gehad van Delta voor diverse vluchten (intercontinentaal en binnenlands) geboekt in 10.2019 met vertrek datum 04.2020; incl. ruim €300,- voor de gereserveerde stoelen.Malarky schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:55:
Er is meer in de wereld dan enkel vakantie. Ook zakenreizen, onderhoudsreizen en ander economisch verkeer heeft last van code oranje. Dus ik snap dat gejojo wel. Dat is niet voor vakantiegangers, maar voor economische reizigers.loekf2 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:43:
[...]
Snap er ook niets van dat ge-jo-jo. Als je slim bent, zelfs als je een BNer bent of een influencer en niet zo slim, ga gewoon niet op vakantie. Hou je even in.
Zie je nu met de Antillen. Er is daar EEN ziekenhuis met beperkte capaciteit. Ga nou even gewoon niet. Zou me niets verbazen als het daar met een week weer op slot gaat. Bedankt Rutte. Ik heb ook geen medelijde met de toeristen die nu daar zitten of binnenkort willen gaan.
Merk dat heel veel organisaties misbruik maken van Corona.Piet_Piraat7 schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:23:
Inmiddels is het drie weken geleden dat ik restitutie heb aangevraagd bij TUI maar een uitbetaling blijft uit. Ze dekken zichzelf ook al in door te zeggen dat het twee maanden kan duren vanwege 'enorme drukte'. Ik ben erg benieuwd waar ze het dan zo enorm druk mee hebben als je bijna nergens heen mag. Als de administratie zo lang op zich laat wachten terwijl je alleen vakanties naar Curaçao aanbiedt is het wel erg gesteld met de organisatie.
Werkelijk ieder middelgroot tot groot bedrijf laat tegenwoordig een computer de telefoon opnemen. Naast iets van 'dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden' en 'ga naar onze website. GA WEG!!!' is 'door Corona is de wachttijd langer dan u van ons gewenst bent' doorgaans het derde riedeltje van de minimaal 2 minuten 'luisterplezier' die elke beller te wachten staat.
Reisorganisaties hebben - net als veel andere organisaties als ze moeten betalen - maar één doel: de boel zoveel mogelijk vertragen en frustreren. Het heeft voor hun geen enkel nadeel terwijl elke horde en elk uitstel betekent dat er weer een x aantal mensen toch afhaakt.
Dat vertragen zorgt er wel voor dat ik een volgende vakantie pas op het laatste moment betaal. En voor het boeken ook wel twee keer nadenk over de voorwaarden. Ik was zo stom om onze geannuleerde huwelijksreis volledig te betalen met het idee van 'dan is dat maar vast betaald'. Lesje geleerdalexbl69 schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:36:
[...]
Reisorganisaties hebben - net als veel andere organisaties als ze moeten betalen - maar één doel: de boel zoveel mogelijk vertragen en frustreren. Het heeft voor hun geen enkel nadeel terwijl elke horde en elk uitstel betekent dat er weer een x aantal mensen toch afhaakt.
Wij zijn ook bezig om onze reissom terug te vragen. Volgens het originele schema zouden we inmiddels net weer twee week thuis zijn. In de zomer al gezamenlijk met de reisorganisatie besloten om het te verplaatsen naar voorjaar 2021 (waarmee we dus indirect een voucher hebben gekregen eigenlijk), maar dat zien we nog niet echt gebeuren. Duurt ons te lang, dus we willen graag ons geld terug.
De reisorganisatie geeft aan dat ze de eindbetaling nu wel terug kunnen boeken, maar de betaling voor de vliegtickets kan wel een hele tijd duren, omdat zij ook lang moeten wachten op een refund van de vliegmaatschappij.
Maar heel eerlijk: dat is mijn probleem toch niet
Als ik ze een termijn van bijv. 4 week geef om de volledige reissom (aanbetaling, tickets, eindbetaling en whatever) aan ons terug te betalen, dan sta ik toch volledig in mijn recht?
De reisorganisatie geeft aan dat ze de eindbetaling nu wel terug kunnen boeken, maar de betaling voor de vliegtickets kan wel een hele tijd duren, omdat zij ook lang moeten wachten op een refund van de vliegmaatschappij.
Maar heel eerlijk: dat is mijn probleem toch niet
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2021 13:20 ]
Voor een vergelijkbare situatie gestaan denk ik; volledige reissom was betaald aan het reisbureau en in eerste instantie was het idee omboeken. Op een gegeven moment hebben we besloten dat we in plaats van uitstellen tot ergens in 2021 toch liever ons geld terug wilden.ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:14:
Maar heel eerlijk: dat is mijn probleem toch nietAls ik ze een termijn van bijv. 4 week geef om de volledige reissom (aanbetaling, tickets, eindbetaling en whatever) aan ons terug te betalen, dan sta ik toch volledig in mijn recht?
Na het uitoefenen van lichte druk bleek dat de terugbetaling uiteen viel in een aantal delen: a) aanbetalingen gedaan door reisbureau rechtstreeks aan hotels b) aanbetalingen door reisbureau aan andere reisorganisatie (TUI) c) vliegtuigmaatschappijen d) deel dat het reisbureau nog 'in beheer' had.
Dat laatste deel kregen we vrijwel direct terug nadat ik hierop aandrong. Ook hotels die aanbetaald waren werden snel terugstort aan reisbureau en vervolgens aan ons. Voor het TUI deel kregen we de bekende voucher wat een half jaar op zich liet wachten totdat uitbetaling mogelijk was. De vluchten duurden het langst (ja, nog langer dan de 6 maanden van TUI); was helaas ook een groot deel van de reissom.
TL;DR: in je recht staan is hartstikke mooi, je geld uiteindelijk terugkrijgen nog beter

Klopt. Maar wat wilde je gaan doen....Een rechtszaak aanspannen? Reisorganisaties weten ook dat je daar waarschijnlijk geen zin in hebt. Er zijn wel succesverhalen uiteraard dat een rechtzaak is gelukt maar ook dan kan het bijv lang duren, gaat een hoop tijd kosten, kan nadelig uitpakken etc. Dus hoe oneerlijk, vervelend, irritant of wat het dan ook is je handen zijn, als doorsnee consument, behoorlijk gebonden helaas. Recht hebben is wat anders dan het ook krijgen. Zelf ook iets van 3maanden met Sunweb de nodige mailwisselingen gehad voor ik mijn geld terug had. Bij budgetair was geen communicatie mogelijk voor ons maar toen ik het via Emirates speelde (waar de tickets van waren) ging het redelijk snel. Zit nu alleen al bijna 3 maanden op mijn extra stoelkosten (beenruimte etc) geld terug te wachtten. Dat loopt weer anders dan de tickets zelf. Dus vooral heel veel geduld hebben en je vooral niet al te druk proberen te maken hoe moeilijk dat ook is. Trust me. Been there done thatThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:14:
Wij zijn ook bezig om onze reissom terug te vragen. Volgens het originele schema zouden we inmiddels net weer twee week thuis zijn. In de zomer al gezamenlijk met de reisorganisatie besloten om het te verplaatsen naar voorjaar 2021 (waarmee we dus indirect een voucher hebben gekregen eindelijk), maar dat zien we nog niet echt gebeuren. Duurt ons te lang, dus we willen graag ons geld terug.
Maar heel eerlijk: dat is mijn probleem toch nietAls ik ze een termijn van bijv. 4 week geef om de volledige reissom (aanbetaling, tickets, eindbetaling en whatever) aan ons terug te betalen, dan sta ik toch volledig in mijn recht?
[ Voor 16% gewijzigd door thewizard2006 op 24-11-2020 18:31 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Nee zo hoog wil ik het inderdaad niet laten oplopen. Maar dan weet ik in ieder geval wat onze rechten zijn en dat we dus in principe niet hoeven te wachten tot zij het geld van de tickets terug hebben gekregen van de vliegmaatschappij.
Edit: Deze pagina van Consumentenbond is er vrij duidelijk over: https://www.consumentenbo...nulering-door-coronavirus ik lees daar dat de betalingstermijn zelfs maar 7 dagen is als je je geld terug wil bij een luchtvaartmaatschappij. Maar wij hebben de voucher eerder al geaccepteerd, dus eigenlijk zouden wij pas na 6 mnd. een verzoek tot terugbetaling kunnen indienen. Ik denk dat ik maar gewoon akkoord ga met wat ze direct terug willen betalen en dan het deel van de tickets maar langer geduld voor moet hebben.
Edit: Deze pagina van Consumentenbond is er vrij duidelijk over: https://www.consumentenbo...nulering-door-coronavirus ik lees daar dat de betalingstermijn zelfs maar 7 dagen is als je je geld terug wil bij een luchtvaartmaatschappij. Maar wij hebben de voucher eerder al geaccepteerd, dus eigenlijk zouden wij pas na 6 mnd. een verzoek tot terugbetaling kunnen indienen. Ik denk dat ik maar gewoon akkoord ga met wat ze direct terug willen betalen en dan het deel van de tickets maar langer geduld voor moet hebben.
[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2020 19:28 ]
Nou nee. We hebben gewoon de wet en de ACM (14 dagen om terug te betalen). Die vouchers zijn ineens bedacht. Door de reisorganisatie zelf. Geen wettelijke grond maar gewoon uit de duim. Ze houden zich gewoon keihard niet aan de wet maar weten dat het enige dat je er tegen kan doen is een rechtzaak aanspannen en dat doet 99.99% van de mensen gewoon niet. Als je ff googled zie je wel de nodige artikelen van mensen die rechtzaken hebben aangespannen en hebben gewonnen. Vaak premium artikelen dus die lees ik verder niet maar gok dat het of om hele grote bedragen gaat of mensen die ervaring ergens in de rechtsgang hebben over het algemeen.ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:53:
Nee zo hoog wil ik het inderdaad niet laten oplopen. Maar dan weet ik in ieder geval wat onze rechten zijn en dat we dus in principe niet hoeven te wachten tot zij het geld van de tickets terug hebben gekregen van de vliegmaatschappij.
De reisorganisatie geeft op hun website aan dat ze je willen ontzorgen, regelwerk uit handen nemen bladiebla. En dat ze ook de vliegtickets kunnen regelen.
Ik vind het dan een beetje flauw dat ze de wachttijd voor uitbetaling van de vliegtickets bij ons terugleggen. We hebben de tickets via hun geboekt en aan hen betaald, naar mijn idee is het dan ook hun probleem dat het lang duurt voor de vliegmaatschappij het terugbetaalt. Zoals ik het artikel van de Consumentenbond lees was het qua terugbetaaltermijn gunstiger geweest als we de tickets wel zelf hadden geboekt
Tot zover het ontzorgen? Doe dat dan ook in periode dat het niet alleen in hun voordeel is...
Volgende week wordt ik teruggebeld en zal ik bovenstaande aan ze noemen.
Ik vind het dan een beetje flauw dat ze de wachttijd voor uitbetaling van de vliegtickets bij ons terugleggen. We hebben de tickets via hun geboekt en aan hen betaald, naar mijn idee is het dan ook hun probleem dat het lang duurt voor de vliegmaatschappij het terugbetaalt. Zoals ik het artikel van de Consumentenbond lees was het qua terugbetaaltermijn gunstiger geweest als we de tickets wel zelf hadden geboekt

Tot zover het ontzorgen? Doe dat dan ook in periode dat het niet alleen in hun voordeel is...
Volgende week wordt ik teruggebeld en zal ik bovenstaande aan ze noemen.
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2020 08:21 ]
NOS.nl: 'Gedupeerde toeristen krijgen geld terug door voucherbank’
Wij hebben vorige week nog weer contact gehad met de reisorganisatie. Het arrangement kunnen ze binnen 4 wk. terugbetalen. De tickets blijven ze maar aangeven dat dit binnen 6 mnd. gedaan zal worden, omdat ze het geld nu niet hebben en wachten op restitutie van de tussenpartij waar zij de tickets hebben gekocht. Ondanks dat we aangaven in ons recht te staan het binnen een maand terug te moeten zouden krijgen. Dit bevestigen ze, maar doen hier niks mee.
We hebben ze nu aangegeven ze enigszins tegemoet te willen komen en het geld voor de tickets binnen 3 mnd. terug te willen hebben gekregen. Dan zitten we qua datum op begin maart. Daar gaan we, gezien het nieuwsbericht nu ook maar echt aan vasthouden.
Wat voor mij ook meespeelt is dat we de reissom in januari/februari dit jaar al hebben voldaan. Het bedrag is dus al bijna een volledig jaar in bezit van de reisorganisatie. Om dan nu nog 6 mnd. te moeten wachten vind ik echt te lang.
Wij hebben vorige week nog weer contact gehad met de reisorganisatie. Het arrangement kunnen ze binnen 4 wk. terugbetalen. De tickets blijven ze maar aangeven dat dit binnen 6 mnd. gedaan zal worden, omdat ze het geld nu niet hebben en wachten op restitutie van de tussenpartij waar zij de tickets hebben gekocht. Ondanks dat we aangaven in ons recht te staan het binnen een maand terug te moeten zouden krijgen. Dit bevestigen ze, maar doen hier niks mee.
We hebben ze nu aangegeven ze enigszins tegemoet te willen komen en het geld voor de tickets binnen 3 mnd. terug te willen hebben gekregen. Dan zitten we qua datum op begin maart. Daar gaan we, gezien het nieuwsbericht nu ook maar echt aan vasthouden.
Wat voor mij ook meespeelt is dat we de reissom in januari/februari dit jaar al hebben voldaan. Het bedrag is dus al bijna een volledig jaar in bezit van de reisorganisatie. Om dan nu nog 6 mnd. te moeten wachten vind ik echt te lang.
Ik heb mijn twijfels waar het allemaal heen gaat komende zomer. Vooralsnog lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat we komende zomer massaal weer naar de zon kunnen. En daar ook gasten treffen uit delen van de wereld.
Heb nog is gekeken op Sunweb. Daar hebben wij een jaar geleden geboekt voor dat corona echt in beeld was.
Na de annulering vanuit de accommodatie hebben we een voucher van de aanbetaling geaccepteerd. Er zat toen ook niet heel veel anders op. Nu zit ik te denken om de voucher maar in geld te laten uitbetalen.
Treurig dat je graag een vakantie boekt en betaald. Maar na deze acties heb ik weinig zin meer om vooraf te betalen met dit soort regelingen als gevolg.
Heb nog is gekeken op Sunweb. Daar hebben wij een jaar geleden geboekt voor dat corona echt in beeld was.
Na de annulering vanuit de accommodatie hebben we een voucher van de aanbetaling geaccepteerd. Er zat toen ook niet heel veel anders op. Nu zit ik te denken om de voucher maar in geld te laten uitbetalen.
Dan mag je dus blij zijn als je december 2021 je geld een keer terug hebt.Als je gebruik maakt van (een deel van) de voucher, dan vervalt daarmee je recht om terugbetaling van het relevante bedrag te vragen aan Sunweb Group. Wil je geen gebruik maken van de voucher of de restwaarde daarvan, dan kun je ons 6,5 maanden na de uitgiftedatum van de voucher verzoeken via Mijn Sunweb de (resterende) waarde uit te keren. Wij zullen de (resterende) waarde van jouw voucher in dat geval uiterlijk binnen twaalf (12) maanden na de uitgiftedatum aan je terugbetalen.
Treurig dat je graag een vakantie boekt en betaald. Maar na deze acties heb ik weinig zin meer om vooraf te betalen met dit soort regelingen als gevolg.
Op 26 oktober restitutie aangevraagd, nog altijd niks terug gehad. Ze hebben twee maanden de tijd maar ik heb heel sterk mijn twijfels of ik het geld binnen 2 dagen heb. We gaan het zien.
Edit: het geld is terug gekomen, vrijwel de volle 2 maanden benut
[ Voor 16% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 25-12-2020 07:39 ]
Ik vind de KLM dan weer ok, alleen de website is een drama, want krijg de indruk dat ze het liefst vouchers geven. Wij zouden eind februari naar Oslo vliegen. Vorige week gebeld. Geld al terug op de creditcard, binnen paar dagen. Nu even wachten totdat Rabobank het geld van mijn oude Mastercard terugstort.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 07:07:
Op 26 oktober restitutie aangevraagd, nog altijd niks terug gehad. Ze hebben twee maanden de tijd maar ik heb heel sterk mijn twijfels of ik het geld binnen 2 dagen heb. We gaan het zien.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Heeft iemand al ervaring met het laten terugbetalen van een corona-voucher van Sunweb? Wij mogen conform de voorwaarden in maart (6 maanden na uitgifte) een terugbetaling aanvragen. Aangezien het reizen voorlopig nog niet mogelijk zal zijn, is dat een aantrekkelijke optie.
Echter mag Sunweb er dan nog 12 maanden over doen om het bedrag terug te betalen. Iemand ervaring met hoe lang dat in de praktijk heeft geduurd bij Sunweb?
Echter mag Sunweb er dan nog 12 maanden over doen om het bedrag terug te betalen. Iemand ervaring met hoe lang dat in de praktijk heeft geduurd bij Sunweb?
Nope, ze moeten binnen 12 maanden na uitgifte van het voucher terug betalen.Cheezborger schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:50:
Heeft iemand al ervaring met het laten terugbetalen van een corona-voucher van Sunweb? Wij mogen conform de voorwaarden in maart (6 maanden na uitgifte) een terugbetaling aanvragen. Aangezien het reizen voorlopig nog niet mogelijk zal zijn, is dat een aantrekkelijke optie.
Reisvouchers bij annulering door coronavirus
Kijk bij punt 2 onder het kopje 'Recht op je geld terug"
Daar staat:
"Je kunt je geld terugvragen vanaf 6 maanden nadat je de voucher kreeg. Bij sommige reisaanbieders kan dit misschien al eerder. De reisaanbieder die de voucher uitgeeft moet binnen 12 maanden na uitgifte de waarde van ongebruikte vouchers automatisch terugstorten. Reizigers hoeven hier niet om te vragen."
Het eerste deel is duidelijk. De reisaanbieder moet de mogelijkheid bieden dat je maximaal 6 maanden na uitgifte van het voucher een terugbetalingsverzoek in mag dienen. Een aanbieder kan kiezen voor een kortere termijn, maar de meesten (in jouw geval dus ook) zullen voor deze 6 maanden kiezen.
In de 2e zin staat dat de aanbieder binnen 12 maanden na uitgifte [van het voucher] de waarde van de ongebruikte vouchers automatisch terug moet storten.
Dat automatisch wordt nog een keer herhaald in de volgende zin: "Reizigers hoeven hier niet om te vragen".
Dus:
- De aanbieder moet de waarde van het voucher binnen 12 maanden terug betalen, ongeacht of je er om vraagt of niet.
- 6 maand na uitgifte mag je een verzoek tot (eerdere) terugbetaling doen, maar met dat verzoek hoeft de aanbieder niets te doen.
Het probleem is een beetje dat er ook in je link staat dat de mensen geld terug moeten krijgen (waar niet aan gehouden wordt) dat ook alle extra kosten vergoed moeten worden (waar niet aan gehouden wordt)alexbl69 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:17:
[...]
Nope, ze moeten binnen 12 maanden na uitgifte van het voucher terug betalen.
...
Dus:In jouw geval betekent dat concreet dat na je aanvraag (na 6 maanden) de aanbieder er nog maximaal 6 maanden (als je de aanvraag direct op de 1e dag doet) over mag doen om terug te betalen.
- De aanbieder moet de waarde van het voucher binnen 12 maanden terug betalen, ongeacht of je er om vraagt of niet.
- 6 maand na uitgifte mag je een verzoek tot (eerdere) terugbetaling doen, maar met dat verzoek hoeft de aanbieder niets te doen.
Of zie ook : https://www.acm.nl/nl/pub...-corona-voucherregelingen
Om een voorbeeld te zien van : We controleren het wel maar doen er niets aan.
De reisbranche staat boven de wet, boven de ACM en boven hun eigen afspraken. Bij zulke partijen hecht ik niet zoveel waarde aan hun uitspraken...
Klopt, heb dat zelf ook gehad.Gomez12 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:03:
[...]
Het probleem is een beetje dat er ook in je link staat dat de mensen geld terug moeten krijgen (waar niet aan gehouden wordt) dat ook alle extra kosten vergoed moeten worden (waar niet aan gehouden wordt)
Of zie ook : https://www.acm.nl/nl/pub...-corona-voucherregelingen
Om een voorbeeld te zien van : We controleren het wel maar doen er niets aan.
De reisbranche staat boven de wet, boven de ACM en boven hun eigen afspraken. Bij zulke partijen hecht ik niet zoveel waarde aan hun uitspraken...
Had €1.000 aanbetaald en kreeg uiteindelijk €970 terug. Administratiekosten of zoiets.
Nu had ik geboekt bij een klein reisbureau dat deze kosten door TUI berekend kreeg. Dat reisbureau heeft het natuurlijk al moeilijk genoeg nu dus heb daar verder geen punt van gemaakt.
Vind dat je als consument over die paar procent ook niet moeilijk moet doen, dat val mijns inziens onder 'samen uit de crisis komen'. Heb er zelf ook belang bij dat dat bureau eind dit jaar nog bestaat. Nu gaat die €30 van mij daar het verschil niet in maken, maar alle kleine beetjes tezamen is toch een aardig bedrag.
Je hebt gelijk! Dank.alexbl69 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:17:
[...]
Nope, ze moeten binnen 12 maanden na uitgifte van het voucher terug betalen.
Reisvouchers bij annulering door coronavirus
Kijk bij punt 2 onder het kopje 'Recht op je geld terug"
Daar staat:
"Je kunt je geld terugvragen vanaf 6 maanden nadat je de voucher kreeg. Bij sommige reisaanbieders kan dit misschien al eerder. De reisaanbieder die de voucher uitgeeft moet binnen 12 maanden na uitgifte de waarde van ongebruikte vouchers automatisch terugstorten. Reizigers hoeven hier niet om te vragen."
Het eerste deel is duidelijk. De reisaanbieder moet de mogelijkheid bieden dat je maximaal 6 maanden na uitgifte van het voucher een terugbetalingsverzoek in mag dienen. Een aanbieder kan kiezen voor een kortere termijn, maar de meesten (in jouw geval dus ook) zullen voor deze 6 maanden kiezen.
In de 2e zin staat dat de aanbieder binnen 12 maanden na uitgifte [van het voucher] de waarde van de ongebruikte vouchers automatisch terug moet storten.
Dat automatisch wordt nog een keer herhaald in de volgende zin: "Reizigers hoeven hier niet om te vragen".
Dus:In jouw geval betekent dat concreet dat na je aanvraag (na 6 maanden) de aanbieder er nog maximaal 6 maanden (als je de aanvraag direct op de 1e dag doet) over mag doen om terug te betalen.
Dan valt het wel mee. Dat betekend dat ik uiterlijk september dit jaar mijn geld terug krijg als ik de aanvraag direct op de 1e dag doe. Daar gaan we dan maar voor. Wij verwachten niet vóór september nog op vakantie te kunnen en/of gaan. Dus geld terug heeft de voorkeur. Mochten het wel mogelijk zijn, dan kunnen we zelf kiezen bij welke touroperator.
Iemand een idee hoe snel Ryanair restitueert? Ik kwam er pas begin januari achter dat ik nog een extra handeling moest doen om daadwerkelijk restitutie van de vliegtickets te verkrijgen, dus dat heb toen alsnog gedaan. Zal wel een paar maanden overheen gaan?
Edit: hmm misschien niet helemaal het juiste topic zie ik nu...
[ Voor 11% gewijzigd door Falch op 17-01-2021 14:29 ]
Goed, de houding van TUI bereikt een nieuw dieptepunt;
TUI dagvaardt reizigers in voucher-rel (Telegraaf premium)
TUI dagvaardt reizigers in voucher-rel (Telegraaf premium)
Verder in het artikel staat dat Frank Oostdam, van de ANVR, pal achter TUI staat. Dan weet je het wel.ROTTERDAM - TUI sleept vijf eigen klanten voor de rechter, omdat de reisorganisatie de bindende uitspraak van de Geschillencommissie Reizen over geld terug in een nieuwe ’voucher-rel’ wil aanvechten. Deze toeristen kunnen het niet geloven. Volgens de Consumentenbond moet TUI zich schamen.
„TUI wil gelijk krijgen over de rug van de reiziger. De Geschillencommissie is onafhankelijk. Afgesproken is dat alle ANVR-leden, dus ook TUI, zich aan dat oordeel houden bij conflicten. Het is vreemd dat wij als klant worden gedagvaard, want ik zou die uitspraak niet eens kunnen vernietigen. TUI misbruikt in deze rechtszaak overheidssteun”, zegt Marcel, één van de gedupeerden, die geen achternaam in de krant wil.
[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 19-01-2021 14:59 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Alhoewel ik het telegraaf stuk niet kan lezen, vermoed ik dat het om bijv de volgende case gaat :
https://www.degeschillenc...oet-reissom-terugbetalen/
Waarbij het standpunt van de reisonderneming schitterend is imho :
https://www.degeschillenc...oet-reissom-terugbetalen/
Waarbij het standpunt van de reisonderneming schitterend is imho :
Omdat we moesten annuleren is er geen overeenkomst meer, oftewel er is geen reden om te klagen over het annuleren van een overeenkomst.Procedureel geldt dat de commissie op grond van artikel 3 van haar Reglement niet bevoegd is om de zaak te behandelen omdat het niet gaat om de totstandkoming of uitvoering van een overeenkomst. Omdat de ondernemer de overeenkomst door de COVID-19-pandemie heeft moeten annuleren, is er immers geen overeenkomst meer en kan de klacht dus ook niet gaan over de uitvoering van een overeenkomst die op voorhand al is geannuleerd.
Wat ze natuurlijk hopen te bereiken is andere reizigers/gedupeerden af te schrikken. Als je namelijk als consument een rechtszaak aanspant win je gewoon omdat je de wet, de ANVR voorwaarden en de eigen regels van de reisorganisaties achter je hebt. En de reisorganisaties kiezen er voor om al deze regels, bewust, te negeren en zelf nieuwe voorwaarden te creëren zonder wederhoor.
Maar de meeste zullen geen rechtszaak starten want onbekend, veel werk, bang voor geld verlies, kost tijd etc En als blijkt dat ze zelf ook nog eens aangeklaagd kunnen worden mochten ze kiezen voor een rechtszaak dan wordt de drempel nog wat hoger.
Maar de meeste zullen geen rechtszaak starten want onbekend, veel werk, bang voor geld verlies, kost tijd etc En als blijkt dat ze zelf ook nog eens aangeklaagd kunnen worden mochten ze kiezen voor een rechtszaak dan wordt de drempel nog wat hoger.
Klopt, ze maken er een "leuk" juridisch steekspel van. Doorlooptijd van een rechtszaak is ook niet mals, nog afgezien van de kosten die je er aan hebt. Persoonlijk wacht ik de termijn wel af, en als ze dan nog niet willen betalen kan die rechtszaak altijd nog. Voor een ruim maandsalaris kun je best wat kosten maken, en een poging doen om die kosten ook nog te verhalen. Kunnen we gelijk het volledig negeren van enige communicatie vanuit onze kant opvoeren. Ik denk dat ze weinig kans maken op winst, maar de vraag is wel of je je "investering" in de vorm van advocaatkosten e.d. terugkrijgt.thewizard2006 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:52:
Wat ze natuurlijk hopen te bereiken is andere reizigers/gedupeerden af te schrikken. Als je namelijk als consument een rechtszaak aanspant win je gewoon omdat je de wet, de ANVR voorwaarden en de eigen regels van de reisorganisaties achter je hebt. En de reisorganisaties kiezen er voor om al deze regels, bewust, te negeren en zelf nieuwe voorwaarden te creëren zonder wederhoor.
Hmmm. Ik ben net weer eens aan het kijken hoe het met onze terugboeking van de stoelen zit maar dat lijkt ook een aparte wending te krijgen....
Wij hadden een vlucht bij BudgetAir geboekt a 1484 euro. Daar hadden we voor nog eens 220 euro aan kosten voor stoelreserveringen bij. De vlucht zou door Emirates worden uitgevoerd.
Toen alles werd geannulleerd wat BudgetAir niet te bereiken. Ze hadden letterlijk hun telefoon uit gezet en reageert niet op emails etc. Uiteindelijk Emirates gecontacteerd en die konden wel bij BudgetAir binnen komen. Toen vrij snel en vlot onze vlucht geannuleerd en we zouden alles terug krijgen.
Toen kwam de teruggeef nota en die was 1457 euro. Ongeveer 250euro minder dus dan onze kosten. Dus ik weer contact zoeken en toen werd mij verteld dat ik die extra kosten (stoelreserveringen) via Emirates zelf moest aanvragen. Beetje vreemd aangezien ik via BudgetAir alles had geboekt maar Emirates/BA stonden er op dat het zo moest.
Dus ik netjes formulieren ingevuld bij Emirates en ik zou het geld terug krijgen. 2x 84 euro.... Dat is al weer een stuk minder dan die 220 euro die we hadden maar goed. Whatever. Echter zag ik dat dit volgens Emirates naar een CC teruggestort zou worden die de boeking gemaakt had. Dit was echter niet mijn CC (ik denk die van BudgetAir). Uiteraard aangegeven maar nee het klopte allemaal en zou wel goed komen etc.
Inmiddels een half jaar verder en weer eens navraag gedaan bij Emirates maar die geven aan dat het allemaal is afgehandeld door hun en het bedrag is overgemaakt naar BA.
Dus ook maar weer eens contact opgenomen met BA (kan alleen via messenger
) en in afwachting wat ze hier op gaan zeggen.
Ook nog even gezocht in mijn mail en daar vond ik het annuleringsoverzicht van BA terug. Daar zie ik nu ineens dat de stoelen die ik had geboekt daar als "Non refundable product" op staan..... Dus het lijkt er op dat BA helemaal niet van plan is om ook maar iets daarvan terug te boeken. En dat er dus ergens zomaar 250 euro bij hun aan de strijkstok blijft hangen. Foutje? Bewust? We gaan het zien. Hopelijk maandag een reactie via Messenger.
Weet iemand concreet hoe dat zit? Dat ze zomaar kunnen zeggen dat stoelen non-refundable zijn als hun zelf de vlucht hebben geannuleerd. Dat lijkt me toch een mooie grap dan....
Wij hadden een vlucht bij BudgetAir geboekt a 1484 euro. Daar hadden we voor nog eens 220 euro aan kosten voor stoelreserveringen bij. De vlucht zou door Emirates worden uitgevoerd.
Toen alles werd geannulleerd wat BudgetAir niet te bereiken. Ze hadden letterlijk hun telefoon uit gezet en reageert niet op emails etc. Uiteindelijk Emirates gecontacteerd en die konden wel bij BudgetAir binnen komen. Toen vrij snel en vlot onze vlucht geannuleerd en we zouden alles terug krijgen.
Toen kwam de teruggeef nota en die was 1457 euro. Ongeveer 250euro minder dus dan onze kosten. Dus ik weer contact zoeken en toen werd mij verteld dat ik die extra kosten (stoelreserveringen) via Emirates zelf moest aanvragen. Beetje vreemd aangezien ik via BudgetAir alles had geboekt maar Emirates/BA stonden er op dat het zo moest.
Dus ik netjes formulieren ingevuld bij Emirates en ik zou het geld terug krijgen. 2x 84 euro.... Dat is al weer een stuk minder dan die 220 euro die we hadden maar goed. Whatever. Echter zag ik dat dit volgens Emirates naar een CC teruggestort zou worden die de boeking gemaakt had. Dit was echter niet mijn CC (ik denk die van BudgetAir). Uiteraard aangegeven maar nee het klopte allemaal en zou wel goed komen etc.
Inmiddels een half jaar verder en weer eens navraag gedaan bij Emirates maar die geven aan dat het allemaal is afgehandeld door hun en het bedrag is overgemaakt naar BA.
Dus ook maar weer eens contact opgenomen met BA (kan alleen via messenger
Ook nog even gezocht in mijn mail en daar vond ik het annuleringsoverzicht van BA terug. Daar zie ik nu ineens dat de stoelen die ik had geboekt daar als "Non refundable product" op staan..... Dus het lijkt er op dat BA helemaal niet van plan is om ook maar iets daarvan terug te boeken. En dat er dus ergens zomaar 250 euro bij hun aan de strijkstok blijft hangen. Foutje? Bewust? We gaan het zien. Hopelijk maandag een reactie via Messenger.
Weet iemand concreet hoe dat zit? Dat ze zomaar kunnen zeggen dat stoelen non-refundable zijn als hun zelf de vlucht hebben geannuleerd. Dat lijkt me toch een mooie grap dan....
@thewizard2006
En waarom heb je bij BudgetAir geboekt?
Ik kende ze niet, heb even google gezocht en het is niet echt positief...
Met zo'n naam zou ik wel 3x nagedacht hebben, maar daar heb je niks aan.
Ik zou desnoods aangifte van oplichting doen als ze niet reageren.
op google lees ik wel dat het een dochteronderneming van Cheaptickets is dus ik vrees dat het de zoveelste oplichter is die met een "ja,maar wij zijn zielig" verhaal komen terwijl ze geld van klanten achterhouden en de wet doodleuk negeren.
nav dit topic heb ik wel geleerd gewoon direct contact op te nemen met de diverse accomodaties ipv via een reisbureau
En waarom heb je bij BudgetAir geboekt?
Ik kende ze niet, heb even google gezocht en het is niet echt positief...
Met zo'n naam zou ik wel 3x nagedacht hebben, maar daar heb je niks aan.
Ik zou desnoods aangifte van oplichting doen als ze niet reageren.
op google lees ik wel dat het een dochteronderneming van Cheaptickets is dus ik vrees dat het de zoveelste oplichter is die met een "ja,maar wij zijn zielig" verhaal komen terwijl ze geld van klanten achterhouden en de wet doodleuk negeren.
nav dit topic heb ik wel geleerd gewoon direct contact op te nemen met de diverse accomodaties ipv via een reisbureau

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Is gewoon een reguliere aanbieder hoor. Net zoals bijv cheaptickets, vakantie discounter etc.
De reden dat we bij hun boekte is omdat ze de enige waren die toen tegen fatsoenlijke tarieven, met goede tijden en een degelijke luchtvaartmaatschappij (Emirates) tickets hadden. Dat was allemaal al geboekt en geregeld voordat Corona begon.
Verder hebben wij ons geld van de tickets uiteindelijk vrij snel terug gekregen. Alleen het resterende bedrag blijft nog open van de stoelen.
Vandaag een reactie gehad via Messenger dat ze het geld nog niet binnen hadden van Emirates maar zodra dit binnen is ze dit overboeken. Emirates zei wel dat ze het hadden overgemaakt maar met Creditcards zie je vaak dat dit eind/begin van de maand pas wordt geregeld enzo.
Of dit dan de 2x84 euro is of de 226euro dat gaan we dan wel zien maar ga me over dat verschil ook niet druk maken dan.
De reden dat we bij hun boekte is omdat ze de enige waren die toen tegen fatsoenlijke tarieven, met goede tijden en een degelijke luchtvaartmaatschappij (Emirates) tickets hadden. Dat was allemaal al geboekt en geregeld voordat Corona begon.
Verder hebben wij ons geld van de tickets uiteindelijk vrij snel terug gekregen. Alleen het resterende bedrag blijft nog open van de stoelen.
Vandaag een reactie gehad via Messenger dat ze het geld nog niet binnen hadden van Emirates maar zodra dit binnen is ze dit overboeken. Emirates zei wel dat ze het hadden overgemaakt maar met Creditcards zie je vaak dat dit eind/begin van de maand pas wordt geregeld enzo.
Of dit dan de 2x84 euro is of de 226euro dat gaan we dan wel zien maar ga me over dat verschil ook niet druk maken dan.
Tui is ook weer vrienden aan het maken......
Krijg nu bericht dat ze vliegbelasting toevoegen á € 8 pp
Op rijksoverheid vind ik een ander bedrag, namelijk € 7,845 (waarom nu weer een halve cent?)
https://www.rijksoverheid...elastingen/vliegbelasting
Gaat me niet om het bedrag, maar ben daar dan eerlijk over...
Had vorig jaar m'n reservering al omgezet naar augustus 2021, in de hoop dat we dan wel kunnen. (Die hoop wordt trouwens steeds kleiner, ben niet oud, geen overgewicht, dus kleine kans dat ik voor die tijd gevaccineerd wordt....)
Krijg nu bericht dat ze vliegbelasting toevoegen á € 8 pp
Op rijksoverheid vind ik een ander bedrag, namelijk € 7,845 (waarom nu weer een halve cent?)
https://www.rijksoverheid...elastingen/vliegbelasting
Gaat me niet om het bedrag, maar ben daar dan eerlijk over...
Had vorig jaar m'n reservering al omgezet naar augustus 2021, in de hoop dat we dan wel kunnen. (Die hoop wordt trouwens steeds kleiner, ben niet oud, geen overgewicht, dus kleine kans dat ik voor die tijd gevaccineerd wordt....)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Wij zitten nog steeds te wachten op de teruggave van onze reissom. In theorie moet Corendon 1 jaar na uitgifte (eind maart 2021) het bedrag terugbetalen.
Nog anderhalve maand afwachten wat ze gaan doen.
Iemand hier al geld terug ontvangen van Corendon met een reis geboekt in 2019 of begin 2020?
Iemand hier al geld terug ontvangen van Corendon met een reis geboekt in 2019 of begin 2020?
Wij zouden as. zaterdag naar Tenerife gaan (met Easyjet, vorig jaar omgeboekt in de veronderstelling: in februari is alles weer voorbij). Onze vlucht is nog niet geannuleerd, maar kennelijk vliegt alles nog? Gaan deze reguliere lijnvluchten gewoon naar Tenerife? Gaan ze dan (half)leeg oid? Of worden de vluchten een dag van tevoren geannuleerd?
We hadden namelijk de keuze om gratis om te boeken, maar er was niets tegen fatsoenlijke prijzen op data wat ons goed kwam, dus de 'gok' genomen om geen actie te ondernemen in de verwachting dat er toch niets/nauwelijks wat vliegt nu naar Tenerife?
Ben ik nu naar alle verwachting mijn geld kwijt? Omdat ik dus geen enkele actie ondernomen heb? Ik kan er niet echt wijs uit worden moet ik eerlijk zeggen (en het is zo ondoorzichtig allemaal).
Tips vanuit jullie kant? Of accepteren dat ik 400 euro kwijt ben...?
We hadden namelijk de keuze om gratis om te boeken, maar er was niets tegen fatsoenlijke prijzen op data wat ons goed kwam, dus de 'gok' genomen om geen actie te ondernemen in de verwachting dat er toch niets/nauwelijks wat vliegt nu naar Tenerife?
Ben ik nu naar alle verwachting mijn geld kwijt? Omdat ik dus geen enkele actie ondernomen heb? Ik kan er niet echt wijs uit worden moet ik eerlijk zeggen (en het is zo ondoorzichtig allemaal).
Tips vanuit jullie kant? Of accepteren dat ik 400 euro kwijt ben...?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Op 6 februari ging er een vlucht van Easyjet naar Tenerife, en morgen gaat er weer een. Morgen kun je zien of die daadwerkelijk is gegaan, maar het lijkt er wel op. Minder dan twee weken van tevoren annuleren gebeurt niet zo vaak omdat er dan een hoge schadevergoeding betaald moeten worden.Galois schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:01:
Wij zouden as. zaterdag naar Tenerife gaan (met Easyjet, vorig jaar omgeboekt in de veronderstelling: in februari is alles weer voorbij). Onze vlucht is nog niet geannuleerd, maar kennelijk vliegt alles nog? Gaan deze reguliere lijnvluchten gewoon naar Tenerife? Gaan ze dan (half)leeg oid? Of worden de vluchten een dag van tevoren geannuleerd?
Bij Easyjet kun je vanwege het coronavirus tot twee weken van tevoren gratis je vlucht wijzigen (tenzij de nieuwe vlucht duurder is). Je kunt nu nog omboeken voor €59 per ticket (plus het prijsverschil).Ben ik nu naar alle verwachting mijn geld kwijt? Omdat ik dus geen enkele actie ondernomen heb? Ik kan er niet echt wijs uit worden moet ik eerlijk zeggen (en het is zo ondoorzichtig allemaal).
Maar is het alleen een vlucht of een pakketreis?
Hoe doen 'jullie' het eigenlijk met de zomervakantie? Normaliter ligt er rond deze tijd wel al wat vast voor de zomer, maar nu uiteraard niet. Gaan altijd graag naar het zuiden, Frankrijk of Italie, en dan een beetje een kindvriendelijk park. Uiteraard nu niet echt een optie om zoiets te boeken, dus als 'Plan B' was er geopperd dan maar in Nederland iets te vinden, al denk ik dat ik me wel redelijk kak voel als je uiteindelijk toch een leuk tripje naar het Zuiden had kunnen maken en je zit dan ergens in Schubbekutteveen bij wijze van spreken. Dus het liefst zoiets alleen als er tot vrij kort (max 30 dagen) van tevoren te annuleren is (dus NIET omboeken of aanpassen, echt annuleren) met max 100-200€ aan kosten ofzo.
Enige die ik kan vinden die daar in meegaat is ANWB (ledenreizen), echter zijn alle reizen daar maar voor max een week, en wil ik toch op z'n minst 10 nachten
Hoe doen 'jullie' het eigenlijk met de zomervakantie? Normaliter ligt er rond deze tijd wel al wat vast voor de zomer, maar nu uiteraard niet. Gaan altijd graag naar het zuiden, Frankrijk of Italie, en dan een beetje een kindvriendelijk park. Uiteraard nu niet echt een optie om zoiets te boeken, dus als 'Plan B' was er geopperd dan maar in Nederland iets te vinden, al denk ik dat ik me wel redelijk kak voel als je uiteindelijk toch een leuk tripje naar het Zuiden had kunnen maken en je zit dan ergens in Schubbekutteveen bij wijze van spreken. Dus het liefst zoiets alleen als er tot vrij kort (max 30 dagen) van tevoren te annuleren is (dus NIET omboeken of aanpassen, echt annuleren) met max 100-200€ aan kosten ofzo.
Enige die ik kan vinden die daar in meegaat is ANWB (ledenreizen), echter zijn alle reizen daar maar voor max een week, en wil ik toch op z'n minst 10 nachten
Klopt... maar het omboeken was niet aantrekkelijk voor ons. Op data dat we konden, moesten we (minstens) 400 euro bijbetalen (we hebben nu 400 euro betaald) en op de andere, goedkopere data, was het voor ons niet mogelijk.GlowMouse schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:33:
[...]
Op 6 februari ging er een vlucht van Easyjet naar Tenerife, en morgen gaat er weer een. Morgen kun je zien of die daadwerkelijk is gegaan, maar het lijkt er wel op. Minder dan twee weken van tevoren annuleren gebeurt niet zo vaak omdat er dan een hoge schadevergoeding betaald moeten worden.
[...]
Bij Easyjet kun je vanwege het coronavirus tot twee weken van tevoren gratis je vlucht wijzigen (tenzij de nieuwe vlucht duurder is). Je kunt nu nog omboeken voor €59 per ticket (plus het prijsverschil).
Helaas ziet het er dus kennelijk uit dat we onze 400 euro kwijt zijn. Ik had nog gekeken naar historische data van wanneer vluchten wel of niet geannuleerd worden op het laatste moment, maar deze data schijnt erg geheim te zijn
Maar de mensen die nu vliegen, zijn geen vakantiegangers. Met al het gedoe rondom negatieve PCR-testen, quarantaine, enz... lijkt het mij niet erg aannemelijk dat gewone vakantiegangers vliegen. Hoe je dan wel zo'n vlucht naar Tenerife vol krijgt, is mij een raadsel.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Anoniem: 1279036
pensionado's misschien? zijn nog best veel mensen die daar 'overwinteren' of iig voor lange periode heen gaan. Als je voor een maand of wat gaat naar je eigen appartement is die PCR test en quarantaine een relatief kleine moeite.Galois schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:43:
[...]
Maar de mensen die nu vliegen, zijn geen vakantiegangers. Met al het gedoe rondom negatieve PCR-testen, quarantaine, enz... lijkt het mij niet erg aannemelijk dat gewone vakantiegangers vliegen. Hoe je dan wel zo'n vlucht naar Tenerife vol krijgt, is mij een raadsel.
Ik ben sinds vorig jaar al aan het popelen om op reis naar Z-Afrika te gaan. Ondanks de variant die daar zit ga ik toch gaan als het mag en ik mijn prik heb gehad. Ik heb wel een gratis annuleringsmogelijkheid tot 25 april, dus ik wacht nog even af hoe snel die vaccins hier wat vlotten en wat de hoge pieten gaan beslissen. Ik hoop alvast op het beste, anders moet ik weer een jaar uitstellen... Als dat zo is, doe ik gewoon een europese roadtrip, want ik denk dat dat wel toegestaan gaat worden. Internationaal weet ik niet, we zullen zien.The_Admin schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:57:
Wij hebben alles inmiddels terug; betrof vluchten in mei 2020 en alles na annulering door Ryanair zelf via vouchers en daarop uitbetaling aangevraagd.Falch schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:28:
Iemand een idee hoe snel Ryanair restitueert? Ik kwam er pas begin januari achter dat ik nog een extra handeling moest doen om daadwerkelijk restitutie van de vliegtickets te verkrijgen, dus dat heb toen alsnog gedaan. Zal wel een paar maanden overheen gaan?
Bij de laatste twee tickets was dat blijven liggen omdat ik dacht dat ze bij een apart geboekte terugreis wel automatisch de voucher ook zouden uitbetalen. Niet dus. Maar alsnog op 2 februari uitbetaling aangevraagd en op 14 februari binnen.
Uiteindelijk hebben wij nu alles terug aan losse vliegtickets. het is wel even doorlezen en klikken bij zowel Ryanair als KLM. Ben benieuwd hoeveel euro's er op die manier toch verdampen.
Ter vergelijking: één huurauto en één berghut in "verboden reisgebied" werden ongevraagd automatisch terug gestort.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Anoniem: 1279036
ons plan B is boeken uitstellen. Er is bijna altijd plek , alleen minder keus. Heb wel een paar backup opties 'B' keuzes achter de hand in de vorm van woningruil met familie aan de kust. Maar als het zo druk is als vorig jaar in NL blijven we nog liever thuis.The_Admin schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:57:
Ik hoop /verwacht dat een autovakantie ergens in een straal van 1200 km rijden wel weer kan. Afgelopen zomer ook gedaan , naast 2 x supermarkt en campingreceptie alleen in nabijheid eigen gezin geweest.
Als ik jou was zou ik Turkije overwegen, die zijn tot nu toe altijd open gebleven en stimuleren toerisme. Erg vergelijkbaar als je voor het middellandse zeeklimaat en resort wil gaan.The_Admin schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:57:
Ik heb zojuist mijn tripje naar Zuid Frankrijk voor de 2e keer mogen omboeken.
Ik zou eigenlijk vorig jaar april al gaan (2019 al geboekt), maar toen ging alles ook in 1x dicht.
Aangezien mijn vrouw in de zorg werkt hebben we voor de zekerheid omgeboekt naar dit jaar eind maart, met de gedachte dat het nu wel enigzins onder controle zou zijn.
Maarja nu blijft weer alles dicht en wordt reizen sterk afgeraden.
Gelukkig bieden ze nog steeds dezelfde service en hebben we wederom omgeboekt naar volgend jaar april.
Alles kosteloos, ook al zijn de prijzen voor 2022 al met 10-15% gestegen.
Daarnaast hebben we nog een vakantie naar Italie open staan voor Juli dit jaar.. (ook kostenloos omgeboekt van vorig jaar)
Ik hoop dat dit wel door kan gaan.
Omboeken zou nog kunnen tot 1 april, en anders zijn we afhankelijk van de regels in de zomer als het aankomt op annuleren/omboeken.
Ik zou eigenlijk vorig jaar april al gaan (2019 al geboekt), maar toen ging alles ook in 1x dicht.
Aangezien mijn vrouw in de zorg werkt hebben we voor de zekerheid omgeboekt naar dit jaar eind maart, met de gedachte dat het nu wel enigzins onder controle zou zijn.
Maarja nu blijft weer alles dicht en wordt reizen sterk afgeraden.
Gelukkig bieden ze nog steeds dezelfde service en hebben we wederom omgeboekt naar volgend jaar april.
Alles kosteloos, ook al zijn de prijzen voor 2022 al met 10-15% gestegen.
Daarnaast hebben we nog een vakantie naar Italie open staan voor Juli dit jaar.. (ook kostenloos omgeboekt van vorig jaar)
Ik hoop dat dit wel door kan gaan.
Omboeken zou nog kunnen tot 1 april, en anders zijn we afhankelijk van de regels in de zomer als het aankomt op annuleren/omboeken.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ja ik hoop ook dat ik die 1200/1400km gewoon kan rijden in Juli en lekker even 2 weekjes in Italie en/of Zuid-Frankrijk mag vakantioneren. Boeken uitstellen viel hier niet zo goed, we gaan vaak met nog een gezin (coronatechnisch ook niet top natuurlijk) en de dames kregen nu al rode vlekken van het feit dat er nog niks vast lag. Maar goed, ik vind het persoonlijk dan weer zonde me nu al helemaal te conformeren aan iets wat misschien niet helemaal top is, zeker als dan straks zou blijken dat een internationaal reisje er wel in had gezeten.Anoniem: 1279036 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:22:
[...]
ons plan B is boeken uitstellen. Er is bijna altijd plek , alleen minder keus. Heb wel een paar backup opties 'B' keuzes achter de hand in de vorm van woningruil met familie aan de kust. Maar als het zo druk is als vorig jaar in NL blijven we nog liever thuis.
Ik hoop /verwacht dat een autovakantie ergens in een straal van 1200 km rijden wel weer kan. Afgelopen zomer ook gedaan , naast 2 x supermarkt en campingreceptie alleen in nabijheid eigen gezin geweest.
Ik vind een autovakantie altijd wel lekker, zeker met wat kleine kinderen, plus ben je dan wel een beetje flexibel in het geval dat het toch ergens misgaat met besmettingen of er grenzen dichtgaan. Zo hadden we bv. afgelopen zomer meerdere alternatieve routes, normaliter rijden we via Duitsland > Zwitserland naar Italie, maar had uiteraard ook via Oostenrijk gekund, of in het uiterste geval via Belgie > Frankrijk. Met het vliegtuig ben je natuurlijk heel afhankelijk van de grillen van de maatschappijen en regeringen in beide landen.BarôZZa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:19:
[...]
Als ik jou was zou ik Turkije overwegen, die zijn tot nu toe altijd open gebleven en stimuleren toerisme. Erg vergelijkbaar als je voor het middellandse zeeklimaat en resort wil gaan.
Zit in hetzelfde schuitje, terugbetaling aangevraagd en die zou eind maart binnen moeten zijn. We gaan het zien!xyanide schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:02:
Wij zitten nog steeds te wachten op de teruggave van onze reissom. In theorie moet Corendon 1 jaar na uitgifte (eind maart 2021) het bedrag terugbetalen.
Strikt genomen hoef je geen terugbetaling aan te vragen toch? Na exact 1 jaar zou het geld automatisch teruggestort moeten worden. Zodra je om terugbetaling vraagt raak je ook een deel van je rechten kwijt.Jackson6 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:51:
[...]
Zit in hetzelfde schuitje, terugbetaling aangevraagd en die zou eind maart binnen moeten zijn. We gaan het zien!
Klopt, kwam ik daarna pas achter. Nu maar hopen dat Corendon niet omvalt voor eind maartxyanide schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:55:
[...]
Strikt genomen hoef je geen terugbetaling aan te vragen toch? Na exact 1 jaar zou het geld automatisch teruggestort moeten worden. Zodra je om terugbetaling vraagt raak je ook een deel van je rechten kwijt.
[ Voor 15% gewijzigd door Jackson6 op 16-02-2021 13:01 ]
Hehe, dat blijft sowieso afwachten. Denk dat er flink wat geld uit gaat in de periode maart - mei dit jaarJackson6 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:57:
[...]
Klopt, kwam ik daarna pas achter. Nu maar hopen dat Corendon niet omvalt voor eind maart
Ik heb een reis naar de USA opstaan begin Juni. Deze oorspronkelijk gepland voor vorig jaar September (ruim voor Corona al geboekt). Nu zitten we dus weer met het dilemma wat we er mee moeten doen. We hebben er geen probleem mee om deze nog eens om te boeken naar a.s. September maar zelfs dan is de kans erg klein dat het wel door kan gaan. Volgend jaar gaan is geen optie op dit moment. We zouden de reis dan moeten laten annuleren door het reisbureau wegens de travel ban maar dan zit je weer met een flinke smak geld die je een jaar virtueel in een voucher hebt zitten waar je niks mee kan.
Officieel kan je de betaling opschorten als je voorziet dat de reis niet door kan gaan, en een land dat al bijna een heel jaar op slot zit lijkt me wel een geldige reden. Maar daar zitten zoveel haken en ogen aan dat je jezelf daarmee flink kunt benadelen. Reisbureau zal natuurlijk altijd blijven volhouden dat ze voorzien dat het over 2 weken allemaal weer open gaat.. Ik had gehoopt dat de overheid inmiddels uitspraken had gedaan over mensen dit in deze situatie zitten.
Officieel kan je de betaling opschorten als je voorziet dat de reis niet door kan gaan, en een land dat al bijna een heel jaar op slot zit lijkt me wel een geldige reden. Maar daar zitten zoveel haken en ogen aan dat je jezelf daarmee flink kunt benadelen. Reisbureau zal natuurlijk altijd blijven volhouden dat ze voorzien dat het over 2 weken allemaal weer open gaat.. Ik had gehoopt dat de overheid inmiddels uitspraken had gedaan over mensen dit in deze situatie zitten.
[ Voor 10% gewijzigd door VulcanRaven op 16-02-2021 13:13 ]
Haha, wij zouden 14 maart naar Curaçao gaan en 13 maart werd de vlucht geannuleerd, daarna begon het hele feest.xyanide schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:07:
[...]
Hehe, dat blijft sowieso afwachten. Denk dat er flink wat geld uit gaat in de periode maart - mei dit jaar. Zit al een jaar met smart te wachten op mijn centjes
.
Als ik meer weet dan post ik het hier wel.
Mijn vrouw en haar moeder zouden vorige jaar mei naar Egypte gaan wat is geannuleerd door Corendom.xyanide schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:02:
Ze heeft een voucher gekregen welke ze vrijwel direct heeft omgezet naar terug betalen van de reissom.
Toto op heden nog niets terug ontvangen en of vernomen...ook wij wachten dus af op terug betaling.
Corendom heeft nog even.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Volgens ANVR is het nog iets leuker... YouTube: Vouchers pakketreizen verlopen: kan reisbranche ze wel terugbetalen?xyanide schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:55:
[...]
Strikt genomen hoef je geen terugbetaling aan te vragen toch? Na exact 1 jaar zou het geld automatisch teruggestort moeten worden. Zodra je om terugbetaling vraagt raak je ook een deel van je rechten kwijt.
Je zou het geld automatisch teruggestort moeten krijgen, maar als je niet binnen 2 maanden nadat dat gebeurt moet zijn het hebt gemeld als het niet gebeurt is, tja dan is het kwijt...
Maarja, ik blijf gewoon een hekel aan die man houden, eerst rustig 1 jaar lang het geld van je klanten stelen omdat je het dan kan oplossen. En dan na een jaar gewoon met droge ogen gaan zeggen dat de overheid gewoon maar even staatssteun moet geven a 400 miljoen en dat de EU die daar iets over te zeggen heeft slechts een formaliteit is.
Oftewel er is niets opgelost. En de hele SGR is gewoon een lachertje
Volgens mij is het zo dat er per 1-1-2021 geen nieuwe coronavouchers meer worden uitgegeven. Worden pakketreizen vanaf 1-1-2021 geannuleerd door de touroperator (ook al heb je geboekt met een coronavoucher van vorig jaar), dan gelden de standaard regelingen. Dus binnen 14 dagen geld terug.VulcanRaven schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:12:
Ik heb een reis naar de USA opstaan begin Juni. Deze oorspronkelijk gepland voor vorig jaar September (ruim voor Corona al geboekt). Nu zitten we dus weer met het dilemma wat we er mee moeten doen. We hebben er geen probleem mee om deze nog eens om te boeken naar a.s. September maar zelfs dan is de kans erg klein dat het wel door kan gaan. Volgend jaar gaan is geen optie op dit moment. We zouden de reis dan moeten laten annuleren door het reisbureau wegens de travel ban maar dan zit je weer met een flinke smak geld die je een jaar virtueel in een voucher hebt zitten waar je niks mee kan.
Dus jouw openstaande reis in juni naar de US valt daar ook gewoon onder lijkt mij. Als die reis niet door kan gaan dien je je geld binnen 14 dagen terug te krijgen. Er kan binnen de huidige regelingen geen coronavoucher meer uitgegeven worden.
Bron: https://www.consuwijzer.n...voor-corona-vouchers-2021
[ Voor 6% gewijzigd door Cheezborger op 19-02-2021 11:29 ]
Bedankt voor deze informatie door te zetten, dat geeft wel een heel andere situatie! Ik zou dan inderdaad vallen onder de 14 dagen geld terug regeling. Dat is al een stuk fijner dan een voucher. Jammer dat je dan alsnog eerst veel geld moet overmaken om het 1.5 maand later weer terug te krijgen maar dat is nog altijd stukken beter dan 12 maanden erop te moeten wachtenCheezborger schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:23:
[...]
Volgens mij is het zo dat er per 1-1-2021 geen nieuwe coronavouchers meer worden uitgegeven. Worden pakketreizen vanaf 1-1-2021 geannuleerd door de touroperator (ook al heb je geboekt met een coronavoucher van vorig jaar), dan gelden de standaard regelingen. Dus binnen 14 dagen geld terug.
Dus jouw openstaande reis in juni naar de US valt daar ook gewoon onder lijkt mij. Als die reis niet door kan gaan dien je je geld binnen 14 dagen terug te krijgen. Er kan binnen de huidige regelingen geen coronavoucher meer uitgegeven worden.
Bron: https://www.consuwijzer.n...voor-corona-vouchers-2021
Let er wel op dat het de reissector blijft, en dat die wat los-vast omgaan met de regeltjes en wetten...VulcanRaven schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:59:
[...]
Bedankt voor deze informatie door te zetten, dat geeft wel een heel andere situatie! Ik zou dan inderdaad vallen onder de 14 dagen geld terug regeling. Dat is al een stuk fijner dan een voucher. Jammer dat je dan alsnog eerst veel geld moet overmaken om het 1.5 maand later weer terug te krijgen maar dat is nog altijd stukken beter dan 12 maanden erop te moeten wachten
Bijv TUI keert het binnen 4 weken na indienen formulier uit : https://www.tui.nl/coronavirus-faq/
Het is al extreem veel beter als 12 maanden, maar zoek het zelf even uit qua jouw reis voordat je grote betalingen inplant voor over 1.5 maand. Want dan kan het nog wel eens een gevecht worden.Annuleringen
Bij annuleringen vanaf 9 december 2020 betalen wij klanten de betaalde reissom terug. Na annulering kan de klant zelf een verzoek tot terugbetaling indienen via Mijn TUI of hij ontvangt de terugbetaling via de reisagent waar hij de boeking gedaan heeft. Binnen 4 weken na indienen ontvangt de klant de terugbetaling. Voor annuleringen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten doorvoeren, worden vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.
P.s. het zegt wmb wel iets over website van het jaar als TUI dit jaar weer genomineerd is, weinig mensen zullen vorig jaar van hun website gebruik hebben gemaakt.
13 september 2020 annuleerde de vliegmaatschappij onze intercontinentale vlucht, geboekt in januari 2020 via Expedia. 24 september 2020 heeft Expedia het verzoek gedaan bij vliegmaatschappij om het geld terug te krijgen.
18 december 2020 gebeld en Expedia zou het navragen. 8 januari 2021 weer zelf gebeld en toen bleek dat vliegmaatschappij 24 september 2020 dit al had geweigerd. Er is toen opnieuw een verzoek ingediend. 23 januari 2021 kwam ik zelf op de website van Expedia vouchers tegen van vliegtuigmaatschappij waar ik niet om had gevraagd en waar niet over is gecommuniceerd door vliegtuigmaatschappij en Expedia. Voucher hebben overigens zeer beperkte duur van nu nog 3 maanden.
Direct weer gebeld 23 januari 2021 en Expedia stelde dat 'zij niet om regels van vliegtuigmaatschappij heen kunnen'. Medewerker gaf aan dat ik bij vliegtuigmaatschappij ook niet zou kunnen halen en ik maar een klacht in moest dienen. Vliegtuigmaatschappij óók gebeld en ook zij stelden dat ik maar een klacht moest indienen.
Die dag dus ook gedaan. Naar Expedia én vliegtuigmaatschappij. Met sommatie voor het geld terug storten binnen een bepaalde termijn conform EU-verordening. Bericht ontvangen van ontvangst. Reactie blijft uit.
Geld terughalen via creditcard loopt maar lijkt te mislukken doordat het niet binnen 120 dagen vanaf vluchtdatum is gemeld. Ik dacht het via Expedia en vliegtuigmaatschappij goed te willen afhandelen, blijkbaar misplaatst vertrouwen.
Ik begrijp en heb begrip dat vliegtuigmaatschappijen en boekingsbedrijven waaronder Expedia het heel erg druk hebben en in financieel heel zwaar weer zitten. Maar de manier waarop men omgaat met de klant is meer dan onbehoorlijk. Geen communicatie vanuit hunzelf, en als je dan vraagt klopt het niet en proberen zij slachtofferrol aan te nemen en kunnen ze niets betekenen voor je. Mijn vertrouwen in de reisbranche is daardoor gedaald, inclusief Expedia. Vertrouwen en respect neem je niet, die krijg je.
Dit is geen jankverhaal en ben ook niet zielig. Het is ook geen roep naar geld ;-)
18 december 2020 gebeld en Expedia zou het navragen. 8 januari 2021 weer zelf gebeld en toen bleek dat vliegmaatschappij 24 september 2020 dit al had geweigerd. Er is toen opnieuw een verzoek ingediend. 23 januari 2021 kwam ik zelf op de website van Expedia vouchers tegen van vliegtuigmaatschappij waar ik niet om had gevraagd en waar niet over is gecommuniceerd door vliegtuigmaatschappij en Expedia. Voucher hebben overigens zeer beperkte duur van nu nog 3 maanden.
Direct weer gebeld 23 januari 2021 en Expedia stelde dat 'zij niet om regels van vliegtuigmaatschappij heen kunnen'. Medewerker gaf aan dat ik bij vliegtuigmaatschappij ook niet zou kunnen halen en ik maar een klacht in moest dienen. Vliegtuigmaatschappij óók gebeld en ook zij stelden dat ik maar een klacht moest indienen.
Die dag dus ook gedaan. Naar Expedia én vliegtuigmaatschappij. Met sommatie voor het geld terug storten binnen een bepaalde termijn conform EU-verordening. Bericht ontvangen van ontvangst. Reactie blijft uit.
Geld terughalen via creditcard loopt maar lijkt te mislukken doordat het niet binnen 120 dagen vanaf vluchtdatum is gemeld. Ik dacht het via Expedia en vliegtuigmaatschappij goed te willen afhandelen, blijkbaar misplaatst vertrouwen.
Ik begrijp en heb begrip dat vliegtuigmaatschappijen en boekingsbedrijven waaronder Expedia het heel erg druk hebben en in financieel heel zwaar weer zitten. Maar de manier waarop men omgaat met de klant is meer dan onbehoorlijk. Geen communicatie vanuit hunzelf, en als je dan vraagt klopt het niet en proberen zij slachtofferrol aan te nemen en kunnen ze niets betekenen voor je. Mijn vertrouwen in de reisbranche is daardoor gedaald, inclusief Expedia. Vertrouwen en respect neem je niet, die krijg je.
Dit is geen jankverhaal en ben ook niet zielig. Het is ook geen roep naar geld ;-)
[ Voor 5% gewijzigd door RiCk op 21-02-2021 12:27 ]
Ik heb hetzelfde gehad. Vliegtickets voor april 2020 geannuleerd en niet kunnen gebruiken. Refund aangevraagd, maar duurde maar en het duurde maar en geen toezeggingen.RiCk schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:26:
13 september 2020 annuleerde de vliegmaatschappij onze intercontinentale vlucht, geboekt in januari 2020 via Expedia. 24 september 2020 heeft Expedia het verzoek gedaan bij vliegmaatschappij om het geld terug te krijgen.
Uiteindelijk medio oktober via de creditcard maatschappij een chargeback aangevraagd. Kreeg wel meteen een reactie: ''In this case the service was suppose to be provided in April and there is a chance that our chargeback may be rejected due deadlines not met.''
Toen aangegeven dat ik probeerde om er direct met de airline tot een oplossing te komen, maar dat het niet lukte. Uiteindelijk kreeg ik netjes mijn geld terug d.m.v. een chargeback. Ik zou dus gewoon proberen die chargeback uit te laten voeren, en aangeven waarom het zo lang heeft geduurd (desnoods bewijs bijvoegen van correspondentie).
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen......???
Vorig jaar dus met veel pijn en moeite een voucher voor de wintersport geaccepteerd (Sunweb wilde ons er 2 aansmeren vanwege omstandigheden).
Nu hebben wij deze voucher afgelopen augustus gebruikt om de wintersport te boeken voor aanstaande maart. Dit gaat natuurlijk niet door en hebben we bericht van ontvangen. En nu willen ze ons dus weer een voucher geven.... Aangegeven dat ik niet akkoord ga en ik mijn geld dit keer terug wil hebben. Weer een reactie dat dit niet kan. Niet mogelijk. Geen optie. Ik mag na een half jaar een verzoek indienen tot terugbetaling waar ze dan binnen 12 maanden gehoor aan moeten geven.
Ben ik nou gek of wat......
De grote grap is dat mensen die bij Sunweb geboekt hebben na September 2020 WEL hun geld terug krijgen voor geannuleerde wintersport vakanties....
Dus omdat ik met mijn voucher van een jaar geleden 1 maand te vroeg heb geboekt mag ik nog eens 6-18 maanden op mijn geld wachten?
Heb ze een niet zo vriendelijke reactie terug gestuurd dus maar even afwachten hoe dat zich gaan ontwikkelen.
En blijkbaar kan het niet eens wat ze zeggen want er zouden na 1-1-2021 geen nieuwe vouchers worden uitgekeerd. Maarja reisorganisaties en de wet he......
Vorig jaar dus met veel pijn en moeite een voucher voor de wintersport geaccepteerd (Sunweb wilde ons er 2 aansmeren vanwege omstandigheden).
Nu hebben wij deze voucher afgelopen augustus gebruikt om de wintersport te boeken voor aanstaande maart. Dit gaat natuurlijk niet door en hebben we bericht van ontvangen. En nu willen ze ons dus weer een voucher geven.... Aangegeven dat ik niet akkoord ga en ik mijn geld dit keer terug wil hebben. Weer een reactie dat dit niet kan. Niet mogelijk. Geen optie. Ik mag na een half jaar een verzoek indienen tot terugbetaling waar ze dan binnen 12 maanden gehoor aan moeten geven.
De grote grap is dat mensen die bij Sunweb geboekt hebben na September 2020 WEL hun geld terug krijgen voor geannuleerde wintersport vakanties....
Dus omdat ik met mijn voucher van een jaar geleden 1 maand te vroeg heb geboekt mag ik nog eens 6-18 maanden op mijn geld wachten?
Heb ze een niet zo vriendelijke reactie terug gestuurd dus maar even afwachten hoe dat zich gaan ontwikkelen.
En blijkbaar kan het niet eens wat ze zeggen want er zouden na 1-1-2021 geen nieuwe vouchers worden uitgekeerd. Maarja reisorganisaties en de wet he......
Naar aanleiding van jouw geboekte vakantie sturen wij je deze mail.
Voor jouw vakantiebestemming is het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken aangepast en daardoor is reizen naar dit gebied niet langer toegestaan. Normaal gezien zijn wij helaas genoodzaakt om je vakantie daarom te annuleren, maar we willen jou graag de flexibiliteit bieden om zelf een alternatief voor jou vakantie te zoeken of anders toch om jouw vakantie te annuleren en een voucher te ontvangen. We lichten je graag toe hoe dit werkt:
1. Boek jouw reis om naar een andere vakantie via Mijn Sunweb.
Log in op Mijn Sunweb en klik op jouw boeking. Deze boeking heeft een label ‘Belangrijke wijziging’. Rechts bovenin zie je een knop ‘Ruil jouw vakantie om’. Via deze link kun jij jouw vakantie zelf omboeken naar een andere vakantie.
Jouw wintersportvakantie inruilen voor een zonvakantie? Ga dan naar Mijn Sunweb en kies voor de optie ‘annuleren met voucher’. Boek vervolgens op onze website jouw zonvakantie en kies voor ‘voucher’ als betaalmethode.
Wil jij jouw vakantie liever omboeken naar het winter(zon)seizoen van 2021/2022? Wij zijn op dit moment nog druk bezig met ons aanbod. Zodra een vakantie te boeken is, plaatsen wij deze direct online. Het eerste aanbod voor het volgende skiseizoen wordt binnen twee weken beschikbaar gesteld op onze website. Daarna zullen we in de daaropvolgende weken en maanden de rest van ons aanbod online zetten. Wil jij als eerste op de hoogte blijven van de beschikbaarheid van jouw favoriete accommodatie? Schrijf je dan in op de Alert Service en ontvang een e-mail wanneer jouw accommodatie weer te boeken is voor 2021/2022. Kies in dit geval voor onderstaande voucher optie en betaal daarmee jouw vakantie zodra deze te boeken is op onze website.
2. Annuleer zelf jouw vakantie en ontvang een voucher.
Heb je graag de vrijheid om op een later moment te beslissen wanneer je op vakantie vertrekt? Kies dan voor een voucher! Bovendien ontvang je als eigenaar van een voucher regelmatig scherpe aanbiedingen van Sunweb en heb je toegang tot onze secret voucher deals. Hoe ontvang je een voucher? Log in op Mijn Sunweb en klik op jouw boeking. Deze boeking heeft een label ‘Belangrijke wijziging’. ‘Rechts onderin kun je kiezen voor ‘annuleren’. Vervolgens kies je voor ‘Jouw boeking annuleren & een voucher ontvangen. Binnen 24 uur ontvang je van ons de voucher per mail. Deze voucher heeft dezelfde waarde als het bedrag wat je aan ons betaald hebt.
Wij annuleren dan jouw reis, maar zorgen ervoor dat je het geld van jouw vakantie niet kwijt bent. Je krijgt van ons daarom vergoeding voor de annulering in de vorm van een “corona-voucher’’ waarvoor het SGR garant staat. Jouw corona-voucher kan gebruikt worden voor boekingen die gemaakt worden binnen één jaar na uitgifte voor een bestemming en vertrekperiode naar keuze, aangeboden door één van de vakantiemerken van Sunweb Group. Voor aanvullende informatie en de voorwaarden, verwijzen wij je graag naar onze website.
Let op: boek jouw vakantie uiterlijk 28-2-2021 om via Mijn Sunweb.
Mogelijk heb je eerder al jouw reisbescheiden van ons ontvangen. Helaas hadden wij eerder vandaag nog niet de officiële bevestiging dat het reisadvies werd aangepast. Jouw reisbescheiden kun je daarom als niet verzonden beschouwen.
We gaan ervan uit dat je met deze informatie de juiste keuze voor jouw vakantie kunt maken.
Die uitbetaal optie staat dus niet op mijn account. Dan zal ik vast zelf de huidige vakantie moeten annuleren waarna ik weer een voucher krijg en voor die dan na een half jaar het verzoek kan indienen voor terugbetaling.Bedankt voor je bericht.
Wij waarden het uiteraard dat je eerder de voucher hebt geaccepteerd onder andere om de reisbranche te steunen. Ik begrijp ook goed dat je wegens privé omstandigheden de voorkeur hebt voor een teruggave van jouw reissom. Een terugbetaling is op dit moment echter helaas nog niet mogelijk. Voor jouw boeking is de voucherregeling van toepassing of het omboeken van de vakantie. Het spijt me dat ik je niet anders kan berichten.
Vanaf 6 maanden na de uitgiftedatum van jouw voucher kan je een verzoek tot uitbetalen doen via Mijn Sunweb. Klik op ‘bekijk jouw voucher’. Onder jouw voucher (waar het bedrag staat) zie je de mogelijkheid voor 'verzoek tot terugbetaling indienen' en vervolgens doorloop je de stappen. Nadat je jouw verzoek hebt ingediend, ontvang je van ons een e-mail ter bevestiging. De terugbetaling van de (resterende) voucherwaarde wordt dan uiterlijk binnen twaalf maanden na de uitgiftedatum van de voucher terugbetaald. Jouw (resterende) voucherwaarde is gedurende deze tijd gedekt door SGR.
Ik ga er vanuit je zo voldoende te hebben geïnformeerd en wens je een fijne dag toe!
[ Voor 71% gewijzigd door thewizard2006 op 25-02-2021 13:31 ]
Mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben dan zou ik het direct naar hun doorschuiven.thewizard2006 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:55:
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen......???
[...]
[...]
Die uitbetaal optie staat dus niet op mijn account. Dan zal ik vast zelf de huidige vakantie moeten annuleren waarna ik weer een voucher krijg en voor die dan na een half jaar het verzoek kan indienen voor terugbetaling.
Zo nee, dan kun je wellicht een melding doen bij de ACM (onderaan de pagina): https://www.consuwijzer.n...dan%20een%20voucher%20aan.
Als dat ook niet helpt zit er waarschijnlijk niet veel anders op dan het hele traject maar weer 'uit te zitten'.
Geen rechtsbijstand voor reizen nee.alexbl69 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:29:
[...]
Mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben dan zou ik het direct naar hun doorschuiven.
Zo nee, dan kun je wellicht een melding doen bij de ACM (onderaan de pagina): https://www.consuwijzer.n...dan%20een%20voucher%20aan.
Als dat ook niet helpt zit er waarschijnlijk niet veel anders op dan het hele traject maar weer 'uit te zitten'.
En zal inderdaad een melding doen als ze weer terug komen met een slap excuus maarja dat gaat mij waarschijnlijk toch niet helpen. We gaan het weer zien.
Nou na 3x via de mail het deksel op de neus te hebben gekregen uiteindelijk via facebook succes.
Elke keer kreeg ik maar het standaard mailtje terug. Totaal geen meedenken. Geen goede alternatieven. Geen oplossingen. Alleen maar het "je kan een nieuwe voucher krijgen" (wat niet meer mag maarja reisorganisaties en de wet he.....) of "je kan je geld terug vragen via de rechter maar dan zullen wij dit aanvechten". Echt op het niveau om klanten te bedreigen. Veel dieper kan je haast niet zinken.
Ook maar eens via facebook wat berichten geplaatst want dat vinden ze wat minder leuk als het in het openbaar komt. Verzoek om een prive berichtje terug te sturen met de klacht etc dus nogmaals voor de 5e keer uitgelegd en ze gingen er naar kijken. Diezelfde avond nog een berichtje dat ze voor mij een uitzondering gingen maken en ik eind april mijn geld terug zou krijgen. To be continued. Al met al bied het weinig incentive om volgend jaar weer bij Sunweb te boeken.
Oh en we hadden ook nog 2 stoelreservingen uitstaan bij BudgetAir voor onze afgelaste vlucht naar Sri Lanka vorig jaar. Na meerdere keren gevraagd te hebben of dit al was geregeld (bij zowel BudgetAir als Emirates) vorige week het bericht dat ze vergeten waren om de aanvraag goed in te dienen ofzo en ze dit nu ook gaan regelen. Ach, als ik sommige hier hoor mag ik blij zijn dat het binnen een jaar geregeld gaat worden
Elke keer kreeg ik maar het standaard mailtje terug. Totaal geen meedenken. Geen goede alternatieven. Geen oplossingen. Alleen maar het "je kan een nieuwe voucher krijgen" (wat niet meer mag maarja reisorganisaties en de wet he.....) of "je kan je geld terug vragen via de rechter maar dan zullen wij dit aanvechten". Echt op het niveau om klanten te bedreigen. Veel dieper kan je haast niet zinken.
Ook maar eens via facebook wat berichten geplaatst want dat vinden ze wat minder leuk als het in het openbaar komt. Verzoek om een prive berichtje terug te sturen met de klacht etc dus nogmaals voor de 5e keer uitgelegd en ze gingen er naar kijken. Diezelfde avond nog een berichtje dat ze voor mij een uitzondering gingen maken en ik eind april mijn geld terug zou krijgen. To be continued. Al met al bied het weinig incentive om volgend jaar weer bij Sunweb te boeken.
Oh en we hadden ook nog 2 stoelreservingen uitstaan bij BudgetAir voor onze afgelaste vlucht naar Sri Lanka vorig jaar. Na meerdere keren gevraagd te hebben of dit al was geregeld (bij zowel BudgetAir als Emirates) vorige week het bericht dat ze vergeten waren om de aanvraag goed in te dienen ofzo en ze dit nu ook gaan regelen. Ach, als ik sommige hier hoor mag ik blij zijn dat het binnen een jaar geregeld gaat worden
''Eerste reisvouchers naderen vervaldatum, terugbetalen wordt lastig.''
https://www.nu.nl/economi...betalen-wordt-lastig.html
Dit is toch van de zotte? Eerst 12 maanden lang het geld kapen van de hardwerkende burger. Wel betalen, niet leveren en nu een paar dagen voordat de eerste reisvouchers qua geldigheid vervallen zeuren dat terugbetalen lastig gaat worden. Alsof het een grote verrassing is? Ik vind dat de consument wel voldoende flexibiliteit heeft getoond door die vouchers te slikken. Zou eigenlijk nog rente moeten rekenen op mijn coronavoucher. Wat rekent een gemiddelde bank voor een consumptief krediet? 4 tot 9%?
Dit is toch van de zotte? Eerst 12 maanden lang het geld kapen van de hardwerkende burger. Wel betalen, niet leveren en nu een paar dagen voordat de eerste reisvouchers qua geldigheid vervallen zeuren dat terugbetalen lastig gaat worden. Alsof het een grote verrassing is? Ik vind dat de consument wel voldoende flexibiliteit heeft getoond door die vouchers te slikken. Zou eigenlijk nog rente moeten rekenen op mijn coronavoucher. Wat rekent een gemiddelde bank voor een consumptief krediet? 4 tot 9%?
[ Voor 9% gewijzigd door Cheezborger op 11-03-2021 12:23 ]
Wat een kletsverhaal van het SGR.Cheezborger schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:21:
Ze roepen op om als een reisorganisatie niet terug betaalt eerst zelf contact op te nemen met die organisatie, maar spreken al de verwachting uit dat dat waarschijnlijk geen soelaas biedt. Vervolgens kun je een klacht bij de SGR indienen die dan deze claim gaat onderzoeken om vervolgens als de claim juist is deze te gaan claimen bij de organisatie.
Dat lijkt me een draaiboek om de betaling nog heeeeeeel lang uit te stellen.
Snellere methode lijkt me om met tenminste één andere gedupeerde het faillissement van de reisorganisatie aan te vragen. Waarschijnlijk blijkt het geld er dan plotseling toch wel te zijn. Mocht dat toch niet het geval zijn in de organisatie dus failliet gaan kun je krachtens de voorwaarden van het voucher je geld bij het SGR claimen
De grote verrassing is dat de situatie nu meer dan een jaar duurt, daar hadden ze niet op gerekend. En de pot geld is met alle vaste lasten na een jaar zonder inkomsten alleen maar leger geworden. Dus terugbetalen alleen maar lastiger.Cheezborger schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:21:
Vergelijk het als nu iedereen opeens zijn spaargeld op wilt nemen. Dan krijg je een zogenaamde bankrun dan vallen de banken om en kan iedereen fluiten naar zijn geld.
[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 11-03-2021 12:40 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Het eerste deel (verblijf e.d.) al vrij snel na ons verzoek terug kunnen krijgen. Uiteindelijk vorige week ook het laatste deel (tickets) teruggekregen. Zie datum quote, ruim 3 maand. op moeten wachten. Reisorganisatie zei eerst 6 mnd., maar met wat druk kon ik er 3 mnd. van maken.ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:14:
[...]
[...]
Blij mee, ging om best wel wat geld en enige hoop op betere vooruitzichten is er naar mijn idee totaal nog niet.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 11-03-2021 12:41 ]
Linkdrop: https://www.nu.nl/economi...betalen-wordt-lastig.html
Als dat voucherfonds niet wordt goedgekeurd, zie ik dit scenario dichterbij komen.t_captain schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:21:
[...]
Niet alleen dat. De kans is IMHO levensgroot dat je voucher straks een concurrente vordering is op een failliete organisatie met heel veel schulden en niet bijster veel bezittingen.
Dat snapt iedereen wel. Maar het is wel weer makkelijk om dit wéér op zo'n manier bij de consument neer te leggen en de vermoorde onschuld te spelen. De consument wacht al 12(!) maanden op het geld. En dan nu ineens verkondigen dat het geld er tóch niet is.LordSinclair schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:38:
[...]
De grote verrassing is dat de situatie nu meer dan een jaar duurt, daar hadden ze niet op gerekend. En de pot geld is met alle vaste lasten na een jaar zonder inkomsten alleen maar leger geworden. Dus terugbetalen alleen maar lastiger.
Vergelijk het als nu iedereen opeens zijn spaargeld op wilt nemen. Dan krijg je een zogenaamde bankrun dan vallen de banken om en kan iedereen fluiten naar zijn geld.
Dat voucherfonds (gestimuleerd vanuit de overheid als een 6-jarig krediet) moet er inderdaad maar snel komen. Lijkt mij het beste voor de reisorganisaties en consumenten. Anders gaan er een paar omvallen ben ik bang.
https://www.rijksoverheid...n/voucher-kredietregeling
Tsja, gewoon pappen en nathouden en hopen dat de consument de voucher uit geeft voor een vakantie deze zomer.Cheezborger schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:21:
Niks verrassends iig.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat er een aantal reisorganisaties gaan omvallen is niet meer dan logisch. De omzetval is gigantisch en er ontstaan vooruitzichten dat ook in de wat verdere toekomst vakantiereizen minder aantrekkelijk zullen zijn.Cheezborger schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:53:
[...]
Dat voucherfonds (gestimuleerd vanuit de overheid als een 6-jarig krediet) moet er inderdaad maar snel komen. Lijkt mij het beste voor de reisorganisaties en consumenten. Anders gaan er een paar omvallen ben ik bang.
Wat zo'n fonds doet is om de rekening van de consumenten te verdelen over de belastingbetalers. Ik vind dat geen uitgemaakte zaak. In welke mate moet de samenleving het individu beschermen tegen de gevolgen van slechte kredieten?
Gaat het om een fundamentele entiteit in het economisch systeem, bijvoorbeeld een bank, dan is de keuze evident. Het vertrouwen in het systeem moet beschermd ten koste van alles, want economie is gebaseerd op handel en handel op vertrouwen.
Moet je dat willen uitbreiden naar elke willekeurige bedrijfstak? Ik weet het nog niet. Moeten we straks ook opdraaien voor mensen die aanbetalingen op keukens en auto's doen?
Ik vind dat ook zeker geen uitgemaakte zaak, temeer daar je het hier over een branche hebt waar de baten voor de kosten uitgaan, maar er blijkbaar geen buffers zijn omdat die zo snel mogelijk afgeroomt moeten worden voor de aandeelhouders.t_captain schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:27:
[...]
Wat zo'n fonds doet is om de rekening van de consumenten te verdelen over de belastingbetalers. Ik vind dat geen uitgemaakte zaak. In welke mate moet de samenleving het individu beschermen tegen de gevolgen van slechte kredieten?
Intentionally left blank
Precies.
Als je nu boekt voor de zomer, dan mag je in maart alvast aanbetalen. De hoteleigenaar krijgt vaak pas maanden na je verblijf zijn geld. Zo zitten die reisorganisaties soms meer dan een half jaar op het geld van hun klanten.
In tegenstelling tot een notaris zetten ze het geld helaas niet op een kwaliteitsrekening, Het wordt gebruikt als werkkapitaal voor de bedrijfsvoering. Dan zijn ze soms ook nog beursgenoteerd en dat betekent altijd dat werkkapitaal wordt afgeroomd met het oog op een zo mooi mogelijk rendement eigen vermogen. Dat is heel scherp aan de wind varen.
Als consument stop ik liever geen geld in dit soort riskante debiteuren. Ik boek een accomodatie bij voorkeur rechtstreeks en betaal ter plekke. Huurauto ook, daar heb je vaak de keuze of je wel of geen financier wil zijn ("betaal meteen korting"). Als ik vliegtickets koop zet ik bij voorkeur een creditcardmaatschappij ertussen. Dat is gezond risicomijdend gedrag.
Is het fair om met belastinggeld in de bres te springen voor consumenten die meer financiele risico's nemen?
Ik zie het liefste dat de sector zelf een fonds vult, zonder achtervang van het rijk. Wat is er mis met SGR?
Als je nu boekt voor de zomer, dan mag je in maart alvast aanbetalen. De hoteleigenaar krijgt vaak pas maanden na je verblijf zijn geld. Zo zitten die reisorganisaties soms meer dan een half jaar op het geld van hun klanten.
In tegenstelling tot een notaris zetten ze het geld helaas niet op een kwaliteitsrekening, Het wordt gebruikt als werkkapitaal voor de bedrijfsvoering. Dan zijn ze soms ook nog beursgenoteerd en dat betekent altijd dat werkkapitaal wordt afgeroomd met het oog op een zo mooi mogelijk rendement eigen vermogen. Dat is heel scherp aan de wind varen.
Als consument stop ik liever geen geld in dit soort riskante debiteuren. Ik boek een accomodatie bij voorkeur rechtstreeks en betaal ter plekke. Huurauto ook, daar heb je vaak de keuze of je wel of geen financier wil zijn ("betaal meteen korting"). Als ik vliegtickets koop zet ik bij voorkeur een creditcardmaatschappij ertussen. Dat is gezond risicomijdend gedrag.
Is het fair om met belastinggeld in de bres te springen voor consumenten die meer financiele risico's nemen?
Ik zie het liefste dat de sector zelf een fonds vult, zonder achtervang van het rijk. Wat is er mis met SGR?
Dat is het probleem inderdaad.
Aan het begin van het seizoen het geld binnen harken en pas na het seizoen de rekeningen betalen.
Heb vorig jaar het geluk gehad dat ik de zomervakantie (6 personen) voor €10.000 had geboekt (pre corona) met de mogelijkheid de reis tot 10 dagen voor vertrek te annuleren. Dat kostte toen nog een bedrag extra.
Als je de boekingsites nu ziet is dat zo'n beetje de standaardoptie geworden. Nogal wiedes, want niemand met een beetje verstand gaat nu een aanbetaling meer doen voor een vakantie in een verre toekomst. En ik denk ook niet dat dat voorlopig gaat veranderen.
Op die manier is een uitgebreid garantiefonds ook niet meer noodzakelijk.
Aan het begin van het seizoen het geld binnen harken en pas na het seizoen de rekeningen betalen.
Heb vorig jaar het geluk gehad dat ik de zomervakantie (6 personen) voor €10.000 had geboekt (pre corona) met de mogelijkheid de reis tot 10 dagen voor vertrek te annuleren. Dat kostte toen nog een bedrag extra.
Als je de boekingsites nu ziet is dat zo'n beetje de standaardoptie geworden. Nogal wiedes, want niemand met een beetje verstand gaat nu een aanbetaling meer doen voor een vakantie in een verre toekomst. En ik denk ook niet dat dat voorlopig gaat veranderen.
Op die manier is een uitgebreid garantiefonds ook niet meer noodzakelijk.
En het gaat nog langer duren als nog niet eens zeker is onder welke voorwaarden je naar het buitenland kan. Ben persoonlijk om die onzekerheid ook nog niet echt happig om een zomervakantie te boeken in het buitenland. Nog een jaartje binnenland vind ik meer dan prima en ik denk niet dat ik de enige ben die er zo over denkt.LordSinclair schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:38:
[...]
De grote verrassing is dat de situatie nu meer dan een jaar duurt, daar hadden ze niet op gerekend.
[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 11-03-2021 15:04 ]
Wij betalen vrijwel nooit vooraf, alleen de vliegtickets en wat uitjes zoals themaparken - ivm discounts (en uiteraard met creditcard). Ik ben er niet zo bang voor dat een grote toko zoals Delta omvalt. Maar wij regelen dan ook alles mooi zelf.
Onze Amerika-reis van vorig jaar hadden we ruim op tijd verzet naar dit jaar, nog maar even zien of dat doorgang kan vinden (aan de US zal het niet liggen denk ik, zeker als ze verwachten in mei al alle volwassenen minstens 1x gevaccineerd te hebben). Het is wachten op het vaccinatiebewijs en het daadwerkelijke vaccineren alhier.
Anders maar wederom een reis in de EU maken, ook niet verkeerd (vorig jaar 3 weken door DE/CZ/CH gereden).
Onze Amerika-reis van vorig jaar hadden we ruim op tijd verzet naar dit jaar, nog maar even zien of dat doorgang kan vinden (aan de US zal het niet liggen denk ik, zeker als ze verwachten in mei al alle volwassenen minstens 1x gevaccineerd te hebben). Het is wachten op het vaccinatiebewijs en het daadwerkelijke vaccineren alhier.
Anders maar wederom een reis in de EU maken, ook niet verkeerd (vorig jaar 3 weken door DE/CZ/CH gereden).
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 11-03-2021 16:36 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik denk dat ze bij Prijsvrij de vouchers lachend terugbetalen. Geld moet daar wel tegen de plinten klotsen als je afgelopen jaar hebt bedacht dat je reclame kan maken in voetbalstadions en op tv.
Ik ben benieuwd, nog 2 weken.
Ik ben benieuwd, nog 2 weken.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Dit gaat ook een leuke worden voor reisorganisaties: https://www.volkskrant.nl...rd-zijn-of-niet~bda94f32/
Verplichte quarantaine met na-controle om te verifiëren of je er wel aan houdt. Even los van het feit dat de regering hier onschuldige burgers die geen enkele misdaad hebben begaan actief wil gaan monitoren alsof het terroristen zijn, gaat dit voor mensen mogelijk ook een drempel zijn om op vakantie te gaan...
Verplichte quarantaine met na-controle om te verifiëren of je er wel aan houdt. Even los van het feit dat de regering hier onschuldige burgers die geen enkele misdaad hebben begaan actief wil gaan monitoren alsof het terroristen zijn, gaat dit voor mensen mogelijk ook een drempel zijn om op vakantie te gaan...
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Wordt nu echt een beetje moe van Corendon, een maand geleden een mooi mailtje gehad waar ik mijn rekeningnummer op moest geven voor de terugbetaling van de voucher die gaat verlopen.
Krijg ik nu weer een mail dat het niet gaat lukken omdat het fonds nog niet actief is.
Ironisch genoeg krijg ik een Corendon folder in de bus waarin staat dat bij nieuwe boekingen het geld binnen 2 weken wordt teruggestort.
Alvast een TL/DR:
Corendon moet geld uitbetalen 1 jaar naar uitgifte voucher, maar wil eerst wachten tot zij geld uit het voucherfonds krijgen. Met andere woorden: ik ben nu sponsor van hun bedrijf geworden en zorg dat ze niet failliet gaan.
Krijg ik nu weer een mail dat het niet gaat lukken omdat het fonds nog niet actief is.
Ironisch genoeg krijg ik een Corendon folder in de bus waarin staat dat bij nieuwe boekingen het geld binnen 2 weken wordt teruggestort.
Alvast een TL/DR:
Corendon moet geld uitbetalen 1 jaar naar uitgifte voucher, maar wil eerst wachten tot zij geld uit het voucherfonds krijgen. Met andere woorden: ik ben nu sponsor van hun bedrijf geworden en zorg dat ze niet failliet gaan.
U heeft een voucher van Corendon omdat wij in maart vorig jaar uw vakantie hebben moeten annuleren. Binnenkort gaan wij dit geld aan u terugbetalen. We informeren u in deze brief specifieker over de termijn waarop we het geld aan u kunnen terugbetalen. De voorwaarden op uw voucher geven aan dat wij het bedrag uiterlijk één jaar (min 1 dag) na het annuleren van uw vakantie moeten terugbetalen. Afhankelijk van de exacte datum van uw voucher, betekent dit dat het bedrag ergens in de komende weken op uw rekening zou moeten staan. Helaas kunnen we op dit moment echter nog niet overgaan tot uitbetaling van het bedrag en dat spijt ons enorm. Nadat u al een jaar lang op uw geld heeft moeten wachten, is elke extra dag er eentje te veel. Daar zijn wij ons terdege van bewust.
De belangrijkste reden dat wij uw voucherbedrag nog niet kunnen terugbetalen, is dat het voucherfonds nog niet operationeel is. Het voucherfonds is het fonds waar reisbedrijven het geld kunnen lenen om vouchers terug te betalen. Dit fonds is met steun van de Nederlandse overheid tot stand gekomen en wordt door het garantiefonds SGR beheerd. Het fonds had half maart operationeel moeten zijn, precies op het moment waarop we een jaar geleden de eerste vouchers moesten uitgeven. Voor de meeste reisbedrijven, en ook voor ons, is het voucherfonds een voorwaarde om de vouchers te kunnen terugbetalen. Nu het fonds nog niet operationeel is, kan er helaas nog geen geld uitbetaald worden. Er wordt onder andere nog gewacht op goedkeuring vanuit de Europese Commissie. Pas daarna kunnen vanuit de overheid de gelden worden overgemaakt naar het fonds en kunnen de reisorganisaties er aanspraak op maken.
Maximaal één tot twee weken nadat het fonds operationeel is, zullen wij in staat zijn om met de voucherbetalingen te beginnen. Uw voucher blijft in de tussentijd gewoon geldig: u behoudt het recht om uw geld terug te krijgen of om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Wel vervalt de SGR-garantie twee maanden na afloop van de geldigheidsdatum die op de voucher vermeld staat. Maar wij gaan er van uit dat we ruimschoots binnen die termijn uw voucher hebben terugbetaald. Voor details over de SGR-garantie verwijzen wij u naar de site van de SGR.
Wellicht heeft u op de site van de SGR gelezen dat wij als reisorganisatie het bedrag moeten voorschieten en dat het voucherfonds daarna het geld aan ons uitkeert. En wellicht vraagt u zich daarom nu af waarom wij naar het voucherfonds verwijzen als reden van de vertraging. Het klopt dat wij in eerste instantie het bedrag moeten voorschieten. Een paar dagen daarna keert het fonds echter 80% van dat bedrag aan ons uit en daarmee kunnen we vervolgens op dezelfde wijze de volgende reeks vouchers gaan terugbetalen. Corendon was vorig jaar de eerste reisorganisatie die haar klanten duidelijkheid verschafte en al vroeg in maart heel veel reizen heeft geannuleerd. Wij hebben ook al heel snel vouchers uitgegeven en die gedateerd op de annuleringsdatum. Dit in tegenstelling tot veel andere reisorganisaties, die hun reizen vaak pas veel later hebben geannuleerd, nog later de voucher hebben uitgegeven en soms een nog latere uitgiftedatum op het voucher hebben vermeld. Daarom gaat het bij de terugbetaling van de vouchers bij Corendon in de eerste weken al direct om vele tientallen miljoenen euro’s. Daarvoor is financiering vanuit het voucherfonds noodzakelijk.
Om straks uw geld terug te kunnen betalen, hebben wij uw rekeninggegevens nodig. Vanwege de privacywetgeving beschikken wij hier niet standaard over. We verzoeken u om zelf te checken of uw gegevens bij ons bekend zijn. U kunt dit doen via de volgende link. Zonder een Mijn Corendon-account kunt u inloggen onder ‘Snel reservering bekijken’. Wanneer u al wel een account heeft, kunt u dit doen onder ‘Inloggen’. Wanneer uw rekeninggegevens hier nog niet staan, kunt u ze hier zelf veilig toevoegen aan uw account.
Het spijt ons zeer dat u nog langer op de teruggave van uw geld moet wachten. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat deze extra wachttijd zo kort mogelijk duurt. Wanneer er meer duidelijkheid is over het exacte moment van terugbetalen, stellen wij u hier persoonlijk schriftelijk van op de hoogte.
[ Voor 4% gewijzigd door Jackson6 op 12-03-2021 13:16 ]
Ja, als ik het vaccinatiebeleid tot nu toe bekijk vrees ik ervoor als 27-jarige zo'n vaccinatiepaspoort te krijgen voor juli 2021.
Ik had verleden jaar mijn reis gepland naar Z-Afrika, maar die is uiteraard geannuleerd. Ruim op voorhand (september 2020) deze reis opnieuw vastgelegd, maar ik ga wellicht ook annuleren. Ik heb een gratis annuleringsbeleid tot 24 april 2021.
Wat zouden jullie doen? Reis doorheen de EU is inderdaad niet slecht. Welke richting je ook uitgaat, kom je prachtige plaatsen tegen.
Ik had verleden jaar mijn reis gepland naar Z-Afrika, maar die is uiteraard geannuleerd. Ruim op voorhand (september 2020) deze reis opnieuw vastgelegd, maar ik ga wellicht ook annuleren. Ik heb een gratis annuleringsbeleid tot 24 april 2021.
Wat zouden jullie doen? Reis doorheen de EU is inderdaad niet slecht. Welke richting je ook uitgaat, kom je prachtige plaatsen tegen.
Corendon gaat je niet zomaar betalen:Jackson6 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:14:
Wordt nu echt een beetje moe van Corendon, een maand geleden een mooi mailtje gehad waar ik mijn rekeningnummer op moest geven voor de terugbetaling van de voucher die gaat verlopen.
Alvast een TL/DR:
[...]
https://nos.nl/artikel/23...-geen-vouchers-terug.html
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Uit de voorgaande link:
Wut? Ben benieuwd of ze dit ook tegen de belastingdienst zeggen en er mee weg komen. Heel simpel: betaal de consument of ga failliet. De concurrentie heeft ook al gewoon betaald en dat die wellicht minder boekingen hadden en de impact dus minder is is ondernemersrisico. Ik ben blij dat ik nooit van reisbureaus gebruik maak...."Corendon-directeur Steven van der Heijden. "We hebben een ongelooflijk dramatisch jaar. We hebben al voor 15 miljoen euro aan vouchers terugbetaald, maar we kunnen hier pas mee doorgaan als het voucherfonds operationeel is. Want wat niet kan, kan gewoon niet."
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Het is vooral een wake-up call dat de manier waarop deze bedrijven werkten niet meer van deze tijd is. Ze zitten een halfjaar op een shitload aan geld en financieren daarmee overnames of gebruiken het voor andere investeringen.
Op papier leuk, maar als een seizoen verknald wordt en je de centen (die je al uitgegeven hebt) terug moet betalen blijkt het niet meer dan een piramidespel.
Op papier leuk, maar als een seizoen verknald wordt en je de centen (die je al uitgegeven hebt) terug moet betalen blijkt het niet meer dan een piramidespel.
Tja... Privatiseer de winst en socialiseer de lasten
Dit is wel iets meer dan een reisbureau. maar het is ook niet alsof je bij geen gebruik van dit soort organisaties geen risico's loopt.Ook daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden in dit topic.sh4d0wman schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:17:
Ik ben blij dat ik nooit van reisbureaus gebruik maak....
Maar goed, is dit het begin van het einde van Corendon dan? zodra je je schuldeisers niet meer kan betalen is het in principe klaar toch?
Je bent niet nu, maar reeds een jaar geleden ingestapt als financier van Corendon.Jackson6 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:14:
[...]
Dat is een keuze die ik persoonlijk probeer te vermijden. Mijn filosofie: hou de handel zuiver. Ik ben ergens klant, leverancier, financier of in word gefinancierd.
Klant: Albert Heijn
Leverancier: bedrijven waarvoor ik ICT systemen ontwikkel
Financier: beleggingen
Word gefinancierd: hypotheek
Het mengen van dat soort reaties geeft wat mij betreft onwenselijke complexiteit.
Op zich is het niet zo lastig... als Corendon niet terug kan betalen zullen ze zichzelf failliet moeten verklaren. Of meerdere schuldeisers kunnen dat doen.
Maar dat betekent ook het opgeven van hun slots op de vliegvelden en dat alle lopende lucratieve contracten met hoteliers en anderen per direct hun geldigheid verliezen.
Als ze dat niet willen en denken dat die bezittingen in de toekomst weer voldoende zullen gaan renderen zullen ze op zoek moeten gaan naar de centen om hun klanten terug te betalen. Desnoods extern, bij een bank.
En anders moeten ze zoals gezegd maar failliet.
Maar dat betekent ook het opgeven van hun slots op de vliegvelden en dat alle lopende lucratieve contracten met hoteliers en anderen per direct hun geldigheid verliezen.
Als ze dat niet willen en denken dat die bezittingen in de toekomst weer voldoende zullen gaan renderen zullen ze op zoek moeten gaan naar de centen om hun klanten terug te betalen. Desnoods extern, bij een bank.
Vooral in de toekomst niet meer boeken bij zo'n toko als Corendon. Pas dan gaan ze het voelen.alexbl69 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:54:
Op zich is het niet zo lastig... als Corendon niet terug kan betalen zullen ze zichzelf failliet moeten verklaren. Of meerdere schuldeisers kunnen dat doen.
Heb net dat artikel gelezen op de NOS. Corendon reageert weer vrij laconiek en kruipt in de slachtofferrol. Ze doen alsof ze boven de wet verheven zijn.
Ik heb mijn les wel geleerd. Het geld van TUI kwam na 8 maanden pas terug. We willen in september weer op vakantie maar ik boek wel iets een week van tevoren. Er is nu nog teveel onzeker met corona en een vaccinatie paspoort.
Dat is "snel". Ik zou 6 april 2020 met Sunweb op skivakantie gaan. Kreeg 10 april 2020 een corona voucher waarop "uitgiftedatum" 31 mei 2020 stond. Ik heb een sterk vermoeden dat ik mijn geld pas in juni krijg, 14 maanden na de annulering.Piet_Piraat7 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:00:
Ik heb mijn les wel geleerd. Het geld van TUI kwam na 8 maanden pas terug. We willen in september weer op vakantie maar ik boek wel iets een week van tevoren. Er is nu nog teveel onzeker met corona en een vaccinatie paspoort.
Iemand anders dit grapje met de "uitgiftedatum" maanden na de daadwerkelijke toezending van de voucher ook meegemaakt?
Eens. Vele jaren geleden ooit één vakantie via een reisbureau geregeld, ook direct de laatste. Toen was het al gewoon gezeik, en daarin is dan ook maar helemaal niets veranderd.sh4d0wman schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:17:
Uit de voorgaande link:
[...]
Wut? Ben benieuwd of ze dit ook tegen de belastingdienst zeggen en er mee weg komen. Heel simpel: betaal de consument of ga failliet. De concurrentie heeft ook al gewoon betaald en dat die wellicht minder boekingen hadden en de impact dus minder is is ondernemersrisico. Ik ben blij dat ik nooit van reisbureaus gebruik maak....
Blij dat ik gewoon direct mijn tickets bij KLM geboekt had en hotel boekingen via Booking.com met gratis annuleren. Bij KLM in eerste instantie vouchers aanvaard met insteek om de vakantie met een jaar te verplaatsen. Maar toen december duidelijk was dat ook in deze mei een vakantie naar Portugal er niet in ging zitten KLM verzocht tot terugbetaling. Hier werd geenszins moeilijk over gedaan. Binnen 48 uur was het geld teruggestort.
Dan mag KLM misschien niet de goedkoopste zijn, maar in ieder geval niets van doen gehad met dit soort onzin waarmee klanten van reisbureaus zitten.
Jaaaaa geld terug gehad van Sunweb. Het heeft behoorlijk wat mailtjes en facebook berichtjes gekost maar dan heb je ook wat.
Wanneer had jij een voucher gekregen en wat voor uitgiftedatum stond erop?thewizard2006 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:12:
Jaaaaa geld terug gehad van Sunweb. Het heeft behoorlijk wat mailtjes en facebook berichtjes gekost maar dan heb je ook wat.
Bij ons is het wat anders verlopen. Je kan mijn post even teruglezen van het afgelopen jaar om te zien hoe het is gelopen. Maar TLDR:Lentje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:46:
Wanneer had jij een voucher gekregen en wat voor uitgiftedatum stond erop?
Sunweb wilde ons 2 vouchers aansmeren door hun fout
Veel moeite om uiteindelijk te zorgen dat ze er met gods gratie 1 terugbetaalde
Daarna in augustus met de voucher vakantie geboekt voor maart
vakantie maart ging niet door en ze wilde ons weer een voucher voor een jaar geven. Dus of we even 2 jaar op een voucher willen gaan zitten en totaal geen tegemoetkoming, medewerking of coulance. (als we 2 weken later hadden geboekt hadden we volgens hun "nieuwe regels" wel binnen 14 dagen geld terug gehad.
Los dat er in 2021 geen nieuwe vouchers meer uitgegeven mogen worden heel slecht met de service gehandeld en wederom na veel gedoe via hun facebook pagina berichten geplaatst. Dat vinden ze niet zo leuk als iedereen het kan lezen....
[ Voor 15% gewijzigd door thewizard2006 op 16-03-2021 07:43 ]
"De geldigheid van de reisvouchers die sinds vorig jaar worden verstrekt, wordt met twee maanden verlengd tot veertien maanden. Dat heeft de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) dinsdag aan NU.nl laten weten."
https://www.nu.nl/economi...wee-maanden-verlengd.html
Kunnen we nu nog twee maanden langer op terugbetaling wachten?
Eenzijdig spelregels wijzigen? Ik word hier zo boos van.
[ Voor 32% gewijzigd door AlterEgo op 16-03-2021 19:03 ]
En welk persbericht komt er over 2 maanden uit....AlterEgo schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:02:
"De geldigheid van de reisvouchers die sinds vorig jaar worden verstrekt, wordt met twee maanden verlengd tot veertien maanden. Dat heeft de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) dinsdag aan NU.nl laten weten."