Ondertussen hier een - voorlopig - positieve ervaring met VISA card (via ANWB). We zouden eind april een weekje naar de Azoren gaan, vliegen met TAP-Air Portugal.
Dat ging uiteindelijk niet door, natuurlijk, maar TAP-Air ging uiteraard vouchers aanbieden. Weliswaar met een hogere waarde dan wat we zelf betaald hadden, maar als je ze niet binnen de gestelde termijn zou gebruiken zouden ze gewoon vervallen (geld kwijt dus). En aangezien TAP-Air een maatschappij is waar ik vrijwel nooit mee vlieg vond ik dat geen interessant aanbod.
30 maart meteen laten weten dat een voucher niet acceptabel is en ik geld terug wil. Daar kreeg ik op 7 mei 'al' een reactie op - niet inhoudelijk maar een standaard verhaal met de voucher-condities enzo. Weekje later heb ik laten weten dat nog steeds niet acceptabel te vinden en ik wacht nu nog steeds op een reactie daarop.
Tussendoor maar besloten dat het zo niet opschoot, dus op 6 mei (jawel, dag voordat TAP zelf reageerde op mijn klacht - toeval) bij VISA een claim ingedient. Tien dagen later een eerste reactie "
Helaas missen wij nog het contact met de wederpartij waar u uw klacht kenbaar maakt. Mocht u na 15 dagen nog geen reactie hebben ontvangen of niet tot een oplossing zijn gekomen, dan kunt u kopie van de e-mail naar ons doorsturen."
(dit was een misser van mij: ik dacht nooit een kopie van mijn oorspronkelijke klacht gehad te hebben - ingediend via een webpagina en enkel, dacht ik, een bevestiging van mijn klacht zonder inhoud te hebben ontvangen. Zie net dat daar een PDF aan hing met mijn oorspronkelijke tekst...)
Dus goed, 15 dagen wachten. 31 mei dus de vrij loze reactie van TAP-Air naar VISA gestuurd om aan te geven dat er geen oplossing ligt. Vorige week, 19 juni, gebeld door VISA dat ze toch echt iets nodig hebben waaruit blijkt dat ik niet accoord ga met vouchers, dus enige wat ik toen kon doen was mijn mail van 14 mei naar TAP-Air ook naar VISA sturen.
En daarna dan eindelijk van VISA de reactie: "
Vanzelfsprekend nemen wij uw bericht in behandeling. Het bedrag van de door u aangegeven
transactie(s) storten wij op uw ANWB Visa Card (niet op uw bankrekening). U ziet deze correctie terug op uw eerstvolgende rekeningoverzicht.
Als uit ons onderzoek blijkt dat u toch aansprakelijk bent voor deze transactie(s), dan is het mogelijk dat wij de correctie herzien. Uiteraard sturen wij u dan eerst een bericht."
Nou begreep ik uit het telefoontje met VISA al dat TAP-Air een bepaalde periode heeft om de claim te weerleggen en dan gaat het geld alsnog naar TAP-Air... maar vooralsnog ligt het geld aan de goede kant. Heb helaas niet onthouden hoe lang die periode is, dus voorlopig ga ik het maar niet uitgeven...
Maar goed, het duurt even, je moet de procedure vrij strak volgen maar uiteindelijk via VISA, lijkt het, wel geregeld te krijgen.