Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:08
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:42:
Ik heb een SNS reisverzekering maar die gaan we toch maar eens opzeggen want dit soort krom gebeuren trek ik slecht:
Advies: verzeker niks dat je zelf kunt betalen.

Statistisch gezien is het minder kostbaar als je schade zelf betaalt in plaats van het te verzekeren. Je bespaart de kosten en de winst van de verzekeringsmaatschappij.

Dit werkt natuurlijk niet bij kostbare en verplichte zaken als autoverzekering en de ziektekostenverzekering. Maar als het goed is gaat er niemand failliet door het enkele feit dat zijn of haar vakantie niet doorgaat, dus is er eigenlijk geen enkele noodzaak om je daarvoor te verzekeren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

alexbl69 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:44:
[...]

Statistisch gezien is het minder kostbaar als je schade zelf betaalt in plaats van het te verzekeren. Je bespaart de kosten en de winst van de verzekeringsmaatschappij.

Dit werkt natuurlijk niet bij kostbare en verplichte zaken als autoverzekering en de ziektekostenverzekering. Maar als het goed is gaat er niemand failliet door het enkele feit dat zijn of haar vakantie niet doorgaat, dus is er eigenlijk geen enkele noodzaak om je daarvoor te verzekeren.
Naja ik ben nogal onhandig dus een verzekering werkt voor mij wel. Al deel ik je mening.
Net weer een nietszeggend antwoord gehad.

Ik wil gewoon weten wat SNS als een negatief reisadvies beschouwt. Is dat alleen code rood op de site van buitenlandse zaken of ook oranje en geel?

Update:
Het is werkelijk waar ongelooflijk dat ze om de hete brij heen blijven draaien. Zelfs na 6x vragen krijg ik geen antwoord wat SNS nu als een negatief reisadvies beschouwd.

[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-05-2020 16:41 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

In Rotterdam heeft iemand TUI een kort geding geprobeerd aan te doen en toen hebben ze hem uitbetaald: https://www.tubantia.nl/o...l-helpende-hand~a506a402/ (open in incognito venster)
In dat bericht staat ook dat TUI alleen 'schrijnende gevallen' geen voucher geeft maar terugbetaald.
Zonder vervolgens te vertellen wat iets al dan niet schrijnend maakt. Blijkbaar was de meneer over wie het artikel gaat niet schrijnend genoeg.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
alexbl69 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:44:
[...]

Over het algemeen 100% met je eens over verzekeren, maar reisverzekeringen vind ik nou net een ietwat andere categorie.
Omdat je die voor korte periodes kan afsluiten en het daardoor een kosten/baten verhouding wordt.

Ik heb een tijdje(meerdere jaren) een familielid gehad wat wel of niet kon overlijden, dan geef ik graag een paar tientjes extra uit zodat hun mijn terugvlucht regelen etc. mocht het toch gebeuren.

Of ik heb ook wel eens vakanties waarbij ik apparatuur van meerdere duizenden euro's meeneem.
Een koffer met kleren interesseert me niets, die koop ik wel opnieuw.
Maar als ik voor 50 euro oid discussies over duizenden euro's kan uitsparen dan doe ik dat graag...
Daarom vind ik een kortstondige of een doorlopende reisverzekering meer een kosten baten/analyse, als ik 1000'en euro's aan spullen kan verliezen, hoeveel jaar moet ik daarvoor premie betalen...
En dan zal het ook weer vast anders zijn als je alleen naar hotels gaat met kluisjes etc, ipv dat je op vakantie gaat en soms al blij bent dat niet in de open lucht hoeft te slapen :)

En tja, code oranje dat wordt in mijn idee normaliter ook niet zomaar gegeven, dat zie je over het algemeen ruim van te voren aankomen en dan wil je ook liever zelf annuleren dan wachten op wanneer de regering code oranje afgeeft (of je moet echt naar een oorlogsgebied willen of een lepra gebied)

Het vervelende in deze situatie is alleen dat eigenlijk niemand weet wat er speelt, er is alleen bekend dat covid-19 heel besmettelijk is waardoor maar de hele wereld code oranje heeft gekregen.
Zeer waarschijnlijk als je nu vandaag 100% van de bevolking afdoende kon testen, dan zou 99% van de code oranje weggaan en deze voornamelijk gelden voor specifieke gebieden ipv landen.
Alleen je kan vandaag niet 100% van de wereldbevolking testen, oftewel better safe than sorry.

Kijk in principe valt Nederland ook gewoon nog onder code oranje, dus als je in NL op vakantie gaat dan heb je ook nog te maken met die uitsluiting van je reisverzekering (alhoewel die dan door andere dingen weer deels gered wordt)
Poekie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:16:
In Rotterdam heeft iemand TUI een kort geding geprobeerd aan te doen en toen hebben ze hem uitbetaald: https://www.tubantia.nl/o...l-helpende-hand~a506a402/ (open in incognito venster)
In dat bericht staat ook dat TUI alleen 'schrijnende gevallen' geen voucher geeft maar terugbetaald.
Zonder vervolgens te vertellen wat iets al dan niet schrijnend maakt. Blijkbaar was de meneer over wie het artikel gaat niet schrijnend genoeg.
Wat zou ik dit bericht toch graag in de nationale pers zien verschijnen. Zodat meer mensen een advocaat in de hand kunnen nemen en het consumentenrecht recht gedaan kan worden...

TUI betaald simpelweg niemand terug, totdat mensen erop gaan staan en dan wordt het voornamelijk onder tafel geregeld zodat het uit de pers blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:18
Napsju schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:11:
Hebben jullie ervaring met het annuleren van een annuleerbare parkeerplaats op de luchthaven? In dit geval gaat het om een annuleerbare boeking waarvoor ik destijds extra betaald heb. Het premium package zeg maar. Het parkeerbedrijf geeft nu echter niet thuis en zegt dat door veranderde omstandigheden de voorwaarden aangepast zijn, en ik nu geen recht meer zou hebben op teruggave van mijn aankoopbedrag bij annulering. Een voucher of tegoed wil ik niet. De voorwaarden van het moment van boeken zijn toch nog steeds van toepassing op die boeking lijkt mij? Bovendien heeft het parkeerbedrijf de veranderde voorwaarden nooit gecommuniceerd. De aankoop is voldaan met PayPal, maar valt helaas net buiten de 180 dagen aankoopverzekering.
Bedankt allen voor de reacties twee weken geleden. Inmiddels is het parkeerbedrijf toch over gegaan op betaling en heb ik vandaag het volledige bedrag ontvangen. Erg blij mee. Enkele vriendelijke doch dringende mailtjes waren daar helaas wel voor nodig. :)

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Gomez12 gaat het eventueel verliezen van dekking van je reisverzekering eigenlijk niet alleen over incidenten of claims die te maken hebben met de reden van het negatieve reisadvies?

Dus ziek worden, vlucht missen -> helaas pindakaas
Been gebroken tijdens bergbeklimmen -> gewoon gedekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Poekie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:16:
Nee dit betalen ze alleen terug omdat het in het nieuws komt en het slechte publiciteit is. Veel ingewikkelder is het niet hoor.

Heb ook weer een reactie gekregen van Sunweb. Over onze niet SGR gedekte voucher voor de wintersport van 14 Maart naar Frankrijk.
4 mei kregen we hier een voucher van (NIET SGR gedekt)
4 mei gereageerd dat dit niet de afspraak was die ik eerder met ze had gemaakt
7 mei reactie dat dit was en ze het boekingsnr doorgegeven hadden aan desbetreffende afdeling om het af te handelen
25 mei nog niets gehoord dus weer contact opgenomen dat de wettelijke betalingstermijn is verstreken (al lange tijd)
28 mei de volgende reactie
Met plezier heb ik de status voor je nagekeken. Het verzoek tot terug betaling van de boeking naar Frankrijk is goed bij ons binnen gekomen en wordt in behandeling genomen. Excuses dat het langer duurt dan je van ons gewent bent! Wij doen ons uiterste best om het geld zo snel mogelijk naar jou terug te storten, helaas kan ik geen termijn geven wanneer dit daadwerkelijk gebeurd. Ik begrijp dat dit jammer is.

Ik ga ervan uit je voldoende te hebben geinformeerd en ik wens je een prettige dag toe!

Met vriendelijke groet,

Anisa
Zitten ze me nou in de zeik te nemen met hun "Met plezier heb ik de status voor je nagekeken".
Ik blijf ze maar bestoken met mail en belletjes en facebook berichten. Hopelijk worden ze het dan zat en gaan ze eens over tot actie. Ik heb voorlopig mijn laatste vakantie bij hun geboekt.
ZieMaar! schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:00:
@Gomez12 gaat het eventueel verliezen van dekking van je reisverzekering eigenlijk niet alleen over incidenten of claims die te maken hebben met de reden van het negatieve reisadvies?

Kort door de bocht is je annuleringsverzekering voor als je niet op vakantie kan (bijv overlijden familielid en begrafenis of je bent ziek geworden en hebt een doktersverklaring).
De reisverzekering is voor als je op reis bent. Bijv je koffer is gestolen of je beland daar in het ziekenhuis (al is ziekenhuis bezoek wellicht ook weer een combinatie met je ziektekostenverzekering). Al ga je bijv bergklimmen of duiken of wintersporten (risicovolle dingen) moet je je daar weer extra voor verzekeren bijv.

[ Voor 22% gewijzigd door thewizard2006 op 29-05-2020 08:46 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
thewizard2006 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:41:
Zitten ze me nou in de zeik te nemen met hun "Met plezier heb ik de status voor je nagekeken".
Nee hoor, dat soort onzin leren de managers tegenwoordig op een communicatiecursus.

Net als het - ook al door jou genoemde - 'Excuses dat het langer duurt dan u van ons gewend bent'. Ook zo'n tekst die al tig jaren standaard in elk telefoonsysteem zit. Nu voor de gelegenheid af en toe gewijzigd in 'Door Corona duurt het langer dan u van ons gewend bent'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ZieMaar! schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:00:

Je been gebroken is een goed voorbeeld, normaliter (als je tenminste extra risico hebt afgenomen vanwege bergbeklimmen) wordt dat gewoon gedekt door je reisverzekering inclusief gipsvlucht etc.
Zonder reisverzekering wordt het grofweg enkel vergoed naar het NL tarief.

Oftewel zeggen ze in oostenrijk dat je een week lang in het ziekenhuis moet blijven terwijl we hier in NL zeggen dat je binnen een dag weer weg mag, dan zijn er 6 ziekenhuisdagen voor je eigen rekening.
Geven ze je in oostenrijk een middel/behandeling die in NL niet gegeven wordt, dan wordt die niet vergoed.

Maar bijv een gestolen koffer is gewoon pech in code oranje gebied over het algemeen.

Voor code oranje gebieden heb je aparte verzekeringen voor bijv dokters/journalisten/militairen (en weet ik veel nog meer die er beroepshalve "moeten" zijn) alleen die zijn net een tikkeltje duurder...

Kijk, code rood is echt open oorlog en oranje zit daar maar net iets onder... Bij normale code oranje wil je daar simpelweg nog niet eens heen met vakantie of je moet ramptoerist zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Bij die 'code oranje' is ook van belang: was dat al zo op het moment dat je boekte of nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

thewizard2006 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:41:
[...]

Nee dit betalen ze alleen terug omdat het in het nieuws komt en het slechte publiciteit is. Veel ingewikkelder is het niet hoor.
Het artikel zelf is een opvolging op een eerder Tubantia artikel over een man uit Oldenzaal die bot ving op zijn verzoek geen voucher maar geld terug te krijgen (of een combinatie geld/voucher, ook afgewimpeld). Vervolgens is er een man uit Rotterdam die al geld terug heeft van TUI. De Rotterdammer had een advocaat in de arm genomen, kort geding aangevraagd, kreeg toen zijn geld terug voor het zou voorkomen. Deze man komt nu met dat nieuws naar buiten omdat er dus veel meer mensen de dupe zijn van TUI, waaronder de Oldenzaler uit het artikel.
Dus de negatieve publiciteit (in ieder geval hier in Twente, Tubantia is wel onderdeel van het AD dus wellicht stond het daar ook in) boeit TUI (nog) helemaal niets.

Ik heb het artikel voornamelijk hier gepost omdat (dreigen met) een kort geding dus wel degelijk effect kan hebben, bij TUI. Want slechte publiciteit is volgens mij voor elk reisagentschap inmiddels redelijk standaard door de vouchers.
De woordvoerder van TUI probeert deze gang van zaken af te doen met een 'kost een hoop moeite' - nee, kost hen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
autje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:03:
Bij die 'code oranje' is ook van belang: was dat al zo op het moment dat je boekte of nog niet?
Bij veel verzekeringen is dat irrelevant, maar code oranje zie je normaliter ook wel aankomen...

En als je dan vroeg geboekt hebt dan kan je het vaak genoeg gewoon kosteloos (of bijna) omboeken waardoor je verzekering er nog niet eens aan te pas komt.

Nu heb je alleen de speciale situatie dat er qua omboeken niets te zeggen valt. Omdat het wereldwijd is en er overal maatregelen gaan komen.

Normaliter heb je code oranje in spanje en dan gaat men simpelweg omboeken naar frankrijk en italie en marokko en niemand merkt er iets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Gomez12 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Bij veel verzekeringen is dat irrelevant, maar code oranje zie je normaliter ook wel aankomen...

En als je dan vroeg geboekt hebt dan kan je het vaak genoeg gewoon kosteloos (of bijna) omboeken waardoor je verzekering er nog niet eens aan te pas komt.

Nu heb je alleen de speciale situatie dat er qua omboeken niets te zeggen valt. Omdat het wereldwijd is en er overal maatregelen gaan komen.

Normaliter heb je code oranje in spanje en dan gaat men simpelweg omboeken naar frankrijk en italie en marokko en niemand merkt er iets van...
Toch is het bij veel annuleringsverzekeringen zo dat je geen kans maakt op het moment dat op het moment van boeken 'oranje' al geldt (op zich ook logisch), maar je waarschijnlijk nog wel kosteloos kunt annuleren als dat nog niet het geval was. Misschien dat ik dat beeld heb omdat ik een doorlopende reis- en annuleringsverzekering heb, en we ook sterk hebben gelet op de juiste voorwaarden m.b.t. allerlei calamiteiten (het gaat bij ons dan ook meestal om fikse bedragen, dus dan wil ik gewoon geen risico lopen).

Nu boek ik reizen meestal minstens 9 maanden van tevoren. Sterker, Costa Rica in december heb ik afgelopen november al geboekt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:04
bij prijsvrij zou ik ook niet boeken als ik jullie was :)

zondag 7 juni zou ik vliegen.
Begin deze week krijg ik een email dat de vakantie niet doorgaat, en daar staat ook in vermeld dat ze nog contact opnnemen enz.

Zonet krijg ik een email met een brief met een voucher .... 0,0 overleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
autje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:43:
[...]
Toch is het bij veel annuleringsverzekeringen zo dat je geen kans maakt op het moment dat op het moment van boeken 'oranje' al geldt (op zich ook logisch), maar je waarschijnlijk nog wel kosteloos kunt annuleren als dat nog niet het geval was.
Tja, in mijn ervaring komt dat kosteloos annuleren niet vanuit de annuleringsverzekering, maar vanuit de reisorganisatie en het simpelweg ruim van te voren bekend zijn.

Maar zoals ik hier lees : https://www.interpolis.nl...ige-reden-om-te-annuleren zal het verschil idd erin zitten of je een doorlopende hebt of niet.

Alhoewel ik ook met een doorlopende verwacht dat je eerst door het reisburo benaderd wordt of je niet wilt omboeken etc omdat er met een code oranje ook minder vliegtuigen gaan vliegen etc en het reisburo dus ook al snel in de problemen komt om jouw reis nog echt te kunnen leveren, dan hebben ze liever dat je een andere reis bij hun afneemt dan dat je je geld terug gaat vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb bij mijn reis- en annuleringsverzekering geprobeerd of ze de 15% annuleringskosten wilden dekken voor me maar omdat de reisorganisatie voldoende mogelijkheden biedt om om te boeken doen ze dit niet. Ze zien dit als een financieel geschil tussen mij en de reisorganisatie.

Gaf het vooral al weinig kans hoor maar niet geschoten is altijd mis.
Aggressor schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:49:
Zonet krijg ik een email met een brief met een voucher .... 0,0 overleg
Overleg is in hun nadeel. ze hopen dat je de voucher accepteert en gaan zo lang mogelijk dwarsliggen om je terug te betalen. Dat is de algemene ervaring in dit topic in ieder geval.
Lag wel in de lijn der verwachtingen. Waar we in april nog dachten 'die vakanties gaan nooit door' sloeg het om naar de gedachte dat ze toch gaan proberen te redden wat er te redden valt. Ben steeds blijer dat we zelf hebben geannuleerd. Een kreupele zonvakantie hadden we geen zin in.

[ Voor 67% gewijzigd door Gunner op 29-05-2020 11:58 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 11:50
Nieuwe update van TUI:
TUI Nederland is er klaar voor om vanaf 1 juli a.s vliegvakanties weer op te starten. Uiteraard met als voorwaarde dat de Nederlandse overheid het reisadvies aanpast waardoor vakantievieren in het buitenland weer mogelijk is.

In eerste instantie zal een beperkt aanbod beschikbaar zijn. We zullen alleen die bestemmingen aanbieden waarvan op dit moment duidelijk is dat ze een veilig en zo comfortabel mogelijk vakantieverblijf kunnen bieden.

TUI biedt alleen vakanties aan die voldoen aan alle regelgeving om een veilige en zo comfortabel mogelijke vakantie te kunnen garanderen. Op de website van TUI zal op een speciaal daarvoor ingerichte pagina, per land aangegeven worden wat de mogelijkheden voor vakantie zijn en de condities beschrijven die gelden tijdens de vlucht en in de accommodatie. Deze informatie is op korte termijn beschikbaar en wordt steeds bijgewerkt met de laatste informatie.

Tegelijkertijd moeten we helaas ook nog steeds reizen annuleren. Reizigers waarvan de reis wordt geannuleerd worden hierover door ons geïnformeerd. Zij ontvangen een voucher ter waarde van de betaalde reissom waarmee een vervangende reis op een later tijdstip geboekt kan worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

TUI heeft tijdelijk de omruilgarantie versoepeld. Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. Meer over de mogelijkheden en voorwaarden leest u hieronder bij de veelgestelde vragen.
https://www.tui.nl/coronavirus-faq/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
We zullen alleen die bestemmingen aanbieden waarvan op dit moment duidelijk is dat ze een veilig en zo comfortabel mogelijk vakantieverblijf kunnen bieden.
Dat is momenteel volgens het reisadvies van de Nederlandse overheid geen enkele bestemming op de wereld. Dus dat ze verderop een aantal bestemmingen opnoemen is nogal voorbarig.
Leuk voor TUI dat ze voornemens zijn. Ze kunnen net zo goed niks zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Roadman op 29-05-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Uit de tekst van TUI:
"TUI heeft tijdelijk de omruilgarantie versoepeld. Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap."

Dit is potentieel een heel linke zin.

Wie nu omboekt en dus een nieuwe reis boekt doet dat in de wetenschap dat het nog niet zeker is dat de reis ter zijner tijd doorgang kan vinden. Dat geeft de reisorganisaties het recht om - mocht dat zo zijn - geen enkele compensatie meer te verschaffen want de klant kende de risico's immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
@alexbl69 Technisch gezien is het ook nog eens alleen kosteloos als je op z'n minst omboekt naar een vakantie die een waarde van mininaal 60% van de oorspronkelijke reissom heeft.

Boek je een huisje van 1000 euro in Nederland kan je alsnog een factuur van 60% van de oorspronkelijke reissom. Dat vertellen ze je later in de voorwaarden pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:04
dit is de mail van prijsvrij

"Toch liever geld terug?

We hopen op uw begrip voor deze uitzonderlijke situatie, maar wilt u toch liever geld terug dan is dat mogelijk, alleen helaas niet direct. We volgen hierin de richtlijnen van de ANVR & SGR in samenwerking met de ACM zoals hieronder staat beschreven:

Mocht je toch geld terug willen, dan heeft de ANVR hier in samenspraak met de ACM, het Ministerie van Economische Zaken en de SGR regels voor opgesteld.
Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is SGR-garantie van toepassing, terwijl op een vordering van de geannuleerde reissom deze dekking vervalt.
Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.
Bron: ANVR

Als onze klant kunt u dus vanaf 6 maanden na uitgifte van uw voucher het geld terugvragen. Houd echter rekening met een langere afhandeltijd dan de gestelde 6 maanden. In sommige situaties krijgen wij pas na 1 jaar de gelden van uw betreffende reisorganisatie. Dat zal er dan toe leiden dat uw uitbetaling langere tijd in beslag zal nemen.

Wenst u toch uw voucher voor geld in te wisselen, dan verzoeken wij u dit vanaf 6 maanden na uitgifte van de voucher bij ons in te dienen, wij kunnen hiervoor momenteel helaas nog geen aanvragen voor verwerken.

We hopen natuurlijk van harte dat u in de toekomst weer fijn op vakantie kunt gaan, waar u vast erg naar had uitgekeken.
Een prettig en zonnig pinksterweekend gewenst. ☀

Met vriendelijke groet,

Naam
Prijsvrij Vakanties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:52

HellBeast

Oh My GoT!

Hahahaha. Ze volgen zelf de wettelijke regels niet, maar als je er dan toch op staat om je geld terug te willen, dan hebben ze daar eigen niet-wettelijke regels voor bedacht waar jij je wel aan zal moeten houden.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

https://nos.nl/artikel/23...ds-voor-reisvouchers.html
Het kabinet gaat het fonds van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) per 1 juni versterken met 150 miljoen euro. Zo weten consumenten zeker dat zij geen financieel risico lopen, als zij een reisvoucher met SGR-dekking accepteren.

[ Voor 59% gewijzigd door Angeloonie op 29-05-2020 14:50 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ja.. 50 miljoen om mensen om te scholen die hun baan kwijt raken, maar 150 miljoen om een commerciële toko in de lucht te houden..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:52

HellBeast

Oh My GoT!

die laatste zin is leuk: De steunmaatregel moet nog worden goedgekeurd door de Europese Commissie.

Diezelfde commissie die het vouchersysteem en het niet terugbetalen aan klanten in strijd met de Europese wetgeving vond?

Ik ben benieuwd! *pakt popcorn*. :P

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Ja ik zag het. Dit gaat reisorganisaties natuurlijk nog meer sterken om geen poot uit te steken. Nu kunnen ook nog eens bluffen dat naast de SGR óók de overheid garant staat
Aggressor schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:31:

We hopen op uw begrip voor deze uitzonderlijke situatie, maar wilt u toch liever geld terug dan is dat mogelijk, alleen helaas niet direct. We volgen hierin de richtlijnen van de ANVR & SGR in samenwerking met de ACM zoals hieronder staat beschreven:
Dit is ook gewoon keihard gelogen. Te triest voor woorden gewoon. In diezelfde richtlijnen staat namelijk gewoon dat je binnen 14 dagen moet terugbetalen. Maar dat is een andere alinea die ze ff vergeten zijn.
Poekie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:17:
Ik heb het artikel voornamelijk hier gepost omdat (dreigen met) een kort geding dus wel degelijk effect kan hebben, bij TUI. Want slechte publiciteit is volgens mij voor elk reisagentschap inmiddels redelijk standaard door de vouchers.
Ok. Ben zelf niet echt bekend met deze gang van zaken. Wat ik namelijk overal een beetje proef is dat een rechtsgang ook maanden (lees een jaar) kan gaan duren. Maar wat ik begrijp is hier allen gedreigd. Punt is dan wel denk ik dat je zelf mag opdraaien voor de advocaat kosten.

[ Voor 67% gewijzigd door thewizard2006 op 29-05-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

thewizard2006 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:03:

Ok. Ben zelf niet echt bekend met deze gang van zaken. Wat ik namelijk overal een beetje proef is dat een rechtsgang ook maanden (lees een jaar) kan gaan duren. Maar wat ik begrijp is hier allen gedreigd. Punt is dan wel denk ik dat je zelf mag opdraaien voor de advocaat kosten.
Heb je het artikel gelezen?
„Ineens werd ik gebeld, dat het om een ‘bijzondere situatie’ ging en ik recht had op mijn geld terug. Binnen een dag stond het weer op mijn rekening”, vertelt Ruud. „En de kosten voor de advocaat zaten erbij.”

Zijn advocaat snapte maar al te goed dat TUI het niet tot een zaak liet komen. Een rechterlijke uitspraak in het nadeel van de reisorganisatie zou veel grotere gevolgen hebben. Dan komt ineens iedereen via de rechter zijn geld halen. „Dat wilden ze koste wat kost voorkomen, denken wij.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:16
Wij hadden een reis geboekt via FTI Travel om halverwege juni een weekje naar Mallorca te gaan. Afgelopen week hebben we netjes de aanbetaling terug gekregen. Er zijn dus organisaties die het wel netjes kunnen regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hehe, the plot thickens :P

De reisorganisaties slaan nog steeds met alles wat ze vinden om zich heen om zich de rechthebbende consumenten van het vege lijf te houden, want zodra die en-masse geld terug krijgen vallen ze meteen om.

Veel gedupeerde reizigers vinden vouchers wel okee, want ze snappen ook wel dat er geen alternatief is.

Maar de haviken onder gedupeerde reizigers weten mondjesmaat de rechtsgang te vinden en de eerste echte prikjes uit te delen aan de reisorganisaties.

Dat geeft de voucher-reizigers dan weer de bibbers, want voor je het weet hebben de haviken al hun geld terug, klappen de organisaties en blijft de rest met niks achter. Daar slaat de twijfel toe, moeten we óók meedoen met de bankrun reisorganisatierun?!?

De overheid hoopt het kaartenhuis staande te houden totdat er weer gevlogen wordt en doet wat ze kunnen om consumenten te bewegen vouchers te accepteren. Nu dan weer door 150 miljoen toe te zeggen aan de SGR.

Áls die 150 miljoen gebruikt gaat worden, dan is het mislukt, dan zijn er blijkbaar veel organisaties omgevallen, veel banen verloren, én heeft de belastingbetaler allemaal reizigers gespekt. Worst-case scenario.

Waar hoopt de overheid op? Dat de reisorganisaties het nog even volhouden, dat de haviken niet té snel succes behalen, dat de voucher-willigen de rug recht houden en niet gaan twijfelen en dat er snel weer gereisd kan worden. Zodat de garantie niet nodig blijkt, er nauwelijks banen verloren gaan, er geen reizigers geld kwijt zijn :)

Volgende hoofdstuk in de soap: welke kant gaat de publieke opinie op? Vindt nederland de reizigers die via juridische weg hun geld terughalen en zo de organisaties het laatste zetje geven de afgrond helden? Onder mom van maar die arme consumenten hebben daar gewoon recht op? Of wordt het weldra not-done om je geld terug te vragen in plaats van een voucher te accepteren? We zullen het weldra weten in een nieuwe aflevering van Op reis in 2020. Of 21. Of nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:36

alienfruit

the alien you never expected

150 miljoen euro dat gaat naar reisbureaus die regels niet volgen. Echt idioot te woorden. Ik snap echt niet waarom de overheid dit nou doet. Gaan we beetje buitenlandse reizigers die bij TUI een reis geboekt hebben sponsoren als belastingbetaler |:(

[ Voor 28% gewijzigd door alienfruit op 29-05-2020 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
eamelink schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:23:
De overheid hoopt het kaartenhuis staande te houden totdat er weer gevlogen wordt en doet wat ze kunnen om consumenten te bewegen vouchers te accepteren. Nu dan weer door 150 miljoen toe te zeggen aan de SGR.
Let op dat ook als er gevlogen kan worden dat de reisorganisaties nog genoeg geld terug mogen gaan geven, er zullen zeker in het begin een hele shitload aan reizen zijn waarbij er totaal niet geleverd wordt wat de klant gekocht heeft.

Veel plezier hoor in Griekenland in een hotel waar er 8 mensen in 100 vierkante meter water mogen zwemmen, dat is wachtrijen om het water in te mogen :)
Gezellig met de kids even een half-uurtje in de bakkende zon in de rij staan om het pierenbadje in te mogen ;) Ik wens je veel succes
Áls die 150 miljoen gebruikt gaat worden, dan is het mislukt, dan zijn er blijkbaar veel organisaties omgevallen, veel banen verloren, én heeft de belastingbetaler allemaal reizigers gespekt. Worst-case scenario.
Ik ben bang dat de hele reisbranche zo ondertussen zo groot is gemaakt door de overheid dat het too big too fail is geworden.
Je kan niet als overheid maanden een branche blijven steunen ook al volgen doen ze niet wat jij zegt (de staatssecretaris zegt wederom dat de reisbranche mag vragen aan de klant of die een voucher wil, maar de 14-dagen geld terug blijft ook volgens de staatssecretaris van kracht volgens het nos bericht terwijl de reisbranche dat al maanden negeert) en dan zelfs ervoor garant gaan staan voor 150 miljoen en daarna alsnog de stekker eruit trekken.

Als je dat als overheid doet heb je imho (IANAL etc) jezelf medeplichtig gemaakt aan het spelletje van de reisbranche en mag je wmb ook aangeklaagd worden, want je hebt de wet niet nageleefd en tegelijkertijd heb je ook de consument niet beschermd en je hebt zelfs bewust toegelaten dat de consument bestolen werd door het feitelijke gedrag door de vingers te zien.

Oftewel ik denk dat de overheid gewoon meer geld ter beschikking gaat stellen als het niet voldoende is, aangezien anders de rechtzaken etc nog meer kunnen gaan kosten.

Je kan nu niet meer als overheid met droge ogen gaan beweren dat je niet wist dat een prijsvrij etc klaarblijkelijk na maanden nog steeds feitelijk zegt : f*ck the law.
alienfruit schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:46:
150 miljoen euro dat gaat naar reisbureaus die regels niet volgen. Echt idioot te woorden. Ik snap echt niet waarom de overheid dit nou doet. Gaan we beetje buitenlandse reizigers die bij TUI een reis geboekt hebben sponsoren als belastingbetaler |:(
Tja, wat moet je anders? De overheid heeft zeker een heel grote rol gespeeld in hoe de reisorganisaties zich tegenover de consument geuit hebben, had de overheid bij het eerste gerucht over niet terugbetalen binnen 14 dagen gezegd : Doen wat wij naar buiten brengen, anders volgt er wat...
Dan had je een heel ander scenario gehad en had de reisbranche simpelweg met hun vouchers moeten concurreren tegen geld teruggeven.

De overheid kan nu niet echt meer een stapje terug doen, die zijn er actief bij betrokken, die hebben gewoon toegestaan dat de reisbranche in alle media en overal openlijk heeft lopen liegen.
Wir haben es nicht gewust kan Rutte niet echt meer claimen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De wens is de vader van de gedachte, zullen we maar zeggen @Gomez12 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
eamelink schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:21:
De wens is de vader van de gedachte, zullen we maar zeggen @Gomez12 ;)
Hier niet hoor, ik heb pas in september vakantie staan en dan is of het hele kaartenhuis omgevallen of in de lucht gehouden.

Maar ik acht de kans op dan nog een voucher krijgen (ook al is het internationaal) op ongeveer 0,0.
Ik denk dat ze ergens half juli / begin augustus stoppen met uitgeven vouchers en als je dan niet meer naar je vakantiebestemming kan moet je gewoon een andere locatie uitzoeken.

Code Oranje heeft altijd bestaan en zal ook altijd blijven bestaan, dus oftewel de vouchers worden gewoon stopgezet als het merendeel van de landen te bereiken is en daarna is het gewoon business as usual voor code oranje gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Aggressor schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:31:
Wenst u toch uw voucher voor geld in te wisselen, dan verzoeken wij u dit vanaf 6 maanden na uitgifte van de voucher bij ons in te dienen, wij kunnen hiervoor momenteel helaas nog geen aanvragen voor verwerken.
Dit is natuurlijk de grootst mogelijke BS van dat reisbureau. Hoezo kunnen ze die aanvragen nog niet verwerken?

Ze rekenen er simpelweg op dat een bepaald percentage klanten er tegen die tijd simpelweg niet meer aan denkt. En geen aanvraag betekent geen geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 19:24
Keurig gehandeld door TUI (wij zouden eind juni vertrekken, richting Gran Canaria):

Beste meneer/mevrouw xxx,

Je hebt een vakantie geboekt bij TUI onder boekingsnummer xxx. Het corona-virus heeft in de hele wereld veel gevolgen. Dat geldt ook voor onze reizen. Door de maatregelen zijn wij genoodzaakt je reis te annuleren. Wij hadden dit graag anders gezien, maar vanzelfsprekend gaan in deze tijden veiligheid en gezondheid voor alles. In deze brief informeren wij je over de gevolgen voor jouw geboekte vakantie.

Voucher
Ter compensatie van deze annulering ontvang je van ons een voucher ter waarde van de betaalde reissom van jouw TUI reis. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit het TUI aanbod. Je hebt dus een jaar de tijd om je nieuwe reis te boeken.

We zorgen ervoor dat jouw voucher zo snel mogelijk beschikbaar is. We willen je dan ook vragen om je geduld en geen contact op te nemen met het TUI Customer Services Center over het ontvangen van de voucher. Voor meer informatie of vragen over de Corona-voucher kun je terecht op TUI.nl/corona-voucher.

Informatie overige kosten
De premie voor een via TUI afgesloten reisverzekering wordt aan je gerestitueerd. Dit geldt niet voor een bij TUI afgesloten annuleringsverzekering. De reden daarvoor is dat de annuleringsverzekering is ingegaan op het moment van boeken. Een reisverzekering daarentegen, gaat pas in op het moment van vertrek. Omdat er sprake is van een overmachtssituatie komen kosten die je al gemaakt hebt ten behoeve van de reis (bijvoorbeeld parkeerkosten of kosten voor een dierenpension) niet voor vergoeding in aanmerking. Heb je voor je TUI vlucht vooraf services geboekt, dan krijg je de betaalde kosten terug via de betaalmethode zoals gebruikt tijdens boeken.

Wij betreuren deze situatie zeer, wij hadden je heel graag van een mooie vakantie laten genieten. Wij gaan ervan uit dat dit in de nabije toekomst alsnog kan en wij zien je graag weer op een van onze reizen.

Met vriendelijke groet,

Leo Ooms
Director Customer Services
TUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Protax schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:31:
Keurig gehandeld door TUI (wij zouden eind juni vertrekken, richting Gran Canaria):
Tja het is maar net wat je keurig vind... De bewoording vind ik ook keurig, alleen de inhoud is niet keurig.

Je hebt wettelijk recht op binnen 14 dagen geld terug, en de reisorganisatie mag je een voucher aanbieden ter acceptatie van jou. Terwijl je hier gewoon een voucher krijgt en geen keuze of acceptatiemogelijkheid hebt, over het alternatief wordt nog niet eens geroemd.

Of zoals de ACM het zegt :
Hebt u recht op geld terug? Dan moet u al het geld dat u hebt betaald voor de reis terugkrijgen. U hoeft geen kosten te betalen, bijvoorbeeld administratiekosten. Binnen 14 dagen na de annulering moet u uw geld terug krijgen.

Accepteert u een voucher? Dan moet de waarde van voucher net zoveel zijn als u al het geld dat u hebt betaald voor de reis. Ook dan mogen er geen kosten vanaf gaan.
En onder het 2e gedeelte hoor je dus ook je annuleringsverzekering terug te krijgen (dat is gewoon onderdeel van je reis-bedrag of heb jij 2 losse facturen gekregen)

Waarmee dit dus wederom een voucher is die niet gesteund wordt door ACM/overheid ongeacht dat TUI het tegendeel beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kiezen veel organisaties voor 1 jaar?? Als je kiest voor 5 of 10 jaar heb je grote kans dat de voucher in een la beland en nooit meer wordt geclaimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:51:
Waarom kiezen veel organisaties voor 1 jaar?? Als je kiest voor 5 of 10 jaar heb je grote kans dat de voucher in een la beland en nooit meer wordt geclaimd.
Omdat het dan simpelweg diefstal of oplichting is en iedereen naar de rechter stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Ah. Nee ik had het 1e artikel op AD.nl gelezen. En het tweede artikel dat hij zijn geld terug had gekregen zat achter de premium functie dus niet gezien. Had alleen de titel gelezen en adhv jou post deze aan elkaar gelinkt Interessant verhaal. Vraag me af of dat echt de normale gang van zaken is. Dat een bedrijf het geld terug geeft én ook even de advocaat kosten vergoed zonder dat het überhaupt tot een rechtzaak is gekomen.

Nog een artikel voor de mensen die naar Griekenland willen/gaan
https://www.ad.nl/dossier...-in-griekenland~ad437f71/

[ Voor 18% gewijzigd door thewizard2006 op 29-05-2020 18:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ryanair deze zomer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5arVKujOIY5Ie8mCScL0ArBaUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhQVKuM0ZXwvdVQFDvfcIhBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:22
thewizard2006 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:50:
[...]
Nog een artikel voor de mensen die naar Griekenland willen/gaan
https://www.ad.nl/dossier...-in-griekenland~ad437f71/
Gelukkig is dit inmiddels aangepast:

Nederlandse toeristen zijn toch welkom in Griekenland. Het land gaat reizigers bij aankomst testen op het coronavirus als ze vertrokken zijn vanaf een vliegveld in een risicogebied. Daar staan nu ook de belangrijkste Nederlandse vliegvelden op, bijvoorbeeld Schiphol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:35:
[...]

Nederlandse toeristen zijn toch welkom in Griekenland. Het land gaat reizigers bij aankomst testen op het coronavirus als ze vertrokken zijn vanaf een vliegveld in een risicogebied. Daar staan nu ook de belangrijkste Nederlandse vliegvelden op, bijvoorbeeld Schiphol
Je vergeet een belangrijk zinnetje:
Wie na aankomst negatief test, moet nog steeds zeven dagen in thuisisolatie.
https://www.ad.nl/buitenl...n-worden-getest~a27c1f07/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
[...]

Ben benieuwd of een reisorganisatie je kan "verplichten" naar een land te gaan waar je getest moet worden voordat je het land binnenkomt. Of dat je gewoon je geld kwijt bent wanneer je weigert af te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03:02
Het idiote is dat je niet als nederlander in quarataine moet, maar omdat je vanaf schiphol Griekenland binnen komt vliegen. Kom je via een luchthaven van een land waarvoor geen restricties gelden dan hoef je niet in quarantaine. Mogelijkheid voor slimme oplossingen, maar ook voor chaos als meneer de Griekse politieagent dit niet goed begrepen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:44
Kennelijk iemand grappig en creatief bezig geweest met photoshop. Niet terug te vinden bij Ryanair zelf en google komt terug met een "redelijk officieel" account van het ministerie van cultuur in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:29
ninjazx9r98 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:21:
[...]

Kennelijk iemand grappig en creatief bezig geweest met photoshop. Niet terug te vinden bij Ryanair zelf en google komt terug met een "redelijk officieel" account van het ministerie van cultuur in België.
Ben je serieus? 8)7

Al doet Ryanair er natuurlijk altijd alles aan om alles bij te verkopen wat lost en vast zit, dat is zeker.

Ben benieuwd of wij volgende week ons geld ontvangen. Ze hebben aangegeven binnen twee weken, we gaan het zien. Was een heel lul verhaal en nog een kleine voucher maar goed, dit is beter voor mij dan alleen een voucher. Ben dus akkoord gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Roadman schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Ben benieuwd of een reisorganisatie je kan "verplichten" naar een land te gaan waar je getest moet worden voordat je het land binnenkomt. Of dat je gewoon je geld kwijt bent wanneer je weigert af te reizen.
Op een gegeven moment ben je verplicht om 100% te betalen, of je ook daadwerkelijk gaat staat daar weer los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
remzor schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:31:
[...]

Ben je serieus? 8)7

Al doet Ryanair er natuurlijk altijd alles aan om alles bij te verkopen wat lost en vast zit, dat is zeker.
https://www.trendsmap.com/twitter/tweet/1265276764344868866
https://mobile.twitter.com/ministeriecult
Ministerie van Cultuur
@ministeriecult
Redelijk officiële account van het Ministerie van Cultuur.
België Joined August 2017
Ik zou er niet zo veel op vertrouwen dat dit echt is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16

Yucon

*broem*

alexbl69 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:15:
[...]

Omdat het dan simpelweg diefstal of oplichting is en iedereen naar de rechter stapt.
Wie zou dat precies doen denk je? Op het moment van krijgen heeft iedereen liever een langere duur. En als een percentage verloopt zal maar een deel van de eigenaren daarvan moeite doen om geld terug te krijgen en een nog kleiner deel dat via de rechter doen. Wie dan leeft wie dan zorgt lijkt me in dit geval van toepassing. Er is dan een acuut probleem voor nu ingeruild voor een hanteerbaar probleem in de toekomst.

Daarnaast denk ik dat het percentage mensen dat die voucher zou vergeten helemaal niet zo hoog ligt. Mensen vergeten cadeaubonnen omdat dat om kleine bedragen gaat. Zodra het om serieuze bedragen gaat denkt men er wel wat beter aan, zeker als het een soort collectief niet vergeten is want er zitten veel mensen in hetzelfde schuitje. Je wordt er als voucherbezitter ook in de toekomst nog een hele tijd meerdere keren per jaar aan herinnert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:29
@ninjazx9r98 Je mist de onderliggende toon van mijn vraag. Natuurlijk is het niet echt. Dat zie je toch meteen lijkt me. Het zal (hier) ook gepost zijn als grap, soort van De Spelt ofzo ;)

Maar zoals ik al zei: als er één maatschappij zou zijn die het in zijn hoofd zou halen, zou Ryanair dat zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Yucon schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Wie zou dat precies doen denk je? Op het moment van krijgen heeft iedereen liever een langere duur. En als een percentage verloopt zal maar een deel van de eigenaren daarvan moeite doen om geld terug te krijgen en een nog kleiner deel dat via de rechter doen. Wie dan leeft wie dan zorgt lijkt me in dit geval van toepassing. Er is dan een acuut probleem voor nu ingeruild voor een hanteerbaar probleem in de toekomst.

Daarnaast denk ik dat het percentage mensen dat die voucher zou vergeten helemaal niet zo hoog ligt. Mensen vergeten cadeaubonnen omdat dat om kleine bedragen gaat. Zodra het om serieuze bedragen gaat denkt men er wel wat beter aan, zeker als het een soort collectief niet vergeten is want er zitten veel mensen in hetzelfde schuitje. Je wordt er als voucherbezitter ook in de toekomst nog een hele tijd meerdere keren per jaar aan herinnert.
Daar komt het gedogen van de overheid om de hoek kijken. De overheid gedoogt vouchers die over maximaal een jaar aflopen (lees: die dan indien niet gebruikt alsnog terug betaald worden). Ook veel klanten van reisorganisaties accepteren het onder die voorwaarde. Een jaar is een periode die te overzien is.

Als ze die termijn oprekken naar 5 of 10 jaar is dat geen reële aanbieding. De overheid en de klanten zouden dat niet accepteren. Let wel: de klanten hebben krachtens de wet recht op geld terug binnen 14 dagen.

We hebben vorige week gelezen dat reisorganisaties het niet op rechtszaken aan laten komen maar als puntje bij paaltje komt wel betalen. Dat is omdat ze het zelfs met de 1-jarige vouchers in de rechtbank al niet zouden winnen, met 5 tot 10 jarige vouchers zijn ze dan helemaal kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
remzor schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:14:
@ninjazx9r98 Je mist de onderliggende toon van mijn vraag. Natuurlijk is het niet echt. Dat zie je toch meteen lijkt me. Het zal (hier) ook gepost zijn als grap, soort van De Spelt ofzo ;)

Maar zoals ik al zei: als er één maatschappij zou zijn die het in zijn hoofd zou halen, zou Ryanair dat zijn ja.
Als ik één euro zou krijgen voor een ieder die dit voor waar aanneemt dan zou het me niet verbazen als ik meteen kan stoppen met werken. Zijn mij net even teveel mensen op deze aardbol die alles voor waar aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

Nicap

Tsssk....

Zaterdag reactie van Lux-Camp gekregen op de mail van mijn annulering. Ze geven aan dat het terug te storten bedrag klaarstaat en dinsdag wordt uitgevoerd.

Als het inderdaad volgende week op de rekening is bijgeschreven is dat netjes in deze tijden. En tegelijk ook redelijk normaal omdat dat ook de voorwaarden zijn ten tijde van boeken, je tot 60 dagen voor de reis kunt annuleren.
Maar gezien de verhalen hier is dat nooit helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Gomez12 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Op een gegeven moment ben je verplicht om 100% te betalen, of je ook daadwerkelijk gaat staat daar weer los van.
Lijkt me sterk. Ik heb vooraf niet getekend om getest te moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Roadman schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:05:
[...]

Lijkt me sterk. Ik heb vooraf niet getekend om getest te moeten worden.
Uiteindelijk is dat niet het probleem van de reisorganisatie. Zij kunnen hun deel van de overeenkomst nakomen. Ik geef je nul kans om op basis hiervan iets te kunnen claimen.

Heb genoeg uitgezocht. Reisorganisaties hebben zich prima ingedekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 31-05-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Vraagje heb je eigenlijk nog meewerkende reisbureaus?

Ik zit even met het volgende : De planning was om met zijn 3'en in september naar canada te gaan.
En ik schat zomaar in dat dat best moet kunnen tegen die tijd.

Alleen vanmiddag begon er opeens iemand te zeggen dat zij twijfelde bij het idee van 10+ uur in een vliegtuig zitten met mondkapje, ongeacht hoe buitenlandse zaken etc erover denken... Oftewel wettelijk schat ik in dat we niets kunnen doen.
Alleen we willen de vakantie wel leuk houden en niet met 1 persoon doodsbang etc laten beginnen. En voor ons is het ook een optie om het volgend jaar te gaan doen.

Alleen wat ik zo snel kan vinden is dat als we voor de 42e dag zelf annuleren dat we 25% moeten betalen, daarna ga je gelijk naar 50%.
En ze bellen 1 maand van te voren of het doorgaat of niet vanwege corona.

Het totaalbedrag is al ruim voor corona voldaan.

Alleen wettelijk zitten we dus in de situatie dat als zij niet wilt vanwege angstig zijn voor het vliegen, dat we dan voor de 42e dag kunnen annuleren, of we kunnen gokken op dat zij het afzeggen (alleen als dit fout gaat dan is het 25% extra wat kwijt is).

Weet er iemand of reisbureau's hier relaxed mee kunnen omgaan, bijv dat ze ons die 25% tot aan hun berichtgeving kunnen laten lopen, of dat ze ons (alhoewel we buiten de termijn vallen) toch een coronavoucher kunnen geven oid?

Want ik vind het ook zo lullig om tegen 1 reisgenote te zeggen : Jij moet even voor dag x beslissen of jij de reis die we al jaren plannen wil laten doorgaan of dat jij hem voor ons allemaal door de plee duwt (en we een hele zooi geld weggooien).
En ergens kan ik haar angst ook wel begrijpen, als je overal op de wereld een 1,5 meter samenleving hebt dan heb je in een 10+ uur vliegvlucht een maskertje...
Dan doen we het liever volgend jaar, alleen tja niet als we nu 50% kwijt zijn...

Reis is grofweg 4000 pp. en 3 personen, oftewel verschil 25% of 50% is of 3000,- weggooien of 6000,- weggooien...

Dus heeft er iemand ervaring met hoe reisburo's reageren op onzekere reizigers voor reizen in de toekomst?
We gaan sowieso dinsdag nog even bellen met het reisburo om te zien wat zij hiervan maken... Maar ik verwacht dat ik niet de enige ben met zo iemand in een reisgezelschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Gomez12 een collega van me is twee weken geleden al naar Canada gevlogen en is nu net klaar met de verplichte zelf quarantaine. Dat je naar Canada kán vliegen samen staat wel vast lijkt me. Het is dus alleen aan je reisgenoot of ze het aandurft of niet, ik zou er zeker niet vanuit gaan dat de reis wordt geannuleerd voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Maar een verplichte quarantaine van 2 weken heeft best wat impact op je 3 weken vakantie...

Ik zou eind augustus naar Noorwegen gaan. Geen reisorganisatie gebruikt, huisjes zijn allemaal te annuleren maar de boot in principe niet. Tot nu varen ze niet en krijg je een voucher (wat ik prima vind), maar ze zullen binnenkort wel gaan varen omdat die noordelijke landen elkaar wel lijken te vertrouwen. Die boot gaat vanuit Denemarken, waar toeristen maar uit een paar landen welkom zijn.

Dat wordt dus interessant. Stel dat ik Noorwegen wel in mag, maar Denemarken niet, dan kan ik de boot dus nooit halen. We zullen zien, misschien dat Denemarken doorreizen wel gaat toelaten, of dat sowieso verkeer dat via de Duitse grens komt ook gaat toestaan. Maar mocht ik wel naar Noorwegen kunnen, maar niet naar Denemarken, dan ben ik benieuwd wat er met mijn boottickets gaat gebeuren...

Edit: ik zie dat ik in het slechtse geval €77,- wijzigingskosten moet betalen om naar een latere datum te verplaatsen...dat overleef ik dan wel :).

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 01-06-2020 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
EasyJet hervat op 1 juli zijn vluchten vanaf Schiphol. Het is de bedoeling dat in juli de helft van het gebruikelijke aantal vluchtroutes binnen Europa wordt uitgevoerd; in augustus wil EasyJet dat aantal opvoeren naar driekwart van het oorspronkelijke schema.

https://nos.nl/artikel/23...chten-vanaf-schiphol.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:05
Ondanks de voorzichtig positieve geluiden vanuit de landen om ons heen omtrent vakantiebeperkingen, heeft Thalys vandaag te knoop doorgehakt om het hele seizoen de Zon-Thalys te schrappen. Deze zou rijden op zaterdagen tussen 27/06 - 29/08 tussen Amsterdam naar Valence, Avignon, Aix-en-Provence en Marseille (Brussel - Bordeux was al eerder geschrapt). Vandaag te horen gekregen dat mijn tickets voor eind augustus geannuleerd zijn. Benieuwd hoe lang het duurt om het geld van OUI/SNCF terug te krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:41:
[...]Zou je ook eens de eigenaar van de woning rechtstreeks willen vragen wat er gebeurd is?
Uiteindelijk bleek het een communicatie-probleem te zijn vanuit de verhuurder. Inmiddels bevestiging gehad dat e.e.a gewoon doorgaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
https://nos.nl/artikel/23...5-juni-weer-mogelijk.html

Alles in het Schengen gebied van oranje naar geel.
Turkije en Marokko blijven nog oranje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Gomez12 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:39:
Alleen vanmiddag begon er opeens iemand te zeggen dat zij twijfelde bij het idee van 10+ uur in een vliegtuig zitten met mondkapje, ongeacht hoe buitenlandse zaken etc erover denken... Oftewel wettelijk schat ik in dat we niets kunnen doen.
Wat is haar angst?

De lucht in vliegtuigen is schoner dan in een gemiddeld kantoor of gebouw. De lucht wordt continu gefilterd (iedere ~3 minuten is alle lucht in de cabine ververst) met HEPA filters, die zo'n 99,97% van alle deeltjes ten grootte van het Corona-virus er uit filteren. Zie ook dit artikel: https://www.bbc.com/news/business-52822913

Enige waar je zorgen om zou moeten maken is toiletbezoek of andere momenten waar je "gedeelde" oppervlakken aan zou raken.

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 02-06-2020 20:11 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Wellicht de angst dat je 10+ uur een mondkapje op moet hebben? Ik heb eens voor de lol geprobeerd een kwartiertje rond te lopen met een mondkapje in huis, dat vond ik al niet prettig. Met mondkapje moeten vliegen zou me niet in de vakantiestemming brengen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:01
Roadman schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:40:
https://nos.nl/artikel/23...5-juni-weer-mogelijk.html

Alles in het Schengen gebied van oranje naar geel.
Turkije en Marokko blijven nog oranje.
Afhankelijk van het land van bestemming zou ik wel even kijken wat de lokale regelingen zijn. Zelf hou ik een schuin oog op Tsjechië en die geven bijvoorbeeld aan dat Nederlanders weliswaar welkom zijn, maar alleen tegen het voorleggen van een negatieve corona test.

https://twitter.com/czech_tourist/status/1267527968852774912

Dat je Nederland uit mag betekent dus niet dat je er elder in mag, in ieder geval niet compleet onbeperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Cid Highwind schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:54:
[...]

Afhankelijk van het land van bestemming zou ik wel even kijken wat de lokale regelingen zijn. Zelf hou ik een schuin oog op Tsjechië en die geven bijvoorbeeld aan dat Nederlanders weliswaar welkom zijn, maar alleen tegen het voorleggen van een negatieve corona test.

https://twitter.com/czech_tourist/status/1267527968852774912

Dat je Nederland uit mag betekent dus niet dat je er elder in mag, in ieder geval niet compleet onbeperkt.
Ben zelf heel benieuwd hoe het iemand vergaat die op vakantie positief getest wordt. Vliegen kan/mag niet meer. Je hotel zal je wel niet op straat mogen zetten, maar wat gebeurt er als je vakantie voorbij is en je het hotel moet verlaten? Waar kun je dan naar toe?

Durf het zelf in ieder geval niet aan om de komende tijd (in ieder geval met m'n gezin, dus ook vakantie) naar een bestemming te gaan die (realistischer-wijs) enkel met het vliegtuig te bereiken is. Dat betekent dus ook de Balearen, want de boot zal met corona ook geen optie zijn.

In m'n eentje zou ik iets meer risico durven nemen, maar ook dat gaan we de komende maanden maar even niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat landen die nog quarantaine maatregelen hebben (zoals de uk) nog niet geel zullen worden, net als landen waar wij (nog) niet welkom zijn, zoals Denemarken.

Dan zijn er nog landen die zo’n testbeleid invoeren, zoals dus blijkbaar Tsjechië, maar ook de Azoren doen dat (ik weet niet of dat dan ook voor de rest van Portugal gaat gelden).

De facto zal het wel om België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland, Oostenrijk en misschien Griekenland en Portugal gaan. Overigens zingt die 15 juni al zo lang in zoveel landen rond, dat er misschien toch enige afstemming lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:02:
[...]

Ben zelf heel benieuwd hoe het iemand vergaat die op vakantie positief getest wordt. Vliegen kan/mag niet meer. Je hotel zal je wel niet op straat mogen zetten, maar wat gebeurt er als je vakantie voorbij is en je het hotel moet verlaten? Waar kun je dan naar toe?

Durf het zelf in ieder geval niet aan om de komende tijd (in ieder geval met m'n gezin, dus ook vakantie) naar een bestemming te gaan die (realistischer-wijs) enkel met het vliegtuig te bereiken is. Dat betekent dus ook de Balearen, want de boot zal met corona ook geen optie zijn.

In m'n eentje zou ik iets meer risico durven nemen, maar ook dat gaan we de komende maanden maar even niet doen.
Ik ben vorig jaar op de Azoren geweest, dus hou dat nog een beetje in de gaten. Hoe dat met vluchten gaat, weet ik niet, maar de lokale overheid zorgt voor een quarantaine hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 16:06
Vorig jaar een losse retour vlucht geboekt naar Vietnam met Cathay pacific staat gepland voor 18 juli. De vlucht heeft een overstap in Hong Kong. De vlucht heb ik geboekt via tussenpersoon Gate1.nl

Nu gaan de vluchten weer naar Hong Kong maar het laatste stuk Hong Kong -> Hanoi gaat vooralsnog niet. Ondertussen is ook de vlucht 1 dag opgeschoven maar dat even terzijde. Kijkend op de site van Cathay pacific kan ik deze vlucht verzetten of inruilen voor credits (soort van voucher dus). Echter omdat ik via Gate1 geboekt heb moet dat via hun plaats vinden. Nou zie ik op gate1 enkel de mogelijkheid om aan te geven welke nieuwe vluchten je wilt en zij regelen dat dan. Cancellen kan blijkbaar niet want ben je je geld kwijt.

Meerdere zaken die ik mij af vraag. A: ik heb deze vluchten als pakket geboekt en deze kunnen vooralsnog niet volledig doorgaan omdat Vietnam niet open is. Waarom is dit nog niet gecanceld. B: Was het niet zo volgens euopese regels dat ik gewoon recht heb op mijn geld terug?

Is dit mogelijk omdat de reis nog meer dan een maand vooruit is en dat mogelijk in de tussentijd de situatie nog kan veranderen dat ze de vlucht nog niet gecanceld hebben? Vanaf wanneer is de maatschappij verplicht om duidelijkheid hierin te geven?

Het verzetten van de vlucht op dit moment spreekt mij ook niet aan. Omdat ik net zo goed niet de situatie in bijv. januari 2021 weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:15
Dit is wel redelijk kak trouwens, want ik vermoed dat als je een camping/huisje/wat dan ook aan bv. het Gardameer hebt en die camping gewoon open is je reisorganisatie denkt 'succes, je kan er heen'. Zeker als het géén pakketreis is en je 'op eigen gelegenheid' de reis erheen doet...

Italië verwelkomt weer toeristen, maar buurlanden houden grenzen dicht

https://www.nu.nl/coronav...houden-grenzen-dicht.html

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het met doorreizen is, maar het wordt wel ingewikkeld zo.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Admin op 03-06-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:53

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Al een beslissing gemaakt? Wij hebben geboekt bij Kras en kunnen tot 43 dagen van te voren annuleren voor 193 euro bijbetaling.

Jij al een idee wat je gaat doen voor je vakantie naar Griekenland?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Agent47 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:32:
[...]

Al een beslissing gemaakt? Wij hebben geboekt bij Kras en kunnen tot 43 dagen van te voren annuleren voor 193 euro bijbetaling.

Ga jij echt 7 dagen van je vakantie jezelf opsluiten in een huisje/hotel kamer na aankomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Agent47 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:32:
[...]
Wij hadden een voucher van een groot bedrag (huwelijksreis in mei ging niet door). Een deel daar van hebben we gebruikt voor een vakantie Rhodos midden september. Mocht die niet door gaan (verwacht het niet), dan zitten we in dezelfde situatie als nu; met voucher. Wij wagen de gok dat we een leuke vakantie in Griekenland kunnen houden halverwege september. Het kan natuurlijk fout gaan, dat risico zijn we van bewust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Mirved schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Ga jij echt 7 dagen van je vakantie jezelf opsluiten in een huisje/hotel kamer na aankomst?
Dat hoeft helemaal niet. Wij twijfelen enorm of we nog gaan. Maar ik las dat je als toerist gewoon zorgeloos het land binnen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Wij hadden een voucher van een groot bedrag (huwelijksreis in mei ging niet door). Een deel daar van hebben we gebruikt voor een vakantie Rhodos midden september. Mocht die niet door gaan (verwacht niet), dan zitten we in dezelfde situatie als nu; met voucher. Wij wagen de gok dat we een leuke vakantie in Griekenland kunnen houden halverwege september. Het kan natuurlijk fout gaan, dat risico zijn we van bewust :)
Okay jullie gaan dus gewoon. Aan de ene kant + aanbetaling is het wel 500 euro weg + ik en mijn vriendin zijn wel toe aan vakantie. Aan de andere kant, ik hou 1000 euro vakantiegeld in de zak en mocht de pleuris weer uitbreken dan ben ik wel in NL met een goede zorg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Agent47 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:37:
[...]

Okay jullie gaan dus gewoon. Aan de ene kant + aanbetaling is het wel 500 euro weg + ik en mijn vriendin zijn wel toe aan vakantie. Aan de andere kant, ik hou 1000 euro vakantiegeld in de zak en mocht de pleuris weer uitbreken dan ben ik wel in NL met een goede zorg..
Ik snap je overweging. Wij hadden de huwelijskreis al volledig betaald en hadden dus al een voucher. Voor ons was de afweging eigenlijk al gemaakt. Een iets andere situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
Agent47 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:36:
[...]

Dat hoeft helemaal niet. Wij twijfelen enorm of we nog gaan. Maar ik las dat je als toerist gewoon zorgeloos het land binnen kan.
Zo ziet jouw vakantie er naar Griekenland uit

Iedere reiziger vanaf 15 juni vanuit Nederland of België naar Griekenland reist, wordt na aankomst meteen getest op het coronavirus. Wie vanuit Duitsland naar Griekenland vliegt, kan bij wijze van steekproef worden getest.

Na aankomst moet je verplicht 1 nacht in een quarantainehotel doorbrengen.

De volgende dag krijg je de uitslag van de coronatest. Als je het virus blijkt te dragen, moet je twee weken in een verplichte en begeleide quarantaine in een quarantainehotel. Als je het virus niet hebt, moet je 7 dagen in zelfquarantaine. Het is onduidelijk of je die tijd mag doorbrengen in de door jou geboekte accommodatie.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...enland-coronavirus-testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:38:
[...]

Ik snap je overweging. Wij hadden de huwelijskreis al volledig betaald en hadden dus al een voucher. Voor ons was de afweging eigenlijk al gemaakt. Een iets andere situatie.
Snap ik heel goed. Ik denk dat wij hem wel annuleren hoor. Dan ga ik wel sparen voor de volgende vakantie :)
Ik wens jullie een goede vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:35:
[...]
Wij hadden een voucher van een groot bedrag (huwelijksreis in mei ging niet door). Een deel daar van hebben we gebruikt voor een vakantie Rhodos midden september. Mocht die niet door gaan (verwacht het niet), dan zitten we in dezelfde situatie als nu; met voucher. Wij wagen de gok dat we een leuke vakantie in Griekenland kunnen houden halverwege september. Het kan natuurlijk fout gaan, dat risico zijn we van bewust :)
Heb je ergens staan dat dezelfde annuleringsvoorwaarden (voucher) ook voor deze nieuwe reis gelden?

Ben namelijk bang dat de reisorganisaties in het geval van een annulering van een nieuwe reis aankomen met het argument dat je ten tijde van het boeken de risico's kende (Griekenland was toen al oranje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@alexbl69 nee, dat heb ik niet specifiek gevraagd. Mocht de pleuris uitbreken in een tweede golf zal TUI toch zelf moeten annuleren lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:24
Is er ergens een overzicht te vinden van de grenzen die open zijn dan wel binnenkort open gaan?

Ik heb in januari een vakantie geboekt naar Italië voor in augustus en aangezien het kabinet vakanties naar Italie vanaf 15 juni weer toelaat (code geel) betekent dat, dat ik waarschijnlijk kan fluiten naar een corona-voucher. De reis is op eigen gelegenheid, dus ik ben aan het kijken naar de mogelijke routes om zo te zien welke mogelijkheden ik heb. En een overzicht van de open grenzen is dan wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:06

Grouchy

meep meep

demo31051987 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:53:
Is er ergens een overzicht te vinden van de grenzen die open zijn dan wel binnenkort open gaan?
Volg zelf voornamelijk deze site:
https://cibtvisas.com/cor...nd-immigration-disruption

Regelmatige updates en accuraat

[ Voor 43% gewijzigd door Grouchy op 03-06-2020 12:46 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:15
demo31051987 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:53:

Ik heb in januari een vakantie geboekt naar Italië voor in augustus en aangezien het kabinet vakanties naar Italie vanaf 15 juni weer toelaat (code geel) betekent dat, dat ik waarschijnlijk kan fluiten naar een corona-voucher. De reis is op eigen gelegenheid, dus ik ben aan het kijken naar de mogelijke routes om zo te zien welke mogelijkheden ik heb. En een overzicht van de open grenzen is dan wel makkelijk.
Augustus zal wel loslopen denk ik, zie mijn eerdere post;
The_Admin schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:28:
Dit is wel redelijk kak trouwens, want ik vermoed dat als je een camping/huisje/wat dan ook aan bv. het Gardameer hebt en die camping gewoon open is je reisorganisatie denkt 'succes, je kan er heen'. Zeker als het géén pakketreis is en je 'op eigen gelegenheid' de reis erheen doet...

Italië verwelkomt weer toeristen, maar buurlanden houden grenzen dicht

https://www.nu.nl/coronav...houden-grenzen-dicht.html

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het met doorreizen is, maar het wordt wel ingewikkeld zo.
Via de bron van dat Nu.nl artikel een beetje aan het spitten geweest, en als ik de Zwitsere overheid zelf moet geloven is het niet zo 'voor onbepaalde tijd' als men het nu voorstelt. Het "State Secretariat for Migration" zegt nl zelf;
The Federal Council aims to lift all travel restrictions to and from states in the Schengen area by 6 July at the latest.
https://www.sem.admin.ch/sem/en/home.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik weet dat het misschien een beetje vloeken in de kerk is, maar ik ben eigenlijk heel tevreden over TUI. De corona voucher werkt makkelijk, ik heb na het boeken van een nieuwe vakantie een restant voucher en tot nu toe is het contact goed en vriendelijk geweest. Ik ben het volkomen met mensen hier eens dat het je goed recht moet zijn om je geld terug te vragen hoor, al kan ik begrijpen waarom ze het pas na een jaar doen. Niet het gevoel dat mijn geld weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 11:50
ZieMaar! schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:50:
Maar een verplichte quarantaine van 2 weken heeft best wat impact op je 3 weken vakantie...

Ik zou eind augustus naar Noorwegen gaan. Geen reisorganisatie gebruikt, huisjes zijn allemaal te annuleren maar de boot in principe niet. Tot nu varen ze niet en krijg je een voucher (wat ik prima vind), maar ze zullen binnenkort wel gaan varen omdat die noordelijke landen elkaar wel lijken te vertrouwen. Die boot gaat vanuit Denemarken, waar toeristen maar uit een paar landen welkom zijn.

Dat wordt dus interessant. Stel dat ik Noorwegen wel in mag, maar Denemarken niet, dan kan ik de boot dus nooit halen. We zullen zien, misschien dat Denemarken doorreizen wel gaat toelaten, of dat sowieso verkeer dat via de Duitse grens komt ook gaat toestaan. Maar mocht ik wel naar Noorwegen kunnen, maar niet naar Denemarken, dan ben ik benieuwd wat er met mijn boottickets gaat gebeuren...

Edit: ik zie dat ik in het slechtse geval €77,- wijzigingskosten moet betalen om naar een latere datum te verplaatsen...dat overleef ik dan wel :).
Ik vraag me af of Denemarken een Nederlander wel tegen mag houden als die zich meldt aan de Deens-Duitse grens.

Dit is toch precies dezelfde situatie als met Griekenland? Die zijn daarvoor ook de vingers getikt door de Europse Commissie, waardoor ze nu hun beleid zo hebben aangepast dat ze Nederlanders die vanuit Duitsland vliegt niet anders behandelen dan een Duitser die ook vanuit Duitsland vliegt.

Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, wil deze zomer via Denemarken naar Noorwegen, dus benieuwd hoe dit gaat lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Arrne op 03-06-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Arne Ergens zou het me ook niet verbazen als er een soort van vertaalfout in geslopen is, want op de site van de politie in Denemarken staat dit:
Fact sheet regarding borders
The list of worthy purposes is assessed on an ongoing basis both
in relation to entry from neighboring countries and other countries, e.g. in relation to critical illness.
Ergens lijkt het dus vooral te gaan over het feit dat de grens met Duitsland en Noorwegen weer open gaat, en later andere grenzen. Het zou me niet helemaal verbazen als het een wat vrije vertaling van de journalisten is geweest, maar goed, wie weet zie ik het verkeerd.

Ik ga pas eind augustus, dan weten we het wel. Als het niet doorgaat kan ik daar ook prima mee leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Mogen twee positieve ervaringen ook in het Topic ? Vanwege het verplaatsen van de Olympische Spelen is een geplande trip naar Japan met een jaar uitgesteld.

Volgens de letter van de overeenkomsten zou ik kunnen fluiten naar mijn geld - zonder enige annulerings voorwaarden geboekt bij de grote bookingssites. Zowel de Japanse hotelketen - MyStays - als de luchtvaartmaatschappij ANA zijn overgegaan tot volledige restitutie. Niks vouchers of andere ongein.

MyStays melde specifiek dat het geldt voor de periode van de Spelen en alle boekingstarieven kunnen er aanspraak op maken, inclusief dus de billige actie tarieven.

Wat betreft ANA, het vluchtschema voor juli en augustus is nog niet bekend en als men zou vliegen dan had ik alsnog geen recht op annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:18
Heeft er iemand hier al een terugbetaling van Ryanair gezien?

Mijn vlucht werd geannuleerd door hen, en ik heb terugbetaling gevraagd. Maar hoe lang het duurt.... Geen idee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Tommie12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:27:
Heeft er iemand hier al een terugbetaling van Ryanair gezien?

Mijn vlucht werd geannuleerd door hen, en ik heb terugbetaling gevraagd. Maar hoe lang het duurt.... Geen idee.
Wanneer was je vlucht?

Want vliegtuigmaatschappijen etc hebben al gezegd dat terugbetalingen etc 12+ maanden gingen duren.

KLM is daarop deels teruggekomen, maar volgens mij is dat de enige grote voor NL, de rest hanteert nog steeds 12+ maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:18
Inmiddels mijn vouchers gekregen van Alitalia. Twee vouchers gekregen. Een voucher op mijn naam en de ander op naam van mijn vriendin.

Echter komt mijn vriendin niet uit Nederland en zal zij de voucher niet meer kunnen gebruiken.

Weet iemand of zo'n voucher enkel te gebruiken is op naam of maakt dat niet uit? Alitalia is slecht bereikbaar. Dus was benieuwd of iemand hier hetzelfde heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Cheezborger toen bij Radar de vraag werd gesteld of vouchers overgezet kunnen worden op een andere naam, was het antwoord heel stellig 'nee'. Het uitgeven van de vouchers zou al een flinke administratieve klus zijn (betwijfel het), vandaar dat ze niet ook nog van naam kunnen wisselen. Misschien dat Alitalia daar anders in is dan de grote Nederlandse reisorganisaties, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:18
Gomez12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 01:00:
[...]

Wanneer was je vlucht?

Want vliegtuigmaatschappijen etc hebben al gezegd dat terugbetalingen etc 12+ maanden gingen duren.

KLM is daarop deels teruggekomen, maar volgens mij is dat de enige grote voor NL, de rest hanteert nog steeds 12+ maanden.
Vluchten gepland op 11 en 25 Juli naar Jordanië. Ryanair had zelf onze terugvlucht geannuleerd...
na de annulatie via de site heb ik zelfs nog geen mailtje gekregen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 06:56:
@Cheezborger toen bij Radar de vraag werd gesteld of vouchers overgezet kunnen worden op een andere naam, was het antwoord heel stellig 'nee'. Het uitgeven van de vouchers zou al een flinke administratieve klus zijn (betwijfel het), vandaar dat ze niet ook nog van naam kunnen wisselen. Misschien dat Alitalia daar anders in is dan de grote Nederlandse reisorganisaties, geen idee.
Maar je zult toch ook bij Alitalia na een jaar recht hebben op geld terug bij een ongebruikt voucher?

Wel even opletten dat je de aanvraag tijdig indient. Kan nu uiteraard nog niet, maar pas over een paar maanden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@alexbl69 vast wel, maar de vraag was of de voucher enkel op naam te gebruiken was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 06:56:
Bedankt! Alitalia heeft zelf geen pagina met voorwaarden over de voucher. De e-mail met de voucher (gewoon een aantal cijfers in tekst) gaf ook niet veel duidelijkheid. Zoals ik het lees verloopt de geldigheid van de voucher en is deze niet uit te cashen.

Ik heb de tickets wel zelf betaald in één boeking. Dus had liever één voucher gehad met de totale waarde van de boeking (ongeacht de passagiersnaam of alles op mijn naam). Aan mijn vriendin haar voucher heb ik nu helemaal niks helaas. Ben bang dat ik Alitalia toch weer even moet gaan bellen. Op e-mail en social media reageren ze niet.

''Dear Customer,

we are pleased to send you the electronic voucher 0551******* under your name, and 0551***** for <naam> worth Euro90.81 each.

You can use this voucher to purchase electronic tickets under your name to any destination operated by Alitalia by calling our Contact Center.

This voucher must be used within one year from the date of issue and it is not renewable.

To use the credit, please communicate the above-mentioned number to our representatives and take care of your voucher number as Alitalia will not be liable for any improper or illegal use.

Please do not reply to this email.''

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezborger op 04-06-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Cheezborger schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:32:
[...]

Bedankt! Alitalia heeft zelf geen pagina met voorwaarden over de voucher. De e-mail met de voucher (gewoon een aantal cijfers in tekst) gaf ook niet veel duidelijkheid. Zoals ik het lees verloopt de geldigheid van de voucher en is deze niet uit te cashen.

Ik heb de tickets wel zelf betaald in één boeking. Dus had liever één voucher gehad met de totale waarde van de boeking (ongeacht de passagiersnaam of alles op mijn naam). Aan mijn vriendin haar voucher heb ik nu helemaal niks helaas. Ben bang dat ik Alitalia toch weer even moet gaan bellen. Op e-mail en social media reageren ze niet.

''Dear Customer,

we are pleased to send you the electronic voucher 0551******* under your name, and 0551***** for <naam> worth Euro90.81 each.

You can use this voucher to purchase electronic tickets under your name to any destination operated by Alitalia by calling our Contact Center.

This voucher must be used within one year from the date of issue and it is not renewable.

To use the credit, please communicate the above-mentioned number to our representatives and take care of your voucher number as Alitalia will not be liable for any improper or illegal use.

Please do not reply to this email.''
Korte versie: bedankt voor de centen en de groeten.

Je kunt het voucher niet inwisselen tegen contanten, en om het te gebruiken kun je niet op de normale manier boeken maar dien je contact op te nemen met het 'Contact Center' dat waarschijnlijk altijd bezet is.

Zou de berichtgeving over deze gang van zaken een beetje in de gaten houden. Hier komt Alitalia niet mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:33:
[...]

Vluchten gepland op 11 en 25 Juli naar Jordanië. Ryanair had zelf onze terugvlucht geannuleerd...
na de annulatie via de site heb ik zelfs nog geen mailtje gekregen.
Tja, reken dan maar op terugbetaling 26 juli 2021 oid. Dan is alles eerder meegenomen, dat is het enige officiele standpunt afaik.
Cheezborger schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 01:08:
Inmiddels mijn vouchers gekregen van Alitalia. Twee vouchers gekregen. Een voucher op mijn naam en de ander op naam van mijn vriendin.

Echter komt mijn vriendin niet uit Nederland en zal zij de voucher niet meer kunnen gebruiken.

Weet iemand of zo'n voucher enkel te gebruiken is op naam of maakt dat niet uit? Alitalia is slecht bereikbaar. Dus was benieuwd of iemand hier hetzelfde heeft?
Moet je echt bij Alitalia zijn, het is geen Nederlandse vliegmaatschappij en die kunnen gewoon hun vouchers uitgeven onder hun eigen voorwaarden.
alexbl69 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:45:
[...]
Zou de berichtgeving over deze gang van zaken een beetje in de gaten houden. Hier komt Alitalia niet mee weg.
Mwah, wat ze waarschijnlijk gaan doen is dat ze ergens in het traject iets aanpassen (voor zover nodig, het is geen officiele EU verplichting om na 12 maanden terug te betalen) en dat enkel in Spanje bekendmaken...

Oftewel je zal heel goed de spaanse media hierover in de gaten moeten houden het komende jaar, want zoals wij al het nieuws over KLM meekrijgen in NL, zo krijgt Spanje(/Italie? welke was het nou?) al het nieuws over Alitalia binnen en de de buitenlandse tickets moeten zichzelf maar behelpen en als die te laat zijn, tja pech....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
alexbl69 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:45:
[...]

Waarom komen ze hier niet mee weg? Ik zie veel airlines dit doen. Ik vind de communicatie ook erg kansloos. Ryanair communicatie was nog erger: refund mag je aanvragen, gedaan, vele e-mails dat de refund vertraagd is maar je aanvraag binnen is, maand later: hier is je voucher. Wil je refund, klik dan hier met disclaimer dan je erg lang (geen idee hoe lang) op je geld mag wachten :w

Gelukkig met CC geboekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Ik had met mijn prepaid mastercard betaald (via Skrill). Zal daar eens een dispute openen, kijken of dat helpt.
Pagina: 1 ... 19 ... 26 Laatste