Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
ppeterr schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:24:
[...]

Ik sta voor dezelfde keuze, of 626 euro betalen, dat is 15% van de reis som. Of omboeken naar iets binnen het komende jaar. Dat is voor TUI. Ik kan 42 dagen van te voren nog kiezen voor die 15%.

Ik ga dat waarschijnlijk gewoon doen, ik het er nog 2 weken bedenktijd voor. Maar ik kies voor mijn eigen en mijn kinderen hun zekerheid/gezondheid/vrijheid. En dan heb ik al snel zo iets als "fuck die paar euro's"
Ja die paar euro’s interesseren mij ook niet zoveel.
Ik wacht nog wel maand af wat alles gaat doen.

En wat zijn dan de beperkingen? Geen zwembad of hoe moet je dat gaan zien dan..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:59
@fevo-1190 Ik heb geen idee. Maar ik denk niet dat het lastig inschatten is dat het heel anders zal zijn dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
@ppeterr ik kan het nog even aankijken.
Maar grote kans dat ik hem om boek naar volgend jaar.
Wil wel een echte vakantie hebben met de kinderen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
fevo-1190 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:21:
[...]

Maar is al geboekt .. om boeken zal lastig verhaal worden. Jaar omboeken doen ze niet lijkt me.
Bij TUI kan dat wel. Heb een aanbod gehad om om te boeken naar zomer 2021. Maar omdat daar een directe aanbetaling aan vast zat heb ik het niet gedaan.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:37
fevo-1190 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:13:
Camping @gardameer gaat juni/juli weer open. Hebben geboekt voor eerste weken augustus, maar is het wel “verstandig” momenteel?

Word je niet enorm beperkt als je dit jaar gaat..?
Wij gaan half tot eind juli die kant op. Reisorganisatie heeft de betalingstermijn opgeschoven tot 14 dagen voor aankomst, dus we hopen voor die tijd wel duidelijkheid te hebben. Omboeken naar NL (dit jaar) of iets anders volgend jaar is een optie, en volgens mij hoeven we bij dat laatste niet eens extra aan te betalen oid, die betaling zou dan ook naar eind mei 2021 verschuiven.

Wat ik begrijp uit de media en van social media van het park verwachten ze in die regio toch snel de boel weer op te starten. Maar zoals in m'n eerdere post hier staan we wel voor dezelfde onzekerheden; je gaat naar zo'n park voor de leuke dingen voor de kinderen; paar zwembaden, animatieteam, wat leuke horeca. Als dat allemaal dicht is heeft het geen zin om daar 2 á 3 weken in je stacaravan/tent/cottage/weetikwat te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Laatst online: 19:01

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Frankrijk blijft ook nog koffiedik kijken, heb ondertussen al een week in nederland geboekt.
Aanbetaling van de vakantie ga ik nog niet doen, verwacht dat de reis (8juli) wordt geannuleerd.

Jammer dat er zo weinig communicatie is vanuit de landen zelf, las ergens dat halverwege juni pas uitsluitsel komt. :/

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Harmen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:38:
Frankrijk blijft ook nog koffiedik kijken, heb ondertussen al een week in nederland geboekt.
Aanbetaling van de vakantie ga ik nog niet doen, verwacht dat de reis (8juli) wordt geannuleerd.

Jammer dat er zo weinig communicatie is vanuit de landen zelf, las ergens dat halverwege juni pas uitsluitsel komt. :/
Die half juni is wellicht meer geënt op het huidige 'code oranje'-verhaal en de gesloten grenzen in Duitsland (minder van belang voor een reis naar Frankrijk uiteraard). Italie is hard bezig om toerisme weer mogelijk te maken, maar de EU heeft het advies om alleen noodzakelijk reizen te ondernemen verlengd tot 15 juni. Volgens mij is dat logischerwijs ook de datum tot wanneer Duitsland nu nog grenscontroles heeft met Zwitserland en Oostenrijk, en kan me zomaar voorstellen dat zoiets ook geldt om België of Frankrijk in te komen.

Persoonlijk verwacht ik dat na 15 juni dat wel opgeheven zal worden, maar das een beetje gokken. Volgens mij is Italië het enige 'vakantieland' (naast minder getroffen landen als Griekenland en Kroatië) wat zich al zo vóór toerisme heeft uitgesproken. Spanje en Frankrijk leken eerst best fel tegen (buitenlands) toerisme, maar schuiven ook steeds verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Bij TUI kan dat wel. Heb een aanbod gehad om om te boeken naar zomer 2021. Maar omdat daar een directe aanbetaling aan vast zat heb ik het niet gedaan.
Wat hebben ze aangeboden, gewoon zelfde reis/accomodatie/vluchten en ook prijs ?
Enig wat je zou moeten doen is nu dan aanbetalen en een week of 6 voor vakantie (volgend jaar) de rest betalen ?

Denk dat ik dat zou doen, morgen maar eens het reisburo contacten wat ze van plan zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:17:
[...]

Wat hebben ze aangeboden, gewoon zelfde reis/accomodatie/vluchten en ook prijs ?
Nee de prijs was wel hoger, volgens mij zo'n 500 euro. (2900 --> 3400)
Enig wat je zou moeten doen is nu dan aanbetalen en een week of 6 voor vakantie (volgend jaar) de rest betalen ?
Ja dat klopt.
Denk dat ik dat zou doen, morgen maar eens het reisburo contacten wat ze van plan zijn.
Gezien de onzekere situaties van diverse reisorganisaties leek me dat een groot financieel risico. Buiten het feit dat je ze dik een jaar geld als onderpand geeft.

Ik spreek alle talen. Behalve (aan)betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:20:
[...]

Nee de prijs was wel hoger, volgens mij zo'n 500 euro. (2900 --> 3400)

[...]

Ja dat klopt.

[...]

Gezien de onzekere situaties van diverse reisorganisaties leek me dat een groot financieel risico. Buiten het feit dat je ze dik een jaar geld als onderpand geeft.

Ik spreek alle talen. Behalve (aan)betalen :+
Bedankt voor je reactie.
En ja, lastig, het is bijna kiezen tussen twee kwaden.
Of nu de 'gok' nemen en niets doen, hopen dat Tui gaat annuleren (wat ze niet zomaar doen).
Of nu aanbetalen voor 2021 en hopen dat we dan in het nieuwe normaal zitten.
Zelf annuleren kost je nu ook 15%

Dat is volgens mij ook de adder, de betaling hebben ze verlaat naar 2 weken voor vertrek, maar als je dan zelf alsnog wil annuleren dan kost je dat meer dan 6 weken voor vertrek. Ook iets om goed in de gaten te houden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:30:
En ja, lastig, het is bijna kiezen tussen twee kwaden.
Klopt, dat is ook zo en zo voel ik het ook. Dinsdag moet ik besluiten of we die 15% willen betalen en ons vrij voelen, of de gok nemen dat ze zelf annuleren. Gezien de berichten dat verschillende landen alweer hard denken om de grenzen te openen voor toeristen en maatschappijen die al hebben laten weten (al dan niet beperkt) weer te gaan vliegen stemt me dat in zoverre somber dat ik denk dat TUI gewoon het door laat gaan en denken "we kunnen je bij het hotel afleveren dus hebben wij aan ons gedeelte van de overeenkomst gehouden" .

Zo hebben ze zich in de laatste maanden wel laten zien. Lekker op de voorwaarden hameren (behalve als gaat om terugbetalen in hun nadeel, dan denken ze voornamelijk aan zichzelf.).

Die 15% zal me dan nog oxideren, maar diverse reisorganisaties hebben zich wel als erg onbetrouwbaar laten kennen in de afgelopen tijd.

En als je de berichten van de laatste tijd mag geloven gaat vliegen in het 'nieuwe normaal :r ' er erg onprettig uitzien dus ik ga zelf een aantal jaar afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Nog genoeg te zien op een autoreis afstand.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 22-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:50
Wat gaat er eigenlijk gebeuren als je vakantie doorgaat en op de plaats van bestemming wordt je verkouden? Moet je dan verplicht 2 weken in quarantaine omdat het ook wel eens Corona kan zijn? Zit je dan vast in het buitenland? Hoe werkt dit eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:16
aljooge schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:15:
Wat gaat er eigenlijk gebeuren als je vakantie doorgaat en op de plaats van bestemming wordt je verkouden? Moet je dan verplicht 2 weken in quarantaine omdat het ook wel eens Corona kan zijn? Zit je dan vast in het buitenland? Hoe werkt dit eigenlijk?
Een verkoudheid zal je waarschijnlijk niet opbreken (qua reizen dan).

Een positieve Corona test of een verhoogde meting voor de terugvlucht kan je echter wel in de problemen brengen. Je kunt dan niet terug vliegen en zult op de plaats van bestemming moeten blijven tot je Corona- of koortsvrij bent. Geen aantrekkelijke gedachte.

Griekenland wil - om dit te voorkomen - niet dat vertrekkende passagiers getest worden. Niet bijster sociaal of verantwoord natuurlijk, en ik verwacht dan ook niet dat de maatschappijen en/of andere landen hiermee akkoord gaan.

Het toont mijns inziens eerder de wanhoop aan waarmee men nog iets van het seizoen probeert te maken, en ik zou persoonlijk komend zomer zeer terughoudend zijn bij met name vliegvakanties (waarbij je dus van een vliegtuig en dus je gezondheid afhankelijk bent om terug te kunnen komen).

Naast dat risico staan er in het document nog een paar zaken waar je op moet letten:
  • Een arts verbonden aan het hotel kan gasten dwingen een test te ondergaan
  • Kamers worden niet dagelijks schoongemaakt, dus ook het beddengoed en de handdoeken niet. Beddengoed kan voor de deur worden gelegd waarna gasten zelf het bed op moeten maken
  • Geen buffets in grotere gelegenheden, enkel service aan tafel. Om een en ander in goede banen te leiden krijgen gasten tijdsslots toegewezen waarin ze kunnen eten
  • Maximum aantal zwemmers in het zwembad, afhankelijk van de grootte. 8 zwemmers per 100m/2 wateroppervlak.
Ieder z'n meug, maar denk dat je dit jaar beter een tentje in de achtertuin op kunt zetten :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
wat je zegt, ieder zijn meug. Als we weer vliegen durf ik het wel aan, ligt een beetje aan de bestemming en de vakantievorm.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:32
Wel twijfel hier om iets te boeken in Italië. Zou dan een villa met eigen zwembad worden. Aan de ene kant weet ik niet of ik het moreel kan maken maar de andere kant willen we graag even weg/wat anders. We zijn luie vakantiegangers dus op zich is er niet veel meer risico dan in NL. Lastig. Dit natuurlijk allemaal met voorbehoud dat we mogen reizen in juli en dat het we niet in een tweede piek zitten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Waarom zou je het moreel niet kunnen maken? Welk risico loop je nou exact met eigen vervoer en een vakantiehuisje?

Je zal iets minder makkelijk uit eten kunnen en je qua mondkapjesgedrag wat aan moet passen, maar als je dat geen probleem vindt, waarom zou je dan niet gaan?

Ik heb zelf een vakantie naar Noorwegen gepland, mocht dat niet doorgaan en ik kan dan gewoon naar Italië oid, dan is dat zeker een optie...

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 23-05-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:32
ZieMaar! schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:50:
Waarom zou je het moreel niet kunnen maken? Welk risico loop je nou exact met eigen vervoer en een vakantiehuisje?

Je zal iets minder makkelijk uit eten kunnen en je qua mondkapjesgedrag wat aan moet passen, maar als je dat geen probleem vindt, waarom zou je dan niet gaan?
Ja. Ik weet niet. Halve wereld thuis zonder baan, veel doden etc. Zit ik lekker met een biertje aan een zwembad. I know. Beetje overdreven maar toch. Aan de andere kant, zo zijn er altijd mensen die het stukken minder hebben dan ons in NL. Voelt gewoon wat dubbel.

Qua risico is het eigenlijk gelijk als in NL. Als we gaan zal het met eigen vervoer zijn. Gewoon in één stuk rijden. Verder hoofdzakelijk naar de supermarkt en wat op de racefiets. Niet veel anders dan dat we hier doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Uiteindelijk gaat het erom waar je jezelf lekker en goed bij voelt, maar je ergens schuldig over voelen lijkt mij niet nodig :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Inspired schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:53:
[...]

Ja. Ik weet niet. Halve wereld thuis zonder baan. Zit ik lekker met een biertje aan een zwembad.
Door dat biertje aan een zwembad heb je tenminste de banen van 3 mensen kunnen redden voor een weekje.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:47
@alexbl69 ik schrok wel een beetje van de link die je postte. Het is geen verrassing als je logisch nadenkt maar met die maatregelen gaat een vakantie Griekenland wel heel anders voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:21:
@alexbl69 ik schrok wel een beetje van de link die je postte. Het is geen verrassing als je logisch nadenkt maar met die maatregelen gaat een vakantie Griekenland wel heel anders voelen.
Niet alleen Griekenland denk ik. Eigenlijk alle landen waar toerisme belangrijk is.

Spaanse premier: vanaf 1 juli weer toeristen welkom

Dit bericht heeft ons doen besluiten dat we onze vakantie naar Spanje annuleren en die 15% als verlies nemen. TUI zie ik momenteel als partij dat ze je gewoon op die vakantie sturen om maar het geld te kunnen ontvangen.

We kijken de komende jaren wel hoe (vlieg)vakanties zich ontwikkelen en focussen ons wel op autoreizen binnen Europa. Ik ben bang dat het de komende tijd niet zo zal zijn zoals wij dat willen en waar we een hoogseizoenprijs voor willen betalen. Noem het egoïstisch noem het wat je wil maar dit is het gevoel wat we er bij hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 23-05-2020 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Ik noem het verstandig, en ik zit in het zelfde schuitje. Wat ik wel zuur vind is dat mijn 42 dagen termijn om dus te annuleren 2 dagen voor de 18e Juni ligt. Ofwel, ik ga ruim 600 euro aan TUI geven voor niks, met de kans dat ze 2 dagen later zelf de boel annuleren richting Griekenland. (huidige statement loopt tot de 18e)

Maar dan nog ga ik het zo doen, een voucher accepteren of verzetten gaat mij aan het einde van de streep waarschijnlijk net zoveel kosten. Ik ga ze nog wel even bellen wat ze er nou zelf van vinden. Maar goed ik weet ook wel dat het niks brengt, enkel dat ze mij niet snel meer als klant krijgen als ik die 15% betaal, en ze 2 dagen later zelf alles annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
ppeterr schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:24:
Ik ga ze nog wel even bellen wat ze er nou zelf van vinden. Maar goed ik weet ook wel dat het niks brengt, enkel dat ze mij niet snel meer als klant krijgen als ik die 15% betaal, en ze 2 dagen later zelf alles annuleren.
Dat gaat je heel even genoegdoening geven, en ondanks dat ik die emotie begrijp gaat het je verder niets brengen. Maar dit zal uiteindelijk de MO zijn van elke reisorganisatie. Elke kans zullen ze aangrijpen om maar op welke manier dan ook hun geld te krijgen.

Zie in dit topic hoe een sunweb (thanks @thewizard2006 ) er tegenaan kijkt. DIe dagen je zelfs uit om naar de rechter te gaan ondanks dat ze bij voorbaat de wet tegen hun hebben. Het is een stuitende arrogantie waar ik geen goede woorden voor heb.

Ik wens ze heel veel succes met die 400 euro. Ze gaan het hard nodig hebben. De eerstvolgende keer vraag ik in het vliegtuig wel om een gratis drankje ofzo gezien deze sponsoring :+

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 23-05-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-10 12:54

Jebus4life

BE User

Is er online eigenlijk een overzicht te vinden wanneer elk land zijn grenzen terug (al dan niet geschat) zal openen?

Je ziet toch meer en meer berichten binnensijpelen, maar ik mis een centraal overzicht (ik had eens snel gezocht, maar enkel 2 pagina's achter een paywall gevonden)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

Nicap

Tsssk....

Even voor de zekerheid. Als je zelf annuleert, en de kosten voor lief neemt, krijg je wel gewoon het bedrag teruggestort? Dus niet een voucher over het terug te betalen bedrag?
Ja, je hebt normaal ook altijd recht op je geld terug, maar heb geen zin om getouwtrekkerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Nicap schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:30:
Even voor de zekerheid. Als je zelf annuleert, en de kosten voor lief neemt, krijg je wel gewoon het bedrag teruggestort? Dus niet een voucher over het terug te betalen bedrag?
Ja, je hebt normaal ook altijd recht op je geld terug, maar heb geen zin om getouwtrekkerij.
In de regel is de hoogte van de aanbetaling gelijk aan de annuleringskosten, dus als je annuleert krijg je niks terug maar hoef je ook niks meer te betalen.
Gunner schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:55:
[...]

Niet alleen Griekenland denk ik. Eigenlijk alle landen waar toerisme belangrijk is.

Spaanse premier: vanaf 1 juli weer toeristen welkom

Dit bericht heeft ons doen besluiten dat we onze vakantie naar Spanje annuleren en die 15% als verlies nemen. TUI zie ik momenteel als partij dat ze je gewoon op die vakantie sturen om maar het geld te kunnen ontvangen.
Er is ook nog zoiets als een wettelijke mogelijkheid om als klant te annuleren als de omstandigheden op de plaats van bestemming ingrijpend gewijzigd zijn ten opzichte van 'normaal'. Daar valt een situatie zoals Griekenland die nu voorstelt mijns inziens ruimschoots onder, maar gezien de opstelling van de reisorganisaties en de steun die ze van overheidswege genieten voor hun consument-onvriendelijk handelen verwacht ik daar niet al te veel meer van.

Dus inderdaad; als het ook maar op enige manier legaal mogelijk is wordt je als reiziger op je bestemming gedumpt, ongeacht de omstandigheden aldaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Jebus4life schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:53:
Is er online eigenlijk een overzicht te vinden wanneer elk land zijn grenzen terug (al dan niet geschat) zal openen?

Je ziet toch meer en meer berichten binnensijpelen, maar ik mis een centraal overzicht (ik had eens snel gezocht, maar enkel 2 pagina's achter een paywall gevonden)
ANWB heeft een overzicht van een aardig lijstje landen in Europa: https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer

Niet in één oogopslag te zien wanneer je weer ergens welkom bent, maar afaik heeft geen enkel land daar ook harde uitspraken/garanties voor gegeven. Net als in NL is het 'als het kan' etc. volgens mij.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

Nicap

Tsssk....

alexbl69 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:37:
[...]

In de regel is de hoogte van de aanbetaling gelijk aan de annuleringskosten, dus als je annuleert krijg je niks terug maar hoef je ook niks meer te betalen.
We hebben het totale bedrag al in januari reeds betaald.(wel met de safety pack geboekt)

Dit staat op de website:
Hoe zit het met mijn reis- en/of annuleringsverzekering?
Indien u het Safety Pack bij ons heeft geboekt, kunt u altijd 60 dagen voor vertrek zonder opgaaf van redenen annuleren, met 10% eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:06
Helaas zullen mijn ouders ook pech hebben en een financiële tegenslag krijgen.

Situatie:
Maanden geleden een huisje geboekt bij Ardennes-Etape voor 8 personen om hun 35-jarige huwelijk te vieren met het gezin omstreeks 20 juli. Mijn zusje en haar man wonen op Aruba en op dit moment wordt er niet gevlogen. Ook is het uiterst onzeker of zij in juli überhaupt kunnen komen (wordt er gevlogen, hoe frequent dan, hoeveel personen maximaal, enz.).

Aanbetaling was +- een derde, ruim €700,-. Er staat dus nog €1300,- open. Ook is er destijds een annuleringsverzekering afgesloten, maar deze schijnt niets te kunnen betekenen in dit geval (zul je altijd zien).
Aanstaande vrijdag moet het volledige bedrag betaald worden, wat mijn moeder niet zal doen. Hierdoor zal ze de aanbetaling kwijt zijn.

Contact gehad met Ardennes-Etape maar ze denken op geen enkele wijze mee. Ook al geldt er momenteel oranje reisadvies, is België nog in lockdown en kunnen twee personen wellicht niet eens komen: de termijn kan niet eens een paar weken worden opgeschort.
Vindt dit echt kwalijk, hebben zelfs voor een annuleringsverzekering betaald. Wat kun je nog meer doen als consument?

Al met al hoop ik dat Ardennes-Etape failliet gaat in ieder geval, zonder doorstart, gewoon weg. Dat soort cowboys zullen we niet missen. Immers heeft elke fatsoenlijke organisatie op zijn minst de volledige betaling toch opgeschort tot 3 weken voor vertrek o.i.d.? Individuele gevallen worden ook niet bekeken, maar dat had ik ook niet verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zoals eerder aangegeven is Ardennes-Etapes gewoon schofterig bezig. Als niet betaald annuleren ze zelf direct. (opvallend is dat ze de belgische boekers wel meer tegemoet komen, daar lees je ook vouchers voor de aanbetaling).

Maar toch zullen hele volksstammen weer bij deze club boeken, nadat ze goed verdiend hebben in dit stukje crisis. Immers daar boek je bijna altijd ver vooruit. (minimaal 1 jaar). Dus zij zijn al een maand of 3 geld aan het binnen harken, terwijl de kosten bij de huiseigenaren zitten. Ik zou zeggen geef ze waar je kunt een negatieve review. Maar je geld bij je definitief kwijt vrees ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Cyberpope op 24-05-2020 12:50 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
TUI begint eind juni weer:

Het Spaanse eiland Mallorca zou volgens de topman een waarschijnlijke eerste bestemming zijn. De Spaanse overheid heeft aangekondigd maatregelen op de Balearen en de Canarische eilanden als eerste te versoepelen voor toeristen. Naast Spanje noemt TUI ook Bulgarije, Cyprus, Griekenland, Kroatië en Oostenrijk als bestemmingen die vermoedelijk snel weer bezocht kunnen worden

https://www.upinthesky.nl...antievluchten-vanaf-juni/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Nicap schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:58:
[...]

We hebben het totale bedrag al in januari reeds betaald.(wel met de safety pack geboekt)

Dit staat op de website:
Indien u het Safety Pack bij ons heeft geboekt, kunt u altijd 60 dagen voor vertrek zonder opgaaf van redenen annuleren, met 10% eigen risico.
Waarschijnlijk is het verstandig om te hopen op geld terug, maar te rekenen op vouchers. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Nicap schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Dit staat op de website:
Houdt er dan in je achterhoofd rekening mee dat de terugbetaling 12 tot 24 maanden kan duren...
Tenminste dat is het huidige beleid van de grotere reisbureau's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Het blijft gokken. Als ik nu zou kunnen/mogen kiezen tussen annuleren en 10% kwijt zijn (300 euro totaal) tov 3000 euro aan vouchers zou ik 200% voor die 300euro kwijt zijn kiezen. Scheelt je een hoop gezeik enzo.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:42
Wij gaan onze vakantie ook maar noodgedwongen annuleren aangezien Spanje weer “open” gaat en de reis niet door de operator geannuleerd zal worden. Dan zijn we alleen die 15% van de reissom kwijt helaas. We hebben in december reeds een all inclusive strandvakantie naar Spanje (Menorca, medio augustus) geboekt via TUI. In 2019 zijn we er ook geweest en het hotel was absoluut top. We hebben nu gelezen welke maatregelen het hotel gaat treffen dit jaar en hoewel begrijpelijk dat ze dat doen (en fijn dat ze het zo openlijk communiceren), zal het nooit dezelfde vakantiebeleving geven als in 2019. Zeker ook niet voor een vijfjarige met animatie op afstand, geen plek in het kinderbad, minder contact met andere kinderen etc. Maar ook minder bedden aan het zwembad (het strand zal dan ook snel vol zijn met hotelgasten van dit hotel en andere in de buurt), eten in tijdslots, eten halen onder begeleiding van personeel, vliegen met mondkapjes, drukte op Schiphol met 1,5 meter als extra factor, paniek op z’n Spaans als gasten toch ziek blijken te zijn etc.
Omboeken naar 2021 is ook geen optie, want dezelfde reis is dan bijna 700 euro duurder :') dus dat hebben ze wel slim bekeken. En vouchers geloof ik niet in. Misschien voor een paar honderd euro, maar niet voor een paar duizend euro.
We zijn blij dat wel allemaal nog gezond zijn, werk hebben en financieel in staat zijn om ons verlies te nemen. Uithuilen en volgend jaar maar weer verder zien. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door biobak op 25-05-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@biobak maar ga je er dan vanuit dat diezelfde maatregelen in december nog in die mate van kracht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:14:
@biobak maar ga je er dan vanuit dat diezelfde maatregelen in december nog in die mate van kracht zijn?
Hij heeft in december geboekt om in augustus te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
alexbl69 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:17:
[...]
Hij heeft in december geboekt om in augustus te gaan ;)
Ik ga mijn bril eens zoeken B)

Wij gaan begin september naar Griekenland. Ik schrok een beetje van de maatregelen die genomen gaan worden en hoop dat die tegen september iets soepeler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Wij hebben een vakantie naar Griekenland geboekt staan voor augustus. Deels wil ik toch wel gaan, om er in ieder geval even twee weken uit te zijn. Maar de vraag is met welke maatregelen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:44
Jebus4life schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:53:

https://www.acsi.eu/nl/corona/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Wij gaan begin september naar Griekenland. Ik schrok een beetje van de maatregelen die genomen gaan worden en hoop dat die tegen september iets soepeler zijn.
Ik zou zeggen reken er maar niet op.

Zolang er geen vaccin is, zal dit de realiteit zijn...
In NL kunnen we de boel wel enigzins versoepelen, maar in een Grieks hotel waar een tafeltje verderop een Russisch gezin kan zitten die al hoestend en proestend jou besmet en in NL een 3e golf veroorzaakt bij terugkomst, tja daar zullen ze er nog wel even rekening mee houden...

Kijk, zolang er geen vaccin is, dan is het enige wat lijkt te helpen een complete lockdown en tja, ik denk niet dat iemand erop zit te wachten om die maand in maand uit te krijgen / verlengen omdat er weer een paar hotels het niet serieus opgenomen hebben...

Dus de grote massa-hotels massa-vakanties etc die moeten veranderen, wil je toch op vakantie naar een oude plek dan zal je veelal dieper in de buidel moeten tasten zodat je een appartement kan krijgen ipv hotelkamer etc zodat je mogelijk een zwembad bij je appartement hebt en minder afhankelijk bent van de algemene facilities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmiddag geprobeerd onze reisorganisatie te bellen, na 35min in de wacht te hebben gestaan maar neergelegd. :/ Moest vandaag het restant van de vakantie betalen, helaas nog geen nieuws omtrent de vakantie naar Frankrijk. (8 juli) Hopelijk gaan ze de reis annuleren, zit niet echt te wachten op een quarantaine vakantie in Frankrijk.
Denk aan gesloten zwembaden, bars en animatie.

@biobak Als ik dat zo lees is het geen leuke vakantie nee, heb 2 dochters van 6 en 8. Deze willen graag onbezorgd spelen met andere kinderen.

[ Voor 16% gewijzigd door Harmen op 25-05-2020 15:04 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:53

Agent47

I always close my contracts.

Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Wij gaan vanaf 14 september. Ik heb al tegen m'n vriendin gezegd dat ik niet ga. Dan maar 300 euro aanbetaling kwijt. Ik moet 6 weken van te voren de andere 1000 betalen. Ik betaal gewoon niet.

De zorg in NL heb ik een stuk meer vertrouwen in dan daar. Heb tevens ook geen zin om twee weken op een hotelkamer te zitten als ik een keer kuch of hoest.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Agent47 Snap ik goed. Wij zitten in een redelijk klein hotel zonder lopend buffet en waar er (lijkt het) genoeg ruimte gehouden kan worden. Als ik met mijn vriendin aan een tafeltje kan dineren, naast elkaar op het strand kan liggen en met een cabrio of scooter het eiland kan verkennen ben ik tevreden. Dat lijkt mogelijk binnen de maatregelen daar.

Het is alleen niet te hopen dat er een tweede golf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:12:
@Agent47 Snap ik goed. Wij zitten in een redelijk klein hotel zonder lopend buffet en waar er (lijkt het) genoeg ruimte gehouden kan worden. Als ik met mijn vriendin aan een tafeltje kan dineren, naast elkaar op het strand kan liggen en met een cabrio of scooter het eiland kan verkennen ben ik tevreden. Dat lijkt mogelijk binnen de maatregelen daar.

Het is alleen niet te hopen dat er een tweede golf komt.
Ik ga er vanuit dat er een tweede golf komt. Ik wil dan gewoon niet 2 weken in quarantaine, zowel in NL als Griekenland niet. Ik stop dat geld wel in een investering voor t huis ofzo.

Tevens verplicht een mondkapje op hebben in een vliegtuig vind ik persoonlijk al niks. Bederft bij mij de pret al een beetje.

Ik vlieg met Kras of TUI. Ik ga er gewoon vanuit dat ik die 300 kwijt ben, helaas. Als ik niet betaal, gebeurd er voor ons verder niks lijkt me? Ik heb tevens wel een annuleringsverzerking maar zal wel niet voor dit gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Agent47 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Ik vlieg met Kras of TUI. Ik ga er gewoon vanuit dat ik die 300 kwijt ben, helaas. Als ik niet betaal, gebeurd er voor ons verder niks lijkt me? Ik heb tevens wel een annuleringsverzerking maar zal wel niet voor dit gelden.
Als je uit jezelf annuleert (of niet komt opdagen) dan moet je toch nog steeds het volle bedrag betalen? Waarom zou je enkel de aanbetaling kwijt zijn?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

kmf schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:49:
[...]

Als je uit jezelf annuleert (of niet komt opdagen) dan moet je toch nog steeds het volle bedrag betalen? Waarom zou je enkel de aanbetaling kwijt zijn?
Omdat ik niet naar dat land op vakantie wil met corona crisis nu en ik me veiliger thuis voel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
kmf schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:49:
[...]

Als je uit jezelf annuleert (of niet komt opdagen) dan moet je toch nog steeds het volle bedrag betalen?
Volgens mij hebt je het half goed.

Als je zelf annuleert ben je je aanbetaling kwijt.
Als je niet op komt dagen / geen actie onderneemt zul je uiteindelijk gewoon het volle bedrag moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ik heb hier geboekt https://aquabaysuites.gr/

Nou daar is helemaal geen corona zo te zien, niks nada melding op hun site.

Mooi zo! :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Agent47 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Wij gaan vanaf 14 september. Ik heb al tegen m'n vriendin gezegd dat ik niet ga. Dan maar 300 euro aanbetaling kwijt. Ik moet 6 weken van te voren de andere 1000 betalen. Ik betaal gewoon niet.
Het gaat uiteindelijk om je betalingsverplichting, niet om hoeveel je hebt betaald. Als je 300 hebt betaald en de voorwaarden zeggen dat je bij annulering 50% moet betalen, moet je nog 350 bijbetalen. Kijk dus naar de voorwaarden, en niet naar hoeveel je al hebt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Agent47 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Omdat ik niet naar dat land op vakantie wil met corona crisis nu en ik me veiliger thuis voel?
Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Volgens mij hebt je het half goed.

Als je zelf annuleert ben je je aanbetaling kwijt.
Als je niet op komt dagen / geen actie onderneemt zul je uiteindelijk gewoon het volle bedrag moeten betalen.
Annuleringsvoorwaarden.
Wat @GlowMouse zegt dus. Zo dichtbij vertrek moet je alsnog een vrij hoog al dan niet alles betalen.

Nou kan je proberen te zeggen: “hier is een voucher”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Spanje laat quarantaineverplichting voor toeristen los

Klinkt allemaal leuk, maar niet iedereen is er even enthousiast over.

Spanje is nog steeds bezig de beperkingen op te voeren, maar beweert dat deze op 1 juli vrijwel allemaal opgeheven zullen worden.

Een Franse minister heeft haar landgenoten al opgeroepen niet naar Spanje op vakantie te gaan. Als er de komende weken een opleving komt hebben we nog maar 1 noodrem: code rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@alexbl69 ik zit met redelijk samengeknepen billen de hele situatie in de gaten te houden van vakantielanden. Een tweede golf lijkt haast onvermijdelijk. Aan de andere kant is zo'n groot deel afhankelijk van toeristen dat ze haast wel moeten. Dan neem je dus vrij letterlijk doden op de koop toe om de economie van het land te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:25:
@alexbl69 ik zit met redelijk samengeknepen billen de hele situatie in de gaten te houden van vakantielanden. Een tweede golf lijkt haast onvermijdelijk. Aan de andere kant is zo'n groot deel afhankelijk van toeristen dat ze haast wel moeten. Dan neem je dus vrij letterlijk doden op de koop toe om de economie van het land te redden.
Maar dat is altijd al een afweging. Zeker in landen die voor een groot deel afhankelijk zijn van toerisme.Als er bijv mensen daar geen inkomen hebben en/of ontslagen worden kan dat ook (in)direct voor doden zorgen. Denk bijv aan stress/overspannen, zelfmoord, andere psychische problemen, drastische verlaging van het leefgenot etc. Wat dat betreft is het ook een soort van een sluipmoordenaar. Waar het breekpunt ligt is natuurlijk heel lastig te voorspellen en is voor een ieder ook weer verschillend.
Maar wat dat betreft kunnen regeringen het nooit goed doen. Doen ze de grenzen niet open dan is het funest voor de economie met bovengenoemde (en meer) als gevolg. Doen ze de grenzen wel open dan bestaat er een reële kans dat er een opleving komt van het virus met ook weer alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@thewizard2006 helemaal met je eens. Ergens zit dat kantelpunt tussen economie en zorg. Waar die ligt is voor iedereen anders en heel lastig te bepalen. Maar je ziet vakantielanden (en reisorganisaties) nu wel kantelen naar economische keuzes. Veel langer is zo'n lockdown niet haalbaar voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
alexbl69 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:33:
[url="https://www.telegraaf.nl/nieuws/1838353457/spanje-laat-quarantaineverplichting-voor-toeristen-los"]Een Franse minister heeft haar landgenoten al opgeroepen niet naar Spanje op vakantie te gaan.
...maar waarom zegt ze dat? Omdat het qua corona riskant is naar Spanje te gaan, of om de toch al onder druk staande Franse touristensector te helpen door mensen in eigen land op vakantie te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
vanaalten schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:48:
[...]

...maar waarom zegt ze dat? Omdat het qua corona riskant is naar Spanje te gaan, of om de toch al onder druk staande Franse touristensector te helpen door mensen in eigen land op vakantie te sturen?
Misschien omdat het gewoon onverantwoordelijk is om naar Spanje op vakantie te gaan ?

Of denk je dat op 30 juni mondkapjes verplicht zijn en vervolgens op 1 juli een land kan zeggen we zijn open er is geen gevaar meer kom maar fijn op vakantie ?

Waarom denk je dat Griekenland zegt dat ze geen kontrole op covid-19 willen bij uitreizende passengiers ?

Denkt iemand dat het mogelijk is om een vliegtuig te pakken zonder besmet te worden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovGUrsGyztbtsXEFh1MpW3qLoDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NVLXkPQRxRL14fAYNSJ6SGHY.jpg?f=user_large

Sinds maart zitten we met maatregelen tegen covid-19 en klagen we allemaal over de economie maar hebben we er weleens over nagedacht hoeveel een 2e lockdown gaat kosten als iedereen op vakantie gaat deze zomer ?
De vraag is niet of er een 2e covid-19 golf zal komen maar de vraag is wanneer !

Ik wens iedereen die op vakantie gaat een fijne ontspannen vakantie op 1.5 mtr van elkaar met mondkapjes op en zwembaden en attrakties gesloten terwijl ze zelf hun bed mogen opmaken elke dag .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
leekers schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:59:
[...]

Misschien omdat het gewoon onverantwoordelijk is om naar Spanje op vakantie te gaan ?
Nee joh, dat hele toerisme gebeuren is grotendeels economisch gedreven. Zeker Frankrijk is zo nationalistisch, die zullen niets schuwen om het toerisme in eigen land op de been te houden...
Of denk je dat op 30 juni mondkapjes verplicht zijn en vervolgens op 1 juli een land kan zeggen we zijn open er is geen gevaar meer kom maar fijn op vakantie ?
Waarom zo zwart wit? Ik ben geen voorstander van mondkapjes, maar als ik toch gewoon de bergen in kan maar in de lift een mondkapje op moet, dan doe ik dat. Ik denk zelfs dat heel veel vakantiegangers maar weinig hoeven merken van maatregelen, tenzij je all-in fan bent en losgaat op buffetten, wellicht.

Ik zie wel grote verschillen tussen vliegen en met eigen vervoer. Vliegen is in die zin nu onhandigere lastiger als je klachten krijg.
Waarom denk je dat Griekenland zegt dat ze geen kontrole op covid-19 willen bij uitreizende passengiers ?

Denkt iemand dat het mogelijk is om een vliegtuig te pakken zonder besmet te worden ?

[Afbeelding]
met goede triage, zoals bij kappers, contactberoepen etc, dan kan dat best volgens mij. Het risico zal niet 0 zijn, maar ik denk dat je heel goed kan vliegen zonder besmet te raken.
Sinds maart zitten we met maatregelen tegen covid-19 en klagen we allemaal over de economie maar hebben we er weleens over nagedacht hoeveel een 2e lockdown gaat kosten als iedereen op vakantie gaat deze zomer ?
De vraag is niet of er een 2e covid-19 golf zal komen maar de vraag is wanneer !
nee. De vraag is hoe groot de opleving gaat worden. Steeds meer wijst erop dat de zomer (want heel veel buiten) niet zo’n risico zal zijn. Als je goede contacttrace kan doen, kan je het sowieso al veel meer controleren.
Ik wens iedereen die op vakantie gaat een fijne ontspannen vakantie op 1.5 mtr van elkaar met mondkapjes op en zwembaden en attrakties gesloten terwijl ze zelf hun bed mogen opmaken elke dag .
Nogmaals, het hangt nogal van je vakantie af of je er echt last van hebt. All-in, zwembad, animatie en buffet zal vast anders zijn. Ga je iets meer op zoek naar rust, boek je een villa’tje, ga je trekken of whatever, dan is de aanpassing al veel kleiner.

Uiteindelijk moet iedereen doen waar hij zich fijn bij voelt. Als je nu liever niet naar het buitenland gaat en dat kost je geld, dan is dat heel spijtig. Tegelijk denk ik echt dat er, met meer of minder aanpassingen, echt een hoop mogelijk gaat zijn (binnen Europa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:25:
Die afweging is er inderdaad altijd, dat doen we in Nederland nu ook. Een controleerbare hoeveelheid besmettingen / ziekenhuisopnames / ic opnames / overlijdens is acceptabel om de maatschappij draaiende te houden.

Punt is dat we het hier niet over Nederland hebben, maar over het buitenland. Een buitenland met andere mores, andere belangen en - misschien wel het belangrijkst - politici waar wij niet op gestemd hebben. Rutte cs moeten op dit moment moeilijke beslissingen nemen, maar het zijn wel beslissingen waar de voorspoed en het welzijn van de mensen die op hem gestemd hebben, zijn landgenoten, voorop staat.

Dat is bij buitenlandse politici die uitspraken doen of besluiten over het toelaten van toeristen een heel ander verhaal. Ik ga er direct van uit dat ze het beste voor hebben met de toeristen, maar hun eerste verantwoordelijkheid ligt wel bij hun eigen burgers. En die hebben er voor hun welzijn alle belang bij dat het toerisme zo snel mogelijk weer wordt opgestart.

Daar ligt een tegenstrijdig belang.

Nu is het aan onze politici om ook die belangen af te wegen, en ons te 'behoeden' voor een al te vrije opstellingen in de vakantielanden. Feitelijk moeten ze voor ons dezelfde afweging maken voor die landen als die welke ze hier zouden nemen. Als men beoordeelt dat het te gevaarlijk is voor Nederlanders om en masse naar een bepaald gebied of land te gaan, dan moet de code rood uit de kast.

Verder wat @leekers zegt; de 2e golf gaat er volgens deskundigen zeker komen. De impact van deze golf wordt bepaald door hoe we ons de komende weken/maanden gedragen.

Massaal in propvolle vliegtuigen naar vakantieoorden reizen waar men het minder nauw neemt met de regels dan wij in ons eigen land lijkt me niet de juiste voorbereiding op die 2e golf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
We doen nu net alsof Nederland het zoveel beter en strengen doet als de rest. Dat valt best mee/tegen....

Ongeacht de maatregelen die landen hebben genomen, hebben ze praktisch allemaal hetzelfde verloop. Dat alléén is best opvallend. Van superstreng tot "intelligente" lockdown.

vinger aan de pols houden, anderhalve meter en geen grote groepen dicht op elkaar (festivals, op stap) lijken de belangrijkste maatregelen. Als men dat doet, denk ik dat vakantie prima mogelijk is. Zonder direct een 2e golf erachter te krijgen.

De enige nieuwe grote uitbraken zijn op plaatsen waar men dicht op elkaar zit. Uitgaansgelegenheden, nertsfokkerij (vaak niet de meest hygiënische plek met dieren op elkaar gepakt) Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kreeg gisteren een mail in de bus dat vakantie t/m 18 juni geannuleerd wordt.
Voor vakanties met een aankomstdatum tot en met 18 juni hebben we inmiddels het besluit genomen om alle geboekte reizen te annuleren. Voor aankomsten na deze datum is er nog wel onzekerheid of geplande vakanties door kunnen gaan. Maar we denken wel graag met jou mee als klant.

Waar we eerder de betalingstermijn al hadden aangepast van 10 naar 6 weken, hebben we besloten om hier nog een stapje verder in te gaan. Voor vakanties met een aankomst tot en met 17 juli hebben we de uiterste betalingstermijn aangepast naar 3 weken voor vertrek.
Gezien de ontwikkelingen ga ik er vanuit dat het hoogseizoen ook wordt geannuleerd.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:33
Waah schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:38:
We doen nu net alsof Nederland het zoveel beter en strengen doet als de rest. Dat valt best mee/tegen....

Ongeacht de maatregelen die landen hebben genomen, hebben ze praktisch allemaal hetzelfde verloop. Dat alléén is best opvallend. Van superstreng tot "intelligente" lockdown.

vinger aan de pols houden, anderhalve meter en geen grote groepen dicht op elkaar (festivals, op stap) lijken de belangrijkste maatregelen. Als men dat doet, denk ik dat vakantie prima mogelijk is. Zonder direct een 2e golf erachter te krijgen.

De enige nieuwe grote uitbraken zijn op plaatsen waar men dicht op elkaar zit. Uitgaansgelegenheden, nertsfokkerij (vaak niet de meest hygiënische plek met dieren op elkaar gepakt) Etc.
Lastige met vakanties is dat mensen de neiging hebben schouders aan schouder bij zwembad of zee te gaan liggen, of met zijn allen kerken, kathedralen en andere bezienswaardigheden gaat bezoeken. Vakanties kunnen zeker, maar niet op de manier waarop het gros dit normaliter viert.

Heb trouwens niet het idee dat 'we' vinden dat 'we' het beter doen dan 'de rest', zeker niet waar het om besmettingen of doden per 1000 gaat. Hetzelfde verloop is m.i. niet zo opvallend, het is juist logisch dat we een vergelijkbaar verloop zien - het is een virus, waarom zou je andere impacten/gedragingen verwachten afhankelijk van locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Zolang wereldwijd er nogsteeds een groei is qua besmettingen, moeten er sowieso maatregelen worden genomen. Mensen die denken dat het voorbij is moeten eens goed gaan nadenken. We moeten niet alleen naar Nederland kijken maar naar de wereld in zijn geheel en brandhaarden gaan weren, dus sowieso nu even niet naar spanje, VS, Brazillie, Rusland, noem maar op.

Al die reizen gewoon nu al anuleren, dan geef je tenminste mensen nog de kans om in eigen land even weg te gaan. Kan ook prima. Wanneer dit voorbij is kun je weer ver weg ofzo.

https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Rechtsonder zie je nogsteeds geen afvlakking. In NL wel. Maar daar moeten we niet ons blind op staren. Kijk wereldwijd als je wilt gaan reizen.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

codex

Geen OpenAI agent :)

Even een update, er is gisteren een debat geweest over het Coronavirus en reizen. Er zijn kamervragen gesteld over het doen van een betaling voor een reis die misschien wel geannuleerd gaat worden, de staatssecretaris gaf aan dat dit niet de bedoeling is maar gaat niet handhaven.

De PVDA heeft een motie ingediend, maar verwacht geen steun vanuit de regeringspartijen gezien die achter de staatssecretaris staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Harmen schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:36:
Kreeg gisteren een mail in de bus dat vakantie t/m 18 juni geannuleerd wordt.

[...]

Gezien de ontwikkelingen ga ik er vanuit dat het hoogseizoen ook wordt geannuleerd.
Ik zou daar totaal niet op rekenen. Goed, wel als je een reis naar Brazilië had begin juli, maar in Europa gaat het gros van de reizen gewoon door na 1 juli, of zelfs al die 18e juni.

Weer een beperking sneuvelt mogelijk morgen, als Duitsland weer reizen toestaat naar de buurlanden, iets wat - neem ik aan - ook van toepassing is op mensen die door Duitsland reizen.
Duitsland wil de reiswaarschuwing naar 31 Europese landen vanaf 15 juni opheffen als de ontwikkeling van de coronapandemie dat toelaat, meldt persbureau DPA. Naast alle andere EU-landen geldt dit voor Groot-Brittannië en de vier niet-EU-Schengenlanden IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein. Mogelijk wordt er morgen over besloten.
Als ik dan kijk naar m'n eigen vakantie;

[ ] Uitreizen Nederland mogelijk
[/] Doorreizen toegestaan door landen op route (Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk)
[X] Inreizen land van bestemming (Italie) toegestaan
[X] Accommodatie geopend

Enige beperking is nog de 'code oranje' hier, en met de huidige maatregelen kan ik me niet voorstellen dat dat nogmaals verlengd wordt, zeker niet als er Europa-breed de grenzen weer open gaan en de vakantielanden weer toeristen verwelkomen.

Uiteraard beslist ieder voor zich of hij/zij zich comfortabel voelt bij een vakantie in juli/augustus, maar ik denk niet dat je er nog op hoeft te rekenen dat reisorganisaties meer gaan annuleren (nogmaals, binnen Europa) als de grenzen weer open gaan per half juni en vakantielanden weer toeristen verwelkomen per juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Waah schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:38:

Er is niemand die dat beweert. En kijkend naar de cijfers zou dat ook niet terecht zijn.

Wat deze discussie echter zo interessant maakt is dat - waar elk land een tijdpad heeft om langzaam uit de 'coma' te komen - de vakantielanden nu een voorschot nemen op de komst van miljoenen toeristen over enkele weken.

Dit zal geen probleem zijn als je - zoals hierboven door iemand beschreven - gaat wandelen in de bergen, maar het massatoerisme in bijvoorbeeld Spanje is toch wel andere koek. Daar is het zelfs op de ruime stranden niet mogelijk om 1,5 afstand tot je buren te houden. Bij de zwembaden zit men meestal ook hutje mutje op elkaar.

Als daar de regels gerespecteerd zouden moeten worden zou er simpelweg niet voldoende ruimte zijn voor iedereen. Dat betekent een gereguleerd gebruik van strand, zwembad, restaurants, winkelstraten en andere voorzieningen. En verder in je tentje, caravan, hotelkamer of appartement blijven zitten.

Theoretisch kan dat allemaal best, maar ik denk niet dat iedereen zich in de praktijk zo voorbeeldig zal gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
The_Admin schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:05:
Uiteraard beslist ieder voor zich of hij/zij zich comfortabel voelt bij een vakantie in juli/augustus, maar ik denk niet dat je er nog op hoeft te rekenen dat reisorganisaties meer gaan annuleren (nogmaals, binnen Europa) als de grenzen weer open gaan per half juni en vakantielanden weer toeristen verwelkomen per juli.
Dat denk ik inderdaad ook niet. En waarom zouden ze ook als de overheden het allemaal best vinden?

Als motivatie om de grenzen weer te openen zegt Duitsland 'dass die Wiederbelebung des Tourismus wichtig ist sowohl für Reisende und die deutsche Reisewirtschaft als auch für die wirtschaftliche Stabilität in den jeweiligen Zielländern“.

Vrij vertaald: Het hervatten van het toerisme is belangrijk voor zowel de toerist, de Duitse toerisme-industrie als de economische stabiliteit in de toeristische landen.

Het economisch motief voert de boventoon.

Om de veiligheid te garanderen wil Duitsland dat haar eigen regel - dat bij meer dan 50 nieuwe infecties binnen een week per 100.000 inwoners er strengere regels moeten gaan gelden - Europees gaat gelden. Ellende is echter dat dit systeem veel te traag werkt. Toeristen die op vakantie besmet worden zullen hier veelal pas bij terugkomst achter komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:22
Mijn vakantie is nu officieel gecancelled. 3 Juli -> Canada (Edmonton).

KLM vloog al niet tot de 5e op deze bestemming en Canada heeft tot minimaal 30juni een een slot op het land.

Vorige week hebben we aangegeven dat we rest betaling (nog) niet wilde doen (opschorten) totdat meer duidelijk was, omdat we konden aangeven dat het vakantie niet kon doorgaan.
Dit hadden ze geaccepteerd. Wij wilde zelfs meewerken om de RV/Camper huur af te kopen (kostte slechts 50 euro, op een reis van 8k+ is dat peanuts), maar dat vonden ze toen niet nodig en vertelde dat we nog een weekje geduld moesten hebben en dat dan meer duidelijk werd.

In Europa gaat het reizen weer beginnen, intercontinentaal nog niet.
We hebben ook besloten de aanbetaling in vouchers te accepteren (we zien wel) en proberen voor volgend jaar dezelfde reis te boeken (met waarschijnlijk bijbetaling, mede omdat we ook later moeten gaan ivm vakantieperiodes)

Voor nu ben ik blij dat officieel de boel gecancelled is, maar wil toch even (kort) weg, dus nu op zoek naar een huisje op de hei ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
alexbl69 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Dat denk ik inderdaad ook niet. En waarom zouden ze ook als de overheden het allemaal best vinden?

Als motivatie om de grenzen weer te openen zegt Duitsland 'dass die Wiederbelebung des Tourismus wichtig ist sowohl für Reisende und die deutsche Reisewirtschaft als auch für die wirtschaftliche Stabilität in den jeweiligen Zielländern“.

Vrij vertaald: Het hervatten van het toerisme is belangrijk voor zowel de toerist, de Duitse toerisme-industrie als de economische stabiliteit in de toeristische landen.

Het economisch motief voert de boventoon.

Om de veiligheid te garanderen wil Duitsland dat haar eigen regel - dat bij meer dan 50 nieuwe infecties binnen een week per 100.000 inwoners er strengere regels moeten gaan gelden - Europees gaat gelden. Ellende is echter dat dit systeem veel te traag werkt. Toeristen die op vakantie besmet worden zullen hier veelal pas bij terugkomst achter komen.
Ja, snap de reisorganisaties ook wel in die gevallen. Er zijn heus lokaal nog wat mitsen en maren en je zal heus iets merken van maatregelen, maar ze zouden wel gek zijn om op eigen houtje meer te gaan cancellen als overheden zeggen 'kan wel weer joh'.

Ik hoop wel dat het ze het een beetje praktisch aanpakken. Liever dan een maandje extra restricties dan al die ad-hoc toestanden, daar valt natuurlijk totaal niet op te plannen en zo zadel je toeristen én reisorganisaties weer op met een hoop gedoe/kosten als er last minute toch weer ergens een seintje op rood gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:33
reemprive schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:01:
Even een update, er is gisteren een debat geweest over het Coronavirus en reizen. Er zijn kamervragen gesteld over het doen van een betaling voor een reis die misschien wel geannuleerd gaat worden, de staatssecretaris gaf aan dat dit niet de bedoeling is maar gaat niet handhaven.

De PVDA heeft een motie ingediend, maar verwacht geen steun vanuit de regeringspartijen gezien die achter de staatssecretaris staan.
Dit is toch 1 grote betekenisloze show voor de buhne? Wat gaat de PvdA hierna doen? Klagen bij de verantwoordelijke minister of staatssecretaris omdat de reisbranche collectief is omgevallen doordat de consument per se 0 risico moest lopen van de PvdA |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Heb gister officieel m'n vakantie geannuleerd. Ik kreeg teveel het gevoel dat TUI niet zelf zou annuleren (en m'n reisagent ook). Over een paar jaar kijken we wel weer naar hoe een zonvakantie er dan uitziet. Heb nog wel wat ideeen over vakanties dichterbij dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

Gallus

Cheesy

Wij hadden via een reisorganisatie twee campings in Italië geboekt, omgeving Toscane en Gardameer. Camping 1 van 15-6 t/m 23-6 en camping 2 van 23-6 t/m 30-6. We ontvangen twee vouchers.

Camping 1 is op 13 mei geannuleerd door de reisorganisatie en camping 2 is vandaag ook geannuleerd. Het was natuurlijk lang onzeker of zoiets überhaupt door zou kunnen gaan. Echter, met de recente ontwikkelingen in Italië en Duitsland dat haar grenzen per 15 juni weer opent, vind ik het toch wel wat voorbarig van de reisorganisatie om de boel nu al af te blazen. Of zie ik dat verkeerd? Is er in Italië vanuit de campings zelf misschien een beweging om pas per 1 juli open te gaan?

Dit is de (algemene) motivatie bij de annuleringen:

Helaas is uw boeking geannuleerd door de uitbraak van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen op uw vakantiebestemming. De gezondheid en veiligheid van onze gasten is onze prioriteit en daarom dienen we nauwgezet de instructies van de overheden en gezondheidsorganisaties op te volgen

Een positief reisadvies vanuit Nederland is sowieso een voorwaarde om eventueel te kunnen gaan.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Gallus schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:37:
Wij hadden via een reisorganisatie twee campings in Italië geboekt, omgeving Toscane en Gardameer. Camping 1 van 15-6 t/m 23-6 en camping 2 van 23-6 t/m 30-6. We ontvangen twee vouchers.

Camping 1 is op 13 mei geannuleerd door de reisorganisatie en camping 2 is vandaag ook geannuleerd. Het was natuurlijk lang onzeker of zoiets überhaupt door zou kunnen gaan. Echter, met de recente ontwikkelingen in Italië en Duitsland dat haar grenzen per 15 juni weer opent, vind ik het toch wel wat voorbarig van de reisorganisatie om de boel nu al af te blazen. Of zie ik dat verkeerd? Is er in Italië vanuit de campings zelf misschien een beweging om pas per 1 juli open te gaan?

Helaas is uw boeking geannuleerd door de uitbraak van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen op uw vakantiebestemming. De gezondheid en veiligheid van onze gasten is onze prioriteit en daarom dienen we nauwgezet de instructies van de overheden en gezondheidsorganisaties op te volgen

Een positief reisadvies vanuit Nederland is sowieso een voorwaarde om eventueel te kunnen gaan.
Het klinkt inderdaad ietwat voorbarig.

Als je als reiziger zelf wilt (je eigen keuze) én het volgens de regels inderdaad mogelijk zou zijn (is nog niet bekend) is het wel frappant als een reisorganisatie het zelf alsnog afblaast.

Het meest frappante vind ik echter dat ze je zelfs in dit geval nog een voucher willen geven.

Is het mogelijk dat je de camping rechtstreeks een mail stuurt met de vraag of ze in die periode dicht denken te zijn? Dus niet via de reisorganisatie (want die maken er weer hun eigen verhaal van), maar rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Gallus schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:37:

Zou me dan weer niets verbazen als ze denken "Laten we nu annuleren en ze een voucher sturen dan hebben we in iedergeval hun geld binnen". Stel je voor dat mensen zelf annuleren en maar zeg 15% van de reissom aan annuleringskosten moeten betalen. Dan missen ze een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:22
thewizard2006 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:07:
[...]

Zou me dan weer niets verbazen als ze denken "Laten we nu annuleren en ze een voucher sturen dan hebben we in iedergeval hun geld binnen". Stel je voor dat mensen zelf annuleren en maar zeg 15% van de reissom aan annuleringskosten moeten betalen. Dan missen ze een hoop geld.
Maar bij annuleren af en toe ook gratis geld voor ze, 15% van de reissom.
Meestal is voor een reisburo annuleren goedkoper. Onze camper reis is geannuleerd door hun, maar het annuleren van de Camper was 60 tot 100 CAD (ongeveer 40/75 euro), echter door Corona gratis. Aanbetaling van de camper was ruim 600 euro. Als wij zelf geannuleerd hadden, hadden wij 600 moeten betalen (aanbetaling kwijt) en zij slechts 60 euro naar verhuurbedrijf hoeven te betalen. Ruim 500 euro gratis geld voor ze als WIJ geannuleerd hadden.

Dus gaat niet in alle gevallen op dat vouchers goedkoper zijn voor reisburos, aangezien ze die gewoon moeten terugbetalen. Als zij kunnen annuleren zonder extreme kosten (kleinere reisburos kopen in op aanvraag), maken ze winst op annuleren.

[ Voor 12% gewijzigd door badnews.nl op 27-05-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hier ook bijzonder. Een familie weekend in een belvilla huis (28 pers, NL) in de eerste week van juli is door belvilla geannuleerd, met als reden dat niet alle kamers eigen toiletten hebben, terwijl zover ik weet per 1 juli gedeeld facilitair op vakantieparken weer open mag.
Ik heb toch een beetje vreemd gevoel erbij, omdat de annulering enkele dagen geleden kwam, precies nadat het restbedrag van de boeking betaald was.
We nemen nog contact met ze op, maar gaan in dit geval zeker geen voucher accepteren. Ze hadden ook al weken geleden kunnen annuleren, want in principe is de situatie de afgelopen weken alleen maar verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
Afgelopen weekend voor juni een fly/drive naar Overijssel geboekt. Minus het fly-gedeelte dan.

Eerstvolgende 'echte' trip staat voor eind september naar Vilnius (Litouwen) gepland. Heb er kleine hoop op dat dat doorgaat. In december naar Costa Rica. Dat zou toch wel heel jammer zijn als dat niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
badnews.nl schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:25:
[...]

Maar bij annuleren af en toe ook gratis geld voor ze, 15% van de reissom.
Meestal is voor een reisburo annuleren goedkoper. Onze camper reis is geannuleerd door hun, maar het annuleren van de Camper was 60 tot 100 CAD (ongeveer 40/75 euro), echter door Corona gratis. Aanbetaling van de camper was ruim 600 euro. Als wij zelf geannuleerd hadden, hadden wij 600 moeten betalen (aanbetaling kwijt) en zij slechts 60 euro naar verhuurbedrijf hoeven te betalen. Ruim 500 euro gratis geld voor ze als WIJ geannuleerd hadden.

Dus gaat niet in alle gevallen op dat vouchers goedkoper zijn voor reisburos, aangezien ze die gewoon moeten terugbetalen. Als zij kunnen annuleren zonder extreme kosten (kleinere reisburos kopen in op aanvraag), maken ze winst op annuleren.
Ja op de lange termijn. Maar ze zijn nu alleen bezig op de korte termijn. En als ze je een voucher hadden gegeven hadden ze nu 600 euro in de pocket. Maar er zijn natuurlijk legio variaties te bedenken afhankelijk van verschillende factoren. Heb alleen niet echt meer de illusie dat reisbureaus voor de meest klantvriendelijke versie gaan maar meer degene waar ze zelf op dit moment het meeste van profiteren (of minst onder lijden)
geenstijl schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:30:
Hier ook bijzonder. Een familie weekend in een belvilla huis (28 pers, NL) in de eerste week van juli is door belvilla geannuleerd, met als reden dat niet alle kamers eigen toiletten hebben, terwijl zover ik weet per 1 juli gedeeld facilitair op vakantieparken weer open mag.
Ik heb toch een beetje vreemd gevoel erbij, omdat de annulering enkele dagen geleden kwam, precies nadat het restbedrag van de boeking betaald was.
We nemen nog contact met ze op, maar gaan in dit geval zeker geen voucher accepteren. Ze hadden ook al weken geleden kunnen annuleren, want in principe is de situatie de afgelopen weken alleen maar verbeterd.
Precies zoals hierboven beschreven dus. Nu hebben ze al het geld binnen (en hoeven ze de villa waarschijnlijk niet te betalen).
@geenstijl kijk ook even naar hun voorwaarden mbt vouchers. Kan zijn dat je een voucher niet gaat/wil accepteren maar vaak hebben ze daar een boertje dood aan en kan je 1 tot 2 jaar op je geld wachten. Tenzij je naar de rechter stapt en gelijk krijgt maar ook dan..... kan je 1 tot 2 jaar op je geld wachten. Ze hebben jou geld en weten dat je toch niets kan doen om het op korte termijn terug te krijgen. Succes in iedergeval. Wellicht is belvilla een uitzondering op de regel.

[ Voor 33% gewijzigd door thewizard2006 op 27-05-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
geenstijl schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:30:
Bellvilla is toch ook een tussenpersoon?

Dit verhaal lijkt wel een beetje op dat van @Gallus gisteren.

Zou je ook eens de eigenaar van de woning rechtstreeks willen vragen wat er gebeurd is?

Begin het vermoeden te krijgen dat in deze beide gevallen de reisorganisatie de accommodatie reeds eerder geannuleerd heeft. Die mogelijkheid zullen ze contractueel wel hebben mocht de reiziger zelf annuleren. Waar de reiziger zeg 15% annuleringskosten heeft hebben de organisaties wellicht maar iets van 10%. Dan is het voor reisorganisaties wel heel aantrekkelijk om in deze tijd en masse accommodaties te gaan annuleren en daarbij ook nog eens een (kleine) winst te maken.

Klanten die de volle reissom betalen zijn dan helemaal aantrekkelijk, want die kun je dan afschepen met een voucher waarvan je in de toekomst nog maar af moet wachten of ze allemaal verzilverd zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Op zich wel fijn dat de uiterste betalingstermijn 3 week van te voren is. In ons geval half juni. Echter lees ik nergens of de annuleringstermijn aangepast is. Iemand een idee?
Ben wel een beetje klaar met de onzekerheid.

Ander vraag: wat gebeurt er als je de rest som niet betaald, wordt de reis dan automatisch geannuleerd?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Harmen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:41:
Op zich wel fijn dat de uiterste betalingstermijn 3 week van te voren is. In ons geval half juni. Echter lees ik nergens of de annuleringstermijn aangepast is. Iemand een idee?
Als het niet expliciet vermeld staat moet je ervan uitgaan dat de annuleringstermijn niet gewijzigd is. Dat maakt het uitstel van de betalingstermijn een loos gebaar, want er verandert niets aan je verplichtingen.

Sterker, omdat je nu op het annuleringsmoment niet hoeft te beslissen rol je veel eenvoudiger het tijdspad in waarin de volledige reissom betaald dient te worden.
Ander vraag: wat gebeurt er als je de rest som niet betaald, wordt de reis dan automatisch geannuleerd?
Nope, dan krijg je een incassobureau op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@alexbl69 Bedankt voor je reactie. Wij hebben geen goed gevoel om op vakantie te gaan naar Frankrijk, kan een reisorganisatie ons verplichten op reis te gaan? Vind het allemaal maar onduidelijk. :?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Harmen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:03:
@alexbl69 Bedankt voor je reactie. Wij hebben geen goed gevoel om op vakantie te gaan naar Frankrijk, kan een reisorganisatie ons verplichten op reis te gaan? Vind het allemaal maar onduidelijk. :?
Ze kunnen je zeker niet verplichten te gaan, maar wel verplichten om te betalen :).

Je hebt 3 opties:
  1. Als je nog binnen de annuleringstermijn zit (zal erom spannen als ik het zo zie) kun je nog annuleren. Dat betekent dat je annuleringskosten moet betalen (meestal zo'n 15%). Dat bedrag ben je volledig kwijt.
  2. Als deze termijn al verstreken is zul je het volledige bedrag moeten betalen, ongeacht of je gaat of niet. Annuleren kan technisch, maar je zult alsnog het volledige bedrag moeten betalen. Je kunt dan beter gaan voor optie 3
  3. Hierbij hoop je er (in jouw geval) op dat door overheidsmaatregelen de vakantie geen doorgang kan vinden. Je dient het volledige bedrag te betalen, maar krijgt voor dat volledige bedrag een voucher.
In jouw geval zou ik annuleren als je nog binnen deze termijn zit en je verlies pakken, en anders niet annuleren en hopen op een voucher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Harmen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:03:
Mjah in principe is het financiele gedeelte nog best overzichtelijk. Je hebt immers gewoon een overeenkomst met de aanbieder van de reis, en als jij ineen stopt met betalen betekent het niet dat het restant zomaar verdwijnt. Als je straks weer mag reizen en je accommodatie je kan/wil ontvangen zal je reisorganisatie er een hoop aan gelegen zijn de reis door te laten gaan. Wil/kan jij niet op vakantie zal je moeten annuleren, en daar is meestal een getrapte 'vergoeding' aan verbonden. Als ik kijk naar m'n eigen reis werkt het daar zo;
Vertrekt u binnen 28 dagen dan kunt u alleen gratis annuleren op de dag van boeking. Voor annuleringen die afwijken van deze voorwaarden gelden de volgende kosten:
a. bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de dag van aankomst: 30% van de reissom plus de reserveringskosten en eventuele premie en poliskosten van de afgesloten annuleringsverzekering;
b. bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste (exclusief) dag vóór de dag van aankomst: 60% van de reissom plus de reserveringskosten en eventuele premie en poliskosten van de afgesloten annuleringsverzekering;
c. bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de dag van aankomst: 90% van de reissom plus de reserveringskosten en eventuele premie en poliskosten van de afgesloten annuleringsverzekering;
d. bij annulering op de dag van aankomst of later: de volledige reissom plus de reserveringskosten en eventuele premie en poliskosten van de afgesloten annuleringsverzekering.
Kijk, het lastige zit vooral in dat jij een bepaalde reis voor ogen had en de reis ongetwijfeld 'anders' gaat zijn door mogelijke maatregelen die nog gelden op het moment dat jij op vakantie bent. Reisorganisatie vind dat waarschijnlijk geen reden om te annuleren, ik vermoed dat die allemaal de seinen op groen gooien zodra hier het 'oranje reisadvies' voor Europa weg is en de vakantielanden weer toeristen ontvangen (in meeste gevallen is dat al zo per half juni / begin juli).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
The_Admin schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:31:
[...]
Reisorganisatie vind dat waarschijnlijk geen reden om te annuleren, ik vermoed dat die allemaal de seinen op groen gooien zodra hier het 'oranje reisadvies' voor Europa weg is en de vakantielanden weer toeristen ontvangen (in meeste gevallen is dat al zo per half juni / begin juli).
Natuurlijk gooien de reisorganisaties de seinen volledig op groen, waarom zouden ze dit niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Heeft een reisorganisatie ook een soort verplichting om beloftes na te komen van een vakantie, of is de enige verplichting dat ze je krijgen op plek van bestemming? Als je adverteert met een hotel met zwembad, uitgebreid ontbijt, eventueel animatie etc etc maar als je aankomt blijkt dat niets van dit alles mogelijk is.. wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:31:
Heeft een reisorganisatie ook een soort verplichting om beloftes na te komen van een vakantie, of is de enige verplichting dat ze je krijgen op plek van bestemming? Als je adverteert met een hotel met zwembad, uitgebreid ontbijt, eventueel animatie etc etc maar als je aankomt blijkt dat niets van dit alles mogelijk is.. wat dan?
Dan hangt het er van af wat er daadwerkelijk zwart op wit is toegezegd...
Dat er mooie foto's bijstaan zegt niets...

En dan ga je waarschijnlijk zien dat er vanuit de organisatie er erg weinig op papier staat, omdat alles afhankelijk is van allerlei factoren (elk los ding kan uitvallen, als er een auto het zwembad inrijdt dan gaat het zwembad ook dicht).

Uitgebreid ontbijt is zo'n heerlijk twistpunt, want wat is dit?
Animatie is ook altijd leuk, je hebt professionele animatie en je hebt wat buurtgenoten die de boel komen animeren, het is alletwee animatie en toch is het ook weer iets anders...

Maar in principe is het zo dat je dan ter plekke kan gaan klagen en dat er aan de hand van de klacht(en) restitutie of iets anders geregeld wordt.

Maar vanuit NL kan je er in principe niets mee, aangezien dit soort dingen echt per dag kunnen (en zullen) veranderen. Je moet dan echt ter plekke zijn en dan heb je al een "slechte" vakantie...

Maar in wezen is dit niets wat met corona te maken heeft, dit kan altijd gebeuren en hier val je dus onder de standaard regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:31:
Veel van de nu geplande reizen zouden normaliter op grond van Artikel 509:3 opgezegd kunnen worden.

Onverminderd lid 1 en lid 2 heeft de reiziger, indien zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de pakketreis of voor het personenvervoer naar de bestemming, het recht de pakketreisovereenkomst vóór het begin van de pakketreis zonder betaling van een beëindigingsvergoeding te beëindigen.

Het is overduidelijk dat er op alle plaatsen van bestemming nu omstandigheden zijn die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis.

Maar...

Juist omdat deze omstandigheden zich nu overal voordoen zal het artikel mijns inziens nu geen grond zijn om van een reis af te (kunnen) komen.

Afgelopen weekend was er een debat tussen een rechter en een advocaat op de radio. De advocaat hekelde de verslechterde omstandigheden in de rechtbank en de rechtspraak vergeleken met de tijd voor Corona. De rechter bracht daar tegenin dat die vergelijking nu mank gaat. Je kunt de huidige situatie simpelweg niet meer vergelijken met die van voor Corona, en er zijn wat hem betreft ook geen 'oude rechten' waarop iemand nu een beroep zou kunnen doen.

Als rechters al zo over de eigen beroepsgroep denken, verwacht ik niet dat ze voor procederende reizigers andere normen gebruiken. De reizen zoals ze de komende periode uitgevoerd zullen worden is het beste wat men er op dit moment van kan maken.

Nee, het is niet zo onbezorgd en luxueus als tot vorig jaar, maar dat is nu dan ook onmogelijk. De beloftes die tot begin dit jaar werden gemaakt kunnen door Corona niet meer worden waargemaakt.

Maar... dan nog een maar...

Als ik nu op de diverse sites van reisorganisaties kijk naar het hotel waar ik naartoe zou gaan wordt er met geen woord gerept over Corona. Er wordt vrolijk geadverteerd met het buffet en allerhande andere voorzieningen waarvan we nu al weten dat ze niet beschikbaar zullen zijn. Dat is dan mijns inziens wel weer misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij hebben een pakketreis naar Noorwegen midden juli, maar als ik op consuwijzer.nl kijk, zou het mogelijk moeten zijn om te annuleren.
Ik heb een pakketreis geboekt. Mag ik kosteloos annuleren als de bestemming onveilig wordt?
Volgens de wet mag u uw pakketreis dan kosteloos annuleren. U moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van uw bestemming niet meer veilig is. Dat kunt u bijvoorbeeld doen met een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken of van het Calamiteitenfonds. Het ministerie werkt met kleurcodes. Zowel bij code rood als bij code oranje raadt het ministerie vakantiereizen af. Het Calamiteitenfonds kan een situatie beoordelen als calamiteit. In al deze gevallen hebt u een goed argument om aan te tonen dat het gebied onveilig is.
Volgens de site visitnorway.nl kan de reis sowieso niet doorgaan:
Op 15 juni zal de Noorse overheid beslissen of de grenzen al dan niet open gaan voor reizigers uit de Noordse landen. Op 20 juli komt er verder een beslissing of reizigers uit andere nabijgelegen landen überhaupt naar Noorwegen zullen kunnen afreizen deze zomer.
https://www.visitnorway.n...in-noorwegen/coronavirus/

Aan de verzekeringsmaatschappij heb je ook niks, die hebben ineens ook hun voorwaarden aangepast om een voucher of omboeken als valide alternatief te zien bij een negatief reisadvies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Gomez12 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Dan hangt het er van af wat er daadwerkelijk zwart op wit is toegezegd...
Dat er mooie foto's bijstaan zegt niets...
In het geval van TUI waar wij geboekt hebben is het wel zwart op wit. Je krijgt een PDF in de mail met informatie over je hotel of appartement met letterlijk de voorzieningen. Als daarin ernstig gesneden is mogen ze dat wel duidelijk melden. Maar zoals hieronder al wordt aangegeven:
Gomez12 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:45:

Als ik nu op de diverse sites van reisorganisaties kijk naar het hotel waar ik naartoe zou gaan wordt er met geen woord gerept over Corona. Er wordt vrolijk geadverteerd met het buffet en allerhande andere voorzieningen waarvan we nu al weten dat ze niet beschikbaar zullen zijn. Dat is dan mijns inziens wel weer misleiding.
Daar ben ik het mee eens. Laat ze dan op z'n minst een melding maken met "let op, beleving kan ernstig anders zijn in werkelijkheid" of iets dergelijks :')

[ Voor 16% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 27-05-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:06
Mijn e-mail en het telefonisch contact hebben geholpen. Krijg nu slechts een kleine voucher van 203 euro (beetje vaag verhaal maar prima) en krijg het overige bedrag, 2300 euro, binnen nu en twee weken terug gestort op de rekening. Weet 95% zeker dat dit ook gaat gebeuren.

De €300 die we aan het hotel op bali hebben betaald voor een kamer upgrade zijn we kwijt. Al met al dus 300 kwijt, 200 in een voucher en 2300 terug. Op zich niet verkeerd lijk mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb net contact gehad met onze reisorganisatie, heb reis nog kunnen annuleren. Ben enkel de aanbetaling a 120 euro kwijt. Dit jaar maar in Nederland op vakantie. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou met een vriend van mij een rondreis maken door Finland, Noorwegen, Sweden en terug naar Finland
Wij hebben een vliegreis geboekt voor 12 juli (in januari geboekt) en vliegen op Helsinki. Verder hebben we nog niets geboekt, (auto, Hotels, ferries) dat hebben we uitgesteld doordat er veel onduidelijkheid was of het door zou kunnen gaan

Echter ik moet zeggen dat het nu met nog 7 weken nog steeds onduidelijk is of dit door kan gaan en of we deze vlucht kunnen cancelen met geld retour. (Een voucher heeft niet de voorkeur, want het is maar de vraag of wij weer gaan, of weer gaan vliegen met deze maatschappij, etc)

Noorwegen: geen internationale reizen tot 20 augustus voor vakantie
vanaf 15 juni mogelijk reizen toegestaan vanuit Scandinavische landen, maar of dit om ingezetenen gaat of ook bezoekers aan die landen is mij niet geheel duidelijk

Zweden to 15 juni geen non-essential reizen naar Zweden. Inwoners van zweden zelf wordt tot 15 juli af geraden internationaal te reizen

Finland ook tot 15 juni alleen noodzakelijk reizen, over de periode er na moet nog een besluit worden genomen

Voor Finland en Sweden moeten we nog 1-3 weken wachten voor er duidelijkheid komt en ik zou liever nu annuleren en andere plannen gaan maken

De vraag is nu, gezien dat ik een losse vlieg reis heb geboekt naar Finland, kan ik mij beroepen of het feit dat Noorwegen dicht is en ik een deel van mijn reis niet kan maken om te annuleren met geld retour?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
jeanj schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:59:
Ik zou met een vriend van mij een rondreis maken door Finland, Noorwegen, Sweden en terug naar Finland
Wij hebben een vliegreis geboekt voor 12 juli (in januari geboekt) en vliegen op Helsinki. Verder hebben we nog niets geboekt, (auto, Hotels, ferries) dat hebben we uitgesteld doordat er veel onduidelijkheid was of het door zou kunnen gaan

Echter ik moet zeggen dat het nu met nog 7 weken nog steeds onduidelijk is of dit door kan gaan en of we deze vlucht kunnen cancelen met geld retour. (Een voucher heeft niet de voorkeur, want het is maar de vraag of wij weer gaan, of weer gaan vliegen met deze maatschappij, etc)

Noorwegen: geen internationale reizen tot 20 augustus voor vakantie
vanaf 15 juni mogelijk reizen toegestaan vanuit Scandinavische landen, maar of dit om ingezetenen gaat of ook bezoekers aan die landen is mij niet geheel duidelijk

Zweden to 15 juni geen non-essential reizen naar Zweden. Inwoners van zweden zelf wordt tot 15 juli af geraden internationaal te reizen

Finland ook tot 15 juni alleen noodzakelijk reizen, over de periode er na moet nog een besluit worden genomen

Voor Finland en Sweden moeten we nog 1-3 weken wachten voor er duidelijkheid komt en ik zou liever nu annuleren en andere plannen gaan maken

De vraag is nu, gezien dat ik een losse vlieg reis heb geboekt naar Finland, kan ik mij beroepen of het feit dat Noorwegen dicht is en ik een deel van mijn reis niet kan maken om te annuleren met geld retour?
Je hebt enkel een vliegticket gekocht voor een vlucht naar Helsinki?

Dan is er daarvoor geen enkele vorm van restitutie mogelijk als er tegen die tijd gewoon naar Helsinki gevlogen kan worden. De enige verplichting die de luchtvaartmaatschappij heeft is om jullie naar Finland te brengen.

Ze zijn niet verantwoordelijk of aansprakelijk indien wat je daar van plan was te doen geen doorgang kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:14
alexbl69 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:53:
[...]

Nope, dan krijg je een incassobureau op je dak.
Niet bij alle; bij ons reisburo gaven ze aan dat het niet betalen van de 2e termijn het automatisch een annulering wordt.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

Ik heb een SNS reisverzekering maar die gaan we toch maar eens opzeggen want dit soort krom gebeuren trek ik slecht:
https://www.snsbank.nl/pa...-sns-reisverzekering.html

1. Voor mijn reisbestemming geldt een negatief reisadvies of een reisverbod. Daarom wil/kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsverzekering? 
Nee, je bent met de annuleringsverzekering helaas niet verzekerd voor schade als gevolg van een negatief reisadvies of een reisverbod, ongeacht welk land. In de voorwaarden bij de annuleringsdekking (pagina 16, 1.4) staat bij welke gebeurtenissen annulering gedekt is. Een negatief reisadvies staat hier niet tussen. Wij adviseren je om contact op te nemen met zijn reisorganisatie.

3. Voor mijn vakantiebestemming geldt een negatief reisadvies. Ben ik verzekerd onder mijn reisverzekering als ik toch naar mijn vakantiebestemming ga?
Wij adviseren je om contact op te nemen met dereisorganisatie om de mogelijkheden tot omboeken te bespreken. Besluit u om toch te gaan, ondanks het negatief reisadvies? Dan is schade als gevolg van de reden van het negatief reisadvies, niet gedekt. Dit komt omdat het geen onzekere/onvoorziene gebeurtenis is, wat de grondslag is van de verzekering. Andere schade is wel gedekt, volgens de reguliere voorwaarden
Nu zou je kunnen zeggen had de voorwaarden beter gelezen maar dit leek mij zo'n vanzelfsprekendheid dat ik daar niet naar gekeken heb. Wel tot welke graad familie je verzekerd bent. Wat is het nut van zo'n verzekering dan nog.

Overigens is oranje een negatief reisadvies?

Want net gevraagd aan SNS via WA maar die draaien er om heen:
Kijk in de voorwaarden dan zie je wanneer je verzekerd bent, de definitie van negatief reisadvies weet ik niet.
Ze sluiten het op hun website dus wel uit maar geven vervolgens niet duidelijk aan wat een negatief reisadvies is.
Vervolgvraag gesteld wat zij als negatief reisadvies zien krijg ik dit antwoord:
Wij zien het echt als een negatief reisadvies, als het zo wordt vermeld.
Op dit moment zijn veel grenzen gesloten. Wordt je nu op vakantie ziek door corona, en ir is al sprake van besmetting in dat land, dan ben je hiervoor niet verzekerd.
Hier kom je dus niets verder mee :') . Nu maar gevraagd welke code van Buitenlandse zaken ze als negatief reisadvies zien. Want de hele wereld is besmet.

Het betreft gelukkig alleen een vlucht naar Malta eind juni. Dus financieel kom ik er wel overheen maar de onduidelijkheid in de antwoorden tov van hun stelligheid dat het niet verzekerd is want corona, maakt het een onbetrouwbare bende. Ze definiëren negatief reisadvies niet.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
krijg net een mailtje van TUI, we krijgen een voucher voor de door ons betaalde reissom. De pagina verwijst nog naar reizen tot 18 juni, maar wij vertrokken de 19e. Dus blijkbaar is die pagina nog niet geupdate.

Ik had niets betaald nog, geen aanbetaling gedaan (hoefde niet). Dus ik ben benieuwd of ik een voucher ter waarde van 0 euro krijg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik ga nu annuleren bij Alitalia. Ik vind een voucher prima. Viel me wel op dat zij ook geen geld teruggeven, maar alleen een voucher geven. DE EU tikt her en der op de vingers, maar dit staatsbedrijf is de dans ontsprongen zo te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 28-05-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@PWM komt toch wel op bij jou ;-) dat maakt het makkelijker.
Net als voor mij, aangezien wij niet hoefden aan te betalen, en we nu pas 3 weken van tevoren hoefden te betalen.

En toevallig dat we nu bijna exact 3 weken van tevoren zitten. Ze wachten echt tot het laatste moment blijkbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
Waah schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:55:
krijg net een mailtje van TUI, we krijgen een voucher voor de door ons betaalde reissom. De pagina verwijst nog naar reizen tot 18 juni, maar wij vertrokken de 19e. Dus blijkbaar is die pagina nog niet geupdate.

Ik had niets betaald nog, geen aanbetaling gedaan (hoefde niet). Dus ik ben benieuwd of ik een voucher ter waarde van 0 euro krijg ;-)
Hier in hetzelfde schuitje.
Zou op 3 juli vertrekken via TUI, nog niet geannuleerd.
Uiterste betaal datum naar 12 juni.
Heb al een reminder voor 8 juni in de agenda gezet om de betaling te gaan opschorten mocht TUI het niet voor die tijd hebben geannuleerd.
Pagina: 1 ... 18 ... 26 Laatste