Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49
Roadman schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:49:
[...]

Dat is de uitleg van TUI.
Maar dat is echt niet zoals de EC het heeft bedoelt met die uitspraak.
Een hoop mensen een beetje een plaat voor de kop lijkt het?
SGR heeft 80.000.000 in kas.
Er staat in Nederland 1.500.000.000 uit aan vouchers.

Dan kan je wel gaan schermen met je rechten en "wettelijke rente van 2%" _O-
maar hoe denk je dat je dat geld gaat krijgen als ze failiet gaan dan.
En het is niet alsof je vanaf nu nooit meer op vakantie gaat lijkt me, dus die voucher kan je volgend jaar toch gewoon gebruiken? Of heeft iedereen opeens nu het geld dat tot voor kort gewoon weg was (want uitgegeven aan vakantie) nodig :?

Ik heb zelf een voucher van KLM van tickets naar Japan in maart. 15% eroverheen is prima, boek ik ergens in oktober wel voor volgend jaar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
SGR heeft geen 80 miljoen in kas. Dat zijn cijfers uit het jaarverslag van 2018 en in 2019 zijn Thomas Cook en Neckermann op de fles gegaan. Reken maar dat er een stuk minder in zit inmiddels.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Prima, nog minder dan, maakt het geschreeuw om geld terug alleen maar onnozeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

matthijst schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:27:
[...]

Of heeft iedereen opeens nu het geld dat tot voor kort gewoon weg was (want uitgegeven aan vakantie) nodig :?
Weet je wat een vakantie kost met 4 personen? Goed, en weet je ook dat de zomervakantie niet doorgaat? Dan begrijp je denk ik wel dat ik niet echt geld heb om nog een zomervakantie te regelen (in eigen land).
Ik heb dus al 2 vakanties betaald.

Ga je toch niet op vakantie?
Ja, das lekker schofterig. Reisbureaus zitten op MIJN centen en weigeren terug te betalen, en dan ben ik diegene die maar moet schikken?

Ga je toch een andere keer op vakantie met je voucher?
Je hebt de prijsverschillen al gezien? Dezelfde vakantie in september is 700 1100 euro duurder, en hoe langer dit gezeik duurt, hoe meer geld ik moet gaan bijleggen voor dezelfde vakantie.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:02
St@m schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Weet je wat een vakantie kost met 4 personen? Goed, en weet je ook dat de zomervakantie niet doorgaat? Dan begrijp je denk ik wel dat ik niet echt geld heb om nog een zomervakantie te regelen (in eigen land).

Ga je toch niet op vakantie?
Ja, das lekker schofterig. Reisbureaus zitten op MIJN centen en weigeren terug te betalen, en dan ben ik diegene die maar moet schikken?

Ga je toch een andere keer op vakantie met je voucher?
Je hebt de prijsverschillen al gezien? Dezelfde vakantie in september is 700 euro duurder, en hoe langer dit gezeik duurt, hoe meer geld ik moet gaan bijleggen voor dezelfde vakantie.
Jij kiest dus voor het alternatief. Iedereen geld terug, oftewel 80 miljoen (waarschijnlijk minder) / 1,5 miljoen reizigers = ~53 euro terug :+

Laten we niet dit soort aannames maken, zeker niet met zo'n smiley, dan ontlok je de confrontatie.

Heel vervelend ja, maar dan inderdaad maar een jaartje géén vakantie. Zou voor heel veel Nederlanders helemaal niet zo'n slechte reminder zijn dat er miljoenen mensen in Nederland überhaupt niet op vakantie kunnen...

Als je die 700 euro extra teveel vind, dan houd het inderdaad even op. Géén vakantie dit jaar. Volgend jaar krijg je je geld gewoon terug als je niets boekt. En ook zonder dat geld heb je dan wel genoeg geld om een vakantie te boeken. Dat geld had je immers anders op vakantie al opgemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 17-05-2020 14:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Waah schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Jij kiest dus voor het alternatief. Iedereen geld terug, oftewel 80 miljoen (waarschijnlijk minder) / 1,5 miljoen reizigers = ~53 euro terug :+
Ik kies voor het alternatief dat ik mijn geld terug krijg. Garanties zijn garanties. En anders hoop ik dat al die organisaties bloedend failliet gaan.

Maak een TR als je vind dat iemand zich niet aan discussie regels houdt, maar ga niet zelf de confrontatie zoeken.
Als je die 700 euro extra teveel vind, dan houd het inderdaad even op. Géén vakantie dit jaar. Volgend jaar krijg je je geld gewoon terug als je niets boekt. En ook zonder dat geld heb je dan wel genoeg geld om een vakantie te boeken. Dat geld had je immers anders op vakantie al opgemaakt.
1100 euro inmiddels. Nee inderdaad, geen vakantie dus dit jaar als de organisaties zich niet aan de wet blijven houden.
En 2 mooie aannames in je post..
Dat ik mijn geld volgend jaar wel terug krijg.. want wat gaat er precies veranderen dan?
En dat ik wel geld heb om op vakantie te gaan.. die moet ik toch ook boeken :? Ik heb niet oneindig geld ofzo. 7(8)7

Gewoon de stuitende arrogantie om je niet aan de wet te houden en nog gesteund worden door de minister president, en er nog mee wegkomen ook. Maar als ik me niet aan de wet hou ben ik de sjaak.

[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 17-05-2020 14:04 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 17:30
Een artikel dat ik vond in de liveblog op site van de VRT-nieuwsdienst.
Sunweb gaat expliciet in tegen richtlijn Europese Commissie: “Reizen terugbetalen is financieel onhaalbaar”
Sunweb geeft expliciet aan dat het voorlopig geen reizen zal terugbetalen die geannuleerd werden door de coronacrisis. Nochtans heeft de Europese Commissie deze week aangestipt dat zo’n terugbetaling een recht is. Maar dat is “op dit moment financieel onhaalbaar voor de sector”, zegt Sunweb. “Dit zal onherroepelijk tot faillissementen leiden waarbij uiteindelijk de reiziger het grootste slachtoffer is. Sunweb Group blijft daarom vasthouden aan vouchers (een bon, red.) in het belang van de reizigers, waarbij de aanbevelingen vanuit de Europese Commissie in acht worden genomen.”

Ook minister van Economie Nathalie Muylle (CD&V) pleit ervoor om eerst met een vouchersysteem te werken, die na een jaar kunnen worden omgezet in een terugbetaling. “De sector onderzoekt daarom momenteel, in samenwerking met minister van Economie en Consumenten Nathalie Muylle, welke respons zij zullen geven richting Europese Commissie over het gebruik van de vouchers en de verlenging ervan na 20 juni”, zegt Sunweb. Daarnaast meldt de reisorganisatie dat reizigers hun reis tot 31 augustus kunnen omboeken, ook als die nog niet werd geannuleerd.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:41
Maar die vouchers zijn in principe ook niets waard. Het bedrag wat ze nu al hebben ontvangen moet ergens zijn (1.5 miljard, wordt hierboven ergens genoemd). maar niet bij de operators, is dus blijkbaar weg, want ze kunnen het niet terugbetalen.

Als dat geld weg is, hoe gaan ze daar dan over een paar maanden (of over een jaar) wel de reis van betalen? Of het bedrag terugbetalen? Oftewel: dan gaan ze volgend jaar failliet. En de SGR heeft dan nog steeds te weinig geld om iedereen terug te betalen. Laat ze dan de pijn nu maar nemen, want uiteindelijk gaat het de belastingbetaler het toch op moeten hoesten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
XWB schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:30:
[...]

Hoezo klantvriendelijk :') en ook die termijn "binnen 12 maanden" :') Een toko om niet snel te vergeten!
Ze vallen onder de Sunweb group. Sunweb heeft dezelfde melding. Dus alles wat met die toko te maken heeft gewoon voortaan vermijden.
Op de Nederlandse markt is de Sunweb Group actief met de merknamen Sunweb, Eliza was here, GOGO, Beachmasters, Bizztravel, Husk, X-travel, Sudtours en Primavera Reizen. In België worden vakanties verkocht onder de merknamen Sunweb, Eliza was here en Skikot.
Gomez12 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:39:
Ho wacht even, je ontbindt helemaal niets (want dan heb jij geen vordering meer), de touroperator ontbindt...
Interessant want Sunweb was heel duidelijk dat ik een voucher kreeg die NIET SGR gedekt was voor de vakantie waarvan wij er 1 dag op hadden zitten en toen naar huis moesten komen. En voor het resterende bedrag kregen wij een voucher die NIET SGR gedekt was.
De vakantie die van te voren was geannuleerd was wel SGR gedekt.
Dat was voor mij ook een van redenen om dat gewoon maar mijn geld terug te vragen voor de niet door SGR gedekte voucher.
Maar zou me niets verbazen als Sunweb hier ook gewoon weer mee aan de wandel is gegaan en hun eigen voorwaardes heeft bedacht. Ik zou me echt kapot schamen als ik voor Sunweb zou werken.....

@matthijst @Waah In dit topic zijn er al legio voorbeelden voorbij gekomen waarom mensen graag hun geld terug willen ipv een voucher. De belangrijkste is uiteraard dat een reisorganisatie dit wettelijk verplicht is. Als we met de wet maar een loopje gaan nemen omdat het ff niet uitkomt is het hek van de dam. Daarnaast de nare en arrogante houding die zegt "dan span je maar een rechtzaak aan"
Maar goed daarnaast een aantal voorbeelden:
- Je hebt toevallig bij die organisatie een hele goede deal gevonden maar was niet van plan volgend jaar daar ook te boeken
- Je hebt voor volgend jaar al andere plannen/boekingen/afspraken staan
- Je vrouw gaat over een half jaar bevallen en die backpack toch door thailand met een baby van een half jaar is niet chill
- In mijn geval heb ik een dubbele boeking gedaan omdat Sunweb zelf aangaf dat ik mijn geld terug zou krijgen (dat was van voor de vouchers) waardoor ik een andere vakantie heb geboekt. Dat geld krijg ik dus niet terug en nu heb ik dubbele kosten gemaakt
- Mensen zijn intussen ontslagen en kunnen het geld goed gebruiken
- Een ondernemer (restaurant/sportzaak?) mag niet open en kan dat geld nu goed gebruiken
- Huwelijksreis van 8000 euro bijv wat gewoon niet echt goed meer uitkomt een jaar later. Daarnaast is het gewoon van jou want de dienst is niet geleverd en kan me voorstellen dat je niet echter lekker zit als je weet dat je die 8k gewoon kwijt kan zijn. Het is niet dat het een paar honderd euro is zeg maar dan is het over het algemeen niet zo'n probleem. Voor de meeste is 8k heel veel geld.
- Familie vakantie met opa en oma dit jaar maar volgend jaar wellicht niet meer

En nogmaals. De meeste vinden een voucher een prima idee en alternatief. Ikzelf heb ook een voucher geaccepteerd. Maar ik heb er dus 2 waarvan er ook nog is 1 niet SGR gedekt is. En die 2e is door het liegen van Sunweb omdat ze mijn geld terug hebben toegezegd en later zeggen he dikke doei je zoekt het maar uit. Daarnaast zijn de voorwaardes voor een hoop ongunstig door bijv periodes waarin je kan reizen (max een jaar), als je je geld terug gaat vragen aan het einde van de looptijd duurt het alsnog een jaar voor je je geld terug hebt (dus 2 jaar totaal), organisaties brengen kosten in rekening en zo zijn er nog wel meer redenen waarom dit niet zomaar ff een"ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen dan ga je toch volgend jaar op vakantie".
Het heeft allemaal nogal wat voeten in de aarde van bedrijven die de wet bewust overtreden tot mensen die ook getroffen zijn door de corona en dat geld nu hard kunnen gebruiken tot het schofterige optreden van reisorganisaties tov klanten etc.
alexbl69 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:28:
Met verschillende hotels waar ik vaker kom heb ik al direct contact gehad in het verleden om de 'booking-fee' te ontlopen. Zij blij, ik blij. Ga vanaf nu al m'n reizen zo boeken en ga dus ook niks doen met de vouchers die ik heb gekregen, behalve wachten tot het vehikel wellicht tzt vervalt en ik m'n centen terug krijg. Maar daar ga ik eerlijk gezegd niet meer vanuit. Die centen zijn foetsie. Leergeld.
Ik zit er precies zo in. Vaak was het wel zo makkelijk want dan had je de reis, overnachtingen en activiteiten lekker makkelijk bij 1 organisatie en hoefde je niets uit te zoeken etc (en vaak voor een leuke prijs want massa inkoop etc). Maar ben idd wel klaar met dit soort toko's nu.

[ Voor 92% gewijzigd door thewizard2006 op 17-05-2020 11:38 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:15
Poltergeist schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:53:
Maar die vouchers zijn in principe ook niets waard. Het bedrag wat ze nu al hebben ontvangen moet ergens zijn (1.5 miljard, wordt hierboven ergens genoemd). maar niet bij de operators, is dus blijkbaar weg, want ze kunnen het niet terugbetalen.

Als dat geld weg is, hoe gaan ze daar dan over een paar maanden (of over een jaar) wel de reis van betalen? Of het bedrag terugbetalen? Oftewel: dan gaan ze volgend jaar failliet. En de SGR heeft dan nog steeds te weinig geld om iedereen terug te betalen. Laat ze dan de pijn nu maar nemen, want uiteindelijk gaat het de belastingbetaler het toch op moeten hoesten...
Dit dus.

Zonder overheidshulp is de branche ten dode opgeschreven. De marges zijn zo flinterdun en de cash-huishouding is zo beroerd dat ze het nooit zullen trekken om volgend jaar al die vouchers te kunnen verzilveren.

De prijzen zullen dus als een dolle stijgen, waardoor nog meer mensen de hotels en appartementencomplexen rechtstreeks zullen gaan benaderen waarmee ze wel normale prijzen krijgen.

Doe normaal m'n meeste reizen via booking, waarbij ik bijbetaal voor de mogelijkheid om tot kort voor vertrek te kunnen annuleren. Boek je één keer via een reisbureau krijg je dit gezeik :).

Met verschillende hotels waar ik vaker kom heb ik al direct contact gehad in het verleden om de 'booking-fee' te ontlopen. Zij blij, ik blij. Ga vanaf nu al m'n reizen zo boeken en ga dus ook niks doen met de vouchers die ik heb gekregen, behalve wachten tot het vehikel wellicht tzt vervalt en ik m'n centen terug krijg. Maar daar ga ik eerlijk gezegd niet meer vanuit. Die centen zijn foetsie. Leergeld.

Dan inderdaad liever dat de boel nu volledig klapt voordat die verrotte bedrijfstak volgend jaar nog meer consumenten in haar val meesleurt. Van de overheid hoeven de consumenten immers geen bescherming te verwachten.

Als je vind dat iemand zich niet aan de discussieregels houdt maak dan een TR, maar ga niet zelf de confrontatie zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 17-05-2020 14:05 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
thewizard2006 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:58:
Ik zit er precies zo in. Vaak was het wel zo makkelijk want dan had je de reis, overnachtingen en activiteiten lekker makkelijk bij 1 organisatie en hoefde je niets uit te zoeken etc (en vaak voor een leuke prijs want massa inkoop etc). Maar ben idd wel klaar met dit soort toko's nu.
Hoteleigenaren zijn altijd bereid om booking te omzeilen. Ze vragen steeds meer (2 jaar geleden iets van 15%) en ze mogen van booking absoluut niet buiten hun om werken, hoewel zo'n verbod wettelijk niet is toegestaan. Maar wat wil je eraan doen als je lager komt in de booking ranking?

Heb inmiddels redelijk wat hotels en appartementen gezien en we zijn ook nog eens vrij honkvast qua vakantiebestemming :). Booking hebben we dus niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
St@m schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Tsja, ik ook twee, zomer naar Amerika wordt 'm ook niet.
Maar het is gewoon niet realistisch om te denken dat je nu je geld terug kunt krijgen.

Het is niet de bedoeling om zo onderling de confrontatie te zoeken, de rest van deze onderling vete is dan ook verwijderd.

[ Voor 82% gewijzigd door defiant op 17-05-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
thewizard2006 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:58:
[...]
Maar goed daarnaast een aantal voorbeelden:
Ik snap dat die er zijn, maar als je op vakantie was gegaan was je dat geld toch ook kwijt. Plus een paar duizend extra voor kosten ter plaatse.
Dus al die "kunnen dat geld goed gebruiken" argumenten vind ik nogal suf.
Het heeft allemaal nogal wat voeten in de aarde van bedrijven die de wet bewust overtreden tot mensen die ook getroffen zijn door de corona en dat geld nu hard kunnen gebruiken tot het schofterige optreden van reisorganisaties tov klanten etc.
ja, maar wat is het alternatief dan? Ideaal iedereen zijn geld terug en dan alle accomodaties failliet laten gaan schijnbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Het is niet de bedoeling om zo onderling de confrontatie te zoeken, de rest van deze onderling vete is dan ook verwijderd.

[ Voor 90% gewijzigd door defiant op 17-05-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28

Yucon

*broem*

Azer schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:18:
[...]

Volgens mij is het gewoon Sunweb met een ander naampje erop geplakt en een hippe marketingstrategie er overheen.
Reden temeer om die hippe marketingstrategie niet te grabbel te gooien door er direct keihard in te duiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Laten we met zijn alle niet vergeten dat de sgr een stichting is die gewoon failliet kan gaan. Het is geen overheidsorganisatie!!

Mensen zijn hier gewoon aan het oproepen tot een soort van bankrun met als gevolg dat het hele systeem in elkaar dondert en heel veel mensen kunnen fluiten naar hun geld.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:19
Hebben jullie ervaring met het annuleren van een annuleerbare parkeerplaats op de luchthaven? In dit geval gaat het om een annuleerbare boeking waarvoor ik destijds extra betaald heb. Het premium package zeg maar. Het parkeerbedrijf geeft nu echter niet thuis en zegt dat door veranderde omstandigheden de voorwaarden aangepast zijn, en ik nu geen recht meer zou hebben op teruggave van mijn aankoopbedrag bij annulering. Een voucher of tegoed wil ik niet. De voorwaarden van het moment van boeken zijn toch nog steeds van toepassing op die boeking lijkt mij? Bovendien heeft het parkeerbedrijf de veranderde voorwaarden nooit gecommuniceerd. De aankoop is voldaan met PayPal, maar valt helaas net buiten de 180 dagen aankoopverzekering.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
Napsju schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:11:
Hebben jullie ervaring met het annuleren van een annuleerbare parkeerplaats op de luchthaven? In dit geval gaat het om een annuleerbare boeking waarvoor ik destijds extra betaald heb. Het premium package zeg maar. Het parkeerbedrijf geeft nu echter niet thuis en zegt dat door veranderde omstandigheden de voorwaarden aangepast zijn, en ik nu geen recht meer zou hebben op teruggave van mijn aankoopbedrag bij annulering. Een voucher of tegoed wil ik niet. De voorwaarden van het moment van boeken zijn toch nog steeds van toepassing op die boeking lijkt mij? Bovendien heeft het parkeerbedrijf de veranderde voorwaarden nooit gecommuniceerd. De aankoop is voldaan met PayPal, maar valt helaas net buiten de 180 dagen aankoopverzekering.
Ja de voorwaarden zoals aangegaan bij boeking zijn geldig. Of je ze ook wilt incasseren moet je zelf beslissen.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Waar is het geld gebleven dat mensen hebben betaald aan de reisorganisaties? Krijgen deze organisaties geen geld terug van accommodaties en/of vluchtmaatschappijen? Ze hebben natuurlijk niet dezelfde bescherming die wij als consument wel hebben. Is er iemand die weet hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
Azer schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:15:
Waar is het geld gebleven dat mensen hebben betaald aan de reisorganisaties? Krijgen deze organisaties geen geld terug van accommodaties en/of vluchtmaatschappijen? Ze hebben natuurlijk niet dezelfde bescherming die wij als consument wel hebben. Is er iemand die weet hoe dit zit?
Zoals je al zegt geen bescherming, organisaties in het buitenland, willen ze hun geld terug dan moeten ze gaan procederen.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 19:19
Meestervisser schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:14:
[...]

Ja de voorwaarden zoals aangegaan bij boeking zijn geldig. Of je ze ook wilt incasseren moet je zelf beslissen.
Goeie nickname :)

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
Niet de echte :+ :+ :+ heb me ooit aangemeld om iemand juridisch advies te geven, alles was bezet dus maar gekozen voor een lokale held.

Niet de echte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Napsju schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:11:
De voorwaarden van het moment van boeken zijn toch nog steeds van toepassing op die boeking lijkt mij?
Meestervisser schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:14:
[...]
Niet per se, hangt af van wat er in die voorwaarden staan? Zie bv. https://www.consuwijzer.n...vast/algemene-voorwaarden

Let op of aan de drie voorwaarden is voldaan, met name de eerste: staat in de AV waar je mee akkoord ging, dat die AV kunnen wijzigen? Stond er dat je dan bijv. recht hebt op ontbinden? Dan mag het alsnog en wil je je geld terug.

Of je wilt incasseren etc. moet je zelf beslissen. Ik kan me niet voorstellen dat de rechter een dergelijke eenzijdige wijziging acceptabel vindt. Maar vragen aan de rechter kost.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
F_J_K schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:22:
[...]

[...]

Niet per se, hangt af van wat er in die voorwaarden staan? Zie bv. https://www.consuwijzer.n...vast/algemene-voorwaarden

Let op of aan de drie voorwaarden is voldaan, met name de eerste: staat in de AV waar je mee akkoord ging, dat die AV kunnen wijzigen? Stond er dat je dan bijv. recht hebt op ontbinden? Dan mag het alsnog en wil je je geld terug.

Of je wilt incasseren etc. moet je zelf beslissen. Ik kan me niet voorstellen dat de rechter een dergelijke eenzijdige wijziging acceptabel vindt. Maar vragen aan de rechter kost.
Een wijziging die eigenlijk het complete product veranderd bij een kortlopende overeenkomst daarmee hoeft de ondernemer niet aan te komen bij de rechter.

Ik durf ondanks alle mitsen en maren heel zeker te stellen dat hij recht heeft op ontbinding en geld terug.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Meestervisser schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:15:
[...]

Wat is er nu echt mis met vouchers?? Behalve het autistische gejammer over ik heb recht op teruggave van geld volgens de wet.
Ik heb toch al uitgelegd wat er mis is?
Wat snap je niet? Eenzelfde vakantie kost volgend jaar 1000 euro meer. Nu al in mijn specifieke geval 1100 euro meer in september. Volgend jaar gaat er 'niemand' boeken, want vakanties zijn niet te betalen via een reisbureau. Dus, mensen kiezen voor de optie geld terug.. dezelfde cirkel als nu. Ergo, je krijgt nooit meer je geld terug.
Kun je het beter nu direct proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 08:26

HellBeast

Oh My GoT!

Meestervisser schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:09:
Laten we met zijn alle niet vergeten dat de sgr een stichting is die gewoon failliet kan gaan. Het is geen overheidsorganisatie!!
Wat de SGR doet is een soort van piramidespel. Ze hebben net genoeg geld in kas om 1 klant te dekken, maar bij de tweede is het geld al op. Er zijn buiten de Corona pandemie meer situaties denkbaar dat meerdere reisbureaus failliet zouden kunnen gaan (of kort achter elkaar failliet kunnen gaan). In al die gevallen heeft de SGR dan ook geen nut en is deze in mijn ogen geen volwaardige wettelijke garantie tegen faillissement om de klanten van reisbureaus te compenseren. Waarschijnlijk is het toetreden tot de SGR ook goedkoper dan individueel een verzekering af te sluiten. Dat maakt het ook nog eens een aantrekkelijke partij voor een reisbureau om aan de wettelijke verplichting te voldoen.

Het is inmiddels bekend dat de SGR ook een herverzekering heeft, maar wat dat precies inhoudt is onduidelijk en zullen wij wel nooit te weten komen. De politiek zou dit eens onder de loep moeten nemen, want uiteindelijk is de consument de dupe van deze schijnveiligheid.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:13
HellBeast schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Het is inmiddels bekend dat de SGR ook een herverzekering heeft, maar wat dat precies inhoudt is onduidelijk en zullen wij wel nooit te weten komen. De politiek zou dit eens onder de loep moeten nemen, want uiteindelijk is de consument de dupe van deze schijnveiligheid.
Dat is vrij gangbaar onder verzekeraars. Grote kans dat je andere verzekeringen ook haar risico (deels) elders heeft (her)verzekerd.

https://www.dnb.nl/toezic...-register/WFTHV/index.jsp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

renegrunn schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Dat is vrij gangbaar onder verzekeraars. Grote kans dat je andere verzekeringen ook haar risico (deels) elders heeft (her)verzekerd.

https://www.dnb.nl/toezic...-register/WFTHV/index.jsp
Ja, dat wist ik ook wel. Maar het is niet transparant wat voor klappen de SGR kan opvangen met de herverzekering. Nu zoveel mensen een financieel risico lopen is dat wel relevant/interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:De onderlinge vete en gerelateerde reacties zijn verwijderd.

In deze discussie verschillen de meningen en inzichten nogal, probeer dan juist meer moeite te doen om beargumenteerd en onderbouwd een standpunt in te nemen. Houdt iemand zich niet aan de discussieregels maak dan een TR aan en ga niet zelf de confrontatie zoeken, hierdoor ontspoort het topic alleen maar.

[ Voor 81% gewijzigd door defiant op 17-05-2020 14:49 ]

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Ik lees dat Thomas Cook het faillissement voor het grootste gedeelte zelf heeft betaald d.m.v. een bankgarantie..

Er zijn voor mij nog veel vraagtekens en missende informatie om van de hele situatie een goed beeld te krijgen. Dat is ook wel vreemd in deze situatie. Feitelijk wordt het reisbureau met een voucher een debiteur van jou. Als jij een lening bij een bank aanvraagt, dan word je van top tot teen gecheckt en moet alles van je bekend worden gemaakt. De voucher is voor mensen die de betaling terug willen (en geen nieuwe reis willen boeken) ook gewoon een lening. Dan zou het bestaan van een bankgarantie ook moeten worden vrijgegeven. Misschien dat dit juist in het voordeel van de reisbureaus zou werken. Als je weet dat een bankgarantie (een gedeelte van) een eventueel faillissement zou dekken, dan ben je misschien eerder geneigd om een voucher te accepteren, omdat er minder risico is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:50

crisp

Devver

Pixelated

Azer schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:15:
Onderdeel van de bedrijfsvoering van reisorganisaties is dat ze accommodaties pas achteraf betalen en deze vorderingen dekken met de (aan)betalingen van toekomstige reizigers...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
crisp schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Onderdeel van de bedrijfsvoering van reisorganisaties is dat ze accommodaties pas achteraf betalen en deze vorderingen dekken met de (aan)betalingen van toekomstige reizigers...
Zowel accommodaties als luchtvaartmaatschappijen accepteren geen annuleringen bij bulk reservatie!!! Gereserveerd betekend afnemen. Of dat wettelijk kan valt zeer te betwijfelen.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:04

alienfruit

the alien you never expected

Het vervelende dat veel van deze toko's ook nog gewoon rente krijgen om deze rekeningen. Ik ken een paar reisbureaus die 0.4% rente krijgen. Natuurlijk andere zijn juist geld voor het stallen van het geld.

Ik snap ook niet dat een reisbureau als ze nu geld moeten terug betalen wel failliet gaat en maar over een jaar als mensen geld terug vragen weer niet? Maar goed, ik heb ook een vlucht bij Sunweb lopen maar dan geboekt in VK, hier beschrijven het toch iets anders:
Your financially-protected Refund Credit Note must be redeemed by the expiry date. If you are unable to find and book a suitable holiday within the period, you can request a refund from Sunweb. A cash refund will be transferred by the expiry date.
Based on the EU Package Travel Directive, customers have the right to request a full cash refund to be paid within 14 days of the cancellation date where a holiday is cancelled as a result of “unavoidable and extraordinary circumstances”. However, as organisations are waiting on refunds from their suppliers and do not have the cash to immediately provide these refunds, an alternative solution has been found by offering customers a Refund Credit Note. You do have the right to refuse the Refund Credit Note according to the guidelines set by ABTA. If you do this we will refund you as soon as possible, however, due to the exceptional circumstances the time limit will currently exceed the 14-day window we kindly ask for your understanding.
Hier zeggen ze dus dat moeten wachten op de refunds van de hotels e.d. wat een reinste onzin, dat is toch niet mijn probleem? Ze hebben het hier trouwens niet over dat het een jaar kan duren totdat je je geld terug hebt. Apart.

Blijkbaar is het een positief ding dat ze hier werken met Visa bankpassen (https://www.which.co.uk/n...issing-refund-requests/):
Visa’s guidance to card issuers also states that merchants should process a refund promptly if the cardholder declines to accept credit notes or vouchers for future use. And cardholders do have a dispute right when goods or services are not provided, including due to bankruptcy.

Visa does make an exception where merchants have failed to provide a service due to a government-imposed prohibition because this ‘supersedes Visa rules on dispute rights’. This suggests that Mastercard customers might have more success than Visa customers when making chargeback claims related to coronavirus cancellations.

However, Which? understands that in the example of a flight cancelled because borders are closed, customers will still have a dispute right under both Visa and Mastercard, because the EU-wide rules around refunds essentially override the government prohibition.

Similarly, Visa has said that cardholders trying to get money back for ticketed events don’t have to accept a new date or vouchers, even where the event was cancelled due to the government ban on public events.
Morgen maar eens de bank bellen :)

[ Voor 28% gewijzigd door alienfruit op 17-05-2020 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
alienfruit schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:04:

Ik snap ook niet dat een reisbureau als ze nu geld moeten terug betalen wel failliet gaat en maar over een jaar als mensen geld terug vragen weer niet?
Ik snap dat ook niet helemaal. Ze zouden dan hun prijzen omhoog moeten gooien om genoeg winst te maken en dat geld dan vervolgens moeten gebruiken om mensen terug te betalen. Maar de marges waren al niet erg hoog en als ze te duur worden boeken mensen wel losse tickets en accommodaties. Dus hoe zijn ze dan van plan om volgend jaar wel aan dat geld te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

En waarom zou je als benadeelde klant nog bij hun een reis willen boeken? Normaal als ik slecht wordt behandeld als consument dan ga ik ergens anders heen...

Ik vond het ook gek dat je in VK een reis kan boeken die vervolgens onder de SGR valt ipv. de variant hier in het VK 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
HellBeast schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Het is inmiddels bekend dat de SGR ook een herverzekering heeft, maar wat dat precies inhoudt is onduidelijk en zullen wij wel nooit te weten komen.
renegrunn schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Het is toch algemeen bekend dat de SGR een herverzekering heeft voor het risico per consument per schadegeval van boven de 12.500 euro? Dus als je voor 15k geboekt hebt, krijg je 2.5k van de herverzekeraar. Die herverzekering hebben de meesten dus niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ook een leuke quote van een forum hiero:
Sunweb mentions that the voucher is covered by the Dutch SGR for one year. I suppose it is a matter of trust. Do you trust a firm that has breached its terms and conditions, and travel regulations; by not immediately offering a cash refund as one of the options, and that you are happy with tackling the SGR if Sunweb go bust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
alienfruit schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:04:
Hier zeggen ze dus dat moeten wachten op de refunds van de hotels e.d. wat een reinste onzin, dat is toch niet mijn probleem? Ze hebben het hier trouwens niet over dat het een jaar kan duren totdat je je geld terug hebt. Apart.
Naja, uiteindelijk wel natuurlijk. En niet zo heel vreemd?
Of dacht je dat reisburo's voor de 120 euro per hotelnacht die jij ze betaalt datzelfde bedrag op hun rekening storten voor het geval corona uitbreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik heb ze maar aangemeld bij https://www.coronavirus-business-complaint.service.gov.uk :)
En bij Trustpilot gaat het lekker: https://uk.trustpilot.com/review/sunweb.co.uk
Naja, uiteindelijk wel natuurlijk. En niet zo heel vreemd?
Of dacht je dat reisburo's voor de 120 euro per hotelnacht die jij ze betaalt datzelfde bedrag op hun rekening storten voor het geval corona uitbreekt?
Ja, uiteindelijk is het mijn probleem inderdaad, maar dat ze geld dat ze wettelijk verplicht zijn binnen 14 dagen terug te betalen niet hebben is niet mijn probleem. Dat ze geld later terug krijgen van de hotels/vliegmaatschappijnen is niet mijn probleem en zou daar niet op moeten hoeven wachten. Die vlieger gaat ook niet op als ik wat koop en zeg ja ik heb mijn salaris nog niet binnen dus u wacht maar tot volgende maand.

Maar goed, snap ook niet hoe een Engels bedrijf die zich aan de Engels wetgeving moet houden (lijkt mij) het over de SGR heeft :?

Verder als je dus wacht tot je voucher verloopt en je dus de cash refund kan doen dan valt het niet meer onder de SGR garantie (volgens SGR) dus dan kan je uiteindelijk toch je geld niet terug krijgen. Feitelijk sta je tegen de muur en kan je dus alleen bij hun boeken en hopen dat niet idioot duurder wordt.

[ Voor 118% gewijzigd door alienfruit op 17-05-2020 15:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Het is tijd dat de reisorganisaties gewoon hun boeken openen. Laten zien wat ze hebben aan cash en aan verplichtingen. Wat hun plannen zijn om in 2021 wel te kunnen leveren op basis van die vouchers.

Dat gebeurt nu niet wegens concurrentie gevoelige informatie. Maar dat moeten ze maar los laten.

Laten zien dat het geld er niet is, de SGR niet kan dekken en dat ze er alles aan doen om er doorheen te komen. Dat de kans bestaat dat het mis gaat maar dit onze beste kans is.

En aan de andere kant: consumenten moeten er gewoon rekening mee gaan houden dat hun geld weg is. Hoe vervelend dat ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
Meestervisser schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:09:

Mensen zijn hier gewoon aan het oproepen tot een soort van bankrun met als gevolg dat het hele systeem in elkaar dondert en heel veel mensen kunnen fluiten naar hun geld.
Als die reisorganisaties gered moeten worden dan zal er geld bij moeten van de overheid. Als ze failliet gaan komen die werknemers in de ww, wat ook door de overheid moet worden betaald. De overheid, dat zijn wij, als het om geld gaat.

Ze bieden nu iets aan waar niemand (behalve de reisorganisaties) iets aan heeft: Een voucher. Voor een lager bedrag dan wat je hebt betaald (want ik begrijp dat er nog kosten vanaf worden gehaald, wat ik helemaal schofterig vind). In plaats dat ze dan dezelfde reis aanbieden op een ander moment - en dus voor hetzelfde bedrag wordt je nu verplicht om bij dezelfde reisorganisatie zelf een alternatief te vinden, terwijl de prijzen echt niet lager gaan worden - de ultieme vendor lockin - en je dus diezelfde vakantie niet meer kan boeken. Het gevolg: Mensen maken geen gebruik van de vouchers, en de reisorganisatie moet nog steeds het geld terugbetalen. Wat ze niet kunnen... Dan heb ik liever nu mijn geld terug.

Waarom zou ik bankje moeten spelen voor die organisaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 10:11
Poltergeist schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:48:

Dat is iets voor de langetermijnvisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:16
[...]

Als die reisorganisaties gered moeten worden dan zal er geld bij moeten van de overheid. Als ze failliet gaan komen die werknemers in de ww, wat ook door de overheid moet worden betaald. De overheid, dat zijn wij, als het om geld gaat.
Dat hoeft niet. De organisatie kan worden doorgestart en zijn er weer banen. of er kan een nieuwe partij in het gat springen en de markt overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 10:11
Dan schuif je de schade door naar leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-05 13:57
matthijst schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:27:
[...]

Een hoop mensen een beetje een plaat voor de kop lijkt het?
SGR heeft 80.000.000 in kas.
Er staat in Nederland 1.500.000.000 uit aan vouchers.
Hoeveel is 80.000.000 - 1.500.000.000 Dat past niet he?
Dus zou het zijn als een reisorganisatie jou gewoon direct je geld terug geeft.
Gaan ze dan failliet.. je bent hoe dan ook de pineut als consument.
Dan kan je wel gaan schermen met je rechten en "wettelijke rente van 2%" _O-
maar hoe denk je dat je dat geld gaat krijgen als ze failliet gaan dan.
En het is niet alsof je vanaf nu nooit meer op vakantie gaat lijkt me, dus die voucher kan je volgend jaar toch gewoon gebruiken? Of heeft iedereen opeens nu het geld dat tot voor kort gewoon weg was (want uitgegeven aan vakantie) nodig :?
Onzin argument. Zoals ik al eerder zei. Het is wettelijk gezien niet het geld van de reisorganisatie. Ik heb het niet aan hun gegeven om voor mij te bewaren. Daarnaast kun jij niet in andermans portemonnee kijken.
Ik heb zelf een voucher van KLM van tickets naar Japan in maart. 15% eroverheen is prima, boek ik ergens in oktober wel voor volgend jaar van.
Appels met peren vergelijken. KLM wordt overeind gehouden door de overheid dus ja boeiend dat je een voucher van hun krijgt + 15% extra aan waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:16
jadjong schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:09:
Dan schuif je de schade door naar leveranciers.
en de consument en de SGR! Dan heeft iedereen een waardeloze voucher in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-05 13:57
aljooge schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:15:
[...]

en de consument en de SGR! Dan heeft iedereen een waardeloze voucher in handen.
Dat heeft iedereen die er eentje krijgt na 1 juni sowieso toch al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
[...]

Omdat ze het geld niet hebben misschien?
Ze kunnen ook failliet gaan, ben je dan wel tevreden? Krijg je je geld sowieso niet.

Als je geen bankje wilt spelen waarom boek je dan via een reisburo.
En heb je geen reisverzekering?

[ Voor 11% gewijzigd door matthijst op 17-05-2020 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:27
matthijst schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:28:
[...]

Omdat ze het geld niet hebben misschien?
Ze kunnen ook failliet gaan, ben je dan wel tevreden? Krijg je je geld sowieso niet.

Als je geen bankje wilt spelen waarom boek je dan via een reisburo.
En heb je geen reisverzekering?
Reisverzekeringen dekken dit niet af. Tenzij je Corona krijgt en ziek bent, of geen visum krijgt. Deze hele situatie valt buiten de reguliere verzekeringen, volgens mij zijn er 2 obscure verzekeringen die het afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
[...]

Ze bieden nu iets aan waar niemand (behalve de reisorganisaties) iets aan heeft: Een voucher. Voor een lager bedrag dan wat je hebt betaald (want ik begrijp dat er nog kosten vanaf worden gehaald, wat ik helemaal schofterig vind). In plaats dat ze dan dezelfde reis aanbieden op een ander moment - en dus voor hetzelfde bedrag wordt je nu verplicht om bij dezelfde reisorganisatie zelf een alternatief te vinden, terwijl de prijzen echt niet lager gaan worden - de ultieme vendor lockin - en je dus diezelfde vakantie niet meer kan boeken. Het gevolg: Mensen maken geen gebruik van de vouchers, en de reisorganisatie moet nog steeds het geld terugbetalen. Wat ze niet kunnen... Dan heb ik liever nu mijn geld terug.

Reisorganisaties behoren niet tot het systeem en zullen, anders dan de algemene maatregelen, niet gered worden.

Uiteindelijk zullen ze gewoon failliet gaan, als er twee/drie grote jongens failliet gaan dan valt het doek ook voor de sgr. Zij dekken immers veel meer dan dat ze in kas hebben.

Uiteindelijk staat de consument helemaal achteraan.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
reemprive schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:14:
[...]

Reisverzekeringen dekken dit niet af. Tenzij je Corona krijgt en ziek bent, of geen visum krijgt. Deze hele situatie valt buiten de reguliere verzekeringen, volgens mij zijn er 2 obscure verzekeringen die het afdekken.
Centraal Beheer wel?
Code oranje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Hoe werkt SGR eigenlijk? Moet zoiets verlengt worden? Ik dacht altijd dat het een percentage van je reisbedrag is maar in hoeverre is het een soort van lidmaatschap dat ook problemen kan geven?

Net nog eens gebeld met de vliegtuigmaatschappij die blijken allang mijn ticket hebben ge-refund maar het reisbureau vertikt het. Hoezo ze hebben geen geld?

[ Voor 29% gewijzigd door alienfruit op 18-05-2020 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 14:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Dat is toch de feitelijk vraag: wie gaan er voor bank spelen?
1) mensen die reizen geboekt hebben (door de vouchers)
2) alle Nederlanders (door werkeloosheid, overeind houden of wat dan ook voor overheidsingrijpen)

We kunnen lang of breed lullen, maar daar komt het toch gewoon op neer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

3) de reisorganisaties zelf (+SGR) voor zoveel mogelijk en daarna:
A) als levensvatbaar veel leningen bij partijen die dat wel willens en wetens aangaan tegen rente
of
B ) als niet levensvatbaar alle crediteuren bij faillissement.

En scenario 1 wil niet zeggen dat het daarbij blijft. Na een tijdje krijg je alsnog 3A of 3B.

Maar de kern van de vraag is inderdaad: wie betaalt? Nu hebben we daar regels (wetten) voor en die zijn vrij duidelijk doch enkele partijen zagen / zien dat anders en menen dat de Corona-situatie boven de wetgeving gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door bombadil op 18-05-2020 07:52 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
matthijst schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:46:
Ik snap dat die er zijn, maar als je op vakantie was gegaan was je dat geld toch ook kwijt. Plus een paar duizend extra voor kosten ter plaatse.
Dus al die "kunnen dat geld goed gebruiken" argumenten vind ik nogal suf.
Het is een van de argumenten. Er zijn er vele meer. De ene weegt zwaarder dan de ander. Afhankelijk per persoon en situatie.
Normaliter, als je inderdaad de reis had gemaakt, had je dat geld inderdaad kwijt geweest. Nu heb je de reis niet gemaakt dus hoor je dat geld terug te krijgen.
En er zijn daarnaast natuurlijk een hoop zaken anders gelopen doordat mensen bijv hun baan kwijt zijn geraakt of hun business onder zien gaan waardoor ze dat geld nu goed kunnen gebruiken.
ja, maar wat is het alternatief dan? Ideaal iedereen zijn geld terug en dan alle accomodaties failliet laten gaan schijnbaar?
Nee. Het blijft een beetje herhalen zo maar niemand is hier tegen de vouchers an sich. Probleem is dat de vouchers vaak erg beperkt zijn en negatief uitvallen voor de consument.
Daarnaast gaat het om de verachtelijke houding van de reisorganisatie die meent te mogen doen met jou geld en zelfs het recht hebben om daarvoor de wet te overtreden door én niet terug te betalen (je gaat maar een rechtzaak aanspannen) én dit niet binnen 14 dagen te doen.
En er zijn nog genoeg redenen waarom zo'n voucher niet acceptabel is (zie mijn vorige post). Laat de reisbranche zorgen dat ze dit wel worden en netjes volgens de wet werken.

Let wel, er is niemand die ook maar met goede cijfers komt uit de reisbranche. Je hebt het maar te slikken en alles wordt gelijk zo gepolariseerd. Zoals je zelf doet. Het hoeft niet of/of te zijn. Maar die transparantie en eerlijkheid kunnen we niet verwachtten helaas.
matthijst schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:22:
Centraal Beheer wel?
Code oranje.
Nope. Ik snap de verwarring (zit zelf ook bij CB). Ze zeggen namelijk dat ze het vergoeden en dan ga je verder lezen en blijken er bepaalde voorwaardes aan te zitten. Bijv de reisorganisatie bied je geen alternatief (en dat doen ze wel in de vorm van een voucher). Dus je hele reis (en annulerings)verzekering is nutteloos in dit geval. Been there, done that.

[ Voor 12% gewijzigd door thewizard2006 op 18-05-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
thewizard2006 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:16:
Normaliter, als je inderdaad de reis had gemaakt, had je dat geld inderdaad kwijt geweest. Nu heb je de reis niet gemaakt dus hoor je dat geld terug te krijgen.
Normaliter zaten we nu ook in de kroeg, op kantoor en in bioscopen. Stonden we met 50.000 man bij festivals.
Het zijn nou eenmaal bijzondere tijden.
Hoe kan je dan nog verwachten dat sommige dingen wel normaal verlopen?
Grootste crisis sinds de jaren 30 :?
Nee. Het blijft een beetje herhalen zo maar niemand is hier tegen de vouchers an sich. Probleem is dat de vouchers vaak erg beperkt zijn en negatief uitvallen voor de consument.
Mwah, ik lees toch vooral een hoop 'ik wil gewoon mijn geld terug want dat is de wet'.
De manier waarop een reisburo het brengt kan natuurlijk netter, maar aan hun boodschap zal niks veranderen (dat geld krijg je nu niet terug). Dus waarom denk je dan dat mensen die nu hun geld terug willen hebben dat opeens niet per se zouden willen als de toon anders was?
't is allemaal ruk, maar je enige kans lijkt me om te hopen dat het met die vouchers goed uitpakt.

[ Voor 38% gewijzigd door matthijst op 18-05-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:58
Ik zou 7 juni vliegen naar Griekenland.(kos) Via prijsvrij... Met Transavia.

En ik heb nog steeds niks gehoord...

Hun zeggen dat het gewoon nog doorgaat zoals het et er nu voor staat.

Zal wel een week van te voren ln geannuleerd worden?

Ik ben benieuwd hoe hun er dan mee omgaan.

[ Voor 52% gewijzigd door Aggressor op 18-05-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 17:14
Meer mensen hier een 'familievakantie' (lees, vakantiepark aan het Gardameer oid :') ) naar Italie? Ik was er tot een paar weken terug echt van overtuigd dat dat nooit door zal gaan, maar de Italianen maken er momenteel werk van om per Juni toch de boel weer open te gooien. Momenteel zie ik nog twee restricties die het lastig / onmogelijk maken;

- Er geldt in Nederland nog het advies alleen de grens over te gaan voor 'noodzakelijke reizen', vakantie valt daar logischerwijs niet onder
- Er zijn nog grenscontroles tussen Duitsland en Oostenrijk/Zwitserland, dus wellicht kom je daar de grens niet over.

Ben erg benieuwd hoe de reisorganisatie (Eurocamp) er mee omgaat, ze zijn tot nu toe redelijk coulant geweest (betalingstermijn opgeschoven tot 2 weken voor vertrek, keuze om tot 7 dagen voor aankomst om te boeken naar een andere locatie in 2020 of zelfs 2021). Ze doen wel mee aan de voucheronzin (nee, die discussie gaan we niet weer voeren), dus mocht je vakantie onverhoopt niet doorgaan dan krijg je je (aan)betaling terug in voucher. Nou heb ik tot op heden 100,- aanbetaald, dus daar maak ik me niet zo druk om, maar er moet nog ruim 3k bij.

Grote vraag is hier momenteel vooral; áls de huidige twee beperkingen ook verdwijnen, voelen we ons dan okay bij zo'n trip, hoe is de situatie op locatie? Is alles open of zijn er nog restricties? Logischerwijs zal er heus het eea beperkt zijn, en dat is bij dit soort vakanties wel een lastige factor. Je boekt ze nl. over het algemeen niet alleen voor de locatie of accomodatie, maar juist ook voor het gehele plaatje; paar leuke zwembaden, wat horeca op het park, recreatieteam/programma, etc. Als daar weinig van overblijft dan heb je toch wel een andere vakantie dan je voor ogen had. Begrijpelijk gezien de omstandigheden, maar dan kom je natuurlijk in de lastige discussie in hoeverre je daar genoegen mee moet nemen. De aanbieder heeft onlangs z'n voorwaarden wel aangepast en er een mooie 'coronabepaling' in opgenomen om aan te geven dat er inderdaad beperkte beschikbaarheid kan zijn van dit soort zaken, maar die bepaling was er niet toen ik boekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
The_Admin schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:48:
De aanbieder heeft onlangs z'n voorwaarden wel aangepast en er een mooie 'coronabepaling' in opgenomen om aan te geven dat er inderdaad beperkte beschikbaarheid kan zijn van dit soort zaken, maar die bepaling was er niet toen ik boekte.
Normaal gesproken mag je niet eenzijdig voorwaarden wijzigen (die in het nadeel van de klant zijn (?)). Daar kan je het inderdaad op gooien. Maar zoals je in het topic kan lezen denken reisorganisaties dat ze met veel weg kunnen komen in deze periode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thewizard2006
RodeStabilo schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:56:
[...]

Normaal gesproken mag je niet eenzijdig voorwaarden wijzigen (die in het nadeel van de klant zijn (?)). Daar kan je het inderdaad op gooien. Maar zoals je in het topic kan lezen denken reisorganisaties dat ze met veel weg kunnen komen in deze periode.
Niet alleen reisorganisaties. Ook veel consumenten hier (al vermoed ik dat ze stiekem in de reisbranche werken) vinden het ook best normaal en goed te verdedigen dat men de wet ff naast zich neerlegt.
Maar dat is tekenend voor het Trump tijdperk waarin we leven geloof ik waar wet en regelgeving (en feiten) niet zo heel boeiend meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 17:14
RodeStabilo schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:56:
[...]

Ja, ik wil nog even kijken of ik de voorwaarden kan vinden ten tijde van boeken. Ik snap dat er altijd een risico is dat niet alles 100% is zoals voorgespiegeld op de site als je boekt, maar dit is wel uniek, en door het type vakantie ben je juist redelijk afhankelijk van die 'randzaken'.

Verder is het eigenlijk vooral afwachten geblazen, omboeken voor iets in Nederland in 2020 is een optie, maar hun aanbod is hier niet fantastisch, dus liever niet. Omboeken voor iets anders in Zuid-Europa in 2021 kan ook nog, maar zit uiteraard liever niet nu al vast aan een vakantie voor 2021, gezien alle onduidelijkheden die er spelen. Sowieso pas eind Juni betalen, dus heb nog wel de ruimte om gewoon eens te kijken hoe het zich ontwikkelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
thewizard2006 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:59:
(al vermoed ik dat ze stiekem in de reisbranche werken)
Ja, hoe sommigen het hier verdedigen kreeg ik dat idee ook al.

Kwam dit tegen van Frank Oostdam. Deze zag je voor het eerst in de media toen het inreisverbod in de USA van kracht werd maar hij is inmiddels een 'bekende/beruchte nederlander geworden. (doorstrepen wat je niet van toepassing vind)
Beste klant,

De afgelopen paar dagen is er veel discussie geweest in de Europese en landelijke politiek én in de pers over vouchers die reisondernemingen uitgeven in geval van annuleringen. We kunnen ons goed voorstellen dat je je hierdoor afvraagt hoe het nu eigenlijk precies zit. Zijn je rechten als klant goed geregeld.

Om kort te gaan: ondanks alle publiciteit is er helemaal niks veranderd voor de reisvouchers die reisondernemingen uitgeven. De rechten van jou als reiziger zijn nog steeds het beste gediend als je de reisvoucher met SGR-dekking accepteert als alternatief voor een cash refund. Hoe zit dat nu precies?

Het is helder dat je als klant altijd het recht hebt om een voucher af te wijzen en een terugbetaling te vragen. Dat was zo en blijft zo. Het probleem is alleen dat het reisbedrijven nu niet lukt dat binnen de wettelijke termijn van 14 dagen te doen. En als reiziger ben je – bij faillissement van een reisorganisatie – op basis van de Europese wetgeving en de huidige SGR-regeling wél gedekt als je een Reisvoucher met SGR-dekking accepteert, maar níet gedekt als je wacht op een cash terugbetaling. Het is dus simpelweg in het eigen belang van jou als reiziger de voucher wél te accepteren.

De Reisvoucher met SGR-dekking voldoet niet alleen aan de aanbevelingen die de Europese Commissie heeft gegeven, de Commissie heeft zelfs duidelijk naar de Nederlandse situatie gekeken als voorbeeld. Ik roep je dan ook nadrukkelijk op de Reisvoucher van je ANVR-reisonderneming te accepteren.

#nudromenstraksreizen

Met vriendelijke groet,
ANVR

Frank Oostdam
Voorzitter

[ Voor 80% gewijzigd door RodeStabilo op 18-05-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
RodeStabilo schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:05:
[...]
Kwam dit tegen van Frank Oostdam. Deze zag je voor het eerst in de media toen het inreisverbod in de USA van kracht werd maar hij is inmiddels een 'bekende/beruchte nederlander geworden. (doorstrepen wat je niet van toepassing vind)
Tja, die beste man blijft maar liegen :
Om kort te gaan: ondanks alle publiciteit is er helemaal niks veranderd voor de reisvouchers die reisondernemingen uitgeven. De rechten van jou als reiziger zijn nog steeds het beste gediend als je de reisvoucher met SGR-dekking accepteert als alternatief voor een cash refund. Hoe zit dat nu precies?
Nee, want de SGR-dekking is onbekend. Oftewel als die op is dan is het alsnog fluiten naar je geld.
En de beste rechten zijn nog steeds de wettelijke rechten, alleen doordat de reisbranche deze negeert hebben ze een situatie gecreeerd waarin de consument geen goede rechten meer heeft maar puur afhankelijk is van de wensen van de reisbranche...
Aggressor schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:47:
Ik zou 7 juni vliegen naar Griekenland.(kos) Via prijsvrij... Met Transavia.

En ik heb nog steeds niks gehoord...

Hun zeggen dat het gewoon nog doorgaat zoals het et er nu voor staat.

Zal wel een week van te voren ln geannuleerd worden?

Ik ben benieuwd hoe hun er dan mee omgaan.
Tja, ik zou voorlopig lekker je betaling opschorten. Zelfs de meest optimistische landen/bedrijven (griekenland / corendon) praten over eind juni / begin juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
matthijst schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:33:
[...]

Normaliter zaten we nu ook in de kroeg, op kantoor en in bioscopen. Stonden we met 50.000 man bij festivals.
Het zijn nou eenmaal bijzondere tijden.
Hoe kan je dan nog verwachten dat sommige dingen wel normaal verlopen?
Grootste crisis sinds de jaren 30 :?
Voor de kroeg, de bioscoop en een festival betaal je (normaal gesproken) niet een paar 100 euro (of veel meer) ver vooraf.
Mwah, ik lees toch vooral een hoop 'ik wil gewoon mijn geld terug want dat is de wet'.
De manier waarop een reisburo het brengt kan natuurlijk netter, maar aan hun boodschap zal niks veranderen (dat geld krijg je nu niet terug). Dus waarom denk je dan dat mensen die nu hun geld terug willen hebben dat opeens niet per se zouden willen als de toon anders was?
't is allemaal ruk, maar je enige kans lijkt me om te hopen dat het met die vouchers goed uitpakt.
Ik wil m'n geld niet nu terug als ik zeker zou weten dat ik dezelfde reis volgend jaar kan boeken zonder bijbetaling. Alleen: dat gaat geen enkele reisorganisatie toezeggen, en dan wil ik wel graag m'n geld terug, zodat ik nu zelf kan bepalen wat ik met mijn geld wil doen, in plaats van een jaar te moeten afwachten of ik m'n geld terugkrijg.

Ik snap ook wel dat de reisbranche het moeilijk heeft en dat het uitzonderlijke tijden zijn. Maar als de klant moet betalen, dan volgen ze strikt de regels. Op het moment dat het hun niet uitkomt, worden de regels (sorry, wetten) met voeten getreden, en is er niets mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:58
Gomez12 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Tja, die beste man blijft maar liegen :

[...]

Nee, want de SGR-dekking is onbekend. Oftewel als die op is dan is het alsnog fluiten naar je geld.
En de beste rechten zijn nog steeds de wettelijke rechten, alleen doordat de reisbranche deze negeert hebben ze een situatie gecreeerd waarin de consument geen goede rechten meer heeft maar puur afhankelijk is van de wensen van de reisbranche...

[...]

Tja, ik zou voorlopig lekker je betaling opschorten. Zelfs de meest optimistische landen/bedrijven (griekenland / corendon) praten over eind juni / begin juli.
Alles is al betaald ....

Wij hebben het ongeveer een jaar geleden geboekt.
De aanbetaling bij prijsvrij is aardig hoog.... van de 1800 moesten we iets van 1100 aanbetalen.
En de laatste 700 moest ongeveer 3 weken geleden aanbetaald worden.

En nadat we de reis hadden geboekt, ongeveer een week later kwamen ze met een actie op tv... helemaal géén aanbetaling ...omdat ze 10 jaar bestaan?

Toen dachten wij ook van .. maakt niet uit, alles moet toch betaald worden. (en toen was er ook nog geen sprake van het corona) :z

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Stel dat de aandeelhouders van Reisorganisatie BV straks een NieuweReisorganisatie BV oprichten. De handelsnaam en domeinnaam worden aan NieuweReisorganisatie BV verkocht, zodat je OudeReisorganisatie BV en Reisorganisatie BV overhoudt. OudeReisorganisatie BV (waar je de voucher kunt inwisselen) biedt ongeveer dezelfde reizen aan als Reisorganisatie BV, maar dan 30% duurder. OudeReisorganisatie BV kan de uitgegeven vouchers honoreren vanwege de 30% bijbetaling, maar als alle ongebruikte vouchers moeten worden uitbetaald, gaat OudeReisorganisatie BV failliet.

Zo zal het niet gaan, toch? Reisorganisaties zijn blij dat je die vouchers accepteert, en zullen hun dankbaarheid in het volgende vakantieseizoen graag tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
GlowMouse schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:31:
Zo zal het niet gaan, toch? Reisorganisaties zijn blij dat je die vouchers accepteert, en zullen hun dankbaarheid in het volgende vakantieseizoen graag tonen.
Yeah right :)

In de praktijk zal dit heel lastig zijn. 'OudeReisorganisatie BV' heten op dit moment tui.nl, sunweb.nl en corendon.nl.

Bekende namen met bekende URL's. Het is vrijwel onmogelijk dat vloeiend richting tuji.nl, sunweppie.nl of donencor.nl te bewegen.

Daarnaast zullen - mocht het onverhoopt toch lukken - er juridische consequenties zijn als het uitgeklede OudeReisorganisatie.nl niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, terwijl NieuweReisorganisatie.nl mooi weer loopt te spelen en recordwinsten meldt.

De reisbranche gaat het ongelooflijk moeilijk krijgen. Veel van hun traditionele klanten die ze nu een voucher in plaats van geld terug aanbieden zullen zich in ieder geval in de nabije toekomst wel bedenken voordat ze weer duizenden euro's aanbetalen voor iets dat wellicht niet doorgaat (lees ook 2021: ’Nóg een zomer zonder festivals of normale stranden’).

Ook 2021 zal dus qua boekingen een zeer lastig jaar gaan worden, maar rond deze tijd volgend jaar moeten er wel honderden miljoenen aan vouchers te gelde worden gemaakt. Hetzij als uitgestelde inkomsten, maar in een zeer groot deel van de gevallen (wellicht zelfs de meerderheid) zal men dan het geld alsnog over moeten maken.

Als dat geld er nu niet is, zie ik niet hoe het er volgend jaar wel kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 11:07
De komende maanden zijn cruciaal voor reisorganisaties. Als ze binnen redelijke tijd weer kunnen vliegen en de resorts open gaan zie ik het wel los lopen eigenlijk. Maar als deze situatie nog lang aanhoudt, houdt het voor TUI en Corendon snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Piet_Piraat7 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:02:
De komende maanden zijn cruciaal voor reisorganisaties. Als ze binnen redelijke tijd weer kunnen vliegen en de resorts open gaan zie ik het wel los lopen eigenlijk. Maar als deze situatie nog lang aanhoudt, houdt het voor TUI en Corendon snel op.
Waarom? Wat maakt het uit of ze weer kunnen vliegen en de resorts open zijn?

Als de mensen bang zijn om weg te gaan dan zullen die toch ook wel een voucher krijgen uit solidariteit? Zo flexibel zal de reisbranche toch wel zijn?

Na al het gejank uit de reissector over solidariteit en flexibiliteit verwacht ik ook heel wat van hun als hun de kans ervoor krijgen. En anders zal Rutte daar toch wel voor oproepen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:21
Gomez12 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:35:
[...]

Waarom? Wat maakt het uit of ze weer kunnen vliegen en de resorts open zijn?

Als de mensen bang zijn om weg te gaan dan zullen die toch ook wel een voucher krijgen uit solidariteit? Zo flexibel zal de reisbranche toch wel zijn?

Na al het gejank uit de reissector over solidariteit en flexibiliteit verwacht ik ook heel wat van hun als hun de kans ervoor krijgen. En anders zal Rutte daar toch wel voor oproepen...
Kijk naar een gemiddeld winkelcentrum, men gaat echt wel weer met vakantie in juni

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Wij hebben in januari geboekt om half juli naar turkije te gaan.
Zou dat erin zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Speedy_Gonzalez schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:40:
Wij hebben in januari geboekt om half juli naar turkije te gaan.
Zou dat erin zitten ?
Dat kunnen we je hier onmogelijk vertellen. Hangt af van opengaan van grenzen en toelaten van toeristen.
Genoeg hier die in dezelfde onzekerheid zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:11
Vraagje, als je de restsom van een vakantie niet vóór een bepaalde datum betaald hebt, dan stuurt de reisorganisatie toch eerst een herinnering dat je bijvoorbeeld binnen 14 dagen dient te betalen, anders is het automatisch annuleren en administratiekosten betalen oid?
Maw dan heb je een soort van uitgestelde betaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:50
Misschien dat hier er iemand wat meer verstand van heeft, want ik vind het allemaal maar een vaag verhaal (en reisverzekering voert ook geen reet uit zoals gewoonlijk)

Wij hebben met een groep vrienden een reis geplant in september naar Amerika, om precies te zijn, Manhattan New York
De aanbetaling hebben we in januari gedaan toen het hele corona gebeuren nog niet aan de orde was, behalve in China
De aanbetaling was 209 euro
Nu geeft het reisbureau aan dat we binnenkort de resterende bedrag van 1100 euro moeten overmaken, vervolgens tot augustus wachten of we inmiddels mogen vliegen voordat we mogen annuleren, als we dan annuleren krijgen we nog zo'n 500 euro terug, en zien we dus 800 euro verbranden omdat we niet gaan

Ik ben bang dat we er niet onderuit kunnen komen door simpelweg die 1100 euro niet te betalen en die 209 euro voor lief te nemen dat we die kwijt zijn :? ?
Zit je ergens aan vast, of is het een kwestie van niet betalen, is geen reis maken?

Mijn reisverzekering geeft aan dat ze alleen uitbetalen als er écht een negatief reisadvies is op dat moment, maar Trumpenator kennende kiest hij voor de economie en worden we min of meer gedwongen die kant op te gaan, waar we in mijn ogen nu niets hebben te zoeken (alles zit immers ook dicht)

Leuk hoe we nu tegen de muur worden gezet om ons maar weer geld af te troggelen, tenminste, zo voelt het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

FabianGTI schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:47:
Misschien dat hier er iemand wat meer verstand van heeft, want ik vind het allemaal maar een vaag verhaal (en reisverzekering voert ook geen reet uit zoals gewoonlijk)

Wij hebben met een groep vrienden een reis geplant in september naar Amerika, om precies te zijn, Manhattan New York
De aanbetaling hebben we in januari gedaan toen het hele corona gebeuren nog niet aan de orde was, behalve in China
Nu geeft het reisbureau aan dat we binnenkort de resterende bedrag van 1100 euro moeten overmaken, vervolgens tot augustus wachten of we inmiddels mogen vliegen voordat we mogen annuleren, als we dan annuleren krijgen we nog zo'n 500 euro terug, en zien we dus 800 euro verbranden omdat we niet gaan

Ik ben bang dat we er niet onderuit kunnen komen door simpelweg die 1100 euro niet te betalen en die 209 euro voor lief te nemen dat we die kwijt zijn :? ?
Zit je ergens aan vast, of is het een kwestie van niet betalen, is geen reis maken?

Mijn reisverzekering geeft aan dat ze alleen uitbetalen als er écht een negatief reisadvies is op dat moment, maar Trumpenator kennende kiest hij voor de economie en worden we min of meer gedwongen die kant op te gaan, waar we in mijn ogen nu niets hebben te zoeken (alles zit immers ook dicht)

Leuk hoe we nu tegen de muur worden gezet om ons maar weer geld af te troggelen, tenminste, zo voelt het
Kun je niet omboeken naar volgend jaar? Het punt is dat de politiek van twee walletjes eet. Feitelijk zeggen ze: vliegen mag niet. Maar code rood wordt niet afgegeven. Hierdoor zit je als reiziger in spagaat. Je kunt hierdoor niet kosteloos annuleren, maar op je bestemming is het risico vaak te groot om er nog veilig heen te gaan. Zelf heb ik mijn Turkije vakantie in augustus omgeboekt naar een vakantie Nederland. Ik begrijp heel goed dat jouw reis een heel andere reis is dan alleen zon, zwembad en je volvreten.

Sowieso kun je de betaling opschorten als het plausibel is dat je reis wellicht niet doorgaat. De aanbetaling wordt dan wel een voucher, tenzij tegen die tijd de reisbureaus worden geforceerd om terug te betalen.

Hoe dan ook een rot situatie en je trekt aan het kortste eind, net als vele andere reizigers/vakantiegangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Matadores schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:39:
Vraagje, als je de restsom van een vakantie niet vóór een bepaalde datum betaald hebt, dan stuurt de reisorganisatie toch eerst een herinnering dat je bijvoorbeeld binnen 14 dagen dient te betalen, anders is het automatisch annuleren en administratiekosten betalen oid?
Maw dan heb je een soort van uitgestelde betaling?
Vroeger deden ze dat uit beleefdheid, maar ik schat niet dat ze het nu ook doen.
Er is gewoon een contract met uiterste betaaldata en de gevolgen als je die niet haalt, oftewel een herinnering is service/coulance maar totaal geen verplichting.
Wat is binnenkort? De meeste reisbureaus bieden latere betaling aan juist omdat dit momenteel allemaal zo onzeker is.
Oftewel wat is exact de datum dat er betaald moet zijn.
Je betaling opschorten wordt ook steeds moeilijker, aangezien er steeds meer open lijkt te gaan en tegelijkertijd is september nog zo ver weg...
Als je dit wil, kijk dan gewoon even of je niet nu gewoon al zelf kan annuleren de boete daarvoor wordt steeds hoger hoe meer de datum nadert, oftewel nu zal die nog laag zijn.
worden we min of meer gedwongen die kant op te gaan, waar we in mijn ogen nu niets hebben te zoeken (alles zit immers ook dicht)
Tja, nu zit alles dicht, maar over 4 maanden kan het totaal anders zijn.
Echter je moet even voor jezelf beslissen of je in september wel of niet weg wilt gaan, zoja dan gewoon volhouden en zien wat het wordt. Zonee, kijk dan gewoon nu maar naar de annuleringsvoorwaarden wat er gebeurt als jij opzegt...

Kijk ik zit in een soortgelijk schuitje (Alleen dan met camper rondrijden in canada half september), maar wij zeggen simpelweg : Met die camper kunnen wij de grote druktes wel ontwijken en het gaat ons ook om de natuur etc, oftewel als wij kunnen dan gaan wij, hooguit gaan we de route aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
HellBeast schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Kun je niet omboeken naar volgend jaar? Het punt is dat de politiek van twee walletjes eet. Feitelijk zeggen ze: vliegen mag niet. Maar code rood wordt niet afgegeven. Hierdoor zit je als reiziger in spagaat. Je kunt hierdoor niet kosteloos annuleren, maar op je bestemming is het risico vaak te groot om er nog veilig heen te gaan. Zelf heb ik mijn Turkije vakantie in augustus omgeboekt naar een vakantie Nederland. Ik begrijp heel goed dat jouw reis een heel andere reis is dan alleen zon, zwembad en je volvreten.

Sowieso kun je de betaling opschorten als het plausibel is dat je reis wellicht niet doorgaat. De aanbetaling wordt dan wel een voucher, tenzij tegen die tijd de reisbureaus worden geforceerd om terug te betalen.

Hoe dan ook een rot situatie en je trekt aan het kortste eind, net als vele andere reizigers/vakantiegangers.
Naar volgend jaar zou kunnen, maar ik heb liever geen voucher
Dat reisbureau is een relatief klein bureau die makkelijk kan omvallen, ik heb geen zin om daar geld in te pompen en het vervolgens via een curator terug moet zien te krijgen
Ze gaven zelf al aan dat er een kleine kans is dat ze dit gaan overleven :')
Gomez12 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:59:
[...]

Wat is binnenkort? De meeste reisbureaus bieden latere betaling aan juist omdat dit momenteel allemaal zo onzeker is.
Oftewel wat is exact de datum dat er betaald moet zijn.
Je betaling opschorten wordt ook steeds moeilijker, aangezien er steeds meer open lijkt te gaan en tegelijkertijd is september nog zo ver weg...
Ze wouden in eerste instantie een dezer dagen de betaling eruit doen, daar hadden we geen zin in natuurlijk dus is nu nog even afwachten hoe en wat
[...]

Als je dit wil, kijk dan gewoon even of je niet nu gewoon al zelf kan annuleren de boete daarvoor wordt steeds hoger hoe meer de datum nadert, oftewel nu zal die nog laag zijn.
Zijn we ook naar aan het kijken :)
[...]

Tja, nu zit alles dicht, maar over 4 maanden kan het totaal anders zijn.
Echter je moet even voor jezelf beslissen of je in september wel of niet weg wilt gaan, zoja dan gewoon volhouden en zien wat het wordt. Zonee, kijk dan gewoon nu maar naar de annuleringsvoorwaarden wat er gebeurt als jij opzegt...

Kijk ik zit in een soortgelijk schuitje (Alleen dan met camper rondrijden in canada half september), maar wij zeggen simpelweg : Met die camper kunnen wij de grote druktes wel ontwijken en het gaat ons ook om de natuur etc, oftewel als wij kunnen dan gaan wij, hooguit gaan we de route aanpassen.
Klopt, 4 maanden is ook nog lang, vooral als je kijkt wat er in de afgelopen 4 maanden is gebeurd allemaal, maar om daar nou heen te gaan terwijl alles gesloten zit en je op je hotelkamer moet verblijven is ook zowat, ondanks dat we er maar een klein weekje zitten

Daarnaast wouden we bij Amerikaanse collega's gaan kijken, maar als het daar net zo panisch is dan hier bij ons kunnen we dat echt wel gaan vergeten
In New York de drukte ontwijken gaat denk ik wel lastig, we hebben het hotel aan Broadway, in de buurt van Central Park :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
@FabianGTI Nu betalen voor september? dat zou ik zeker onder de onzekerheidsexceptie gooien

Zie; Roadman in "Hoe gaan reisorganisaties om met geplande reizen"

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 19-05-2020 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Gunner schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:18:
@FabianGTI Nu betalen voor september? dat zou ik zeker onder de onzekerheidsexceptie gooien

Zie; Roadman in "Hoe gaan reisorganisaties om met geplande reizen"
Zeker met de volgende quote erbij "Ze gaven zelf al aan dat er een kleine kans is dat ze dit gaan overleven :')"

Lijkt me goede grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:14

dbzfan

Nee.

Ik zie nu dat KLM alleen vluchten die NA 15 mei (vorige week) zijn geannuleerd een cash refund geeft :(
Nu is mijn heenvlucht is al in april geannuleerd dus nu móet ik die voucher nemen.. Terwijl de terugvlucht nog niet geannuleerd is.. erg vaag allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist

Geef ze een voucher...

Maar serieus... Hoe kunnen ze nou verwachten dat mensen dit soort organisaties vertrouwen. Wel de wet breken als het hun uitkomt, maar tegelijkertijd niet flexibel zijn als het de andere kant op moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

1ste afweging die je moet maken is of je wilt gaan of niet. Ook als dat mogelijk is. Indien het antwoord niet is, zou ik nu gewoon annuleren en de 209 euro voor lief nemen. Helaas maar jammer.

Anders kun je je betaling uitstellen, met een beroep dat er een gerede kans is dat zij niet gaan leveren. Daarmee mag je je betaling opschorten tot er meer zekerheid is. Wel een kans dat zij annuleren...

De stekker er zelf uit trekken geeft wel wat meer rust en kan dus gewoon het geld waard zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Spaanse minister: 'Toeristen in zomer onder voorwaarden welkom'

Twee weken in verplichte quaraintaine... dat kan je toch geen vakantie meer noemen? Ik vraag me af hoe ze dat in de praktijk zien.

Ben een beetje huiverig geworden dat reisorganisaties je gewoon die kant op laten vliegen begin juli.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 20-05-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:17

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Gunner schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:59:
Spaanse minister: 'Toeristen in zomer onder voorwaarden welkom'

Twee weken in verplichte quaraintaine... dat kan je toch geen vakantie meer noemen? Ik vraag me af hoe ze dat in de praktijk zien.

Ben een beetje huiverig geworden dat reisorganisaties je gewoon die kant op laten vliegen begin juli.
Dat staat er niet ;)
Wie nu het land wil binnenkomen, moet 14 dagen verplicht in quarantaine.
Nadruk ligt op dat ene woordje :)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik snap je punt, en wellicht heb je gelijk... maar..... hoe wil je NU als toerist dan Spanje binnenkomen? De grenzen zijn nu voor hen dicht.

Ben een beetje pessimistisch ingesteld vandaar m'n interpretatie.

Tot dinsdag kan ik nog zelf annuleren. Kost me 15% maar de onzekerheid begint een beetje vervelend te worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 20-05-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Krijg het idee dat de vakantielanden een beetje tegen elkaar op beginnen te bieden.

Gisteren Griekenland, nu Spanje dat bang is de boot te missen.

Was gisteren een item over Griekenland op de radio, en dat werd al snel ongemakkelijk. Het aantal besmettingen is daar weliswaar relatief gering, maar de gezondheidszorg op met name de eilanden laat flink te wensen over.

Als je gezond blijft zul je enkel te maken krijgen met de dan nog geldende Corona beperkingen in je vakantie (niet te voorspellen wat dat zal zijn), maar als je ziek wordt zit je met de gebakken peren. Een inadequate gezondheidszorg, vooralsnog geen mogelijkheid om terug te reizen (vliegen kan niet meer), onzekerheid over huisvesting (je hotel zul je na je 'vakantie' moeten verlaten, waar ga je dan naartoe?).

En niet onbelangrijk; hoe zit het met de verzekering? In bovenstaand scenario zul je flink wat kosten gaan maken waarbij het maar de vraag is hoe coulant de verzekeringmaatschappij daar tegenover staat. Het risico is nu toch groter dan normaal, en dat had je van tevoren kunnen weten.

Een bestemming waarbij het vliegtuig de primaire manier is om er (weg) te komen (Griekenland, Turkije, Spaanse eilanden) lijkt me deze zomermaanden niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Cyberpope schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:56:
[...]

1ste afweging die je moet maken is of je wilt gaan of niet. Ook als dat mogelijk is. Indien het antwoord niet is, zou ik nu gewoon annuleren en de 209 euro voor lief nemen. Helaas maar jammer.

Anders kun je je betaling uitstellen, met een beroep dat er een gerede kans is dat zij niet gaan leveren. Daarmee mag je je betaling opschorten tot er meer zekerheid is. Wel een kans dat zij annuleren...

De stekker er zelf uit trekken geeft wel wat meer rust en kan dus gewoon het geld waard zijn.
Nee we willen eigenlijk niet meer gaan
Maar is het met reizen inderdaad een kwestie dat het niet betalen, geen product krijgen is? (en dus geen aanbetaling terug), je hebt immers nergens voor getekend zoals met een contract

Ik reis niet zoveel meer :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
FabianGTI schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:15:
[...]

Nee we willen eigenlijk niet meer gaan
Maar is het met reizen inderdaad een kwestie dat het niet betalen, geen product krijgen is? (en dus geen aanbetaling terug), je hebt immers nergens voor getekend zoals met een contract

Ik reis niet zoveel meer :$
Het is gewoon een overeenkomst die jij zal moeten nakomen in principe. Je loopt grote kans dat ze met een incasso achter je aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
alexbl69 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:37:
Krijg het idee dat de vakantielanden een beetje tegen elkaar op beginnen te bieden.
Tja, als ik de percentages hier lees : https://www.rtlnieuws.nl/...afhankelijk-van-toeristen snap ik het wel...
En niet onbelangrijk; hoe zit het met de verzekering? In bovenstaand scenario zul je flink wat kosten gaan maken waarbij het maar de vraag is hoe coulant de verzekeringmaatschappij daar tegenover staat. Het risico is nu toch groter dan normaal, en dat had je van tevoren kunnen weten.
Hangt ook grotendeels van de regering af, zolang die code oranje laten staan wordt het nog een uitdaging om iets van menig verzekeraar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 19-05 16:10
Meh, groepsaccomodatie voor ~20 man met een hoop kinderen geboekt voor begin juni. Dat gaat dus niet door, zoals we al een beetje zagen aankomen. Ze bieden verzetten naar de periode november-januari aan, maar niet naar bijv. mei/juni volgend jaar. Niet bepaald vergelijkbaar en als je kleine kinderen met mooi weer graag buiten laat spelen...

Ze schrijven zelf dat als ze dat zouden doen, ze de inkomsten van dit jaar maart t/m juni zouden missen en ze onder water gaan. Snap dat het voor hun ook lastig is, kleine zelfstandige accomodatie ipv grote keten. We gaan toch proberen of er iets meer mogelijkheid tot schuiven is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Als ze je terug moeten betalen zijn ze toch verder van huis?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Señor Sjon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:44:
Als ze je terug moeten betalen zijn ze toch verder van huis?
Klopt. Maar we komen er al een paar jaar, dus er speelt een stukje sympathie hier. We vinden verzetten dan ook prima, zelfs als we inflatiecorrectie moeten bijbetalen, snappen dat het voor hun ook vervelend is en hoeven dus niet zo nodig geld terug als we kunnen verzetten naar een acceptabele datum. Dus een beetje jammer wel dat hun openings-statement daar zo ver van af ligt.

Daarbij zitten we er niet op te wachten om het conflict met ze in te gaan en juridische stappen te ondernemen. Eens kijken of ze in een tweede reactie redelijker zijn, want zo gaat de sympathie-factor snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Tja, het nadeel voor hun is dat ze als ze met jou meegaan 2 slechte zomers gaan krijgen, terwijl hun voorstel maar 1 slechte zomer omvat en wat voucherwerk in een rustige tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Gomez12 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:34:
Tja, het nadeel voor hun is dat ze als ze met jou meegaan 2 slechte zomers gaan krijgen, terwijl hun voorstel maar 1 slechte zomer omvat en wat voucherwerk in een rustige tijd...
Ja, is waar, begrijpelijk vanuit hun kant. Tegelijkertijd... het is niet mijn taak om bedrijven die op omvallen staan te redden. Binnenkort een verhuizing, dan een tijdje dubbele lasten dus ik kan het geld dan ook wel gebruiken.

Ik heb ook geen idee wat er voor dit soort kleine zelfstandige verhuurorganisaties aan regelingen vanuit de overheid is. Vind wel dat eventuele ondersteuning in deze tijd een overheidstaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 11:07
Transavia start langzaam zijn vliegverkeer weer op. Vanaf 4 juni vliegt de vakantievlieger weer op zes bestemmingen in Griekenland, Portugal en Spanje.

https://www.ad.nl/economi...angzaam-weer-op~acbfd8ab/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:30
"perspectief voor het veilig en gezond vliegen"

Tja, ik denk dat we inderdaad ergens moeten beginnen, maar zonder mij en mijn gezin :)

Ik annuleer bijna zeker mijn reis naar Griekenland eind Juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04:53
Camping @gardameer gaat juni/juli weer open. Hebben geboekt voor eerste weken augustus, maar is het wel “verstandig” momenteel?

Word je niet enorm beperkt als je dit jaar gaat..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
fevo-1190 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:13:
Camping @gardameer gaat juni/juli weer open. Hebben geboekt voor eerste weken augustus, maar is het wel “verstandig” momenteel?

Word je niet enorm beperkt als je dit jaar gaat..?
Ik persoonlijk vind.

- Nee, het is niet verstandig.
- Ja, je wordt beperkt.

Er is zoveel onduidelijk dat het gelijk onzekerheden brengt, het zal niet volgens verwachting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04:53
ppeterr schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:17:
[...]

Ik persoonlijk vind.

- Nee, het is niet verstandig.
- Ja, je wordt beperkt.

Er is zoveel onduidelijk dat het gelijk onzekerheden brengt, het zal niet volgens verwachting zijn.
Maar is al geboekt .. om boeken zal lastig verhaal worden. Jaar omboeken doen ze niet lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
fevo-1190 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:21:
[...]

Maar is al geboekt .. om boeken zal lastig verhaal worden. Jaar omboeken doen ze niet lijkt me.
Ik sta voor dezelfde keuze, of 626 euro betalen, dat is 15% van de reis som. Of omboeken naar iets binnen het komende jaar. Dat is voor TUI. Ik kan 42 dagen van te voren nog kiezen voor die 15%.

Ik ga dat waarschijnlijk gewoon doen, ik het er nog 2 weken bedenktijd voor. Maar ik kies voor mijn eigen en mijn kinderen hun zekerheid/gezondheid/vrijheid. En dan heb ik al snel zo iets als "fuck die paar euro's"
Pagina: 1 ... 17 ... 26 Laatste