Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:37

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
reemprive schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 05:35:
[...]

Wat was jouw situatie? Ben wel benieuwd hoe Amex in deze situatie handelt, ooit gewerkt en nog steeds zelf kaarthouder.

Had al met ze gebeld toen mijn situatie nog liep, ze zeiden dat ik een dispuut kon starten om het geld terug te halen. Ben benieuwd of ze dat ook daadwerkelijk zouden doen.
Ticket geboekt met amex. Leverancier biedt voucher maar wet is duidelijk. Dus bewijs aangeleverd dat leverancier voucher levert en geen geld terug binnen 7 dagen. En 48 uur later was het geld via de CC gecrediteerd :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:56:
Hebben reisorganisaties genoeg geld om het geld terug te geven? Ze zeggen zelf van niet maar ik heb geen idee wat ze op de spaarrekening hebben staan.

Het is je goed recht om geld terug te eisen, maar kàn het uberhaupt?
Vind dat eerlijk gezegd niet eens meer zo relevant. Als ze het nu niet terug kunnen betalen zijn de vouchers enkel uitstel van executie. Het wordt een beetje een piramidespel nu, met steeds meer deelnemers en dus ook steeds meer ellende.

Hoop (maar verwacht het niet) dat dit ook eindelijk eens de bijl aan de wortel is aan die volstrekt idiote MBA gedachte dat het goed zou zijn om vroeg te innen en laat te betalen. Hierbij is de theorie dat het vrijgekomen geld gebruikt wordt voor investeringen, maar vaak wordt het niet juist besteed. Het gaat op aan minder renderende investeringen (het geld is er, dus er MOET geïnvesteerd worden), of erger: het gaat naar de baas of de aandeelhouders.

Dat een start-up tijdelijk in zo'n situatie kan geraken is nog te accepteren, maar zodra je als bedrijf een beetje vet op de botten krijgt moet je jezelf imho 'vrij' kunnen spelen. Dat wil zeggen; aan al je lopende verplichtingen kunnen voldoen, ook als je inkomsten plots wegvallen.

Mijn eigen bedrijf bestaat meer dan 30 jaar en het is het eerste waar we na oprichting naar streefden. Betaal al m'n leveranciers direct, mijn crediteurensaldo is vrijwel 0 en soms zelfs negatief als ik een credit krijg.

Volgens het 'moderne' denken is dit verspilling van geld, maar het geeft in tijden van crisis wel enorm veel rust. Het heeft me in de kredietcrisis gered (veel concullega's met 'modernere' inzichten legden het loodje), en ook nu maak ik me nergens zorgen om.

Weet wel dat ik reizen vanaf nu anders ga boeken, minder via een organisatie maar rechtstreeks bij de hotels. Waarbij ik direct betaal op de dag van aankomst. Of wellicht vooraf met een creditcard, beetje afhankelijk van de ervaringen die mensen daarover hier hebben.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Waah schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:16:
[...]

Je bedoeld, net als in Nederland momenteel? :+
Hier trekken de Duitsers immers ook massaal de grens over. En in September is het vliegverkeer echt wel weer op gang zoals het er nu voor staat.
Er is wel een verschil tussen hier besmet raken of in Griekenland.

Als je daar de diagnose corona krijgt heb je een mega-probleem. Je mag misschien nog tot je geplande vertrekdatum in je hotel blijven, maar dan? Niemand wil je hebben, vliegen kan niet. Op het strand slapen dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:03
@alexbl69 Griekenland laat je echt niet op straat slapen als je ziek bent hoor. Wat een onzin zeg....

Sowieso zijn de meeste mensen die ziek zouden worden in Griekenland alweer terug tegen de tijd dat ze echt ziek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 18:58
Waah schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:46:
@alexbl69 Griekenland laat je echt niet op straat slapen als je ziek bent hoor. Wat een onzin zeg....

Sowieso zijn de meeste mensen die ziek zouden worden in Griekenland alweer terug tegen de tijd dat ze echt ziek worden.
Slaap lekker verder. Ze zijn nog altijd bezig om mensen van waar ter wereld dan ook te repatriëren naar hun thuisland, en hier overwegen we doodleuk weer op een strandbedje in griekenland of turkije te gaan liggen. Veel plezier, ik blijf wel lekker in mijn achtertuin..... Niet klagen als je in de problemen zit in het buitenland hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
stylezzz schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:50:
[...]

Slaap lekker verder. Ze zijn nog altijd bezig om mensen van waar ter wereld dan ook te repatriëren naar hun thuisland, en hier overwegen we doodleuk weer op een strandbedje in griekenland of turkije te gaan liggen. Veel plezier, ik blijf wel lekker in mijn achtertuin..... Niet klagen als je in de problemen zit in het buitenland hé?
Ja en die mensen die nog gerepatrieerd moeten worden zitten in Griekenland.... Niet 3e wereldlanden als Indonesië etc....

En die mensen slapen allemaal op het strand zelfs als ze ziek zijn. 8)7 ohnee wacht, zo zit het helemaal niet.

En ik heb geen vakantie geboekt. Maar september? En binnen Europa? We zorgen hier echt wel voor elkaar als je ziek word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Waah schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:55:
[...]

Ja en die mensen die nog gerepatrieerd moeten worden zitten in Griekenland.... Niet 3e wereldlanden als Indonesië etc....

En die mensen slapen allemaal op het strand zelfs als ze ziek zijn. 8)7 ohnee wacht, zo zit het helemaal niet.

En ik heb geen vakantie geboekt. Maar september? En binnen Europa? We zorgen hier echt wel voor elkaar als je ziek word.
Dat zeg ik ook nergens, dat zijn jouw woorden. Maar geloof jij echt dat je zonder problemen thuis komt als jij lekker in een hotel zit en het blijkt dat er 'ineens' corona uitbreekt? Naïef is denk ik het juiste woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
HellBeast schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:26:
Feitelijk zei Rutte gisteren: "Zwartrijden in de tram mag, als toch niemand controleert."

Of

"130 rijden op de snelweg mag, als je weet dat er geen controles staan."

Wel een bijzondere uitspraak.
Of om het iets actueler te maken :

"U hoeft pas 1,5 meter afstand te houden als u bekeurt bent hiervoor"

Of

"U mag geen covid-feestjes meer geven als u bekeurt bent, maar tot dan gaan we gewoon door"

En als u bekeurd bent, dan kunt u altijd nog doorgaan als u dat wilt, want u kunt immers nog in beroep gaan en tot die tijd is er nog niets definitief...
YakuzA schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 06:39:
[...]

Reisorganisaties betalen echt geen cent vooruit aan de accommodatie, zelfs in je worst case voorbeeld zitten ze nog steeds maar op -40 kosten en +5 rente baten op het geïnvesteerde geld van de klant.
Ik zeg absoluut niet dat mijn rekenvoorbeeldje echt is, of voortkomt uit mijn kennis van de reisbranche. Ik zeg dat dat rekenvoorbeeld gebaseerd is op de uitspraken van de reisbranche etc,
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:56:
Hebben reisorganisaties genoeg geld om het geld terug te geven? Ze zeggen zelf van niet maar ik heb geen idee wat ze op de spaarrekening hebben staan.

Het is je goed recht om geld terug te eisen, maar kàn het uberhaupt?
Ok, nu ga ik even uit van kennis opgedaan een paar jaar geleden, dus het kan verouderd zijn (maar niet gigantisch)
Nee, ze hebben het geld niet op de bankrekening staan, het wordt gewoon actief gebruikt om meer geld van te maken (via beleggingen etc). En daardoor zullen er vast wel wat probleempjes zijn om het nu op te nemen ipv over een maand etc, maar daar zijn banken etc nu erg ruim in.

- En op die manier moeten de reisburo's rustig 60/70% van de klanten nu terug kunnen betalen
- Alleen staan de reisburo's dan nu op nul
- En aan het einde van het seizoen moeten ze de minimale voorwaarden betalen aan de hotels etc en daar hebben ze dan geen geld voor (alleen dat zijn b2b asfspraken en die staan standaard onder b2c)
- Dus dan zouden ze theoretisch aan het eind van het seizoen failliet gaan.

Alleen ik denk dat er maar 20% oid van de mensen daadwerkelijk geen voucher willen, de rest accepteert het wel mits het onder de juiste voorwaarden gaat.
En dan zou je dus helemaal geen probleem hebben.

Alleen voor de reisburo's blijft het verlies het meest beperkt door te gaan spelen met 100% van het consumentengeld ipv van met 80% van het consumentengeld - de kosten voor het aantrekkelijker maken van de voucher.

Als je het echt 100% zwart-wit gaat bekijken: Alles terugbetalen of niets terugbetalen, ja dan zorgt alles terugbetalen voor een failliete branche.
Maar dat is overal zo, je hebt minimaal eigen bedrijfskosten die je verlies leidt als je terugbetaald.
Alleen het is geen zwart-wit situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waah schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:46:
Niet als keuze nee. Maar het Griekse systeem is zeker niet berekend op een massale toename van zieke toeristen. Daar zit een risico in, zeker als je dat eventueel combineert bij snel omvallende vliegtuigmaatschappij als er een 2de golf komt.

Maar dat is een eigen afweging. Ik kies voor een bestemming waarbij ikzelf of mijn vriendin kan rijden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Nog wat.... stel jij zit lekker met je corona vrije vakantie in een hotel in de zon. En vervolgens gaat jouw reisorganisatie failliet (niet geheel ondenkbaar de komende maanden ;) )..... Diezelfde avond staat de hoteleigenaar aan jouw hotelkamer, of dat je even 2000 euro wil komen pinnen bij de receptie omdat hij ook zijn mensen moet betalen. Tsjah......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:23
Het is en blijft een gok hoe een eventuele vakantie zou verlopen als je toch besluit om te gaan. Als je het niet wil moet je het niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-05 10:54
Mijn vriendin en ik zitten, als iedereen hier, in redelijk dezelfde situatie.

Wij hebben een reis geboekt bij TUI (Lanzarote, Spanje). Gelukkig is de betalingstermijn opgeschoven voor onze reis van zes weken naar drie weken. Wij hebben nog niets betaald voor de vakantie (a 2700,-). Wij vertrekken op vier juli (als het door gaat), maar zelf heb ik hier geen vertrouwen in.

Zijn er meer mensen die hun reis niet binnen de drie/zes weken betaald hebben?
Zo ja, horen jullie vervolgens wat van TUI?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Nederlandse overheid haalt bakzeil: Europese wet reisvouchers wordt toch weer gehandhaafd door ILT

Ook hier gaat het sec om vliegreizen, maar dit zal - zoals eerder - ook doorwerken naar pakketreizen.

Reisorganisaties kunnen niet langer claimen dat het enkel aanbieden van vouchers 'gedoogd' wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:57
Vanitas1996 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:30:
Mijn vriendin en ik zitten, als iedereen hier, in redelijk dezelfde situatie.

Wij hebben een reis geboekt bij TUI (Lanzarote, Spanje). Gelukkig is de betalingstermijn opgeschoven voor onze reis van zes weken naar drie weken. Wij hebben nog niets betaald voor de vakantie (a 2700,-). Wij vertrekken op vier juli (als het door gaat), maar zelf heb ik hier geen vertrouwen in.

Zijn er meer mensen die hun reis niet binnen de drie/zes weken betaald hebben?
Zo ja, horen jullie vervolgens wat van TUI?
Zit in het zelfde schuitje.
En zoals al vaker geroepen in dit topic. Tenzij je het zelf erg graag wilt, geen geld overmaken in ruil voor een voucher. Mocht een TUI blijven aandringen, beroep je dan op het volgende:

BW 6:263 Lid 1 "onzekerheidsexceptie"
De partij die verplicht is het eerst te presteren, is niettemin bevoegd de nakoming van haar verbintenis op te schorten, indien na het sluiten van de overeenkomst te harer kennis gekomen omstandigheden haar goede grond geven te vrezen dat de wederpartij haar daartegenover staande verplichtingen niet zal nakomen.
Schort je betaling op en wacht todat zij zelf annuleren.

In feite kunnen we de conclusie wel trekken dat de Nederlandse reisbranche (technisch) gewoon failliet is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
alexbl69 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:55:
Nederlandse overheid haalt bakzeil: Europese wet reisvouchers wordt toch weer gehandhaafd door ILT

Ook hier gaat het sec om vliegreizen, maar dit zal - zoals eerder - ook doorwerken naar pakketreizen.

Reisorganisaties kunnen niet langer claimen dat het enkel aanbieden van vouchers 'gedoogd' wordt.
En wat zie je bijna direct gebeuren : https://www.upinthesky.nl...restitutiebeleid-bij-klm/

KLM gaat zorgen voor betere vouchers aangezien de klant nu keuze krijgt.

Met natuurlijk nog wel even de steek onder water dat als je al een voucher hebt gehad dan val je buiten de boot qua beter voorstel.
De wijziging houdt in dat reizigers wiens vlucht de komende periode geannuleerd zal worden, kunnen kiezen tussen een voucher of een cash refund. Klanten die reeds een voucher hebben, vallen hierdoor buiten de boot. De aangekondigde refund geldt alleen voor komende annuleringen van KLM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Gomez12 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:33:
[...]
Met natuurlijk nog wel even de steek onder water dat als je al een voucher hebt gehad dan val je buiten de boot qua beter voorstel.
[...]
Nou, dat wordt dus de volgende pr-ramp, want dit is natuurlijk niet vol te houden.

Ten eerste hebben veel mensen ongevraagd een voucher in de mailbox ontvangen, ten tweede werd het wekenlang als alternatief-loos gepresenteerd, waardoor je als klant geen keuze had.

Dus ook reeds geaccepteerde vouchers zullen op enig moment (misschien vandaag al) weer in behandeling moeten worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46

St@m

@ Your Service

Naar aanleiding van de recente ontwikkelingen nogmaals een beroep gedaan op de reisorganisatie om mijn geld terug te boeken. Ik ben benieuwd. Waarschijnlijk krijg ik gewoon weer hetzelfde antwoord..

De les wel geleerd in ieder geval. Ik betaal nooit meer een pakketreis van te voren/ ik zoek zelf wel uit hoe en wat.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vraag: wat houdt een voucher in ?
Is dat een geldelijk bedrag of een ticket op een ander tijdstip ?

Ik kan mij voorstellen dat het reizen volgend jaar (veel) duurder wordt, een ticket op een ander tijdstip zou m.i. rechtvaardiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
boomsma schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:10:

Ik kan mij voorstellen dat het reizen volgend jaar (veel) duurder wordt, een ticket op een ander tijdstip zou m.i. rechtvaardiger zijn.
Het kan niet anders dan een geldelijk bedrag zijn, aangezien tickets per tijdstip van waarde verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
boomsma schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:10:

Een voucher is een tegoed dat je binnen een jaar bij diezelfde instantie dient te verzilveren.

En inderdaad, ze kunnen met de prijzen doen wat ze willen. Die vouchers moeten ergens van betaald worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Laatst online: 19:06
en nu...heb een voucher die ik niet wilde van corendon,wanneer krijg ik die optie om geld terug te vragen? straks effe bellen.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:52

d0s

sssst

Amaze86 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:19:
en nu...heb een voucher die ik niet wilde van corendon,wanneer krijg ik die optie om geld terug te vragen? straks effe bellen.
Corendon ga je niet ver mee komen. Directeur zal vanochtend in de nieuwsprogramma's en die gaan het pas doen als men naar de rechter stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Gomez12 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:33:
[...]
Nee, de al uitgegeven vouchers krijgen een hogere waarde, alleen hebben ze daar tijd voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

PWM schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Nee, de al uitgegeven vouchers krijgen een hogere waarde, alleen hebben ze daar tijd voor nodig.
Die extra waarde wordt opgeheven door hogere prijzen volgend jaar, dus wat is het nut?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

HellBeast schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:26:
[...]

Die extra waarde wordt opgeheven door hogere prijzen volgend jaar, dus wat is het nut?
Ik heb al diverse vouchers gebruikt voor reizen in Aug/Sep/Okt waarbij alle tickets fors goedkoper waren dan ik er initieel voor had betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

PWM schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Ik heb al diverse vouchers gebruikt voor reizen in Aug/Sep/Okt waarbij alle tickets fors goedkoper waren dan ik er initieel voor had betaald.
Reizen zijn qua prijs erg periodegebonden. Dat een reis in mei duurder is dan dezelfde reis in oktober is dan ook niet zo vreemd.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

HellBeast schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:30:
[...]

Reizen zijn qua prijs erg periodegebonden. Dat een reis in mei duurder is dan dezelfde reis in oktober is dan ook niet zo vreemd.
Niet voor de hoofdsteden ;) Ik boek 100+ tickets per jaar, ik zie echt wel of de prijzen hoger of lager worden. Natuurlijk kan het volgend jaar anders zijn. Maar goed, dan maakt het op zich ook niet zoveel uit of je met een voucher of cash moet boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
HellBeast schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:30:
[...]

Vergeet niet dat dit vooralsnog nog onduidelijke vluchten zijn waar nog weinig mensen op boeken. Oftewel die worden nu goedkoop erin gegooid omdat het gewoon deels nog gokwerk is of die wel of niet doorgaan.
PWM schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:34:
[...]
Niet voor de hoofdsteden ;) Ik boek 100+ tickets per jaar, ik zie echt wel of de prijzen hoger of lager worden. Natuurlijk kan het volgend jaar anders zijn. Maar goed, dan maakt het op zich ook niet zoveel uit of je met een voucher of cash moet boeken.
November / december / volgend jaar zullen de prijsverhogingen beginnen, want dat zijn de data waar men er redelijk van overtuigd is dat men toch wel weer zou moeten kunnen vliegen...

Daar gaan genoeg mensen op inschrijven om de prijzen te kunnen verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
PWM schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:34:
[...]

Offtopic, maar wat ik van je lees kan ik me niet voorstellen dat je zelf je tickets boekt :+ laat je dat niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik weet niet of deze hier al geplaatst was, interessant in deze discussie:

https://www.nu.nl/coronav...cht-op-terugbetaling.html
Het kabinet gaat reisorganisaties en vliegmaatschappijen toch vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als vakanties vanwege het coronavirus zijn geannuleerd. De Europese Commissie had er bij de lidstaten zonder zo'n beleid op aangedrongen om dit alsnog te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:44:
Ik weet niet of deze hier al geplaatst was, interessant in deze discussie:

https://www.nu.nl/coronav...cht-op-terugbetaling.html

[...]
Uit dat stuk... Rutte: "Ik heb ook een aantal vliegtickets in de la liggen. Daar krijg ik dan een voucher voor.""

Wist niet dat er ook vouchers werden uitgedeeld voor niet gemaakte vluchten in de PH-GOV ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
alexbl69 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Uit dat stuk... Rutte: "Ik heb ook een aantal vliegtickets in de la liggen. Daar krijg ik dan een voucher voor.""

Wist niet dat er ook vouchers werden uitgedeeld voor niet gemaakte vluchten in de PH-GOV ;).
Niet voor de PH-GOV, alleen Willem had even wat extra cash nodig en daar zijn wat vouchers voor uitgegeven : https://www.rtlz.nl/algem...te-koning-naar-bilderberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Luchtvaartmaatschappij KLM geeft klanten vanaf donderdag de keuze om geld terug te krijgen van geannuleerde vluchten. Het bedrijf waarschuwt echter wel voor een wat langere verwerkingstijd.
Verwerkingstijd van 12 maanden zeker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:02:
[...]

Verwerkingstijd van 12 maanden zeker :+
Reken maar wel op +3 maanden. Ik ben zelf Platinum bij KLM en sta voor in de rij. Bij mij is de doorlooptijd ook al 10 weken voor vouchers. Dit gaat nog wel langer duren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtVdqKHLd4S8DLF8cIIR0PcgtbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LsUAKL3WfIRuDabvbVCPqP69.jpg?f=user_large

Heb er nog wel wat te goed :+

[ Voor 27% gewijzigd door PWM op 14-05-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Laatst online: 19:06
Corendon pas na 6 maanden aanvragen,en uitbetaling pas na 6 maanden.

KLM doet het beter
https://www.telegraaf.nl/...t-geld-vliegtickets-terug

Net effe gechat met corendon ze zullen kijken naar de beslissing van KLM,hopelijk doen hun het ook. En niet pas na 6 maanden recht op geld terug.

[ Voor 30% gewijzigd door Amaze86 op 14-05-2020 15:29 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 07:40
Amaze86 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:19:
Corendon pas na 6 maanden aanvragen,en uitbetaling pas na 6 maanden.

KLM doet het beter
https://www.telegraaf.nl/...t-geld-vliegtickets-terug

Net effe gechat met corendon ze zullen kijken naar de beslissing van KLM,hopelijk doen hun het ook. En niet pas na 6 maanden recht op geld terug.
Ik hoop ook dat Corendon nu coulant is hierin inderdaad. Vond het überhaupt bizar dat je in eerste niet je geld terug kon krijgen. Ik hoop dat nu de EC en het kabinet hebben gezegd dat ze geld terug moeten geven wanneer gevraagd dat Corendon dit volgt. Tevens is de opdracht om niet te handhaven aan de inspectie ingetrokken, dus ben benieuwd. Ik kan dit altijd nog aankaarten bij de inspectie lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
thewizard2006 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:26:

Wat een ontzettend domme vraag. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen.
- Mensen verwachtten dat bedrijven zich aan de wet houden
- Niet iedereen heeft wat aan vouchers
- Reisbureau's hebben onder valse voorwendselen en leugens mensen extra in de kosten geholpen door aanbetalingen te eisen of te vertellen dat het totale bedrag terug betaald wordt om daar 3 weken later op terug te komen terwijl het zwart op wit staat
- In het begin was het gewoon heel duidelijk dat je de voucher niet hoefde te accepteren en je je geld terug zou krijgen. Zo is het bedacht en opgezet. Dat het een aantal weken later blijkt dat reisorganisaties totaal niet meewerken was toen nog niet bekend.
- Mensen handelen naar eer en geweten. Het voelt niet OK om opgelicht te worden
- Er is veel onduidelijkheid geweest over standpunten van verschillende partijen (ACM, ANVR, Overheid, Europa)
- Als je niets doet ben je zoiezo je geld kwijt.
- Mensen hebben de stille hoop dat het toch nog goed komt en ze wellicht tot de lucky few behoren
en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik wordt een beetje moe van mensen die in hun recht staan te betichten van naiviteit en klagen
Ik denk dat het eerlijk gezegd nog dommer is om te verwachten dat reisorganisaties geld gaan terugbetalen .
Maar goed ik heb het eerder gezegd mensen kunnen niet meer nadenken blijkbaar en denken dat hun gal spuiten op een forum beter werkt dan advocaten .
Ik wens jullie veel succes met de zoektocht verder !

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:31

dbzfan

Nee.

Hoe kan ik via KLM m'n geld nu terug vragen? Kan de optie nog niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
leekers schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:00:
[...]
Maar goed ik heb het eerder gezegd mensen kunnen niet meer nadenken blijkbaar en denken dat hun gal spuiten op een forum beter werkt dan advocaten .
Tja, je hebt mensen die denken dat advocaten wondermiddelen zijn. Maar in mijn geval kan een advocaat niets doen.
dbzfan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:13:
Hoe kan ik via KLM m'n geld nu terug vragen? Kan de optie nog niet vinden...
Ik zou het nog even een dag of 2 afwachten, klm heeft het pas vanmiddag besloten en die moet er waarschijnlijk nog een hele procedure omheen maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Gomez12 op 14-05-2020 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:34
Piet_Piraat7 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:24:
@remzor waarom niet? Als het niet lukt of tegen september ook geannuleerd wordt zitten we in dezelfde situatie als nu (met voucher). Als het wel door kan gaan, gaan we op vakantie.
Natuurlijk, je kunt het risico nemen. Er is dan ook een risico dat je op vakantie ziek wordt of vast komt te zitten, afhankelijk van de situatie t.z.t. rondom het virus en het vliegverkeer enz. Ook kan het zo zijn dat je maar beperkt gebruik kan maken van faciliteiten en dat je tot allerlei zaken/maatregelen verplicht wordt die in relatie staan tot het virus.
Persoonlijk heb ik daar geen zin in en zou ik balen als het een 'halve bak' vakantie wordt. Dan liever een paar maanden of een jaar daarna. Bovendien, dat heb ik al eerder aangehaald in een post, houden ze geld achter (o.a. administratiekosten en servicekosten) die ik al heb betaald maar niet terug krijg in een voucher. Bij nog een voucher zal dit niet veel anders zijn. Wellicht is dit bij jou anders.
Maar ieder zijn ding, het is je goed recht uiteraard en ik gun je ook een prettige vakantie. Ben er zelf gewoon wat terughoudend in.
leekers schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:00:
Ik denk dat het eerlijk gezegd nog dommer is om te verwachten dat reisorganisaties geld gaan terugbetalen .
Ik wens jullie veel succes met de zoektocht verder !
Ben je er nu alweer of nog steeds? Met de zoveelste mededeling in de trant van: "Ik ben er klaar mee, succes en tot ziens". Je bent net een boomerang joh ;)

Voor de meeste mensen gaat het initieel helemaal niet om het feit dat er een voucher uitgekeerd wordt en dat men geen geld terug krijgt. Voor sommigen wel, en dat is volkomen begrijpelijk (groepsreizen, ouderen die ziek zijn, zzp'ers die nu in zwaar weer verkeren, etc.). Het gaat mij en veel anderen meer om de houding van de reisorganisaties en de manier waarop ze je nog eens extra op kosten jagen. Ik was juist vrij begripvol en wilde best een voucher accepteren. Maar door slinkse kleine lettertjes en voorwaarden vind ik dat ze mij echt te kort doen. Zowel financieel als door allerlei beperkende (lees: zeer inflexibele) voorwaarden.
Zoals ook de Europese Commissie - en vele andere organisaties - aangeven, zou het slim zijn de vouchers juist aantrekkelijk te maken. Dan overwegen veel meer mensen de vouchers sowieso te accepteren, min of meer onder het mom van 'geven en nemen', of 'voor wat, hoort wat'. Ze zitten op mijn geld en hebben eigenlijk mijn zegen (bepaalde gunfactor) nodig om i.p.v. geld een voucher uit te keren. Er komen voorbeelden voorbij waar reizigers ook daadwerkelijk iets extra's krijgen, of in ieder geval niet worden gekort/benadeeld.

Ik zou je willen uitnodigen mijn bericht van 6 mei nog eens te lezen. remzor in "Hoe gaan reisorganisaties om met gepland..." Hoe denk je hierover? Vind je dat ook normaal en netjes? En zou dit ook niet anders kunnen? Let wel: een vakantie van €3000,- staat voor veel mensen gewoon gelijk aan 2 maanden werken, of 2 jaar sparen.
Onder meer deze punten heb ik ook in een nette e-mail gestuurd naar de reisorganisatie, met de mededeling dat ik het niet chique vind en wens dat bepaalde voorwaarden worden aangepast/geschrapt.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 14-05-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Beste meneer xxxxx,
Jouw vlucht met boekingsnummer xxxxx gaat niet door.

Dit komt door de zeer uitzonderlijke situatie veroorzaakt door het coronavirus (COVID-19). De verschillende autoriteiten hebben verregaande maatregelen genomen, waardoor helaas ook jouw reis wordt geraakt.

Natuurlijk vinden we het ontzettend vervelend dat je geen gebruik kunt maken van je vlucht. De veiligheid van onze passagiers en bemanning staat op de eerste plaats en omdat we niet weten hoe lang de huidige beperkingen gelden, kunnen we je nu geen andere vlucht aanbieden. Je krijgt een voucher ter waarde van jouw boeking, inclusief de extra producten die je hebt gekocht, zoals bijvoorbeeld bagage.

Je ontvangt in juni de voucher en behoudt daarmee de waarde van je boeking. We sturen de voucher naar dit e-mailadres.

Als je op de website van Transavia hebt geboekt ontvang je een voucher. Heb je bij een reisorganisatie geboekt? Dan verzoeken we je om contact op te nemen met je reisorganisatie.

We zijn ondertussen druk bezig met alle voorbereidingen om je straks veilig naar je bestemming te kunnen brengen. Hier hopen we snel meer over te vertellen.

Heb je nog een vraag? Kijk dan op onze website voor alle informatie en de veelgestelde vragen over het coronavirus. Hier vind je ook meer informatie over de voorwaarden van je voucher.
Met vriendelijke groet,

Transavia
Nou ik krijg niet eens de keuze tussen een voucher of terugbetaling. Een voucher krijg ik automatisch. Oftewel: dan kunnen ze straks zeggen iedereen met een voucher kan geen geld meer terugkrijgen? Zoals nu bij KLM?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 328026 op 14-05-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Wat een slecht geschreven mail zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:59
Op 24 april aangegeven bij Ryanair dat ik mijn geld terug wil. Sindsdien is het stil. Iemand die hier weet wat die doorlooptijden zijn bij Ryanair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Ook Vueling mailt mij vandaag, of ik vrijwillig wil annuleren.
Hallo, xxxxx,

Vanwege de uitzonderlijke omstandigheden waarin we door COVID-19 leven, werken we eraan om onze klanten oplossingen te bieden die hen gemoedsrust en veiligheid bieden. Daarom, bieden we je de mogelijkheid om je vlucht gratis te annuleren en je het bedrag als Vluchtkrediet* terug te betalen. Je kunt dit Vluchtkrediet later gebruiken voor een reservering bij ons, voor jou en voor jij maar wilt.

*Voorwaarden van Vluchtkrediet

Vluchtkrediet geldig voor 18 maanden vanaf de uitgiftedatum van dit krediet.

Het kan gebruikt worden voor het reserveren van beschikbare vluchten tot aan de vervaldatum. Het Vluchtkrediet kan een of meerdere keer gebruikt worden, totdat het bedrag besteed is. Dit Vluchtkrediet of tegoed is niet persoonlijk, noch op naam waardoor je het kunt gebruiken voor eigen reserveringen of voor die van derden. Het beschikbare vluchtkrediet kan geraadpleegd worden bij het uitvoeren van een nieuwe reservering, op het moment van betalen. Als het tegoed niet voldoende is om het totaal van een reservering te betalen, kan het resterende bedrag met betaalkaart betaald worden. Geldig voor alle tarieven en gereserveerde aanvullende diensten. Kan samen met korting voor inwoner en groot gezin gebruikt worden. Als het geheel of een deel van de originele reservering met een kortingsbon betaald is, zal het bedrag van de korting niet terugbetaald worden en evenmin bij het Vluchtkrediet opgeteld worden.

Als het geheel of een deel van de originele reservering met Avios betaald werd, worden deze op het Avios account teruggestort.

Dit bericht wordt ter informatie en niet op commerciële basis verstuurd.
Ik laat m'n vlucht staan omdat ik hem nodig heb, maar de voorwaarden zijn stukken beter dan die van Transavia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
ThaAresX schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:48:
[...]

Ik hoop ook dat Corendon nu coulant is hierin inderdaad. Vond het überhaupt bizar dat je in eerste niet je geld terug kon krijgen. Ik hoop dat nu de EC en het kabinet hebben gezegd dat ze geld terug moeten geven wanneer gevraagd dat Corendon dit volgt. Tevens is de opdracht om niet te handhaven aan de inspectie ingetrokken, dus ben benieuwd. Ik kan dit altijd nog aankaarten bij de inspectie lijkt mij.
De directeur was dat gister nog niet van plan om te doen. Of de uitspraken van vandaag hem van gedachten doen veranderen is niet duidelijk want dan gaat dit hun faillissement betekenen. Volgens hem dan.

Maar daar zit de catch-22 dus ook; als ze failliet gaan krijgt niemand z'n geld.

Piet_Piraat7 in "Hoe gaan reisorganisaties om met geplande reizen"

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 14-05-2020 21:25 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:36:
Wat een slecht geschreven mail zeg.
Zal wel een generatie-dingetje zijn, maar van dat ge-jij en ge-jouw gaan m'n nekharen al overeind staan.

En dan die tekst inderdaad, alsof ze het tegen een kleuter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 12:15

Indoubt

Always be indoubt until sure

Gunner schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:21:
[...]

De directeur was dat gister nog niet van plan om te doen. Of de uitspraken van vandaag hem van gedachten doen veranderen is niet duidelijk want dan gaat dit hun faillissement betekenen. Volgens hem dan.

Maar daar zit de catch-22 dus ook; als ze failliet gaan krijgt niemand z'n geld.

Piet_Piraat7 in "Hoe gaan reisorganisaties om met geplande reizen"
Die directeur hoopte dat ie backing van de VVD zou krijgen met wat grote woorden. Dat leek te lukken maar was van heel korte duur.

Nu kan het alsnog zo zijn dat het bedrijf het niet red als ze iedereen hun geld moeten teruggeven maar het blijft een feit dat je geld wilt houden als bedrijf wat niet van jouw is. Misschien dat als ze vouchers aantrekkelijk maken dat een deel ervoor kiest maar mensen moeten dan wel een keuze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298195

Anoniem: 328026 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:16:
[...]

Nou ik krijg niet eens de keuze tussen een voucher of terugbetaling. Een voucher krijg ik automatisch. Oftewel: dan kunnen ze straks zeggen iedereen met een voucher kan geen geld meer terugkrijgen? Zoals nu bij KLM?
tuurlijk niet ze gaan je vanzelfsprekend niet wijzen op je rechten als dat hen benadeeld :P

Waarom kunnen die maatschappijen geen lening aanvragen om overeind te blijven bij teveel uitbetalingen ?

Tui heeft dat toch ook gedaan ?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 14-05-2020 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
alexbl69 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:25:
[...]
Zal wel een generatie-dingetje zijn, maar van dat ge-jij en ge-jouw gaan m'n nekharen al overeind staan.

En dan die tekst inderdaad, alsof ze het tegen een kleuter hebben.
Ik ben begin dertig en irriteer mij ook aan dat tutoyeren in een mail aan een klant :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 07:40
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:47:
[...]

Ik ben begin dertig en irriteer mij ook aan dat tutoyeren in een mail aan een klant :D
Tutoyeren maakt mij persoonlijk nog niet heel veel uit, als de mail verder maar goed en correct geschreven is.

Gisteren telefonisch contact gehad met Corendon, enige wat je kan verwachten te krijgen is begrip voor de situatie en meer kunnen ze niet doen. Na de bekende periode van 6 maanden kan een bezwaarschrift ingediend worden en dan kun je evt geld terugkrijgen. Hier zijn nog geen procedures voor bekend omdat de eerste vouchers pas halverwege april uitgegeven zijn (volgens medewerker).

Ik ga het nieuws maar in de gaten houden en kijken wat de ontwikkelingen zijn op dit gebied en anders alsnog in november een bezwaarschrift indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

KLM hoogt de waarde van alle vouchers met 15% op:

https://www.gooieneemland...ers-15-procent-meer-waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Benieuwd of je ze dan ook een 'nieuwe' voucher sturen met de verhoogde waarde of dat je de verhoogde waarde pas ziet als je gaat boeken en de voucher gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-05 16:23
We Are Borg schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Benieuwd of je ze dan ook een 'nieuwe' voucher sturen met de verhoogde waarde of dat je de verhoogde waarde pas ziet als je gaat boeken en de voucher gebruikt :)
Geldt volgens mij alleen voor vanaf heden uitgegeven vouchers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Matadores schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:53:
[...]

Geldt volgens mij alleen voor vanaf heden uitgegeven vouchers
De luchtvaartmaatschappij gaat ook alle al eerder uitgegeven vouchers meer waard maken.
Uit het artikel van PWM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002

dbzfan

Nee.

Twijfel nu of ik m'n geld terug ga vragen of 300 euro winst pak met zo'n voucher..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Zou uitcashen, het is nog steeds vrij onzeker de komende maanden m.b.t. vakantie vieren in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb eigenlijk ook een leuke.

Eigenlijk wacht ik totdat m'n vakantie naar de Canarische Eilanden geannuleerd wordt maar ik ben toch andere scenario's aan het onderzoeken.

Mogelijkheden.

1. Zelf annuleren. Kan nog twee weken tegen 15% van de reissom. Dat zou 400 euro zijn
2. Omboeken naar zomer 2021, dat kan. Moet je wel direct gaan aanbetalen. Dat is een no-no natuurlijk.
3. Omboeken naar Nederland. Maar omdat de reissom een kleine 3000 euro zegt m'n persoonlijke reisadviseur, na contact met TUI, dat ik sowieso een factuur krijg voor 1700 euro ook al zou de vakantie in Nederland maar 1000 euro kosten.... Dat is op basis van onderstaande voorwaarde (ik heb niets aanbetaald)
Als de reissom van uw nieuwe vakantie duurder wordt, dan is de meerprijs van deze vakantie voor uw eigen kosten. Als de reissom van uw nieuwe vakantie goedkoper wordt, dan krijgt u het verschil terug tot maximaal 40% van de initiële reissom in de vorm van een voucher. Deze versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 31 augustus 2020.
4. Afwachten totdat de reis zelf geannuleerd wordt.

Vooral punt drie vind ik natuurlijk een aparte en erg in het voordeel van de organisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
@Gunner Ik heb exact hetzelfde. Ik overweeg om de 15% verlies te nemen. Dat is bij mij 626 euro. Ik heb nog tot half Juni om dat te beslissen.

Ik heb helemaal geen zin in gedoe en gezeur. Absoluut zonde van die 626 euro die ik eigenlijk voor helemaal niks aan TUI geef. Maar ook geen gedoe dan meer daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
ppeterr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:34:
@Gunner Ik heb exact hetzelfde. Ik overweeg om de 15% verlies te nemen. Dat is bij mij 626 euro. Ik heb nog tot half Juni om dat te beslissen.

Ik heb helemaal geen zin in gedoe en gezeur. Absoluut zonde van die 626 euro die ik eigenlijk voor helemaal niks aan TUI geef. Maar ook geen gedoe dan meer daarna.
Ja, ik denk er ook aan, maar het zure is dan dat als uiteindelijk blijkt dat TUI zelf annuleert je dat geld letterlijk en figuurlijk door de plee gespoeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Gunner schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:43:
[...]

Ja, ik denk er ook aan, maar het zure is dan dat als uiteindelijk blijkt dat TUI zelf annuleert je dat geld letterlijk en figuurlijk door de plee gespoeld hebt.
Die kans is er inderdaad. Mijn reis gaat naar Griekenland eind Juli. Ik schat het voor nu in dat de kans groter is dat het wel doorgaat met wellicht een en ander aan beperkingen en andere onzekerheden. Dan dat ze het zelf afblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Anoniem: 632581 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:47:
Zou uitcashen, het is nog steeds vrij onzeker de komende maanden m.b.t. vakantie vieren in het buitenland.
De vouchers zijn langer geldig hè ;). Slim van KLM want op deze manier gaan mensen dus toch twijfelen op de voucher te accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gunner schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:29:
Ik heb eigenlijk ook een leuke.

Eigenlijk wacht ik totdat m'n vakantie naar de Canarische Eilanden geannuleerd wordt maar ik ben toch andere scenario's aan het onderzoeken.

Mogelijkheden.

1. Zelf annuleren. Kan nog twee weken tegen 15% van de reissom. Dat zou 400 euro zijn
2. Omboeken naar zomer 2021, dat kan. Moet je wel direct gaan aanbetalen. Dat is een no-no natuurlijk.
3. Omboeken naar Nederland. Maar omdat de reissom een kleine 3000 euro zegt m'n persoonlijke reisadviseur, na contact met TUI, dat ik sowieso een factuur krijg voor 1700 euro ook al zou de vakantie in Nederland maar 1000 euro kosten.... Dat is op basis van onderstaande voorwaarde (ik heb niets aanbetaald)

[...]

4. Afwachten totdat de reis zelf geannuleerd wordt.

Vooral punt drie vind ik natuurlijk een aparte en erg in het voordeel van de organisatie.
Optie 5. Betaling opschorten in afwachting tot zij kunnen leveren? Indien zij dan niet kunnen leveren, krijg je ook je aanbetaling retour....

(overigens ik het dit geprobeerd en toen annuleerden zij. En had geen zin om er een zaak van te maken (bedrag te laag0.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
En als ze dan kunnen leveren. Wil je dan wel 3000 of 4000 euro betalen voor een toch niet zo zorgvrije vakantie met eventueel een en ander aan beperkingen. Ik niet denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Cyberpope schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:51:
[...]

Optie 5. Betaling opschorten in afwachting tot zij kunnen leveren? Indien zij dan niet kunnen leveren, krijg je ook je aanbetaling retour....

(overigens ik het dit geprobeerd en toen annuleerden zij. En had geen zin om er een zaak van te maken (bedrag te laag0.
Dit inderdaad.
En als zij vervolgens annuleren is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
ppeterr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:54:
En als ze dan kunnen leveren. Wil je dan wel 3000 of 4000 euro betalen voor een toch niet zo zorgvrije vakantie met eventueel een en ander aan beperkingen. Ik niet denk ik zo.
Eh nee, want feitelijk leveren ze nog steeds niet wat je hebt afgesproken.
Maargoed, als jij 15% van je reissom voor een stukje gemoedsrust door de plee wilt spoelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ow zeker mijn gemoedsrust is veel belangrijker dan die euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Wat ik mij nu afvraag. Zoals we allemaal weten overtreden de reisorganisaties bewust de wet. Over het waarom etc is al genoeg geuit. Nu is het zo dat wanneer jij of ik de wet overtreed je daar in bepaalde gevallen een boete en/of strafblad voor krijgt (of erger zoals gevangenis etc). In hoeverre kunnen medewerkers die bewust de wet overtreden hier ook op worden aangesproken?

Nu begrijp ik dat het lastig is hoor. Een belmiep die doet ook maar wat de manager hem/haar opdraagt enzovoorts. Maar ik vroeg me gewoon af hoe het overtreden van de wet door het bedrijf ansich ook van toepassing kan zijn op medewerkers in de zin van medeplichtig zijn of bewust nadelig handelen etc.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
ppeterr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:47:
Ow zeker mijn gemoedsrust is veel belangrijker dan die euro's.
Dat kan natuurlijk.
Vind het alleen een hoop geld voor iets waarvan ik voor 99,9% zeker weet dat ik gelijk zal krijgen mocht het erop aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Cyberpope schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:51:
[...]

Dat is een optie, alleen als zij die overeenkomst wel willen en kunnen uitvoeren (Hoe? geen idee) werkt dat natuurlijk niet. Als ze zeggen 'het hotel is open, we vliegen maar hoe het er verder uitziet geen idee' kunnen ze de overeenkomst op een bepaalde manier nakomen.

En zonder de discussie weer aan te willen slingeren, ik heb door eerdere ervaringen met deze vakantie bepaalde verwachtingen daarvan en die zullen 100% niet nagekomen kunnen worden als ze het al kunnen.

Is dus ook een risico.

Wat ik niet zo leuk vind is dat ze me altijd een rekening tot max 60% van de overeenkomst gaan sturen als ik omboek naar iets goedkopers. Ik ben daar destijds niet mee akkoord gegaan tijdens het boeken immers, dit hebben ze nu ineens verzonnen. Deze vraag heb ik inmiddels neergelegd bij m'n rechtsbijstandsverzekering.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 15-05-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-05 17:46
Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar het verzetten van de vluchten. Vluchten die ik in april met KLM gehad zou hebben, heb ik kunnen verplaatsen naar oktober. Mocht vliegen dan nog niet mogelijk zijn, hoop ik dat ze bereid zijn het nogmaals te verzetten, zonder additionele kosten uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Gunner schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:16:
[...]
Dat is een optie, alleen als zij die overeenkomst wel willen en kunnen uitvoeren (Hoe? geen idee) werkt dat natuurlijk niet. Als ze zeggen 'het hotel is open, we vliegen maar hoe het er verder uitziet geen idee' kunnen ze de overeenkomst op een bepaalde manier nakomen.
En ja, dan ben je praktisch gezien 100% kwijt.
Wat ik niet zo leuk vind is dat ze me altijd een rekening tot max 60% van de overeenkomst gaan sturen als ik omboek naar iets goedkopers. Ik ben daar destijds niet mee akkoord gegaan tijdens het boeken immers, dit hebben ze nu ineens verzonnen. Deze vraag heb ik inmiddels neergelegd bij m'n rechtsbijstandsverzekering.
Bieden ze altijd een mogelijkheid tot "kosteloos" omboeken aan? Want ik dacht dat die er ook bij was gekomen vanwege corona, oftewel ik weet niet wat ze standaard aanbieden...

En kan je hier niets mee?
Als de reissom van uw nieuwe vakantie minder wordt, dan betaalt TUI u het verschil terug, tot maximaal 40% van de initiële reissom, en dit in de vorm van een TUI voucher. Hierbij wordt rekening gehouden met het reeds door u betaalde bedrag voor uw oorspronkelijke boeking. Dit kan betekenen dat u na verrekening niet de volledige 40% in een voucher krijgt uitgekeerd.
Zolang je maar hoger zit dan je aanbetaling krijg je dan 0% in een voucher uitgekeerd. Maar dat is geen ramp, zolang je maar geen factuur erachteraan krijgt voor die 1700 euro.
Aangezien zij alleen praten over terugbetaling, dan is het toch geen ramp...

Ik vind het tenminste een plausibele uitleg als ik het als volgt uitleg :
- Initiele reis 3000 euro
- Aanbetaling gedaan 600 euro
- Omgeboekt naar huisje a 1000 euro
- U krijgt een voucher a 0 euro
- U moet voor 6 weken voor vertrek de resterende 400 euro overmaken
Ik weet niet of TUI hiermee instemt, dat zou ik wel even verifieren, maar het is een uitleg die je eraan kan geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Gomez12 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:42:
Zolang je maar hoger zit dan je aanbetaling krijg je dan 0% in een voucher uitgekeerd. Maar dat is geen ramp, zolang je maar geen factuur erachteraan krijgt voor die 1700 euro.
Aangezien zij alleen praten over terugbetaling, dan is het toch geen ramp...
Ik heb niets aanbetaald, daarom snap ik die regel ook niet zo goed.
Ik vind het tenminste een plausibele uitleg als ik het als volgt uitleg :
- Initiele reis 3000 euro
- Aanbetaling gedaan 600 euro
- Omgeboekt naar huisje a 1000 euro
- U krijgt een voucher a 0 euro
- U moet voor 6 weken voor vertrek de resterende 400 euro overmaken
Ik weet niet of TUI hiermee instemt, dat zou ik wel even verifieren, maar het is een uitleg die je eraan kan geven...
Jouw uitleg is plausibel, maar zoals het mij is verteld;

Mijn situatie;
Initiele reis: 3000 euro
aanbetaling: 0 euro
Omgeboekte accomodatie: 1000 euro
Rekening: 1700 (60% van de reissom)

Dus je kan beter annuleren a 400 euro en zelf een andere vakantie boeken dan omboeken bij TUI.

Ik mis totaal de logica hierin.

edit: net TUI gebeld en die bevestigt bovenstaand scenario. Het is puur vanuit hun gerekend omdat ze bang zijn dat iedereen dan omboekt naar een weekendje maastricht voor een paar honderd euro en zij geld/omzet verliezen. Het is nu dus 60/40 maar het was 80/20....

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 15-05-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-05 10:54
Roadman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:01:
[...]

Zit in het zelfde schuitje.
En zoals al vaker geroepen in dit topic. Tenzij je het zelf erg graag wilt, geen geld overmaken in ruil voor een voucher. Mocht een TUI blijven aandringen, beroep je dan op het volgende:

BW 6:263 Lid 1 "onzekerheidsexceptie"

[...]

Schort je betaling op en wacht todat zij zelf annuleren.

In feite kunnen we de conclusie wel trekken dat de Nederlandse reisbranche (technisch) gewoon failliet is.
Hartstikke bedankt voor je reactie!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40
Tui heeft een update geplaatst:
Q: De Europese Commissie heeft gezegd dat ik recht heb op geld in plaats van een voucher. Waarom geeft TUI dan nog steeds vouchers uit?
A: De Europese Commissie heeft aangegeven dat de klant bij het annuleren van een reis door de reisorganisatie de keuze moet hebben voor geld terug of een voucher. Maar de commissie heeft er ook begrip voor dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen vouchers uitgeven. Daarom roept de commissie ook op om de voucher te accepteren. Om dat te bevorderen doet de commissie een aantal aanbevelingen. Aanbevelingen die grotendeels al van toepassing zijn op de vouchers die TUI uitgeeft. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Het uitgeven van vouchers is dus nog steeds mogelijk. De voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; als u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher een mooie nieuwe reis bij ons boekt.
Ik vind het vreemd. Als ik het goed lees moet je dus de voucher accepteren, 1 jaar wachten en niet gebruiken en daarna krijg je geld terug?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
laurens0619 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:48:

[...]

Ik vind het vreemd. Als ik het goed lees moet je dus de voucher accepteren, 1 jaar wachten en niet gebruiken en daarna krijg je geld terug?
Yep, en dat is dus weer de zoveelste leugen.
Wat de Europese Commissie zegt / aanraad is om de voucher simpelweg aantrekkelijker te maken dan geld terug.
Maar dat de geld terug optie (inclusief wettelijke termijn van 2 weken, alhoewel hier wel wat ruimte in zit is het pertinent niet de bedoeling om deze dus op 1 jaar te zetten) dus wel gewoon blijft staan.

Dus bijv KLM die geeft je 15% extra waarde bij het accepteren van een voucher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Gomez12 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Yep, en dat is dus weer de zoveelste leugen.
Wat de Europese Commissie zegt / aanraad is om de voucher simpelweg aantrekkelijker te maken dan geld terug.
Maar dat de geld terug optie (inclusief wettelijke termijn van 2 weken, alhoewel hier wel wat ruimte in zit is het pertinent niet de bedoeling om deze dus op 1 jaar te zetten) dus wel gewoon blijft staan.

Ah dank je, misschien ga ik gewoon verzoek tot geld terug indienen en kijken wat voor reactie ik krijg. Gaat om 2k aan tickets dus wel de moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:54
Een jaar wachten om je geld terug te vragen is absurd, misschien is de toko wel failliet binnen een jaar, kan zoveel gebeuren in een jaar tijd. Helemaal als ze straks echt snel geld terug moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
laurens0619 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Ah dank je, misschien ga ik gewoon verzoek tot geld terug indienen en kijken wat voor reactie ik krijg. Gaat om 2k aan tickets dus wel de moeite
Let er wel op dat je volhardend moet zijn en een redelijke plaat voor je kop moet hebben. Hun standaardantwoord is dat je geld terug langer gaat duren en dat je niet gedekt bent en dat je beter af bent met een voucher.

En als het aan hun ligt gaan ze daar nog gelijk in krijgen ook, oftewel als je echt geld terug wilt dan moet je serieus overwegen of je er een rechtzaak voor wilt beginnen.
Deezers schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:18:
Een jaar wachten om je geld terug te vragen is absurd, misschien is de toko wel failliet binnen een jaar, kan zoveel gebeuren in een jaar tijd. Helemaal als ze straks echt snel geld terug moeten betalen.
Op papier hebben ze daar de SGR-garantie voor (en daar schermen ze continue mee), alleen die valt ook om als er een paar losse omvallen...
Let wel op dat volgens hun de SGR-garantie enkel geld op voucher en niet op geld-terug aanvragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Gomez12 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:07:
[...]
Wellicht een ideetje om bij het accepteren van een voucher het reisbureau te berichten dat je erop staat dat je na dat jaar de wettelijke rente (2%) ontvangt bovenop het voucher bedrag.

Wettelijke rente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
alexbl69 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:29:
[...]

Wellicht een ideetje om bij het accepteren van een voucher het reisbureau te berichten dat je erop staat dat je na dat jaar de wettelijke rente (2%) ontvangt bovenop het voucher bedrag.

Wettelijke rente
Het is een redelijk loze kreet, hoe wil je dat ooit eens gaan naleven?

Je kan moeilijk naar de rechter gaan om 40 euro van TUI te vragen...
Oftewel hun donderen het gewoon aan de kant.
Of het moet je om het geld gaan, dat geeft je rechtsbijstand je waarschijnlijk wel terug als je daar neerlegt dat je 40 euro van TUI wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ok dank jullie :)
Ik wacht dan gewoon even af en zie wel of ik de voucher kan gebruiken of dat er in de toekomst nog geld komt. Geen zin om er gedoe van te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
laurens0619 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:48:

[...]

Dat is de uitleg van TUI.
Maar dat is echt niet zoals de EC het heeft bedoelt met die uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46

tweakerbee

dus..?

Je kunt de voucher weigeren. Deze aanvraag moet per e-mail gedaan worden, zodat wij het SGR hierover kunnen informeren. Jouw betaling is vanaf dat moment niet meer gedekt door het SGR. Het terugbetalen van het geld zal langer duren dan je van ons gewend bent. Het is nu nog niet bekend wanneer we dit kunnen doen, dat hangt onder andere af van wanneer er weer vakanties kunnen plaatsvinden. Voorlopig verwachten we uiterlijk binnen 12 maanden na jouw officiele weigering terug te betalen. Mocht je via de rechter willen afdwingen om het terugbetalen te versnellen, dan zullen we ons daar tegen verdedigen.
https://www.elizawashere....or-geannuleerde-vakanties

Emphasis mine.

Elizawashere zet het in ieder geval op scherp. Op basis waarvan denken ze zich dan te kunnen verdedigen, vraag ik mij af?

(Hoef overigens persoonlijk niet nu direct geld terug, voucher zou ik uit solidariteitsoogpunt prima vinden. Zeker als die eventueel bij niet gebruiken uitbetaald wordt.)

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:33

alienfruit

the alien you never expected

Duidelijk dat je als consument in de toekomst geen zaken moet doen met Elizawashere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
tweakerbee schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:31:
Elizawashere zet het in ieder geval op scherp. Op basis waarvan denken ze zich dan te kunnen verdedigen, vraag ik mij af?
Dat weten ze zelf ook wel dat ze de wet tegen hen hebben. Het is puur om mensen af te schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
Ik heb even iets gemist, misschien, maar het SGR staat toch garant als je reis niet doorgaat of wanneer of de reisorganisatie failliet gaat? Waarom dan dat gedreig dat alleen een voucher is gedekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerbee

tweakerbee

dus..?

Omdat de SGR de reis/voucher dekt. Als je de overeenkomst ontbindt heb je geen reis meer, maar een vordering op je reisorganisatie. Die wordt door de SGR niet gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Emphasis mine.

(Hoef overigens persoonlijk niet nu direct geld terug, voucher zou ik uit solidariteitsoogpunt prima vinden. Zeker als die eventueel bij niet gebruiken uitbetaald wordt.)
Hoezo klantvriendelijk :') en ook die termijn "binnen 12 maanden" :') Een toko om niet snel te vergeten!

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
tweakerbee schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:21:
Omdat de SGR de reis/voucher dekt. Als je de overeenkomst ontbindt heb je geen reis meer, maar een vordering op je reisorganisatie. Die wordt door de SGR niet gedekt.
Ho ho.... de klant ontbindt de overeenkomst niet, dat doet de reisorganisatie.

Als de hieruit ontstane vordering van de klant nog niet voldaan is bij een eventueel faillissement heeft deze recht op uitkering ervan door de SGR. Daar heeft hij immers premie voor betaald.

Ze kunnen vouchers, pepernoten of kokosnoten aan willen bieden, krachtens de wet heeft de klant simpelweg recht op z'n geld terug. En als de organisatie failliet gaat gaat die geldelijke vordering naar de SGR.

Die statements van de SGR zijn enkel om consumenten richting de vouchers te bewegen, ze hebben geen poot om op te staan als ze zeggen dat vouchers wel, maar vorderingen niet gedekt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Wat in wezen complete bullshit is. Want wat is de situatie (buiten corona om) als een touroperator failliet gaat en jij dus een toekomstig geplande vakantie niet kan maken, juist dat je vakantie geannuleerd wordt en dat je een vordering overhoudt die door de SGR afgelost wordt.
Dat is het hele bestaansrecht van de SGR.

Nu is er corona, nu annuleren de touroperators massaal vakanties en dan zou het SGR opeens niet meer garant staan voor een vordering?
En nu zou het SGR alleen maar garant staan voor een voucher die net 3 maanden geleden verzonnen is?

Ik betwijfel ten zeerste of een garantiefonds op deze manier opeens mag stoppen met garantie te geven.
En wettelijk gezien betwijfel ik daarom ook nog of TUI etc nog wel voldoen aan de eisen voor touroperators aangezien de SGR blijkbaar bij een faillesement niet meer garant staat voor vorderingen.
Als je de overeenkomst ontbindt heb je geen reis meer, maar een vordering op je reisorganisatie.
Ho wacht even, je ontbindt helemaal niets (want dan heb jij geen vordering meer), de touroperator ontbindt...
alexbl69 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:30:
[...]
Als de hieruit ontstane vordering van de klant nog niet voldaan is bij een eventueel faillissement heeft deze recht op uitkering ervan door de SGR. Daar heeft hij immers premie voor betaald.

Ze kunnen vouchers, pepernoten of kokosnoten aan willen bieden, krachtens de wet heeft de klant simpelweg recht op z'n geld terug. En als de organisatie failliet gaat gaat die geldelijke vordering naar de SGR.

Die statements van de SGR zijn enkel om consumenten richting de vouchers te bewegen, ze hebben geen poot om op te staan als ze zeggen dat vouchers wel, maar vorderingen niet gedekt zijn.
Tja, ik denk dat jij gelijk hebt. Maar aan de andere kant lijkt het me niet handig om de voorzitter van de ANVR echt 100% letterlijke leugens op tv en radio te laten vertellen.
Wat feiten weglaten etc dat kan wel, maar op dit punt heeft die topman van de ANVR echt 100% duidelijke uitspraken gedaan, ik ga er toch vanuit dat die eerst gevraagd heeft aan wat advocaten of hij dat wel kon zeggen...

Oftewel alhoewel ik niet zie hoe, ben ik bang dat er toch ergens een loophole is waardoor dit wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe het ook kan bij andere maatschappijen, Qatar Airways bijvoorbeeld.
Unlimited date changes are allowed, and passengers can change their destination if it is within 5,000 miles of the original one

Tickets can be swapped for Qmiles, exchanged for a travel voucher valid for two years, or refunded to the original form of payment
Bron

Je mag dus zonder bijbetaling omboeken naar een bestemming in een radius van 5000 mijl, dat is nogal een flinke afstand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Wolly schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:46:

[...]

Bron

Je mag dus zonder bijbetaling omboeken naar een bestemming in een radius van 5000 mijl, dat is nogal een flinke afstand :P
Heb ik gehad van QR voor een reis naar Bangkok die niet doorging. Ze hebben ook mijn Silver status die in september dit jaar afgelopen zou zijn verlengd naar januari 2022.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12

[...]

Bron

Alhoewel het alsnog niet slecht te noemen is, toch zit het feitelijk net iets anders in elkaar.
The airline will allow unlimited date changes, and passengers can change their destination as often as they need if it is within 5,000 miles of the original one. The airline will not charge any fare differences for travel completed before 31 December 2020, after which fare rules will apply. All tickets booked for travel up to 31 December 2020 will be valid for two years from the date of issuance.
Oftewel als je vliegt voor 31 december 2020 dan kan je zonder kosten binnen 5000 mijl vliegen.

Is op zich wel schitterend dat als je 2x voor zaken Amsterdam-London moest doen dat je nu kerst met je vriendin overal binnen 5000 mijl kan vieren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist

[...]

Bron

Sterker nog:binnen 5000 mijl van de originele bestemming. Heb je een vlucht amsterdam-brussel geboekt, kun je nu bij wijze van spreken een vlucht naar washington dc boeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee

tweakerbee

dus..?

Gomez12 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:39:
[...]
Wat in wezen complete bullshit is. Want wat is de situatie (buiten corona om) als een touroperator failliet gaat en jij dus een toekomstig geplande vakantie niet kan maken, juist dat je vakantie geannuleerd wordt en dat je een vordering overhoudt die door de SGR afgelost wordt.
Dat is het hele bestaansrecht van de SGR.
Niet volgens de voorwaarden:
8.
Uitkeringen zullen worden gedaan in de volgende gevallen:
a.
Een deelnemer is wegens financieel onvermogen in gebreke te presteren indien en voor zover een andere handelaar niet jegens de consument tot nakoming verplicht is;
b.
Een deelnemer voldoet wegens financieel onvermogen niet aan een veroordeling krachtens een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Reizen of een onherroepelijke rechterlijke uitspraak tot betaling van schadevergoeding aan de consument, voor zover de schadevergoeding betrekking heeft op een boeking die onder de garantie van SGR valt.
https://www.sgr.nl/reisorganisaties/garantieregeling/

Je krijgt dus alleen geld terug als de prestatie uitblijft door faillissement. SGR heeft ook een speciaal besluit genomen om de vouchers te dekken, want normaal gesproken zouden die niet gedekt zijn.

De SGR neemt dus zeker niet alle verplichtingen van een reisorganisatie over.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakerbee op 17-05-2020 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Processueel kun je denken aan het telkens verzoeken om uitstel. Dat kan 2x, dus dan ben je 3 maanden verder voordat Elizawashere met een inhoudelijke reactie komt. Dat antwoord zal een hoop gewauwel zijn over de relatie die contractspartijen in het maatschappelijk verkeer tot elkaar hebben, het verplicht rekening houden met elkaars gerechtvaardigde belangen, enz enz. Met een beetje pech komt er een tweede schriftelijke ronde en ben je weer 4 maanden verder.
alexbl69 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:30:
[...]

Ho ho.... de klant ontbindt de overeenkomst niet, dat doet de reisorganisatie.
??? Dat kan de reisorganisatie helemaal niet.
Na ontbinding vervalt ook je garantie bij SGR. De premie zou je toch ook gewoon terugkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:29

Yucon

*broem*

[...]

Emphasis mine.

Elizawashere is toch juist zo'n touroperator die zich als warm en persoonlijk presenteert? Mooie spagaat met een dergelijke actie om er zo hard in te duiken. Juist van zo'n kleinere organisatie zou je verwachten dat het verstandiger zou zijn het een beetje onder de radar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:48:
[...]

Elizawashere is toch juist zo'n touroperator die zich als warm en persoonlijk presenteert? Mooie spagaat met een dergelijke actie om er zo hard in te duiken. Juist van zo'n kleinere organisatie zou je verwachten dat het verstandiger zou zijn het een beetje onder de radar te doen.
Volgens mij is het gewoon Sunweb met een ander naampje erop geplakt en een hippe marketingstrategie er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
GlowMouse schreef op zondag 17 mei 2020 @ 00:50:
[...]

??? Dat kan de reisorganisatie helemaal niet.
De verplichting die zij krachtens de overeenkomst hebben wordt niet nagekomen. Dat noem ik ontbinding.

Het wordt in ieder geval niet door de klant veroorzaakt.
Na ontbinding vervalt ook je garantie bij SGR. De premie zou je toch ook gewoon terugkrijgen?
Op het aan mij verstrekte voucher wordt vooralsnog €30 aan kosten ingehouden. Niet gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee

tweakerbee

dus..?

alexbl69 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:23:
[...]

De verplichting die zij krachtens de overeenkomst hebben wordt niet nagekomen. Dat noem ik ontbinding.
Klant mag ontbinden omdat er niet geleverd wordt. Dat is wel degelijk anders, en SGR dekt vanaf dat moment uitdrukkelijk je vordering niet.

Je kan het anders noemen en er wat van vinden, als zo'n organisatie ploft heb je naar alle waarschijnlijkheid niks meer.

Pagina: 1 ... 16 ... 26 Laatste