Goede samenvatting van wat we nu (ofja gister) weten over Omicron
https://www.nature.com/articles/d41586-021-03614-z
https://www.nature.com/articles/d41586-021-03614-z
volgens mij gaat het om het aantal mutaties, inclusief een 'escape-mutatie' en/of dat het al in europa aangekomen is:Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:46:
[...]
Wat is dat voor een onzin? Sneller dan verwacht een variant opgedoken? Hoezo? Er duiken toch steeds varianten op
https://www.handelsblatt....m-impfstoff/27859932.htmlBei Escape-Mutationen hat sich das ursprüngliche Virus so verändert, dass es der Immunantwort Genesener oder Geimpfter teilweise entgehen kann. Dass Viren mutieren, ist bekannt und laut Sahin nicht überraschend. Allerdings habe ihn das Tempo überrascht. „Dieses hoch mutierte Virus kam früher als ich erwartet hatte. Ich hatte irgendwann nächstes Jahr damit gerechnet und es ist schon bei uns.“
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Op basis van het huidig bekende was Omicron toch niet als escape mutation bestempeld?RM-rf schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:16:
[...]
volgens mij gaat het om het aantal mutaties, inclusief een 'escape-mutatie' en/of dat het al in europa aangekomen is.
[...]
https://www.handelsblatt....m-impfstoff/27859932.html
Pfizer Inc. expects its Covid-19 vaccine to hold up against the omicron variant, an executive said, and data on how well it protects should be available within two to three weeks.
“We don’t expect that there will be a significant drop in effectiveness,” Ralf Rene Reinert, vice president of vaccines for international developed markets
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Waar en wanneer was die onderste quote geplaatst? Ik vind het namelijk wel interessant dat Pfizer zegt, niks aan de hand .. en BioNtech er toch iets anders over denkt.YakuzA schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:38:
[...]
Op basis van het huidig bekende was Omicron toch niet als escape mutation bestempeld?
[...]
Dat betekent, stam + t .
Hangt er net vanaf welke outlet je vindApache4u schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:49:
[...]
Waar en wanneer was die onderste quote geplaatst? Ik vind het namelijk wel interessant dat Pfizer zegt, niks aan de hand .. en BioNtech er toch iets anders over denkt.
De originele quote van Pfizer was hier vandaan:BioNTech developed one of the world's most widely-used jabs with Pfizer, and the company's chief executive and founder Ugur Sahin said: "To my mind there's no reason to be particularly worried.
"The only thing that worries me at the moment is the fact that there are people that have not been vaccinated at all."
PSN
Inderdaad, dit soort uitspraken zijn voer voor de anti vaccers.Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:46:
[...]
Wat is dat voor een onzin? Sneller dan verwacht een variant opgedoken? Hoezo? Er duiken toch steeds varianten op
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
#COVID19 UPDATE: A total of 65,990 tests were conducted in the last 24hrs, with 16,055 new cases, which represents a 24.3% positivity rate. A further 25 #COVID19 related deaths have been reported, bringing total fatalities to 89,994 to date. See more here: https://t.co/PzzZEUQzNl pic.twitter.com/1qn1apRkri
— NICD (@nicd_sa) 3 december 2021
Cases Positivity
— Blackhawk (@vuzimbatha) 3 december 2021
24/11 1,275 3.6%
25/11 2,465 6.5%
26/11 2,828 9.1%
27/11 3,220 9.2%
28/11 2,858 9.8%
29/11 2,273 10.7%
30/11 4,373 10.2%
1/12 8,561 16.5%
2/12 11,535 22,4%
3/12 16,055 24,3% 🔥
Volgens wikipedia kom je er op uit dat het het dichtst bevolkte gebied is van Zuid Afrika, met een relatief klein grondoppervlakte, maar wel Johannesburg en Pretoria.Alfisti schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:44:
Het knalt in Zuid Afrika snel omhoog, percentage positief gaat ook hard.
Wel opmerkelijk dat Gauteng zo hard oploopt maar de rest (nog) niet.
[ Voor 11% gewijzigd door iamcj op 04-12-2021 00:56 ]
iamcj schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:35:
Ondertussen in Oslo:
Superspreader event met Omicron, 60 besmettingen op 120 aanwezigen verwacht.
https://www.reuters.com/w...a-authorities-2021-12-03/
durian schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:07:
Net op het nieuws dat 50 mensen (uit 120) besmet zijn met covid-19 tijdens een kerstmaaltijd in Oslo. Alle 120 waren dubbel gevaccineerd. Een is zeker omicron, de rest wordt nog uitgezocht.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Speel ook Balls Connect en Repeat
Zegt niets, 1 op de 100-150 moet naar het ziekenhuis bij Delta. Kan best lager zijn bij Omicron omdat het vooral jongeren treft, maar als het veel besmettelijker is heb je nog steeds even veel mensen in het ziekenhuis. Zijn al meer dan 100 kinderen 0-4 in het ziekenhuis opgenomen.Onbekend schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:46:
Maar in het artikel staat dat geen van de personen naar het ziekenhuis toe hoeven.
Dus op zich werkt de vaccinatie prima. De Omicron-variant lijkt dus niet veel ernstiger te zijn dan de huidige varianten.
Volgens zweedse media nu al 100 van de 120 aanwezige positief.
[ Voor 12% gewijzigd door iamcj op 04-12-2021 23:37 ]
Flink efficiënte variantiamcj schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:33:
[...]
Volgens zweedse media nu al 100 van de 120 aanwezige positief.
https://www.expressen.se/...t-ett-superspridarevent-/
Binnen een week of 6 zijn we wellicht ook kinderen <12 jaar aan het vaccineren.
PSN
Besmettingen zegt niet zo veel. Gaat om de gevolgen: ziekenhuisopnames/overlijdens. Volgens mij tot nu toe vrijwel alleen milde symptomen bij Omnicron. Volgens mij is er nog niemand aan deze nieuwe variant overleden.Alfisti schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:44:
Het knalt in Zuid Afrika snel omhoog, percentage positief gaat ook hard.
Wel opmerkelijk dat Gauteng zo hard oploopt maar de rest (nog) niet.
[Embed]
[Embed]
[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 05-12-2021 01:04 ]
Ligt er ook nog aan of het risico op long covid lager ligt.Soccer98 schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:02:
Stel dat de Omicronvariant daadwerkelijk milder is en dat er daadwerkelijk minder mensen van overlijden, dan is dat toch perfect nieuws? Corrigeer me al ik het fout heb, maar dan is Corona veel minder dodelijk en als het milde ziektebeelden heeft, dan is het ook niet heel erg als je het rond laat gaan?
Heb ergens gelezen dat het een kruising van Covid met een ordinair verkoudheidsvirus lijkt te gaan, dat zou de besmettelijkheid en hopelijk ook de beperkte ziekmakende effecten kunnen verklaren.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is te kort door de bocht ben ik bang, dat hangt van meer factoren af. De grootte van een risico is grofweg de ernst van een gebeurtenis maal de kans dat die gebeurtenis plaatsvindt. Stel dat bij de omicron-variant de kans op opname of overlijden de helft zou zijn van die kans bij de delta-variant, terwijl de besmettelijkheid een factor drie hoger ligt, dan ben je alsnog slechter af. Daarnaast is er denk ik ook nog het gevaar dat als omicron ver genoeg gemuteerd is om minder vatbaar te zijn voor delta-antistoffen, dat het omgekeerde ook kan gelden.Soccer98 schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:02:
Stel dat de Omicronvariant daadwerkelijk milder is en dat er daadwerkelijk minder mensen van overlijden, dan is dat toch perfect nieuws? Corrigeer me al ik het fout heb, maar dan is Corona veel minder dodelijk en als het milde ziektebeelden heeft, dan is het ook niet heel erg als je het rond laat gaan?
Lijkt me een niet geheel logisch verhaal, influenza/verkoudheid heeft een veel lagere R0.hoevenpe schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:26:
[...]
Heb ergens gelezen dat het een kruising van Covid met een ordinair verkoudheidsvirus lijkt te gaan, dat zou de besmettelijkheid en hopelijk ook de beperkte ziekmakende effecten kunnen verklaren.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 05-12-2021 13:14 ]
PSN
[ Voor 98% gewijzigd door iamcj op 07-12-2021 09:14 ]
Hier De Volkskrant, helaas achter een betaalmuur.YakuzA schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:12:
Lijkt me een niet geheel logisch verhaal, influenza/verkoudheid heeft een veel lagere R0.
De Omicron-variant die COVID-19 veroorzaakt, heeft waarschijnlijk ten minste één van zijn mutaties gekregen door een fragment genetisch materiaal op te pikken van een ander virus – mogelijk een virus dat verkoudheid veroorzaakt – dat aanwezig is in dezelfde geïnfecteerde cellen, volgens onderzoekers. .
De onderzoekers zeiden dat deze genetische sequentie niet voorkomt in eerdere versies van het coronavirus, SARS-CoV-2 genaamd, maar alomtegenwoordig is in veel andere virussen, waaronder virussen die verkoudheid veroorzaken, evenals in het menselijk genoom.
Dit kan betekenen dat het virus gemakkelijker wordt overgedragen, terwijl het slechts milde of geen symptomen veroorzaakt. Wetenschappers weten nog niet of Omicron besmettelijker is dan de andere varianten, of het een ernstiger ziekte veroorzaakt of dat het Delta zal inhalen als de meest voorkomende variant. Het kan enkele weken duren voordat u antwoord op deze vragen krijgt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Exchange of the day at today's lobby briefing on Plan B:
"If I'm in a theatre watching a musical, can I take my mask off to sing?"
No10: "Yes. There is a general exemption for singing"
So could I walk into Tesco without a mask as long as I'm singing?
No10: "Essentially, yes"
Je moet wel een goed excuus hebben om te zingen, maar ja, in het VK is het zingen van Kerstliederen (Carols Singing) een traditie. Dus een antimask idioot kan dus kerstliederen gaan zingen en zo lekker anderen besmetten, want zingen is juist extra aerosolen.Officials clarify: rules on masks will state you need "a reasonable excuse" to be singing while not wearing a mask where required to. So a musical theatre yes, but it might be hard to justify singing maskless in Tescos (unless you're a carol singer??)
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Er is een Johnson baby geboren vandaag. Goed getimede zwangerschp.Cyberpope schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:44:
Dit is toch wat ze een "dead cat on the table" noemen in de UK?
Lekker aandacht afleiden van het kerstfeestje?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Final update: Ik ben thuis, danku KLM!Jebus4life schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:33:
[...]
Update van mijn verhaal ^^
Vandaag bevestiging gehad van Air France dat mijn vlucht niet doorgaat. Helaas... ASAP gecheckt naar 1 van de carriers die wel nog vliegen (KLM en Lufthansa). In de komende dagen natuurlijk waanzinnig duur (€1500 pp en meer), maar wat later op de week behoorlijk goedkope (€350pp) tickets kunnen krijgen voor een vlucht naar Brussel via Amsterdam.
*Goed dat ik er heel snel op reageerde... voor die prijzen mag je inmiddels al richting eind december kijken... 600-700 pp lijkt me al iets couranter komende week of 2...
**Volgens de huidige KLM regels (die van vanmorgen toch) mag ik als Belg mee met KLM indien Nederland niet mijn eindbestemming is
Dus in plek van 1 december, ga ik nu (hopelijk toch) huiswaarts op 9 december! Gezien zowel mijn vriendin als ikzelf nog enkele vakantiedagen op overschot hadden (die normaal meegingen naar volgend jaar) beschouwen we het dan maar als een extra week...
Nu hopen dat deze wél door kunnen gaan, anders zou het wel eens héél vervelend kunnen worden...
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Dat zal dan idd een loophole zijnJebus4life schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:21:
[...]
Maar: Ik had dus een transfer (met de Thalys) naar België (dus de eindbestemming op mijn ticket was wel degelijk Brussel), maar, niemand heeft dat gecheckt: ik kon gewoon doorlopen naar de paspoortcontrole/bagage drop off en de treinen (en dus gewoon de luchthaven uitlopen) Misschien dat mijn Vlaamse tongval zó overduidelijk was dat ze daar genoegen mee namen, maar even documentje checken was misschien toch beter geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 10-12-2021 11:07 ]
PSN
Da's best vergaand.Zuid-Korea zet 11.000 camera's in om positief geteste mensen te volgen
De autoriteiten in de Zuid-Koreaanse stad Bucheon gaan positief geteste mensen vanaf januari volgen met behulp van bijna 11.000 beveiligingscamera's, gezichtsherkenning en kunstmatige intelligentie. Het systeem bekijkt de bewegingen van positief geteste mensen, houdt in de gaten of ze contact hebben met anderen en of ze wel een mondkapje dragen, meldt persbureau Reuters.
Wat? Hij zegt letterlijk "At this point our scientists cannot say that Omicron is less severe, and even if that proved to be true, we already know it is so much more transmissible,". Daar is niks N=1 aan of een definitieve conclusie over de gevaarlijkheid van Omicron.codex schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:42:
Ben ik dan de enige die zich irriteert aan een Johnson die met een preek komt dat iedereen moet boosteren omdat Omikron niet minder gevaarlijk is? Als mensen met dit soort N=1 uitspraken komen, dan neemt dat bij mij de geloofwaardigheid een beetje weg.
Wat Johnson dus eigenlijk ook aangeeft, maar dan liever met boosters omdat die effect lijken te hebben voor het geval dat het muntje wel de verkeerde kant op valt. Want iets minder gevaarlijk maar flink besmettelijker is eigenlijk nog een veel groter probleem. Helemaal als de natuurlijke bescherming na een infectie flink minder is, waar ze het in de UK ook voor een deel van moeten hebben door de gekozen strategie. De eerste Omicron dode is ook al gemeld in de UK en er liggen er meerdere met de variant in het ziekenhuis. Ik zou willen dat NL er juist wat van opsteekt.Het is nog afwachten, maar de paniek die nu gezaaid wordt kan ik mij niet in vinden. Ik gok dat we zo rond de jaarwisseling een beeld hebben wat Omikron echt aan schade kan veroorzaken.
Maar is die dode echt specifiek door de variant of gewoon iemand die ongeacht variant was overleden? Het lijkt me dat dat eerst door de wetenschappers moet worden bekeken eer je gaat roepen dat het dodelijker is. Nergens anders lees je die verhalen. Inzake die patiënten met Omicron kan ik alleen het bericht van de BBC namelijk https://www.bbc.com/news/...07&pinned_post_type=share vinden.BlackMonkey schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:42:
De eerste Omicron dode is ook al gemeld in de UK en er liggen er meerdere met de variant in het ziekenhuis.
Wie roept er dat omicron dodelijker is dan delta?martwoutnl schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:13:
Maar is die dode echt specifiek door de variant of gewoon iemand die ongeacht variant was overleden? Het lijkt me dat dat eerst door de wetenschappers moet worden bekeken eer je gaat roepen dat het dodelijker is.
Ik zeg nergens dat het dodelijker is? Mijn quote geeft enkel dat je nu nog niet kan zeggen dat Omnicron daadwerkelijk minder gevaarlijk is (zoals door sommigen word aangenomen), omdat dit eerst door (inderdaad) wetenschappers moet worden onderzocht.martwoutnl schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:13:
[...]
Maar is die dode echt specifiek door de variant of gewoon iemand die ongeacht variant was overleden? Het lijkt me dat dat eerst door de wetenschappers moet worden bekeken eer je gaat roepen dat het dodelijker is. Nergens anders lees je die verhalen.
Dan moet je misschien je zoekslag iets aanpassen. De bron staat letterlijk in dat artikel, maar ik zal deze officiële nog toevoegen:Inzake die patiënten met Omicron kan ik alleen het bericht van de BBC namelijk https://www.bbc.com/news/...07&pinned_post_type=share vinden.
THREAD: We can confirm 10 people have been hospitalised with the Omicron variant in England; these individuals were diagnosed on or before admission.
— UK Health Security Agency (@UKHSA) 13 december 2021
They are spread around the country and ages range between 18-85 years. The majority had received 2 doses of vaccination.
— UK Health Security Agency (@UKHSA) 13 december 2021
One individual diagnosed in hospital has sadly died.
UKHSA Chief Medical Adviser Susan Hopkins: pic.twitter.com/AHawcEneFm
Op 25/11 werd de omikron variant ontdekt in Zuid-Afrika.
— Marc Van Ranst (@vanranstmarc) 13 december 2021
Op 27/11 ontdekten we het eerste omikron-staal in België.
Op 3/12 vonden we de omikron-variant in 0,3% van de stalen.
Op 13/12, tien dagen later, is dit reeds 3% (=10x hoger).
Dit gaat snel. pic.twitter.com/klEjUK0yux
Kijk in je grafiekje ook even wat er bij december 2020 staat.Vlassie1980 schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:14:
Wat trouwens ook wel een eye opener is: Het aantal besmetting in Zuid-Afrika schiet als een gek omhoog. Maar het is daar gewoon zomer ook met in Johannesburg temperaturen overdag van boven de 20 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze variant kent blijkbaar de term "seizoenseffect" niet
De helft van de nieuwe gevallen in Zuid-Afrika die gisteren zijn gerapporteerd zijn oude tests die allemaal in 1x zijn toegeveogd.Vlassie1980 schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:14:
Wat trouwens ook wel een eye opener is: Het aantal besmetting in Zuid-Afrika schiet als een gek omhoog. Maar het is daar gewoon zomer ook met in Johannesburg temperaturen overdag van boven de 20 graden.
De 18K daadwerkelijk nieuwe gevallen past in het beeld van een stagnerende groei.Today we report 37 875 cases, which includes 19 840 retrospective cases and 18 035 new cases. In the past 24 hours a total of 18,035 positive COVID-19 cases have been reported. The positivity testing rate today is 28.9%.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
[ Voor 72% gewijzigd door Mr. Detonator op 14-12-2021 02:09 ]
Ik vind dit soort maatregelen wel een zorgwekkende ontwikkeling. Regeringen komen met maatregelen die in het begin van de pandemie, een veel ernstiger stadium, ondenkbaar waren. Uiteindelijk lok je hiermee polarisatie en publieke ongehoorzaamheid uit.Mr. Detonator schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 02:06:
Uit grote bezorgdheid over de verspreiding van de omikronvariant van het coronavirus draait Noorwegen zijn bevolking nogmaals de duimschroeven aan. Er komt anderhalve week voor Kerstmis over het hele land een complete stop op het serveren van alcohol. Vier weken lang zal het verboden zijn in cafés, restaurants en hotels alcoholische dranken te nuttigen.
ok...WTF
Je hebt als regering een zorgtaak te vervullen, dat betekent ook dat je impopulaire moet nemen. De vrees dat de Omicron variant dusdanig veel impact gaat hebben op het zorgsysteem is aanwezig. Als je de tweets van Marc van Ranst volgt dan kun je afleiden dat de groei exponentieel is. Ik zag cijfers van om de 2,5 dag een verdubbeling van besmettingen met Omicron.codex schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:13:
[...]
Ik vind dit soort maatregelen wel een zorgwekkende ontwikkeling. Regeringen komen met maatregelen die in het begin van de pandemie, een veel ernstiger stadium, ondenkbaar waren. Uiteindelijk lok je hiermee polarisatie en publieke ongehoorzaamheid uit.
Dat betekent, stam + t .
Denemarken:We've just brought you the news that the UK has announced a record number of daily Covid cases - more than 78,000 compared to the previous record of just over 68,000 back in January.
We have some details on the number of confirmed Omicron cases too. A further 4,671 Omicron cases have been announced, taking the total to 10,017.
However the real number of Omicron cases is expected to be much higher.
Confirming that a suspected case is the Omicron variant requires a full genetic analysis, which takes between four and five days - so it's more difficult to test for Omicron. You can read about how it's detected here.
Denmark, which has the highest number of confirmed Omicron cases, reports 8,773 new coronavirus cases, the biggest one-day increase on record
— BNO News (@BNOFeed) 15 december 2021
[ Voor 5% gewijzigd door user109731 op 15-12-2021 17:21 ]
Dat betekent, stam + t .
In deze video volgens mij dezelfde data over het hele jaar op 20 minuten. Verder best interessante video over de situatie in Zuid Afrika.Apache4u schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:52:
Voor cijfers uit Zuid-Afrika is dit wel een goede bron:
https://www.nicd.ac.za/di...-19/surveillance-reports/
Ik heb even een screenshot van de rapportage ziekenhuisopnames gemaakt en zie ook daar toch wel een aardige stijging inzetten..let wel dat dit dus 2 weken achter loopt op besmettingen. Helaas krijg ik nog niet teruggevonden wat de bezetting was bij eerdere golven tegen welke besmettingscijfers.
[Afbeelding]
Team anti-scalp - wauw..
De mate van besmettelijkheid wordt vooral bepaald aan de hand van de snelheid waarmee een uitbraak groeit. Door simpelweg te kijken naar hoeveel Omicron gevallen er per dag bijkomen en dat te vergelijken met Delta, kan een schatting gemaakt worden van het verschil in besmettelijkheid. Dit is waar in eerste instantie waardes als "500%" vandaan komen.5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:40:
Ik heb een vraag over besmettelijkheid. De laatste tijd hoor ik dit woord veel in combinatie met de omicron variant. Dan lees ik bijvoorbeeld dat deze variant 500% besmettelijker is. Maar wat betekent dat nou?
Betekent dat ik 5x zo lang mensen kan besmetten, of over een 5x grotere afstand? Dat er 80% minder virusdeeltjes nodig zijn om een contactmoment te laten escaleren tot een besmetting? Ik las dingen over weerhaken op eiwitten en bijbehorende mutaties waarop ik mezelf betrapte of het blindelings aannemen van dit gegeven zonder te begrijpen wat ik nou lees. Ik trek de mate van besmettelijkheid niet in twijfel.
Jip-en-Janneke-taal wordt gewaardeerd.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dat moet je uit de context halen. Met "besmettelijkheid" worden soms verschillende dingen bedoeld. Een los getal zegt niks als je niet de diepere achtergrond weet.5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:40:
Ik heb een vraag over besmettelijkheid. De laatste tijd hoor ik dit woord veel in combinatie met de omicron variant. Dan lees ik bijvoorbeeld dat deze variant 500% besmettelijker is. Maar wat betekent dat nou?
Encouraging news out of South Africa’s MOH this morning. Age-controlled data regarding Omicron severity. ACROSS ALL AGES, death rates among hospitalized patients are 2/3 LOWER in the Omicron wave. In addition, hospitalization rates have FALLEN 91% in the Omicron wave.🧵 pic.twitter.com/rxJIgeeMOm
— Chise (@sailorrooscout) 17 december 2021
Ik ben bang dat je hier vooral het effect van vaccinatie ziet. Ze vergelijken 9 mei - 10 juli (start van het vaccinatieprogramma; in die periode gingen ze van 0% naar 5% vaccinatiegraad) met nu (met 25% tot 31% vaccinatiegraad).MikeyMan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:31:
Weer wat voorzichtig goed nieuws uit zuid Afrika.
[Twitter]
Wel jammer dat er van die 96 opgenomen patienten met omikron niet wordt vermeld wat de vaccinatiestatus is.martwoutnl schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:19:
Artikel Volkskrant over cijfers Omikron in Denemarken zie https://www.volkskrant.nl...-omikronvariant~b87a02c8/
Als je geen abonnee bent, kan je het lezen. Popup blijft dan onderaan beeld hangen maar je kan scrollen en lezen.
Dat betekent, stam + t .
Wat me ook opvalt is dat het aantal besmettingen in Z-A al over z'n piek lijkt. En dat amper 3 weken nadat het aantal nieuwe gevallen is (extreem) is beginnen toenemen (en de vaststelling van Omikron)MikeyMan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:31:
Weer wat voorzichtig goed nieuws uit zuid Afrika.
[Twitter]
Is het over de piek heen of is de data van de afgelopen paar dagen gewoon nog niet compleet?Jebus4life schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:06:
[...]
Wat me ook opvalt is dat het aantal besmettingen in Z-A al over z'n piek lijkt. En dat amper 3 weken nadat het aantal nieuwe gevallen is (extreem) is beginnen toenemen (en de vaststelling van Omikron)
Als ze voor delta bij 19% van de besmettingen ziekenhuisopnames hebben gehad, kan het niet anders dan dat ze een enorm aantal besmettingen in de cijfers hebben gemist.Only 1.7% of identified Covid-19 cases were admitted to hospital in the second week of infections in the fourth wave, compared with 19% in the same week of the third delta-driven wave, South African Health Minister Joe Phaahla said at a press conference.
Zit achter een betaalmuur.snaggyheadshot schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:23:
Ondertussen de eerste signalen dat Omicron niet milder is.
https://www.nrc.nl/nieuws...inder-ziekmakend-a4069732
Wat enorm tegenstrijdig allemaal.. Hoewel jouw artikel niet direct iets zegt over de ziekmakendheid van Omikron. NRC artikel was gebaseerd op onderzoek van het Imperial College LondonVlassie1980 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:27:
[...]
Zit achter een betaalmuur.
Deze signalen uit UK zijn weer meer positief. Bron: Volkskrant Liveblog
[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door snaggyheadshot op 21-12-2021 14:15 ]
Dat is een journalist die van toeten noch blazen weet. Boris Johnson had geen mening (behalve dat hijk schandaal na schandaal heeft en dus zwak staat) en sloot zich aan bij een clubje ministers dat tegen was. Het is nog te vroeg om enige conclusies te trekken over hoe ziekteverwekkend Omicron is, omdat er een tijdsperiode tussen besmetting en ziekte is. Een reactie van een expert (die ik zelf ken en hij weet waarover hij het heeft): Omicron is spreading at an alarming rate, and there’s no solid evidence it’s ‘milder’Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:27:
Zit achter een betaalmuur.
Deze signalen uit UK zijn weer meer positief. Bron: Volkskrant Liveblog
[Afbeelding]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Inderdaad. En met de informatie die we hebben is een lockdown haast vanzelfsprekend.Michael_OsGroot schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:41:
De hoeveelheid tegenstrijdige informatie bevestigt alleen maar wat Van Dissel zaterdag zei: we weten het simpelweg niet zeker.
[ Voor 6% gewijzigd door link0007 op 21-12-2021 15:55 ]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Dat betekent, stam + t .
Ziekenhuisopnames hebben een vertraging van give-or-take twee weken.Apache4u schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:34:
De ziekenhuisopnames daar lijken nog niet mee te stijgen.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Duiding schijnt te zijn dat Guateng dit een toeristisch gebied is en dat de populatie daar omlaag gegaan is (minder toeristen en medewerkers).Jebus4life schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:06:
[...]
Wat me ook opvalt is dat het aantal besmettingen in Z-A al over z'n piek lijkt. En dat amper 3 weken nadat het aantal nieuwe gevallen is (extreem) is beginnen toenemen (en de vaststelling van Omikron)
[Afbeelding]
*Die piek op 24 november waren blijkbaar oude cases die nog niet in de cijfers zaten.
**Zover ik weet heeft Zuid-Afrika geen nieuwe maatregelen genomen tegen de verspreiding van het virus. Al kan het zijn dat ze in Guateng toch lokaal maatregelen genomen hebben die ik niet direct zie.
Nogal stevige uitspraak van Cohen van NICD.De onderzoekers benadrukken dat ze niet kunnen concluderen of de omikronvariant zelf zorgt voor de mildere klachten of dat dit komt door de omstandigheden in Zuid-Afrika. Daarbij wijzen ze er vooral op dat studies laten zien dat tussen de 60 en 70 procent van de Zuid-Afrikanen al covid heeft gehad. Inmiddels is 39 procent van de bevolking er volledig gevaccineerd, maar de vaccinatiecampagne kwam traag op gang. In veel van de gevallen zou het dus niet gaan om de eerste covid-besmetting en daarom zouden de gevolgen milder kunnen zijn.
Hoewel ze denken dat omikron zich hetzelfde gaat gedragen in andere Afrikaanse landen, met vergelijkbare omstandigheden, kunnen ze dat niet zeggen over westerse landen. "In westerse landen is het nu winter, is de bevolking ouder en is een groter deel van de bevolking beschermd door een vaccin en heeft een kleiner deel ooit covid gehad," zegt onderzoeker Cheryl Cohen van de NICD. "Het kan dus goed zijn dat we door het hoge aantal mensen dat covid heeft gehad beter beschermd zijn, dat dit robuuster is dan vaccinatie en ons simpelweg beter beschermt."
London hospitalisation rates have quadrupled in three weeks. But you know, only the mild kind of quadrupling. Watch this space for more mild quadrupling in coming days. pic.twitter.com/OrAUqgZbb3
— Dominic Minghella (@DMinghella) 24 december 2021
Dat betekent, stam + t .
Dat is maar net waarop je inzoomt. Cases London:Apache4u schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:38:
Tja. Als je een beetje dichter bij huis kijkt hoe het daar gaat, in Londen bijvoorbeeld, word je toch wat minder blij.
[Twitter]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Hmm bijzonder idd. Dat zou ook mogelijk betekenen dat non-symptomatische verspreiding kleiner is en directe quarantaine bij klachten ook beter zou moeten helpen bij deze variant?martwoutnl schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:00:
De NOS heeft een interview met o.a. Dissel. Het gaat over Omikron zie https://nos.nl/artikel/24...-goed-nieuws-over-omikron Ze hebben het o.a. erover dat mensen al na 2-3 dagen besmettelijk zijn i.p.v. na 4-5 dagen waardoor de piek lager zou zijn dan bij Delta. Zie artikel voor hun uitleg.
PSN
Zuid-Afrika lijkt over piek omikrongolf heen: "Tegen eind januari is variant zo goed als verdwenen”
Hoopvol nieuws uit Zuid-Afrika: daar lijkt de coronagolf met de omikronvariant over zijn piek heen te zijn. Het aantal besmettingen en de positiviteitsratio gaan er omlaag en ook de stijging van het aantal nieuwe ziekenhuisopnames lijkt te vertragen. “Met het huidige tempo zal omikron tegen eind januari zo goed als verdwenen zijn uit heel Zuid-Afrika”, aldus professor geneeskunde Francois Venter van de Universiteit van de Witwatersrand in Johannesburg.
Het gemiddelde aantal nieuwe bevestigde gevallen daalde volgens de jongste cijfers in Zuid-Afrika met 19 procent tegenover een week eerder. Er werden dan wel 13 procent minder test afgenomen, ook de positiviteitsratio ging omlaag en komt intussen uit op 29 procent.
Het aantal hospitalisaties stijgt wel nog (+12 procent), maar minder snel dan een week eerder. En de piek lijkt hier lager te zullen uitkomen dan tijdens de twee pieken eerder dit jaar in Zuid-Afrika. Dat in tegenstelling tot de piek van het aantal besmettingen, die bij omikron hoger was dan ooit tevoren in het land.
Studie
De cijfers lijken in de lijn te liggen van de studie van het National Institute For Communicable Diseases (NICD), dat berekende dat omikron maar liefst 80 procent minder kans gaf op ziekenhuisopname in Zuid-Afrika. Ook studies in Australië, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk wijzen in die richting, maar met percentages tussen 33 en 50 procent.
De Zuid-Afrikaanse ziekenhuizen bereikten volgens plaatselijke experten nooit de bezettingsgraad die ze in eerdere golven haalden en patiënten zouden ook minder lang opgenomen blijven. Minder coronapatiënten zouden zuurstof nodig hebben en doorstromen naar de diensten intensieve zorg. Ook het aantal overlijdens blijft - voorlopig - een stuk lager dan in vorige golven, maar die cijfers komen altijd wat achter.
Volgens Zuid-Afrikaanse experten is omikron intussen over zijn piek heen in het land en zou hij in totaal maar een paar maanden meegaan. De opmars van de variant begon midden november in Zuid-Afrika en steeg een maand later tot een ongekende 20.000 bevestigde besmettingen per dag.
Verdwenen
Professor geneeskunde Francois Venter van de Universiteit van de Witwatersrand in Johannesburg berekende dat met het huidige tempo omikron tegen het einde van januari “zo goed als verdwenen” zou zijn uit heel Zuid-Afrika. Dat vertelde hij aan The Sunday Times.
Het goede nieuws voor ons: epidemioloog Salim Abdool Karim - die aan het hoofd staat van het orgaan dat de coronastrategie bepaalt in Zuid-Afrika - verwacht dat “bijna elk ander land hetzelfde traject zal volgen”. Dat zei hij in een interview met de Amerikaanse krant The Washington Post.
John Nkengasong, het hoofd van de Africa Centres for Disease Control (het Agentschap voor Volksgezondheid van de Afrikaanse Unie), is voorzichtiger. Volgens hem mag de situatie in Zuid-Afrika niet zomaar geëxtrapoleerd worden naar andere landen over de hele wereld, omdat het land een erg jonge bevolking heeft en de meeste mensen al eerder besmet raakten tijdens vorige golven.
In de provincie Gauteng - waar omikron als eerste aan een steile opmars begon - is het aantal gevallen intussen wel met bijna de helft gedaald (-46 procent); in andere provincies met 6 tot 40 procent. Dat is te merken aan de nationale cijfers, die tonen dat het aantal nieuwe gevallen de jongste week met ongeveer 20 procent daalde.
“We zagen een snelle stijging van het aantal gevallen en een vroege piek”, aldus dokter Waasila Jassat van het National Institute for Communicable Diseases (NICD). “Alles wijst erop dat we nu ook steil omlaag gaan.”
Verenigd Koninkrijk
Ook in het Verenigd Koninkrijk - dat als een van de eerste Europese landen een omikrongolf zag opdoemen - verwachten ze een dergelijke evolutie met een steile opmars, snelle piek en steile neergang, “zelfs als iedereen voorzichtig is en de regels volgt”. Dat zegt de Britse epidemioloog en Chief Medical Officer for England (CMO) Chris Whitty. Desondanks kan omikron volgens hem nog een zware druk leggen op het gezondheidssysteem.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
die factor 1:10 ben ik ook niet zeker van (hoewel daar voornamelijk symptomatische case-finding wordt gedaan). maar tekenend dat opnames en ic bedden laag blijven (tov eerder), zoals jij ook al verwacht. Interessant worden de cijfers uit de UK komende week, de leading epidemioloog professor Tim Spector (OBE voor zijn covid werk in 2020) van de ZOE app (een soort coronatracker voor zover ik zie) verwacht een caseload van 170-180k/dg, en London op piek in zijn tweet gisteren:t_captain schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:55:
Die factor 1:10 tussen waargenomen en geschatte besmettingen vind ik vrij hoog, maar moeilijk te projecteren op de Nederlandse situatie. Onze zorg, toegang tot de zorg en testbeleid zijn heel anders. Ik schat dat we met delta tot een factor 3 zijn gekomen, met omicron verwacht ik iets meer asymptomatische cases dus een iets hogere factor. Ik zou aan 4 denken.
De verhouding tussen verpleegafdeling en IC ligt in lijn met wat ik voorzie, of eigenlijk nog wat gunstiger als je meetelt dat in NL de IC patienten doorgaans aan de beademing liggen.
Als dit de piek gaat worden lijkt mij dat toch vrij goed nieuws? Nu is de bevolking in London uiteraard heel divers en wellicht niet representatief voor de rest voor het VK maar toch.brothermaynard schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:10:
[...]
, en London op piek in zijn tweet gisteren:
https://twitter.com/timsp.../1475097372732579848?s=20
(of de hospitalisaties inderdaad achter blijven wordt dus komende week zichtbaar)
[ Voor 90% gewijzigd door snaggyheadshot op 27-12-2021 15:34 ]
Ik zag eerder dit jaar ook al een onderzoek over mogelijke neurologische effecten: https://www.nature.com/articles/d41586-021-01693-6.martwoutnl schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:49:
Radboud en Duits collega's ontdekken littekens op nieren overleden Corona-patiënten. Zie https://www.ad.nl/nijmege...rNrgMIkpiBKXfmiytKiTKRWrs
Ik weet het niet. Wat ik wel al langer denk, is dat de long Covid-achtige schade wat onderbelicht is. Het is nogal wat, die klachten die genoemd worden. Brain fog, aantasting van geur en smaak (klinkt geinig, maar is gewoon neurologische schade), effecten op het hart, longen, en nu ook nieren, etc.NMH schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:50:
[...]
Ik zag eerder dit jaar ook al een onderzoek over mogelijke neurologische effecten: https://www.nature.com/articles/d41586-021-01693-6.
Wat ik me altijd afvraag bij dit soort onderzoeken, en wellicht dat mensen als @RoD en mogelijk @LZ86 dat beter kunnen duiden dan ik als totale leek op medisch gebied, hoe vaak komt dit soort schade voor? Het nieronderzoek is bijvoorbeeld logischerwijs gedaan bij overleden coronapatienten en die zijn (gelukkig) niet representatief voor alle coronapatienten, dus je kunt die resultaten niet zomaar doortrekken. En ik ga er van uit dat als alle 3 miljoen mensen die in Nederland corona gehad hebben potentieel in de toekomst dialyse nodig hebben dit wel wat meer media-aandacht had gekregen.
Het valt mij ook al sinds het begin op hoe weinig aandacht er voor long Covid is, terwijl dat toch iets is wat mijns inziens aandacht verdient. Zelfs al zou maar 1% van de bevolking met langdurige klachten blijven zitten, dan heb je het toch al over tienduizenden mensen. Toch lijkt de politiek vooral bezig met de opnamecijfers, waarbij rond september zelfs gezegd werd dat er alleen nog zijdelings naar de besmettingscijfers gekeken zou worden. In mijn herinnering is de enige keer dat long Covid in een persconferentie genoemd werd de keer dat er op de rem getrapt moest worden na het "dansen met Janssen" debacle, en dat was volgens mij ook alleen nog maar als "excuus" voor de maatregelen die toen genomen werden. Het lijkt er op alsof de lessen van de Q-koortsepidemie van goed tien jaar terug niet echt geleerd zijn.RoD schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:59:
Ik weet het niet. Wat ik wel al langer denk, is dat de long Covid-achtige schade wat onderbelicht is. Het is nogal wat, die klachten die genoemd worden. Brain fog, aantasting van geur en smaak (klinkt geinig, maar is gewoon neurologische schade), effecten op het hart, longen, en nu ook nieren, etc.
Het onderzoek is moeilijk, want de focus ligt op de acute effecten en we blijven daar door de ontwikkelingen (met nu weer omicron) achter de feiten aan lopen, waardoor long Covid minder aandacht krijgt, maar ik vraag me af of er na de pandemie (hoe we dat ook definiëren) nog een golf long Covid krijgen.
Als ‘slachtoffer’ van long covid verbaas ik me daar ook over. Wij (mijn vriendin en ik zijn allebei prijswinnaar) zijn nu een jaar verder en nu stopt alle hulp ook gewoon. Want na een jaar wordt het chronisch en dan zoek je het zelf maar uitNMH schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:01:
[...]
Het lijkt er op alsof de lessen van de Q-koortsepidemie van goed tien jaar terug niet echt geleerd zijn.
Is dit niet schade aan het neusslijmvlies cq geur receptoren? Ik was in de veronderstelling dat de schade daar aangericht wordt.RoD schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:59:
[...]
aantasting van geur en smaak (klinkt geinig, maar is gewoon neurologische schade)
Klopt, ik heb het niet helemaal accuraat verwoord. Het zijn niet de neuronen zelf die schade ondervinden, maar het virus verstoort wel de neuronale signaaloverdracht. Komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer, maar inderdaad, het lijkt er niet op dat de zenuwbanen zelf aangetast worden.codex schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:01:
[...]
Is dit niet schade aan het neusslijmvlies cq geur receptoren? Ik was in de veronderstelling dat de schade daar aangericht wordt.
[ Voor 81% gewijzigd door brothermaynard op 29-12-2021 10:01 . Reden: groot bericht typen op de telefoon is moeizaam ]
Ik ben het met je eens. Maar los van de politiek vind ik dat het onderzoek achterblijft, waardoor het lastig is een goed beeld te vormen, of om er uberhaubt wat aan te doen. We hebben namelijk ook nog geen idee wat qua behandeling werkt.NMH schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:01:
[...]
Het valt mij ook al sinds het begin op hoe weinig aandacht er voor long Covid is, terwijl dat toch iets is wat mijns inziens aandacht verdient. Zelfs al zou maar 1% van de bevolking met langdurige klachten blijven zitten, dan heb je het toch al over tienduizenden mensen. Toch lijkt de politiek vooral bezig met de opnamecijfers, waarbij rond september zelfs gezegd werd dat er alleen nog zijdelings naar de besmettingscijfers gekeken zou worden. In mijn herinnering is de enige keer dat long Covid in een persconferentie genoemd werd de keer dat er op de rem getrapt moest worden na het "dansen met Janssen" debacle, en dat was volgens mij ook alleen nog maar als "excuus" voor de maatregelen die toen genomen werden. Het lijkt er op alsof de lessen van de Q-koortsepidemie van goed tien jaar terug niet echt geleerd zijn.
Persoonlijk zit ik ook helemaal niet te wachten op dat soort klachten. Ik vind het al vervelend als ik vanwege een stevige verkoudheid een paar dagen geen smaak heb, laat staan dat dat maandenlang of zelfs permanent zou zijn. Zelfde geld voor het verlies aan reuk; dat is een serieuze handicap. Je merkt zaken als bedorven eten, gaslek, brandlucht, zweetlucht etc. gewoon niet meer op met alle gevolgen van dien. Brain fog is ook funest als je kenniswerker bent.
Die wilde ik net posten. Mooie observatie die bijdraagt aan wat we al in onderzoek zagen. Dus in samenvatting waarschijnlijk een veel lagere piek, en dan ook nog extra ruis in de data door "incidental" Covid. Bemoedigend.brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:05:
https://twitter.com/threa.../1475838697211936775?s=20
De directeur van de NHS op twitter over de situatie in de zorg aldaar. Enkele quotes uit de lijn:
1. Striking how many chief executives are saying that, on current evidence, they think omicron related staff absences may be a greater challenge than number of omicron related severely ill patients they have to treat. Several trusts told me today they’re now at point…17/19
2. In the words of one hospital chief executive in the South West this morning: “we’ve seen a 30% increase in covid positive inpatient numbers compared to 7 days ago. But largest proportion are incidental finding on admission, so covid-19 is not the reason for admission….11/19
3. Trusts not, at moment, reporting large numbers of patients with severe Covid type respiratory problems needing critical care. Also not needing to massively increase use of oxygen. Both of which we saw in last Jan’s delta variant peak + very difficult critical care surge…8/19
Beeld tot dusverre (5 weken in de golf): veel bijvangst, weinig ernstig zieken met beademings behoefte. Grootste zorg in de NHS momenteel: problemen in zorgverlening aan alle patienten agv te hoog ziekteverzuim (een van de redenen waarom de quarantaineverplichtingen in VS en Israel omlaag gaan, en waarom we dat hier ook zouden moeten doen ipv naar 10 dgn op te krikken zoals 24-12 is gedaan)
De najaar delta golf is idd gewoon iets later in FR aangekomen, die is eerst vanuit Roemenië richting Polen, richting Duitsland, richting NL/BE en is nu bij FR aangekomen tegelijk met de omicron start.its_me_ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:01:
En worden per dag op dit moment >700 mensen per 100.000 inwoners positief getest. In NL op dit moment zo'n 52 mensen per 100k inwoners.
Al met al kijk ik dus met enorme verbazing naar beide landen. En vraag ik mij dus af wie er nou de beste keuzes maakt. We zullen het de komende tijd zien.
PSN
Ik denk dat ik het ergens anders ook al eens neergeschreven heb, maar meer en meer berichten versterken mijn persoonlijke ervaring (die natuurlijk enkel voor mij opgaat, en dus eigenlijk nauwelijks waarde heeft) dat Omikron voor veel mensen dermate mild is dat mensen niet door hebben dat het om een coronabesmetting gaat.brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:57:
https://unherd.com/thepos...ven-milder-than-expected/
Een van de bronnen van data in Zuid-afrika, die dagelijks post en die ik volg(@pieterstreicher) heeft schijnbaar begin december een post geschreven in unherd.com (ken het niet, maar lijkt niet relevant) en komt daar nu op terug. Hij beschrijft zijn achtergrond, zijn (ruwe, wat simpele) methodiek van voorspellen van de golf en kijkt terug op het resultaat. Zijn conclusie is dat hij voorzichtiger was dan de realiteit, namelijk dat in Zuid-afrika, waar de cijfers hard omlaag gaan, de golf milder is verlopen dan zijn voorspelling en milder dan alle 3 voorgaande golven (maart/april 2020, november-jan 2020/2021 en juni-sept 2021). Hij tackelt ook wat pre-cognities over Zuid Afrika ('jonger, gezonder',...) en door te vergelijken met eerdere (zomer) golven ook het argument 'het is nu zomer' . Mooie inkijk
Hoezo zijn dit geen corona klachten dan?Symptomen COVID-19
Klachten die veel voorkomen:
Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn
Hoesten
Benauwdheid
Verhoging of koorts
Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 29-12-2021 20:20 ]
Het staat er toch letterlijk in wat je quote?MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:19:
@Jebus4life
Eerste hit van het RIVM:
[...]
Hoezo zijn dit geen corona klachten dan?
Voor veel mensen verlopen de eerdere besmettingen volgens eenzelfde patroon.
[ Voor 11% gewijzigd door Jebus4life op 29-12-2021 20:47 ]
Er staat nergens dat je alle hokjes moet aanvinken toch? Dat jij het er niet mee associeert betekent toch wat selectief shoppen.Jebus4life schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:46:
[...]
Het staat er toch letterlijk in wat je quote?
"Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn" Enkel die had ik dus
Dus geen hoest (wat wel geregeld met een verkoudheid kan samenhangen) en ook de andere symptomen in het lijstje had ik ook geen last van en associeer ik eigenlijk totaal niet met een verkoudheid.
- Benauwdheid
- Verhoging of koorts
- Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)
Zoals mijn huisarts eerder zei. Corona komt bij een ieder anders voor. Maar verkoudsklachten komt vaak voor bij Corona en zeker nu met die Omikron. Mensen die ik ken, waren ook positief getest maar hadden alleen een stevige verkoudheid. Ik heb ze niet in levende lijve gezien dus geen contact.Jebus4life schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:46:
[...]
Het staat er toch letterlijk in wat je quote?
"Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn" Enkel die had ik dus
Dus geen hoest (wat wel geregeld met een verkoudheid kan samenhangen) en ook de andere symptomen in het lijstje had ik ook geen last van en associeer ik eigenlijk totaal niet met een verkoudheid.
- Benauwdheid
- Verhoging of koorts
- Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq