Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
Goede samenvatting van wat we nu (ofja gister) weten over Omicron

https://www.nature.com/articles/d41586-021-03614-z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:46:
[...]

Wat is dat voor een onzin? Sneller dan verwacht een variant opgedoken? Hoezo? Er duiken toch steeds varianten op
volgens mij gaat het om het aantal mutaties, inclusief een 'escape-mutatie' en/of dat het al in europa aangekomen is:
Bei Escape-Mutationen hat sich das ursprüngliche Virus so verändert, dass es der Immunantwort Genesener oder Geimpfter teilweise entgehen kann. Dass Viren mutieren, ist bekannt und laut Sahin nicht überraschend. Allerdings habe ihn das Tempo überrascht. „Dieses hoch mutierte Virus kam früher als ich erwartet hatte. Ich hatte irgendwann nächstes Jahr damit gerechnet und es ist schon bei uns.“
https://www.handelsblatt....m-impfstoff/27859932.html

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RM-rf schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:16:
[...]
volgens mij gaat het om het aantal mutaties, inclusief een 'escape-mutatie' en/of dat het al in europa aangekomen is.
[...]
https://www.handelsblatt....m-impfstoff/27859932.html
Op basis van het huidig bekende was Omicron toch niet als escape mutation bestempeld?
Pfizer Inc. expects its Covid-19 vaccine to hold up against the omicron variant, an executive said, and data on how well it protects should be available within two to three weeks.

“We don’t expect that there will be a significant drop in effectiveness,” Ralf Rene Reinert, vice president of vaccines for international developed markets

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:38:
[...]

Op basis van het huidig bekende was Omicron toch niet als escape mutation bestempeld?

[...]
Waar en wanneer was die onderste quote geplaatst? Ik vind het namelijk wel interessant dat Pfizer zegt, niks aan de hand .. en BioNtech er toch iets anders over denkt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:49:
[...]

Waar en wanneer was die onderste quote geplaatst? Ik vind het namelijk wel interessant dat Pfizer zegt, niks aan de hand .. en BioNtech er toch iets anders over denkt.
Hangt er net vanaf welke outlet je vind ;)
Ook van BioNtech is gewoon positieve reacties te vinden:
https://news.sky.com/stor...ase-from-variant-12483481
BioNTech developed one of the world's most widely-used jabs with Pfizer, and the company's chief executive and founder Ugur Sahin said: "To my mind there's no reason to be particularly worried.

"The only thing that worries me at the moment is the fact that there are people that have not been vaccinated at all."
De originele quote van Pfizer was hier vandaan:
https://www.bloomberg.com...ld-up-in-tests-vs-omicron

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:46:
[...]

Wat is dat voor een onzin? Sneller dan verwacht een variant opgedoken? Hoezo? Er duiken toch steeds varianten op
Inderdaad, dit soort uitspraken zijn voer voor de anti vaccers.

Zie je wel, het gaat om geld!

Tekenend vind ik wel dat het oorspronkelijke vaccin tot nu toe voor alle varianten werkt en de eerste signalen wijzen er ook op dat het werkt voor de omicron variant.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ondertussen in Zuid Afrika....dit is slecht nieuws.

Jorge A. Caballero, MD (@DataDrivenMD) Tweeted:
🧵/NEW: South African public health officials report that the #Omicron wave is sending a
lot more kids to the hospital than during the #Delta wave

(Screenshots are from a press conference held 7 hours ago) https://t.co/UGot61EWYG https://twitter.com/DataD.../1466777348460539907?s=20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfisti
  • Laatst online: 18:31

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Het knalt in Zuid Afrika snel omhoog, percentage positief gaat ook hard.
Wel opmerkelijk dat Gauteng zo hard oploopt maar de rest (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52
Alfisti schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:44:
Volgens wikipedia kom je er op uit dat het het dichtst bevolkte gebied is van Zuid Afrika, met een relatief klein grondoppervlakte, maar wel Johannesburg en Pretoria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Ook verontrustend. Zuid Afrika zit al sinds 11 oktober in een maar net iets lichtere lockdown als wij. De boel is langer open en volgens mij geen ristricies op aantal personen thuis. Maar er zijn wel nog veel meer andere regels, totaal 83 regels incusief 1,5 meter en mondkapjes. Naar mijn mening kunnen we het ons niet veroorloven om af te wachten.

https://www.gov.za/covid-...us-covid-19-alert-level-1

We weten nog niets zeker, maar wat we wel al zien is een flink hogere R en veel een jongere doelgroep.

[ Voor 11% gewijzigd door iamcj op 04-12-2021 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Ondertussen in Oslo:

Superspreader event met Omicron, 60 besmettingen op 120 aanwezigen verwacht.

https://www.reuters.com/w...a-authorities-2021-12-03/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

iamcj schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:35:
Ondertussen in Oslo:

Superspreader event met Omicron, 60 besmettingen op 120 aanwezigen verwacht.

https://www.reuters.com/w...a-authorities-2021-12-03/
durian schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:07:
Net op het nieuws dat 50 mensen (uit 120) besmet zijn met covid-19 tijdens een kerstmaaltijd in Oslo. Alle 120 waren dubbel gevaccineerd. Een is zeker omicron, de rest wordt nog uitgezocht.
;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Maar in het artikel staat dat geen van de personen naar het ziekenhuis toe hoeven.
Dus op zich werkt de vaccinatie prima. De Omicron-variant lijkt dus niet veel ernstiger te zijn dan de huidige varianten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Onbekend schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:46:
Maar in het artikel staat dat geen van de personen naar het ziekenhuis toe hoeven.
Dus op zich werkt de vaccinatie prima. De Omicron-variant lijkt dus niet veel ernstiger te zijn dan de huidige varianten.
Zegt niets, 1 op de 100-150 moet naar het ziekenhuis bij Delta. Kan best lager zijn bij Omicron omdat het vooral jongeren treft, maar als het veel besmettelijker is heb je nog steeds even veel mensen in het ziekenhuis. Zijn al meer dan 100 kinderen 0-4 in het ziekenhuis opgenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamcj
Volgens zweedse media nu al 100 van de 120 aanwezige positief.

https://www.expressen.se/...t-ett-superspridarevent-/

Binnen een week of 6 zijn we wellicht ook kinderen <12 jaar aan het vaccineren.

[ Voor 12% gewijzigd door iamcj op 04-12-2021 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

iamcj schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:33:
[...]
Volgens zweedse media nu al 100 van de 120 aanwezige positief.

https://www.expressen.se/...t-ett-superspridarevent-/

Binnen een week of 6 zijn we wellicht ook kinderen <12 jaar aan het vaccineren.
Flink efficiënte variant :o

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Alfisti schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:44:

[Embed]

[Embed]
Besmettingen zegt niet zo veel. Gaat om de gevolgen: ziekenhuisopnames/overlijdens. Volgens mij tot nu toe vrijwel alleen milde symptomen bij Omnicron. Volgens mij is er nog niemand aan deze nieuwe variant overleden.

[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 05-12-2021 01:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Stel dat de Omicronvariant daadwerkelijk milder is en dat er daadwerkelijk minder mensen van overlijden, dan is dat toch perfect nieuws? Corrigeer me al ik het fout heb, maar dan is Corona veel minder dodelijk en als het milde ziektebeelden heeft, dan is het ook niet heel erg als je het rond laat gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Soccer98 schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:02:
Stel dat de Omicronvariant daadwerkelijk milder is en dat er daadwerkelijk minder mensen van overlijden, dan is dat toch perfect nieuws? Corrigeer me al ik het fout heb, maar dan is Corona veel minder dodelijk en als het milde ziektebeelden heeft, dan is het ook niet heel erg als je het rond laat gaan?
Ligt er ook nog aan of het risico op long covid lager ligt.

We hebben nu al 156.000 patiënten met restklachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Heb ergens gelezen dat het een kruising van Covid met een ordinair verkoudheidsvirus lijkt te gaan, dat zou de besmettelijkheid en hopelijk ook de beperkte ziekmakende effecten kunnen verklaren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Laatst online: 00:26

NMH

Moderator General Chat
Soccer98 schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:02:
Dat is te kort door de bocht ben ik bang, dat hangt van meer factoren af. De grootte van een risico is grofweg de ernst van een gebeurtenis maal de kans dat die gebeurtenis plaatsvindt. Stel dat bij de omicron-variant de kans op opname of overlijden de helft zou zijn van die kans bij de delta-variant, terwijl de besmettelijkheid een factor drie hoger ligt, dan ben je alsnog slechter af. Daarnaast is er denk ik ook nog het gevaar dat als omicron ver genoeg gemuteerd is om minder vatbaar te zijn voor delta-antistoffen, dat het omgekeerde ook kan gelden.

En los daarvan is het meeste wat we nu weten van omicron gebaseerd op Zuid-Afrika, wat niet noodzakelijk representatief is voor hoe het zich bijvoorbeeld in Nederland zou gedragen. In Zuid-Afrika kwam vorig jaar bijvoorbeeld de sterfte aan corona voor meer dan de helft voor rekening van de 65-minners: https://www.statista.com/...istribution-south-africa/. Dat is in Nederland bijvoorbeeld al heel anders: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:26:
[...]

Heb ergens gelezen dat het een kruising van Covid met een ordinair verkoudheidsvirus lijkt te gaan, dat zou de besmettelijkheid en hopelijk ook de beperkte ziekmakende effecten kunnen verklaren.
Lijkt me een niet geheel logisch verhaal, influenza/verkoudheid heeft een veel lagere R0. :)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 05-12-2021 13:14 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
onjuist

[ Voor 98% gewijzigd door iamcj op 07-12-2021 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
YakuzA schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:12:
Lijkt me een niet geheel logisch verhaal, influenza/verkoudheid heeft een veel lagere R0. :)
Hier De Volkskrant, helaas achter een betaalmuur.

Hier een voor mij onbekende site met een vergelijkbaar verhaal:
De Omicron-variant die COVID-19 veroorzaakt, heeft waarschijnlijk ten minste één van zijn mutaties gekregen door een fragment genetisch materiaal op te pikken van een ander virus – mogelijk een virus dat verkoudheid veroorzaakt – dat aanwezig is in dezelfde geïnfecteerde cellen, volgens onderzoekers. .

De onderzoekers zeiden dat deze genetische sequentie niet voorkomt in eerdere versies van het coronavirus, SARS-CoV-2 genaamd, maar alomtegenwoordig is in veel andere virussen, waaronder virussen die verkoudheid veroorzaken, evenals in het menselijk genoom.

Dit kan betekenen dat het virus gemakkelijker wordt overgedragen, terwijl het slechts milde of geen symptomen veroorzaakt. Wetenschappers weten nog niet of Omicron besmettelijker is dan de andere varianten, of het een ernstiger ziekte veroorzaakt of dat het Delta zal inhalen als de meest voorkomende variant. Het kan enkele weken duren voordat u antwoord op deze vragen krijgt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Corona-advies in het VK (waar de regering alle mogelijke afleidingen kan gebruiken), en nu Plan B heeft afgekondigd (thuiswerken, mondkapjes etc). Dus ook in winkels, wat al was aanbevolen.

Vraag van "journalist" :
Exchange of the day at today's lobby briefing on Plan B:
"If I'm in a theatre watching a musical, can I take my mask off to sing?"
No10: "Yes. There is a general exemption for singing"
So could I walk into Tesco without a mask as long as I'm singing?
No10: "Essentially, yes"
8)7 . Woordvoerders komen snel terug met:
Officials clarify: rules on masks will state you need "a reasonable excuse" to be singing while not wearing a mask where required to. So a musical theatre yes, but it might be hard to justify singing maskless in Tescos (unless you're a carol singer??)
Je moet wel een goed excuus hebben om te zingen, maar ja, in het VK is het zingen van Kerstliederen (Carols Singing) een traditie. Dus een antimask idioot kan dus kerstliederen gaan zingen en zo lekker anderen besmetten, want zingen is juist extra aerosolen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dit is toch wat ze een "dead cat on the table" noemen in de UK?

Lekker aandacht afleiden van het kerstfeestje?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cyberpope schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:44:
Dit is toch wat ze een "dead cat on the table" noemen in de UK?

Lekker aandacht afleiden van het kerstfeestje?
Er is een Johnson baby geboren vandaag. Goed getimede zwangerschp.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 16:44

Jebus4life

BE User

Jebus4life schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:33:
[...]

Update van mijn verhaal ^^

Vandaag bevestiging gehad van Air France dat mijn vlucht niet doorgaat. Helaas... ASAP gecheckt naar 1 van de carriers die wel nog vliegen (KLM en Lufthansa). In de komende dagen natuurlijk waanzinnig duur (€1500 pp en meer), maar wat later op de week behoorlijk goedkope (€350pp) tickets kunnen krijgen voor een vlucht naar Brussel via Amsterdam.
*Goed dat ik er heel snel op reageerde... voor die prijzen mag je inmiddels al richting eind december kijken... 600-700 pp lijkt me al iets couranter komende week of 2...
**Volgens de huidige KLM regels (die van vanmorgen toch) mag ik als Belg mee met KLM indien Nederland niet mijn eindbestemming is

Dus in plek van 1 december, ga ik nu (hopelijk toch) huiswaarts op 9 december! Gezien zowel mijn vriendin als ikzelf nog enkele vakantiedagen op overschot hadden (die normaal meegingen naar volgend jaar) beschouwen we het dan maar als een extra week...

Nu hopen dat deze wél door kunnen gaan, anders zou het wel eens héél vervelend kunnen worden...
Final update: Ik ben thuis, danku KLM! _/-\o_

Toch 1 opmerking: Hoewel ze op Schiphol écht hun best deden was de security toch maar "lek".
In Z-A moest iedereen die de KLM vlucht opwou oftewel een PCR test max 24 uur oud laten zien, of een PCR test max 48 uur oud + een Antigeentest van max 24 uur oud. Opvolging was zeer goed op de luchthaven, denk dat dit 2x gecheckt hebben voor het boarden.

Bij aankomst op Schiphol werden dan de passagiers van de vlucht in 2 gesplitst bij het afstappen: Mensen met eindbestemming Nederland werden aan de kant gezet en moesten een nieuwe PCR ondergaan. Mensen met een transfer mochten ongestoord verder richting hun transfer.

Maar: Ik had dus een transfer (met de Thalys) naar België (dus de eindbestemming op mijn ticket was wel degelijk Brussel), maar, niemand heeft dat gecheckt: ik kon gewoon doorlopen naar de paspoortcontrole/bagage drop off en de treinen (en dus gewoon de luchthaven uitlopen) Misschien dat mijn Vlaamse tongval zó overduidelijk was dat ze daar genoegen mee namen, maar even documentje checken was misschien toch beter geweest.

Gezien iedereen op de vlucht negatief getest had lijkt er mij niet direct een groot probleem (bovendien ben ik naïef genoeg dat mensen toch eerlijk zijn), maar het viel me toch op.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jebus4life schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:21:
[...]
Maar: Ik had dus een transfer (met de Thalys) naar België (dus de eindbestemming op mijn ticket was wel degelijk Brussel), maar, niemand heeft dat gecheckt: ik kon gewoon doorlopen naar de paspoortcontrole/bagage drop off en de treinen (en dus gewoon de luchthaven uitlopen) Misschien dat mijn Vlaamse tongval zó overduidelijk was dat ze daar genoegen mee namen, maar even documentje checken was misschien toch beter geweest.
Dat zal dan idd een loophole zijn :)
Ik zou verwachten dat die uitzondering alleen voor een transfer naar een ander vliegtuig was. (aangezien je dan op het volgende vliegveld de test zou krijgen)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 10-12-2021 11:07 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Zuid Korea:
https://nos.nl/liveblog/2...er-buitenlandse-toeristen
Zuid-Korea zet 11.000 camera's in om positief geteste mensen te volgen
De autoriteiten in de Zuid-Koreaanse stad Bucheon gaan positief geteste mensen vanaf januari volgen met behulp van bijna 11.000 beveiligingscamera's, gezichtsherkenning en kunstmatige intelligentie. Het systeem bekijkt de bewegingen van positief geteste mensen, houdt in de gaten of ze contact hebben met anderen en of ze wel een mondkapje dragen, meldt persbureau Reuters.
Da's best vergaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 06:58

codex

Geen OpenAI agent :)

In de UK zijn er inmiddels zo'n 3200 bekende Omikron besmettingen, gezien de asymptomische besmettingen die meer lijken voor te komen dan bij andere varianten zullen het er daadwerkelijk een stuk meer zijn.

Ben ik dan de enige die zich irriteert aan een Johnson die met een preek komt dat iedereen moet boosteren omdat Omikron niet minder gevaarlijk is? Als mensen met dit soort N=1 uitspraken komen, dan neemt dat bij mij de geloofwaardigheid een beetje weg.

Wat ik tot dusver kan zien is dat Omikron in ZA de trend wat betreft correlatie tussen besmettingen en sterfte lijkt te breken. Met een vaccinatiegraad van 25 procent zou je toch al een explosie in sterfte verwachten. In eerder minder heftig oplopende pieken zat het dagelijkse dodenaantal ruim boven de 100 in hetzelfde tijdsbestek, waar het nu rond de 25 bungelt.

Het is nog afwachten, maar de paniek die nu gezaaid wordt kan ik mij niet in vinden. Ik gok dat we zo rond de jaarwisseling een beeld hebben wat Omikron echt aan schade kan veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
codex schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:42:
Ben ik dan de enige die zich irriteert aan een Johnson die met een preek komt dat iedereen moet boosteren omdat Omikron niet minder gevaarlijk is? Als mensen met dit soort N=1 uitspraken komen, dan neemt dat bij mij de geloofwaardigheid een beetje weg.
Wat? Hij zegt letterlijk "At this point our scientists cannot say that Omicron is less severe, and even if that proved to be true, we already know it is so much more transmissible,". Daar is niks N=1 aan of een definitieve conclusie over de gevaarlijkheid van Omicron.
Het is nog afwachten, maar de paniek die nu gezaaid wordt kan ik mij niet in vinden. Ik gok dat we zo rond de jaarwisseling een beeld hebben wat Omikron echt aan schade kan veroorzaken.
Wat Johnson dus eigenlijk ook aangeeft, maar dan liever met boosters omdat die effect lijken te hebben voor het geval dat het muntje wel de verkeerde kant op valt. Want iets minder gevaarlijk maar flink besmettelijker is eigenlijk nog een veel groter probleem. Helemaal als de natuurlijke bescherming na een infectie flink minder is, waar ze het in de UK ook voor een deel van moeten hebben door de gekozen strategie. De eerste Omicron dode is ook al gemeld in de UK en er liggen er meerdere met de variant in het ziekenhuis. Ik zou willen dat NL er juist wat van opsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:10
BlackMonkey schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:42:
De eerste Omicron dode is ook al gemeld in de UK en er liggen er meerdere met de variant in het ziekenhuis.
Maar is die dode echt specifiek door de variant of gewoon iemand die ongeacht variant was overleden? Het lijkt me dat dat eerst door de wetenschappers moet worden bekeken eer je gaat roepen dat het dodelijker is. Nergens anders lees je die verhalen. Inzake die patiënten met Omicron kan ik alleen het bericht van de BBC namelijk https://www.bbc.com/news/...07&pinned_post_type=share vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
martwoutnl schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:13:
Maar is die dode echt specifiek door de variant of gewoon iemand die ongeacht variant was overleden? Het lijkt me dat dat eerst door de wetenschappers moet worden bekeken eer je gaat roepen dat het dodelijker is.
Wie roept er dat omicron dodelijker is dan delta?

Volgens mij is men bang voor de snelle toename in besmettingen en de mogelijke golf aan opnames/overlijdens die daarop volgt. Misschien valt dat allemaal reuze mee, maar uit voorzorg sneller boosteren is niet onredelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
martwoutnl schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:13:
[...]

Maar is die dode echt specifiek door de variant of gewoon iemand die ongeacht variant was overleden? Het lijkt me dat dat eerst door de wetenschappers moet worden bekeken eer je gaat roepen dat het dodelijker is. Nergens anders lees je die verhalen.
Ik zeg nergens dat het dodelijker is? Mijn quote geeft enkel dat je nu nog niet kan zeggen dat Omnicron daadwerkelijk minder gevaarlijk is (zoals door sommigen word aangenomen), omdat dit eerst door (inderdaad) wetenschappers moet worden onderzocht.
Inzake die patiënten met Omicron kan ik alleen het bericht van de BBC namelijk https://www.bbc.com/news/...07&pinned_post_type=share vinden.
Dan moet je misschien je zoekslag iets aanpassen. De bron staat letterlijk in dat artikel, maar ik zal deze officiële nog toevoegen:

Hij is dus overleden aan corona (anders zou de bewoording erg bijzonder zijn) en was met de Omnicron variant besmet. Of hij bij een besmetting met de Delta variant i.c.m. vaccinatie niet was overleden is op basis van deze data niet te zeggen, maar zou het beeld er juist niet beter op maken. M.a.w. het is slim om juist nu in te grijpen i.p.v. als het te laat is. Om een idee van de groei te geven, de ontwikkeling in BE:

Met een beetje pech is de variant dominant voor je de data helemaal duidelijk en netjes uitgewerkt hebt en je nog moet handelen. Beetje zoals NL met de boosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:00
Wat trouwens ook wel een eye opener is: Het aantal besmetting in Zuid-Afrika schiet als een gek omhoog. Maar het is daar gewoon zomer ook met in Johannesburg temperaturen overdag van boven de 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xbHPRyn.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BBSTYW8.png

Deze variant kent blijkbaar de term "seizoenseffect" niet :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08
Vlassie1980 schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:14:
Wat trouwens ook wel een eye opener is: Het aantal besmetting in Zuid-Afrika schiet als een gek omhoog. Maar het is daar gewoon zomer ook met in Johannesburg temperaturen overdag van boven de 20 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze variant kent blijkbaar de term "seizoenseffect" niet :-(
Kijk in je grafiekje ook even wat er bij december 2020 staat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:43

Rannasha

Does not compute.

Vlassie1980 schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:14:
De helft van de nieuwe gevallen in Zuid-Afrika die gisteren zijn gerapporteerd zijn oude tests die allemaal in 1x zijn toegeveogd.
Today we report 37 875 cases, which includes 19 840 retrospective cases and 18 035 new cases. In the past 24 hours a total of 18,035 positive COVID-19 cases have been reported. The positivity testing rate today is 28.9%.
De 18K daadwerkelijk nieuwe gevallen past in het beeld van een stagnerende groei.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Uit grote bezorgdheid over de verspreiding van de omikronvariant van het coronavirus draait Noorwegen zijn bevolking nogmaals de duimschroeven aan. Er komt anderhalve week voor Kerstmis over het hele land een complete stop op het serveren van alcohol. Vier weken lang zal het verboden zijn in cafés, restaurants en hotels alcoholische dranken te nuttigen.

ok...WTF

[ Voor 72% gewijzigd door Mr. Detonator op 14-12-2021 02:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex

codex

Mr. Detonator schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 02:06:
Uit grote bezorgdheid over de verspreiding van de omikronvariant van het coronavirus draait Noorwegen zijn bevolking nogmaals de duimschroeven aan. Er komt anderhalve week voor Kerstmis over het hele land een complete stop op het serveren van alcohol. Vier weken lang zal het verboden zijn in cafés, restaurants en hotels alcoholische dranken te nuttigen.

ok...WTF
Ik vind dit soort maatregelen wel een zorgwekkende ontwikkeling. Regeringen komen met maatregelen die in het begin van de pandemie, een veel ernstiger stadium, ondenkbaar waren. Uiteindelijk lok je hiermee polarisatie en publieke ongehoorzaamheid uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:04
codex schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:13:
[...]

Ik vind dit soort maatregelen wel een zorgwekkende ontwikkeling. Regeringen komen met maatregelen die in het begin van de pandemie, een veel ernstiger stadium, ondenkbaar waren. Uiteindelijk lok je hiermee polarisatie en publieke ongehoorzaamheid uit.
Je hebt als regering een zorgtaak te vervullen, dat betekent ook dat je impopulaire moet nemen. De vrees dat de Omicron variant dusdanig veel impact gaat hebben op het zorgsysteem is aanwezig. Als je de tweets van Marc van Ranst volgt dan kun je afleiden dat de groei exponentieel is. Ik zag cijfers van om de 2,5 dag een verdubbeling van besmettingen met Omicron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Voor cijfers uit Zuid-Afrika is dit wel een goede bron:
https://www.nicd.ac.za/di...-19/surveillance-reports/

Ik heb even een screenshot van de rapportage ziekenhuisopnames gemaakt en zie ook daar toch wel een aardige stijging inzetten..let wel dat dit dus 2 weken achter loopt op besmettingen. Helaas krijg ik nog niet teruggevonden wat de bezetting was bij eerdere golven tegen welke besmettingscijfers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2uML3bUuvWxENkGCbaDsEgCsEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8WdOORdxkEwo1wv36jkYLur.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het gaat hard in het VK:
We've just brought you the news that the UK has announced a record number of daily Covid cases - more than 78,000 compared to the previous record of just over 68,000 back in January.

We have some details on the number of confirmed Omicron cases too. A further 4,671 Omicron cases have been announced, taking the total to 10,017.

However the real number of Omicron cases is expected to be much higher.

Confirming that a suspected case is the Omicron variant requires a full genetic analysis, which takes between four and five days - so it's more difficult to test for Omicron. You can read about how it's detected here.
Denemarken:

[ Voor 5% gewijzigd door user109731 op 15-12-2021 17:21 ]

• Apache4u
  • Niet online
vandaag
UK : 88k (hoogste ooit)
DK : 10k (hoogste ooit)

Ik mag hopen dat omicron zich manifesteert met (veel) lichtere symptomen anders zal 2022 echt rampzalig beginnen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

Apache4u schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:52:
Voor cijfers uit Zuid-Afrika is dit wel een goede bron:
https://www.nicd.ac.za/di...-19/surveillance-reports/

Ik heb even een screenshot van de rapportage ziekenhuisopnames gemaakt en zie ook daar toch wel een aardige stijging inzetten..let wel dat dit dus 2 weken achter loopt op besmettingen. Helaas krijg ik nog niet teruggevonden wat de bezetting was bij eerdere golven tegen welke besmettingscijfers.

[Afbeelding]
In deze video volgens mij dezelfde data over het hele jaar op 20 minuten. Verder best interessante video over de situatie in Zuid Afrika.

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:47
Ik heb een vraag over besmettelijkheid. De laatste tijd hoor ik dit woord veel in combinatie met de omicron variant. Dan lees ik bijvoorbeeld dat deze variant 500% besmettelijker is. Maar wat betekent dat nou?
Betekent dat ik 5x zo lang mensen kan besmetten, of over een 5x grotere afstand? Dat er 80% minder virusdeeltjes nodig zijn om een contactmoment te laten escaleren tot een besmetting? Ik las dingen over weerhaken op eiwitten en bijbehorende mutaties waarop ik mezelf betrapte of het blindelings aannemen van dit gegeven zonder te begrijpen wat ik nou lees. Ik trek de mate van besmettelijkheid niet in twijfel.

Jip-en-Janneke-taal wordt gewaardeerd.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:43

Rannasha

Does not compute.

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:40:
Ik heb een vraag over besmettelijkheid. De laatste tijd hoor ik dit woord veel in combinatie met de omicron variant. Dan lees ik bijvoorbeeld dat deze variant 500% besmettelijker is. Maar wat betekent dat nou?
Betekent dat ik 5x zo lang mensen kan besmetten, of over een 5x grotere afstand? Dat er 80% minder virusdeeltjes nodig zijn om een contactmoment te laten escaleren tot een besmetting? Ik las dingen over weerhaken op eiwitten en bijbehorende mutaties waarop ik mezelf betrapte of het blindelings aannemen van dit gegeven zonder te begrijpen wat ik nou lees. Ik trek de mate van besmettelijkheid niet in twijfel.

Jip-en-Janneke-taal wordt gewaardeerd.
De mate van besmettelijkheid wordt vooral bepaald aan de hand van de snelheid waarmee een uitbraak groeit. Door simpelweg te kijken naar hoeveel Omicron gevallen er per dag bijkomen en dat te vergelijken met Delta, kan een schatting gemaakt worden van het verschil in besmettelijkheid. Dit is waar in eerste instantie waardes als "500%" vandaan komen.

Nu moet je deze met een korreltje zout nemen, want er zijn meerdere factoren die dit getal flink kunnen beinvloeden. Een nieuwe variant betekent dat vaccins waarschijnlijk een andere effectiviteit hebben en dat immuniteit die is opgedaan door een besmetting een andere effectiviteit heeft. Een stijging in prevalentie van een nieuwe variant kan dan ook komen doordat deze simpelweg besmettelijker is of doordat deze beter immuniteit tegen eerdere varianten (via vaccin of infectie) kan omzeilen. Of een combinatie van beide. Maar afhankelijk van de immuniteitsgraad in een land kan dat betekenen dat je per land andere effecten ziet. Een variant die niet besmettelijker is, maar wel immuniteit makkelijk omzeilt zal in een land met veel immuniteit makkelijk de overhand krijgen, terwijl deze in een land met weinig immuniteit dat niet zo snel zal doen.

Daar komt bij dat vroege schattingen nogal wat ruis kunnen hebben. Als een nieuwe variant toevallig een superspreader-event veroorzaakt in een land waar verder weinig besmettingen zijn, dan kan het lijken of de nieuwe variant veel besmettelijker is, terwijl het in feite een combinatie is van geluk en een laag aantal besmettingen. Pas als een variant langere tijd door een populatie rond gaat, kun je echt een goede schatting krijgen van de besmettelijkheid.

Waar een verschil in besmettelijkheid vandaan komt is weer een andere vraag. Het virus kan zich wellicht makkelijker vermenigvuldigen waardoor besmette mensen meer virusdeeltjes uitademen/hoesten omdat er simpelweg meer virusdeeltjes zijn. Of het virus nestelt zich meer in de hogere luchtwegen in plaats van diep in de longen, waardoor het makkelijker is om virusdeeltjes uit te storen. Of de periode waarin een persoon besmettelijk is, is langer. Of er zijn meer asymptomatische gevallen die wel erg besmettelijk zijn. En zo voort.

Het lastige is dat we de echt gedetailleerde antwoorden pas krijgen lang nadat een variant de mogelijkheid heeft gehad om rond te gaan.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:14
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:40:
Dat moet je uit de context halen. Met "besmettelijkheid" worden soms verschillende dingen bedoeld. Een los getal zegt niks als je niet de diepere achtergrond weet.

Wat er in dit geval waarschijnlijk mee bedoeld wordt is het basisreproductiegetal R_0, dus hoeveel andere mensen 1 besmet persoon gemiddeld besmet. Dat is dus eigenlijk de optelsom van al die factoren die jij benoemt (afstand, aantal virusdeeltjes, duur van besmettelijke periode).
De R_0 verwijst naar de situatie die zou bestaan zonder maatregelen en zonder vaccinatie, een helemaal onbeschermde samenleving dus. Voor de oorspronkelijke Wuhan-variant was de R_0 zo rond de 2 á 3, voor Omicron zou hij dan volgens die "500%"-schatting tussen de 10 en 15 zitten.
De R_0 van delta zit zo rond de 6 à 7, en de huidige maatregelen (en vaccinatiegraad) drukken dat naar iets onder de 1. Op basis daarvan zou je met de huidige maatregelen (en vaccinatiegraad) voor omicron op tussen de 1.4 tot 2.1 uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weer wat voorzichtig goed nieuws uit zuid Afrika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
MikeyMan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:31:

[Twitter]
Ik ben bang dat je hier vooral het effect van vaccinatie ziet. Ze vergelijken 9 mei - 10 juli (start van het vaccinatieprogramma; in die periode gingen ze van 0% naar 5% vaccinatiegraad) met nu (met 25% tot 31% vaccinatiegraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Denemarken gaat de bioscopen, musea's, theaters en popzalen sluiten zie https://www.alaskahighway...-curb-coronavirus-4874553 Restaurants moeten om 2300 dicht volgens de Deense tv.

In Spanje nemen de besmettingen ook snel toe volgens https://www.tagesschau.de...sich-in-Spanien-rasch-aus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Artikel Volkskrant over cijfers Omikron in Denemarken zie https://www.volkskrant.nl...-omikronvariant~b87a02c8/

Als je geen abonnee bent, kan je het lezen. Popup blijft dan onderaan beeld hangen maar je kan scrollen en lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
martwoutnl schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:19:
Artikel Volkskrant over cijfers Omikron in Denemarken zie https://www.volkskrant.nl...-omikronvariant~b87a02c8/

Als je geen abonnee bent, kan je het lezen. Popup blijft dan onderaan beeld hangen maar je kan scrollen en lezen.
Wel jammer dat er van die 96 opgenomen patienten met omikron niet wordt vermeld wat de vaccinatiestatus is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 20:12
Ondertussen de eerste signalen dat Omicron niet milder is.

https://www.nrc.nl/nieuws...inder-ziekmakend-a4069732

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Omikron nu meest dominante in Amerika. Zie https://www.nu.nl/coronav...nabesmettingen-in-vs.html

Volgens NOS is de eerste dode ook een feit. Is een Amerikaan in de 50 met onderliggende ziekte en heeft al eerder Corona gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

MikeyMan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:31:

[Twitter]
Wat me ook opvalt is dat het aantal besmettingen in Z-A al over z'n piek lijkt. En dat amper 3 weken nadat het aantal nieuwe gevallen is (extreem) is beginnen toenemen (en de vaststelling van Omikron)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn0FQz9-5NI0sRvROyXLVAgmIMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BYbs54L1sIpekkkRyRtu3YRh.png?f=user_large

*Die piek op 24 november waren blijkbaar oude cases die nog niet in de cijfers zaten.
**Zover ik weet heeft Zuid-Afrika geen nieuwe maatregelen genomen tegen de verspreiding van het virus. Al kan het zijn dat ze in Guateng toch lokaal maatregelen genomen hebben die ik niet direct zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
Jebus4life schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:06:
[...]

Wat me ook opvalt is dat het aantal besmettingen in Z-A al over z'n piek lijkt. En dat amper 3 weken nadat het aantal nieuwe gevallen is (extreem) is beginnen toenemen (en de vaststelling van Omikron)
Is het over de piek heen of is de data van de afgelopen paar dagen gewoon nog niet compleet?

Op de betrouwbaarheid van ZA cijfers is nog wel wat af te dingen:
Only 1.7% of identified Covid-19 cases were admitted to hospital in the second week of infections in the fourth wave, compared with 19% in the same week of the third delta-driven wave, South African Health Minister Joe Phaahla said at a press conference.
Als ze voor delta bij 19% van de besmettingen ziekenhuisopnames hebben gehad, kan het niet anders dan dat ze een enorm aantal besmettingen in de cijfers hebben gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:00
Zit achter een betaalmuur.

Deze signalen uit UK zijn weer meer positief. Bron: Volkskrant Liveblog
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1rs9ADO.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:27:
[...]

[Afbeelding]
Wat enorm tegenstrijdig allemaal.. Hoewel jouw artikel niet direct iets zegt over de ziekmakendheid van Omikron. NRC artikel was gebaseerd op onderzoek van het Imperial College London 8)7

Glas half vol: het onderzoekt toont ook niet aan dat het méér ziekmakend is :P

[ Voor 14% gewijzigd door snaggyheadshot op 21-12-2021 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:27:

[Afbeelding]
Dat is een journalist die van toeten noch blazen weet. Boris Johnson had geen mening (behalve dat hijk schandaal na schandaal heeft en dus zwak staat) en sloot zich aan bij een clubje ministers dat tegen was. Het is nog te vroeg om enige conclusies te trekken over hoe ziekteverwekkend Omicron is, omdat er een tijdsperiode tussen besmetting en ziekte is. Een reactie van een expert (die ik zelf ken en hij weet waarover hij het heeft): Omicron is spreading at an alarming rate, and there’s no solid evidence it’s ‘milder’

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

De hoeveelheid tegenstrijdige informatie bevestigt alleen maar wat Van Dissel zaterdag zei: we weten het simpelweg niet zeker.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:35
En 't is wel uitermate toevallig dat het aantal opnames in London, waar Omikron het sterkst aanwezig is, stijgt sinds een week of 2/3...

https://coronavirus.data....nhsRegion&areaName=London

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:41:
De hoeveelheid tegenstrijdige informatie bevestigt alleen maar wat Van Dissel zaterdag zei: we weten het simpelweg niet zeker.
Inderdaad. En met de informatie die we hebben is een lockdown haast vanzelfsprekend.

Zie bv de recente prognoses van Denemarken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zgqf_OvYhqZFRdsGn_s_7VRrpHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LQvQENocvCL5L7IaARLF3pip.png?f=user_large

(bron. Overigens ook erg interessant voor wie interesse heeft in hoe dit soort modellen werken)

Of Omikron nu wel of niet milder ziekteverloop heeft, die prachtige zwiep omhoog zouden we ondertussen toch wel heel bekend mee moeten zijn. Als je niet nú ingrijpt is er een zeer reële kans dat je in januari gigantisch in de problemen komt. Tegelijkertijd is de onzekerheid enorm, en is het ook weer niet uitgesloten dat het allemaal wel meevalt.

Let tevens op dat zelfs ze onderkant van deze prognoses grotendeels exponentiële groei voorspelt; zelfs een lichte zwiep omhoog geeft aan dat R>1 komt. Zelfs een kleine exponentiële groei is een groot probleem.

Dat buurlanden (nu nog) koers varen op de meest optimistische schattingen is typisch politiek (toevlucht nemen in een papieren schijnwerkelijkheid), dan gezond epidemiologisch verstand. En het zal me daarom niets verbazen als deze week een hoop landen inzien dat het schip gekeerd moet worden voordat de wal in zicht is.

[ Voor 6% gewijzigd door link0007 op 21-12-2021 15:55 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik sta er ook positief in (voor mn eigen welzijn). Stel dat het zometeen meevalt, dan hebben we gigantisch extra ruimte op de IC omdat we en strenge maatregelen, én een milder ziekteverloop hebben. Kunnen we helemaal los in februari :P

Zal wel niet, maar van het piekeren word je ook niet beter, Je hebt er toch geen invloed op.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Denemarken heeft in ieder geval vandaag weer een record te pakken qua aantal besmettingen, ruim 13k.
De ziekenhuisopnames daar lijken nog niet mee te stijgen.

de dagelijkse Deense cijfers (in het Engels):
https://www.sst.dk/en/eng...tes-statistics-and-charts

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:34:
De ziekenhuisopnames daar lijken nog niet mee te stijgen.
Ziekenhuisopnames hebben een vertraging van give-or-take twee weken.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Jebus4life schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:06:
[...]

[Afbeelding]

*Die piek op 24 november waren blijkbaar oude cases die nog niet in de cijfers zaten.
**Zover ik weet heeft Zuid-Afrika geen nieuwe maatregelen genomen tegen de verspreiding van het virus. Al kan het zijn dat ze in Guateng toch lokaal maatregelen genomen hebben die ik niet direct zie.
Duiding schijnt te zijn dat Guateng dit een toeristisch gebied is en dat de populatie daar omlaag gegaan is (minder toeristen en medewerkers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
https://nos.nl/liveblog/2...-minister-wil-vierde-prik
De onderzoekers benadrukken dat ze niet kunnen concluderen of de omikronvariant zelf zorgt voor de mildere klachten of dat dit komt door de omstandigheden in Zuid-Afrika. Daarbij wijzen ze er vooral op dat studies laten zien dat tussen de 60 en 70 procent van de Zuid-Afrikanen al covid heeft gehad. Inmiddels is 39 procent van de bevolking er volledig gevaccineerd, maar de vaccinatiecampagne kwam traag op gang. In veel van de gevallen zou het dus niet gaan om de eerste covid-besmetting en daarom zouden de gevolgen milder kunnen zijn.

Hoewel ze denken dat omikron zich hetzelfde gaat gedragen in andere Afrikaanse landen, met vergelijkbare omstandigheden, kunnen ze dat niet zeggen over westerse landen. "In westerse landen is het nu winter, is de bevolking ouder en is een groter deel van de bevolking beschermd door een vaccin en heeft een kleiner deel ooit covid gehad," zegt onderzoeker Cheryl Cohen van de NICD. "Het kan dus goed zijn dat we door het hoge aantal mensen dat covid heeft gehad beter beschermd zijn, dat dit robuuster is dan vaccinatie en ons simpelweg beter beschermt."
Nogal stevige uitspraak van Cohen van NICD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Tja. Als je een beetje dichter bij huis kijkt hoe het daar gaat, in Londen bijvoorbeeld, word je toch wat minder blij.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

Apache4u schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:38:
Tja. Als je een beetje dichter bij huis kijkt hoe het daar gaat, in Londen bijvoorbeeld, word je toch wat minder blij.
[Twitter]
Dat is maar net waarop je inzoomt. Cases London:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFaHYOmchIziXs4ExRsF-szynxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDp3OBPvehMBsi6sola2xG3n.jpg?f=fotoalbum_large

Ziekenhuisopnames:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qniH71FUMOg3U3zLd0SVgHmcyuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMqMRZp7Gvgcqy4UObfTTg5W.jpg?f=fotoalbum_large

Het verloopt toch dus exact zoals wordt omschreven: heel veel besmettingen met in verhouding minder ziekenhuisopnames. Dat is mild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Is de variant milder of is de bevolking veel meer beschermd dan in januari?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
De NOS heeft een interview met o.a. Dissel. Het gaat over Omikron zie https://nos.nl/artikel/24...-goed-nieuws-over-omikron Ze hebben het o.a. erover dat mensen al na 2-3 dagen besmettelijk zijn i.p.v. na 4-5 dagen waardoor de piek lager zou zijn dan bij Delta. Zie artikel voor hun uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

martwoutnl schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:00:
De NOS heeft een interview met o.a. Dissel. Het gaat over Omikron zie https://nos.nl/artikel/24...-goed-nieuws-over-omikron Ze hebben het o.a. erover dat mensen al na 2-3 dagen besmettelijk zijn i.p.v. na 4-5 dagen waardoor de piek lager zou zijn dan bij Delta. Zie artikel voor hun uitleg.
Hmm bijzonder idd. Dat zou ook mogelijk betekenen dat non-symptomatische verspreiding kleiner is en directe quarantaine bij klachten ook beter zou moeten helpen bij deze variant?

Dacht dat bij de oude variant ook al de verspreiding al een paar dagen mogelijk was voordat de symptomen op kwamen zetten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Het nieuws over Omikron blijft toch bizar, zover ik lees zijn er op landelijk niveau geen nieuwe maatregelen genomen in Zuid-Afrika om Omikron te bestrijden, in individuele provindies misschien wel natuurlijk; en Omikron zou dik 2 maanden na het opduiken dus vanzelf verdwijnen?
Zuid-Afrika lijkt over piek omikrongolf heen: "Tegen eind januari is variant zo goed als verdwenen”

Hoopvol nieuws uit Zuid-Afrika: daar lijkt de coronagolf met de omikronvariant over zijn piek heen te zijn. Het aantal besmettingen en de positiviteitsratio gaan er omlaag en ook de stijging van het aantal nieuwe ziekenhuisopnames lijkt te vertragen. “Met het huidige tempo zal omikron tegen eind januari zo goed als verdwenen zijn uit heel Zuid-Afrika”, aldus professor geneeskunde Francois Venter van de Universiteit van de Witwatersrand in Johannesburg.

Het gemiddelde aantal nieuwe bevestigde gevallen daalde volgens de jongste cijfers in Zuid-Afrika met 19 procent tegenover een week eerder. Er werden dan wel 13 procent minder test afgenomen, ook de positiviteitsratio ging omlaag en komt intussen uit op 29 procent.

Het aantal hospitalisaties stijgt wel nog (+12 procent), maar minder snel dan een week eerder. En de piek lijkt hier lager te zullen uitkomen dan tijdens de twee pieken eerder dit jaar in Zuid-Afrika. Dat in tegenstelling tot de piek van het aantal besmettingen, die bij omikron hoger was dan ooit tevoren in het land.

Studie
De cijfers lijken in de lijn te liggen van de studie van het National Institute For Communicable Diseases (NICD), dat berekende dat omikron maar liefst 80 procent minder kans gaf op ziekenhuisopname in Zuid-Afrika. Ook studies in Australië, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk wijzen in die richting, maar met percentages tussen 33 en 50 procent.

De Zuid-Afrikaanse ziekenhuizen bereikten volgens plaatselijke experten nooit de bezettingsgraad die ze in eerdere golven haalden en patiënten zouden ook minder lang opgenomen blijven. Minder coronapatiënten zouden zuurstof nodig hebben en doorstromen naar de diensten intensieve zorg. Ook het aantal overlijdens blijft - voorlopig - een stuk lager dan in vorige golven, maar die cijfers komen altijd wat achter.

Volgens Zuid-Afrikaanse experten is omikron intussen over zijn piek heen in het land en zou hij in totaal maar een paar maanden meegaan. De opmars van de variant begon midden november in Zuid-Afrika en steeg een maand later tot een ongekende 20.000 bevestigde besmettingen per dag.

Verdwenen
Professor geneeskunde Francois Venter van de Universiteit van de Witwatersrand in Johannesburg berekende dat met het huidige tempo omikron tegen het einde van januari “zo goed als verdwenen” zou zijn uit heel Zuid-Afrika. Dat vertelde hij aan The Sunday Times.

Het goede nieuws voor ons: epidemioloog Salim Abdool Karim - die aan het hoofd staat van het orgaan dat de coronastrategie bepaalt in Zuid-Afrika - verwacht dat “bijna elk ander land hetzelfde traject zal volgen”. Dat zei hij in een interview met de Amerikaanse krant The Washington Post.

John Nkengasong, het hoofd van de Africa Centres for Disease Control (het Agentschap voor Volksgezondheid van de Afrikaanse Unie), is voorzichtiger. Volgens hem mag de situatie in Zuid-Afrika niet zomaar geëxtrapoleerd worden naar andere landen over de hele wereld, omdat het land een erg jonge bevolking heeft en de meeste mensen al eerder besmet raakten tijdens vorige golven.

In de provincie Gauteng - waar omikron als eerste aan een steile opmars begon - is het aantal gevallen intussen wel met bijna de helft gedaald (-46 procent); in andere provincies met 6 tot 40 procent. Dat is te merken aan de nationale cijfers, die tonen dat het aantal nieuwe gevallen de jongste week met ongeveer 20 procent daalde.

“We zagen een snelle stijging van het aantal gevallen en een vroege piek”, aldus dokter Waasila Jassat van het National Institute for Communicable Diseases (NICD). “Alles wijst erop dat we nu ook steil omlaag gaan.”

Verenigd Koninkrijk
Ook in het Verenigd Koninkrijk - dat als een van de eerste Europese landen een omikrongolf zag opdoemen - verwachten ze een dergelijke evolutie met een steile opmars, snelle piek en steile neergang, “zelfs als iedereen voorzichtig is en de regels volgt”. Dat zegt de Britse epidemioloog en Chief Medical Officer for England (CMO) Chris Whitty. Desondanks kan omikron volgens hem nog een zware druk leggen op het gezondheidssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:14
Op 2e Kerstdag moet je maar niet proberen de ontwikkelingen wereldwijd te volgen. In ieder geval niet via https://www.worldometers.info/coronavirus/

Veel landen rapporteren niet of melden zeer lage cijfers.
Zo meldt Duitsland op 22 december: 45,858 new cases and 475 new deaths
En vandaag: 3,720 new cases and 15 new deaths

Het is niet dat de ziekenhuizen of de teststraten in het weekend dicht zijn maar degenen die de cijfertjes doorgeven zitten lekker thuis.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Laatst online: 08-10 07:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6ZyVQ9ccU-d0ZbIWKDBwNePOlA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F7tsOCMolNAUxZgXjgEndbCp.png?f=user_large

De laatste cijfers op basis van de zuid-afrikaanse data ( https://www.nicd.ac.za/di...rveillance-datcov-report/ ). Data verwerkt tot een mooi tabelletje door de zuidafrikaanse twitteraar/wetenschapper ('zuid afrikaanse martijn broekman') @pieterstreicher. Ter vergelijking liggen rond de top in de omicron golf in Gauteng 115 mensen aan de beademing en 288 mensen op de IC (en 3,7k mensen in het ziekenhuis). Op de top in juli (ik heb het report van 10-7 gekozen, maar daarin kun je varieren uiteraard, qua cases lag toen ook de top) 1429 IC bedden, 869 beademing en 8800 opnames. Vooral het verschil in IC/beademing is indrukwekkend , gezien daar in Nederland de grootste bottleneck zit

@t_captain even getagd om zijn cijfers erlangs te kunnen houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 15:16
Die factor 1:10 tussen waargenomen en geschatte besmettingen vind ik vrij hoog, maar moeilijk te projecteren op de Nederlandse situatie. Onze zorg, toegang tot de zorg en testbeleid zijn heel anders. Ik schat dat we met delta tot een factor 3 zijn gekomen, met omicron verwacht ik iets meer asymptomatische cases dus een iets hogere factor. Ik zou aan 4 denken.

De verhouding tussen verpleegafdeling en IC ligt in lijn met wat ik voorzie, of eigenlijk nog wat gunstiger als je meetelt dat in NL de IC patienten doorgaans aan de beademing liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
t_captain schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:55:
Die factor 1:10 tussen waargenomen en geschatte besmettingen vind ik vrij hoog, maar moeilijk te projecteren op de Nederlandse situatie. Onze zorg, toegang tot de zorg en testbeleid zijn heel anders. Ik schat dat we met delta tot een factor 3 zijn gekomen, met omicron verwacht ik iets meer asymptomatische cases dus een iets hogere factor. Ik zou aan 4 denken.

De verhouding tussen verpleegafdeling en IC ligt in lijn met wat ik voorzie, of eigenlijk nog wat gunstiger als je meetelt dat in NL de IC patienten doorgaans aan de beademing liggen.
die factor 1:10 ben ik ook niet zeker van (hoewel daar voornamelijk symptomatische case-finding wordt gedaan). maar tekenend dat opnames en ic bedden laag blijven (tov eerder), zoals jij ook al verwacht. Interessant worden de cijfers uit de UK komende week, de leading epidemioloog professor Tim Spector (OBE voor zijn covid werk in 2020) van de ZOE app (een soort coronatracker voor zover ik zie) verwacht een caseload van 170-180k/dg, en London op piek in zijn tweet gisteren:

https://twitter.com/timsp.../1475097372732579848?s=20
(of de hospitalisaties inderdaad achter blijven wordt dus komende week zichtbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Radboud en Duits collega's ontdekken littekens op nieren overleden Corona-patiënten. Zie https://www.ad.nl/nijmege...rNrgMIkpiBKXfmiytKiTKRWrs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Hoe is het te verklaren dat een stijging van ziekenhuisopnames vooralsnog in het VK uitblijft waar deze in Denemarken wel snel stijgt? Ik heb getracht dit op te zoeken maar kan geen verklaring vinden.
brothermaynard schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:10:
[...]

, en London op piek in zijn tweet gisteren:

https://twitter.com/timsp.../1475097372732579848?s=20
(of de hospitalisaties inderdaad achter blijven wordt dus komende week zichtbaar)
Als dit de piek gaat worden lijkt mij dat toch vrij goed nieuws? Nu is de bevolking in London uiteraard heel divers en wellicht niet representatief voor de rest voor het VK maar toch.

[ Voor 90% gewijzigd door snaggyheadshot op 27-12-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
https://www.thetimes.co.u...d7617688ee1a8d460e7f37abf

De altijd zeer betrouwbare bron 'the times' meldt dat Boris Johnson geen reden ziet de huidige maatregelen met oud en nieuw aan te scherpen, obv de laatste data over omicron.
Met het aantal besmettingen aldaar, geeft hij dus feitelijk voor zijn land de covid-epidemie het laatste zetje naar de uitgang (in navolging van Zuid-afrika)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
https://twitter.com/nicd_sa/status/1475511938297774093?s=20

Gisteren, dag na kerst zeer lage cijfers. vandaag niet veel hoger. Covid-19 lijkt een snelle aftocht te blazen in het zuidelijke puntje van Afrika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
martwoutnl schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:49:
Radboud en Duits collega's ontdekken littekens op nieren overleden Corona-patiënten. Zie https://www.ad.nl/nijmege...rNrgMIkpiBKXfmiytKiTKRWrs
Ik zag eerder dit jaar ook al een onderzoek over mogelijke neurologische effecten: https://www.nature.com/articles/d41586-021-01693-6.

Wat ik me altijd afvraag bij dit soort onderzoeken, en wellicht dat mensen als @RoD en mogelijk @LZ86 dat beter kunnen duiden dan ik als totale leek op medisch gebied, hoe vaak komt dit soort schade voor? Het nieronderzoek is bijvoorbeeld logischerwijs gedaan bij overleden coronapatienten en die zijn (gelukkig) niet representatief voor alle coronapatienten, dus je kunt die resultaten niet zomaar doortrekken. En ik ga er van uit dat als alle 3 miljoen mensen die in Nederland corona gehad hebben potentieel in de toekomst dialyse nodig hebben dit wel wat meer media-aandacht had gekregen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NMH schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:50:
[...]

Ik zag eerder dit jaar ook al een onderzoek over mogelijke neurologische effecten: https://www.nature.com/articles/d41586-021-01693-6.

Wat ik me altijd afvraag bij dit soort onderzoeken, en wellicht dat mensen als @RoD en mogelijk @LZ86 dat beter kunnen duiden dan ik als totale leek op medisch gebied, hoe vaak komt dit soort schade voor? Het nieronderzoek is bijvoorbeeld logischerwijs gedaan bij overleden coronapatienten en die zijn (gelukkig) niet representatief voor alle coronapatienten, dus je kunt die resultaten niet zomaar doortrekken. En ik ga er van uit dat als alle 3 miljoen mensen die in Nederland corona gehad hebben potentieel in de toekomst dialyse nodig hebben dit wel wat meer media-aandacht had gekregen. :)
Ik weet het niet. Wat ik wel al langer denk, is dat de long Covid-achtige schade wat onderbelicht is. Het is nogal wat, die klachten die genoemd worden. Brain fog, aantasting van geur en smaak (klinkt geinig, maar is gewoon neurologische schade), effecten op het hart, longen, en nu ook nieren, etc.

Het onderzoek is moeilijk, want de focus ligt op de acute effecten en we blijven daar door de ontwikkelingen (met nu weer omicron) achter de feiten aan lopen, waardoor long Covid minder aandacht krijgt, maar ik vraag me af of er na de pandemie (hoe we dat ook definiëren) nog een golf long Covid krijgen.

Ik heb tot nu toe geen goede overzichtsartikelen gezien, maar ik ben hier wel heel benieuwd naar.

Terzijde, dat er "littekens" worden gezien betekent niet dat je direct ook heel erg functieverlies hebt. Dat hangt echt helemaal af van de mate van "littekenvorming". Dat geldt ook voor hart en long.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het SARS-CoV-2 virus komt binnen via de luchtwegen, maar heeft geen absoluut tropisme (voorkeur/restrictie) voor cellen in de longen. De ACE2 receptor, een doelwit van SARS-CoV-2 is ook elders in het lichaam te vinden. Daar zijn verschillen tussen in mensen, en dat kan een factor zijn in de verschillende ziekteverlopen.

Dit is ook een issue met Omicron: de groep van Gupta in Cambridge (niet de Oxford great barrington crimineel Gupta) heeft gezien dat Omicron minder diep de long zelf in gaat, wat past bij het minder nodig hebben van intubatie en zuurstof, maar dat kan dus ook betekenen dat er meer systemisch effecten en schade kan gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
RoD schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:59:
Ik weet het niet. Wat ik wel al langer denk, is dat de long Covid-achtige schade wat onderbelicht is. Het is nogal wat, die klachten die genoemd worden. Brain fog, aantasting van geur en smaak (klinkt geinig, maar is gewoon neurologische schade), effecten op het hart, longen, en nu ook nieren, etc.

Het onderzoek is moeilijk, want de focus ligt op de acute effecten en we blijven daar door de ontwikkelingen (met nu weer omicron) achter de feiten aan lopen, waardoor long Covid minder aandacht krijgt, maar ik vraag me af of er na de pandemie (hoe we dat ook definiëren) nog een golf long Covid krijgen.
Het valt mij ook al sinds het begin op hoe weinig aandacht er voor long Covid is, terwijl dat toch iets is wat mijns inziens aandacht verdient. Zelfs al zou maar 1% van de bevolking met langdurige klachten blijven zitten, dan heb je het toch al over tienduizenden mensen. Toch lijkt de politiek vooral bezig met de opnamecijfers, waarbij rond september zelfs gezegd werd dat er alleen nog zijdelings naar de besmettingscijfers gekeken zou worden. In mijn herinnering is de enige keer dat long Covid in een persconferentie genoemd werd de keer dat er op de rem getrapt moest worden na het "dansen met Janssen" debacle, en dat was volgens mij ook alleen nog maar als "excuus" voor de maatregelen die toen genomen werden. Het lijkt er op alsof de lessen van de Q-koortsepidemie van goed tien jaar terug niet echt geleerd zijn.

Persoonlijk zit ik ook helemaal niet te wachten op dat soort klachten. Ik vind het al vervelend als ik vanwege een stevige verkoudheid een paar dagen geen smaak heb, laat staan dat dat maandenlang of zelfs permanent zou zijn. Zelfde geld voor het verlies aan reuk; dat is een serieuze handicap. Je merkt zaken als bedorven eten, gaslek, brandlucht, zweetlucht etc. gewoon niet meer op met alle gevolgen van dien. Brain fog is ook funest als je kenniswerker bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

NMH schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:01:
[...]

Het lijkt er op alsof de lessen van de Q-koortsepidemie van goed tien jaar terug niet echt geleerd zijn.
Als ‘slachtoffer’ van long covid verbaas ik me daar ook over. Wij (mijn vriendin en ik zijn allebei prijswinnaar) zijn nu een jaar verder en nu stopt alle hulp ook gewoon. Want na een jaar wordt het chronisch en dan zoek je het zelf maar uit :).

Wat wel ‘grappig’ is trouwens is dat mijn reuk na covid vele malen sterker is teruggekomen 7(8)7. Stiekem hoop ik dat het ook zo met de conditie gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

RoD schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:59:
[...]
aantasting van geur en smaak (klinkt geinig, maar is gewoon neurologische schade)
Is dit niet schade aan het neusslijmvlies cq geur receptoren? Ik was in de veronderstelling dat de schade daar aangericht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

codex schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:01:
[...]

Is dit niet schade aan het neusslijmvlies cq geur receptoren? Ik was in de veronderstelling dat de schade daar aangericht wordt.
Klopt, ik heb het niet helemaal accuraat verwoord. Het zijn niet de neuronen zelf die schade ondervinden, maar het virus verstoort wel de neuronale signaaloverdracht. Komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer, maar inderdaad, het lijkt er niet op dat de zenuwbanen zelf aangetast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
https://unherd.com/thepos...ven-milder-than-expected/

Een van de bronnen van data in Zuid-afrika, die dagelijks post en die ik volg(@pieterstreicher) heeft schijnbaar begin december een post geschreven in unherd.com (ken het niet, maar lijkt niet relevant) en komt daar nu op terug. Hij beschrijft zijn achtergrond, zijn (ruwe, wat simpele) methodiek van voorspellen van de golf en kijkt terug op het resultaat. Zijn conclusie is dat hij voorzichtiger was dan de realiteit, namelijk dat in Zuid-afrika, waar de cijfers hard omlaag gaan, de golf milder is verlopen dan zijn voorspelling en milder dan alle 3 voorgaande golven (maart/april 2020, november-jan 2020/2021 en juni-sept 2021). Hij tackelt ook wat pre-cognities over Zuid Afrika ('jonger, gezonder',...) en door te vergelijken met eerdere (zomer) golven ook het argument 'het is nu zomer' . Mooie inkijk

[ Voor 81% gewijzigd door brothermaynard op 29-12-2021 10:01 . Reden: groot bericht typen op de telefoon is moeizaam ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
https://twitter.com/threa.../1475838697211936775?s=20

De directeur van de NHS op twitter over de situatie in de zorg aldaar. Enkele quotes uit de lijn:

1. Striking how many chief executives are saying that, on current evidence, they think omicron related staff absences may be a greater challenge than number of omicron related severely ill patients they have to treat. Several trusts told me today they’re now at point…17/19
2. In the words of one hospital chief executive in the South West this morning: “we’ve seen a 30% increase in covid positive inpatient numbers compared to 7 days ago. But largest proportion are incidental finding on admission, so covid-19 is not the reason for admission….11/19
3. Trusts not, at moment, reporting large numbers of patients with severe Covid type respiratory problems needing critical care. Also not needing to massively increase use of oxygen. Both of which we saw in last Jan’s delta variant peak + very difficult critical care surge…8/19

Beeld tot dusverre (5 weken in de golf): veel bijvangst, weinig ernstig zieken met beademings behoefte. Grootste zorg in de NHS momenteel: problemen in zorgverlening aan alle patienten agv te hoog ziekteverzuim (een van de redenen waarom de quarantaineverplichtingen in VS en Israel omlaag gaan, en waarom we dat hier ook zouden moeten doen ipv naar 10 dgn op te krikken zoals 24-12 is gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NMH schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:01:
[...]

Het valt mij ook al sinds het begin op hoe weinig aandacht er voor long Covid is, terwijl dat toch iets is wat mijns inziens aandacht verdient. Zelfs al zou maar 1% van de bevolking met langdurige klachten blijven zitten, dan heb je het toch al over tienduizenden mensen. Toch lijkt de politiek vooral bezig met de opnamecijfers, waarbij rond september zelfs gezegd werd dat er alleen nog zijdelings naar de besmettingscijfers gekeken zou worden. In mijn herinnering is de enige keer dat long Covid in een persconferentie genoemd werd de keer dat er op de rem getrapt moest worden na het "dansen met Janssen" debacle, en dat was volgens mij ook alleen nog maar als "excuus" voor de maatregelen die toen genomen werden. Het lijkt er op alsof de lessen van de Q-koortsepidemie van goed tien jaar terug niet echt geleerd zijn.

Persoonlijk zit ik ook helemaal niet te wachten op dat soort klachten. Ik vind het al vervelend als ik vanwege een stevige verkoudheid een paar dagen geen smaak heb, laat staan dat dat maandenlang of zelfs permanent zou zijn. Zelfde geld voor het verlies aan reuk; dat is een serieuze handicap. Je merkt zaken als bedorven eten, gaslek, brandlucht, zweetlucht etc. gewoon niet meer op met alle gevolgen van dien. Brain fog is ook funest als je kenniswerker bent.
Ik ben het met je eens. Maar los van de politiek vind ik dat het onderzoek achterblijft, waardoor het lastig is een goed beeld te vormen, of om er uberhaubt wat aan te doen. We hebben namelijk ook nog geen idee wat qua behandeling werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:05:
https://twitter.com/threa.../1475838697211936775?s=20

De directeur van de NHS op twitter over de situatie in de zorg aldaar. Enkele quotes uit de lijn:

1. Striking how many chief executives are saying that, on current evidence, they think omicron related staff absences may be a greater challenge than number of omicron related severely ill patients they have to treat. Several trusts told me today they’re now at point…17/19
2. In the words of one hospital chief executive in the South West this morning: “we’ve seen a 30% increase in covid positive inpatient numbers compared to 7 days ago. But largest proportion are incidental finding on admission, so covid-19 is not the reason for admission….11/19
3. Trusts not, at moment, reporting large numbers of patients with severe Covid type respiratory problems needing critical care. Also not needing to massively increase use of oxygen. Both of which we saw in last Jan’s delta variant peak + very difficult critical care surge…8/19

Beeld tot dusverre (5 weken in de golf): veel bijvangst, weinig ernstig zieken met beademings behoefte. Grootste zorg in de NHS momenteel: problemen in zorgverlening aan alle patienten agv te hoog ziekteverzuim (een van de redenen waarom de quarantaineverplichtingen in VS en Israel omlaag gaan, en waarom we dat hier ook zouden moeten doen ipv naar 10 dgn op te krikken zoals 24-12 is gedaan)
Die wilde ik net posten. Mooie observatie die bijdraagt aan wat we al in onderzoek zagen. Dus in samenvatting waarschijnlijk een veel lagere piek, en dan ook nog extra ruis in de data door "incidental" Covid. Bemoedigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:21
Vorige week ben ik de hele week in Frankrijk geweest. Alles was gewoon geopend. Kerstdiners ook met >20 man.
Het bezoeken van Kerstmarkten binnen en buiten waren verplicht met mondkapje + check CTB.
Verder in alle winkels, stations, hotels en andere binnenlocaties mondkapjes op. Heel veel andere enorm beperkende maatregelen dan dat waren er op dat moment niet. De stijging in corona besmettingen was op dat moment al enorm, maar dat was geen reden voor strengere maatregelen op dat moment.

Regering raadde aan om zelf te testen, maar dat was niet voor iedereen mogelijk gezien de beperkte beschikbaarheid van zelftests in Frankrijk.

Afgelopen maandag zijn er strengere maatregelen genomen:
1. Minimaal 3 dagen thuiswerken indien mogelijk. In Frankrijk werken de meesten eigenlijk gewoon vanaf kantoor
2. Er mag niet meer gegeten en gedronken worden in OV over lange afstanden
3. Maximale hoeveelheid mensen bij evenementen teruggebracht naar 2000 mensen bij binnen evenementen en 5000 mensen bij buiten evenementen
4. Gemeenten hebben de mogelijkheid gekregen om mondkapjes verplicht te stellen in stadscentra.

Tegelijkertijd lopen de ICs in Frankrijk ook steeds voller, nu ruim 3300 bedden bezet terwijl er voorafgaand aan de corona crisis slechts 3000 bedden in Frankrijk beschikbaar waren. Ze hebben hun ICs dus enorm opgeschaald.

En worden per dag op dit moment >700 mensen per 100.000 inwoners positief getest. In NL op dit moment zo'n 52 mensen per 100k inwoners.

Al met al kijk ik dus met enorme verbazing naar beide landen. En vraag ik mij dus af wie er nou de beste keuzes maakt. We zullen het de komende tijd zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

its_me_ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:01:

En worden per dag op dit moment >700 mensen per 100.000 inwoners positief getest. In NL op dit moment zo'n 52 mensen per 100k inwoners.

Al met al kijk ik dus met enorme verbazing naar beide landen. En vraag ik mij dus af wie er nou de beste keuzes maakt. We zullen het de komende tijd zien.
De najaar delta golf is idd gewoon iets later in FR aangekomen, die is eerst vanuit Roemenië richting Polen, richting Duitsland, richting NL/BE en is nu bij FR aangekomen tegelijk met de omicron start.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:57:
https://unherd.com/thepos...ven-milder-than-expected/

Een van de bronnen van data in Zuid-afrika, die dagelijks post en die ik volg(@pieterstreicher) heeft schijnbaar begin december een post geschreven in unherd.com (ken het niet, maar lijkt niet relevant) en komt daar nu op terug. Hij beschrijft zijn achtergrond, zijn (ruwe, wat simpele) methodiek van voorspellen van de golf en kijkt terug op het resultaat. Zijn conclusie is dat hij voorzichtiger was dan de realiteit, namelijk dat in Zuid-afrika, waar de cijfers hard omlaag gaan, de golf milder is verlopen dan zijn voorspelling en milder dan alle 3 voorgaande golven (maart/april 2020, november-jan 2020/2021 en juni-sept 2021). Hij tackelt ook wat pre-cognities over Zuid Afrika ('jonger, gezonder',...) en door te vergelijken met eerdere (zomer) golven ook het argument 'het is nu zomer' . Mooie inkijk
Ik denk dat ik het ergens anders ook al eens neergeschreven heb, maar meer en meer berichten versterken mijn persoonlijke ervaring (die natuurlijk enkel voor mij opgaat, en dus eigenlijk nauwelijks waarde heeft) dat Omikron voor veel mensen dermate mild is dat mensen niet door hebben dat het om een coronabesmetting gaat.

Ik ben afgelopen week positief getest met corona hoewel ik écht niet dacht dat ik corona had (mijn symptomen kwamen 100% overeen met een, weliswaar stevige, verkoudheid, niet meer niet minder). Mijn test kwam er enkel en alleen omdat ik deze nodig had om te reizen.

De mensen waar ik het, vermoedelijk, heb opgelopen hadden zich niet laten testen wegens identiek hetzelfde gevoel. Pure verkoudheidsverschijnselen; die hebben hun "verkoudheid" dan weer gekregen via 1 van hun kinderen die ook met een verkoudheid zat, maar zich niet had laten testen maar ook daar heeft er niemand bij stilgestaan dat het om corona kon gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jebus4life

Eerste hit van het RIVM:
Symptomen COVID-19
Klachten die veel voorkomen:

Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn
Hoesten
Benauwdheid
Verhoging of koorts
Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)
Hoezo zijn dit geen corona klachten dan?

Voor veel mensen verlopen de eerdere besmettingen volgens eenzelfde patroon.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 29-12-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:19:
@Jebus4life

Eerste hit van het RIVM:

[...]

Hoezo zijn dit geen corona klachten dan?

Voor veel mensen verlopen de eerdere besmettingen volgens eenzelfde patroon.
Het staat er toch letterlijk in wat je quote?
"Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn" Enkel die had ik dus

Dus geen hoest (wat wel geregeld met een verkoudheid kan samenhangen) en ook de andere symptomen in het lijstje had ik ook geen last van en associeer ik eigenlijk totaal niet met een verkoudheid.
- Benauwdheid
- Verhoging of koorts
- Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

[ Voor 11% gewijzigd door Jebus4life op 29-12-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jebus4life schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:46:
[...]

"Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn" Enkel die had ik dus

Dus geen hoest (wat wel geregeld met een verkoudheid kan samenhangen) en ook de andere symptomen in het lijstje had ik ook geen last van en associeer ik eigenlijk totaal niet met een verkoudheid.
- Benauwdheid
- Verhoging of koorts
Er staat nergens dat je alle hokjes moet aanvinken toch? Dat jij het er niet mee associeert betekent toch wat selectief shoppen.

• martwoutnl
Jebus4life schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:46:
[...]

- Benauwdheid
- Verhoging of koorts
Zoals mijn huisarts eerder zei. Corona komt bij een ieder anders voor. Maar verkoudsklachten komt vaak voor bij Corona en zeker nu met die Omikron. Mensen die ik ken, waren ook positief getest maar hadden alleen een stevige verkoudheid. Ik heb ze niet in levende lijve gezien dus geen contact.
Pagina: 1 ... 32 ... 36 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (buiten NL en BE) in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Overige topics:
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"