Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

user109731 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:39:
[...]

Zo zeker is dat niet. Delta was een flinke upgrade voor het virus en blijkt een stuk moeilijker te bestrijden dan het originele virus. Je blijft herhalen dat Delta ook minder gevaarlijk is, maar daar heb ik nog geen bron voor gezien, wel voor het tegenovergestelde.

Misschien is dit een storm in een glas water, maar van wat ik hoor van de experts is er zeker kans dat immuniteit van vaccins en besmetting minder effectief is hiertegen. Dat is zorgelijk. Stel dat een groot deel van de populatie weer vatbaar is, dan zijn we terug bij af.
Dat is m'n ervaring uit directe kring. Kan allemaal toeval zijn, maar ik weet dat mensen toen de originele variant gehad hebben en er behoorlijk ziek van waren en van Delta nu gewoon een snotneus en eventueel wat koorts.

Wat ik wel zie bij Delta is dat er ook best veel gevaccineerde mensen zijn (uit directe kennissenkring) die best ziek worden. Heb nog niemand in het ziekenhuis weten te belanden overigens. Zowel niet van de gevaccineerde als ongevaccineerde vrienden.
Fuujii schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:40:
[...]

Ik ben in ieder geval blij dat de politiek voor de verandering snel actie onderneemt. Better safe than sorry, ondanks je deze mutatie vroeg of laat ook wel gaat krijgen in Nederland.
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Ik denk dat het storm in een glas water is, maar met denken en hopen kom je niet ver.

Ben het gewoon spuugzat aan het worden allemaal. Het is uitzichtloos aan het worden.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

snaggyheadshot schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:40:
[...]

Is een dodelijker virus (al dan niet besmettelijker) niet per definitie 'een verzwakking'? Wellicht een rare redenering: maar als meer mensen (serieus) ziek worden zijn ze eerder geneigd om thuis te blijven i.p.v. het onbewust dan wel bewust met lichte tot geen symptomen te verspreiden buiten de deur.
Dat kun je niet zomaar zeggen. Dat heeft weer veel te maken met incubatietijd. Als iemand eerst weken het virus kan verspreiden voordat ie ziek wordt (bij AIDS was dat zelfs jaren) kan een variant gelijktijdig dodelijker zijn en ook sneller verspreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 10:42
Dennahz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:33:
[...]

Ik vind het echt weer een overdreven reactie. Een nieuwe variant, big deal. Een virus dat blijft muteren zorgt ervoor dat het op termijn zwakker wordt.
Kan je alsjeblieft je reactie voor je houden als je geen idee hebt waar je over praat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
*knip* graag constructief posten, dus geen complot achtige posts.

[ Voor 101% gewijzigd door ZieMaar! op 26-11-2021 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Dennahz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:33:
[...]

Ik vind het echt weer een overdreven reactie. Een nieuwe variant, big deal. Een virus dat blijft muteren zorgt ervoor dat het op termijn zwakker wordt. Dus dat is alleen maar positief.

Eens zien of mensen hier ook daadwerkelijk ziek van gaan worden. Al die paniekzaaierij telkens is echt wel frustrerend aan het worden.
Tot nu toe zie ik bepaalde mensen continue het beleid alleen kritiseren. Wat ik mij dan afvraag: heb je zelf ook nog goede ideeën wat we wél moeten doen? En dan niet: "gooi alles maar open want dan kan ik lekker <sporten/shoppen/>" maar ook rekening houdend met andere aspecten zoals de ziekenhuizen, economie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:50
Ik heb vrienden in Zuid-Afrika zitten die morgen terug zouden vliegen naar Nederland. Hoe is dat bij eerdere inreisverboden gegaan? Moeten ze langer blijven totdat de overheid besluit wel weer vluchten toe te staan of komt er een repatriëringsvlucht op korte termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

We weten simpelweg nog te weinig, daarom is er zoveel paniek. Men wilt gewoon tijd winnen. De kraan even wat dichtdraaien (de kraan kan niet helemaal dicht) is dan een juiste keuze.

[ Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 26-11-2021 11:38 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

mugenmarco schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:48:
[...]

Kan je alsjeblieft je reactie voor je houden als je geen idee hebt waar je over praat?
Het is toch zo? Net als wat @MaZo zegt. Het is natuurlijk goed om voorzichtig te zijn en de grenzen preventief dicht te gooien (hadden ze dat in februari 2020 gedaan, dan was het nu niet zo'n ongelooflijke puinhoop geweest).

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 26-11-2021 11:39 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
xh3adshotx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:51:
[...]

Tot nu toe zie ik bepaalde mensen continue het beleid alleen kritiseren. Wat ik mij dan afvraag: heb je zelf ook nog goede ideeën wat we wél moeten doen? En dan niet: "gooi alles maar open want dan kan ik lekker <sporten/shoppen/>" maar ook rekening houdend met andere aspecten zoals de ziekenhuizen, economie, etc.
Eerder ingrijpen? Het virus gaat exponentieel, dus je weet dat 2000 besmettingen met een groei van 30% na ongeveer 2 a 3 maanden 16k besmettinge oplevert. Wat we nu doen is wachten op die 16k en dan zeggen dat het een onverwachte stijging is. Je kunt echter ook na een paar weken groei al ingrijpen om die groei wat af te remmen. Het voordeel daarvan is minder maatregelen, het nadeel is dat ze er wel wat langer zijn.

En bovenal pro-actief voor of aan het begin van de golf al bedenken wat je gaat doen en niet pas als het kritiek wordt en er per direct iets moet gebeuren.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 10:42
Dennahz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:56:
[...]

Het is toch zo? Net als wat @MaZo zegt. Het is natuurlijk goed om voorzichtig te zijn en de grenzen preventief dicht te gooien (hadden ze dat in februari 2020 gedaan, dan was het nu niet zo'n ongelooflijke puinhoop geweest).

[...]
Niet elke mutatie zwakt standaard af, zolang mensen het blijven verspreiden is de kans dat het zwakker word relatief klein. Hoe denk je dat deze nieuwe zwaardere variant is ontstaan? omdat de delta variant afzwakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
TheDeuce schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:54:
Ik heb vrienden in Zuid-Afrika zitten die morgen terug zouden vliegen naar Nederland. Hoe is dat bij eerdere inreisverboden gegaan? Moeten ze langer blijven totdat de overheid besluit wel weer vluchten toe te staan of komt er een repatriëringsvlucht op korte termijn?
Voor zover ik gezien heb is het meestal dat laatste. De ambassade is daarvoor waarschijnlijk je aanspreekpunt, al zullen die nu ook nog niet veel weten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

redwing schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:59:
[...]

Eerder ingrijpen? Het virus gaat exponentieel, dus je weet dat 2000 besmettingen met een groei van 30% na ongeveer 2 a 3 maanden 16k besmettinge oplevert. Wat we nu doen is wachten op die 16k en dan zeggen dat het een onverwachte stijging is. Je knut echter ook na een paar weken groei al ingrijpen om die groei wat af te remmen. Het voordeel daarvan is minder maatregelen, het nadeel is dat ze er wel wat langer zijn.

En bovenal pro-actief voor of aan het begin van de golf al bedenken wat je gaat doen en niet pas als het kritiek wordt en er per direct iets moet gebeuren.
Dit dus. Heb laatst ook al ergens zitten brainstormen over een maatregelenpakket. Uiteindelijk is het allemaal echt niet zo moeilijk, maar het beleid hier in Nederland is vooral: alles laten aanmodderen, cijfers omhoog laten knallen en dan opeens een paniekmove en alles weer willen dichtgooien.

Preventief handelen. Ze hadden 25 september nooit alles vrij moeten geven... vlak voor de herfst. Dat kon iedereen toch zien aankomen?

Twitter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-10 22:42
Zou het niet een ongelofelijk goed idee zijn om de amateurs van het OMT te vervangen met ons (lees: zelfbenoemde experts)? :+
Het is kennelijk zo simpel allemaal...

[ Voor 13% gewijzigd door Lycaon op 26-11-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 20:43

SambalBij

We're all MAD here

TheDeuce schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:54:
Volgens het liveblog op nu.nl:
Nederlanders in zuiden Afrika mogen terug, thuis in quarantaine
Nederlanders die op dit moment in het zuiden van Afrika zitten, hebben het recht terug te komen naar Nederland en zijn uitgezonderd van het vliegverbod. "Maar voor hen geldt wel de dubbele testverplichting en de quarantaineplicht", zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek met NU.nl.

De passagiers op vluchten die uit de regio nu al onderweg zijn, worden op Schiphol getest en moeten daarna in quarantaine.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SambalBij schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:12:
[...]

Volgens het liveblog op nu.nl:
Misschien kunnen ze een aantal hotels inrichten als quarantaine hotels. Nederlanders thuis zelf in quarantaine gaan heb ik inmiddels weinig vertrouwen in :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

mugenmarco schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:59:
[...]

Niet elke mutatie zwakt standaard af, zolang mensen het blijven verspreiden is de kans dat het zwakker word relatief klein. Hoe denk je dat deze nieuwe zwaardere variant is ontstaan? omdat de delta variant afzwakt?
Lage vaccinatiegraad (23%) in Z-A, nog minder in de andere Afrikaanse landen. Heeft daar al flink kunnen muteren. Armere landen worden breedinggrounds voor nieuwere varianten. We moeten ons niet alleen zorgen maken over onze vaccinatiegraad, maar ook over die van andere landen. Hoeveel % van de wereld is eigenlijk gevaccineerd?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

user109731 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:19:
[...]

Misschien kunnen ze een aantal hotels inrichten als quarantaine hotels. Nederlanders thuis zelf in quarantaine gaan heb ik inmiddels weinig vertrouwen in :X
Eigenlijk gewoon de Ierse aanpak doen, op het vliegveld wordt je begeleid naar een hotel, beveiliging/militair persooneel checkt ook daadwerkelijk of je weg mag. Hotel kosten zijn ook voor jezelf. Maar een eiland is makkelijker te beveiligen dan Nederland waarbij mensen dan maar gewoon via een andere land met de auto/bus/trein ongecontroleerd NL binnenkomen.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 16:10
Bensimpel schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:19:
[...]

Lage vaccinatiegraad (23%) in Z-A, nog minder in de andere Afrikaanse landen. Heeft daar al flink kunnen muteren. Armere landen worden breedinggrounds voor nieuwere varianten. We moeten ons niet alleen zorgen maken over onze vaccinatiegraad, maar ook over die van andere landen. Hoeveel % van de wereld is eigenlijk gevaccineerd?
Ik kom https://www.bbc.com/news/world-56237778 tegen. Maar als je hier niet boostert en alles naar Afrika stuurt, kan je hier ook varianten laten ontstaan. Eigenlijk zou het en en moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-10 13:33
Lycaon schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:11:
Zou het niet een ongelofelijk goed idee zijn om de amateurs van het OMT te vervangen met ons (lees: zelfbenoemde experts)? :+
Als zelfs experts het niet eens kunnen worden, dan wil ik graag wel livestreams kunnen volgen van de GoT-OMT sessies. Dat lijkt me vermakelijke kost.

Zonder gekkigheid, bijvoorbeeld in Zweden zitten de verschillende provincies en het ministerie van volksgezondheid elkaar de schuld te geven van de trage booster-campagne.

Blijkbaar zijn de provincies massaal afgeschaald (vaccinatiecapaciteit) terwijl ze wisten dat de derde/booster campagne eraan zat te komen. Maar dat was te laat besloten vanuit het ministerie, vinden de provincies. Goed, nu hebben ze te weinig personeel en te weinig locaties beschikbaar dus het vaccineren van kinderen, ongevaccineerde volwassenen en het boosten van de bejaarden hapert een beetje...

Mooi dit. The blame game continues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Lycaon schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:11:
Het gaat niet om het OMT, maar om de regering. Het OMT geeft pas adviezen als de regering daar om vraagt. Als die regering eerder de vraag stelt zullen ze ook eerder een antwoord krijgen..

Daarnaast is het natuurlijk vooral de vraag wat de regering precies aan het OMT vraagt. Vragen ze het OMT simpelweg wat ze het beste kunnen doen, of vragen ze het OMT om een scenario te maken waarbij ze zoveel mogelijk open willen hebben/houden, maar wel zonder code zwart? Want het lijkt er nogal op dat het vooral om dat laatste gaat. Dus zoveel mogelijk besmettingen om zo snel en zo veel als mogelijk immuniteit te kweken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

martwoutnl schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:32:
[...]

Ik kom https://www.bbc.com/news/world-56237778 tegen. Maar als je hier niet boostert en alles naar Afrika stuurt, kan je hier ook varianten laten ontstaan. Eigenlijk zou het en en moeten zijn.
Als je alles naar Afrika stuurt betekent dat niet dat ze ook snel gedistribueerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:39:
[...]

Als je alles naar Afrika stuurt betekent dat niet dat ze ook snel gedistribueerd worden.
Precies, zeker de vaccins die bij -70 bewaard moeten worden zullen nog een uitdaging worden daar.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 16:10
Frankrijk heeft een verscherping aangekondigd voor 18+. Ook die raken de QR-code kwijt als ze niet boosteren. Resultaat 1,2 miljoen afspraken in 24 uur tijd volgens https://www.tagesschau.de...termine-binnen-24-Stunden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
snaggyheadshot schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:40:
[...]

Is een dodelijker virus (al dan niet besmettelijker) niet per definitie 'een verzwakking'? Wellicht een rare redenering: maar als meer mensen (serieus) ziek worden zijn ze eerder geneigd om thuis te blijven i.p.v. het onbewust dan wel bewust met lichte tot geen symptomen te verspreiden buiten de deur.
Dat kan, maar dat is heel erg conditioneel bepaald - de relatie incubatietijd, symptomatisch / asymptomatisch e.d. en de primaire carrier van pandemie: ons gedrag binnen onze omstandigheden.

Dat aspect gedrag is hoe dan ook bepalend, en het is een grote vraag of mensen thuis blijven wat ze nu ook niet doen. En dan de vraag wie wel / niet.

Dat gezegd, we mogen niet vergeten dat onze samenleving complex is. Er zijn heel erg veel kwetsbaarheden en onderlinge afhankelijkheden. Collabeert een zorg bijvoorbeeld, dan ligt er vrij eenvoudig heel veel in rimpeleffecten op zijn gat. Immers, dat is een zogeheten hoeksteen. Zo zijn er talloze mogelijke scenario's van systemische collaps. Het is niet puur de ziekte, het is het effect van aanwezigheid van ziekte op gedrag en systemische interdependentie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-12-2021 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:43

Rannasha

Does not compute.

Brazos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:59:
[...]
En ik zie een vaccinatie an sich niet als vooruitgang.
Dat komt omdat de vooruitgang die we dankzij het vaccin hebben geboekt is ondergesneeuwd door de veel besmettelijkere Delta-variant. Als we niet gevaccineerd waren we geweest, dan had Delta heel hard huisgehouden en dan hadden we nu al een tijd in een echte lockdown gezeten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Die variant in Zuid-Afrika lijkt ineens heel snel rond te zijn gegaan. Maar wellicht is het onder de pet gehouden omdat er op 1 november dit jaar verkiezingen waren.

Als je kijkt bij de NICD zie je dat ze al verwachten dat 100% van de gevallen afkomstig zijn van deze nieuwe B.1.1.529 variant.
How do the C.1.2, Beta or Delta variants differ from the B.1.1.529 lineage?

While the B.1.1.529 lineage shares a few common mutations with the C.1.2, Beta and Delta variants, it also has a number of additional mutations. At the present, the B.1.1.529 lineage is relatively distinct from the C.1.2, Beta and Delta variants and has a different evolutionary pathway.

Does infection with B.1.1.529 result in similar symptoms as with other variants?

Currently no unusual symptoms have been reported following infection with the B.1.1.529 variant and as with other variants some individuals are asymptomatic.
Verder laat onderstaande grafiek zien hoe snel deze nieuwe variant erbij is gekomen. Hij is nu al goed voor 75% van de dagelijkse covid gevallen.

Afbeeldingslocatie: https://www.thesouthafrican.com/wp-content/uploads/2021/11/FFDX5XyXIAQd8Q-.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rannasha schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:08:
[...]
Dat komt omdat de vooruitgang die we dankzij het vaccin hebben geboekt is ondergesneeuwd door de veel besmettelijkere Delta-variant. Als we niet gevaccineerd waren we geweest, dan had Delta heel hard huisgehouden en dan hadden we nu al een tijd in een echte lockdown gezeten.
Als er niet genoeg gevaccineerd was, hadden we meer de India taferelen van een aantal maanden geleden gezien.

Maar dan was het eerder geëxplodeerd en was er ook weer (hopelijk) eerder ingegrepen.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 26-11-2021 12:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dennahz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:44:
[...]

Dat is m'n ervaring uit directe kring. Kan allemaal toeval zijn, maar ik weet dat mensen toen de originele variant gehad hebben en er behoorlijk ziek van waren en van Delta nu gewoon een snotneus en eventueel wat koorts.
Zou het ook zo kunnen zijn dat mensen die de 2de keer ziek worden of het algemeen minder ziek worden. Ook als het een iets andere variant betreft? Dus dat je vergelijk eigenlijk kant nog wal raakt.

Nog even los van het feit dat N=1 in eigenlijk verdomd weinig zegt. En bij virussen op deze schaal zelfs N=100 geen enkele waarde heeft

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Brazos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:39:
[...]

Ik wil je graag geloven hoor, al is het een 'wat-als' verhaal. Maar per saldo zijn we al terug bij af en hebben we geen vooruitgang geboekt (tenminste ik zie het niet) t.o.v. vorig jaar. Als deze variant 'nog erger' zou zijn zullen we er komend jaar slechter voor staan dan vorig jaar.

Maar goed het zal allemaal wel gaan zoals het gaat, kan me er ook niet meer druk om maken.
We hebben met veel minder maatregelen alsnog minder mensen in het ziekenhuis liggen. Volgens mij is dat ondanks de delta variant een aardige stap vooruit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Brazos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:58:
[...]

Dat klopt volgens mij niet. Er liggen op dit moment meer mensen in het ziekenhuis en op de IC dan vorig jaar eind november. https://nos.nl/l/2364216

Vorig jaar eind november iets van 1900 mensen in de ziekenhuizen, nu 2550? Vorig jaar op de IC 500 en nu 600 geloof ik?

Er zijn dit jaar ook meer maatregelen (QR code, eerdere sluitingstijd) dan vorig jaar zelfde periode. Vorig jaar gingen we in december in 'lockdown', dat zal nu ook het geval gaan. Eigenlijk staan we er al slechter voor dan vorig jaar dus.
Je moet wel met de piek vergelijken want de golven beginnen en eindigen niet op dezelfde dag dus de datum zegt niet zo veel. Ik ga er dan wel van uit dat de voorspellingen kloppen en we aan de piek zitten en binnenkort weer naar beneden gaan. Het blijft dus nog wel een beetje gokken, pas achteraf weet je het precies.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:26

NMH

Moderator General Chat
We pakken zowaar eens serieus door:
Passagiers van twee KLM-vliegtuigen uit Zuid-Afrika mogen nog niet door de douane bij Schiphol. Zij moeten in hun vliegtuig of elders voor de douane wachten totdat zij zijn getest. Alle 600 passagiers krijgen een PCR-test. Naar verwachting wordt de laatste passagier rond 16.30 uur getest. Rond 20.30 uur is dan de laatste testuitslag binnen. Totdat de passagiers hun (negatieve) testuitslag hebben gekregen, mogen ze het vliegveld niet verlaten.
Ik ben aangenaam verrast. Hopelijk valt het mee, maar better safe than sorry op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Op de vraag waar deze nieuwe variant vandaan komt:
De nieuwe variant is voor het eerst opgemerkt in Zuid-Afrika en daar lijkt hij als een gek om zich heen te grijpen. In minder dan twee weken tijd heeft B.1.1.529 er de dominante positie van de erg besmettelijke deltavariant overgenomen. Daarbij moet wel vermeld worden dat delta er na een zware golf op zijn retour was. Momenteel wordt B.1.1.529 gevonden in ongeveer 75 procent van van de onderzochte stalen, maar experts vrezen dat het niet lang zal duren eer hij in 100 procent van de stalen terug te vinden is.

Dat betekent echter niet dat de nieuwe variant - die vandaag vermoedelijk een naam uit het Griekse alfabet zal krijgen: ‘nu’ - ook in het zuiden van Afrika ontstaan is. Volgens de Nederlandse viroloog Marion Koopmans stamt B.1.1.529 niet uit de deltafamilie, maar lijkt hij eerder een nakomeling van een van de allereerste virusvarianten, die begin vorig jaar rondgingen. Dat vertelt ze in de Nederlandse Volkskrant. “Dat zou kunnen betekenen dat hij al die tijd ergens heeft zitten pruttelen, in een land waar we het virus niet goed volgen. Ik houd er rekening mee dat hij niet in Zuid-Afrika, maar ergens anders is ontstaan.”
En waarom die zo zorgwekkend is:
Directeur Tulio de Oliveira van het Centre for Epidemic Response and Innovation (CERI) aan de universiteit van Stellenbosch noemt B.1.1.529 op Twitter “erg zorgwekkend” op het vlak van “de mutaties die hij vertoont.”

Het gaat niet alleen om een “ongewone constellatie” die erg verschillend is van de varianten die we al kennen, het zijn er ook alarmerend veel: maar liefst 50, waarvan er 32 op het spike-eiwit zitten waarmee het virus onze cellen binnendringt. Dat is reden voor ongerustheid, omdat de meeste vaccins focussen op dat spike-eiwit om ons bescherming te bieden. Enkele van de mutaties die ook in andere varianten voorkomen, worden bovendien geassocieerd met een hogere overdraagbaarheid van het virus en een ontwijking van ons immuunsysteem.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
XWB schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:07:
Op de vraag waar deze nieuwe variant vandaan komt:

[...]
De nieuwe variant is voor het eerst opgemerkt in Zuid-Afrika en daar lijkt hij als een gek om zich heen te grijpen. In minder dan twee weken tijd heeft B.1.1.529 er de dominante positie van de erg besmettelijke deltavariant overgenomen. Daarbij moet wel vermeld worden dat delta er na een zware golf op zijn retour was. Momenteel wordt B.1.1.529 gevonden in ongeveer 75 procent van van de onderzochte stalen, maar experts vrezen dat het niet lang zal duren eer hij in 100 procent van de stalen terug te vinden is.

[...]
Waarom komt het dan nu (pas) opeens in het nieuws, gevolgd door massale actie van overheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
https://nos.nl/artikel/24...nadrukt-gebrek-aan-kennis

En de WHO zegt dat de vliegverboden te snel zijn. Vanwege gebrek aan kennis. Maar is het niet beter 'safe than sorry'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

RemcoDelft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:10:
[...]

Waarom komt het dan nu (pas) opeens in het nieuws, gevolgd door massale actie van overheden?
Die verdringing van de Delta besmettingen is wel alarmerend. Er zijn al andere nieuwe varianten opgedoken die volgens simulaties nog besmettelijker zijn maar die zijn ook weer uitgestorven.

Maar goed, als de resultaten van die tests op Schiphol bekend zijn zal er wel meer zinnigs over te zeggen zijn. Nu is het nog gebaseerd op 22 gevonden gevallen in Z-A. Ik heb geen idee of de kleine aantallen samples die genetisch worden uitgeplozen goed willekeurig geselecteerd worden daar of dat dit allemaal van een enkele cluster komt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Brazos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:16:
[...]

Heb je gelijk in, maar we zitten al op de hoogste piek van vorig jaar (~2600) qua aantallen in het ziekenhuis. Alleen in januari dit jaar lagen er meer mensen in het ziekenhuis dan nu, maar daar komen we nog wel.
Ik kijk alleen naar het IC, dat ziekenhuis kan het voor de normale bedden nog wel aan (al zit er natuurlijk wel een link tussen IC en normale bedden). Want dat IC is ook waar op gestuurd wordt, dat de gewone bedden vol liggen is vooral een teken dat vaccinaties nog steeds goed werken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NMH schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:02:

[...]

Ik ben aangenaam verrast. Hopelijk valt het mee, maar better safe than sorry op dit moment.
Klinkt goed. En dan worden de mensen die besmet zijn weer naar huis gestuurd (misschien zelfs wel met de trein) en krijgen op het hart gedrukt om toch echt een week in quarantaine te gaan?

Dat doorpakken heeft weinig om het lijf zolang de verplichte quarantaine vooral een vertrouwenskwestie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:43
NMH schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:02:

[...]

Er hoeven er maar 1 of 2 doorheen te glippen en het hek is van de dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Brazos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:26:
[...]

Voor de IC geldt hetzelfde. We zitten nu op evenveel IC bedden bezet als de hoogste piek van vorig najaar. De verhouding ziekenhuis-IC is overigens zo goed als identiek als vorig jaar, daar haal je geen tekens qua effectiviteit uit.
Het zijn, logischerwijs, niet dezelfde mensen die daar liggen, ook liggen er op de IC meer niet-gevaccineerde dan wel gevaccineerde.

Je bagatelliseert de werking van de vaccins op wat gegoochel met nummertjes en past deze toe op je eigen mening.

Ik ga hem in ieder geval niet uitkauwen hoe dat precies berekend kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Voor de IC geldt hetzelfde. We zitten nu op evenveel IC bedden bezet als de hoogste piek van vorig najaar. De verhouding ziekenhuis-IC is overigens zo goed als identiek als vorig jaar, daar haal je geen tekens qua effectiviteit uit.
De verhouding verpleeg/ic is helemaal niet hetzelfde. Het is nu relatief veel drukker op de verpleegafdelingen dan vorig jaar. Dus ja; daar is zeker wel een stuk effectiviteit uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-10 11:18
dakka schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:40:
[...]

De eerdere vluchten mochten gewoon doorlopen, daarnaast is de vraag hoe specifiek het voor die regio is. Doorreizigers heb je ook.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Zoals ik al zei moet je naar mijn idee wat minder naar precies dezelfde tijd kijken en juist naar de pieken en bijbehorende maatregelen. Maar wij kijken allebei naar andere tijden/cijfers, dus zullen we hier niet veel verder mee komen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 103% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Brazos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:57:
[...]
We hebben het over de pieken, niet over de datum. De piek van vorig najaar was begin november, de bezetting in het ziekenhuis was toen identiek als de bezetting nu (eind november) zowel op de IC als op in het ziekenhuis als geheel.
Alleen hadden we toen veel meer maatregelen. Evenementen mochten niet, horeca dicht, sporten kon maar amper e.d.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Brazos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:11:
[...]

Dat was volgens mij pas in december (13 december 2020?), wat we dit jaar ook nog gaan krijgen.
Nee, dat was half oktober al : https://www.rijksoverheid...en-gedeeltelijke-lockdown

[ Voor 18% gewijzigd door redwing op 26-11-2021 14:13 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 23:29

Nox

Noxiuz

Brazos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:11:
[...]

Dat was volgens mij pas in december (13 december 2020?), wat we dit jaar ook nog gaan krijgen.
Evenementen, horeca e.d. gingen volgens mij als eerste dicht medio oktober. December kwam de avondklok erin dacht ik? Of was dat januari? Time flies when having fun :')

[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 26-11-2021 14:13 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De nieuwe variant zou nu in België aangetroffen zijn:
In België is, naar nu blijkt, afgelopen maandag iemand positief getest op de nieuwe, verontrustende variant van het coronavirus. Dat is voor Europa een primeur. Een tweede mogelijk geval wordt nog onderzocht, melden Belgische media.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Brazos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:21:
[...]

Dat waren dezelfde maatregelen als die we nu ook hebben.1,5m, mondkapje, geen evenementen etc. Horeca, sportscholen, scholen en winkels waren toen nog open net als nu.
2020 : Evenementen zijn verboden, met uitzondering van: markten voor levensmiddelen, beurzen en congressen, bioscopen en theaters, wedstrijden, betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de wet openbare manifestaties. In binnenruimtes waar mensen zitten geldt een maximumaantal personen van 30.

2021: Evenementen zijn vanaf 13 november 2021 toegestaan tussen 6.00 uur en 18.00 uur.
Uitzondering: professionele sportwedstrijden zonder publiek en culturele locaties, zoals theaters, concertzalen en bioscopen. Een vaste zitplaats is verplicht, behalve bij evenementen met doorstroom. Maximaal 1250 personen per zaal (uitgezonderd van doorstroomlocaties).

In 2020 was het een algeheel verbod, in 2021 is de beperking een heel stuk minder.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En de Jonge bekrachtigt Fase 2D:

https://www.nu.nl/coronav...hemokuren-uitgesteld.html

Maar code zwart is nog ver weg hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:31:
En de Jonge bekrachtigt Fase 2D:

https://www.nu.nl/coronav...hemokuren-uitgesteld.html

Maar code zwart is nog ver weg hoor!
Alles verder dan een week weg is toch ook ver weg :?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
dakka schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:40:
[...]

Nou, dat duurde ook niet lang, laat het overnemen van delta maar beginnen https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-57561000

Durf er geld op te zetten dat deze persoon het al heeft doorgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 11:03
snaggyheadshot schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:56:
[...]

Denk dat je er verstandig aan doet om te vergelijken met (luchtweg)virussen. Cholera is immers een bacterie die veelal werd verspreid door vervuild drinkwater en eten. Niet echt vergelijkbaar dus.
-Heel- goed punt! Dank je :D

&

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dakka schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:42:
[...]

Nou, dat duurde ook niet lang, laat het overnemen van delta maar beginnen https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-57561000

Durf er geld op te zetten dat deze persoon het al heeft doorgegeven
Teruggekomen uit Egypte, dus nieteens uit zuidelijk Afrika.

Hopen dat het met de verdringing meevalt.

Draadje over de nieuwe variant:

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 26-11-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
MikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:47:
[...]

Teruggekomen uit Egypte, dus nieteens uit zuidelijk Afrika.

Hopen dat het met de verdringing meevalt.

Draadje over de nieuwe variant:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Ja ik was een beetje aan het doemdenken, Chise is inderdaad redelijk op de hoogte en informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In Botswana is de nieuwe variant B1.1.529 aangetroffen in 4 volledig gevaccineerde personen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FFC53NUXIAEqae5?format=jpg&name=large
Bron

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:19:
In Botswana is de nieuwe variant B1.1.529 aangetroffen in 4 volledig gevaccineerde personen.

[Afbeelding]
Bron
Tja, dat zegt zo weinig. Hier is de delta variant gisteren aangetroffen in minimaal 10.000 volledig gevaccineerde personen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Apache4u schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:29:
[...]

Tja, dat zegt zo weinig. Hier is de delta variant gisteren aangetroffen in minimaal 10.000 volledig gevaccineerde personen.
Het is wereldnieuws, en dit is het wereldwijd topic.

Wat het verder betekent moet nog blijken inderdaad aangezien er nog maar zo weinig duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:43:
[...]

Het is wereldnieuws, en dit is het wereldwijd topic.

Wat het verder betekent moet nog blijken inderdaad aangezien er nog maar zo weinig duidelijk is.
Punt is; het is niet echt 'nieuws'. Ligt volkomen in de lijn der verwachting dat als het vaccin niet volledig tegen besmetting tegen variant A beschermt, dit tegen variant B niet veel anders zal zijn.

Wellicht meer nieuwswaardig is dat het gerucht wordt ontkracht dat het een HIV-gelieerde mutatie zou zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:50:
[...]

Punt is; het is niet echt 'nieuws'. Ligt volkomen in de lijn der verwachting dat als het vaccin niet volledig tegen besmetting tegen variant A beschermt, dit tegen variant B niet veel anders zal zijn.
Wellicht meer nieuwswaardig is dat het gerucht wordt ontkracht dat het een HIV-gelieerde mutatie zou zijn. :)
Er wordt in de media release ontkend dat de 4 personen HIV zouden hebben danwel dat hun HIV status iets te maken hebben met de Covid besmetting, niet of het een HIV gelieerde mutatie is.

Wat overigens prima denkbaar is.
Rinke de Wit: "In Afrika is nog steeds de grootste Aids epidemie gaande ter wereld. Er zijn veel mensen met HIV die mogelijkerwijze ook COVID-mutanten gaan opleveren." Uit onderzoek blijkt namelijk dat mutanten ontstaan in mensen die langdurig met COVID geïnfecteerd zijn doordat hun immuunsysteem is onderdrukt. Afrika kan zo een grote bron worden.
https://www.nporadio1.nl/...it-eigenbelang-vaccineren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
IJzerlijm schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:19:
[...]

Die verdringing van de Delta besmettingen is wel alarmerend. Er zijn al andere nieuwe varianten opgedoken die volgens simulaties nog besmettelijker zijn maar die zijn ook weer uitgestorven.
Dat is iets wat helaas nauwelijks benadrukt wordt voor de eerdere varianten: het "originele" virus is zo goed als uitgestorven, de besmettelijkere Britse variant ook, en momenteel zitten we met "delta" (uit India) met R ongeveer 1,2. Ik schat dan dan voor het originele virus ondertussen R=0,6 dankzij vaccins en maatregelen. Als er nu een nog besmettelijkere variant komt (en dat is met de tijd best waarschijnlijk) waar met de huidige maatregelen bijvoorbeeld R=2 uitkomt, zullen we alsnog veel zwaardere maatregelen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:54:
[...]

Er wordt in de media release ontkend dat de 4 personen HIV zouden hebben danwel dat hun HIV status iets te maken hebben met de Covid besmetting, niet of het een HIV gelieerde mutatie is.

Wat overigens prima denkbaar is.
Dat mensen met HIV kwetsbaarder zijn voor virussen, en daardoor ook vaker bron van nieuwe mutaties (kunnen) zijn, maakt het natuurlijk niet direct een HIV-gelieerde mutatie. Het blijft gewoon een mutatie in mensen met minder weerstand en de oorzaak voor die verminderde weerstand is niet meteen relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RemcoDelft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:01:
[...]

Als er nu een nog besmettelijkere variant komt (en dat is met de tijd best waarschijnlijk) waar met de huidige maatregelen bijvoorbeeld R=2 uitkomt, zullen we alsnog veel zwaardere maatregelen moeten hebben.
Waarom is dat waarschijnlijk? Hoe besmettelijk zijn de meest besmettelijke luchtwegvirussen? Is R=2 uberhaupt een mogelijkheid? Er moet ergens een grens zijn zolang er geen virussen zijn die zich langs telepathische weg verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:04:
[...]

Waarom is dat waarschijnlijk? Hoe besmettelijk zijn de meest besmettelijke luchtwegvirussen? Is R=2 uberhaupt een mogelijkheid? Er moet ergens een grens zijn zolang er geen virussen zijn die zich langs telepathische weg verspreiden.
Het zal best kunnen, op wiki staat ook een mooi grafiekje over R0 samen met beschermingspercentages benodigd:
Wikipedia: Basic reproduction number
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Herd_immunity_threshold_vs_r0.svg/1024px-Herd_immunity_threshold_vs_r0.svg.png

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 26-11-2021 16:07 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk zo snel mogelijk naar een r0 van 20.. dan weten we gewoon dat maatregelen geen zin meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:06:
[...]

Het zal best kunnen, op wiki staat ook een mooi grafiekje over R0 samen met beschermingspercentages benodigd:
Wikipedia: Basic reproduction number
[Afbeelding]
Dit gaat toch helemaal niet op omdat je bij covid na vaccinatie of herstel nog steeds weer besmet kan worden en besmettelijk zijn ? Zelfs als op 1 iemand na elke andere Nederlander gevaccineerd of hersteld is zal die ene nog besmet kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Chise heeft ook wat tweets over dat de gevaccineerden en ongevaccineerden besmet met deze variant tot nu toe asymptomatisch zijn of lichte symptomen hebben. Lage N natuurlijk dus het kan nog alle kanten op, maar het is geen slecht teken.

Zoveel mogelijk boosters prikken is nog steeds het beste wat we kunnen doen:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 16:44

Jebus4life

BE User

psy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:35:
[...]

Kan je makkelijk langer daar blijven?
Ik denk dat het nog wel eens snel kan gaan.

https://www.nu.nl/coronav...ggen-om-virusmutatie.html

"De Europese Commissie wil dat onmiddellijk wordt gestopt met vliegen van en naar zuidelijk Afrika vanwege de daar ontdekte coronavirusvariant B.1.1.529. Voorzitter Ursula von der Leyen zegt dat de maatregel snel wordt besproken."

wat @martwoutnl al zegt ;)
*Ik ben Belg voor de duidelijkheid
**Mijn geplande terugkeer is een vlucht in de nacht van dinsdag op woensdag.

Vanmorgen contact gehad met de ambassade, die aanraden ASAP naar de luchthaven te gaan om het land uit te raken. Zelf even nagedacht: Ik zit op 8 uur van Kaapstad, tegen dat ik daar ben is 9/10 toch half Europa op slot (dat is dus inderdaad gebeurd). Bovendien wil iedereen nu het land uit, iedere Europeaan in de directe omgeving van Kaapstad probeert nu toch op een vlucht te raken: de luchthaven gaat 1 chaos zijn en niemand gaat enige info hebben.

Dus besloten gewoon mijn reis verder te zetten (met nog meer oog op de maatregelen, maar ze worden hier in Z-A beter opgevolgd dan in Europa). Wel mijn gegevens aan de ambassade doorgespeeld uiteraard.
*Voor de duidelijkheid, in absolute cijfers is de situatie in Z-A véél beter dan in Europa. Dat weegt mee in die beslissing

Mijn plan nu:
Dinsdagavond kom ik terug in Kaapstad. Indien mijn vlucht niet gecanceled is ga ik naar de luchthaven en zie ik of ik mee mag. Thuis ga ik uiteraard in quarantaine en laat ik een PCR doen (maar eerst contact met de dokter om te checken of ik best naar een testcenter ga of hoe het best loopt).
*Misschien is dat laatste al geregeld tegen dan ivm testen van terugkeerders.

Mocht ik niet kunnen terugreizen, contact houden met de luchtvaartmaatschappij/ambassade ivm repatriëring. En in tussentijd huur ik via AirBNB of Booking.com een huis (met zwembad :+) ofzo in de "betere" steden op een uurtje van Kaapstad. Honestly: Het een weekje extra in de zon hier is écht geen straf (zolang de boel hier niet op slot gaat uiteraard, maar zover ik kan inschatten is dat totaal niet aan de orde).

Het enige écht vervelende is dat je met die onzekerheid zit: Zit ik hier dan 1 week extra? 2? Een maand? Zowel mijn vriendin als ikzelf kunnen in principe remote werken via een VDI, maar hebben geen laptops bij... Als ik hier een week zit is een week onbetaald vakantie nemen niet echt een probleem, als dat 1 maand of langer is, wil ik wel liever gewoon 2 basic laptops gaan kopen om remote te werken. Die schenk ik dan wel aan charity als ik vertrek.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 16:44

Jebus4life

BE User

Nu lees ik dat de besmetting met de nieuwe variant in België komt van een persoon die in Egypte geweest is, via Turkije en 11 dagen na terugkeer uit Egypte symptomen gekregen heeft.

Dus niet in Zuid-Afrika geweest en zover als geweten niet in contact met iemand die terugkwam uit Z-A. Die nieuwe variant lijkt me dus al niet meer te stoppen en zit 9/10 al gewoon wereldwijd verspreid... Lijkt me dat de Zuid Afrikanen gewoon de eerste zijn die hem effectief gevonden hebben en zo "stom" waren het te rapporteren 8)7 :+

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44
MikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:50:
De belangrijke vraag lijkt me of gevaccineerde mensen er zieker van worden dan bij eerdere varianten.

Zo niet dan is het een storm in een glas water, uiteindelijk krijgen we het deze winter allemaal.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:01:
Als er nu een nog besmettelijkere variant komt (en dat is met de tijd best waarschijnlijk) waar met de huidige maatregelen bijvoorbeeld R=2 uitkomt, zullen we alsnog veel zwaardere maatregelen moeten hebben.
Of we accepteren dat Covid bij het leven hoort: dat de maatschappelijke, economische, educatieve en psychische schade van nog zwaardere maatregelen niet (meer) opweegt tegen het aantal geredde levens.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Laatst online: 21:40

SuBBaSS

-has Ryzen

Jebus4life schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:53:
Nu lees ik dat de besmetting met de nieuwe variant in België komt van een persoon die in Egypte geweest is, via Turkije en 11 dagen na terugkeer uit Egypte symptomen gekregen heeft.

Dus niet in Zuid-Afrika geweest en zover als geweten niet in contact met iemand die terugkwam uit Z-A. Die nieuwe variant lijkt me dus al niet meer te stoppen en zit 9/10 al gewoon wereldwijd verspreid... Lijkt me dat de Zuid Afrikanen gewoon de eerste zijn die hem effectief gevonden hebben en zo "stom" waren het te rapporteren 8)7 :+
De variant was dan ook al in juli ontdekt:
Scientists in South Africa have discovered a small number of cases of a new COVID variant. They’re working to understand its potential implications but told a news conference that it had a ‘very unusual constellation’ of mutations.

They’re concerned that they could help it evade the body’s immune response and make the variant - named B.1.1.529 - more transmissible.

These scientists are part of a global network of government scientists and academics searching for new strains of COVID-19, like this and other previous variants - like Delta.

https://www.weforum.org/a...ct-new-covid-19-variants/
Die heeft al even tijd gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
SuBBaSS schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:28:
[...]

[...]

Die pagina is recent aangepast, niet heel handig van ze maar oude versies er van noemen deze variant niet. Dit is een complottheorie die in wappie-kringen rond gaat momenteel.

Zie https://twitter.com/BadCO...tatus/1464496522221928450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SuBBaSS schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:28:
[...]

[...]

Nvt zie boven.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 27-11-2021 10:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Laatst online: 21:40

SuBBaSS

-has Ryzen

user109731 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:38:
[...]

Die pagina is recent aangepast, niet heel handig van ze maar oude versies er van noemen deze variant niet. Dit is een complottheorie die in wappie-kringen rond gaat momenteel.

Zie https://twitter.com/BadCO...tatus/1464496522221928450
Och jee, dan hou ik me er liever ver van. :X

Rest de vraag wel waarom dat artikel van 12 november geen update heeft gehad, zoals gebruikelijk bij wijzigingen na plaatsing. Dat had dit soort verwarring natuurlijk voorkomen.

[ Voor 18% gewijzigd door SuBBaSS op 27-11-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:16
*knip* verkeerde topic, maar ik verplaatst de reactie ook niet naar het goede omdat het meeste daar in de TS allang uitgelegd is.

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 27-11-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:26:
[...]

Of we accepteren dat Covid bij het leven hoort: dat de maatschappelijke, economische, educatieve en psychische schade van nog zwaardere maatregelen niet (meer) opweegt tegen het aantal geredde levens.
That’s not the point. De maatregelen zijn er niet om levens te redden van mensen die anders aan Covid zouden overlijden. De maatregelen zijn er om levens te redden van mensen die anders aan te krappe capaciteit in de zorg zouden overlijden. Het draait uiteindelijk om de volgende vraag: Wie is er verantwoordelijk voor de doden? Covid of Mark Rutte?

Want je ziet dat we het aantal doden laten oplopen zolang de zorg het aankan. Er wordt pas ingegrepen als de doden niet meer vallen door Covid maar omdat de rek in de zorg eruit is. Want als dat gebeurt explodeert het dodental (de meerderheid van patienten in de IC overleeft) maar moet de politiek ook uitleggen waarom er niet meer in de zorg is geinvesteerd, waarom het oorlog in de ziekenhuizen is en waarom doodzieke mensen niet op de IC maar op een stretcher in de gang liggen terwijl het leger wordt ingezet om hun woedende familieleden buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
tony-stark schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:58:

We schalen de zorg op daar waar mogelijk en tegelijk gaan we geleidelijk weer uit de lockdown.
Je kan niet opschalen tegen exponentiele groei. Zie het filmpje van de bacterien in de glazen pot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:19:
[...]

Je kan niet opschalen tegen exponentiele groei. Zie het filmpje van de bacterien in de glazen pot.
Dat hoeft ook niet. Als je de IC met factor 1,5 tot 2 kunt uitbreiden, ben je in elk geval van de lockdown ellende af. Daar zit namelijk ons probleem waarom we maatregelen moeten nemen. De beperkte capaciteit van onze zorg.

Covid zal blijven en elk jaar voor een golf zorgen. Wij zaten gewoon erg krap in onze IC zorg en blijkbaar wil het kabinet daar niets aan veranderen.

Het zou een twee sporen situatie moeten zijn.

1) inzetten op vaccineren. En daar is nog veel winst te halen door betere communicatie. Niet gericht op de streng gelovigen of de rabiaat antivaxer's (die heel vocaal zijn) maar op de grootste groep. De minderheden en achterstandswijken, waarbij onze informatie en persconferenties niet doordringen vanwege o.a taal barrieres. Met VETC (voorlichting in eigen taal en cultuur) kun je daar heel veel doen. Voorbeelden uit andere landen zijn er.
2) Vergroten IC capaciteit. Op korte termijn door motiveren huidige personeel door meer ondersteuning, maar vooral door bieden van langer termijn perspectief.

Met vaccinatie iets omhoog (nog 5%) in combinatie met structureel meer zorgcapaciteit hebben we geen lock-downs meer nodig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Let even op dat dit het topic is voor de ontwikkelingen wereldwijd (dus buiten Nl/Be, daar is een eigen topic voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 21:53
Ik heb al een hele tijd niks meer over China gehoord, het land waar het allemaal is begonnen. Nadat mevrouw Koopmans daar is geweest voor 'onderzoek', hoor je er niks meer over.

Is corona daar verleden tijd en zo ja: Kunnen ze Europa wat tips geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:21
P-Rock schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:40:
Ik heb al een hele tijd niks meer over China gehoord, het land waar het allemaal is begonnen. Nadat mevrouw Koopmans daar is geweest voor 'onderzoek', hoor je er niks meer over.

China heeft Corona eigenlijk uitgeroeid. Tegen de tijd dat het hier "begon" was het daar min of meer klaar. Het geheime recept is eenvoudig: als ergens een uitbraak is gaat de hele stad in lockdown (en dan niet zo'n slappe avond/intelligente/harde-lockdown als wij hier kennen maar gewoon een échte lockdown), doen ze heel grondig bron- en contactonderzoek en moet iedereen testen.

Een vriend van me heeft de afgelopen 2 jaar in China gewerkt (en is sinds kort weer terug in NL) en die heeft al die tijd een "normaal" leven gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

P-Rock schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:40:

Daar is Corona steeds onder controle geweest. De tips: Wordt een goed geoliede dictatuur, schakel alle oppositie uit, negeer alle individuele rechten en vrijheden, gooi hele steden en regio's volledig plat bij een uitbraak en doe testen en intensief contactonderzoek. Wie niet meewerkt kan serieuze consequenties verwachten. En door alle middelen na een besmetting meteen in te zetten hebben ze kunnen zorgen dat problemen tot een regio beperkt bleven. De economische impact zal aanzienlijk zijn maar dat kon China zich wel veroorloven.

Die formule is buiten China gewoon niet bruikbaar. Die combinatie van een dictatuur, goed ontwikkelde bureaucratie, een politiestaat en een florerende economie die wel een stootje kan hebben bestaat bijna nergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
downtime schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:30:
[...]

Daar is Corona steeds onder controle geweest. De tips: Wordt een goed geoliede dictatuur, schakel alle oppositie uit, negeer alle individuele rechten en vrijheden, gooi hele steden en regio's volledig plat bij een uitbraak en doe testen en intensief contactonderzoek. Wie niet meewerkt kan serieuze consequenties verwachten. En door alle middelen na een besmetting meteen in te zetten hebben ze kunnen zorgen dat problemen tot een regio beperkt bleven. De economische impact zal aanzienlijk zijn maar dat kon China zich wel veroorloven.

Die formule is buiten China gewoon niet bruikbaar. Die combinatie van een dictatuur, goed ontwikkelde bureaucratie, een politiestaat en een florerende economie die wel een stootje kan hebben bestaat bijna nergens anders.
Daar heb je zeker een punt, maar ook hier kunnen we veel harder optreden dan nu het geval is. Probleem is dat ons kabinet iedereen steeds tevreden wil stellen. De nieuwe maatregelen zijn teleurstellend en gaan naar mijn idee totaal geen zoden aan de dijk zetten, zodat we over drie weken nog meer in de shit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Tom-Z schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:50:
[...]

China heeft Corona eigenlijk uitgeroeid. Tegen de tijd dat het hier "begon" was het daar min of meer klaar. Het geheime recept is eenvoudig: als ergens een uitbraak is gaat de hele stad in lockdown (en dan niet zo'n slappe avond/intelligente/harde-lockdown als wij hier kennen maar gewoon een échte lockdown), doen ze heel grondig bron- en contactonderzoek en moet iedereen testen.

Een vriend van me heeft de afgelopen 2 jaar in China gewerkt (en is sinds kort weer terug in NL) en die heeft al die tijd een "normaal" leven gehad.
Dit blijkt echt het enige dat echt helpt, iedereen verplicht testen, strenge lockdown, zie je niet alleen in China dat dit helpt maar ook in andere landen met een dergelijke strategie.

https://ig.ft.com/coronavirus-lockdowns/
Hier kun je ook zien hoe "streng" landen waren/zijn. China is nog steeds erg streng en plaatst als het moet zo weer een hele stad in complete lockdown.

Persoonlijk zie ik NL niet graag in een lockdown waarbij ook iedereen verplicht moet testen, maar als het moet. Dan moet het maar.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08
downtime schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:30:
[...]

We zijn hier sowieso kansloos vanwege de open grenzen. Dan zou de EU eerst net als in China een 2 weken quarantaine moeten opleggen aan iedereen die binnenkomt. En dan niet zo'n slappe Nederlandse, van beloof plechtig dat je 5 dagen thuis blijft. Maar net als daar, 2 weken in je hotelkamer met de deur op slot en een bewaker op de gang.

Als je ziet dat er bijvoorbeeld op zo'n vlucht uit ZA 10% van de passagiers besmet is. Ondanks dat ze voor vertrek nog negatief getest waren...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Maar is nu het verschil dat veel mensen hier in Nederland contact heeft gehad met het coronavirus (of vaccin daarvoor) waardoor er antistoffen zijn aangemaakt, terwijl in China veel mensen nog helemaal geen antistoffen hebben aangemaakt?
Het resultaat op langere termijn is dat wij minder strenge regels hoeven te hanteren, terwijl China nog steeds lokaal zware maatregelen gaat toepassen om een verspreiding te voorkomen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Onbekend schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:49:
Maar is nu het verschil dat veel mensen hier in Nederland contact heeft gehad met het coronavirus (of vaccin daarvoor) waardoor er antistoffen zijn aangemaakt, terwijl in China veel mensen nog helemaal geen antistoffen hebben aangemaakt?
Het resultaat op langere termijn is dat wij minder strenge regels hoeven te hanteren, terwijl China nog steeds lokaal zware maatregelen gaat toepassen om een verspreiding te voorkomen.
Denk je dat ze in China geen vaccins hebben? Ze zullen uiteindelijk gewoon 100% vaccinatiegraad hebben en dan zijn wij nog steeds aan het aanmodderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

downtime schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:59:
[...]

Denk je dat ze in China geen vaccins hebben? Ze zullen uiteindelijk gewoon 100% vaccinatiegraad hebben en dan zijn wij nog steeds aan het aanmodderen.
En zelfs dan nog zal corona zich razendsnel verspreiden als de voet van de rem wordt gehaald omdat je toch besmet kan raken en anderen besmetten. Met veel minder slachtoffers dan zonder vaccins maar nu China zich aan 'zero covid' heeft vastgelegd zijn dat tot nader order regelmatige lockdowns voor tientallen miljoenen mensen zodra er deeltjes in het rioolwater opduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bensimpel schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:39:
[...]

Dit blijkt echt het enige dat echt helpt, iedereen verplicht testen, strenge lockdown, zie je niet alleen in China dat dit helpt maar ook in andere landen met een dergelijke strategie.

https://ig.ft.com/coronavirus-lockdowns/
Hier kun je ook zien hoe "streng" landen waren/zijn. China is nog steeds erg streng en plaatst als het moet zo weer een hele stad in complete lockdown.

Persoonlijk zie ik NL niet graag in een lockdown waarbij ook iedereen verplicht moet testen, maar als het moet. Dan moet het maar.
Tja, wat je vooral ziet is dat het een leuke manier is om het ondetr controle te houden, maar ook dat zodra je het niet meer doet het alsnog weer opduikt. Ik heb wat vrienden daar zitten en die moeten iedere paar maanden wel om de een of andere reden een paar weken binnen blijven. Dus of je nu kunt zeggen dat het echt werkt? Het zorgt er wel voor dat de ziekenhuizen niet vol lopen, maar de maatregelen waar we hier zo'n hekel aan hebben, zijn er meer, langer en veel strenger. Het voordeel is dan wel weer dat je tussen de lockdowns wel echt vrij bent.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Een ander probleem is ook dat mensen totaal niet gecontroleerd worden als ze verplicht in quarantaine moeten als ze corona hebben opgelopen tijdens een vakantie, of bij iemand in de buurt met corona zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IJzerlijm schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:03:
[...]

En zelfs dan nog zal corona zich razendsnel verspreiden als de voet van de rem wordt gehaald omdat je toch besmet kan raken en anderen besmetten. Met veel minder slachtoffers dan zonder vaccins maar nu China zich aan 'zero covid' heeft vastgelegd zijn dat tot nader order regelmatige lockdowns voor tientallen miljoenen mensen zodra er deeltjes in het rioolwater opduiken.
Ze hebben zich vastgelegd aan "zero covid" en kunnen dat plan ook weer veranderen als de vaccinatiegraad de 100% nadert. Dat zal waarschijnlijk gepaard gaan met meer zieken en doden maar ze kunnen die stap zetten als ze er klaar voor zijn.
Pagina: 1 ... 30 ... 36 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (buiten NL en BE) in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Overige topics:
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"