Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare
eind mei, pre-delta lagen er 120 mensen op de IC, nu al 250. En die IC-cijfers laten pas zien wat er een week of twee weken eerder aan besmettingen is gebeurd. Als ze zo doorgaan liggen er rap tegen de 500 mensen op de IC daar, voor een land als de UK geen ramp maar wel een slecht teken. Ik denk dat het heropenen met 4 weken uitstel ook niet gaat lukken, dat zullen er wel 8 of 12 worden. Als de delta variant hier niet aanspringt zijn we toch nog eerder 'vrij' dan de Britten
[ Voor 19% gewijzigd door Nox op 24-06-2021 12:47 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Waarom zouden wij eerder 'vrij' zijn dan de Britten?Nox schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:46:
Ondertussen beginnen de ziekenhuizen ook weer significant opnames te vertonen in de UK:
eind mei, pre-delta lagen er 120 mensen op de IC, nu al 250. En die IC-cijfers laten pas zien wat er een week of twee weken eerder aan besmettingen is gebeurd. Als ze zo doorgaan liggen er rap tegen de 500 mensen op de IC daar, voor een land als de UK geen ramp maar wel een slecht teken. Ik denk dat het heropenen met 4 weken uitstel ook niet gaat lukken, dat zullen er wel 8 of 12 worden. Als de delta variant hier niet aanspringt zijn we toch nog eerder 'vrij' dan de Britten![]()
conclusie, doorprikken tot minimaal 12+ zodat half juli iedereen klaar is. Vaccins blijven inkopen dus ook.Nox schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:46:
Ondertussen beginnen de ziekenhuizen ook weer significant opnames te vertonen in de UK:
eind mei, pre-delta lagen er 120 mensen op de IC, nu al 250. En die IC-cijfers laten pas zien wat er een week of twee weken eerder aan besmettingen is gebeurd. Als ze zo doorgaan liggen er rap tegen de 500 mensen op de IC daar, voor een land als de UK geen ramp maar wel een slecht teken. Ik denk dat het heropenen met 4 weken uitstel ook niet gaat lukken, dat zullen er wel 8 of 12 worden. Als de delta variant hier niet aanspringt zijn we toch nog eerder 'vrij' dan de Britten![]()
nog meer inkopen?AMARONE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:24:
[...]
conclusie, doorprikken tot minimaal 12+ zodat half juli iedereen klaar is. Vaccins blijven inkopen dus ook.
er zijn al 5 of 6 dosissen per persoon in NL ingekocht en daar komen nog de 1,8 miljard dossissen bij die de EU extra besteld heeft voor de hersft en 2022 en 2023.
Maar gezien de verspreiding onder de 12-17 lijkt het me idd ook verstandig om die gewoon door te prikken zodra we bj 2003 en ouder hebben gehad.
[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 24-06-2021 13:54 ]
PSN
Het artsen collectief en de WHO zijn het niet met je eens.AMARONE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:24:
[...]
conclusie, doorprikken tot minimaal 12+ zodat half juli iedereen klaar is. Vaccins blijven inkopen dus ook.
https://artsencollectief....-nemen-met-onze-kinderen/
*knip* zie hieronder waarom je echt niet dit soort bronnen moet gebruiken. Voor hulp om bronnen op waarde te schatten: Brontoetsing #hoedan?!
[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 24-06-2021 14:44 ]
Een "collectief" dat geen experts bevat, en leugens vertelt in hun informatie om zo mensen bang te maken:mesa57 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:53:
[...]
Het artsen collectief en de WHO zijn het niet met je eens.
https://artsencollectief....-nemen-met-onze-kinderen/
De hele FAQ is vol met dit soort "informatie". Oftewel: een stelletje eikels zoals er helaas veel rondlopen, en die makkelijk gevonden worden door mensen die toch al een bepaalde mening hebben.Het Pfizer/BioNTech-vaccin genaamd Comirnaty is gebaseerd op een techniek die niet eerder voor vaccins is gebruikt.
..
Dit betekent dat mensen die zich laten vaccineren, een middel krijgen dat nog in onderzoek is.
Doe nou eens niet.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Denk dat we nog wel even moeten kijken hoe het zit met de harstpierontsteking. Deze lijkt bij jongeren vaker
voor te komen dan daarboven.
Update #myocarditis following mRNA vaccination #ACIP meeting June 23rd;
— Patricia Bruijning (@P_Bruijning) 23 juni 2021
Observed rate higher than expected after 2nd dose, more so in males and peak in 12-24 yo pic.twitter.com/mAMFg2Zh6V
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 24-06-2021 14:24 ]
Dit dus! In de FAQ staat overal (iig bij bij Pfizer) "Laatste update: 15 januari 2021". Hoe veel meer informatie is inmiddels beschikbaar en waarom is deze niet verwerkt? Misschien omdat het niet in hun straatje past? Ik krijg niet echt een objectief gevoel als ik de site doorneem.gambieter schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:11:
[...]
Een "collectief" dat geen experts bevat, en leugens vertelt in hun informatie om zo mensen bang te maken:
[...]
De hele FAQ is vol met dit soort "informatie". Oftewel: een stelletje eikels zoals er helaas veel rondlopen, en die makkelijk gevonden worden door mensen die toch al een bepaalde mening hebben.
Doe nou eens niet.
Het 'hogere doel' zoals het volledig uitbannen van het virus zal bij hun lager op de prioriteitenlijst staan.
En dat doen ze in deze openbaar door het op die site te publiceren.
Dat de FAQ oud is, doet daar niet aan af.
Overigens zijn in NL de artsen buitenspel gezet met betrekking tot vaccinaties.
Omdat wij nog in een dalende trend zitten en mrna vaccins gebruiken tegenover veelal maximaal opgerekte termijn AZ-prikken. Bovendien hebben we niet massaal de delta variant in huis gehaald een maand terug, die begint hier nu pas een beetje op te spelen.link_mario schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:19:
[...]
Waarom zouden wij eerder 'vrij' zijn dan de Britten?
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dat is natuurlijk onzin. Je zegt dus dat de "artsen" achter de link: https://artsencollectief....-nemen-met-onze-kinderen/ als doel hebben om risico's af te wegen? En dat doen ze door het tonen van onjuiste en hevig verouderde informatie?! Hoe kun je een afweging maken op onjuiste (!) en hevig verouderde informatie?mesa57 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:14:
Het is natuurlijk de taak van artsen om risico's ten opzichte van voordelen voor een patient af te wegen.
Het 'hogere doel' zoals het volledig uitbannen van het virus zal bij hun lager op de prioriteitenlijst staan.
En dat doen ze in deze openbaar door het op die site te publiceren.
Dat de FAQ oud is, doet daar niet aan af.
Overigens zijn in NL de artsen buitenspel gezet met betrekking tot vaccinaties.
Ik neem aan dat je het statement van de WHO ook gelezen hebt ?Razr schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:29:
[...]
Dat is natuurlijk onzin. Je zegt dus dat de "artsen" achter de link: https://artsencollectief....-nemen-met-onze-kinderen/ als doel hebben om risico's af te wegen? En dat doen ze door het tonen van onjuiste en hevig verouderde informatie?! Hoe kun je een afweging maken op onjuiste (!) en hevig verouderde informatie?
Dus om nou te spreken van onjuiste informatie is wat overdreven.More evidence is needed on the use of the different COVID-19 vaccines in children to be able to make general recommendations on vaccinating children against COVID-19.
Hooguit een gekleurd antwoord, en wat je daar van denkt mag je zelf weten.
En hoe wilde je precies meer data krijgen?mesa57 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:59:
[...]
Ik neem aan dat je het statement van de WHO ook gelezen hebt ?
[...]
Dus om nou te spreken van onjuiste informatie is wat overdreven.
Hooguit een gekleurd antwoord, en wat je daar van denkt mag je zelf weten.
De WHO heeft overigens ook al lang laten weten waarom ze adviseren tegen het inenten van kinderen. Ze willen namelijk dat die vaccins naar de arme landen gaan waar een heel groot deel van de volwassenen nog geen prik heeft gehad. Dit is globaal gezien een veel betere besteding van de vaccins. Niet alleen hebben die volwassenen een veel grotere kans op complicaties. Hoe langer het duurt voordat de 3e wereld het virus onder controle heeft, hoe groter de kans dat er een mutatie opduikt waar onze vaccins niet meer tegen werken.
Puur economisch gezien zou je eerst ieder rijk kind in moeten enten voordat je aan Afrika begint. Omdat een dag lockdown hier meer geld kost dan een jaar lockdown in een Afrikaans land. De WHO heeft hier uiteraard geen enkele boodschap aan. Maar de politici die hier de beslissing mogen nemen natuurlijk wel. Al zullen die het waarschijnlijk een stuk subtieler uitleggen.
Nee hoor, dat leggen meerdere virologen al een tijdje uit.Yaksa schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:43:
[...]
Waarom toch elke keer weer die vraag over hoeveel er in het ziekenhuis terechtkomen? Dat is op dit moment (in het westen) helemaal niet meer interessant. Probleem is dat bij elke besmetting nieuwe, gevaarlijkere, mutaties kunnen ontstaan. Mutaties waartegen de huidige vaccins niet meer werken. Het aantal besmettingen bij volledig gevaccineerden ligt volgens mij behoorlijk laag, als in, te verwaarlozen.
1) Ook zonder symptomen kun je doorgeven, kijk naar de besmettingshaarden binnen basisscholen. Kinderen die totaal geen klachten hebben, verspreiden wel. Binnen verzorgngshuizen heb je dit ook al gezien. Ondanks volledig gevaccineerd, toch een uitbraak.
2) Iedere dag komen er 230.000 nieuwe ongevaccineerde mensen bij, in de vorm van kinderen.
Corona gaat nooit meer weg, zelfs als je iedereen vaccineert.
https://www.google.nl/amp...s-gaat-niet-meer-weg.html
Viroloog Ann Vossen stelt dat er zeer waarschijnlijk geen "steriele immuniteit" wordt gevormd: een zodanige afweerreactie dat een ziekteverwekker het lichaam niet binnenkomt. "Zowel niet na doorgemaakte infectie als na vaccinatie, dus het virus zal blijven circuleren van mens op mens."
Het Corona virus en vaccin werken helaas iets anders dan bij Polio. Bij dat soort ziekten komt een virus het lichaam niet meer binnen door de afweerreactie. Bij Corona kun je als gevaccineerd persoon, nog altijd het virus inademen waar het in de neusholten vermenigvuldigt. Je afweersysteem zal reageren zodra het daadwerkelijk cellen aanvalt, maar dat gebeurt bij COVID pas in de longen toch?
Dat gaat ook wat ver, vaccins kunnen nu eenmaal (ernstige) bijwerkingen hebben. De gezondhridsraad is er bij volwassenen al duidelijk over: de risico’s van een vaccin wegen in het geval van COVID op tegen de risico’s van een infectie.Razr schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:29:
[...]
Dat is natuurlijk onzin. Je zegt dus dat de "artsen" achter de link: https://artsencollectief....-nemen-met-onze-kinderen/ als doel hebben om risico's af te wegen? En dat doen ze door het tonen van onjuiste en hevig verouderde informatie?! Hoe kun je een afweging maken op onjuiste (!) en hevig verouderde informatie?
Bij kinderen is die stelling op zijn minst discutabel.
We geven kinderen overigens ook geen griepprik , terwijl er jaarlijks heel wat kinderen aan griep overlijden. Voor deze specifieke doelgroep is griep dan ook gevaarlijker dan COVID!
Voor mij is het duidelijk, tot hun 18de krijgen mijn kinderen geen COVID vaccin. Daarna mogen ze zelf kiezen.
Heb je voor de grap eens gekeken welke vaccins (niet alleen COVID) er ooit ernstige bijwerkingen hebben gehad en in welke getallen? Ik kan je alvast verklappen dat vaccins bizar veilig zijn tov andere geneesmiddelen.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:07:
[...]
Dat gaat ook wat ver, vaccins kunnen nu eenmaal (ernstige) bijwerkingen hebben.
Vaccins zijn na het handenwassen het grootste succes van de medische wetenschap, en je ongedefinieerde uitspraak hier wekt suggesties die ongeïnformeerd zijn.
De zin had moeten zijn, "Vaccins zijn veilig en hebben uiterst zelden ernstige bijwerkingen."
En betreft de griep kan ik je verzekeren dat kinderen griepprikken krijgen, wat dat betreft lijk je weer ongeinformeerd te zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 25-06-2021 08:18 ]
* als (huis)arts dien je je patiënten een helder, eerlijk en compleet verhaal te vertellen. Hierbij past niet dat je zegt dat mRNA vaccins een aanzienlijke kans hebben op hevige bijwerkingen. Hierbij past ook niet dat je met een aan een ideologisch grenzende overtuiging morele druk legt op je patiënten zich te laten vaccineren ongeacht hun situatie, leeftijd en gezondheid. De (huis)artsen die ik tot nu toe gesproken heb, zeggen in de regel allemaal hetzelfde: vaccineren doe je in de basis voor jezelf. Doorvragen naar een daadwerkelijk advies resulteert in mijn beperkte steekproef in een lichte meerderheid die adviseert te gaan voor een vaccinatie in het kader van "better safe than sorry", niemand heeft mij nog een vaccinatie afgeraden.
---
Goed, ontopic. Interessant en uitgebreid paper van onderzoeksbureau Pew Research Center over de mate van verdeeldheid in landen als resultaat van het gevoerde beleid.
People in Advanced Economies Say Their Society Is More Divided Than Before Pandemic
Met name in Europa en in de VS is de verdeeldheid toegenomen. Daarnaast is er, misschien niet verrassend, een verband in de mate waarin beleid succesvol wordt ervaren en het aantal doden.As the coronavirus outbreak enters its second year disrupting life around the globe, most people believe their society is now more divided than before the pandemic, according to a new Pew Research Center survey in 17 advanced economies. While a median of 34% feel more united, about six-in-ten report that national divisions have worsened since the outbreak began.
Ook zijn er grote verschillen in de perceptie van sterkte van de economische veerkracht en houdbaarheid:There is a strong relationship between how positively one assesses their handling of the pandemic and the number of virus-related deaths in that society. For example, Singapore, New Zealand and Taiwan have each recorded fewer than 100 COVID-19 deaths (as of May 15, 2021).
En Japan is een uitzondering in Azië, waar men niet tevreden lijkt te zijn met de aanpak. Opmerkelijk, aangezien Japan een relatief soepel beleid heeft gevoerd en relatief laat is begonnen met het invoeren van strict NPI's.Sweden, which has refused to implement wide-ranging lockdown measures, is an exception in Europe, with three-quarters saying that the economy is recovering in ways that show the strengths of its economic system. Dutch adults are also optimistic, and opinions in the UK and Germany are split.
Japan is the exception in the Asia-Pacific region, with 64% saying Japan has done a bad job dealing with the coronavirus outbreak. About half or more in the U.S., Spain, France, Belgium and Germany also rate their pandemic responses negatively.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Tuurljk, trek mijn comment maar in het extreme, bagatelliseer het maar.roffeltjes schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:16:
[...]
Heb je voor de grap eens gekeken welke vaccins (niet alleen COVID) er ooit ernstige bijwerkingen hebben gehad en in welke getallen? Ik kan je alvast verklappen dat vaccins bizar veilig zijn tov andere geneesmiddelen.
Vaccins zijn na het handenwassen het grootste succes van de medische wetenschap, en je ongedefinieerde uitspraak hier wekt suggesties die ongeïnformeerd zijn.
De zin had moeten zijn, "Vaccins zijn veilig en hebben uiterst zelden ernstige bijwerkingen."
En betreft de griep kan ik je verzekeren dat kinderen griepprikken krijgen, wat dat betreft lijk je weer ongeinformeerd te zijn.
De manier van reageren hier begint zo zwart wit te worden. Of je bent volledig voor vaccineren, of volledig tegen.
Ik volg de middenweg, goed?
Persoonlijk heb ik de eerste prik gehad, maar mijn kinderen gaan dat niet krijgen. Voor hen is het werkelijk een nihil risico met Corona, evenals het risico met vaccineren. Dus we doen het niet.
Blij nog meer mensen te zien die mijn mening zijn toegedaan. Het lijkt af en toe of iedereen gewoon het gezond verstand is verloren en alleen in extremen kan denken.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:34:
[...]
Tuurljk, trek mijn comment maar in het extreme, bagatelliseer het maar.
De manier van reageren hier begint zo zwart wit te worden. Of je bent volledig voor vaccineren, of volledig tegen.
Ik volg de middenweg, goed?
Persoonlijk heb ik de eerste prik gehad, maar mijn kinderen gaan dat niet krijgen. Voor hen is het werkelijk een nihil risico met Corona, evenals het risico met vaccineren. Dus we doen het niet.
Ja dat idee heb ik ook.MantaMaartuh schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:44:
[...]
Blij nog meer mensen te zien die mijn mening zijn toegedaan. Het lijkt af en toe of iedereen gewoon het gezond verstand is verloren en alleen in extremen kan denken.
Als ik aangeef zelf wel even heb getwijfeld over vaccinatie (relatief jong en veel auto-immuun aandoeningen in de familie), krijg ik van sommigen de reactie: "Moet je niet bij engel op het malieveld gaan staan?".
Man man man, ik vaccineer toch gewoon, maar vertel het eerlijke verhaal.
Volgens mij verwoord de gezondheidsraad het goed in hun advies:
Vaccinatie is aanvaardbaar:
Voordelen wegen op tegen nadelen. De commissie vindt dat de voordelen van vaccinatie (gezondheidswinst door bescherming tegen COVID-19) opwegen tegen de nadelen (bijwerkingen die doorgaans mild en kortdurend zijn). Daarmee is ook aan het criterium van aanvaardbaarheid voldaan. De kosteneffectiviteit van vaccinatie kan nog niet beoordeeld worden omdat daarover nog geen gegevens bekend zijn.
Hij trekt niets in extremen, maar wijst op feitelijke onjuistheden.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:34:
[...]
Top vooral doen. Is jouw afweging die je maakt voor je kinderen en is niets mis mee. Maar blijf dan weg bij claims dat je het niet doet omdat vaccins grote risico's hebben. En zin als deze(niet van jou weet ik):Ik volg de middenweg, goed?
Het is geen aanzienlijke kans, het is een zeer kleine kans dat je hevige bijwerkingen krijgt. Kleiner als de kans om in het verkeer om te komen. Dus zeggen "dat dit het eerlijke verhaal moet zijn" is een beetje framing. Geloof dat iedereen wel weet dat vaccinaties een bepaald risico hebben. Maar een risico van die omvang dat als je voor elke risico van die omvang dagelijks zou waarschuwen je helemaal gek zou worden. Dan kun je niet meer in de auto stappen, zeker niet op de fiets. op een keukentrapje gaan staan zou ook toestemming in 3voud vragen, etc. Laat staan dat je dan bij elke pakje peuken en elke biertje in de kroes minimaal een preek van 5 minuten door een arts zou moeten krijgen om de risico's goed door te nemen. (dan zal ik nog maar niet nemen welke risico's ik vroeger als niet roker in de horeca heb gelopen toen er nog geen rookverbod was).Jedi_Pimp schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:07:
* als (huis)arts dien je je patiënten een helder, eerlijk en compleet verhaal te vertellen. Hierbij past niet dat je zegt dat mRNA vaccins een aanzienlijke kans hebben op hevige bijwerkingen.
Of moeten artsen ook het eerlijke verhaal over sex vertellen omdat je kunt overlijden als je een allergie voor spema hebt? of iets wat je man toevallig geslikt heeft?
Als jij wel of niet besluit om je te vaccineren. Veel plezier. Jouw keuze over jouw lichaam. Niemand mag daar aankomen of een mening over hebben wat mij betreft. Geld ook voor jou kinderen. De reden daarvoor zijn de jouwe en daarover hoef jij aan niemand verantwoording af te leggen.
Maar ga geen nonsens erbij halen over vaccins. Hetzelfde als bij geloof. Je mag van mij geloven in elk sprookjesfiguur of god die je wil. Veel plezier. Maar ga niet proberen om op basis van argumenten en (pseudo)wetenschap proberen om dit bestaan van dat geloof te bewijzen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het eerlijke verhaal daarbij is ook dat jij het voorrecht hebt om te twijfelen (begrijpelijk als er auto-immuunziekte voorkomt in de familie) als er genoeg mensen zich wel laten vaccineren. Gok als je die nuance er van begin af aan bijzet, de referenties naar W. Engel achterwegen blijven.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:58:
Man man man, ik vaccineer toch gewoon, maar vertel het eerlijke verhaal.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik zeg ook niet dat de kans aanzienlijk is. Maar hoe jonger de persoon, hoe minder de kans op heftige gevolgen door COVID. Dus beide hebben dan een kleine kans.Cyberpope schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:01:
[...]
Hij trekt niets in extremen, maar wijst op feitelijke onjuistheden.
[...]
Top vooral doen. Is jouw afweging die je maakt voor je kinderen en is niets mis mee. Maar blijf dan weg bij claims dat je het niet doet omdat vaccins grote risico's hebben. En zin als deze(niet van jou weet ik):
[...]
Het is geen aanzienlijke kans, het is een zeer kleine kans dat je hevige bijwerkingen krijgt. Kleiner als de kans om in het verkeer om te komen. Dus zeggen "dat dit het eerlijke verhaal moet zijn" is een beetje framing. Geloof dat iedereen wel weet dat vaccinaties een bepaald risico hebben. Maar een risico van die omvang dat als je voor elke risico van die omvang dagelijks zou waarschuwen je helemaal gek zou worden. Dan kun je niet meer in de auto stappen, zeker niet op de fiets. op een keukentrapje gaan staan zou ook toestemming in 3voud vragen, etc. Laat staan dat je dan bij elke pakje peuken en elke biertje in de kroes minimaal een preek van 5 minuten door een arts zou moeten krijgen om de risico's goed door te nemen. (dan zal ik nog maar niet nemen welke risico's ik vroeger als niet roker in de horeca heb gelopen toen er nog geen rookverbod was).
Of moeten artsen ook het eerlijke verhaal over sex vertellen omdat je kunt overlijden als je een allergie voor spema hebt? of iets wat je man toevallig geslikt heeft?
Als jij wel of niet besluit om je te vaccineren. Veel plezier. Jouw keuze over jouw lichaam. Niemand mag daar aankomen of een mening over hebben wat mij betreft. Geld ook voor jou kinderen. De reden daarvoor zijn de jouwe en daarover hoef jij aan niemand verantwoording af te leggen.
Maar ga geen nonsens erbij halen over vaccins. Hetzelfde als bij geloof. Je mag van mij geloven in elk sprookjesfiguur of god die je wil. Veel plezier. Maar ga niet proberen om op basis van argumenten en (pseudo)wetenschap proberen om dit bestaan van dat geloof te bewijzen.
Toch zou ik het erg vervelend vinden als mijn kinderen toevallig die persoon zijn die op jonge leeftijd Reuma ontwikkelen door een hyper reactie van het immuunsysteem.
We kennen allemaal deze als het gaat om AZ en trombose. Naarmate de leeftijd daalt, neemt het risico op ernstige COVID af en het risico op trombose toe.

Dit is nog maar één van de gevolgen die AZ kan hebben. Het lastige is dat je op de IC nog steeds een overlevingskans hebt, met trombose niet altijd.
Toevallig is een kennis van ons bezig met de voogdij van de kinderen van haar ex, omdat zijn ex na vaccinatie in het ziekenhuis ligt met een heel vervelend vooruitzicht. Reageert nergens meer op na trombose geval. Eigenlijk geven de artsen twee mogelijke uitkomsten, verder leven als een kasplantje of ze overlijdt de komende tijd. Artsen geven aan dat het waarschijnlijk te maken heeft met de vaccinatie, omdat hij recent is gegeven, maar dat weten ze niet zeker.
Dat maakt de materie gewoon heel lastig.
Je weet achteraf pas wat de juiste keuze voor jou zou zijn geweest. Maar over het algemeen is een vaccin veel veiliger dan een covid besmetting.
De ex van onze kennis zal nooit weten of zij beter COVID had kunnen krijgen, voor hetzelfde geld was ze daar ook aan overleden. Als 33 jarige is die kans heel klein, maar ook niet afwezig.
Ik zeg dus niet dat een vaccin gevaarlijk is, maar in uitzonderlijke gevallen kan het een risico zijn. Hoe jonger we gaan, hoe minder mensen echter zijn overleden aan COVID, volgens mij zijn er zelfs tussen de 0 en 18 jaar nog 0 kinderen overleden aan COVID in Nedeland. Om die reden heb ik mijn vraagtekens bij het massaal enten van kinderen.
Nogmaals, ik heb zelf inmiddels mijn prik gehad en wacht op de tweede, maar het als volkomen veilig beschouwen vind ik ook geen eerlijk verhaal.
Aan beide hangen risico's, alleen voor mijn leeftijd (30-er) zijn de risico's bij COVID net wat groter dan bij een vaccin. Hoe hoger je de leeftijd trekt, hoe groter de risico's voor COVID worden en naar mijn mening een vaccin dus vanzelfsprekend is.
Omlaag in leeftijd denk ik daar iets anders over.
Nee, vandaag de dag mag je blijkbaar niet twijfelen. Overigens valt het hier op Tweakers wel mee en is er genoeg ruimte voor discussie merk ik.Cyberpope schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:04:
[...]
Het eerlijke verhaal daarbij is ook dat jij het voorrecht hebt om te twijfelen (begrijpelijk als er auto-immuunziekte voorkomt in de familie) als er genoeg mensen zich wel laten vaccineren. Gok als je die nuance er van begin af aan bijzet, de referenties naar W. Engel achterwegen blijven.
Maar "in de samenleving" is het vandaag de dag heel zwart/wit.
Ik trek het niet in het extreme (ik citeer je) en ik bagatelliseer het absoluut niet (het omgekeerde, dit soort misinformatie moet direct worden aangesproken)renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:34:
[...]
Wat je daar zegt was tendentieus (gevaar vaccins overbelichten) en strookt gewoon niet met de waarheid (griepprik voor kinderen). Als je niet wil dat je dit soort reacties krijgt moet je dit soort dingen niet zo stellen of met serieuze bronnen komen die dit ondersteunen.
Ik ben niet boos dat je je kinderen niet wil vaccineren, dat is je goed recht, maar ik spreek je wel aan als je dingen zegt die niet kloppen. Dat gebeurd bij mij ook zo vaak (genoeg mensen die mijn scalp hebben gesneden.. moet ik maar nog beter controleren wat ik zeg).
Ik hoop dat je ook meeneemt dat als je verkeerde informatie gebruikt je risico analyse niet klopt. Daar heb je je uiteindelijk jezelf mee.
[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 25-06-2021 10:26 ]
Volgens mij moet je m'n post nog een keer lezen. Ik gebruik een dubbele ontkenning.Cyberpope schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:01:
[...]
Het is geen aanzienlijke kans, het is een zeer kleine kans dat je hevige bijwerkingen krijgt. Kleiner als de kans om in het verkeer om te komen. Dus zeggen "dat dit het eerlijke verhaal moet zijn" is een beetje framing.
Nogmaals, ik denk dat je m'n post nog een keer moet lezen. Ik zeg juist dat ACC geen onwaarheden moet verspreiden en dat ik van een huisarts verwacht dat die hetzelfde doet. In mijn steekproef is dat inderdaad zo gebleken: meerderheid van de artsen raadt een vaccinatie aan, niemand heeft het me afgeraden. De aan ideologische grenzende overtuiging en de bijbehorende toon die hier af en toe wordt tentoongespreid, gaat echter wat mij betreft aan alle nuance voorbij (wat is iemand zijn of haar leeftijd, gezondheid, etcetera). Zie hierboven een treffend voorbeeld.Geloof dat iedereen wel weet dat vaccinaties een bepaald risico hebben. Maar een risico van die omvang dat als je voor elke risico van die omvang dagelijks zou waarschuwen je helemaal gek zou worden. Dan kun je niet meer in de auto stappen, zeker niet op de fiets. op een keukentrapje gaan staan zou ook toestemming in 3voud vragen, etc. Laat staan dat je dan bij elke pakje peuken en elke biertje in de kroes minimaal een preek van 5 minuten door een arts zou moeten krijgen om de risico's goed door te nemen. (dan zal ik nog maar niet nemen welke risico's ik vroeger als niet roker in de horeca heb gelopen toen er nog geen rookverbod was).
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Ik zet het nota bene tussen haakjes, jij haalt de haakjes weg.roffeltjes schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:23:
[...]
Ik trek het niet in het extreme (ik citeer je) en ik bagatelliseer het absoluut niet (het omgekeerde, dit soort misinformatie moet direct worden aangesproken)
Wat je daar zegt was tendentieus (gevaar vaccins overbelichten) en strookt gewoon niet met de waarheid (griepprik voor kinderen).
Als je niet wil dat je dit soort reacties krijgt moet je dit soort dingen niet zo stellen of met serieuze bronnen komen die dit ondersteunen.
Binnen de kennissenkring zit toevallig een ernstig geval van trombose, dus ik hoor wel eens van dichtbij dat een vaccin (naar alle waarschijnlijkheid, maar niet bewezen) net zo goed heftige gevolgen kan hebben.
Aan de andere kant ken ik veel meer mensen die overleden zijn aan COVID, maar niet in deze leeftijd (33 jaar). Wel IC opname van een kennis in de 30, maar die is er heel goed vanaf gekomen.
Wat veranderen die haakjes? Jij hebt het over (ernstige) bijwerkingen, maar waarbij je niet kwantificeert. En juist de combinatie kwantificatie en ernst geeft je een risico.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:26:
[...]
Ik zet het nota bene tussen haakjes, jij haalt de haakjes weg.
Er is een verschil tussen een enkel geval en daadwerkelijk risico voor een grote groep mensen. Zo ken ik niemand die door een ongeval gehandicapt is geraakt, terwijl dat uiteraard echt wel voor komt. Anderzijds kende ik een man die op 40 jarige leeftijd bij het zwemmen is verdronken, wat relatief zeldzaam is.Binnen de kennissenkring zit toevallig een ernstig geval van trombose, dus ik hoor wel eens van dichtbij dat een vaccin (naar alle waarschijnlijkheid, maar niet bewezen) net zo goed heftige gevolgen kan hebben.
Zeker bij relatief bijzondere gebeurtenissen is die enkele waarneming opeens veel groter (1 op 100k, terwijl verdorie van mijn 40 mannelijke kennissen er eentje verzuipt).
Dat dit je eigen mening kleurt snap ik helemaal, ik heb ook nabij een clusterbom gehad waarbij een dertigjarige vader naar de kliniek ging, zijn vader geintubeerd voor meerdere weken en zijn grootouders gestorven. Gelukkig is dat niet de norm, maar je snapt dat ik behoorlijk huiverig ben voor COVID.Aan de andere kant ken ik veel meer mensen die overleden zijn aan COVID, maar niet in deze leeftijd (33 jaar). Wel IC opname van een kennis in de 30, maar die is er heel goed vanaf gekomen.
Het blijft nog steeds van belang om ergens te kunnen onderscheiden tussen je eigen observaties en het groetere geheel.
Dan geef ik je alvast mee dat een betweterig toontje alsof een ander er volledig naast zit en jij alle waarheid in pacht hebt, bij mij averechts werktroffeltjes schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:23:
[...]
Ik trek het niet in het extreme (ik citeer je) en ik bagatelliseer het absoluut niet (het omgekeerde, dit soort misinformatie moet direct worden aangesproken)
Wat je daar zegt was tendentieus (gevaar vaccins overbelichten) en strookt gewoon niet met de waarheid (griepprik voor kinderen). Als je niet wil dat je dit soort reacties krijgt moet je dit soort dingen niet zo stellen of met serieuze bronnen komen die dit ondersteunen.
Ik ben niet boos dat je je kinderen niet wil vaccineren, dat is je goed recht, maar ik spreek je wel aan als je dingen zegt die niet kloppen. Dat gebeurd bij mij ook zo vaak (genoeg mensen die mijn scalp hebben gesneden.. moet ik maar nog beter controleren wat ik zeg).
Ik hoop dat je ook meeneemt dat als je verkeerde informatie gebruikt je risico analyse niet klopt. Daar heb je je uiteindelijk jezelf mee.
https://www.rtlnieuws.nl/...-was-aan-corona-overleden
Dus alle overleden kinderen hadden onderliggende aandoeningen
0-4 jaar: 1
4-18 jaar: 2
20-30 jaar: 5
30-40 jaar: 21
Er zijn zo'n 2 miljoen twintigers in Nederland.
Met AZ heb je zo'n 1,1 twintiger per 100.000 die last krijgt van bloedpropjes

Dat zijn 22 personen over die hele groep.
Er is denk ik nog te weinig informatie om te bekijken hoeveel van die 22 personen daadwerkelijk ernstige gevolgen ondervinden van de bloedpropjes en hoeveel twintigers misschien niet overlijden, maar hun leven lang effecten van COVID ondervinden.
Feit is wel dat het overlijden in deze groepen écht nihil is.
Daarmee is de relatieve bijwerkingen verhouding tussen vaccin of virus toch anders bij jongeren dan ouderen?
Dan denk ik dat ik haakjes anders interpreteerde dan jij. Mijn doel daarbij was dat ze bijna niet voorkomen, anders had ik de haakjes wel weggelatenroffeltjes schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:38:
Wat veranderen die haakjes? Jij hebt het over (ernstige) bijwerkingen, maar waarbij je niet kwantificeert. En juist de combinatie kwantificatie en ernst geeft je een risico.
Je zet daar Trombose af tegen ICU admissions, daarmee lijk je de andere gevolgen niet even zwaar mee te nemen.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:20:
[...]
We kennen allemaal deze als het gaat om AZ en trombose. Naarmate de leeftijd daalt, neemt het risico op ernstige COVID af en het risico op trombose toe.
https://www.gov.uk/govern...e-may-have-had-long-covid
We kijken hier naar hele grote groepen mensen, waaronder ook jongeren. Ik ben de laatste die roept dat we daarom maar alle deuren moeten dichtschroeven en verplicht moeten vaccineren, maar het geeft wel aan hoeveel groter het risico van COVID is tegenover de ernstige bijwerkingen van de vaccins.
Onderstaande is niet betweterig, maar waarom ik ze zo interpreteerderenedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:41:
[...]
Dan denk ik dat ik haakjes anders interpreteerde dan jij. Mijn doel daarbij was dat ze bijna niet voorkomen, anders had ik de haakjes wel weggelaten
Haakjes zijn een toevoeging, het zegt niets over de waarde.
https://taaladvies.net/ta...onde_haakjes_gebruik_van/
Wat had gewerkt is (zeldzame maar ernstige) bijwerkingen (niet vervelend bedoeld, maar uitgaande van de taalgids).
Je berekening klopt wel, maar je beredenering niet. Je gaat uit van de bijwerkingen van AZ, terwijl dit in NL eigenlijk alleen nog aan 60-65 jarigen wordt gegeven.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:39:
[...]
Dan geef ik je alvast mee dat een betweterig toontje alsof een ander er volledig naast zit en jij alle waarheid in pacht hebt, bij mij averechts werkt![]()
https://www.rtlnieuws.nl/...-was-aan-corona-overleden
Dus alle overleden kinderen hadden onderliggende aandoeningen
0-4 jaar: 1
4-18 jaar: 2
20-30 jaar: 5
30-40 jaar: 21
Er zijn zo'n 2 miljoen twintigers in Nederland.
Met AZ heb je zo'n 1,1 twintiger per 100.000 die last krijgt van bloedpropjes
[Afbeelding]
Er is denk ik nog te weinig informatie om te bekijken hoeveel van die 22 personen daadwerkelijk ernstige gevolgen ondervinden van de bloedpropjes en hoeveel twintigers misschien niet overlijden, maar hun leven lang effecten van COVID ondervinden.
Daarmee is de relatieve bijwerkingen verhouding tussen vaccin of virus toch anders bij jongeren dan ouderen?
Doe zo'n staatje van Pfizer en/Of Moderne en dan ga ik met je mee.
Nu is het wat mij betreft nogal nietszeggend...
Ik hoop dat je het plaatje goed interpreteert en ziet dat die kans op IC opname elke 16 weken terugkomt, de terugkerende kans elk jaar dat je door covid op de IC komt is voor een 20'er dus 10x zo hoog dan de eenmalige kans op iets bij vaccinatie met AZ.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:39:
[...]
Voor vaccinaties met Pfizer/Moderna gaat dit hele plaatje al niet eens op.
[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 25-06-2021 11:04 ]
PSN
En de lange termijn effecten, zijn die al bekend? Ik denk dat het antwoord "waarschijnlijk" gaat bevatten en dat is voor mij genoeg om kinderen niet te vaccineren voorlopig. De huidige bij effecten waren tenslotte ook niet voorzien. Voor ouderen is de afweging gewoon heel anders imoYakuzA schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:02:
[...]
Ik hoop dat je het plaatje goed interpreteert en ziet dat die kans op IC opname elke 16 weken terugkomt, de terugkerende kans elk jaar dat je door covid op de IC komt is voor een 20'er dus 10x zo hoog dan de eenmalige kans op iets bij vaccinatie met AZ.
De lange termijn effecten van een covid besmetting kunnen aardig heftig zijn.MantaMaartuh schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:15:
[...]
En de lange termijn effecten, zijn die al bekend? Ik denk dat het antwoord "waarschijnlijk" gaat bevatten en dat is voor mij genoeg om kinderen niet te vaccineren voorlopig. De huidige bij effecten waren tenslotte ook niet voorzien. Voor ouderen is de afweging gewoon heel anders imo
Dood, long covid, problemen met geheugen etc.
Bij de vaccins is er nu meer dan een jaar na vaccinatie nog geen lange termijn bij-effecten gezien vziw.
PSN
Daar kun je echt nog niets zinnigs over zeggen.YakuzA schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:02:
[...]
Ik hoop dat je het plaatje goed interpreteert en ziet dat die kans op IC opname elke 16 weken terugkomt, de terugkerende kans elk jaar dat je door covid op de IC komt is voor een 20'er dus 10x zo hoog dan de eenmalige kans op iets bij vaccinatie met AZ.
Dat hij iedere 16 weken terugkomt heeft met nieuwe besmettingen te maken.
Er is nog vrij weinig bekend hoe het ziekteverloop is als je een jaar na de eerste besmetting nog een keer een besmetting meemaakt.
Gaat het net als een griep worden, sporadisch heftig verloop, vooral bij kinderen (nieuw voor het immuun systeem) en ouderen (werking immuun systeem neemt af).
Of blijft het risico met COVID aanwezig, ook als het immuunsysteem vaker eerdere jaren COVID heeft doorgemaakt?
Daar is het echt nog veel te vroeg voor.
Er is in Israël onderzoek geweest naar autoimmuun aandoeningen, specifiek voor Pfizer dacht ik. Er zijn gevallen uitgekomen, alleen ook hier is de directe link met COVID erg lastig te leggen. Zaken als reuma en artritis komen langzaam opzetten en worden pas na jaren heftiger. Toch is er bij tientallen cases (op miljoenen) een verband gelegd. Nu al!MantaMaartuh schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:15:
[...]
En de lange termijn effecten, zijn die al bekend? Ik denk dat het antwoord "waarschijnlijk" gaat bevatten en dat is voor mij genoeg om kinderen niet te vaccineren voorlopig. De huidige bij effecten waren tenslotte ook niet voorzien. Voor ouderen is de afweging gewoon heel anders imo
Dat je de verbanden niet direct kun bewijzen wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
De ex van onze kennis geven artsen ook aan, waarschijnlijk door vaccinatie, maar dat weten we niet zeker.
De meeste vacvinaties zijn nog geen jaar geleden men fase 2 en 3 trials hadden normaal gezien langer geduurd als nuYakuzA schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:17:
[...]
De lange termijn effecten van een covid besmetting kunnen aardig heftig zijn.
Dood, long covid etc.
Bij de vaccins is er nu een jaar na vaccinatie nog geen lange termijn bij-effecten gezien vziw.
Het is geen wereldramp, maar ik vind dit geen fijne voorbode. Juist Israël loopt voor op in vaccineren. Gaan we straks weer allemaal maatregelen krijgen met een nieuwe golf in het najaar, ondanks ziekenhuisbesmettingen laag blijven?
Natuurlijk, als er nieuwe maatregelen zijn dan heb je daar simpelweg mee te dealen. Maar ik zag de zomer wel als een soort van 'deadline': want als vaccinatie zelfs niet genoeg biedt, wat dan wel...?
Vaccinaties zijn natuurlijk geen heilige graal. Maar het is nogal een pessimistisch vooruitzicht om een toekomst te hebben met blijvende, terugkerende maatregelen.
Zijn daar getallen van bekend? Ik heb geprobeerd te zoeken, maar kan het niet vinden.YakuzA schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:17:
[...]
De lange termijn effecten van een covid besmetting kunnen aardig heftig zijn.
Dood, long covid, problemen met geheugen etc.
Bij de vaccins is er nu meer dan een jaar na vaccinatie nog geen lange termijn bij-effecten gezien vziw.
Hoeveel kinderen hebben nu werkelijk dagelijks problemen door gevolgen long COVID?
En hoeveel 20 jarigen?
Hoeveel 30 jarigen?
https://www.amc.nl/web/ni...-klachten-na-covid-19.htmrenedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:21:
[...]
Zijn daar getallen van bekend? Ik heb geprobeerd te zoeken, maar kan het niet vinden.
Hoeveel kinderen hebben nu werkelijk dagelijks problemen door gevolgen long COVID?
En hoeveel 20 jarigen?
Hoeveel 30 jarigen?
Aangezien er een speciale poli voor komt, vermoed ik dat ze zich wel zorgen maken. Het zijn er nog maar weinig, maar better safe than sorry.
[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 25-06-2021 11:23 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Voor mij persoonlijk, dan accepteren we het risico massaal op de gevolgen. Terug naar het oude normaal.Fuujii schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:20:
De mondkapjesplicht in Israël wordt opnieuw ingevoerd.
Het is geen wereldramp, maar ik vind dit geen fijne voorbode. Juist Israël loopt voor op in vaccineren. Gaan we straks weer allemaal maatregelen krijgen met een nieuwe golf in het najaar, ondanks ziekenhuisbesmettingen laag blijven?
Natuurlijk, als er nieuwe maatregelen zijn dan heb je daar simpelweg mee te dealen. Maar ik zag de zomer wel als een soort van 'deadline': want als vaccinatie zelfs niet genoeg biedt, wat dan wel...?
Vaccinaties zijn natuurlijk geen heilige graal. Maar het is nogal een pessimistisch vooruitzicht om een toekomst te hebben met blijvende, terugkerende maatregelen.
Dat doen we met drank, vet eten, kanker en drugs immers ook.
Ik ga niet nog een jaar zo door, echt niet.
Hier werd ik ook totaal niet vrolijk van, Israel is het land om naar te kijken omdat ze heel veel met Pfizer hebben gevaccineerd. Maar dit schijnt vooral op te leven bij niet gevaccineerden.Fuujii schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:20:
Als je een land hebt dat veel heeft gevaccineerd en een hoge vaccinatiegraad heeft moet je ook niet meer de drang hebben om iedereen maar te testen want dit virus is toch blijvend en kan je niet uitbannen. Ga dan naar de ziekenhuisopnames kijken en daarop sturen. Het is te hopen dat de ziekenhuisopnames niet te veel oplopen daar.
Okee 90 kinderen dus.armageddon_2k1 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:22:
[...]
https://www.amc.nl/web/ni...-klachten-na-covid-19.htm
Aangezien er een speciale poli voor komt, vermoed ik dat ze zich wel zorgen maken. Het zijn er nog maar weinig, maar better safe than sorry.
Meer dan ik verwacht had.
Israel liep inderdaad ooit voorop, echter sinds maart/april is de vaccinatiegraad niet meer gestegen en lijkt vast te zitten rond de 60%Vlassie1980 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:24:
[...]
Hier werd ik ook totaal niet vrolijk van, Israel is het land om naar te kijken omdat ze heel veel met Pfizer hebben gevaccineerd. Maar dit schijnt vooral op te leven bij niet gevaccineerden.
Als je een land hebt dat veel heeft gevaccineerd en een hoge vaccinatiegraad heeft moet je ook niet meer de drang hebben om iedereen maar te testen want dit virus is toch blijvend en kan je niet uitbannen. Ga dan naar de ziekenhuisopnames kijken en daarop sturen. Het is te hopen dat de ziekenhuisopnames niet te veel oplopen daar.
PSN
Ik sta er hetzelfde in, mits het niet muteert naar een gevaarlijkere variant.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:23:
[...]
Voor mij persoonlijk, dan accepteren we het risico massaal op de gevolgen. Terug naar het oude normaal.
Dat doen we met drank, vet eten, kanker en drugs immers ook.
Ik ga niet nog een jaar zo door, echt niet.
Ruim een jaar heb ik een groot deel van m'n leven aan de kant geschoven. Ik heb veel gelaten, als een stukje solidariteit naar de medemens. Prima, want de maatschappij zijn we samen. Ook neem ik een het vaccin. Niet primair voor mezelf, maar ook voor de mensen om mij heen en om mijn aandeel te hebben in de bestrijding van het virus.
Ik ga namelijk niet eindeloos afstand houden, geen fysiek contact maken met vrienden en mondkapjes ragen. Als zelfs vaccins niet genoeg doen, dan moeten we de situatie maar accepteren.
Hou er ook nog eens rekening mee dat in Israel nu vooral de kinderen geinfecteerd raken omdat die niet gevaccineerd zijn:renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:25:
[...]
Okee 90 kinderen dus.
Meer dan ik verwacht had.
https://www.reuters.com/w...accinate-kids-2021-06-22/
En die raken dan ook nog eens geinfecteerd door de laatste mutaties die veel meer verspreiden.
We zijn er nog lang niet hoor.
Dat is nogal een gok. Ik denk dat de kans op mutatie 100% is eerlijk gezegd. Gezien er nogal wat haarden zijn over de hele wereld.Fuujii schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:28:
[...]
Ik sta er hetzelfde in, mits het niet muteert naar een gevaarlijkere variant.
[ Voor 23% gewijzigd door armageddon_2k1 op 25-06-2021 11:29 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Dit is niet onverwacht, noch ontkent de medische wetenschap deze verbanden.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:18:
[...]
Er is in Israël onderzoek geweest naar autoimmuun aandoeningen, specifiek voor Pfizer dacht ik. Er zijn gevallen uitgekomen, alleen ook hier is de directe link met COVID erg lastig te leggen. Zaken als reuma en artritis komen langzaam opzetten en worden pas na jaren heftiger. Toch is er bij tientallen cases (op miljoenen) een verband gelegd. Nu al!
Dat je de verbanden niet direct kun bewijzen wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
De ex van onze kennis geven artsen ook aan, waarschijnlijk door vaccinatie, maar dat weten we niet zeker.
Virusinfecties leiden tot autoimmuun aandoeningen, dit kan inderdaad ook gebeuren door een (griep) vaccin.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6723519/
https://www.thelancet.com...t/extras/02art9340web.pdf
Het wordt zoals altijd een getallen excercitie... hoe vaak komt het ene voor versus het andere.
[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 25-06-2021 11:33 ]
Oprechte vraag hoor.renedr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:26:
[...]
Ik zet het nota bene tussen haakjes, jij haalt de haakjes weg.
Binnen de kennissenkring zit toevallig een ernstig geval van trombose, dus ik hoor wel eens van dichtbij dat een vaccin (naar alle waarschijnlijkheid, maar niet bewezen) net zo goed heftige gevolgen kan hebben.
Aan de andere kant ken ik veel meer mensen die overleden zijn aan COVID, maar niet in deze leeftijd (33 jaar). Wel IC opname van een kennis in de 30, maar die is er heel goed vanaf gekomen.
Maar baseer je je kennis alleen op mensen die je kent of niet kent? En wat die meemaken?
Het komt daardoor gewoon dichtbij. Lijkt mij logisch dat je daardoor even een stapje terug doet.Cyberpope schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:10:
[...]
Oprechte vraag hoor.
Maar baseer je je kennis alleen op mensen die je kent of niet kent? En wat die meemaken?
Als je vader een hartinfarct krijgt, zul je de komende maanden ook even op je eten gaan letten. Daarna verwatert dat weer.
Zo gaan die dingen.
Ondanks de heftige situatie, heb ik mij overigens gewoon in laten enten. Maar het gaat je net in de koude kleren zitten. Er komt geen reactie uit haar. Ze leeft, maar net alsof ze helemaal leeg is van binnen. Erg heftig ook voor de jonge kinderen.
Vaccinatiegraad is helemaal niet zo hoog in Israel. Dat idee leeft omdat ze zo hard gingen maar het is ergens gestagneerd. Momenteel iets boven 60%Fuujii schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:20:
/f/image/B75eizprFmU2soVOLpn8Am65.png?f=fotoalbum_medium)
Nee ik denk niet dat dit een voorbode hoeft te zijn voor ons land.
[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 25-06-2021 12:21 ]
Als je uitgaat van 85% vaccinatiebereidheid en vaccinatie van alle (daartoe bereide) 18-plussers kom je voor NL uit op 70%. Dat is niet ver af van de 64% die Israel nu heeft.RodeStabilo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:18:
[...]
Vaccinatiegraad is helemaal niet zo hoog in Israel. Dat idee leeft omdat ze zo hard gingen maar het is ergens gestagneerd. Momenteel iets boven 60%
[...]
Dat er een gevaarlijke variant onze kant opkomt is 99% zeker. Heeft het WHO meerdere malen aangegeven.Fuujii schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:28:
[...]
Ik sta er hetzelfde in, mits het niet muteert naar een gevaarlijkere variant.
Ruim een jaar heb ik een groot deel van m'n leven aan de kant geschoven. Ik heb veel gelaten, als een stukje solidariteit naar de medemens. Prima, want de maatschappij zijn we samen. Ook neem ik een het vaccin. Niet primair voor mezelf, maar ook voor de mensen om mij heen en om mijn aandeel te hebben in de bestrijding van het virus.
Ik ga namelijk niet eindeloos afstand houden, geen fysiek contact maken met vrienden en mondkapjes ragen. Als zelfs vaccins niet genoeg doen, dan moeten we de situatie maar accepteren.
https://news.un.org/en/story/2021/06/1094852‘Constellation of variants’: But Delta is not the only worrying mutation. According to the WHO expert, “there is a constellation of variants circulating”, including subvariants, four of which are very worrying.
“Vaccines and treatments work, but these viruses can evolve” she said, and the existing shots “may not work” over time, emphasizing again that to minimize outbreaks, everyone must continue to maintain public health measures.
We zijn er nog lang niet. Een groot deel van de wereldbevolking moet op korte termijn gevaccineerd worden. Daar is op dit moment geen sprake van.
Heel veel landen melden dat een lockdown of nieuwe maatregelen wellicht nodig zullen zijn dit najaar. China houdt grenzen dicht tot ver in 2022 om een uitbraak van covid-19 te verkleinen.In Africa, only about two doses of vaccine have been administered per 100 people, compared with an average of 68 doses per 100 in high-income countries.
And less than 1% of Africa's population has been fully vaccinated.
Nou, denkt het wel. Wed er mijn huis op. WHO heeft meerdere malen aangegeven dat de vaccins een extra maatregel is en niet de volledige oplossing voor het probleem:RodeStabilo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:18:
[...]
Vaccinatiegraad is helemaal niet zo hoog in Israel. Dat idee leeft omdat ze zo hard gingen maar het is ergens gestagneerd. Momenteel iets boven 60%
[Afbeelding]
“Vaccine alone won’t stop community transmission,” Simao added. “People need to continue to use masks consistently, be in ventilated spaces, hand hygiene ... the physical distance, avoid crowding. This still continues to be extremely important, even if you’re vaccinated when you have a community transmission ongoing.”
https://www.cnbc.com/2021...s-as-variant-spreads.html
Ik snap ook niet waar de overheden van de verschillende landen mee bezig zijn.
Ik wel, mensen zijn er klaar mee.polli_ schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:38:
[...]
Nou, denkt het wel. Wed er mijn huis op. WHO heeft meerdere malen aangegeven dat de vaccins een extra maatregel is en niet de volledige oplossing voor het probleem:
“Vaccine alone won’t stop community transmission,” Simao added. “People need to continue to use masks consistently, be in ventilated spaces, hand hygiene ... the physical distance, avoid crowding. This still continues to be extremely important, even if you’re vaccinated when you have a community transmission ongoing.”
https://www.cnbc.com/2021...s-as-variant-spreads.html
Ik snap ook niet waar de overheden van de verschillende landen mee bezig zijn.
De WHO zegt dus eigenlijk dat je voor de rest van je leven maatregelen houdt.
Zelfs als iedereen gevaccineerd is, zal verspreiding blijven gebeuren.
Mocht het daadwerkelijk zo zijn, dan moeten we de zorg uitbreiden en koste wat het kost terug gaan naar het oude normaal.
Hierbij hoort de acceptatie dat er iets meer doden per jaar vallen en mensen met ernstige gevolgen.
Datzelfde doen we bijvoorbeeld met drinken en roken.
Ieder jaar sterven in Nederland alleen al 20.000 mensen aan de directe gevolgen van roken:
https://www.rokeninfo.nl/...l-overlijden-gevolg-roken
Chemokuur en zijn doorgaans ook heel duur me daardoor hebben deze ook een gigantische financiële druk op de zorg.
Dit is nog nooit een reden geweest om roken hard te verbieden. We accepteren hier ook jaarlijks 20.000 extra doden en de druk op de zorg is reeds ingecalculeerd.
https://www.worldometers.info/coronavirus/weekly-trends/
Dat beloofd niet veel goeds.
Portugal lijkt het nog iets beter te vertragen met +20% week op week.
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 27-06-2021 14:22 ]
PSN
Voorlopig lijkt de soep nog niet zo heel heet gegeten te worden in het VK; ziekenhuisopnames blijven flink lager dan eerdere periodes met deze hoeveelheid besmettingen.YakuzA schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:21:
Oef de groei in de uk blijft constant, nog steeds +50% week op week bekeken.
Dat beloofd niet veel goeds.
Portugal lijkt het nog iets beter te vertragen met +20% week op week.
Het gaat goed totdat het fout gaat inderdaad.eamelink schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:27:
[...]
Voorlopig lijkt de soep nog niet zo heel heet gegeten te worden in het VK; ziekenhuisopnames blijven flink lager dan eerdere periodes met deze hoeveelheid besmettingen.
Als de groei van 30 tot 50% week op week doorzet kom je vanzelf op een punt dat het aantal ziekenhuis opnames ook door gaan stijgen.
PSN
In constante angst leven omdat er (potentieel) een nieuwe variant komen is echt het leven kapot maken. Want gaan we dan voor altijd maatregelen houden? Gaan we voor altijd uit van het negatieve? Zelfs als de WHO dat roept? Op onze hoeden zijn is erg belangrijk, maar het compleet het leven laten beheersen? Echt niet.polli_ schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:21:
[...]
Dat er een gevaarlijke variant onze kant opkomt is 99% zeker. Heeft het WHO meerdere malen aangegeven.
[...]
https://news.un.org/en/story/2021/06/1094852
We zijn er nog lang niet. Een groot deel van de wereldbevolking moet op korte termijn gevaccineerd worden. Daar is op dit moment geen sprake van.
[...]
Heel veel landen melden dat een lockdown of nieuwe maatregelen wellicht nodig zullen zijn dit najaar. China houdt grenzen dicht tot ver in 2022 om een uitbraak van covid-19 te verkleinen.
Besef even dit: de wetenschap heeft verdomd goede vaccins ontwikkeld. Het is geen heilige graal, maar het is het beste wat we tegen het virus kunnen doen. Met name met zulke effectiviteit. Beter dan dit wordt het niet. Dat is de realiteit. Dus als straks iedereen - die wil - gevaccineerd is, dan kunnen we niet meer doen dan dat. Alle “hoop” is dood op het moment dat we weer terugschieten naar maatregelen in het najaar. Want het vaccin is “de uitweg” werd altijd beloofd.
Ik denk dat het al te laat is. De britten zijn in grote aantallen in Portugal geweest en in Ibiza. Mallorca, en Malta.Duitsland wil Britse reizigers uit de EU-landen weren
Duitsland wil voorkomen dat Britten nog langer naar EU-landen kunnen reizen, ongeacht of ze volledig gevaccineerd zijn tegen COVID-19, meldt The Times maandag. De Duitse bondskanselier Angela Merkel stelt voor Groot-Brittannië aan te wijzen als "land van zorg" omdat de zeer besmettelijke deltavariant (voorheen de Indiase variant) er zo wijdverbreid is.
Aangezien dat ook voor de rest van Europa populaire bestemmingen zijn verwacht ik dat de verspreiding al behoorlijk is. Amsterdam tikte voor het weekeinde al 40% Delta variant aan. De kiemsurveillance geeft over NL nog wat minder qua %.
In andere landen is de Delta ook in opkomst. Ik denk dat het mosterd na de maaltijd is.
Niet dat het niet goed zou zijn, je koopt er wat tijd mee en in die tijd kunnen wat meer mensen worden gevaccineerd.
@renedr Eens, tot nu toe lijken de opnames mee te vallen. Dat zou betekenen dat men het wel kan krijgen maar er niet zo ziek van wordt. Misschien niet fijn maar toch niet zo ernstig als de vorige golf of zo. Voorzichtig verder dan maar
[ Voor 10% gewijzigd door Indoubt op 28-06-2021 09:58 ]
En toch blijf ik erbij, de UK gaat helemaal niet slecht, IC bezetting is erg laag, ondanks de delta variant.Indoubt schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:30:
Van de NU liveblog:
[...]
Ik denk dat het al te laat is. De britten zijn in grote aantallen in Portugal geweest en in Ibiza. Mallorca, en Malta.
Aangezien dat ook voor de rest van Europa populaire bestemmingen zijn verwacht ik dat de verspreiding al behoorlijk is. Amsterdam tikte voor het weekeinde al 40% Delta variant aan. De kiemsurveillance geeft over NL nog wat minder qua %.
In andere landen is de Delta ook in opkomst. Ik denk dat het mosterd na de maaltijd is.
Niet dat het niet goed zou zijn, je koopt er wat tijd mee en in die tijd kunnen wat meer mensen worden gevaccineerd.
Er belanden niet meer jongeren in het ziekenhuis, dus uiteindelijk is die hele delta variant, wat mij betrft een dtorm in een glas water.
Ja ouderen die ervoor hebben gekozen niet in te enten lopen een hogr risico, prima, eigen keuze.
De correlatie besmettingen/opnames toont momenteel een heel ander beeld dan tijdens bijvoorbeeld de tweede golf, inderdaad. Zou goed kunnen dat dit komt door de concentratie van besmettingen in andere leeftijdscohorten en een hogere vaccinatiegraad onder kwetsbaren en ouderen. Alhoewel dit nog niet zeker te zeggen is, zou het mijn zorg bevestigen van het overmatig focussen op sec besmettingscijfers.renedr schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:08:
[...]
En toch blijf ik erbij, de UK gaat helemaal niet slecht, IC bezetting is erg laag, ondanks de delta variant.
Er belanden niet meer jongeren in het ziekenhuis, dus uiteindelijk is die hele delta variant, wat mij betrft een dtorm in een glas water.
Ja ouderen die ervoor hebben gekozen niet in te enten lopen een hogr risico, prima, eigen keuze.
Analyse #delta golf in het #VK
— Martijn Broekman (@TijnBroekman) 27 juni 2021
Er begint zich een complexe situatie te ontwikkelen in Engeland, waarbij de verschillende indicatoren niet meer in lijn met elkaar zijn.
Een korte analyse op basis van de laatste cijfers van het https://t.co/uCPGRnDvRI 👇
1/7
Over uitspraken van het RIVM inzake het aandeel B1.167.2 in Amsterdam ben ik overigens ook erg huiverig. Ten tijde van de invoering van de avondklok was te snel c.q. onjuist speculeren over het aandeel B1.1.7 mede een rechtvaardiging van de invoering an sich.
De sleutel tot De Vlas’ bevinding is het inzicht dat de avondklok overal tegelijk in Nederland werd ingevoerd om de opmars van de besmettelijkere Britse variant te stuiten, maar dat de mate van deze opmars verschilde per regio. In het oosten en noorden van Nederland deed de Britse variant drie weken later haar intrede dan in de regio Amsterdam, „waar veel interactie is met het Verenigd Koninkrijk”. Zo betrof van 21 januari tot 4 februari in Twente slechts 11 procent van de besmettingen deze variant.
[...]
Hoogleraar De Vlas wijst erop dat de critici van Kuipers zich baseren op mededelingen van het RIVM dat kort na de invoering van de avondklok twee derde van alle besmettingen in Nederland de Britse variant betrof. Achteraf bezien blijkt uit resultaten van laboratoria in verschillende delen van Nederland volgens De Vlas dat dit een te hoge schatting was. „De eerste meetpunten (tot 8 januari, vooral uit Amsterdam) gaven achteraf gezien aanleiding tot te veel paniek over de opkomst van de Britse variant.”
https://www.nu.nl/economi...naar-vk-te-verbieden.html
Wij zien in Nederland geen reden om vluchten naar en van het VK te verbieden. Persoonlijk had ik dat liever wel gezien. Ik weet dat we daar de Delta variant niet mee kunnen voorkomen maar mogelijk had verspreiding en verdere introductie wel trager gegaan en alles wat tijd geeft stelt ons in staat om meer te vaccineren
Update #Delta variant in het #VK
— Martijn Broekman (@TijnBroekman) 28 juni 2021
Vandaag zijn er 22.644 nieuwe meldingen in Engeland, het hoogste aantal sinds 30 januari.
Het 7-daags gemiddelde is gestegen naar ruim 16.000 en het groeipercentage is nu 70,8%.
Dit is een uiterst zorgwekkende ontwikkeling, zeker in de zomer! pic.twitter.com/y0YTxG2kfr
Een soort van bewijs dat vaccineren helpt is onderstaand bericht. Feestje met 30 mensen, allemaal besmet geraakt met de delta variant behalve de 6 die volledig zijn ingeënt.
https://www.abc.net.au/ne...-avoid-covid-19/100249612
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
https://www.nature.com/articles/s41586-021-03738-2
Wel afhankelijk van hoeveel toekomstige mutaties gaan afwijken.
[ Voor 17% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-06-2021 09:58 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Vergeet niet dat we pas een paar weken deze besmettingscijfers hebben, veel ouderen zijn al gevaccineerd maar er is wel een verdubbeling van bezetting van IC bedden in de afgelopen weken. Relatief gezien 'weinig' tov tijdens de hoogtijdagen van het virus, maar nog steeds 250 ic bedden bezet en dat aantal groeit lekker door, zal me niks verbazen als ze straks op ~500 zitten.eamelink schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:27:
[...]
Voorlopig lijkt de soep nog niet zo heel heet gegeten te worden in het VK; ziekenhuisopnames blijven flink lager dan eerdere periodes met deze hoeveelheid besmettingen.
Cijfers; https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare
[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 29-06-2021 11:53 ]
Inderdaad goed nieuws.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:58:
Goed nieuws m.b.t. hoe lang de mRNA-vaccins (Pfizer en Moderna) bescherming bieden (mogelijk jarenlang):
https://www.nature.com/articles/s41586-021-03738-2
Wel afhankelijk van hoeveel toekomstige mutaties gaan afwijken.
Ik had ergens ook al even zo'n vermoeden dat dit misschien wel zou kunnen gebeuren met de mRNA vaccins tot op de hoogte dat ik de werking begreep. Het is ook al een lange lijst met goed nieuws geweest voor de werkzaamheid van die vaccins in zowel effectiviteit, combinatie met al ziek zijn geweest en/of ander vaccins en de eerste indicaties over de de langdurige werking waren er ook al.
Dat roept bij mij meteen al de vraag op of die deltavariant die in India is gemuteerd, minder problemen met verspreiding heeft met warmere temperaturen dan de andere varianten. Want vorig jaar zagen we toch een afname in de zomer.MikeyMan schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:38:
Groeipercentage in VK inmiddels boven de 70%:
[Embed]
[ Voor 24% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-06-2021 12:04 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat, en het beter verspreiden in jongere mensen/kinderen, alhoewel dat ook deels kan komen doordat veel oudere mensen (deels) gevaccineerd zijn.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:02:
Dat roept bij mij meteen al de vraag op of die deltavariant die in India is gemuteerd, minder problemen met verspreiding heeft met warmere temperaturen dan de andere varianten. Want vorig jaar zagen we toch een afname in de zomer.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
In de zomer ging het in brazilie ook als een speer omhoog, dus weet niet hoeveel je daarvan aan een variant kan toeschrijven.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:02:
[...]
Dat roept bij mij meteen al de vraag op of die deltavariant die in India is gemuteerd, minder problemen met verspreiding heeft met warmere temperaturen dan de andere varianten. Want vorig jaar zagen we toch een afname in de zomer.
PSN
In Brazilië is het zomer in december (kleine reminder)YakuzA schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:26:
[...]
In de zomer ging het in brazilie ook als een speer omhoog, dus weet niet hoeveel je daarvan aan een variant kan toeschrijven.
Ik vermoed dat we door alle (aangekondigde) versoepelingen hier moeilijk de geest weer in de fles krijgen. Het is daarom des te interessant om te zien hoe in diverse andere landen mensen reageren op een lockdown na alle post-coronafeestjes van de laatste tijd.
Jup, ook toen ging het hard omhoog:Wilf schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:55:
[...]
In Brazilië is het zomer in december (kleine reminder)
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil/
Eigenlijk zit brazillie in 1 lange coronagolf sinds april 2020, zo lijkt het.
Ja, ik vind het ook redelijk opmerkelijk, iedereen lijkt alweer in de 'hoera, covid is verslagen' stemming.Ik vermoed dat we door alle (aangekondigde) versoepelingen hier moeilijk de geest weer in de fles krijgen. Het is daarom des te interessant om te zien hoe in diverse andere landen mensen reageren op een lockdown na alle post-coronafeestjes van de laatste tijd.
Rusland heeft nu weer een aardig harde crackdown, maar daar wordt dan ook hard gefaald met vaccineren.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 29-06-2021 21:18 ]
PSN
Ik schrijf het al vanaf het begin, maar gezien de situatie in Brazilië was al vanaf het begin duidelijk dat temperatuur niet zo'n grote factor was.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:02:
[...]
Volgens mij is de seizoensgebondenheid iets dat we in Europa hebben verzonnen omdat men in het begin dacht dat het maar een soort zware griep was, en dat idee is hier blijven hangen.
Als we dan vorig jaar gewoonweg de pech hadden dat de zomer toevallig tussen twee pieken (golven) viel, dan kwam de dip daar dus niet door de temperatuur, maar door het normale komen en gaan van het virus.
Maar als je die afname vervolgens combineert met het feit dat mensen helaas eigenlijk niet zo goed zijn in het vinden van patronen, dan kan zo'n toevallige samenval van omstandigheden zijn gezien als bevestiging voor een op dat moment gangbare theorie...

Verwijderd
In Brazilië is iedereen altijd binnen of buiten (afgaande op kennissen daar). Argentinië is weer heel anders (ook kennissen daar).
Ja, maar de naleving van de regels was rond de feestdagen dan ook redelijk ver te zoeken. Alles is een interactie tussen virus, maatregelen, en hoe goed zich men aan die maatregelen houdt. Alhoewel dat laatste ook stevig samenhangt met de handhaving van de maatregelen, en gezien dat Rutte telkens meer op de eigen verantwoordelijkheid van de burger hamerde dan de handhaving van de maatregelen in plaats van zeer duidelijke grenzen te (laten) stellen...Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:36:
Seizoenseffect is er wel degelijk. Je zag het zelds in nl.. In oktober was de horeca platgooienen genoeg voor een daling, maar dat was mid november/december niet meer genoeg.

...een verschil van 10-15% in het kader van de minder besmettelijke varianten, ja. Als je dan dit leest:Dat wil niet zeggen dat de in de zomer geen verspreiding is.. Als je geen maatregelen neemt verspdeid het zich nog steeds heel hard. Maar een verschil van 10-15% (schatting rivm) doet alles om een r boven of onder de 1 te hebben.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/28/deltavariant/Varianten van virussen komen en gaan. Dat is niet abnormaal, bij het griepvirus gaat dat net zo. Ze proberen elkaar constant te overtroeven, en dus wordt om de zoveel maanden een nieuwe variant dominant. Zelfs de alfa-variant, die al 50% besmettelijker was dan het originele virus, moet de duimen leggen voor de Indiase. Die is gemiddeld nog eens 55% besmettelijker."
"Je zou dus kunnen stellen dat de delta-variant twee keer zo besmettelijk is als het virus waarmee het allemaal begon, al neem ik dergelijke statistische berekeningen met een dikke korrel zout. Maar dat hij in de loop van de zomer de gangmaker van het feestje wordt, is een feit. Dat hoeft niet noodzakelijk tot problemen te leiden, zolang het absoluut aantal besmettingen en de ziektelast beperkt blijven. Het vaccin zal ons daarbij helpen."
...dan maak ik mij toch wat zorgen.
Beloofd door wie? Door de overheid, maar niet door medische wereld en WHO. Het is even afwachten op hoelang het vaccin bescherming biedt en toekomstige varianten. Om nu alles los te laten is vragen om problemen.Fuujii schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:45:
[...]
In constante angst leven omdat er (potentieel) een nieuwe variant komen is echt het leven kapot maken. Want gaan we dan voor altijd maatregelen houden? Gaan we voor altijd uit van het negatieve? Zelfs als de WHO dat roept? Op onze hoeden zijn is erg belangrijk, maar het compleet het leven laten beheersen? Echt niet.
Besef even dit: de wetenschap heeft verdomd goede vaccins ontwikkeld. Het is geen heilige graal, maar het is het beste wat we tegen het virus kunnen doen. Met name met zulke effectiviteit. Beter dan dit wordt het niet. Dat is de realiteit. Dus als straks iedereen - die wil - gevaccineerd is, dan kunnen we niet meer doen dan dat. Alle “hoop” is dood op het moment dat we weer terugschieten naar maatregelen in het najaar. Want het vaccin is “de uitweg” werd altijd beloofd.
Het vaccin kan uitstekend zijn maar als niet iedereen het krijgt(wereldbevolking) dan zijn we geen stap verder. De hele wereldbevolking moet gevaccineerd worden:
https://www.theguardian.c...er-delta-variant-outbreakThe Delta variant is so contagious that experts say more than 80% of a population would need to be jabbed in order to contain it – a challenging target even for nations with significant vaccination programmes.
Israel, which has one of the world’s most successful vaccination campaigns, has seen infections linked to the variant surge since dropping a requirement to wear masks in enclosed public places 10 days ago.
After four days of more than 100 new cases a day, the health ministry reversed the decision.
The variant is also fuelling an alarming rise in infections in several countries across Africa, where cases as a whole jumped 25% over the past week.
[ Voor 31% gewijzigd door polli_ op 30-06-2021 20:53 ]
Natuurlijk heeft die belofte eigenlijk geen waarde. Dat snap ik ook wel. Maar toch heeft de uitspraak gevolgenpolli_ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:50:
[...]
Beloofd door wie? Door de overheid, maar niet door medische wereld en WHO. Het is even afwachten op hoelang het vaccin bescherming biedt en toekomstige varianten. Om nu alles los te laten is vragen om problemen.
Het vaccin kan uitstekend zijn maar als niet iedereen het krijgt(wereldbevolking) dan zijn we geen stap verder. De hele wereldbevolking moet gevaccineerd worden:
[...]
https://www.theguardian.c...er-delta-variant-outbreak
Het vaccin wordt gezien als het middel om weer terug te gaan normaal. Door politici, wetenschappers en 'het volk'. Dit is iets wat ook keer op keer herhaald is tijdens persconferenties. Iedereen die zich ook maar een beetje verdiept in de situatie, weet dat een vaccin geen heilige graal is.
Máár, elke keer was het 'nog eventjes volhouden', 'we zijn er bijna', 'nog maar 2 maanden'. Het is een riedeltje dat elke keer herhaald wordt. Tot elke keer waren er goede argumenten voor, namelijk: het vaccin komt eraan. In die fase zitten we nu. En straks hebben we dat station gepasseerd. Er komt namelijk niks beters dan een vaccin. Dan zullen we toch echt de situatie moeten gaan accepteren voor variant #9235.
Dan komen we in een hele ingewikkelde situatie terecht. Want het leven is meer dan corona. Dat is een vrij harde uitspraak, maar wel de realiteit. Voor veel mensen is corona nog steeds iets wat heel abstract is, een ver-van-hun-bed-show. Een relatief 'klein' risico. Mensen willen hun sociale leven weer oppakken, hun onderneming weer gezond maken en van het leven genieten.
Het doel van de maatregelen is de zorg in stand houden, maar de weerstand en polarisatie zal alleen maar meer toenemen. Al helemaal als straks blijkt dat de ziekenhuisopnames meevallen. Gaan we dan een toekomst tegemoet waarin we eindeloos blijven aanmodderen met maatregelen? Spoiler: dat gaat veel mensen niet pikken.
Op papier is het allemaal simpel. In de praktijk niet.
Goed idee dat EK. Alleen in Schotland al 2000 besmettingen.
Veel covid-patiënten op de IC hebben ook een schimmelinfectie die ook dodelijk kan zijn
Erger dan dat. Besmettingen impliceert dat ze daar besmet zijn, het artikel stelt dat doe ~2000 besmettelijk waren en toch naar wedstrijden zijn afgereisd. En voegt naar nog wat vraagtekens aan de kwartfinales in St Petersburg aan toe (hostpot)MikeyMan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:01:
https://www.straitstimes....ro-2020-events-with-covid
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

In NL moest iedereen verplicht getest zijn voordat ze het stadion in mochten, wel raar dat dat beleid in andere landen/speelsteden niet gevolgd wordt?MikeyMan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:01:
https://www.straitstimes....ro-2020-events-with-covid
PSN
Even de hele nuance pakken he:ijdod schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:37:
[...]
Erger dan dat. Besmettingen impliceert dat ze daar besmet zijn, het artikel stelt dat doe ~2000 besmettelijk waren en toch naar wedstrijden zijn afgereisd. En voegt naar nog wat vraagtekens aan de kwartfinales in St Petersburg aan toe (hostpot)
Dus 2.000 besmette Schotten die naar een wedstrijd gingen, naar een fan zone óf in een informele bijeenkomst in een pub of thuis een wedstrijd kekenCases were labelled if the person in question had seen a match at Hampden or Wembley, gone to a fan zone in Glasgow, or participated in an informal gathering at a pub or a house to watch a match.
Dus als je bij mensen thuis de wedstrijd keek en besmet was telt het ook al mee.
Ik denk dat als je op die statistiek af gaat er in Nederland ook duizenden mensen zullen zijn geweest die besmet (bewust of niet) samen met anderen in een informele bijeenkomst de wedstrijd hebben gekeken.
En als het niet om Euro 2020 gaat dan is het wel Koningsdag, is het niet koningsdag dan is het wel een lekkere stranddag naar Scheveningen/Zandvoort etc. etc.
Met andere woorden: Dit is niets nieuws, omdat er een pandemie is kan je uiteindelijk altijd weer besmettingen terug herleiden naar (nationale) events, dat betekent niet dat die events niet goed waren maar gewoon dat als je in het afgelopen jaar een event had waar meer dan 30% van de bevolking aan mee deed je met 100% zekerheid kan stellen dat er mensen tijdens dat event elkaar zullen hebben besmet.
Of zouden ze een of andere correctie hebben gedaan
Op weekbasis gaan ze van 24,311 naar 43,766.
Hoop dat het niet al te hard gaat, anders wordt dat aardig kunst en vliegwerk voor alle vakantiegangers.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 02-07-2021 14:00 ]
PSN
Er staat echter ook:Grannd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:23:
[...]
Even de hele nuance pakken he:
[...]
Dus 2.000 besmette Schotten die naar een wedstrijd gingen, naar een fan zone óf in een informele bijeenkomst in een pub of thuis een wedstrijd keken
Dus als je bij mensen thuis de wedstrijd keek en besmet was telt het ook al mee.
Dus sowieso al 1700 Schotten die met besmetting naar Londen zijn getrokken, waarvan 400 naar het stadion. De rest zal voornamelijk in volle pubs hebben gestaan.Many headed to Wembley Stadium to see the game in person or gathered in the city centre, while Hampden Stadium in Glasgow has also hosted games.
Of the 1,991 people identified as having attended a Euro 2020 event while infectious, 1,294 had travelled to London and 397 had gone to Wembley, Public Health Scotland said.
Klopt. Maar 1200 kozen er in elk geval voor daarvoor het hele land door te reizen naar London. Het is ietwat onwaarschijnlijk dat die allemaal in een kleine cirkel bij iemand thuis waren.Grannd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:23:
[...]
Even de hele nuance pakken he:
[...]
Dus 2.000 besmette Schotten die naar een wedstrijd gingen, naar een fan zone óf in een informele bijeenkomst in een pub of thuis een wedstrijd keken
Waar heb ik de indruk gewekt dat dit een specifiek Schots probleem was?Ik denk dat als je op die statistiek af gaat er in Nederland ook duizenden mensen zullen zijn geweest die besmet (bewust of niet) samen met anderen in een informele bijeenkomst de wedstrijd hebben gekeken.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
En Duitsland denkt dus intussen serieus na over het ongelijk behandelen van burgers. Vrijheid komt tegenwoordig blijkbaar uit een naald.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Oftewel, welk land in deze grafiek gaat de beperkingen opheffen?Boris Johnson is expected to confirm he is confident the majority of the remaining Covid restrictions in England can be lifted from 19 July. Making face masks voluntary and ending 1m-plus social distancing and QR code sign-ins at restaurants will be among his press conference announcements. The PM said people must "learn to live" with Covid and "exercise judgement".
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6IGzXkQbWKM0Y9BbRLzuhTYx.jpg?f=user_large)
De nieuwe minister voor volksgezondheid is een econoom die de Ayn Rand religie aanhangt, en zegt dat we met Covid moeten leren leven, want dat heeft de economie nodig. Een interpretatie van deze aanpak:
Zweden on steroids aangaande domheid.
Verwijderd
Als je alles loslaat heeft testen moet je ook stoppen met testen, dat is dan ook zinloos geworden.
Ook als je gaat tunen op ziekenhuisbezetting zal het niet heel veel goeds worden:Verwijderd schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:51:
Tja.. Er wordt gewoon getuned op ziekenhuis. Dat houdt het makkelijk. De jeugd (20-30 en deels 30-40) heeft de 1e en zeker 2e prik nog lang niet gehad, die worden geacht het maar via natuurlijke weg te pakken.
Als je alles loslaat heeft testen moet je ook stoppen met testen, dat is dan ook zinloos geworden.
https://ourworldindata.or...s?time=2021-05-19..latest
Linkje met grafiek van ziekenhuisopnames. Van 100 halverwege mei naar 300 nu, dagelijkse cijfers. En het klimt alleen maar. Kijk je dieper naar de cijfers zie je Schotland en Engeland alleen maar groeien. Deze cijfers lopen natuurlijk ook 1-2 weken achter op de besmettingscijfers, ik denk dat ze de keutel wel intrekken rondom de 19e juli. Als deze stijging doorgaat verwacht ik 1000 ziekenhuisopnames per dag een halve week voor de heropening, imagine de puinhoop straks na de heropening.
[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 05-07-2021 17:21 ]
De ervaring met een hersenloze varkensblaas als Johnson en co is dat ze de keutel pas weer een paar weken later terugtrekken als het kwaad al geschied is. Dat was zo met alfa (Kerstmis, eerst een aantal dagen vrijgeven), met delta in April (tienduizenden mensen vanuit India en omliggende landen toelaten), etc.Nox schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:19:
ik denk dat ze de keutel wel intrekken rondom de 19e juli. Als deze stijging doorgaat verwacht ik 1000 ziekenhuisopnames per dag een halve week voor de heropening, imagine de puinhoop straks na de heropening.
Oftewel, ook in NL gaan de Space Demons heel succesvol worden. Misschien dat ze al wat disco's hebben geinfiltreerd?gambieter schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:05:
[...]
De ervaring met een hersenloze varkensblaas als Johnson en co is dat ze de keutel pas weer een paar weken later terugtrekken als het kwaad al geschied is. Dat was zo met alfa (Kerstmis, eerst een aantal dagen vrijgeven), met delta in April (tienduizenden mensen vanuit India en omliggende landen toelaten), etc.

Verwijderd
Verschil met de huidige golf is dat je wel redelijk kan berekenen wat de top gaat worden bij volledig laten gaan.gambieter schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:05:
[...]
De ervaring met een hersenloze varkensblaas als Johnson en co is dat ze de keutel pas weer een paar weken later terugtrekken als het kwaad al geschied is. Dat was zo met alfa (Kerstmis, eerst een aantal dagen vrijgeven), met delta in April (tienduizenden mensen vanuit India en omliggende landen toelaten), etc.
Nee, juist niet. Je kunt een best-case scenario doen (er komen geen nieuwe varianten), maar de worst-case kun je niet. Het gaat er namelijk niet alleen om of individuen ziek genoeg worden voor ziekenhuisopname, maar eigenlijk veel belangrijker is dat je van iedere niet- en half-gevaccineerde inwoner een potentiele varianten-incubator maakt. Dat soort ongecontroleerd loslaten heeft ons al de varianten uit Brazilie, Zuid-Afrika, Engeland en India opgeleverd, allemaal landen waar men het virus vrij zijn gang liet gaan.Verwijderd schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:32:
Verschil met de huidige golf is dat je wel redelijk kan berekenen wat de top gaat worden bij volledig laten gaan.
Interessante dichotomie in deze:gambieter schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:23:
Covid: Mask law and one metre rule set to end in England
Oftewel, welk land in deze grafiek gaat de beperkingen opheffen?
Verder vind ik het persoonlijk een vrij krankzinnig besluit van de Britten; meer circulatie betekent meer kans op mutaties die nog beter resistent zijn tegen het vaccin dan de delta-variant al is. Om over long-covid nog maar te zwijgen; er is nog frustrerend weinig bekend over hoe goed de vaccins daar tegen beschermen. Dat alleen al zou reden moeten zijn om niet de boel YOLO-stijl open te gooien. Het lijkt me niet dat je straks god weet hoeveel mensen wil hebben die jaren- of zelfs levenslang met de gevolgen van hun covid infectie moeten dealen. Zie de Q-koorts epidemie van twaalf jaar terug waar sommige mensen nu volgens mij nog steeds de gevolgen van ondervinden.Niettemin wil Israël onder meer de net afgeschafte ‘groene’ coronapassen – de Israëlische versie van de CoronaCheck app – weer invoeren, om het virus de pas af te snijden.
Verwijderd
Je zult toch uiteindelijk iets moeten. Je kan niet voor altijd in lockdowns blijven. Tot nu toe (terwijl het virus voor +80% uitgeraasd is in de westerse wereld) heeft het virus nog geen veranderingen ondergaan die niet door het vaccin bestreden worden, zeer onwaarschijnlijk dat dit nog significant gaat gebeuren.gambieter schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:46:
[...]
Nee, juist niet. Je kunt een best-case scenario doen (er komen geen nieuwe varianten), maar de worst-case kun je niet. Het gaat er namelijk niet alleen om of individuen ziek genoeg worden voor ziekenhuisopname, maar eigenlijk veel belangrijker is dat je van iedere niet- en half-gevaccineerde inwoner een potentiele varianten-incubator maakt. Dat soort ongecontroleerd loslaten heeft ons al de varianten uit Brazilie, Zuid-Afrika, Engeland en India opgeleverd, allemaal landen waar men het virus vrij zijn gang liet gaan.
Zolang je volgt de varianten/opnames en wel/niet vaccinatie kan je hetlaten gaan. We nemen x long covid, ziekenhuisopnames en doden als een gegeven. Zorgstelsel blijft in stand.
Zoiets is niet te voorspellen. Je weet niet exact wat voor mutaties er nog kunnen optreden, en hoe dat de virulentie van het virus gaat beinvloeden.Verwijderd schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:23:
[...]
Je zult toch uiteindelijk iets moeten. Je kan niet voor altijd in lockdowns blijven. Tot nu toe (terwijl het virus voor +80% uitgeraasd is in de westerse wereld) heeft het virus nog geen veranderingen ondergaan die niet door het vaccin bestreden worden, zeer onwaarschijnlijk dat dit nog significant gaat gebeuren.
Als we zo met allerlei andere risico-factoren zouden omgaan...Zolang je volgt de varianten/opnames en wel/niet vaccinatie kan je hetlaten gaan. We nemen x long covid, ziekenhuisopnames en doden als een gegeven. Zorgstelsel blijft in stand.

Zou je datzelfde argument maken op het gebied van verkeersveiligheid, vliegverkeer, kernreactoren, röntgenstraling in ziekenhuizen, voedselveiligheid, etc.?
Verwijderd
Dat is wel redelijk te zeggen inmiddels. Juist het gedeelte wat kritisch is voor het virus, blijken de vaccins uiterst efficiënte antistoffen tegen aan te maken. Vorig jaar waren virologen echt veel banger voor mutaties.. Maar het is inmiddels wel gezien dat corona zich veel trager evalueert dan bv influenza doet.Amphiebietje schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:24:
[...]
Zoiets is niet te voorspellen. Je weet niet exact wat voor mutaties er nog kunnen optreden, en hoe dat de virulentie van het virus gaat beinvloeden.
Ik zal je verklappen.. Zo gaan we er mee om. We accepteren ieder jaar ook 4-15k doden aan influenza. We accepteren honderden(of duizenden) vroegtijdige sterftes door uitlaatgassen van fabrieken, auto's, fijnstof ed. Het is aan de politiek om de balans te maken. In een hoog welvaart land als ons ligt dat al anders dan bv in india of Bangladesh.[...]
Als we zo met allerlei andere risico-factoren zouden omgaan...![]()
Zou je datzelfde argument maken op het gebied van verkeersveiligheid, vliegverkeer, kernreactoren, röntgenstraling in ziekenhuizen, voedselveiligheid, etc.?
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (buiten NL en BE) in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Overige topics:
• Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat
Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"