Tsja, als de wereld nu vergaat, dan sterven alle mensen, maar dat is nogal een aanname. Als je kijkt naar de grafiek dan zie ik een stijging naar 40% bezette bedden nog niet echt gebeuren, en qua ICU-capaciteit zie ik ook gewoon honderden bedden vrij op sommige plekken in Texas. Ik snap niet hoe je een week geleden, maar nu al helemaal niet, het waarschijnlijk zou vinden dat
deze grafiek doorgaat naar minstens 40% in 3 weken:
:fill(white):strip_exif()/f/image/X9Lgz3iM9UYF30Z1kyB5Cksd.png?f=user_large)
Het blijft een beetje hangen rond de 20% nu, vrije IC bedden lopen gek genoeg weer op naar boven de 1000.
Waar tot nog toe het aantal doden relatief weinig meesteeg, is dat afgelopen week wel gebeurd. Van ongeveer 50 per dag de week hiervoor naar nu ongeveer 100 per dag.
Maar hoeveel mensen sterven er op een normale dag in Texas en wat is een normale jaarpiek? Getallen zonder context zijn wat weinig bruikbaar.
Deze besmettingscijfers lopen normaal gezien voor op het aantal ziekenhuisopnames/aantal doden.
Je wilt dus iets doen om te voorkomen dat een besmetting een ziekenhuisopname of dood wordt. Sommige Texaanse artsen willen dat heel graag, maar ze vinden zelf dat ze tegengewerkt worden door de FDA (
brief aan FDA) (
forumpost met achtergrond potentieel).
In sommige landen,
waaronder de UK is het zo dat iedereen die sterft na een positieve coronatest wordt gezien als coronadode, zelfs met oneindige tijd ertussen. Dan loopt het aantal coronadoden sowieso op natuurlijk bij meer tests, maar dat zegt vrij weinig.
Of het daadwerkelijk tot 200.000+ meer doden zal komen de komende weken, dat durf ik niet te zeggen. Maar het ziet er absoluut niet goed uit.
Ik durf het wel te zeggen: met veelal nog
geen 1K doden per dag (misschien vandaag voor het eerst) in de eerste 19 dagen is het erg onwaarschijnlijk dat in de volgende 37 dagen er gemiddeld 5K doden per dag gaan vallen. Al helemaal niet als een eerdere piek minder dan 3K was. En hoeveel mensen gaan er op een normale dag dood in de VS?
En dat maakt corona nogal onvergelijkbaar met de griep van 1918. Corona geeft relatief veel minder doden en doden van 80 jaar oud met onderliggende aandoeningen ipv 28 jaar oud zelfs zonder aandoeningen. Dat maakt het zo'n
1000x minder erg qua verloren levensjaren tot nog toe. Als ik arts-wetenschapper
John P.A. Ioannidis mag geloven tenminste. Het ziet er niet goed uit, maar de VS heeft veel erger gezien.