Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:55

gws24

Thinking is hard!

Vorkie schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:09:
[...]

Ja, maar Indonesië was nog niet echt geraakt door deze strain, dus lijkt mij het nieuws toch?
Ok, dat klopt en in die zin reden om te posten. Misschien dat ik iets teveel dacht (gezien alle uit verband getrokken artikelen/publicaties online) van, daar gaan we weer, iemand heeft iets op social media gelezen en komt dat posten alsof het heel wat is en nu gaan we allemaal dood!!!! ;) :+

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gws24 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:13:
[...]
Ok, dat klopt en in die zin reden om te posten. Misschien dat ik iets teveel dacht (gezien alle uit verband getrokken artikelen/publicaties online) van, daar gaan we weer, iemand heeft iets op social media gelezen en komt dat posten alsof het heel wat is en nu gaan we allemaal dood!!!! ;) :+
haha point taken, maar nee, zeker niet :)

heb mijn berichtje iets uitgebreid :)

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 30-08-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:39

codex

Geen OpenAI agent :)

Voor de geïnteresseerden, dit is data uit West Europa over afgelopen 30 dagen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLL7KCCwgJba6d2leGa7c3MHj3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7frkMZNEr2bzT90HJsPoVRLE.png?f=user_large

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:58
Ik ben momenteel in Turkije. Het gros van de mensen loopt rond met mondkapjes, maar afstand houden kent men niet echt (ondanks dat iedereen daarop dagelijks wordt gewezen). In één van de steden waar ik ben geweest hebben ze zelfs teksten toegevoegd aan de verkeerslichten: mondkapje (groen), afstand (oranje) en voorzorg (groen). :) Mondkapjes en handgel (~70% alcohol) zijn hier ook volop verkrijgbaar. 50 mondkapjes voor omgerekend vijf euro, 1 liter handgel voor drie euro. Er schijnt ook een wettelijke maximumprijs te zijn voor mondkapjes (1TL per stuk, dus € 0,11).

Hier lijkt een enorme focus te zijn op lichaamstemperatuur: bij de grensovergang, bij de ingang van winkels/winkelcentra, hotels, restaurants e.d. wordt de temperatuur gemeten.

Morgen maar eens laten testen (á € 30 pp, uitslag binnen 4-5u) zodat we zaterdagochtend weer naar Nederland kunnen rijden. Hier en daar wordt een negatieve testuitslag gevraagd. Eenmaal thuis lekker in quarantaine. :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sylvesterrr schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:28:

Hier lijkt een enorme focus te zijn op lichaamstemperatuur: bij de grensovergang, bij de ingang van winkels/winkelcentra, hotels, restaurants e.d. wordt de temperatuur gemeten.
Werd ondermeer in Taiwan ook gedaan. Temperatuur is snel, simpel en door vrijwel ongetrainde mensen te bepalen, en werkt ook als mensen niet eerlijk een vragenlijst invullen. Maar of het betrouwbaar is?

Ik denk dat het gewoon symboolpolitiek is om mensen het gevoel te geven dat de autoriteiten niet stil zitten zonder er veel moeite voor te doen. Zoals op andere plekken in de wereld straten met ontsmettingsmiddel werden besproeid.

• Mawlana
downtime schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:02:
[...]

Ik denk dat het gewoon symboolpolitiek is om mensen het gevoel te geven dat de autoriteiten niet stil zitten zonder er veel moeite voor te doen. Zoals op andere plekken in de wereld straten met ontsmettingsmiddel werden besproeid.
Dat zie je hier ook. Geldautomaten worden bijvoorbeeld dagelijks één of meerdere keren gedesinfecteerd door mensen met een ghost busters-pak. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

sylvesterrr schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:28:
Ik ben momenteel in Turkije. Het gros van de mensen loopt rond met mondkapjes, maar afstand houden kent men niet echt (ondanks dat iedereen daarop dagelijks wordt gewezen). In één van de steden waar ik ben geweest hebben ze zelfs teksten toegevoegd aan de verkeerslichten: mondkapje (groen), afstand (oranje) en voorzorg (groen). :) Mondkapjes en handgel (~70% alcohol) zijn hier ook volop verkrijgbaar. 50 mondkapjes voor omgerekend vijf euro, 1 liter handgel voor drie euro. Er schijnt ook een wettelijke maximumprijs te zijn voor mondkapjes (1TL per stuk, dus € 0,11).

Morgen maar eens laten testen (á € 30 pp, uitslag binnen 4-5u) zodat we zaterdagochtend weer naar Nederland kunnen rijden. Hier en daar wordt een negatieve testuitslag gevraagd. Eenmaal thuis lekker in quarantaine. :)
Dus je test (hoop je) negatief maar besluit dan toch in quarantaine te gaan. Die snap ik niet helemaal. Of ben je bang dat de test erg onbetrouwbaar is?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Die test is een momentopname. Door zaken als incubatietijd (en het effect daarvan op de meetbaarheid van het virus; er is een reden waarom de GGD primair mensen met duidelijke symptomen wil testen. ) kan ik me voorstellen dat het hebben van een negatieve test voor vertrek geen vrijbrief is om niet in quarantaine te moeten; hoewel diverse landen hier anders mee om lijken te gaan.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Nox schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:16:
[...]

Dus je test (hoop je) negatief maar besluit dan toch in quarantaine te gaan. Die snap ik niet helemaal. Of ben je bang dat de test erg onbetrouwbaar is?
Gisteravond om 22.03 laten testen, twee uur later de negatieve testuitslag ontvangen. :)

De test wordt door Bulgarije (bij aankomst vanuit Turkije) en Servië (bij aankomst vanuit Bulgarije) vereist. Zo proberen ze verkeer uit het buitenland te ontmoedigen lijkt me, want het is zoals hierboven al wordt genoemd slechts een momentopname.

In Nederland geldt nog steeds een quarantaine van tien dagen bij terugkeer uit een risicogebied.

De test in Nederland vond ik trouwens aangenamer. Dat was op z'n minst met een zacht wattenstaafje terwijl je comfortabel in de auto zit. Hier in Turkije moest ik eerst naar een bankkantoor om geld te storten op de rekening van het ministerie van volksgezondheid, en met het betalingsbewijs moest ik me bij het ziekenhuis aanmelden. Vervolgens moest ik naar een soort telefooncel met twee grote gaten in het plexiglas: medewerker is binnen, jijzelf buiten. De medewerker gaat met het restmateriaal de keel en beide neusgaten in. Het leek wel gewoon een aluminiumdraad (van de sluitclips van vuilniszakken) met watten erop. 😅

[ Voor 30% gewijzigd door Mawlana op 05-09-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

sylvesterrr schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:21:
[...]

Gisteravond om 22.03 laten testen, twee uur later de negatieve testuitslag ontvangen. :)
Dat is wel een verdomd snelle uitslag, weet jij wat voor soort test dat is? Ik dacht namelijk dat pcr tests normaal gesproken 4-8 uur duurden? Op de site van het rivm vind ik wel dat er ook snelle zijn maar dat die niet geschikt zijn voor algemeen gebruik, ik neem aan omdat ze dan niet net zo nauwkeurig zijn.
The procedure in the laboratory takes 4-8 hours. Rapid PCR tests are now also being used that provide results at the laboratory within an hour. These tests are intended for situations where rapid diagnosis is absolutely vital. For example, if someone has to be treated in hospital for heart failure or organ transplant. This type of test is not intended to be used in test lanes for general COVID-19 diagnostics.
bron: https://www.rivm.nl/en/no...d-19/testing-for-covid-19

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
gws24 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:27:
[...]
Dat is wel een verdomd snelle uitslag, weet jij wat voor soort test dat is? Ik dacht namelijk dat pcr tests normaal gesproken 4-8 uur duurden? Op de site van het rivm vind ik wel dat er ook snelle zijn maar dat die niet geschikt zijn voor algemeen gebruik, ik neem aan omdat ze dan niet net zo nauwkeurig zijn.

[...]
bron: https://www.rivm.nl/en/no...d-19/testing-for-covid-19
Ik heb wel het geluk gehad dat een neef van mijn vrouw in dat laboratorium werkt. We hadden de monsters net op tijd afgenomen voor de eerstvolgende batch (10 minuten later). :)

Op het formulier staat "Real time PCR 1 reaksiyon (SARS-CoV-2 PCR)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

sylvesterrr schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:22:
[...]

Ik heb wel het geluk gehad dat een neef van mijn vrouw in dat laboratorium werkt. We hadden de monsters net op tijd afgenomen voor de eerstvolgende batch (10 minuten later). :)
Dan wil het wel ja :P
Googlen levert dit op (gare google translate):
Stellend dat de PCR-methode resultaten geeft in 60-75 minuten, maar er is een voorbereidingsfase genaamd extractie van 2-2,5 uur, zei Koca: "Het is niet mogelijk om een ​​test te voltooien vóór 3,5-4 uur. Een nieuwe kit is ontwikkeld in China zonder extractiefase. . deze kit hebben we naar Turkije gebracht.
bron: https://www.hurriyet.com.tr/

Ik ga is even verder zoeken naar die extractie en hoe ze dat dan hebben opgelost want dat vind ik wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 14:32
Schaamteloze reclame voor een sneltest in de VS :

YouTube: Paper Strip Tests for COVID-19: Should We Wait Until They Rival PCR ...

Maar toch ze me dat aan het denken. Zo het inderdaad werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
mesa57 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:01:
Schaamteloze reclame voor een sneltest in de VS :

YouTube: Paper Strip Tests for COVID-19: Should We Wait Until They Rival PCR ...

Maar toch ze me dat aan het denken. Zo het inderdaad werken ?
Hoe bedoel je zou het inderdaad werken?

Die test zal opzich wel werken, alleen is het niet de manier waarop de NL-overheid het virus wil aanpakken.

Het is gewoon een andere aanpak.

En ik persoonlijk denk dat je met dit soort slechtere testen mensen het idee gaat geven dat zij het niet hebben en dat er dan helemaal niets meer terecht komt van de maatregelen.

Met dit soort testen voorzie ik discotheken die dit soort testen 's middags uitgeven en je dan 's avonds toelaten want je bent toch "getest"... Alleen tja, dan hebben 30 of 40 mensen het verkeerd gedaan en dan heb je 30 of 40 hotspots opeens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Natuurlijk is het een heel andere aanpak. Maar wordt het niet tijd om wat flexibeler in de aanpak te worden ?
En dat laatste risico loop je altijd, met of zonder testen. Dat is een kwestie van verantwoordelijkheid nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Op zich kan een massaal beschikbare maar minder accurate test best zinnig zijn. Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat dit bij ons een no-go is, eerder dat om dat zin te laten hebben, de test wel degelijk enigszins deugdelijk moet zijn. Maw: de strekking van het verhaal klopt, of de test in kwestie dat waar maakt is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
sylvesterrr schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:22:
[...]

Je had ook het geld kunnen storten en niet de test doen want in 2 uur kun je geen isolatie + RT-PCR en qPCR met uitslag bepaling doen. Zelfs met alle wil van de wereld en als alles klaar staat duurt het een uur of 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Twijfel of het hier of in slowchat beter past.

Maar; een outdoor motor-evenement lijkt een forse bijdrage te leveren aan de verspreiding. Nu waren er ook wel achterlijk veel mensen (350k), maar mooi onderwerp voor verder onderzoek denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 08-09-2020 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:37:
[Embed]

Maar; een outdoor motor-evenement lijkt een forse bijdrage te leveren aan de verspreiding. Nu waren er ook wel achterlijk veel mensen (350k), maar mooi onderwerp voor verder onderzoek denk ik.
Het is een meerdaags event waar er ongetwijfeld ook het nodige in kroegen is gedronken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:40

On_E

Housemusic

[Embed]

Daar zag ik laatst een filmpje van :

YouTube: Sturgis Motorcycle Rally

:D

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hee de crazy frog is er ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ah het duurde toch nog twee minuten voordat iemand de democraten de schuld gaf _O-

I want my guns and my motorcycles. daar had ik hem eigenlijk al af moeten zetten :+

trump bla bla, second amendement. pfff.. allemaal erg stereotype.

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 08-09-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[Embed]

vergelijkbaar met het Cheltenham festival in het VK in Maart. De minster voor volksgezondheid (Matt Hancock) krijgt veel geld van die club, dus werd de lockdown uitgesteld tot dat festival was geweest. Veel Covid-19 transmissie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
In Spanje loopt het aantal besmettingen flink op, maar het dodental niet.
Raadselachtig ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3r4mA_XGE42HpAX8wJs4SrokpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bqhkpknnet8G2iVBkUWlHFeU.png?f=user_large

Bron : https://www.elconfidencial.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Is dat niet debet aan een werkende gezondheidszorg, snellere diagnoses / betere behandeling en vooral veel jongere patiënten? In NL lijkt hetzelfde aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:15
Wilf schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:40:
Is dat niet debet aan een werkende gezondheidszorg, snellere diagnoses / betere behandeling en vooral veel jongere patiënten? In NL lijkt hetzelfde aan de hand.
er zijn vele verklaringen voor. Inclusief dat de zwakkere mensen al overleden zijn.

De vraag is of er fatsoenlijk onderzoek is in werk percentage besmette mensen we in maart vonden vs nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
RodeStabilo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:06:
[...]
Ah het duurde toch nog twee minuten voordat iemand de democraten de schuld gaf _O-

I want my guns and my motorcycles. daar had ik hem eigenlijk al af moeten zetten :+

trump bla bla, second amendement. pfff.. allemaal erg stereotype.
Dit is toevallig gisteren opgedoken over de gevolgen van de Sturgis Rally naar aanleiding van een onderzoek wat er gedaan is .

https://eu.argusleader.co...sturgis-rally/5739139002/

Er wordt gesproken over 260.000 besmettingen naar aanleiding van deze rally maar de (Repubikeinse) Gov Kristi Noem van Zuid Dakota noemt het "fiction"

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

mesa57 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:33:
Raadselachtig ....

[Afbeelding]

Is dat niet hetzelfde als bij ons? Je test nu veel meer, dus vind je veel meer besmettingen. Maar het aantal besmettingen dat we nu vinden, is vermoedelijk veel lager dan het aantal besmettingen in maart/april. De curve aan het begin van de grafiek zou dan eigenlijk veel hoger moeten zijn.

Wat @Batavia zegt dus :+

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raadselachtig ....

[Afbeelding]

niks raadselachtig aan... Gewoon veel meer getest. Aan het begin lag de mortaliteit op +10%. Dan weet je dat je zeker dat het aantal werkelijke besmettingen een factor 10 hoger zijn. Daarnaast zullen de ouderen nu voorzichtiger zijn... en dus de jongeren relatief meer besmet zijn. Daar komt bij dat we nu beter kunnen behandelen, wat waarschijnlijk 20-30% minder doden oplevert. Neemt niet weg dat we nog lang niet op groepsimmuniteit zijn.... en als het gewoon losgelaten wordt de eerste berg ver overschreden wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Maar heb je dat gezien ? Het aantal besmette gevallen per dag ligt al hoge als in maart.
En toch nauwelijks toename in het aantal doden. Kunnen we dat op ons land extrapoleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
mesa57 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:58:
Maar heb je dat gezien ? Het aantal besmette gevallen per dag ligt al hoge als in maart.
En toch nauwelijks toename in het aantal doden. Kunnen we dat op ons land extrapoleren ?
Er is waarschijnlijk een héél groot verschil tussen het aantal besmette gevallen dat in maart is gemeten en wat het daadwerkelijk was. In deze periode worden veel met mensen getest en zijn de getallen dus betrouwbaarder. Het lijken nu dus meer besmettingen, maar dat is waarschijnlijk juist helemaal niet zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Jorizzz schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:45:
[...]

Er is waarschijnlijk een héél groot verschil tussen het aantal besmette gevallen dat in maart is gemeten en wat het daadwerkelijk was. In deze periode worden veel met mensen getest en zijn de getallen dus betrouwbaarder. Het lijken nu dus meer besmettingen, maar dat is waarschijnlijk juist helemaal niet zo!
In maart waren er inderdaad meer besmettingen maar het gaat met name om de stijging die we op dit moment zien. Die stijging is gewoon erg hoog op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 12-09 18:11
TrailBlazer schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:49:
[...]

In maart waren er inderdaad meer besmettingen maar het gaat met name om de stijging die we op dit moment zien. Die stijging is gewoon erg hoog op het moment.
Zeker! Voordeel is dat (ten minste een deel van) de maatregelen nog door een groot genoeg deel van de mensen gevolgd worden. Laat je dat los dan kan het vrij snel weer tot vervelende situates oplopen. De rem die we er nu op hebben werkt niet 100%, maar goed genoeg om niet snel voor verrassingen te komen staan. Als de ziekenhuis/ic cijfers weer hoog genoeg worden gaan mensen zich echt wel weer beter aan de regels houden of worden die weer wat strenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Raadselachtig ....

[Afbeelding]

Precies hetzelfde zie je in Frankrijk waar ze nu bijna aan 10k cases/dag zitten maar slechts 25 doden/dag t.o.v. 5000 cases/dag en 1000 doden/dag in de eerste golf. Moeten we dan die eerste golf kwa cases met een factor 100x doen of is gewoon de manier van doden meten aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:18

Rannasha

Does not compute.

StephaN900 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:38:
[...]

Precies hetzelfde zie je in Frankrijk waar ze nu bijna aan 10k cases/dag zitten maar slechts 25 doden/dag t.o.v. 5000 cases/dag en 1000 doden/dag in de eerste golf. Moeten we dan die eerste golf kwa cases met een factor 100x doen of is gewoon de manier van doden meten aangepast?
In de eerste golf waren er veel meer gevallen. Alleen zijn toen de meeste gevallen niet getest, omdat er door de lage testcapaciteit alleen mensen die erg ziek waren getest werden. Iedereen met milde klachten werd alleen verteld om thuis te blijven en asymptomatische gevallen werden uberhaubt niet in noemenswaardige aantallen gevonden. In Frankrijk zijn momenteel de helft van alle positief geteste mensen asymptomatisch (zij worden getest omdat ze via een contactonderzoek zijn gevonden).

De verhouding tussen aantal bevestigde gevallen, aantal ziekenhuisopnames en aantal sterfgevallen was dan ook heel anders tijdens de eerste golf.

In Nederland is de rioolwatermeting een goede maatstaaf die onafhankelijk is van het gevoerde testbeleid. Deze meting bepaalt simpelweg de concentratie van virusdeeltjes in het rioolwater op bepaalde plekken in het land. Hieruit is goed te zien dat, in ieder geval in Nederland, de huidige tweede golf nog altijd veel lager is dan de eerste.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:13
StephaN900 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:38:
[...]

Het heet casedemic. Is bijvoorbeeld ook met de Mexicaanse griep gebeurd in 2009.
YouTube: Viral Issue Crucial Update Sept 8th: the Science, Logic and Data Exp...
Hele video is trouwens interessant met veel verklaringen over de cijfers wereldwijd.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
jip_86 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:33:
[...]

Het heet casedemic. Is bijvoorbeeld ook met de Mexicaanse griep gebeurd in 2009.
YouTube: Viral Issue Crucial Update Sept 8th: the Science, Logic and Data Exp...
Hele video is trouwens interessant met veel verklaringen over de cijfers wereldwijd.
Ik zie ook dat gebruik van (verkeerde) cijfers het beeld op de ziekte soms verstoord. Helaas is casedemic dan weer een theorie waar ook veel complot aanhangers gebruik van maken. Die maken er soms uit op dat het door WHO en medicijn fabrikanten zo georkestreerd is. Dat geloof ik niet. Ik geloof ook niet dat we al door de zure appel heen zijn.
De situatie “veel besmettingen, weinig doden” is ook duidelijk niet overal van toepassing. In Amerika bijvoorbeeld vallen nog steeds heel veel slachtoffers. Weliswaar gehalveerd ten opzichte van april, maar continue hoog.
Ik zie geen reden waarom we, bij volledig loslaten van alle regels, niet dezelfde weg als Amerika zouden volgen. Ik zie in de Nederlandse situatie als een behoedzaam evenwicht waarin het nu inderdaad best goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
blissard schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:52:
[...]

Ik zie ook dat gebruik van (verkeerde) cijfers het beeld op de ziekte soms verstoord. Helaas is casedemic dan weer een theorie waar ook veel complot aanhangers gebruik van maken. Die maken er soms uit op dat het door WHO en medicijn fabrikanten zo georkestreerd is. Dat geloof ik niet. Ik geloof ook niet dat we al door de zure appel heen zijn.
De situatie “veel besmettingen, weinig doden” is ook duidelijk niet overal van toepassing. In Amerika bijvoorbeeld vallen nog steeds heel veel slachtoffers. Weliswaar gehalveerd ten opzichte van april, maar continue hoog.
Ik zie geen reden waarom we, bij volledig loslaten van alle regels, niet dezelfde weg als Amerika zouden volgen. Ik zie in de Nederlandse situatie als een behoedzaam evenwicht waarin het nu inderdaad best goed gaat.
Het patroon wat Amerika aan het volgen is is volgens mij prima uitgelegd. Dat het geen casedemic kan zijn omdat wappies denken dat het zo georkestreerd is vind ik dan wel een bijzonder argument. Graag hoor ik welke cijfers verkeerd zijn want ik vind mezelf nu niet echt een complotdenker.

• blissard
  • Nu online
jip_86 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:43:
[...]

Het patroon wat Amerika aan het volgen is is volgens mij prima uitgelegd. Dat het geen casedemic kan zijn omdat wappies denken dat het zo georkestreerd is vind ik dan wel een bijzonder argument. Graag hoor ik welke cijfers verkeerd zijn want ik vind mezelf nu niet echt een complotdenker.
Ik heb mijn best gedaan het zo te formuleren, dat je dat ook helemaal niet hoeft te vinden. Dat de term heel veel gebruikt wordt door wappies, betekent immers niet dat iedereen die de term gebruikt ook wappie is.
Daarnaast zeg ik ook niet dat het geen casedemic kan zijn, maar dat hiermee ook niet aangetoond is dat het het wel is.
En als laatste denk ik dat het vooral het publiek is dat, via veel media, de politiek soms dwingt tot maatregelen. Het is imho zo, dat “stomme” keuzes vaak voortkomen uit de dynamiek die in het spel tussen die drie partijen speelt. Sluiting van de basisscholen was daar een mooi (slecht) voorbeeld van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:17
jip_86 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:33:
[...]

Ik heb de eerste tien minuten bekeken maar daarin wordt corona simpelweg weggezet als een ziekte niet erger dan de griep van 2018. De verklaring voor het aantal doden wordt gegeven in het 'dorre hout' dat over is gebleven na milde griepseizoenen.
Een verleidelijke theorie (want daarmee is corona veel minder erg), maar er wordt volledig voorbij gegaan aan de snelheid van de verspreiding (en doden) aan corona en de impact van corona op ziekenhuizen/ICs.
Wat betreft het dorre hout en het verband tussen oversterfte heb ik eerder deze post geplaatst met wat grafiekjes die ik zelf heb opgezocht.
Een ander dingetje wat tegen de 'dor hout'-theorie pleit is dat als corona inderdaad in één klap al het 'dorre hout' heeft opgemaakt, dan verwacht je (zoals in 2018 na het flinke griepseizoen) nauwelijks oversterfte met een hittegolf. Maar na afgelopen hittegolf in augustus zagen we toch een flinke oversterfte, vergelijkbaar met die in 2019, na afloop van een mild griepseizoen.

Ik heb de video niet gevolgd tot het punt dat de casedemic ter sprake kwam, maar wilde in elk geval wel nog deze aantekeningen maken bij de bron :+

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
offtopic:
Lol, de link was specifiek. Dat is een beetje als een krantenartikel afschrijven zonder het te lezen door juist de andere artikelen te bekijken in dezelfde krant

Een mooi voorbeeld van een casedemic-situatie heeft in Spanje plaatsgevonden. De plaatselijke versie van Nieuwsuur belde een arts op in het ziekenhuis, maar de reacties waren niet zoals verwacht. Eigenlijk had de arts het totaal niet druk, waren er veel mensen op vakantie en was het onvergelijkbaar met eerder. De arts snapte zelfs niet waarom een vaccin nodig was. Als het waar zou zijn dat er zoveel mensen besmet zijn zonder dat er veel mensen in het ziekenhuis kwamen snapte de arts niet waarom een vaccin nodig zou zijn. Zie:
[YouTube: Beter krijg je het niet! Arts vernietigt Spaanse media over pandemie]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

WTF is ‘casedemic’ ?

Het wordt hier rondgestrooid alsof het een of andere standaard term is :?

Het is iig geen woord wat in een woordenboek terug te vinden is.

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 12-09-2020 13:50 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• jip_86
Het hele fenomeen waar je door heel veel testen meer en meer positieve testen vind maar wat niet meer gelijk op loopt met het aantal ziekenhuisopnames dat je zou verwachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
Casedemic lijkt de nieuwe aerosolen zijn voor de corona downplayers, dat is de enige context waar ik dat woord vind. Argument lijkt te zijn dat aantal positief getest nu niets zegt want meer getest dus logisch dat meer besmettingen worden gevonden, maar besmetting is niet hetzelfde als ziek (kunnen zelf false positives zijn, eventueel door nihilistische viral load) in elk geval is er niks aan de hand, ziekenhuizen liggen immers nog niet vol. Het is veel de wens is de vader van de gedachte.

Nou ja, op zich logisch, en weer erg narrow minded, kijk liever naar trends zou ik zeggen, ook zou het mooi zijn als erkend zou worden dat door de maatregelen de situatie nu enigzinds onder controle is, ipv op basis van "casedemic" aan te nemen dat weinigen meer ziek kunnen worden.

Ben ik de enige die inmiddels murw geslagen is door al deze bullshit, dit geneuzel in de marge waardoor grote lijnen (corona is en blijft nog wel even, houdt afstand, wees voorzichtig) zorgvuldig buiten beeld blijven. Inmiddels geloof ik het wel en hoop ik niet per ongeluk teveel van deze mensen tegen te komen. Ik wil ook graag dat corona nauwelijks een probleem is, dat het niet gevaarlijker meer is dan een griepje, maar kom dan met een onderbouwt verhaal, mutatie van virus, veel mensen al besmet want veel antistoffen gevonden, corona target alleen mensen in situatie x+y+z, deze combi heeft alleen 10% van de populatie, iets anders wat onderbouwt kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
pedorus schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:15:
offtopic:
Lol, de link was specifiek. Dat is een beetje als een krantenartikel afschrijven zonder het te lezen door juist de andere artikelen te bekijken in dezelfde krant

Een mooi voorbeeld van een casedemic-situatie heeft in Spanje plaatsgevonden. De plaatselijke versie van Nieuwsuur belde een arts op in het ziekenhuis, maar de reacties waren niet zoals verwacht. Eigenlijk had de arts het totaal niet druk, waren er veel mensen op vakantie en was het onvergelijkbaar met eerder. De arts snapte zelfs niet waarom een vaccin nodig was. Als het waar zou zijn dat er zoveel mensen besmet zijn zonder dat er veel mensen in het ziekenhuis kwamen snapte de arts niet waarom een vaccin nodig zou zijn. Zie:
[YouTube: Beter krijg je het niet! Arts vernietigt Spaanse media over pandemie]
De context van een filmpje (zeker als deze in het geheel interessant zou zijn en verklaringen bevat) lijkt mij wel relevant om de waarde te toetsen van dat filmpje.

Wat betreft dit filmpje van deze arts lijkt me er flink sprake van miscommunicatie bv of er nu wel/niet sprake is van een pandemie.
Volgens mij kunnen we redelijkerwijs stellen dat op dit moment er geen sprake is van een zorgelijke situatie en de ziekenhuizen leeg zijn. Voor de situatie nu is er dus geen vaccin nodig inderdaad, de situatie nu is ook logischerwijs onvergelijkbaar met eerder. Als de media heisa maakt vanwege hoge ziekenhuisopnames dan is dat onterecht. En ik snap dat de arts op die heisa kan reageren.
Maar dat is wat anders dan een wereldwijde pandemie ontkennen, zoals dit fragment geframed lijkt te worden.

Een casedemic is, als ik het goed begrijp, als er sprake is van een stijging van gevonden besmettingen die volledig toe te rekenen valt aan het vele testen, omdat de gevolgen in ziekenhuizen en overlijdens er niet zien. De vraag is dan of daar nu sprake van is. Is de huidige stijging in besmettingen alleen te duiden naar een groter percentage gevonden besmettingen, terwijl het algehele percentage zieken van de hele bevolking daalt? Anders gezegd: Vinden we meer besmettingen alleen omdat we meer testen, of omdat er ook meer zieken zijn?

In elk geval niet in Nederland waar naast het aantal gevonden besmettingen ook andere cijfers stijgen, zoals de positiviteitsratio, een stijging in het aantal ziekenhuisopnames (met name in regio's waar meer besmettingen worden gevonden) en een stijging in het rioolwateronderzoek.
In Spanje is in augustus ook het dodental weer opgelopen, met het oplopend aantal besmettingen mee.
Het oplopend aantal besmettingen is dus niet tegen het meer testen weg te cijferen.
En als dat zo is dan zal er ook een aantal besmettingen zijn waar de ziekenhuizen de toegenomen aantallen zieken geen plek meer kunnen bieden. Of het daar weer toe komt (kan komen) is de spannende vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Norjee schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:44:
Nou ja, op zich logisch, en weer erg narrow minded, kijk liever naar trends zou ik zeggen
Welke trends naast cases heb je het over? In welk(e) land(en) wereldwijd gezien op het noordelijk halfrond zie je op dit moment echt een duidelijke forse stijging in ziekenhuisopnames of doden? Of mis ik een andere trend? Waarom praten we niet meer over ziekenhuisopnames of doden, zoals eerst normaal was? 6 juli nog hadden we het over honderdduizenden doden die met zekerheid in de VS zouden vallen binnen 8 weken, maar zelfs nu nog ligt het officiële dodental daar onder de 200K.

De trend die ik in heel veel landen op het noordelijk halfrond lijk te zien is die van duidelijk over hun piek heen zijn van ziekenhuisopnames en doden. Van de continenten vallen de meeste doden nu in Zuid-Amerika, dat is vast geen toeval want die zitten aan het einde van de winter, laag aan vitamine D en/of andere zaken die goed zijn voor het immuunsysteem.

Cases zijn leuk, maar als een case zich voordoet als een normale verkoudheid.. Tsja, dan zullen de meeste mensen zeggen maak mij maar zo'n case dan heb ik het maar gehad. Er zullen zelfs mensen zijn die liever niet weer tot maart willen wachten om het te krijgen en een vaccin wordt pas volgende zomer of later verwacht.
Jovatov schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:02:
In Spanje is in augustus ook het dodental weer opgelopen, met het oplopend aantal besmettingen mee.
Wel wat opgelopen, maar niet mee opgelopen. Het is minder dan 10% van het dagelijks aantal natuurlijke doden daar en onvergelijkbaar met periode 1. Zie https://ourworldindata.or...c=location&pickerSort=asc En Spanje is al een tijd knalrood op de ecdc kaart, het meeste van alle Europese landen (en dat ondanks de mondkapjes). Inmiddels zijn de cases al weer aan het dalen daar.

Als er erg veel cases zijn zul je natuurlijk ook automatisch veel doden krijgen die ook een case zijn. In Zweden heeft iemand een grafiek gemaakt met het verschil tussen primaire doodsoorzaak en gestorven met:
https://twitter.com/jhnhe...01073768748593153/photo/1
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eg5XifvWoAAmIFV?format=jpg&name=medium
Je ziet zowel dat er kudde-immuniteit lijkt te zijn opgetreden als dat er veel mensen een andere primaire doodsoorzaak hadden. De meeste van deze doden zijn dan ook 80+ jaar oud geworden.
Jovatov schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:02:
en een stijging in het rioolwateronderzoek.
Die stijging lijkt voorbij, data na 31 augustus is er echter niet, geen idee wat er aan de hand is.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:15
Ik vind de uitleg /statistieken van tenminste 1 onderliggende conditie wel erg makkelijk als je daar suikerziekte in mee neemt. De uitleg van de bronnen die @pedorus aanhaalt zou je namelijk ook kunnen lezen dat als de levensverwachting van iemand nog "slechts" 10 jaar is en corona krijgt het dan te verwachten is dat ze op de IC komen en sterven. We gaan dan voor bij aan het feit dat de levensverwachting toch 10 jaar minder is.

Natuurlijk zijn er mensen die al op borrowed time leven en dan kan je het argument misschien maken. Maar heb het gevoel dat de statistieken nu te makkelijk gemaakt worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Batavia op 12-09-2020 16:27 ]

• blissard
  • Nu online
pedorus schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:57:
[...]

Welke trends naast cases heb je het over? In welk(e) land(en) wereldwijd gezien op het noordelijk halfrond zie je op dit moment echt een duidelijke forse stijging in ziekenhuisopnames of doden? Of mis ik een andere trend? Waarom praten we niet meer over ziekenhuisopnames of doden, zoals eerst normaal was? 6 juli nog hadden we het over honderdduizenden doden die met zekerheid in de VS zouden vallen binnen 8 weken, maar zelfs nu nog ligt het officiële dodental daar onder de 200K.

De trend die ik in heel veel landen op het noordelijk halfrond lijk te zien is die van duidelijk over hun piek heen zijn van ziekenhuisopnames en doden. Van de continenten vallen de meeste doden nu in Zuid-Amerika, dat is vast geen toeval want die zitten aan het einde van de winter, laag aan vitamine D en/of andere zaken die goed zijn voor het immuunsysteem.
In Amerika stijgen de aantallen gewoon door hoor. Nu al 193000. Maar als je dat niet genoeg vind, dan hoef je alleen even te wachten. Er vallen daar al maanden ongeveer 1000 slachtoffers per dag.

https://allecijfers.nl/ni...orona_dashboard_overleden

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 12-09-2020 18:46 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jip_86 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:02:
[...]

Het hele fenomeen waar je door heel veel testen meer en meer positieve testen vind maar wat niet meer gelijk op loopt met het aantal ziekenhuisopnames dat je zou verwachten.
Duitsland heeft dus al vanaf February ‘casedemic’.
Beetje rare definitie iig.

PSN

• jip_86
YakuzA schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:23:
[...]

Duitsland heeft dus al vanaf February ‘casedemic’.
Beetje rare definitie iig.
Ik heb geen ziekenhuisdata bij de hand van Duitsland dus daar kan ik weinig van zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Maar als de ziekenhuis data is van een periode waarvan je eigenlijk geen idee hebt hoeveel mensen daadwerkelijk besmet waren (doordat er nauwelijks werd getest), dan kun je toch nooit een zinnige vergelijking maken met het moment dat je wel veel test en relatief weinig ziekenhuisopnames hebt? Hoezo dan ‘casedemic’? Het klinkt meer als een doelredenering.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Als je begint met ziekenhuisopnames en IC-opnames als beste bron van data, dan is het logisch om daar ook mee door te gaan als beste bron van data. Die lopen gewoon niet zo erg op. Als je het dan over cases gaat hebben die zeer ernstig zouden oplopen, dan noemen sommigen dat een "casedemic".
blissard schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:38:
[...]

In Amerika stijgen de aantallen gewoon door hoor. Nu al 193000. Maar als je dat niet genoeg vind, dan hoef je alleen even te wachten. Er vallen daar al maanden ongeveer 1000 slachtoffers per dag.

https://allecijfers.nl/ni...orona_dashboard_overleden
Er vallen daar ongeveer 760 doden per dag ja, maar dat is minder dan 10% van het normaal aantal doden dat daar valt op een normale dag. Daarnaast zijn de meesten van die doden ouder dan de gemiddelde levensverwachting. Veel Amerikanen zullen je zeggen dat dat een kleine prijs is om te betalen voor vrijheid en dat corona een hoax is, dat leeft daar wijdverbreid..
Batavia schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:27:
Ik vind de uitleg /statistieken van tenminste 1 onderliggende conditie wel erg makkelijk als je daar suikerziekte in mee neemt.
Het gaat om primaire doodsoorzaak zoals opgegeven in het register, ik weet niet welke criteria ze daar in Zweden voor hanteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
pedorus schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:29:

Er vallen daar ongeveer 760 doden per dag ja, maar dat is minder dan 10% van het normaal aantal doden dat daar valt op een normale dag. Daarnaast zijn de meesten van die doden ouder dan de gemiddelde levensverwachting. Veel Amerikanen zullen je zeggen dat dat een kleine prijs is om te betalen voor vrijheid en dat corona een hoax is, dat leeft daar wijdverbreid..
Het is maar net in welk perspectief je het plaatst. Het aantal doden in Amerika is sinds de start van de epidemie per week gezien nog niet onder het normaal verwachte aantal doden gekomen (zie cijfers CDC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Maar dat is dus gewoon nog een stijgende lijn. Dat was volgens mij de stelling waar ik op reageerde. Niet of 750 veel is, of dat het erg is dat er mensen dood gaan.
Je vroeg in welk land op het noordelijk halfrond de aantallen doden nog stegen. Dat is dus in Amerika.
pedorus schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:57:
[...]

Welke trends naast cases heb je het over? In welk(e) land(en) wereldwijd gezien op het noordelijk halfrond zie je op dit moment echt een duidelijke forse stijging in ziekenhuisopnames of doden?

[ Voor 36% gewijzigd door blissard op 13-09-2020 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Als jij graag een stijgende trend wil zien in de VS dan mag dat, maar ik zie het niet: Ik zie meer een soort kudde-immuniteit zoals in Zweden. Zie https://covidtracking.com/data/charts/us-all-key-metrics :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ncf_68kazMrdO71B8rHCPxUztXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u9AR2E433xcdOuUpTaVQVanF.png?f=fotoalbum_large

India is wel een correct voorbeeld, maar dat is een land met een ander griepseizoen en een land waar veel mensen normaal letterlijk sterven aan ondervoeding. Per dag meer dan dat er nu aan corona sterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
@pedorus Ik denk dat we het over verschillende soorten stijgende lijnen hebben. Ik vind de lijn van het aantal doden stijgend omdat er nog steeds 750 doden per dag vallen. Jij vind de lijn (blijkbaar) dalende omdat dat minder is dan een maand geleden.
Dus als jij zegt: een stijging in het aantal doden, bedoel je dan: een stijgende lijn in het aantal dagelijkse doden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zelfs als er nog maar 1 Amerikaan per jaar overlijdt aan corona is dat nog steeds stijgende lijn in het aantal slachtoffers. De ziekte volledig uitroeien zoals de pokken is voorlopig nog niet aan de orde.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Die komt ook uit het niets.
Waarom komt nu ineens weer de herd immunity om de hoek kijken, zonder dat iemand uberhaupt het totale plaatje qua besmettingen kan overzien?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De theorie is dat ieder land een bepaald aantal besmettingen en dus doden moet doorgaan tot er of een vaccin is of genoeg mensen immuun zijn doordat ze het gehad hebben. Lockdowns stellen de groei uit en zodra de kosten van de lockdown te hoog worden zal je alsnog die besmettingen en doden krijgen. Voor een aantal (ei-)landen is het een optie om zich van de rest van de wereld te isoleren maar voor de meeste kan dit niet.

Zweden wordt aangehaald als het land dat zo min mogelijk een lockdown heeft gedaan en daardoor het verst is in het bereiken van herd immunity. En de cijfers lijken dat te bevestigen op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VLpLLm3.jpg

Wat niet wegneemt dat Zweden door hun grote piek vroeg te nemen ze ook heel veel doden hebben gehad die nu, met meer kennis over effectieve behandelingen, misschien zouden hebben overleefd. Qua slachtoffers per miljoen zit Zweden ook nog steeds boven de directe buren en Nederland.

De tijd zal het leren. Als blijkt dat we de herfst en winter kunnen doorkomen met wat we nu zien, veel besmettingen maar nauwelijks slachtoffers en geen overbelasting van de zorg is dat een bewijs dat de Zweedse aanpak niet de beste was. Maar het kan ook dat de seizoensinvloed groot is en dat we Zweden qua slachtoffers inhalen.

Overigens zijn er ook wat nieuwe inzichten in de herd immunity, dat het model met 17 miljoen generieke poppetjes die elk 1.94 contacten per dag hebben niet goed de situatie weergeeft en dat je zg. vector immunity kan krijgen waarin een kleine groep met heel veel contacten al buiten proportioneel veel besmettingen heeft gehad (want ze hebben veel kansen op besmetting) en als die niet meer ziek worden er veel meer immuniteit is voor de samenleving als geheel.

https://science.sciencemag.org/content/369/6505/846.full

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Israël is in dat kader ook een interessante.

Deze hebben in het voorjaar een flinke lockdown gehad met flinke economische gevolgen, maar ook een vrij klein aantal doden.
Inmiddels is er een tweede golf gaande die flink erger is dan de eerste en derhalve heeft Israël inmiddels als eerste land een tweede nationale lockdown afgeroepen.

Te vroeg de lockdown ingesteld waardoor er nog geen enkele immuniteit is en er nu een tweede golf is die erger is dan bv de Nederlandse?
Of kunnen we in Nederland net zo'n sterke tweede golf verwachten de komende tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:39

codex

Geen OpenAI agent :)

Die 0,47 CFR lijkt toch wel de graadmeter te zijn. IJsland, zo'n beetje het beste testbeleid bij de eerste uitbraak, had exact dit cijfer bij de eerste uitbraak. In Nederland gaat dit ook bovendrijven als je over de periode eind juli tot heden kijkt, vanmorgen besloot ik de west Europese landen te bekijken, weer exact die 0,47

Nu is dat wel over symptomische besmettingen en zal er nog een deel black box zijn met asymptomische besmettingen, maar het staat in schril contrast wat het WHO in het begin als CFR melde, die 3,4 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

reemprive schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:54:
Die 0,47 CFR lijkt toch wel de graadmeter te zijn. IJsland, zo'n beetje het beste testbeleid bij de eerste uitbraak, had exact dit cijfer bij de eerste uitbraak. In Nederland gaat dit ook bovendrijven als je over de periode eind juli tot heden kijkt, vanmorgen besloot ik de west Europese landen te bekijken, weer exact die 0,47

Nu is dat wel over symptomische besmettingen en zal er nog een deel black box zijn met asymptomische besmettingen, maar het staat in schril contrast wat het WHO in het begin als CFR melde, die 3,4 procent.
In het begin wisten ze uiteraad niet goed hoe ze patienten moesten diagnosticeren of behandelen.
Dat zal ongetwijfeld tot een veel hogere CFR hebben geleid in de eerste maanden.
(inclusief een overload van het ziekenhuis systeem door de grote piek in patienten)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 14-09-2020 11:23 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:28
Gezien het feit dat immuniteit een uitdaging lijkt te worden, zie o.a. https://www.volkskrant.nl...tingen-mogelijk~b770b2b7/ lijkt dat me in ieder geval geen heilzame route.

De grote vragen wat mij betreft zijn vooral:
- Hoe ernstig is de ziekte bij een herbesmetting?
- Wat is de CFR per leeftijdsgroep?
- Werkt inenten voor de risicogroepen?
- Kan de zorg het aan in combinatie met inenten van risicogroepen als we een jaarlijkse covid-piek krijgen zoals bij de griep?

Ik heb steeds meer het vermoeden dat het qua gevaar voor de volksgezondheid een heftige griepvariant lijkt die we jaarlijks terug gaan zien komen.

Focus zou mijns inziens moeten liggen op 't in kunnen enten van risicogroepen, goede behandelingen vinden en zorgen dat de zorg een extra seizoensziektepiek aankan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
rik86 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:36:

Ik heb steeds meer het vermoeden dat het qua gevaar voor de volksgezondheid een heftige griepvariant lijkt die we jaarlijks terug gaan zien komen.

Focus zou mijns inziens moeten liggen op 't in kunnen enten van risicogroepen, goede behandelingen vinden en zorgen dat de zorg een extra seizoensziektepiek aankan
Lijken me allemaal zinvolle maatregelen. Volgens mij wordt aan 2 van de 3 ook hard gewerkt.
De hoop is nog wel (zie ook het artikel waar je naar verwijst) dat een vaccin beter en langduriger zal werken dan een werkelijke besmetting. Geen idee hoe dat werkt, maar blijkbaar is dat een reële mogelijkheid. En natuurlijk de verwachting dat je wel meerdere malen besmet kunt raken, maar dat je minder ziek zult worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@rik86 dat artikel staat lijnrecht tegenover een artikel wat de volkskrant vorige week zaterdag plaatste.

https://www.volkskrant.nl...ijks-vat-krijgt~b29222e7/

Nota bene beiden van Maarten Keulemans. Volgens mij is hij nogal vrij in zijn interpretaties.

Er lijkt bovendien alleen gekeken te worden naar antistoffen. Hoewel ook daar onduidelijkheid over is; lijkt de 'immuniteit' niet alleen uit die antistoffen te hoeven komen. Ik zet het tussen aanhalingstekens, omdat een keer snotteren natuurlijk niet heel dramatisch is. Als de effecten beperkt worden spreek je misschien niet van immuniteit, maar wel over een nuttige immuunrespons.

Verder eens met je hoor ;)

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:42
Even een leuk N=1 verhaaltje, hoewel wel een interessante: afgelopen week was ik in Venetië voor het bekende filmfestival (dat is voor mij gewoon geld, vandaar). Italië is een land waar je eigenlijk overal binnen een masker op moet, en men houdt zich daar ook redelijk aan. Maar als je ziet hoe men er verder mee omgaat als men weer naar buiten gaat, dan heeft het weinig nut: onder de kin, om de pols, om de elleboog, in de zak gepropt etc. Mensen die hem buiten ook ophouden, bijvoorbeeld als ze een gesprek aanknopen met iemand anders, laten dan meestal de neus vrij. Op terrassen ook geen mondkapjes (logisch), maar ook geen regels v.w.b. hetzelfde huishouden o.i.d., dus alles en iedereen zit door elkaar heen en doet maar wat.

Op het festival zelf wel zeer streng toezicht op het gebruik van mondkapjes, ik kan het 'mascherina!' inmiddels niet meer horen. Ook tijdens voorstellingen, in de persruimte, of elders. Op het buitendeel van het festivalterrein iets minder streng, maar wel weer temperatuurchecks (met infrarood camera of met zo'n 'pistool') als je het terrein op wilde. Of dat bij 30+ graden zin heeft moet je je afvragen natuurlijk. Plaatsen in de zaal alleen op reservering op naam (ideaal systeem, eerlijk gezegd; dat mogen festivals w.m.b. standaard invoeren...), en vergeet maar dat je ergens anders kon gaan zitten.

Tijdens het festival (2 t/m 12 september) geen gevallen bekend geworden. Na het festival zal het lastig te herleiden worden. Een groot deel van wat er rondloopt is Italiaans, dus misschien dat we daar nog een stijging gaan zien.

In ieder geval weet ik weer dat mondkapjes in theorie leuk zijn, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik deel je mening @autje , maar dan op basis van mijn bezoek aan Oostenrijk. Toen ik daar was hoefde het alleen nog in de supermarkt en liften, maar als je zag hoe ze gedragen werden en hoe er totaal geen afstand gehouden werd...daarbij werd er door veel Oostenrijkers in restaurants ook gewoon geknuffeld, gezoend en die meter afstand was alleen tussen tafeltjes, en zelfs dat niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Herken het helemaal van mijn vakantie in Sardinië. Binnen moet hij op, maar je moet dat ding in de tussentijd toch ergens laten dus aan je arm kom je dan vrij snel op uit. Verder is het grotendeels de boel voor de gek houden. Bijvoorbeeld bij een bootexcursie in de haven moet iedereen masker op, maar uit de haven zijn ze allemaal verdwenen.
Los van die maskers hebben we daar met onze groep bijna geleefd alsof er niets aan de hand was zo weinig merk je er van. Maar daar viel me vooral ook op hoe panisch alles in Nederland geregeld is. Elke stap is werkelijk geregisseerd met pijlen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Na het goed buiten weten te houden van de 1e corona golf in Tsjechie door de grenzen vroeg dicht te doen lijkt nu toch een oplopend aantal mensen daar ziek te worden:
De Tsjechische minister van Volksgezondheid is opgestapt. De oppositie had erop aangedrongen, omdat het aantal besmettingen in Tsjechië de laatste tijd flink is opgelopen.

Afgelopen donderdag werden 3000 nieuwe besmettingen gemeld, een record.
https://nos.nl/liveblog/2...-voorrang-bij-testen.html
https://www.worldometers....s/country/czech-republic/

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
In de UK is inmiddels een groep epidemiologen en andere hoogleraren opgestaan die kritiek hebben op het gevolgde beleid.
In een open brief aan de Britse regering hebben tientallen medici en andere geleerden tegen een nieuwe lockdown gewaarschuwd. Volgens de epidemioloog Mark Woolhouse is het tijd om te voorbeeld van Zweden te volgen en te leren leven het de aanwezigheid van het virus.
De brief is onder andere opgesteld door Sunetra Gupta, een van de meest prominente epidemiologen ter wereld. Het opiniestuk is van Mark Woolhouse, ook een prominente epidemioloog. Het lijkt er daarmee op dat de meest prominente epidemiologen die de UK kent zich tegen het huidige beleid keren. De belangrijkste oppositie tegen de brief overtuigd nog niet, daar deze bestaat uit onbekendere mensen waar niet eens een Wikipedia-pagina voor is.

Het belangrijkste idee is dat een strategie waarbij maatregelen die geen verschil maken tussen leeftijdsgroepen meer schade doen dan dat ze aan nut opleveren. In Nederland en België worden dergelijke maatregelen ook genomen. Het probleem met maatregelen die geen rekening houden met risico/leeftijd is dat groepsimmuniteit wordt opgebouwd onder groepen die op de IC kunnen belanden in plaats van onder groepen waarbij de kans erg laag is dat dit gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pedorus schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:12:
In de UK is inmiddels een groep epidemiologen en andere hoogleraren opgestaan die kritiek hebben op het gevolgde beleid.
Nee. Mensen met twijfelachtige links met bepaalde geldschieters, zoals Karol Sikora, een zeer triest figuur die je als signaal voor de foute club kunt gebruiken. Zit hij erbij, dan is het fout. Een mooi overzicht over dat clubje (inclusief Heneghan van het CEBM die alleen maar zijn spul op zijn eigen website zet): SCAMADEMICS? Right-Wing Lobbying Groups Reviving ‘Herd Immunity’ in the UK.

Het zijn dan ook vooral mensen die geen verstand van zaken hebben aangaande epidemiologie/virologie etc.
Het lijkt er daarmee op dat de meest prominente epidemiologen die de UK kent zich tegen het huidige beleid keren.
Nope. Ze "prominent" noemen maakt ze dat niet.
De belangrijkste oppositie tegen de brief overtuigd nog niet, daar deze bestaat uit onbekendere mensen waar niet eens een Wikipedia-pagina voor is.
Ah, dat is hoe ik bekend en "prominent" kan worden, mijn eigen wiki pagina maken. Ik heb al zat spam emails gehad met aanbiedingen om er eentje te maken. Dit is echt de domste BS om dat als maatstaf te nemen.

Uberhaupt, dat je niet linkt naar de andere brief maar naar een aluhoedje die de tegenaanval zoekt is veelzeggend voor de manier waarop je hier post. Wees nou eens eerlijk. De andere brief is geschreven door Trisha Greenhalgh, iemand die al veel heeft bijgedragen aan de Covid-19 discussie vanuit Public Health, en Devi Shrindar, de wetenschappelijk adviseur van de Schote regering.

Je blijft gewoon op de verkeerde paarden wedden. Ik zou bijna gaan denken dat je het expres doet.

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 23-09-2020 23:15 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• pedorus
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:02:
Het zijn dan ook vooral mensen die geen verstand van zaken hebben aangaande epidemiologie/virologie etc.
Als Sunetra Gupta geen epidemioloog is, dan weet ik het ook niet meer. Als ze daadwerkelijk een behoorlijk minderheidsstandpunt zou hebben onder epidemiologen, dan zou het eenvoudig moeten zijn om een andere prominente niet-witte vrouwelijke epidemioloog te vinden met het andere standpunt en een hogere of soortgelijke h-index. Die ken ik niet.

Met Zweden is er daadwerkelijk een goede praktijkcase:
‘Pandemie in Zweden voorbij dankzij bereiken groepsimmuniteit’
Voor lockdown bestaat een dergelijke praktische case nog niet, bij mijn weten stelt een lockdown vooral de boel uit.

In principe worden juist de zwakkeren getroffen door lockdown-achtige maatregelen, wat anti-lockdown zeker niet rechts maakt. Dat doet al denken dat er iets mis is met de titel. In een groepsdenkproces is het opvallend dat er naar de poppetjes gekeken wordt in plaats van dat er op de inhoud wordt ingegaan, en de focus lijkt me weer duidelijk.
Uberhaupt, dat je niet linkt naar de andere brief maar naar een aluhoedje die de tegenaanval zoekt is veelzeggend voor de manier waarop je hier post. Wees nou eens eerlijk. De andere brief is geschreven door Trisha Greenhalgh, iemand die al veel heeft bijgedragen aan de Covid-19 discussie vanuit Public Health, en Devi Shrindar, de wetenschappelijk adviseur van de Schote regering.
Je linkt de brief niet en die is simpelweg niet aangehaald door de volkskrant. Je bedoelt denk ik https://blogs.bmj.com/bmj...icers/#comment-5080399947
De beste comment lijkt me duidelijk: er zit nauwelijks wetenschap in de brief die al dan niet waar kan zijn, ik zie ook geen getallen ter onderbouwing. Trisha Greenhalgh is politiek activist voor BLM volgens haar Twitter. Ze zal het beste met de mensheid voor hebben, maar ze is geen epidemioloog. Een arts wil elke patient redden, maar in deze coronacrisis zal toch echt een belangenafweging moeten plaatsvinden qua lasten voor de jeugd en de zwakkeren. Focus je alleen op corona dan heeft ze gelijk, maar de definitie van gezondheid lijkt me vrij duidelijk daarover. En als er toch besmettingen gaan plaatsvinden, dan hoop ik dat we het er over eens kunnen zijn dat die het beste bij de jonge groepen met weinig risico kunnen vallen.
Ah, dat is hoe ik bekend en "prominent" kan worden, mijn eigen wiki pagina maken.
Dat is onzin, maar een echt prominente wetenschapper zonder wiki-pagina is wel verdacht. En als het dan op reputatie gespeeld wordt, tsja, dan is het gek dat de ene club allen een pagina hebben en de andere aangehaalde wetenschappers niet.
Je blijft gewoon op de verkeerde paarden wedden. Ik zou bijna gaan denken dat je het expres doet.
Pandemieën zijn onvoorspelbaar en het is te vroeg om dit te zeggen
Ik zou zelf denken dat Zweden het goed heeft gedaan, in ieder geval al kijk je naar het bijeenhouden van de bevolking. Hooguit een handjevol demonstranten daar, terwijl ze het wel kunnen.
En je kan veel over Zweden zeggen, maar toch niet dat het een rechts land is. Dat maakt de hele links-rechts discussie een erg vreemde ingang.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pedorus schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:14:
Als Sunetra Gupta geen epidemioloog is, dan weet ik het ook niet meer. Als ze daadwerkelijk een behoorlijk minderheidsstandpunt zou hebben onder epidemiologen, dan zou het eenvoudig moeten zijn om een andere prominente niet-witte vrouwelijke epidemioloog te vinden met het andere standpunt en een hogere of soortgelijke h-index. Die ken ik niet.
Theoretisch epidemioloog. En je opmerking over de h-index is zo lachwekkend. Ik had ooit een analist met een hogere h-index dan de meeste stafleden. Het is op geen enkele manier een waardeoordeel over de kwaliteit van een onderzoeker, hooguit eentje over productiviteit (je h-index kan niet hoger zijn dan het aantal artikelen dat je publiceert).

Je hebt hier echt de ballen verstand van. Misschien moet je de Kardashian Index ook even meten.
Trisha Greenhalgh is politiek activist voor BLM volgens haar Twitter.
_o- . Iemand die BLM als tag gebruikt is nu al een politiek activist en niet meer een Professor of Primary Care in Oxford? Ik moet echt eens een goed schamper lachen emoticon vinden, specifiek voor dit soort gevallen. Het paste al bij de wiki opmerking.

Probeer eens beter te doen dan Viruswaanzin?

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 24-09-2020 00:35 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ook theoretisch is groepsimmuniteit toch moeilijk te bereiken? Zelfs al haal je de ouderen uit de vergelijking dan moet je alsnog heel veel mensen besmetten.

Rand Paul noemde het gisteren ook al, volgens hem deed New York het heel slecht met lockdowns en hebben ze nu groepsimmuniteit. Volgens Fauci zou er immuniteit zijn onder zo'n 22% van de bevolking (in NY) wat niet genoeg is voor groepsimmuniteit.

Dan noemt Paul nog iets over cross-reactivity. Ik weet niet waar dat precies op slaat, maar zijn argument was dat het dan wel goed zou zijn? Volgens Fauci klopte dat ook niet.

Hier het filmpje, best aardig om te kijken:

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:56:
Ook theoretisch is groepsimmuniteit toch moeilijk te bereiken? Zelfs al haal je de ouderen uit de vergelijking dan moet je alsnog heel veel mensen besmetten.
Je gaat het niet behalen met alleen natuurlijke infecties. Of je moet accepteren dat er heel veel doden gaan vallen, en er ook veel long-Covid gevallen gaan zijn. En je weet nog steeds niet zeker of er dan echt wel groepsimmuniteit is.

Maar groepsimmuniteit het is het enige wat men vanuit bepaalde richtingen (vaak met verdachte funding) blijft roepen. Rand Paul is daar een typisch voorbeeld van, Sikora ook. Zelfs al hebben ze geen kwade bedoelingen, dan zijn het delusies. Alleen maar omdat ze het graag willen, betekent niet dat ze het krijgen.
Verwijderd1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:56:
Hier het filmpje, best aardig om te kijken:
Fauci is erg goed. Rand Paul heeft waarschijnlijk niet eens door dat hij gefileerd wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 24-09-2020 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:03:
[...]

Je gaat het niet behalen met alleen natuurlijke infecties. Of je moet accepteren dat er heel veel doden gaan vallen, en er ook veel long-Covid gevallen gaan zijn. En je weet nog steeds niet zeker of er dan echt wel groepsimmuniteit is.

Maar groepsimmuniteit het is het enige wat men vanuit bepaalde richtingen (vaak met verdachte funding) blijft roepen. Rand Paul is daar een typisch voorbeeld van, Sikora ook. Zelfs al hebben ze geen kwade bedoelingen, dan zijn het delusies. Alleen maar omdat ze het graag willen, betekent niet dat ze het krijgen.
Ja, de term om op te zoeken is volgens mij 'serology' of 'IgG seroprevalence'. Ik kom dan bijvoorbeeld uit bij een studie in The Lancet die het in duidelijke taal zegt (gepubliceerd op 8 augustus):
Secondly, to state that 98–99% of people infected with COVID-19 are “unaware or uncertain of having had the infection” dangerously conflates asymptomatic cases with unconfirmed cases, and dismisses the lived experience of milder infections. Although a summary of 13 studies estimates that 56% of cases are asymptomatic at the point of testing, many go on to develop symptoms. For Giesecke to state that “COVID-19 is spreading like wildfire in all countries, but we do not see it” is contradictory.

Giesecke's further assertion that, as of April 29, 2020, 20–25% of the Stockholm region have been infected only serves to reinforce his opinion of unreported cases. But this assertion is based on a narrow view of available data at that time. Of the three preliminary and unpublished serology studies from Stockholm in April, 2020, only one study, testing 527 of 2000 health-care workers at a single hospital, is close to this estimate (20% seropositive). However, community estimates range from 7·5% to 10%, and suggest considerable clustering.
Indeed, serology data from other European settings in March and April, 2020, report low antibody prevalence, from less than 1·0% to 2·7% among tested blood donors; 5·5% from a random population sample in Geneva; and 11·2% from health-care workers in Spain. The hotspot of Gangelt in Germany reported 15% patients with an infection,10 substantially lower than the assumed 50–70% threshold needed for herd immunity. Therefore, it seems implausible to suggest that Europe is past the peak because of so-called silently acquired herd immunity, rather than as a result of active intervention.

Finally, the conclusion that stopping the spread of COVID-19 is futile ignores clear examples from New Zealand, Taiwan, Iceland, and Vietnam. It is disingenuous to dismiss these considerable successes of COVID-19 containment and, at least temporarily, suppression. The threat of future outbreaks is of course a real concern—look to Singapore for a stark warning.
https://www.thelancet.com...-6736(20)31672-X/fulltext

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
Mooi artikel ook wat @pedorus linkt, over de situatie in Zweden.

Kop:
"Pandemie in Zweden voorbij dankzij bereiken groepsimmuniteit"

Eerste zin:
Het is goed mogelijk dat de pandemie van het coronavirus in Zweden voorbij is.”

Nuance verschilletje.

Echt, journalistiek tegenwoordig... Schaamteloos.

• Jovatov
autje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:17:

Kop:

Eerste zin:

Nuance verschilletje.

Aanhalingstekens geven wel aan dat de kop een quote is, wat al wel nuance aangeeft.

Verder waarschuwt Zweden dat er nieuwe hotspots ontstaan bij de georganiseerde sporten nu, dus die nuance lijkt in elk geval wel terecht.

• autje
Jovatov schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:45:
[...]

Aanhalingstekens geven wel aan dat de kop een quote is, wat al wel nuance aangeeft.

Verder waarschuwt Zweden dat er nieuwe hotspots ontstaan bij de georganiseerde sporten nu, dus die nuance lijkt in elk geval wel terecht.
Mja, de meeste mensen lezen die kop/quote (als ze het al als een quote lezen) en denken dat dat een feit is. Daarnaast is het geen rechtstreekse quote.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kop:

Eerste zin:

Nuance verschilletje.

En dan aan het einde van de 1e alinea pas wat hij echt heeft gezegd:
“Er zijn aanwijzingen dat de Zweden een zekere immuniteit voor het virus hebben opgebouwd die, samen met al het andere dat ze doen om verspreiding tegen te gaan, voldoende is om de ziekte onder controle te houden,” aldus Sneppen.

PSN

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kop:

Eerste zin:

Nuance verschilletje.

Zweden kreeg wel de wind van voren in heel veel publikaties eerder dit jaar.

https://joop.bnnvara.nl/n...ek-aan-corona-maatregelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Iedereen die niet meer besmet kan worden is gewoon een stapje om het virus niet te laten verspreiden. Lijkt mij eigenlijk nogal een open deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TrailBlazer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:56:
Iedereen die niet meer besmet kan worden is gewoon een stapje om het virus niet te laten verspreiden. Lijkt mij eigenlijk nogal een open deur.
Momenteel is overlijden de enige manier om er zeker van te zijn dat je niet meer besmet kan worden.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Aangezien we hier nu zijn en duizenden jaren zonder vaccins hebben overleefd ga ik er van uit dat immuniteit(*) na het krijgen van een ziekte zonder te overlijden bestaat.

*Immuniteit hier is niet dat je niet meer besmet kan worden maar dat een nieuwe besmetting veel milder is waardoor je veel minder ziek wordt en niet of nauwelijks anderen besmet.

[ Voor 35% gewijzigd door IJzerlijm op 24-09-2020 11:29 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:27:
Aangezien we hier nu zijn en duizenden jaren zonder vaccins hebben overleefd ga ik er van uit dat immuniteit(*) na het krijgen van een ziekte zonder te overlijden bestaat.
...
Er zijn ook al lang en nog steeds organismen die geen adaptieve immuunrespons hebben.

Hoe dan ook, hoe de respons op dit virus is moet gewoon nog blijken. (Laat staan dat daar op individueel niveau al voldoende info over bestaat)

[ Voor 46% gewijzigd door begintmeta op 24-09-2020 14:20 ]

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 12:01

Rudios

Lost in space?

Onderzoekers van het Methodist Hospital in de Amerikaanse stad miljoenenstad Houston hebben de genetische structuur van het coronavirus van twee infectiegolven bestudeerd. Zowel van de eerste uitbraak als die van de huidige. Uit het onderzoek blijkt dat een gemuteerde en besmettelijker variant nu domineert.

Deze versie van het virus beschikt over meer eiwit-uitsteeksels op de 'kroon', waaraan het zijn naam dankt. De zogenaamde D614G-mutatie, die ook in andere onderzoek aan het licht kwam, zorgt ervoor dat het coronavirus beter kan aangrijpen op de menselijke cel om deze te infecteren.

Hoewel er geen bewijs is gevonden dat deze virusvariant dodelijker is, blijken besmette patiënten wel meer van het virus bij zich te dragen. De onderzoekers stelden ook vast dat sommige delen van de kroon, het gebied waar de meeste in ontwikkeling zijnde vaccins zich op richten, diverse mutaties vertonen. Dat zou erop wijzen dat het virus zich aanpast om de reactie van het menselijk afweersysteem te ontwijken.

Dat laatste werd al bij eerder onderzoek aangetoond. ,,Zulke mutaties ontstaan per toeval, we onderscheiden er nu meer dan 200 wereldwijd'', zei de Nederlandse viroloog Marion Koopmans erover. ,,Virussen vermenigvuldigen zich in cellen van de gastheer, daarbij ontstaan soms ‘slordigheidsfoutjes’ bij het kopiëren. Dan kan er een mutatie komen.”
Aldus het AD. Lijkt me niet zo’n gunstige ontwikkeling.

Whole lot of stars ***

• Vorkie
  • Niet online
Rudios schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:02:
[...]

Alsdus het AD. Lijkt me niet zo’n gunstige ontwikkeling.
In Januari zelfs al, in Duitsland
The D614G strain was first detected in Germany in late January and is commonly found in the United States and Europe. It was also recently detected in Malaysia, with health authorities reporting it in four cases from two clusters in the country, as reported by The Star.
https://www.security.nl/posting/655553#posting656640

En in Indonesië was deze nog niet bekend, maar is redelijk snel gaan verspreiden daar.
https://www.thejakartapos...etected-in-indonesia.html

Dit was al 1 pagina terug gezegd:
gws24 in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd"

[ Voor 32% gewijzigd door Vorkie op 24-09-2020 13:08 ]

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-08 11:00
[...]

Alsdus het AD. Lijkt me niet zo’n gunstige ontwikkeling.
Dat vraag ik me af. Feit dat ie muteert (en blijkbaar sneller dan oorspronkelijk gedacht werd), geeft ook kansen op een minder schadelijke/besmettelijkere mutatie.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Alsdus het AD. Lijkt me niet zo’n goede ontwikkeling.
Dat is oud nieuws; die variant is er al lang. Zie ook:

Dat een variant vaker gevonden wordt betekent niet automagisch dat die meer besmettelijk is. Het is van veel meer omstandigheden afhankelijk, en sampling bias speelt ook een rol.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 24-09-2020 13:09 ]

• Vorkie
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:08:
[...]

Dat is oud nieuws; die variant is er al lang. Zie ook:

[...]

Dat een variant vaker gevonden wordt betekent niet automagisch dat die meer besmettelijk is. Het is van veel meer omstandigheden afhankelijk, en sampling bias speelt ook een rol.
Als je even rond onderstaande post leest :) staat wat meer linkjes in.

gws24 in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd"

• ijdod
gambieter schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:09:
Momenteel is overlijden de enige manier om er zeker van te zijn dat je niet meer besmet kan worden.
Dat hopen we dan. :D

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het kan inderdaad goed zijn dat er ook Covid-19 in het hiernamaals is.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ISaFeeliN schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:06:
[...]

Dat vraag ik me af. Feit dat ie muteert (en blijkbaar sneller dan oorspronkelijk gedacht werd), geeft ook kansen op een minder schadelijke/besmettelijkere mutatie.
Rare conclusie over een strain die dus al een 8 maanden exact hetzelfde is gebleven.

In de VS hebben ze 2 ietwat afwijkende varianten, aan de westkust de iets meer aziatische en aan de oostkust de iets meer europese strain.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 24-09-2020 13:46 ]

PSN

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.sciencenews.o...city-manaus-herd-immunity

Manaus lijkt groepsimmuniteit bereikt te hebben. Relatief lage IFR nog, maar dat komt doordat er vrij weinig ouderen aanwezig waren. <6% was boven de 60 bij aanvang.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:41:

Manaus lijkt groepsimmuniteit bereikt te hebben. Relatief lage IFR nog, maar dat komt doordat er vrij weinig ouderen aanwezig waren. <6% was boven de 60 bij aanvang.
Ja, en dan de betaalde prijs:
The researchers estimate close to 4,000 people died from COVID-19 in Manaus, a high death toll for a city where only 6 percent of the population is over 60. The city had an infection fatality rate between 0.17 and 0.28 percent, the study suggests. The costs of reaching herd immunity via infection in other cities, especially where there are more older people could be much, much higher. Estimates of São Paolo’s infection fatality rate range as high as 0.72 percent.
4000 doden op 2 miljoen inwoners, maar relatief weinig oude mensen. Voor Sao Paulo zou het 10-12000 doden zijn geweest per 2 miljoen. Zijn 100,000 doden op 17-18 miljoen inwoners zoals in Nederland acceptabel voor een onzekere groepsimmuniteit?

Want ze weten helemaal niet of er nu immuniteit is in Manaus, of dat ze ook weer een nieuwe golf gaan krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 24-09-2020 20:48 ]

• pedorus
  • Niet online
Dat lijkt me exact de juiste expertise, daar de UK op basis van theoretische modellen die overduidelijk in landen als Zweden niet kloppen met de realiteit in lockdown is gegaan. Overigens denk ik dat het vakgebied niet heel relevant is, daar kwam je zelf mee.
En je opmerking over de h-index is zo lachwekkend. Ik had ooit een analist met een hogere h-index dan de meeste stafleden.
Dat kan prima, zeker in de medische wetenschap waar vrijwel iedereen als auteur wordt toegevoegd. Maar de andere criteria (niet wit, vrouw) waren ook al vrij arbitrair gekozen om de groep kleiner te maken. Als het standpunt tegen groepsimmuniteit zo oververtegenwoordigd is, dan zou dat geen probleem moeten zijn. Mijn vermoeden is echter dat de gezochte simpelweg persoon niet bestaat vanwege dit:

Wat wordt gebracht als een meerderheidsstandpunt is wellicht gewoon een minderheidsstandpunt van vocale mensen die anderen willen uitsluiten. In de VS is precies hetzelfde debat bezig als in de UK. Net als in landen als Bangladesh overigens, en Nederland zal ook vast een keer volgen.

Aangezien het nu wel duidelijk is dat besmettingen in de praktijk in vrije landen nauwelijks te voorkomen zijn, kun je maar beter zorgen dat ze in de juiste groep vallen. Anders heeft oma evenveel kans om besmet te worden als een jongere en daarmee een veel hogere kans om dood te gaan. Mensen die geen onderscheid willen maken, gebruiken dan eigenlijk oma als een menselijk schild tegen een virus. uitleg
(alternatieve iets meer wetenschappelijke uitleg)
_o- . Iemand die BLM als tag gebruikt is nu al een politiek activist en niet meer een Professor of Primary Care in Oxford?
Dat kan gewoon beiden, maar het is gewoon opvallend in de gebruikersnaam. Het geldt trouwens ook voor het CEBM: dat is helaas net iets minder betrouwbaar geworden nu politiek om de hoek is komen kijken. En met alle respect aan deze professor, als iemand zegt dat ook jongeren iets kunnen krijgen alsof het gelijke kansen betreft ipv een factor ~1000 verschil, dan kan ik dat moeilijk serieus nemen. In Zweden is geen enkel kind doodgegaan aan covid-19.
MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:41:

6% is uit 2010, we zitten in 2020, het wetenschappelijke artikel zelf laat een ander getal zien. Het lijkt me een fout van de website sciencenews. Maar dan nog vind ik een PFR van ~0.17% vrij acceptabel als je bedenkt dat Manaus een van de meest getroffen gebieden ter wereld is, het mensen betreft die veelal ouder worden dan de levensverwachting aldaar en dat het voorkomen daarvan een veelvoud aan problemen kan opleveren.

Er is gisteren ook een dergelijke preprint verschenen over Tokyo op basis van random sampling, wat iets meer een game-changer kan zijn .
COVID-19 infection may have spread widely across the general population of Tokyo despite the very low fatality rate. Given the temporal correlation between the rise in seropositivity and the decrease in reported COVID-19 cases that occurred without a shut-down, herd immunity may be implicated.
Als het artikel klopt dan is dat een aanwijzing voor groepsimmuniteit maar met een zeer lage PFR.
Kop:

Eerste zin:
Aanhalingstekens in koppen zijn altijd erg belangrijk. Maar het is ook mogelijk natuurlijk dat het niet zo is, echter heeft een Zweedse arts dan de vraag hoe het wel komt dat hij al maanden geen patiënt gezien heeft.
Well, if herd immunity hasn’t developed, where are all the sick people? Why has the rate of infection dropped so precipitously? Considering that most people in Sweden are leading their lives normally now, not socially distancing, not wearing masks, there should still be high rates of infection.
Wat een mogelijke verklaring is, is dat het zomer is en T-cellen hun werk deden, er nu hybride groepsimmuniteit was, maar dat het komende winter wellicht opnieuw los kan als er niet wordt opgelet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
pedorus schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:23:
[...]

Aanhalingstekens in koppen zijn altijd erg belangrijk. Maar het is ook mogelijk natuurlijk dat het niet zo is, echter heeft een Zweedse arts dan de vraag hoe het wel komt dat hij al maanden geen patiënt gezien heeft.
Het gaat mij er niet om of Zweden wel of geen groepimmuniteit heeft bereikt of de pandemie heeft bedwongen. Het gaat mij erom dat die kop niet klopt omdat a) die kop het stelt als een feit, en b) die quote van niemand is, blijkens het artikel zelf. Iedereen in het artikel houdt het op 'mogelijk', 'er zijn aanwijzingen', 'te vroeg om conclusies te trekken'. Niemand in het artikel is zo stellig als de quote in de kop doet voorkomen. Daar stoor ik me aan. Maak er dan van 'Pandemie in Zweden mogelijk voorbij dankzij bereiken groepsimmuniteit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
*Knip*, Geef even iets meer uitleg dan enkel één zin en een 5 pagina tellend document waar het zelf in gezocht mag worden.

[ Voor 74% gewijzigd door Zeehond op 27-09-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Met welke van zijn vele standpunten?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En intussen gaat het hard in de Britse universiteiten: Manchester Metropolitan University students forced into lockdown. In Glasgow zijn er al honderden studenten in zelf-isolatie gegaan, en mogen studenten niet meer naar de kroegen gaan.

Dat was natuurlijk helemaal niet voorspelbaar...

Mijn universiteit in het zuiden van Engeland zal er binnenkort ook wel aan moeten geloven. De studenten zijn deze week begonnen (introductie week), volgende week begint het onderwijs volop. Mijn eerste praktikum is op 5 oktober.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 28-09-2020 13:11 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 36 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (buiten NL en BE) in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Overige topics:
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"