anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:24:
[...]
Vind je?
Een economische crisis kom je wel weer bovenop, werkloosheid is vaak maar tijdelijk. Een economische crisis is 'maar' een economische crisis, dat hebben we elke paar jaar wel.
Duizend doden per dag is een heel ander verhaal.
Het idee van triage is volgens mij dat je de keus maakt voor mensen met het beste perspectief. Heel cru; de mensen die toch al zwak zijn (qua gezondheid) en de grootste kans hebben om toch op korte termijn te overlijden gaan nu iets eerder dood. Mijn (overigens niet feitelijk gestaafde) beeld is dat wij in Nederland relatief veel tijd en geld stoppen in het met relatief kort verlengen van het leven van oude mensen. Zo bekeken is het de vraag hoeveel echte oversterfte er nu is (hier in Nederland, Duitsland etc). Ik weet het niet.
En ik snap dondersgoed dat dit vanaf een afstand makkelijker is om nuchter te bekijken dan wanneer het om je familie gaat, ik wil dat echt geenszins bagatelliseren hier nu.
Ik zie ook mensen die vinden dat het erg is als economie voor volksgezondheid gaat. Ik snap dat sentiment, maar ergens is de kwaliteit van onze economie ook ergens de driver onder ons hoge niveau van zorg en onze volksgezondheid. Alles in mij hoopt overigens uiteraard dat we met zijn allen de balans goed kunnen blijven vinden.
Qua hamsteren: net weer op de radio die man van CBL, die aangeeft dat er echt meer dan genoeg is, dat de schappen echt niet leeg gaan raken en dat er zelfs de optie is om eerst minder te exporteren (als het zo ver komt). Mensen moeten echt niet hamsteren, dat is echt nergens voor nodig. Ik zelf denk dat misschien wat meer mensen ook nu voor een week ipv een paar dagen boodschappen doen, maar echt hamsteren is dus echt overdreven paniekerig.
Persoonlijk heeft het Coronavirus mij nu ook geraakt: mijn wintersport vanaf morgen gaat niet door. En om het gelijk in perspectief te plaatsen: het zou de 2e zijn, ik krijg al mijn geld terug etc en ik besef me heel goed dat dit, los van de mensen die ziek worden, nog veel meer betekent voor de zzp’ende taxichauffeur, mensen in de zorg (voor nu in Brabant) maar ook de mkb’ers die dit niet aankunnen.