Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

Admiral Freebee schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 05:40:
https://m.standaard.be/cnt/dmf20200312_04887661

Wat een Belgisch compromis is dat nu weer :? De lessen worden opgeschort maar de scholen blijven open. De uitleg die men eraan geeft is dat op deze manier ouders die in de zorgsector werken niet moeten thuisblijven en dat mensen niet gedwongen worden om kinderen bij grootouders op te vangen.

Echter sta je zo als werknemer niet sterk in je schoenen als je thuis wil blijven voor je kinderen. De werkgever zal er graag op wijzen dat de school toch open is ondanks dat het wel de bedoeling is om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Dit ruikt naar politieke partijen die niet overeenkomen en dus voor vlees noch vis gekozen hebben :F
Nee hoor, dit is een verschillende landen vergelijkbaar geregeld. Ouders worden wel opgeroepen om thuis te blijven en werkgevers worden bijvoorbeeld hier in Oostenrijk verteld om zorgverlof voor de komende weken te geven.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
HansAnders07 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 06:23:
Ik lees hier veel over mensen die thuis kunnen werken, bedrijven die afdelingen onderverdelen over meerdere locaties of een deel thuis en een ander deel op kantoor en dat rouleren.
Maar zijn er ook bedrijven die niets met de adviezen doen? Bij mij op het werk kwam na de persconferentie gister de mededeling: iedereen gewoon op kantoor, alleen als je klachten hebt blijf je thuis. Terwijl er gewoon de mogelijkheid is om thuis te werken. Ik vind het toch een beetje gek, niet omdat ik bang ben dat mijn collega's besmet raken en mij aansteken, maar je neemt toch een risico door helemaal niets te doen en uiteindelijk alles plat hebt liggen.
Beleid / advies overheid > wat je werkgever zegt, lijkt me. Mijn werkgever heeft ook lang gepoogd het thuiswerken tot een minimum te beperken maar sinds gisteren is men overstag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
Quad schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 06:37:
Onze gemeente biedt op haar website een livestream aan. In sommige kerkgebouwen enkel geluid, in een tweetal met camera. :)
Ook de Heere heeft de cloud ontdekt... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tk55 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:18:
[...]

Beleid / advies overheid > wat je werkgever zegt, lijkt me.
Nope. Wat de overheid geeft op dit moment slechts advies en vraagt dingen. Ze leg (nog) geen dingen op.
Ergo geen juridische basis om jezelf ergens op de beroepen.

Nu kun je het voor een rechter laten komen (over een tijdje) maar het is dan maar zeer de vraag hoe dat kwartje valt en dan is je verslechterde arbeidsrelatie zeker een reden voor beëindiging.

Erg lastig dus.

Nu kun je denken als werknemer: Voor deze slechte baas 10 anderen... maar dat was 3 maanden geleden wel. Wat nu de toekomst gaat brengen (recessie) is nogal onzeker.

Ik heb zelf de overtuiging dat het economisch een klap gaat zijn, maar ook wel meer mee gaat vallen. Een soort van samengepakte recessie, waarna de boel snel zal opveren. Maar garanties daarin zijn niet te geven.
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:27:
[...]

Vindt je dat ze slechts advies geven, wat zou je zelf anders hebben geadviseerd? Of had het 'slechts' moeten zijn...
O-) O-)

Freudiaanse vertyping.... Nee, ik vind het ze goed doen. Ik snap de ontzettend slappe koord waarop ze moeten dansen.
En vele dingen kunnen je linksom of rechtsom doen. De illusie van controle maakt dat er veel roepers in de zijlijn zijn. Ik vraag me ernstig af of die het beter zouden kunnen..

[ Voor 26% gewijzigd door Cyberpope op 13-03-2020 07:33 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Cyberpope schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:26:
Wat de overheid geeft op dit moment slecht advies en vraagt dingen. Ze leg (nog) geen dingen op.
Vindt je dat ze slecht advies geven, wat zou je zelf anders hebben geadviseerd? Of had het 'slechts' moeten zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bij de Opstandingskerk in Tilburg hebben ze een onlineviering.
Mooie url erbij, website. Goed aangepakt, hoor :)
https://coronaviering.nl/

Moet ik zeggen dat 'coronaviering' wel een beetje dubieus klinkt, maar dat terzijde :P

[ Voor 26% gewijzigd door anandus op 13-03-2020 07:34 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:29
roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:07:
[...]

[mbr]Zonder onderbouwing is dit stemmingmakerij.[/mbr]

Ja we zijn handelaars, maar wat denk je dat "Lombardije aan de Noordzee" doet met de handel?
Ik begrijp dat wijzen op de curve van de Corona getallen geen onderbouwing is, dus ik hoop dat als experts een zelfde conclusie trekken dit wel wordt geaccepteerd.

https://www.trouw.nl/binn...-zeggen-experts~bffe0d65/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 17:53

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Ik hoor trouwens dat virologen in Europa aan het denken zijn, dat er een nieuwe mutatie is op het originele virus vanuit China. Wat zou betekenen dat het moeilijker te bestrijden en agressiever kan zijn.

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
DNA_Saint schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:34:
Ik hoor trouwens dat virologen in Europa aan het denken zijn, dat er een nieuwe mutatie is op het originele virus vanuit China. Wat zou betekenen dat het moeilijker te bestrijden en agressiever kan zijn.
Bronnen graag :) Met 'ik hoor' kunnen we weinig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik denk eerlijk gezegd dan juist de berichten over hamsteren, mensen aanzet te gaan hamsteren. In het meest gunstige geval gewoon 'fear of missing out'...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:00

drooger

Falen is ook een kunst.

Cyberpope schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:26:
[...]

Nope. Wat de overheid geeft op dit moment slechts advies en vraagt dingen. Ze leg (nog) geen dingen op.
Ergo geen juridische basis om jezelf ergens op de beroepen.
Liever slecht advies volgen van de overheid, dan slecht advies van de manager. :)

Het moet ook maar in je contract staan dat je bijv. fysiek op kantoor moet werken, anders heb je ook weinig juridische basis om te beargumenteren dat men op kantoor zou moeten werken in deze situatie.

offtopic:
Persoonlijk vind ik het geen slecht advies.

[ Voor 5% gewijzigd door drooger op 13-03-2020 07:36 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

drooger schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:35:
[...]

Liever slecht advies volgen van de overheid, dan slecht advies van de manager. :)

Het moet ook maar in je contract staan dat je bijv. fysiek op kantoor moet werken, anders heb je ook weinig juridische basis om te beargumenteren dat men op kantoor zou moeten werken in deze situatie.
Dit gaat langzaam offtopic. Maar nee, je hebt ongelijk. Dat hoeft niet in je contract te staan.

En het staat je vrij om het advies van je manager te negeren, maar het houdt wel een risico in zoals ik eerder geschetst heb.
Je kunt op dit moment aan het handelen van de overheid geen rechten ontlenen. Je kunt gokken dat er jurisprudentie over gaat ontstaan, maar dat is dus exact wat ik zeg: gokken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 21:17
In Turkije is het tweede geval geconstateerd: alle scholen dicht.

Nou geloof ik niet dat het maar 2 gevallen zijn in heel Turkije. Ze nemen wel een stuk rigoureuzere maatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

HansAnders07 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 06:23:
Ik lees hier veel over mensen die thuis kunnen werken, bedrijven die afdelingen onderverdelen over meerdere locaties of een deel thuis en een ander deel op kantoor en dat rouleren.
Maar zijn er ook bedrijven die niets met de adviezen doen? Bij mij op het werk kwam na de persconferentie gister de mededeling: iedereen gewoon op kantoor, alleen als je klachten hebt blijf je thuis. Terwijl er gewoon de mogelijkheid is om thuis te werken. Ik vind het toch een beetje gek, niet omdat ik bang ben dat mijn collega's besmet raken en mij aansteken, maar je neemt toch een risico door helemaal niets te doen en uiteindelijk alles plat hebt liggen.
Mijn eigen werkgever heeft aangegeven om thuis te werken. Maar ik werk bij een detacheerder. Dus het enige wat zij kunnen zeggen is dat je dat moet afspreken met je inhurende manager. Gelukkig zit ik nu bij een klant waar je gewoon kunt thuiswerken. Het vreemde is dat er bij die klant nog geen update is nav de persconferentie (terwijl ze er wel bovenop zitten en al een week geleden aangaven dat je je moest voorbereiden op thuis werken: 2FA instellen, zorgen dat je bij je data kan, etc).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
ion schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 00:37:
Tilburg University heeft ook besloten om alles dicht te gooien onder het mom van 'de overheid legt ons dat op', wat natuurlijk onzin is, want het enigste wat het kabinet gedaan had, was een oproep om geen colleges etc meer te geven op universiteiten en hoge scholen vanwege de velen verschillende nationaliteiten. Alsof studenten even in het weekend elke keer op en neer gaan naar hun thuisland. Belachelijk.
Ik gok dat er meer druk was dan dat Rutte aangaf. De hogescholen acteren met dit soort majeure beslissingen altijd in concert met elkaar (HBO-Raad, het ministerie en gemeentes). De sluiting was vrij zeker al voor Rutte's advies bekend bij de top-lagen, men was opeens van bovenaf aan het inventariseren wat er was aan onderwijs op afstand spul.
Tentamens gaan dus ook niet meer door tot 31 maart, dus studievertraging zal er wel inzitten dan als ze niet met een passende oplossing komen :(
See above. Deze vraag is ongetwijfeld dook door de Hogescholen gesteld. Voor alsnog gaan ze je verwijzen naar de Examencommissie, maar er zal ongetwijfeld een regeling komen, zeker als dit nog even aanhoudt (piek wordt in Engeland over 10 weken verwacht, dus vermoedelijk hebben we nog wel even last).

Bron: https://www.independent.c...ws-outbreak-a9398181.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Laatst online: 30-04 15:08
Sjurm schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:42:

Nou geloof ik niet dat het maar 2 gevallen zijn in heel Turkije. Ze nemen wel een stuk rigoureuzere maatregelen
Hmm ik ben op dit moment in centraal Turkije en kan je vertellen dat mensen behoorlijk nerveus zijn. Gisteren was ik bij een familie die hun kinderen niet naar school lieten gaan (voordat deze maatregel werd afgekondigd.).Toen was er maar 1 corona geval bekend, wss in Istanbul. Honderden kilometers van hier.

Ook hoorde ik van mensen die niet meer op straat eten en vorige week al van een docent die zichzelf voor twee weken opsloot. En een vriendin van me in Ankara spreekt al over lege schappen

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Twee gediagnosticeerde gevallen! Je maakt mij niet wijs met de enorm vluchtelingen aantallen binnen hun grenzen (die deels zijn afgesloten van medisch zorg en onder de radar spelen) dat er niet meer speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 17:53

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:35:
[...]

Bronnen graag :) Met 'ik hoor' kunnen we weinig :)
Nope, helaas geen bron nog, omdat ze het nog aan het onderzoeken zijn.

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Cyberpope schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:46:
Je maakt mij niet wijs met de enorm vluchtelingen aantallen binnen hun grenzen (die deels zijn afgesloten van medisch zorg en onder de radar spelen) dat er niet meer speelt.
In Iran is het ook veel erger dan de autoriteiten willen toegeven, daar worden heimelijk massabegraafplaatsen ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

-edit-
zelfcensuur, deze was iets te sarcastisch.

[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 13-03-2020 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
Cyberpope schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:46:
[...]

Twee gediagnosticeerde gevallen! Je maakt mij niet wijs met de enorm vluchtelingen aantallen binnen hun grenzen (die deels zijn afgesloten van medisch zorg en onder de radar spelen) dat er niet meer speelt.
Ja dat ben ik met je eens. Vooral in Van in het oosten. De grenzen met Iran zijn daar trouwens al sinds februari afgesloten en twee weken terug las ik al over extra maatregelen in die stad. Er zijn inderdaad enorme aantallen Iraniërs en Afghanen in het land (naast de nog grotere groep Syriers uiteraard). Afghanen die hier zijn via Iran gekomen of hebben daar gewoond. Het contact tussen de landen zit nu echter aardig op slot. Het is hier normaal om net aangekomen vluchtelingenfamilies in het park te zien bivakkeren, daar is nu geen sprake van.

En ja.. Aardig wat kuchende Afghanen gesproken de laatste tijd.. Maar dat kan natuurlijk ook een verkoudheid zijn. De kerken in deze stad zijn bijna allemaal Perzisch-talig omdat Iraniërs hun land moeten ontvluchten om hun geloof vrij te belijden, de diensten waren afgelopen zondag allemaal al afgelast.

Vluchtelingen hebben trouwens wel redelijk toegang tot gezondheidszorg, maar dat zijn idd vooral de genen die hier al enkele maanden zijn. Voor Iraniërs en Afghanen is dat sowieso slecht geregeld omdat ze zelf een (voor hen onbetaalbare) tolk mee moeten nemen.

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 14:25
DNA_Saint schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:34:
Daar was al sprake van, een L-type en een S-type.
Overigens kan dit ook betekenen dat het virus afzwakt, dus mutatie hoef niet altijd slecht te zijn.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoort niezen er nu wel of niet bij?
Sinds vanmorgen een verstopte neus en veel niezen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:04:
Hoort niezen er nu wel of niet bij?
Sinds vanmorgen een verstopte neus en veel niezen.
Ja, neusverkoudheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In alle omringende landen zijn scholen gesloten, alleen niet in Nederland. Zijn wij zo uniek met (fiscaal en financieel gedwongen) tweeverdieners dat we niet meer zonder kunnen?
Rutte heeft geen kinderen, anders zou hij weten dat kinderopvang en scholen een enorme bron van besmettingen zijn. In de kinder-topics lees ik ook van heel veel Tweakers dat ze het eerste half jaar verkouden zijn als hun kinderen voor het eerst naar de opvang gaan. Rutte's aanname is dat die kinderen weinig internationale reizen maken, maar de fase van internationale besmettingen is voorbij. Zodra een van de ouders het heeft, hebben de kinderen het, en daarna gaat de hele klas rond, en via ouders en broertjes/zusjes de rest van de school.
Ik vind het onbegrijpelijk dat Nederland het weer beter denkt te weten dan heel veel andere landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:07
In de afgelopen twee weken heb ik ook mijn mening herzien. Aanvankelijk dacht ik dat het wel mee zou vallen maar het is duidelijk dat de gezondheidszorg het niet aan kan, ook niet in west Europa.

Wat ik niet begrijp is dat de maatregelen nu niet veel heftiger zijn. Gooi in ieder geval Brabant gewoon op slot. Het heeft er alle schijn van dat Brabant het Nederlandse Lombardije is. Ik snap dat dit economisch zeer slecht is, maar dat is het nu ook al. Het lijkt een slimmere strategie om nu door de pijn te gaan om zo mensenlevens te sparen, financiële markten te kalmeren en de tijd dat we er last van hebben te verkorten. China laat zien dat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
giantgiantus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:05:
Wat ik niet begrijp is dat de maatregelen nu niet veel heftiger zijn.
Het komt over als achter de feiten aanlopen. Elke keer zijn de maatregelen 10 keer zwaarder, maar het aantal besmettingen is ook al 10 keer groter, dus de verspreiding gaat gewoon door met de snelheid van 2 weken daarvoor. De volgende stap zal nog zwaardere maatregelen zijn, terwijl diezelfde maatregelen op een eerder moment veel meer effect zouden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In de afgelopen twee weken heb ik ook mijn mening herzien. Aanvankelijk dacht ik dat het wel mee zou vallen maar het is duidelijk dat de gezondheidszorg het niet aan kan, ook niet in west Europa.

Wat ik niet begrijp is dat de maatregelen nu niet veel heftiger zijn. Gooi in ieder geval Brabant gewoon op slot. Het heeft er alle schijn van dat Brabant het Nederlandse Lombardije is. Ik snap dat dit economisch zeer slecht is, maar dat is het nu ook al. Het lijkt een slimmere strategie om nu door de pijn te gaan om zo mensenlevens te sparen, financiële markten te kalmeren en de tijd dat we er last van hebben te verkorten. China laat zien dat het kan.
Het lastige is dat je ook afhankelijk bent van alle andere EU landen. Kom je net lekker uit je 2 maanden "lockdown", blijken de Duitsers alsnog laks te zijn en massaal weer de grens over te komen met besmettingen. Veel heviger reageren dan de buren is dan ook weer niet handig.

Al heeft Belgie dan weer alle Horeca en niet essentiele winkels tot 3 april gesloten. Dat is me nog eens een maatregel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
Jansen-nl schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:46:
[...]

Hmm ik ben op dit moment in centraal Turkije en kan je vertellen dat mensen behoorlijk nerveus zijn. Gisteren was ik bij een familie die hun kinderen niet naar school lieten gaan (voordat deze maatregel werd afgekondigd.).Toen was er maar 1 corona geval bekend, wss in Istanbul. Honderden kilometers van hier.

Ook hoorde ik van mensen die niet meer op straat eten en vorige week al van een docent die zichzelf voor twee weken opsloot. En een vriendin van me in Ankara spreekt al over lege schappen
Ook omdat het vertrouwen dat de overheid de waarheid spreekt daar natuurlijk erg klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Brabant dichtgooien is in een land als Nederland vrij ineffectief. Je kijkt al snel naar dichtgooien van het land.. en daarvan zijn we nu langzaam acte.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:08:
[...]

Het lastige is dat je ook afhankelijk bent van alle andere EU landen. Kom je net lekker uit je 2 maanden "lockdown", blijken de Duitsers alsnog laks te zijn en massaal weer de grens over te komen met besmettingen. Veel heviger reageren dan de buren is dan ook weer niet handig.

Al heeft Belgie dan weer alle Horeca en niet essentiele winkels tot 3 april gesloten. Dat is me nog eens een maatregel.
Jep, daarom is twee weken alles dicht een utopie. De piek (vlakken curve) wordt over +/- twee-drie maanden verwacht in engeland en dan ben je er nog niet vanaf.

Natie zal het gerust overleven, maar we gaan heel vervelende taferelen meemaken betreft triage.

[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 13-03-2020 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 08:20
[...]

Duitsers kwamen iig afgelopen weekend nog massaal de grens over bij Roermond. Lekker even naar Asselt, of vissen in de Maas of natuurlijk het Outlet...

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:09:

[...]

Jep, daarom is twee weken alles dicht een utopie. De piek (vlakken curve) wordt over +/- twee-drie maanden verwacht in engeland en dan ben je er nog niet vanaf.

Natie zal het gerust overleven, maar we gaan heel vervelende taferelen meemaken betreft triage.
Triage is even vervelend voor een select groepje mensen.

Een economische crisis is lang vervelend voor merendeel van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
R.van.M schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:08:
[...]

Ook omdat het vertrouwen dat de overheid de waarheid spreekt daar natuurlijk erg klein is.
Vertrouwen in de Iraanse overheid is laag. Turken zelf (en al helemaal in deze regio) vertrouwen de Turkse (nationale) overheid wel hoor. Ik verbaas me zelfs enorm over het nationalisme in deze regio. Het is normaal om hier auto's te zien rondrijden met enorme Turkse vlaggen op de motorkap of uit het raam.. de lijnbussen hebben ook Turkse vlaggen wapperen, net als de restaurants, apotheken, ziekenhuizen, lootjesverkopers etc. etc. Sommige overheidsgebouwen of (private) ziekenhuizen hebben zulke grote vlaggen op het pand dat de helft van het personeel geen daglicht heeft in het kantoor. Zelfs de Burger King hangt hier vol met Turkse vlaggen.

Maar de Turkse overheid neemt nu het zekere voor het onzekere. Dat is niet verkeerd uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
RemcoDelft schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:07:
De volgende stap zal nog zwaardere maatregelen zijn, terwijl diezelfde maatregelen op een eerder moment veel meer effect zouden hebben.
Ben meestal behoorlijk kritisch over onze regering maar het pakket wat gisteren neergelegd is gaat behoorlijk ver. Over scholen valt te discussieren maar ik snap de afweging die ze voorlopig gemaakt hebben, zonder opvang kan half Nederland niet meer werken aangezien naar opa/oma brengen geen optie is.

Hoop dat de ernst van de situatie duidelijk geworden is, wat we nu dagelijks zien is nog steeds het gevolg van (waarschijnlijk) carnaval. Wat je ook doet je ziet de effecten pas na 1-2 weken, de mensen die nu ziek worden zijn besmet in een tijd dat er nog relatief laconiek over de ziekte gedaan werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:14:
[...]

Dat select groepje mensen kan ook iemand zijn met een bloeding in het bovenbeen. Of een aneurysma. Omdat er geen tijd is om iedereen te helpen.

Economie voor mensenlevens dus? bah

[ Voor 0% gewijzigd door Vorkie op 13-03-2020 08:17 . Reden: geen hoofdletters foei ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:14:
[...]

Dat is maar de vraag. Het is een simultane vraag en aanbod uitval. Als dit virus relatief snel onder controle te krijgen is zou de economie best weer snel op kunnen veren. Als de onzekerheid echter lang blijft bestaan of Europese landen het virus onder controle krijgen zou de crisis wel heel diep kunnen worden door algeheel vertrouwensverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:07:
[...]

Het komt over als achter de feiten aanlopen. Elke keer zijn de maatregelen 10 keer zwaarder, maar het aantal besmettingen is ook al 10 keer groter, dus de verspreiding gaat gewoon door met de snelheid van 2 weken daarvoor. De volgende stap zal nog zwaardere maatregelen zijn, terwijl diezelfde maatregelen op een eerder moment veel meer effect zouden hebben.
Misschien ook dat de overheid de effectiviteit van het "Italiaanse experiment" af wil wachten? Over een week a dag over tien kunnen we zien of het gewerkt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Vorkie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:16:
[...]

Dat select groepje mensen kan ook iemand zijn met een bloeding in het bovenbeen. Of een aneurysma. Omdat er geen tijd is om iedereen te helpen.

Je laatste opmerking klopt. Je moet als samenleving toch brood op de blank krijgen. Daarom rijden we niet ook allemaal 10 kmu op snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat select groepje mensen kan ook iemand zijn met een bloeding in het bovenbeen. Of een aneurysma. Omdat er geen TIJD is om iedereen te helpen.

Ja, eigenlijk wel.

Een economische crisis zorgt voor ellende bij meer mensen dan de triage in Italie nu doet. Hoe stom het ook klinkt. Een economische crisis heeft heel tastbare ellende, zoals werkeloosheid en stress om financiën. Zelfmoord is altijd hoger in economisch slechte tijden. Dat zijn zaken waar we allemaal mee te maken krijgen. De kans dat jij of ik een aneurysma krijgen het komende half jaar is klein. De kans dat jij of ik werkloos raken het komend half jaar is veel hoger als het zo door gaat.

Het klinkt heel hard maar dat is de afweging die je moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Lekker uit de heup geschoten...

Ik blijf het vragen, maar wat is het alternatief? Alleen als je denkt dat de verspreiding van dit virus volledig maakbaar is, en dus in te dammen was, heb je een punt.

In elk ander scenario zul je te maken krijgen met een piekbelasting in de zorg. En dus moeten er altijd keuzes gemaakt worden.

Uiteraard kunnen we in theorie de zorgcapaciteit verdubbelen, maar de rekening hiervoor komt bij de belastingbetaler terecht. Zou jij heel enthousiast een dubbele premie voor je zorgverzekering betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:19:
[...]
Een economische crisis zorgt voor ellende bij meer mensen dan de triage in Italie nu doet.
Vind je?
Een economische recessie kom je wel weer bovenop, werkloosheid is vaak maar tijdelijk. Een economische recessie is 'maar' een economische recessie , dat hebben we elke paar jaar wel. Of het nou volgend jaar komt of dit jaar.

Duizend (mogelijk onnodige) doden per dag is een héél ander verhaal.

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 13-03-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:22:
[...]

Zou jij heel enthousiast een dubbele premie voor je zorgverzekering betalen?
Niet heel enthousiast. Maar denk dat mensen het wel begrijpen hoor.

Doneren kan gelukkig ook nu al!

https://www.rodekruis.nl/...egen-verspreiding-corona/
https://doneer.rodekruis.nl/doneer
De @WHOheeft #Covid_19 tot een pandemie verklaard. De gezondheidsmedewerkers van #Medair zijn alert. In de landen waar we werken is de gezondheidszorg zeer breekbaar en nu al overbelast met de acute noden van mensen. COVID-19 vormt een extra druk op deze zorgvoorzieningen, die niet goed zijn uitgerust voor een pandemie van deze omvang. Op dit moment biedt Medair training en uitrusting aan medewerkers van de zorglocaties die we ondersteunen. Zo kunnen ze vermoedelijke gevallen identificeren, patiënten veilig isoleren, tijdelijke zorg geven aan mensen met symptomen en hen doorverwijzen naar gespecialiseerde test- en behandelcentra. De plaatselijke zorgvrijwilligers van Medair verstrekken belangrijke informatie over preventie en roepen mensen met symptomen op om snel hulp te zoeken.
https://www.medair.org/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:24:
[...]
Vind je?
Een economische recessie kom je wel weer bovenop, werkloosheid is vaak maar tijdelijk. Een economische recessie is 'maar' een economische recessie , dat hebben we elke paar jaar wel. Of het nou volgend jaar komt of dit jaar.

Duizend (mogelijk onnodige) doden per dag is een héél ander verhaal.
Die 1000 doden is ook relatief. Zijn het 1000 gezonde mensen? Of 1000 mensen die al aan heel veel kwalen leden? Een economische recessie kan behoorlijk lang zijn stempel drukken op een samenleving (denk aan de jaren '30 van de vorige eeuw) en zelfs nog meer doden tot gevolg hebben.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Een economische crisis kom je wel weer bovenop, werkloosheid is vaak maar tijdelijk. Een economische crisis is 'maar' een economische crisis, dat hebben we elke paar jaar wel.

Duizend doden per dag is een heel ander verhaal.
Heel bot abstract gesteld: de economische schade voor de maatschappij heeft veel meer effect dan de doden, mits het aantal enigszins binnen de perken blijft en vooral de zeer oude populatie treft.

Natuurlijk zijn het duizenden persoonlijke drama's maar in een normale winter sterven er ook duizenden mensen aan de reguliere griep en dan hoor je er relatief weinig over. Iets minder de helft van ons BNP wordt aan de zorg uitgegeven, stel dat de economie door heel harde maatregelen halveert dan zal ook de zorg niet meer betaald kunnen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kan geen discussie voeren over geld v.s. mensenlevens.

met als simpele reden dat ik niet egoïstisch kan denken dat mijn portemonnee bespaard moet blijven, zodat een ander dood mag gaan.

Verder werkt mijn vrouw in de zorg, het blijft mij een raadsel waarom de zorgverzekeringen zo duur zijn, want op dat loonbriefje zie je daar niets van terug. Ze noemen het ook niet voor niets een beroep wat je roeping moet zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Vind je?
Een economische crisis kom je wel weer bovenop, werkloosheid is vaak maar tijdelijk. Een economische crisis is 'maar' een economische crisis, dat hebben we elke paar jaar wel.

Italie zit gelukkig nog niet op duizend per dag. 189 is het laatste getal dat ik kan vinden.

Maar ja, ik denk dat een maand 1000 extra doden per dag in een risicogroep accepteerbaar is als je daarmee een zeer zware economische crisis voorkomt. Als je letterlijk heel europa plat legt om die 1000 doden te voorkomen, dan moet je je realiseren dat er massaal bedrijven gaan omvallen en je in een zwaar economische crisis terecht komt. Niet zoals in 2008, maar meer zoals in 1929. Dat heeft netto veel meer gevolgen voor iedereen.

Maargoed, ik hou er ethiek van Utilitarisme op na. 1extra doden om 1000 andere uit een zware economische crisis te houden vind ik aanvaardbaar. Je mag er natuurlijk andere ethiek op nahouden.

Reken maar dat dat de afweging is achter de schermen. Iedereen weet dat de EU twee maanden platleggen en reizen verbieden het probleem oplost. Maar de economische crisis die dat oplevert is dat niet waard. Dus je moet ergens een middenweg vinden. Het spreekwoordelijke slap koord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Tenzij het sinds gisteren is veranderd, zijn ze alleen in het weekend gesloten. Horeca gesloten zal nog wel wat uithalen, maar verder gaat het denk ik toch vooral betekenen dat mensen meer door de weeks naar die winkels gaan. Wat weer kan door aantal mensen dat thuis zit (al dan niet te werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Volgens het RIVM wel volgens de WHO en China niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:05
En some are more equal than others;

CORONAVIRUS SPOOKS MINISTERS: As few as eight of the EU’s interior ministers will attend today’s Justice and Home Affairs Council in Brussels, according to an as-yet incomplete list of attendees seen by Lili Bayer late Thursday. Some countries like Germany, France and Denmark have decided to send state secretaries instead of their ministers, while others will only be represented by their EU ambassadors or even deputy ambassadors.

Bron: politico.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 21:49
Ik had het hier nog niet voorbij zien komen maat een paar dagen terug berichtte een Italiaanse krant dat uit onderzoek bleek dat het coronavirus al sinds november 2019 in Italië aanwezig is. Ongecorrigeerde Deepl-vertaling van een deel van een interview met professor Gismondo:
Is het waar dat het virus al in november vorig jaar in Italië was aangekomen, dus voordat de eerste atypische gevallen van longontsteking in China werden ontdekt?

"Dit staat vast, dat blijkt uit onze studies aan de Universiteit van Milaan en die van andere groepen wetenschappers".

Hoe was het mogelijk om de aanwezigheid van het virus te traceren voordat het werd ontdekt?

"Deze studies zijn gebaseerd op genotypering, wat een foto is van de ziel van het virus. De vergelijking met de virussen die in China en de rest van de wereld circuleren, heeft ons doen inzien dat het om één enkel virus gaat. We hebben veel van hen genotypeerd en zijn begonnen met het in kaart brengen van het pad van het virus in Italië: vanaf hier ontdekten we dat het al sinds november vorig jaar in ons land aanwezig was, waarbij we een verklaring gaven voor vele atypische gevallen van longontsteking".
Het eerste bekende Chinese geval dateert van half november aldus een artikel van de South Chinese Morning Post van vandaag:
The first case of someone in China suffering from Covid-19, the disease caused by the novel coronavirus, can be traced back to November 17, according to government data seen by the South China Morning Post.
(...)

According to the government data seen by the Post, a 55 year-old from Hubei province could have been the first person to have contracted Covid-19 on November 17.

From that date onwards, one to five new cases were reported each day. By December 15, the total number of infections stood at 27 – the first double-digit daily rise was reported on December 17 – and by December 20, the total number of confirmed cases had reached 60.

[ Voor 0% gewijzigd door voske op 13-03-2020 08:50 . Reden: Domme typfout in jaartal ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:22
Vorkie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:30:
Verder werkt mijn vrouw in de zorg, het blijft mij een raadsel waarom de zorgverzekeringen zo duur zijn, want op dat loonbriefje zie je daar niets van terug. Ze noemen het ook niet voor niets een beroep wat je roeping moet zijn....
Nou, als een ziekenhuis voor een ritje ambulance van 15 minuten 800 euro rekent of meer dan 500 euro rekent voor een audiologisch onderzoek van 10 minuten, dan begrijp ik wel waar de hoge premies vandaan komen.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:31:
[...]

Tenzij het sinds gisteren is veranderd, zijn ze alleen in het weekend gesloten. Horeca gesloten zal nog wel wat uithalen, maar verder gaat het denk ik toch vooral betekenen dat mensen meer door de weeks naar die winkels gaan. Wat weer kan door aantal mensen dat thuis zit (al dan niet te werken).
Owja er was wat verwarring bij mij. Niet essentiele winkels mogen doordeweeks nog open. Horeca echter dicht tot 3 april.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200312_04887661
Alle sport- en cultuurevenementen worden alvast tot 3 april geannuleerd, zowel publiek als privé.
Ook alle bars, restaurants en andere horeca moeten vanaf vrijdag middernacht tot 3 april de deuren sluiten. Winkels die essentiële diensten leveren, zoals apothekers en supermarkten, blijven open. De rest sluit tijdens het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
Ik kon het hier op de weg niet echt merken vanochtend, voor mij veranderd er ook niets aangezien ik gewoon naar het kantoor moet komen

Bij de brandweer in onze regio is het wel anders, daar zijn alle opleidingen, oefeningen en wedstrijden geschrapt tot ten minste 1 april
We mogen alleen elkaar 'zien' bij een uitruk ;(

Vanavond nog even kijken bij de bios, we hadden al kaartjes gekocht en er mogen nu 100 man de zaal in, kijken hoe dat gaat :P
Ik wil wel het gewone leven door laten gaan en niet teveel de angst laten regeren, morgen ook gewoon uiteten (in een klein qua aantal restaurant :+ )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
Het is geen discussie van mensenlevens vs economie. Het is nu eenmaal zo dat een recessie ook mensenlevens kost. Stress door financiële problemen, Scheidingen mentale issues. Dat soort zaken werken veel langer door op de gezondheid van veel meer mensen.

Economie is niet alleen euro's op dit moment, het is continuïteit op de langere termijn. De gezondheid van de bevolking hangt nauw samen met een stabiel leven. En financiële stabiliteit voor mensen is van vitaal belang voor de gezondheid.

Het is dus geen discussie over alleen geld vs alleen gezondheid. Maatregelen moeten een balans zijn tussen de gezondheid nu van mensen en de lange termijn gezondheid. Je kan niet simpelweg stellen dat nu alles economisch stilzetten geen gezondheidsgevolgen heeft voor de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Op dit moment zie ik trouwens op diverse basisscholen van Leeuwarden, dat scholen diverse groepen thuis moeten laten ivm dat leerkrachten de keuzes nu gaan maken om thuis te blijven.

En ivm geen gevulde invalpool de schooldirecteuren gedwongen worden om deze keuzes te maken.

Daarom was ik het gisteren in het debat ook zo ontzettend eens met Klaver en een mevr. met bril. In de praktijk gaat hierdoor simpelweg chaos voor ouders ontstaan, omdat ze pas in de ochtend bericht krijgen. Leerkrachten voelen zich echt niet gesteund door de overheid en kiezen voor hun gezin/familie.

Als Rutte gisteren om 13:00 had aangegeven dat maandag de scholen sluiten dan zijn ouders/voogden (misschien zelfs door de Gemeente) nog instaat om opvang te regelen waar dat nodig (ook voor de mensen die nu nodig zijn voor deze crisis).

Ik ben benieuwd of we hier vandaag nog een ander standpunt van Rutte in zien ontstaan, vooral doordat hij nog naar het OMT terug de vraag zou neerleggen of er goed gekeken naar de mogelijkheid van hogere verspreiding op de breng en haal momenten van scholen.

* Falcon is MR-oudergeleding van een po-school

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]
Vind je?

Het idee van triage is volgens mij dat je de keus maakt voor mensen met het beste perspectief. Heel cru; de mensen die toch al zwak zijn (qua gezondheid) en de grootste kans hebben om toch op korte termijn te overlijden gaan nu iets eerder dood. Mijn (overigens niet feitelijk gestaafde) beeld is dat wij in Nederland relatief veel tijd en geld stoppen in het met relatief kort verlengen van het leven van oude mensen. Zo bekeken is het de vraag hoeveel echte oversterfte er nu is (hier in Nederland, Duitsland etc). Ik weet het niet.

En ik snap dondersgoed dat dit vanaf een afstand makkelijker is om nuchter te bekijken dan wanneer het om je familie gaat, ik wil dat echt geenszins bagatelliseren hier nu.

Ik zie ook mensen die vinden dat het erg is als economie voor volksgezondheid gaat. Ik snap dat sentiment, maar ergens is de kwaliteit van onze economie ook ergens de driver onder ons hoge niveau van zorg en onze volksgezondheid. Alles in mij hoopt overigens uiteraard dat we met zijn allen de balans goed kunnen blijven vinden.

Qua hamsteren: net weer op de radio die man van CBL, die aangeeft dat er echt meer dan genoeg is, dat de schappen echt niet leeg gaan raken en dat er zelfs de optie is om eerst minder te exporteren (als het zo ver komt). Mensen moeten echt niet hamsteren, dat is echt nergens voor nodig. Ik zelf denk dat misschien wat meer mensen ook nu voor een week ipv een paar dagen boodschappen doen, maar echt hamsteren is dus echt overdreven paniekerig.

Persoonlijk heeft het Coronavirus mij nu ook geraakt: mijn wintersport vanaf morgen gaat niet door. En om het gelijk in perspectief te plaatsen: het zou de 2e zijn, ik krijg al mijn geld terug etc en ik besef me heel goed dat dit, los van de mensen die ziek worden, nog veel meer betekent voor de zzp’ende taxichauffeur, mensen in de zorg (voor nu in Brabant) maar ook de mkb’ers die dit niet aankunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:37:
[...]

Het idee van triage is volgens mij dat je de keus maakt voor mensen met het beste perspectief. Heel cru; de mensen die toch al zwak zijn (qua gezondheid) en de grootste kans hebben om toch op korte termijn te overlijden gaan nu iets eerder dood. Mijn (overigens niet feitelijk gestaafde) beeld is dat wij in Nederland relatief veel tijd en geld stoppen in het met relatief kort verlengen van het leven van oude mensen. Zo bekeken is het de vraag hoeveel echte oversterfte er nu is (hier in Nederland, Duitsland etc). Ik weet het niet.

En ik snap dondersgoed dat dit vanaf een afstand makkelijker is om nuchter te bekijken dan wanneer het om je familie gaat, ik wil dat echt geenszins bagatelliseren hier nu.

Ik zie ook mensen die vinden dat het erg is als economie voor volksgezondheid gaat. Ik snap dat sentiment, maar ergens is de kwaliteit van onze economie ook ergens de driver onder ons hoge niveau van zorg en onze volksgezondheid. Alles in mij hoopt overigens uiteraard dat we met zijn allen de balans goed kunnen blijven vinden.

Qua hamsteren: net weer op de radio die man van CBL, die aangeeft dat er echt meer dan genoeg is, dat de schappen echt niet leeg gaan raken en dat er zelfs de optie is om eerst minder te exporteren (als het zo ver komt). Mensen moeten echt niet hamsteren, dat is echt nergens voor nodig. Ik zelf denk dat misschien wat meer mensen ook nu voor een week ipv een paar dagen boodschappen doen, maar echt hamsteren is dus echt overdreven paniekerig.

Persoonlijk heeft het Coronavirus mij nu ook geraakt: mijn wintersport vanaf morgen gaat niet door. En om het gelijk in perspectief te plaatsen: het zou de 2e zijn, ik krijg al mijn geld terug etc en ik besef me heel goed dat dit, los van de mensen die ziek worden, nog veel meer betekent voor de zzp’ende taxichauffeur, mensen in de zorg (voor nu in Brabant) maar ook de mkb’ers die dit niet aankunnen.
Ik snap juist heel goed dat mensen hamsteren. Als je nu genoeg eten in huis hebt voor een maand, dan hoef je ook een maand niet meer buiten te komen, in de rij bij de supermarkt te gaan staan of mis te grijpen door lege schappen.

Verhongeren gaan we niet, maar als je kwetsbaar bent, en verspreiding niet meer tegen te houden is zoals het RIVM zelf al aangeeft, dan kun je beter zorgen dat je zo lang mogelijk niet naar buiten hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:27
voske schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:33:
Ik had het hier nog niet voorbij zien komen maat een paar dagen terug berichtte een Italiaanse krant dat uit onderzoek bleek dat het coronavirus al sinds november 2017 in Italië aanwezig is.
Dat lijkt me sterk, volgens mij staat er 17 november 2019, nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:34:
[...]

Owja er was wat verwarring bij mij. Niet essentiele winkels mogen doordeweeks nog open. Horeca echter dicht tot 3 april.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200312_04887661

[...]

[...]
Ook een nuance over restaurants: thuisbezorging, afhalen & drive-in zijn nog toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 09:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:40:
[...]

Ik snap juist heel goed dat mensen hamsteren. Als je nu genoeg eten in huis hebt voor een maand, dan hoef je ook een maand niet meer buiten te komen, in de rij bij de supermarkt te gaan staan of mis te grijpen door lege schappen.

Verhongeren gaan we niet, maar als je kwetsbaar bent, en verspreiding niet meer tegen te houden is zoals het RIVM zelf al aangeeft, dan kun je beter zorgen dat je zo lang mogelijk niet naar buiten hoeft.
Voor alles wat jij dubbel pakt moet iemand anders wellicht een keertje terug omdat ie nu misgrijpt. Maar als kwetsbare is het wellicht geen gekke gedachtegang, maar ik vraag me af of de hamsteraars alleen uit die groep bestaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:43:
[...]

Voor alles wat jij dubbel pakt moet iemand anders wellicht een keertje terug omdat ie nu misgrijpt. Maar als kwetsbare is het wellicht geen gekke gedachtegang, maar ik vraag me af of de hamsteraars alleen uit die groep bestaat...
Nee zeker niet, maar misschien denken ze dat wel.

Intressant game theory scenario in ieder geval. Maar ik zou hamsteren niet per definitie onnodig noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
Ik snap dat triage erg overkomt. Nu moeten mensen zich eens gaan realiseren hoe weinig ze dus blijkbaar in aanraking komen met de gezondheidszorg. En hoe goed wij het hier hebben op dat gebied. "Triage" gebeurd iedere dag. Klein voorbeeld , bij een revalidatieproces na een ernstig ongeluk of ernstige ziekte wordt gekeken naar hoe ver mensen kunnen komen. De meeste effort wordt gestopt in mensen met de hoogste slagingskans en hoogste mogelijke kans op een zo goed mogelijk resultaat.

Zouden mensen verder komen als er meer ingestopt wordt, wellicht wel. De kans is echter gering. Is het oneerlijk ? Het voelt wellicht wel zo. Echter als er zoveel wordt gedaan met minieme kans op resultaat dan worden mensen die geholpen moeten worden achteraan de rij gezet. En zoals met zoveel zaken hoe eerder je kan beginnen hoe groter het succes. Dus zit er een tijdigheid aan die noodzakelijk is voor het behalen van het beoogde en ingeschatte resultaat.

Dan kan het zo zijn dat iemand minder goed kan lopen dan als je nog een half jaar was doorgegaan, ,maar in die tijd heb je 2 mensen een grotere kans gegeven op een veel beter herstel. Dan heeft de persoon met iets minder goed loopvermogen net even wat meer pech.

Zo gaan al dat soort beslissingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 22:41
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:30:
[...]

Heel bot abstract gesteld: de economische schade voor de maatschappij heeft veel meer effect dan de doden, mits het aantal enigszins binnen de perken blijft en vooral de zeer oude populatie treft.

Natuurlijk zijn het duizenden persoonlijke drama's maar in een normale winter sterven er ook duizenden mensen aan de reguliere griep en dan hoor je er relatief weinig over. Iets minder de helft van ons BNP wordt aan de zorg uitgegeven, stel dat de economie door heel harde maatregelen halveert dan zal ook de zorg niet meer betaald kunnen worden.
Het is iets minder, rond de 10%. Maar nog steeds een grote hap uit het nationaal inkomen inderdaad. Het grootste "probleem" van een grote zorgsector is, dat je het geld nergens anders aan uit kan geven en dat niet iedereen evenveel behoefte heeft aan zorg. Inrichten van een enorme reservecapaciteit remt de economie om die reden ook, en daar heeft iedereen last van.

Verder is het perspectief inderdaad wel belangrijk: in een gewoon jaar overlijden zo'n 200.000 mensen. En het is nog de vraag of het coronavirus uiteindelijk tot meer overlijdens leidt of vooral tot andere oorzaken. Wat je wil voorkomen is piekbelasting/overbelasting van het zorgsysteem en een te grote ontwrichting van het openbare leven en daar zijn alle maatregelen nu op gericht. Laten we hopen dat het voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Laatst online: 23-07 12:21
ZieMaar! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:43:
[...]

Vanochtend was alles op iets minder wc papier na, alles weer bijgevuld na een gekkenhuis gistermiddag bij mijn dorps AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:23
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:40:
[...]

Ik kan daar deels in meegaan. Er echter gister achter komen dat Nutrilon babyvoeding overal is uitverkocht is niet z'n leuke verassing.
Bij alle webshops geen voorraad en ook vanmorgen in de supermarkt lege schappen. Nu heb ik nog een halve pot staan en verwacht ik wel dat ik voordat deze leeg is iets heb gevonden. Maar irritant is het wel.

Het kan echter een stuk vervelender. Een vriendin van mij werkt op een Kinderdag verblijf. Die zijn er ook gister achtergekomen. En hebben vanaf vandaag een tekort een voeding. Mensen die een vrije dag hebben worden gevraagd op zoek te gaan naar babyvoeding...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 14:43
Net met onze directeur kort overleg gehad; Ik zeg: ik wil vandaag gaan kijken voor wie we een thuiswerkplek mogelijk kunnen maken. (werken met 14 man op kantoor en 60 man in de logistiek (vrachtwagens en magazijn).

Zegt hij: Ja nee, we willen geen paniek zaaien onder de mensen die niet thuis kunnen werken, dus dat gaan we even overleggen. Ik zeg: je wilt gewoon zo weinig mogelijk mensen in 1 ruimte hebben, dus als er al 3 of 4 mensen thuis kunnen werken scheelt dat al. En de ruimte tussen de werkplekken vergroten. Weer: Ja wacht maar even, we hebben straks overleg (met 2 andere skeptische collega's) en dan kijken we even hoe of wat. Ik weet die uitkomst al....

Echt jonge, die mensen denken dat het over 2 weken over is met dat hele Coronavirus. Echt geen enkel idee wat ons nog te wachten staat.

Bekijk het lekker: ik werk vanaf maandag thuis en ga me er niet meer druk om maken. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 21:49
Aalard99 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:42:
[...]

Dat lijkt me sterk, volgens mij staat er 17 november 2019, nogal een verschil.
Typfout, nu aangepast. Drie keer nagelezen voor ik het bericht postte, maar niet gezien.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dacht dat het meer was, maar had inderdaad BNP en de rijksbegroting door elkaar gehad. Het ligt rond 13% van het BNP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

voske schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:33:
Ik had het hier nog niet voorbij zien komen maat een paar dagen terug berichtte een Italiaanse krant dat uit onderzoek bleek dat het coronavirus al sinds november 2019 in Italië aanwezig is. Ongecorrigeerde Deepl-vertaling van een deel van een interview met professor Gismondo:

[...]

Het eerste bekende Chinese geval dateert van half november aldus een artikel van de South Chinese Morning Post van vandaag:

[...]
Dat verbaast me helemaal niets eerlijk gezegd. We lopen dus eigenlijk met zijn allen al maanden achter de feiten aan.
Wel verbazingwekkend dat het dan nu pas breder voor komt.
Is de verspreiding dan minder exponentieel? Of is het percentage met mensen waar het voor problemen zorgt vele malen lager dan aangenomen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Laatst online: 30-08 17:30
MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:58:
[...]

Dat verbaast me helemaal niets eerlijk gezegd. We lopen dus eigenlijk met zijn allen al maanden achter de feiten aan.
Is de verspreiding dan minder exponentieel? Of is het percentage met mensen waar het voor problemen zorgt vele malen lager dan aangenomen? :?
Ik denk sowieso dat het aantal mensen dat er weinig tot geen last van heeft hoog is. Dat maakt de verspreiding ook zo makkelijk, mensen hebben amper door dat er iets is en gaan dus alsnog de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 22:41
MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:58:
[...]

Dat laatste denk ik. Het verspreidt zich juist sneller dan gedacht omdat mensen met milde symptomen toch heel besmettelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00
Vanmorgen dochter naar school gebracht. Halve klas leeg. Das echt niet omdat elke kleuter een loopneus heeft met dit weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:02:
Vanmorgen dochter naar school gebracht. Halve klas leeg. Das echt niet omdat elke kleuter een loopneus heeft met dit weer.
Of het onderdeel van het plan was weet ik niet; maar daarmee is het doel van minder contacten ook bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
Zou dat dan ook betekenen dat het werkelijk aantal besmettingen vele malen hoger ligt dan we denken? Dan zou je verwachten dat er om een gegeven moment (en eerder dan verwacht) vanzelf een 'rem' komt op het aantal ziektegevallen aangezien er dan simpelweg minder nog te besmetten mensen overblijven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Wij hebben onze dochter van 3 jaar thuis gehouden (mijn vrouw werkt niet) terwijl ze 2 ochtenden per week naar de peuterspeelzaal gaat. Waarom? Gewoon risico's afwegen tegen de baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 19:39
Jorizzz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:04:
Zou dat dan ook betekenen dat het werkelijk aantal besmettingen vele malen hoger ligt dan we denken? Dan zou je verwachten dat er om een gegeven moment (en eerder dan verwacht) vanzelf een 'rem' komt op het aantal ziektegevallen aangezien er dan simpelweg minder nog te besmetten mensen overblijven?
Eerste vraag: ja
Tweede vraag: onbekend. Er gaan geluiden dat je niet direct resistent bent als je het hebt gehad. We weten er nog te weinig over.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jorizzz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:04:
Ja, ergens heb ik ook het gevoel dat het virus niet te stoppen is, en gewoon zijn slachtoffers maakt. De reden dat het nu in Wuhan afgenomen is, zou kunnen komen doordat iedereen die zwak of vatbaar was er inmiddels overheen of onderdoor is.

Maar dat zal zich bewijzen nu het leven daar weer opstart.

Aparte blijft wel dat het op een paar plekken ineens zo enorm veel sneller gaat dan elders.

@drooger Ja maar snotneus...
Het lijkt erop neer te komen dat er nu vanzelf gebeurt dat alleen degenen die echt niet anders kunnen hun kinderen nog naar school laten gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

StealthyPeanut schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:04:
[...]

Wij hebben onze dochter van 3 jaar thuis gehouden (mijn vrouw werkt niet) terwijl ze 2 ochtenden per week naar de peuterspeelzaal gaat. Waarom? Gewoon risico's afwegen tegen de baten.
Maar dat heeft nog de nuance dat ze nog niet leerplichtig is. ;)

Dat mensen kinderen van school (niet peuterspeelzaal) houden is wel een stap verder, omdat je dan potentieel in strijd bent met de leerplicht.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
drooger schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:09:
Dat mensen kinderen van school (niet peuterspeelzaal) houden is wel een stap verder, omdat je dan potentieel in strijd bent met de leerplicht.
Mag toch aannemen dat dat gedoogd wordt, het is niet om lekker goedkoop op vakantie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 12-09 19:22
Mijn zoon is juist in tranen dat hij niet naar school mag. Hij heeft een snotneus en nadat wij vanmorgen de school gebeld hebben, kregen we te horen dat hij niet naar school mag. Terwijl hij al sinds september een snotneus heeft en daar een medische oorzaak (vernauwende doorgang en KNO-problemen waar hij al buisjes voor gehad heeft en in het ziekenhuis voor loopt). Dus dit houdt in dat hij waarschijnlijk minimaal 3 weken niet naar school mag...

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
https://nos.nl/nieuwsuur/...en-wie-we-behandelen.html |:(

Graag een toelichting geven als je wat post, niet alleen "linkdumpen"

[ Voor 25% gewijzigd door janvanduschoten op 13-03-2020 09:20 ]

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:12:
[...]

Mag toch aannemen dat dat gedoogd wordt, het is niet om lekker goedkoop op vakantie te gaan.
Lijkt erop van wel:
Wel werd tegen de zin van het kabinet een motie van PVV en Forum voor Democratie om ouders geen boete te geven als ze hun kind thuishouden met algemene stemmen aangenomen. Premier Rutte zei daarover dat de leerplichtautoriteiten bij het toekennen van een boete "ongetwijfeld rekening houden met de bijzondere omstandigheden".
Bron: NOS liveblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]volgens Klaver is er onvoldoende oog voor de gezondheid van de docenten. "Het onderwijs is geen kinderopvang", zei Klaver. Hij wijst erop dat de docenten wel vatbaar zijn voor het coronavirus. "Zij kunnen wel ziek worden." Bovendien moeten zij niet alleen doceren, maar ook zelf zorgen voor hygiëne in de klas. Hij wil dat het kabinet direct toezegt dat de scholen extra schoonmakers krijgen.
Dit komt bij mij over als een enorme schijnmaatregel. Zijn er wellicht ook goede argumenten voor?

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 13-03-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
drooger schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:09:
[...]

Maar dat heeft nog de nuance dat ze nog niet leerplichtig is. ;)

Ohh, ja natuurlijk. Ik had je post te snel gelezen en met het woord "kleuter" denk ik de verkeerde link gelegd met peuterspeelzaal :F .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

Het lijkt me meer dan terecht dat er een selectie gemaakt moet worden in zo'n extreem scenario. Ik snap je emoij dan ook niet.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:18:
[...]

Het lijkt me meer dan terecht dat er een selectie gemaakt moet worden in zo'n extreem scenario. Ik snap je emoij dan ook niet.
Die emoji is er omdat er al weken door de overheid geroepen werd dat we voorbereid waren en de situatie onder controle hadden. Weken waar men maatregelen had kunnen nemen om juist dit scenario te voorkomen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hoevenpe
drooger schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:14:
"Wel werd tegen de zin van het kabinet een motie van PVV en Forum voor Democratie om ouders geen boete te geven als ze hun kind thuishouden met algemene stemmen aangenomen."
offtopic:
Nooit gedacht dat ik zo'n zin ooit buiten De Speld zou lezen, de hele kamer die een motie van PVV en FvD steunt. We leven in bijzondere tijden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Misschien verkeerde emoticon. Maar bedoel mee. Wat een k*t situatie voor een ziekenhuis en toekomstige patiënten. (begrijpelijk dat ze dat op een gegeven moment moeten doen).

Model 3

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Ik heb nieuwsuur opgedoken en het stuk gekeken en wat de beste man zegt is nét niet hoe hij geciteerd wordt.

Hij stelt: er is een toegenomen druk op de IC. Ze kunnen dit eerst zelf opvangen, dan de regio etc, maar als het zo snel gaat als in Italie kan een volgend scenario 'code zwart' zijn waarbij je die triage ellende krijgt. De interviewer heeft daar uitgebreid naar zitten vissen en de bewoording van de arts waren niet dat hij er 'nu voor vreest', maar wel als de pandemie verder ontwikkelt zoals in Italie.

Nuance is in deze tijd écht veel te ver te zoeken.

https://www.uitzendinggem...rammas/356-Nieuwsuur.html

Kijk zelf en huiver. Ik vond het stukje ingesproken bericht uit Italie eigenlijk zorgwekkender.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cheesy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:14:
[...]

Dit komt bij mij over als een enorme schijnmaatregel. Zijn er wellicht ook goede argumenten voor?
Die hele discussie sloeg sowieso nergens op... Kinderen mochten van Klaver niet naar school maar wel naar de creche of BSO.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:50
Scholen dicht of niet, ik heb al begrepen dat er een aantal scholen dicht zijn, andere scholen met half aantal lln zit en er ook nog steeds lln met symptomen in de klas zitten die nu allemaal moeten worden opgehaald.. Behoorlijke chaos vandaag.

Bron: vriendin die bij overkoepelende stichting werkt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:20:
[...]
Die emoji is er omdat er al weken door de overheid geroepen werd dat we voorbereid waren en de situatie onder controle hadden. Weken waar men maatregelen had kunnen nemen om juist dit scenario te voorkomen.
Achteraf is het makkelijk praten voor stuurlui aan de wal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat lijkt me ook wat kort door de bocht, de afgelopen weken was er nog helemaal geen draagvlak voor zulke rigoureuze maatregelen. Zelfs in dit draadje werd ik als paniekzaaier weggezet toen ik suggereerde het carnaval te annuleren en de Efteling te sluiten.

De overheid is voorbereid zoals je je kunt voor bereiden op een orkaan waarvan je weet dat die over drie dagen aan land komt. Er zal grote schade zijn maar de draaiboeken liggen klaar en zoveel mogelijk ramen zijn gebarricadeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarom is het dan? Want volgens mij zijn er meer kleuters die wel verkouden zijn dan die niet verkouden zijn. :P

@drooger leerplicht is vanaf 5 jaar, zo had ik mijn dochter ook gewoon thuis kunnen houden. Niet dat ik mij iets zou aantrekken van die regel in een situatie als deze. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 13-03-2020 09:33 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

VidaR-9 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:23:
Scholen dicht of niet, ik heb al begrepen dat er een aantal scholen dicht zijn, andere scholen met half aantal lln zit en er ook nog steeds lln met symptomen in de klas zitten die nu allemaal moeten worden opgehaald.. Behoorlijke chaos vandaag.

Bron: vriendin die bij overkoepelende stichting werkt.
De basisschool van mijn kinderen is gesloten inderdaad. Het hele team is verkouden/ziek. Vandaag was ik al van plan om thuis te werken maar dat wordt nu “thuiswerken”. Met kinderen gaat dat toch wat minder lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Op de Correspondent selecteert men nu voor met vragen die men kan stellen aan een expert (prof Koopmans (virologie Erasmus)). Wat me van de gestelde vragen enorm opvalt, is hoe geinformeerd we hier in dit draadje zijn. En, belangrijker, dat veel mensen dat dus niet zijn... wellicht eens verstandig om met familie, vrienden en bekenden te communiceren.

[ Voor 22% gewijzigd door ijdod op 13-03-2020 09:34 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ijdod schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:32:
Op de Correspondent selecteert men nu voor met vragen voor een expert (prof Koopmans). Wat me van de gestelde vragen enorm opvalt, is hoe geinformeerd we hier in dit draadje zijn. En, belangrijker, dat veel mensen dat dus niet zijn.
En dat toont meteen hoe makkelijk het is om hier te roepen dat er eerder had moeten worden opgeschaald.
Zolang 80% van de maatschappij niet doorheeft dat het ernst is, is het effect hiervan m.i. vrij beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Je bedoelt wij als bevolking?

Want al hadden 2 maanden de tijd gehad, was het nog niet gelukt om de IC's voldoende op te schalen om de piek op te vangen als de bevolking zich onvoldoende aan de voorgestelde maatregelen houdt.
ijdod schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:32:
En, belangrijker, dat veel mensen dat dus niet zijn... wellicht eens verstandig om met familie, vrienden en bekenden te communiceren.
Je kunt het paard naar het water brengen, maar dat gaat hij nog niet drinken.
Al deze mensen hadden geïnformeerd kunnen zijn. Alle informatie is er.

[ Voor 26% gewijzigd door Cyberpope op 13-03-2020 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Gonadan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:31:
[...]

Waarom is het dan? Want volgens mij zijn er meer kleuters die wel verkouden zijn dan die niet verkouden zijn. :P
Ja klopt. En ja, ouders zijn bang. Moeder vertelde dat haar dochter zich zorgen maakte en heeft dochter thuis gehouden. Kwam wel naar school om dit te vertellen overigens. Mijn dochter had 37,9'c gisteravond en klaagt over keelpijn. Normaal: hup naar school, nu toch thuis. Kan dat niet uitleggen.

Schoonmoeder daarentegen gaat wél gewoon haar vrijwilligerswerk op school doen. Is 67 en geeft geen fuck om dat gedoe. M'n vrouw maakt zich daar wél zorgen om, maarja.. van die dingen.

Rij voor de supermarkt vanochtend voor deze open ging. Deel van de klassen leeg, want juf/meester loopneus, andere klassen soms redelijk gevuld soms bijna leeg. Het is een beetje een angstaanjagende stilte voor de storm die hopelijk nooit komt..

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1 ... 9 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.