HaterFrame schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:36:
Volgens mij begrijpt Rutte het begrip besmetting niet. Want volgens hem is de kans op besmetting onder de 20 heel erg klein. Maar voor zover ik heb gelezen heeft die groep een hele kleine kans op een ziektebeeld maar kunnen ze wel drager zijn van het virus en dus anderen wel besmetten? Zie ik dit nou verkeerd?
Het is eigenlijk niet goed bekend, wat natuurlijk een probleem is.
Wat we op dit moment weten is het volgende:
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762130
Dit artikel met een caseload van 72 314 confirmed cases uit China beschrijft qua age distribution het volgende:
- ≥80 years: 3% (1408 cases)
- 30-79 years: 87% (38 680 cases)
- 20-29 years: 8% (3619 cases)
- 10-19 years: 1% (549 cases)
- <10 years: 1% (416 cases)
Zoals je kunt zien, bijzonder weinig COVID-19 onder kinderen.
Maar dat zegt natuurlijk enkel en alleen iets over de ontwikkeling van ziekteverschijnselen. Asymptomatisch dragerschap of hooguit milde klachten en dragerschap zijn hierin niet goed bekend.
Het is lastig om met zekerheid hierin te zeggen wat de prevalentie is van SARC-CoV-2 dragerschap is onder schoolgaande kinderen. Binnen de media wordt vaak wel aangehaald dat ze een risicogroep zouden zijn, maar eerlijkheidshalve dient gezegd te worden dat betrouwbare bronnen daarin ontbreken. En de aanname dat dit zo zou zijn omdat dit bij enkele andere verwekkers geld, is uiteraard geen hele sterke.
Ook het feit dat landen om ons heen scholen sluiten, doet niets af aan het feit dat op basis van de huidige publieke gegevens, er niet goed te oordelen is of deze maatregelen opwegen tegen de gevolgen.
Vrijgegeven data sheets geven ook slechte inzichten over de leeftijdsdistributie.
De meest betrouwbare data die we hebben, komt uit zuid Korea. Zij hebben een groot aantal mensen getest, circa 200.000 tot nu toe. Hoe ziet de leeftijdsverdeling er met dit soort massa screening uit? Als volgt:
bron:
https://www.cdc.go.kr/boa...mid=a30402000000&bid=0030
Met slechts 1% van de gescreende besmettingen bij kinderen t/m 9 jaar, en 5.2% van de gescreende besmettingen bij kinderen tussen de 10 t/m 19 jaar, lijkt het op basis van de huidig beschikbare data nu niet bepaald op alsof kinderen per se de grootste en belangrijkste bron van infecties voor de maatschappij zullen zijn.
Interessant zou dan ook zijn om te weten wat de argumentatie is voor buurlanden om over te gaan tot de drastische maatregelen om juist de scholen wel te sluiten, maar het zou mij anderszins ook niet verbazen indien goed onderbouwde argumentatie daarvoor simpelweg op dit moment niet bestaat.