• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-03 21:04
Mede-auteur:
  • westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 20:05

westlym

SARS-CoV-2 | COVID-19

Algemeen
In december 2019 heeft binnen de regio Wuhan, China, de uitbraak van een nieuw coronavirus plaats gevonden. Na aanvankelijk benoemd te zijn als '2019-nCoV', of binnen de volksmond het 'Wuhan coronavirus', heeft het virus de formele naam Severe Acute Respiratory Syndrome CoronaVirus 2 gekregen, oftewel SARS-CoV-2. Het ziektebeeld dat geïnfecteerden kunnen ontwikkelen na besmetting wordt COVID-19 genoemd.

Verspreiding
Actueel overzicht verspreiding wereldwijd
Actueel overzicht verspreiding in Nederland

Verspreiding binnen Nederland

Symptomen
De symptomen van COVID-19 zijn niet specifiek, d.w.z. op basis van symptomen alleen kan niet met zekerheid worden gesteld of er sprake is van COVID-19.

Op basis van beschikbare data van 55.924 patiënten zijn de volgende symptomen geassocieerd met COVID-19, gerangschikt van veel voorkomend tot weinig voorkomend als volgt.

Meest voorkomende symptomen
Koorts87.9%
Droge hoest67.7%
Vermoeidheid38.1%
Sputum productie33.4%
Koortademigheid18.6%
Spierpijn of gewrichtspijn14.8%
Keelpijn13.9%
Hoofdpijn13.6%
Koude rillingen11.4
Misselijkheid of braken5.0%
Neusverstopping4.8%
Diarree3.7%
Ophoesten van bloed0.9%
Conjunctivale congestie0.8%

Het optreden van symptomen vind gemiddeld genomen plaats of dag 5 - 6 na infectie. De meeste patiënten geïnfecteerd met SARS-CoV-2 ervaart milde symptomen, circa 80%. De overige patiënten ervaart op zijn minst ernstige symptomen (13.8%) of zelfs kritieke symptomen (6.1%). Kritieke symptomen omvat respiratoir falen, septische shock en/of multi-orgaan dysfunctie/falen.

bron: WHO China Joint Mission on COVID-19 Final Report

Ziektebeloop
De huidige kennis aangaande ziektebeloop is vooralsnog beperkt. Afgaande op beschikbare data is de periode van ontstaan van verschijnselen tot klinisch herstel in milde gevallen circa 2 weken. In ernstige of kritische gevallen betreft dit 3 - 6 weken. De mate van ziekte tijdens aanvang van symptomen is geen garantie voor uitkomst; d.w.z. patiënten met kritieke symptomen kunnen herstellen, maar ook patiënten met initieel milde symptomen kunnen komen te overlijden, zie ook onderstaande figuur.

bron: WHO China Joint Mission on COVID-19 Final Report

Ik verdenk mijzelf van besmetting
Wat te doen bij verdenking op besmetting. Onderstaand het advies zoals gegeven door het RIVM. Dit advies is up-to-date op 8 maart 2020, 12:47. Raadpleeg voor het meest actuele advies altijd het RIVM zelf: RIVM - COVID-19
Heb je koorts (meer dan 38⁰ Celcius) en luchtwegklachten (zoals hoesten of kortademigheid) en heb je contact gehad met een patiënt met het coronavirus of ben je de afgelopen 14 dagen in een van de volgende gebieden geweest:
  • China (inclusief: Macau en Hongkong)
  • Singapore
  • Zuid-Korea
  • Iran
  • De Noord-Italiaanse provincies: Lombardije, Veneto, Emiglia Romagna, Piëmonte, Aosta-vallei, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië en Ligurië
Neem dan telefonisch contact op met je huisarts.

Ben je in een van deze gebieden geweest en heb je alleen verkoudheidsklachten of verhoging, blijf dan thuis en zorg dat je zo min mogelijk contact met anderen hebt. Dit kunnen namelijk de eerste klachten zijn van COVID-19, maar het kan ook een verkoudheid zijn. Het is niet nodig om de huisarts te bellen. Worden de klachten erger en krijg je koorts en luchtwegklachten (hoesten en benauwd), bel dan de huisarts.

Belangrijke ontwikkelingen in Nederland (omgekeerd chronologisch)
12-03-2020Nieuwe maatregelen tegen verspreiding coronavirus in Nederland
09-03-2020Hygiënemaatregelen van belang om verspreiding coronavirus tegen te gaan
08-03-2020COVID-19: Bericht van de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care
06-03-2020COVID-19: Nieuwe aanwijzing voor inwoners Noord-Brabant
06-03-2020Patiënt met nieuw coronavirus overleden
02-03-2020Acht nieuwe patiënten, opnamestop IC-afdeling Maasstad Ziekenhuis
27-02-2020Patiënt met nieuw coronavirus in Nederland

Rolling updates
RIVM - Actuele informatie over het nieuwe coronavirus (COVID-19)

Belangrijke ontwikkelingen wereldwijd (omgekeerd chronologisch)
11-03-2020WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020
07-03-2020WHO statement on cases of COVID-19 surpassing 100 000
03-03-2020Shortage of personal protective equipment endangering health workers worldwide
12-02-2020World experts and funders set priorities for COVID-19 research
23-01-2020Wuhan coronavirus virus spreads as China scraps New Year celebrations
05-01-2020Pneumonia of unknown cause – China
31-12-2019Wuhan health and health commission on the current outbreak of pneumonia in our city (Chinees)

Rolling updates
Rolling updates on coronavirus disease (COVID-19)

Vragen en antwoorden
Vele vragen aangaande SARS-CoV-2 en COVID-19 zijn geclusterd en beantwoord terug te vinden conform nationale richtlijnen en adviezen op de websites van het RIVM en de Rijksoverheid. Derhalve onderstaand de verwijzingen naar de betreffende pagina's:

Q&A
RIVM Vragen & Antwoorden nieuw coronavirus (COVID-19)
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over het coronavirus en gezondheid
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over de situatie in Noord-Brabant
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en het onderwijs en de kinderopvang
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus voor werkgevers en ondernemers
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus voor werkgevers en ondernemers
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus voor werknemers
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en reizen van en naar het buitenland
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en reizen van en naar het buitenland
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en het openbaar vervoer
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en internationaal ondernemen

Mythes rondom SARS-CoV-2 / COVID-19
Social media, online communities, whatsapp groepen, etc. zijn een belangrijke potentiële bron voor onjuiste informatie rondom COVID-19. Voorkom desinformatie en informeer jezelf omtrent de belangrijkste mythes en misconcepties rondom COVID-19. Zie hiervoor de WHO COVID-19 Myth busters.

Reizen en SARS-CoV-2 / COVID-19
Ben je van plan op reis te gaan? Controleer voor de laatste reisadviezen de meest recente informatie van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Neem bovendien de volgende website door, de kans bestaat dat eventuele antwoorden op je vragen hier reeds aan bod komen: Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en reizen van en naar het buitenland.

Bij twijfel over een inreisverbod in het land van bestemming kun je het beste contact opnemen met de ambassade van het land van bestemming. Voor een overzicht zie Rijksoverheid.nl.

Laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
Voor een overzicht van de laatste wetenschappelijke publicaties met betrekking tot het COVID-19, zie de volgende websites:
Belangrijke bronnen voor extra informatie

Topic Suggesties
Zie je additionele informatie graag terug binnen deze topic start, kom je onjuistheden tegen of niet langer werkende links, stuur een DM om dit te laten corrigeren.

Topic Waarschuwing
Gezien het serieuze karakter van SARS-CoV-2, COVID-19 en hierbijgaand ook dit topic, houd de topic waarschuwing in acht.

Linkje naar deel 1 > [ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19

Puntgewijze samenvatting persconferentie 12 maart 2020

Bekend, samengevat
  • Druk zorg Brabant oplopend, incl. IC.
  • GGD in getroffen regio's eveneens toenemende druk, onvoldoende om tests uit te kunnen voeren (wegvallen verbinding)..
  • Cluster in zuid Limburg, mogelijk vanuit duitsland.
  • WHO: Pandemie.
  • Virusisolatie in NL in het Erasmus MC nader in kaart gebracht.
  • Origine virus hiermee te bepalen. Hierbij opvallend clusters in Brabant opgelopen vanuit verschillende bronnen.
  • Huidige besmettingen Brabant derhalve mogelijk top van de piramide.
  • Casus in Rotterdam / Amsterdam gisteren zonder duidelijke relatie tot bron.
Gezien ontwikkeling geen exacte grip op infecties / bron, aanvullende maatregelen noodzakelijk geacht.

Aanvullende maatregelen, mitigatie fase
  • Iedereen in NL: Thuis bij klachten neusverkoudheid, hoesten, keelpijn, koorts (en/of)
  • Vermijd sociale contacten in afwachten ontwikkeling ziektebeeld
  • Bel huisarts pas bij verergering klachten
  • Evenementen > 100 personen in NL afgelast, incl. theaters, sportclubs, musea, etc.
  • Zoveel mogelijk thuiswerken en/of werktijden spreiden. Geen bijeenkomsten van >100 personen.
  • Dringend verzoek bezoek aan ouderen / kwetsbaren te beperken.
  • Verzoek ouderen gebruik OV te vermijden.
Speciaal verzoek gezondheidszorgmedewerkers
  • Blijf thuis van werk bij klachten EN koorts, overleg met werkgever.
  • Reis niet naar het buitenland.
Extra
Deze maatregelen gaan per heden in, blijven geldig tot in ieder geval 31 maart 2020.
Te verwachten aanvullende maatregelen voor Brabant, dit nog niet verder toegelicht.

Advies Universiteiten/HBO
Grootschalige hoorcolleges online aanbieden.

Basis/middelbaar/MBO
  • Geen reden om scholen te sluiten / andere maatregelen.
  • Weinig besmettingen.
  • Weinig internationaal.
  • Niet de groep hoogste risico's.
  • Grote maatschappelijke gevolgen bij sluiten, noodgewdongen thuis. incl. bij medewerkers gezondheidszorg, politie, brandweer.
  • Sluiten scholen geacht weinig bij te dragen aan remmen crisis. De effecten van sluiten zouden juist erg groot zijn.
  • Beroep op medewerkers onderwijs om hier begrip toe te hebben.
Doel aanvullende aanpak is voorkomen piekbelasting gezondheidszorg. Rutte benadrukt belang maatschappelijke participatie.

[Voor 255% gewijzigd door psychodude op 15-03-2020 14:13]

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Maar wat is nu het beleid voor universiteiten en HBO's!?
Alleen hoorcolleges online aanbieden?

[Voor 25% gewijzigd door BlakHawk|IA op 12-03-2020 15:34]

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-03 10:34
BlakHawk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:34:
Dit verbaasde mij (ik werk op een uni) ook. Als je kijkt hoeveel personeel en studenten hier rondlopen, dan maakt dat af en toe in een hoorcollegezaal zitten niet zoveel meer uit...

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57
De genomen stappen vallen me nog mee eerlijk gezegd.

Oh en - nu kan ons zorgpersoneel niet hooggenoeg geprezen worden terwijl een paar maanden geleden er nog gestaakt werd vanwege de werkdruk. Imo mag daar nu wel eens iets aan veranderen.

• TheMandroid
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-12-2020
Iedereen mag vrij rondreizen, maar zorgmedewerkers mogen niet naar het buiteland. Iemand enig idee of wit een vrijwillig advies is? Ik woon in de grensregio en het stikt hier van de Belgen en Duitsers. Daarnaast heb ik een vakantie gepland naar een locatie waar nog geen besmettingen zijn... Als erg geen consequenties aan verbonden zijn, dan ga ik gewoon. Op vakantie naar een gebied zonder besmettingen lijkt mij veiliger dan boodschappen doen in een gebied met besmettingen...

[Voor 24% gewijzigd door TheMandroid op 12-03-2020 15:38]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lijkt wel alsof ze het PO en VO niet durven dicht te gooien, terwijl er al minstens drie of vier andere EU-landen het wel doen.

Ongelofelijk.

Rutte is gewoon doods- en doodsbang lijkt het wel.

[Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 12-03-2020 15:36]

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RodeStabilo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:36:
Lijkt wel alsof ze het PO en VO niet durven dicht te gooien, terwijl er al minstens drie of vier andere EU-landen het wel doen.

Ongelofelijk.

Volgens mij ben jij hier doodsbang. Rutte gaf goede punten waarom die niet dicht zijn.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-03 11:09
prijk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:14:
[...]
Je verwacht veel te veel van de overheid. Ik vreesde de reacties hierboven al, gelijk naar de overheid wijzen voor oplossingen is de grote kwaal van deze tijd en nu blijkt dat dus weer. Burgers zullen juist heel veel onderling moeten regelen de komende tijd!
De overheid is hoe we als burgers dingen regelen, waarom denk jij dat de overheid er is?

Ik snap dat we denken in hullie en zullie, maar de overheid is de uitvoerende en sturende kant van onze samenleving.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:08
Hmm, aan de TU/e is bij een van mijn vakken al veel gevraagd naar streaming colleges. Het antwoord daarop was kort:
Dear all,
I received requests about possible streaming of the lectures. I understand your concerns and would like to support your request. Unfortunately, I cannot organize this on spot.
Ik ben benieuwd of daar nu iets aan verandert.

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-03 22:06

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

BlakHawk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:34:
Ik werk aan de TUDelft als universitair docent. ik verwacht dat de TU Delft hier nader advies over zal geven, niet alleen over hoorcolleges maar ook over werkgroepen e.d.. Ik begreep dat er al overleg was hierover binnen onze organisatie.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-03 17:08

Rannasha

aka "Species5618"

Het NOS live-blog heeft de volgende headline:
Rutte: voorkomen dat we te veel doen
Vind het wel typerend.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45
RodeStabilo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:36:

Ongelofelijk.

Hij heeft toch gewoon een duidelijk verhaal? Kunt wel alle landen ga na doen maar ik zie niet waarom?

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:41
Alle sporen van gezellige stemming van vorige keer bij die drie waren wel weg kon je gelijk zien.

Goede uitleg van Rutte mbt afwegen van opties.

Snap niet dat de universiteiten niet uit zichzelf al iedereen hebben aangeraden om thuis te blijven waar mogelijk, en hoorcolleges alleen nog via internet te doen. Meeste collegezalen hebben al apparatuur om colleges op te nemen. Ben zelf al afgelopen twee weken thuisgebleven nadat er een coronageval op de universiteit was geweest.

En aangezien veel mensen thuiswerken, is het geen optie om ouders de keuze te geven om kinderen thuis te laten blijven? Ik snap dat het raar is voor de kinderen die wel naar school gaan, aan de andere kant, veel lesgegeven zal er niet worden met alle stress.
Coffeemonster schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:37:
[...]

Ik werk aan de TUDelft als universitair docent. ik verwacht dat de TU Delft hier nader advies over zal geven, niet alleen over hoorcolleges maar ook over werkgroepen e.d.. Ik begreep dat er al overleg was hierover binnen onze organisatie.
https://www.tudelft.nl/en/2020/tu-delft/coronavirus/
We are therefore currently investigating the possibilities to fully switch to online education in the very short term. We will keep you informed about the decision-making process. Of course, we make such a decision in close consultation with our fellow universities and with the government.

[Voor 33% gewijzigd door HallonRubus op 12-03-2020 15:40]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

backupdevice schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:34:
Ben benieuwd wat de extra maatregelen mee zijn waar Brabant mee gaat komen.
Op nu.nl zie ik mensen speculeren over dat men eventueel huisarrest wil opleggen aan Brabantse mensen, zodat die hun woning niet uit mogen.

Weet alleen niet in hoeverre die (juridisch en praktisch) mogelijk is?

Virussen? Scan ze hier!

• BlakHawk|IA
RodeStabilo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:34:

Ongelovelijk.
Ondanks dat ik in team "Corono is veel erger dan een griepje" hoor, denk ik dat het een goede afweging is.
Reizen is een veel groter aandeel dan scholen.

Is Schiphol nog open?
Bijna alle besmettingen kwamen uit het buitenland...

Scholen dicht is een forse maatregel die je hele land op slot zet.

Het algemene avies is aan iedereen in NL: werk thuis...
Maar het is allemaal zo vrijblijvend...

[Voor 7% gewijzigd door BlakHawk|IA op 12-03-2020 15:39]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met deze maatregelen die nog steeds alleen symptomatische mensen isoleren zul je de presymptomatische verspreiders niet isoleren en dus zal dit nog steeds schromelijk onvoldoende zijn om de verspreiding adequaat in te tomen. Aangezien het percentage geïnfecteerden door asymptomatische verspreiders waarschijnlijk aanzienlijk is is dit uitstel van executie en gaan we Italië nog steeds achterna.

Groepen van 100 mensen toestaan? Goed plan Mark.

Presymptomatische verspreiders kun je alleen isoleren door iedereen voldoende lang maximale quarantaine op te leggen zodat de geïnfecteerden symptomatisch kunnen worden en je de zieken van de gezonden kunt scheiden. Daar zijn ze in China en Italië door de harde werkelijkheid achter gekomen en zullen we er hier tot onze schade en Rutte's schande achter komen. Dan kan hij zijn politieke carrière vaarwel zeggen want de noodzakelijke informatie om wel juist te handelen is er nu wat mij betreft wel degelijk.

[Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 12-03-2020 15:46]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

Stoney3K

Flatsehats!

wildhagen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:38:
[...]

Op nu.nl zie ik mensen speculeren over dat men eventueel huisarrest wil opleggen aan Brabantse mensen, zodat die hun woning niet uit mogen.

Juridisch zou het vast wel kunnen, boete geven als je op straat wordt gespot, maar dat moet op zo'n schaal gebeuren dat het niet te handhaven is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• RodeStabilo
  • Niet online
Razr schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:37:
[...]

Volgens mij ben jij hier doodsbang.
Nee integendeel, ik behoor niet tot de risicogroep. maar het zijn allemaal van die halfzachte maatregelen.
BlakHawk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:38:
Het algemene avies is aan iedereen in NL: werk thuis...
Maar het is allemaal zo vrijblijvend...
Leuk voor de medewerkers van het PO, die kunnen dat dus niet. En in mindere mate het VO. Die voelen zich al lekker serieus genomen en krijgen ze dit er nog bij.

[Voor 42% gewijzigd door RodeStabilo op 12-03-2020 15:40]

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-03 21:04

Puntgewijze samenvatting persconferentie 12 maart 2020

Bekend, samengevat
  • Druk zorg Brabant oplopend, incl. IC.
  • GGD in getroffen regio's eveneens toenemende druk, onvoldoende om tests uit te kunnen voeren (wegvallen verbinding)..
  • Cluster in zuid Limburg, mogelijk vanuit duitsland.
  • WHO: Pandemie.
  • Virusisolatie in NL in het Erasmus MC nader in kaart gebracht.
  • Origine virus hiermee te bepalen. Hierbij opvallend clusters in Brabant opgelopen vanuit verschillende bronnen.
  • Huidige besmettingen Brabant derhalve mogelijk top van de piramide.
  • Casus in Rotterdam / Amsterdam gisteren zonder duidelijke relatie tot bron.
Gezien ontwikkeling geen exacte grip op infecties / bron, aanvullende maatregelen noodzakelijk geacht.

Aanvullende maatregelen, mitigatie fase
  • Iedereen in NL: Thuis bij klachten neusverkoudheid, hoesten, keelpijn, koorts (en/of)
  • Vermijd sociale contacten in afwachten ontwikkeling ziektebeeld
  • Bel huisarts pas bij verergering klachten
  • Evenementen > 100 personen in NL afgelast, incl. theaters, sportclubs, musea, etc.
  • Zoveel mogelijk thuiswerken en/of werktijden spreiden. Geen bijeenkomsten van >100 personen.
  • Dringend verzoek bezoek aan ouderen / kwetsbaren te beperken.
  • Verzoek ouderen gebruik OV te vermijden.
Speciaal verzoek gezondheidszorgmedewerkers
  • Blijf thuis van werk bij klachten EN koorts, overleg met werkgever.
  • Reis niet naar het buitenland.
Extra
Deze maatregelen gaan per heden in, blijven geldig tot in ieder geval 31 maart 2020.
Te verwachten aanvullende maatregelen voor Brabant, dit nog niet verder toegelicht.

Advies Universiteiten/HBO
Grootschalige hoorcolleges online aanbieden.

Basis/middelbaar/MBO
  • Geen reden om scholen te sluiten / andere maatregelen.
  • Weinig besmettingen.
  • Weinig internationaal.
  • Niet de groep hoogste risico's.
  • Grote maatschappelijke gevolgen bij sluiten, noodgewdongen thuis. incl. bij medewerkers gezondheidszorg, politie, brandweer.
  • Sluiten scholen geacht weinig bij te dragen aan remmen crisis. De effecten van sluiten zouden juist erg groot zijn.
  • Beroep op medewerkers onderwijs om hier begrip toe te hebben.
Doel aanvullende aanpak is voorkomen piekbelasting gezondheidszorg. Rutte benadrukt belang maatschappelijke participatie.

Uit Q&A nog een aantal belangrijke punten
  • Momenteel geen inreisverbod, hier wordt nog naar gekeken om noodzaak te evalueren.
  • Momenteel geen stilleggen OV.

[Voor 5% gewijzigd door psychodude op 12-03-2020 15:55]

• Nat-Water
  • Laatst online: 30-03 16:44
Hahaha, die vraag met evenementen met meer dan 100 personen en dan de vraag met de 2e kamer en het debat vanavond. Die heeft er 150. Wat ontzettend scherp :P

[Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 12-03-2020 15:40]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• BlakHawk|IA
Coffeemonster schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:37:
[...]

Hier vanuit de Uni Leiden, ik begreep dat universiteiten solidair zullen zijn met elkaar.
Dus één uni dicht, dan gaan we allemaal.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BlakHawk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:38:
[...]
Is Schiphol nog open?
Bijna alle besmettingen kwamen uit het buitenland...
Je kan je ook afvragen hoeveel vluchten met minder dan 100 personen plaatsvinden .

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Nat-Water schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:39:
Hahaha, die vraag met evenementen met meer dan 100 personen en dan de vraag met de 2e kamer en het debat vanavond. Die heeft er 150. Wat ontzettend scherp :P
Alleen is de Tweede Kamer geen evenement ;)

Virussen? Scan ze hier!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nat-Water schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:39:
Ja, en daarna; mag een kerkdienst wel dan? Mag ik nog naar een restaurant...
Denk nou even zelf na ook. :X

@Napo Inmiddels veel. Bezettingsgraad loopt heel hard terug. Slots-dilemma is inmiddels opgelost, dus daar zullen wel meer vluchten gaan sneuvelen.

[Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 15:41]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:11
Je kunt het virus niet stoppen zonder de economie om zeep te helpen. Wat je wel kunt doen is voorkomen dat er te veel mensen tegelijk ziek worden.

Addicted to silent computing

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:24
Evenementen met meer dan 100 personen..Dus geen bruiloften meer? Grote restaurants? etc etc...lekker vaag en ongedefinieerd weer.

On a road of changes....

• BlakHawk|IA
MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Echt he, sommige mensen....

Oh reizen naar buitenland enkel voor zorgpersoneel!?!?!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 17:00

Chiron

Moderator Tweakers Discord
Napo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Je kan je ook afvragen hoeveel vluchten met minder dan 100 personen plaatsvinden .
Tja.. ik stap straks weer in de spits in een intercity met 1000 man aan boord.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• HallonRubus
Crahsystor schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:40:
Je kunt het virus niet stoppen zonder de economie om zeep te helpen. Wat je wel kunt doen is voorkomen dat er te veel mensen tegelijk ziek worden.
Als iedereen een mondmasker draagt is de kans op verspreiding veel kleiner. Alleen die cultuur is er niet, en de maskers zijn er niet.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Alleen is de Tweede Kamer geen evenement ;)
Betekenis 'evenement'
Je hebt gezocht op het woord: evenement.

eve·ne·ment (het; o; meervoud: evenementen)
1
georganiseerde, grootschalige gebeurtenis
Het blijft een georganiseerde gebeurtenis ;)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

@Napo Inmiddels veel. Bezettingsgraad loopt heel hard terug. Slots-dilemma is inmiddels opgelost, dus daar zullen wel meer vluchten gaan sneuvelen.
Ik vind die kerkdienst trouwens een heel erg valide vraag, ook voor de niet-Christelijke religies.

• roffeltjes
HallonRubus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:37:

Snap niet dat de universiteiten uit zichzelf al iedereen hebben aangeraden om thuis te blijven waar mogelijk, en hoorcolleges alleen nog via internet te doen. Meeste collegezalen hebben al apparatuur om colleges op te nemen. Ben zelf al afgelopen twee weken thuisgebleven nadat er een coronageval op de universiteit was geweest.

[...]
1. Lang niet alle zalen zijn zo goed voorzien.
2. Er is vrijwel geen instelling met voldoende licenties (die worden vandaag as we speak in hoog tempo afgesloten).
3. Online college geven is lastig, eigenlijk wil je dat met getrainde docenten.

• FabiandJ
  • Niet online
Evenementen > 100 personen in NL afgelast, incl. theaters, sportclubs, musea, etc.
Dus alle sportscholen, voetbalclubs etc moeten nu dicht? :?
Op mijn sportschool kunnen 100 personen, maar hoe vaak dat voorkomt is weer vrij laag....

[Voor 22% gewijzigd door FabiandJ op 12-03-2020 15:44]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:09
Nou ja, expliciet zeggen dat een kerkdienst van 100+ mensen, of restaurantbezoek waar meer dan 100 man komt, echt wel af te raden is, geeft wel veel duidelijkheid;

Benieuwd of nu alsnog alle (top)sport afgelast wordt

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

vervelend inderdaad dat de journalisten die ons weer moeten informeren niet of heel slecht kunnen luisteren.

Nog niets over wie er voorrang krijgt op de IC.

• ComputerHoed
  • Laatst online: 29-03 18:58

ComputerHoed

Electronica <3

Chiron schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:41:
[...]

Tja.. ik stap straks weer in de spits in een intercity met 1000 man aan boord.
Of de bus in de spits...lekker met 70 man knus
Daar is de kans op verspreiding toch wel flink groter dan een bedrijvenbeurs met 2500 man

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Jumpiefox schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:41:
Evenementen met meer dan 100 personen..Dus geen bruiloften meer? Grote restaurants? etc etc...lekker vaag en ongedefinieerd weer.
Ligt er dus aan. Meer dan 100 personen? Dan niet doen. Zo vaag is dat toch niet ;).

Ik kan me wel vinden in deze maatregelen. Lijkt wederom goed nagedacht te zijn over de balans tussen impact van de maatregel en het effect. Ik had eerlijk verwacht dat scholen dicht zouden gaan, maar ik snap de afweging wel heel goed.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-03 17:52

SomerenV

It's something!

Jumpiefox schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:41:
Ik zat meer te denken aan het bedrijfsleven. Hoe zit het met grote bedrijven (met magazijnen) waar 100+ mensen constant bezig zijn in ploegen? Daar is vaak ontzettend veel contact onderling.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Jumpiefox
BlakHawk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:41:
[...]

Echt he, sommige mensen....

Oh reizen naar buitenland enkel voor zorgpersoneel!?!?!
Toch zullen mensen zich dat afvragen. Of de overheid nou alle bijeenkomsten met meer dan 100 mensen bedoeld ook "privé" aangelegenheden of alleen "officiële"als evenement aangemerkte activiteiten.
voor jou, mij en een ander klinkt het allemaal misschien heel logisch.. >100man aanwezig..niet doen. Voor anderen weer niet.

On a road of changes....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:42:
[...]

Ik vind die kerkdienst trouwens een heel erg valide vraag, ook voor de niet-Christelijke religies.
Want? Het is klip en klaar volgens mij?
> 100 = NO

Kun je discussieren of dit genoeg is, maar veel helderder kunnen ze het niet maken lijkt me.
Het virus kijkt niet of het een prive of een zakelijke bijeenkomst is.

Waarom is iedereen toch gelijk naar uitzonderingen aan het zoeken?

[Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 15:44]

• Coffeemonster

Coffeemonster

roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:42:
[...]

2. Er is vrijwel geen instelling met voldoende licenties (die worden vandaag as we speak in hoog tempo afgesloten).
En daarnaast: wat doe je met werkcolleges, practica en dergelijke? Dan kun je beter in een keer een compleet advies geven dat ook werkbaar is (zowel technisch als organisatorisch) om verwarring en onzekerheid te voorkomen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26
Getallen in Breda en Tilburg geven volgens mij ook wel een vertekend beeld. Er liggen mensen in het ziekenhuis die daar zijn geregistreerd en ook het ziekenhuispersoneel is daar gecontroleerd, waardoor je automatisch een hoger aantal krijgt in de stad.

• HallonRubus
roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:42:
[...]

Hoeft niet eens live online college te zijn, desnoods gewoon een handycam neerzetten en mp4 bestand op Brightspace gooien. Vragen kunnen in een vragenforum gesteld worden achteraf.
Coffeemonster schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:44:
[...]

En daarnaast: wat doe je met werkcolleges, practica en dergelijke? Dan kun je beter in een keer een compleet advies geven dat ook werkbaar is (zowel technisch als organisatorisch) om verwarring en onzekerheid te voorkomen.
Er is gezegd alleen grootschalige hoorcolleges. Werkcolleges en practica mogen gewoon doorgaan. (niet dat dat verstandig is)

[Voor 30% gewijzigd door HallonRubus op 12-03-2020 15:45]

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-03 15:51
In tegenstelling tot vele doemdenkers hier vind ik dit goede maatregelen om nu door te voeren en uitleg daarbij is vrij helder en goed. Doel moet wat mij betreft ook niet zijn om Corona uit te bannen maar om het aantal besmettingen te verspreiden over een lange periode zodat mensen die zorg nodig hebben dit kunnen krijgen. Deze maatregelen gaan daar zeker bij helpen wat mij betreft. Uitbannen lukt toch niet. Stel het is in nederland weg, hoeft er maar 1 te zijn die naar het buitenland geweest is, terugkomt, naar een wedstrijd van Feyenoord/Ajax/PSV gaat met ziekteverschijnselen en hoppa. Nieuwe besmetting en riedeltje begint van voor af aan.

Nogmaals goede zet van Rutte wat mij betreft.

Xlive: CyclOwneDD | PSN: CyclOwneD-NL | Origin: CyclOwneD-NL |

• Anoniem: 298195
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:43:
[...]

> 100 = NO

Kun je discussieren of dit genoeg is, maar veel helderder kunnen ze het niet maken lijkt me.
Er is natuurlijk een reden dat Rutte niet op specifiek casussen wil reageren want een regel vertaald zich niet altijd 1 op 1 naar de werkelijkheid.

• MuddyMagical
  • Laatst online: 21:47
HallonRubus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:44:
[...]

Hoeft niet eens live online college te zijn, desnoods gewoon een handycam neerzetten en mp4 bestand op Brightspace gooien. Vragen kunnen in een vragenforum gesteld worden achteraf.
Youtube, live stream. Klaar. Anders pak je Twitch voor een live stream. We doen net of live video zo spannend is tegenwoordig

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 21:08

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Ik snap de keuze van het uitsluiten van het MBO niet. Daar zitten genoeg studenten van 20+ op. Daarnaast BBL opleidingen zitten zoveel diverse leeftijden tussen. Omscholers, bijscholers. Op het MBO waar ik werk zijn er hele klassen die vanuit het bedrijfsleven gevuld zijn. Die zijn allemaal 25+.

"Oooh Jeroen!"

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:08
FabiandJ schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:42:
[...]

Dus alle sportscholen, voetbalclubs etc moeten nu dicht? :?
Op mijn sportschool kunnen 100 personen, maar hoe vaak dat voorkomt is weer vrij laag....
Vraag me ook af wat de sportscholen gaan doen.. eredivisie wedstrijden zijn al afgelast.
Ik denk niet dat mijn amateur voetbalwedstrijd zaterdag door zal gaan.. :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik vind het een verwarrende persconferentie, die maatregel van 100 mensen is vreemd. 100 mensen binnen welk gebied?

Daarnaast ouders moeten thuisblijven maar kinderen mogen naar school, waar je op een schoolplein staat met 100 andere ouders..

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:09
MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:43:
[...]

> 100 = NO

maar is dat een evenement of niet? Juist zulke voorbeelden (begrafenissen met meer dan 100 bezoekers is een no-go; bruiloften met meer dan 100 bezoekers een no-go, sportwedstrijden een no-go, kerkdiensten een no-go) helpen mensen om te doen wat van ze verwacht wordt

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 17:40
rik86 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:42:
Nou ja, expliciet zeggen dat een kerkdienst van 100+ mensen, of restaurantbezoek waar meer dan 100 man komt, echt wel af te raden is, geeft wel veel duidelijkheid;

Benieuwd of nu alsnog alle (top)sport afgelast wordt
Of cafés. In de meesten kunnen >100 mensen.

iRacing Profiel

• De_Bastaard
  • Laatst online: 23:57
Heeft iemand een kloppende grafiek met de ontwikkeling van corona gevallen per land sinds de eerste constatering in dat land? Ik zag in het oude topic verschillende grafieken voorbijkomen maar weet niet welke de goede is :)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 298195 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:45:
[...]

Er is natuurlijk een reden dat Rutte niet op specifiek casussen wil reageren want een regel vertaald zich niet altijd 1 op 1 naar de werkelijkheid.
Bovendien is het niet zo dat die "niet meer dan 100 regel" bindend is, het is een advies, er gaan geen politieagenten langs de deuren om te kijken of er minder dan 100 mensen binnen zijn.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 17:40
De_Bastaard schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:46:
Heeft iemand een kloppende grafiek met de ontwikkeling van corona gevallen per land sinds de eerste constatering in dat land? Ik zag in het oude topic verschillende grafieken voorbijkomen maar weet niet welke de goede is :)
Hieruit kun je het wel destilleren: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

iRacing Profiel

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45
Stoney3K schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:46:
[...]

Bovendien is het niet zo dat die "niet meer dan 100 regel" bindend is, het is een advies, er gaan geen politieagenten langs de deuren om te kijken of er minder dan 100 mensen binnen zijn.
Gebeurd in bijv. Oostenrijk wel

• Nat-Water
shoombak schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:45:
Ik vind het een verwarrende persconferentie, die maatregel van 100 mensen is vreemd. 100 mensen binnen welk gebied?

Daarnaast ouders moeten thuisblijven maar kinderen mogen naar school, waar je op een schoolplein staat met 100 andere ouders..
Het is een richtlijn voor evenementen he. Je kan zelf inschatten als er ongeveer 100 man zal zijn, dat je er niet moet zijn.
Ouders moeten niet thuisblijven. Zo veel mogelijk, als het kan. De reden is ook al gegeven, dus ik ga het niet voor je natypen..
Je kind afzetten kan nog steeds dus die vlieger van 100 ouders op een schoolplein gaat ook niet op.

Ik vind het een heel helder verhaal tbh.

[Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 12-03-2020 15:49]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Anoniem: 298195
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:45:
Ik snap de keuze van het uitsluiten van het MBO niet. Daar zitten genoeg studenten van 20+ op. Daarnaast BBL opleidingen zitten zoveel diverse leeftijden tussen. Omscholers, bijscholers. Op het MBO waar ik werk zijn er hele klassen die vanuit het bedrijfsleven gevuld zijn. Die zijn allemaal 25+.
Vaak toch specifieke afdelingen of hoeken in het gebouw en "klassen" die voornamelijk met elkaar omgaan ?

Op HBO is het toch meer een mengelmoes naar mijn idee waar je op 1 dag soms in alle hoeken van het gebouw komt en collges volgt met mensen die niet in dezelfde studie richting zitten..

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 12-03-2020 15:48]

• roffeltjes
[...]

Hoe digivaardig denk jij dat docenten zijn? Een groot deel kan dit niet zelfs dus moet je poppetjes hebben die dit gaan opstellen en uploaden. Dat heb je niet 1-2-3 voor elkaar :/

Ja, je zou meer digitale vaardigheden van ze moeten verwachten, maar dat zijn ze gewoon niet.

Anoniem: 604938

De_Bastaard schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:46:
https://twitter.com/Datagraver

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
Heeft iemand een goed overzicht hoe het zit qua ziekteverloop? Als je 2 weken aan het hoesten bent is dat dan een indicator dat je een verkoudheid hebt of is het dan nog steeds mogelijk dat het Corona is? Natuurlijk is het vaak persoonlijk maar het lijkt me toch dat er nu wel een gemiddelde is waar je het een en ander van kunt afleiden?

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 06:32

MazeWing

passionate & cynical

Die 100 is natuurlijk een getal omdat je ergens een grens moet trekken. Het is niet zo dat iets nog wel doorgang kan vinden bij 99 en bij 101 absoluut niet meer.

En het gemiddelde evenement is qua ruimte afgestemd op de aantal bezoekers. Een feestje waar 200 man verwacht worden zal niet in de Ahoy gehouden worden, maar in een relatief kleine zaal. Het gaat erom dat je zoveel als mogelijk ruimtes weert waarbij er een boel mensen bij elkaar komen...

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• Coffeemonster

Coffeemonster

[...]

Er is gezegd alleen grootschalige hoorcolleges. Werkcolleges en practica mogen gewoon doorgaan. (niet dat dat verstandig is)
klopt, maar veel werkcolleges worden gegeven in de ateliers hier, waar ook in een grote ruimte snel meer dan 100 mensen zitten. Maar goed, ik wacht rustig het advies van de universiteit af (en sowieso hoef ik zelf pas half april weer werkcolleges te geven).

En verder moet je natuurlijk je gezond verstand gebruiken. :)

[Voor 7% gewijzigd door Coffeemonster op 12-03-2020 15:50]

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:37:
[...]

De overheid is hoe we als burgers dingen regelen, waarom denk jij dat de overheid er is?

Ik snap dat we denken in hullie en zullie, maar de overheid is de uitvoerende en sturende kant van onze samenleving.
De overheid zijn we inderdaad zelf, uiteindelijk, maar je snapt vast wel wat ik bedoel. De kernvraag is: laat je het aan instanties over om iets te regelen of regel je het zelf?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:01
Stoney3K schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:46:
[...]

Ik interpreteerde het juisttwel als bindende regel. Tuurlijk gaan ze niemand rondsturen om te checken, maar het is wel meer dan advies.

Hoorcolleges afschaffen is bijv wel een dringend advies.

• SinergyX
  • Laatst online: 20:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zijn we ook opeens elke vorm van logica kwijt geraakt? Beetje inschatting van 'gevaar' is compleet weg als er ergens een advies wordt uitgeschreven? Vind je een bus met 70 man niet 'veilig', zeur niet over een advies, ga dan gewoon lekker op fiets/carpool/weetikveelwat. Net als die vragen bij de persconferentie, zijn we acuut allemaal dom geworden?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• roffeltjes
MuddyMagical schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:45:
[...]

Youtube, live stream. Klaar. Anders pak je Twitch voor een live stream. We doen net of live video zo spannend is tegenwoordig
Grapjas. Je kan niet zomaar even je onderwijs-concept omgooien naar een youtube filmpje.. jij denkt dat onderwijs alleen maar zenden is?.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Nat-Water
SinergyX schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:49:
Zijn we ook opeens elke vorm van logica kwijt geraakt? Beetje inschatting van 'gevaar' is compleet weg als er ergens een advies wordt uitgeschreven? Vind je een bus met 70 man niet 'veilig', zeur niet over een advies, ga dan gewoon lekker op fiets/carpool/weetikveelwat. Net als die vragen bij de persconferentie, zijn we acuut allemaal dom geworden?
Apparently. De vragen en opmerkingen zijn soms echt tenenkrommend.

Snel screenshotje van de maatregelen btw:

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Die journalisten zijn ook alleen maar op zoek naar suggestieve uitspraken waar ze Rutte straks mee uit de lucht kunnen schieten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, @rik86 maakt wel een goed punt eigenljik.
Even los van ons hier, zijn dit natuurlijk wel de vragen waar Henk-Jan en Ingrid ook mee zitten natuurlijk.
Dan kun je ze misschien beter vast expliciet gesteld hebben.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:45
Nou gelijk de vraag uitgezet naar mijn werk met betrekking tot de gevolgen voor ons met betrekking tot de 100+ personen limiet, waardoor ik (en mijn collegas) niet kan (/kunnen) werken.

Benieuwd hoe dat gaat en of ik wel een inkomen krijg... Immers overmacht en zo.

• roffeltjes
prijk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:49:
[...]

De overheid zijn we inderdaad zelf, uiteindelijk, maar je snapt vast wel wat ik bedoel. De kernvraag is: laat je het aan instanties over om iets te regelen of regel je het zelf?
Kinderopvang voor dit soort beroepen moet geregeld worden. Niet omdat die mensen een kroontje moeten hebben, maar omdat we daar als samenleving nu het meest aan hebben.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-03 16:53
wildhagen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:38:
[...]

Verplichte thuisquarantaine is op individuele basis in ieder geval onder omstandigheden mogelijk als men daar niet vrijwillig aan meewerkt. Die beslissing wordt genomen door de voorzitter van de veiligheidsregio en moet vervolgens door de rechter worden getoetst. Artikel 35 Wet publieke gezondheid:
1. De voorzitter van de veiligheidsregio kan een persoon onverwijld doen onderwerpen aan de maatregel van quarantaine om de verspreiding van infectieziekten behorend tot groep A tegen te gaan, indien:
a. er redenen zijn om aan te nemen dat die persoon recentelijk een dusdanig contact met een lijder of een vermoedelijke lijder aan een infectieziekte behorend tot groep A heeft gehad, dat deze persoon mogelijk met dezelfde ziekte is geïnfecteerd,
b. ernstig gevaar voor de volksgezondheid bestaat door verspreiding van die infectieziekte, en
c. die persoon niet tot vrijwillige onderwerping aan die maatregel bereid is.
2. De voorzitter van de veiligheidsregio kan toestaan dat de quarantaine onder zonodig te stellen voorwaarden plaatsvindt in de woning van de af te zonderen persoon.
3. Tijdens de quarantaine wordt medisch toezicht verricht. Het toezicht wordt verricht onder medische verantwoordelijkheid van een door de gemeentelijke gezondheidsdienst aangewezen geneeskundige.
4. De quarantaine en het medisch toezicht vinden plaats onder zodanige voorwaarden en omstandigheden en gedurende een zodanige periode als noodzakelijk is om het gevaar, bedoeld in het eerste lid, onder b, af te wenden. Zodra redelijkerwijs kan worden aangenomen dat dit gevaar is geweken of op minder ingrijpende wijze kan worden afgewend, heft de voorzitter van de veiligheidsregio de maatregel onverwijld op.
5. Artikel 31, derde en vijfde lid, zijn van overeenkomstige toepassing.

Be yourself, no matter what they say ...

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 13:23

Beaves

Usque ad Finem

Er zijn gelukkig ook (Opensource) alternatieven zoals Big Blue Button

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• MuddyMagical
  • Laatst online: 21:47
roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:50:
[...]

Grapjas. Je kan niet zomaar even je onderwijs-concept omgooien naar een youtube filmpje.. jij denkt dat onderwijs alleen maar zenden is?.
Zeg ik ook niet. Maar hoorcolleges waarbij er 100 mensen in een zaal zitten wel. En daar gaat het om.

• Mfpower
  • Laatst online: 05:09

Mfpower

In dubio

Volgens mij slaan ze met het onderwijs de plank flink mis. Zeker als het gaat om niet-kinderen (mbo,hbo). Verder dan dat de ouders niet bijdragen aan de economie als de kids niet naar school gaan komt het niet. Geld boven gezondheid.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Beaves schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:52:
Er zijn gelukkig ook (Opensource) alternatieven zoals Big Blue Button
De tools zijn denk ik ook niet zo zeer het probleem, wel het voorzien in hardware en de mensen die ermee om kunnen gaan.

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Ik denk dat menig persoon in dit topic het wel snapt. Echter de gemiddelde Henk & Ingrid leest zoiets en kan er gaan pap van maken omdat het niet expliciet vermeld is.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:21

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 21:08

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Anoniem: 298195 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:47:
[...]

Vaak toch specifieke afdelingen of hoeken in het gebouw en "klassen" die voornamelijk met elkaar omgaan ?

Op HBO is het toch meer een mengelmoes naar mijn idee.
Alles in het MBO is specifiek he. De BBL opleidingen zie je wel eens dat bedrijven zoveel studenten aanleveren dat die allemaal in 1 klas zitten. Zie je vooral bij zorginstellingen. Bijvoorbeeld hier in de regio 2 bedrijven die heel veel studenten hebben, dat zijn gewoon 6 klassen ofzo.

"Oooh Jeroen!"

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:52:
Verder dan dat de ouders niet bijdragen aan de economie als de kids niet naar school gaan komt het niet. Geld boven gezondheid.
Huisartsen, Doktoren en verplegend personeel hebben ook kinderen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij slaan ze met het onderwijs de plank flink mis. Zeker als het gaat om niet-kinderen (mbo,hbo). Verder dan dat de ouders niet bijdragen aan de economie als de kids niet naar school gaan komt het niet. Geld boven gezondheid.
Volgens mij is het punt vooral dat die kinderen soms ook ouders hebben die in de zorg werken, politieagent zijn etc. Die hebben we ergens anders nodig.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij wordt er expliciet aangegeven dat de afweging hierbij is om juist de ouders die in de gezondheidszorg, bij de poltiie of bij de brandweer werken niet thuis te houden.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:55

-tom-562

Oliesjeik

ComputerHoed schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:52:
[...]

Ik denk dat menig persoon in dit topic het wel snapt. Echter de gemiddelde Henk & Ingrid leest zoiets en kan er gaan pap van maken omdat het niet expliciet vermeld is.
Kunnen we even niet zo denigrerend doen. Er zijn ook een hoop "verheven" Tweakers die dat blijkbaar niet kunnen

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:43
Werk op een MBO school in midden Nederland met alleen al op onze opleiding 900 studenten die dagonderwijs volgen (binnen een gebouw met meerdere opleidingen), met een leeftijd tussen de 15 en 40 jaar en verschillende nationaliteiten. Lekkere vage maatregelen weer van onze leiders.

[Voor 6% gewijzigd door ShininNL op 12-03-2020 15:54]

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 13:40

Angeloonie

Cheeseburger Addict

PWM schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:53:
[...]

Huisartsen, Doktoren en verplegend personeel hebben ook kinderen.
En politie, brandweer, afvalophaling, energiemaatschappijen, waterbedrijven, supermarkten. etc. etc. etc. etc.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:10
Arwintju schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:45:
In tegenstelling tot vele doemdenkers hier vind ik dit goede maatregelen om nu door te voeren en uitleg daarbij is vrij helder en goed. Doel moet wat mij betreft ook niet zijn om Corona uit te bannen maar om het aantal besmettingen te verspreiden over een lange periode zodat mensen die zorg nodig hebben dit kunnen krijgen. Deze maatregelen gaan daar zeker bij helpen wat mij betreft. Uitbannen lukt toch niet. Stel het is in nederland weg, hoeft er maar 1 te zijn die naar het buitenland geweest is, terugkomt, naar een wedstrijd van Feyenoord/Ajax/PSV gaat met ziekteverschijnselen en hoppa. Nieuwe besmetting en riedeltje begint van voor af aan.

Nogmaals goede zet van Rutte wat mij betreft.
Dit zijn exact mijn gedachten. Thx @SinergyX en @Arwintju, dit scheelt mij een heel stuk typen :p Ook lekker om wat van deze iets meer nuchtere reacties te lezen tussen alle panische Tweakers en beterweters :+

©2004

• Beaves
  • Laatst online: 30-03 13:23

Beaves

Usque ad Finem

Stoney3K schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:52:
[...]

De tools zijn denk ik ook niet zo zeer het probleem, wel het voorzien in hardware en de mensen die ermee om kunnen gaan.
Klopt. maar dit is een uitzonderlijke situatie, dan maar even een week geen onderwijs terwijl je als organisatie (school/uni) de vereiste tools beschikbaar maakt aan je personeel en scholieren.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-03 21:31
Waardeloos dit. Mijn zwager is taxichauffeur hoest ook al een paar dagen maar kan niet stoppen met werken. Hij is Zzpr met een gezin. Heeft net een paar maanden geleden wagen gekocht.
Ik hoor helemaal niets over Zzp'ers.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Jumpiefox
prijk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:49:
[...]

Maar in dit geval is het anders. Bedoel dan regelt de overheid lekker niks. Dan zijn wij (de burgers die mischien hulp nodig hebben & en dus de overheid) de sjaak omdat we X aantal huisartsen/doc's etc niet meer kunnen inzetten. Zo een huisarts denkt ook aan zijn eigen gezin. In dat soort gevallen moet de overheid wel wat regelen.

On a road of changes....

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Cobb schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:54:
Waardeloos dit. Mijn zwager is taxichauffeur hoest ook al een paar dagen maar kan niet stoppen met werken. Hij is Zzpr met een gezin. Heeft net een paar maanden geleden wagen gekocht.
Bedrijfsrisico. Als je het niet kunt dragen had je geen eigen zaak moeten beginnen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat had je willen horen? Ook binnen blijven?

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03 09:50
Dat is een lastige. Aan de ene kant kiezen ze ervoor om eigen baas te zijn en onafhankelijk te zijn. Maar als het dan tegen zit verwachten ze toch een vangnet....

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Los van Corona wordt er altijd al van ZZP'ers verwacht om mitigerende maatregelen in acht te nemen voor het uitvoeren van werk, van A tot Z. Dit zijn dus ook verzekeringen e.d..

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:43

Mx. Alba

die/hen/zij

Dan kan je inderdaad niet even thuiswerken... Er zijn wel meer groepen die buiten de boot vallen helaas.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Beaves schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Klopt. maar dit is een uitzonderlijke situatie, dan maar even een week geen onderwijs terwijl je als organisatie (school/uni) de vereiste tools beschikbaar maakt aan je personeel en scholieren.
En even een bulk aan camera's kopen en iedereen opleiden hoe ze met die tools om moeten gaan? Of gaan we daar eventjes een AV toko voor inhuren?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Ik moest even gniffelen over de opmerking over de omvang van de kamer.

Het sporten blijven toestaan vind ik een vreemde eend in de bijt. Diverse sporten hebben veel lichamelijk contact, en zijn tegelijkertijd niet noodzakelijk. En wat dringender advies daarover misschien niet verkeerd geweest omdat het heel duidelijk in lijn met de rest van het advies is: "blijf bij elkaar uit de buurt"

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-03 21:31
FirePuma142 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:55:
[...]

Bedrijfsrisico. Als je het niet kunt dragen had je geen eigen zaak moeten beginnen.
Na drie banen te hebben verloren vanwege arbeidsongeschiktheid heeft hij eindelijk iets gevonden waar hij wel goed in was. Je kunt niet alles zo simpel wegwuiven.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• roffeltjes
MuddyMagical schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:52:
[...]

Zeg ik ook niet. Maar hoorcolleges waarbij er 100 mensen in een zaal zitten wel. En daar gaat het om.
Als het zo makkelijk was hadden we dat al jaren gedaan met al onze hoorcolleges. Het is gewoon niet zo simpel.

Je gaat mensen ongetraind twee uur op Youtube gooien waarbij iedereen los kan gaan zodra de arme man/vrouw even in zijn neus peutert, stottert of een fout maakt (zenuwen!).

Sowieso, als dat niet achter authenticatie kan dan heb je een oneindige stroom trollen, dus Twitch en Youtube vallen af. Je kan ook niet zomaar een beveiligde video omgeving uit de grond stampen met de huidige AVG regelgeving.

Serieuze onderschatting van de problematiek |:(

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

-tom-562 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:53:
[...]

Kunnen we even niet zo denigrerend doen. Er zijn ook een hoop "verheven" Tweakers die dat blijkbaar niet kunnen
Prima als jij het denigrerend wil noemen. Feit blijft dat er mensen zijn die het niet direct snappen omdat het voor hen niet duidelijk genoeg is.

Pagina: 1 2 3 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee