Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:11
kaasaanfiets schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:03:
Kan iemand mij vertellen wat het covid-19 virus doet ik het lichaam? In snap dat de symptomen gelijk zijn aan influenza maar richt het nog meer schade aan?

Ik hoorde iemand vorige week zeggen dat het iets met je longen doet en dat ook de reden is dat men allemaal aan de zuurstof ligt.
Maar ik kan hier nergens een bron van vinden.
Lees de topicstart.

[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 -2

[ Voor 43% gewijzigd door roffeltjes op 12-03-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• change1001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-08 11:59
TheRicolaa10 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:04:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje, 1,5 uur reistijd met het OV en Avans wil de lessen laten doorgaan. Docenten zijn afwezig / ziek, gangen zijn leger dan normaal. Ik hoop dat de Avans het juiste besluit neemt.
Tja, vind het momenteel nog een zooitje. Amper communicatie vanuit Avans na de persco van vandaag. Docent lijkt het niet veel te schelen. Les gaat namelijk 'gewoon zoals vanouds' door, zonder enige online alternatieven.

Vandaag nog een assessment met mijn projectgroep en docent via Microsoft Teams gehouden (webcam). Aparte maar ook wel grappige ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:05:
[...]

https://www.nrc.nl/nieuws...uhan-coronavirus-a3989006

Hoe ziek word je van het virus?
De eerste symptomen van de infectie zijn koorts, hoesten, spierpijn, vermoeidheid en soms kortademigheid. Naar schatting 82 procent van de patiënten ervaart slechts milde symptomen. Dat concluderen epidemiologen op basis van gegevens van 17.000 patiënten in China. Bij 15 procent van de patiënten zijn de verschijnselen ernstig en 3 procent van de patiënten belandt in kritieke toestand door de longontsteking. Daarvan overlijden er minder dan twee op de drie. De ernst van de ziekte en de kans op overlijden neemt toe naarmate de patiënten ouder zijn en een minder goede afweer hebben
Volgens mij is dat niet het antwoord op de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:55

Polycom

Poes van goud

Hogeschool Rotterdam
Beste student,

Hogeschool Rotterdam heeft nadere maatregelen genomen, omdat de ontwikkelingen op het gebied van het coronavirus zich in rap tempo opvolgen. De overheid heeft op een aantal terreinen de maatregelen aangescherpt, zoals tijdens de persconferentie van donderdagmiddag duidelijk werd. Er leven vragen onder studenten en medewerkers.

Stand van zaken
Hogeschool Rotterdam kent momenteel 18 thuisquarantaines. Daarnaast is bij één student besmetting met het coronavirus vastgesteld. De student bij wie de besmetting is vastgesteld studeert Mens en Techniek op de locatie Pieter de Hoochweg. De hogeschool staat in contact met de GGD, die bepaalt of er een contactonderzoek nodig is in de omgeving van de student. In dat geval wordt met betrokkenen contact opgenomen door de GGD. De locatie blijft geopend en het onderwijs zal doorgang vinden.

Reizen
De hogeschool heeft besloten per direct alle buitenlandreizen tot nader order op te schorten. Voor de komende weken stonden zo’n 60 studiereizen gepland. Die gaan niet door, ongeacht het reisadvies voor het land van bestemming. Voorheen ging het alleen om reizen naar gebieden met code oranje of rood, nu geldt dat voor alle landen. Recente ontwikkelingen leren dat de situatie snel kan veranderen. Kijk bijvoorbeeld naar landen als Denemarken, Oostenrijk en de Verenigde Staten.

Studenten en medewerkers die tegen deze maatregel in toch reizen, doen dit dan per definitie in het kader van een privéreis. De hogeschool aanvaardt geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid. Eventuele studie- of stageactiviteiten tijdens deze reis worden niet gehonoreerd met studiepunten.

Met studenten of medewerkers die zich in het buitenland bevinden wordt contact opgenomen om daar waar nodig tot een passende oplossing te komen c.q. noodzakelijke hulp te bieden.

Studiereizen náár Hogeschool Rotterdam kunnen evenmin doorgang vinden.

Evenementen
Evenementen van Hogeschool Rotterdam die niet gerelateerd zijn aan het onderwijs worden per direct opgeschort. Ook evenementen die direct gerelateerd zijn aan het onderwijs en leiden tot samenkomst van meer dan honderd mensen, worden opgeschort, conform de maatregelen van de overheid. Denk aan grootschalige colleges, proefstuderen en diploma-uitreikingen. Mochten studenten hun diploma nodig hebben voor bijvoorbeeld een sollicitatie of een vervolgstudie, dan kunnen ze hiervoor contact opnemen met hun instituut.

De open dag van 28 maart gaat niet door. Mogelijk organiseert de hogeschool op een later moment een open dag. Gezien het studiekeuzeproces van studiekiezers wordt de aanmelddeadline voor opleidingen verschoven van 1 mei naar 1 juni.

Voor de helderheid: onderwijs- en werkgerelateerde activiteiten waarbij niet meer dan 100 personen bijeenkomen (zoals lessen, vergaderingen, afstuderen, studiekeuzecheck) vinden doorgang.

De hogeschool kent een aantal open ruimten, waar regelmatig grote aantallen studenten en werknemers samenkomen, zoals openleercentra, mediatheken en kantines. De hogeschool beraadt zich hoe hiermee moet worden omgegaan en komt mogelijk met nadere berichtgeving.

Aangescherpt advies gezondheidsklachten
Het advies dat voorheen gold voor Noord-Brabant geldt nu voor het hele land. Dat betekent dat iedereen die kampt met verkoudheidsklachten moet thuisblijven. De reguliere procedures voor ziekmelden gelden. Mensen die geen gezondheidsklachten hebben en voor wie het mogelijk is thuis te werken, worden geadviseerd dat te doen, na overleg met hun leidinggevende.

Onderwijs met fysiek contact
Alle vormen van onderwijs en werkvormen met fysiek contact worden per direct stopgezet. Denk aan lessen fysiotherapie, bewegingsonderwijs, maar ook aan BHV-cursussen en managementtrainingen waarbij werkvormen worden ingezet die lichamelijk contact vereisen.

Stage en werk
In de praktijk blijkt dat studenten die stagelopen c.q. werkzaam zijn (in het kader van duaal onderwijs), incidenteel gevraagd worden niet meer naar school te gaan, omdat hun werkgever het risico op besmetting wil beperken. Daar waar mensen onderwijs aan de hogeschool combineren met daarbij passend werk, respecteert de hogeschool dit standpunt.

Daar waar sprake is van een stagerelatie is Hogeschool Rotterdam van mening dat het onderwijs voorrang heeft, maar zal de hogeschool er alles aan doen om met de betrokken partij tot een passende oplossing te komen voor alle partijen.

Met vriendelijke groet,

Ron Bormans
Voorzitter College van Bestuur Hogeschool Rotterdam

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• change1001
talkatoo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:04:
Avans Hogeschool (Breda, Roosendaal, 's-Hertogenbosch en Tilburg) stopt met fysiek onderwijs geven tot en met 31 maart. Online wordt geprobeerd (waar kan) het onderwijs te continueren.

Bron: intern :)
Vanaf wanneer gaat deze maatregel van kracht? En wanneer horen wij als studenten meer over de situatie? Ik zit namelijk met veel vragen (jullie uiteraard ook denk ik).

EDIT;
Ik krijg net een melding via Blackboard. Snelle communicatie :)

[ Voor 7% gewijzigd door change1001 op 12-03-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47
Wat ik hier zo lees lijken HBO en WO instellingen allemaal verder te gaan qua maatregelen dan de overheid zelf instelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

me1299

$ondertitel

Lekker hamsteren.

https://twitter.com/LennSmit/status/1238179896716857344

Wel grappig dat Rutte roept dat het niet nodig is om in te slaan, maar Rutte komt straks geen boodschappen bij je deur brengen als het hele land op slot zit. Hij kan ook niet anders roepen want dan heb je sowieso masale runs.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Waarom? Die heb ik allang gelezen maar geeft geen antwoord op mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

me1299 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:11:
Lekker hamsteren.

https://twitter.com/LennSmit/status/1238179896716857344

Wel grappig dat Rutte roept dat het niet nodig is om in te slaan, maar Rutte komt straks geen boodschappen bij je deur brengen als het hele land op slot zit. Hij kan ook niet anders roepen want dan heb je sowieso masale runs.
Hier in de buurt (Randstad) nog genoeg voorraad overal. In ieder geval twee uur geleden. Wel drukker dan normaal.

Maar moet zeggen dat wij geregeld bij de Sligro al groot verpakkingen halen altijd.

Zit inmiddels al een tijdje het debat te volgen. Veel support van alle partijen, behalve een Wilders die weer lekker om zich heen schopt.

Oh, nu gezeur dat er niet naar de leeftijd gekeken mag worden bij afwegen of iemand naar de ic mag :X

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet zeggen dat er op mijn werk nog weinig van te merken is. Werk in de verkoop van auto-onderdelen maar het is nog steeds zo druk als eerder. Ben benieuwd of dat ook nog ooit een klap krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Basekid schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:10:
Wat ik hier zo lees lijken HBO en WO instellingen allemaal verder te gaan qua maatregelen dan de overheid zelf instelt.
Dat staat in de kamerbrief: https://www.tweedekamer.n...2020Z05010&did=2020D10395

Of het meer is dan vanmiddag is gezegd weet ik niet, heb het verhaal van het trio niet op TV gezien.
Maatregelen hoger onderwijs
Het kabinet constateert dat op universiteiten en hogescholen sprake is van vele nationaliteiten en daarmee vele in- en uitreisbewegingen. We roepen universiteiten en hogescholen daarom op om in ieder geval tot en met 31 maart alleen nog onderwijs op afstand te geven. We zien dat meerdere universiteiten hun onderwijs en andere activiteiten zelf al hebben afgeschaald. Een voorbeeld hiervan is de medische faculteit van de Universiteit Leiden.

Kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs en het mbo blijven open. Het sluiten van kinderopvang en scholen is geen effectieve maatregel om de verspreiding van het virus tegen te gaan, maar zou wel betekenen dat ouders thuis moeten blijven (ook als zij werkzaam zijn in vitale processen).
Edit: en dan is de brief ineens offline? Had het via https://nos.nl/liveblog/2...-schrappen-onderwijs.html in ieder geval. Heb de brief nog wel open staan dus als mensen 'm willen zien upload ik 'm wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Bastien op 12-03-2020 20:22 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Voor iedereen die zegt dat ondernemers (inc zzp'ers) maar een buffer hadden moeten hebben....

Tuurlijk houden goede ondernemers rekening met ups en downs en hebben ze daar een buffer voor. Maar er zijn vrijwel geen situaties te bedenken die vergelijkbaar zijn met deze situatie behalve oorlog. Wanneer het minder gaat met een bedrijf, is dat niet van de een op de andere dag maar neemt de omzet geleidelijk af. Een recessie is ook niet in 1 dag gebeurt, dat zie je aankomen en kun je zelfs op inspelen. Hier kun je echt niks mee.

Ik zag gister een interview met een hoteleigenaar met allerlei personeel. Die zit normaal vol rond deze tijd, en nu stond er nog 1 boeking. Dat is gewoon niet te voorzien. Natuurlijk kunnen de inkomsten teruglopen of kan er een personeelslid ziek worden. Een goede ondernemer vangt dat op. Maar van 100% naar 0% in 1 dag is bizar.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Idem voor pasta, blikken en potten groente, diepvriespizza's gingen ook hard zag ik.
Het is natuurlijk een self-fulfilling prophecy, heb toch maar de laatste 4 kilo spaghetti meegenomen.
offtopic:
Ik hoop dat je ook het schap met tomaten in blik hebt leeggeroofd. Kale pasta is "niet zo lekker" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:05
Alle skigebieden in Tirol sluiten dit weekend. Dat tripje gaat dus definitief niet door en annuleren is hopelijk gratis.

@ANdrode
check 8)

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 12-03-2020 20:22 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Rijst en pasta hier in de lokale supermarkt helemaal uitverkocht, blikvoer gedecimeerd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dunhqrc2w3vFZwsbUxMOsaGsD3Q=/f/image/pOzuj7ULORPO1D7c1hiYVkAT.jpg

(Oostenrijk hier)

Op zich maak ik me geen zorgen dat de winkels plotseling dicht zouden kunnen gaan, maar op deze manier wordt het wel onhandig. Zo toch maar even de voorraad babyvoeding checken, flesjes melk kunnen maken is WEL belangrijk...

[ Voor 39% gewijzigd door Garyu op 12-03-2020 20:25 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27
Paracetamol is op in het noorden begrijp ik.
Heb voor mijn ouders hier in het zuiden nog wat moeten halen..
Dus niet alleen wc rollen en pasta.. ook paracetamol

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:31
Blijkbaar was het er maar een minuut of 5 plat bij bol.com. iets te voorbarig, excuses.

[ Voor 71% gewijzigd door Unrealiac op 12-03-2020 20:27 ]

Here's to you Nicola and Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unrealiac schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:24:
Bol.com ligt er momenteel ook uit precies, voor zij die drogisterij willen hamsteren...
Kan er gewoon op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:39

Saven

Administrator

GAIAjohan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:23:
Paracetamol is op in het noorden begrijp ik.
Heb voor mijn ouders hier in het zuiden nog wat moeten halen..
Dus niet alleen wc rollen en pasta.. ook paracetamol
Mja met paracetamol ga je niet ineens beter worden. Sterker nog (aanname) omdat koorts juist zorgt dat je afweer beter zijn best kan doen, lijkt het me juist dat het onderdrukken van de temperatuursverhoging een negatieve invloed heeft op je herstel.

Wellicht kan iemand met meer medische kennis dat bevestigen of ontkrachten :) Ja dus :) zie bijv. (premium, maar incognito gratis) https://www.volkskrant.nl...beter-uitzieken~bd4c22a1/

[ Voor 12% gewijzigd door Saven op 12-03-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:49:
[...]

Toonzetting: We steunen het kabinet.

Dat is iets anders dan lopen te schoppen vanaf de zijlijn (SP, PVV)

En de PvdA bestuurt op lokaal niveau van alles.
Toch apart dat Asscher anders éxact dezelfde woorden gebruikt als Wilders meteen na de persconferentie. :P Wilders zei: "goede stappen, maar het is wellicht te laat, te weinig" en wil dus verdergaande maatregelen. Je kan zeggen wat je wil van Wilders, maar het schoppen in deze corona-kwestie valt reuze mee (het had namelijk veel "goedkoper" en ordinairder gekund).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:23:
Rijst en pasta hier in de lokale supermarkt helemaal uitverkocht, blikvoer gedecimeerd..

[Afbeelding]

(Oostenrijk hier)

Op zich maak ik me geen zorgen dat de winkels plotseling dicht zouden kunnen gaan, maar op deze manier wordt het wel onhandig. Zo toch maar even de voorraad babyvoeding checken, flesjes melk kunnen maken is WEL belangrijk...
Nou ik vind dit wel zorgelijk.
Je zou maar in de zorg werken waardoor je wel door moet blijven werken en pas aan het einde van de dag boodschappen kunt doen.
Juist de mensen die boel draaiend houden lopen het op risico op deze manier mis te grijpen terwijl eigenlijk juist zou willen dat deze mensen zeer goed voedsel krijgen zodat ze boel zo goed mogelijk draaiende kunnen houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoax bericht, dus weg

[ Voor 98% gewijzigd door janvanduschoten op 12-03-2020 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
offtopic:
Besef me dat dit een ZT topic is, maar is dit de eerste parenclub ooit die sluit omdat ze bang zijn voor een virus? :+

@Verwijderd
Is een hoax

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 12-03-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

De maatregel van de NS heeft ook het debat bereikt, want die vinden het handig om minder treinen in de spits in te zetten vanaf morgen. Lekker bij elkaar op de lip zitten.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:34:
Hieronder bericht wat door groot internationaal bedrijf in Friesland werd verspreid.

[...]
https://www.lamag.com/article/coronavirus-hoax-stanford/

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
HaterFrame schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:35:
De maatregel van de NS heeft ook het debat bereikt, want die vinden het handig om minder treinen in de spits in te zetten vanaf morgen. Lekker bij elkaar op de lip zitten.
Ze verwachten de komende tijd uitval van personeel (thuisblijven met verkoudheid etc.) en zo proberen ze de reguliere dienstregeling in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:34:
offtopic:
Besef me dat dit een ZT topic is, maar is dit de eerste parenclub ooit die sluit omdat ze bang zijn voor een virus? :+

@Verwijderd
Is een hoax
Okay bepaalde dingen klinken wel als goede maatregelen ben ik er weer ingetuind..
Toevallige ook een goede bron, die alles weerlegd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Besmettingen de VS per county. Ook daar groeit het aantal plekken waar het virus opduikt hard:

Groei in counties:
2020-03-08 91
2020-03-09 101
2020-03-10 140
2020-03-11 188

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnNZjhf3BtFZhhUp8H3jN6vhKLs=/800x/f/image/A1pnmxrLH10HAF3haZKpYDW6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54

Rannasha

Does not compute.

Hier in Frankrijk gaan vanaf maandag de scholen dicht tot nader order. Thuiswerken met 2 kinderen die rond rennen gaat lastiger worden, maar gelukkig is mijn vrouw momenteel huisvrouw, dus we redden ons wel.

edit: bron (FR)

[ Voor 31% gewijzigd door Rannasha op 12-03-2020 20:38 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:37:
[...]

Ze verwachten de komende tijd uitval van personeel (thuisblijven met verkoudheid etc.) en zo proberen ze de reguliere dienstregeling in stand te houden.
En dat komt mede door een maatregel die onze regering zelf heeft aangegeven in de persconferentie. (blijf blij klachten thuis..)
Kamerleden hebben de persconferentie niet meegekregen?

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 12-03-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:21:
Alle skigebieden in Tirol sluiten dit weekend. Dat tripje gaat dus definitief niet door en annuleren is hopelijk gratis.

@ANdrode
check 8)
Stiekem een kleine troost. Wij zouden zaterdag gaan en wegens andere omstandigheden was dat niet door gegaan. Wij niet, dan nu niemand niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:37:
[...]

En daarbij dat de studenten thuiszitten zal het ook een stuk minder druk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HaterFrame schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:35:
Typisch NS mentaliteit. Ze zouden ook juist extra lange treinen in kunnen zetten om zo capaciteit te behouden bij uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:39:
[...]

Typisch NS mentaliteit. Ze zouden ook juist extra lange treinen in kunnen zetten om zo capaciteit te behouden bij uitval.
Dan heb je ook personeel op die treinen nodig..die zich misschien wel ziekmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27
Saven schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:30:
[...]

Mja met paracetamol ga je niet ineens beter worden. Sterker nog (aanname) omdat koorts juist zorgt dat je afweer beter zijn best kan doen, lijkt het me juist dat het onderdrukken van de temperatuursverhoging een negatieve invloed heeft op je herstel.

Wellicht kan iemand met meer medische kennis dat bevestigen of ontkrachten :) Ja dus :) zie bijv. (premium, maar incognito gratis) https://www.volkskrant.nl...beter-uitzieken~bd4c22a1/
In dat artikel wordt ook weer aangegeven dat het zwaarder voor de longen is. Overigens krijg je in zkh ook gewoon paracetamol in bepaalde gevallen.
Paracetamol kan ook gewoon pijnstillend werken als er geen koorts is.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 12-03-2020 20:42 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Capaciteit voor wie? Vanaf morgen wordt het erg rustig op de weg en op het spoor...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
Dit geeft het begrip 'Hamsterweken' toch wel een andere lading..

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 11-09 21:44
kaasaanfiets schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:03:
Kan iemand mij vertellen wat het covid-19 virus doet in het lichaam? Ik snap dat de symptomen gelijk zijn aan influenza maar richt het nog meer schade aan?

Ik hoorde iemand vorige week zeggen dat het iets met je longen doet en dat ook de reden is dat men allemaal aan de zuurstof ligt.
Maar ik kan hier nergens een bron van vinden.
Het veroorzaakt een acuut inflammatoir beeld van de longen, oftewel een longontsteking. Een vrij breed begrip uiteraard, longontsteking, maar nu eenmaal hetgeen wat we hebben. In meer detail ziet het ontstekingsbeeld er bij COVID-19 uit als primair een aantasting van de lagere luchtwegen, met droge hoest tot gevolg gezien slechts minimale irritatie van de beschadigde luchtwegen al zal leiden tot een hoestreflex.

Secundair worden de longblaasjes en diens wanden aangetast. De reactie die hierop plaats vind binnen het lichaam is een begrijpelijke, proberen de gaande infectie op te ruimen. De schade die ontstaat ter plaatse zorgt voor een verstoorde gas-uitwisseling, oftewel verstoorde lokale zuurstof opname.

Nu wil het dat bij een COVID-19 infectie in tegenstelling tot een bijv. bacteriële longontsteking, het meer regel dan uitzondering is dat er grote gebieden van de longen betrokken kunnen zijn. Hierdoor heb je al snel te maken met meerdere gebieden waar de gasuitwisseling gestoord is. Met als gevolg, je lichaam kan onvoldoende zuurstof binden, je wordt kortademig en in ergste gevallen tot het punt waarbij beademing noodzakelijk is.

Beademing is echter alleen maar symptoom bestrijding, het doet helemaal niets om het proces van infectie te doen stoppen. Maar de reden dat het werkt is omdat beademing met hogere concentraties zuurstof kan worden gedaan dan kamerlucht.

Om je grofweg een idee te geven wat dit verschil is van hoge concentratie zuurstof toediening versus kamerlucht. De gemiddelde persoon kan op kamerlucht circa 30 - 90 seconden de adem vasthouden. Na preoxygenatie met hoge concentratie zuurstof? Circa 5 minuten met gemak.

Dankzij beademing kun je dus overleven met een beperktere hoeveelheid gezond longweefsel dan op kamerlucht. Tussentijds is zuurstof suppletie anderszins natuurlijk nog de tussenliggende fase tot beademing.

Maar uiteraard dient het daadwerkelijke inflammatoire proces ook een halt toegeroepen te worden. Deels door het eigen immuunsysteem, deels door medicamenteuze ondersteuning.

Een probleem in dit alles is dat beschadigd longweefsel suspect is voor bijkomende infecties anderszins, ook beaming vormt hierin een risico. Een open buis is als een soort snelweg voor diverse ziekteverwekkers om lekker naar binnen toe te kruipen zonder dat je deze op kunt hoesten. Dus ben je al ziek, kun je er ook nog eens een tweede verwekker bovenop krijgen.

En dat alles is dan alleen nog maar het probleem van aantasting van de longen. COVID-19 tast echter ook andere organen aan, de mate hierin verschilt ook enigszins per individu. Maar je kunt je voorstellen dat dit je prognose niet verbeterd indien ook bijv. je nieren en hart een flinke hit krijgt van dit virus. Zeker indien je uitgangssituatie al beperkt is, waardoor het risico des te groter is op slechte uitkomst bij ouderen dan wel mensen met onderliggende ziekten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:42:
[...]

Capaciteit voor wie? Vanaf morgen wordt het erg rustig op de weg en op het spoor...
Het is sowieso een stuk rustiger want het is vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:50
[...]

Misschien minder praktisch maar de trein kan niet langer zijn dan het perron. (althans dat kan wel, maar veiligheidstechnisch niet dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ed1703 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:44:
[...]

Alleen werkt dat, in mijn ervaring, niet zonop het spoor. Veel studenten gaan dan naar huis, op mijn lijn tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:33
Nat-Water schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Het zijn oproepen. Verwacht dat als je ziek naar werd komt je aangesproken wordt door collega’s en je baas.
En dat werkt natuurlijk van geen kant. Vandaag van een collega gehoord: hij is wat snotterig met keelpijn, is bij HRM langsgeweest die doodleuk zeggen dat hij zelf maar moet inschatten. Hij werkt er net een week, zit dus in z'n proeftijd, dus no way dat die thuis blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
ed1703 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:44:
Snap ik, maar je begrijpt mijn punt neem ik aan.
Begreep dat het vanmiddag in de trein al een stuk rustiger was dan normaal.

Ondertussen gaat Frankrijk ook plat, inclusief alle scholen.

[ Voor 32% gewijzigd door hoevenpe op 12-03-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Snap ik, maar je begrijpt mijn punt neem ik aan.
Begreep dat het vanmiddag in de trein al een stuk rustiger was dan normaal.
Het is op de weg al een stuk rustiger. Ook in de randstad. Ik ben benieuwd hoe dat vanaf volgende week is. Ook de vrijdag is op de weg niet representatief.
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:45:
[...]

Alleen werkt dat, in mijn ervaring, niet zonop het spoor. Veel studenten gaan dan naar huis, op mijn lijn tenminste.
Die zijn alleen veel meer verdeeld over de dag. Daar staat de vrijdagspits ook om bekend.
Neemt niet weg dat dit door het besluit van onze regering een vervelende maar ik denk ook nodig besluit van NS.

[ Voor 35% gewijzigd door ed1703 op 12-03-2020 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
Ik weet niet of dit al gepost is, maar ik zag zojuist deze video van een Chinese dokter:

YouTube: How covid-19 spreads through aerosol transmission?

Omdat Corona ook via aerosol overgebracht kan worden, kun je door bijvoorbeeld in een 'besmette lift' te staan, het virus al krijgen. Dat klinkt toch wel scary.

Ook benadrukt hij meerdere malen dat een masker echt helpt, maar wij Nederlanders vinden dat maar onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RekZ schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:48:
Ik weet niet of dit al gepost is, maar ik zag zojuist deze video van een Chinese dokter:

Omdat Corona ook via aerosol overgebracht kan worden, kun je door bijvoorbeeld in een 'besmette lift' te staan, het virus al krijgen. Dat klinkt toch wel scary.

Ook benadrukt hij meerdere malen dat een masker echt helpt, maar wij Nederlanders vinden dat maar onzin.
Weer deze discussie?

Ja een masker kan helpen, maar gemiddeld genomen doet breed gebruik (dus buiten geverifieerde gevallen en in zorgsituatie) niet veel (door onjuist gebruik of onjuist materiaal) Zeker niet als dit nog een deuk in de voorraden slaat voor de mensen die ze echt nodig hebben.

Zie ook de adviezen van de who:

https://www.who.int/emerg...when-and-how-to-use-masks

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 20:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09

Er is een tekort aan maskers. Gun ze aan degene die ze nodig hebben om voor besmette patienten te zorgen. Bedenk daarbij dat jij deze patient kan zijn.

Realiseer je daarbij dat personeel in de zorg niet verplicht is om je te helpen als ze geen beschermend materiaal hebben. Immers "eigen veiligheid" eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom

Polycom

Poes van goud

LOL, nu staat er op teletekst pagina 108 - Universiteiten en hogescholen dicht. Staat haaks op wat die vogel van de hogeschool Rotterdam zegt. Zijn ze nou open of gaan ze nou dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Polycom schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:53:
LOL, nu staat er op teletekst pagina 108 - Universiteiten en hogescholen dicht. Staat haaks op wat die vogel van de hogeschool Rotterdam zegt. Zijn ze nou open of gaan ze nou dicht?
Geen fysiek onderwijs volgend nu.nl

https://www.nu.nl/binnenl...rwijs-aan-deze-maand.html

@basvn Lijkt me een redelijk verzoek toch?

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

Maandag begrafenis van oma van 96, met grote familie.
is door begrafenisondernemer gevraagd om een manier te vinden dat er maximaal 100 mensen in de kerk zijn..
alleen al familie komt er 150 man.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Universiteiten en hogescholen dicht

Teletekst pagina 108 -
Alle universiteiten en hogescholen
schrappen het onderwijs.De betrokken
organisaties,de Vereniging Hogescholen
en de Vereniging van Universiteiten
geven met het besluit gehoor aan een
oproep van minister Bruins om in ieder
geval alleen nog onderwijs op afstand
te geven.

In een brief van Bruins staat dat "op
universiteiten en hogescholen sprake is
van vele nationaliteiten en daarmee van
vele in- en uitreisbewegingen".

De gebouwen blijven voor zover mogelijk
open voor andere activiteiten.Wel heeft
een aantal universiteiten tentamens en
promoties uitgesteld.
:F

[ Voor 6% gewijzigd door Polycom op 12-03-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:43

vhal

ಠ_ಠ

Mijn vrouw las het vanuit de media dat de EUR tijdelijk stopt met lessen, pas later kwam het "sorry, we konden je niet eerder informeren" mailtje naar de medewerkers.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:04
basvn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:56:
is door begrafenisondernemer gevraagd om een manier te vinden dat er maximaal 100 mensen in de kerk zijn..
Video verbinding? Wees blij dat je deze week nog de begrafenis hebt. Zal volgende week niet meer kunnen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• change1001
Voor de geïnteresseerden, hier het bericht aan studenten van Avans.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8TVpiDgBs83MZ_XH-ugBT3iMwI=/800x/f/image/vimF652T6BngxKJ6o6eDCRFf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:33

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Benieuwd hoe ze dit gaan doen. Mijn moeder is ook morgen onderweg naar een crematie van een verre oom.
Ook zij had al twijfels. In ieder geval het advies al van harte genomen om geen handen te schudden.
....

Jezus, wat een stomme vleermuis de wereld al niet aan kan doen :/

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Hogeschool Rotterdam is toch gewoon dicht als ik dit lees?
Hogeschool Rotterdam
Ook de Hogeschool Rotterdam neemt maatregelen vanwege het coronavirus. Bestuurder Ron Bormans meldt dat alle tentamens, colleges en lessen tot en met 31 maart worden afgelast.

"We geven les aan veertigduizend studenten. We komen vrijdagochtend vroeg bij elkaar om te kijken met deskundigen welke elementen van die lessen online kunnen komen", legt Bormans uit. "Dat is een gigantische operatie. Het is een illusie om te denken dat we binnen een paar dagen alles wat we nu met vierduizend medewerkers fysiek doen bij toverslag online kunnen gaan doen."

https://www.rijnmond.nl/n...-tentamens-tot-eind-maart
Mogelijk dat de gebouwen open zijn maar er zijn geen college's maak ik op uit het bericht. Evenals andere hoge scholen en universiteiten.
Universiteiten en hogescholen: deze maand geen fysiek onderwijs
Hogescholen en universiteiten scharen zich achter het advies van het kabinet: de rest van deze maand wordt er geen fysiek onderwijs gegeven. Dat zeggen de Vereniging van Universiteiten en de Vereniging Hogescholen. Alle onderwijsgerelateerde activiteiten worden op de locaties geschrapt. Wel blijven de gebouwen voor zover mogelijk open voor andere activiteiten. Per instelling moet beoordeeld worden of en hoe onderwijs op afstand aangeboden kan worden.

"Wij ondersteunen deze maatregel vanuit het Ministerie van Onderwijs. De bestrijding van het coronavirus is nu maatschappelijk gezien de eerste prioriteit", zegt voorzitter van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen.

https://nos.nl/liveblog/2...zend-doden-in-italie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Gecondoleerd. Dit lijkt me sowieso een hele lastige ervan uitgaande ook dat er dan relatief veel ouderen genodigd zijn?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

giantgiantus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:58:
[...]

Video verbinding? Wees blij dat je deze week nog de begrafenis hebt. Zal volgende week niet meer kunnen ben ik bang.
Het lijkt me sowieso niet verstandig, alleen 1e en 2e graads misschien? Maar ook dan zit je al weer in de risico ouderen groep.

Gecondoleerd, lastige keuzes.

[ Voor 4% gewijzigd door HaterFrame op 12-03-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom

Polycom

Poes van goud

https://twitter.com/BurgersJessy/status/1238183926012743687

Jessy Burgers
@BurgersJessy
·
36 m
BREEK: VERENIGING HOGESCHOLEN: ''GEEN ONDERWIJS MEER OP HOGESCHOLEN EN UNIVERSITEITEN''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Er zijn verschillende sites waar je de lokale kerkdiensten via internet kunt volgen. Zo heeft familie van mij vorig jaar ook een begrafenis gevolgd want niet iedereen kon er fysiek bij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:37:
[...]

Okay bepaalde dingen klinken wel als goede maatregelen ben ik er weer ingetuind..
Toevallige ook een goede bron, die alles weerlegd?
Ja, op de site van Stanford university

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-09 20:40
Ik heb zojuist een bericht gehad van een MT lid dat we bij ons bedrijf vooralsnog lekker op kantoor dienen te werken. Grote bouwer, internationaal, 20.000 man.

Werkelijk waar, bizar. Dan doen ze zoveel voor wat betreft veiligheid, campagnes, cursussen, posters, noem het maar op. En dan is de crisis er, wordt er eindelijk vanuit de regering opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken en wat zeggen ze? Nee, doorpakken en acteren doen we niet. We hebben als niet uitvoerend buiten personeel een prachtig infrastructuur om thuis te werken maar ho maar, indammen en verantwoordelijkheid nemen doen we niet.

Gelukkig ga ik er per 01 april weg. Ik ga nu dan ook een mail tikken naar alle hoofden inclusief CEO om mijn onvrede uit te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Polycom schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:00:

Jessy Burgers
@BurgersJessy
·
36 m
BREEK: VERENIGING HOGESCHOLEN: ''GEEN ONDERWIJS MEER OP HOGESCHOLEN EN UNIVERSITEITEN''
Op zich geen ramp, studenten hoeven geen oppas. Het wordt pas een probleem als ook de basisscholen dicht zouden gaan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Polycom schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:00:

Jessy Burgers
@BurgersJessy
·
36 m
Ziet er niet erg betrouwbaar uit. Hoax?

Edit: ja ik weet dat ie reporter is maar dan nog. als het waar is had het wel beter onderbouwd kunnen worden.
Edit2: idd Nu ook op de NOS, geen fysiek onderwijs

[ Voor 18% gewijzigd door Indoubt op 12-03-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 17:25
Indoubt schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:02:
[...]

Zeker geen hoax... Maatregelen voor hoger onderwijs zijn later nog aangescherpt en al het fysieke onderwijs is nu niet meer toegestaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:36

Yucon

*broem*

Ik kan je familie niet inschatten, maar bij begrafenissen met een dergelijke opkomst heb je vaak ook een groep die uit een gevoel van fatsoen of verplichting komt. Die groep zal waarschijnlijk afhaken bij een duidelijke uitnodiging die richting uit.. misschien zit daar je oplossing.

Sterkte iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
[...]

Vreemd mijn vrouw zit best hoog in de boom op het Erasmus Universiteit en zij weet niets (HR)...

Onderwijs enkel online.

[ Voor 4% gewijzigd door dindr op 12-03-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
[...]

Bij dit soort berichten even een willekeurige nieuws site openen. Kom je vanzelf erachter of het waar is of niet.

https://www.rtlnieuws.nl/...smettingen-nederland-rivm
Hogescholen en universiteiten sluiten deuren tegen verspreiding coronavirus

[ Voor 27% gewijzigd door DoeEensGek op 12-03-2020 21:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 22:51
Ik ben met een toenemende verbazing aan het kijken naar het debat in de 2e kamer. Het hoogte (of laagte)punt was toch wel de bijdrage van van Haga. Het kabinet maakt de goede onderbouwde keuzes op basis van de beschikbare feiten. Volgens mij zijn die feiten al vaak genoeg terecht in twijfel getrokken, kijken andere landen die verder zijn in deze crisis met opgetrokken wenkbrauwen naar de keuzes van ons kabinet en is gewoon letterlijk een draaiboek te maken van wat nog komen gaat.

Op dat punt vind ik vooral de PvdA de juiste uitspraak doen: liever nu teveel doen dan achteraf spijt hebben. Maar aangezien de maatschappelijke/economische belangen bij sommige belangrijker zijn zal dat wel niet gebeuren. Daarnaast mogen alle bedrijven die thuiswerken nu nog verbieden per direct een tik krijgen. Op deze manier vraag je gewoon om proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
dindr schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Vreemd mijn vrouw zit best hoog in de boom op het Erasmus Universiteit en zij weet niets (HR)...
Wederom: https://www.rijnmond.nl/n...-tentamens-tot-eind-maart
De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en Hogeschool Rotterdam schrappen per direct alle colleges en tentamens tot en met 31 maart. De maatregel geldt ook voor lessen waar minder dan honderd studenten bij aanwezig zouden zijn.
De universiteit maakte donderdagmiddag al bekend alle grote hoorcolleges en tentamens die door meer dan honderd studenten gemaakt werden, te schrappen. Het kabinet heeft universiteiten in een Kamerbrief echter opgeroepen alleen nog onderwijs op afstand te geven en daar geven de universiteit en hogeschool gehoor aan.

Een deel van de colleges kunnen EUR-studenten online volgen. "Voor een deel zal dat ook niet lukken", zegt Rateb Abawi, woordvoerder van het college van bestuur van de EUR. "We gaan nu extra investeringen doen om ervoor te zorgen dat studenten toch colleges kunnen volgen. Maar dat is niet iets wat meteen geregeld is."

De scriptieverdedigingen en promoties gaan wel door, meldt de woordvoerder. Hierbij zijn kleinere groepen mensen aanwezig. Studenten en medewerkers worden donderdagavond geïnformeerd over de maatregelen.

Hogeschool Rotterdam
Ook de Hogeschool Rotterdam neemt maatregelen vanwege het coronavirus. Bestuurder Ron Bormans meldt dat alle tentamens, colleges en lessen tot en met 31 maart worden afgelast.

"We geven les aan veertigduizend studenten. We komen vrijdagochtend vroeg bij elkaar om te kijken met deskundigen welke elementen van die lessen online kunnen komen", legt Bormans uit. "Dat is een gigantische operatie. Het is een illusie om te denken dat we binnen een paar dagen alles wat we nu met vierduizend medewerkers fysiek doen bij toverslag online kunnen gaan doen."
en: https://nos.nl/liveblog/2...rijk-sluit-skigebied.html
Universiteiten en hogescholen: deze maand geen fysiek onderwijs
Hogescholen en universiteiten scharen zich achter het advies van het kabinet: de rest van deze maand wordt er geen fysiek onderwijs gegeven. Dat zeggen de Vereniging van Universiteiten en de Vereniging Hogescholen. Alle onderwijsgerelateerde activiteiten worden op de locaties geschrapt. Wel blijven de gebouwen voor zover mogelijk open voor andere activiteiten. Per instelling moet beoordeeld worden of en hoe onderwijs op afstand aangeboden kan worden.

"Wij ondersteunen deze maatregel vanuit het ministerie van Onderwijs. De bestrijding van het coronavirus is nu maatschappelijk gezien de eerste prioriteit", zegt voorzitter Limmen van de Vereniging Hogescholen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-04 15:08
downtime schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:00:
[...]

Er zijn verschillende sites waar je de lokale kerkdiensten via internet kunt volgen. Zo heeft familie van mij vorig jaar ook een begrafenis gevolgd want niet iedereen kon er fysiek bij zijn.
Klopt. Veel kerken hebben een systeem om live uit te zenden. In ieder geval de (ietwat) grotere protestantse gemeenten die ik ken hebben allemaal een dergelijk systeem. Meestal via internet en ook bereikbaar via de zogenaamde kerktelefoon (volgens mij werken dergelijke kastjes tegenwoordig via een internetlijn). Dergelijke systemen zijn bedoeld voor de zieken & oudere die niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Vaak worden ze tijdens een dienst ook speciaal "welkom geheten". Er zijn trouwens ook kerken die streamen via bijv. YouTube of de eigen website.

Informeer vooral even want grote kans dat er iets mogelijk blijkt te zijn!

https://kerkdienstgemist.nl/

&
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerktelefoon

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:31

Mfpower

In dubio

dindr schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Onderwijs enkel online.
Dat komt dan morgen. Het is pas zojuist door de koepel organisaties besloten.

Ik werk ook aan een Hogeschool en weet ook nog van niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn ouders zitten in Spanje, zouden 20 maart terugvliegen vanuit Alicante. Belden zojuist of het wellicht verstandig was eerder terug te komen.. Risico groep sowieso (60+), en het idee was dat ze liever niet daar vast komen te zitten... Iemand een glazen bol? Vind het zelf ook lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

Help!!!! schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Gecondoleerd. Dit lijkt me sowieso een hele lastige ervan uitgaande ook dat er dan relatief veel ouderen genodigd zijn?
Dank
en nee, naja haar kinderen van 55-78
en hun kinderen.
en hun kinderen.
en zelfs daar nog kinderen van..

Niet veel 80+
Yucon schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Ik kan je familie niet inschatten, maar bij begrafenissen met een dergelijke opkomst heb je vaak ook een groep die uit een gevoel van fatsoen of verplichting komt. Die groep zal waarschijnlijk afhaken bij een duidelijke uitnodiging die richting uit.. misschien zit daar je oplossing.

Sterkte iig.
In dit geval wel veel familie. en bijna allemaal ook in de buurt wonend.

Naja ik ben niet de gene die dat probleem moet oplossen gelukkig.
maar ben benieuwd waar de rest van de familie mee komt..

Misschien wel in 2e..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Frankrijk durft het wel aan de scholen te sluiten. En andere landen om ons heen ook.

Maakt ons besluit nog onbegrijpelijker.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Net deze mail gekregen van het CvB van de Hogeschool Rotterdam (zie mijn vorige post), dit haal ik uit de mail:
Voor de helderheid: onderwijs- en werkgerelateerde activiteiten waarbij niet meer dan 100 personen bijeenkomen (zoals lessen, vergaderingen, afstuderen, studiekeuzecheck) vinden doorgang.
Nu meldt de NOS en de Telegraaf dat de lessen op alle Universiteiten en Hoge Scholen geen doorgang vinden.
Jezus, gaat weer lekker bij de MarCom.. prutsers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 11-09 21:44

De zin en onzin van maskers hangt af van de toepassing.

Helpt een chirurgisch mondmasker tegen de ontvankelijkheid van aerosol besmettingen? Nee, dat komt er gewoonweg langs. Je risico op besmetting blijft dan ook gewoonweg bestaan.

Helpt een chirurgisch mondmasker om het aantal aerosolen dat verspreid wordt te beperken indien gedragen door een hoestend iemand? Ja. Hoewel je uiteraard uiteindelijk nog meer baat hebt indien deze mensen thuis blijven zitten, en niet met een mondmasker naast je in de trein zit. Sterker nog, indien ze naast je in de trein zitten kunnen ze de mondmaskers beter afdoen, de airflow is namelijk richting de zijkanten toe voor aerosolen in dat geval, weg van de minste weerstand. Maar dat terzijde.

Helpt een chirurgisch mondmasker anderszins tegen de ontvankelijkheid van ontvangers? Ja, een soort van. Hand - mond/neus aanrakingen worden beperkt. Maar dit kun je uiteraard beter ondervangen door adequate handhygiëne.

Helpen bijv. FFP2 maskers? Ja, er is een reden dat we die dingen in ziekenhuizen ook dragen. Maar daar speelt uiteraard een probleem in mee. De productie van dat soort maskers is niet onbeperkt. De mate van verversing die noodzakelijk is bij het dragen van die maskers is relatief hoog om effectiviteit te waarborgen. Per persoon heb je er dus een redelijk groot aantal nodig. Dit zorgt voor schaarste op plekken waar je dit niet wilt indien geheel Nederland in grote getale dit soort maskers gaat dragen.

Daarin speelt dan deels ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid om dit soort maskers beschikbaar te laten voor de locaties waar deze het hoogste nut hebben.

Verder zoals de RIVM dan ook aangeeft:
Heeft het zin om een mondkapje te dragen om je te beschermen tegen COVID-19?
In Nederland adviseren we alleen mondkapjes voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes. Deze mondkapjes helpen alleen als je ze op de juiste manier gebruikt; ze moeten heel goed sluiten over neus en mond en je moet ze regelmatig wisselen. De simpele (papieren) mondkapjes die veel mensen gebruiken, beschermen de drager niet tegen het virus. Verkeerd gebruik van de mondkapjes geeft schijnzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
  • Laatst online: 08-09 17:25
Mfpower schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:06:
[...]

Dat komt dan morgen. Het is pas zojuist door de koepel organisaties besloten.

Ik werk ook aan een Hogeschool en weet ook nog van niets..
Er valt in die zin niet zoveel meer te weten. De maatregelen zijn ingesteld door de overheid dus daar gaat naar gehandeld worden. Het gaat dus gewoon gebeuren, ook al ben je er nog niet over ingelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:07:
[Embed]

Frankrijk durft het wel aan de scholen te sluiten. En andere landen om ons heen ook.
Hoe zit het in Duitsland, weet iemand dat?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 18:01
[Embed]

Ze zeggen: "Frankrijk houdt scholen, crèches en universiteiten vanaf maandag dicht. De Franse autoriteiten nemen die maatregel, omdat verspreiding van het coronavirus volgens de regering vaak via kinderen verloopt. ". Is dat waar? Verloopt de verspreiding sneller dankzij die kinderen? Of denken ze dat? Kinderen hebben minder of geen klachten, maar kunnen ondertussen nog net zo besmettelijk zijn toch? Terwijl Rutte het tegendeel aangeeft in zijn verklaring waarom we het open houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Embed]

Tsjah, heb het vaker gezegd... Snap de overweging wel. We hebben in Nederland een erg hoog percentage tweeverdieners. Juist bij veel mensen in de zorg zal er sprake zijn van parttime dienstverbanden. Scholen sluiten heeft hier een directe invloed op.

In mijn directe omgeving, stellen waar ik goed bevriend mee ben: beiden bij de politie of een bij de politie en een werkzaam in het ziekenhuis. Die gaan acuut tegen problemen aan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 22:51
MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:12:
[...]

Tsjah, heb het vaker gezegd... Snap de overweging wel. We hebben in Nederland een erg hoog percentage tweeverdieners. Juist bij veel mensen in de zorg zal er sprake zijn van parttime dienstverbanden. Scholen sluiten heeft hier een directe invloed op.

In mijn directe omgeving, stellen waar ik goed bevriend mee ben: beiden bij de politie of een bij de politie en een werkzaam in het ziekenhuis. Die gaan acuut tegen problemen aan lopen.
Ik denk ook dat dat juist een groep is waar de regering iets voor regelen moet en enkele politici pleiten daar ook voor. Zorg dat het essentiële persoon zijn werk kan doen en laat de rest het zelf regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dindr
Goofyduck384 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:11:
[...]

Ze zeggen: "Frankrijk houdt scholen, crèches en universiteiten vanaf maandag dicht. De Franse autoriteiten nemen die maatregel, omdat verspreiding van het coronavirus volgens de regering vaak via kinderen verloopt. ". Is dat waar? Verloopt de verspreiding sneller dankzij die kinderen? Of denken ze dat? Kinderen hebben minder of geen klachten, maar kunnen ondertussen nog net zo besmettelijk zijn toch? Terwijl Rutte het tegendeel aangeeft in zijn verklaring waarom we het open houden.
Tsjah, wat doe je eraan. Zie ook de oproep van microbiologen om verdere maatregelen te nemen om verder in te hakken op verspreiding, maar die gaan ze nog niet nemen. Elk uur die passeert is er weer een te veel. Ze stellen dat de site en info die nu getoond wordt aan alle Nedelanders achter loopt de feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
[Embed]

MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:12:
[...]

Denemarken (bij monde spreker partij voor de dieren) en Frankrijk sluiten maar zorgen wel dat de maatschappij door kan met het oog op de opvang van onmisbaar personeel.
De Franse president Emmanuel Macron heeft vanavond aangekondigd dat alle onderwijsinstellingen in het land, van kleuterschool tot universiteit, met ingang van maandag tot nader order dichtgaan. De maatregel van de regering is bedoeld om 'de kinderen te beschermen' en 'de verspreiding van het coronavirus te beteugelen' .

,,Per regio zal worden gezorgd voor kinderopvang zodat personeel dat onmisbaar is voor de beheersing van de gezondheidscrisis zijn werk kan blijven doen", zei Macron op tv. ,,Op hun kinderen wordt gepast."

al.nl liveblog
Het lijkt me nu dus ook geen reden om te zeggen dat je het daarom niet doen. Het is nu een kwestie van willen organiseren. Ik verwacht dat er dadelijk flink druk gezet gaat worden in het debat om het alsnog te heroverwegen danwel met moties proberen af te dwingen?

[ Voor 27% gewijzigd door TIGER1125 op 12-03-2020 21:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 09:54

Rannasha

Does not compute.

[...]

Kinderen zijn voor veel ziektekiemen een zeer effectieve verspreidingsmethode. Ze zitten de hele dag met 20-30 bij elkaar in een kleine ruimte en hun besef van hygiëne is vaak heel beperkt. Het is niet voor niets dat veel ouders opeens een stuk vaker ziekjes zijn nadat hun kinderen voor het eerst naar school gaan.

Daarnaast zijn wegbreng- en ophaalmomenten ook prima momenten om ziektes te verspreiden omdat er dan ook nog eens een boel volwassenen bij zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zingo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:13:
[...]

Ik denk ook dat dat juist een groep is waar de regering iets voor regelen moet en enkele politici pleiten daar ook voor. Zorg dat het essentiële persoon zijn werk kan doen en laat de rest het zelf regelen.
Met 1,35 miljoen zorgmedewerkers, 45000 agenten en 25000 brandweermensen even iets regelen? Ze zullen ongetwijfeld niet allemaal kinderen hebben, maar das natuurlijk een zeer aanzienlijk deel van de bevolking. I.m.o. zal dat 'ff regelen' er dan op neer komen dat alsnog zowat alles open blijft...

Maargoed, in het uiterste geval neem ik zelf verlof om ze uit de brand te helpen.

@TIGER1125 de arbeidsparticipatie ligt bijna tien procent lager in Frankrijk dan in Nederland. Dat maakt nogal verschil.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:15:
[...]

Met 1,35 miljoen zorgmedewerkers, 45000 agenten en 25000 brandweermensen even iets regelen? Ze zullen ongetwijfeld niet allemaal kinderen hebben, maar das natuurlijk een zeer aanzienlijk deel van de bevolking. I.m.o. zal dat 'ff regelen' er dan op neer komen dat alsnog zowat alles open blijft...

Maargoed, in het uiterste geval neem ik zelf verlof om ze uit de brand te helpen.

@TIGER1125 de arbeidsparticipatie ligt bijna tien procent lager in Frankrijk dan in Nederland. Dat maakt nogal verschil.
Je wilt ook als overheid voorkomen dat het totale anarchie wordt, dus de politie,brandweer moeten blijven draaien.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24
anandus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:08:
[...]
Duitsland wordt het overwogen.

https://www1.wdr.de/nachr...hliessung-corona-100.html

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeara
  • Laatst online: 13:02
anandus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:08:
[...]
Ik kan alleen spreken voor Bremen-Bremerhaven. Een aantal scholen zijn morgen gesloten, maar niet alle wat ik zo snel lees. De uni en hoge school lijken ook grotendeels gesloten te zijn. Alleen tentamens gaan door als het kleine groepen zijn.

Er zijn op dit moment 38 gevallen in Bremen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zeara op 12-03-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
[...]

Ik verwijs ook naar Denemarken, naar aanleiding van de opmerkingen van de spreekster van de partij van de dieren. Blijkbaar kan het, dus is het het overwegen waard, kun je het als overheid goed beargumenteren waarom niet dan is dat toch ook prima. Je kunt de opvang ook centreren dat hoeft niet speciaal in de woonplaats te zijn, kan ook nabij de werkplaats, ik ken het Deense model niet dus kan daar weinig zinnigs over zeggen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Jessy Burgers
@BurgersJessy
Een heel bijzonder moment. De Hogeschool Utrecht communiceert naar studenten dat ze alleen morgen geen les hebben. Vereniging Hogescholen reageert glashelder: ''Klopt niet, alle hogescholen sluiten gewoon''.
Ook bij de marketing en communicatie afdeling bij de Hogeschool Utrecht werken chimpansees. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

FreakNL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:06:
Mijn ouders zitten in Spanje, zouden 20 maart terugvliegen vanuit Alicante. Belden zojuist of het wellicht verstandig was eerder terug te komen.. Risico groep sowieso (60+), en het idee was dat ze liever niet daar vast komen te zitten... Iemand een glazen bol? Vind het zelf ook lastig...
Waarschijnlijk kan je gewoon gratis omboeken. Ik zou ze gewoon terug halen zodra dat kan. Je weet niet hoe snel alles dichtgaat en de paniek uitbreekt. Hier in Nederland kan je heel goed afgezonderd leven omdat je alles kent en je tussen je eigen spullen zit.

Ze kunnen zich ook afvragen hoe het nu nog als een vakantie voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn schoonouders zijn gisteren of vandaag juist vertrokken op vakantie. Die hadden er wel zin in. Tja.

Zijn ook 65+, dus ik weet niet hoe verstandig het van hen is om vijf weken met de camper naar Spanje en Portugal te gaan :X

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bensimpel schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:19:
[...]

Je wilt ook als overheid voorkomen dat het totale anarchie wordt, dus de politie,brandweer moeten blijven draaien.
Dat was precies mijn punt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38

Damian

Insane Obtrusion

Zei Rutte nou dat als je Corona hebt gehad, het meteen de laatste keer is dat je Griep hebt gehad, of heb ik dat helemaal verkeerd gehoord?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:59
[...]

Ik denk dat je met 1/5 van de opvang capaciteit dan al makkelijk uit zou kunnen cq dus erg kan compartimenteren, scheelt toch een hele hoop contactmomenten tussen en met notoire virusverspreiders.
Ik denk dat het meest lastige is om te bepalen wie er dan als essentieel en onmisbaar gelden: zorg, politie, brandweer, relevante gemeentelijke diensten en bestuurders, das relatief makkelijk. Maar de supermarkt ? Energiebedrijf (en wie daarvan dan) ?
We zitten in een tijdperk waar in iedereen zich zelf essentieel, uniek en onmisbaar lijkt te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
[...]

Lees terug in vorig topic. Ja scholen zijn een enorme bron van verspreiding aldus ongeveer alle experts, behalve Rutte en co.
We stormen op een ramp af, alsof er een prijs te winnen valt voor de meeste ellende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Damian schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:28:
Zei Rutte nou dat als je Corona hebt gehad, het meteen de laatste keer is dat je Griep hebt gehad, of heb ik dat helemaal verkeerd gehoord?
Nee hij had het over ouderen voor wie dit mogelijk de laatste griep is en daar dus aan zouden overlijden. (niet vervelend bedoeld overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gekkie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:29:
[...]

Ik denk dat je met 1/5 van de opvang capaciteit dan al makkelijk uit zou kunnen cq dus erg kan compartimenteren, scheelt toch een hele hoop contactmomenten tussen en met notoire virusverspreiders.
Ik denk dat het meest lastige is om te bepalen wie er dan als essentieel en onmisbaar gelden: zorg, politie, brandweer, relevante gemeentelijke diensten en bestuurders, das relatief makkelijk. Maar de supermarkt ? Energiebedrijf (en wie daarvan dan) ?
We zitten in een tijdperk waar in iedereen zich zelf essentieel, uniek en onmisbaar lijkt te vinden.
Nouja, dat komt er nog bovenop...

De zuster die aan het bed staat, moet ook met het OV naar het ziekenhuis. Het vuil moet opgehaald, en ze heeft boodschappen nodig. Die boodschappen moeten ook van het DC naar supermarkt. En van leverancier naar DC. Loopt gauw uit de klauwen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:06
anandus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:27:
Mijn schoonouders zijn gisteren of vandaag juist vertrokken op vakantie. Die hadden er wel zin in. Tja.

Zijn ook 65+, dus ik weet niet hoe verstandig het van hen is om vijf weken met de camper naar Spanje en Portugal te gaan :X
Het reisadvies van de regio Madrid in Spanje is net naar oranje gegaan. Is misschien handig om ze dat te laten weten.
https://www.nederlandwere.../spanje/reizen/reisadvies
Pagina: 1 ... 6 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.