Weet je dat zeker, Ik weet dat vrijwel alle vluchten zijn gecanceleled. Zou me verbazen als er nog wat vliegtMerlijn_merlin schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:18:
Mijn vlucht naar Napels van Transavia op 30 maart gaat gewoon door.. Dus zo erg is het niet daar...
Wel benul van hoe een ondernemer zijn businessplan in zou moeten richten (voorbeeld: ik heb zelf rekening gehouden met drie maanden geen inkomen). Geen benul van hoe schijnzelfstandigheid werkt.FireFoz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:16:
[...]
Dit soort reactiesduidelijk geen enkel benul van hoe het is om ondernemer te zijn, laat staan zzper.
Tussen de symptomen zie ik nu ook keelpijn staan. In de briefing van de kamercommissie kwam langs dat er ook een neusverkoudheid (met kortere generatietijd) onder de symptomen valt.
Is dit (neusverkoudheid/keelpijn) een los ziektebeeld van het zwaardere scenario (lagere luchtwegen, veel longontstekingen)? Of gaat het eerste over in de tweede?
Daarnaast is er mogelijk op individueel niveau al een basis. Artikel 38, eerste lid, Wet publieke gezondheid:Verwijderd1 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:12:
En zieke taxichauffeurs die toch gaan werken doen dat uit economische overwegingen. Bekijk dan wat die overwegingen zijn en maak daar een maatregel voor, dat is waarschijnlijk ook goedkoper dan een vorm van handhaving vanuit een noodtoestand.
Overtreding van een dergelijk verbod is strafbaar op grond van artikel 67, eerste lid, Wet publieke gezondheid:De voorzitter van de veiligheidsregio kan een persoon die gevaar oplevert voor de verspreiding van een infectieziekte behorend tot groep A het verbod opleggen om beroeps- of bedrijfsmatig werkzaamheden te verrichten, die een ernstig risico inhouden voor de verspreiding van die infectieziekte.
Met een hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft degene die zich onttrekt aan de krachtens de in de artikelen 38, eerste lid, of 47, tweede of derde lid, onder a of b, ten aanzien van hem genomen maatregelen, dan wel de in artikel 47, derde lid, onder c, bedoelde waren onttrekt aan een krachtens dat lid genomen maatregel.
[ Voor 0% gewijzigd door voske op 12-03-2020 17:21 . Reden: Daarvoor moest daarnaast zijn. ]
Be yourself, no matter what they say ...
Mijn werkgever is goed doorpakkend en strenger dan de regering. Nu wordt verzocht om zo veel mogelijk thuis te werken.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Wij mogen alleen met schriftelijke toestemming van de manager nog op kantoor verschijnen.. We hebben morgen de gelegenheid om spullen op te halenSebazzz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:19:
Mijn werkgever is goed doorpakkend en strenger dan de regering. Nu wordt verzocht om zo veel mogelijk thuis te werken.
En ook CZ sluit de grenzen ....
https://www.novinky.cz/za...-boxiku&utm_campaign=null
Stukje Google Translate:
Stukje Google Translate:
Het kabinet van premier Andrej Babiš (ANO) heeft donderdag in verband met de verspreiding van het coronavirus besloten tot het uitroepen van een noodsituatie. Geldig vanaf donderdag 14 uur gedurende 30 dagen. De regering heeft ook besloten buitenlanders uit risicogebieden, waaronder Europese landen, te verbieden het land binnen te komen. Het begint vanaf zaterdag.
Premier Andrej Babiš (JA)
Premier Andrej Babiš (JA)
Foto: Jan Handrejch, Právo
Naast China, Zuid-Korea en Iran is het verbod van toepassing op inwoners van Italië, Spanje, Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, België, Nederland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik denk het. Nu ben ik zelf niet zo voor al die harde maatregelen, maar gezien alle andere maatregelen is het totaal niet logisch om scholen gewoon door te laten gaan. De helft van de klassen zit thuis (zowel leraren als leerlingen) en de andere helft zet je lekker met zijn allen bij elkaar, met bij de meeste scholen zeker meer dan 100 man die elkaar dagelijks tig keer tegenkomen. Dus volgende week zullen de scholen sowieso wel dicht zijn. Of omdat het eindelijk officieel wordt gedaan, of omdat er te weinig leraren/leerlingen op school zijn om lessen enig zin te geven (wat ze nu eigenlijk ook al niet meer hebben....)Gunner schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:57:
Ik werk zelf in het onderwijs en hoor om me heen al diverse geluiden van onbegrip over de beslissing om scholen niet te sluiten. Dagelijks scholen er duizenden kinderen samen in de grotere middelbare scholen en dat is niet belangrijk genoeg? Ondanks dat ze geen risicogroep vormen kunnen ze het wel overdragen lees ik overal.
Rutte wil er denk ik op de harde manier achter komen?
[removed]
Bijzonder want het land zit op slot. Ook Transavia vliegt niet meer op Napels.Merlijn_merlin schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:18:
Mijn vlucht naar Napels van Transavia op 30 maart gaat gewoon door.. Dus zo erg is het niet daar...
https://www.parool.nl/ned...ge-coronacrisis~b80efbc1/
[ Voor 23% gewijzigd door Dennisdn op 12-03-2020 17:24 ]
Dat is toch exact het advies van onze regering?Sebazzz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:19:
https://wren.co/join/Devian
Dat heeft de regering net ook juist aangekondigd...Sebazzz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:19:
Thuiswerken als het kan, thuis blijven als je niest etc.
Ben benieuwd hoe ze dat in praktijk willen gaan uitvoeren. Alle transport over de weg van voedingsmiddelen bijvoorbeeld ook stoppen als de chauffeur uit Nederland komt?franssie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:20:
En ook CZ sluit de grenzen ....
Stukje Google Translate:
[...]
Dat wordt op een houtje bijten dan voor de Tjech. En dan kan je alvast de hekken voor de supermarkt plaatsen voor de hamster run.
Het is al sinds China duidelijk dat niet eens perse het sterfte cijfer het gevaar is maar het grote infecterende en slopende vermogen van het virus icm met een gigantisch hoge besmettingsgraad. Dit overbelast de zorg gigantisch en kunnen we gewoon niet aan.thewizard2006 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:44:
[...]
Dus ieder jaar weer hele landen en continenten op slot? Maar dan nog. Zoals ik aangeef ben ik mij bewust dat het dodelijker is dan griep (zelfs procentueel wel meer keer dan 4 volgens mij).
Maar van de huidige aantallen schrik ik nog niet echt heel erg als je dit vergelijkt met legio andere ziektes en sterfgevallen etc.
Het komt een beetje over als dat er voor Terrorisme bestrijding elke jaar 100miljard wordt uitgetrokken en er zijn jaarlijks zeg 3000 doden door terrorisme. Maar voor bijv kanker wordt er jaarlijks 1 miljard uitgetrokken en zijn er 10 miljoen doden.
Dat gevoel bekruipt mij nu ook met Covid. Dat de angst regeert en het totaal niet meer in proporties te zien is.
Ik houd nu helemaal mn hart vast want ik geloof dat een italie scenario nu niet meer te voorkomen is met onze lakse houding en eigenwijsheid, we lopen een week of 2 achter met maatregelen. Alleen dit keer gaat er een zwaar tekort komen aan beademingsapparatuur, dat is allemaal al naar italie e.d. gegaan en nog onderweg erheen.
En nog steeds de scholen open? Rlly?? alle genoemde redenen zijn hier al weken debunked oa door experts en mensen uit getroffen gebieden. Nee de huidige maatregelen hadden vorige week of eerder ingevoerd moeten worden, die volgende week gaan komen nu al.
We gaan het meemaken
Misschien de container of oplegger aan de grens laten droppen ofzo?Barrycade schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:25:
[...]
Ben benieuwd hoe ze dat in praktijk willen gaan uitvoeren. Alle transport over de weg van voedingsmiddelen bijvoorbeeld ook stoppen als de chauffeur uit Nederland komt?
Dat wordt op een houtje bijten dan voor de Tjech. En dan kan je alvast de hekken voor de supermarkt plaatsen voor de hamster run.
@Mutatie Hoe denk je dat dat er bij het algemene publiek in was gegaan? Twee weken geleden het land plat?
Nu lijkt het er nog een beetje te landen. Klinkt allemaal makkelijk, maar uitvoerbaarheid is ook belangrijk.
En ik ben blij dat daar ook oog voor is.
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 17:31 ]
Nos:
En in een dergelijk geval gaat geen uitbater zich er meer aan wagen. Ik verwacht daardoor dat er ook geen evenementen meer doorgang zullen vinden indein je ook maar in de buurt van 100 man komt.
Rutte verwoorde het nog netjes ondanks dat hij het wel zei maar de omschrijving in de media en dus de uitwerking is helemaal niet zo vrijblijvend meer.Evenementen
Het is verboden om bijeenkomsten met meer dan 100 personen te houden. Alle evenementen die al gepland stonden, moeten worden afgelast. Ook bedrijven mogen geen grote bijeenkomsten meer houden.
En in een dergelijk geval gaat geen uitbater zich er meer aan wagen. Ik verwacht daardoor dat er ook geen evenementen meer doorgang zullen vinden indein je ook maar in de buurt van 100 man komt.
Klopt, er zijn tal van passendere maatregelen. Ik weet niet of wat je nu linkt heel relevant is (ik been geen advocaat, maar zoals ik het lees:), dan moet je specifiek voor een persoon een verbod opleggen. Dan moet je daar een reden voor hebben, bijvoorbeeld positief getest voor dit virus. Dat is dus geen maatregel voor grote schaal.voske schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:19:
[...]
Daarnaast is er mogelijk op individueel niveau al een basis. Artikel 38, eerste lid, Wet publieke gezondheid:
[...]
Overtreding van een dergelijk verbod is strafbaar op grond van artikel 67, eerste lid, Wet publieke gezondheid:
[...]
Daarnaast is een vergelijkbare maatregel voor 'hoestende personen' ook moeilijk. Je kan natuurlijk onderweg zijn en beginnen te hoesten of je kan een andere aandoening hebben waardoor je af en toe hoest. Zo'n breed verbod is dus ook moeilijk te handhaven.
Wat we nu doen is denk ik wel te doen omdat redelijk duidelijk is waar iedereen aan toe is. En uiteindelijk kan het nog wel wat opgeschaald worden door meer dingen af te schaffen (beperkt open naar helemaal verplicht gesloten: bijvoorbeeld OV, publieke ruimtes, hoger onderwijs, middelbare scholen). Maar dat heeft zoveel impact met mogelijk heel weinig voordelen (zeker als symptomatische mensen de huidige adviezen toch al opvolgen) dat men dat zo lang mogelijk zal willen voorkomen. En als het moet zal men de duur van zulke maatregelen ook tot een minimum willen beperken.
Ik ben totaal geen alarmist, ik kijk heel kalm naar de cijfers en de uitspraak van het RIVM dat ze de grip op verspreiding aan het kwijtraken zijn. We weten hoeveel bedjes we hebben dus we kunnen aan de curve zien dat we op een heel griezelig traject zitten. we willen zo snel mogelijk een trendbreuk.Verwijderd1 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:12:
[...]
Maar waarvoor dan?
Wat heeft een staat van beleg hier in Nederland voor nut?
En zo zullen er nog wel meer overwegingen zijn die in een noodtoestand mogelijk zijn maar hier overkill zijn.
Uiteindelijk is het enige wat je wil bereiken social distancing.
=> Kijk naar onderstaande grafiek. Het is absoluut geen overdreven reactie om te beseffen dat we NU aan de noodrem moeten trekken. Ik begrijp niet waarom mensen het rationeel vinden om nog even af te wachten terwijl we zien wat er gebeurd.
Vrijwillige basis heeft in Europa nog nergens tot voldoende effect geleid, er moet overheidsdwang op. Aan de andere kant wil je ook compensatie vanuit de overheid (=samenleving).
Wil je NU noodmaatregelen of wil je die over twee weken wanneer we triage gaan uitvoeren en we huilende doktoren op TV zien die vertellen dat we in een oorlogsgebied zitten?
Ik heb liever dat we nu hard ingrijpen terwijl de meesten van ons nog goed gezond zijn in plaats van dat we hier berichtjes geven van familieleden die dood thuis liggen en niemand ze komt halen (as we speak in Italy).
En ja, ik ga deze crisis waarschijlnlijk prima overleven met mijn gezin, sterker nog, ik heb een goede kans de dans te ontspringen omdat ik nu al thuis zit vanwege een flinke verkoudhied in het gezin. Maar dat we snel gaan opschalen met maatregelen lijkt me echt een hele duidelijke conclusie.
Gok: => Maandag scholen dicht.
[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 12-03-2020 17:33 ]
Updated version on #experimental. Added countries. pic.twitter.com/1wWod2s98Q
— Datagraver (@Datagraver) 12 maart 2020
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ben benieuwd hoe ze gaan handhaven als het nodig is. Als een ondernemer zijn tent wel open houdt met meer dan 100 bezoekers bijvoorbeeld. Ik denk dat het een economisch delict is en dus zwaar bestraft kan worden.Indoubt schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:26:
Nos:
[...]
Rutte verwoorde het nog netjes ondanks dat hij het wel zei maar de omschrijving in de media en dus de uitwerking is helemaal niet zo vrijblijvend meer.
En in een dergelijk geval gaat geen uitbater zich er meer aan wagen.
In Italië is het dacht ik zo dat de chauffeur wel mag rijden, maar bij lossen van de lading niet de cabine uit mag. Anders kunnen we/ze nog de trailer achter een CZ trekker hangen bij de grens en vice versa. Het zal wel druk worden bij de grens helaas.Barrycade schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:25:
[...]
Ben benieuwd hoe ze dat in praktijk willen gaan uitvoeren. Alle transport over de weg van voedingsmiddelen bijvoorbeeld ook stoppen als de chauffeur uit Nederland komt?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Opvallend dat persberichten vaak niet op eigen websites staan. X doet Y in de media, maar op de site van X is daar dan niets over te vinden. Maakt het lastig kaf van het koren te scheiden.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Achteraf is makkelijk praten. We staan nu waar we staan (niet best) Maar toen het in europa landde al beginnen over komende maatregelen, en alles wat we nu deden minstens een week eerder. Hier waren al zat berichten over de ernst maar door het constante paniek voorkomen als doel 1 dringt het te langzaam door imoMikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:26:
[...]
Misschien de container of oplegger aan de grens laten droppen ofzo?
@Mutatie Hoe denk je dat dat er bij het algemene publiek in was gegaan? Twee weken geleden het land plat?
Nu lijkt het er nog een beetje te landen. Klinkt allemaal makkelijk, maar uitvoerbaarheid is ook belangrijk.
En ik ben blij dat daar ook oog voor is.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
In Italië is het een tandje strenger:voske schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:19:
[...]
Daarnaast is er mogelijk op individueel niveau al een basis. Artikel 38, eerste lid, Wet publieke gezondheid:
[...]
Overtreding van een dergelijk verbod is strafbaar op grond van artikel 67, eerste lid, Wet publieke gezondheid:
[...]
En als je corona hebt en het doorgeeft aan iemand uit een risicogroep komt kan je aangeklaagd worden voor moord:Anyone who comes down with a fever, cough, or other symptoms of the new coronavirus strain named Covid-19 who do not put themselves under self-isolation risk being charged with causing injury and be jailed for six months to three years.
If a careless coronavirus sufferer went on to pass the bug to an elderly person or someone made vulnerable by a pre-existing health condition, then they could charged with ‘intentional murder’ and could spend up to 21 years behind bars
[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 12-03-2020 17:36 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Begrijp dat flink wat scholen beleid hebben: >50% docenten ziek -> dicht. Bron: vriendin werkt in het onderwijs bij overkoepelende stichting.redwing schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:22:
[...]
Ik denk het. Nu ben ik zelf niet zo voor al die harde maatregelen, maar gezien alle andere maatregelen is het totaal niet logisch om scholen gewoon door te laten gaan. De helft van de klassen zit thuis (zowel leraren als leerlingen) en de andere helft zet je lekker met zijn allen bij elkaar, met bij de meeste scholen zeker meer dan 100 man die elkaar dagelijks tig keer tegenkomen. Dus volgende week zullen de scholen sowieso wel dicht zijn. Of omdat het eindelijk officieel wordt gedaan, of omdat er te weinig leraren/leerlingen op school zijn om lessen enig zin te geven (wat ze nu eigenlijk ook al niet meer hebben....)
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Leuk natuurlijk maar in 99% van de gevallen niet te bewijzen.anandus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:36:
[...]
In Italië is het een tandje strenger:
[...]
En als je corona hebt en het doorgeeft aan iemand uit een risicogroep komt kan je aangeklaagd worden voor moord:
[...]
Kan van alles zijn maar vergunning intrekken is voldoende dreiging denk ikDennisdn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:31:
[...]
Ben benieuwd hoe ze gaan handhaven als het nodig is. Als een ondernemer zijn tent wel open houdt met meer dan 100 bezoekers bijvoorbeeld. Ik denk dat het een economisch delict is en dus zwaar bestraft kan worden.
trrrrrinnnggg daar gaat de bel op school X
De studenten hebben pauze en spoeden zich naar de kantine.
Meer dan 100 studenten bevinden zich in de aula.
Nee laten we de scholen open houden.

Mijn vrouw werkt in zo een zelfde positie, echter zijn die aan het overwegen om toch de kinderen op te vangen, maar dan geen lessen te geven, maar een soort van nood opvang. Dan kunnen ouders toch hun werkzaamheden verrichten (denk aan de oproep van Rutte) zodat die mensen die nodig zijn "in het veld" er zijn.VidaR-9 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:36:
[...]
Begrijp dat flink wat scholen beleid hebben: >50% docenten ziek -> dicht. Bron: vriendin werkt in het onderwijs bij overkoepelende stichting.
Er wordt wel gekeken hoe pauzes en dat soort zaken geregeld moeten worden..
[ Voor 6% gewijzigd door ricardo246 op 12-03-2020 17:42 ]
I have no special talent. I am only passionately curious.
Maar dat is geen evenementPolycom schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:40:
Maar je hebt gelijk. Het principe is hetzelfde
Anoniem: 298195
tja of we laten scholen zelf maatregelen nemen door bijvoorbeeld de kantine te sluiten en dat pauzes in de lokalen zelf worden gehouden. of pauzes te laten rouleren dus niet iedereen tegelijk etc...Polycom schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:40:
Klopt, maar waarom daarop wachten en niet nu de scholen dich gooien? Het past totaal niet met de andere maatregelen dat scholen gewoon open blijven. Alles waar mensen bij elkaar komen wordt afgelast, of zoals bij bedrijven verzocht thuis te blijven en iig niet samen te zitten. Maar de plek waar de meeste mensen dicht op elkaar zitten laten we gewoon doorgaan.VidaR-9 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:36:
[...]
Begrijp dat flink wat scholen beleid hebben: >50% docenten ziek -> dicht. Bron: vriendin werkt in het onderwijs bij overkoepelende stichting.
Kom op, daar wil je toch niet aan beginnen? Zoals ik hier boven zeg, houden we nu echt overal mensen zoveel mogelijk uit elkaar om daarna een hele groep te verzamelen op school?ricardo246 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:40:
[...]
Mijn vrouw werkt in zo een zelfde positie, echter zijn die aan het overwegen om toch de kinderen op te vangen, maar dan geen lessen te geven, maar een soort van nood opvang. Dan kunnen ouders toch hun werkzaamheden verrichten (denk aan de oproep van Rutte) zodat die mensen die nodig zijn "in het veld" er zijn.
[removed]
Maar nu heb je het gewoon over strengere maatregelen. Je noemt niets waarvoor per se een staat van beleg nodig is.roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:29:
[...]
Ik ben totaal geen alarmist, ik kijk heel kalm naar de cijfers en de uitspraak van het RIVM dat ze de grip op verspreiding aan het kwijtraken zijn. We weten hoeveel bedjes we hebben dus we kunnen aan de curve zien dat we op een heel griezelig traject zitten. we willen zo snel mogelijk een trendbreuk.
=> Kijk naar onderstaande grafiek. Het is absoluut geen overdreven reactie om te beseffen dat we NU aan de noodrem moeten trekken. Ik begrijp niet waarom mensen het rationeel vinden om nog even af te wachten terwijl we zien wat er gebeurd.
Vrijwillige basis heeft in Europa nog nergens tot voldoende effect geleid, er moet overheidsdwang op. Aan de andere kant wil je ook compensatie vanuit de overheid (=samenleving).
Wil je NU noodmaatregelen of wil je die over twee weken wanneer we triage gaan uitvoeren en we huilende doktoren op TV zien die vertellen dat we in een oorlogsgebied zitten?
Ik heb liever dat we nu hard ingrijpen terwijl de meesten van ons nog goed gezond zijn in plaats van dat we hier berichtjes geven van familieleden die dood thuis liggen en niemand ze komt halen (as we speak in Italy).
En ja, ik ga deze crisis waarschijlnlijk prima overleven met mijn gezin, sterker nog, ik heb een goede kans de dans te ontspringen omdat ik nu al thuis zit vanwege een flinke verkoudhied in het gezin. Maar dat we snel gaan opschalen met maatregelen lijkt me echt een hele duidelijke conclusie.
Gok: => Maandag scholen dicht.
Ik ben het niet met je eens dat vrijwillige maatregelen minder zouden zijn dan dwingende maatregelen. Tot nu toe wordt het vrijwel door iedereen opgevolgd. Daar dwingende controle opzetten lijkt me overdreven en niet in de lijn van vrijwillige maatregelen die wel genomen zijn en opgevolgd worden. In andere woorden: er is nog zat wat met vrijwillige maatregelen kan zonder dwingende maatregelen (duurder, meer organisatie nodig, meer mensen op straat nodig, etc.) te nemen.
De mensen die je nu op straat ziet gaan over het algemeen niet voor hun lol de straat op. En de grotere bijeenkomsten worden bezocht omdat ze doorgaan. Worden die afgelast dan zijn er automatisch minder mensen op straat, worden er minder taxi's geboekt, etc. Daar is gewoon ruimte om contacten te verminderen.
En ja, scholen dicht zal vast een van de opties zijn. Vandaag zeiden ze bij de persconferentie waarom ze dat nog niet doen, onder andere om de redenen die je zelf hier een paar dagen geleden ook verdedigde, en natuurlijk de reden dat ouders dan geen opvang kunnen regelen en daardoor een domino-effect ontstaat onder ouders die essentiële rollen vervullen en kleine kinderen hebben.
Maar wat schiet je daar dan mee op? Scholen gaan toch dicht om het verspreidingsgevaar te beperken (grote groepen kinderen die makkelijk ziek worden)?ricardo246 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:40:
[...]
Mijn vrouw werkt in zo een zelfde positie, echter zijn die aan het overwegen om toch de kinderen op te vangen, maar dan geen lessen te geven, maar een soort van nood opvang. Dan kunnen ouders toch hun werkzaamheden verrichten (denk aan de oproep van Rutte) zodat die mensen die nodig zijn "in het veld" er zijn.
Er wordt wel gekeken hoe pauzes en dat soort zaken geregeld moeten worden..
Maar als de ouders (dokters, etc) thuis moeten blijven voor hun kinderen, wie zorgt er dan voor jou zieke vader, moeder, opa, etc etc..?redwing schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Klopt, maar waarom daarop wachten en niet nu de scholen dich gooien? Het past totaal niet met de andere maatregelen dat scholen gewoon open blijven. Alles waar mensen bij elkaar komen wordt afgelast, of zoals bij bedrijven verzocht thuis te blijven en iig niet samen te zitten. Maar de plek waar de meeste mensen dicht op elkaar zitten laten we gewoon doorgaan.
[...]
Kom op, daar wil je toch niet aan beginnen? Zoals ik hier boven zeg, houden we nu echt overal mensen zoveel mogelijk uit elkaar om daarna een hele groep te verzamelen op school?
Het is ook niet uitgesloten dat het in Nederland onder (zware) mishandeling, doodslag, moord, dood door schuld of letsel door schuld te scharen is. Het is alleen zoals @VidaR-9 schrijft veelal niet te bewijzen.anandus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:36:
[...]
In Italië is het een tandje strenger:
[...]
En als je corona hebt en het doorgeeft aan iemand uit een risicogroep komt kan je aangeklaagd worden voor moord:
[...]
Be yourself, no matter what they say ...
De uitleg daarbij was toch simpel en begrijpelijk.... als alle kinderen naar huis gaan dan moeten ook heel erg veel ouders naar huis die we dalijk hard nodig hebben. De halve zorg bestaat uit parttime jonge moeders en vaders.redwing schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Klopt, maar waarom daarop wachten en niet nu de scholen dich gooien? Het past totaal niet met de andere maatregelen dat scholen gewoon open blijven. Alles waar mensen bij elkaar komen wordt afgelast, of zoals bij bedrijven verzocht thuis te blijven en iig niet samen te zitten. Maar de plek waar de meeste mensen dicht op elkaar zitten laten we gewoon doorgaan.
[...]
Kom op, daar wil je toch niet aan beginnen? Zoals ik hier boven zeg, houden we nu echt overal mensen zoveel mogelijk uit elkaar om daarna een hele groep te verzamelen op school?
[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 12-03-2020 17:47 ]
Ik moet zeggen dat ik me zeker kan vinden in de maatregelen die nu zijn aangekondigd, maar ik vraag me wel af of de gemiddelde Nederlander zich daar aan zal houden.
Hoeveel snotterende kinderen zullen er straks op school rondlopen? Ik vind dan wel dat scholen hun maatregelen moeten nemen en de kids naar huis gaan sturen zodra er klachten zichtbaar zijn.
Daarnaast beraad onze kleine vereniging zich ook of we deze 100 p regel exact zullen volgen want ik denk dat je ook met 75 personen een risico loopt.
Daarnaast is het bepreken van je sociale contacten een goede stap, wat dan betekend dat veel vrijwilligers zoals ik zich tijdelijk terug trekken uit een vereniging.
Hoeveel snotterende kinderen zullen er straks op school rondlopen? Ik vind dan wel dat scholen hun maatregelen moeten nemen en de kids naar huis gaan sturen zodra er klachten zichtbaar zijn.
Daarnaast beraad onze kleine vereniging zich ook of we deze 100 p regel exact zullen volgen want ik denk dat je ook met 75 personen een risico loopt.
Daarnaast is het bepreken van je sociale contacten een goede stap, wat dan betekend dat veel vrijwilligers zoals ik zich tijdelijk terug trekken uit een vereniging.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Werkgever van mijn zus dus tegenovergesteld. Die kunnen niet thuiswerken en hij herhaalde zojuist nog op de werkvloer dat met een verkoudheid hij verwacht dat je gewoon komt. Volgende week gaat hij overigens op vakantie naar Oostenrijk.Sebazzz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:19:
Zo gaan we het natuurlijk niet redden...
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
In principe zouden kinderen ondergebracht kunnen worden bij ouders die niet een dergelijke functie bekleden. Of zeg ik nu iets heel geks?ricardo246 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:45:
[...]
Maar als de ouders (dokters, etc) thuis moeten blijven voor hun kinderen, wie zorgt er dan voor jou zieke vader, moeder, opa, etc etc..?
Die van jou wel.Merlijn_merlin schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:18:
https://www.luchtvaartnie...ten-naar-italie-en-israel
Zelf werkzaam in de zorgsector. Kom dagelijks in contact met mensen met LVB, diabetes maar ook een paar die een niertransplantatie zijn ondergaan. Nu ben ik zelf een beetje aan het hoesten en maak ik mij totaal geen zorgen. Maar vindt het geen fijn beleid dat wij pas thuis moeten blijven wanneer ook koorts om de hoek komt kijken. In die tijd kun je al verschillende cliënten aansteken, die dus super kwetsbaar zijn.
Ga morgen maar eens in gesprek met manager om te kijken wat voor regels wij het beste kunnen opstellen.
Ga morgen maar eens in gesprek met manager om te kijken wat voor regels wij het beste kunnen opstellen.
Add me op Stadia: Gloogle
Over die scholen open, volgens mij hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Laat scholen inventarissen welke ouders politie, ambulance , zorg medewerkers zijn en regel een of twee klassen voor die kinderen. De rest thuis blijven.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Die rigoreuze beslissing is imo niet aan de scholen zelf maar aan de politiek om te beslissen.redwing schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Sociale controle, vergis je niet in de mentaliteitsverandering die momenteel door Nederland gaat. Was net in de supermarkt en heb nog nooit lege schappen gezien tot vandaag, mensen bereiden zich voor op het ergste.Dennisdn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:31:
Ben benieuwd hoe ze gaan handhaven als het nodig is. Als een ondernemer zijn tent wel open houdt met meer dan 100 bezoekers bijvoorbeeld. Ik denk dat het een economisch delict is en dus zwaar bestraft kan worden.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik denk (geen bron, gevoel) dat zoiets zich niet zo makkelijk laat organiseren.LA-384 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:47:
[...]
In principe zouden kinderen ondergebracht kunnen worden bij ouders die niet een dergelijke functie bekleden. Of zeg ik nu iets heel geks?
De mens is van nature behoorlijk lui, en mensen die zoiets wel zouden ondernemen zijn zeldzame parels in de maatschappij.
Thuis blijven en melding maken van je werkgever bij de Inspectie Volksgezondheid voor het moedwillig in gevaar brengen van andere werknemers.Cobb schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:46:
[...]
Werkgever van mijn zus dus tegenovergesteld. Die kunnen niet thuiswerken en hij herhaalde zojuist nog op de werkvloer dat met een verkoudheid hij verwacht dat je gewoon komt. Volgende week gaat hij overigens op vakantie naar Oostenrijk.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik hoop het, want nog steeds denken een hoop mensen en dus ook ondernemers: het is allemaal overdreven...hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:49:
[...]
Sociale controle, vergis je niet in de mentaliteitsverandering die momenteel door Nederland gaat. Was net in de supermarkt en heb nog nooit lege schappen gezien tot vandaag, mensen bereiden zich voor op het ergste.
Gistermiddag was ik toevallig in een supermarkt. Een gewone woensdag om 15u... zonder overdrijven: kerstdrukte. Alle kassa’s hadden rijen.
En vervolgens ligt de ziekenzorg plat omdat de geneesmiddelen niet meer gemaakt worden, of logistieke stromen geblokkeerd worden.Cobb schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:48:
Over die scholen open, volgens mij hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Laat scholen inventarissen welke ouders politie, ambulance , zorg medewerkers zijn en regel een of twee klassen voor die kinderen. De rest thuis blijven.
Het is allemaal niet zo simpel. Gelukkig beseft het kabinet zich dat ook. De maatschappij ontwrichten kunnen we altijd nog doen.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Ik ben geen advocaat, maar het lijkt mij dat niet op komen dagen (door ziekmelding) in deze context niet beschouwd kan worden als werkweigering, gezien het geen redelijke opdracht meer betreft.Cobb schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:46:
[...]
...
Die kunnen niet thuiswerken en hij herhaalde zojuist nog op de werkvloer dat met een verkoudheid hij verwacht dat je gewoon komt.
...
Tsja, het alternatief indien je opteert voor het sluiten van scholen is accepteren als maatschappij dat een groot deel van o.a. gezondheidszorgmedewerkers niet langer inzetbaar is met als gevolg dat de zorgcapaciteit wegens logistieke redenen verder beperkt in tijden van crisis.redwing schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:43:
Lijkt mij niet de wenselijke situatie.
Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat dit inderdaad een vervolgstap gaat worden. Maar daarvoor moet je wel eerst duidelijkheid verschaffen rondom wat is kritiek, waar hebben kritieke beroepsgroepen verder een afhankelijkheid van. En uiteindelijk kom je dan toch al snel weer uit op nieuwe problemen. Zo bestaat er ook voor zorgmedewerkers e.d. naast afhankelijkheid van opvang vaak een afhankelijkheid voor OV. De gehele bevolking heeft een afhankelijkheid van supermarkten. Supermarkten zijn afhankelijk van transport van goederen.Cobb schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:48:
Uiteindelijk is er slechts een deel van de werkende bevolking welk echt af te schrijven is als zijnde niet van maatschappelijk belang, d.w.z. vervult enkel en alleen een puur economisch gerichte dienstverlening binnen de maatschappij.
Volgens mij heeft hij proberen duidelijk te maken dat dit alleen voor mensen geldt die in de zorg werken, omdat alle hulp hier hard nodig is. De rest moet gewoon thuis blijven wanneer die zich ziek voelt.Cobb schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:46:
[...]
Werkgever van mijn zus dus tegenovergesteld. Die kunnen niet thuiswerken en hij herhaalde zojuist nog op de werkvloer dat met een verkoudheid hij verwacht dat je gewoon komt. Volgende week gaat hij overigens op vakantie naar Oostenrijk.
Oh wow. Ruim 2300 meer mensen besmet. Een extreme stijging. 1016 doden inmiddels. Ook weer bijna 200 meer dan gisteren. Het gaat zo, zo hard... pic.twitter.com/xNuNxmAZB2
— Mustafa Marghadi (@mousmar) 12 maart 2020
@Anoniem: 298195

[ Voor 6% gewijzigd door basvn op 12-03-2020 17:57 ]
Als alle kinderen straks Corona hebben, wat denk je dat er dan met de opa's/oma's maar ook de dokters gebeurt als die naar huis komen? Niet te vergeten dat nu al klassen dagelijks naar huis worden gestuurd en ouders dus toch al klaar moeten staan om die op te vangen (of opvang zoals opa/oma.... te regelen)ricardo246 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:45:
[...]
Maar als de ouders (dokters, etc) thuis moeten blijven voor hun kinderen, wie zorgt er dan voor jou zieke vader, moeder, opa, etc etc..?
Simpel wel, begrijpelijk niet. We laten het virus nu dus verspreiden omdat we mensen nodig hebben om diezelfde zieken te verzorgen. Je kunt zo wel snappen dat je daarmee de verspreiding groter maakt. Daarmee verhelp je nu misschien voor een paar dagen een ander probleem, maar dat probleem komt daarna tig keer zo hard terug.Dennisdn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:45:
[...]
De uitleg daarbij was toch simpel en begrijpelijk.... als alle kinderen naar huis gaan dan moeten ook heel erg veel ouders naar huis die we dalijk hard nodig hebben. De halve zorg bestaat uit parttime jonge moeders en vaders.
[removed]
Ik zou toch zeggen, start de Mei vakantie, vul deze aan met een stukje van de zomervakantie deze is toch 6 weken, uiteindelijk mis je als leerling dan nog niet eens zo heel veel.
De basis school mischien wat lastig. maar het voortgezet en mbo/hbo lijkt me toch makkelijk zat, die kinds kunnen alleen thuis.
Maar dit zal vast de volgende stap zijn.
De basis school mischien wat lastig. maar het voortgezet en mbo/hbo lijkt me toch makkelijk zat, die kinds kunnen alleen thuis.
[ Voor 6% gewijzigd door merlin1201 op 12-03-2020 17:59 ]
De werknemer kan zich daarin natuurlijk nog altijd gewoon ziekmelden. De hoe en wat hoeft niet gedeeld te worden met de werkgever. Met de bedrijfsarts kan het medisch inhoudelijke verder worden besproken.Cobb schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:46:
[...]
De werkgever kan dus herhalen wat hij wilt, maar uiteindelijk kan de werknemer ook hier prima gewoon de landelijke richtlijnen volgen.
Het is dan ook een oproep. Ik denk dat je het lekker rustig krijgt though.Anoniem: 298195 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:56:
Bioscoop waar ik werk blijft open voor want het geld alleen voor theaters.....
En je baas is een idioot, maar dat terzijde.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Wat doen jullie nu ten opzichte van sportscholen en dat soort dingen? Gewoon wel gaan of maar even uitstellen?
Owner of DBIT Consultancy
Niet alleen lange rijen en lege schappen maar ook bijna iedereen met een kar van meer dan honderd euro...Dennisdn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:53:
Gistermiddag was ik toevallig in een supermarkt. Een gewone woensdag om 15u... zonder overdrijven: kerstdrukte. Alle kassa’s hadden rijen.
Ook daar zal het rustig zijn. Vraag even na bij de sportschool zelf. Ik zou persoonlijk gewoon gaan sporten (waterpolo), maar alles is geannuleerd door de vereniging. Maar het is mooi weer, ga lekker buiten fitnessenDennusB schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:59:
Wat doen jullie nu ten opzichte van sportscholen en dat soort dingen? Gewoon wel gaan of maar even uitstellen?
[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 12-03-2020 18:01 ]
Waarom geen keuzevrijheid geven aan ouders? Als men de kinderen thuis willen houden geen probleem, als dat niet lukt, zitten die kinderen 'iets' veiliger.
#37 loading, four battles to go!
Bij mij maken ze eigenlijk niets schoon..... Twijfel om te gaanDennusB schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:59:

Wij hebben een hondensport vereniging, momenteel moeten we daar ook een beslissing over nemen, ondanks dat we buiten staan, maar ook in de kantine, met meer dan 20 tegelijk en met uitreikingen meer dan 50, tja dat geeft wel te denken.Nat-Water schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:00:
[...]
Ook daar zal het rustig zijn. Vraag even na bij de sportschool zelf. Ik zou persoonlijk gewoon gaan sporten (waterpolo), maar alles is geannuleerd door de vereniging.
En zoals ik al aangaf, beperk je sociale contacten, dwz dat ik eigelijk weinig intresse meer heb om naar een vereniging te gaan, zeker waar de hygiënische maatregelen toch wat minder zijn..
Dat lijkt me erg lastig te doen omdat de thuisblijvende kinderen dan lessen missen en de rest niet.Qu3st schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:01:
Waarom geen keuzevrijheid geven aan ouders? Als men de kinderen thuis willen houden geen probleem, als dat niet lukt, zitten die kinderen 'iets' veiliger.
Niet gaan, met al dat zweet. Lekkere voedings en verspreidingsbodem voor het virus zeg...DennusB schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:59:
Virussen? Scan ze hier!
En dan heb je nog de plusminus 500.000 niet-schoolgaande kinderen die naar de kinderopvang gaan.merlin1201 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:57:
Ik zou toch zeggen, start de Mei vakantie, vul deze aan met een stukje van de zomervakantie deze is toch 6 weken, uiteindelijk mis je als leerling dan nog niet eens zo heel veel.
Zou eigenlijk alleen werken indien je dan wel het daadwerkelijke onderwijs stopzet of op een anderszins wijze kunt waarborgen dat de kinderen die niet naar school gaan, thuis geen leerachterstand oploopt.Qu3st schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:01:
Verdiep je even in het verschil tussen virussen en bacteriënwildhagen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:03:
[...]
Niet gaan, met al dat zweet. Lekkere voedings en verspreidingsbodem voor het virus zeg...
Heb je zeker een punt. Zorgverlof zou in dat geval een optie wezen.zacht schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:04:
[...]
En dan heb je nog de plusminus 500.000 niet-schoolgaande kinderen die naar de kinderopvang gaan.
Ik vind dat een hele linke aanname. we weten niet of het afdoende is. Als het niet afdoende is weten we wel welke kant het opgaat en daar willen we niet wezen.Verwijderd1 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Maar nu heb je het gewoon over strengere maatregelen. Je noemt niets waarvoor per se een staat van beleg nodig is.
Ik ben het niet met je eens dat vrijwillige maatregelen minder zouden zijn dan dwingende maatregelen. Tot nu toe wordt het vrijwel door iedereen opgevolgd. Daar dwingende controle opzetten lijkt me overdreven en niet in de lijn van vrijwillige maatregelen die wel genomen zijn en opgevolgd worden. In andere woorden: er is nog zat wat met vrijwillige maatregelen kan zonder dwingende maatregelen (duurder, meer organisatie nodig, meer mensen op straat nodig, etc.) te nemen.
Ja, IMHO één van de zwaarste maatregelen die er is (zwaarder dan thuiswerken of ambtenaren naar huis sturen) omdat je hier jaren last van gaat hebben. Maar ook hier ben ik wel duidelijk geweest, wat mot dat mot.En ja, scholen dicht zal vast een van de opties zijn. Vandaag zeiden ze bij de persconferentie waarom ze dat nog niet doen, onder andere om de redenen die je zelf hier een paar dagen geleden ook verdedigde, en natuurlijk de reden dat ouders dan geen opvang kunnen regelen en daardoor een domino-effect ontstaat onder ouders die essentiële rollen vervullen en kleine kinderen hebben.
Er is heel wat meer info en we hebben nu veel duidelijker in beeld wat er gebeurd als het misloopt. die curve moet in de komende dagen vlakker, anders zitten we echt in een Italië scenario (nogmaals, dat is een rustige overweging uit wat we nu zien).
Maatregelen moeten proportioneel zijn. Alles dicht terwijl je de overgrote meerderheid van de zieken kan traceren is onzin, maar we zijn dat punt nu voorbij. Sleutelzin:
Dit is het moment dat we overstappen van indammen naar vertragen. Ik geloof echter dat vertragen alleen werkt als je het over de hele linie doet. Ik denk ook dat alles erop wijst dat dit een correct oordeel isWe hebben niet meer exact grip op de infecties en de bron.
N=1, maar bij het kdv van mijn vriendin worden alleen kinderen toegelaten die al ingepland stonden. Geen extra plekken daar dus. Kan ook niet, want ze mist nu ook personeel.zacht schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:04:
[...]
En dan heb je nog de plusminus 500.000 niet-schoolgaande kinderen die naar de kinderopvang gaan.
Dus de kans dat al die kinderen naar het kdv gaan is beperkt.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Onbegrijpelijk, het virus is al weken in Europa, wat hebben mensen al die tijd gedaan? Laat me raden, volgende week gaan mensen ineens op zoek naar maskers.hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:59:
[...]
Niet alleen lange rijen en lege schappen maar ook bijna iedereen met een kar van meer dan honderd euro...
Je hoeft geen prepperskelder aanleggen, maar voor meer dan een week aan houdbare boodschappen in huis is geen moeite. Kost je niks extra want je gebruikt het wel weer.
Het is meer een soort massahysterie, net als met toiletpapier, worst come worst gebruik je de douche, hier ook, in het ergste geval kan je een week op kraanwater overleven + wat je nog in huis hebt. Aangezien minstens 80% van de besmette mensen gewoon in staat is om de deur uit te gaan zou het echt raar moeten lopen als je voor 2 weken aan eten nodig hebt en niemand eten kan brengen.
Volgens mij is de instructie: gewoon dicht. Want de meeste fitnesscentra hebben echt wel meer als 100 mensen binnen op een doordeweekse avond.DennusB schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:59:
Lijkt mij ook op zich wel een goed maatregel om ook voor het BO en MBO de leerlingen zoveel als mogelijk thuis te houden.
Wij zitten in de 'luxe' positie dat dit bij ons gewoon ook kan. mijn vrouw is altijd al thuis.
Ik zie op de school van onze kinderen veel medisch opgeleide en werkende ouders. Alleen al in de klas van mijn oudste zijn er 9 specialisten en 5 huisartsen (Da's dus geen overdrijving). Wat ik zie is dat deze gezinnen voor zeker de helft voorzien zijn van nanny's.
Dit is natuurlijk n=1 en geldt zeker niet voor de verplegenden, brandweer en politie.
Maar juist die kinderen opvangen waarvan de ouders nodig zijn om zorg en hulp te verlenen zou niet zo verkeerd zijn.
wij kregen ook voor het BO boekjes en online lesmateriaal mee dat ze normaal in de klas krijgen (ik kom er wel achter dat het maar goed is dat ik geen leraar ben
, wat een geduld moet je hebben zeg).
Ik snap dat focus op Brabant, maar ik snap niet dat de maatregelen niet direct voor heel NL gelden. Ik blijf erbij dat NL bijna gewoon een grote stad is qua bevolkingsdichtheid.
Onze kinderen zitten overigens al 1,5 week thuis inmiddels. voorraadkast puilt uit, huis is nog nooit zo schoon geweest. Maar ik loop nu toch al tegen de muren op hoor. En wij mankeren niks. Mijn (hoogopgeleide)vrouw heeft echter een serieuze langsstoornis. Dit was nu net het zetje dat zij niet kon gebruiken. Ze is doodsbang. Niet eens voor het corona virus, maar vooral alles eromheen ook. Ik kan je zeggen: dat is best lastig.
Wij zitten in de 'luxe' positie dat dit bij ons gewoon ook kan. mijn vrouw is altijd al thuis.
Ik zie op de school van onze kinderen veel medisch opgeleide en werkende ouders. Alleen al in de klas van mijn oudste zijn er 9 specialisten en 5 huisartsen (Da's dus geen overdrijving). Wat ik zie is dat deze gezinnen voor zeker de helft voorzien zijn van nanny's.
Dit is natuurlijk n=1 en geldt zeker niet voor de verplegenden, brandweer en politie.
Maar juist die kinderen opvangen waarvan de ouders nodig zijn om zorg en hulp te verlenen zou niet zo verkeerd zijn.
wij kregen ook voor het BO boekjes en online lesmateriaal mee dat ze normaal in de klas krijgen (ik kom er wel achter dat het maar goed is dat ik geen leraar ben
Ik snap dat focus op Brabant, maar ik snap niet dat de maatregelen niet direct voor heel NL gelden. Ik blijf erbij dat NL bijna gewoon een grote stad is qua bevolkingsdichtheid.
Onze kinderen zitten overigens al 1,5 week thuis inmiddels. voorraadkast puilt uit, huis is nog nooit zo schoon geweest. Maar ik loop nu toch al tegen de muren op hoor. En wij mankeren niks. Mijn (hoogopgeleide)vrouw heeft echter een serieuze langsstoornis. Dit was nu net het zetje dat zij niet kon gebruiken. Ze is doodsbang. Niet eens voor het corona virus, maar vooral alles eromheen ook. Ik kan je zeggen: dat is best lastig.
Maar voor een week aan houdbare boodschappen is voor 2 tientjes aan pasta, blikgroenten of soep. Geen karren vol van 100+ euro.HallonRubus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:08:
[...]
Onbegrijpelijk, het virus is al weken in Europa, wat hebben mensen al die tijd gedaan? Laat me raden, volgende week gaan mensen ineens op zoek naar maskers.
Je hoeft geen prepperskelder aanleggen, maar voor meer dan een week aan houdbare boodschappen in huis is geen moeite. Kost je niks extra want je gebruikt het wel weer.
Ik ben in ieder geval blij met de strengere maatregelen nu, ik vermoed ook dat het nog strenger zal worden en dat inderdaad ook MBO en HBO etc. Dicht gaan...
@readytoflow je kan toch lekker naar het bos of strand (als het weer wat meewerkt tenminste)? Je hoeft niet binnen te blijven maar je moet mensen mijden, dat kan prima in de natuur en je pakt nog wat vitamine-D mee ook?
Volgens mij lezen/begrijpen heel veel mensen het verkeerd:
Mijd sociale contacten als je KLACHTEN hebt... Niet iedereen moet sociale contacten mijden....
Mijd sociale contacten als je KLACHTEN hebt... Niet iedereen moet sociale contacten mijden....
Iedereen met klachten
Mensen die verkoudheidsklachten hebben en dus hoesten, keelpijn of koorts hebben, moeten thuisblijven. Ook moeten ze sociaal contact met anderen vermijden.
Bellen met de huisarts hoeft alleen als de klachten erger worden.
Dus nee, je hoeft jezelf niet op te sluiten, je kunt gewoon leven, maar je moet NADENKEN...Iedereen
Voor alle Nederlanders geldt: werk zoveel mogelijk thuis en vermijd grote groepen. Ook moet het bezoeken van kwetsbare ouderen en zieken door iedereen worden beperkt.
De eerdere maatregelen blijven ook van kracht: dus geen handen schudden, je handen vaak en goed wassen, hoesten in de binnenkant van je elleboog en het gebruik van papieren zakdoeken.
en plaatje van Datagraver van Italie.
grote sprong weer..
grote sprong weer..
Nergens een afname te bekennen.. ernstig. +2651.basvn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:14:
en plaatje van Datagraver van Italie.
grote sprong weer..
[Afbeelding]
In Iran lijkt toch meer aan de hand dan de regering naar buiten brengt.
https://www.bbc.com/news/...8c&pinned_post_type=share
De regering heeft daar gewoon zijn kop in het zand gestoken en pleurt iedereen die er aan overlijdt gewoon in een paar massagraven.bloodlynx schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:17:
Sjezus.
Je bedoelt:bloodlynx schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:17:
Coronavirus burial pits so vast they’re visible from space.
— The Washington Post (@washingtonpost) 12 maart 2020
Iranian authorities began digging a pair of trenches for victims just days after the government disclosed the initial outbreak. https://t.co/3S4dgLisbu pic.twitter.com/UJwEWEAdhi
Verbaast me echt helemaal niets...
Edit:hoezo doet het plaatje het niet?
Ik ben gisteren nog wel gegaan. De toestellen werden tussendoor schoongemaakt.DennusB schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:59:
Handen gewassen voor en na de training, daarnaast geprobeerd mijn gezicht zo min mogelijk aan te raken. We gaan het zien of het afdoende was, maar anders kun je helemaal niets.
Ik verwacht dat met uitzondering van groepslessen de sportscholen wel open blijven. Gelukkig kan ik thuis ook nog een beetje trainen.
Vanuit mijn werkgever ook het advies om per direct zoveel mogelijk thuis te werken en niet meer op kantoor te verschijnen. Als ik er dan ook niet uit kan om te sporten begint het wel als een sociaal isolement te voelen.
Maar als het nodig is, dan is het nodig.
Dat is dan heel jammer voor hem, maar de regering zegt wat anders. Wel lullig dat hij de druk bij de werknemers legt, niet correct en zou gemeld moeten worden.Cobb schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:46:
[...]
Dus collega's van je zus die zich ziek voelen, moeten vooral thuis blijven.
Die vakantie kan ie toch waarschijnlijk op zijn buik schrijven, tenzij hij er van houdt om in uitgestorven oorden te vertoeven..
Dat was toch echt het advies in Brabant wat nu voor heel Nederland geldt, als je klachten hebt moet je sowieso binnen blijven.KillerAce_NL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:14:
Toch is het niet verkeerd omdat verjaardagsfeestje dit weekend maar even te verzetten, ook al heb je geen klachten. Des te minder sociaal contact er is des te beter.KillerAce_NL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:14:
[...]
[...]
Dus nee, je hoeft jezelf niet op te sluiten, je kunt gewoon leven, maar je moet NADENKEN...
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Sportschool? Je kan ook buiten heel veel oefeningen doen en zodoende sportenM-ThijZ schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:20:
[...]
Ik ben gisteren nog wel gegaan. De toestellen werden tussendoor schoongemaakt.
Handen gewassen voor en na de training, daarnaast geprobeerd mijn gezicht zo min mogelijk aan te raken. We gaan het zien of het afdoende was, maar anders kun je helemaal niets.
Ik verwacht dat met uitzondering van groepslessen de sportscholen wel open blijven. Gelukkig kan ik thuis ook nog een beetje trainen.
Vanuit mijn werkgever ook het advies om per direct zoveel mogelijk thuis te werken en niet meer op kantoor te verschijnen. Als ik er dan ook niet uit kan om te sporten begint het wel als een sociaal isolement te voelen.
Maar als het nodig is, dan is het nodig.
Het gaat niet over extra opvang.Standeman schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:08:
[...]
N=1, maar bij het kdv van mijn vriendin worden alleen kinderen toegelaten die al ingepland stonden. Geen extra plekken daar dus. Kan ook niet, want ze mist nu ook personeel.
Dus de kans dat al die kinderen naar het kdv gaan is beperkt.
Mijn punt is dat er wekelijks sowieso al 500.000 baby's, dreumesen en peuters naar de kdv's gaan. Die zijn dus al ingepland. En die kunnen ook 'corona-dragend' zijn. Ik neem aan dat als de scholen dichtgaan dat ook de kdv's dichtgaan, anders meet je met twee maten.
Overigens hebben een aantal Brabanders het advies van het RIVM in de wind geslagen, ik heb vrij veel snotneuzen op ons kdv gezien deze week.
Sja, mijn WG geeft ook aan dat alleen verkouden geen reden is om thuis te blijven. Maar da's vanuit het buitenlandse hoofdkantoor gedicteerd denk ik, voor heel Europa. Geen idee waarom ze dit zo melden maar goed. Ik volg in ieder geval de NL richtlijnen voor het geval het zover komt. 
Je komt waarschijnlijk toch niet te weten of het corona is, gewoon griepje/verkoudheid of wat anders. Je wordt immers niet getest tenzij je bijna bij de hemelpoort staat.
Je komt waarschijnlijk toch niet te weten of het corona is, gewoon griepje/verkoudheid of wat anders. Je wordt immers niet getest tenzij je bijna bij de hemelpoort staat.
[ Voor 23% gewijzigd door Bastien op 12-03-2020 18:26 ]
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Dat is een geheel persoonlijke opvatting, natuurlijk moet je doen waar je jezelf goed bij voelt. Echter lees ik toch heel vaak "mijd sociale contacten" Eh NEE, alleen als je ziek bent en/of je dat zelf wil. Het is geen opgelegde instructie voor IEDEREEN.FireFoz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:22:
[...]
Toch is het niet verkeerd omdat verjaardagsfeestje dit weekend maar even te verzetten, ook al heb je geen klachten. Des te minder sociaal contact er is des te beter.
Dat is overdreven, men wil alleen voorkomen dat besmette mensen zorgen voor een piekbesmetting. In NL gaat het vooral om managen van de uitbraak (en dus de zorgvraag), niet om besmetting te voorkomen.Des te minder sociaal contact er is des te beter.
[ Voor 19% gewijzigd door KillerAce_NL op 12-03-2020 18:28 ]
Deze vind ik mooi. Gemaakt door Yorick
Het aantal besmettingen per provincie van de afgelopen 10 dagen. Data van de RIVM site gescrapret
Het aantal besmettingen per provincie van de afgelopen 10 dagen. Data van de RIVM site gescrapret

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
BREKEND De Amerikaanse centrale bank komt nu met een paardenmiddel. De Federal Reserve injecteert $1.500 miljard in de financiële markten. https://t.co/EETrTwzhHK
— Arjen van der Horst (@ArjenVDH) 12 maart 2020
Tja, ik verwacht toch dat het advies van het RIVM zwaarder weegt dan 'hogerhand' van een particuliere partij. Al helemaal als het advies straks een bindende regel wordt (wat denk ik de volgende fase is van opschalen).Bastien schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:25:
Sja, mijn WG geeft ook aan dat alleen verkouden geen reden is om thuis te blijven. Maar da's vanuit het buitenlandse hoofdkantoor gedicteerd denk ik, voor heel Europa. Geen idee waarom ze dit zo melden maar goed. Ik volg in ieder geval de NL richtlijnen voor het geval het zover komt.
Zelf heb ik af en toe een hoestje en een niesje maar normaal zou ik me daar weinig druk om maken, toch probeer ik uit voorzorg gewoon zo veel mogelijk vanuit thuis te doen.
Op NL1 vertellen ze net het nieuws dat Italië er in een dag 200 doden bij heeft. En dat wij 2 weken achterlopen maar dezelfde curve door lijken te maken wat betreft aantallen besmettingen.ed1703 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:15:
[...]
Nergens een afname te bekennen.. ernstig. +2651.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 12-03-2020 18:30 ]
Bij de buurman op bezoek is geen probleem, een feestje geven is gewoon een risico en onnodig. Als je het virus serieus neemt stel je het uit, de tijd van baggetaliseren is voorbij.KillerAce_NL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:25:
Het is geen opgelegde instructie voor IEDEREEN.
Ja, we kunnen zo wel blijven discussiëren, maar we gaan nergens heen. Het ontbreekt ons allebei aan data om te weten wat de impact van maatregelen is, zowel hoeveel zo'n maatregel de verspreiding indamt als de maatschappelijke impact ervan. Als derde is er nog de duur van de maatregelen. Als het een beetje tegenzit verdwijnt het virus niet als sneeuw voor de zon en dan kan het best zijn dat we nog lang maatregelen in effect moeten houden. Dan denk ik dat we beter gestaag op kunnen schalen dan in een keer veel doen en het maatschappelijk onhoudbaar maken.roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:07:
[...]
Ik vind dat een hele linke aanname. we weten niet of het afdoende is. Als het niet afdoende is weten we wel welke kant het opgaat en daar willen we niet wezen.
Ik ben het met je eens dat er meer mogelijk is, en dat dat waarschijnlijk het meest positieve effect heeft op het inperken van de verspreiding. Dat is echter maar een van de factoren in de afweging. De economische impact, de maatschappelijke houdbaarheid (zolang je de bevolking mee hebt is het veel makkelijker om maatregelen te nemen waar mensen zich daadwerkelijk aan houden) en de situatie in landen om ons heen zijn andere factoren.
We kunnen allemaal dingen langs de zijlijn roepen, soms terecht, soms niet, maar we zullen het uiteindelijk moeten doen met de raadgeving vanuit de overheid.
Dat zou het al minimaal een week wel moeten zijn, social distancing zou al lang het idee moeten zijn. Nu al te laat om een italie scenario te voorkomen maar we kunnen nog voorkomen dat het erger word. Moet je de regering wel voor zijn.KillerAce_NL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:25:
[...]
Dat is een geheel persoonlijke opvatting, natuurlijk moet je doen waar je jezelf goed bij voelt. Echter lees ik toch heel vaak "mijd sociale contacten" Eh NEE, alleen als je ziek bent en/of je dat zelf wil. Het is geen opgelegde instructie voor IEDEREEN.
Eensch hoor, feestje zou ik ook over denken. Maar uitspraken als zo min mogelijk sociaal contact hoe beter, vind ik de verkeerde kant op schieten en naar paniek neigen.hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:29:
[...]
Bij de buurman op bezoek is geen probleem, een feestje geven is gewoon een risico en onnodig. Als je het virus serieus neemt stel je het uit, de tijd van baggetaliseren is voorbij.
Zo heb ik vanavond een wedstrijd in een kroeg en daar ga ik gewoon heen.
[ Voor 7% gewijzigd door KillerAce_NL op 12-03-2020 18:33 ]
Bensimpel
Positieve meneer
/u/322701/crop6152f078d4887_cropped.png?f=community)
Dit virus gaat ze wereld net zo hard veranderen als 9/11 heeft gedaan. En dit pas het begin vrees ik.
Ik hoop echt dat het tijdens de lente weer afzwakt maar ik vrees het ergste als we dit niet onder controle krijgen
Ik hoop echt dat het tijdens de lente weer afzwakt maar ik vrees het ergste als we dit niet onder controle krijgen
😆 - Denk ook eens om ;)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.