• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:33
Agent47 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:24:
Ik ga naar Londen over 3 weken voor 4 dagen, zit waarschijnlijk met meer dan 100 personen in een vliegtuig.
Net gebeld met Expedia. Als ik op eigen initiatief thuis blijf omdat ik het niet vertrouw = geld weg.

Ga ik toch en loop ik het op = eigen risico

Krijg ik geld terug? Alleen als schiphol en Londen op lockedown gaan...

Kortom klote situatie ook
Ik snap ook niet dat ze die zorg niet wegnemen bij mensen. Dus je wil uit voorzorg niet reizen maar mag wel reizen, dus draag zelf de kosten maar.

Het is toch niet te moeilijk om iets op touw te zetten met de verschillende partijen om eerst de reizigers schadeloos te stellen (soort negatief reisadvies) en daarna de kosten te delen tussen reisaanbieders/verzekeraars/overheid e.d.

Ik zit overigens in nagnoeg exact dezelfde situatie :9

[Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 12-03-2020 16:30]

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 09:53

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Nhz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Wij hebben de luxe dat er bij ons nagenoeg altijd iemand thuis is, danwel ikzelf, danwel mijn vriendin. Wij zitten er sterk aan te denken om onze kinderen vanaf heden thuis te laten, geen peuterspeelzaal en geen basisschool. De oudste wordt over een maand 5, dus is nog niet leerplichtig.
Gewoon lekker doen toch. Als hij leerplichtig is ga je hem/haar nog vaak genoeg missen omdat hij/zij ineens elke dag naar school is.

If it aint fixed, it's broken.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:30

Agent47

I always close my contracts.

TIGER1125 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:29:
[...]

Ik snap ook niet dat ze die zorg niet wegnemen bij mensen. Dus je wil uit voorzorg niet reizen maar mag wel reizen, dus draag zelf de kosten maar.

Het is toch niet te moeilijk om iets op touw te zetten met de verschillende partijen om eerst de reizigers schadeloos te stellen (soort negatief reisadvies) en daarna de kosten te delen tussen reisaanbieders/verzekeraars/overheid e.d.
Ik had liever m'n geld terug gezien. Ik heb dit geboekt in oktober. Toen was er nog niks. Pure onmacht en ik wil het zelf niet oplopen :-(

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:39
boesOne schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:27:
Ik denk dat de scholen toch wel grotendeels dicht zullen gaan als je met lichte verkoudheidsklachten thuis moet blijven. Bron: ik ben oa roostermaker in t VO en we zien het rooster instorten :P
Ik gok op maandag.

Scholen hebben collectief al een signaal afgegeven, het kabinet zoekt nog naar een uitweg, maar dat gaat hem zoals jij aangeeft niet worden. Schijnt vandaag al uitgestorven te zijn (HBO) op de kantoortuin (ik was er ook niet).

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-03 15:50
MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:16:
[...]

'de bevolking' denkt nog steeds dat het een griepje is en vindt de huidige maatregelen al onzinnig.

@wildhagen dat; en volgens mij hoorde ik bioscoopzalen daadwerkelijk expliciet genoemd worden.
Kan je mij goed uitleggen waarom dit niet het geval is? Ja ik snap dat het sterftecijfer procentueel hoger ligt (rond de 3% tov 0.2%). Maar als je kijkt in totalen dan "valt het allemaal wel mee"

Jaarlijks zijn er zo'n 3-5 miljoen ernstig zieken met griep wereldwijd en het aantal besmettingen ligt wereldwijd op 350 -700 miljoen
In nederland krijgen rond de 800.000 griep en in 2017/2018 tijdens de griepepidemie waren er bijv bijna 10k doden. Niets over gehoord (alleen al tijdens de epidemie, dus nog meer als je die daar buiten ook optelt).
En dat in perspectief zettend gaan we nu het hele land op zijn kop zetten omdat er 5 sterfgevallen zijn en een handjevol besmettingen. Waarom is dit zo heel veel anders.
Maatregelen ok. Voorlichting prima. Maar al die zware maatregelen? Genoeg mensen die inderdaad een hoop inkomsten mislopen, reserveringen waar men naar kan fluiten, vakanties die in het roet vallen. En voor mij voelt het zo ontzettend overdreven.

Ik heb gemerkt dat de tendens in dit topic is dat er al veel eerder super zware maatregelen getroffen hadden moeten worden maar ik zie het niet. Wie kan het mij goed uitleggen want als ik kijk naar de huidige cijfers zie ik het gewoon echt niet.

Ter verduidelijking. Ik ben oprecht benieuwd en niet opzoek naar een flame war :) Wat zie ik over het hoofd, waar heb ik geen rekening mee gehouden, waarom is dit allemaal zoveel heftiger dan een zeer zware griep.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:29:
[...]

Heb mijn hotel ook apart geboekt....
T zal toch wel iets schelen.
Heb je meer info of waar kan ik dat krijgen? Telefonisch niet veel duidelijker geworden.
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1 ;) En dan is de airline waar je wel mee vliegt handig om te weten.

En nooit meer tickets boeken via Expedia of een andere tussensite :)

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:24:
Ik ga naar Londen over 3 weken voor 4 dagen, zit waarschijnlijk met meer dan 100 personen in een vliegtuig.
Net gebeld met Expedia. Als ik op eigen initiatief thuis blijf omdat ik het niet vertrouw = geld weg.

Ga ik toch en loop ik het op = eigen risico

Krijg ik geld terug? Alleen als schiphol en Londen op lockedown gaan...

Kortom klote situatie ook
Dat is inderdaad een lastige afweging. Het kan nog uitmaken of je een pakketreis of een losse vlucht met hotel geboekt hebt en Expedia alleen maar bemiddelaar is van de tickets en de hotelboeking. In het laatste geval kun je nog bij de luchtvaartmaatschappij proberen de datum te wijzigen of je geld terug te halen, hotel idem. Wat die 100 passagiers in het vliegtuig betreft, dat lijkt me niet zo relevant voor je beslissing. Als er maar 30 passagiers zijn, verandert dat niets.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
TIGER1125 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:29:
Reizigerskosten gaan echt peanuts zijn in het grote geheel

(mijn reis al afgeboekt. Jammer maar helaas)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Agent47

Agent47

prijk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:30:
[...]

Dat is inderdaad een lastige afweging. Het kan nog uitmaken of je een pakketreis of een losse vlucht met hotel geboekt hebt en Expedia alleen maar bemiddelaar is van de tickets en de hotelboeking. In het laatste geval kun je nog bij de luchtvaartmaatschappij proberen de datum te wijzigen of zo. Wat die 100 passagiers in het vliegtuig betreft, dat lijkt me niet zo relevant voor je beslissing. Als er maar 30 passagiers zijn, verandert dat niets.
Heb hotel losgeboekt...

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:54
rolex schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:19:
Wat doen we met bruiloften met meer dan 100 man? Wie is hier verantwoordelijk voor?
De horeca uitbater

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thewizard2006 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:29:
[...]

Kan je mij goed uitleggen waarom dit niet het geval is? Ja ik snap dat het sterftecijfer procentueel hoger ligt (rond de 3% tov 0.2%). Maar als je kijkt in totalen dan "valt het allemaal wel mee"

Jaarlijks zijn er zo'n 3-5 miljoen ernstig zieken met griep wereldwijd en het aantal besmettingen ligt wereldwijd op 350 -700 miljoen
In nederland krijgen rond de 800.000 griep en in 2017/2018 tijdens de griepepidemie waren er bijv bijna 10k doden. Niets over gehoord.
En dat in perspectief zettend gaan we nu het hele land op zijn kop zetten omdat er 5 sterfgevallen zijn en een handjevol besmettingen. Waarom is dit zo heel veel anders.
Maatregelen ok. Voorlichting prima. Maar al die zware maatregelen? Genoeg mensen die inderdaad een hoop inkomsten mislopen, reserveringen waar men naar kan fluiten, vakanties die in het roet vallen. En voor mij voelt het zo ontzettend overdreven.

Ik heb gemerkt dat de tendens in dit topic is dat er al veel eerder super zware maatregelen getroffen hadden moeten worden maar ik zie het niet. Wie kan het mij goed uitleggen want als ik kijk naar de huidige cijfers zie ik het gewoon echt niet.

Ter verduidelijking. Ik ben oprecht benieuwd en niet opzoek naar een flame war :) Wat zie ik over het hoofd, waar heb ik geen rekening mee gehouden, waarom is dit allemaal zoveel heftiger dan een zeer zware griep.
Ja je hoeft mij niet te overtuigen :)

maar kijk op de nieuwsuitzendingen eens wat de mensen op straat van de maatregelen vinden.
Er wordt hier in dit topic lekker druk gedaan, maar het duurt even voordat mensen daadwerkelijk door lijken te krijgen dat er echt wel iets aan de gang is.

edit: wacht; je vraag waarom dit heftiger is dan een normale griep. Das toch wel een kwestie van een beetje inlezen...Hints: het is een nieuw virus, dus mensen zijn niet resistent, en het draagt vrij vlot over. Gevolg; iedereen tegelijk ziek.

[Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 16:34]

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 08:42
Ik verwacht hier ook dat de school (MBO) misschien toch wel (grotendeels) dicht gaat. Het gaat om zorgopleidingen en we zien dat veel stageplaatsen de studenten dwingend verzoeken niet naar school te gaan zodat ze minder risico lopen. Het MCL heeft bijvoorbeeld besloten om alle onderwijsactiviteiten voor stagiaires te annuleren voor de komende vier weken. Dit betekend dat stagiaires niet naar hun school toe mogen in deze periode.

Als hele hordes studenten niet langer meer naar school toe komen/mogen heeft het ook weinig zin om het onderwijs op locatie door te laten gaan. We krijgen dus ook al verzoek van het CvB om na te denken over digitale alternatieven...

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:32:
[...]

Er wordt hier in dit topic lekker druk gedaan, maar het duurt even voordat mensen daadwerkelijk door lijken te krijgen dat er echt wel iets aan de gang is.
Toch valt het mij op dat het besef behoorlijk begint in te dalen en dat het nu al anders is dan een paar dagen geleden.
Het verbaast me eigenlijk hoe snel die ommezwaai gaande is.

Edit:
Bron: De gesprekken op het schoolplein met andere ouders :P

[Voor 7% gewijzigd door anandus op 12-03-2020 16:34]

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-05 06:36
[...]

*blaat*

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Neem danl met de luchtvaartmaatschappij contact op. Maar op zich is er geen negatief reisadvies voor het VK op het moment.

• Agent47

Agent47

prijk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:34:
[...]

Neem danl met de luchtvaartmaatschappij contact op. Maar op zich is er geen negatief reisadvies voor het VK op het moment.
Nee en je weet ook niet wanneer het stopt. Ik ben in de zomer jarig, zit er aan te denken om dan in de zomer te gaan, maarja is het er dan nog? Dat weet niemand.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Agent47 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:29:
[...]

Ik had liever m'n geld terug gezien. Ik heb dit geboekt in oktober. Toen was er nog niks. Pure onmacht en ik wil het zelf niet oplopen :-(
Snap ik. maar dan leg je de rekening neer bij de ondernemer.
Dus iemand betaald de rekening.

(Ik heb zelf een weekend schotland op programma staan volgende week vrijdag. Maar gezien mijn werk heeft Rutte net gevraagd of ik niet wil reizen. Tja? Wat doe ik. Dit ga ik niet terug krijgen van mijn werkgever (gok ik zo). )

De kosten zijn ook apennootjes als ik kijk wat ik al op de beurs verloren heb...

[Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 12-03-2020 16:36]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik vond het een redelijk goede persconferentie. De maatregelen zijn denk ik passend voor de situatie.

Hier in Oostenrijk zijn wel al iets verder. Vanaf volgende week zijn alle scholen dicht. De basisschoolkinderen krijgen oefenmateriaal mee. Er wordt geen nieuwe lesstof meegegeven. De wat oudere kinderen gaan online door met leren.

Ik hou mijn dochter thuis en hoop dat er zo af en toe een vriendinnetje kan komen spelen, dan kan papa wat wasjes draaien, opruimen en natuurlijk werken, want moeders moet wel gewoon naar haar werk toe.

Wat mij nu nog zorgen baart is de formule 1. Het lijkt er nu toch sterk op dat dit seizoen onvolledig zal zijn. Misschien wordt het geheel na X races wel afgelast. Dat zou erg jammer zijn.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• roffeltjes
[...]

Kijk naar Italie, dan snap je het probleem.

Het probleem zit hem in de piek en de druk op de ICU's. Als die vol zijn dan stappen we over op Triage. Als de beademingsapparatuur (stap onder ICU"s) vol raken gaan we nog een hardere triage fase in. Oftewel we gaan mensen die normaal gesproken te redden zijn weigeren omdat hun levensverwachting klein is.... een vijftigjarige heeft nu eenmaal meer kans op herstel en meer jaren voor de boeg dan een 80 jarige.

Als Natie gaan we dit wel overleven, maar het wordt heel, heel erg lelijk, waarbij er fundamentele morele keuzes moeten worden gemaakt. Als je kan mitigeren zijn die keuzes veel minder pijnlijk.

Ik heb trouwens vorige week dit gesprek al gehad met mijn moeder. Ze is heel sterk, maar heeft asthma en is dik in de 80. Kans dat het mis gaat is gewoon reëel aanwezig, dus is het zeker voor haar vooral zaak om NIET besmet te raken.

[Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 12-03-2020 16:40]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anandus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:33:
[...]

Toch valt het mij op dat het besef behoorlijk begint in te dalen en dat het nu al anders is dan een paar dagen geleden.
Het verbaast me eigenlijk hoe snel die ommezwaai gaande is.

Edit:
Bron: De gesprekken op het schoolplein met andere ouders :P
Ik hoop het maar.
Ben blij dat de overheid dit bericht in stappen brengt. In fases opschakelen komt beter binnen dan ineens allerlei maatregelen de wereld in slingeren zonder dat nut en noodzaak bekend is.

• TheMandroid
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-12-2020
Wat zijn deze maatregelen? Adviezen of verplichtingen? Wat zijn de gevolgen als iemand zich niet aan de maatregel houdt? Zoals toch ziek naar zijn werk gaan? Oftewel: zitten er (strafrechtelijke) consequenties aan?

[Voor 15% gewijzigd door TheMandroid op 12-03-2020 16:39]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

In nederland krijgen rond de 800.000 griep en in 2017/2018 tijdens de griepepidemie waren er bijv bijna 10k doden. Niets over gehoord (alleen al tijdens de epidemie, dus nog meer als je die daar buiten ook optelt).

Wat is zover weet is dat deze ziekte ongeveer 4x zo dodelijk is als de normale griep voor de risico groep. Ook is dit een ziekte die ieder jaar weer opnieuw zou kunnen oplaaien.

• thewizard2006
Ja bedankt. Ik snap uiteraard hoe dat werkt. We hebben elk jaar een griep epidemie waar dat voor geld. Maar dat zegt mij verder nog niet zoveel waarom deze draconische maatregelen allemaal nodig zijn.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:34
0rbit schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:37:
Ik vond het een redelijk goede persconferentie. De maatregelen zijn denk ik passend voor de situatie.
Ja, vond ik ook! Zeker ook fijn met een gebarentolk, al waren er momenten waarop ze in hun oude gedrag vervielen en inzoomden (en dus de tolk buiten beeld hadden) op een spreker. Nu ben ik niet geheel doof, en kon ik het nog wel auditief volgen. Toch lijkt het me erg onprettig voor de mensen die er wel grotendeels afhankelijk van zijn.

• anandus
  • Niet online
TheMandroid schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:38:
Wat zijn deze maatregelen? Adviezen of verplichtingen? Wat zijn de gevolgen als iemand zich niet aan de maatregel houdt? Zoals toch ziek naar zijn werk gaan? Oftewel: zitten er (strafrechtelijke) consequenties aan?
Nee, ik denk dat de overheid uitgaat van sociale druk

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:29

janvanduschoten

Moderator Mobile / General Chat

Nr. 346

Voor zover ik het goed heb begrepen, zijn het allemaal dringende adviezen, geen strafrechtelijke consequenties.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 09:53

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

thewizard2006 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:39:
[...]

Ja bedankt. Ik snap uiteraard hoe dat werkt. We hebben elk jaar een griep epidemie waar dat voor geld. Maar dat zegt mij verder nog niet zoveel waarom deze draconische maatregelen allemaal nodig zijn.
Omdat het zorgapparaat anders teveel wordt belast, aangezien niemand afweer heeft voor dit virus. COVID-19 is namelijk een stuk dodelijker dan influenza.

If it aint fixed, it's broken.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:19
Het zijn oproepen. Verwacht dat als je ziek naar werd komt je aangesproken wordt door collega’s en je baas.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anandus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Nee, ik denk dat de overheid uitgaat van sociale druk
Handhaafbaarheid is natuurlijk wel een uitdaging.

• rolex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 23:59
Valt dit ook onder de evenementen?

• TheMandroid
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-12-2020
janvanduschoten schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Voor zover ik het goed heb begrepen, zijn het allemaal dringende adviezen, geen strafrechtelijke consequenties.
Dan doet een groot deel er dus helemaal niks mee...

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22
[...]

Zoiets kan volgens mij ook niet tenzij een soort van 'staat van beleg' wordt afgekondigd, maar dan ben je nog wel een stuk verder dan nu.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:26

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Snap je het ook echt? Volgens mij komen we tijdens de jaarlijkse griep-epidemie nooit in de situatie van triage terecht hoor... Als we echt niks doen (en we doen al weinig, laten we hopen dat het allemaal genoeg is) krijg je dus gewoon te maken met jouw opa of oma van 80 die niet meer (direct) geholpen wordt aan *insert random ziekte* omdat die Corona-patient van 30 voorgaat.. Of erger nog, stel dat jij een auto-ongeluk krijgt en de prognose is slecht/matig, dan gaat die Corona-patient van 30 ook voor...

[Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 12-03-2020 16:44]

• ijdod
  • Nu online
[...]

Nee, dat hebben we niet. Op dit moment ziet met de druk op de IC's in Brabant al oplopen; dat lukt een gemiddelde griep niet. De verwachting is dat dit nog erger wordt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Kaaswagen
  • Laatst online: 26-05 06:36
[...]

Denk nog een keer na bij wat er in die grafiek staat want volgens mij snap je er erg weinig van :P

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58

jpiwf

licenced pepernootaddict

[...]

Omdat de hoeveelheid mensen die mogelijk in het ziekenhuis terecht komt met deze variant van het virus een aantal factoren hoger is dan bij de normale griep, en dat de ziekenhuize daar dus als je het maar zijn beloop laat veel eerder tegen hun grenzen aanlopen. Verplicht leesvoer wat het vrij netjes uitlegt: https://medium.com/@tomas...ple-will-die-f4d3d9cd99ca
zie ook de Twitter tijdlijn waar in dit artikel naar gelinkt wordt over wat ze in italie aan het doen zijn met patienten in gangen etc.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rolex schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:41:
[...]

Valt dit ook onder de evenementen?
Wat wil je nou horen? Of je iets wel of niet moet laten doorgaan?

Punt is dat evenementen >100 mensen blijkbaar onevenredig veel voor verspreiding zorgen.
Dan is het vervolgens aan jou om daar iets mee te doen.

Dus; annuleren, niet gaan of minder mensen uitnodigen.

Als je het hebt over de financiele afhandeling; dat zal in de voorwaarden zijn opgenomen.

[Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 16:43]

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:22

WouterG

Dit is geen ondertitel

[...]

Ze verwachten dat zonder maatregelen ongeveer 50% van de Nederlanders in korte tijd besmet wordt. Als 3% daarvan sterft dan wordt het dringen op de begraafplaatsen. En als 10% daarvan in de ziekenhuizen terecht komt, reken maar uit. Daarom is spreiden van deze uitbraak zo gewenst.

• janvanduschoten

janvanduschoten

Nr. 346

Hockey staat helemaal stil deze maand, geen trainingen, geen wedstrijden. M'n zoon (12) is onderweg naar een training, die wordt op dit moment teruggestuurd, dus per direct gaat de regel in.

Bron: https://www.knhb.nl/kenni...vloed-op-hockeycompetitie

• anandus
  • Niet online
Tjebakka schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Omdat het zorgapparaat anders teveel wordt belast, aangezien niemand afweer heeft voor dit virus. COVID-19 is namelijk een stuk dodelijker dan influenza.
• Meer mensen zullen covid krijgen dan influenza (factor 30 keer meer)
• (Veel) meer mensen hebben ziekenhuisopname nodig dan bij influenza
• Het is (een beetje) dodelijker dan influenza

Vooral de eerste twee punten veroorzaken de door @Tjebakka genoemde zorgbelasting, waardoor je een héle hoop extra problemen kan krijgen.

• bvbal79
  • Laatst online: 29-05 12:03
[...]

Je hebt nu zoveel reacties gehad, snap je nu dat je misschien toch niet snapt hoe het uiteraard werkt? ;)

• thewizard2006
Brilsmurfffje schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:39:
[...]

Wat is zover weet is dat deze ziekte ongeveer 4x zo dodelijk is als de normale griep voor de risico groep. Ook is dit een ziekte die ieder jaar weer opnieuw zou kunnen oplaaien.
Dus ieder jaar weer hele landen en continenten op slot? Maar dan nog. Zoals ik aangeef ben ik mij bewust dat het dodelijker is dan griep (zelfs procentueel wel meer keer dan 4 volgens mij).
Maar van de huidige aantallen schrik ik nog niet echt heel erg als je dit vergelijkt met legio andere ziektes en sterfgevallen etc.

Het komt een beetje over als dat er voor Terrorisme bestrijding elke jaar 100miljard wordt uitgetrokken en er zijn jaarlijks zeg 3000 doden door terrorisme. Maar voor bijv kanker wordt er jaarlijks 1 miljard uitgetrokken en zijn er 10 miljoen doden.
Dat gevoel bekruipt mij nu ook met Covid. Dat de angst regeert en het totaal niet meer in proporties te zien is.

• janvanduschoten

janvanduschoten

Nr. 346

TheMandroid schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:41:
[...]

Dan doet een groot deel er dus helemaal niks mee...
Ik vergelijk het met een snelheidsbeperking op de snelweg. Je krijgt het bij rijles, er staan borden langs de weg en er staan boetes op. Heb jij wel eens te snel gereden?
Er zullen altijd mensen zijn die zich er niet aan houden.

• bvbal79
thewizard2006 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:44:
[...]

Dus ieder jaar weer hele landen en continenten op slot? Maar dan nog. Zoals ik aangeef ben ik mij bewust dat het dodelijker is dan griep (zelfs procentueel wel meer keer dan 4 volgens mij).
Maar van de huidige aantallen schrik ik nog niet echt heel erg als je dit vergelijkt met legio andere ziektes en sterfgevallen etc.

Het komt een beetje over als dat er voor Terrorisme bestrijding elke jaar 100miljard wordt uitgetrokken en er zijn jaarlijks zeg 3000 doden door terrorisme. Maar voor bijv kanker wordt er jaarlijks 1 miljard uitgetrokken en zijn er 10 miljoen doden.
Dat gevoel bekruipt mij nu ook met Covid. Dat de angst regeert en het totaal niet meer in proporties te zien is.
Misschien moet je vrijwillig even rond gaan lopen in ETZ

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Het is een virus, dus de verwachting is dat er wel enige resistentie optreedt. En dat een vaccin op termijn mogelijk is.

• Norjee
  • Niet online
[...]

...

...

Wellicht ten overvloede, wat je in eerste instantie mist is dat het "handjevol" wat je nu ziet het topje van de ijsberg is. Mensen worden eerst ziek, een deel gaat dan naar x dagen naar de huisarts/ggd, en een deel daarvan na x dagen naar het ziekenhuis omdat de situatie verslechterd.

Hoewel erg flauw, kijk naar Italië, daar waren 2 week geleden ook nog geen problemen zoals nu.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:26

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

..
Nee, want we hopen dat er dan een vaccin is en dat mensen er natuurlijke immuniteit voor opgebouwd hebben..

Als dat niet zo is? Ja, weer op slot. Maar dan hopelijk op een betere manier (lessen uit verleden).. Sommige mensen spreken ook over een generale repetitie; Stel dat je een virus krijgt wat net zo dodelijk is als Ebola en net zo besmettelijk als Corona? Dan heb je toch echt een probleem.. Of er echt lessen uit getrokken worden? Ik denk het niet...

[Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 12-03-2020 16:48]

• jbdeiman
[...]

Je weet ook dat we bij de griep een griepprik hebben, dat we mensen inenten om (zoveel mogelijk) te voorkomen dat ze ziek worden (en gedurende een lange(re) periode de ziekte kunnen overdragen? Bij griep bestaat er al iets aan preventie, waardoor dat niet zo heftig wordt. Mede dankzij deze preventie is het aantal doden onder de 1% hier in NL, in geval van Griep, omdat er al (meer) weerstand opgebouwd kan worden. Bij Corona begint de weerstand letterlijk op 0.

Die prik is er (nog) niet tegen Corona, dus worden maatregelen tegen verspreiding in een andere vorm genomen zoals je nu merkt. Zonder de griepprik e.d. was het wellicht ook in de griepperiode nodig in te grijpen.

Daarbij missen we ook de gevallen die dachten dat ze een griepje hadden (soms licht), wat Corona was en alweer beter zijn. Gezonde / fitte mensen zijn er wellicht niet zo gevoelig/ vatbaar voor en kunnen er prima met lichte klachten vanaf komen. (Die gaan niet naar arts/ GGD, en kunnen ook niet meegenomen worden in de metingen)

[Voor 14% gewijzigd door jbdeiman op 12-03-2020 16:48]

• bvbal79
janvanduschoten schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:45:
[...]

Ik vergelijk het met een snelheidsbeperking op de snelweg. Je krijgt het bij rijles, er staan borden langs de weg en er staan boetes op. Heb jij wel eens te snel gereden?
Er zullen altijd mensen zijn die zich er niet aan houden.
Zeker, maar het gaat om massa beperking. Het is ingecalculeerd denk ik dat 10% het niet doet, maar die 90% zorgt al voor een effect

• roffeltjes
WouterG schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:42:
[...]

Ze verwachten dat zonder maatregelen ongeveer 50% van de Nederlanders in korte tijd besmet wordt.
Het gaat al veel eerder mis. Als we 1% aantikken dan zit je al ruim in de Triage. en dat sijpelt door in je sterftecijfers omdat gevallen die je nu wel kan redden dan niet meer redt.

• garriej
  • Laatst online: 25-05 14:16

garriej

Ik las ondertieten.

[...]

Maar als ze niks opslot hadden gedaan, was je je nu wel rot geschrokken. Dit wordt allemaal gedaan om zoveel mogelijk de verspreiding tegen te gaan.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:36
L'Equipe: UEFA gaat EK 2020 waarschijnlijk verplaatsen naar zomer 2021
https://www.voetbalprimeu...tsen-naar-zomer-2021.html

[Voor 9% gewijzigd door StealthyPeanut op 12-03-2020 16:48]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Kanker draag je niet over via de lucht. Dit is een ziekte die zoveel verschillende mensen kan raken. De enige manier om de ziekte een beetje in te dammen is door het contact met verschillende mensen te beperken zodat het zich niet verder kan verspreiden. De snelheid waarmee zo een ziekte zich potentieel kan verspreiden is enorm.

Stel je bent ziek en je steekt twee mensen aan, die twee aangestoken mensen steken ook weer 2 mensen aan enz.

https://www.quantumuniver...-koning-en-het-schaakbord

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:57

Rannasha

aka "Species5618"

[...]

Dus ieder jaar weer hele landen en continenten op slot?
Het is te verwachten dat er met de tijd behandelmethoden komen die effectief zijn. Er zijn nu al experimentele medicijnen die getest worden. Op iets langere termijn wellicht zelfs een vaccinatie.

Maar zelfs zonder dat, zullen mensen in de loop van de tijd waarschijnlijk wel iets aan afweer opbouwen tegen het virus. Een van de problemen die er nu speelt is dat een dergelijk virus compleet nieuw is, in tegenstelling tot de seizoensgriep, wat elk jaar een variatie is op wat we eerder hebben gehad.
Maar dan nog. Zoals ik aangeef ben ik mij bewust dat het dodelijker is dan griep (zelfs procentueel wel meer keer dan 4 volgens mij).
De pandemie is pas net begonnen. Bij dit soort dingen is het zaak om er juist vroeg bij te zijn, want hoe eerder je handelt, hoe makkelijker het is om dingen beperkt te houden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• thewizard2006
Bedankt voor de reacties alvast. Kan niet op iedereen reageren dat gaat wat snel :)
De grootste zorgen die er zijn zie ik dat men verwacht dat de aantal besmettingen vele malen hoger zijn dan bij een "normale" griep epidemie. Heeft iemand hier een eenduidig overzicht van? Ik hoor ook de kreten voorbij komen dat er 60miljoen duitsers besmet kunnen raken en 50% van de Nederlandse bevolking. Daar zijn we nu nog heel ver van verwijderd (de aantallen in iedergeval die we weten)

Ik wil erg oppassen dat ik echte feiten niet ga verwarren met facebook feiten om het zo maar te zeggen :)

• bvbal79
Microbiologen nog niet blij,

https://nos.nl/nieuwsuur/...ter-en-is-incompleet.html
De artsen verwijten het RIVM niet voldoende op coronacontacten te testen. Ook willen ze dat het RIVM de problemen zichtbaar maakt door op de site tabellen te maken met overzichten van nieuwe vastgestelde gevallen en verdachte (niet geteste) gevallen, hoeveel mensen er zijn opgenomen en op de intensive care liggen en informatie over het aantal overlijdens-, herstelde- en geteste gevallen.

De NVMM verwacht dat Nederland de trend in Italië zal volgen. "Ingrijpende acties in Italië lijken nu effect te hebben, maar zijn te laat ingezet, zoals ook door Italië wordt aangegeven", staat in de brief. De artsen schrijven dat nu niet optreden uiteindelijk tot meer schade zal leiden. "Alleen drastische maatregelen in de beginfase kunnen het risico voor burgers beperken."

[Voor 93% gewijzigd door bvbal79 op 12-03-2020 16:51]

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:52

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

Het is makkelijker om de uitbraak te vertragen als er nog weinig mensen besmet zijn, dan wanneer er duizenden mensen besmet zijn. Daarom worden en nu al maatregelen genomen, juist om de curve in het plaatje van @Kaaswagen zo vlak mogelijk te houden en dus de lagere kromme te krijgen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:20
Tja en gister las ik weer dat er experts wel tevreden waren met hoe het RIVM/regering bezig is.

Maakt het wel lastig om voor ons als gewone burger een realistisch oordeel te vellen.

• bvbal79
Basekid schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Tja en gister las ik weer dat er experts wel tevreden waren met hoe het RIVM/regering bezig is.

Maakt het wel lastig om voor ons als gewone burger een realistisch oordeel te vellen.
Dit is namens de NVVM, deel daarvan zit in dat expert panel van gister...dus ergens gaat er iets niet goed.

• Anoniem: 298195
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

Bij virussen spreekt men vaak van een exponentieel vermeerdering, wat jij nu nog vind meevallen kan over een week tijd schrikbarend veel meer zijn.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

thewizard2006 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:50:
Bedankt voor de reacties alvast. Kan niet op iedereen reageren dat gaat wat snel :)
De grootste zorgen die er zijn zie ik dat men verwacht dat de aantal besmettingen vele malen hoger zijn dan bij een "normale" griep epidemie. Heeft iemand hier een eenduidig overzicht van? Ik hoor ook de kreten voorbij komen dat er 60miljoen duitsers besmet kunnen raken en 50% van de Nederlandse bevolking. Daar zijn we nu nog heel ver van verwijderd (de aantallen in iedergeval die we weten)

Ik wil erg oppassen dat ik echte feiten niet ga verwarren met facebook feiten om het zo maar te zeggen :)
Er is geen enkele vorm van immuniteit voor deze ziekte in de populatie. Dat is bij griep anders. Ondanks elk jaar nieuwe varianten hebben die een overlap met oude varianten, waardoor bijna altijd een fors gedeelte van de populatie een vorm van immuniteit heeft. B.v. afhankelijk van welke griep je op jongere leeftijd hebt gehad.

Dit is een volledig nieuwe en je bent een hele grote uitzondering als je immuun bent. Dus meer mensen die er ziek van worden. Zelfs als hij even besmettelijk is als de groep, worden er meer mensen ziek.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]
De "griep" (of eigenlijk de verschillende varianten van het influenza virus) verspreidt zich langzamer, doordat veel mensen hier (door in het verleden al een keer ziek te zijn geweest) weerstand tegen opgebouwd hebben. Risicogroepen worden elk jaar met een cocktail van griepen gevaccineerd, waardoor hun risico ook af neemt.

De mensen die ziek worden (en belangrijker, de mensen die ziek worden en opgenomen moeten worden in een ziekenhuis) zijn meer verspreid over het seizoen (doorgaans van oktober tot maart), waardoor er (net) voldoende capaciteit hebben tijdens een pandemie om alle patienten te behandelen.

(Bijna) niemand is resistent tegen het covid-19 virus en er is ook geen vaccin. Dat betekent dat het zich makkelijker en sneller kan verspreiden. Gevolg is een veel hogere druk op het zorgsysteem en mogelijk uiteindelijk het triage model waarbij (veel) mensen dood gaan.

Stel je hebt persoon A, B, C en D. A heeft de griep (influenza) en sputtert in het gezicht van B en C. B heeft echter voldoende weerstand en wordt niet ziek. B kan daardoor later het ook niet overdragen aan persoon D. C wordt wel ziek. Er zijn nu twee mensen ziek (A eerder dan C).

Nu heeft A het corona virus. B en C worden nu wel ziek (want geen weerstand) en daardoor wordt ook persoon D ziek. Nu heb je vier mensen die in (bijna) hetzelfde tijdsbestek ziek worden, waarbij er dus ook twee keer zoveel mensen zijn die het over kunnen dragen aan een volgend persoon.

De zorgen zijn dus dat het corona virus te snel om zich heen grijpt. De methodiek van het RIVM tot nog toe was isoleren en contact- en brononderzoek. Het RIVM geeft nu aan dat ze met deze methodiek grip aan het verliezen zijn op de situatie. Wat je dus nu wilt is dat mensen minder contact met elkaar hebben.

Wat Nederland nu doet (en in mijn ogen op juiste wijze) de afwegingen maken tussen economisch belang en het remmen van de verspreiding. Hierdoor blijft de schade aan de economie beperkt, maar wordt het zorgstelsel (hopelijk) niet overbelast.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:40

franssie

Save the albatross

Brilsmurfffje schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:48:
[...]

Kanker draag je niet over via de lucht. Dit is een ziekte die zoveel verschillende mensen kan raken. De enige manier om de ziekte een beetje in te dammen is door het contact met verschillende mensen te beperken zodat het zich niet verder kan verspreiden. De snelheid waarmee zo een ziekte zich potentieel kan verspreiden is enorm.

Stel je bent ziek en je steekt twee mensen aan, die twee aangestoken mensen steken ook weer 2 mensen aan enz.

https://www.quantumuniver...-koning-en-het-schaakbord
Waar het in deze vergelijking iets fout gaat is dat hier de rijstkorrels onbeperkt zijn, maar in deze werkelijkheid de populatie 'te infecteren' zal afnemen omdat er X personen resistent zullen blijken of worden te zijn en Y simpelweg het virus al hebben. Z is overleden. Dus hoe dan ook komt er een afvlakking van de groei.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kijk hoe abrupt China maatregelen heeft genomen, als je meeneemt hoe snel het virus daar gelokaliseerd was. Zo goed als direct ging heel Wuhan in quarantaine. Dat heeft enorm geholpen want in china nemen het aantal besmetting af. Hier in Europa slaat het nog als een dolle om zich heen.

Hier in de westerse wereld doen we alles stapje voor stapje, daar waar China heeft gezegd, niemand in of uit Hubei. Hetzelfde geldt voor Zuid-Korea. Die testen 20,000 mensen per dag. Daar zijn dus relatief veel cases maar als je veel test vind je ook meer. Het sterfte cijfer ligt in Korea procentueel ook lager dan in de rest van de wereld.

• bvbal79

Nee dat geloof ik ook niet, als je de getallen in China kijkt is er een infectie rate van 0,01% in Hubei. dus 50% met maatregelen lijkt me sterk.
Punt is alleen dat het zorgsysteem niet ingesteld is op 0,01% zieke mensen....

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik werk zelf in het onderwijs en hoor om me heen al diverse geluiden van onbegrip over de beslissing om scholen niet te sluiten. Dagelijks scholen er duizenden kinderen samen in de grotere middelbare scholen en dat is niet belangrijk genoeg? Ondanks dat ze geen risicogroep vormen kunnen ze het wel overdragen lees ik overal.

Rutte wil er denk ik op de harde manier achter komen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Zojuist gehoord dat mijn schoonmoeder fikse longontsteking heeft. Test was niet nodig, want geen koorts (woont in Coevorden).

• roffeltjes
Basekid schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat je nu wel MOET doorpakken en de staat van beleg moet afkondigen. Het gaat volgende week namelijk niet beter zijn.

Je ziet in deze draad ook enkele heel vrijblijvende reacties, zoals iemand die met Corona klachten wil gaan werken omdat hij net in dienst zijn en een taxichaufeur die hoestend mensen gaat vervoeren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aan de beurs te zien hadden ze die persco beter een uurtje later kunnen doen :X

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:53

Stoney3K

Flatsehats!

Brilsmurfffje schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:55:
[...]

Kijk hoe abrupt China maatregelen heeft genomen, als je meeneemt hoe snel het virus daar gelokaliseerd was. Zo goed als direct ging heel Wuhan in quarantaine. Dat heeft enorm geholpen want in china nemen het aantal besmetting af. Hier in Europa slaat het nog als een dolle om zich heen.
In alle eerlijkheid, daar zijn wel maatregelen voor nodig die het concept "mensenrechten" niet helemaal meer serieus nemen en het een politiestaat voor moet worden. Wanneer gaat het doel de middelen heiligen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:20
roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:47:
[...]

Het gaat al veel eerder mis. Als we 1% aantikken dan zit je al ruim in de Triage. en dat sijpelt door in je sterftecijfers omdat gevallen die je nu wel kan redden dan niet meer redt.
Naast het feit dat je ook met andere spoedeisende hulp in problemen komt vanwege gebrek aan IC cappaciteit.
Dus je mortaliteit van andere ziektes en ongevallen gaat ook omhoog

Daarnaast is de mortaliteit een stuk hoger dan de griep. Als we aanhouden dat 70% besmet raakt (verwachting van epidimologen in Duitsland volgens Merkel) dan spreken we over;

Mensen jonger dan 40 jaar is 57% van de bevolking met een mortaliteit van 0,2%
Mensen tussen 40 en 65 is 27,3% van de bevolking met een mortaliteit van 0,85%

17.1 miljoen * 70% * 57% * 0,2% ≈13.500 jonge mensen die aan de ziekte overlijden
17.1 miljoen * 70% * 27,3% * 0,85 ≈ 28.000 mensen middelbare leeftijd

[Voor 10% gewijzigd door R.van.M op 12-03-2020 16:59. Reden: leesbaarheid]

• roffeltjes
Stoney3K schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:58:
[...]

In alle eerlijkheid, daar zijn wel maatregelen voor nodig die het concept "mensenrechten" niet helemaal meer serieus nemen en het een politiestaat voor moet worden. Wanneer gaat het doel de middelen heiligen?
Ieder bepaald dat voor zichzelf, maar ik denk dat we heel hard daar naar toe gaan.

Sowieso is dit niet iets permanents.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:57:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat je nu wel MOET doorpakken en de staat van beleg moet afkondigen. Het gaat volgende week namelijk niet beter zijn.

Je ziet in deze draad ook enkele heel vrijblijvende reacties, zoals iemand die met Corona klachten wil gaan werken omdat hij net in dienst zijn en een taxichaufeur die hoestend mensen gaat vervoeren.
Rustaaagh....

Even rustig ademhalen en nog eens over nadenken.
Je moet de contacten beperken, maar hoe ga je dan distributie van levensmiddelen en dergelijke regelen? Hoe gaan we dat uberhaupt vorm geven? Politie en KMAR zijn de enige die je daar zomaar voor in kunt zetten, maar daar zal een deel ook van ziek zijn of worden.

Je kunt niet het hele land plat gooien. We hebben er simpelweg de mankracht niet voor, en de gevolgen zijn echt absurd groot.

[Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 17:01]

• PolarBear
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:54:
[...]

Er is geen enkele vorm van immuniteit voor deze ziekte in de populatie.
Dat kan je niet bewijzen "geen enkele vorm", het is goed mogelijk dat het virus wijder verbreid is dan nu bekend. De mensen die symptomen hebben worden onderzocht, mensen met milde klachten melden zicht niet of nauwelijks en worden niet getest. Het is aannemelijk dat er geen tot weinig immuniteit is maar dat moet nog wel onderzocht worden.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

In Washington is wel een bindende maatregel tegen bijeenkomsten van 250 mensen:
Washington Gov. Jay Inslee imposed the most stringent measures in the country Wednesday to slow COVID-19, banning gatherings of more than 250 people in the Seattle area, further atomizing society in the hotbed of the U.S. epidemic.

https://www.latimes.com/w...tricts-gatherings-seattle
Gevraagd naar de strafrechtelijke consequenties voor overtreders antwoordde hij:
Inslee wasn’t specific about consequences for breaking the legally imposed ban on gatherings but said he expected widespread compliance. “The penalties are you might be killing your grandfather if you don’t do it,” he said.

https://www.latimes.com/w...tricts-gatherings-seattle
Misschien een overdreven dramatisch antwoord, maar daar komt het wel op neer, daar, maar ook hier. Het is niet alleen om jezelf te beschermen, maar vooral anderen.

En voor degenen die kerngezond zijn en geen ouderen kennen is er natuurlijk altijd de economie: hoe sneller we deze uitbraak achter ons kunnen laten, hoe beter we er economisch uitkomen en dat is vrijwel in elk opzicht voor iedereen beter.

• jbdeiman
[...]

De staat van beleg wordt gezien als een soort van laatste strohalm, laten we dat ook alsjeblieft zo laten. De staat van beleg moet je niet (te) snel afkondigen, want dat heeft nog weer heel andere consequenties. Daarbij als het nu wordt afgeroepen wordt het (politiek gezien) ook gemakkelijker om bij vervelende (landelijk) situaties de staat van beleg maar af te kondigen, want hebben we toen ook gedaan hen het werkte.

• roffeltjes
MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:00:
[...]
Rustaaagh....

Even rustig ademhalen en nog eens over nadenken.
Je moet de contacten beperken, maar hoe ga je dan distributie van levensmiddelen en dergelijke regelen?
Je kunt niet het hele land plat gooien.
We hebben een week om dat uit te vinden.

Ik ben heel rustig en volgens mij niet in paniek. Alles wijst erop dat we de boel binnen een week moeten dichtsmijten.

Anders gezegd, ik vind situatie Italie echt aanzienlijk erger dan nu een maandje lockdown.

1. Italie gaat alleen maar erger worden.
2. We lijken verdacht een zelfde traject te volgen als Italie. => Je wil in de komende dagen een harde trendbreuk.

Dat is volgens mij heel objectief en niet gepanikeerd....

[Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 12-03-2020 17:04]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:59

Yucon

*broem*

[...]

Roffeltjes, je schiet alle kanten uit. Persoonlijke opmerkingen lijken me in dit topic niet de bedoeling, maar uit oprechte bezorgdheid wil ik je toch vragen te overwegen voor je eigen gemoedsrust wat afstand te nemen. Ga een boek lezen ofzo. Of een stukje wandelen in de vrije natuur.

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:34
De grootste zorgen die er zijn zie ik dat men verwacht dat de aantal besmettingen vele malen hoger zijn dan bij een "normale" griep epidemie. Heeft iemand hier een eenduidig overzicht van?
Alleen maar "besmet" is op zich niet zo interessant, ook al is de kans op ziek worden dan groot. Zie China om een idee te krijgen van de aantallen, en realiseer je dat de aantallen zijn wat ze zijn dankzij de maatregelen die zijn genomen.
Die maatregelen hebben op zich ook impact, maar het is denk ik niet onredelijk om aan te nemen dat het aantal doden veroorzaakt door de maatregelen beperkt zal zijn.

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:07
BlakHawk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Hier vanuit de Uni Leiden, ik begreep dat universiteiten solidair zullen zijn met elkaar.
Dus één uni dicht, dan gaan we allemaal.
Op de Erasmus universiteit zijn nu in ieder geval al alle tentamens afgelast vandaag, morgen en zaterdag.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

[...]

Staat van beleg? WTF... Het is geen oorlog. Zo ernstig is de situatie nu ook weer niet om een staat van beleg af te kondigen. Die fase is nog lang niet bereikt, dan moet het nog echt wel even iets ernstiger worden.

Ik merk dat mensen een beetje aan het doorslaan zijn zo langzamerhand :X

Virussen? Scan ze hier!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:53

Stoney3K

Flatsehats!

jbdeiman schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:01:
[...]

De staat van beleg wordt gezien als een soort van laatste strohalm, laten we dat ook alsjeblieft zo laten. De staat van beleg moet je niet (te) snel afkondigen, want dat heeft nog weer heel andere consequenties. Daarbij als het nu wordt afgeroepen wordt het (politiek gezien) ook gemakkelijker om bij vervelende (landelijk) situaties de staat van beleg maar af te kondigen, want hebben we toen ook gedaan hen het werkte.
Ik hoop dat hij überhaupt weet wat een 'staat van beleg' inhoudt?

Want dat betekent dat de overheid met scherp zou mogen schieten op iedereen die zich op straat vertoont...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:01:
[...]

We hebben een week om dat uit te vinden.

Ik ben heel rustig en volgens mij niet in paniek. Alles wijst erop dat we de boel binnen een week moeten dichtsmijten.
Verder gaande maatregelen nemen is iets anders dan "staat van beleg" afkondigen.
Dat gaat simpelweg niet gebeuren.

Het huidige italie scenario; alleen winkels open; dat kan ik me op een gegeven moment voorstellen.

Je lijkt overigens in een paar dagen/uren echt van 0-100 en terug te schieten... :?

@Stoney3K uberhaupt is inzet van krijgsmacht in eigen land een zeer extreme maatregel. Alleen al het neerzetten van een paar trucks met de boerenprotesten heeft een hoop voeten in de aarde gehad.

[Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 17:05]

• roffeltjes
wildhagen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:03:
[...]

Staat van beleg? WTF... Het is geen oorlog. Zo ernstig is de situatie nu ook weer niet om een staat van beleg af te kondigen. Die fase is nog lang niet bereikt, dan moet het nog echt wel even iets ernstiger worden.

Ik merk dat mensen een beetje aan het doorslaan zijn zo langzamerhand :X
Tsja, ik zie liever geen Italie taferelen...

• PolarBear
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:03:
[...]

Want dat betekent dat de overheid met scherp zou mogen schieten op iedereen die zich op straat vertoont...
Staat van Beleg bestaat überhaupt niet meer in Nederland. Alleen beperkte noodtoestand of de algemene noodtoestand volgens de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden.

• Agent47

Agent47

Toch maakt dit virus me wel angstig. Hopelijk is het snel weg of in ieder geval iets tegen.
Geen mensen die me gerust kunnen stellen? Ben nog onder de 25 :P

• roffeltjes
Stoney3K schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:03:
[...]

Als historicus snap ik vrij redelijk wat een staat van beleg is ;)

Ik gebruik de term vrij losjes, maar een avondklok en samenscholingsverbod lijken me logisch.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Slowchat, dus weg.

[Voor 90% gewijzigd door janvanduschoten op 12-03-2020 17:15]

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Als historicus snap ik vrij redelijk wat een staat van beleg is ;)

Ik gebruik de term vrij losjes, maar een avondklok en samenscholingsverbod lijken me logisch.
Avondklok? Er is hier savonds geen hond op straat, waarom zou ik dan niet naar buiten mogen om een frisse neus te halen.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• PolarBear
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:06:
[...]

Wel eens van zoiets als burgerrechten en vrijheden gehoord?

Mensen neerschieten omdat ze zich niet aan een advies houden...

Is dit Nederland of zitten we opeens in Noord-Korea?
Neerschieten is natuurlijk het uiterste maar ook in Nederland is er genoeg wetgeving die als de situatie daarom roept binnen hele korte tijd een groot aantal vrijheden en burgerrechten beperkt en/of schorst.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Voor vandaag zijn de maatregelen bekend.

Als het nodig is kan er morgen verder worden geschaald als de feiten dat nodig maken. Ik heb nog niet de indruk dat we achter de feiten aanlopen. Tuurlijk: je ziet dat de zorg al onder spanning komt te staan. Dat was ook te verwachten en dat is ook het grootste risico.

Ik denk dat alle maatregelen erop zijn gericht om complete overbelasting van de zorg te voorkomen.

Vandaag lijken sommige beperkingen nog vrijblijvend. Morgen zijn ze dat misschien niet meer.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:19
Agent47 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:07:
Toch maakt dit virus me wel angstig. Hopelijk is het snel weg of in ieder geval iets tegen.
Je bent onder de 25. Je bent totaal geen risicogroep. Het enige waar je je op die leeftijd zorgen om moet maken is dat je kroeg misschien dicht is morgen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Agent47 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:07:
Nope, maar je kan jezelf in zelf quarantaine houden natuurlijk.

Ik zal het je niet verbieden

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Maar waarvoor dan? Je ziet in de VS wel dat er lokaal noodtoestanden afgekondigd worden. Dat is daar veelal om extra geld uit noodpotjes vrij te maken en bureaucratische procedures te versimpelen en te versnellen. Bijvoorbeeld in LA:
Newsom said his emergency declaration is intended to help California prepare for and contain the spread of the coronavirus by allowing state agencies to more easily procure equipment and services, share information on patients and alleviate restrictions on the use of state-owned properties and facilities.

https://www.latimes.com/c...rus-emergency-6-new-cases
In New York is zelfs de Nationale Garde opgeroepen. Maar ook daar weer niet om orde te houden maar om voedsel rond te brengen en schoon te maken:
Half a dozen members of the National Guard, in their military fatigues, emerged from the center and began unloading pallets of food from the truck.

Rules for the containment zone went into effect in this Westchester County city on Thursday, marking the start of a new phase in the country’s response to the virus.

[...]

The National Guard was called in primarily to assist this small city of about 80,000, five miles north of New York City’s border, with tasks like delivering food; the meals and food being dropped off at the community center, the New Rochelle Community Action Program, will be repurposed as school lunches for nearly 3,000 students whose classes have been canceled for the next two weeks, and who qualify for free or reduced meals. The Guard will also clean and sanitize public facilities and buildings.

https://www.nytimes.com/2...rochelle-containment.html
Wat heeft een staat van beleg hier in Nederland voor nut? Om ZZP taxichauffeurs thuis te houden? Dat is natuurlijk een rare manier van handelen. Taxi's mogen gewoon rijden, mits ze niet ziek zijn. Taxi's verbieden leidt tot een averechts effect, de mensen die ze gebruiken zullen toch vervoerd moeten worden want mensen gaan niet voor de lol met taxi's.

En zieke taxichauffeurs die toch gaan werken doen dat uit economische overwegingen. Bekijk dan wat die overwegingen zijn en maak daar een maatregel voor, dat is waarschijnlijk ook goedkoper dan een vorm van handhaving vanuit een noodtoestand.

En zo zullen er nog wel meer overwegingen zijn die in een noodtoestand mogelijk zijn maar hier overkill zijn. Uiteindelijk is het enige wat je wil bereiken social distancing. Daarbij is maatwerk (eventueel op lokaal niveau meer maatregelen als dat nodig is) denk ik gepaster dan landelijke maatregelen die veel kosten en overdreven overkomen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:24

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zou me logisch lijken idd.
Vermoed dat alle nationale competities een tijd stil liggen, zelfs als de Corona eerder onder bedwang is zal het EK moeilijk worden.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
Indoubt schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:10:
Voor vandaag zijn de maatregelen bekend.

Als het nodig is kan er morgen verder worden geschaald als de feiten dat nodig maken. Ik heb nog niet de indruk dat we achter de feiten aanlopen. Tuurlijk: je ziet dat de zorg al onder spanning komt te staan. Dat was ook te verwachten en dat is ook het grootste risico.

Ik denk dat alle maatregelen erop zijn gericht om complete overbelasting van de zorg te voorkomen.

Vandaag lijken sommige beperkingen nog vrijblijvend. Morgen zijn ze dat misschien niet meer.
Mij verbaasde het eerlijk gezegd dat er nu al sprake was van zware belasting van de zorg in Brabant. Dat wordt wat als we echt in de duizenden besmettingen zouden gaan lopen dan.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Erapaz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:10:
[...]

Gelukkig heeft hij gespaard en een verzekering afgesloten...of toch niet? Wel de lusten, niet de lasten willen hebben....
Dit soort reacties :r duidelijk geen enkel benul van hoe het is om ondernemer te zijn, laat staan zzper.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het kantoor waar ik werk is gesloten en enkel personeel dat schriftelijke toestemming heeft mag zich nog naar kantoor begeven..

De financiële schade gaat enorm zijn voor de Nederlandse economie

Het milieu zal dit wel erg goed doen deze steeds verder tot stilstand komende economie

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Mijn vlucht naar Napels van Transavia op 30 maart gaat gewoon door.. Dus zo erg is het niet daar...

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
FireFoz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:16:
[...]

Dit soort reacties :r duidelijk geen enkel benul van hoe het is om ondernemer te zijn, laat staan zzper.
Dat heeft 'ie juist wel. Andersom, not so much denk ik ;)
Pagina: 1 2 3 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee