Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:05
SomerenV schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:44:
[...]

Dat mensen nu meer (moeten) kopen dan normaal kan ik wel inkomen, maar als ik die foto's her en der zie, en de situatie hier in het dorp bekijk dan lijkt het er meer op dat mensen zich voorbereiden op de hongerzomer van 2020 :+ Als het écht was omdat je meer thuis bent en dus meer consumeert dan zouden mensen niet zo gruwelijk selectief zijn in wat ze massaal inslaan.
Ja her en der is men zeker veel te extreem bezig dat ontken ik ook zeker niet. Bij de Jumbo bij ons in de buurt (Apeldoorn) waren vooral de producten die lang houdbaar zijn schaars (pasta/blikken soep e.d.).
Maar op dit moment weten wij nog niet hoe het in NL gaat verlopen, dus nu liever een kleine voorraad dan dat je over 2 weken met lege handen staat.
Wij hebben qua eten (bijna) altijd een voorraad om 2 weken vol te houden. Is dat doemdenken of gewoon een kwestie van wat zekerheid? En de mensen die dat tot gisteren nog niet hadden, geef ik ze ook geen ongelijk om een kleine voorraad aan te leggen.
Maar om nu ineens 5 pakken met 48 rollen wc papier in te slaan is natuurlijk van den zotte! :X
Wat pasta betreft (of mie/noodles/whatever), die maak ik zelf wel :+ Met een kilo bloem en 4 eitjes maak je voor 16 personen pasta. Doe gek en doe dat 4 keer en je hebt 64 porties aan pasta die je in kunt vriezen. Dat kost je 2,50 aan bloem en hier bij de boer betalen we 12 cent voor een scharreleitje. Dan heb je voor nog geen 5 euro twee volle weken aan pasta (uitgaande van vier personen) _/-\o_ Een pastamachine is overigens wel een pré want die shit volledig handmatig maken is écht een kutwerk :+
Als je een pastamachine hebt is dat inderdaad een perfecte oplossing, maar (naar mijn idee) ook in dat geval ga je toch wat groter inslaan dan normaal? Dus in plaats van 1 kilo bloem per maand (?) haal je ineens 4 kilo bloem (en dan nog de rest).
Koop een grote verpakking champignons, een flink stuk vlees en vis (in stukken snijden en invriezen), olijfolie (en dan drie varianten ofzo), gedroogde kruiden en wat andere zooi om erin te flikkeren en je kunt super cheap met gemak twee weken overleven.
Dat zeker!
Maar goed, dat is meer voor het 'voorbereiden op' topic hier. Punt is, dat als je het een beetje slim aanpakt je niet als een malle hoeft te gaan hamsteren zoals je veel mensen ziet doen. Dan heb je ook geen hele kast nodig voor al je paniekvoedsel maar volstaat een plankje in de kelder(kast).
Ik denk (enorme aanname) dat veel mensen lang hebben gedacht dat een (klein) voorraadje nog echt nodig was, tot deze week. Dus dat is de komende dagen aangelegd bij de meeste mensen, en ik vermoed dat het volgende week woensdag(?) een stuk rustiger wordt in de supermarkten omdat de meeste mensen het belangrijke al wel in huis hebben.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
majic schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:51:
[...]

Ik denk dat je ergens een nulletje bent vergeten.
De GEHELE mortaliteit (over alle leeftijdsgroepen) in Italie is op dit moment 7.5%+. Ja, dat is dus niet alleen bejaarden. Dus 10x erger dan die griepgolf. En het is welbekend dat wereldwijd (dus in landen waar de ziekenhuizen niet extreem besmet zijn, gemiddeld genomen) het op zo'n 3-4% ligt. Wederom 5x meer dan het cijfer waar jij mee aan komt...even opletten? al 2 maanden lang ? :)
Is dat cijfer niet alleen nuttig om te weten als je ook zeker weet dat de methodiek achter het bepalen van hoeveel mensen er ziek waren hetzelfde is? Griep is doorgaans redelijk makkelijk vast te stellen. Daar word jaarlijks een enquete voor gehouden en daar hebben we veel ervaring mee. We hebben geen flauw idee hoeveel asymptomatische corona-patienten er rondlopen, of mensen die wel symptomen hebben maar die zo mild zijn dat ze onder verkoudheid/griep weggeschreven worden.
Totdat we dat in kaart hebben is de totale mortaliteit niet te vergelijken met griep. Hooguit de groep waarvan de klachten van beide ziektes zo ernstig zijn dat ze ermee in het ziekenhuis belanden of dat trachten te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remzor schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:40:
[...]

Ja.

En welk ROC stopt met lesgeven? Volgens mij geen één? Of bedoel je traditioneel en klassikaal lesgeven? Ik kan je in ieder geval vertellen dat daar deze week, in ieder geval in midden Brabant, ook echt niets van terecht kwam hoor. Dus maak je geen illusies.
ROC friesepoort ook. Alles wordt geschort.
[b]wontcachme in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 #2" Gooi het land op slot en alleen kritieke dingen blijven doorgaan/open, maar verder alles zoveel mogelijk sluiten. Het zal flink pijn doen economisch, maar lang niet zo veel pijn als wanneer de situatie onbeheersbaar wordt. En dat zeg ik als iemand met een toeristisch bedrijf die over twee weken weer open zou gaan. Liever nu een "korte" pijn dan een situatie wat een jaar kan doorgaan. Moet je nagaan wat dan de schade is.
We weten niet eens of 2 weken op slot gaat werken. Langer dan dat op slot zie ik ook niet als een haalbaar iets. *knip*
We blijven wel op een respectvolle manier discussiëren

[ Voor 52% gewijzigd door tweakduke op 14-03-2020 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
Had dit nog niet gezien, maar zo’n beetje elke MBO instelling volgt nu wel denk ik. Ook het standaard riedeltje dat je overal leest, met ook hier weer: e-learning en dus online lessen aanbieden. Met een slag om de arm “daar waar mogelijk”. Wij sluiten het gebouw niet maar bieden geen klassikale lessen meer aan. Dit vooralsnog voor een week (ik vermoed uiteindelijk langer) en gaan online onderwijs verzorgen, voor zo goed als mogelijk. Het is allemaal wat improviseren uiteraard want niemand heeft dit ooit meegemaakt op deze schaal.

Ik vind het ook niet zo vreemd overigens, aangezien het mbo qua doelgroepen/leeftijden meer weg heeft van een hbo instelling. De studenten zijn allemaal 16+ met ook een groot deel volwassen studenten.

[ Voor 13% gewijzigd door remzor op 14-03-2020 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Intrepidity schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:03:
[...]

Is dat cijfer niet alleen nuttig om te weten als je ook zeker weet dat de methodiek achter het bepalen van hoeveel mensen er ziek waren hetzelfde is? Griep is doorgaans redelijk makkelijk vast te stellen. Daar word jaarlijks een enquete voor gehouden en daar hebben we veel ervaring mee. We hebben geen flauw idee hoeveel asymptomatische corona-patienten er rondlopen, of mensen die wel symptomen hebben maar die zo mild zijn dat ze onder verkoudheid/griep weggeschreven worden.
Totdat we dat in kaart hebben is de totale mortaliteit niet te vergelijken met griep. Hooguit de groep waarvan de klachten van beide ziektes zo ernstig zijn dat ze ermee in het ziekenhuis belanden of dat trachten te doen.
Griep weten we stiekem ook niet, lang niet iedereen met griep gaat immers naar de dokter. Wat we wel doen is prognoses maken aan de hand van de hoeveelheid mensen die daadwerkelijk naar de dokter gaan en dan extrapoleren (ik geloof met een factor vijf of tien). Datzelfde doen we nu ook een beetje, maar we hebben gewoon geen idee hoe die extrapolatie er uit moet zijn,

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Garyu schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:08:
[...]
Griep weten we stiekem ook niet, lang niet iedereen met griep gaat immers naar de dokter. Wat we wel doen is prognoses maken aan de hand van de hoeveelheid mensen die daadwerkelijk naar de dokter gaan en dan extrapoleren (ik geloof met een factor vijf of tien). Datzelfde doen we nu ook een beetje, maar we hebben gewoon geen idee hoe die extrapolatie er uit moet zijn,
We kunnen nu hooguit weten hoeveel mensen er doodgaan na vaststellen van serieuze klachten. Bij onvoldoende ziekenhuiscapaciteit gaat dat ongetwijfeld sterk omhoog. Dat is echter een verhoging in het topje van de ijsberg wat sowieso al serieuze klachten ontwikkelt. Het grootste gedeelte ga je nu uberhaupt niet vaststellen. Te weinig tests, te veel overlap met symptomen van andere ziekten zoals de griep die sowieso al rondgaan, etcetera. Die doomsdayscenario's van "7% van alle geinfecteerden gaat dood", zullen ongetwijfeld overschat zijn. Hoeveel, dat weten we niet en dat gaat ook nog maanden duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
als de infectie rare in de orde van 1 tot 4% ligt...waarom gaat dan 80% van Nederland hamsteren...zometeen eet heel Nederland de komende 2 maanden alleen maar pasta..

ook prima hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:04:
[...]

ROC friesepoort ook. Alles wordt geschort.

[...]

We weten niet eens of 2 weken op slot gaat werken. Langer dan dat op slot zie ik ook niet als een haalbaar iets. Dan liever wat opa's en oma's minder dan een kapotte economie (welke ook levens kan kosten).
Die oudjes luisteren wel...die hebben ergere dingen meegemaakt denk ik... het is blijkbaar categorie rond de 50 dat op de IC beland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik zie hier al enige tijd een tweedeling tussen mensen die vinden dat de overheid te weinig doet en de scholen (al lang) dicht hadden moeten gaan en het kamp dat dat niet wilt

Nou heeft Bulgarije gisteren de noodtoestand afgekondigd en tevens de scholen gesloten bij slechts 23 besmettingen.

Ik ben heel benieuwd hoe het daar zal gaan ten opzichte van hier in verhouding.

Bron
https://www.google.com/am...article/amp/idUSKBN21015D

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Goed, vanavond (lokale tijd) op Bonaire geland en bij aankomst hoorden we dat ze ook hier het luchtruim dicht hebben gegooid.

Benieuwd hoe dit nu weer gaat lopen :')

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mystic schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 03:51:
Goed, vanavond (lokale tijd) op Bonaire geland en bij aankomst hoorden we dat ze ook hier het luchtruim dicht hebben gegooid.

Daar blijven tot het luchtruim weer open gaat? Kan wel een paar weken duren. Sluiting is iig tot 30 maart.

Maar dit kan toch moeilijk als een verrassing voor je komen? Dit kon je aan zien komen nadat gisteren Aruba en Curaçao hun luchtruim al sloten was het wachten tor Bonaire hetzelfde zou doen natuurlijk. En Sint Maarten zal vermoedelijk ook wel snel volgen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11
Ik ben niet zo bang en heb ook geen zin het te worden. Media maakt al genoeg bang en mensen onderling ook.
Trouwens net alsof ik het allemaal in de hand heb. Zo is het leven soms he?
Nu ben ik ook fysiek een gezond persoon .
Voor mijn vader van 78 met lichte copd maak ik mij meer zorgen dan.

Ik las een stuk over de sterfte statistieken. Vooralsnog lijken die van Korea het meest waarheidsgetrouw. Die praten van een 0,6 % sterftecijfer en zelfs dat schijnt te hoog te zijn.
Dat het in Italië hoger ligt, had zijn redenen.
Het aantal mensen wat sterft staat vaak in de praktijk vast, daar ontkom je niet aan. Het aantal werkelijke besmettingen ligt vaak veel hoger in de praktijk.
Helaas ben ik de bron nu ff kwijt.

Ik wil gewoon maar zeggen dat we niet met zijn allen zo angstig moeten doen tenzij je echt oud bent of om een andere reden groot risico loopt.

Ik peins er ook niet over om de supermarkt leeg te kopen. Zit ik met al die potten.
Was trouwens gisteravond nog in de appie. Ok, pasta en pastasaus bijna allemaal op maar nog genoeg eten.

Verder vind ik de maatregelen prima en nodig.
En degene die het beter weten dan al die mensen die erover gaan : dat vind ik knap. Veel is, afgezien van kennis, toch koffiedik kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Harribo op 14-03-2020 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:45

Ik zou voor werk weer naar Suriname gaan over 2 weken. Ook gesloten voor minimaal 30 dagen. Bizar, hoe mijn agenda in 24u tijd voor minimaal 6 weken is schoongeveegd. Wij zijn altijd onderweg op klantlocatie en er is dus ook gewoon geen ander werk voor ons. Dit gaan lange, lange weken in dit topic rondhangen worden....

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 14-03-2020 06:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Harribo schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 06:36:

Ik las een stuk over de sterfte statistieken. Vooralsnog lijken die van Korea het meest waarheidsgetrouw. Die praten van een 0,6 % sterftecijfer en zelfs dat schijnt te hoog te zijn.
In Nederland 17 miljoen inwoners. Stel dat we niets doen en 10 miljoen geïnfecteerd raken. Dat betekent bij 0,6% sterftecijfer: 60.000 doden. Zie het risico. En jij vind dan dat de overheid geen maatregelen moet nemen dat proberen te voorkomen?

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 14-03-2020 07:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet zo bang en heb ook geen zin het te worden. Media maakt al genoeg bang en mensen onderling ook.

Het aantal mensen wat sterft staat vaak in de praktijk vast, daar ontkom je niet aan. Het aantal werkelijke besmettingen ligt vaak veel hoger in de praktijk.

Ik wil gewoon maar zeggen dat we niet met zijn allen zo angstig moeten doen tenzij je echt oud bent of om een andere reden groot risico loopt.

Ik peins er ook niet over om de supermarkt leeg te kopen. Zit ik met al die potten.
Was trouwens gisteravond nog in de appie. Ok, pasta en pastasaus bijna allemaal op maar nog genoeg eten.

En degene die het beter weten dan al die mensen die erover gaan : dat vind ik knap. Veel is, afgezien van kennis, toch koffiedik kijken.
Volgens mij mis je een belangrijk punt van Corona.

25-20% ontwikkelt een longontsteking. Daar hoef je niet oud of ziek voor te zijn.
Alleen bij de ouderen en zieken kan dit tot overlijden leiden.

Maar als jij en ik een longontsteking ontwikkelen is er ook een goede kans dat we moeten worden opgenomen voor extra zuurstof. We zullen er niet aan overlijden, maar de impact is gewoon veel groter dan een griep.

Ook voor gezonde mensen als jij en ik!

En natuurlijk is de kans dat er helemaal geen ziekenhuisopname nodig is, veel groter. Tot nu toe lijkt 10% extra hulp in het ziekenhuis nodig te hebben. Maar dat is gewoon heel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:36

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:19:
[...]
Maar als jij en ik een longontsteking ontwikkelen is er ook een goede kans dat we moeten worden opgenomen voor extra zuurstof. We zullen er niet aan overlijden, maar de impact is gewoon veel groter dan een griep.
Zie hier het eigenlijke probleem. Als de infectie te snel door de samenleving gaat komen er meer gevallen dan waar zorg op ingericht is. Dan is er dus geen extra zuurstof voor je en kun je overlijden ongeacht of je als 40 jarige of 70 jarige binnenkomt. Alleen door een eventueel sterker afweersysteem en triage maak je dan als 40 jarige een betere kans dan 70 jarige.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:15:
[...]

In Nederland 17 miljoen inwoners. Stel dat we niets doen en 10 miljoen geïnfecteerd raken. Dat betekent bij 0,6% sterftecijfer: 60.000 doden. Zie het risico. En jij vind dan dat de overheid geen maatregelen moet nemen dat proberen te voorkomen?
Toch weet ik niet of scholen sluiten de oplossing zou zijn.

Je legt alles compleet plat, maar het zal het virus niet uitroeien. Dus wanneer je besluit om weer naar school te gaan heb je maximaal 2 weken gewonnen. Daarna begin je weer van voorafaan.

Ik hoor weleens dat het wel een jaar tot anderhalf jaar kan duren voor er een vaccin is. Wat is dan je voorstel? Scholen anderhalf jaar dicht?

2 weken dicht, maand school en weer 2 weken dicht?

Ik denk dat alle vakanties en zakenreizen vanaf nu verbieden net zo effectief is. In de zomervakantie dan maar de huidige verloren weken school inhalen? Niemand meer weg op vakantie?

Laten we wel wezen, het is dankzij de vakanties naar noord Italië dat het nu zo los is geslagen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In mijn omgeving zie ik nu de eerste voorbeelden ontstaan van gedrag waarvan ik al dacht dat zou gebeuren. Er wordt nu geïnventariseerd of mensen wel naar de verjaardag van kind x komen. Ja, we moeten zoveel mogelijk onszelf van sociale evenementen onthouden maar het is wel erg zielig voor Sophie van 2 als er niemand op haar verjaardag komt. Gisteren presteerde zelfs iemand het om te zeggen dat ze het niet erg vinden als mensen die verkouden zijn toch gewoon komen. Anders zou er bijna niemand zijn.... ;w

En precies met dit soort gedrag wordt de situatie verergerd. Niet omdat de scholen open blijven. Dat heeft namelijk helemaal geen effect als mensen elkaar in het weekend toch gewoon opzoeken. Thuiswerken is over het algemeen voor iedereen prima, sommigen vinden het zelfs wel relaxed. Maar kom niet aan de invulling van de privétijd. Dan zijn we ineens wel laconiek.

Scholen sluiten heeft een zeer negafieve impact op de economie. Dat lijkt me het overwegen waard maar dan moeten mensen elkaar niet besmetten in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:34:
In mijn omgeving zie ik nu de eerste voorbeelden ontstaan van gedrag waarvan ik al dacht dat zou gebeuren. Er wordt nu geïnventariseerd of mensen wel naar de verjaardag van kind x komen. Ja, we moeten zoveel mogelijk onszelf van sociale evenementen onthouden maar het is wel erg zielig voor Sophie van 2 als er niemand op haar verjaardag komt. Gisteren presteerde zelfs iemand het om te zeggen dat ze het niet erg vinden als mensen die verkouden zijn toch gewoon komen. Anders zou er bijna niemand zijn.... ;w

En precies met dit soort gedrag wordt de situatie verergerd. Niet omdat de scholen open blijven. Dat heeft namelijk helemaal geen effect als mensen elkaar in het weekend toch gewoon opzoeken. Thuiswerken is over het algemeen voor iedereen prima, sommigen vinden het zelfs wel relaxed. Maar kom niet aan de invulling van de privétijd. Dan zijn we ineens wel laconiek.

Scholen sluiten heeft een zeer negafieve impact op de economie. Dat lijkt me het overwegen waard maar dan moeten mensen elkaar niet besmetten in het weekend.
Klopt, we hebben vandaag een kinderfeest je in Monkeytown en twijfelen echt of we onze dochter moeten laten gaan.

Lijkt erop dat ouders van de jarige door willen gaan, monkeytown zegt: maximaal 100 mensen en we blijven open.

We staan in contact met andere ouders en het lijkt erop dat anderen net als wij twijfelen.

Maar toch vind ik het vervelend voor de jarige en iets in mij twijfelt ook gewoon om mijn dochter wel te laten gaan.

Tweestrijd, het is niet allemaal zwart/wit!

Wel hebben we vanaf nu ingesteld dat de kinderen komende (minimaal) 3 weken niet meer door opa en oma worden opgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:41

Je heb het deels in eigen hand door nu gewoon minder sociaal contact te hebben met fysiek andere mensen, openbaar vervoer zo ver het kan te vermeiden, even niet naar de kroeg gaan enz.

Het gaat nu niet om de statistieken/sterfte cijfers maar om de zorg/IC te ontlasten. Het is een nieuw virus dus niemand heeft hier nog weerstand voor dus oudere / zwakkere zullen meer zorg nodig hebben.

Kan niet oordelen over de overheid/RIVM, heb daar te weinig kennis van maar heb wel steeds het idee dat ze een stap te laat zijn met maatregelen. Wat is er mis om met zijn alleen gewoon even geen fysiek contact te hebben met anderen en thuis te zitten zo ver dat kan.
Advies is thuiswerken maar naar restaurant/kroeg mag gewoon wel, zou daar eerder met verschillende mensen in contact komen dan dezelfde mensen op het werk. Snap economisch gezien een slechte oplossing is maar wat willen we nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc3l op 14-03-2020 07:56 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@BlakHawk er zijn genoeg bedrijven (geen idee of dat voor Monkeytown geldt) die de economische impact niet kunnen of willen dragen en dus bereid zijn het risico te nemen. Niet bepaald goed voor je imago lijkt me.

Maar ik snap de struggle. We zijn nuchter en willen niet overdreven reageren. Ook zullen 'anderen' er wel wat van vinden als je niet op een feestje verschijnt. Je kunt het dus nooit goed doen.

Ik vind het echt belachelijk dat opgeroepen wordt om thuis te werken (wat heel veel geld kost) maar dat de sociale activiteiten wel doorgang vinden. Gelukkig zijn er ook zwembaden dicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Probleem is dit.
Er zijn nu minder dan duizend bevestigde besmettingen. Werkelijk aantal ligt hoger. Maar het kan nog véél hoger.
Deze ziekte zorgt voor relatief veel ziekenhuisopnames (5%) en daar ook best veel IC-opnames van (ongeveer eenderde)

En nu heb je al dat ziekenhuizen het vreselijk druk hebben:
Code rood voor Brabantse ziekenhuizen, geplande operaties mogelijk afgezegd
De patiënten kunnen nu nog verspreid worden over het land om Brabant te ontlasten.

Maar als er (veel) meer mensen besmet raken en het verspreid zich ook meer, dan komt er mogelijk een capaciteitsprobleem.

Daar zit het gevaar. Dat bijv mensen boven de 70 überhaupt niet meer opgenomen gaan worden omdat er niet genoeg bedden en personeel is.

Laten we hopen en er voor zorgen dat zulke gitzwarte worst-case scenarios niet uitkomen.

Maar als je dit leest wordt je niet blij
Artsen vrezen het ergste: ‘Je schrikt ervan hoe weerloos we zijn’

Het grootste gevaar is laks worden omdat we denken dat wat in Italië gebeurt niet hier kan gebeuren.

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 14-03-2020 08:15 . Reden: Posten op telefoon is een ramp ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:50
Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:48:

Ik vind het echt belachelijk dat opgeroepen wordt om thuis te werken (wat heel veel geld kost) maar dat de sociale activiteiten wel doorgang vinden. Gelukkig zijn er ook zwembaden dicht.
Waarom kost thuiswerken heel veel geld?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 13-09 17:18

Rannasha

Does not compute.

In Amerikaans nieuws... Die website die Trump gisteravond aankondigde, die door Google is ontwikkeld en waar 1700 ontwikkelaars aan zouden hebben gewerkt... Google weet van niets. Een zusterbedrijf van Google werkt aan een kleinschalige website voornamelijk bedoeld voor zorgmedewerkers in de Bay Area. Maar zeker geen landelijke website die zeer binnenkort voor iedereen beschikbaar is.

Zie ook: https://www.wired.com/sto...m=ios_app&utm_name=iossmf

De VS gaat echt het nieuwe Hubei Italië worden op deze manier.

[ Voor 7% gewijzigd door Rannasha op 14-03-2020 08:02 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:30
Ik lees hier in dit topic continue over sterftecijfers, procenten, en aantal geïnfecteerden adhv andere landen.
Ik neem aan dat dit een redelijk gegeven is en niet zomaar willekeurig giswerk is.

Er komen ook telkens berichten vanuit ziekenhuizen dat het erger is dan de overheid laat overkomen en dat toch best wel veel scholen al gesloten zijn.

Maar, als "random" mensen in dit topic die cijfers kunnen uitrekenen, dan moet onze overheid dat toch ook kunnen en dus weten.

Wat zou dan de reden zijn waarom ze zo terughoudend blijven in alles?

Zouden ze het dan toch niet (willen) weten?
Bewust downplayen? Geen paniek willen veroorzaken?
Bedoel, de mensen hier zien toch zelf ook wel het buitenlandse nieuws.
Scholen nemen zelf het besluit om te sluiten.
Enorm veel bedrijven die maatregelen nemen.

Waarom blijft de overheid zo achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:39:
[...]

Klopt, we hebben vandaag een kinderfeest je in Monkeytown en twijfelen echt of we onze dochter moeten laten gaan.

Lijkt erop dat ouders van de jarige door willen gaan, monkeytown zegt: maximaal 100 mensen en we blijven open.

We staan in contact met andere ouders en het lijkt erop dat anderen net als wij twijfelen.

Maar toch vind ik het vervelend voor de jarige en iets in mij twijfelt ook gewoon om mijn dochter wel te laten gaan.

Tweestrijd, het is niet allemaal zwart/wit!

Wel hebben we vanaf nu ingesteld dat de kinderen komende (minimaal) 3 weken niet meer door opa en oma worden opgevangen.
Voor kinderen zijn evenementen van 100+ niet een groot risico. Zij zijn veel minder besmettelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:34

WhySoSerious

Be the change.

Zo lang mogelijk business as usual om economie te ontzien (al zijn we grotendeels afhankelijk van het buitenland), maar toch invoeren van maatregelen om zorg te ontzien, waardoor ziekenhuizen zich kunnen voorbereiden. Tegelijkertijd kan zo geproefd worden hoe de bevolking reageert, om zo het pad met hevigere maatregelen te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
matthijst schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:00:
[...]

Waarom kost thuiswerken heel veel geld?
Omdat er dagelijks werk bij klanten geannuleerd wordt omdat iedereen thuis moet blijven. Training en opleiding is daardoor vrijwel niet mogelijk bijvoorbeeld. Ook sales gesprekken worden uitgesteld wat tot een dip gaat leiden bij veel bedrijven richting de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:13:
[...]

Omdat er dagelijks werk bij klanten geannuleerd wordt omdat iedereen thuis moet blijven. Training en opleiding is daardoor vrijwel niet mogelijk bijvoorbeeld. Ook sales gesprekken worden uitgesteld wat tot een dip gaat leiden bij veel bedrijven richting de zomer.
Maar het alternatief (allemaal ziek en overbelaste zorg) kost nog veel meer geld.

Liever thuiswerken dan niet werken, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:58
Er zijn de komende tijd enkele bruiloften (Turks, Marokkaans, dus ga uit van 400-800 gasten) waarvoor we zijn uitgenodigd. Zowel vanavond als morgenavond. Van een bruidspaar hebben we te horen gekruigen dat de bruiloft vanavond doorgaat, van het andere bruidspaar nog niet.

Wij gaan sowieso niet. Mijn familie (ouders, broers en zussen) zijn ook uitgenodigd voor de bruiloft morgenavond. Afgezien van m'n ouders heb ik moeite om hen ervan te overtuigen de bruiloft te negeren... Mijn vader zegt "wij kunnen niet, maar je broers moeten het zelf weten". Het dringt bij m'n ouders niet echt door dat zijn kinderen daarmee een indirect gevaar vormen voor hen. Misschien moet ik maar voorstellen dat mijn ouders de komende tijd geen (klein)kinderen op bezoek krijgen. ;) Ze zijn 70+ en hebben een belabberde gezondheid.

Hoe gaan jullie om met dit soort situaties?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:08
CyberMania schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:08:
Voor kinderen zijn evenementen van 100+ niet een groot risico. Zij zijn veel minder besmettelijk
Waarom zou je in het risico nemen? We kunnen dit alleen indammen/afremmen als iedereen zijn/haar steentje bijdraagt en alle niet noodzakelijke contacten voor een paar weken schrapt.

Sowieso snap ik ouders niet die in deze tijd zo'n feestje nog laten doorgaan, zoiets kan je makkelijk een maandje uitstellen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:16:
[...]

Maar het alternatief (allemaal ziek en overbelaste zorg) kost nog veel meer geld.

Liever thuiswerken dan niet werken, lijkt me.
Dat klopt dus ik ben het ook eens met de maatregelen. Maar het zou fijn zijn als mensen die maatregelen net zo serieus nemen als het privé tijd is. Ik merk dat de houding van een deel van de mensen is dat ze doordeweeks lekker relaxt thuis zitten en in het weekend is het business as usual. Dat rijmt niet met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:28
anandus schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:58:
[...]

Probleem is dit.
Er zijn nu minder dan duizend bevestigde besmettingen. Werkelijk aantal ligt hoger. Maar het kan nog véél hoger.
Deze ziekte zorgt voor relatief veel ziekenhuisopnames (5%) en daar ook best veel IC-opnames van (ongeveer

...

Het grootste gevaar is laks worden omdat we denken dat wat in Italië gebeurt niet hier kan gebeuren.
Vergeet Spanje niet. In Madrid wil men hotels in gaan zetten als ziekenhuizen...

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
“De overheid doet niet genoeg” ben ik een beetje beu aan het worden. Als 2 weken geleden gezegd was dat alles wordt afgelast en we binnen moeten blijven zou niemand daar zich aan houden en dan was alles verkeerd en werd iedereen voor gek verklaard

Dat andere landen eerder drastische maatregelen nemen heeft meer te maken met politiek dan met goed beleid.

Net zoals trump maar van alles roept, doen andere landen dat ook. Ze zijn in paniek dat ze straks de zwarte piet krijgen. Dan heb ik liever onze overheid die alles gewoon goed kan uitleggen en wordt aangevuld door het RIVM.

Kennelijk heeft scholen sluiten niet zo veel nut zeggen de mensen die er voor geleerd hebben. Laten we vertrouwen op de professionals ipv van alles van achter je toetsenbord roepen.

Net zoals Klaver gisteren, die roept dat de scholen dicht moeten maar iedereen mag wel in een klasje als opvang... dat is toch precies het zelfde?

Natuurlijk worden er fouten gemaakt maar wie is hier op voorbereid ?

[ Voor 18% gewijzigd door GrooV op 14-03-2020 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:20:
[...]

Dat klopt dus ik ben het ook eens met de maatregelen. Maar het zou fijn zijn als mensen die maatregelen net zo serieus nemen als het privé tijd is. Ik merk dat de houding van een deel van de mensen is dat ze doordeweeks lekker relaxt thuis zitten en in het weekend is het business as usual. Dat rijmt niet met elkaar.
Sales binnen en buitendienst hebben geen werk meer. Het zal toeval zijn maar werd gisteren al ‘platgebeld’ door verkopers. Mijn vrouw haar firma heeft duizenden mensen door de hele EU thuis zitten. Ze gaat nu opleidingsprogramma’s aan ze voorschotelen etc.

Dus los van dat mensen thuis gewoon hun werk moeten willen, kunnen en blijven doen vervalt er ook veel werk. Een groot fietsenmerk waar een kennis werkt melde me gister spontaan halvering van sales afgelopen week. Dat wordt komende week dus nog erger.

Het leven staat stil, iedereen blijft geld nodig hebben en dus zitten we per direct ook nog in een recessie. KLM heeft al tot 2000 banen toegezegd te schrappen (flex/tijdelijke contracten) en 33.000 mensen in deeltijd we te zetten. Duurt dit langer dan de deeltijd we dan volgen meer ontslagen.

https://www.ad.nl/economi...avirus-is-enorm~a0163f6b/

Dát is de keerzijde van ‘allemaal thuisblijven’. Afhankelijk van hoeveel de overheid gaat doen en hoe lang het duurt gaat dit om enorme sociale druk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 13-09 01:02
Erasmus MC en Universiteit Utrecht vinden antilichaam tegen corona'

Een groep van tien wetenschappers van het Erasmus Medisch Centrum en de Universiteit Utrecht zeggen dat ze een antilichaam hebben gevonden tegen het coronavirus, meldt Erasmus Magazine.

"Dit is bij ons weten het allereerste antilichaam waarvan we weten dat het de infectie blokkeert en er is een goede kans dat dit ook een medicijn wordt dat op de markt komt", zegt hoogleraar celbiologie Frank Grosveld. Het moet nog op mensen worden getest, wat maanden duurt.

De publicatie over de vondst ligt ter beoordeling bij vakgenoten, waarna het mogelijk in het toonaangevende vaktijdschrift Nature wordt gepubliceerd.

"Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen", zegt Grosveld. "Een echte oplossing is daarom een vaccin, daar werken anderen aan. Een vaccin ontwikkelen duurt echter al gauw twee jaar."

NOS.nl

Ik dacht even yes, we zij er bijna. Tot ik las dat het nog maanden tot twee jaar kan duren voordat het op de markt is...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 20:16
sylvesterrr schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:17:
Misschien moet ik maar voorstellen dat mijn ouders de komende tijd geen (klein)kinderen op bezoek krijgen. ;) Ze zijn 70+ en hebben een belabberde gezondheid.

Hoe gaan jullie om met dit soort situaties?
Mijn ouders zijn ook 70+ en verminderde weerstand. Mijn kinderen komen daar al 2 weken niet vanwege corona. Mijn zus en haar kinderen ook niet. We willen het beiden niet op ons geweten hebben. Als ik toch zou gaan, zou ik ruzie krijgen met mijn zus. En terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Cobb schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:28:
Ik dacht even yes, we zij er bijna. Tot ik las dat het nog maanden tot twee jaar kan duren voordat het op de markt is...
Stel dat men binnen een paar weken een experimenteel medicijn kan maken dan zijn er helaas genoeg stervende vrijwilligers die het willen proberen. Wat heb je dan nog te verliezen?

Normale regels gelden niet meer in een noodsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:31:
[...]

Stel dat men binnen een paar weken een experimenteel medicijn kan maken dan zijn er helaas genoeg stervende vrijwilligers die het willen proberen. Wat heb je dan nog te verliezen?

Dan zou je zeggen, maar dat lees ik daar niet terug. Denk je dat ze trials gaan skippen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:39:
[...]

Mensen zijn kuddedieren, dat zie je bij het "hamsteren" (zodra iemand begint doet iedereen mee) maar ook bij het thuisblijven (als jij als eerste niet op je werk komt blijkt dat heel veel anderen dat ook willen maar niet de eerste wilden zijn).

Thuisblijven dus! Monkeytown is geen prioriteit. Vergeet niet dat de verspreiding omlaag moet, die 15% toename per dag is onhoudbaar.
Ik zou veel eerder naar het bos gaan dan naar Monkeytown. Lekker de ruimte en weinig mensen (dus niet naar de Posbank dus waar de parkeerplaats al uitpuilt).

[ Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 14-03-2020 08:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@NiGeLaToR de mensen die nu het hardst afgeven op het beleid van de overheid zijn ook de mensen die over een jaar de overheid de schuld geven van economisch mindere tijden, werkloosheid etc.

Ik ben benieuwd of degenen die het afgelopen jaar met top hypotheek een huis gekocht hebben zich beseffen dat met het gemak waarmee om een totale lockdown wordt geroepen ze zelf meer risico gaan lopen bij economisch mindere tijden.

Maar laten we er vooralsnog van uit gaan dat niet alles worst case wordt qua financiële impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:34

WhySoSerious

Be the change.

GrooV schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:24:
“De overheid doet niet genoeg” ben ik een beetje beu aan het worden. Als 2 weken geleden gezegd was dat alles wordt afgelast en we binnen moeten blijven zou niemand daar zich aan houden en dan was alles verkeerd en werd iedereen voor gek verklaard

Dat andere landen eerder drastische maatregelen nemen heeft meer te maken met politiek dan met goed beleid.

Net zoals trump maar van alles roept, doen andere landen dat ook. Ze zijn in paniek dat ze straks de zwarte piet krijgen. Dan heb ik liever onze overheid die alles gewoon goed kan uitleggen en wordt aangevuld door het RIVM.

Kennelijk heeft scholen sluiten niet zo veel nut zeggen de mensen die er voor geleerd hebben. Laten we vertrouwen op de professionals ipv van alles van achter je toetsenbord roepen.

Net zoals Klaver gisteren, die roept dat de scholen dicht moeten maar iedereen mag wel in een klasje als opvang... dat is toch precies het zelfde?

Tja, aanspreken op de onderbuik. Wilders, Baudet, Trump, ook een beetje Klaver met deze oproep... Het scoort goed bij mensen bij tijden van twijfel, dan preveleert een autoritaire aanpak bij velen. Immers is een zichtbare actie per definitie beter dan een niet-zichtbare, terwijl die laatste wellicht beter is voor de lange(re) termijn. Spreek je mensen hier op aan, dan hebben zij al snel argumenten paraat in de vorm van "downplayen om de economie te beschermen, geen daadkracht, Unilever, durft geen maatregelen te nemen, etc. etc".

Wat het juiste is gebleken, zullen we pas weten wanneer we dit allemaal achter ons hebben liggen. We moeten er van uitgaan dat met de huidige kennis de juiste maatregelen genomen worden. Laat ons hopen dat er een beroep wordt gedaan op die juiste kennis. Wat mij dwars zit is dat er zo hard geroepen wordt dat mensen zonder klachten niet besmettelijk zijn, terwijl veel signalen te vinden zijn over dat het juist tegenovergesteld zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:40
Hoe zit dat nu met dat voorschrift om opa en oma niet op te laten passen?

Onze dochter is al 3weken niet naar de opvang geweest, want Duitsland en dus gesloten. Ze heeft verder geen contact met andere kindjes en verblijft in huiselijke sfeer. Ze gaat normaal wel elke week een dag naar opa en oma.

Ik doe maar even de aanname dat de maatregel van RIVM/GGD geldt voor de gevallen waarbij kinderen wél nog naar opvang/school gaan en daar vanalles kunnen oplopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Cobb schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:32:
Dan zou je zeggen, maar dat lees ik daar niet terug. Denk je dat ze trials gaan skippen?
Ben geen medicus, maar als er geen IC's meer beschikbaar zijn en ik zou weten dat ik ga sterven dan mogen ze alles bij me proberen.

Hopelijk werkt het en kom je erbovenop, werkt het niet dan ga je alsnog dood maar heb je wel meegeholpen een medicijn te vinden tegen dat rotvirus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Cobb schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:28:
H1N1 brak uit in april, in september had men een vaccin ontwikkeld, in november kon de massale productie beginnen (en dan bedoel ik ook echt massaal: 3 miljard doses per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Aghanim velen hier kunnen het niet laten mensen meteen aan te vallen op hun werk- of financiële keuzes. Ik verwijs je voor een discussie daarover graag naar het onbestaan van het middeninkomen topic of topics over de woningnoodcrisis. Je slaat de plank voor veel mensen zó mis, maar dat is niet voor hier.
anandus schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:38:
[...]

H1N1 brak uit in april, in september had men een vaccin ontwikkeld, in november kon de massale productie beginnen (en dan bedoel ik ook echt massaal: 3 miljard doses per jaar)
Nood breekt wet lijkt me. Er zijn zeker kortere routes. De langere route is er alleen niet voor niets, dus daar neem je dan mogelijk weer meer risico (bijwerkingen etc).

Maar wel geweldige stap als je het zo leest!

[ Voor 45% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-03-2020 08:42 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De_Bastaard schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:37:
Hoe zit dat nu met dat voorschrift om opa en oma niet op te laten passen?

Onze dochter is al 3weken niet naar de opvang geweest, want Duitsland en dus gesloten. Ze heeft verder geen contact met andere kindjes en verblijft in huiselijke sfeer. Ze gaat normaal wel elke week een dag naar opa en oma.

Ik doe maar even de aanname dat de maatregel van RIVM/GGD geldt voor de gevallen waarbij kinderen wél nog naar opvang/school gaan en daar vanalles kunnen oplopen?
Het idee is zo min mogelijk contact en al helemaal met risicogroepen. Opa en oma hebben waarschijnlijk de meeste zorg nodig en geven de hoogste druk op het zorgsysteem als ze toch besmet raken.

Het idee is dus helemaal niet meer, om zo min mogelijk verspreiding en (veel belangrijker) druk op het zorgsysteem te verlagen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
[...]

Nog een hele goede reden om je voorlopig zoveel mogelijk af te zonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Wat is eigenlijk de reden dat het sterftecijfer in Italië zoveel hoger is als bijv. Zuid Korea? Daar zitten ze ook aan 8k besmettingen.

Veel lagere gemiddelde leeftijd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

GrooV schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:24:

Het standaard antwoord is damned if you do, damned if you don't. Zware maatregelen helpen zeker het beste. Complete lockdown en je zult zien dat het aantal nieuwe gevallen afvlakt. Uiteindelijk zalen de reactie van de bevolking zijn dat het allemaal onnodig was want de ICs waren niet eens vol...

Dit zegmaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrZaiiSSp2GYQpYbbr8qoXETPek=/800x/f/image/btVUx4xjyucP1bGzBN5IFqUy.png?f=fotoalbum_large

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:32
De_Bastaard schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:45:
Wat is eigenlijk de reden dat het sterftecijfer in Italië zoveel hoger is als bijv. Zuid Korea? Daar zitten ze ook aan 8k besmettingen.

Italie heeft de een na oudste bevolking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:03:
Ik lees hier in dit topic continue over sterftecijfers, procenten, en aantal geïnfecteerden adhv andere landen.
Ik neem aan dat dit een redelijk gegeven is en niet zomaar willekeurig giswerk is.

Er komen ook telkens berichten vanuit ziekenhuizen dat het erger is dan de overheid laat overkomen en dat toch best wel veel scholen al gesloten zijn.

Maar, als "random" mensen in dit topic die cijfers kunnen uitrekenen, dan moet onze overheid dat toch ook kunnen en dus weten.

Wat zou dan de reden zijn waarom ze zo terughoudend blijven in alles?

Zouden ze het dan toch niet (willen) weten?
Bewust downplayen? Geen paniek willen veroorzaken?
Bedoel, de mensen hier zien toch zelf ook wel het buitenlandse nieuws.
Scholen nemen zelf het besluit om te sluiten.
Enorm veel bedrijven die maatregelen nemen.

Waarom blijft de overheid zo achter.
Nieuwe aanpak die ik gisteren gehoord heb: "protecting the herd". In de UK wordt dit overigens actief gecommuniceerd, in Nederland is het die aanpak of de economie gaat echt voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Er zijn in Italië veel meer besmettingen. Zuid Korea test echt veel meer dan Italië. Daarnaast is de bevolking in Italië echt heel oud. Gemiddeld persoon dat dood gaat in Italië is 81.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb

Ik vermoed een tekort aan adem appartuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@NiGeLaToR ondanks dat ik je reactie niet helemaal begrijp was het sowieso niet de bedoeling een discussie over financiële of economische aard te gaan voeren.

Waar ik me zorgen over maak is dat een deel van de mensen roept om verregaande gezondheidmaatregelen zonder de financiële impact op langere termijn te overzien.

Als zeker is dat een lockdown het probleem oplost dan lijkt me dat de juiste route. Maar als we niet zeker zijn is het ook een risico om te nemen terwijl dat mogelijk tot zwaardere gevolgen leidt.

Ik denk dat we niet anders kunnen dan vertrouwen hebben in het feit dat o.a. bij het RIVM de mensen werken die hier gespecialiseerd in zijn en, net als wij, ook mensen zijn die het beste met ons voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Cobb schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:44:
Men verwacht/hoopt dat warmer lenteweer ook helpt het virus in te dammen, nog een reden om de komende weken rustig aan te doen.

Zag gisteravond bij HvN wanhopige horecaondernemers, de zaken zijn vrijwel leeg. Die willen dat de overheid ze verplicht een paar weken sluit want dan kunnen ze hun personeel in de deeltijd-ww doen en hoeven ze geen voedsel meer in te kopen wat ze later bij gebrek aan klanten weg moeten gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:47:
@NiGeLaToR ondanks dat ik je reactie niet helemaal begrijp was het sowieso niet de bedoeling een discussie over financiële of economische aard te gaan voeren.

Waar ik me zorgen over maak is dat een deel van de mensen roept om verregaande gezondheidmaatregelen zonder de financiële impact op langere termijn te overzien.

Als zeker is dat een lockdown het probleem oplost dan lijkt me dat de juiste route. Maar als we niet zeker zijn is het ook een risico om te nemen terwijl dat mogelijk tot zwaardere gevolgen leidt.

Ik denk dat we niet anders kunnen dan vertrouwen hebben in het feit dat o.a. bij het RIVM de mensen werken die hier gespecialiseerd in zijn en, net als wij, ook mensen zijn die het beste met ons voor hebben.
Dat is mijn standpunt ook geweest de afgelopen maanden. Echter zijn er nu ook wel heel veel andere experts die zeggen: je moet nu veel harder ingrijpen om erger te voorkomen. Dat zijn vaak experts uit China, Italië etc. Dat brengt me wel aan het twijfelen. Ik denk overigens dat een totale lockdown nu ook weer niet zo veel meer schade toebrengt aan de economie dan de situatie nu. De economie gaat nu ook door het putje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:17
hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:31:
[...]

Juist nu moet je je onderzoek goed opzetten.Als je resultaten niet kloppen door sloppy haastwerk dan heeft dat een enorme impact. Als je medicijn niet blijkt te werken doordat je achteraf fouten hebt in de productie ben je nog verder van huis. Ik hou mijn hart vast over de situatie in Amerika. Alle regulering wordt over boord gegooid en de pharmaceutische bedrijven staan naast de president op de persconferentie. Daar laten ze erg veel afhangen van bedrijven met een toch al wat twijfelachtige moraal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ondertussen gaan hier(tilburg) de eerste berichten rond om extra personeel aan te trekken in de ziekenhuizen. Artsen, verpleegkundigen maar opvallend genoeg ook mensen zonder medische achtergrond of opleiding worden gevraagd zich te melden. Goed dat men niet te krampachtig vasthoud aan papiertjes op het moment....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online

In Zuid-Korea waren een hoop besmettingen in de sekte welke voor een groot deel uit jonge vrouwen bestaat, twee groepen (jong, vrouw) waar de ziekte over het algemeen meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:32
giantgiantus schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:50:
[...]

Dat is mijn standpunt ook geweest de afgelopen maanden. Echter zijn er nu ook wel heel veel andere experts die zeggen: je moet nu veel harder ingrijpen om erger te voorkomen. Dat zijn vaak experts uit China, Italië etc. Dat brengt me wel aan het twijfelen. Ik denk overigens dat een totale lockdown nu ook weer niet zo veel meer schade toebrengt aan de economie dan de situatie nu. De economie gaat nu ook door het putje.
Wel vreemd dat Italie dit roept. Is dat omdat ze China als voorbeeld nemen? Want in Italie lijkt het niet heel erg goed te gaan ondanks al de maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54

Terugvluvhten schijnen nog wel plaats te vinden, maar voor hoelang is dan de vraag.

Cruiseschepen worden ook geweerd (goed), maar het lijkt alleen te gaan over vluchten uit Europa. Ik had denk ik de VS meteen meegepakt; iets zegt me dat ze daar verder heen zijn dan bekend.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
champion16 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:51:
[...]

Wel vreemd dat Italie dit roept. Is dat omdat ze China als voorbeeld nemen? Want in Italie lijkt het niet heel erg goed te gaan ondanks al de maatregelen.
Daar kan je natuurlijk nog niets over zeggen. Pas over een week á anderhalf kan je zeggen of het goed gegaan is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
stylezzz schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:51:
Ondertussen gaan hier(tilburg) de eerste berichten rond om extra personeel aan te trekken in de ziekenhuizen. Artsen, verpleegkundigen maar opvallend genoeg ook mensen zonder medische achtergrond of opleiding worden gevraagd zich te melden. Goed dat men niet te krampachtig vasthoud aan papiertjes op het moment....
lijkt me fake nieuws. Op dit moment wordt er ook nog niet gekeken naar het inzetten van administratief personeel in de directe patiëntenzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 15:10
champion16 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:51:
[...]

In China duurde het ook een tweetal weken voordat de lockdown zijn effect had. Geef het nog een weekje en Italië zou dan toch de goede kant moeten uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Laatst online: 11:02
Zat hier ook aan te denken. Heb in het beste geval nog een zakcentje als inkomen de komende tijd(ga uit van ig tot eind april) omdat al m'n afspraken zijn afgezegd. Ik kan dus wel wat anders doen dan de hele dit topic lezen en gamen(wel lekker veilig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mijn vrouw doet vrijwilligers werk bij het Rode Kruis en kreeg eerder deze week al bericht over mogelijk extra werk door hun rol in de periferie van de zorg. Bijvoorbeeld de noodopvang in Heiloo.

Wel goed dat aan alle kanten dat nu wordt opgeschaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:53:
[...]

lijkt me fake nieuws. Op dit moment wordt er ook nog niet gekeken naar het inzetten van administratief personeel in de directe patiëntenzorg.
Denk niet dat het fake news is, als ik kijk naar deze reacties:
icecreamfarmer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:06:
[...]
Ik werk in de zorg en krijg via bronnen binnen het ETZ nu zeer alarmerend berichten binnen.
Henkie_NtA schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:08:
[...]

Ik hoor van meerdere klanten van ons (ziekenhuizen in Randstad) dat ze volledig in dubbele separate shifts gaan werken.
Morelleth schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:53:
Hier in Tilburg komt vanuit het ETZ in elk geval al de oproep om alle mensen met zorg ervaring zich te laten melden.
sarlo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:00:
[...]
Er is vanuit het ETZ inderdaad een oproep gedaan aan personeel dat als zij "mensen buiten het ETZ kennen met een zorg achtergrond en mogelijk inzetbaar zijn, deze zich kunnen melden via een opgezet e-mailadres."
Edit:
Ohhhhh, het ging om het inzetten van personeel zonder medische achtergrond.
Nee, daar heb ik ook niets over gehoord, misschien heeft iemand het verkeerd begrepen?

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 14-03-2020 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bron? Ik woon in de buurt en wil me hier voor opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
giantgiantus schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:47:
[...]

Er zijn in Italië veel meer besmettingen. Zuid Korea test echt veel meer dan Italië. Daarnaast is de bevolking in Italië echt heel oud. Gemiddeld persoon dat dood gaat in Italië is 81.
Dat is de gemiddelde leeftijd van de persoon die dood gaat. Als ik zo kijk op Wikipedia naar de verdeling van bevolking tussen 0-15, 15-65 en 65+ dan is het percentage 65+ in Italië maar 2% hoger (23%) als hier in Duitsland. Inmiddels 3000+ besmettingen in Duitsland maar wel maar een handje vol doden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Goedemorgen. Weer de nodige pagina's bij gelezen en ben bang dat het weer een dag met veel welles nietes wordt.

Gisteren schokkende beelden tijdens het programma Op1. Lees het artikel en kijk de video boodschap.

Noodkreet Italiaanse verpleegkundige: 'Wij bepalen wie leeft en wie doodgaat"

Een verpleegkundige in het civiele ziekenhuis van Brescia in Noord-Italië verspreidde deze audioclip dinsdagavond, om de wereld te informeren over de nijpende situatie in de medische zorg vanwege het coronavirus.

Laten we onze verantwoordelijkheid nemen en hopen dat we NIET in een dergelijke situatie terecht komen.

Stop het asociale hamsteren zodat medisch personeel niet misgrijpt in de supermarkt na een dag hard zwoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
[...]

In Kreis Heinsberg hebben ze die oproep in het begin ook gedaan. Iedereen die iets wist van medicijnen mocht zich melden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcoLyte!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 10:01

AcoLyte!

*evil grin*

[...]

Ik werk in een ziekenhuis en kan je vertellen dat daar wel degelijk over gesproken wordt. Je hebt gelijk dat het nu nog geen directe patiëntenzorg betreft, maar dit zijn scenario's die momenteel uitgewerkt worden. Primaire zorgproces heeft prioriteit en ondersteunend personeel zal vanaf maandag thuiswerken waar mogelijk. Consulten zullen telefonisch worden gedaan en ontzettend veel operaties zullen geen doorgang meer vinden. De impact zal nog vele malen groter worden de komende periode.

don't mistake lack of talent for genius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 07:44
[...]

Gisteren werd dit ook besproken bij het speciale NOS Corona vragen programma en Nieuwsuur, maar dit was mede mogelijk omdat het om een reeds bestaand vaccin ging dat enkel aangepast hoefde te worden voor H1N1. Het vaccin voor SARS-CoV-2 zou veel langer duren en véél duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TecTo schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:59:
Goedemorgen. Weer de nodige pagina's bij gelezen en ben bang dat het weer een dag met veel welles nietes wordt.

Gisteren schokkende beelden tijdens het programma Op1. Lees het artikel en kijk de video boodschap.

Een verpleegkundige in het civiele ziekenhuis van Brescia in Noord-Italië verspreidde deze audioclip dinsdagavond, om de wereld te informeren over de nijpende situatie in de medische zorg vanwege het coronavirus.

Laten we onze verantwoordelijkheid nemen en hopen dat we NIET in een dergelijke situatie terecht komen.

Stop het asociale hamsteren zodat medisch personeel niet misgrijpt in de supermarkt na een dag hard zwoegen.
https://www.volkskrant.nl...eerloos-we-zijn~b0335c91/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:58:
[...]
Inmiddels 3000+ besmettingen in Duitsland maar wel maar een handje vol doden.
in Nederland ook, maar dat heeft ook er, denk ik, mee te maken dat al vanuit een relatief vroeg stadium risicogroepen ontzien worden.

Voorbeeld: Mijn vrouw doet veel huisbezoeken, maar gaat al een week niet meer bij 65-plussers op bezoek. Lijkt me dat zulke maatregelen maatschappijbreed genomen worden. Bijv minder bezoek in verzorghuizen, etc.

Ik kan me voorstellen dat er ook in Duitsland zulke maatregelen genomen worden.
In Italië was men daar misschien te laat mee? Het verschil tussen overvallen worden en het aan zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:34:
Ik ben benieuwd of degenen die het afgelopen jaar met top hypotheek een huis gekocht hebben zich beseffen dat met het gemak waarmee om een totale lockdown wordt geroepen ze zelf meer risico gaan lopen bij economisch mindere tijden.
Ik vraag me ook af wat de overlap is van mensen die roepen dat de overheid zich vooral minder met ons moet bemoeien, en mensen die nu roepen dat de overheid voor een verregaande lockdown moet gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
anandus schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:57:
[...]
Denk niet dat het fake news is, als ik kijk naar deze reacties:

[...]

[...]

[...]

[...]

Edit:
Ohhhhh, het ging om het inzetten van personeel zonder medische achtergrond.
Nee, daar heb ik ook niets over gehoord, misschien heeft iemand het verkeerd begrepen?
Aan ervaren zorgpersoneel was zonder de corona ook al een hevig gebrek :) Niet zorg personeel inzetten zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Het komt niet zo in het nieuws maar de reisadviezen voor ons omringende landen zijn behoorlijk aangescherpt: Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Noorwegen en Zweden zijn allemaal geel, oranje en/of rood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:58:
[...]

Bron? Ik woon in de buurt en wil me hier voor opgeven.
Spoedflex @ etz.nl

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:49
Cobb schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:44:
[...]

Maarja dat doe ik bijna mijn hele leven al.

Trouwens bij ons moet je gewoon werken als je verkouden bent. De chef zegt, je moet zoveel uit doen op de regering.

[ Voor 19% gewijzigd door jaaoie17 op 14-03-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:50:
Men verwacht/hoopt dat warmer lenteweer ook helpt het virus in te dammen, nog een reden om de komende weken rustig aan te doen.
https://www.who.int/docs/...20.pdf?sfvrsn=3855ddcd_0:
We have no reason to believe that this virus would behave differently in different temperatures, which is why we want aggressive action in all countries to make sure that we prevent onward transmission, and that it’s taken seriously in every country.

But this is something that will be of interest. We have the... In the northern hemisphere we have the flu season, which was ending fairly soon, and in the southern hemisphere we’ll have the flu season starting. And so it will be interesting to see what will happen in the northern hemisphere and the southern hemisphere. But to look at seasonality you need to look at patterns over time, and we do need some of that time to be able to see what happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:04:
[...]

Spoedflex @ etz.nl

Succes!
Enige berichten die ik over dat mailadres kan vinden komen uit Facebook groepen. Het plaatje heeft het over mensen met zorgachtergrond. Denk niet dat ik daar met mijn BHV onder kan scharen.

Het bericht dat men personeel zonder zorgachtergrond zoekt beschouw ik nog even als fake news.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Onder andere Vietnam heeft een inreisverbod afgekondigd.

https://e.vnexpress.net/n...-uk-arrivals-4069186.html

Effectief kunnen we binnenkort NL niet meer uit.
Deze vorm van reisbeperking is er sinds WO2 niet meer geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 12-09 12:53
Gisteren was een ongelofelijke drukke dag met ook heel veel hysterische mensen. Ben blij dat Nederland is gestopt met testen en alleen nog in bijzondere situaties wordt er getest extramuraal. Hoop dat daarmee ook de angst onder de bevolking wat gaat afnemen.

De statistieken zullen ook niet veel meer zeggen. Helaas voor de getal-fetisjisten ;)

[ Voor 14% gewijzigd door honey op 14-03-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
honey schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:11:
Gisteren was een ongelofelijke drukke dag met ook heel veel hysterische mensen. Ben blij dat Nederland is gestopt met testen en alleen nog in bijzondere situaties wordt er getest extramuraal. Hoop dat daarmee ook de angst onder de bevolking wat gaat afnemen.
https://www.nu.nl/weekend...-singapore-nu-helpen.html

Ik had het liever andersom gezien: heel veel meer informatie, zodat je tenminste iets kunt. Nu weten we niets en moeten we maar afwachten wie wanneer ziek wordt en waarvan.

Zo weet je ook nooit wanneer je de maatregelen kunt afbouwen zonder een 2e piek te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:09:
[...]
Het bericht dat men personeel zonder zorgachtergrond zoekt beschouw ik nog even als fake news.
Realistisch denk ik dat men eerder afgezwaaid medisch personeel (niet pensionado's gezien de risico groepen, maar wie weet) gaan oproepen, en niet-medisch eigen personeel. Die laatsten kennen de omgeving in elk geval al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:09:
[...]

Enige berichten die ik over dat mailadres kan vinden komen uit Facebook groepen. Het plaatje heeft het over mensen met zorgachtergrond. Denk niet dat ik daar met mijn BHV onder kan scharen.

Ik denk niet dat ze je zonder opleiding of achtergrond een operatiekamer in zullen sturen. ;) Maar puur ondersteunende taken als broodjes smeren voor de artsen of het bijvullen van voorraden zijn ook zonder 7 jarige hbo opleiding te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:15:
[...]

Realistisch denk ik dat men eerder afgezwaaid medisch personeel (niet pensionado's gezien de risico groepen, maar wie weet) gaan oproepen, en niet-medisch eigen personeel. Die laatsten kennen de omgeving in elk geval al
Dat denk ik ook, daarom stond ik ook al te kijken van de opmerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:55
Werk op een vmbo-school. Als de scholen sluiten zijn verreweg de meeste docenten prima in staat om online lessen te geven.
Het kan zelfs de start zijn van het inzicht dat we in de toekomst (nog) veel meer zonder fysieke lokalen kunnen doen.

Op mijn school, en ik neem aan andere scholen, zijn veel mensen gisteren bezig geweest om een plan uit te werken voor online voortzetting van het schoolprogramma.
Leerlingen van 12 jaar en ouder kunnen prima zeldstandig thuis werken en leven. Even een paar weken zonder de sociale kant van school en allerlei puberproblemen is eerder een verlichting en verbetering. Het zou voor mijn werk juist werktijd besparen en dan kan ik allerlei lopende zaken bijwerken en verder ontwikkelen. Win-win voor iedereen, zelfs los van de crisis. En in de crisis is het nog een extra win qua stoppen van onrust en verder beperken van verspreiding.

Ik verwacht de komende dagen alsnog een landelijke sluiting van scholen. In het geval van voortgezet onderwijs zie ik in ieder geval nauwelijks problemen op de landelijke examens na. En die kunnen we in kleinere groepjes alsnog afnemen of verschuiven naar een ander moment. Een nog gekker idee is om simpelweg het examen in dit crisisjaar te annuleren. Leerlingen hebben op dit moment allemaal een rij schoolcijfers die de basis vormen voor de eindcijfers. Zeker op het vmbo komt het er op neer dat leerlingen hoe dan ook volgend jaar soepel het MBO (of havo-4) instromen. Examens zijn een overheidscheck om kwaliteit van onderwijs te toetsen. Zou veel geld, tijd en moeite schelen om dat eens onverwacht te schrappen.

Ben benieuwd wat er de komende weken gebeurt. Uiteraard ook buiten het onderwijs. Gekke tijden met naar mijn idee over een paar weken nog heel wat op dit moment onvoorziene 'collateral damage'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 12-09 12:53
NiGeLaToR schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:14:
[...]

https://www.nu.nl/weekend...-singapore-nu-helpen.html

Ik had het liever andersom gezien: heel veel meer informatie, zodat je tenminste iets kunt. Nu weten we niets en moeten we maar afwachten wie wanneer ziek wordt en waarvan.

Zo weet je ook nooit wanneer je de maatregelen kunt afbouwen zonder een 2e piek te krijgen.
Het blijkt toch maar weer dat informatie lastig is te interpreteren voor leken. Ik kijk echt met verbazing naar alle hysterische reacties. Vechtpartijen bij supermarkten bijv. ;)

Je hoeft niet meer te testen omdat het voor het huidige doel weinig meer bij zal dragen (mitigeren). Het is vooral zinvol als je een bron zoekt en contacten wilt isoleren.
Je hebt nog steeds goeie cijfers over de aantal zieken in de maatschappij. Je hebt nog steeds een beperkt aantal testen extramuraal en in het ziekenhuis kan er ook nog steeds getest worden. Je hebt ook nog de peilstations. Je weet alleen niet meer bij iedereen of het COVID-19 is.

Verder zijn er grote tekorten aan testmateriaal en reagentia etc. Er is een groot tekort aan personeel om alle telefoontjes te beantwoorden en iedereen te testen. Het gewone werk gaat ook gewoon door. Ik heb zelf 14 uren per dag gemiddeld gewerkt afgelopen week en ook meerdere keren ‘s nachts.

Dus ben zelf erg blij met de nieuwe richtlijnen om niet meer te testen bij verreweg de meeste mensen.

[ Voor 14% gewijzigd door honey op 14-03-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:16:
[...]

Ik denk niet dat ze je zonder opleiding of achtergrond een operatiekamer in zullen sturen. ;) Maar puur ondersteunende taken als broodjes smeren voor de artsen of het bijvullen van voorraden zijn ook zonder 7 jarige hbo opleiding te doen.
Daar hebben ze uitzendbureaus voor neem ik aan. Daar zoeken ze geen vrijwilligers voor. Mag ik hopen in ieder geval want veel uitzendkrachten worden al minder opgeroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 12:27
TecTo schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:59:

De geluidsopname heb ik inderdaad ook gehoord op het NOS journaal. Ook was er gisteravond een interview met een Italiaanse arts (via webcam), 13-14 dagen non stop werken, weinig rust, gezonde en sportieve mensen van in de 30-40-50 sterven momenteel ook aan het nieuwe virus. Je hoeft dus niet ''ongezond'' of oud meer te zijn om dood te gaan. Het begint erop te lijken dat iedereen (in ieder geval in Italië) dood kan gaan aan dit virus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:19:
[...]

Waarom zou je in het risico nemen? We kunnen dit alleen indammen/afremmen als iedereen zijn/haar steentje bijdraagt en alle niet noodzakelijke contacten voor een paar weken schrapt.

Sowieso snap ik ouders niet die in deze tijd zo'n feestje nog laten doorgaan, zoiets kan je makkelijk een maandje uitstellen.
Volgens alle experts is de kans dat je Corona vanuit een kind kan overdragen naar een volwassene heel erg klein, dus het is helemaal geen risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:51

Jumpiefox

Hoi ?

LopendeVogel schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:22:
[...]

De geluidsopname heb ik inderdaad ook gehoord op het NOS journaal. Ook was er gisteravond een interview met een Italiaanse arts (via webcam), 13-14 dagen non stop werken, weinig rust, gezonde en sportieve mensen van in de 30-40-50 sterven momenteel ook aan het nieuwe virus. Je hoeft dus niet ''ongezond'' of oud meer te zijn om dood te gaan. Het begint erop te lijken dat iedereen (in ieder geval in Italië) dood kan gaan aan dit virus..
Heb daar nog niks officieels over gezien.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:22:
[...]

Daar hebben ze uitzendbureaus voor neem ik aan. Daar zoeken ze geen vrijwilligers voor. Mag ik hopen in ieder geval want veel uitzendkrachten worden al minder opgeroepen.
Geen idee, misschien zit de gemiddelde uitzendkracht inmiddels ook bibberend onder de wol omdat hij niet meer durft of mag werken van zijn uitzendbureau. Anyhows, doe ermee wat je wil. De situatie is ernstig, dus om dit soort oproepen meteen als fake news te bestempelen vind ik vrij asociaal. My 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
CyberMania schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Volgens alle experts is de kans dat je Corona vanuit een kind kan overdragen naar een volwassene heel erg klein, dus het is helemaal geen risico.
Heb je daar een bron van? Ik ben wel benieuwd omdat mijn kinderen naar de opvang gaan en ondertussen verkouden zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
LopendeVogel schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:22:
[...]

Voor elke 30 jarige moeten er bijna 6 90 jarigen doodgaan om op het gemiddelde van 81 uit te komen, of nog veel meer 85 jarigen. Je hoeft niet oud of ongezond te zijn om dood te gaan, maar het risico is wel degelijk anders. Dat zijn dus ook 2 verschillende dingen. Combineer dat met een oude bevolking (2% meer in de 65 plus categorie is echt wel veel), een cultuur van veel aanraken en veel roken en voila...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:27:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik ben wel benieuwd omdat mijn kinderen naar de opvang gaan en ondertussen verkouden zijn geworden.
Vanaf 33min: https://www.npostart.nl/n...t/13-03-2020/POW_04506963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:30

3DDude

I void warranty's

https://www.theguardian.c...ays-rishi-sunak-live-news

Vind dit een stuk realistischer dan onze Rutte.
Ook stuk meer empathie: je gaat een geliefde verliezen.
Verschil ? Die britten gaan ervoor met z'n allen; die vragen mensen die gepensioeneerd zijn en in de zorg hebben gewerkt, kun je helpen ? dan graag!

Dat doen die britten toch beter imo

Kinderen niet naar school, ouders naar werk = opa en oma passen op he :X

Be nice, You Assholes :)

Pagina: 1 ... 20 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.