Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:26
redwing schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:40:
[...]

Maar nogmaals, je kunt best de scholen sluiten en alsnog kleinschalige opvang te hebben voor kinderen van ouders in kritieke functies. Zie b.v. wat ze in Belgie doen. Uiteindelijk zou je dan maximaal zo'n 15% van de kinderen over houden waar je opvang voor moet zorgen.
Is zeker waar hoor, maar de lastige beslissing daarin voor de overheid is om te bestempelen wat is voor ons land een kritieke dienst, wat niet. Ik kan mij best voorstellen dat ze dat niet over één nacht ijs willen doen zoals ik eerder in dit topic al een keer heb aangegeven, hoewel uiteraard overspoeld in de grote aantal posts.

Persoonlijk verwacht ik dat de regering ergens in de loop van komende week met additionele maatregelen voor scholen zal gaan komen. Bijv. iets in de vorm van basisscholen open voor opvang, middelbare scholen open voor opvang tot 16 jaar. Dit naar wat ik zou verwachten op vrijwillige basis ongeacht beroepsgroep van ouders waarbij zoals vandaag te zien toch een aanzienlijk deel de kinderen al thuis houdt.

Er is namelijk redelijk wat uiteindelijk te bestempelen als kritiek, en beleidsmatig daar schifting in maken zal voor verdeeldheid gaan zorgen. Zeker gezien bij de meeste mensen de ernst van de situatie toch langzamerhand wel begint door te dringen vermoed ik dat je ook daarmee voldoende kinderen buiten de scholen zal houden behoudens indien het echt niet anders kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
franssie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:55:
Wat ik hoor van zorgpersoneel op kritische afdelingen is dat zij een hij gezin zoveel mogelijk tot compleet willen gaan isoleren van sociale contacten. We zijn het kantel punt dus wel voorbij. En ook hij verzoek aan mensen die nog op bezoek willen in een ziekenhuis voor zover dat blijft toegestaan om zelf ook dat isolement op te leggen voor het eigen gezin. Dus niet op bezoek bij anderen, zeker niet eten met vrienden laat staan uit eten of naar een café. Dus echt thuis op de bank met een goed boek. Wat ze binnen van scholen moet ik morgen navragen.
Niet altijd opgelegd, maar men denkt vooruit. Ik heb het ook voorbij horen komen als advies voor mensen die een langer behandelplan doorlopen, om zich zoveel mogelijk te isoleren. Relatief makkelijke maatregelen... die we zelf ook genomen hebben (beiden werkzaam in de zorg)

En intussen zijn er mensen trots dat ze toch naar dat event zijn geweest met 95 man, en staat hier de hele buurt vol met auto's voor een of ander verjaardagsfeest.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:20
redwing schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:40:
Hij heeft ttoch echt aan het begin aangegeven dat het corona-virus niets anders dan een griep was en dat alle media-aandacht vooral bedoeld waren om zijn presidentsschap in gevaar te brengen. Daarna is het naar America gebracht doordat Europa het zo slecht doet en dat America het wel even op gaat lossen. Sorry, maar hij heeft al zoveel onzin geroepen dat ie het eerst maar eens moet laten zien.
En jij? Ook ooit gedacht "oh, een griepje"? Ik wel.

Tot ik begon te begrijpen wat het echte probleem is. De beschikbare zorg.
En zag wat er overal gebeurde.
En nam dus al een paar dagen geleden maatregelen om oudere mensen hier te beschermen , en strenger dan het RIVM adviseert. Dat vond men hier eigenlijk wel overdreven.
Dat ik het voor mezelf als "ik krijg hooguit een griepje" zie, nog steeds, doet helemaal niet meer ter zake.

En als je de hele persconferentie met vragen gevolgd had, zou je niet zeggen"eerst zien, dan geloven", je ziet hier hoe het uit de hand loopt met Marks "eerst zien, dan misschien extra maatregelen".

Daar wordt nu gewoon alles in het werk gesteld om de uitbraak zo klein mogelijk te houden, ten kostte van wat het kost, met hulp van iedereen en schrappen van regels.
Websites, maatregelen, digitale hulp, alles is geregeld en in de lucht. Als ze iets moeten vorderen dan kunnen ze dat vanwege de noodtoestand.

Natuurlijk kan je het als verkiezingsstunt gaan bestempelen.
Maar ik denk niet dat je dan zoveel grote bedrijven met je had gehad, die ook nog eens gaan samenwerken met concurrentie om dit te kunnen beteugelen.
Het hele plan kunnen we nog een paar uur niet inzien, maar dit gaat erg ver al.
En evt extra maatregelen kunnen simpel dwingend gemaakt.

Ik heb een week geleden al eens geroepen dat als Mark ballen had, hij de noodtoestand zou moeten uitroepen om adviezen dwingend te maken en faciliteiten te kunnen vorderen/bedrijven te kunnen dwingen om testen op te kunnen schalen toen dat nog zin had.

Hier worden gewoon ballen getoond door Trump.
Alles klinkt degelijk, overdacht en vergaand.
En dat de Dems de schuld krijgen waardoor de noodtoestand wel afgekondigd moest vanwege te weinig fondsen vrij willen maken? Had ik ook gezegd waarschijnlijk in zijn plaats.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 13-03-2020 22:09 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ijdod niet opgelegd idd. Wel advies van de artsen naar ons toe. En ook hier verjaardagsfeest bij de buren maar dan met tieners dus veel fietsen...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
franssie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:01:
[...]

Dat zal zeker onderzocht zijn. Maar gezien het opschalen van de ic zorg overal met triage heeft men die optie niet gekozen.
Er zijn natuurlijk ook wat ethische problemen met eigenlijk gewoon zeggen " may the odds be ever in your favor". En dat je als regering zoiets eigenlijk gewoon niet kan doen, behalve als je misschien Noord Korea bent ofzo.
Ik was meer benieuwd of die paper inderdaad bestaat en beschikbaar is en wat de conclusie is als die bestaat.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 21:36

Garyu

WW

psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:02:
[...]

Is zeker waar hoor, maar de lastige beslissing daarin voor de overheid is om te bestempelen wat is voor ons land een kritieke dienst, wat niet. Ik kan mij best voorstellen dat ze dat niet over één nacht ijs willen doen zoals ik eerder in dit topic al een keer heb aangegeven, hoewel uiteraard overspoeld in de grote aantal posts.

Persoonlijk verwacht ik dat de regering ergens in de loop van komende week met additionele maatregelen voor scholen zal gaan komen. Bijv. iets in de vorm van basisscholen open voor opvang, middelbare scholen open voor opvang tot 16 jaar. Dit naar wat ik zou verwachten op vrijwillige basis ongeacht beroepsgroep van ouders waarbij zoals vandaag te zien toch een aanzienlijk deel de kinderen al thuis houdt.

Er is namelijk redelijk wat uiteindelijk te bestempelen als kritiek, en beleidsmatig daar schifting in maken zal voor verdeeldheid gaan zorgen. Zeker gezien bij de meeste mensen de ernst van de situatie toch langzamerhand wel begint door te dringen vermoed ik dat je ook daarmee voldoende kinderen buiten de scholen zal houden behoudens indien het echt niet anders kan.
Waarom is dat zo lastig? Alle landen om Nederland heen schijnen het gewoon te kunnen. Kwestie van even uitzoeken hoe die dat geregeld hebben en klaar. De studie die ik eerder postte (Nature, 2008) liet zien dat de impact enorm kan zijn. Ik snap het gewoon niet.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:46
psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:02:
Alleen mensen die in de zorg, bij de politie, brandweer, defensie, elementaire nutsvoorzieningen en bevoorrading werken krijgen opvang. Hoe hard het ook klinkt de rest zoekt het zelf maar uit.

De situatie is ernstig en zelfs als we in een complete lockdown gaan zal het effect daarvan pas na 7 dagen zichtbaar zijn. Met de huidige problemen in Brabant lijkt me een Italiaans scenario bijna onvermijdelijk, het is niet anders...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Garyu schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:08:
[...]

Waarom is dat zo lastig? Alle landen om Nederland heen schijnen het gewoon te kunnen. Kwestie van even uitzoeken hoe die dat geregeld hebben en klaar. De studie die ik eerder postte (Nature, 2008) liet zien dat de impact enorm kan zijn. Ik snap het gewoon niet.
Nou, doe eens een voorzet?

Zorgpersoneel, brandweer, politie is evident.
Maar dan moet Rijkswaterstaat ook zijn ding kunnen doen
En de vuilnisdienst
En het supermarkt personeel
En de chauffeurs van de bevoorrading van diezelfde supermarkten
En de mensen op het dc
Vrachtwagentje naar DC
Mensen bij de leverancier, producent.

Alleen al de keten van de voedselvoorziening is vrij lang.

Dan wil je wellicht nog een cv storingsmonteur kunnen bellen, of een elektricien.

Bus en trein moet nog rijden.
De stroom en het water moet aan de gang blijven...

See where I'm going?

Populistische maatregelen roepen kan iedereen. Maar even nadenken over de effecten op de hele keten is dan wel zo handig.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:10:
[...]

Alleen mensen die in de zorg, bij de politie, brandweer, defensie, elementaire nutsvoorzieningen en bevoorrading werken krijgen opvang. Hoe hard het ook klinkt de rest zoekt het zelf maar uit.
Met het idee van sommige mensen gaan we hier vanzelf wel in de problemen komen, want met 2.7 miljoen tweeverdieners is er geen enkele backup meer om dit goed te regelen. Grotendeels aan onszelf te danken, bedrijven gaan dan in shutdown omdat er geen personeel meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Theo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
Ik zat zelf eens wat data op te zoeken van andere recentere epidemieen. Een jaar geleden hadden we een griepgolf in Nederland. Ruim 400.000 mensen in Nederland zijn er toen ziek van geworden (waarschijnlijk meer aangezien niet alle gevallen geregistreerd zijn); bijna 3.000 mensen zijn er aan doodgegaan en 11.000 mensen moesten in Nederland worden opgenomen. (Link)
De verdeling van de doden bij de gewone griep (zoals die van een jaar geleden) laat zien dat het eigenlijk alleen de bejaarden zijn voor wie de gewone griep dodelijk is: (bron)
[Afbeelding]

Van griep gaat dus 7 op de 1.000 personen dood, en het is extreem besmettelijk. Het geen wat nu rondwaait (Corona) geeft soortgelijke symptomen, een mortaliteitcijfer dat 4 op 1.000 lijkt te zijn wat daarmee dus minder is dan de gewone griep van vorig jaar..

Zonder gelijk als zwartkijker, doomdenker of complottheorist te worden bestempeld: Waarom is alle heisa momenteel? De griepepidemie van vorig jaar was vele malen heftiger in aantal slachtoffers en aantal doden. En toen werden er geen maatregelen genomen en supermarken geplunderd. Nu worden de exacte besmettingen bijgehouden per stad/dorp, en is het nieus dat er 'al 800 besmettingen' zijn in Nederland. Waarom wordt dat nu wel uitgebreid bijgehouden terwijl dat vorig jaar niet gebeurde?

Ofwel; wat is het dat Corona zoveel erger maakt dan de griep terwijl de slachtoffercijfers heel veel lijken op die van de griep van een jaar geleden?
Ik heb het vermoeden dat de schrik deels voortvloeit uit het feit dat er nog zoveel onbekend is over het nieuwe Corona virus. Het helpt ook niet dat er nog geen vaccin beschikbaar is. Met een vaccin voelen mensen zich onmiddellijk veiliger.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 21:11
MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:12:
[...]

En de vuilnisdienst
En de mensen op het dc
Vrachtwagentje naar DC
Mensen bij de leverancier

Dan wil je wellicht nog een cv storingsmonteur kunnen bellen, of een elektricien.

See where I'm going?
Inderdaad en zo zijn er nog zat andere beroepen te bedenken die als essentieel zullen worden bestempeld. Ben toch benieuwd waar dit heen gaat.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ed1703 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:14:
Grotendeels aan onszelf te danken, bedrijven gaan dan in shutdown omdat er geen personeel meer is.
In de landen om ons heen is het niet anders, nood breekt wet. Wat is jouw idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
[...]

Als het zo eenvoudig is kun jij vast wel een draaiboek maken. Bij de andere landen zullen er zeker consequenties aanzitten, op de korte dan wel lange termijn. Korte termijn denken: iedereen naar huis, nu!
Lange termijn: maar er moeten in ons land ook dingen blijven werken.
Zorg, vuilnisdiensten, nutsvoorzieningen etc. Er wordt nog steeds verwacht dat een gemeente bereikbaar is, dat de Appie en Jumbo open zijn.. in mijn wijk werd vandaag nog aan nieuwe woningen gebouwd.

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 13-03-2020 22:20 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 13:07

Cis

AtlAntA schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:15:
[...]

Inderdaad en zo zijn er nog zat andere beroepen te bedenken die als essentieel zullen worden bestempeld. Ben toch benieuwd waar dit heen gaat.
Genoeg zorg/nuts/andere vitale organisaties die hun IT hebben uitbesteed aan een IT dienstverlener. Dus ook die medewerkers moeten meegenomen in het plan...

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:12:
[...]

En de vuilnisdienst
En de mensen op het dc
Vrachtwagentje naar DC
Mensen bij de leverancier, producent.

See where I'm going?

Populistische maatregelen roepen kan iedereen. Maar even nadenken over de effecten op de hele keten is dan wel zo handig.
Zoals gezegd, kijk eens even bij de buren. Probeer het niet vast te maken aan kritische beroepen, maar maak het mogelijk dat ouders zorgverlof opnemen als ze kunnen. Appelleer aan het gezonde mensenverstand. Als je je kind thuis echt niet kan opvangen, dan stuur het naar school. Wel opvang, geen les. Als je daardoor 80-90^ van de kinderen thuis kan laten heb je ook al een flinke winst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wellicht is dit nieuwsbericht langsgekomen, dan is mij dat ontschoten. Maar ik vond het te schokkend niet te delen. Vooral 3/4 en 4/4e bericht gag mij wel kippenvel.

Kan je het niet lezen, open hem even incognito.

https://www.volkskrant.nl...eerloos-we-zijn~b0335c91/
Graag de volgende keer een deel van het artikel quoten waar het met name om gaat. Nu is het een linkdrop

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 14-03-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Laatst online: 13-09 11:51

delorean7

Let's take the Aston toni

AtlAntA schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:15:
[...]

Merendeel van de NL economie is diensten die niets te maken hebben of zeer indirect met de terechte opsomming van kritische functies die we daar aanhalen - kortom, de lijst is wellicht lang en pluriform maar doable.

Het aantal ziekenhuis bedden per 100k daarentegen... 7 in NL vs 30 in Duitsland - tot zover de doorgeslagen efficiency. Oeps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zingo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:38:
[...]

Nee, je denkt niet logisch. Wij weten het als Nederland beter dan al die andere landen om ons heen die in een eerdere fase al sterkere maatregelen nemen. Ik blijf erbij, de economische impact is belangrijker dan de maatschappelijke en menselijke. Eigenlijk best walgelijk om te zien.
Je mag het walgelijk vinden, maar het beschermen van de economie is toch wel belangrijk. Net zoals in China zal Europa over enkele maanden over zijn piek heen zijn. Als mensen dan massaal zonder werk thuis zitten storten we ze in een nieuwe recessie, wat weer jarenlang kan aanhouden en ook een hoop ellende met zich meebrengt.

Daarbij kan het best en/en zijn: de regering kan best maatregelen nemen om verspreiding tegen te gaan, EN maatregelen nemen om de economie te beschermen.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:26
[...]

Zoals @MikeyMan ook al aangeeft, er is een redelijke lijst aan potentiële beroepsgroepen die toch vrij essentieel te beschouwen zijn, ook in periodes van crisis. Hoe dit in alle landen om ons heen geregeld is, weet ik niet exact, maar de kans bestaat, ondoordacht. De details rondom hun overheidsbeleid wordt doorgaans echter in de nationale taal gepubliceerd, en bijv. mijn Deens is niet mijn sterkste taal.

Voor wat betreft een studie uit Nature 2008, je moet je realiseren dat dit een evident pre-SARC-CoV-2 tijdperk is. Er zijn vele vraagstukken open alvorens we daadwerkelijk goed kunnen beantwoorden wat de impact van sluiten van scholen daadwerkelijk zal gaan zijn:

- Wat is de prevalentie van SARS-CoV-2 onder kinderen? Dit in het beginsel is op basis van beschikbare data al beperkt.
- Wat is de potentie van ziekte overdracht vanuit asymptomatische kinderen op andere kinderen en/of volwassenen? De asymptomatische ziekte overdracht is momenteel een punt van discussie waar nog niet alles over gezegd is.
- Hoe verhoudt het risico op ziekte overdracht tussen kinderen onderling zich, versus ziekte overdracht vanuit vaker symptomatische volwassenen op kinderen? Zou het afzonderen van kinderen voor hun, veilig weg van hoestende volwassenen, geen vorm van social distancing zijn en is het daarmee mogelijk niet beter te verantwoorden om kinderen lekker naar school te laten gaan en alle evident niet essentiële beroepsgroepen volledig te doen afsluiten zoals de commerciële sectoren, horeca, etc. te doen sluiten?

De vinger wordt door een aantal mensen nu snel naar kinderen gewezen, maar ik vraag mij oprecht af hoe terecht dit is. Data van influenza is simpelweg namelijk NIET te vergelijken. Kinderen zijn bijzonder vaak namelijk juist symptomatisch bij influenza, en derhalve een logischerwijs reële bron van overdracht. We hebben nu te maken met een virus waarbij verreweg de meeste kinderen asymptomatisch zijn indien ze al besmet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:54
MewBie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:57:
Een collega maakte vandaag een opmerking dat er kennelijk een studie/paper is over het verschil tussen de scenarios: geen maatregelen nemen (gewoon laten verspreiden, en wie dood gaat gaat dood) en strikte maatregelen om te pogen zo min mogelijk slachtoffers te hebben.
Maar hij kon zo snel geen link vinden, weet iemand daar iets meer van?
Ik denk dat je aan dit artikel refereert. Must read w.m.b. even los van of de aannames volledig juist zijn. Structuur en logica van het verhaal komen mij niet gek over.

https://medium.com/@tomas...ple-will-die-f4d3d9cd99ca

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Cis schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:20:
Genoeg zorg/nuts/andere vitale organisaties die hun IT hebben uitbesteed aan een IT dienstverlener. Dus ook die medewerkers moeten meegenomen in het plan...
Kinderopvang is geen nutsvoorziening, als je partner in een niet-kritische sector werkt kan die op de kinderen letten tijdens het (minder productieve) thuiswerken. De meeste mensen vinden wel een oplossing.

Dit is echt een luxeprobleem gezien de kritische situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:16:
[...]

In de landen om ons heen is het niet anders, nood breekt wet. Wat is jouw idee?
In de landen om ons heen hebben we niet zoveel tweeverdieners. We lopen daarin grotendeels voorop. In Italie is men wat conservatiever op dat vlak. Dat is geen antwoord op je vraag: Vrijwel niet oplosbaar. dwz: Je kunt niet een economie aan de gang houden: met 2 personen aan het werk en ook je kids naar school sturen. Dat gaat een keer fout in situaties als deze. Enige oplossing die ik dan zou zien zijn oppasvrijwilligers of iets in de trand. Alleen als beide ouders kunnen thuiswerken is dat op te lossen. Of je moet naar deeltijd gaan werken, dus mama en papa zijn op verschillende dagen thuis. Maar dan moeten alle bedrijven gaan roosteren (wie werkt wanneer?) en terug in productie. Maar hoe dan ook, hele grote schade, op welk vlak dan ook.
Het probleem is dat we hier ons 100% van afhankelijk hebben gemaakt, met 0,0 speling in een aantal gevallen.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 13-03-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

GAIAjohan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:18:
[...]

Als het zo eenvoudig is kun jij vast wel een draaiboek maken. Bij de andere landen zullen er zeker consequenties aanzitten, op de korte dan wel lange termijn. Korte termijn denken: iedereen naar huis, nu!
Lange termijn: maar er moeten in ons land ook dingen blijven werken.
Zorg, vuilnisdiensten, nutsvoorzieningen etc. Er wordt nog steeds verwacht dat een gemeente bereikbaar is, dat de Appie en Jumbo open zijn.. in mijn wijk werd vandaag nog aan nieuwe woningen gebouwd.
Dat draaiboek schijnen Frankrijk, België, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Italië, Slowakije, Tsjechië, Hongarije wel te hebben. Ook grote steden als Washington. Eigenlijk iedereen behalve Nederland.

Maar nee, hier kunnen de scholen niet dicht :?

Ik woon zelf in Oostenrijk en heb drie kinderen overigens. Informatievoorziening en beslissingen lopen hier vele malen efficiënter dan in Nederland lijkt het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Dit is toch echt niet de bedoeling in een zero-tolerance topic.

[ Voor 103% gewijzigd door defiant op 13-03-2020 23:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:23:
[...]

Kinderopvang is geen nutsvoorziening, als je partner in een niet-kritische sector werkt kan die op de kinderen letten tijdens het (minder productieve) thuiswerken. De meeste mensen vinden wel een oplossing.

Het is een van de vele gevolgen van dat de overheid zo extreem op tweeverdieners heeft ingezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoewel ik nu nog geen tekens zie van mensen in nood vanwege het coronavirus en de maatregelen, kan ik me best voorstellen dat het grote impact heeft voor iedereen, maar zeker voor onze zwakkere medemens. Misschien dat de problemen in de komende tijd zelfs nog wel groter worden als er meer maatregelen komen.

In dat geval lijkt het me goed dat iedereen op zijn of haar manier een steentje kan bijdragen. Wij hebben vandaag al wat stappen gezet:
- Oudere familieleden die kwetsbaar zijn, hebben we aangeboden om voor hun boodschappen te doen, zodat zij niet persé naar de winkel moeten
- Familie met kinderen, waarbij beide ouders werken, hebben we aangegeven dat hun kind/kinderen wel tijdelijk bij ons mogen logeren als scholen toch gaan/moeten sluiten, zodat de kinderen niet naar opa en oma hoeven en de ouders hun werk kunnen blijven doen (vrouwlief zit thuis op dit moment).
- We bellen een keertje vaker met oudere familieleden, zodat zij zich niet meer eenzamer gaan voelen dan ‘normaal’.

We hebben ook al tegen elkaar gezegd dat we wel bepaalde zorgtaken kunnen overnemen van de dagelijkse zorg die bij oudere bekenden/familieleden komt (voor zover hier geen medische kennis bij komt kijken). Dat scheelt misschien ook alweer iets.

Toch knabbelt aan mij het gevoel dat er meer mogelijk moet zijn. Wanneer dingen georganiseerd zijn, moeten wij elkaar toch op allerlei manieren kunnen helpen. Ik zit te denken aan laagdrempelige media als een plaatselijke Facebook pagina of Weggeefhoek waar mensen elkaar om hulp kunnen vragen of op zoek kunnen naar bijvoorbeeld contact met anderen tegen eenzaamheid of om te praten over de angst voor het virus. Als ik hier al lees hoeveel zorgen er zijn, dan moet het voor kwetsbare ouderen toch een hel zijn?

Misschien draaf ik wel door en is aan dit soort dingen (nog) helemaal geen behoefte, maar mocht het straks echt veel erger worden, dan is het lastiger om dingen op te zetten. Daarnaast kan je, volgens mij, indirect ook de medische zorg ontlasten als je helpt om ouderen/kwetsbare mensen te beschermen. Ik kan het virus beter krijgen op mijn leeftijd dan bijvoorbeeld oma van in de 80 of buurman van in de 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Garyu schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:25:
[...]

Dat draaiboek schijnen Frankrijk, België, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Italië, Slowakije, Tsjechië, Hongarije wel te hebben. Ook grote steden als Washington. Eigenlijk iedereen behalve Nederland.

Maar nee, hier kunnen de scholen niet dicht :?

Ik woon zelf in Oostenrijk en heb drie kinderen overigens. Informatievoorziening en beslissingen lopen hier vele malen efficiënter dan in Nederland lijkt het..
Tip Washington is de staat, niet de stad ;).
Nogal een verschil..

Verder zit er een groot verschil in hoe de landen zijn ingericht, waaronder tweeverdienerschap.

Maar ook Oostenrijk, België etc gaan de gevolgen zeker voelen.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 13-03-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ed1703 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:24:
Maar hoe dan ook, hele grote schade, op welk vlak dan ook.
Dat ontken ik ook niet, verwacht een recessie van de omvang van 2008 of erger.

Nogmaals, ik snap de problematiek maar steeds meer scholen sluiten nu al omdat docenten zich om een verkoudheid ziek melden. Veel leerlingen zijn al thuis, ik lees percentages van 30% absentie.

Beter nu een soort 'noodopvang' creëren voor wie dat echt nodig heeft dan tegen elke prijs de scholen open houden (met het risico dat je in de avond een appje krijgt dat je kinderen niet kunnen komen omdat de docent ziek is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:41
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Nogmaals, ik snap de problematiek maar steeds meer scholen sluiten nu al omdat docenten zich om een verkoudheid ziek melden. Veel leerlingen zijn al thuis, ik lees percentages van 30% absentie.

Beter nu een soort 'noodopvang' creëren voor wie dat echt nodig heeft dan tegen elke prijs de scholen open houden (met het risico dat je in de avond een appje krijgt dat je kinderen niet kunnen komen omdat de docent ziek is).
2008 was een financiële crisis. Vele jaren waren nodig om de balansen te herstellen. Dit is een reele crisis. Normaal gesproken duren die veel minder lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ed1703 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:24:
[...]

In de landen om ons heen hebben we niet zoveel tweeverdieners. We lopen daarin grotendeels voorop. In Italie is men wat conservatiever op dat vlak. Dat is geen antwoord op je vraag: Vrijwel niet oplosbaar. dwz: Je kunt niet een economie aan de gang houden: met 2 personen aan het werk en ook je kids naar school sturen. Dat gaat een keer fout in situaties als deze. Enige oplossing die ik dan zou zien zijn oppasvrijwilligers of iets in de trand. Alleen als beide ouders kunnen thuiswerken is dat op te lossen. Of je moet naar deeltijd gaan werken, dus mama en papa zijn op verschillende dagen thuis. Maar dan moeten alle bedrijven gaan roosteren (wie werkt wanneer?) en terug in productie. Maar hoe dan ook, hele grote schade, op welk vlak dan ook.

[...]

Het probleem is dat we hier ons 100% van afhankelijk hebben gemaakt, met 0,0 speling in een aantal gevallen.
Waarom doet iedereen hier alsof er nou zo enorm veel stellen zijn in de leeftijd van 25-55 die allebei 40 uur per week werken?

Daarnaast...37% van de mensen heeft een parttime baan, 70% van de vrouwen heeft een baan, 60% van de vrouwen werkt in deeltijd
(mannen 20%). Bron

In je omgeving is er dus altijd wel iemand thuis die een paar uurtjes kan oppassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 13-03-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Nieuwsuur gezien zojuist? Men is echt wel aan het nadenken. Zoals inderdaad opvang voor de kinderen waarvan de ouders (kunnen natuurlijk ook alleenstaande ouders zijn, ik vind het hier nogal raar dat men altijd uitgaat van 2 ouders, maar ok) bij OOV-diensten, supermarkten, magazijnen, ziekenhuizen werken. Dat moet je samen met de gemeente en kinderopvang gaan regelen, daar moet over nagedacht worden.

Verder: Onderwijs op afstand, maar niet voor alle leerlingen is een computer beschikbaar. Moet dus geld voor komen.
Leraar kan op afstand taken klaarzetten.. Dus men is hier echt wel mee bezig.

Als er 90 miljard beschikbaar is, dan kan zoiets er ook wel af. De beschikbaarheid daargelaten. En het zal ook niet om alle leerlingen gaan die deze ondersteuning nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Garyu schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:21:
[...]

Zoals gezegd, kijk eens even bij de buren. Probeer het niet vast te maken aan kritische beroepen, maar maak het mogelijk dat ouders zorgverlof opnemen als ze kunnen. Appelleer aan het gezonde mensenverstand. Als je je kind thuis echt niet kan opvangen, dan stuur het naar school. Wel opvang, geen les. Als je daardoor 80-90^ van de kinderen thuis kan laten heb je ook al een flinke winst.
Het gaat niet om het verlof, het gaat om het enigszins laten draaien van het leven.

Het heeft echt geen zin om dat aan de ouders zelf over te laten. Ga er maar vanuit dat die zich allemaal belangrijk vinden. Die Zuidas advocaat kan echt wel twee weken thuis blijven, en ook mijn eigen werk is niet kritisch. Maar dat laat onverlet dat er 3 miljoen mensen zijn die wel iets nuttigs doen.

@Wolly laat ik het zo zeggen, in mijn directe kring zijn er vrij veel stellen in de hulpverlening met kinderen. Dus tussen de 30 en 40, kleine kinderen, beiden politie of politie/zuster.
Maar dat zal best biassed zijn ;)

Overigens heb ik, zonder kinderen, al aangeboden om vrij te nemen als er bij een van die bevriende stellen de nood aan de man is qua opvang.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:34:
[...]

Waarom doet iedereen hier alsof er nou zo enorm veel stellen zijn in de leeftijd van 25-55 die allebei 40 uur per week werken?

Daarnaast...37% van de mensen heeft een parttime baan, 70% van de vrouwen heeft een baan, 60% van de vrouwen werkt in deeltijd
(mannen 20%). Bron

In je omgeving is er dus altijd wel iemand thuis die een paar uurtjes kan oppassen.
Nee, helaas, zo sociaal zijn we niet in nederland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:36:
[...]

Ondertussen zijn we ongeveer het enige land in de EU waar de scholen nog open zijn, wat de grenzen open houdt en de noodtoestand niet nodig vindt...
De VK ook (als dat nog als EU geldt?), zo te zien volgen zij een haast identieke beleidslijn met een a twee dagen vertraging.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ed1703 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:39:
[...]

Onzin. Wellicht dat mensen tegenwoordig te autistisch zijn om het te vragen, maar in tijden van nood staan meer mensen voor je klaar dan je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]

Wij hebben minimaal 10 plekken waar ik met 1 belletje mijn kinderen kan stallen, desnoods met slapen. Andersom geldt hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:37:
[...]

Het gaat niet om het verlof, het gaat om het enigszins laten draaien van het leven.

Het heeft echt geen zin om dat aan de ouders zelf over te laten. Ga er maar vanuit dat die zich allemaal belangrijk vinden. Die Zuidas advocaat kan echt wel twee weken thuis blijven, en ook mijn eigen werk is niet kritisch. Maar dat laat onverlet dat er 3 miljoen mensen zijn die wel iets nuttigs doen.
Waar zeg ik dat ik niets nuttigs doe? Of mijn vrouw? Of insinueer ik dat voor jou of anderen?

Het heeft natuurlijk een enorme impact. Maar ook weer niet zoveel. Ik heb veel collega's met oudere kinderen, daar kan je prima naast thuiswerken. Of collega's zonder kinderen. Die zijn niet betroffen. Of collega's die parttime werken. Die kunnen met een extra dag zorgverlof toe. De verwachting is hier in Oostenrijk dat ongeveer 10-15% van de kinderen nog naar school gaat, de rest is thuis. Ook in Nederland zie je nu al dat mensen hun kroost toch thuis houden en er flinke gaten in de klassen zitten. Dat is op den duur ook niet houdbaar.

De paasvakantie komt er aan, dit jaar heeft sowieso een schoolweek meer dan afgelopen jaar en je mindert de piek belasting in de ziekenhuizen. Lijkt mij ook weer niet zo moeilijk om die keuze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Garyu waar verwijt ik jou dat je van mij vindt dat ik niets nuttigs doe? Ik zeg nota bene zelf dat ik geen hele kritische functie heb ;)

Denk alleen dat voor veel mensen geldt dat als je ze de keuze geeft, ze zichzelf al snel belangrijk vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2020 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:34:
[...]

(mannen 20%). Bron

Stel de man werkt 40u, en de vrouw 24u.
Kind gaat dan dus 2dagen per week naar opvang, school of opa/oma.

Opvang/school houdt in 1x op.
Waar ga jij die max 24u vandaan halen?!
Stel de vrouw of man levert een dag in. Dat zal op de werkplek mogelijk weer opgevangen moeten worden. Laat staan als dat 2 dagen moeten worden.

Verder zal niet iedereen zitten wachten om op kinderen te passen, hypochonder, geen zin, iets anders te doen.

De problemen zijn veel groter dan jij je voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:41:
[...]

Onzin. Wellicht dat mensen tegenwoordig te autistisch zijn om het te vragen, maar in tijden van nood staan meer mensen voor je klaar dan je verwacht.
Dan ga je er maar vanuit dat je oppasreservepersoon (of personen) niet werkt op de uren dat jij wel werkt.
Dat is voor een hoop gezinnen veel uitzoekwerk en zorgt voor een hoop aanpassingen bij werkgevers.
Linsksom of rechtsom gaat dit zorgen voor aanpassingen bij veel partijen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over welke tijdsperiode we het hier hebben dat dit nodig zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
Garyu schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:42:
[...]

Waar zeg ik dat ik niets nuttigs doe? Of mijn vrouw? Of insinueer ik dat voor jou of anderen?
Ik zou eens goed het stuk lezen... Lezen..
Want dat zegt hij niet

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 13-03-2020 22:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Misschien ben ik biased maar heb wel een behoorlijk netwerk, met een paar belletjes is het meestal geregeld.

Zag vandaag al voorstellen in de groepsapp van de klas voor een rooster voor ouders. Een dag per week 5 kids opvangen als je 'thuiswerkt', onderschat nooit de flexibiliteit van mensen in tijden van crisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:42:
[...]

Wij hebben minimaal 10 plekken waar ik met 1 belletje mijn kinderen kan stallen, desnoods met slapen. Andersom geldt hetzelfde.
Ja, dat is heel goed.. maak er gebruik van. Is dat bij de andere 2.6 miljoen tweeverdieners ook zo?
Stop je eigen situatie te projecteren op een onmogelijke situatie waarin je nederland werpt. Dat is niet realistisch omdat je de situaties van die gezinnen niet kent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ed1703 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:46:
[...]

Dan ga je er maar vanuit dat je oppasreservepersoon (of personen) niet werkt op de uren dat jij wel werkt.
Dat is voor een hoop gezinnen veel uitzoekwerk en zorgt voor een hoop aanpassingen bij werkgevers.
Linsksom of rechtsom gaat dit zorgen voor aanpassingen bij veel partijen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over welke tijdsperiode we het hier hebben dat dit nodig zal zijn.
Nee ik ga ervan uit dat mensen de noodsituatie zien waarin de mensen met kritische banen zitten en hier flexibel mee om zullen gaan. Het lijkt in dit topic wel alsof alles mathematisch moet kloppen qua planningen alvorens je iets kan uitvoeren, en dat voor 17 miljoen mensen.

In rampspoed moet je het samen oplossen of je lost helemaal niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

ed1703 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:49:
[...]

Ja, dat is heel goed.. maak er gebruik van. Is dat bij de andere 2.6 miljoen tweeverdieners ook zo?
Stop je eigen situatie te projecteren op een onmogelijke situatie waarin je nederland werpt. Dat is niet realistisch omdat je de situaties van die gezinnen niet kent.
Het was een reactie op dat "wij" dat niet zouden hebben in Nederland.

En inderdaad, in mijn omgeving is er niemand die in de problemen zou komen. Iedereen heeft back-up, ook bij elkaar. Dat betekent niet dat anderen geen probleem hebben, maar dat we dat in Nederland niet kennen is onzin.

Edit

Niet in de problemen zou komen met de kinderen, voor de goede orde. Zakelijk zijn er natuurlijk wel problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 13-03-2020 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:44:
@Garyu waar verwijt ik jou dat je van mij vindt dat ik niets nuttigs doe? Ik zeg nota bene zelf dat ik geen hele kritische functie heb ;)

Denk alleen dat voor veel mensen geldt dat als je ze de keuze geeft, ze zichzelf al snel belangrijk vinden.
Mijn punt was algemeen dat het er helemaal niet om gaat wat ik vind of jij vindt. Het gaat erom dat werkgevers verlof moeten kunnen geven en ouders meestal wel iets kunnen regelen.

Hebben jullie nooit zieke kinderen gehad? Wij hebben daarbij ook niet de luxe van grootouders in de buurt en met drie kids komt dat toch weleens voor. Ook daar was tot nog toe altijd wel een mouw aan te passen.

En in de gevallen waar dat niet kan is er het alternatief opvang-op-school. Waarom is dat zo moeilijk? Zoals Rutte al zei. Het gaat om het mogelijke. M.i. is er veel meer mogelijk in Nederland en is het best redelijk om daar ook ruimte voor te maken. Het is een noodsituatie die we samen moeten aanpakken. De beste aanpak blijft het minimeren van sociale interactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
giantgiantus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:31:
[...]

2008 was een financiële crisis. Vele jaren waren nodig om de balansen te herstellen. Dit is een reele crisis. Normaal gesproken duren die veel minder lang.
Dit kan natuurlijk ook overlopen in een financiële crisis. Zo'n crisis kan ontstaan als bedrijven hun schuld niet af kunnen betalen, waardoor mensen minder inkomen hebben. De kredietverstrekkers komen ook in de problemen als teveel van hun klanten in de problemen komen. Dan kan je een domino-effect krijgen waardoor het ene steentje het andere omgooit (mensen die hun baan kwijt zijn geven minder uit, horeca loopt sowieso al slecht, dan kan doorslaan op de banken waardoor het geheel aan het rollen gaat).

Als het goed is hebben we hier wat geleerd van de crisis en is er meer overhead (de steentjes staan verder uit elkaar, bij wijze van; banken hebben meer buffer, etc.). In andere landen zouden dat soort lessen minder geleerd zijn, en die effecten kunnen we natuurlijk ook hier voelen (net zoals de 2008 crisis ook in de VS begon). Elizabeth Warren legt het begrijpbaar uit (zij was een professor gespecialiseerd in bankruptcy law voor ze de politiek in ging):

Vergeleken met toen zou er nu dus wat meer speelruimte moeten zijn. Kijken we echter naar het virus dan weten we niet wat de tijdlijn is. Iemand keer hier naar China met het idee dat wij na een aantal weken / maanden ook wel klaar zijn hier. Dat is natuurlijk de hoop, maar het is niet zeker.

Er wordt vanuit de overheden ook veel gedaan, geld in de economie pompen en schulden uitstellen. Dat kan helpen, denk ik, maar ik ben geen econoom. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:49:
[...]
In rampspoed moet je het samen oplossen of je lost helemaal niets op.
Niet alle werkgevers willen meedenken.. Daar begint het gerommel al mee, werkgevers die vastgeroest zitten in het idee dat men bij thuiswerken niets doet. Die personen kunnen een andere baan zoeken natuurlijk, alleen daar gaat het probleem van zo'n walgelijke manager niet mee weg. Die bedrijven heb je wel nodig om mee te denken in oplossingen voor een kinderopvangprobleem.
PWM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:51:
[...]
Het was een reactie op dat "wij" dat niet zouden hebben in Nederland.
En inderdaad, in mijn omgeving is er niemand die in de problemen zou komen. Iedereen heeft back-up, ook bij elkaar. Dat betekent niet dat anderen geen probleem hebben, maar dat we dat in Nederland niet kennen is onzin.
Mijn reactie was dan ook in deze dat je dit in z'n totaliteit niet oplost. Sommige mensen willen gewoon niet denken in oplossingen. Die zien echt in van alles een belemmering van vooral hun eigen leven, want dat staat voorop. Dat jij dat niet in je eigen kringetje hebt, moet je ook vooral zo houden.

[ Voor 38% gewijzigd door ed1703 op 13-03-2020 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
ed1703 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:54:
Niet alle werkgevers willen meedenken.. Daar begint het gerommel al mee, werkgevers die vastgeroest zitten in het idee dat men bij thuiswerken niets doet.
Laat het idee van optimale arbeidsproductiviteit los, natuurlijk ben ik matig productief als ik op 5 kinderen moet passen. Zelfs Netflix lost dat niet op.

We zitten in een uitzonderlijke situatie, bedrijven zullen failliet gaan en een wereldwijde recessie is onvermijdelijk. De nadruk zou moeten liggen op het onder controle krijgen van dit virus, de rest is ondergeschikt daaraan. De vergelijking met een oorlogssituatie is niet zo heel gek helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd1 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:53:
[...]

Dit kan natuurlijk ook overlopen in een financiële crisis. Zo'n crisis kan ontstaan als bedrijven hun schuld niet af kunnen betalen, waardoor mensen minder inkomen hebben. De kredietverstrekkers komen ook in de problemen als teveel van hun klanten in de problemen komen. Dan kan je een domino-effect krijgen waardoor het ene steentje het andere omgooit (mensen die hun baan kwijt zijn geven minder uit, horeca loopt sowieso al slecht, dan kan doorslaan op de banken waardoor het geheel aan het rollen gaat).

Als het goed is hebben we hier wat geleerd van de crisis en is er meer overhead (de steentjes staan verder uit elkaar, bij wijze van; banken hebben meer buffer, etc.). In andere landen zouden dat soort lessen minder geleerd zijn, en die effecten kunnen we natuurlijk ook hier voelen (net zoals de 2008 crisis ook in de VS begon). Elizabeth Warren legt het begrijpbaar uit (zij was een professor gespecialiseerd in bankruptcy law voor ze de politiek in ging):

[YouTube: Trump Coronavirus Incompetence 'Like Its Own Natural Disaster': Warren | Rachel Maddow | MSNBC]

Vergeleken met toen zou er nu dus wat meer speelruimte moeten zijn. Kijken we echter naar het virus dan weten we niet wat de tijdlijn is. Iemand keer hier naar China met het idee dat wij na een aantal weken / maanden ook wel klaar zijn hier. Dat is natuurlijk de hoop, maar het is niet zeker.

Er wordt vanuit de overheden ook veel gedaan, geld in de economie pompen en schulden uitstellen. Dat kan helpen, denk ik, maar ik ben geen econoom. :P
Wellicht is dit ook waarom China er voor gekozen heeft om de "pijn" in 1 keer te nemen. Ja, het is hard, maar je bent er mogelijk wel snel vanaf en kan snel weer aansterken.

Het risico voor ons is alleen dat het gezegde over zachte heelmeesters best wel eens uit kan komen....waar het RIVM eerst paniek wilde voorkomen denk ik dat de focus nu moet liggen op zo snel mogelijk van dit virus af te raken, desnoods met vergaande lockdowns.

Met betrekking tot tweeverdieners: ik vraag me nog steeds af hoe groot de impact nou echt zou zijn als we de incubatie- en verspreidingskamers (a.k.a scholen) voor kinderen zouden sluiten. We denken wel dat we belangrijke banen hebben, maar dat valt reuze mee, of beweert iedereen hier 100% van de tijd 100% effectief en onmisbaar te zijn?

Wikipedia: Bullshit Jobs
(Misschien wat gechargeerd, maar ik vermoed wel een kern van waarheid).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:30
Goed artikel dat laat zien hoe makkelijk het is om als niet-expert statistieken te overschatten:

https://www.volkskrant.nl...raar-statistiek~b61e06d6/

Zeer aan te raden om even te lezen (inclusief de grafieken)!
De maatregelen die het kabinet heeft genomen, zijn ook genomen op inhoudelijke gronden. Door genomisch onderzoek bij besmette personen kwam het RIVM erachter dat het inmiddels niet meer mogelijk is om te achterhalen hoe mensen besmet zijn geraakt. Dat, en dus niet de stijging van het aantal gevallen, was de hoofdreden om in te grijpen. Ook het besluit om scholen open te houden is niet gebaseerd op aantallen maar op inhoudelijke argumenten: kinderen zouden minder vatbaar zijn en dus minder snel het virus overdragen.

Of dat zo is, wordt online betwijfeld. Men wijst daarbij naar landen als Italië en de helft van Duitsland: als zij het doen, waarom wij dan niet? Men had ook naar andere landen, Groot-Brittannië en de andere helft van Duitsland, kunnen wijzen: daar zijn scholen gewoon open.

Of kinderen daadwerkelijk minder vatbaar zijn en of openhouden een goed idee is? Ik heb geen idee. Ik heb verstand van cijfers en kansen, niet van virussen. Bij het RIVM hebben ze dat wel. In deze tijden van grote onzekerheid is het beste advies om goed naar experts te luisteren: zij weten het beter dan willekeurige Twitteraars of Gers Pardoel.
Het is vervelend en verwarrend dat experts elkaar soms tegenspreken. Dit laat zien hoeveel er nog onbekend is over deze ziekte. En in een maatschappij waarin we gewend zijn dat we met apps tot de minuut nauwkeurig kunnen zien wanneer het gaat regenen, zijn we die onbekendheid niet meer gewend. Het is even niet anders. Als we met z’n allen voor elkaar zorgen en voorzichtig zijn, komt ook deze crisis tot een eind. Om te eindigen met een relativerende noot: hoe erg de coronacrisis in Italië ook is, er sterven nog steeds dagelijks meer dan 2 keer zoveel Italianen aan een ‘gewone’ hartziekte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
dr.lowtune schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:03:
[...]
We denken wel dat we belangrijke banen hebben, maar dat valt reuze mee, of beweert iedereen hier 100% van de tijd 100% effectief en onmisbaar te zijn?
Dat is niemand. Maar op deze manier redeneren kunnen we hele grote gedeeltes van onze banen in nederland wel gewoonweg opheffen.
Weg met marketingbureaus. Weg met de eindeloze stroom aan adviesbureau's.. ik pik er maar even twee uit.
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:01:
[...]

Laat het idee van optimale arbeidsproductiviteit los, natuurlijk ben ik matig productief als ik op 5 kinderen moet passen. Zelfs Netflix lost dat niet op.
Dat weet iedere werkgever ook, of je moet als manager wel heel naief zijn.
We zitten in een uitzonderlijke situatie, bedrijven zullen failliet gaan en een wereldwijde recessie is onvermijdelijk. De nadruk zou moeten liggen op het onder controle krijgen van dit virus, de rest is ondergeschikt daaraan. De vergelijking met een oorlogssituatie is niet zo heel gek helaas.
Vertel dat de VVD maar eens.. Die zijn terecht of onterecht bang voor rokende puinhopen aan het einde van de rit, die misschien wel te voorkomen zijn? Ik ben het overigens op dit punt 100% met je eens hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:01:
[...]

Das een lekkere korte termijn visie. Blij dat er wat verder wordt gekeken dan zo snel mogelijk het virus de kop in drukken.

De nadruk ligt, volkomen terecht, op een samenleving die ook na corona nog enigszins werkt. Lange termijn vs korte termijn zeg maar.

Wat dat betreft ook eens met het Volkskrant artikel dat zojuist gelinkt wordt. Het is makkelijk om vanuit gevoel de grootste maatregelen te nemen, maar als de behandeling erger is dan de kwaal worden we daar ook niet beter van.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 19:05
ed1703 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:11:
[...]

Dat is niemand. Maar op deze manier redeneren kunnen we hele grote gedeeltes van onze banen in nederland wel gewoonweg opheffen.
Weg met marketingbureaus. Weg met de eindeloze stroom aan adviesbureau's.. ik pik er maar even twee uit.

[...]

Dat weet iedere werkgever ook, of je moet als manager wel heel naief zijn.

[...]

Vertel dat de VVD maar eens.. Die zijn terecht of onterecht bang voor rokende puinhopen aan het einde van de rit, die misschien wel te voorkomen zijn? Ik ben het overigens op dit punt 100% met je eens hoor.
Misschien zie ik het kortzichtig, maar volgens mij heb je er als land ook gewoon veel meer aan om te zeggen "we vangen deze economische klap op; we compenseren eventuele gemiste inkomsten voor X maanden in zoverre dat in de lasten voorzien kan worden" tot het ergste van de situatie voorbij is. Daarmee kun je zoveel meer ellende voorkomen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Maar dat kunnen we ook gewoon :*) ik zeg overigens niet dat we daar maar voor moeten kiezen.
[...]

Wat zou helpen is als je bijv hypotheek/huur uitgesteld zou mogen betalen gedurende een half jaar. Dit haalt denk ik al een hoop druk bij mensen weg om beide te gaan werken, of bij kleine ondernemers die hard worden getroffen. Ik vond dat voorstel in Italie om geen hypotheek te betalen geen gek voorstel (natuurlijk leidt dit elders tot wat uitdagingen, maar die problemen lijken mij minder groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:18:
[...]

Das een lekkere korte termijn visie. Blij dat er wat verder wordt gekeken dan zo snel mogelijk het virus de kop in drukken.

De nadruk ligt, volkomen terecht, op een samenleving die ook na corona nog enigszins werkt. Lange termijn vs korte termijn zeg maar.
Ik denk dat @hoevenpe ook deels doelt op het feit dat niemand weet hoe lang deze situatie gaat duren. Wat gaan we doen als dit (wat ik ook wel eens voorbij heb zien komen) pas na 14 weken op z'n piek is? Hij zegt ook optimaal.. niet helemaal los laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Wellicht is dit ook waarom China er voor gekozen heeft om de "pijn" in 1 keer te nemen. Ja, het is hard, maar je bent er mogelijk wel snel vanaf en kan snel weer aansterken.
Toen was er nog weinig bekend. Met SARS en MERS in gedachte heeft men de situatie misschien ook wel ernstiger ingeschat. Uiteindelijk is dit natuurlijk een heel schadelijk virus, maar het is geen virus wat ons (Nederland, Europa, de mensheid) uit gaat roeien (waar dat bij MERS met 36% CFR wel een realistischer scenario is).

Daarnaast was het toen nog mogelijk om het geheel in te dammen. Als China alle gevallen in quarantaine had gezet dan was het daarmee afgelopen. Als de uitbraak in een kleinere stad was begonnen dan was het de Chinezen waarschijnlijk nog gelukt ook. Dan hadden we hier alleen wat ongepaste grappen over hoe dramatisch het Chinese optreden was. Afin, dat hebben we gezien met Ebola:

De beste stuurlui staan altijd aan wal. Dat zien we nu ook. Het ene moment is het afraden van handen schudden overdreven onzin en het andere moment kunnen de scholen niet snel genoeg gesloten worden.

Wat dat betreft vind ik gouverneur Cuomo van New York nog steeds een van de beste optredens. Iedere dag een persconferentie (deze vandaag), uitleggen wat mensen kunnen doen (oppassen met risicogroepen), mensen geruststellen (voor de meeste mensen niet het einde van de wereld), informeren wat de situatie is en wat mogelijke / te verwachten korte termijn ontwikkelingen zijn, onzekerheid weghalen (iedereen die vermoed ziek te zijn aanbieden om contact op te nemen; of dat in de praktijk goed werkt weet ik niet zeker) en informatie geven of het meest getroffen gebied (in dit geval New Rochelle, een kleine voorstad van New York).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

[...]

Vergeet de entertainmentindustrie en horeca niet.
Alhoewel die verzadigde markt zich redelijk lijkt op te lossen komende maanden... O-)
Het zijn barre tijden. Maar zo zie je wel dat die Maslov zo gek nog niet was. Concentreren op primaire fysieke behoefte en bestaanszekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:18:
Wat we nu meemaken is voor bijna iedereen nieuw en zal onze maatschappij blijvend veranderen. Het meest opvallende voorbeeld daarvan is de Chinese hulp voor Europa, de geopolitieke verhoudingen zijn na deze crisis blijvend veranderd. Herinner je je de tijd nog dat onze regering in China van de kamer de mensenrechten ter sprake moest brengen? Straks komende de Chinezen met hun opgeheven vingertje bij ons...

Op dit moment is de KLM al mensen aan het ontslaan, al het toerisme in de wereld ligt plat en ook de locale horeca krijgt zware klappen. Rutte doet een begrijpelijke halfzachte poging de economie te redden maar een wekenlange lockdown is helaas onvermijdelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Cis schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:26:
[...]

Vergeet de entertainmentindustrie en horeca niet.
Alhoewel die verzadigde markt zich redelijk lijkt op te lossen komende maanden... O-)
Het zijn barre tijden. Maar zo zie je wel dat die Maslov zo gek nog niet was. Concentreren op primaire fysieke behoefte en bestaanszekerheid.
Dat is dan weer wel zo, het deel van de overbodige arbeidsmarkt wat zich in leven weet te houden, omdat het gebruik maakt van bedrijven waar het geld bijna uit het dakraam stroomt, raak je dan wel kwijt. Nog zo 1: Gedragspatronen in een winkel/supermarkt in beeld brengen en dat rapporteren.

Die hadden dus kunnen weten dat het plee-papier uitverkocht zou raken vandaag. Op zich wel handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:28:
[...]

Wat we nu meemaken is voor bijna iedereen nieuw en zal onze maatschappij blijvend veranderen. Het meest opvallende voorbeeld daarvan is de Chinese hulp voor Europa, de geopolitieke verhoudingen zijn na deze crisis blijvend veranderd. Herinner je je de tijd nog dat onze regering in China van de kamer de mensenrechten ter sprake moest brengen? Straks komende de Chinezen met hun opgeheven vingertje bij ons...

Op dit moment is de KLM al mensen aan het ontslaan, al het toerisme in de wereld ligt plat en ook de locale horeca krijgt zware klappen. Rutte doet een begrijpelijke halfzachte poging de economie te redden maar een wekenlange lockdown is helaas onvermijdelijk.
Sorry maar lijkt me grotendeels onzin, eens dit voorbij herstelt alles zich terug er is geen reden om aan te nemen dat er iets permanent zal veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 19:22
Net op Nederland 1 bij het programma Op1 was (wederom) Viroloog Ab Osterhaus te gast.
Hierbij gaf hij toe dat het onbekend was of kinderen een belangrijke factor zijn bij de overdracht van het virus tussen kinderen onderling en tussen kinderen en ouders.
"Het zou kunnen"

Maar toch sluiten we scholen niet..
Ik begrijp dat het een ingrijpende maatregel is, maar we hebben in Italië (en initieel Wuhan) gezien wat slappe maatregelen als effect hebben.
Ik verwacht (en hoop) dat we komende week te horen krijgen dat er toch ingrijpendere maatregelen worden getroffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 19:05
daan! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:37:
Net op Nederland 1 bij het programma Op1 was (wederom) Viroloog Ab Osterhaus te gast.
Hierbij gaf hij toe dat het onbekend was of kinderen een belangrijke factor zijn bij de overdracht van het virus tussen kinderen onderling en tussen kinderen en ouders.
"Het zou kunnen"

Ik begrijp dat het een ingrijpende maatregel is, maar we hebben in Italië (en initieel Wuhan) gezien wat slappe maatregelen als effect hebben.
Ik verwacht (en hoop) dat we komende week te horen krijgen dat er toch ingrijpendere maatregelen worden getroffen.
Mijn verwachting is dat het kabinet ook wel weet dat sluiting onvermijdelijk is, maar dat ze iets meer tijd willen hebben om een oplossing te hebben voor de nu genoemde problemen die een sluiting tegenhouden. Het verschil tussen nu sluiten zonder oplossing en over een paar dagen mét oplossing dus.

[ Voor 4% gewijzigd door vickypollard op 13-03-2020 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

"Het zou kunnen"

Vond osterhaus dat de scholen dicht moesten? Heb je de toelichting van de GGD gezien bij de corona uitzending van vanavond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:49

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd1 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:24:
[...]
Wat dat betreft vind ik gouverneur Cuomo van New York nog steeds een van de beste optredens. Iedere dag een persconferentie (deze vandaag), uitleggen wat mensen kunnen doen (oppassen met risicogroepen), mensen geruststellen (voor de meeste mensen niet het einde van de wereld), informeren wat de situatie is en wat mogelijke / te verwachten korte termijn ontwikkelingen zijn, onzekerheid weghalen (iedereen die vermoed ziek te zijn aanbieden om contact op te nemen; of dat in de praktijk goed werkt weet ik niet zeker) en informatie geven of het meest getroffen gebied (in dit geval New Rochelle, een kleine voorstad van New York).
Inderdaad een hele goede persconferentie, realistisch zonder te bagatelliseren of in paniek te schieten.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
"Het zou kunnen"

Als bekend wordt dat kinderen net zo makkelijk, of misschien makkelijker het virus overbrengen dan zou dat wel een ENORME fuckup van Rutte zijn. En met ENORME fuckup bedoel ik ook echt ENORME fuckup. Kan het mij haast niet voorstellen... Als je zoiets zo stellig zegt moet je er wel zo zeker van zijn, en niet zo'n beetje ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cis

Cis

"Het zou kunnen"
Dat is wat hij heeft gezegd. Maar hij liet ook duidelijk blijken: er is geen reden om dat nu aan te nemen. Want het is niet onderzocht .

De uitzending was overigens stuitend en irritant. Zowel de presentatoren als de gasten luisterden niet, legden elkaar verkeerde woorden in de mond, en praatten door elkaar heen.
Als je bij alles wat je niet zeker weet, tóch ervan uit gaat dat het is zo is, zijn heliumballonnen, paardebloemen en Frozen-puzzles ook virusverspreiders.

[ Voor 11% gewijzigd door Cis op 13-03-2020 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 08:58

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

..

Met betrekking tot tweeverdieners: ik vraag me nog steeds af hoe groot de impact nou echt zou zijn als we de incubatie- en verspreidingskamers (a.k.a scholen) voor kinderen zouden sluiten. We denken wel dat we belangrijke banen hebben, maar dat valt reuze mee, of beweert iedereen hier 100% van de tijd 100% effectief en onmisbaar te zijn?

Wikipedia: Bullshit Jobs
(Misschien wat gechargeerd, maar ik vermoed wel een kern van waarheid).
In de dienstensector of zorg zul je echt naar je werk moeten.

Kantoor en administratieve shizzle kan voor heel veel mensen remote of zelfs verschoven worden. Ik werk in de IT, ik kan ook savonds calls en changes oppakken. Lijkt me dat dat voor veel meer (kantoor)banen zo is...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

gekkie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:42:
[...]

Mjah ik ben nog even met een nijptang m'n kromme tenen uit de vloer aan het trekken na het terugkijken van de "feiten en fabels" op de NPO. En al die mensen hebben gewoon gelijk en jij niet. Zolang er maar niemand komt die besmet is en symptomen heeft. punt klaar.

Verder is alles onder controle op IC's (ze zouden zelfs niet aan het opschalen zijn .. right, de kranten melden het tegenovergestelde) en qua vooruit kijken melden we totaal niks, behalve dat het ook zomaar kan aftoppen (zonder dat er +/- 12 dagen geleden enige substantiele maatregel is genomen). Bij het beoordelen van de capaciteit laten ze de benodigde behandeltijd volledig buiten beschouwing, net alsof het wat gebroken benen zijn en die mensen zijn na een uurtje weer buiten en de volgende kan er in.
Heb jij een ander programma gezien dan ik? Wat ik uit het programma heb gehaald is dat ze tot nu toe inderdaad alles op de ic onder controle hebben en dat ze weldegelijk aan het opschalen zijn. Dat wil niet zeggen dat het niet genoeg kan zijn en dat beweren ze ook niet.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 10:50

Mfpower

In dubio

RedHat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:43:
[...]

Als bekend wordt dat kinderen net zo makkelijk, of misschien makkelijker het virus overbrengen dan zou dat wel een ENORME fuckup van Rutte zijn. En met ENORME fuckup bedoel ik ook echt ENORME fuckup. Kan het mij haast niet voorstellen... Als je zoiets zo stellig zegt moet je er wel zo zeker van zijn, en niet zo'n beetje ook.
En echte zekerheid is er niet. Ik snap niet waarom het better safe than sorry principe niet wordt gehanteerd. En er zijn veel experts het met me eens: https://www.gelderlander....-geen-tijd-meer~ac8264b3/
Verontruste topdokters slaan alarm: 'Alle landen moeten in totale lockdown, er is géén tijd meer!’
De brief, die is gedeeld in een Italiaans medisch tijdschrift, is ondertekend door enkele deskundigen in Nederland, onder wie Richard D. Gill (Emeritus, Leiden University), Giulia Cereda (Leiden University) en Alessandra Tamaro (Amsterdam University medical center).

Geen idee wat het rivm aan het doen is. Of het kabinet. Nu de pijn nemen kost het minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Mfpower schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:49:
[...]

En echte zekerheid is er niet. Ik snap niet waarom het better safe than sorry principe niet wordt gehanteerd. En er zijn veel experts het met me eens: https://www.gelderlander....-geen-tijd-meer~ac8264b3/

[...]
De brief, die is gedeeld in een Italiaans medisch tijdschrift, is ondertekend door enkele deskundigen in Nederland, onder wie Richard D. Gill (Emeritus, Leiden University), Giulia Cereda (Leiden University) en Alessandra Tamaro (Amsterdam University medical center).

Geen idee wat het rivm aan het doen is. Of het kabinet. Nu de pijn nemen kost het minst.
Het lijkt mij als premier veel makkelijker om extra maatregelen te nemen, en achteraf zeggen als "het volk" zegt het was "te" dat het zo lijkt omdat de maatregelen effectief waren, dan te weinig maatregelen nemen met doden als gevolg. Maar dat zegt alleen mijn gezond verstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 19:22
MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:43:
Vond osterhaus dat de scholen dicht moesten? Heb je de toelichting van de GGD gezien bij de corona uitzending van vanavond?
Nee hij vond van niet. Maar met precies dezelfde argumenten die hij aanhaalt (we weten het niet) kan je ook vóór sluiting argumenteren.
En dat doe ik.
RedHat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:43:
Bij influenza is het bekend dat kinderen een belangrijke factor zijn in de verspreiding onder volwassenen.
Bij verkoudheid (ook een coronavirus) is het bekend dat kinderen een belangrijke factor zijn in de verspreiding onder volwassenen.

Bij het virus achter Covid-19 weten we het niet, het is nog niet bewezen.
Nogal wiedes dat het niet bewezen is, want het is een gloedjenieuw virus, en zo'n uitspraak bewijzen is best lastig.
Maar het lijkt mij verstandig om sterk rekening te houden met de mogelijkheid, gezien de gevolgen.
Cis schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:46:
Dat is wat hij heeft gezegd. Maar hij liet ook duidelijk blijken: er is geen reden om dat nu aan te nemen. Want het is niet onderzocht .
Met dezelfde logica is er geen reden om nu aan te nemen dat het niet kan.
Cis schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:46:
Als je bij alles wat je niet zeker weet, tóch ervan uit gaat dat het is zo is, zijn heliumballonnen, paardebloemen en Frozen-puzzles ook virusverspreiders.
Wat een dooddoener, en ook niet waar.
Bij influenza en verkoudheidscoronavirus zijn paardenbloemen ook geen belangrijke bron van verspreiding. Dus er is geen reden om daar nu wel van uit te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:59:
[...]

Als de afgelopen dagen/weken iets duidelijk is geworden dan is het wel dat we steeds achter de feiten aanlopen. We discussiëren nog steeds over het sluiten van scholen terwijl we zouden moeten nadenken over het massaal inzetten van defensie, zowel in de zorg als op straat.
even afgezien van de rest van je post, wat kan defensie op dit moment bijdragen? Voor zover ik weet hebben ze al beademingsmachines toegezegd aan ziekenhuizen maar vooralsnog is er geen sociale onrust dus wat moet defensie daar naast nog doen dan? Of heb je het over grenzen sluiten, wat imo totaal geen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 12-09 23:22
gws24 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:48:
[...]
Heb jij een ander programma gezien dan ik? Wat ik uit het programma heb gehaald is dat ze tot nu toe inderdaad alles op de ic onder controle hebben en dat ze weldegelijk aan het opschalen zijn. Dat wil niet zeggen dat het niet genoeg kan zijn en dat beweren ze ook niet.
Oh je hebt geheel gelijk, dat was ook wat ik bedoelde met dat ze vooral in het nu leven en communiceren.
Probleem daar mee is wel dat de patienten die over 12 dagen er voor gaan zorgen dat de IC's overbezet zijn, nu op dit moment besmet worden en zich op stapelen omdat de intensieve behandeltijd vrij lang is. Door dat bijna volledig onbesproken te laten en daarmee de ernst van de toekomst niet op het heden te projecteren, doen mensen nu nog dingen waarvan ze over 12 dagen waarschijnlijk zullen denken, had ik dat nou maar niet gedaan (al is het de vraag of veel mensen achteraf die relatie gaan leggen maar goed).
Mompelt nog iets met "regeren is voor uit zien."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
gws24 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:02:
... wat kan defensie op dit moment bijdragen?
Grenzen bewaken zoals de Duitsers al doen, maar ook de politie ondersteunen waar mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:06:
[...]

Grenzen bewaken zoals de Duitsers al doen, maar ook de politie ondersteunen waar mogelijk.
Op sommige locaties zijn er steekproefsgewijs controles - zie je eigen artikel. Nu komt je reactie een beetje over alsof alles dicht zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

.......het is heel wat minder opvallend flitsen in een Fennek dan in een grijs transporter busje..... :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RedHat
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:59:
[...]

Als de afgelopen dagen/weken iets duidelijk is geworden dan is het wel dat we steeds achter de feiten aanlopen. We discussiëren nog steeds over het sluiten van scholen terwijl we zouden moeten nadenken over het massaal inzetten van defensie, zowel in de zorg als op straat.

Het aflasten van carnaval of sluiten van de Efteling was paniekvoetbal, kijk wat eens we nu weten. We hadden nog steeds heel veel problemen gehad maar misschien was Brabant niet het epicentrum geweest.

Waarom was China uiteindelijk succesvol? Ze hebben daar zelfs deuren van burgers dichtgelast om ze binnen te houden, dat is de harde bittere realiteit waar we over praten, in Iran zijn massabegraafplaatsen en we willen denk ik niet weten hoe het echt in Rusland of India is.

Ik wou oprecht dat het niet zo was maar dit loopt uit de hand. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...
Het "grote" probleem, niet wetenschappelijk onderbouwd maar puur op mijn eigen observatie, is vooral (don't blame me if i'm wrong, het is mijn eigen hersenkronkel) dat in het westen "mensen" alles zelf beter weten. Corono was een virusje, minder dodelijk dan de griep, waar doet iedereen moeilijk over? Extra vaak handen wassen, wat ruimte houden tussen mensen, wat een onzin.... De mensen die dit in de wind hebben geslagen hebben denk ik ervoor gezorgd dat de besmettingen exponentioneel gestegen zijn (niet helemaal gebaseerd op feiten, maar puur gevoel).

Daarna krijg je een beetje "shit hits the fan", en ik durf er bijna mijn handen voor in het vuur te steken dat de mensen die altijd hebben gezegd het is nog minder dan een griepje, wat een gezeik en onzin, nu alle winkels leeggekocht hebben. Die mensen zijn namelijk het grote probleem. Hoe moeilijk is het om iets vaker je handen te wassen, de meest simpele zaken zoals iets meer afstand houden van mensen gewoon te honoreren ipv gewoon compleet teniet te doen, zo'n kleine moeite, ik ben nog steeds compleet verbaasd.

Het is een grote aanname, en moeilijk te onderbouwen, maar als ik naar mijn eigen "gedachtengang" kijk en hoe ik de "coronacrisis" benaderd heb, mijn omgeving observeer, dan kan het bijna niet anders zijn dan dat het éne met het andere te maken heeft en dat deze crisis voor een best wel groot deel te wijten valt aan precies dat soort mensen.

Die mensen die in het begin zo lakoniek waren beginnen nu (althans; in mijn omgeving) de politiek aan te vallen en te vingertje wijzen; waarbij ik al meermalen heb gezegd dat wanneer je naar iemand wijst er minstens 3 vingers naar jezelf wijzen... We leven in een wereldje van "influencers" en mensen die niet luisteren "want alles is overtrokken", "wij weten het zelf beter dan iedereen bij elkaar, want IK heb een mening en mijn mening is echt FUCKING belangrijk en ik heb schijt aan alles", dat het misschien wel goed is dat het een beetje fout gaat bij een milde virus met ontzettend hoge besmettingsgraad als Corona. Je zou maar Ebola met dezelfde besmettingsgraad hebben met het volk van vandaag wat een eigen mening heeft, niet wilt luisteren, en toiletpapier inslaan als iets goeds zien. Ik verbaas mij alom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Razr schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:08:
Op sommige locaties zijn er steekproefsgewijs controles - zie je eigen artikel. Nu komt je reactie een beetje over alsof alles dicht zit.
Nog niet, maar kijk ook naar Tsjechië, Polen, Hongarije, Noorwegen en Denemarken.

Over een paar dagen is wat nu nog vergezocht lijkt staand beleid, zo gaat het al dagen/weken met corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

gekkie schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:05:
[...]

Oh je hebt geheel gelijk, dat was ook wat ik bedoelde met dat ze vooral in het nu leven en communiceren.
Probleem daar mee is wel dat de patienten die over 12 dagen er voor gaan zorgen dat de IC's overbezet zijn, nu op dit moment besmet worden en zich op stapelen omdat de intensieve behandeltijd vrij lang is. Door dat bijna volledig onbesproken te laten en daarmee de ernst van de toekomst niet op het heden te projecteren, doen mensen nu nog dingen waarvan ze over 12 dagen waarschijnlijk zullen denken, had ik dat nou maar niet gedaan (al is het de vraag of veel mensen achteraf die relatie gaan leggen maar goed).
Mompelt nog iets met "regeren is voor uit zien."
Ik denk dat ze, en daar bedoel ik zowel de regering als de zorg professionals mee, echt wel voor uit kijken en denken. De communicatie en de ernst laten door dringen tot het publiek is inderdaad een ander geval maar dat is de afgelopen week echt wel veranderd. Kan de communicatie beter, jazeker, maar de boodschap is denk ik bij heel veel mensen al binnen gekomen gezien het hamsteren en thuiswerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:38

SomerenV

It's something!

Verwijderd1 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:24:
[...]

Toen was er nog weinig bekend. Met SARS en MERS in gedachte heeft men de situatie misschien ook wel ernstiger ingeschat. Uiteindelijk is dit natuurlijk een heel schadelijk virus, maar het is geen virus wat ons (Nederland, Europa, de mensheid) uit gaat roeien (waar dat bij MERS met 36% CFR wel een realistischer scenario is).

Daarnaast was het toen nog mogelijk om het geheel in te dammen. Als China alle gevallen in quarantaine had gezet dan was het daarmee afgelopen. Als de uitbraak in een kleinere stad was begonnen dan was het de Chinezen waarschijnlijk nog gelukt ook. Dan hadden we hier alleen wat ongepaste grappen over hoe dramatisch het Chinese optreden was. Afin, dat hebben we gezien met Ebola:
Een virus dat te dodelijk is is uiteindelijk niet 'succesvol'. In principe heeft een virus maar één doel en dat is voor zoveel mogelijk infecties zorgen. Als een virus te dodelijk is dan lukt dat niet omdat mensen dan sneller doodgaan dan dat ze anderen kunnen infecteren. MERS infecteerde in 5 jaar tijd nog geen 2.000 mensen. Wel een hoop infecties met dodelijk afloop, maar kijkende naar het totaalplaatje is Covid-19 een stuk ernstiger. Misschien is de kans op overlijden kleiner, maar het aantal slachtoffers is - omdat het virus zich makkelijker laat verspreiden - vele malen groter. Ook de impact op de samenleving is véél groter. In de 30 jaar dat ik rondloop op deze aardkloot heb ik nog nooit iets meegemaakt wat ook maar in de buurt komt van wat je nu ziet, waarbij complete landen in lockdown gaan. Het is niet voor niets dat beurzen in sommige gevallen net zo hard crashen als in de jaren 80.

Covid-19 heeft het 'geluk' dat het verspreid kan worden nog voordat mensen echt ziek worden en het laat zich verspreiden op diverse manieren. Hoesten, niezen en zelfs ademen. Het blijft op oppervlakten zitten, het verspreid zich mogelijk via ontlasting én de incubatietijd kan vrij lang zijn. De meeste besmettingen zijn relatief mild, maar een aardig groot deel moet opgenomen worden én moet aan de beademing. Tel daarbij op dat ons lichaam dit virus niet kent én er geen vaccin beschikbaar is en je weet een beetje wat de ernst is. Mensen blijven dit vergelijken met SARS en MERS en doen Covid-19 of SARS-2 dan af als minder erg of 'een iets heftigere griep' maar het is wel even iets meer dan dat. Misschien is de kans op overlijden minder groot, maar als er maar genoeg mensen ziek worden dan zal het aantal doden ook fors hoger zijn, al helemaal als de zorgsector overbelast raakt zoals we nu in Italië zien.

Wat anders: het uitje naar Parijs dat mijn vriendin en ik hadden staan voor volgend weekend staat héél erg op losse schroeven. Sowieso is Disney inmiddels gesloten, het Louvre is nog open maar dat zie ik ook nog wel veranderen. Maar erger nog: mijn vriendin (werkt in de thuiszorg) kan werkplicht krijgen en wordt afgeraden naar het buitenland reizen. De timing had niet meer klote kunnen zijn. We hebben best een kut periode achter de rug (niet kut tussen ons, maar andere factoren) en dit was bedoeld als welkome ontspanning met z'n tweetjes. Daarnaast is het dagje Disney bedoeld als verjaardagscadeau voor haar. Gezien hoe hard alles nu gaat hier en in andere landen verwacht ik niet dat de situatie gaat verbeteren. Eerder verergeren :'(

[ Voor 12% gewijzigd door SomerenV op 14-03-2020 00:23 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Aan de ene kant snap ik de kritiek op de mensen die 'hamsteren' wel, maar aan de andere kant vind ik het gedrag ook redelijk logisch.
- Je moet ineens 2 weken thuiswerken, je bent dus meer thuis, dus je hebt meer drinken/eten nodig dan normaal. Op het kantoor drink je daar lekker je koffie/thee/etc. Op het kantoor kan je vaak ook lunchen dus ook dat 'moet' je nu in huis halen voor de komende dagen.(en dit geld vooral voor de mensen die thuis mogen/moeten werken)
- De kans dat er steeds meer besmette mensen rondlopen is naar mijn idee redelijk groot, dus het is juist handig om in 1á2x je boodschappen voor de komende X dagen(weken?) te doen. Zodat je zo min mogelijk risico loopt om 'toevallig' besmet te raken.

Waar ik zelf wel erg benieuwd naar ben:
- Blijft het bij thuiswerken tot 31 maart? Of gaat de datum nog verschoven worden?
- Wanneer gaan de scholen overal dicht? (dit is opzich al genoeg besproken hier).
- Ik verwacht niet dat dit binnen nu en 4 weken 'over' is, dus wat gaat er gebeuren richting de zomer? Alle zwembaden blijven dicht? Men gaat niet meer op zomervakantie dit jaar?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]

Maar is het nodig op dit moment? De politie geeft aan dat ze het rustiger hebben dan normaal vanwege de afgelasting van evenementen (bron: liveblog van een krant maar hou me er niet aan aub ;-) want geen idee meer waar ik het gelezen heb). Welk voordeel ga je daar nu mee halen? Dit lijkt mij echt een maatregel voor de buhne aangezien ze in Noordrijn-Westfalen momenteel meer gevallen hebben dan in NL.

offtopic:
Trouwens wel een goed voorbeeld hoe europa echt nog niet één is en dat grenzen die niet van belang zijn voor dit virus nog zo'n grote rol spelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Remy!!!! schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:18:
- Blijft het bij thuiswerken tot 31 maart? Of gaat de datum nog verschoven worden?
- Wanneer gaan de scholen overal dicht? (dit is opzich al genoeg besproken hier).
- Ik verwacht niet dat dit binnen nu en 4 weken 'over' is, dus wat gaat er gebeuren richting de zomer? Alle zwembaden blijven dicht? Men gaat niet meer op zomervakantie dit jaar?
Zelfs in het meest optimale scenario is 31 maart wensdenken. Als morgen de curve het meest steile punt zou bereiken en we op weg zijn naar de 'top' dan duurt het meerdere weken voordat het leven genormaliseerd is.
gws24 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:22:
Maar is het nodig op dit moment? De politie geeft aan dat ze het rustiger hebben dan normaal vanwege de afgelasting van evenementen.
Nu misschien nog niet maar ik zei ook 'nadenken over', in een paar dagen kan de situatie heel anders zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door hoevenpe op 14-03-2020 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:31

HaterFrame

Well... Poo came out!

Opvallend vind ik het dat het ROC wel gewoon stopt met lesgeven. Kan ik mijn kind op de lagere school thuishouden zonder consequenties?

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
HaterFrame schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:28:
Kan ik mijn kind op de lagere school thuishouden zonder consequenties?
Ja, een motie daarover van PVV/FvD is unaniem aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Remy!!!! schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:18:
Aan de ene kant snap ik de kritiek op de mensen die 'hamsteren' wel, maar aan de andere kant vind ik het gedrag ook redelijk logisch.
- Je moet ineens 2 weken thuiswerken, je bent dus meer thuis, dus je hebt meer drinken/eten nodig dan normaal. Op het kantoor drink je daar lekker je koffie/thee/etc. Op het kantoor kan je vaak ook lunchen dus ook dat 'moet' je nu in huis halen voor de komende dagen.(en dit geld vooral voor de mensen die thuis mogen/moeten werken)
- De kans dat er steeds meer besmette mensen rondlopen is naar mijn idee redelijk groot, dus het is juist handig om in 1á2x je boodschappen voor de komende X dagen(weken?) te doen. Zodat je zo min mogelijk risico loopt om 'toevallig' besmet te raken.
Wat jij noemt is logisch, maar dat is met reguliere wekelijkse boodschappen ook wel af te vangen. Wat je nu veel ziet is dat mensen lang houdbare spullen halen en toiletpapier. Dat heeft echt geen klap te maken met wat jij noemt. Voor lunch heb je geen pasta of noodles nodig zeg maar :+ Daarnaast kun je enorm makkelijk wat extra koken een week lang, dat invriezen en de week erop eten (of zelfs nog twee weken erop). Grote kans dat het qua boodschappen niet eens op zou vallen in de supermarkt.
Waar ik zelf wel erg benieuwd naar ben:
Kijkende naar Italië moet het ergste nog komen. Daar zit het waarschijnlijk ook nog niet op de piek. In China duurde dat 1,5 á 2 maanden dus tel maar uit. En die gooide in blinde paniek gewoon álles op slot. Hier wordt alles gefaseerd gedaan dus het is afwachten hoe het hier precies gaat verlopen. Maar nee, waarschijnlijk is het niet binnen 4 weken over. Thuiswerken gaat sowieso verlengd worden en er komen extra maatregelen over verdere verspreiding te voorkomen. Na het weekend komen er extra maatregelen gericht op Brabant maar mijn gok is dat die vrijwel direct voor een groot deel van Nederland ingevoerd gaan worden. Die extra maatregelen zouden er vóór het weekend al komen, maar dat is uitgesteld. Ik verwacht omdat die maatregelen (flink) wat verder gaan dan wat er tot nu toe is, dus dat moet allemaal dubbel gecheckt worden door alle instanties. Maar dat is op dit moment nattevingerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:24:
[...]
Nu misschien nog niet maar ik zei ook 'nadenken over', in een paar dagen kan de situatie heel anders zijn.
8)7 totaal over heen gelezen dus mea culpa. Als de shit echt the fan hit dan is inzet van defensie misschien nodig inderdaad maar daar zijn we nog verre van denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
SomerenV schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:31:
[...]

Wat jij noemt is logisch, maar dat is met reguliere wekelijkse boodschappen ook wel af te vangen. Wat je nu veel ziet is dat mensen lang houdbare spullen halen en toiletpapier. Dat heeft echt geen klap te maken met wat jij noemt. Voor lunch heb je geen pasta of noodles nodig zeg maar :+ Daarnaast kun je enorm makkelijk wat extra koken een week lang, dat invriezen en de week erop eten (of zelfs nog twee weken erop). Grote kans dat het qua boodschappen niet eens op zou vallen in de supermarkt.
Daar heb je volledig gelijk in, maar wat als je juist zoveel mogelijk contact probeert te vermijden? Dan wil je toch juist alles alvast in huis hebben? Wij hebben gelukkig altijd een redelijke voorraad aan pasta/rijst/vlees in huis dus ik maak mij niet zorgen voor de komende weken op dat gebied, maar voor het thuiswerken heb ik wel meer drinken en brood in huis gehaald. Nu zijn dat misschien geen extreme aantallen in mijn geval, maar over heel NL genomen misschien wel?

En wie gaat er in zijn baas zijn tijd wel eens niet naar de WC? Dus al die keren dat je dat nu ineens thuis moet doen?... Dan heb je zeker wel 20 rollen nodig :D

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
gws24 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:32:
... maar daar zijn we nog verre van denk ik.
Dat hopen we allemaal, maar als ik de beelden uit Italië zie dan ben ik erg pessimistisch. Dat is ons potentiële voorland over een aantal dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Is er ergens een wetenschappelijke bron (peer-reviewed gepubliceerde paper) waaruit blijkt dat kinderen geen noemenswaardige rol spelen in de verspreiding van het virus (dus de stelling van Rutte/RIVM ondersteunt)?

(zodat ik zeker weet dat dit allemaal onzin is)

[ Voor 21% gewijzigd door terabyte op 14-03-2020 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 12-09 23:22
gws24 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:13:
[...]
Ik denk dat ze, en daar bedoel ik zowel de regering als de zorg professionals mee, echt wel voor uit kijken en denken. De communicatie en de ernst laten door dringen tot het publiek is inderdaad een ander geval maar dat is de afgelopen week echt wel veranderd. Kan de communicatie beter, jazeker, maar de boodschap is denk ik bij heel veel mensen al binnen gekomen gezien het hamsteren en thuiswerken.
Helaas bij mijn ouders nog steeds niet echt. Daar staat iemand van de IC en die zegt dat alles onder controle is, wij zijn op vakantie, waarom zouden wij ons ook maar zorgen maken. Erhmm naja om wat er redelijk onvermijdelijk op ons af dendert wat die meneer niet verteld.
Zij nemen daar door in mijn ogen uiterst matige beslissingen en verdiepen zich ook niet meer verder en ook niet echt in de lokale toestand en ik krijg het ze niet meer aan het verstand gepeutert door dit niet voorzien van de nabije toekomst.

En het vervelende is dat het zich in een steeds sneller tempo allemaal gaat ontvouwen en dan is handelen een heel stuk moeilijker, je eventueel afvlakken van een piek nog minimaal 12 dagen van je verwijdert.

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 14-03-2020 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
Een nieuwe interessante maatregel in Noorwegen.

Rij en rusttijden wetgeving is tijdelijk onder voorwaarden opgeschort voor transporten als voedsel, brandstof, medicijnen en andere relevante/kritieke transporten.

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 14-03-2020 00:42 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:45
HaterFrame schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:28:
Opvallend vind ik het dat het ROC wel gewoon stopt met lesgeven. Kan ik mijn kind op de lagere school thuishouden zonder consequenties?
Ja.

En welk ROC stopt met lesgeven? Volgens mij geen één? Of bedoel je traditioneel en klassikaal lesgeven? Ik kan je in ieder geval vertellen dat daar deze week, in ieder geval in midden Brabant, ook echt niets van terecht kwam hoor. Dus maak je geen illusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:31

HaterFrame

Well... Poo came out!

remzor schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:40:
[...]

Ja.

En welk ROC stopt met lesgeven? Volgens mij geen één? Of bedoel je traditioneel en klassikaal lesgeven? Ik kan je in ieder geval vertellen dat daar deze week, in ieder geval in midden Brabant, ook echt niets van terecht kwam hoor. Dus maak je geen illusies.
https://www.rocvantwente.nl/corona.html

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Remy!!!! schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:35:
[...]

Daar heb je volledig gelijk in, maar wat als je juist zoveel mogelijk contact probeert te vermijden? Dan wil je toch juist alles alvast in huis hebben? Wij hebben gelukkig altijd een redelijke voorraad aan pasta/rijst/vlees in huis dus ik maak mij niet zorgen voor de komende weken op dat gebied, maar voor het thuiswerken heb ik wel meer drinken en brood in huis gehaald. Nu zijn dat misschien geen extreme aantallen in mijn geval, maar over heel NL genomen misschien wel?

En wie gaat er in zijn baas zijn tijd wel eens niet naar de WC? Dus al die keren dat je dat nu ineens thuis moet doen?... Dan heb je zeker wel 20 rollen nodig :D
Dat mensen nu meer (moeten) kopen dan normaal kan ik wel inkomen, maar als ik die foto's her en der zie, en de situatie hier in het dorp bekijk dan lijkt het er meer op dat mensen zich voorbereiden op de hongerzomer van 2020 :+ Als het écht was omdat je meer thuis bent en dus meer consumeert dan zouden mensen niet zo gruwelijk selectief zijn in wat ze massaal inslaan.

Wat pasta betreft (of mie/noodles/whatever), die maak ik zelf wel :+ Met een kilo bloem en 4 eitjes maak je voor 16 personen pasta. Doe gek en doe dat 4 keer en je hebt 64 porties aan pasta die je in kunt vriezen. Dat kost je 2,50 aan bloem en hier bij de boer betalen we 12 cent voor een scharreleitje. Dan heb je voor nog geen 5 euro twee volle weken aan pasta (uitgaande van vier personen) _/-\o_ Een pastamachine is overigens wel een pré want die shit volledig handmatig maken is écht een kutwerk :+

Koop een grote verpakking champignons, een flink stuk vlees en vis (in stukken snijden en invriezen), olijfolie (en dan drie varianten ofzo), gedroogde kruiden en wat andere zooi om erin te flikkeren en je kunt super cheap met gemak twee weken overleven. Maar goed, dat is meer voor het 'voorbereiden op' topic hier. Punt is, dat als je het een beetje slim aanpakt je niet als een malle hoeft te gaan hamsteren zoals je veel mensen ziet doen. Dan heb je ook geen hele kast nodig voor al je paniekvoedsel maar volstaat een plankje in de kelder(kast).

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 14-03-2020 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

gekkie schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:37:
[...]

Helaas bij mijn ouders nog steeds niet echt. Daar staat iemand van de IC en die zegt dat alles onder controle is, wij zijn op vakantie, waarom zouden wij ons ook maar zorgen maken. Erhmm naja om wat er redelijk onvermijdelijk op ons af dendert wat die meneer niet verteld.
Zij nemen daar door in mijn ogen uiterst matige beslissingen en verdiepen zich ook niet meer verder en ook niet echt in de lokale toestand en ik krijg het ze niet meer aan het verstand gepeutert door dit niet voorzien van de nabije toekomst.
Eigenwijze mensen blijf je altijd houden , zeker die oudjes ;) . Mijn moeder gaat bv dit weekend nog gewoon met het ov en een paar dagen wandelen met een vriendin terwijl ze >70 is en dus meer risico loopt. Dat is vrije keus die wij hier hebben in tegenstelling tot een dictatuur zoals in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:04

wontcachme

You catch me? No you wont

Wat ik mij nu zo afvraag. waar zit het probleem qua testen of iemand Corona heeft? Is er gebrek aan wattenstaafjes? Aan chemische middelen? Of ogen die de tests moeten beoordelen? Als ik zie hoe landen als Zuid-Korea hebben kunnen opschalen en hoe meerdere landen die drive-throughs hebben vraag ik mij af waar in NL het capaciteit probleem zit. Ze waren er zo prat op dat wanneer er veel gevallen waren men 12 laboratoriums kon bij schakelen, maar ze begonnen al heel snel in de problemen te komen.

Overigens mag van mij nu wel eens doorgepakt worden en niet het halfhartige en niet eenduidige manier van werken zoals nu. Gooi het land op slot en alleen kritieke dingen blijven doorgaan/open, maar verder alles zoveel mogelijk sluiten. Het zal flink pijn doen economisch, maar lang niet zo veel pijn als wanneer de situatie onbeheersbaar wordt. En dat zeg ik als iemand met een toeristisch bedrijf die over twee weken weer open zou gaan. Liever nu een "korte" pijn dan een situatie wat een jaar kan doorgaan. Moet je nagaan wat dan de schade is.

En gebruik die weken van sluiting om zoveel mogelijk te testen en soldaten? gepensioneerden? op te leiden om testen te beoordelen. En dan toch iedereen die denkt mogelijk Corona te hebben of symptomen heeft door een drive through te laten gaan. Gooi je de boel een maand op slot dan zal niet alle gevallen opgespoord zijn, maar wel een stuk minder brandhaarden.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Artjuh
  • Niet online
De huidige maatregelen zijn al ontzettend ingrijpend en zouden al een groot vertragend effect moeten hebben. Alleen is dat effect pas over een week of langer duidelijk. Ondertussen wordt de situatie nog erger en wordt de roep om strengere maatregelen nog groter. Lastig om die dan niet te nemen, zoals scholen sluiten. Zelfs al zouden die maatregelen daadwerkelijk niet nodig zijn (weet ik niet).

Zo'n beetje alle georganiseerde (amateur)sport ligt stil, zowel competities als trainingen. Alle evenementen met meer dan 100 personen zijn afgelast. Geen concerten enzo meer. Studenten gaan niet meer naar de universiteiten en hogescholen. Activiteiten van vele (studenten)verenigingen gaan niet meer door. Veel mensen werken thuis. Veel mensen bezoeken kwetsbare mensen tijdelijk niet meer.

Dat scheelt al ontzettend veel contactmomenten. Heel veel dwarsverbindingen tussen lokale sociale netwerken zijn zo verdwenen.

Oké, kinderen gaan nog naar school waar ze hun klas en schoolgenoten tegenkomen. Maar ze hebben bijvoorbeeld geen contact meer met hun sportteam of met teams uit andere plaatsen. Idem voor hun ouders en docenten. Ze gaan ook niet meer van hot naar her voor concerten etc. Het aantal sociale verbindingen is al drastisch beperkt nu. Veel mensen lijken dat te onderschatten? Terwijl de vrije verspreiding door heel Nederland nog redelijk leek mee te vallen als er pas twee gevallen bij de meetstations zijn geconstateerd.

We nemen dus al erg drastische maatregelen. Gevoelsmatig in verhouding ook nog steeds eerder dan dat China en Italië die maatregelen namen. Zuid-Korea is een lastig voorbeeld, dat land is toch sociaal veel geïsoleerder dan Nederland en Europa als geheel. Die super-lockdowns in China zijn ook een lastig voorbeeld. Wij zouden dat voor de complete samenleving moeten toepassen, terwijl niet heel China in lockdown zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
  • Laatst online: 28-08 12:50
Theo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
Ik zat zelf eens wat data op te zoeken van andere recentere epidemieen. Een jaar geleden hadden we een griepgolf in Nederland. Ruim 400.000 mensen in Nederland zijn er toen ziek van geworden (waarschijnlijk meer aangezien niet alle gevallen geregistreerd zijn); bijna 3.000 mensen zijn er aan doodgegaan en 11.000 mensen moesten in Nederland worden opgenomen. (Link)
De verdeling van de doden bij de gewone griep (zoals die van een jaar geleden) laat zien dat het eigenlijk alleen de bejaarden zijn voor wie de gewone griep dodelijk is: (bron)
[Afbeelding]

Van griep gaat dus 7 op de 1.000 personen dood, en het is extreem besmettelijk. Het geen wat nu rondwaait (Corona) geeft soortgelijke symptomen, een mortaliteitcijfer dat 4 op 1.000 lijkt te zijn wat daarmee dus minder is dan de gewone griep van vorig jaar..

....

Ofwel; wat is het dat Corona zoveel erger maakt dan de griep terwijl de slachtoffercijfers heel veel lijken op die van de griep van een jaar geleden?
Ik denk dat je ergens een nulletje bent vergeten.
De GEHELE mortaliteit (over alle leeftijdsgroepen) in Italie is op dit moment 7.5%+. Ja, dat is dus niet alleen bejaarden. Dus 10x erger dan die griepgolf. En het is welbekend dat wereldwijd (dus in landen waar de ziekenhuizen niet extreem besmet zijn, gemiddeld genomen) het op zo'n 3-4% ligt. Wederom 5x meer dan het cijfer waar jij mee aan komt...even opletten? al 2 maanden lang ? :)
Pagina: 1 ... 19 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.