Zullen we discussies over supermarkten en boodschappen even in het andere topic houden ?
Nope in Frankrijk, helaas ging het overtuigen dus niet zo vlot vanwege de beperkte informatie voorziening en enige eigenwijsheid wat een familietrekje is van beide kanten (waar ik dan weer het product van ben
Maar ze zijn met de camper, dat scheelt in die zin dat ze eigen mobiliteit hebben, maar dan is het wel handig als je niet zoals naar verluid in Italië forumlieren met stempeltjes moet gaan halen, terwijl je eigenlijk zo min mogelijk contact wil.
Op zich denk ik dat mits er nog vervoer is, toeristen wel mee mogen zolang het retour eigen land betreft, zijn toch weer een potentieel aantal (lastige) gevallen minder in je land als je ze weg laat gaan.
Hoop voor je dat die van jou ook snel een weg terug weten te vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 13-03-2020 20:15 ]
Een paar dagen zeker, maar dat is niet wat hier aan de hand is. Duidelijk niet. Ik woon niet in een stad, maar in een dorp waar de schappen altijd uitpuilen. Dit is puur veroorzaakt door mensen die in bulk zijn gaan inslaan, want de angst regeert. Dat is ook wat ik oppikte van het personeel aldaar.President schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:42:
[...]
Hoezo waanzin? Elke Nederlander zou voor een paar dagen aan eten in huis moeten hebben, idem voor toiletpapier. Helaas zijn er standaard veel huishoudens waarbij pas op de dag van het tekort boodschappen worden gehaald. Mensen snappen nu misschien pas dat 3 wc rollen op voorraad hebben iets te weinig is...
Los van de mafketels die vandaag genoeg rijst hebben gekocht om een half jaar van te kunnen leven uiteraard!
Volgens de krant alleen al 100 in Brabant.Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:06:
Liggen dus nu zon 40 a 50 mensen op de IC volgens de nos
ik zie ik zie wat jij niet ziet
"May our framerates be high and our temperatures low."
Over een paar dagen heeft iedereen een voorraad en gaan we weer naar een normaal gevulde supermarkt.Basekid schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:49:
[...]
Toch wel wat gek als je besef dat landen die het zwaarder hebben (China en Italie) gewoon genoeg eten hebben in de winkels. Dus ook al wordt het zo erg dan is er nog geen issue, mits mensen niet gaan hoarden.
Vergeet niet dat China en Italië al een paar weken verder zijn dan wij!
Vanwege Corona moet je denk ik extra voorzichtig zijn en een paar velletjes extra nemen per keer, bovenop de al overdreven hoeveelheid om zeker te zijn dat je er niet doorheen gaat.
Mark komt vast binnenkort met een advies : Mensen, 4 velletjes per keer is echt genoeg om er niet doorheen te gaan bij 2 laags wc-papier. En als we dat met zijn allen doen is er geen reden tot paniek.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Dat zou meer dan 20% van het totaal aantal positief geteste personen in Brabant zijn, lijkt me heel erg veel of het is bewijs van enorme onderrapportage.icecreamfarmer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:16:
Volgens de krant alleen al 100 in Brabant.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Wat een land is het toch ook, scholen blijven gewoon open hoor in Nederland..
Ik hoop zo dat ze het bij het recht eind hebben en niet achteraf hoeven te concluderen dat ze beter anders hadden kunnen besluiten...
persoonlijk vindt ik het een belachelijke beslissing, zeker met oog op de maatregelen die landen om ons heen treffen
Ik hoop zo dat ze het bij het recht eind hebben en niet achteraf hoeven te concluderen dat ze beter anders hadden kunnen besluiten...
persoonlijk vindt ik het een belachelijke beslissing, zeker met oog op de maatregelen die landen om ons heen treffen
Verwijderd
Op IC of gewoon in het ziekenhuis ?icecreamfarmer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:16:
[...]
Volgens de krant alleen al 100 in Brabant.
Ik vrees vooral het laatste, maar dat is in een land als Italië, VS en zeker China ook zo. Mits het klopt dat 80% milde klachten krijgt.hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:18:
[...]
Dat zou meer dan 20% van het totaal aantal positief geteste personen in Brabant zijn, lijkt me heel erg veel of het is bewijs van enorme onderrapportage.
Ik snap dat jij dat gevoel hebt. Alleen wij kunnen niet oordelen over de verspreiding van het virus onder kinderen.Scorpio861 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:20:
Achteraf kunnen we daar over oordelen. Vanuit dat wij geen kennis hebben zou ik ook verwachten leg de scholen stil. Maar mijn vriendin is verpleegkundige dus dat betekend dat ik ook niet meer kan werken.
https://skiinformatie.nl/liveblog-coronavirus-wintersport/
Alle Nederlanders in quarantaine in tirol
https://www.c-span.org/vi...ence-coronavirus-response
Trump geeft nu een toespraak over de Amerikaanse acties tegen Covid-19.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
National emergency in the US
Dit is een serieus topic, dit soort sarcasme voegt weinig toe. Ik ben benieuwd of ze echt zo goed bezig zijn en niet al veel te laat zoals vele berichten doen vermoedden hier.
[ Voor 57% gewijzigd door defiant op 13-03-2020 21:21 ]
Dit zijn andere berichten dan we horen van het RIVMMark v.d. Kuil, intensive care arts in het Bernhoven Ziekenhuis in Uden.
"De afgelopen dagen is het aantal patiënten in Brabantse ziekenhuizen ‘ontploft’, zegt Van der Kuil. Kon je een week geleden de patiënten nog makkelijk op één hand tellen, op vrijdagochtend lagen er in de Brabantse ziekenhuizen 100 coronapatiënten, van wie tientallen in Uden."
..
"Het virus velt daarbij echt niet alleen oude mensen, zegt intensivist Van der Kuil. ‘Ik heb ook iemand van 26 in het ziekenhuis liggen.’ Ook in het Amphia Ziekenhuis liggen opvallend veel jonge mensen, bij wie weinig achterliggende problemen bekend zijn. Al zijn ouderen nog wel duidelijk in de meerderheid.
Daarbij moet ongeveer eenderde van de patiënten die in het ziekenhuis worden opgenomen uiteindelijk door naar de intensive care, wegens het falen van de longen. ‘Dat is echt shocking’, zegt de arts, een percentage waarvan politici de impact nog niet lijken te begrijpen. ‘Dit cijfer kennen we bij geen enkel ziektebeeld."
"Het moeilijke is ook nog eens dat ernstig zieke patiënten wel twee à drie weken aan de beademing moeten, dat is erg lang, en erg lastig omdat het de capaciteitsproblemen enorm vergroot. En alsof dat nog niet genoeg is: de patiënten moeten ook nog eens vaak op hun buik worden beademd, wat de zorg extra intensief maakt (de dagelijkse verzorging en verpleging is daardoor een stuk ingewikkelder) en extra gevaarlijk, omdat het risico groot is dat het beademingsbuisje eruit valt wanneer iemand verlegd moet worden om doorligwonden te voorkomen."
Bron: Volkskrant
Wow, Trump lijkt niet goed uit zijn woorden te kunnen komen... Vooral het begin was dramatisch..Rannasha schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:31:
https://www.c-span.org/vi...ence-coronavirus-response
I have no special talent. I am only passionately curious.
Als je de woorden van Trump bedoelt: Hij verzint volgens mij ter plekke de helft erbij om zichzelf op te hemelen. Alle zinnen met "many", "Incredible", "support me" erin staan volgens mij niet op papier.Razr schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:33:
Ik mag toch bijna hopen dat de VS de volgende hotspot wordt na Europa, wat kan die man zich verschrikkelijk op de borst kloppen zeg - met zijn fantastische bslissingen so far /s. Ik ben benieuwd of ze echt zo goed bezig zijn en niet al veel te laat zoals vele berichten doen vermoedden hier.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Ja precies, dat bedoel ik inderdaad - tenenkrommend zeg.MrWilliams schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:35:
[...]
Als je de woorden van Trump bedoelt: Hij verzint volgens mij ter plekke de helft erbij om zichzelf op te hemelen. Alle zinnen met "many", "Incredible", "support me" erin staan volgens mij niet op papier.
Suriname sluit vanaf morgen ook hun luchtruim. Vandaag is daar de eerste corona besmetting vastgesteld, bij iemand die uit Nederland kwam (Delft / Rotterdam).
Virussen? Scan ze hier!
Op NPO1 wederom een grote Corona uitzending net als twee weken geleden
Kijk hier naar de extra NOS-uitzending Het coronavirus, feiten en fabels - https://nos.nl/l/2326965
Het coronavirus, feiten en fabels (met gebarentolk) - https://nos.nl/l/2326964
Kijk hier naar de extra NOS-uitzending Het coronavirus, feiten en fabels - https://nos.nl/l/2326965
Het coronavirus, feiten en fabels (met gebarentolk) - https://nos.nl/l/2326964
[ Voor 25% gewijzigd door sambalbaj op 13-03-2020 20:40 ]
Maar waarom vrezen?bloodlynx schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:24:
[...]
Ik vrees vooral het laatste, maar dat is in een land als Italië, VS en zeker China ook zo. Mits het klopt dat 80% milde klachten krijgt.
Laten we wel wezen, wat voor een belang heeft de kennis omtrent het aantal SARS-CoV-2 infecties in absolute zin nog op dit moment? We zijn het stadium voorbij waarin we alle mensen terug kunnen traceren naar een herleidbare bron. Heb jij op dit moment symptomen die zouden kunnen passen bij een besmetting met SARS-CoV-2 dan is het landelijk advies duidelijk, blijf thuis. Met uitzondering van een selecte groep werknemers waarbij de teugels iets meer gevierd zijn door de noodzaak van hun inzetbaarheid.
Daarbij is het eigenlijk van weinig meerwaarde om te weten of jij nu wel of niet SARS-CoV-2 besmet bent. Sterker nog, ook al ben je het niet, maar heb je wel bijv. koorts op basis van influenza, dan is het ook zeker niet bevorderlijk dat jij als persoon A influenza aan het verspreiden bent binnen de maatschappij terwijl een persoon B gelijktijdig mogelijk in je omgeving SARS-CoV-2 aan het verspreiden is. Co-infecties zijn namelijk gewoon mogelijk, maar zoals je kunt voorstellen minder gunstig.
Een positieve of negatieve testuitslag voegt in dat stadium dan eigenlijk gewoon nog maar weinig toe op dit moment. Veel belangrijker in dit stadium is om te weten wat de druk is op onze gezondheidszorg. Dus testen van patiënten die een ziekenhuisopname indicatie hebben. Monitoren wat de IC beddenbezetting doet. Monitoren of de personele bezetting nog toereikend zal zijn. En acteren waar nodig.
Des te groter deel van de bevolking zich houdt aan zelf quarantine, des te minder de verspreiding zal zijn. Daar zijn geen harde getallen meer voor noodzakelijk, nagenoeg geheel Nederland heeft toch al binnen een straal van ongeveer 20 km bekende cases. Met andere woorden, waar je ook woont, het kan zich overal voortdoen.
En daar speelt dan ook gewoon een belangrijk deel maatschappelijke verantwoordelijkheid. Neem eigen verantwoordelijkheid en blijf thuis bij symptomen. Neem de maatschappelijke verantwoordelijkheid en durf collega's aan te spreken indien zij deze maatschappelijke verantwoordelijkheid zelf niet nemen. Maar mogelijk nog wel het belangrijkste, houd het hoofd koel. En dat is geen oproep om zaken te gaan bagatelliseren, maar ook het tegenovergestelde dient vermeden te worden.
Verwijderd
Behalve dat ze het gebied mogen verlaten en hun ID wordt doorgegeven aan de overheid.MTBreak schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:31:
https://skiinformatie.nl/liveblog-coronavirus-wintersport/
LEZEN!
Bensimpel
Positieve meneer
"We probably have 5 milion tests ready at the end of the month, but I doubt we need that many." -Trump.
Nou trump, ik hoop van harte dat je gelijk hebt, maar je slaat de plank weer mis..
Nou trump, ik hoop van harte dat je gelijk hebt, maar je slaat de plank weer mis..

😆 - Denk ook eens om ;)
Waar praktisch ieder land het al moeilijk heeft met (tien)duizenden test heeft Trump er deze maand nog 5 miljoen ready to goBensimpel schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:41:
"We probably have 5 milion tests ready at the end of the month, but I doubt we need that many." -Trump.
Die man is toch niet meer serieus te nemen?
Toevallig zijn een aantal vrienden net vier dagen terug uit dat gebied. Nu heb ik komende zondag een uitje met ze.
Bah, moet ik uit voorzorg de afspraak cancelen of gewoon gaan?
Appels en peren.Waterkoker schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:42:
[...]
dus wat deze 'hoogleeraar' benoemt is ook complot? https://www.volkskrant.nl...enlevens-kosten~bec59097/
komt op hetzelfde neer alleen breng ik het wat hoog over en minder genuanceerd. Alles draait om geld en wie beheert het grootste deel van het geld?
Die hoogleraar brengt het met onderbouwing, en dat geld nodig is om überhaupt als land te kunnen draaien, om überhaupt personeel en medicijnen te kunnen betalen. Zonder geld redt ook de door jouw complot geraakte groep het niet. Sterker, ze schieten zichzelf in de voet als ze het gewone volk geen zorg kunnen bieden.
Ze schieten zichzelf ook in de voet als ze het geld voor zichzelf houden. Wanorde/chaos is zoals ik al zei niemand bij gebaat, ook de rijken niet. Als niemand hun goederen etc kan afnemen worden ze zelf ook arm, of er breekt opstand uit.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Zoveel anders is het niet, puur zakelijk gezien. Uit de door het RIVM vrijgegeven berichten valt met de juiste kennis het door deze arts geschetste beeld namelijk prima op te maken. Maar het grote verschil zit hem gewoon in het beleven. En het delen van emotie. En dat is voor een instantie als het RIVM uiteraard een stuk lastiger om over te brengen dan bijvoorbeeld door een intensivist die er midden instaat. En ik begrijp dat vermelding van een individuele casus uiteraard meer tot de verbeelding spreekt.shoombak schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:34:
[...]
Dit zijn andere berichten dan we horen van het RIVM
Maar laten we wel wezen, instanties als het RIVM, WHO, ECDC, CDC, etc. maken allemaal gewoon netjes duidelijk dat dit virus echt niet alleen ouderen treft, dat ook jongeren in toch redelijke getale op de IC kunnen belanden en zelfs overlijden, dat de druk op de gezondheidszorg in meerdere regio's in de wereld uitermate hoog is tot het punt waar het het eigenlijk niet langer aankan. Het spreekt alleen minder tot de verbeelding omdat het vaker data is dat gepresenteerd wordt. Vergelijk het met een geschiedenis docent versus een WO2 overlevende. De geschiedenis docent vertelt geen andere berichten, maar zal toch al aanzienlijk minder tot de verbeelding spreken. De persoonlijke emotie, persoonlijke beleving ontbreekt.
Gewoon niet doen.Waterkoker schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:45:
[...]
Toevallig zijn een aantal vrienden net vier dagen terug uit dat gebied. Nu heb ik komende zondag een uitje met ze.
Bah, moet ik uit voorzorg de afspraak cancelen of gewoon gaan?
Dit is toch briljant, hij laat de hele private sector het oplossenSomerenV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:45:
[...]
Waar praktisch ieder land het al moeilijk heeft met (tien)duizenden test heeft Trump er deze maand nog 5 miljoen ready to go
Die man is toch niet meer serieus te nemen?
Ik zat net weer naar https://nextstrain.org/ncov te kijken.
Het is opvallend hoeveel Nederlandse datapoints er zijn.
Worden het genoom zo uitgebreid onderzocht in Nederland of zijn er gewoon veel Nederlandse inzendingen?
Weet iemand hoe het zit?
Worden het genoom zo uitgebreid onderzocht in Nederland of zijn er gewoon veel Nederlandse inzendingen?
Weet iemand hoe het zit?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Interessante insteek vanuit US, samenwerking met Target, Walmart, etc, dat is toch iets anders hoe hier het hamsteren helemaal los gaat
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Kunnen ouders die in de zorg werken dan wel weg? Moeten de kinderen die tussen de 10 weken en 16 jaar oud zijn zelf hun zaakje regelen thuis? Dat is toch niet mogelijk?Scorpio861 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:20:
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Toch lollig. De TV-gids beschrijving van het programma 'Het Coronavirus: feiten en fabels' heeft als toelichting: 'Live programma naar aanleiding van het Coronavirus (COVID-19) in Nederland.'.
Beetje jammer dat COVID-19 niet het virus is maar de ziekte.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je kan je dan afvragen hoeveel mensen in de VS failliet gaan dankzij de medische testen die uitgevoerd kunnen gaan worden.ricardo246 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:47:
[...]
Dit is toch briljant, hij laat de hele private sector het oplossen
Het heeft er wellicht mee te maken dat ze op het Erasmus volgens mij vrij actief zijn met het onderzoek op dit gebied.anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:48:
Weet iemand hoe het zit?
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Hij begrijpt vast dat het aantal geregistreerde cases enorm zal gaan stijgen door zo intensief te gaan testenBensimpel schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:41:
Het bedrijfsleven/de medische sector wil dat wel, want dan kunnen ze flinke winsten gaan maken.
Waar hij niks over zegt is wie de behandeling moet gaan betalen... en dat lijkt me voor Amerikanen een grotere zorg.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Het wordt hier veel onderzocht. Nederland heeft enkele internationaal zeer hoog aangeschreven virologie laboratoria, waaronder in het bijzonder het Erasmus MC.anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:48:
Weet iemand hoe het zit?
@anandus van dissel gaf aan dat we in Nederland een van de weinige landen zijn die hier erg goed in zijn.
Blijkbaar ook de eerste zes labs in Europa die met de ontwikkeling van de test aan de gang konden.
Overigens wel goede uitleg van GGD mbt de sluiting van de scholen. "Nu al sluiten zou er haast op neer komen dat de zomervakantie al is begonnen". Als een maatregel eenmaal is afgekondigd kun je niet meer terug.
Blijkbaar ook veel oog voor het feit dat maatregelen vol te houden moeten zijn. Gelukkig maar.
Blijkbaar ook de eerste zes labs in Europa die met de ontwikkeling van de test aan de gang konden.
Overigens wel goede uitleg van GGD mbt de sluiting van de scholen. "Nu al sluiten zou er haast op neer komen dat de zomervakantie al is begonnen". Als een maatregel eenmaal is afgekondigd kun je niet meer terug.
Blijkbaar ook veel oog voor het feit dat maatregelen vol te houden moeten zijn. Gelukkig maar.
[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2020 20:57 ]
Gesloten universiteiten + dienstplicht activeren = Veel potentiële nannies?Quad schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:49:
[...]
Kunnen ouders die in de zorg werken dan wel weg? Moeten de kinderen die tussen de 10 weken en 16 jaar oud zijn zelf hun zaakje regelen thuis? Dat is toch niet mogelijk?
Ik dacht ic.
De beurzen daar staan na zijn toespraak wel 9% in de plus, vergelijk dat met onze AEX die ook vandaag weer alle winst verspeeld heeft...ricardo246 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:47:
Dit is toch briljant, hij laat de hele private sector het oplossen
Brandstof.Teijgetje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:08:
[...]
Ik ken wel op-eet-papier, is parket dat je kan eten soortgelijk?
Als je geen water en gas en electriciteit meer hebt moet je toch je rijst gaar krijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door MrMonkE op 13-03-2020 20:58 ]
★ What does that mean? ★
Hij maakt gebruik van de sterke kanten vd infrastructuur in de USA.hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:56:
[...]
De beurzen daar staan na zijn toespraak wel 9% in de plus, vergelijk dat met onze AEX die ook vandaag weer alle winst verspeeld heeft...
en knoopt de FDA aan bedrijven die snel kunnen schakelen.
Ik ben geen fan vd man, maar dit vind ik wel een slimme zet..
Trump is ook geen president, maar eigenlijk gewoon een super CEO.
Ik zit gewoon naar een commercial te kijken lijkt het wel.
Trump krijgt gewoon een bos veren in zn kont van Pence. Wat een vleierij daar zeg, bah.
Ik zit gewoon naar een commercial te kijken lijkt het wel.
Trump krijgt gewoon een bos veren in zn kont van Pence. Wat een vleierij daar zeg, bah.
Wow, Amerika roept de noodtoestand uit en alles is mogelijk om dit te stoppen, giga noodfonds, multinationals moeten samenwerken met overheid en gezondheidszorg, en zelfs het systeem gaat op zijn kop wat betreft regelgeving in de gezondheidszorg.
Alle artsen krijgen alle ruimte en funding voor wat zij menen te moeten doen.
En alle CEO`s komen even melden wat ze gaan doen, zelfs concurrenten gaan samenwerken.
Na zijn eerdere gebagatelliseer en zijn gebruikelijke opschepperij, ook aan het begin van de persconferentie, kan ik alleen maar mijn petje af nemen voor deze aanpak.
Naast de enige juiste aanpak, lijkt me dat hij verder geen campagne meer hoeft te voeren.
De zin "De democraten wilden niet genoeg geld vrijmaken en deden moeilijk, niet wat het volk nodig heeft, vandaar de noodtoestand en maatregelen" is een mokerslag.
Het noodplan, met alle genoemde en nog extra maatregelen, wordt over 2 uur vrijgegeven.
Alle artsen krijgen alle ruimte en funding voor wat zij menen te moeten doen.
En alle CEO`s komen even melden wat ze gaan doen, zelfs concurrenten gaan samenwerken.
Na zijn eerdere gebagatelliseer en zijn gebruikelijke opschepperij, ook aan het begin van de persconferentie, kan ik alleen maar mijn petje af nemen voor deze aanpak.
Naast de enige juiste aanpak, lijkt me dat hij verder geen campagne meer hoeft te voeren.
De zin "De democraten wilden niet genoeg geld vrijmaken en deden moeilijk, niet wat het volk nodig heeft, vandaar de noodtoestand en maatregelen" is een mokerslag.
Het noodplan, met alle genoemde en nog extra maatregelen, wordt over 2 uur vrijgegeven.
[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 13-03-2020 21:11 ]
Erasmus is op dit gebied zeer bekend. Anekdotisch want n=1 maar ik sprak met een Amerikaanse leverancier in de middle of nowhere maar die was bekend met het feit dat Erasmus een autoriteit is vanwege virologiepsychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:52:
[...]
Het wordt hier veel onderzocht. Nederland heeft enkele internationaal zeer hoog aangeschreven virologie laboratoria, waaronder in het bijzonder het Erasmus MC.
Dat ik het weet als halve nerd is misschien nog logisch maar deze leverancier maakt compressoren
Nog een interessant stuk over Italië en het aantal IC opnames met daarbij ook de vergelijking met de Chineese curves.
https://www.thelancet.com...-6736(20)30627-9/fulltext
https://www.thelancet.com...-6736(20)30627-9/fulltext
Summary
The spread of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) has already taken on pandemic proportions, affecting over 100 countries in a matter of weeks. A global response to prepare health systems worldwide is imperative. Although containment measures in China have reduced new cases by more than 90%, this reduction is not the case elsewhere, and Italy has been particularly affected. There is now grave concern regarding the Italian national health system's capacity to effectively respond to the needs of patients who are infected and require intensive care for SARS-CoV-2 pneumonia. The percentage of patients in intensive care reported daily in Italy between March 1 and March 11, 2020, has consistently been between 9% and 11% of patients who are actively infected. The number of patients infected since Feb 21 in Italy closely follows an exponential trend. If this trend continues for 1 more week, there will be 30 000 infected patients. Intensive care units will then be at maximum capacity; up to 4000 hospital beds will be needed by mid-April, 2020. Our analysis might help political leaders and health authorities to allocate enough resources, including personnel, beds, and intensive care facilities, to manage the situation in the next few days and weeks. If the Italian outbreak follows a similar trend as in Hubei province, China, the number of newly infected patients could start to decrease within 3–4 days, departing from the exponential trend. However, this cannot currently be predicted because of differences between social distancing measures and the capacity to quickly build dedicated facilities in China.
100 in gewone ziekenhuizen in Brabant:
50 op IC:De afgelopen dagen is het aantal patiënten in Brabantse ziekenhuizen ‘ontploft’, zegt Van der Kuil. Kon je een week geleden de patiënten nog makkelijk op één hand tellen, op vrijdagochtend lagen er in de Brabantse ziekenhuizen 100 coronapatiënten, van wie tientallen in Uden.
(Dit is denk ik nationaal? Niet alleen Brabant)"Als je rekent dat tien procent van de coronabesmettingen op de IC terechtkomt, dan zou je dit weekend uitkomen op 80 tot 120 patiënten met corona op de IC. Met 50 zitten we daar nu nog ruim onder."
Maar geen verplichtte maatregelen zoals geen evenementen, thuiswerken, publieke gebouwen dicht etc. Dus ik ben wel zeer benieuwd hoe het virus zich daar gaat verhouden - het is immers al binnen de grenzen.Teijgetje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:59:
Wow, Amerika roept de noodtoestand uit en alles is mogelijk om dit te stoppen, giga noodfonds, multinationals moeten samenwerken met overheid en gezondheidszorg, en zelfs het systeem gaat op zijn kop wat betreft regelgeving in de gezondheidszorg.
En alle CEO`s komen even melden wat ze gaan doen.
Na zijn eerdere gebagatelliseer en zijn gebruikelijke opschepperij, ook aan het begin van de persconferentie, kan ik alleen maar mijn petje af nemen voor deze aanpak.![]()
![]()
![]()
Klopt wel dat de supermarkten open blijven, maar in Italië moet je in de rij staan omdat er maximaal 10 mensen tegelijk naar binnen mogen.Basekid schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:49:
[...]
Toch wel wat gek als je besef dat landen die het zwaarder hebben (China en Italie) gewoon genoeg eten hebben in de winkels. Dus ook al wordt het zo erg dan is er nog geen issue, mits mensen niet gaan hoarden.
https://qz.com/1816382/co...es-are-adapting-in-milan/
https://gfycat.com/yawningliquiddegus
1 keer per week schijten, dan gaat het niet zo hard.Jorizzz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:02:
[...]
Wut? Jij doet 6 maanden met 48 rollen?
Die gaan er in ons gezin in een paar weken doorheen!
Eerst even afwachten wat de resultaten zijn, als je niet het soort maatregelen neemt dat we hier doen. Maar anders is de kans groot dat hij die herverkiezing in the pocket heeft, op deze manier.Teijgetje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:59:
[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 13-03-2020 21:03 ]
Punctuality is the politeness of kings
Klinkt een beetje alsof we aan de vooravond van Italiaanse taferelen staan.. Inderdaad zorgelijkVorkie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:59:
[...]
2 opvallende zaken;
Tien ic-patiënten mag weinig lijken, dat is het niet. Tijdens een heftig griepjaar liggen er alleen op de absolute top van een epidemie tien mensen tegelijkertijd met influenza op de ic van het Amphia, ‘en we staan nu pas aan het begin’. Kluytmans: ‘Wie dit virus nu nog bestempelt als een gewoon griepje, vertoont echt laakbaar gedrag.’
Het virus velt daarbij echt niet alleen oude mensen, zegt intensivist Van der Kuil. ‘Ik heb ook iemand van 26 in het ziekenhuis liggen.’ Ook in het Amphia Ziekenhuis liggen opvallend veel jonge mensen, bij wie weinig achterliggende problemen bekend zijn. Al zijn ouderen nog wel duidelijk in de meerderheid.
zorgwekkend.

Hopelijk kunnen ze 'code zwart' zo lang mogelijk uit stellen door ernstige gevallen zoveel mogelijk over de beschikbare ziekenhuizen/bedden te spreiden.
[ Voor 5% gewijzigd door Pendaco op 13-03-2020 21:05 ]
Ach, uiteindelijk zien we dat natuurlijk bij meerdere virussen terug. Het griepvirus i.p.v. influenza, het AIDS virus i.p.v. HIV. Voor wat betreft de mondelinge communicatie is SARS-CoV-2 of SARS Coronavirus 2 natuurlijk ook niet de best pakkende naam. Marketing is doorgaans niet de sterkste kant van de medische sector zullen we maar zeggen :-).Gonadan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:50:
Toch lollig. De TV-gids beschrijving van het programma 'Het Coronavirus: feiten en fabels' heeft als toelichting: 'Live programma naar aanleiding van het Coronavirus (COVID-19) in Nederland.'.
Tsja, je kunt er vermoedelijk zelf ook wel inkomen dat dat natuurlijk niet gaat werken. Ik vermoed dat het aantal dat hun kinderen bij wildvreemden gaat droppen, beperkt zal zijn. Bij ouders droppen indien qua afstanden al mogelijk, is eveneens niet de meest ideale oplossing, sterker nog zou als redelijk contraproductief beschouwd kunnen worden indien we er vanuit gaan dat kinderen een reële besmettingsbron zijn.anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:55:
[...]
Gesloten universiteiten + dienstplicht activeren = Veel potentiële nannies?
Scholen volledig sluiten zal er dan ook simpelweg op neerkomen dat we als maatschappij accepteren dat een deel van onze personele bezetting binnen de gezondheidszorg noodgedwongen uitvalt. Of we dat willen is een beslissing waarin het belang maar ook de wens van de maatschappij in afgewogen dient te worden. En dat is natuurlijk gewoon een lastige.
Ik schets even een ander beeld van USA over een maand:Teijgetje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:59:[..]
Door de 5 miljoen tests is aangetoond dat er een enorm aantal mensen (500.000+) besmet is. Alle bedden in de ziekenhuizen liggen vol en er zijn veel wachtenden. Doctoren moeten kiezen wie ze laten leven en wie dood gaat. Mensen die hun behandeling niet kunnen betalen, hebben sowieso niks te kiezen, die worden aan hun lot overgelaten. Het sterftecijfer is hoog. Ondertussen is een wedloop ontstaan op de levensmiddelen in de supermarkten en breken er rellen uit om de laatste restjes eten te veroveren. Er wordt ook gemoord. Er wordt niet meer betaald, men neemt het gewoon mee onder bedreiging van vuurwapens. Het leger wordt in de grote steden ingezet om de orde te handhaven, maar ondanks hun grootte hebben ze de grootste moeite om grip te krijgen op de situatie.
De president is inmiddels ondergedoken in de veilige bunker in die berg, omdat de situatie niet meer te handhaven is. Het volk is boos op hem omdat hij wel het bedrijfsleven geholpen heeft, maar niks voor het volk heeft gedaan...
Amerika is en blijft Amerika. Het is een riskante zet. Als het werkt is hij de held, als het niet werkt, is hij de sjaak.
psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:04:
[...]
Tsja, je kunt er vermoedelijk zelf ook wel inkomen dat dat natuurlijk niet gaat werken.
offtopic:
Tuurlijk niet, vandaar de smiley.
Ik weet niet eens wat de situatie moet zijn om de opschorting van de opkomstplicht op te schorten
(Ik weet wel dát het kan, maar niet onder welke omstandigheden)
Ik weet niet eens wat de situatie moet zijn om de opschorting van de opkomstplicht op te schorten
Voorlopig weer een leuke show met veel grootspraak. Laat eerst maar eens zien dat ze het daar onder controle kunnen houden. Dat lijkt er nu nl. nog niet echt op.dreamscape schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:02:
[...]
Eerst even afwachten wat de resultaten zijn, als je niet het soort maatregelen neemt dat we hier doen. Maar anders is de kans groot dat hij die herverkiezing in the pocket heeft, op deze manier.
Toch blijf ik dit onzin vinden. Ten eerste zijn er 2 ouders waarbij in veel gevallen niet beide ouders in de gezondheidszorg zitten. Daarnaast zijn daar ook makkelijk andere oplossingen voor te bedenken. Het is niet zo dat er per school nu zoveel kinderen met ouders uit de gezondheidszorg zitten dat de hele school daarop draait. Maak her en der kleine klassen en je raakt helemaal niemand uit de gezondheidszorg kwijt.psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:04:
[...]
Scholen volledig sluiten zal er dan ook simpelweg op neerkomen dat we als maatschappij accepteren dat een deel van onze personele bezetting binnen de gezondheidszorg noodgedwongen uitvalt. Of we dat willen is een beslissing waarin het belang maar ook de wens van de maatschappij in afgewogen dient te worden. En dat is natuurlijk gewoon een lastige.
[removed]
Eens...MrWilliams schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:06:
[...]
Ik schets even een ander beeld van USA over een maand:
Door de 5 miljoen tests is aangetoond dat er een enorm aantal mensen (500.000+) besmet is. Alle bedden in de ziekenhuizen liggen vol en er zijn veel wachtenden. Doctoren moeten kiezen wie ze laten leven en wie dood gaat. Mensen die hun behandeling niet kunnen betalen, hebben sowieso niks te kiezen, die worden aan hun lot overgelaten. Het sterftecijfer is hoog. Ondertussen is een wedloop ontstaan op de levensmiddelen in de supermarkten en breken er rellen uit om de laatste restjes eten te veroveren. Er wordt ook gemoord. Er wordt niet meer betaald, men neemt het gewoon mee onder bedreiging van vuurwapens. Het leger wordt in de grote steden ingezet om de orde te handhaven, maar ondanks hun grootte hebben ze de grootste moeite om grip te krijgen op de situatie.
De president is inmiddels ondergedoken in de veilige bunker in die berg, omdat de situatie niet meer te handhaven is. Het volk is boos op hem omdat hij wel het bedrijfsleven geholpen heeft, maar niks voor het volk heeft gedaan...
Amerika is en blijft Amerika. Het is een riskante zet. Als het werkt is hij de held, als het niet werkt, is hij de sjaak.
Ook vraag ik me af waar hij die 5 miljoen (!) Tests vandaan gaat halen, waar het personeel vandaan moet komen die zoveel tests uitvoert.
Oh, en hoeveel Amerikanen de ziekenhuisbehandeling niet kunnen betalen, en daarom geen hulp zoeken..
En inderdaad het aantal vuurwapens daar.. in theorie is daardoor totale anarchie veel meer mogelijk dan in andere landen.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Zo na vandaag hoef ik tijdelijk niet meer naar het werk. Mijn werk is controleren van horeca en andere zaken, niet wenselijk momenteel aangezien mijn werkgebied 3/4 van Nederland is. Dat ligt dus momenteel even stil, normaal gesproken zou ik behoorlijk wat administratie hebben maar ook dat had ik al voor 90% weg gewerkt. Dus die 10% werk ik, waar mogelijk thuis weg en voor de rest zal ik dan dus gezellig huispapa spelen.
Kom ik ook direct bij het volgende punt: Als maandag de scholen nog niet gesloten zijn denk ik dat ik mijn jongste kind thuis houd, nu ik het toch kan.
Vandaag ook een reden gehad om de broodbakmachine weer eens van stal te halen: nergens was nog brood te krijgen dus morgenvroeg heerlijk vers brood. Ik denk dat ik die pakken voor eigen gebakken brood maar ga hamsteren
Kom ik ook direct bij het volgende punt: Als maandag de scholen nog niet gesloten zijn denk ik dat ik mijn jongste kind thuis houd, nu ik het toch kan.
Vandaag ook een reden gehad om de broodbakmachine weer eens van stal te halen: nergens was nog brood te krijgen dus morgenvroeg heerlijk vers brood. Ik denk dat ik die pakken voor eigen gebakken brood maar ga hamsteren
I am the great Cornholio!
Ik zei het al eerder, maar het probleem zit hem ook alleen bij basisscholen dat er een vorm van opvang (ouder thuis of whatever) geregeld moet worden.
Middelbare scholen kunnen volgens mij zonder probleem gesloten worden wat dat betreft, volgens mij zijn er geen tot zeer weinig middelbare scholieren die niet voor zichzelf een boterham kunnen smeren.
Middelbare scholen kunnen volgens mij zonder probleem gesloten worden wat dat betreft, volgens mij zijn er geen tot zeer weinig middelbare scholieren die niet voor zichzelf een boterham kunnen smeren.
Neuh maar dat is ook niet zo gek, al mogen mensen wel iets meer hun best doen. Het lollige zit hem in het feit dat je een programma maakt om specifiek de feiten te benoemen en dan gaat dit al mis.psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:04:
Ach, uiteindelijk zien we dat natuurlijk bij meerdere virussen terug. Het griepvirus i.p.v. influenza, het AIDS virus i.p.v. HIV. Voor wat betreft de mondelinge communicatie is SARS-CoV-2 of SARS Coronavirus 2 natuurlijk ook niet de best pakkende naam. Marketing is doorgaans niet de sterkste kant van de medische sector zullen we maar zeggen :-)
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik had dit helemaal gemist maar blijkbaar brengen de Chinezen veel materieel naar Europa.
Een belangrijke hulp is donderdagavond laat met het vliegtuig China Eastern Airlines uit Shanghai naar Rome gekomen. Een team van negen Chinese experts om het coronavirus te bestrijden is ingevlogen met een lading van 31 ton materiaal met 1.000 longventilatoren, 100.000 maskers, 20.000 beschermende pakken en 50.000 wattenstaafjes om te testen. Het gaat om een initiatief van het Chinese Rode Kruis. Zowel de equipe als al het materiaal zijn broodnodig in Italië.
We lachen er nu om maar ik verwacht binnen een paar dagen/weken veel meer van defensie te zien. Als je wilt afdwingen dat eigenwijze Nederlanders echt binnenblijven dan ontkom je niet aan het leger op straat want de politie is zwaar onderbezet.anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:55:
Gesloten universiteiten + dienstplicht activeren = Veel potentiële nannies?
Als ik de verhalen uit de Brabantse ziekenhuizen lees en dat combineer met de nog steeds exponentiële stijging van de gevallen ontkom je niet aan onorthodoxe maatregelen. Als ik Rutte hoor zeggen dat de noodtoestand niet nodig is dan vraag ik me oprecht af of hij de situatie niet opnieuw onderschat (hoop dat ik ongelijk krijg natuurlijk).
anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:06:
[...]
offtopic:
offtopic:
Art. 40 Kaderwet dienstplicht zegt dat het kan: omstandigheden worden daarbij niet genoemd. Wel kunnen de Eerste en de Tweede Kamer bezwaar maken. Daarvoor hebben ze twee weken de tijd. Als zij (of een van hen) dat doen, wordt het besluit ingetrokken.
“Probleem” is alleen wel dat een dienstplichtige “ uitsluitend verplicht [is] tot het vervullen van werkelijke dienst voor opleiding en oefening alsmede voor herhalingsoefeningen”. Wil je ze inzetten voor de militaire taak, moet de regering eerst de noodtoestand uitroepen.
Art. 40 Kaderwet dienstplicht zegt dat het kan: omstandigheden worden daarbij niet genoemd. Wel kunnen de Eerste en de Tweede Kamer bezwaar maken. Daarvoor hebben ze twee weken de tijd. Als zij (of een van hen) dat doen, wordt het besluit ingetrokken.
“Probleem” is alleen wel dat een dienstplichtige “ uitsluitend verplicht [is] tot het vervullen van werkelijke dienst voor opleiding en oefening alsmede voor herhalingsoefeningen”. Wil je ze inzetten voor de militaire taak, moet de regering eerst de noodtoestand uitroepen.
Be yourself, no matter what they say ...
@psychodude
De term "milde klachten" komt herhaaldelijk voor, maar ik lees er wat verschillende dingen over. Klopt het dat wat medisch gezien als "milde klachten" gezien wordt nog steeds kan betekenen dat je je enorm ellendig voelt?
Of bedoelt men als arts het toch zoals het door een leek opgevat wordt? Namelijk een beetje kuchen en een verstopte neus of iets dergelijks.
De term "milde klachten" komt herhaaldelijk voor, maar ik lees er wat verschillende dingen over. Klopt het dat wat medisch gezien als "milde klachten" gezien wordt nog steeds kan betekenen dat je je enorm ellendig voelt?
Of bedoelt men als arts het toch zoals het door een leek opgevat wordt? Namelijk een beetje kuchen en een verstopte neus of iets dergelijks.
Belt-and-road-initiative 2.0XWB schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:14:
Ik had dit helemaal gemist maar blijkbaar brengen de Chinezen veel materieel naar Europa.
Dit is ook geopolitiek een niet te onderschatten ommekeer, het oude continent heeft 'ontwikkelingsland' China nodig...
Verschijnt toevallig net een artikel op nu.nlYucon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:16:
@psychodude
Moet je symptomen hebben om het coronavirus te kunnen verspreiden? https://www.nu.nl/coronav...e-kunnen-verspreiden.html (via @NUnl)
"In strijd met wat artsen, ziekenhuizen en virologen meldden, beweerde hij dat iedereen die dat wilde getest kon worden; dat een vaccin voor de ziekte een kwestie van maanden zou zijn; dat het allemaal niet erger was dan de griep, en dat het virus, net als zoveel andere ziekteverwekkers, in de lente vanzelf zou verdwijnen. De klagende gouverneur van Washington, een van de zwaarst getroffen staten, was een ‘slang’.
Volgens een recente peiling maakte een week geleden 68 procent van de Democratische kiezers zich er zorgen over besmet te kunnen raken. Van de Republikeinen was maar 34 procent bang."
bron: https://www.trouw.nl/buit...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
En dan nu de noodtoestand afkondigen
Het is dat er veel mensen doodgaan anders had ik het echt hilarisch gevonden. Zou me niks verbazen als hem dit de kop gaat kosten.
Volgens een recente peiling maakte een week geleden 68 procent van de Democratische kiezers zich er zorgen over besmet te kunnen raken. Van de Republikeinen was maar 34 procent bang."
bron: https://www.trouw.nl/buit...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
En dan nu de noodtoestand afkondigen

Leef lekker in het nu, er is niks anders
Dat niet, in zijn geheel, geldt "common sense & extra hygiëne", bij alle risicogebieden geldt een ander regime. Daar worden dit soort dingen wel afgeraden. Er wordt dan ook gezegd dat veel maatregelen veel van de Amerikanen zal vragen qua opoffering van vrijheden maar dat dat voor de "long run" beter is.Razr schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:02:
[...]
Maar geen verplichtte maatregelen zoals geen evenementen, thuiswerken, publieke gebouwen dicht etc. Dus ik ben wel zeer benieuwd hoe het virus zich daar gaat verhouden - het is immers al binnen de grenzen.
Maar elke dokter krijgt dus alle mogelijkheden die hij denkt te moeten nemen.
Dat, met grootschalig testen, zowat elke supermarktketen stelt parkeerplaats beschikbaar voor drive-thru`s en belooft de winkels vol te houden, lijkt me paniek voorkomen en inderdaad elke haard op kunnen sporen.
En, heel belangrijk, tests ontwikkelen is een stuk vereenvoudigd wbt FDA, werkt het dan is het goedgekeurd, geen jarenlange procedure.
En er wordt gesproken van hopelijk dat we de pandemie tot 9-10 weken kunnen beperken, zonder garanties natuurlijk.
500.000 tests vóór zondag, binnenkort meer, 3 miljoen.
Ik hoor eigenlijk maar hele logische dingen, en dat ook gekeken is naar wat werkt in andere landen.
En ook goede uitleg over het risicoprobleem voor ouderen en maatregelen voor extra hulp voor hen.
Mark stond net zijn open scholen te verdedigen, en info over dat er te weinig tests zijn en die beschikbaar moeten blijven voor de zwaardere gevallen.
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 13-03-2020 21:28 ]
Het RIVM hanteert de volgende definities voor mate van ernst:Yucon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:16:
@psychodude
Mild - Geen opname-indicatie. Geen extra zuurstofbehoefte.
Matig ernstig - Opname indicatie verpleegafdeling. Extra zuurstoftoediening noodzakelijk.
Zeer ernstig - Opname indicatie MC of IC beademing of ECMO noodzakelijk. Of Klinische verslechtering onder initiële antivirale therapie (bij matig ernstige ziekte).
Dus met andere woorden, onder reguliere omstandigheden komt mild neer op het thuis uit kunnen zieken. Dat kan natuurlijk variëren van slechts wat hoest klachten en binnen een dagje voorbij indien je geluk hebt, tot toch ook thuis gewoon echt bijzonder beroerd voelen maar je nog voor te kunnen stellen dat het toch nog altijd erger kan.
Je mag het onzin vinden, dat is jouw persoonlijke mening en ieder heeft recht op zijn mening te mogen uiten. Maar de praktijk is dat bijvoorbeeld in het geval van docent stakingen, de uitval in het ziekenhuis te voelen is. Zeker onder artsen zijn er redelijk wat artsen koppels waarbij beide partijen werkzaam zijn binnen de zorg. Maar ook onder verpleegkundig personeel is het helemaal niet zo ongewoon. En uiteraard draait niet de gehele school op ouders binnen de gezondheidszorg, maar vergeet niet dat een groot deel van de Nederlanders werkzaam is binnen de gezondheidszorg.redwing schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:08:
Toch blijf ik dit onzin vinden. Ten eerste zijn er 2 ouders waarbij in veel gevallen niet beide ouders in de gezondheidszorg zitten. Daarnaast zijn daar ook makkelijk andere oplossingen voor te bedenken. Het is niet zo dat er per school nu zoveel kinderen met ouders uit de gezondheidszorg zitten dat de hele school daarop draait. Maak her en der kleine klassen en je raakt helemaal niemand uit de gezondheidszorg kwijt.
De eventuele sluiting van scholen wordt ook op mijn eigen afdeling rekening mee gehouden, inclusief, terecht, nu al de zorgen van mensen die aangeven ongeveer 0.5 FTE uit te zullen moeten gaan vallen om de zorg van de kinderen op zich te nemen indien het een harde sluiting wordt zoals in het buitenland.
Ik kan de beste man niet aanhoren of zien. Hij is een schande voor de functie. Maar de lacherigheid over die domme Amerikanen die wij in de EU nu weer hebben is wel redelijk misplaatst. We hebben het allemaal hier (en China) gierend uit de hand laten lopen en veel landen hebben (te) lang gewacht met actie.FireFoz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:23:
En dan nu de noodtoestand afkondigenHet is dat er veel mensen doodgaan anders had ik het echt hilarisch gevonden. Zou me niks verbazen als hem dit de kop gaat kosten.
En dan gaan we nu die domme Trump uitlachen. Want DIE snapt het niet.
Ik heb in Nederland anders nooit gehoord dat corona een propaganda-actie was om Rutte uit het kabinet te houden.PWM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:29:
[...]
Ik kan de beste man niet aanhoren of zien. Hij is een schande voor de functie. Maar de lacherigheid over die domme Amerikanen die wij in de EU nu weer hebben is wel redelijk misplaatst. We hebben het allemaal hier gierend uit de hand laten lopen en veel landen hebben (te) lang gewacht met actie.
[removed]
Ja, laten we die hoax elke dag debunkenredwing schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:31:
[...]
Ik heb in Nederland anders nooit gehoord dat corona een propaganda-actie was om Rutte uit het kabinet te houden.

Ondertussen zijn we ongeveer het enige land in de EU waar de scholen nog open zijn, wat de grenzen open houdt en de noodtoestand niet nodig vindt...PWM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:29:
Die parlementaire enquête komt er wel. Daar durf ik een goede fles wijn op in te zetten.
Dat is bij elk enigszins politiek geladen onderwerp op tweakers gebruikelijk, zogenaamd zt en dan lekker heel genuanceerd op Trump schelden. Zelfs op deze pagina. Droevige toestand.PWM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:29:
[...]
Ik kan de beste man niet aanhoren of zien. Hij is een schande voor de functie. Maar de lacherigheid over die domme Amerikanen die wij in de EU nu weer hebben is wel redelijk misplaatst. We hebben het allemaal hier (en China) gierend uit de hand laten lopen en veel landen hebben (te) lang gewacht met actie.
Het is niet dat ze stoppen met produceren als die tests beschikbaar zijn, aan het eind van de maand zijn die beschikbaar en hij verwacht dan niet al 5 miljoen tests nodig te hebben op dat moment.Bensimpel schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:41:
Maar nogmaals, je kunt best de scholen sluiten en alsnog kleinschalige opvang te hebben voor kinderen van ouders in kritieke functies. Zie b.v. wat ze in Belgie doen. Uiteindelijk zou je dan maximaal zo'n 15% van de kinderen over houden waar je opvang voor moet zorgen.psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:28:
[...]
Je mag het onzin vinden, dat is jouw persoonlijke mening en ieder heeft recht op zijn mening te mogen uiten. Maar de praktijk is dat bijvoorbeeld in het geval van docent stakingen, de uitval in het ziekenhuis te voelen is. Zeker onder artsen zijn er redelijk wat artsen koppels waarbij beide partijen werkzaam zijn binnen de zorg. Maar ook onder verpleegkundig personeel is het helemaal niet zo ongewoon. En uiteraard draait niet de gehele school op ouders binnen de gezondheidszorg, maar vergeet niet dat een groot deel van de Nederlanders werkzaam is binnen de gezondheidszorg.
De eventuele sluiting van scholen wordt ook op mijn eigen afdeling rekening mee gehouden, inclusief, terecht, nu al de zorgen van mensen die aangeven ongeveer 0.5 FTE uit te zullen moeten gaan vallen om de zorg van de kinderen op zich te nemen indien het een harde sluiting wordt zoals in het buitenland.
Zo'n hoax is het anders niet. Hij heeft ttoch echt aan het begin aangegeven dat het corona-virus niets anders dan een griep was en dat alle media-aandacht vooral bedoeld waren om zijn presidentsschap in gevaar te brengen. Daarna is het naar America gebracht doordat Europa het zo slecht doet en dat America het wel even op gaat lossen. Sorry, maar hij heeft al zoveel onzin geroepen dat ie het eerst maar eens moet laten zien. Niet te vergeten dat volgens hem America het virus vorige week al contained had.....
[removed]
Ik zat zelf eens wat data op te zoeken van andere recentere epidemieen. Een jaar geleden hadden we een griepgolf in Nederland. Ruim 400.000 mensen in Nederland zijn er toen ziek van geworden (waarschijnlijk meer aangezien niet alle gevallen geregistreerd zijn); bijna 3.000 mensen zijn er aan doodgegaan en 11.000 mensen moesten in Nederland worden opgenomen. (Link)
De verdeling van de doden bij de gewone griep (zoals die van een jaar geleden) laat zien dat het eigenlijk alleen de bejaarden zijn voor wie de gewone griep dodelijk is: (bron)

Van griep gaat dus 7 op de 1.000 personen dood, en het is extreem besmettelijk. Het geen wat nu rondwaait (Corona) geeft soortgelijke symptomen, een mortaliteitcijfer dat 4 op 1.000 lijkt te zijn wat daarmee dus minder is dan de gewone griep van vorig jaar..
Zonder gelijk als zwartkijker, doomdenker of complottheorist te worden bestempeld: Waarom is alle heisa momenteel? De griepepidemie van vorig jaar was vele malen heftiger in aantal slachtoffers en aantal doden. En toen werden er geen maatregelen genomen en supermarken geplunderd. Nu worden de exacte besmettingen bijgehouden per stad/dorp, en is het nieus dat er 'al 800 besmettingen' zijn in Nederland. Waarom wordt dat nu wel uitgebreid bijgehouden terwijl dat vorig jaar niet gebeurde?
Ofwel; wat is het dat Corona zoveel erger maakt dan de griep terwijl de slachtoffercijfers heel veel lijken op die van de griep van een jaar geleden?
De verdeling van de doden bij de gewone griep (zoals die van een jaar geleden) laat zien dat het eigenlijk alleen de bejaarden zijn voor wie de gewone griep dodelijk is: (bron)

Van griep gaat dus 7 op de 1.000 personen dood, en het is extreem besmettelijk. Het geen wat nu rondwaait (Corona) geeft soortgelijke symptomen, een mortaliteitcijfer dat 4 op 1.000 lijkt te zijn wat daarmee dus minder is dan de gewone griep van vorig jaar..
Zonder gelijk als zwartkijker, doomdenker of complottheorist te worden bestempeld: Waarom is alle heisa momenteel? De griepepidemie van vorig jaar was vele malen heftiger in aantal slachtoffers en aantal doden. En toen werden er geen maatregelen genomen en supermarken geplunderd. Nu worden de exacte besmettingen bijgehouden per stad/dorp, en is het nieus dat er 'al 800 besmettingen' zijn in Nederland. Waarom wordt dat nu wel uitgebreid bijgehouden terwijl dat vorig jaar niet gebeurde?
Ofwel; wat is het dat Corona zoveel erger maakt dan de griep terwijl de slachtoffercijfers heel veel lijken op die van de griep van een jaar geleden?
[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 13-03-2020 21:47 ]
7400 Wp op het dak
Is er enige reden om aan te nemen dat het in de VS niet al lang uit de klauwen gelopen is?PWM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:29:
[...]
Ik kan de beste man niet aanhoren of zien. Hij is een schande voor de functie. Maar de lacherigheid over die domme Amerikanen die wij in de EU nu weer hebben is wel redelijk misplaatst. We hebben het allemaal hier (en China) gierend uit de hand laten lopen en veel landen hebben (te) lang gewacht met actie.
Tuurlijk wel. En tuurlijk is de kans enorm dat hij het enorm gaat verknallen.MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
[...]
Is er enige reden om aan te nemen dat het in de VS niet al lang uit de klauwen gelopen is?
Maar er is geen enkele reden om de Amerikanen de maat te nemen in dit geval.
Dat doet hij toch ook niet?PWM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:29:
[...]
Kan aan mij liggen maar hij geeft wederom anderen de schuld en komt een maand te laat met basis maatregelen.
Het plan zelf lijkt wel zinnig.
Omdat we nog niet op de piek zitten en daarbij zijn de symptomen vele malen heftiger dan een gewone groep, met als gevolg dat de zorg over belast raakt met alle gevolgen van dien.Theo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
Ik zat zelf eens wat data op te zoeken van andere recentere epidemieen. Een jaar geleden hadden we een griepgolf in Nederland. Ruim 400.000 mensen in Nederland zijn er toen ziek van geworden (waarschijnlijk meer aangezien niet alle gevallen geregistreerd zijn); bijna 3.000 mensen zijn er aan doodgegaan en 11.000 mensen moesten in Nederland worden opgenomen. (Link)
[Afbeelding]
Van griep gaat dus 1 op de 1.000 personen dood, en het is extreem besmettelijk. Het geen wat nu rondwaait (Corona) geeft soortgelijke symptomen, een mortaliteitcijfer dat 4 op 1.000 lijkt te zijn wat daarmee redelijk gelijkwaardig is (geen 1 op de 20 man bijv).
I am the great Cornholio!
Waarschijnlijk wel, maar het is niet dat we hier het veel beter op orde hebben.MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
Is er enige reden om aan te nemen dat het in de VS niet al lang uit de klauwen gelopen is?
Uiteindelijk zal China de 'lachende' derde zijn en daar maak ik me best zorgen over. Als de rook is opgetrokken bepalen zij de nieuwe wereldorde met alle gevolgen voor onze privacy van dien...
Bij overbelasting van de zorg wordt Corona 5x zo dodelijk en de zorgbehoefte is zeer specifiek, namelijk beademingsapparatuur zeer vaak nodigTheo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
Ik zat zelf eens wat data op te zoeken van andere recentere epidemieen. Een jaar geleden hadden we een griepgolf in Nederland. Ruim 400.000 mensen in Nederland zijn er toen ziek van geworden (waarschijnlijk meer aangezien niet alle gevallen geregistreerd zijn); bijna 3.000 mensen zijn er aan doodgegaan en 11.000 mensen moesten in Nederland worden opgenomen. ([url=file:///C:/Users/t/AppData/Local/Temp/TG_123539_011592_Griep_cijfers_A4_NL.pdf]Link[/])
[Afbeelding]
Van griep gaat dus 1 op de 1.000 personen dood, en het is extreem besmettelijk. Het geen wat nu rondwaait (Corona) geeft soortgelijke symptomen, een mortaliteitcijfer dat 4 op 1.000 lijkt te zijn wat daarmee redelijk gelijkwaardig is (geen 1 op de 20 man bijv).
En daarnaast is praktisch iedereen vatbaar, in tegenstelling tot griep waar inentingen/ eerdere ziektes in ieder geval een deel immuun/ deels immuun heeft gemaakt.
Dus meer mensen ziek, meer specialistische hulp nodig en meer zorgverleners die ziek worden, waarbij gebrek aan zorgverlening rampzalig is voor t sterftecijfer
Omdat het sterftecijfer voor 65+ op 15% ligt.Theo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
[Afbeelding]
'de amerikanen' niet... linksom of rechtsom zit er verschrikkelijk veel kennis en kunde. Verdeling is wat rottig uiteraard.PWM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:44:
[...]
Tuurlijk wel. En tuurlijk is de kans enorm dat hij het enorm gaat verknallen.
Maar er is geen enkele reden om de Amerikanen de maat te nemen in dit geval.
Maar de manier waarop dit zo gaat de laatste maand is natuurlijk te bizar voor woorden...
@rik86 dat je nog de energie hebt om die vraag voor de 309e maal te beantwoorden, respect.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vandaag toch weer een hoop mensen zonder enige gene, en zonder wat voor tegenmaatregelen dan ook, zien hoesten en niezen in het openbaar (supermarkt). Daar gaan we de oorlog niet mee winnen... dat je moet hoesten/niezen kan, prima, maar even in je elleboog zou inmiddels toch wel nekend mogen zijn.
...aan de positieve kant: meerdere berichten in de buurtapps van mensen die anderen willen helpen met boodschappen e.d.
...aan de positieve kant: meerdere berichten in de buurtapps van mensen die anderen willen helpen met boodschappen e.d.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Bewustwording is alles, als iedereen z’n sociale contacten voldoende beperkt dan zijn de huidige maatregelen hopelijk voldoende, raakt de economie niet ontwricht en de zorg niet te overbelastfranssie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:48:
@rik86 dat je nog de energie hebt ook die vraag voor de 309e maal te beantwoorden, respect.
Misschien omdat dat cijfer nog relatief laag is doordat er maatregelen genomen zijn ?Theo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
[Afbeelding]
Dus bij herhaling, als je de piekcapaciteit van je zorgsysteem te boven gaat dan loopt dat rap op, daarnaast krijg je ook nog potentieel overlijden als side effect omdat er voor andere niet gerelateerde gevallen verminderde zorg beschikbaar is.
Dit heeft er mee te maken omdat op individuele basis de mortaliteit van COVID-19 hoger ligt dan dat van influenza. Hoe hoog is niet goed bekend op populatie basis gezien, maar kijkend naar de mortaliteit onder de gehospitaliseerde patiënten dan is dit in ieder geval een significant verschil. Van de opgenomen patiënten zien we bovendien dat een groter percentage IC behoeftig is, een dusdanig groot percentage dat zonder adequate maatregelen om de piek aan zorgbelasting niet te onderdrukken de gezondheidszorg niet toereikend zal zijn. En derhalve de mortaliteit enkel nog maar verder zal stijgen.Theo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
[Afbeelding]
En ondanks de huidige inspanningen is daarmee overigens nog niet eens gezegd dat het voldoende zal zijn om de gezondheidszorg niet te doen overbelasten, maar het helpt de mortaliteit in ieder geval wel te drukken.
Voor wat betreft wat je ziet binnen de supermarkten, tsja... dat staat eigenlijk los van gezond verstand.
Corona heeft een hogere R0 dan influenza en voor zover mij bekend een CFR van rond de 3%. Hoe kom jij aan 4 op de 1000?Theo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
[Afbeelding]
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Wat ik hoor van zorgpersoneel op kritische afdelingen is dat zij een hij gezin zoveel mogelijk tot compleet willen gaan isoleren van sociale contacten. We zijn het kantel punt dus wel voorbij. En ook hij verzoek aan mensen die nog op bezoek willen in een ziekenhuis voor zover dat blijft toegestaan om zelf ook dat isolement op te leggen voor het eigen gezin. Dus niet op bezoek bij anderen, zeker niet eten met vrienden laat staan uit eten of naar een café. Dus echt thuis op de bank met een goed boek. Wat ze binnen van scholen moet ik morgen navragen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bij griep zit vziw een limiet: niet iedereen krijgt het, en het verdwijnt vanzelf weer tot het volgende jaar. Ik heb geen idee hoe de (exponentiele) groei bij griep zich ontwikkeld, maar bij Corona vind ik vooral de enorm snelle toename zonder "natuurlijke limiet" zoals bij griep zorgwekkend. Ik zie alleen een tijdelijk dipje in die grafiek (eerder hier gepost door iemand), wellicht omdat China het onder controle kreeg. Daarna ging de exponentiele groei door. Als dat nog een maand doorgaat zijn er 10 miljoen besmettingen, nog een maand later een miljard.Theo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
Ik zou het heel fijn vinden als iemand kan zeggen dat ik het mis heb, want juist die vrij constante exponentiele groei baart me zorgen.
Een collega maakte vandaag een opmerking dat er kennelijk een studie/paper is over het verschil tussen de scenarios: geen maatregelen nemen (gewoon laten verspreiden, en wie dood gaat gaat dood) en strikte maatregelen om te pogen zo min mogelijk slachtoffers te hebben.
Maar hij kon zo snel geen link vinden, weet iemand daar iets meer van?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
FTFYMrWilliams schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:06:
[...]
De president is inmiddels ondergedoken ligt op de IC met een virus afkomstig uit China met de naam van een mexicaans bier
Dat zal zeker onderzocht zijn. Maar gezien het opschalen van de ic zorg overal met triage heeft men die optie niet gekozen.MewBie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:57:
Een collega maakte vandaag een opmerking dat er kennelijk een studie/paper is over het verschil tussen de scenarios: geen maatregelen nemen (gewoon laten verspreiden, en wie dood gaat gaat dood) en strikte maatregelen om te pogen zo min mogelijk slachtoffers te hebben.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.