Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Stoney3K schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:10:
[...]

Je bent bij deze ongeschikt bevonden als politiek verslaggever. ;)
Zonder mijn uitspraak ben ik ook compleet ongeschikt. :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Gisteravond het tweede-kamer debat gevolg tot ongeveer 11.30 uur. Ging er stevig aan toe en vooral het onderwerp 'scholen wel of niet dicht'.

Persoonlijk vond ik het tenenkrommend hoe onze premier bij zijn standpunt bleef over het wel of niet sluiten van scholen. Hardnekkig verdedigen en vastklampen aan wat de experts adviseren. Geen oor naar wat andere landen om ons heen doen.

De keuze om de scholen niet dicht te doen zou als gevolg hebben dat medisch personeel, politie, brandweer personeel enz. met kinderen hun werk niet meer kunnen uitvoeren omdat ze thuis moeten blijven.

Het is maar een idee.
Je zou de scholen open kunnen houden voor ouders met kinderen die werkzaam zijn in de medische sector, politie, brandweer enz... Zodoende krimp je populatie sterk in. MBO, HBO hebben volgens mij weinig effect op... Deze leeftijdsgroep is zeer goed in staat om alleen thuis te blijven.

Totaal onnodig om te hamsteren, we zitten op een voedsel berg.

Begrijp deze paniek niet zo goed. Wat moet je nu met 40 rollen toilet papier?

Volgens mij raak je niet aan de diaree van het corona virus, hooguit kan het dun door je broek lopen van angst .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:12
Vandaag ook een update van het werk gehad. Per team gaat de ene helft thuiswerken en andere op kantoor en dit afwisselen.
De reden was dan dat we niet in een keer het hele team plat hadden als iemand besmet raakt. Maar dat is toch niet de reden waarom we deze maatregelen hebben? Uiteraard snap ik dat dit voor het bedrijf een best case scenario is.

Het gaat er nu toch om zo min mogelijk contact met anderen te hebben om zo verspreiding tegen te gaan? Stagiair komt met het openbaar vervoer maar zou op zich prima thuis kunnen werken maar moet ook gewoon komen.
Ik zou ook 2 dagen per week op kantoor moeten komen maar heb aangeven dat ik prima van huis kan werken (oké communicatie is wat lastiger) en dit ook ga doen.

Ook even langs de supermarkt geweest, als ik niet op de kalender had gekeken zou ik denken dat ik heel lang had geslapen en we vlak voor de feestdagen zaten :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:08
De voorzitters van de drie veiligheidsregio's in Noord-Brabant hebben een noodverordening uitgevaardigd. Hier de tekst van de noodverordening voor Brabant-Noord:
Artikel 1 Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
1. gebied: het gebied, zoals genoemd in artikel 2 en aangegeven op de bij dit besluit behorende gebiedskaart;
2. Evenement: alle openbare samenkomsten en vermakelijkheden als bedoeld in artikel 174 Gemeentewet alsmede alle samenkonnsten in besloten sfeer waar meer dan 100 personen gelijktijdig samenkomen, die in gebouwen die openstaan voor publiek alsmede die in
gebouwen die niet openstaan voor publiek inclusief de daarbij behorende erven alsmede die in de open lucht dan wel de openbare ruimte.

Artikel 2 Gebied
Deze verordening geldt voor het gebied, bestaande uit het grondgebied van de Veiligheidsregio Brabant-Noord, van de daarin gelegen voor het publiek openstaande gebouwen en de daarbij behorende erven, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende gebiedskaart.

Artikel 3 Verbod op evenementen
Het is verboden om evenementen te (laten) plaatsvinden, te (laten) organiseren dan wel te (laten) ontstaan waar meer dan 100 personen gelijktijdig zullen samenkomen.

Artikel 4 Opvolgen aanwijzingen
Alle aanwijzingen ter handhaving van deze verordening gegeven door de politie of door mij daartoe
aangewezen ambtenaren dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.

Artikel 5 Uitzondering
Bovenstaande verboden/geboden gelden niet voor de hulpdiensten en voor door de voorzitter
aangewezen personen.

Artikel 6 Strafbepaling
Handelen in strijd met de voorschriften uit deze noodverordening levert een overtreding op en is
strafbaar gesteld in artikel 443 Wetboek van Strafrecht (Sr).
Dit wordt bestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede
categorie.

Artikel 6 Slotbepalingen
1. Deze verordening treedt direct in werking nadat zij bekend gemaakt is en geldt tot het moment
waarop zij wordt ingetrokken, doch uiterlijk tot 1 april 2020, of zoveel eerder als mogelijk.
2. Deze verordening kan worden aangehaald als Noodverordening Coronavirus Veiligheidsregio
Brabant-Noord maart 2020.
3. Deze verordening wordt zo spoedig mogelijk ter kennis gebracht van de commissaris van de
Koning in de provincie Noord-Brabant en het hoofd van het arrondissementsparket Oost
Brabant.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:38

SomerenV

It's something!

TecTo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:55:
Het is maar een idee.
Je zou de scholen open kunnen houden voor ouders met kinderen die werkzaam zijn in de medische sector, politie, brandweer enz... Zodoende krimp je populatie sterk in. MBO, HBO hebben volgens mij weinig effect op... Deze leeftijdsgroep is zeer goed in staat om alleen thuis te blijven.
Als je (basis)scholen voor een select groepje openhoudt dan krijg je dat zij uiteindelijk voorlopen op de rest en krijg je een tweedeling. Ook niet echt handig want hoe ga je dat dan oplossen? Scholen dicht voor iedereen is dan een stuk beter maar voor de ouders weer enorm klote.

Scholen open of dicht is gewoon een dilemma en absoluut geen makkelijke keuze. Vanuit emotie zou ik zeggen dichtgooien maar als je dat doet krijgen veel mensen er een plantechnische nachtmerrie bij. Lang niet iedereen kan thuiswerken en er zal links of rechtsom brood op de plank moeten komen dus je kunt ook niet zomaar een week of 2 thuis blijven. Gevolg daarvan is dan weer dat bedrijven een probleem hebben omdat er personeel nodig is om alles draaiende te houden.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
voske schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:00:
De voorzitters van de drie veiligheidsregio's in Noord-Brabant hebben een noodverordening uitgevaardigd. Hier de tekst van de noodverordening voor Brabant-Noord:

[...]
Eindelijk eens wat dwingende maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:36
[b]Marc3l in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 #2"Marc3l schreef
...
De reden was dan dat we niet in een keer het hele team plat hadden als iemand besmet raakt. Maar dat is toch niet de reden waarom we deze maatregelen hebben? Uiteraard snap ik dat dit voor het bedrijf een best case scenario is.
...
Ik hoor dat van meer mensen. Mijn vrouw moet ook gaan rouleren met collega's. De baas zal er echter wel elke dag zijn.... Terwijl ze volgens ons allen gewoon thuis kunnen werken.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Laatst online: 25-11-2023
SomerenV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:00:
[...]

Als je (basis)scholen voor een select groepje openhoudt dan krijg je dat zij uiteindelijk voorlopen op de rest en krijg je een tweedeling. Ook niet echt handig want hoe ga je dat dan oplossen? Scholen dicht voor iedereen is dan een stuk beter maar voor de ouders weer enorm klote.

Scholen open of dicht is gewoon een dilemma en absoluut geen makkelijke keuze. Vanuit emotie zou ik zeggen dichtgooien maar als je dat doet krijgen veel mensen er een plantechnische nachtmerrie bij. Lang niet iedereen kan thuiswerken en er zal links of rechtsom brood op de plank moeten komen dus je kunt ook niet zomaar een week of 2 thuis blijven. Gevolg daarvan is dan weer dat bedrijven een probleem hebben omdat er personeel nodig is om alles draaiende te houden.
Je hoeft niet perse les te geven in exacte vakken. Beetje creatief geschiedenis, de natuur etc. Kortom kinderen iets bijbrengen die niet 123 met examens hebben te maken. Leuk voor de docent om lekker vrij naar eigen keuze..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:08:
[...]

Rutte wilt de vergrijzing oplossen lijkt het wel.
Ik wilde dat zelf niet zeggen wegens conspiracy en zo maar die gedachte is de laatste tijd regelmatig door mijn hoofd geschoten.
Lost mooi een probleem op en geeft de economie een nu broodnodige boost.
Dit scenario zal allang doorgerekend zijn vrees ik.

on a side note:
Een mafklapper die bovenwinds vlak achter mij woont is lekker zijn voorraad oude pallets in de open haard aan het verbranden.
Schoorsteen zit precies op mijn slaapkamerraam hoogte, erg fijn als je juist nu een beetje voorzichtig met je longen wil doen, voorlopig maar de ramen dicht en hopen dat hij vroeg gaat slapen :(
(Ik hoest morgen wel even door zijn brievenbus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:38

SomerenV

It's something!

TecTo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:06:
[...]

Je hoeft niet perse les te geven in exacte vakken. Beetje creatief geschiedenis, de natuur etc. Kortom kinderen iets bijbrengen die niet 123 met examens hebben te maken. Leuk voor de docent om lekker vrij naar eigen keuze..... ;)
Of gewoon met z'n allen achter de computer en de hele dag Rocket League, Fortnite en Minecraft spelen :+

Nee maar zonder gekheid, ik denk dat zoiets niet echt gaat werken. Wat extra kennis bijbrengen is niks mis mee, maar zie er maar eens een week of 2 mee te vullen. Wordt ook een flinke uitdaging.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ernemmer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:01:
[...]

Eindelijk eens wat dwingende maatregelen.
Zijn dezelfde maatregelen als aangekondigd. Alleen hebben de ambtenaren even tijd nodig gehad om het in schrift uit te werken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Laatst online: 12-09 15:00
Als in Italië nu 1.000 doden zijn, en 15.000 gerapporteerde besmettingen, ligt het aantal besmettingen daadwerkelijk toch al boven 100.000 bij een percentage van 1%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:10:
[...]

Zijn dezelfde maatregelen als aangekondigd. Alleen hebben de ambtenaren even tijd nodig gehad om het in schrift uit te werken.
Wat Rutte gisteren zei was 100% vrijblijvend en alleen advies.

Deze verordening adviseert niet alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 15:10
Op HLN.be (geen idee hoe dicht/ver dit van de waarheid zit, maar toch ietwat hoopgevend)

Wetenschappers UGent stap dichter bij kandidaat geneesmiddel
Het team van professor Xavier Saelens van het VIB-UGent Centrum voor Medische Biotechnologie heeft een belangrijke stap gezet in het ontwikkelen van een potentieel geneesmiddel voor COVID-19. Er werd een unieke antistof gevonden die in staat is om met SARS-CoV-2 virus, de veroorzaker van het coronavirus, te binden op een kritische plaats. De eerste laboproeven zijn geslaagd, maar nu volgt nog een proces van verdere proeven.
Tijdens eerder werk van het team wetenschappers van VIB-UGent werd een antistof geïdentificeerd die de binding van een viraal eiwit met de menselijke cellen kan verhinderen. Een eerste belangrijke stap, want dit eiwit is aanwezig op het virusoppervlak en noodzakelijk voor het virus om menselijke cellen binnen te dringen.

Een tweede belangrijke stap werd nu genomen in samenwerking met laboratoria van de University of Texas in Austin en het German Primate Center - Leibniz Institute for Primate Research in Göttingen, Duitsland. Ze toonden aan dat de gevonden antistof een labovariant van het virus onschadelijk kan maken. Het is een eerste bewijs dat de antistof bescherming kan bieden tegen het nieuwe coronavirus. Bovendien kan de antistof binnen de biofarmaceutische industrie geproduceerd worden en zo productie op grote schaal mogelijk maken.

In tegenstelling tot een vaccin, biedt een antistof onmiddellijke, maar iets kortstondigere, bescherming. De patiënt hoeft hiervoor zelf geen antistoffen aan te maken en dat is goed voor kwetsbare personen zoals ouderen. Zij reageren vaak minder sterk op vaccins, waardoor er geen volledige bescherming is.

Het gaat hier nog steeds om een kandidaat medicijn en dus benadrukken de wetenschappers: "Een bevestiging van deze resultaten met het ziekteverwekkend virus zelf is nodig. Deze proeven zijn momenteel gaande. De ontwikkeling van deze antistof moet nog meerdere fases doorlopen. Dit houdt onder meer in dat de veiligheid en werkzaamheid in proefdieren en patiënten moet getest worden. Hiervoor verkent VIB momenteel verschillende partnerschappen met industriespelers", klinkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:49

gws24

Thinking is hard!

Trump is trouwens, zoals dacht ik al gemeld in dit topic, compleet aan het draaien en zal de noodtoestand uitroepen vanavond. Dit vooral om gelden vrij te maken wat ook de democraten vragen. Frapant is natuurlijk wel dat verschillende officials waar hij en zijn dochter Ivanka een meeting mee heeft gehad de afgelopen dagen positief getest zijn voor corona (https://www.foxnews.com/w...test-negative-eduardo.amp, https://www.foxnews.com/w...s-positive-bolsonaro-test). Lijkt wel eigen belang opeens :P . Vraag mij af wie hij nu weer de schuld zal geven om zelf niet de zondebok te worden.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Chaoss schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:52:
Nu al constateren dat de mei vakantie niet doorgaat, lijkt me overdreven. dat is pas over 1,5 maand. Je weet niet hoe het loopt maar grote kans dat er tegen die tijd al lang geen thuisblijf advies meer is. Dan kun je dus gewoon op vakantie.
Waar baseer je die grote kans op?

Is er ergens een berekening in tijd vs bezetting IC bedden waarmee NL het kan 'redden'? Als die piek naar beneden geduwd moet worden, zoals het doel is, dan betekent dat het qua tijd langer gaat duren.

Of gaat Rutte het laten aankomen op herd immunity ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PalingDrone schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:08:
[...]
Een mafklapper die bovenwinds vlak achter mij woont is lekker zijn voorraad oude pallets in de open haard aan het verbranden.
Schoorsteen zit precies op mijn slaapkamerraam hoogte, erg fijn als je juist nu een beetje voorzichtig met je longen wil doen, voorlopig maar de ramen dicht en hopen dat hij vroeg gaat slapen :(
(Ik hoest morgen wel even door zijn brievenbus)
Doe alsjeblieft even normaal zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TecTo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:55:
Begrijp deze paniek niet zo goed. Wat moet je nu met 40 rollen toilet papier?

Volgens mij raak je niet aan de diaree van het corona virus, hooguit kan het dun door je broek lopen van angst .
Heb gelezen dat er wel gevallen zijn gerapporteerd waar iemand eerst een buikgriep kreeg, en daarna pas verkoudheid/longklachten..
In hoeverre die waar of toeval zijn valt mogelijk te zeggen. Maar ergens valt diarree wel af te leiden uit "milde griepklachten".

Waarom mensen een jaar voorraad WC papier inslaan snap ik ook niet. Ik wil niet al te grafisch/specifek worden, maar zelfs als je flink ziek bent, schuurt WC papier op den duur alles open, en kan je m.i. beter op alternatieven overstappen.

Een buffer eten opbouwen zodat je een week niet weg hoeft als je ziek bent kan ik nog begrijpen. Maar ik zou verwachten dat supermarkten nog steeds bevoorraad blijven, ook als gebieden worden "afgesloten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Triest...
Overlijdt een dierbare dan mag je pas weken later samen bijeenkomen voor een herdenkingsdienst.
Overledene wordt zsm ter aarde besteld danwel gecremeerd.
https://www.gooieneemland...n-en-herdenken-komt-later.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:20:
[...]

Doe alsjeblieft even normaal zeg
Ik ben kerngezond en wil dat graag zo houden maar kan prima een dreigende kuch produceren ;)
Loosen up a little, alsof ik mij met bio warfare ga bezighouden, ik vind het alleen zwaar asociaal om je buren uit te gaan roken die min of meer verplicht thuiszitten.

[ Voor 39% gewijzigd door PalingDrone op 13-03-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
Zojuist bij de lokale budgetsuper geweest.. één persoon kocht 10x 6-pack grote flessen water
2 of 3 XXL pakken WC papier

Hierna was het karretje vol.
Niet normaal gewoon.. Verder was het daar abnormaal druk

Ook bij de super tegenover wc rollen op, daar ging het wel netter

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 13-03-2020 18:26 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 20:48
GAIAjohan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:22:
Zojuist bij de lokale budgetsuper geweest.. één persoon kocht 10x 6-pack grote flessen water

Water komt in NL gewoon uit de kraan en kun je ook gewoon drinken. Totaal los van de realiteit........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
bszz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:24:
[...]

Water komt in NL gewoon uit de kraan en kun je ook gewoon drinken. Totaal los van de realiteit........
Dit was wel het budget equivalent van spa rood, maar dan nog :+

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ernemmer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:15:
[...]

Wat Rutte gisteren zei was 100% vrijblijvend en alleen advies.

Deze verordening adviseert niet alleen.
Ik had het niet over Rutte, ik had het over de aangekondigde maatregelen van de veiligheidsregio Brabant.
De verordening is de vertaling van hun aangekondige beleid. Er staat geen letter nieuwe beleid in. Die komen maandag.
En ja, gemeenten en veiligheidsregio's kunnen dit.

De landelijke overheid heeft primair het instrument wetten maken en dat is een langer proces.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Hans1990 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:21:
[...]

Heb gelezen dat er wel gevallen zijn gerapporteerd waar iemand eerst een buikgriep kreeg, en daarna pas verkoudheid/longklachten..
In hoeverre die waar of toeval zijn valt mogelijk te zeggen. Maar ergens valt diarree wel af te leiden uit "milde griepklachten".

Waarom mensen een jaar voorraad WC papier inslaan snap ik ook niet. Ik wil niet al te grafisch/specifek worden, maar zelfs als je flink ziek bent, schuurt WC papier op den duur alles open, en kan je m.i. beter op alternatieven overstappen.

Een buffer eten opbouwen zodat je een week niet weg hoeft als je ziek bent kan ik nog begrijpen. Maar ik zou verwachten dat supermarkten nog steeds bevoorraad blijven, ook als gebieden worden "afgesloten".
Dat wc-papier inslaan is inderdaad heel gek. Eten en drinken heb je nodig om te overleven, wc-papier niet. Er zijn miljoenen mensen op de wereld (miljard misschien zelfs!) die goed leven zonder wc-papier. Ik ben getrouwd met iemand uit zuid-Azie die niet gewend zijn om papier te gebruiken. In het begin vond ik dit heel vreemd en zelfs vies, maar eigenlijk is het best logisch om alles goed te wassen met water en zeep i.p.v. een papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:18
GAIAjohan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:25:
[...]

Dit was wel het budget equivalent van spa rood, maar dan nog :+
Inderdaad wel grappig, hier in de winkel bijna alles verkrijgbaar behalve de budget witte rijst, hagelslag etc etc. Hamsteren maar dan op de budget merken.

Toevallig eten de kids hier Venz hagelslag met funnies erin, dat gaat niet op.

Is het toch een economische ziekte.

[ Voor 4% gewijzigd door trekker22 op 13-03-2020 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Divak schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:12:
Als in Italië nu 1.000 doden zijn, en 15.000 gerapporteerde besmettingen, ligt het aantal besmettingen daadwerkelijk toch al boven 100.000 bij een percentage van 1%?
Dat is de grote vraag natuurlijk, hoeveel onder rapportage is er van mensen die of geen of hele milde klachten hebben. Als je kijkt naar Hubei, de provincie met verreweg het grootste aantal besmettingen in china, dan heeft maar 0,12% positief getest op het virus. Als je dan leest dat zij alleen de zware getallen testen en ook nu nog keuzes daarin moeten maken (https://www.ft.com/conten...20-11ea-b0ab-339c2307bcd4) dan kan het niet anders zijn dat er veel meer besmettingen zijn of zijn geweest.

Ik dacht eerder, maar ik heb geen link of bron, gelezen te hebben dat die factor een 20x was uit een studie. Als dat zo is dan gaat het sterfte percentage opeens omlaag van het gemelde 4,51% (doden op positief getesten) naar 0,22% en dat is niet onvergelijkbaar met een iets zwaardere griep dan normaal (ter refentie, het RIVM schat het nu tussen de 0,5 en 1% in). Dit blijft natuurlijk koffiedik totdat ze na dit over is een hele grote steekproef doen op antistoffen om te kijken hoe het werkelijk zit.

Bovenstaande neemt niet weg dat de zorg weldegelijk overbelast kan raken, zoals we in Hubei en Italie zien, puur om het feit dat er teveel zieken zijn in een hele korte tijd. Dat is imo ook het grootste probeem, niet de dodelijkheid van de ziekte/virus an sich maar de korte tijdspanne waarin het op ons afkomt.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

trekker22 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:29:
[...]

Inderdaad wel grappig, hier in de winkel bijna alles verkrijgbaar behalve de budget witte rijst, hagelslag etc etc. Hamsteren maar dan op de budget merken.

Toevallig eten de kids hier Venz hagelslag met funnies erin, dat gaat niet op.

Is het toch een economische ziekte.
Ja, dat zei ik vanmiddag ook tegen mijn vrouw. Alleen de goedkope shit is weg, maar dat kopen wij toch nooit. Weinig reden tot zorg. Behalve wellicht bij de bakker morgenochtend.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2020 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Wellicht gewoon mensen die vroeg aan hun sinterklaas surprise willen beginnen.

Zelf al weken geleden alles ingeslagen dat ik nodig achtte. Gewoon 1x bestelling bij AH met zaken die lang houdbaar zijn.
Ik heb meestal alles vers en niets in huis dat lang houdbaar is dus ik dacht laat ik ik eens slim doen.
Toen ik vandaag door de AH liep waren bijvoorbeeld de rekken met pasta vrij leeg en sommige lange houdbare groenten zoals uien en aardappelen waren er ook veel minder dan er normaal liggen. De 'HAK' sectie heb ik niet bekeken maar ik verwacht hetzelfde daar. Ik heb o.a. 5 kilo rijst, een parket door mijn halve huis en de sloot is 10 meter van mijn voordeur. Het moet gek gaan wil ik geen eten hebben. Bring on the apocalypse.. i am ready! Nu eens uitzoeken wat die state of emergency in America precies omvat.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• majic
  • Laatst online: 28-08 12:50
Reden 1: Ze hadden een overheidsvisie m.b.t. Coronavirus die héél vergelijkbaar is met die van Nederland (en andere landen). Ze namen het niet serieus genoeg, hebben actie te laat ondernemen.

Reden 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMNY15KrpxmOG3LJJKhfsIMmVhM=/f/image/IgtJm3d9lEedtq8uO9v3FaDY.jpg
Ze hebben de grootste populatie van 65+'ers van Europa. Mortaliteit is dus veel hoger.

Waarom Duitsland niet harder gaat is mij niet bekend, hun medische zorg is één van de beste in de wereld waar Italië 'goed' is. Volgens mij heeft Duitsland ook een groter aantal IC bedden t.o.v. Italië wat erg belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:36

Hierna was het karretje vol.

Hier gaat het altijd hard met het wc papier. Dochter met lichte smetvrees/hygiëne tikje :/

Maar echt geen idee waarom mensen nu zo aan het hamsteren zijn. Dat is toch helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Paniek zaaien door selectief te quoten is niet de bedoeling.

[ Voor 78% gewijzigd door defiant op 13-03-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
majic schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:32:
[...]

Reden 1: Ze hadden een overheidsvisie m.b.t. Coronavirus die héél vergelijkbaar is met die van Nederland (en andere landen). Ze namen het niet serieus genoeg, hebben actie te laat ondernemen.

Reden 2:
[Afbeelding]
Ze hebben de grootste populatie van 65+'ers van Europa. Mortaliteit is dus veel hoger.

Waarom Duitsland niet harder gaat is mij niet bekend, hun medische zorg is één van de beste in de wereld waar Italië 'goed' is. Volgens mij heeft Duitsland ook een groter aantal IC bedden t.o.v. Italië wat erg belangrijk is.
Wat zien we hier???? Ik kan wel een gokje wagen maar wellicht handig ls je zelf meer duiding + bron geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:58
Opnieuw meer dan 2500 besmettingen erbij in Italië
In totaal hebben 17.660 Italianen het virus opgelopen. Van hen zijn 1439 patiënten inmiddels weer genezen, 1266 mensen zijn aan de ziekte overleden. Gisteren stond het dodental nog op 1016.
Bron: NOS Liveblog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]

Reden 2:
[Afbeelding]

Ook de sociale gewoonten zoals een sterke familieband (die vaak bij elkaar komen in grote groepen) en het begroeten dmv kussen zouden een rol kunnen spelen in de snelheid van verspreiding.

edit: dat zou het verschil met bv DL kunnen verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:02

icecreamfarmer

en het is

psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Haha, ik moest ook wel een beetje gniffelen in de supermarkt zojuist. Even de boodschappen voor vandaag en morgen halen. Behoudens dat het druk was, ook de keuzes die mensen maken :9. Alle ui en knoflook was weg. Aardappels lager en ten overvloede. Een groot deel van de tomatensauzen was weg, eveneens als de pasta's. Maar zaken als rijst, noodles, gember, etc. allen ter overvloed. Ik blij dat ik een voorkeur voor Aziatisch eten heb :+. Ook nagenoeg alle zakken aan patat waren weg :P.

Maar waar ik mij al helemaal over verbaasde, de hoeveelheid vers zuivel dat weg was. En ook niet zozeer alleen doordat er veel mensen zijn die allen voor een weekje niet houdbare melk halen. Nee, gewoon mensen die even een liter of 30 aan niet houdbare melk, vla en yoghurt afrekenen 8)7.

Terwijl de producten die macronutriënten rijk zijn en gewoon goed houdbaar, zoals denk aan bijvoorbeeld zaken als pindakaas, blik in vis, vacuum verpakte gedroogde worsten, etc. volop beschikbaar zijn. Ook basisingrediënten als bloem? Gewoon volop beschikbaar.

Frapante keuzes in ieder geval. Bijzonder.

Op een meer serieuze noot. Vanuit enkele collegae uit het Erasmus MC verneem ik dat BIG registraties van arts-onderzoekers worden geïnventariseerd om daarmee het aantal inzetbare artsen te doen vergroten voor wanneer noodzakelijk.
Laatste hebben wij ook al gedaan met verplegers en verzorgenden. Alle oudere jaars moeten meer uren stage gaan lopen.

Ik denk dat volgende week verloven ingetrokken worden en mensen verplicht om over te werken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Even heel iets anders. Ik werk voornamelijk thuis en kan mijn bezigheden redelijk makkelijk uitstellen voor een aantal weken. Mocht het nodig zijn zou ik kunnen bijspringen waar het nodig is (heb geen medische ervaring of iets dergelijks). Zijn er al oproepen of iets dergelijks voor vrijwilligers of is het uberhaupt nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:18

Kluus

Gang is alles

gws24 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:42:
[...]

Ook de sociale gewoonten zoals een sterke familieband (die vaak bij elkaar komen in grote groepen) en het begroeten dmv kussen zouden een rol kunnen spelen in de snelheid van verspreiding.

edit: dat zou het verschil met bv DL kunnen verklaren
En dat je in Lombardije, waar nog altijd verreweg de meeste gevallen zijn, nogal veel afgelegen bergdorpjes/stadjes hebt. Geen idee of het zorg systeem in die specifieke gebieden ook zo goed is als de rest van Italie, maar dat vraag ik me af. En hoeveel extra druk en complicaties dat oplevert wanneer die mensen allemaal afreizen naar de betere ziekenhuizen die dan overspoeld raken.

Normaal verspreid het natuurlijk niet zo snel in die afgelegen gebieden, maar met de wintersport...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 01:02
psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Haha, ik moest ook wel een beetje gniffelen in de supermarkt zojuist. Even de boodschappen voor vandaag en morgen halen. Behoudens dat het druk was, ook de keuzes die mensen maken :9. Alle ui en knoflook was weg. Aardappels lager en ten overvloede. Een groot deel van de tomatensauzen was weg, eveneens als de pasta's. Maar zaken als rijst, noodles, gember, etc. allen ter overvloed. Ik blij dat ik een voorkeur voor Aziatisch eten heb :+. Ook nagenoeg alle zakken aan patat waren weg :P.

Maar waar ik mij al helemaal over verbaasde, de hoeveelheid vers zuivel dat weg was. En ook niet zozeer alleen doordat er veel mensen zijn die allen voor een weekje niet houdbare melk halen. Nee, gewoon mensen die even een liter of 30 aan niet houdbare melk, vla en yoghurt afrekenen 8)7.

Terwijl de producten die macronutriënten rijk zijn en gewoon goed houdbaar, zoals denk aan bijvoorbeeld zaken als pindakaas, blik in vis, vacuum verpakte gedroogde worsten, etc. volop beschikbaar zijn. Ook basisingrediënten als bloem? Gewoon volop beschikbaar.

Frapante keuzes in ieder geval. Bijzonder.

Op een meer serieuze noot. Vanuit enkele collegae uit het Erasmus MC verneem ik dat BIG registraties van arts-onderzoekers worden geïnventariseerd om daarmee het aantal inzetbare artsen te doen vergroten voor wanneer noodzakelijk.
Die keuzes zijn inderdaad bijzonder..

Hier zijn vooral de rijst, pasta en groentenconserven geplunderd.

Dat terwijl échte voedzame spullen er nog liggen dus ik maak me eerder zorgen over de voedingskennis van Nederland dan dit virus..

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Ik krijg zojuist een bericht uit Malta dat ze PER DIRECT (officieel overheidsdecreet, in het Maltees, ) alle buitenlanders die hun quarantaine verbreken per direct deporteren en eventuele toestemming om in het land te werken teniet gedaan worden (ongedaan maken visa).

Ik weet helaas niet meer details, het is een mail die intern rond is gestuurd binnen overheidspersoneel. Wel een flinke stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
bszz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:35:
[...]

Wat zien we hier???? Ik kan wel een gokje wagen maar wellicht handig ls je zelf meer duiding + bron geeft.
Het staat onder het plaatje in de tekst! Gaat over de gemiddelde leeftijd in de landen.

[ Voor 64% gewijzigd door majic op 13-03-2020 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:08
Hier in Tilburg komt vanuit het ETZ in elk geval al de oproep om alle mensen met zorg ervaring zich te laten melden.

Lijkt erop dat ze behoorlijk beginnen op te schalen.
Ondanks de eerdere meldingen dat alles goed onder controle is en er genoeg capaciteit landelijk is. (Maar tegelijk in Tilburg, Breda en Den bosch al geluiden komen van dat ze nagenoeg aan de max zitten)

Helaas geen officiële bronnen, behalve het berichtje wat net thuis voorbij kwam.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:23
icecreamfarmer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:45:
[...]
Laatste hebben wij ook al gedaan met verplegers en verzorgenden. Alle oudere jaars moeten meer uren stage gaan lopen.

Ik denk dat volgende week verloven ingetrokken worden en mensen verplicht om over te werken.
Soortgelijke beleidsmaatregelen zijn wij ook al voor gewaarschuwd om rekening mee te houden. Uiteraard niet meer dan logisch. Sowieso i.c.m. reeds opgelegde reidrestricties zijn de vooruitzichten op vakantie toch al beperkt binnen de gezondheidszorg op meerdere lokaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:30
Morelleth schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:53:
Hier in Tilburg komt vanuit het ETZ in elk geval al de oproep om alle mensen met zorg ervaring zich te laten melden.

Lijkt erop dat ze behoorlijk beginnen op te schalen.
Ondanks de eerdere meldingen dat alles goed onder controle is en er genoeg capaciteit landelijk is. (Maar tegelijk in Tilburg, Breda en Den bosch al geluiden komen van dat ze nagenoeg aan de max zitten)

Helaas geen officiële bronnen, behalve het berichtje wat net thuis voorbij kwam.
Net ook gebeld door ETZ daar ik a.s. woensdag een afspraak heb. De behandeling gaat door daar dit niet anders kan en het bijbehorende gesprek gaat digitaal afgehandeld worden.

Er is vanuit het ETZ inderdaad een oproep gedaan aan personeel dat als zij "mensen buiten het ETZ kennen met een zorg achtergrond en mogelijk inzetbaar zijn, deze zich kunnen melden via een opgezet e-mailadres."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gws24 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:49:
Even heel iets anders. Ik werk voornamelijk thuis en kan mijn bezigheden redelijk makkelijk uitstellen voor een aantal weken. Mocht het nodig zijn zou ik kunnen bijspringen waar het nodig is (heb geen medische ervaring of iets dergelijks). Zijn er al oproepen of iets dergelijks voor vrijwilligers of is het uberhaupt nuttig?
Rode kruis misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
Code rood voor Brabantse ziekenhuizen
In alle Brabantse ziekenhuizen geldt code rood. In de ziekenhuizen worden alle niet-spoedeisende operaties uitgesteld en kunnen verloven van zorgmedewerkers worden ingetrokken.
https://nos.nl/artikel/23...e-operaties-afgezegd.html

Jeetje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:00
https://www.ad.nl/dossier...p-met-hamsteren~a26b4b4e/
Busreizigers mogen in heel het land niet meer voorin stappen, maar wordt verzocht de achteringang te nemen. Om ervoor te zorgen dat de buschauffeur geen fysiek contact heeft met passagiers, zijn in bussen roodwitte linten achter de chauffeur gespannen. In tram dragen veel controleurs handschoenen, maar dat is geen verplichting.
Pfftt ik voel mij als leerkracht (in het basisonderwijs) steeds belachelijker genomen worden... En ik maar met 30 kinderen in de klas en nog 220 in de rest van het gebouw die ik ook vaak genoeg tegenkom... Zeker omdat het ventileren van lokalen al moeilijk genoeg is, gezien we geen (duur) klimaat systeem hebben. De meter achterin staat standaard op rood en 1400-1600... Maar och, kinderen kunnen het volgens Rutte bijna niet krijgen gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ZieglerNichols schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:28:
Dat wc-papier inslaan is inderdaad heel gek. Eten en drinken heb je nodig om te overleven, wc-papier niet. Er zijn miljoenen mensen op de wereld (miljard misschien zelfs!) die goed leven zonder wc-papier. Ik ben getrouwd met iemand uit zuid-Azie die niet gewend zijn om papier te gebruiken. In het begin vond ik dit heel vreemd en zelfs vies, maar eigenlijk is het best logisch om alles goed te wassen met water en zeep i.p.v. een papiertje.
Tegen de tijd dat je geen WC-papier meer kan kopen verwacht ik ook geen water meer uit de kraan. Dat wordt meestal veroorzaakt door graafwerkzaamheden, en als dat gebeurt is het water in de supermarkt dan ook meteen op. Deze hype komt volgens mij uit Australie, geen idee waarom het daar begon, maar hier lijkt het kopieergedrag dankzij de media.
* RemcoDelft koopt eens in de zoveel maanden een aantal grote pakken kwaliteits-WC-papier bij de Duitse DM. Juist voor dergelijk bulkgoed wil ik niet elke week met 4 rollen in de weer zijn.

Het hamsteren heeft ook wel iets grappigs: jarenlang probeert een grote blauwe supermarkt ons aan het hamsteren te krijgen. Rutte zegt één keer dat het niet nodig is, en iedereen doet het juist wel! 1 geval aanhalen om brede conclusies te trekken is geen onderbouwing.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 13-03-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

President schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:08:

[...]

Pfftt ik voel mij als leerkracht (in het basisonderwijs) steeds belachelijker genomen worden... En ik maar met 30 kinderen in de klas en nog 220 in de rest van het gebouw die ik ook vaak genoeg tegenkom... Zeker omdat het ventileren van lokalen al moeilijk genoeg is, gezien we geen (duur) klimaat systeem hebben. De meter achterin staat standaard op rood en 1400-1600... Maar och, kinderen kunnen het volgens Rutte bijna niet krijgen gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek!
Wat is de meter die achterin op rood en 1400-1600 staat?
(Voor de leek niet erg duidelijk)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
President schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:08:

[...]

Laatste zin: want?? Waarop gebaseerd? Ik ben benieuwd hoe Rutte dat onderbouwt, want andere wetenschappers heb ik wat anders horen zeggen.

Als hij puur naar de officiële cijfers kijkt is dat
Logisch; die laten zich niet testen want geen of weinig verschijnselen. Dus ben benieuwd hoe hij dat beredeneerd, dat kinderen bijna niet besmet raken en het ook nagenoeg niet overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RemcoDelft schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:10:
[...]

terwijl ik veel liever een overheid heb die nooit liegt.
Ik vraag me af of je alles wel wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:51
merlin1201 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Tja ikzelf ben als schilder werkzaam en dan met name in de onderhoud, waardoor ik dus veel woningbouw woningen moet schilderen, met de daarbij behorende contacten, openen van ramen en deuren noem maar op.
Daarmee loop ik dus toch een behoorlijk risico, zeker als er besmettingen in huis zijn en ik even de ramen open wil hebben waarmee de virussen mij al snel weten te vinden.
Als schilder mag je toch een kapje op? De wat betere kapjes vragen aan je baas, FFP2 en hoger.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 07:08
Cyberpope schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:25:
[...]
De verordening is de vertaling van hun aangekondige beleid. Er staat geen letter nieuwe beleid in. Die komen maandag.
En ja, gemeenten en veiligheidsregio's kunnen dit.

De landelijke overheid heeft primair het instrument wetten maken en dat is een langer proces.
Het is inderdaad geen nieuw beleid, maar nu wel regelgeving die gehandhaafd kan worden. Hier begin je overigens ook bij bevoegdheden te komen waar ook op nationaal niveau geen lang proces voor nodig is. De minister heeft de voorzitters van veiligheidsregio's namelijk een aanwijzing/opdracht gegeven:
Gehoord hebbende het advies van het Outbreak Management Team en het Bestuurlijk Afstemmingsoverleg van 12 maart 2020 en zoals besproken met uw vertegenwoordiger in de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb), laat ik u weten dat ik u op basis van artikel 7 van de Wet publieke gezondheid en met inachtneming van artikel 39, eerste lid, van de Wet veiligheidsregio's, opdracht geef om uw bevoegdheden op het terrein van openbare orde en veiligheid in te zetten om de verdere verspreiding van COVID-19 tegen te gaan.
Ik geef u opdracht om alle evenementen met meer dan 100 personen in uw regio in de periode van 13 maart tot en met 31 maart 2020 af te gelasten. Dat geldt ook voor publieke locaties, zoals musea, concertzalen, theaters en sportclubs en sportwedstrijden.
Ik kan mij goed voorstellen dat het enige tijd kost om dit in te regelen maar ik dring daarbij aan op spoed.
Ik verzoek u mij en de minister van Justitie en Veiligheid met enige regelmaat te informeren over de voortgang van deze maatregel, in het bijzonder als u problemen ervaart bij de uitvoering.
Artikel 7 Wet publieke gezondheid:
1. In de situatie, bedoeld in artikel 6, vierde lid, geeft Onze Minister leiding aan de bestrijding en kan Onze Minister de voorzitter van de veiligheidsregio opdragen hoe de bestrijding ter hand te nemen, waaronder begrepen het opdragen tot het toepassen van de maatregelen, bedoeld in hoofdstuk V.
2. In afwijking van artikel 6, derde lid, geeft Onze Minister leiding aan de bestrijding van een infectieziekte behorend tot groep B1 of B2, indien de burgemeester van een gemeente die het aangaat daartoe verzoekt. Onze Minister kan dan de burgemeester opdragen hoe de bestrijding ter hand te nemen, waaronder begrepen het opdragen tot het toepassen van de maatregelen, bedoeld in hoofdstuk V.
3. Onze Minister kan de burgemeester opdragen om, ter uitvoering van de aanbevelingen, bedoeld in de artikelen 15 en 16 van de Internationale Gezondheidsregeling, toepassing te geven aan de maatregelen, bedoeld in de artikelen 51, 54 en 55, alsook om de maatregelen, bedoeld in artikel 22a van de Wet op de lijkbezorging, toe te passen.
4. Voordat toepassing wordt gegeven aan het eerste, tweede of derde lid, voert Onze Minister een bestuurlijk afstemmingsoverleg waarbij in ieder geval Onze Minister van Infrastructuur en Milieu en de veiligheidsregio’s of gemeenten die het aangaat, worden betrokken.
5. Zodra toepassing wordt gegeven aan het eerste of tweede lid, informeert Onze Minister Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Onze Minister van Veiligheid en Justitie.
6. Indien toepassing wordt gegeven aan het eerste, tweede of derde lid, verstrekt de voorzitter van de veiligheidsregio of de burgemeester aan Onze Minister, indien deze daarom verzoekt, de gegevens die Onze Minister nodig heeft ter uitoefening van die taak.
Bron (*directe link plaatsen lukte niet maar de aanwijzing staat rechts bij de Downloads)

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
RemcoDelft schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:10:
Je weet gewoon dat de overheid alles zal zeggen om paniek te voorkomen, terwijl ik veel liever een overheid heb die nooit liegt.
En daarom is het dus verstandig om voor een paar weken lang houdbaar voedsel in te slaan, voor een paar tientjes koop je een hoop rust.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
YakuzA schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:11:
[...]

Wat is de meter die achterin op rood en 1400-1600 staat?
(Voor de leek niet erg duidelijk)
CO2 meter, staat op rood vanwege slecht binnenklimaat. Zou volgens mij op iets van 600-800 moeten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 09:13
[...]

Ze hadden pas laat door dat er corona in 't land was, want normale griepgolf.

En: The average age of coronavirus patients who have died because of the virus in Italy is 81, according to the National Health Institute.

[ Voor 15% gewijzigd door matthijst op 13-03-2020 19:16 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Denemarken sluit ook de grenzen

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
RedHat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:12:
[...]

Laatste zin: want?? Waarop gebaseerd? Ik ben benieuwd hoe Rutte dat onderbouwt, want andere wetenschappers heb ik wat anders horen zeggen.

Als hij puur naar de officiële cijfers kijkt is dat
Logisch; die laten zich niet testen want geen of weinig verschijnselen. Dus ben benieuwd hoe hij dat beredeneerd, dat kinderen bijna niet besmet raken en het ook nagenoeg niet overdragen.
Ik vraag mij ook af waar dit op gebaseerd is, vond het maar erg vreemd dat hij dit in zijn toespraak vanmiddag durfde te beweren. Geloof best dat het voor de kinderen minder erg is (misschien gewoon een griepje of verkoudheid)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:13:
[...]

En daarom is het dus verstandig om voor een paar weken lang houdbaar voedsel in te slaan, voor een paar tientjes koop je een hoop rust.
En bezorg je een hoop andere een hoop onrust. Maarja dat zie je niet als je op je toren van blikjes zit, dat andere naar lege schappen zitten te kijken. :/

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zojuist ontvangen per email:
Belangrijk nieuwsbericht Albert Heijn

Beste klant,

Bij Albert Heijn is de gezondheid en veiligheid van onze klanten en medewerkers onze hoogste prioriteit. Gister maakte de Nederlandse regering extra maatregelen bekend om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) zoveel mogelijk te beperken. Ik kan mij voorstellen dat dit bij u tot vragen en bezorgdheid leidt.

Ik vertel u graag over wat we voor en achter de schermen doen om te zorgen dat u bij ons uw boodschappen kunt doen, zowel in de winkel als op ah.nl. Wij volgen de situatie op de voet en ondernemen acties die nodig zijn.

Bevoorrading
We verkopen op dit moment van bepaalde producten meer dan normaal. Zeep, handgels en houdbare producten zoals pasta. Onze distributiecentra liggen vol en we bevoorraden winkels dagelijks meerdere malen. Samen met onze collega’s, leveranciers, en transporteurs werken we hard om de schappen goed gevuld te houden. Op dit moment zetten we meer mensen in, zowel in onze winkels als in de bevoorrading.

U kunt ons helpen door boodschappen te doen zoals u dat normaal ook doet.

Maatregelen in de winkel
Hygiëne is in deze situatie erg belangrijk, voor uw gezondheid en die van onze collega’s. Daarom doen we een dringend beroep op u om zoveel als mogelijk gebruik te maken van zelfscan en de boodschappen met pin of mobiele telefoon af te rekenen. Zo beperken we hand-op-hand contact, in lijn met het advies van het RIVM.

Als u niet kunt of wilt pinnen, vragen we u om het geld op de kassa te leggen en het eventuele wisselgeld zelf op te pakken. Dat geldt ook voor uw bonuskaart.

Uiteraard hebben we in onze winkels strenge richtlijnen ten aanzien van hygiëne. Deze gelden nu, net als altijd. Onze medewerkers zijn zich hier zeer bewust van en nemen extra maatregelen zoals het vaak en goed handen wassen.

Online boodschappen doen
We zien dat veel klanten hun boodschappen thuis bezorgd willen krijgen. Hierdoor is het drukker dan normaal. Net als in onze winkels doen we er ook hier alles aan om klanten van dienst te zijn.

Normaal gesproken brengen we uw boodschappen tot in de keuken. Onze bezorgers zetten bestellingen nu tot nader order bij uw voordeur neer. Ook deze maatregel is bedoeld om persoonlijk contact te beperken. Al onze bezorgers hebben in hun auto desinfecterende gel om na elke bezorging hun handen te desinfecteren.

Tot slot
Wij doen er alles aan om te zorgen dat u en al onze andere klanten hun dagelijkse boodschappen kunnen blijven doen. We realiseren ons de belangrijke rol die Albert Heijn speelt in de voedselvoorziening. Al 130 jaar, en ook in deze bijzondere tijd. Dat doen wij natuurlijk niet alleen, maar samen met onze partners en leveranciers.

Op dit moment gaat boodschappen doen soms anders dan u gewend bent. We vragen uw begrip voor deze situatie, ook voor onze 100.000 collega’s die keihard werken om u zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
Algemeen directeur Albert Heijn
Ze vragen klanten dus eigenlijk om minder te kopen en minder geld uit te geven. Voor een commercieel bedrijf heel vreemd.
Ik kan ook moeilijk geloven dat ze meer handgels verkopen, de distributiecentra vol liggen en ze de winkels dagelijks meerdere malen bevoorraden, terwijl dit meestgezochte product van het land totaal niet verkrijgbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Lees de topic warning s.v.p., complottheorieën zijn niet de bedoeling.

[ Voor 89% gewijzigd door defiant op 13-03-2020 19:50 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:18

Rannasha

Does not compute.

RemcoDelft schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:18:

[...]

Ze vragen klanten dus eigenlijk om minder te kopen en minder geld uit te geven. Voor een commercieel bedrijf heel vreemd.
Ik kan ook moeilijk geloven dat ze meer handgels verkopen, de distributiecentra vol liggen en ze de winkels dagelijks meerdere malen bevoorraden, terwijl dit meestgezochte product van het land totaal niet verkrijgbaar is.
Zo vreemd is het niet, want netto kopen mensen niet meer dan anders. Die pasta-voorraad die ze nu massaal inslaan die wordt vanzelf opgegeten en niet of nauwelijks opnieuw aangevuld nadat de Covid-19 pandemie voorbij is.

AH heeft liever dat het standaard kooppatroon aangehouden wordt dan dat er nu opeens heel veel gekocht wordt en het de komende weken daarom veel rustiger is. Logistiek is een stuk makkelijker als alles geleidelijk en voorspelbaar verloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rannasha op 13-03-2020 19:24 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Laatst online: 08:41

KRAI.7

Bwoah...

Mijn baas/werkgever komt as we speak terug uit Italië (skivakantie) omdat er niets meer open is daar en er niks te doen is.

Nu heeft hij aangegeven volgende week weer aan het werk te willen gaan omdat hij nu dus eerder terug is. Het gaat om een supermarkt waarin we werken. Ik ben het hier absoluut niet mee eens omdat je niet alleen een risico bent voor je personeel maar ook (vooral) je klanten (die natuurlijk van jong tot oud variëren).

Nu heb ik de andere vulploegleiders/collega’s gevraagd of ze achter mij staan als ik hier iets van ga zeggen, nog geen antwoord ontvangen verder van hen, maar wat lijkt jullie verstandig?

Ik zit zelfs te overwegen om niet te komen als hij toch komt werken. Ik weet dat dit misschien onder werkweigering valt maar ik wil ook niet dat anderen en ikzelf het risico lopen om besmet te raken. :(

Iemand een advies?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

ze vragen je om je normale inkooppatroon te houden ipv hamsteren. Hamsteren leid gewoon tot meer inkopen nu, minder inkopen later, dus evenveel inkopen over een langere tijdspan heen.
Kortom, je samenvatting klopt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 13-03-2020 19:28 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 00:30

[...]

Ze zien dat er toch nog te veel stresskippen rondlopen die niet normaal kunnen doen en toch gaan hamsteren ondanks dat het nergens op slaat (in Italië is er ook geen voedseltekort).

Om het een beetje leuk te houden voor iedereen doen ze een nette oproep. Niks geks of vreemds aan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 21:11
YakuzA schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:27:
[...]

ze vragen je om je normale inkooppatroon te houden ipv hamsteren. Hamsteren leid gewoon tot meer inkopen nu, minder inkopen later, dus evenveel inkopen over een langere tijdspan heen.
#flattenthecurve maar dan qua boodschappen dus.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]

Hoezo? Misschien nemen ze gewoon hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Geen enkel bedrijf staat los van de maatschappij.
Verschilt heel er per winkel, hier in Delft zowel bij de SPar als de AH totaal geen lege schappen ook niet qua handgels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

KRAI.7 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:27:
Mijn baas/werkgever komt as we speak terug uit Italië (skivakantie) omdat er niets meer open is daar en er niks te doen is.

Nu heeft hij aangegeven volgende week weer aan het werk te willen gaan omdat hij nu dus eerder terug is. Het gaat om een supermarkt waarin we werken. Ik ben het hier absoluut niet mee eens omdat je niet alleen een risico bent voor je personeel maar ook (vooral) je klanten (die natuurlijk van jong tot oud variëren).

Nu heb ik de andere vulploegleiders/collega’s gevraagd of ze achter mij staan als ik hier iets van ga zeggen, nog geen antwoord ontvangen verder van hen, maar wat lijkt jullie verstandig?

Ik zit zelfs te overwegen om niet te komen als hij toch komt werken. Ik weet dat dit misschien onder werkweigering valt maar ik wil ook niet dat anderen en ikzelf het risico lopen om besmet te raken. :(

Iemand een advies?
- verstandig? Nee

Wel nobel dat je aan de andere klanten denkt. Immers vulploeg dus je bent jonger als 20 waarschijnlijk en dus zo goed als geen risico als je het zelf krijgt. Maar als je het rustig brengt als een vraag en de zorg uitspreek kan het zijn dat hij zich bedenkt.

Als je je baan wil opofferen, ga je gang. We zullen hier nobel vinden en veel mensen zullen je een schouderklopje geven.
Maar je moet wel een andere baan zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Iemand een advies?
Benader het lokale suffertje. Pak sociale media op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Turkije stopt vanaf morgen ochtend met vluchten naar bepaalde eu landen, waaronder Duitsland en Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
majic schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:52:
[...]

Het staat onder het plaatje in de tekst! Gaat over de gemiddelde leeftijd in de landen.
Onder het plaatje heb je het over de het percentage 65+érs, niet over de gemiddelde leeftijd. Maar bijvoorbeeld in Nederland was het percentage 65+ers ongeveer 19% in 2018 (bron). Dat klopt niet met je plaatje, dat als ik het goed zie, suggereert dat het 14% tot 16% zou zijn. Daarom nogmaals mijn vraag: Wat zien we hier en wat is je bron?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MrJames schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:36:
Turkije stopt vanaf morgen ochtend met vluchten naar bepaalde eu landen, waaronder Duitsland en Nederland.
Ik hoop dat ze ook de landgrenzen sluiten met de EU :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Laatst online: 08:41

KRAI.7

Bwoah...

Cyberpope schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:31:
[...]

- verstandig? Nee

Wel nobel dat je aan de andere klanten denkt. Immers vulploeg dus je bent jonger als 20 waarschijnlijk en dus zo goed als geen risico als je het zelf krijgt. Maar als je het rustig brengt als een vraag en de zorg uitspreek kan het zijn dat hij zich bedenkt.

Als je je baan wil opofferen, ga je gang. We zullen hier nobel vinden en veel mensen zullen je een schouderklopje geven.
Maar je moet wel een andere baan zoeken.
Nope ik ben 25 en loop er al 8,5 jaar haha. Ben zelf ook één van de vulploegleiders. Maar vind het gewoon enorm onverstandig.

Ik wil natuurlijk graag m’n baan houden maar het risico minimaliseren. Heb inmiddels al een paar mensen mee dus wellicht kunnen we collectief een berichtje sturen, niet meteen om te dreigen met niet op komen dagen maar wel om duidelijk te maken dat het ons niet verstandig lijkt dat hij volgende week komt werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MrJames schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:36:
Ook Curaçao accepteert geen vluchten meer vanuit Nederland.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43

Iemand een advies?
Als hij, ondanks het protest, aangeeft te komen werken, zou ik gewoon thuisblijven als ik jou was. Wat idioot van de werkgever om te denken dat dit zonder enig vorm van protest gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 21:43
Ik werk altijd laat en ga uit werk altijd nog even om een boodschapje bij de lokale Appie. Liep daar zojuist binnen en werd geconfronteerd met veel lege schappen. Tot zo ver dus de nuchterheid van de Nederlander. Waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 18:30
Polen gooit de grenzen nu ook dicht voor iedereen behalve eigen inwoners.
S.v.p. de volgende keer graag een bron bij dit soort berichten.

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 13-03-2020 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Kwistnix schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:39:
Ik werk altijd laat en ga uit werk altijd nog even om een boodschapje bij de lokale Appie. Liep daar zojuist binnen en werd geconfronteerd met veel lege schappen. Tot zo ver dus de nuchterheid van de Nederlander. Waanzin.
Hoezo waanzin? Elke Nederlander zou voor een paar dagen aan eten in huis moeten hebben, idem voor toiletpapier. Helaas zijn er standaard veel huishoudens waarbij pas op de dag van het tekort boodschappen worden gehaald. Mensen snappen nu misschien pas dat 3 wc rollen op voorraad hebben iets te weinig is...

Los van de mafketels die vandaag genoeg rijst hebben gekocht om een half jaar van te kunnen leven uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

GAIAjohan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:25:
[...]

Kan dit soort complottheorieën gewoon wegblijven?

Chaos helpt niets of niemand. Dan krijg je Venezolaanse toestanden.
dus wat deze 'hoogleeraar' benoemt is ook complot? https://www.volkskrant.nl...enlevens-kosten~bec59097/

komt op hetzelfde neer alleen breng ik het wat hoog over en minder genuanceerd. Alles draait om geld en wie beheert het grootste deel van het geld?

[ Voor 6% gewijzigd door AOC op 13-03-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
YakuzA schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:27:
[...]

Deels.

Ahold levert alleen eigen winkels. De franchisers mogen het zelf uitzoeken en halen uit andere kanalen. Er is schaarste, maar om andere redenen;

Verpakkingen tekort door verstoorde supply uit China. Fabrikanten zitten op tonnen producten, maar geen verpakkingen.

Leveranciers hebben serieus problemen bij te blijven met productie van specifieke producten als handzeeppompjes door actieve vraag en verbruik.

Zelfzorg is ook een run op, maar alleen uit angst voor schaarste. Zolang iemand niet ziek is, zal het gebruik van paracetamol niet plaatsvinden. Maar ook hier, de keten knalt uit elkaar.

Als men nou gewoon zou doen, is er niets aan de hand, daargelaten dat van merk A de handzeeppompjes op zijn, maar dan groeit merk B wel. Het hangt dus af van of je schaarste kaart onder het SKU, of de categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:02

icecreamfarmer

en het is

psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:57:
[...]

Soortgelijke beleidsmaatregelen zijn wij ook al voor gewaarschuwd om rekening mee te houden. Uiteraard niet meer dan logisch. Sowieso i.c.m. reeds opgelegde reidrestricties zijn de vooruitzichten op vakantie toch al beperkt binnen de gezondheidszorg op meerdere lokaties.
https://www.omroepbrabant...in-Brabantse-ziekenhuizen

Hierbij de bron van mijn eerdere statement. Het is nu openbaar.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:12

Iemand een advies?
Bellen/appen of mailen en eerlijk uitleggen waarom je dit geen goed idee vind uiteraard op een vriendelijke toon.
Daarna kan je altijd nog beslissen of je wel/niet gaat werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
LordSinclair schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:18:
En bezorg je een hoop andere een hoop onrust. Maarja dat zie je niet als je op je toren van blikjes zit, dat andere naar lege schappen zitten te kijken. :/
Wat we vooral zien is dat een hele hoop mensen opeens beseffen dat het JIT proces qua dagelijkse boodschappen niet vanzelfsprekend is, vergelijk het met de mondkapjes of labplaatjes uit China die 'uit het niets' niet meer leverbaar bleken te zijn. Mensen reageren daarop door de nog beschikbare voorraad op te kopen om in deze onzekere tijd niet de hond in de pot te vinden.

Herinner me nog mijn grootouders die de kelder altijd vol hadden staan met voorraden en nooit wat weggooiden, die hadden de hongerwinter meegemaakt en gingen heel anders met hun voedselvoorziening om. Daar werd door de jongere generaties lacherig over gedaan maar we hebben ons wel afhankelijk gemaakt van logestieke bevoorrading en bezorgdiensten zonder ons te realiseren dat dit niet vanzelfsprekend is.

We zien een 'perfect storm' om ons heen met maatregelen die vrijwel niemand een maand geleden voor mogelijk hield: bedrijven die sluiten, vakanties geannuleerd, amateursport gestopt, horeca beperkt, etc. etc. Toch niet gek dat in die context mensen zich zorgen maken omdat ze niet weten waar het stopt, dan krijg je dit soort taferelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Goelan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:50:
Toch bijzonder dat er hier mensen nog zo laconiek reageren. Het zou je vader/moeder/opa/oma maar zijn die één van de 10 mensen is die overlijd door het Corona virus... ook al zijn ze 80, hebben ze astma weetikveel.
Hoewel die emotie begrijpelijk is, kun je ook naar het grote plaatje kijken. De situatie is te groot om op individuen in te zoomen. Mijn moeder is van een leeftijd en een medische historie dat als zij dat virus oploopt zij het niet overleefd. Dat is erg en emotioneel voor mij, maar het grote plaatje in Nederland is waar het nu om gaat,.
niek_nijmegen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:59:
[...]
Ja, daar zijn we op aan het aandringen.
Daar hoef je niet op aan te dringen, maar kun je gewoon zelf doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Wat we vooral zien is dat een hele hoop mensen opeens beseffen dat het JIT proces qua dagelijkse boodschappen niet vanzelfsprekend is, vergelijk het met de mondkapjes of labplaatjes uit China die 'uit het niets' niet meer leverbaar bleken te zijn. Mensen reageren daarop door de nog beschikbare voorraad op te kopen om in deze onzekere tijd niet de hond in de pot te vinden.

Herinner me nog mijn grootouders die in kelder altijd vol hadden staan met voorraden en nooit wat weggooien, die hadden de hongerwinter meegemaakt en gingen heel anders met hun voedselvoorziening om. Daar werd door de jongere generaties lacherig over gedaan maar we hebben ons wel afhankelijk gemaakt van logestieke bevoorrading en bezorgdiensten zonder ons te realiseren dat dit niet vanzelfsprekend is.

We zien een 'perfect storm' om ons heen met maatregelen die vrijwel niemand een maand geleden voor mogelijk hield: bedrijven die sluiten, vakanties geannuleerd, amateursport gestopt, horeca beperkt, etc. etc. Toch niet gek dat in die context mensen zich zorgen maken omdat ze niet weten waar het stopt, dan krijg je dit soort taferelen.
Toch wel wat gek als je besef dat landen die het zwaarder hebben (China en Italie) gewoon genoeg eten hebben in de winkels. Dus ook al wordt het zo erg dan is er nog geen issue, mits mensen niet gaan hoarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
KRAI.7 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:38:
[...]

Nope ik ben 25 en loop er al 8,5 jaar haha. Ben zelf ook één van de vulploegleiders. Maar vind het gewoon enorm onverstandig.

Ik wil natuurlijk graag m’n baan houden maar het risico minimaliseren. Heb inmiddels al een paar mensen mee dus wellicht kunnen we collectief een berichtje sturen, niet meteen om te dreigen met niet op komen dagen maar wel om duidelijk te maken dat het ons niet verstandig lijkt dat hij volgende week komt werken. ;)
Een paar dagen geleden deed bijna heel NL nog laconiek over het hele gebeuren. Het kan zijn dat je baas ook met die (niet bewust) laconieke houding op vakantie is gegaan en zich van de ernst dus nog niet bewust is.. Overigens vreemd terwijl hij daar midden in de ellende zit..

Wellicht hem toch even de dit soort plaatjes sturen om je verhaal kracht bij te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKCDhq1wkBuKfCs80caoFalpRvQ=/800x/f/image/mulpuRPOFpXP14izsYYdvg4o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
https://www.volkskrant.nl...eerloos-we-zijn~b0335c91/

Artsen in Brabant beginnen het toch wel heel spannend te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

FreakNL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:06:
Mijn ouders zitten in Spanje, zouden 20 maart terugvliegen vanuit Alicante. Belden zojuist of het wellicht verstandig was eerder terug te komen.. Risico groep sowieso (60+), en het idee was dat ze liever niet daar vast komen te zitten... Iemand een glazen bol? Vind het zelf ook lastig...
Brilsmurfffje schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:22:
[...]

Waarschijnlijk kan je gewoon gratis omboeken. Ik zou ze gewoon terug halen zodra dat kan. Je weet niet hoe snel alles dichtgaat en de paniek uitbreekt. Hier in Nederland kan je heel goed afgezonderd leven omdat je alles kent en je tussen je eigen spullen zit.

Ze kunnen zich ook afvragen hoe het nu nog als een vakantie voelt.
FreakNL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:38:
[...]

Zo zaten ze er zelf ook in. Bovendien zitten ze er al sinds 2 feb, was meer overwinteren. Denk dat het tijd is om te gaan....
Gratis omboeken zat er niet in want Transavia. Maar ze komen morgen naar huis met een avondvlucht. Hopen dat er dan nog geland mag worden vanuit Spanje, het gaat daar aardig los. Ik denk dat ze net aan op tijd zijn.

Verder nog een hele praktische vraag: hun auto staat hier bij mij en ik ga ze ophalen (woon dichtbij vliegveld). Nu ben ik zelf al heel de week niet fit. Verwacht niet het virus te hebben maar er waren er natuurlijk zoveel die het niet dachten te hebben. Kan ik ze gewoon veilig ophalen? We moeten dan die 10km naar mijn huis zodat ik weer thuis ben, daarna vervolgen ze hun weg. Ik hoest of nies verder niet. Ga niet uitgebreid zoenen en begroeten uiteraard en kan evt achterin gaan zitten ofzo...

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 13-03-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Roenie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:48:
[...]
Daar hoef je niet op aan te dringen, maar kun je gewoon zelf doen.
De hoestende collega van mijn zus wilde niet vertrekken (die ging nog eens extra hoesten), zijn baas vond het overdreven hem weg te sturen, en mijn zus moest ervan overtuigd worden dat ze dan misschien zèlf ziek naar huis zou moeten gaan. Uiteindelijk was de werkdag voorbij voor er iets gedaan is.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

President schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:42:
[...]

Hoezo waanzin? Elke Nederlander zou voor een paar dagen aan eten in huis moeten hebben, idem voor toiletpapier. Helaas zijn er standaard veel huishoudens waarbij pas op de dag van het tekort boodschappen worden gehaald. Mensen snappen nu misschien pas dat 3 wc rollen op voorraad hebben iets te weinig is...

Los van de mafketels die vandaag genoeg rijst hebben gekocht om een half jaar van te kunnen leven uiteraard!
Tijd voor zo’n fancy japans toilet dat den aarsch wast met water.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Basekid schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:52:

Sjeezes zeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Basekid schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:52:

2 opvallende zaken;
Tien ic-patiënten mag weinig lijken, dat is het niet. Tijdens een heftig griepjaar liggen er alleen op de absolute top van een epidemie tien mensen tegelijkertijd met influenza op de ic van het Amphia, ‘en we staan nu pas aan het begin’. Kluytmans: ‘Wie dit virus nu nog bestempelt als een gewoon griepje, vertoont echt laakbaar gedrag.’
Het virus velt daarbij echt niet alleen oude mensen, zegt intensivist Van der Kuil. ‘Ik heb ook iemand van 26 in het ziekenhuis liggen.’ Ook in het Amphia Ziekenhuis liggen opvallend veel jonge mensen, bij wie weinig achterliggende problemen bekend zijn. Al zijn ouderen nog wel duidelijk in de meerderheid.
zorgwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 12-09 23:22
FreakNL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:06:
Mijn ouders zitten in Spanje, zouden 20 maart terugvliegen vanuit Alicante. Belden zojuist of het wellicht verstandig was eerder terug te komen.. Risico groep sowieso (60+), en het idee was dat ze liever niet daar vast komen te zitten... Iemand een glazen bol? Vind het zelf ook lastig...
Heb die van mij uiteindelijk met wat gepaste dwang weten te overreden om toch maar een weekje eerder terug te komen uit spanje.
Had al eerder aan gegeven om het nieuws goed te volgen, maarja dat is dan in hun optiek het NOS journaal via de BVN :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:53:
[...]

Verder nog een hele praktische vraag: hun auto staat hier bij mij en ik ga ze ophalen (woon dichtbij vliegveld). Nu ben ik zelf al heel de week niet fit. Verwacht niet het virus te hebben maar er waren er natuurlijk zoveel die het niet dachten te hebben. Kan ik ze gewoon veilig ophalen? We moeten dan die 10km naar mijn huis zodat ik weer thuis ben, daarna vervolgen ze hun weg. Ik hoest of nies verder niet. Ga niet uitgebreid zoenen en begroeten uiteraard en kan evt achterin gaan zitten ofzo...
Ik zou geen risico willen nemen en hen een taxi laten nemen voor die 10 km.

[ Voor 14% gewijzigd door Waaj op 13-03-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Denemarken sluit morgen de grenzen voor mensen die er niet dringend hoeven te zijn.

https://direkte.vg.no/cor.../5e6bcb947562a20012ce1035

[ Voor 29% gewijzigd door DopdeDouwer op 13-03-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:39
De 1% zou hoger kunnen zijn door het gebrek aan middelen. Misschien 2%, 3% of nog hoger. Maar het aantal besmettingen zou ook veel hoger kunnen zijn aangezien het gemiddelde duur tussen besmetting en sterfte 14 (?) dagen is. De 100.000 was dus ruim 2 weken geleden. En toen was er nog geen lockdown in heel Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Waaj schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:00:
[...]

Ik zou geen risico willen nemen en hen een taxi laten nemen voor die 10 km.
Dat stelde ik ook voor maar die chauffeur kan het net zo goed hebben..

Zijn die van jou al thuis @gekkie?

Als ik nu de berichten over Spanje lees wordt het nog kantje boord, ik denk dat een no fly daarop snel gaat volgen. Zou het nog schelen dat het weekend is? En deze besluitvorming wellicht iets trager is?

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 13-03-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liggen dus nu zon 40 a 50 mensen op de IC volgens de nos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:51
MrMonkE schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:31:
[...]
Ik heb o.a. 5 kilo rijst, een parket door mijn halve huis en de sloot is 10 meter van mijn voordeur. Het moet gek gaan wil ik geen eten hebben. Bring on the apocalypse.. i am ready! Nu eens uitzoeken wat die state of emergency in America precies omvat.
Ik ken wel op-eet-papier, is parket dat je kan eten soortgelijk?
En drinken/vis uit de sloot?

Kan niet op...... >:)

@KRAI.7
Ik snap niet helemaal als hoedanig je baas komt werken, is hij filiaaleigenaar of filiaalmanager bijvoorbeeld?
En ik ga er van uit dat de supermarkt nu gewoon open is en alles door gaat tijdens zijn vakantie?

Als manager zou je toch simpel overtuigd moeten kunnen worden dat eventueel extra ziekteuitval niet goed is en het prima verder loopt in een 14 daagse quarantaine van hem. En dat overleg digitaal kan.
Als eigenaar lijkt me het helemaal een simpel rekensommetje.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Basekid schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:49:
Toch wel wat gek als je besef dat landen die het zwaarder hebben (China en Italie) gewoon genoeg eten hebben in de winkels. Dus ook al wordt het zo erg dan is er nog geen issue, mits mensen niet gaan hoarden.
Mensen hebben geen idee hoe het er in andere landen aantoe gaat, die zijn gewend op elk willekeurig moment een super in te lopen en volle schappen aan te treffen. Ik loop al wat jaartjes mee en kan me niet herinneren ooit zoiets meegemaakt te hebben, hooguit een keer bij stakingen in een distributiecentrum.

WC-papier voor een weeshuis snap ik ook niet maar een grote zak rijst, aardappelen en ander langhoudbaar spul in huis hebben is in deze onzekere tijden een prettig idee. Niet alleen omdat de bevoorrading stokt maar ook omdat je wellicht straks helemaal de deur niet meer uitkunt.

Pagina: 1 ... 17 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.