Ik vind het gebrek aan bevoorrading (wat hier de oorzaak van is) anders ook om behoorlijk om te huilen. We hebben een strategische olievoorraad voor 3 maanden, maar vrijwel alle andere producten worden via Just in time (JIT) logistiek aangevoerd, wat er toe leidt dat ook cruciale dingen nauwelijks op voorraad zijn. Sommige tandartsen bleken voor nog geen week mondkapjes op voorraad te hebben, ik las net dat ziekenhuizen er nu minder gebruiken dan normaal, terwijl het tegenovergestelde nodig is.
Terwijl in China iedereen mondkapjes tot zijn beschikking had, hebben wij niet eens genoeg voor medisch personeel. Dus ja, dat vind ik om te huilen, en ondanks dat we 100 miljard per jaar uitgeven aan zorgkosten, is dit volledig te danken aan zo goedkoop mogelijk willen zijn.
Dit voorraadprobleem speelt trouwens overal, vrijwel niemand heeft nog net als vroeger een kelder vol eten, de meeste huishoudens redden het geen week zonder naar de supermarkt te gaan. De supermarkt zelf redt het geen dag zonder bevoorrading omdat alles klein is en efficient benut wordt. Vergelijk dat met Duitse supermarkten die vele malen groter zijn en soms zelfs stof op de bierflessen hebben liggen.
Nog een voorbeeld: het leger, waar ze "pang" moesten roepen omdat de kogels op waren, en waar defensie blijkbaar niet voor 1000 man winterkleding op voorraad had. Juist bij het leger had ik een enorme overdaad aan voorraad verwacht, "voor het geval dat", maar ook daar blijkt dat niet het geval te zijn.
Terug naar de alcohol: het is een chemisch bulkproduct waarvan de hoofdingredient dagelijks nog steeds met miljoenen liters tegelijk wordt verspild in automotoren i.p.v. ingezet voor volkshygiene.