Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Help!!!! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:36:
Ondertussen ook wat zorgelijke verhalen (evt. private browser) in AD:

https://www.ad.nl/binnenl...-niet-opgenomen~a07e03e0/

O.a. ziekenhuis heeft behoorlijk last van diefstal. Mensheid laat zich weer eens van zijn welbekende beste kant zien.
Los van het feit dat het AD erg van de clickbait titles is.

Is dat mondkapjes verhaal niet veel anders dan het hamster gedrag wat je nu in de supermarkten ziet. Ook zorgpersoneel heeft een reactie op dreiging.

En als je dan dicht op het vuur zit, zal de zelfbeschermingsdrang ook gewoon kunnen toeslaan.

Het zijn net mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:42
ShininNL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Ik kan je vertellen dat onder druk van hun leidinggevende, mensen met lichte tot milde klachten toch worden verzocht om gewoon les te komen geven. Het motto van mijn ROC is namelijk ook (staat echt zo in de richtlijnen): ‘Ziekte overkomt je, verzuimen is een keuze.’
Oh dat roepen ze bij ons ook. :+

Tot nu toe hebben al mijn leidinggevenden smakelijk gelachen om deze onzin. Ik heb vijf jaar geleden door schade en schande wijs geworden besloten bij elke klacht geestelijk of lichamelijk ziek te melden c.q. verlof te plannen.

Resultaat: Minder verzuim van mijn kant. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Een deel zal 'intern' zijn. Afdelingen die tekorten vrezen, hebben leggen vaak zelf een onofficiele buffer aan.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:48
[...]

Ik kan je vertellen dat onder druk van hun leidinggevende, mensen met lichte tot milde klachten toch worden verzocht om gewoon les te komen geven. Het motto van mijn ROC is namelijk ook (staat echt zo in de richtlijnen): ‘Ziekte overkomt je, verzuimen is een keuze.’
Typisch zo'n motto dat bedacht is door een manager die alleen maar in Excel naar marges zit te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Help!!!! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:43:
[...]

Inderdaad om te janken. Reservisten inclusief fouilleren bij alle uitgangen plaatsen en zeer hoge straffen op diefstal van dit soort supplies instellen.

Zullen alleen wel weer allerlei mensen zijn die gaan vertellen dat dat allemaal niet kan.
Dat kan allemaal niet :+

Waar jij ga een reservist vinden die tijdens een pandemie in een ziekenhuis gaat staan en iedereen die voorbij komt fouilleert? Geen snellere manier om zelf als patient in datzelfde ziekenhuis te belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 18:30
Ik ben een uur geleden (samen met een hoop anderen) naar huis gestuurd van werk. Er zitten bijna geen mensen meer in de restaurants/hotel (grote hotelketen).. Dit gaan een paar sombere weken worden denk ik dan zo voor de horeca.

De supermarkten lijken nu mega omzetten te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Gisteren: code rood bij Amphia ziekenhuis (aangekondigd bij Nieuwsuur)
en dit filmpje van Jeroen Bosch ziekenhuis:
YouTube: Corona, 12 maart 2020 - Jeroen Bosch Ziekenhuis (Intern)

Intern bij Amphia wordt al gesproken over een "code zwart" (triage) als volgende stap (bron: Nieuwsuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

autje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:49:
[...]

Typisch zo'n motto dat bedacht is door een manager die alleen maar in Excel naar marges zit te kijken.
https://vandenbergtrainin...dingen/verzuimgesprekken/
Ziek is ziek, verzuim is een keuze

Hoe komt het dat medewerkers die, als zij in de ochtendkracht lezen dat er een griepepidemie op komst is, zich prompt ziek melden?
Een Vitamine-A gesprek zal de Energiebeker weer aanvullen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BlazeMuis schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:51:
Understatement :P

Al zullen ze dat met pasen wel merken als niemand boodschappen doet omdat iedereen toch al vanalles in huis heeft _o-

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BlazeMuis schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:51:

Da’s maar tijdelijk. Na het weekend heeft heel Nederland de voorraadkast vol en heeft niemand de komende weken meer wat nodig. Die rollen toiletpapier bederven echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Help!!!! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:52:
[...]

Die zetten gewoon een gasmasker op en handschoenen aan.

In oplossingen denken graag! :)
Desperate times call for desperate measures.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
bvbal79 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:26:
Ik snap echt niks meer van het RIVM

Dit artikel is pre-published

https://www.medischcontac...twitter&utm_medium=coosto

Er zit verdomme iemand van het RIVM als auteur erbij, en vervolgens roept het RIVM doodleuk vorige week geen symptomen, geen transmissie......
Omdat er nog niets 100% is.

Er is een (volgende) consensus, maar meer ook niet! Dus neem het niet voor 100% waar aan....
- Een paar dagen voor de symptomen kan je al besmettelijk zijn voor anderen
- Gedurende de symptomen ben je besmettelijk voor anderen
- Na de symptomen kan je licht besmettelijk zijn voor anderen

In China is de besmettingsgraad al op zijn retour. Dat op zijn minst is heel interessant om ook op te volgen.
Hoe, wat en waarom is het virus op zijn retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:21
Bij mij in het dorp viel het nog mee met de chaos bij de Appie. Het schap met wc papier was vrij leeg maar verder geen lege schappen. Ook geen enorme drukte of zo :)

Ik werk als externe adviseur voor een gemeente, heb bericht gekregen dat alle ambtenaren bij deze gemeente tot en met 31 maart verplicht thuis moeten werken. Stevige maar wel goeie maatregel denk ik. Wordt wel een leuke uitdaging hoe het werk door kan gaan!

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:05
downtime schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Da’s maar tijdelijk. Na het weekend heeft heel Nederland de voorraadkast vol en heeft niemand de komende weken meer wat nodig. Die rollen toiletpapier bederven echt niet.
Wat dan ook weer positief is, daardoor heb je minder mensen in de supermarkten terwijl er waarschijnlijk veel meer mensen besmet rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:53

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

downtime schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Is inderdaad een nutteloze actie van de bevolking. Hoe lang zijn in Wuhan de supermarkten leeg geweest? Nog geen week geloof ik.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
terabyte schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:52:
Gisteren: code rood bij Amphia ziekenhuis (aangekondigd bij Nieuwsuur)
en dit filmpje van Jeroen Bosch ziekenhuis:
YouTube: Corona, 12 maart 2020 - Jeroen Bosch Ziekenhuis (Intern)

Intern bij Amphia wordt al gesproken over een "code zwart" (triage) als volgende stap (bron: Nieuwsuur)
NiGeLaToR in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 #2"
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:21:
[...]

Ik heb nieuwsuur opgedoken en het stuk gekeken en wat de beste man zegt is nét niet hoe hij geciteerd wordt.

Hij stelt: er is een toegenomen druk op de IC. Ze kunnen dit eerst zelf opvangen, dan de regio etc, maar als het zo snel gaat als in Italie kan een volgend scenario 'code zwart' zijn waarbij je die triage ellende krijgt. De interviewer heeft daar uitgebreid naar zitten vissen en de bewoording van de arts waren niet dat hij er 'nu voor vreest', maar wel als de pandemie verder ontwikkelt zoals in Italie.

Nuance is in deze tijd écht veel te ver te zoeken.

https://www.uitzendinggem...rammas/356-Nieuwsuur.html

Kijk zelf en huiver. Ik vond het stukje ingesproken bericht uit Italie eigenlijk zorgwekkender.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:12

SomerenV

It's something!

Family Guy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Is inderdaad een nutteloze actie van de bevolking. Hoe lang zijn in Wuhan de supermarkten leeg geweest? Nog geen week geloof ik.
Gisteren nog op de radio dat hamsteren gewoon onzin is. Supermarkten kunnen de extra drukte prima aan en voorraden zijn vaak binnen een dag of twee dagen weer aangevuld. Met kerst verwerken ze meer dan twee keer het aantal klanten/boodschappen als normaal en dat gaat ook prima. Maar goed, als één iemand gaat hamsteren dan gaan meerdere mensen het doen. Aard van het beestje.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Abom schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Wat dan ook weer positief is, daardoor heb je minder mensen in de supermarkten terwijl er waarschijnlijk veel meer mensen besmet rondlopen.
Interessant punt. Hamsteren als indammingsmaatregel.

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 13-03-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:56
Family Guy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Nja, ik heb ook een voorraadje, niet veel. En andere zaken die ik nodig heb ingeslagen. Niet perse omdat ik denk dat straks de winkels dicht zijn maar omdat ik social distancing heel serieus neem, vanaf nu zo min mogelijk naar de winkels en onder mensen bevinden. En als je toch ziek word alles in huis hebben om niet eruit te hoeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
SomerenV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:58:
[...]

Gisteren nog op de radio dat hamsteren gewoon onzin is. Supermarkten kunnen de extra drukte prima aan en voorraden zijn vaak binnen een dag of twee dagen weer aangevuld. Met kerst verwerken ze meer dan twee keer het aantal klanten/boodschappen als normaal en dat gaat ook prima. Maar goed, als één iemand gaat hamsteren dan gaan meerdere mensen het doen. Aard van het beestje.
Mijn ouders hebben 3 weken eten op voorraad. Niet omdat ze bang zijn dat de supermarkten leeg raken, maar omdat ze bang zijn dat mensen op zich heen ziek worden en ze zelf niet naar de winkel willen.

Tis soms ook een kwestie van even doorvragen op het 'waarom', want volgens mij lijken niet veel mensen die erover oordelen te snappen waarom mensen zoals mijn ouders dus wél hamsteren. Vind ik het nog steeds niet per se nuttig of nodig, maar het heeft voor hun in ieder geval niets met de winkelvoorraad zelf te maken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Help!!!! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:43:
[...]

Inderdaad om te janken. Reservisten inclusief fouilleren bij alle uitgangen plaatsen en zeer hoge straffen op diefstal van dit soort supplies instellen.

Zullen alleen wel weer allerlei mensen zijn die gaan vertellen dat dat allemaal niet kan.
Reservisten? Mogen ze dan ook shoot to kill doen als iemand 2x alcohol uit de dispenser neemt?
Jij kijkt te veel Amerikaanse films denk ik.

*knip* Dat laatste is niet nodig, want op de man.

[ Voor 7% gewijzigd door janvanduschoten op 13-03-2020 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Barrycade schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:02:
[...]

Reservisten? Mogen ze dan ook shoot to kill doen als iemand 2x alcohol uit de dispenser neemt?

Maar gezien je nickname is het wellicht de aard van het beestje?
* Stoney3K slingert alvast een tentje achterop zijn motorfiets want het wordt straks Mad Max. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.nu.nl/coronav...-vluchtelingenkampen.html
Hulporganisatie Artsen zonder Grenzen is bang dat het coronavirus zich verspreidt in Griekse vluchtelingenkampen. Zondag bleek dat een bewoner van het Griekse eiland Lesbos, waar meerdere vluchtelingenkampen staan, besmet is geraakt met het COVID-19-virus.

Artsen zonder Grenzen maakt zich vooral zorgen om het vluchtelingenkamp Moria. Hier wonen op het moment meer dan twintigduizend migranten.
Tja... Wat moeten we hier mee?
Landen kampen al met een overschot aan patiënten...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2020 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Mijn ouders hebben 3 weken eten op voorraad. Niet omdat ze bang zijn dat de supermarkten leeg raken, maar omdat ze bang zijn dat mensen op zich heen ziek worden en ze zelf niet naar de winkel willen.

Tis soms ook een kwestie van even doorvragen op het 'waarom', want volgens mij lijken niet veel mensen die erover oordelen te snappen waarom mensen zoals mijn ouders dus wél hamsteren. Vind ik het nog steeds niet per se nuttig of nodig, maar het heeft voor hun in ieder geval niets met de winkelvoorraad zelf te maken.
Ik heb zelf ook altijd standaard voor een aantal weken eten in huis.
Het is eigenlijk begonnen na de ijzel in Friesland paar jaar terug, toen supermarkten niet bervoorraad konden worden. Toen vond ik het een goed idee om ervoor te zorgen om een buffer te hebben.

En een buffer in de voorraadkast/vriezer is een kleine moeite, je hoeft het immers maar 1 keer in huis te halen en verder gewoon boodschappen doen als vanouds.

Het grootste probleem is de ruimte ;)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 13-03-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

2 of 3 weken spul op voorraad is niks mis mee, maar wat je nu ziet is dat men vooral gericht is op schoonmaakmiddelen en toiletpapier. Dat heeft bar weinig met een voorraadje te maken maar lijkt echt een stuk meer op pure angst. Mensen zoals jouw ouders hadden die voorraad waarschijnlijk vorige week al, of nog eerder. Mensen die nu massaal naar de supermarkten trekken om een voorraad in te slaan doen het waarschijnlijk dus meer uit angst of door berichten uit de media. Ze lezen over lege supermarkten in Italië en vervolgens zeggen ze hier in Nederland dat hamsteren vooral niet nodig is. Resultaat: Paniek! :+

Overigens ook niet handig dat iedereen, jong en oud, lekker dicht op elkaar zit daar. Als je al niet geïnfecteerd bent dan komt dat wel als je op dat soort momenten in een supermarkt rondloopt O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:04:

[...]

Ook gewoon triage toepassen, eigen inwoners eerst indien er gekozen moet worden? Eigen inwoners hebben ook meer belang bij onze economie en andersom ook etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Mijn ouders hebben sowieso altijd een week of 2 op voorraad. Al sinds ik een kind was. Zelf meestal ook wel een week oid, langer indien nodig. Heb de voorraad de laatste weken iets laten groeien, maar niet overdreven.

Kattevoer heb ik dan wel in bulk in huis, maar dat bestel ik af en toe altijd al in bulk, en het is net weer binnen :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -ION-
  • Laatst online: 08-09 17:33
Ik zit nu het Tweede Kamer debat terug te kijken over het coronavirus. Daarin vertelt Bruno Bruins n.a.v. interrupties van Baudet om 00:25 dat hij niet gekeken heeft naar de succesvolle bestrijding van het virus in Singapore om te kijken welke maatregelen zij hebben getroffen. Ze kijken alleen naar de aanpak van Europese landen, die pas veel later te maken kregen met het virus en die tot nu toe niet succesvol zijn in het bestrijden van het virus. Dit geeft toch blijk van totale incompetentie?!

UPDATE BRON: https://debatgemist.tweed...t-coronavirus?start=20812

[ Voor 9% gewijzigd door -ION- op 13-03-2020 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:46
Razr schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Ook gewoon triage toepassen, eigen inwoners eerst indien er gekozen moet worden? Eigen inwoners hebben ook meer belang bij onze economie en andersom ook etc.
Aan de andere kant wil je niet dat zo'n plek een reservoir wordt voor de ziekte. Dus lijkt mij ook in ieders eigen belang om ook in vluchtelingenkampen covid19 proberen in te dammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Razr schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Dit dus. Niet ethisch maar wel de meest logische keuze. Zou van de zotte zijn als een illegaal persoon voorrang zou krijgen op iemand die legaal in het land verblijft. Om diezelfde reden wordt er in Italië ook eerder gekozen om jonge(re) patiënten te behandelen dan ouderen. Een keuze tussen leven en dood maken is nooit ethisch maar dat wil niet zeggen dat je geen logische keuzes kunt maken. Als een willekeurig persoon een 25-jarige en een 65-jarige tegenover zich zou hebben (waar je de achtergrond niet van weet), en maar één iemand mag leven dan kiezen de meesten waarschijnlijk voor de 25-jarige.

Lijkt me wel echt vreselijk om dat soort keuzes te moeten maken. Je werkt in de zorg om mensen te helpen, levens te redden en ziekte te bestrijden. Dan moeten kiezen tussen leven en dood gaat dan lijnrecht in tegen je principes en idealen.
analogworm schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:08:
[...]

Aan de andere kant wil je niet dat zo'n plek een reservoir wordt voor de ziekte. Dus lijkt mij ook in ieders eigen belang om ook in vluchtelingenkampen covid19 proberen in te dammen.
Kamp op slot en roeien met de riemen die je hebt? Zo'n kamp met mogelijke infecties is natuurlijk klote, maar een economie die als een kaartenhuis in elkaar zakt omdat een land volledig op slot gaat is een paar gradaties erger in the long run.

[ Voor 19% gewijzigd door SomerenV op 13-03-2020 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:04:

[...]

Het is heel triest voor die mensen, maar de eerste politicus die beslist om ze dan maar naar zijn of haar land te halen wordt meteen gekielhaald. Dus dat gaat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]
Het motto van mijn ROC is namelijk ook (staat echt zo in de richtlijnen): ‘Ziekte overkomt je, verzuimen is een keuze.’
Ja, in normale periodes is dat de waarheid als een koe
Maar als je dan logisch nadenkt, moet je een motto niet verwarren met een richtlijn van een instantie als het RIVM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:42
Barrycade schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:02:
[...]

Maar gezien je nickname is het wellicht de aard van het beestje?
Niet om vooruit te lopen op de situatie. Het is heel normaal dat het leger wordt gemobiliseerd in crisis tijd, niet om te schieten, maar omdat het de grootste groep getrainde (gedisciplineerde) krachten is, die zwaar materiaal (lees vrachtwagens en helicopters) hebben.

In Italie wordt er al steeds meer op het leger geleund en dat zal fors toenemen, tenzij er een bizarre trendbreuk komt.

Gaan we er in Nederland ook naar toe? De meningen hier verschillen, maar het is een reëel scenario.

Betreft bereidheid: ik heb het al eerder gezegd, legers zijn rare dingen, mensen stormen voor king and country door het niemandsland. Groepsdruk, verantwoordelijkheidsgevoel, ik durf er wel wat op te zetten dat er heel weinig mensen zijn die hun plicht gaan ontlopen, of het nu de zorg is, politie of het leger. Dat zie je nu ook in Italie... iedereen gaat nu tot het gaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben achteraf wel blij met mijn extra voorraaad. De afgelopen weken flink ziek geweest, zo erg dat ik een dag of vijf echt plat lag, kon niets. Dan is het fijn als je je vriezer al vol hebt liggen met ingevroren maaltijden. Nu verder uitzieken op de bank, want ik hoest nog steeds flink en dan blijven we netjes binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SomerenV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:09:
... Een keuze tussen leven en dood maken is nooit ethisch maar dat wil niet zeggen dat je geen logische keuzes kunt maken. ...
Ik zou zeggen dat die keuze altijd ethisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:00

drooger

Falen is ook een kunst.

-ION- schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:08:
Ik zit nu het Tweede Kamer debat terug te kijken over het coronavirus. Daarin vertelt Bruno Bruins n.a.v. interrupties van Baudet om 00:25 dat hij niet gekeken heeft naar de succesvolle bestrijding van het virus in Singapore om te kijken welke maatregelen zij hebben getroffen. Ze kijken alleen naar de aanpak van Europese landen, die pas veel later te maken kregen met het virus en die tot nu toe niet succesvol zijn in het bestrijden van het virus. Dit geeft toch blijk van totale incompetentie?!
Als dat inderdaad het geval is, dan is het terecht dat daar kritische vragen over gesteld worden.
Het WHO heeft juist Singapore geprezen over hun aanpak en gezegd dat hun aanpak een voorbeeld moet zijn voor andere landen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Ainnir schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:11:
Ik ben achteraf wel blij met mijn extra voorraaad. De afgelopen weken flink ziek geweest, zo erg dat ik een dag of vijf echt plat lag, kon niets. Dan is het fijn als je je vriezer al vol hebt liggen met ingevroren maaltijden. Nu verder uitzieken op de bank, want ik hoest nog steeds flink en dan blijven we netjes binnen.
Ben je ook nog getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

begintmeta schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:11:
[...]

Ik zou zeggen dat die keuze altijd ethisch is.
Ik verwoorde het wat fout. Het is een ethisch dilemma. Maar doet verder niks af aan de situatie. In tijden van crisis moet je soms moeilijke knopen doorhakken. Een besmetting in een vluchtelingenkamp is zo'n knoop. Wil je ze koste wat kost helpen om verspreiding te voorkomen? Gooi je het kamp volledig op slot en laat je het virus z'n ding doen? Wil je zorgcapaciteit inzetten voor dat kamp of niet, met de kans dat er daardoor meer bewoners van je eigen land sterven? Dat zijn knap lastige keuzes, al denk ik dat de meesten in dit soort situaties relatief snel een antwoord klaar zullen hebben.
drooger schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:13:
[...]

Als dat inderdaad het geval is, dan is het terecht dat daar kritische vragen over gesteld worden.
Het WHO heeft juist Singapore geprezen over hun aanpak en gezegd dat hun aanpak een voorbeeld moet zijn voor andere landen.
Maar dit is Nederland en hier vinden ze het wiel graag opnieuw uit :X

[ Voor 21% gewijzigd door SomerenV op 13-03-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:49
roffeltjes schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:10:
[...]

Niet om vooruit te lopen op de situatie. Het is heel normaal dat het leger wordt gemobiliseerd in crisis tijd, niet om te schieten, maar omdat het de grootste groep getrainde (gedisciplineerde) krachten is, die zwaar materiaal (lees vrachtwagens en helicopters) hebben.

In Italie wordt er al steeds meer op het leger geleund en dat zal fors toenemen, tenzij er een bizarre trendbreuk komt.
That reminds me. Hebben we niet nog een paar Nood-IC's achter de hand bij onze vrienden van de Landmacht?

Heeft iemand al iets gehoord/gelezen over inzet daarvan? Ik bedoel, als er ooit een situatie was die vroeg om inzet van nood-IC's, dan is het deze wel...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Nee, de huisarts hield vol dat het een longontsteking was als gevolg van de gewone griep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-
drooger schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:13:
[...]

Hier de bron https://debatgemist.tweed...t-coronavirus?start=20812

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Ja, de logistieke tak van het leger wordt ingezet. Niet de poppetjes met M16's Diemaco's die op eigen burgers gaan mikken als ze zich misdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Gaan we er in Nederland ook naar toe? De meningen hier verschillen, maar het is een reëel scenario.

Betreft bereidheid: ik heb het al eerder gezegd, legers zijn rare dingen, mensen stormen voor king and country door het niemandsland. Groepsdruk, verantwoordelijkheidsgevoel, ik durf er wel wat op te zetten dat er heel weinig mensen zijn die hun plicht gaan ontlopen, of het nu de zorg is, politie of het leger. Dat zie je nu ook in Italie... iedereen gaat nu tot het gaatje.
En vooral ook omdat de capaciteit bij de normale ordediensten ontoereikend kan worden in crisis situaties.

Anyway, geef het beestje een naampje, extra ingehuurde private veiligheidsdiensten, politie whatever.

Men zal wellicht maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat ziekenhuizen leeggestolen worden.

Maar dan gaan mensen weer vallen over het feit dat je reservisten zegt. :O

Of hyperbolen over mensen neerschieten. Maar als diegenen het zo graag willen horen, ja ook dat behoort tot de mogelijkheden als het helemaal totaal uit de hand zou lopen. Dan moet je denken aan op grotere schaal plaats vindende plunderingen en anarchie waarbij andere maatregelen niet meer toereikend zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 13-03-2020 13:22 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij deze de originele brief van het NVMM van gisteren waarbij ze aanbevelingen doen aan het RIVM en waarop de NOS een nieuwsbericht gebaseerd heeft.

https://www.docdroid.net/...aanpak-coronaviruspdf.pdf

Gaat om dit bericht:
https://nos.nl/nieuwsuur/...ter-en-is-incompleet.html

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Laatst online: 15-07 12:13
Okay voor wie hygiene maatregelen wilt nemen of voor jullie gemoedsrust:

Zelf desinfektiemiddel maken:
https://www.who.int/gpsc/.../handrub-formulations/en/

Let nadrukkelijk op! Handen wassen met zeep is veel veel beter en verdient de voorkeur

Met desinfektiemiddel dood je ook de goede bacterien die juist een extra beschermingsbarriere bieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Ja, de logistieke tak van het leger wordt ingezet. Niet de poppetjes met M16's Diemaco's die op eigen burgers gaan mikken als ze zich misdragen.
Ik zag eergisteren, en gisteren al wat extra activiteit in Rucphen.
Werd niet bevestigd aan de poort, dus kan ook training / uitzending naar buitenland voorbereiden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Helixes schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:15:
[...]

That reminds me. Hebben we niet nog een paar Nood-IC's achter de hand bij onze vrienden van de Landmacht?

Heeft iemand al iets gehoord/gelezen over inzet daarvan? Ik bedoel, als er ooit een situatie was die vroeg om inzet van nood-IC's, dan is het deze wel...
Er zijn in elk geval een of meer calamiteitenhospitalen, in Utrecht bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
prijk schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Er zijn in elk geval een of meer calamiteitenhospitalen, in Utrecht bijvoorbeeld.
Klopt, zeker. Er is een militair hospitaal verstopt op de Uithof, naast het WKZ en achter UMC :)

Maar ik doelde meer hier op:

https://www.nu.nl/algemee...ng-op-bij-ziekenhuis.html

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:22

FreakNL

Well do ya punk?

-ION- schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:49:
[...]

Het virus kan wel tot 3 uur lang in de lucht overleven, iemand die voor jou naar het toilet is geweest (een zeer kleine ruimte die lang niet altijd goed wordt geventileerd) en die het virus heeft uitgestoten door bijvoorbeeld te hoesten of niezen kan jou dus wel besmetten.
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar als dit echt zo is zijn we toch allemaal kansloos en gaat iedereen het gewoon krijgen binnen nu en een paar weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:15
Helixes schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:15:

Wat dacht je van de 200 defensie bedden onder het UMC, neem aan dat die op dit moment geactiveerd worden.

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 13-03-2020 13:22 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:21:
[...]

Wat dacht je van de 200 defensie bedden onder het UMC, neem aan dat die op dit moment geactiveerd worden.
De Landmacht kan als het moet er zo een kilometer aan tenten bij zetten met hospitaalbedden.

IC units zijn een stukje lastiger want die hebben wat meer infrastructuur nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Ainnir schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Nee, de huisarts hield vol dat het een longontsteking was als gevolg van de gewone griep.
Zonder test zullen we het nooit weten, maar ik vind dit wel een voorbeeld van een mogelijk geval wat niet in de de statistieken gaat voorkomen. En zo zijn er velen.

Goed dat je aan de beterende hand bent!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Aan extra bedden gaan we niet veel hebben zonder beademingsapparatuur. Ik las ergens dat defensie maar liefst 80 extra beadmingsapparaten gaat leveren. Paar nulletjes te weinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Stoney3K schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:22:
IC units zijn een stukje lastiger want die hebben wat meer infrastructuur nodig...
Het CMH heeft zeker ook IC capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

UPDATE BRON: https://debatgemist.tweed...t-coronavirus?start=20812
Maar het RIVM wel. Die zijn zelfs deels betrokken bij de onderzoeken en analyses van bepaalde cases in China. Sommige van die case studies zijn hier in dit topic langsgekomen.

Lekker reageren op een oneliner zonder het grote geheel te bekijken helpt echt niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 17:03
edit: niet relevant

[ Voor 96% gewijzigd door Maarten2212 op 13-03-2020 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Het CMH heeft zeker ook IC capaciteit.
Geleverd door het UMC:
Een deel van de zorg wordt in het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht gegeven. Het gaat dan om specialistische zorg die niet in het CMH aanwezig is, zoals oncologie of de afdeling intensive care. De regie blijft bij het CMH zodat het zicht houdt op de inzetbaarheid van de militair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
Wat roepen zonder onderbouwing, dus weg.
Kijk de topicwaarschuwing even na voordat je wat post aub.

[ Voor 87% gewijzigd door janvanduschoten op 13-03-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Dus verder heeft nog niemand iets gehoord over de mobiele nood-IC's?

Ik bedoel, dat is ook een antwoord....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:22:
[...]

Zonder test zullen we het nooit weten, maar ik vind dit wel een voorbeeld van een mogelijk geval wat niet in de de statistieken gaat voorkomen. En zo zijn er velen.

Goed dat je aan de beterende hand bent!
Zo zijn er veel meer denk ik. Vrij veel mensen die ik ken zijn de afgelopen maand flink ziek geweest (en nog ziek). Maar ze voldoen niet aan de richtlijn dus worden niet getest.

Wat ik wel opvallend vond gisteren bij het debat is dat er even kort over Zuid Limburg gesproken werd net als Brabant (zelfde fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ainnir schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:27:
Wat ik wel opvallend vond gisteren bij het debat is dat er even kort over Zuid Limburg gesproken werd net als Brabant (zelfde fase).
Niet vreemd gezien de uitbraak in de Selfkant/Heinsberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:55:
Nou écht. Ik stond gister in een supermarkt vol 'preppers' die random zooi aan het inladen waren en dan moet je best even de ratio activeren om niet ook met een kar vol .. random zooi .. naar buiten te lopen. Maargoed, heb dus toch meer diepvries en wcpapier gekocht dan ik strikt nodig heb simpelweg omdat het vrijwel op aan het raken was. En ik blijf het lachwekkend vinden dat die-hard preppend Nederland in deze winkel in ieder geval het grootste deel van de wijn ook had meegenomen :+ gewoon binnen blijven en wijn zuipen :D

Maar kreeg vanochtend al weer bericht van rijen voor de gesloten deur van de super. Das niet oke en niet normaal. Maarja, wat is dat wel op dit moment.
Zojuist dus maar even eten halen voor vanavond. Reed langs de super waar ik normaal lopend heen ga, alles vol, auto's op straat, stoep en in de wijk er omheen. Straks maar even op de fiets als ik nog langs de slager/groenteboer/bakker ga. 8)7
In de supermarkt (ergens anders) ook heel veel drukker dan normaal. Al het kaklint op, rijst/pasta weg en karren vol afbakbrood. Loop ik later bij de kaasboer en toko, niets aan de hand. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Als mensen alleen nog maar rijst, pasta en afbakbroodjes gaan eten dan kan ik me inderdaad voorstellen dat ze extra wc papier nodig hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 03-09 16:07
Daar hoeft hij, als minister, ook niet naar te kijken. Zolang de experts van RIVM, en het RKI uit Duitsland dat maar wèl doen. Toch?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ES_U8qqXkAI7z3m?format=png&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Gonadan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Zojuist dus maar even eten halen voor vanavond. Reed langs de super waar ik normaal lopend heen ga, alles vol, auto's op straat, stoep en in de wijk er omheen. Straks maar even op de fiets als ik nog langs de slager/groenteboer/bakker ga. 8)7
In de supermarkt (ergens anders) ook heel veel drukker dan normaal. Al het kaklint op, rijst/pasta weg en karren vol afbakbrood. Loop ik later bij de kaasboer en toko, niets aan de hand. :D
Dus straks worden we genoodzaakt om gezond te eten met elke dag verse groenten? Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:28:
[...]

Niet vreemd gezien de uitbraak in de Selfkant/Heinsberg
Klopt, het leek er meer om te gaan dat ze ervan uit gaan dat Limburg besmet wordt door Duitsland en Belgie en daarom ook vrijwel niet getest wordt.

[ Voor 0% gewijzigd door Ainnir op 13-03-2020 13:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvbal79 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:26:
Ik snap echt niks meer van het RIVM

Dit artikel is pre-published

https://www.medischcontac...twitter&utm_medium=coosto

Er zit verdomme iemand van het RIVM als auteur erbij, en vervolgens roept het RIVM doodleuk vorige week geen symptomen, geen transmissie......
artikel had ik in het vorige draadje ook al gepost.

Verwijderd in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
[...]
Het blijven Nederlanders. Dus vrij basic wat betreft kookgedrag.

Ik verwacht inkopen van gehakt, melk, toiletpapier, pasta, mogelijk conserven en pakjes… maar geen gedroogde bonen want dat is te lastig :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

In China hebben ze (tot nu toe) een eerste geval terug getraceerd naar 17 november 2019, maar dat is waarschijnlijk niet patient zero:
https://www.scmp.com/news...covid-19-case-traced-back

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:00

drooger

Falen is ook een kunst.

niek_nijmegen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:31:
[...]

Daar hoeft hij, als minister, ook niet naar te kijken. Zolang de experts van RIVM, en het RKI uit Duitsland dat maar wèl doen. Toch?
Als dat het geval is, waarom zou hij dat niet zeggen?
In plaats daarvan heeft hij het enkel over het kijken naar andere Europese landen.
Ik snap dat dat relevant is voor samenwerkingsverband, maar het voelt alsof hij een beter antwoord had moeten kunnen geven.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:11

Zeror

Ik Henk 'm!

De jumbo draait hier met een onderbezetting wegens ziekmeldingen wegens preventie. En dan nog zijn er van die mensen desondanks nog gaan lopen zeuren over de 7 zekerheden van de jumbo "ik ben 4e in de rij van de kassa! joehoe, mn boodschappen zijn gratis" 8)7 8)7 Stel profiteurs...

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:16
FreakNL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:21:
[...]

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar als dit echt zo is zijn we toch allemaal kansloos en gaat iedereen het gewoon krijgen binnen nu en een paar weken?
Dat is ook (heel waarschijnlijk) gewoon zo. De maatregelen zijn bedoeld om de verspreiding te vertragen, zodat de ziekenhuizen niet overbelast raken. De realiteit is gewoon dat, pak 'm beet, 50 tot 80 procent van de bevolking het virus te pakken zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfJM2Y8ZsE79mJAXuWaxjhPL3Fc=/800x/f/image/OypAT72HRMoj1KiTFx2s8uCg.png?f=fotoalbum_large

Efteling gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

drooger schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:42:
[...]

In plaats daarvan heeft hij het enkel over het kijken naar andere Europese landen.
Ik snap dat dat relevant is voor samenwerkingsverband, maar het voelt alsof hij een beter antwoord had moeten kunnen geven.
Bovendien, de minister spreekt namens en op basis van hetgeen zijn ambtenaren en adviesorganisaties hebben uitgezocht.

Dus in die zin is het een aparte verwoording.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
kwakzalver schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:41:
Heel veel medisch materiaal verdwijnt. desinfectie units worden van de muur gerukt. Het is om te huilen.
Ik vind het gebrek aan bevoorrading (wat hier de oorzaak van is) anders ook om behoorlijk om te huilen. We hebben een strategische olievoorraad voor 3 maanden, maar vrijwel alle andere producten worden via Just in time (JIT) logistiek aangevoerd, wat er toe leidt dat ook cruciale dingen nauwelijks op voorraad zijn. Sommige tandartsen bleken voor nog geen week mondkapjes op voorraad te hebben, ik las net dat ziekenhuizen er nu minder gebruiken dan normaal, terwijl het tegenovergestelde nodig is.
Terwijl in China iedereen mondkapjes tot zijn beschikking had, hebben wij niet eens genoeg voor medisch personeel. Dus ja, dat vind ik om te huilen, en ondanks dat we 100 miljard per jaar uitgeven aan zorgkosten, is dit volledig te danken aan zo goedkoop mogelijk willen zijn.

Dit voorraadprobleem speelt trouwens overal, vrijwel niemand heeft nog net als vroeger een kelder vol eten, de meeste huishoudens redden het geen week zonder naar de supermarkt te gaan. De supermarkt zelf redt het geen dag zonder bevoorrading omdat alles klein is en efficient benut wordt. Vergelijk dat met Duitse supermarkten die vele malen groter zijn en soms zelfs stof op de bierflessen hebben liggen.
Nog een voorbeeld: het leger, waar ze "pang" moesten roepen omdat de kogels op waren, en waar defensie blijkbaar niet voor 1000 man winterkleding op voorraad had. Juist bij het leger had ik een enorme overdaad aan voorraad verwacht, "voor het geval dat", maar ook daar blijkt dat niet het geval te zijn.

Terug naar de alcohol: het is een chemisch bulkproduct waarvan de hoofdingredient dagelijks nog steeds met miljoenen liters tegelijk wordt verspild in automotoren i.p.v. ingezet voor volkshygiene.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:55

de Peer

under peer review

Inclusief Mugshot met zwarte balk voor de ogen van Holle B.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 12-09 18:11
de Peer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:47:
[...]

Inclusief Mugshot met zwarte balk voor de ogen van Holle B.G.
Hahaha, dat dacht ik ook meteen. Alleen met zijn naam erboven heeft die zwarte balk niet zoveel zin ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:46:
[...]

Je hebt liever dat GGD mensen nu hun tijd en beschermende middelen steken in het doen van tests in plaats van het behandelen van de gevallen die het harder nodig hebben bij hun behandeling?
GGD behandeld geen mensen....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:22

FreakNL

Well do ya punk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 15:10
Interessante chart met verschilen tussen de landen qua verloop en verdubbelingen.

https://www.datawrapper.de/_/7t8JN/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RemcoDelft vergeet niet dat in China in algemeenheid juist de productie van deze middelen plaatsvindt. Een export stop of uitbreiding van de capaciteit ligt dan voor de hand.

Ik vraag me af of we in Europa überhaupt bijvoorbeeld een mondkapjes fabriek hebben.
Of zonder Chinese tussenkomst een beademings machine kunnen maken.

Hoop vooral dat we daar iets van leren. Wat minder afhankelijkheid van een ver buitenland.

Aan de andere kant: ze lijken wel over te schakelen op hulpverlening aan andere kanten.

@Cyberpope dat wist ik niet. Ook niet in de opschaling als de nood aan de man is?
Gaat overigens nog wel op dat de beschermende middelen beter ingezet kunnen worden op andere plekken.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2020 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Laatst online: 10:55

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

-ION- schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:31:
[...]

RIVM is al vanaf januari onjuistheden in de lucht aan het slingeren. Stellig dingen beweren die totaal niet onderbouwt kunnen worden met het beschikbare onderzoek.

[...]

[...]

[...]

[...]
Nu we het toch hebben over stellig dingen beweren en niet onderbouwen, ik mis de bron van de gequote teksten in je post. Ik ben wel benieuwd naar alle onjuistheden.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:47:
[...]

Ik vind het gebrek aan bevoorrading (wat hier de oorzaak van is) anders ook om behoorlijk om te huilen. We hebben een strategische olievoorraad voor 3 maanden, maar vrijwel alle andere producten worden via Just in time (JIT) logistiek aangevoerd, wat er toe leidt dat ook cruciale dingen nauwelijks op voorraad zijn. Sommige tandartsen bleken voor nog geen week mondkapjes op voorraad te hebben, ik las net dat ziekenhuizen er nu minder gebruiken dan normaal, terwijl het tegenovergestelde nodig is.
Terwijl in China iedereen mondkapjes tot zijn beschikking had, hebben wij niet eens genoeg voor medisch personeel. Dus ja, dat vind ik om te huilen, en ondanks dat we 100 miljard per jaar uitgeven aan zorgkosten, is dit volledig te danken aan zo goedkoop mogelijk willen zijn.
Ik vermoed dat we binnenkort een hele behoorlijke stroom mondkapjes, etc vanuit China gaan zien.
Daar is in no-time de hele productie opgeschroefd om aan de Chinese vraag te voldoen, maar die zijn nu daar niet echt meer nodig.
Dus er gaan een aantal mensen heel rijk worden daar vermoed ik zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Postte toen straks nog een heel verhaal over het MBO.
De MBO school waar ik werk sluit volgende week de deuren, althans: geen lesactiviteiten meer op school. Moeten ons nu richten op onderwijs op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 03-09 16:07
Zoals ik het gisternacht begreep, had hij zelf min of meer direct in contact gestaan met collega's uit directe buitenlanden. Dat lijkt me echt afdoende. Maar ik ben het met je eens, dat er erg veel onduidelijk bleef over welke afwegingen er precies gemaakt zijn en op basis van welke gegevens.
Enerzijds begrijp ik daarin het antwoord van Rutte wel, dat hij geen tijd heeft overal verslag van te doen en dat we hem gewoon moeten vertrouwen. Anderzijds heb ik nu niets concreets waarop ik dat vertrouwen zou kunnen baseren.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:50:
@RemcoDelft vergeet niet dat in China in algemeenheid juist de productie van deze middelen plaatsvindt. Een export stop of uitbreiding van de capaciteit ligt dan voor de hand.

Ik vraag me af of we in Europa überhaupt bijvoorbeeld een mondkapjes fabriek hebben.
Of zonder Chinese tussenkomst een beademings machine kunnen maken.

Hoop vooral dat we daar iets van leren. Wat minder afhankelijkheid van een ver buitenland.
In Duitsland staat er eentje hoorde ik gisteren op de radio. Die sturen nu een voorraad deze kant op ondanks een exportstop. Een half miljoen mondkapjes meen ik me te herinneren. Nederland zelf heeft een dergelijke fabriek in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
[...]

Hij had zeker een beter antwoord kunnen geven, bijvoorbeeld dat hij zelf op expertise van RIVM etc. afgaat en echt niet alles zelf weet. Maar ik vermoed dat irritatie over de toon die Baudet aansloeg een rol speelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Overdrijven blijft ook een vak, de hele wereld, alles werkt op basis van 'geschatte afname' voor een periode, inzetbaarheid leger, brandweer, opvang ziekenhuizen, medicijnen. Stel nu dat we 2 miljard jaarlijks aan deze dingen hadden uitgegeven, had je 10 jaar lang al kunnen zeuren dat we onnodig 2 miljard uitgeven... tot het moment dat we wat nodig hebben.

Geen enkele ketting in economisch of productieniveau is 100% bestand tegen elke vorm van mogelijke calamiteit, wat denk je hoe Nederland zal zijn als we een weekje geen stroom, water of gas zouden hebben? Weekje geen NS? Paar weken geen internet? Ja, er worden enorm veel mensen uit voorzorg naar de IC gehaald, niet omdat ze kritieke toestand zijn, maar omdat ze corona hebben.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SomerenV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:53:
[...]

In Duitsland staat er eentje hoorde ik gisteren op de radio. Die sturen nu een voorraad deze kant op ondanks een exportstop. Een half miljoen mondkapjes meen ik me te herinneren. Nederland zelf heeft een dergelijke fabriek in ieder geval niet.
Bedoel je die passage uit het kamerdebat? Haalde daar niet uit dat de productie in duitsland had plaats gevonden, maar inderdaad wel dat er een half miljoen kapjes onderweg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ah, ik zie dat Zandvoort de eerste Grand Prix van het seizoen wordt. Als het doorgaat.
Na het schrappen van de openingsrace in Australië heeft de organisatie van de Formule 1 in samenspraak met de internationale autosportfederatie FIA besloten ook de races in Bahrein (22 maart) en Vietnam (5 april) wegens het coronavirus uit te stellen. De Grand Prix van China (19 april) was om dezelfde reden al van de kalender gehaald.

[ Voor 66% gewijzigd door anandus op 13-03-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:54:
[...]
Ja, er worden enorm veel mensen uit voorzorg naar de IC gehaald, niet omdat ze kritieke toestand zijn, maar omdat ze corona hebben.
Heb je hier een bron van? Dat mensen uit voorzorg op de IC terecht komen?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:56:
Ah, ik zie dat Zandvoort de eerste Grand Prix van het seizoen wordt. Als het doorgaat.

[...]
FIA had het al over een voorlopige stop van 3 maanden en alle GP's die uitvallen verhuizen naar de zomerperiode.

Baku is voorlopig de eerste GP die gepland staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 13-03-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
SinergyX schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Geen enkele ketting in economisch of productieniveau is 100% bestand tegen elke vorm van mogelijke calamiteit, wat denk je hoe Nederland zal zijn als we een weekje geen stroom, water of gas zouden hebben? Weekje geen NS? Paar weken geen internet? Ja, er worden enorm veel mensen uit voorzorg naar de IC gehaald, niet omdat ze kritieke toestand zijn, maar omdat ze corona hebben.
Een paar weken geen internet? Hoe moeten we hier dan de hele dag een forum volkalken??? :*) :*) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stomme hamsteren.

Evenementen afgelast > 100 man.

Sta je je in een volle supermarkt. Elke supermarkt is een potentiële kachel.

Bizar benieuwd wanneer er extremere maatregelen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Een paar weken geen internet? Hoe moeten we hier dan de hele dag een forum volkalken??? :*) :*) :*)
offtopic:
We moeten internet hamsteren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:58:
[...]

offtopic:
We moeten internet hamsteren 8)
Vlug, iedereen een backup maken voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:58:
Stomme hamsteren.

Evenementen afgelast > 100 man.

Sta je je in een volle supermarkt. Elke supermarkt is een potentiële kachel.

Bizar benieuwd wanneer er extremere maatregelen komen.
Extremere maatregelen zoals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 19:39
Iets ludieker bericht; ook games krijgen last van het Corona virus: https://gamer.nl/artikele...oblemen-door-coronavirus/

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Dit voorraadprobleem speelt trouwens overal, vrijwel niemand heeft nog net als vroeger een kelder vol eten, de meeste huishoudens redden het geen week zonder naar de supermarkt te gaan. De supermarkt zelf redt het geen dag zonder bevoorrading omdat alles klein is en efficient benut wordt. Vergelijk dat met Duitse supermarkten die vele malen groter zijn en soms zelfs stof op de bierflessen hebben liggen.
Slag in de lucht. Duitse supermarkten worden op dezelfde manier bevoorraad als de Nederlandse. Het wemelt er van de middelgrote Penny's, Norma's, Aldi's, Lidls, Edeka's...
Bier met stof erop moet je trouwens niet kopen, de houdbaarheid is beperkt.
Pagina: 1 ... 12 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.