Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:44
-ION- schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:10:
Onderzoek EenVandaag die na de persconferentie van gisteren is gedaan. 26% van de mensen blijft niet thuis bij verkoudheid, hoesten en/of koorts 8)7 |:( :
[Afbeelding]
Eigenlijk is dit natuurlijk een zeer slecht gestelde onderzoeksvraag. Het had gesplitst moeten worden tot ik blijf thuis bij hoesten, en ik blijf thuis bij koorts. Een redelijk deel van de bevolking, bijv. werkzaam binnen de zorg, blijft namelijk niet thuis bij verkoudheid en hoesten; ook daarmee conform het gisteren voorgestelde beleid. De en/of keuze vertekend hierin het beeld echter alsof het ook bij koorts direct zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
(jarig!)
Onderzoek EenVandaag die na de persconferentie van gisteren is gedaan. 26% van de mensen blijft niet thuis bij verkoudheid, hoesten en/of koorts 8)7 |:( :
[Afbeelding]
of bleef al thuis in zo'n situatie, ook voor 't corona-virus er was. Dan moet je ook nvt selecteren namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:09
[Afbeelding]
Dat staat er niet. Er staat 26% vind dat het niet van toepassing is. Zou zomaar kunnen dat die 26% dus helemaal geen van de genoemde klachten heeft

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Afbeelding]
Dat is dus de hele tijd mijn punt, het besef is er gewoon nog niet... En dan zijn dit nog “geïnformeerde” mensen, die mee doen aan een opiniepanel.

Denk dat je dit percentage nog wel kan verdubbelen over de hele populatie.
Maar de laatste vijf vragen zijn eigenlijk nog vervelender voor de verspreiding :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:11
psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:01:
[...]

Ik denk dat dat vrij optimistisch gesteld is. Er zijn cases gerapporteerd waarbij tijd van symptomen tot overlijden een week of 6 geduurd heeft, incubatieperiode daarbij opgeteld en je zit al vrijwel in de tweede helft van mei. Je zou dan eigenlijk nagenoeg moeten verwachten dat er vanaf dit moment geen verdere besmetting meer plaats zal gaan vinden.

[...]
Ik denk dat het idee erachter is dat het in China in de eerste helft van november is begonnen, en nu vier maanden later onder controle lijkt te zijn. Aangezien Europa er iets beter op was voorbereid en het hier half februari begin, is die tijd om het onder controle te krijgen misschien iets korter, vandaar eind mei. Maar zien is geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

HellBeast schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:07:
De (wat afgekorte) response van mijn werkgever op de maatregelen die het RIVM heeft aangekondigd:

"Wij gaan volledig mee met het advies van het RIVM dat iedereen thuis moet werken. Tenzij de klant aangeeft dat dit niet gaat en je op locatie moet verschijnen, want ja... bedrijfscontinuïteit hé?"

En dat is dus waarom deze maatregelen gaan mislukken. Het wordt niet opgelegd, het wordt geadviseerd.
Geen idee bij wat voor bedrijf je werkt (denk consultancy?)

Maar bij ons is het kantoorpersoneel opgedragen om thuis te werken (wij hebben allemaal laptops + VPN) tenzij niet anders kan (bv bepaalde rollen in productielocaties). Dan in overleg met manager om te kijken hoe de kansen op blootstelling / verspreiding zo klein mogelijk te krijgen (dus met auto ipv trein bv en bloktijden voor de lunch ook door ondanks op kantoor te Skypen en niet f2f, en eventueel verschoven tijden werken zodat er spreiding qua bezetting in kantoor is).

Ik denk dat dit dringende advies door zo'n beetje de hele groep wordt opgevolgd.
Qua opleggen, hoe wil je het handhaven?

Moet je eerst een hele lijst met bedrijven / beroepen aan gaan leggen wie wel en wie niet op straat mag? Ondoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

psychodude schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Eigenlijk is dit natuurlijk een zeer slecht gestelde onderzoeksvraag. Het had gesplitst moeten worden tot ik blijf thuis bij hoesten, en ik blijf thuis bij koorts. Een redelijk deel van de bevolking, bijv. werkzaam binnen de zorg, blijft namelijk niet thuis bij verkoudheid en hoesten; ook daarmee conform het gisteren voorgestelde beleid. De en/of keuze vertekend hierin het beeld echter alsof het ook bij koorts direct zo is.
Of hebben een beroep waar dit niet nodig is, niet kan, of andere vorm. Wij zijn er nu hier wel mee bezig, maar richtlijn wordt maximaal 1 per kamer, dat geval heb je dus ~25-33% wat dus gewoon naar het werk zal gaan (en elke vorm van contact met anderen zal mijden).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:16:
[...]

Dat is dus de hele tijd mijn punt, het besef is er gewoon nog niet... En dan zijn dit nog “geïnformeerde” mensen, die mee doen aan een opiniepanel.

Denk dat je dit percentage nog wel kan verdubbelen over de hele populatie.
En dan zijn de laatste vijf vragen eigenlijk net zo vervelend voor de verspreiding :X
Besef komt pas wanneer er mensen in hun directe omgeving ermee te maken krijgen en omvallen, tot die kunnen ze er weinig bij voorstellen. Ook niet raar als je FB als je informatiebron gebruikt, stel je voor dat jeje daadwerkelijk zou inlezen op iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
Wat is hier de mening van de theorien van Michael Osterholm? Enigszins correct, of klopt er niets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 17:33
Webgnome schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:15:
[...]

Dat staat er niet. Er staat 26% vind dat het niet van toepassing is. Zou zomaar kunnen dat die 26% dus helemaal geen van de genoemde klachten heeft
Ik snap wat je zegt, de vraag is een beetje slecht gesteld. Maar ik denk dat die 26% wel dicht in de buurt komt van het percentage mensen die niet thuis blijft omdat die het virus niet zo serieus nemen. n=1, maar ik merk dit ook in mijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:04

ZieMaar!

Moderator General Chat
-ION- schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:20:
[...]

Ik snap wat je zegt, de vraag is een beetje slecht gesteld. Maar ik denk dat die 26% wel dicht in de buurt komt van het percentage mensen die niet thuis blijft omdat die het virus niet zo serieus nemen. n=1, maar ik merk dit ook in mijn omgeving.
Je hebt natuurlijk ook nog mensen die vooral wenselijke antwoorden geven, dus om meerdere redenen zijn dit soort onderzoeken best leuk, maar niet heel betrouwbaar.

Mijn vriendin is nu boodschappen doen (wij zouden dus gaan skiën en hebben dus niets in huis), ben benieuwd wat ze aantreft. Ik heb net bij de buurtsuper een kratje bier gehaald, maar daar was alleen het schap met paracetamol leeg en was er weinig wc papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

SinergyX schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:17:
[...]

Of hebben een beroep waar dit niet nodig is, niet kan, of andere vorm. Wij zijn er nu hier wel mee bezig, maar richtlijn wordt maximaal 1 per kamer, dat geval heb je dus ~25-33% wat dus gewoon naar het werk zal gaan (en elke vorm van contact met anderen zal mijden).
Ik heb drie kinderen thuiszitten vanwege gesloten scholen, en geen bureau waar ik kan gaan zitten thuiswerken. Ik zal in een van de twee kinderkamers moeten gaan zitten. Productiviteit nul. Ik overweeg om maandag wel gewoon naar kantoor te gaan, daar is toch niemand volgende week. Op de fiets kom ik sowieso bij niemand in de buurt, en op het werk dan dus ook niet, maar kan tenminste mijn werk doen.

Is dat dan asociaal ^^ ?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
roffeltjes schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:55:
[...]

Ik vind dit zo vreselijk naief, als je de artsen die erbij betrokken zijn ziet die huilend vertellen dat het oorlog is, dan moet er toch ergens een kwartje vallen dat dit niet "iets erger dan normaal"is?

Italie is nog lang niet bij het vlakken van de curve en daar gaat het nu al gierend mis. Mensen zijn het echt heel erg aan het onderschatten... dat snap ik, ik was er ook te makkelijk over.

Betreft de economische schade: Economie kan je weer oppikken na een calamiteit, sterker nog vaak geeft dat een mogelijkheid tot eerlijkere herverdeling omdat de werknemers gepaaid moeten worden. We hebben het niet over WO2 en daar kwamen we ook heel snel ronkend uit.

Daarentegen deze crisis binnen de hospitalen is voor de moraal van het volk superslecht en heeft veel meer effect op de economie. Het idee dat we alles wel kunnen laten doorgaan terwijl ziekenhuizen overspoelen is absurd, mensen gaan dat echt niet pikken.
Het is alles behalve naïef , je hebt denk ik de strekking van mijn verhaal niet begrepen. Het is veel erger dan normaal, natuurlijk, ik zeg nergens dat dat niet zo is. Maar dat is nu eenmaal hoe een beslissing werkt in dat soort gevallen. Dat heb ik willen aangeven.

Natuurlijk is het een forse emotionele belasting voor iedereen die ermee te maken krijgt. Echter gooi je alles plat dan vallen er onherroepelijk andere doden. Er is altijd een proportionaliteit en tijdigheid. Sneller alles plat gooien ? Grotere kans op veel langduriger neveneffecten. Ook en zeker op het gebied van gezondheid.

Wat mij opvalt is dat heel veel mensen nogal hard gaan van "het is maar een griepje" naar "alles moet op slot en de overheid moet meer doen". Dat begrijp ik niet en heb ik moeite mee. Dezelfde mensen willen namelijk ook graag zo min mogelijk belasting betalen en overheidsbemoeienis op andere vlakken. Maar nu er iets aan de hand is wat binnen hun eigen risico komt. Dan moet er ineens een karrevrachten aan extra medische zorg klaarstaan. En wordt er enorm gekeken naar de autoriteit en wat die ook doet het is altijd te weinig.

En als er niets aan de hand is vooral zo min mogelijk belasting en zorgpremie betalen. Er is geen enorme opschaalbaarheid mogelijk. Dat is de consequentie van onze keuzes. Heb je die schaalbaarheid wel dan heb je overcapaciteit in meer normale tijden en daar wil niemand voor betalen. En als er dan een schok is als deze tover je ook niet ineens duizend man/vrouw extra medisch personeel uit de hoge hoed.

Het getuigd van een verregaande kortzichtigheid en eigenlijk schokkend hoe slecht mensen op de hoogte zijn van hoe het systeem werkt en wat hun keuzes daarin betekenen voor hun eigen risico profiel.

Natuurlijk is dit virus zeer ernstig , en alles moet gericht zijn op het behapbaar houden van de crisis zodat ons zorgsysteem overeind blijft. Maar je kan als maatschappij zoals wij die met zijn allen hebben ingericht niet ineens vol op de rem gaan staan. Dat heeft veel meer consequenties dan mensen in eerste instantie denken.

Nogmaals het is geenszins dat ik het leed en de emotionele last die hiermee gepaard gaat wil bagatelliseren maar we moeten niet gaan doen alsof er ineens een veelvoud aan middelen en menskracht kan worden ingezet op het moment dat we alles stil gaan zetten. We hebben die mensen en middelen nu eenmaal niet in reserve. En dan moeten er keuzes worden gemaakt op basis van herstelkansen dat heb ik willen aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
unclero schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Mja. Nederlanders en hun nuchterheid he.

Persoonlijke noot: Als ik aan buitenlanders Hollandse nuchterheid probeer uit te leggen, doe ik dat met het volgende (waargebeurde) voorbeeld: De bus staat in brand, maar terwijl de buschauffeur al buiten staat te joelen en te zwaaien staan de passagiers nog even in de rij om nog uit te checken.
Of de lui achter je affakkelen maakt niets uit, zolang jíj maar je borg terug hebt.
Ik heb het meegemaakt in mijn tijd in de horeca ...
Het brand/ontruimingsalarm gaat af in elke zaal / ruimte
Wij doen onze best om de mensen naar buiten te krijgen, want er staat echt iets in de fik, vlakbij de gasmeter.
Deze hadden we al dichtgedraaid, maar dat neemt het gevaar niet weg.

Terwijl ik met 2 man sterk crowdcontrol toepas om iedereen veilig te houden, komt er een dame naar mij toe, en op mijn schouder tikt
"Ik heb zojuist 2 koffie besteld ..... komen die nog ?"

Dat was vóór de twitter/facebook periode .... ik twijfel er nu geen moment meer aan, dat ze een slechte review zou geplaatst hebben achteraf :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Garyu schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:23:
[...]

Ik heb drie kinderen thuiszitten vanwege gesloten scholen, en geen bureau waar ik kan gaan zitten thuiswerken. Ik zal in een van de twee kinderkamers moeten gaan zitten. Productiviteit nul. Ik overweeg om maandag wel gewoon naar kantoor te gaan, daar is toch niemand volgende week. Op de fiets kom ik sowieso bij niemand in de buurt, en op het werk dan dus ook niet, maar kan tenminste mijn werk doen.

Is dat dan asociaal ^^ ?
Ik zit nu ook op kantoor. Er zijn hier drie mensen (van de ~40) en we kunnen prima een eind van elkaar af zitten. Verder is er WC papier in overvloed :P

Dit is imo beter dan thuis op een houten stoel aan een gammel tafeltje.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:45
CornermanNL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:24:
[...]
En als er niets aan de hand is vooral zo min mogelijk belasting en zorgpremie betalen. Er is geen enorme opschaalbaarheid mogelijk. Dat is de consequentie van onze keuzes. Heb je die schaalbaarheid wel dan heb je overcapaciteit in meer normale tijden en daar wil niemand voor betalen.[...]
Schaalbaarheid betekent juist dat je van kleine capaciteit naar grote capaciteit kan gaan. Het betekent juist niet dat er overcapaciteit nodig is in 'normale' tijden. Wat we nu juist missen is schaalbaarheid en dan in combinatie met een te kleine capaciteit geeft problemen.
Verder met je eens hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Standeman schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Ik zit nu ook op kantoor. Er zijn hier drie mensen (van de ~40) en we kunnen prima een eind van elkaar af zitten. Verder is er WC papier in overvloed :P

Dit is imo beter dan thuis op een houten stoel aan een gammel tafeltje.
Vanwege de continudiensten kunnen wij niet thuiswerken.
We hebben onderling afspraken gemaakt qua afstand ( we zitten nu gezellig op 2,5m van elkaar, ipv de normale 50cm.

Handgels, handdoekjes en het belangrijkste ... koffie voldoende :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De capaciteit voor Pulse Secure is gisteren verdubbeld waardoor er nu 40.000 rijksambtenaren thuis kunnen werken met deze VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 14:25
[Afbeelding]
ik heb al een week een loopneus en moet hoesten, geen koorts. Heb rivm gevolgd en heb dus iedereen op mijn werk die bevattelijk is voor mijn (verkoudheids)virus al besmet. Heeft thuisblijven vandaag nog enig effect?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:03
Tens schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:31:
[...]

ik heb al een week een loopneus en moet hoesten, geen koorts. Heb rivm gevolgd en heb dus iedereen op mijn werk die bevattelijk is voor mijn (verkoudheids)virus al besmet. Heeft thuisblijven nu nog enig effect?
MOgelijk, je wilt toch niet het risico lopen dat je eventueel extra mensen gaat besmetten, in het geval dat. Gewoon niet zeuren, thuisblijven!

Die regels zijn er niet voor niets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adnanos
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
153 nieuwe gevallen in België of een stijging met 38%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Tens schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:31:
[...]

ik heb al een week een loopneus en moet hoesten, geen koorts. Heb rivm gevolgd en heb dus iedereen op mijn werk die bevattelijk is voor mijn (verkoudheids)virus al besmet. Heeft thuisblijven vandaag nog enig effect?
Er wordt geadviseerd dan wanneer je de klachten hebt dat je thuis moet blijven. Hoe kunnen er dan nog steeds vragen blijven komen als deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
Caelorum schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:27:
[...]

Schaalbaarheid betekent juist dat je van kleine capaciteit naar grote capaciteit kan gaan. Het betekent juist niet dat er overcapaciteit nodig is in 'normale' tijden. Wat we nu juist missen is schaalbaarheid en dan in combinatie met een te kleine capaciteit geeft problemen.
Verder met je eens hoor :)
Je hebt gelijk, ik zat qua termen niet helemaal goed. Maar in geval van medisch personeel met een zeer specifieke relatief lange opleiding en weinig andere inzet mogelijkheden zou ik ook niet weten hoe je een crisis als deze snel zou kunnen indammen door er extra mensen en capaciteit tegenaan te gooien. Dat is iets waar ik geen idee van heb, wellicht dat iemand er in dit topic iets over zou kunnen melden.

Hoe zou je in normale tijden de boel zodanig kunnen inrichten dat er in tijden van nood de benodigde extra capaciteit, in bedden , mensen en middelen voor elkaar kan krijgen en ook weer zodanig kan afbouwen erna ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:53

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Adnanos schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:34:
153 nieuwe gevallen in België of een stijging met 38%
Wat wordt er nog getest? In Nederland zijn er signalen dat niet iedereen getest wordt...

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Adlermann schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:32:
[...]

MOgelijk, je wilt toch niet het risico lopen dat je eventueel extra mensen gaat besmetten, in het geval dat. Gewoon niet zeuren, thuisblijven!

was een reactie op het onderzoekje dat 26% niet thuis blijft bij verkoudheid. had moeten beginnen met 'stel'.......

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 13-03-2020 11:38 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Krijg net een appje van mijn vriendin:
Neueste Info aus dem BMI [ministerie voor binnenlandse zaken in Oostenrijk]:
Ausgansperre ab Montag 19-7 Uhr, Supermärkte werden ab heute von der Polizei überwacht um Plünderungen vorzubeugen. Ab Montag haben nur noch Supermärkte und Apotheken offen, ab Mittwoch gibt es Blockabfertigungen im Supermarkt. Wien könnte ab Sonntag Abend abgeriegelt werden
.

Lijkt me een gevalletje fake news, maar het is de eerste echte fake news die ik hier op deze manier lees. Maatregelen klinken als grote onzin (onnodig, ontregelend en contraproductief). Maar wel snel wijdverbreid.

Persconferentie om 14:00 in Oostenrijk waar "nieuwe maatregelen" aangekondig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adnanos
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
Family Guy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Wat wordt er nog getest? In Nederland zijn er signalen dat niet iedereen getest wordt...
Heel weinig. Ik heb verschillende verhalen gehoord van mensen die symptomen hebben en contact hadden met iemand die bevestigd Corona heeft en toch geen test krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Zahariac schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:34:
[...]

Er wordt geadviseerd dan wanneer je de klachten hebt dat je thuis moet blijven. Hoe kunnen er dan nog steeds vragen blijven komen als deze?
Eigenwijsheid van de mens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
(jarig!)
Adnanos schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:36:
[...]

Heel weinig. Ik heb verschillende verhalen gehoord van mensen die symptomen hebben en contact hadden met iemand die bevestigd Corona heeft en toch geen test krijgen.
Volgens mij testen we in NL vooral om de verspreiding te volgen, maar als die oncontroleerbaar is, wat voegt 't dan nog toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 10:09
De besmetting verloopt ook via ontlasting. Als je op kantoor zit, en een medewerker die asymptotische asymptomatisch is en voor jou het toilet heeft gebruikt, is er dan kans op besmetting? Immers als je het kan ruiken, gaan die moleculen (en dus virus-deeltjes) ook de longen in.

bron: https://www.medscape.com/viewarticle/926682

[ Voor 5% gewijzigd door Neutrino op 13-03-2020 11:56 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Adlermann schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:32:
[...]

Ik zie liever mensen die ten overvloede vragen dan wat ik gisteren op de sportschool hoorde.

"Ja ik ben al een week niet lekker maar ik ga gewoon werken. Niemand die bepaald dat ik thuis blijf..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:12
Minister Slob blijft bij zijn standpunt dat scholen niet dicht hoeven:
https://nos.nl/artikel/23...niet-het-onmogelijke.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Neutrino schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:41:
De besmetting verloopt ook via ontlasting. Als je op kantoor zit, en een medewerker heeft asymptotische klachten, en heeft voor jou het toilet gebruikt, is er dan kans op besmetting? Immers als je het kan ruiken, gaan die moleculen (en dus virus-deeltjes) ook de longen in.

Early GI Symptoms in COVID-19 May Indicate Fecal Transmission
Verloopt mogelijk via ontlasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:43
rik86 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Volgens mij testen we in NL vooral om de verspreiding te volgen, maar als die oncontroleerbaar is, wat voegt 't dan nog toe?
Alles, omdat alles om cijfers draait. Overheid beslist op het aantal zieken, de rest van de wereld kiest aan de hand van het aantal zieke mensen. Straks in de boeken telt alleen het cijfer. Alles draait om de nummertjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
De besmetting verloopt ook via ontlasting. Als je op kantoor zit, en een medewerker heeft asymptotische klachten, en heeft voor jou het toilet gebruikt, is er dan kans op besmetting? Immers als je het kan ruiken, gaan die moleculen (en dus virus-deeltjes) ook de longen in.

Pas maar op dat iemand niet een scheet in je buurt laat ;) voor je het weet ben je besmet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 10:09
Tens schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:43:
[...]

[...]

Niet de enige bron waar ik het gelezen heb.
A total of 39 patients (53.4%; 25 males and 14 females), tested positive for fecal SARS-CoV-2 RNA.
bron2: https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/85315

En ja, wie weet is een scheet net zo erg als hoesten. :D :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Tens schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:43:
[...]

[...]

Scheelt dat ik graag bij andermans ontlasting uit de buurt blijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dacuuu schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Alles, omdat alles om cijfers draait. Overheid beslist op het aantal zieken, de rest van de wereld kiest aan de hand van het aantal zieke mensen. Straks in de boeken telt alleen het cijfer. Alles draait om de nummertjes.
Je hebt liever dat GGD mensen nu hun tijd en beschermende middelen steken in het doen van tests in plaats van het behandelen van de gevallen die het harder nodig hebben bij hun behandeling?

Op basis van modellen zullen er echt nog wel cijfers gepresenteerd worden, maar echt heel nuttig is dit op een gegeven moment niet meer.

@Kenny_026 Waarom denk je dat ze zo doorduwen op handen wassen een geen handen schudden. :)

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2020 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-

Het virus kan wel tot 3 uur lang in de lucht overleven, iemand die voor jou naar het toilet is geweest (een zeer kleine ruimte die lang niet altijd goed wordt geventileerd) en die het virus heeft uitgestoten door bijvoorbeeld te hoesten of niezen kan jou dus wel besmetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Ik vraag me af wat 'asymptotische klachten' zijn. Zal wel 'asymptomatisch' moeten zijn, maar dan begrijp ik het nog niet. Je hebt klachten (dus symptomen), of je hebt ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:04

ZieMaar!

Moderator General Chat
MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:46:
[...]

Je hebt liever dat GGD mensen nu hun tijd en beschermende middelen steken in het doen van tests in plaats van het behandelen van de gevallen die het harder nodig hebben bij hun behandeling?

Op basis van modellen zullen er echt nog wel cijfers gepresenteerd worden, maar echt heel nuttig is dit op een gegeven moment niet meer.
Exact.

En hoewel ik de toon momenteel echt veel beter vind in dit topic, zou ik ook waarderen als we juist ook de discussie die balans blijven bekijken. Wat is het effect van meer testen op de andere werkzaamheden van de GGD? Wat is het effect op scholen sluiten op verpleegkundigen ed? Hoe verhouden risico’s zich, etcetera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-
MikeyMan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:46:
[...]

@Kenny_026 Waarom denk je dat ze zo doorduwen op handen wassen een geen handen schudden. :)
Het probleem is wel dat de overheid tot nu toe uitsluitend reactief lijkt te hebben gehandeld op de gegevens van deze testen. Bijvoorbeeld: "alleen in Brabant zijn er besmettingen waarvan de bron niet bekend is, dus gelden bepaalde maatregelen alleen voor Brabant"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:47
Ik ben al een paar weken flink aan het hoesten/benauwd. Maak me eigenlijk niet echt zorgen maar we hebben toch het kantoor maar even dichtgegooid (ik ben eigenaar van een klein bedrijfje), Iedereen werkt vooralsnog gewoon thuis. MIjn kinderen (die ook flink hoesten) houd ik ook thuis.

Ik heb net wel de huisarts gebeld, gewoon om even te overleggen waar ik nu verstandig aan doe. Maar die wil dat ik om 1400 uur even langs kom. Dat vind ik toch wel wat apart eigenlijk...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Gonadan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:51:
[...]

Moet zeggen dat ik wel enige zorg heb qua boodschappen. Ik vind het totaal onzinnig om serieus te gaan preppen, maar moet straks nog wel eten halen voor vanavond. Als al die zenuwpezen de super al collectief leeg trekken heb ik nog een uitdaging. :D
Nou écht. Ik stond gister in een supermarkt vol 'preppers' die random zooi aan het inladen waren en dan moet je best even de ratio activeren om niet ook met een kar vol .. random zooi .. naar buiten te lopen. Maargoed, heb dus toch meer diepvries en wcpapier gekocht dan ik strikt nodig heb simpelweg omdat het vrijwel op aan het raken was. En ik blijf het lachwekkend vinden dat die-hard preppend Nederland in deze winkel in ieder geval het grootste deel van de wijn ook had meegenomen :+ gewoon binnen blijven en wijn zuipen :D

Maar kreeg vanochtend al weer bericht van rijen voor de gesloten deur van de super. Das niet oke en niet normaal. Maarja, wat is dat wel op dit moment.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

posttoast schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:53:
Ik ben al een paar weken flink aan het hoesten/benauwd. Maak me eigenlijk niet echt zorgen maar we hebben toch het kantoor maar even dichtgegooid (ik ben eigenaar van een klein bedrijfje), Iedereen werkt vooralsnog gewoon thuis. MIjn kinderen (die ook flink hoesten) houd ik ook thuis.

Ik heb net wel de huisarts gebeld, gewoon om even te overleggen waar ik nu verstandig aan doe. Maar die wil dat ik om 1400 uur even langs kom. Dat vind ik toch wel wat apart eigenlijk...
Ik zou dr blij mee zijn, het geeft een wat beter uitsluitsel dan een huisarts die meteen verwijst naar de toch al overbelaste lokale GGD lijkt me.

Edit: semi related verwacht ik in december en januari een kleine geboortegolf. Dat kan echt niet missen nu.

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 13-03-2020 11:58 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Indoubt schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:19:
[...]

Weet je dat zeker, Ik weet dat vrijwel alle vluchten zijn gecanceleled. Zou me verbazen als er nog wat vliegt
Inderdaad - je hebt gelijk en het was te verwachten: mijn Transavia vlucht op 30 maart naar Napels is nu wel geannuleerd. Omboeken wordt niet meer aangeboden; volledige ticketprijs wordt teruggestort. Nette oplossing.

Het vliegverkeer in Europa gaat helemaal plat de komende dagen, maar dat speculatie, geen bronnen!

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52

Ja het is wel lastig, ik zit ook al een aantal dagen met klachten thuis, benauwd zodra ik ga bewegen, wat hoesten en eerst ook koorts. Echter is het tot nu toe prima te doen. Maar het zou wel fijn zijn om zeker te weten of je een virus wel of niet hebt want dan kan je toch extra voorzichtig zijn naar andere toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:39
Beleid is toch echt dat bij Corona-verdenking de huisarts je niet op de praktijk wil zien maar direct naar de GGD doorverwijst. Vreemd...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

bloodlynx schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:57:
[...]

Ja het is wel lastig, ik zit ook al een aantal dagen met klachten thuis, benauwd zodra ik ga bewegen, wat hoesten en eerst ook koorts. Echter is het tot nu toe prima te doen. Maar het zou wel fijn zijn om zeker te weten of je een virus wel of niet hebt want dan kan je toch extra voorzichtig zijn naar andere toe.
Neem je verantwoordelijkheid en meld je zou ik zeggen. Dit klinkt wel behoorlijk als zijnde prijs eerlijk gezegd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:58:
[...]

Beleid is toch echt dat bij Corona-verdenking de huisarts je niet op de praktijk wil zien maar direct naar de GGD doorverwijst. Vreemd...
Hoezo, hij heeft het al enkele weken blijkbaar. Dus denk dat huisarts even naar de longen wil luisteren om longontsteking uit te sluiten.

Je zou het bijna vergeten wellicht, maar de normale griep is er ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

[Afbeelding]
Wel goed lezen: 26% bleef vóór de uitbraak ook al thuis bij verkoudheid, hoesten en/of koorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

ZieMaar! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:51:
[...]
Exact.

En hoewel ik de toon momenteel echt veel beter vind in dit topic, zou ik ook waarderen als we juist ook de discussie die balans blijven bekijken. Wat is het effect van meer testen op de andere werkzaamheden van de GGD? Wat is het effect op scholen sluiten op verpleegkundigen ed? Hoe verhouden risico’s zich, etcetera.
Ik kon dit artikel vinden over de impact van het sluiten van scholen op de verspreiding van influenza (uit 2008, gebaseerd op een case study in Frankrijk):

https://www.nature.com/articles/nature06732
from the joint analysis of surveillance data and holiday timing in France, we quantify the role of schools in influenza epidemics and predict the effect of school closure during a pandemic. We show that holidays lead to a 20–29% reduction in the rate at which influenza is transmitted to children, but that they have no detectable effect on the contact patterns of adults. Holidays prevent 16–18% of seasonal influenza cases (18–21% in children). By extrapolation, we find that prolonged school closure during a pandemic might reduce the cumulative number of cases by 13–17% (18–23% in children) and peak attack rates by up to 39–45% (47–52% in children).
Even een flinke aanname, dat het corona virus zich op een vergelijkbare manier via kinderen kan verspreiden, maar een hogere verspreidingsfactor heeft (gemiddeld ca. 2.3 t.o.v. ca. 1.3 voor de griep), zou het effect ook groter kunnen zijn.

Daarnaast is het dempende effect op de piek enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 10:47
Barrycade schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:01:
[...]

Hoezo, hij heeft het al enkele weken blijkbaar. Dus denk dat huisarts even naar de longen wil luisteren om longontsteking uit te sluiten.

Je zou het bijna vergeten wellicht, maar de normale griep is er ook nog.
Ja, ik ga er eigenlijk ook vanuit dat het zoiets is. Alleen vind ik het vreemd dat de huisarts iemand die behoorlijk aan het hoesten is naar de praktijk laat komen, dat is toch een risico (niet voor mij maar voor anderen).

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-ION- schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:53:
[...]

Het probleem is wel dat de overheid tot nu toe uitsluitend reactief lijkt te hebben gehandeld op de gegevens van deze testen. Bijvoorbeeld: "alleen in Brabant zijn er besmettingen waarvan de bron niet bekend is, dus gelden bepaalde maatregelen alleen voor Brabant"
Nee, het probleem is dat jij uitspraken basseert op basis van onvolledige bronnen.

- De huisartsenposten van NIVEL testen al een tijd, en hadden tot gisteren pas twee 'at random' positieve testen
- Verspreiding is te traceren op basis van DNA van het virus

Er wordt wel degelijk een geinformeerde en wetenschappelijke afweging gemaakt. Of het de juiste is kun je over twisten.
Ik snap het onderbuikgevoel van 'we moeten alles testen wel', maar zelfs in de utopische situatie dat je vandaag 100.000 nederlanders zou kunnen testen, heb je nog steeds alleen de staat van vandaag. Hoe de vlag er morgen bij hangt weet je niet.
Je zult je hoe dan ook moeten baseren op modellen en berekeningen.

Kan de technische kamerbriefing aanraden:
https://debatgemist.tweed...ntwikkelingen-coronavirus

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
Pannenkoekkie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:01:
[...]

Wel goed lezen: 26% bleef vóór de uitbraak ook al thuis bij verkoudheid, hoesten en/of koorts.
Nee dat staat er niet, maar de mensen die al thuis bleven bij deze klachten vóór corona vallen ook onder die 26%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Garyu schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:02:
[...]

Ik kon dit artikel vinden over de impact van het sluiten van scholen op de verspreiding van influenza (uit 2008, gebaseerd op een case study in Frankrijk):

https://www.nature.com/articles/nature06732

[...]

Even een flinke aanname, dat het corona virus zich op een vergelijkbare manier via kinderen kan verspreiden, maar een hogere verspreidingsfactor heeft (gemiddeld ca. 2.3 t.o.v. ca. 1.3 voor de griep), zou het effect ook groter kunnen zijn.

Daarnaast is het dempende effect op de piek enorm.
En daarbij dit artikel. Welke koekoek heeft Rutte geinformeerd, en die van Dissel is hoogleraar in de infectieziekten...

https://www.medrxiv.org/c...03.03.20028423v1.full.pdf

zie tabel 1 15% van de contact overdragingen gaat via de leeftijdsgroep 0-9 jaar, van het totaal toch nog 5% via deze groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Zeg, over die samenscholingen van max. 100 mensen: wordt het niet tijd dat we bij de Albert Heijn ook een deurbeleid gaan volgen? Maximaal 80 klanten tegelijk naar binnen (want ook personeel moet meegeteld). De meest risicovolle plek om het vandaag op te lopen lijkt me de buurtsuper >:) .

Net even langs de Appie geweest (voor een broodje, die zijn er gelukkig nog), en man man man wat een chaos :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
autje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:08:
Zeg, over die samenscholingen van max. 100 mensen: wordt het niet tijd dat we bij de Albert Heijn ook een deurbeleid gaan volgen? Maximaal 80 klanten tegelijk naar binnen (want ook personeel moet meegeteld). De meest risicovolle plek om het vandaag op te lopen lijkt me de buurtsuper >:) .

Net even langs de Appie geweest (voor een broodje, die zijn er gelukkig nog), en man man man wat een chaos :P .
heb je gister de raportage van in Rome gezien door die nederlandse NOS correspondent?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:36
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-44067725
Op de Sint Josephscholen in Nijmegen werken docenten met lichte klachten, zoals hoesten, alsnog door. Daarmee wijken de scholen af van de nieuwe richtlijn, waarin wordt gesteld dat iedereen met klachten binnen moet blijven, ook als diegene geen koorts heeft.
Dit vind ik toch wel bizar. Je zou als onderwijs instelling je toch juist aan de richtlijnen moeten houden. Dan maar wat klassen naar huis.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Ja... En hoeveel eindigen er dicht op elkaar in een rij voor de AH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:39
De meest risicovolle plek om het vandaag op te lopen lijkt me de buurtsuper >:) .
En precies daarom is hamsteren ergens wel logisch: als je de komende week niet meer naar de supermarkt hoeft dan is de kans op besmetting/om iemand daar te besmetten een stuk kleiner.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:46

Kluus

Gang is alles

TimDJ schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:11:

[...]

Dit vind ik toch wel bizar. Je zou als onderwijs instelling je toch juist aan de richtlijnen moeten houden. Dan maar wat klassen naar huis.
Ik kijk hier ook van op ja, bij onze school (in Brabant) krijgen wij als ouders van dag tot dag een mailtje met klassen die de volgende dag niet hoeven te komen omdat de leraar verkoudheidsklachten heeft. Dit heeft tot nu toe voor een vrij goede balans gezorgd met inderdaad een paar klassen die uitvielen, maar prima houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Juist ja... Volgens de NOS live blog gaan de Franse gemeenteraadsverkiezingen zondag wel gewoon door :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Complottheorieën of suggesties daar naartoe horen hier niet thuis, dus weg.

[ Voor 91% gewijzigd door janvanduschoten op 13-03-2020 13:38 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:11
TimDJ schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:11:

[...]

Ik kan je vertellen dat onder druk van hun leidinggevende, mensen met lichte tot milde klachten toch worden verzocht om gewoon les te komen geven. Het motto van mijn ROC is namelijk ook (staat echt zo in de richtlijnen): ‘Ziekte overkomt je, verzuimen is een keuze.’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:05
ShininNL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Het motto van mijn ROC is namelijk ook (staat echt zo in de richtlijnen): ‘Ziekte overkomt je, verzuimen is een keuze.’
Wie wil voor zo'n instelling werken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvbal79
Help!!!! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:15:
Iedereen is maar aan het neuzelen over tal van onderzoeken en komma's hier en punten daar. Want de "feiten".

Wat een feit is, is dat gezien de korte tijd dat we dit virus kennen er de nodige known unkowns en waarschijnlijk ook unknown unknowns zijn. Gezien wat we wel weten en de ernstige gevolgen op o.a. de gezondheidszorg capaciteit moet je daar dus voor compenseren in je maatregelen zowel qua aard als timing.

NL lijkt tov de "succesvolle" landen in het buitenland te weinig en vooral te laat te doen en gaat daar mogelijk een forse prijs voor betalen.

Is ook niet zo heel gek in een land waar de economie (en opportunisme) de afgoden zijn en onze regeringsleider de hogepriester hiervan is.

Rutte moest waarschijnlijk eerst even met zijn dividendvrienden bellen voordat ie wat meer maatregelen wilde nemen.
Krijg ook steeds respect voor mijn collega's in 3de wereld landen, waar geld geen issue is, want dat is er niet. Zie die hier dagelijks mee te maken hebben (sterfte aan andere infectieziekten (malaria) of hongersdood of in oorlogsituaties. Ondertussen is onze maatschappij zo verwesterd en in een ego maatschappij veranderd waarbij de individu voorop staat en het collectief ondergeschikt is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 13:57
Iedereen is maar aan het neuzelen over tal van onderzoeken en komma's hier en punten daar. Want de "feiten".

Wat een feit is, is dat gezien de korte tijd dat we dit virus kennen er de nodige known unkowns en waarschijnlijk ook unknown unknowns zijn. Gezien wat we wel weten en de ernstige gevolgen op o.a. de gezondheidszorg capaciteit moet je daar dus voor compenseren in je maatregelen zowel qua aard als timing.

NL lijkt tov de "succesvolle" landen in het buitenland te weinig en vooral te laat te doen en gaat daar mogelijk een forse prijs voor betalen.

Is ook niet zo heel gek in een land waar de economie (en opportunisme) de afgoden zijn en onze regeringsleider de hogepriester hiervan is.

Rutte moest waarschijnlijk eerst even met zijn dividendvrienden bellen voordat ie wat meer maatregelen wilde nemen.
Hoewel ik de charge op Rutte beetje jammer vinden, ben ik het wel met de strekking eens.

Nederland heeft te lang getwijfeld met maatregelen nemen. De huidige maatregelen hadden ze vorige week al kunnen nemen, in plaats van alleen in Brabant. Het is erg makkelijk om vanaf de zijlijn dit te roepen omdat wij verder niet verantwoordelijk zijn.

De multinationals overleven dit wel, de echte gevolgen zijn vooral bij de ZZP-ers en het MKB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:03
Ik kreeg zojuist dit binnen via een ziekenhuis medewerker

KNIP

De info over het virus klopt, de tips lijken me ook behoorlijk reeël?
Lijkt me dan goede info voor iedereen

[ Voor 89% gewijzigd door koku op 13-03-2020 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

ShininNL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Ik kan je vertellen dat onder druk van hun leidinggevende, mensen met lichte tot milde klachten toch worden verzocht om gewoon les te komen geven. Het motto van mijn ROC is namelijk ook (staat echt zo in de richtlijnen): ‘Ziekte overkomt je, verzuimen is een keuze.’
Dit is dus precies de reden dat IMHO volgende week Nederland compleet op slot zal moeten: Iedere organisatie geeft zijn eigen (mildere) draai aan de maatregelen, dan gaan ze niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje

Welke 'succesvolle' landen zijn dat precies?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Mutatie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:20:

[...]

Kunnen we desnoods deze HOAX in de startpost opnemen want hij komt elke 20 posts weer een keer door iemand terug?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10

[...]

Dit is hier al eerder gepost en is een hoax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 13:57

[...]

Gisteren al 3x voorbij gekomen en aangetoond dat het nepnieuws is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Stoney3K schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:21:
[...]

Kunnen we desnoods deze HOAX in de startpost opnemen want hij komt elke 20 posts weer een keer door iemand terug?
Excuses, ik probeer het te volgen maar het gaat zo hard.

Wat is de hoax? Want verder is het wel hoe het virus werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:13

NL lijkt tov de "succesvolle" landen in het buitenland te weinig te en vooral te laat te doen en gaat daar mogelijk een forse prijs voor betalen.

Komt bij dat bepaalde sectoren (transport bijvoorbeeld) een gigantisch stoere mannen cultuur hebben die niet thuis blijven wegens een mild griepje. En waarbij de werkgevers ook echt niet pro actief bezig zijn met dit hele gebeuren.

In dit topic gaat het (logischerwijs, want it forum) veel over thuiswerken. Lekker remote inloggen etcetera. Maar wat nu met de order picker in het magazijn? De vrachtwagen chauffeur? De vakkenvuller? Die komen allemaal in contact met alles wat nu gehamsterd wordt en met elkaar. Gisteren in het oude topic werd een grafiek gepost waarin je kon zien hoe lang het virus overleefd op bepaalde oppervlakten. Op plastic en rvs zou dat (iirc, weet ook niet of het geverifieerd is) 3 dagen zijn.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:45

[...]

Fake news dus.

O.a. vergelijkbaar met dit: https://www.nu.nl/nucheck...drinken-tegen-corona.html

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Mutatie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:22:
[...]

Als er in enig bericht staat:
DEEL MET FAMILIE EN VRIENDEN
Kan je er al vanuit gaan dat het niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Hmm niet besmetting voorkomen maar longinfecties voorkomen. het is dat het virus het in de hogere luchtwegen nestelt in gigantische hoeveelheden, tot 10.000x de hoeveelheid van SARS. De longinfecties komen omdat het met slijm en al de longen in zakt. Het lijkt daarom wel logisch ergens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 10:56
[...]

In ieder geval de info over dat het virus niet kan overleven boven 26/27 graden is onjuist:
https://www.who.int/emerg...e-for-public/myth-busters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Elk bericht met de mededeling "deel met familie en vrienden" in hoofdletters is een hoax!
Verder staat het vol met flauwekul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bijna niets in dat bericht klopt :X

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvbal79
Ik snap echt niks meer van het RIVM

Dit artikel is pre-published

https://www.medischcontac...twitter&utm_medium=coosto

Er zit verdomme iemand van het RIVM als auteur erbij, en vervolgens roept het RIVM doodleuk vorige week geen symptomen, geen transmissie......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

AtlAntA schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:23:
[...]

Komt bij dat bepaalde sectoren (transport bijvoorbeeld) een gigantisch stoere mannen cultuur hebben die niet thuis blijven wegens een mild griepje. En waarbij de werkgevers ook echt niet pro actief bezig zijn met dit hele gebeuren.

In dit topic gaat het (logischerwijs, want it forum) veel over thuiswerken. Lekker remote inloggen etcetera. Maar wat nu met de order picker in het magazijn? De vrachtwagen chauffeur? De vakkenvuller? Die komen allemaal in contact met alles wat nu gehamsterd wordt en met elkaar. Gisteren in het oude topic werd een grafiek gepost waarin je kon zien hoe lang het virus overleefd op bepaalde oppervlakten. Op plastic en rvs zou dat (iirc, weet ook niet of het geverifieerd is) 3 dagen zijn.
Dat klopt en is ook lastig. Echter, wat we wel vrij zeker weten is dat social distancing werkt. Uiteraard kan niet iedereen thuiswerken maar als iedereen die het wel kan ook doet, dan zal dat waarschijnlijk al een hoop schelen. Die relatief makkelijke en weinig invasieve maatregel had al veel eerder kunnen komen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:12

SomerenV

It's something!

Net hier even naar de Jan Linders geweest voor wat drinken maar goeiendag wat was 't druk :X Normaal is er woensdag zo rond 12 uur topdrukte vanwege alle moeders/vaders die nog even boodschappen doen voordat ze de kinderen van school halen, maar de parkeerplaats (en die is best groot) stond stampvol. Overal mensen met volle karren en in de winkel zelf aardig wat (bijna) lege schappen.

Vandaag ook bericht gekregen van de planning van AH Online dat er de komende 3 dagen nog behoorlijk wat diensten open staan. Geen idee of dat komt doordat mensen extra zijn gaan bestellen of door ziekte. Wel zit nu alles in plastic tassen en die weer in klapkratten. We mogen woningen niet meer betreden, kratten gaan direct mee terug, moeten na iedere klant onze handen desinfecteren en de pinterminal moet zo min mogelijk gebruikt worden. Ik ben benieuwd hoe de situatie na 't weekend is. Ook benieuwd wat de extra maatregelen voor Brabant gaan zijn. Die zouden pas na het weekend komen maar iets zegt me dat we die al eerder gaan krijgen.

Wel nog steeds aardig wat mensen die het allemaal maar overdreven en onzinnig vinden. Het halve land op slot vanwege een virusje. Het is alleen niet het virus wat het gevaar vormt maar de druk op de zorg. We hebben maar X aantal plaatsen om mensen goede zorg te kunnen geven. Als dat in het geding komt dan gaat het van kwaad naar erger. Dat is volgens mij ook de reden dat het aantal slachtoffers in Italië momenteel zo rap oploopt. Ze kunnen simpelweg niet iedereen helpen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:03
Wij als docententeam op een MBO school moesten gisterenmiddag wel lachen tijdens de persconferentie. Het MBO wordt op dezelfde hoop gegooid met het PO en VO, terwijl de leeftijden (15-45 jaar ongeveer) veel meer lijken op die binnen het HBO. Wel is er dus nog een groep studenten binnen het MBO zonder startkwalificatie en dus leerplichtig.

Men gaf aan “om docenten niet uit het proces te halen”, terwijl dat júist hetgeen is dat er nu gebeurt. Klasjes met 3,4,5 studenten, half gevulde roosters, collega’s die niet kunnen en mogen werken, studenten die op stage weggestuurd worden en bijvoorbeeld thuis moeten werken maar dan wel naar school moeten komen, enzovoorts. Het is een rommeltje.

Jongeren vertonen wellicht milde symptomen maar kunnen een virus prima verspreiden. Zoals Macron ook aangaf: kinderen verspreiden een virus, zoals Influenza, juist veel sneller dan volwassenen. Zij sluiten ook net als veel andere landen de scholen. Hier wordt min of meer het tegengestelde beweerd en gedaan.
Schoolgebouwen zijn over het algemeen oud, slecht onderhouden en ronduit smerig. Hoewel ik daar zelf niet zo bij stil sta overigens, ik pak een deurklink of trapleuning nog net zo goed vast.

Ik snap de afweging echt wel. Voor sommige ouders wordt het gewoon heel lastig wanneer scholen sluiten. Echter zijn wij een MBO instelling waarvoor dit eigenlijk niet geldt. Onze studenten hebben geen oppas nodig en zijn allemaal zelfstandige jongelui.
Nu bekruipt ons soms het gevoel dat we open moeten blijven als zijnde oppas, waar de gezondheid van de medewerkers en studenten minder belangrijk is. Want van echt lesgeven is in deze situatie niet echt sprake. En áls dit al lukt, is het voor een select groepje. De kans is dus groot dat veel studenten lesstof missen en je weer e.e.a. zult moeten herhalen in een later stadium.

Wat mij betreft sluiten we voor één of twee weken en maken we samen met het team en alle klassen een soort van ‘digitaal afstandsonderwijs lesrooster’. Waardoor we via Microsoft Teams, Skype, SharePoint en digitale lesmethoden toch lessen kunnen geven en opdrachten kunnen laten maken. Dan is dit duidelijk voor iedereen en kan het programma min of meer doorgaan. Lastige is wel dat er een examenweek aan komt over drie weken. De vraag is of deze door kan gaan en in welke vorm dan, of dat deze verplaatst moet worden, maar daar komt dan een hoop bij kijken (jaarplanning, volgende periode, enz.). Ik weet dat men hier bij ons intern en binnen het College van Bestuur en de regio ook wel mee bezig is. We wachten het af en linksom of rechtsom maken we er gewoon iets van. Ook afgelopen week heb ik een aantal prima lessen kunnen draaien, kopje chocomel erbij voor de studenten en de waardering naar elkaar uitspreken en door :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 15:10
Update België 13/03;

01/03/2020: 2 (+1)
02/03/2020: 8 (+6)
03/03/2020: 13 (+5)
04/03/2020: 23 (+10)
05/03/2020: 50 (+27)
06/03/2020: 109 (+59)
07/03/2020: 169 (+60)
08/03/2020: 200 (+31)
09/03/2020: 239 (+39)
10/03/2020: 267 (+28)
11/03/2020: 314 (+47)
12/03/2020: 399 (+89)
13/03/2020: 552 (+153)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1U8RASuXTjadHwfmjNdD52n7B7w=/800x/f/image/dK3NbB08Lgc33U9IAqjNvcG0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -ION-
Die topicwaarschuwing staat er niet voor niks.

[ Voor 98% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-03-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:26:
[...]
Hoe het de longen infecteerd klopt met de berichten van artsen uit china en italie, het soort neusverstopping met gevoel van verdrinken klopt ook met die berichten, tijdsduur en verloop klopt ook aardig imo, de wijze van longinfecties ook. De temperatuur was ik niet zeker over, zonlicht, uv licht is wel waar dacht ik.
Vandaar dat ik ook vroeg of de tips ook kloppen..

[ Voor 4% gewijzigd door Mutatie op 13-03-2020 12:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Laatst online: 15-07 12:13
anandus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:26:
[...]
Kan niemand een hoax schrijven dat het drinken van Bier, Wijn, Cognac of Whiskey preventief werkt tegen Corona?

Dan laat ik het mijn vrouw zien en koop ik de slijterij leeg. En mocht ik iemand anders zien met zijn kar vol...weet ik gelijk dat het een Tweaker is....

Ben ik in ieder geval happy! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Mutatie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:33:
[...]

Hoe het de longen infecteerd klopt met de berichten van artesen uit china en italie, het soort neusverstopping met gevoel van verdrinken klopt ook met die berichten, tijdsduur en verloop klopt ook aardig imo. De temperatuur was ik niet zeker over, zonlicht, uv is wel waar
Kijk voor info op de FAQ van WHO, een stuk betrouwbaarder :)
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
En de eerder genoemde myth busters:

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 13-03-2020 12:38 . Reden: Edit: Staat al iets in de topicstart ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
Mutatie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:33:
[...]

Hoe het de longen infecteerd klopt met de berichten van artsen uit china en italie, het soort neusverstopping met gevoel van verdrinken klopt ook met die berichten, tijdsduur en verloop klopt ook aardig imo, de wijze van longinfecties ook. De temperatuur was ik niet zeker over, zonlicht, uv licht is wel waar dacht ik.
Nee, stoppen we de onzin discussie om iets wat krom is recht te praten.
Het klopt domweg niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ondertussen ook wat zorgelijke verhalen (evt. private browser) in AD:

https://www.ad.nl/binnenl...-niet-opgenomen~a07e03e0/

O.a. ziekenhuis heeft behoorlijk last van diefstal. |:( :r Mensheid laat zich weer eens van zijn welbekende beste kant zien. :N

Daarnaast flinke zorgen over aanvulling van snel oprakende voorraden. Zeker vwb zaken die uit China moeten komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 13-03-2020 12:41 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:45
kwakzalver schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:35:
[...]

Nee, stoppen we de onzin discussie om iets wat krom is recht te praten.
Het klopt domweg niet.
Sowieso hebben veel hoaxes wel elementen van waarheid in, ookal is het grotendeels verdraaide waarheden. Daar bovenop komen ook nog eens de echte onwaarheden. En deze zit daarmee doorspekt. Zoals iemand eerder al gelinkt had naar het WHO waarin meerdere van die onwaarheden al ontkracht waren/zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Laatst online: 16:01
Fuwor schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:26:
[...]

In ieder geval de info over dat het virus niet kan overleven boven 26/27 graden is onjuist:
26/27 is sws niet al echt iets waar van je denkt dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hoe weet je of je genezen bent van het nieuwe coronavirus (COVID-19)?
Als je je beter voelt en 24 uur geen gezondheidsklachten meer hebt gehad, ben je genezen.
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden
Wel apart dat dr. Facuci (hoofd van Amerikaanse equivalent van het RIVM en heeft een leidende positie in Amerikaanse respons tot de uitbraak) hier een heel ander antwoord geeft (gelijk de eerste vraag):

Hij zegt dus dat zelfs als je geen symptomen meer vertoont je nog wel virus kan verspreiden. Hij heeft het over twee keer achter elkaar negatief testen, wat vermoedelijk niet houdbaar is, maar 24 uur na dat klachten verdwenen zijn is dan misschien wat aan de korte kant? Weet iemand hoe die 24 uur van het RIVM tot stand gekomen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Laatst online: 16:01
Verwijderd1 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:39:
[...]

Wel apart dat dr. Facuci (hoofd van Amerikaanse equivalent van het RIVM en heeft een leidende positie in Amerikaanse respons tot de uitbraak) hier een heel ander antwoord geeft (gelijk de eerste vraag):
[YouTube: Coronavirus expert says he has second thoughts about flying]

Hij zegt dus dat zelfs als je geen symptomen meer vertoont je nog wel virus kan verspreiden. Hij heeft het over twee keer achter elkaar negatief testen, wat vermoedelijk niet houdbaar is, maar 24 uur na dat klachten verdwenen zijn is dan misschien wat aan de korte kant? Weet iemand hoe die 24 uur van het RIVM tot stand gekomen is?
Er waren al gevallen in Zuid-Oost Azie waar mensen genezen verklaard werden en alsnog een paar dagen later bezweken aan de ziekte. Was al voordat hier uberhaupt een besmetting was vastgesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door paragon op 13-03-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakzalver
Help!!!! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:36:
Ondertussen ook wat zorgelijke verhalen (evt. private browser) in AD:

https://www.ad.nl/binnenl...-niet-opgenomen~a07e03e0/

O.a. ziekenhuis heeft behoorlijk last van diefstal. Mensheid laat zich weer eens van zijn welbekende beste kant zien.
Ja, het is flink klote.

Aangezien 'op toegangsdeuren na' alles bereikbaar moet zijn wordt er heel veel wat los is ontvreemd.
En helaas ook op de 'beveiligde/sterield' ok afdelingen.

Heel veel medisch materiaal verdwijnt. desinfectie units worden van de muur gerukt. Het is om te huilen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
paragon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:39:
[...]

26/27 is sws niet al echt iets waar van je denkt dat klopt.
Nouja, als iemand 26/27 graden is, dan is-ie waarschijnlijk (net) dood en daar gedijt het virus niet heel goed in :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Moet zeggen dat ik het knap vind dat Rutte dit allemaal in zijn eentje heeft bedacht. /s

Het is gezond om een beetje sceptisch te zijn, maar ik krijg sterk idee dat men het vooral niet eens wilt zijn met bepaalde beslissingen. We bekijken het vanuit ons eigen standpunt "welk effect heeft dit op mij?" o.b.v. van wat bij elkaar geschraapte "feiten". Kijk alleen al hoe de standpunten in dit topic per dag verschuiven. Zoals Rutte het zei: "We moeten 100% beslissingen maken o.b.v. 50% informatie".

Ben hoe dan ook blij dat ik alleen voor mezelf en een beetje voor mijn naasten hoef na te denken. Dit topic dient als bron voor mij, maar wel met een gigantisch filter.
Pagina: 1 ... 11 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.