@arjenhiemstra het gedrag dat @nwerter hierboven beschrijft ervaar ik ook! Zoals ik hier (Knopsje in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module") schreef werkt de slider in de web interface prima, maar vanuit HA lukt het niet om de unit te laten reageren.
Ok, een aantal dingen.nwerter schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:27:
Super bedankt voor de ontwikkelingen! Ik heb 3.0.0 geinstalleerd en daarbij ook de installatie opnieuw uitgevoerd.
Installatie:
- Itho CVE Optima Inside (incl. ingebouwde CO2 sensor)
- RFT CO2 remote aangemaakt op remote0 met send mogelijkheid
- RF CO2 Control via RF CO2 (demand slider)
- Home Assistant via integration v0.3.0
Werkend:
- Bediening slider + standen via web interface
- Sensoren in HA
Niet werkend:
- Bediening vanuit HA, soms reageert de Itho wel, soms niet. Na een halve minuut wordt de setting weer overruled door de box zelf alsof HA niet de regie heeft.
Mijn verwachting was dat ik nu de ingebouwde CO2 control zou kunnen overrulen via de demand slider in HA, vergelijkbaar met de web interface, maar dit lijkt niet te werken. Wellicht heb ik ergens een instelling verkeerd staan, maar zie zo snel welke?
Mocht ik logs moeten downloaden of mocht je meer info nodig hebben dan laat maar weten hoe en wat.
Alvast bedankt!
>- Bediening vanuit HA, soms reageert de Itho wel, soms niet.
De RFT CO2 emulatie is met name voor HRU apparaten. Het kan theoretisch werken met een CVE maar het issue is dat de antennes van de CVE en add-on zo dicht op elkaar zitten dat ik niet kan garanderen dat het goed werkt. Ik heb wat maatregelen genomen om de kans dat het werkt te vergroten maar ik zou het niet adviseren. Dit is een technische beperking van antenne techniek, het moet op 30 meter afstand goed werken (je laat dan de zender "schreeuwen" en de ontvanger heel goed "luisteren"). Op 2 cm afstand is dat een issue, het is alsof je recht in iemand oor staat te schreeuwen. Ik kan de add-on laten fluisteren als deze in een CVE zit maar helaas zal de antwoordende Itho nog steeds terug schreeuwen.
>Na een halve minuut wordt de setting weer overruled door de box zelf alsof HA niet de regie heeft.
Zou kunnen, er zit in dit geval immers ook nog een CO2 sensor in de Itho zelf die dezelfde demand commando's verstuurd. Het lijkt erop dat die prio krijgt boven RF signalen. Een andere optie zou zijn dat je het I2C commando PWM2I2C nog op on hebt staan. Dat kun je checken onder system settings.
Als je een de slider in HA gebruikt (ik neem aan de slider Fan demand uit het plaatje?)Knopsje schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:00:
@arjenhiemstra het gedrag dat @nwerter hierboven beschrijft ervaar ik ook! Zoals ik hier (Knopsje in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module") schreef werkt de slider in de web interface prima, maar vanuit HA lukt het niet om de unit te laten reageren.
:strip_exif()/f/image/2i2o8UQm76IKaDIHPg0GGLuL.png?f=user_large)
Wat zie je dan verder onderaan gebeuren onder het kopje diagnostics -> Last command?
Ook hier graag wat meer info over welk device je hebt en welke instellingen. Commando's naar de API worden op basis van combi gedetecteerd Itho device en add-on instellingen vertaald naar de meest logische bediening. Goede kans dat daar een issue in zit of dat na de upgrade de bestaande config je nog in de weg zit voor wat je probeert te bereiken:
- model itho
- heb je een RFT CO2 geconfigureerd, gejoined en zo ja, welke index?
- Heb je een Virtual remote geconfigureerd en gejoined aan je itho?
Onder menu System settings:
- Wat is de waarde van de setting "Force medium/auto mode"?
- Wat is de waarde van de setting "CVE fan control (PWM2I2C)"?
- Wat is de waarde van de setting "Control interface"?
Met een DF/QF systeem loopt het gros van de HRU aansturing via de DF/QF. Met 1 module zou je het meeste moeten kunnen doen.DjB42 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:58:
Mag ik nogmaals om hulp vragen:
Ik heb een HRU Eco Fan RFT LE (545-4260) en een DF/QF met een plenum met 6 kleppen. Bestel ik 1 of 2 bordjes om dit zootje ongeregeld in toom te houden? En begrijp ik goed dat ik met de nieuwe firmware en een cc1101 module één van beiden/beiden kan aansturen alsof er een remote in het spel is? Werkt dat ook tijdens IBS of heb ik daar een fysieke remote voor nodig (ik heb al tijden het gevoel dat mijn remote dood is).
De add-on kan de remote emuleren die nodig is voor IBS maar of dat ook goed werkt dat weet ik helaas niet. Ik heb een paar DF units liggen om de add-ons te testen maar die zijn niet onderdeel van een werkend geheel systeem.
>En begrijp ik goed dat ik met de nieuwe firmware en een cc1101 module één van beiden/beiden kan aansturen alsof er een remote in het spel is?
Dat kon al langer. Firmware versie 3.0 biedt traploze sturing voor HRU apparaten met een nagebootste CO2 remote (via de CC1101 RF moduel van de add-on). De DF/QF stuurt de HRU sowieso al in stapjes aan op basis van inputs in het DF/QF systeem (remotes, vochtsensor, co2 sensor etc)
Kortom; ik denk dat FW v3.0 niet heel veel nieuwe mogelijkheden brengt voor DF/QF setups
Dank je, we zijn weer wat verder. PWM2I2C stond inderdaad nog aan. Bij het uitschakelen van PWM2I2C zijn de controls in de Itho module zelf nu betrouwbaar. Zowel de RF CO2 remote op de RF Devices pagina als de controls op de hoofdpagina werken en worden niet overruled door de interne CO2 sensor dus de Itho lijkt naar de RF remote luisteren en ondanks dat de zender en ontvanger naast elkaar zitten lijkt dit toch te werkenarjenhiemstra schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:53:
[...]
Ok, een aantal dingen.
>- Bediening vanuit HA, soms reageert de Itho wel, soms niet.
De RFT CO2 emulatie is met name voor HRU apparaten. Het kan theoretisch werken met een CVE maar het issue is dat de antennes van de CVE en add-on zo dicht op elkaar zitten dat ik niet kan garanderen dat het goed werkt. Ik heb wat maatregelen genomen om de kans dat het werkt te vergroten maar ik zou het niet adviseren. Dit is een technische beperking van antenne techniek, het moet op 30 meter afstand goed werken (je laat dan de zender "schreeuwen" en de ontvanger heel goed "luisteren"). Op 2 cm afstand is dat een issue, het is alsof je recht in iemand oor staat te schreeuwen. Ik kan de add-on laten fluisteren als deze in een CVE zit maar helaas zal de antwoordende Itho nog steeds terug schreeuwen.
>Na een halve minuut wordt de setting weer overruled door de box zelf alsof HA niet de regie heeft.
Zou kunnen, er zit in dit geval immers ook nog een CO2 sensor in de Itho zelf die dezelfde demand commando's verstuurd. Het lijkt erop dat die prio krijgt boven RF signalen. Een andere optie zou zijn dat je het I2C commando PWM2I2C nog op on hebt staan. Dat kun je checken onder system settings.
Alleen de controls in HA zijn nu greyed out. Alle data komt binnen (CO2, fan speed, etc.), maar bij het gebruiken van de controls in HA krijg ik de volgende foutmelding:
"Failed to perform the action button/press. API request failed: 400"
Instellingen:
-RF CO2 Control via RF CO2 (demand slider)
-PWM2I2C uitgeschakeld
Zowel module als HA al herstart en integratie ook een keer gereload, maar dat levert helaas niks op. Ik heb het gevoel dat ik dichtbij ben, maar dat er nog een laatste instelling niet werkt. Enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?
Device in HA verwijderen en weer toevoegen gok ik. De setup ziet dat pwm2i2c aan staat en past de config van HA daarop aannwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:47:
[...]
Dank je, we zijn weer wat verder. PWM2I2C stond inderdaad nog aan. Bij het uitschakelen van PWM2I2C zijn de controls in de Itho module zelf nu betrouwbaar. Zowel de RF CO2 remote op de RF Devices pagina als de controls op de hoofdpagina werken en worden niet overruled door de interne CO2 sensor dus de Itho lijkt naar de RF remote luisteren en ondanks dat de zender en ontvanger naast elkaar zitten lijkt dit toch te werken
Alleen de controls in HA zijn nu greyed out. Alle data komt binnen (CO2, fan speed, etc.), maar bij het gebruiken van de controls in HA krijg ik de volgende foutmelding:
"Failed to perform the action button/press. API request failed: 400"
Instellingen:
-RF CO2 Control via RF CO2 (demand slider)
-PWM2I2C uitgeschakeld
Zowel module als HA al herstart en integratie ook een keer gereload, maar dat levert helaas niks op. Ik heb het gevoel dat ik dichtbij ben, maar dat er nog een laatste instelling niet werkt. Enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?
Helaas geen effect. Voor de zekerheid integration uit HACS verwijderd en opnieuw gedownload, maar helaas nog steeds dezelfde melding. Wordt de setup toevallig ergens in HA opgeslagen?arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:52:
[...]
Device in HA verwijderen en weer toevoegen gok ik. De setup ziet dat pwm2i2c aan staat en past de config van HA daarop aan
Zou je eens een screenshot van het device in HA willen delen?nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:10:
[...]
Helaas geen effect. Voor de zekerheid integration uit HACS verwijderd en opnieuw gedownload, maar helaas nog steeds dezelfde melding. Wordt de setup toevallig ergens in HA opgeslagen?
Zeker, zie hieronder:arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:13:
[...]
Zou je eens een screenshot van het device in HA willen delen?
alle controls functioneren niet? ook de fan control niet?
Helaas niet, voor de zekerheid de demand slider op de hoofdpagina van de module en bij de RF remote geprobeerd en daarop reageert de module direct.arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:18:
[...]
alle controls functioneren niet? ook de fan control niet?
Ok check, thanks, ik ga kijken of ik een fix hiervoor kan makennwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:20:
[...]
Helaas niet, voor de zekerheid de demand slider op de hoofdpagina van de module en bij de RF remote geprobeerd en daarop reageert de module direct.
Dank je! Mocht het helpen, de HA logs tonen de volgende error:arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:21:
[...]
Ok check, thanks, ik ga kijken of ik een fix hiervoor kan maken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 279, in handle_call_service
response = await hass.services.async_call(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<7 lines>...
)
^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2817, in async_call
response_data = await coro
^^^^^^^^^^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2860, in _execute_service
return await target(service_call)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 834, in entity_service_call
single_response = await _handle_entity_call(
hass, entity, func, data, call.context
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
)
^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 906, in _handle_entity_call
result = await task
^^^^^^^^^^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/button/__init__.py", line 132, in _async_press_action
await self.async_press()
File "/config/custom_components/itho_wifi/button.py", line 77, in async_press
await self.coordinator.api.send_command(
self.entity_description.key
)
File "/config/custom_components/itho_wifi/api.py", line 148, in send_command
return await self._request(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
"POST", API_COMMAND, json_data={"command": command}
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
)
^
File "/config/custom_components/itho_wifi/api.py", line 81, in _request
raise IthoWiFiApiError(
f"API request failed: {resp.status}"
)
custom_components.itho_wifi.api.IthoWiFiApiError: API request failed: 400 |
Soms helpt het om de module een reboot te geven, tenminste hier wel in combinatie met domoticz via MQTT.nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:20:
[...]
Helaas niet, voor de zekerheid de demand slider op de hoofdpagina van de module en bij de RF remote geprobeerd en daarop reageert de module direct.
bijnaleek
Ok, als je de HA integratoe naar 0.3.2 update en de add-on firmware naar 3.1.0-beta1 dan is de kans groot dat het wel werktnwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:23:
[...]
Dank je! Mocht het helpen, de HA logs tonen de volgende error:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 279, in handle_call_service response = await hass.services.async_call( ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ...<7 lines>... ) ^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2817, in async_call response_data = await coro ^^^^^^^^^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2860, in _execute_service return await target(service_call) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 834, in entity_service_call single_response = await _handle_entity_call( ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ hass, entity, func, data, call.context ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ) ^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 906, in _handle_entity_call result = await task ^^^^^^^^^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/button/__init__.py", line 132, in _async_press_action await self.async_press() File "/config/custom_components/itho_wifi/button.py", line 77, in async_press await self.coordinator.api.send_command( self.entity_description.key ) File "/config/custom_components/itho_wifi/api.py", line 148, in send_command return await self._request( ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ "POST", API_COMMAND, json_data={"command": command} ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ) ^ File "/config/custom_components/itho_wifi/api.py", line 81, in _request raise IthoWiFiApiError( f"API request failed: {resp.status}" ) custom_components.itho_wifi.api.IthoWiFiApiError: API request failed: 400
3.1.0 introduceert een stand-alone modus, HA integratie 0.3.2 maakt daar ook gebruik van als je niet in stand alone draait maar wel de control interface op RF CO2 hebt staan
[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 08-04-2026 19:39 ]
Helaas nog niet, maar de error is wel veranderd:arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:36:
[...]
Ok, als je de HA integratoe naar 0.3.2 update en de add-on firmware naar 3.1.0-beta1 dan is de kans groot dat het wel werkt
3.1.0 introduceert een stand-alone modus, HA integratie 0.3.2 maakt daar ook gebruik van als je niet in stand alone draait maar wel de control interface op RF CO2 hebt staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 279, in handle_call_service
response = await hass.services.async_call(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<7 lines>...
)
^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2817, in async_call
response_data = await coro
^^^^^^^^^^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2860, in _execute_service
return await target(service_call)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 834, in entity_service_call
single_response = await _handle_entity_call(
hass, entity, func, data, call.context
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
)
^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 906, in _handle_entity_call
result = await task
^^^^^^^^^^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/fan/__init__.py", line 314, in async_handle_turn_on_service
await self.async_turn_on(percentage, preset_mode, **kwargs)
File "/config/custom_components/itho_wifi/fan.py", line 143, in async_turn_on
await self.coordinator.api.send_command("medium")
File "/config/custom_components/itho_wifi/api.py", line 148, in send_command
return await self._request(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
"POST", API_COMMAND, json_data={"command": command}
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
)
^
File "/config/custom_components/itho_wifi/api.py", line 81, in _request
raise IthoWiFiApiError(
f"API request failed: {resp.status}"
)
custom_components.itho_wifi.api.IthoWiFiApiError: API request failed: 400 |
Weet je zeker dat de HA integratie naar 0.3.2 geüpdatet is?nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:48:
[...]
Helaas nog niet, maar de error is wel veranderd:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 279, in handle_call_service response = await hass.services.async_call( ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ...<7 lines>... ) ^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2817, in async_call response_data = await coro ^^^^^^^^^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2860, in _execute_service return await target(service_call) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 834, in entity_service_call single_response = await _handle_entity_call( ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ hass, entity, func, data, call.context ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ) ^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 906, in _handle_entity_call result = await task ^^^^^^^^^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/fan/__init__.py", line 314, in async_handle_turn_on_service await self.async_turn_on(percentage, preset_mode, **kwargs) File "/config/custom_components/itho_wifi/fan.py", line 143, in async_turn_on await self.coordinator.api.send_command("medium") File "/config/custom_components/itho_wifi/api.py", line 148, in send_command return await self._request( ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ "POST", API_COMMAND, json_data={"command": command} ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ) ^ File "/config/custom_components/itho_wifi/api.py", line 81, in _request raise IthoWiFiApiError( f"API request failed: {resp.status}" ) custom_components.itho_wifi.api.IthoWiFiApiError: API request failed: 400
Volgens HA in elk geval wel:arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:02:
[...]
Weet je zeker dat de HA integratie naar 0.3.2 geüpdatet is?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gXmRNFTqAmow2EE7g0wsg04k.jpg?f=user_large)
Dank je voor de snelle reacties trouwens!
Mocht je een Github account hebben dan is een issue aanmaken mss handiger. Dan blijft het forum ook een beetje leesbaarnwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:05:
[...]
Volgens HA in elk geval wel:
[Afbeelding]
Dank je voor de snelle reacties trouwens!
In the meanwhile, zou je http://[addon ip]/api/v2/deviceinfo eens willen raadplegen op de add-on?
[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 08-04-2026 20:18 ]
Goed idee, issue aangemaakt en response toegevoegd.arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:16:
[...]
Mocht je een Github account hebben dan is een issue aanmaken mss handiger. Dan blijft het forum ook een beetje leesbaar
In the meanwhile, zou je http://[addon ip]/api/v2/deviceinfo eens willen raadplegen op de add-on?
Update: issue resolved in HA Integration 0.3.5, dank je @arjenhiemstra!
[ Voor 8% gewijzigd door nwerter op 08-04-2026 21:12 ]
Dank AInwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:23:
[...]
Goed idee, issue aangemaakt en response toegevoegd.
Update: issue resolved in HA Integration 0.3.5, dank je @arjenhiemstra!
Dit was even een spontane probeersel (sorry, hoop niet dat je het vervelend vind), wist niet dat het mogelijk was maar ik heb AI gevraagd je github issue periodiek in de gaten te houden, te werken aan een fix en je op de hoogte te houden van de voortgang.
Zo te zien is dat gelukt...
Leuk experiment, werkt dan verbazingwekkend goed en volgens mij een prima oplossing.arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:23:
[...]
Dank AI![]()
Dit was even een spontane probeersel (sorry, hoop niet dat je het vervelend vind), wist niet dat het mogelijk was maar ik heb AI gevraagd je github issue periodiek in de gaten te houden, te werken aan een fix en je op de hoogte te houden van de voortgang.
Zo te zien is dat gelukt...
Ik vind het bizar hoe snel dit gaat / gegaan isnwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:35:
[...]
Leuk experiment, werkt dan verbazingwekkend goed en volgens mij een prima oplossing.
Versie 3.1.2 staat online
Belangrijkste wijzigingen t.o.v. 3.0.0
Volledig backwards-compatible met 3.0.0. Alle bestaande REST-, MQTT- en WebSocket-interfaces blijven werken. Nieuwe velden en endpoints zijn toevoegingen.
Firmware binary
Download nrgitho-v3.1.2.bin
Belangrijkste wijzigingen t.o.v. 3.0.0
- RF standalone modus — volledige RF-only bediening voor apparaten zonder I2C (bijv. HRU 400), met een stapsgewijze installatiewizard inclusief interactieve RF Join
- OTA firmware-update — trigger firmware updates/downgrades via de web-UI of REST API. Downloaden van firmware bestanden is na deze update niet meer nodig. Nieuw GET/POST /api/v2/ota endpoint maakt firmware-updates ook mogelijk vanuit externe tools zoals de Home Assistant integratie
- HA MQTT discovery — detecteert automatisch stabiel vs beta kanaal; beta-gebruikers zien geen onterechte "update available" meldingen meer (#358)
- Per-afstandsbediening tracking — nieuwe last_cmd en presets velden per afstandsbediening in /api/v2/remotes en /api/v2/vremotes
- Preset-tabellen gecorrigeerd zodat ze overeenkomen met de daadwerkelijke RF-commandotabellen (diverse afstandsbedieningstypes hadden ontbrekende presets)
- Update-pagina herschreven — dropdown met alle relevante firmwareversies, inline install button, voortgangsbalk
- Swagger UI crash opgelost — OpenAPI-specificatie verplaatst naar compile-time generatie, waardoor stack overflow op de AsyncTCP-taak wordt voorkomen
- firmware.json ophalen faalde wanneer het bestand groter was dan 2KB
- checkFirmwareUpdate() had geen foutlogging
- WiFiClientSecure geheugenlek gefixed
- firmware.json URL's verwezen naar raw/master/... — nu release-download URL's
- GET /api/v2/vremotes was een leeg object — opgelost
- OpenAPI spec handler veroorzaakte vastlopers van de add-on (stack overflow op 4KB AsyncTCP-taak) — verplaatst naar compile-time gegenereerde gzip'd blob
- CONFIG_ASYNC_TCP_STACK_SIZE verdubbeld van 4KB naar 8KB als extra vangnet
- REST API response-serialisatie vangt std::bad_alloc op en retourneert 503 in plaats van te crashen
- REST API geblokkeerd tijdens OTA-download (behalve OTA endpoint) om heap-uitputting te voorkomen
Volledig backwards-compatible met 3.0.0. Alle bestaande REST-, MQTT- en WebSocket-interfaces blijven werken. Nieuwe velden en endpoints zijn toevoegingen.
Firmware binary
Mooi! Deze week eens installeren, draai nu nog de 3.0.0-beta2 naar tevredenheid.
Mijn itho geeft wel een Global fault code:10 (CO2 waarde buiten bereik) sinds ik deze aanstuur met de geëmuleerde CO2 afstandsbediening (ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het daar mee te maken heeft, kan best dat de error er al was maar me nu pas op is gevallen). Hier merk ik verder niks van in functionaliteit.
Mijn itho geeft wel een Global fault code:10 (CO2 waarde buiten bereik) sinds ik deze aanstuur met de geëmuleerde CO2 afstandsbediening (ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het daar mee te maken heeft, kan best dat de error er al was maar me nu pas op is gevallen). Hier merk ik verder niks van in functionaliteit.
Had jij hier nog iets kunnen ontdekken?arjenhiemstra schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:36:
[...]
Interessant! Vanuit dat add-on lopen geen processen om na x tijd een commando opnieuw te sturen of aan te passen (maar wellicht is het opnieuw sturen dus wel nodig....)
Ik zal hier de RFT CO2 koppelen aan een test unit en een RF log mee laten lopen om een te zien er er een patroon in zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 12-04-2026 11:34 ]
Nice... echterarjenhiemstra schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:42:
Belangrijkste wijzigingen t.o.v. 3.0.0Bugfixes
- RF standalone modus — volledige RF-only bediening voor apparaten zonder I2C (bijv. HRU 400), met een stapsgewijze installatiewizard inclusief interactieve RF Join
- OTA firmware-update — trigger firmware updates/downgrades via de web-UI of REST API. Downloaden van firmware bestanden is na deze update niet meer nodig. Nieuw GET/POST /api/v2/ota endpoint maakt firmware-updates ook mogelijk vanuit externe tools zoals de Home Assistant integratie
- HA MQTT discovery — detecteert automatisch stabiel vs beta kanaal; beta-gebruikers zien geen onterechte "update available" meldingen meer (#358)
- Per-afstandsbediening tracking — nieuwe last_cmd en presets velden per afstandsbediening in /api/v2/remotes en /api/v2/vremotes
- Preset-tabellen gecorrigeerd zodat ze overeenkomen met de daadwerkelijke RF-commandotabellen (diverse afstandsbedieningstypes hadden ontbrekende presets)
- Update-pagina herschreven — dropdown met alle relevante firmwareversies, inline install button, voortgangsbalk
- Swagger UI crash opgelost — OpenAPI-specificatie verplaatst naar compile-time generatie, waardoor stack overflow op de AsyncTCP-taak wordt voorkomen
Compatibiliteit
- OpenAPI spec handler veroorzaakte vastlopers van de add-on (stack overflow op 4KB AsyncTCP-taak) — verplaatst naar compile-time gegenereerde gzip'd blob
- REST API response-serialisatie vangt std::bad_alloc op en retourneert 503 in plaats van te crashen
- REST API geblokkeerd tijdens OTA-download (behalve OTA endpoint) om heap-uitputting te voorkomen
Firmware binary
In de web interface:
Latest firmware version: 3.1.2
Release notes -> 404
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/releases/tag/Version-undefined
Download knop download
nrgitho-v2.8.0.bin
Other firmewares download link heeft geen 3.x versie
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/tree/master/compiled_firmware_files/hardware_rev_2
Of heb je het over een nieuwe beta release?
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Versie 3.1.3arjenhiemstra schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:42:
Belangrijkste wijzigingen t.o.v. 3.0.0Bugfixes
Compatibiliteit
Firmware binary
En al weer heel snel hebben we een nieuwe versie. Deze vervangt alle eerdere 3.1.x releases.
2 bugfixes
- Itho settings -> "Retrieve settings" triggerde per ongeluk een OTA firmware herinstallatie (#359)
- JavaScript call stack overflow bij herhaald bezoeken van de Update-pagina
Alle release bins staan hier:TFX77 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:58:
[...]
Nice... echter
In de web interface:
Latest firmware version: 3.1.2
Release notes -> 404
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/releases/tag/Version-undefined
Download knop download
nrgitho-v2.8.0.bin
Other firmewares download link heeft geen 3.x versie
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/tree/master/compiled_firmware_files/hardware_rev_2
Of heb je het over een nieuwe beta release?
https://github.com/arjenh..._files/unified_hw2_noncve
Heb je dit issue bij de nieuwe versie of bij de 2.8.x versie? Ik kan het hier zo niet reproduceren namelijk
Ik kan nog wat voor je testen als je dat wil. Staat nu nog op 2.8.1.arjenhiemstra schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:28:
[...]
Alle release bins staan hier:
https://github.com/arjenh..._files/unified_hw2_noncve
Heb je dit issue bij de nieuwe versie of bij de 2.8.x versie? Ik kan het hier zo niet reproduceren namelijk
[ Voor 4% gewijzigd door TFX77 op 12-04-2026 23:07 ]
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Ik zou verwachten dat er nu 3.1.3. zou staan. Zou je de add-on eens kunnen rebooten en kijken wat er dan staat?TFX77 schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:06:
[...]
Ik kan nog wat voor je testen als je dat wil. Staat nu nog op 2.8.1.
[Afbeelding]
Teveel procentdjrednas schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:22:
Updaten is gelukt op 3 modules, wel gelachen om de status bij het updaten van 1:
[Afbeelding]
Hoeveel procent precies?
Release notes van 3.0.0
Fix: OTA progress percentage exceeding 100%
Zou nu niet meer moeten gebeuren
3.1.3 staat er echter wil ie nog steeds maximaal 2.8 downloaden.arjenhiemstra schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:11:
[...]
Ik zou verwachten dat er nu 3.1.3. zou staan. Zou je de add-on eens kunnen rebooten en kijken wat er dan staat?
<snip>
werkt wel...
[ Voor 94% gewijzigd door Pandabeer35 op 13-04-2026 18:35 ]
Ik heb een observatie: als ik timer3 indruk, zou ik verwachten dat het 3x20 minuten op stand hoog zou blijven. Maar na 1 minuut gaat de ventilatie weer in de autostand. Timer1 en timer2 doen wel wat ze moeten doen.
Iemand anders dit ook?
CVE Eco S, RFT Auto, Monitor only, Fan control off, FW 3.1.3.
Iemand anders dit ook?
De vraag is even waar druk je op timer3 (dat kan namelijk een echte fysieke remote zijn, een virtual remote via de add-on, een rf remote via de add-on of misschien zelfs wel de ha integratie)edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:41:
Ik heb een observatie: als ik timer3 indruk, zou ik verwachten dat het 3x20 minuten op stand hoog zou blijven. Maar na 1 minuut gaat de ventilatie weer in de autostand. Timer1 en timer2 doen wel wat ze moeten doen.
Iemand anders dit ook?
Een timer3 remote commando zou standaard een timer van 30 min. moeten geven.
Ik druk op de timer3-knop op de voorpagina, die overeenkomt met de knoppen naast de virtuele afstandsbediening.arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:41:
[...]
De vraag is even waar druk je op timer3 (dat kan namelijk een echte fysieke remote zijn, een virtual remote via de add-on, een rf remote via de add-on of misschien zelfs wel de ha integratie)
Een timer3 remote commando zou standaard een timer van 30 min. moeten geven.
(en inderdaad: 3x10, niet 3x20 minuten)
Hmm, dat is een bug in de 2.8.x reeks zie ik... ik heb voor nu 2.8.0 even uit de firmware.json gehaald zodat de bug niet wordt geraakt. Als je de pagina refreshed zou de juiste link er moeten staan.TFX77 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:12:
[...]
3.1.3 staat er echter wil ie nog steeds maximaal 2.8 downloaden.
Ok, PWM2I2C had je uitgezet en je zat al op 3.x geloof ik, dus je gebruikt of Virtual remote of CO2 sturing. Welke is het? Zou je via de debug pagina javascript logging aan kunnen zetten, de javascript console openen en daarna nogmaals op de knop drukken. Wat staat er dan in de console log?edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:50:
[...]
Ik druk op de timer3-knop op de voorpagina, die overeenkomt met de knoppen naast de virtuele afstandsbediening.
(en inderdaad: 3x10, niet 3x20 minuten)
Virtual remote.arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:09:
[...]
Ok, PWM2I2C had je uitgezet en je zat al op 3.x geloof ik, dus je gebruikt of Virtual remote of CO2 sturing. Welke is het? Zou je via de debug pagina javascript logging aan kunnen zetten, de javascript console openen en daarna nogmaals op de knop drukken. Wat staat er dan in de console log?
Zie hieronder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| 13-4-2026, 20:41:32: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,CB,68 --,--,-- 54,CB,78 3EF0 06:02,08,00,00,00,00 (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:41:16: H:ED _W P0:-- P1:00 --,--,-- --,--,-- --,--,-- 0000 00: (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:41:14: H:1A _I P0:FC P1:-- 95,53,3B --,--,-- 95,53,3B 31D9 11:00,06,4A,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:41:14: H:18 _I P0:-- P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31DA 1D:00,EF,00,7F,FF,EF,EF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,F0,00,EF,01,01,00,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:41:14: H:1A _I P0:A2 P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31D9 11:00,06,01,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:40:54: H:1A _I P0:A1 P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31D9 11:00,06,01,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:40:44: H:18 _I P0:-- P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31DA 1D:00,E7,00,7F,FF,EF,EF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,F0,00,EF,01,01,00,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) |
Dat is een RF log (geen virtual remote) en geen Javascript console log.edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:42:
[...]
Virtual remote.
Zie hieronder:code:
1 2 3 4 5 6 7 13-4-2026, 20:41:32: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,CB,68 --,--,-- 54,CB,78 3EF0 06:02,08,00,00,00,00 (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:41:16: H:ED _W P0:-- P1:00 --,--,-- --,--,-- --,--,-- 0000 00: (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:41:14: H:1A _I P0:FC P1:-- 95,53,3B --,--,-- 95,53,3B 31D9 11:00,06,4A,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:41:14: H:18 _I P0:-- P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31DA 1D:00,EF,00,7F,FF,EF,EF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,F0,00,EF,01,01,00,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:41:14: H:1A _I P0:A2 P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31D9 11:00,06,01,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:40:54: H:1A _I P0:A1 P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31D9 11:00,06,01,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown) 13-4-2026, 20:40:44: H:18 _I P0:-- P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31DA 1D:00,E7,00,7F,FF,EF,EF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,F0,00,EF,01,01,00,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
De Javascript console log is van je browser zelf. In Chrome is het rechter muisknop, inspect -> tab Console
Alle browsers hebben een vergelijkbare functie.
In de browserconsole zie ik niets verschijnen. Ik heb de fysieke knop ook drie keer achter elkaar ingedrukt om het daar te proberen en het effect is hetzelfde als de virtuele.arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:52:
[...]
Dat is een RF log (geen virtual remote) en geen Javascript console log.
De Javascript console log is van je browser zelf. In Chrome is het rechter muisknop, inspect -> tab Console
Alle browsers hebben een vergelijkbare functie.
Wat mij betreft is het niet nodig om heel veel tijd hierin te steken. Ik kan voldoende uit de voeten met de overige functionaliteit.
Voordat je daar iets ziet ga je eerst naar de debug pagina -> "JavaScript console debug" en dan klik je op het knopje "Toggle"edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:01:
[...]
In de browserconsole zie ik niets verschijnen. Ik heb de fysieke knop ook drie keer achter elkaar ingedrukt om het daar te proberen en het effect is hetzelfde als de virtuele.
Wat mij betreft is het niet nodig om heel veel tijd hierin te steken. Ik kan voldoende uit de voeten met de overige functionaliteit.
Ik ben wel nieuwsgierig want er zou best eens een commando verkeerd kunnen zijn.
arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:22:
[...]
Voordat je daar iets ziet ga je eerst naar de debug pagina -> "JavaScript console debug" en dan klik je op het knopje "Toggle"
Ik ben wel nieuwsgierig want er zou best eens een commando verkeerd kunnen zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| controls.js:182 {"sysstat":true}
controls.js:182 {"remtype":true}
controls.js:954 {"remtypeconf":{"remtype":8947}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":153236,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.5,"sensor_hum":37.4,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.5,"sensor_hum":37.4,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158168,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:182 {"vremote":0, "command":"timer3"}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158168,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158156,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158160,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:182 ping
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158160,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158128,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158632,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158624,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:182 {"debugvalues":true}
controls.js:182 {"sysstat":true}
controls.js:954 {"debuginfo":{"configversion":"005","bfree":32768,"btotal":131072,"cc1101taskmem":1172,"mqtttaskmem":3361,"webtaskmem":4192,"cltaskmem":2900,"syscontaskmem":2768,"looptaskmem":1476}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":150276,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.26,"sensor_hum":37.82,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158852,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.26,"sensor_hum":37.82,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} |
Thanks! Wel raar, het lijkt wel of er geen enkele knop actie in de log terug komt, ik ben even lost. Er zou bij elke klik op een knop op de pagina iets van een melding moeten verschijnen.edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:31:
[...]code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25controls.js:182 {"sysstat":true} controls.js:182 {"remtype":true} controls.js:954 {"remtypeconf":{"remtype":8947}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":153236,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.5,"sensor_hum":37.4,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.5,"sensor_hum":37.4,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158168,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:182 {"vremote":0, "command":"timer3"} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158168,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158156,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158160,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:182 ping controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158160,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158128,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158632,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158624,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:182 {"debugvalues":true} controls.js:182 {"sysstat":true} controls.js:954 {"debuginfo":{"configversion":"005","bfree":32768,"btotal":131072,"cc1101taskmem":1172,"mqtttaskmem":3361,"webtaskmem":4192,"cltaskmem":2900,"syscontaskmem":2768,"looptaskmem":1476}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":150276,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.26,"sensor_hum":37.82,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}} controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158852,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.26,"sensor_hum":37.82,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
Zeg maar wat ik nog meer kan doen om te helpen.arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:18:
[...]
Thanks! Wel raar, het lijkt wel of er geen enkele knop actie in de log terug komt, ik ben even lost. Er zou bij elke klik op een knop op de pagina iets van een melding moeten verschijnen.
Ik heb het net even getest, ik krijg het volgende in de javascript console:edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:21:
[...]
Zeg maar wat ik nog meer kan doen om te helpen.
code:
En onder menu Itho status zie ik dan:1
2
| controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":140844,"memlow":70000,"mqqtstatus":0,"itho":15,"itho_low":15,"itho_medium":50,"itho_high":255,"sensor_temp":21.8,"sensor_hum":53.49,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"9c1da76e-2513-4472-94b0-8f497046113b"}}
[b]controls.js:182 {"vremote":0, "command":"timer3"}[/b] |
| 21 | RemainingTime (min) | 30 |
Wat zie jij na een timer 3 commando achter "RemainingTime (min)" staan?
Op 18 Timer 3 en op 21 30 min. Na een minuut wordt 18 auto en 21 0.arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:34:
[...]
Ik heb het net even getest, ik krijg het volgende in de javascript console:code:En onder menu Itho status zie ik dan:
1 2controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":140844,"memlow":70000,"mqqtstatus":0,"itho":15,"itho_low":15,"itho_medium":50,"itho_high":255,"sensor_temp":21.8,"sensor_hum":53.49,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"9c1da76e-2513-4472-94b0-8f497046113b"}} [b]controls.js:182 {"vremote":0, "command":"timer3"}[/b]Dat lijkt goed te gaan.
21 RemainingTime (min) 30
Wat zie jij na een timer 3 commando achter "RemainingTime (min)" staan?
Ah, dan is er iets wat ervoor zorgt dat de fan weer terug gaat in de auto stand. Dat kan door instellingen van je itho zijn (maar dan verwacht ik dat dit ook zo zou zijn bij timer 1 en timer 2) of ergens komt er via de API toch een commando binnen om de fan weer in auto modus te zetten.edvanleeuwen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:02:
[...]
Op 18 Timer 3 en op 21 30 min. Na een minuut wordt 18 auto en 21 0.
Je kunt via de API pagina kijken naar /api/v2/lastcmd, dit geeft een indicatie waar het commando vandaan komt.
Dat lijkt niet zo te zijn:arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:41:
[...]
Ah, dan is er iets wat ervoor zorgt dat de fan weer terug gaat in de auto stand. Dat kan door instellingen van je itho zijn (maar dan verwacht ik dat dit ook zo zou zijn bij timer 1 en timer 2) of ergens komt er via de API toch een commando binnen om de fan weer in auto modus te zetten.
Je kunt via de API pagina kijken naar /api/v2/lastcmd, dit geeft een indicatie waar het commando vandaan komt.
code:
Is er een makkelijke manier om de add-on tijdelijk uit te schakelen en dan het gedrag te analyseren? Misschien is het gewoon een anomalie van de box zelf.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| {
"status": "success",
"data": {
"lastcmd": {
"source": "web interface-vremote-0",
"command": "timer3",
"timestamp": 1776146355
},
"timestamp": 1776189171
}
} |
Goedenavond,
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe mv box geïnstalleerd (Itho Daalderop CVE-S ECO SE), en daarna ook meteen een wifi add on erop geïnstalleerd. Installatie succesvol doorlopen, mqtt in home assistant ook. So far so good!
In verband met de WAF, heb ik er ook een afstandbediening (RFT-N auto, 04-00161). Deze is niet gekoppeld aan de Itho, alleen aan de add on. Hopelijk heb ik dat gedeelte goed begrepen. Op de add lijkt alles te kloppen, denk ik ten minste. Hij staat op receive, ik zie de signalen die ik met de remote stuur ook binnenkomen in de RF debug, ook in home assistant komt keurig te staan welk knopje ik heb ingedrukt. Alleen de Itho box doet niks met de input. Behalve de eerste keer dat ik de remote gebruik na het koppelen.
Kan het zijn dat ik ergens een setting al 4 dagen helemaal over het hoofd zie?
Current system firmware:
Current firmware version: 3.1.3
Hardware revision: 2
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe mv box geïnstalleerd (Itho Daalderop CVE-S ECO SE), en daarna ook meteen een wifi add on erop geïnstalleerd. Installatie succesvol doorlopen, mqtt in home assistant ook. So far so good!
In verband met de WAF, heb ik er ook een afstandbediening (RFT-N auto, 04-00161). Deze is niet gekoppeld aan de Itho, alleen aan de add on. Hopelijk heb ik dat gedeelte goed begrepen. Op de add lijkt alles te kloppen, denk ik ten minste. Hij staat op receive, ik zie de signalen die ik met de remote stuur ook binnenkomen in de RF debug, ook in home assistant komt keurig te staan welk knopje ik heb ingedrukt. Alleen de Itho box doet niks met de input. Behalve de eerste keer dat ik de remote gebruik na het koppelen.
Current system firmware:
12x AIKO 450 Wp
Zou het kunnen dat de remote ‘per ongeluk’ toch gekoppeld is aan je itho?. Als je ergens binnen de 2 minuten na het aanzetten van je itho de join procedure met de add-on hebt uitgevoerd zal de remote ook gekoppeld zijn met je itho.Quadrupool schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:05:
Goedenavond,
Current system firmware:
Je kunt dit het makkelijkst testen door de remote vanuit de add-on interface te verwijderen. Als je itho daarna nog op commando’s van je remote reageert is die dubbel gekoppeld.
Je kunt een wachtwoord op de API zetten of wijzigen. Externe apps kunnen dan niet meer via de add-on commando’s versturen. De add-on zelf stuurt zelfstandig nooit commando’s op de boot procedure na.edvanleeuwen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:56:
[...]
Dat lijkt niet zo te zijn:code:Is er een makkelijke manier om de add-on tijdelijk uit te schakelen en dan het gedrag te analyseren? Misschien is het gewoon een anomalie van de box zelf.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11{ "status": "success", "data": { "lastcmd": { "source": "web interface-vremote-0", "command": "timer3", "timestamp": 1776146355 }, "timestamp": 1776189171 } }
Heb hem in de add on ontkoppeld, zoals je voorstelde. De Itho reageert nog steeds niet, krijg ook het rode lampje op de afstand bediening ipv groen.arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:13:
[...]
Zou het kunnen dat de remote ‘per ongeluk’ toch gekoppeld is aan je itho?. Als je ergens binnen de 2 minuten na het aanzetten van je itho de join procedure met de add-on hebt uitgevoerd zal de remote ook gekoppeld zijn met je itho.
Je kunt dit het makkelijkst testen door de remote vanuit de add-on interface te verwijderen. Als je itho daarna nog op commando’s van je remote reageert is die dubbel gekoppeld.
Nu weer terug aan de add on gekoppeld, maar de box reageert niet.
Krijg ook vrij veel van deze meldingen in de system log, is dat relevant wellicht?
code:
1
2
3
| 2026-04-14 21:24:30 E: I2C: i2cMasterInit error: ESP_FAIL 2026-04-14 21:24:29 E: I2C: i2cMasterInit error: ESP_FAIL 2026-04-14 21:24:15 E: I2C: error - sendQuery31DA failed |
12x AIKO 450 Wp
Hmm, dat is zeker niet ok. Ik neem aan dat je al een powercycle gedaan hebt? Verder zou ik nog even dubbel checken of de add-on goed geïnstalleerd is, dit zou een i2c connectie issue kunnen zijn omdat de header misschien net niet goed erop zit oid.Quadrupool schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:28:
[...]
Heb hem in de add on ontkoppeld, zoals je voorstelde. De Itho reageert nog steeds niet, krijg ook het rode lampje op de afstand bediening ipv groen.
Nu weer terug aan de add on gekoppeld, maar de box reageert niet.
Krijg ook vrij veel van deze meldingen in de system log, is dat relevant wellicht?code:
1 2 3 2026-04-14 21:24:30 E: I2C: i2cMasterInit error: ESP_FAIL 2026-04-14 21:24:29 E: I2C: i2cMasterInit error: ESP_FAIL 2026-04-14 21:24:15 E: I2C: error - sendQuery31DA failed
Als dat het allemaal niet is… mogelijk maandag ochtend module
Misschien dat ik te lief was voor de module, heb hem een zetje gegeven en voelde hem nog net ietsje verder in klikken. Lijkt het nu wel te doen, dus bedankt voor je snelle hulp!arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:31:
[...]
Hmm, dat is zeker niet ok. Ik neem aan dat je al een powercycle gedaan hebt? Verder zou ik nog even dubbel checken of de add-on goed geïnstalleerd is, dit zou een i2c connectie issue kunnen zijn omdat de header misschien net niet goed erop zit oid.
Als dat het allemaal niet is… mogelijk maandag ochtend module
Wel typisch dat de fan control via HA wel gewoon werkte. Anyhow, ben er zeer blij mee!
12x AIKO 450 Wp
Ik dacht, laat ik de HACS extensie installeren en mijn MQTT setup droppen. Daar heb ik nu enigzins spijt van, want alle low, medium en high buttons doen het niet. Ook de fan entity en de remote entity doen het niet als ik daar switch naar bijv low of high.
Hoe kan ik dit debuggen?
Hoe kan ik dit debuggen?
Beide kunnen naast elkaar draaien, je hoeft dus niet direct MQTT te droppen. Verder is het echt een alpha / test dingetje zoals al eerder in dit topic genoemd, er zitten een aantal use cases in maar vele waarschijnlijk ook nog niet, dit soort ervaringen geven hopelijk de input die nodig is om het te verbeteren.PTish schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:28:
Ik dacht, laat ik de HACS extensie installeren en mijn MQTT setup droppen. Daar heb ik nu enigzins spijt van, want alle low, medium en high buttons doen het niet. Ook de fan entity en de remote entity doen het niet als ik daar switch naar bijv low of high.
Hoe kan ik dit debuggen?
Kun je wat meer details delen over je setup (type itho, relevante instellingen zoals pwm2i2c, virtual remote etc)
Verder; als je een commando hebt aangeklikt zou vrij kort daarna bij diagnostics de waarde van lastcmd moeten wijzigen. Dat geeft een goede hint wat er gaande is.
Handigst is denk ik om even een github issue aan te maken, dat itereert makkelijk en daarmee blijft het hier een beetje leesbaar hoop ik.Vorige keer was het binnen mum van tijd opgelost.
Hoi Arjen,arjenhiemstra schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:39:
[...]
Hmm, dat is jammer... Als je tijd en ruimte hebt, zou je 2.5.2 willen proberen, als dat werkt 2.6.0?
Zag dat er een hele grote release is geweest, het detecteren van de filterstatus werkt nu ook weer
Voor mensen die de nieuwe firmware draaien op een HRU 300, zijn er nu meer dingen mogelijk met deze firmware? gebruik nu nog steeds een variatie van de mqtt yaml in deze post balk in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
[ Voor 8% gewijzigd door joon op 16-04-2026 00:12 ]
Ik heb iets vergelijkbaars voor HRU 300 eco DZ met nu nog 2.9.0-beta13.
Zodra ik iets doe op de itho settings pagina schakelt de HRU steeds weer terug naar auto stand, korte tijd (minuten) na een medium command. Als ik dan de HRU een powercycle geef is dit probleem weer verholpen.
Als ik dan in de itho settings pagina kijk zie ik meestal geen wijziging in bijv maxtimenotauto. Heel soms wel trouwens. Parameter 82 maxtimenotauto heeft op de hru een max van 1440 (of was het nou 2880) minuten via de servicetool, maar op de addon staat er een veel hoger getal : 65535.
Ik lees over een bugfix in 3.1.3, is dat dit probleem of is die bug er pas bij 3.* ingeslopen?
Zodra ik iets doe op de itho settings pagina schakelt de HRU steeds weer terug naar auto stand, korte tijd (minuten) na een medium command. Als ik dan de HRU een powercycle geef is dit probleem weer verholpen.
Als ik dan in de itho settings pagina kijk zie ik meestal geen wijziging in bijv maxtimenotauto. Heel soms wel trouwens. Parameter 82 maxtimenotauto heeft op de hru een max van 1440 (of was het nou 2880) minuten via de servicetool, maar op de addon staat er een veel hoger getal : 65535.
Ik lees over een bugfix in 3.1.3, is dat dit probleem of is die bug er pas bij 3.* ingeslopen?
[ Voor 30% gewijzigd door JornJ op 16-04-2026 21:35 ]
Bedoel je de pagina Itho settings of Itho status?JornJ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:29:
Ik heb iets vergelijkbaars voor HRU 300 eco DZ met nu nog 2.9.0-beta13.
Itho settings worden rechtstreeks uit de Itho firmware geplukt, incl. het max getal. De Itho servicetool heeft een database die andere max waardes kan weergeven dan de Itho firmware.
Sorry, ik begrijp niet zo goed welke bug je hier nu precies bedoeltIk lees over een bugfix in 3.1.3, is dat dit probleem of is die bug er pas bij 3.* ingeslopen?
Omdat in mijn nieuwe huis geen mechanische ventilatie aanwezig is maar enkel 2 herrieventilatortjes in toilet en badkamer heb ik (wederom) een Itho CVE-S-Eco besteld. Puur omdat ik die met deze addon kan zien en bedienen in Home Assistant. En ja, ik gebruik de waarde van het toerental daadwerkelijk in een automatisering, dus ontzettend handig.
Bij verhuizing gaat de module dan ook met mij mee.
Bij verhuizing gaat de module dan ook met mij mee.
Kan iemand mij vertellen of ik met een Addon een warmtepomp en/of de bijbehorende boiler kan besturen? Gaat dan voornamelijk om die boiler.
Kan ik met de Itho WiFi add-on de ventilatie automatisch laten schakelen op basis van een losse Zigbee-vochtsensor? Ik wil de interne sensor van de Itho omzeilen en de box direct naar de hoogste stand sturen zodra de sensor in de badkamer een bepaalde waarde meet.
[ Voor 55% gewijzigd door casena op 17-04-2026 10:24 ]
Excuses voor de onduidelijkheid. Ik doel op onderstaande bug. Nevermind de min-max values. Het gaat me dan vooral om het feit dat zodra ik een change doe op de Itho Settings pagina (bijvoorbeeld max rpm of desired temperature) en ik daarna een medium/high/timer command stuur via een RFT CO2 (fysiek kastje dan wel addon) de HRU die status slechts tijdelijk vasthoudt en na 2 minuten weer terug valt in auto en dus weer aftoert. Als ik dan weer de settings pagina open zie ik niets vreemds, dus bijv parameter 82 maxtimenotauto lijk ook goed te staan.arjenhiemstra schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:05:
[...]
Bedoel je de pagina Itho settings of Itho status?
Itho settings worden rechtstreeks uit de Itho firmware geplukt, incl. het max getal. De Itho servicetool heeft een database die andere max waardes kan weergeven dan de Itho firmware.
[...]
Sorry, ik begrijp niet zo goed welke bug je hier nu precies bedoelt
/f/image/tVhI2sxNShw6AVlT3AfmlWwy.png?f=fotoalbum_large)
Dit probleem los ik dan op door de HRU een powercycle te geven.
Ik las in de release notes onderstaande, en dacht misschien is dit de oplossing.
Version 3.1.3
Latest stable release. Supersedes all previous 3.1.x releases.
Bug Fixes
"Retrieve settings" triggered an accidental OTA firmware reinstall (#359) — the websocket message {"ithogetsetting": true, "index": 0, "update": false} contained an "update" key with a boolean value. The websocket and MQTT handlers only checked isNull() on the "update" key, not its type, so the boolean false was interpreted as a string and triggered triggerOTAUpdate(). Fixed by adding a is<const char *>() type check so only string values ("stable", "beta", "auto") are accepted as OTA commands.
Dat kun je in Home Assistant (oid) wel voor elkaar krijgen, is samen met het kunnen instellen van de MV box denk ik de belangrijkste reden de add-on te gebruiken.casena schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:18:
Kan ik met de Itho WiFi add-on de ventilatie automatisch laten schakelen op basis van een losse Zigbee-vochtsensor? Ik wil de interne sensor van de Itho omzeilen en de box direct naar de hoogste stand sturen zodra de sensor in de badkamer een bepaalde waarde meet.
12x AIKO 450 Wp
Ik begrijp niet helemaal hoe het wijzigen van settings (in de itho firmware) een relatie heeft met een medium stand die slechts 2 minuten blijft icm met een bug op de add-on. Ik kan niet beredeneren wat voor rol de add-on hierin zou spelen. Is dit niet iets wat in Itho firmware zelf zit?JornJ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:29:
[...]
Excuses voor de onduidelijkheid. Ik doel op onderstaande bug. Nevermind de min-max values. Het gaat me dan vooral om het feit dat zodra ik een change doe op de Itho Settings pagina (bijvoorbeeld max rpm of desired temperature) en ik daarna een medium/high/timer command stuur via een RFT CO2 (fysiek kastje dan wel addon) de HRU die status slechts tijdelijk vasthoudt en na 2 minuten weer terug valt in auto en dus weer aftoert. Als ik dan weer de settings pagina open zie ik niets vreemds, dus bijv parameter 82 maxtimenotauto lijk ook goed te staan.[Afbeelding]
Dit probleem los ik dan op door de HRU een powercycle te geven.
Ik begrijp dat je ook een service tool hebt, als je via de service tool settings aanpast, is dit gedrag dan anders? Als alternatief zou je na het aanpassen van de settings de add-on kunnen ontkoppelen en een commando kunnen sturen met een fysieke RTF CO2, als het gedrag daarna nog gelijk is zit het in Itho firmware lijkt mij.
Dit staat er volledig los van, dit gaat om het verkeerd parsen van de websocket waardoor onterecht een firmware update getriggerd werd zoals ook beschreven staat in de release notes.Ik las in de release notes onderstaande, en dacht misschien is dit de oplossing.
Version 3.1.3
Latest stable release. Supersedes all previous 3.1.x releases.
Bug Fixes
"Retrieve settings" triggered an accidental OTA firmware reinstall (#359) — the websocket message {"ithogetsetting": true, "index": 0, "update": false} contained an "update" key with a boolean value. The websocket and MQTT handlers only checked isNull() on the "update" key, not its type, so the boolean false was interpreted as a string and triggered triggerOTAUpdate(). Fixed by adding a is<const char *>() type check so only string values ("stable", "beta", "auto") are accepted as OTA commands.
Op wel topic wordt de RF Status van de HRU gepublished? Ik wil graag gebruik maken van de 'filter dirty" informatie voor een automatisering.
Ik heb monitoring aan staan, maar kan onder itho/ithostatus of itho/remotesinfo niet de waarden terug vinden.
Ik heb monitoring aan staan, maar kan onder itho/ithostatus of itho/remotesinfo niet de waarden terug vinden.
Zie API pagina op de add-on zelf voor documentatie:sjedde schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:08:
Op wel topic wordt de RF Status van de HRU gepublished? Ik wil graag gebruik maken van de 'filter dirty" informatie voor een automatisering.
Maar ik zou verwachten dat je geen RF hiervoor nodig hebt. Heb je 31D9 i2c commando wel aan staan?Monitored sources also publish to MQTT topics: [base_topic]/rfstatus/[name]/31DA and [base_topic]/rfstatus/[name]/31D9. Requires a CC1101 RF module.
Thanks! Ik heb er helemaal overgeen gekeken. Ik heb de RF module (HRU300) en op 31D9 heb ik de “filter dirty” gevonden binnen het mqtt bericht.arjenhiemstra schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:54:
[...]
Zie API pagina op de add-on zelf voor documentatie:
[...]
Maar ik zou verwachten dat je geen RF hiervoor nodig hebt. Heb je 31D9 i2c commando wel aan staan?
Het gedrag is anders met de servicetool.arjenhiemstra schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:03:
[...]
Ik begrijp niet helemaal hoe het wijzigen van settings (in de itho firmware) een relatie heeft met een medium stand die slechts 2 minuten blijft icm met een bug op de add-on. Ik kan niet beredeneren wat voor rol de add-on hierin zou spelen. Is dit niet iets wat in Itho firmware zelf zit?
Ik begrijp dat je ook een service tool hebt, als je via de service tool settings aanpast, is dit gedrag dan anders? Als alternatief zou je na het aanpassen van de settings de add-on kunnen ontkoppelen en een commando kunnen sturen met een fysieke RTF CO2, als het gedrag daarna nog gelijk is zit het in Itho firmware lijkt mij.
[...]
Zodra ik een setting aanpas via addon lijkt er op de achtergrond iets te gebeuren met de maximale tijd dat de HRU op een niet-auto stand mag draaien.
Bijv:
Savonds besluit ik toch de bypass maar dicht te gooien: via addon aanpassing gedaan voor desired inlet temperature. Vanaf dan zijn de niet-auto standen praktisch onbruikbaar (zowel via addon als fysiek kastje). Een niet-auto stand wordt dan maximaal 24 minuten vastgehouden (soms is dit ook steeds niet meer dan 2 minuten).
Na een powercycle volgende dag doen deze het weer (soms is de MaxTime Auto versprongen naar 24 minuten, dan zet ik die weer omhoog).
Als ik bovenstaande aanpassing via de servicetool doe, heb ik dit probleem niet.
Omdat die parameter maxtimenotauto soms ook ineens van 1440 naar 24 verspringt, dacht ik aan een conversie issue (uren vs minuten).
[ Voor 3% gewijzigd door JornJ op 20-04-2026 20:50 ]
Kan iemand me helpen met het creeeren van een Restful switch voor de tarief aansturing.
Ik gebruik de nieuwste 3.1.3 firmware in combinatie met Home Assistant en de nieuwe ithowifi rest HACS integratie. Ik ben bezig mijn mqtt gebasseerde configuraties over te zetten naar de REST gebaseerde configuratie. Ik probeer de tarief instellingen op mijn warmtepomp te schakelen zodat ik het moment waarop die de boiler gaat opstoken kan bepalen op basis van mijn energie situatie (zon, dyanmische prijs).
Ik gebruik de nieuwste 3.1.3 firmware in combinatie met Home Assistant en de nieuwe ithowifi rest HACS integratie. Ik ben bezig mijn mqtt gebasseerde configuraties over te zetten naar de REST gebaseerde configuratie. Ik probeer de tarief instellingen op mijn warmtepomp te schakelen zodat ik het moment waarop die de boiler gaat opstoken kan bepalen op basis van mijn energie situatie (zon, dyanmische prijs).
code:
De rest_commands werken en resulteren in de volgende status (onder Developer Tools, Actions, Response):1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| switch:
- platform: rest
name: Rest Tarif Switch
resource: http://192.168.1.228/api/v2/wpu/manual_control
body_on: >
{
"index": 15,
"datatype": 0,
"value": 1,
"checked": 1
}
body_off: >
{
"value": 0,
"checked": 0
}
is_on_template: "{{ value_json.data.value }}"
headers:
Content-Type: application/json
method: post
rest_command:
rest_tarif_on:
url: "http://192.168.1.228/api/v2/wpu/manual_control"
content_type: "application/json"
payload: >
{
"value": 1,
"checked": 1
}
rest_tarif_off:
payload: >
{
"value": 0,
"checked": 0
} |
code:
Maar de Rest switch werkt niet. Ik zie in de Log:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| content:
status: success
data:
result: manual control command sent
index: 15
datatype: 0
value: 1
checked: 1
timestamp: 1776799349
status: 200
headers:
Access-Control-Allow-Origin: "*"
Connection: close
Accept-Ranges: none
Content-Length: "137"
Content-Type: application/json |
Iemand enige suggesties?Logger: homeassistant.components.rest.switch
Source: components/rest/switch.py:115
integration: RESTful (documentation, issues)
First occurred: 21:24:52 (1 occurrence)
Last logged: 21:24:52
Got non-ok response from resource: 404
[ Voor 5% gewijzigd door Evincar op 21-04-2026 23:09 ]
De rest switch werkt niet omdat HA's `platform: rest` switch een GET doet op dezelfde URL om de huidige status op te vragen, en `/api/v2/wpu/manual_control` is een POST-only endpoint — vandaar de 404.Evincar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:39:
Kan iemand me helpen met het creeeren van een Restful switch voor de tarief aansturing.
Ik gebruik de nieuwste 3.1.3 firmware in combinatie met Home Assistant en de nieuwe ithowifi rest HACS integratie. Ik ben bezig mijn mqtt gebasseerde configuraties over te zetten naar de REST gebaseerde configuratie. Ik probeer de tarief instellingen op mijn warmtepomp te schakelen zodat ik het moment waarop die de boiler gaat opstoken kan bepalen op basis van mijn energie situatie (zon, dyanmische prijs).code:De rest_commands werken en resulteren in de volgende status (onder Developer Tools, Actions, Response):
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46switch: - platform: rest name: Rest Tarif Switch resource: http://192.168.1.228/api/v2/wpu/manual_control body_on: > { "index": 15, "datatype": 0, "value": 1, "checked": 1 } body_off: > { "index": 15, "datatype": 0, "value": 0, "checked": 0 } is_on_template: "{{ value_json.data.value }}" headers: Content-Type: application/json method: post rest_command: rest_tarif_on: url: "http://192.168.1.228/api/v2/wpu/manual_control" method: post content_type: "application/json" payload: > { "index": 15, "datatype": 0, "value": 1, "checked": 1 } rest_tarif_off: url: "http://192.168.1.228/api/v2/wpu/manual_control" method: post content_type: "application/json" payload: > { "index": 15, "datatype": 0, "value": 0, "checked": 0 }code:Maar de Rest switch werkt niet. Ik zie in de Log:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16content: status: success data: result: manual control command sent index: 15 datatype: 0 value: 1 checked: 1 timestamp: 1776799349 status: 200 headers: Access-Control-Allow-Origin: "*" Connection: close Accept-Ranges: none Content-Length: "137" Content-Type: application/json
[...]
Iemand enige suggesties?
De oplossing is om de schrijf- en leesactie te scheiden: POST via `rest_command` (dat werkt al) en de huidige status uitlezen via `/api/v2/settings?index=15`, wat de daadwerkelijke waarde van de WPU opvraagt via I2C.
Configuratie met een `template switch`:
code:
Dit leest elke 30 seconden de actuele waarde van setting 15 uit de WPU (via I2C), en stuurt via `manual_control` het 4030 commando om de waarde te wijzigen. Op die manier reflecteert de switch altijd de werkelijke status van de WPU, ook als die door iets anders is gewijzigd.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| rest:
- resource: "http://192.168.1.228/api/v2/settings?index=15"
scan_interval: 30
sensor:
- name: "WPU Tarief State"
value_template: "{{ value_json.data.value }}"
rest_command:
wpu_tarif_on:
payload: '{"index": 15, "datatype": 0, "value": 1, "checked": 1}'
wpu_tarif_off:
payload: '{"index": 15, "datatype": 0, "value": 0, "checked": 0}'
template:
- switch:
- name: "WPU Tarief"
unique_id: wpu_tarief_switch
value_template: "{{ states('sensor.wpu_tarief_state') | int == 1 }}"
turn_on:
action: rest_command.wpu_tarif_on
turn_off:
action: rest_command.wpu_tarif_off |
Edit:
@LuitvD FYI; dit lijkt erg waar we het gisteravond over hadden
Dank je wel Arjen! Mooie richting die je in bent geslagen met de add-on en de uitgebreidere rest api!
Ik moest een paar kleine modificaties doen om het werkend te krijgen, dus hier mijn code voor toekomstige gebruikers:
Ik moest een paar kleine modificaties doen om het werkend te krijgen, dus hier mijn code voor toekomstige gebruikers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - switch:
- name: "WPU Tarief"
unique_id: wpu_tarief_switch
state: "{{ states('sensor.itho_heatpump_tariff') | int == 1 }}"
optimistic: true
turn_on:
action: rest_command.wpu_tarif_on
turn_off:
action: rest_command.wpu_tarif_off |
- Ik heb mijn rest commands hernoemt zodat ze wpu_tarif_on en wpu_tarif_off heten.
- value_template: is nu state:
- De state komt bij mij uit de sensor genaamd: sensor.itho_heatpump_tariff die door Arjen's rest add-on is gemaakt.
- Ik heb optimistic toegevoegd zodat de switch meteen update en je niet 30 sec hoeft te wachten voor je het resultaat van je interactie ziet.
Thanks voor de update. Ik zou dit soort configuratie, sensoren en switches ook kunnen opnemen in de ha integratie. Als we een overzicht kunnen maken van dit soort configs dan verwerk ik die in de setup flow van de integratie.Evincar schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:15:
Dank je wel Arjen! Mooie richting die je in bent geslagen met de add-on en de uitgebreidere rest api!
Ik moest een paar kleine modificaties doen om het werkend te krijgen, dus hier mijn code voor toekomstige gebruikers:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9- switch: - name: "WPU Tarief" unique_id: wpu_tarief_switch state: "{{ states('sensor.itho_heatpump_tariff') | int == 1 }}" optimistic: true turn_on: action: rest_command.wpu_tarif_on turn_off: action: rest_command.wpu_tarif_off
- Ik heb mijn rest commands hernoemt zodat ze wpu_tarif_on en wpu_tarif_off heten.
- value_template: is nu state:
- De state komt bij mij uit de sensor genaamd: sensor.itho_heatpump_tariff die door Arjen's rest add-on is gemaakt.
- Ik heb optimistic toegevoegd zodat de switch meteen update en je niet 30 sec hoeft te wachten voor je het resultaat van je interactie ziet.
Ik draai nu sinds een paar weken de traploze aansturing van de HRU350 via de gesimuleerde CO2 remote, daarvoor was ik gedoemd tot de 3 standen van de itho unit.
Het resultaat in het kort:
CO2 slaapkamer van ~1000ppm naar <900ppm bij volle bezetting.
CO2 leefruimte was al goed (<750ppm) en is zo gebleven maar bij lager verbruik.
Gemiddeld stroomverbruik ongeveer 10% minder
Het resultaat in het kort:
CO2 slaapkamer van ~1000ppm naar <900ppm bij volle bezetting.
CO2 leefruimte was al goed (<750ppm) en is zo gebleven maar bij lager verbruik.
Gemiddeld stroomverbruik ongeveer 10% minder
Mooi idee!
Zelf gebruik ik nog de mogelijkheid om de buiten temperatuur te zetten, omdat dit het koel en verwarm gedrag van de WPU beinvloed. Dus een configuratie optie met input number die rest api/v2/wpu/outside_temp aanspreekt zou mooi zijn.
Ik ook een WPU bedrijf sensor gemaakt:
Zelf gebruik ik nog de mogelijkheid om de buiten temperatuur te zetten, omdat dit het koel en verwarm gedrag van de WPU beinvloed. Dus een configuratie optie met input number die rest api/v2/wpu/outside_temp aanspreekt zou mooi zijn.
Ik ook een WPU bedrijf sensor gemaakt:
code:
Misschien is het een leuk idee om alle manual control events mee te nemen:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| template:
- sensor:
- name: "Warmtepomp Bedrijf"
unique_id: "warmtepomp_bedrijf"
state: >
{% if is_state('sensor.itho_heatpump_boiler_mode_active', '1') %}
Boiler
{% elif is_state('sensor.itho_heatpump_cv_mode_active', '1') %}
Verwarming
{% elif is_state('sensor.itho_heatpump_free_cooling_mode_active', '1') %}
Koelen
{% elif is_state('sensor.itho_heatpump_off_mode_active', '1') %}
Uit
{% else %}
Onbekend
{% endif %} |
| Index | Omschrijving | Toelichting | Eenheid | Min | Max | Register | Data Type |
| 0 | Outside temp | Buitentemperatuur | °C | -25 | 50 | 6101 | 0x92 |
| 15 | High/low tarif | Hoog/laag tarief | 0 | 1 | 6102 | 0x00 | |
| 20 | Source pump speed | Bronpomp snelheid | % | 0 | 100 | 6103 | 0x00 |
| 30 | Max rel modulation level | Warmtevraag percentage | % | 0 | 100 | 6104 | 0x00 |
| 31 | Electric element released | Vrijgave elektrisch element | 0 | 1 | 6105 | 0x00 | |
| 33 | CH released | Vrijgave verwarmingsbedrijf | 0 | 1 | 6107 | 0x00 | |
| 34 | Cooling normal | Vrijgave koelbedrijf | 0 | 1 | 6108 | 0x00 | |
| 36 | DHW_Modus | Vrijgave tapwaterbedrijf 0 = Eco mode 1 = Reserved 2 = Comfort mode 3 = DHW blocked | 0 | 3 | 6110 | 0x00 | |
| 37 | ResetAllFaults | Reset | 0 | 0 | 6111 | 0x00 |
.Automatiseringscode gemaakt voor mijn Daalderop‑CVE met ingebouwde vochtsensor. De integratie met Home Assistant draait inmiddels perfect.
Voor snellere en betrouwbaardere reacties gebruik ik een losse Zigbee‑vochtsensor als trigger.
In HA kan ik precies instellen hoe gevoelig hij moet reageren en welke ventilatiestand hij moet kiezen. Alles is netjes via het dashboard te bedienen.
[ Voor 38% gewijzigd door casena op 24-04-2026 09:47 ]
Ik heb wat geëxperimenteerd met de on-demand implementatie. Het werkt in de basis, maar er lijkt misschien nog ruimte voor verbetering.
Ik gebruik een echte RFT-CO2 sensor, en daarnaast heb ik via RF devices ook een extra RFT-CO2 toegevoegd aan mijn HRU300. Vervolgens heb ik de on-demand instellingen voor RF devices ingeschakeld, daarmee verschijnt er een slider met een bereik van 0–200.
Wat opvalt is dat de slider op 0 de unit direct stillegt (0% ventilatie). Zet ik de slider op 100, dan lijkt de unit terug te gaan naar de standaardstand, niet naar 50% zoals je op basis van de schaal zou verwachten. Schuif ik hem naar 200, dan gaat de unit naar maximale ventilatie en springt hij in de ‘auto’-stand.
Als ik daarna weer presets wil gebruiken (low/high/etc), moet ik de slider eerst terugzetten naar 100 anders gebeurt er niets.
Als je dit weet is er mee te werken maar bij het beschikbaar maken van een slider in home assistant zal ik wat logica moeten toepassen om te voorkomen dat deze stilgelegd wordt.
Ik gebruik een echte RFT-CO2 sensor, en daarnaast heb ik via RF devices ook een extra RFT-CO2 toegevoegd aan mijn HRU300. Vervolgens heb ik de on-demand instellingen voor RF devices ingeschakeld, daarmee verschijnt er een slider met een bereik van 0–200.
Wat opvalt is dat de slider op 0 de unit direct stillegt (0% ventilatie). Zet ik de slider op 100, dan lijkt de unit terug te gaan naar de standaardstand, niet naar 50% zoals je op basis van de schaal zou verwachten. Schuif ik hem naar 200, dan gaat de unit naar maximale ventilatie en springt hij in de ‘auto’-stand.
Als ik daarna weer presets wil gebruiken (low/high/etc), moet ik de slider eerst terugzetten naar 100 anders gebeurt er niets.
Als je dit weet is er mee te werken maar bij het beschikbaar maken van een slider in home assistant zal ik wat logica moeten toepassen om te voorkomen dat deze stilgelegd wordt.
Kan ik hier iets tegen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Logger: homeassistant.components.mqtt.client
Source: util/logging.py:167
integration: MQTT (documentation, issues)
First occurred: April 28, 2026 at 22:18:16 (3476 occurrences)
Last logged: 07:57:54
Exception in message_received when handling msg on 'itho/ithostatus': '{"temp":20.8,"hum":59.9,"ppmw":9233,"Speed status":0,"Internal fault":0,"Frost cycle":0,"Filter dirty":0,"AirQuality (%)":"not available","AirQbased on":0,"CO2level (ppm)":"not available","Indoorhumidity (%)":"not available","Outdoorhumidity (%)":"not available","Exhausttemp (°C)":"not available","SupplyTemp (°C)":"not available","IndoorTemp (°C)":"not available","OutdoorTemp (°C)":"not available","SpeedCap":63488,"BypassPos (%)":"not available","FanInfo":"auto","ExhFanSpeed (%)":0,"InFanSpeed (%)":0,"RemainingTime (min)":0,"PostHeat (%)":"not available","PreHeat (%)":"not available","InFlow (l sec)":"not available","ExhFlow (l sec)":"not available","Ventilation setpoint (%)":-1,"Fan setpoint (rpm)":0,"Fan speed (rpm)":0,"Error":0,"Selection":7,"Startup counter":1035,"Total operation (hours)":46100,"Absence (min)":0,"Highest CO2 concentration (ppm)":"not available","Highest RH concentration (%)":"not available","RelativeHumidity":"not available","Temperature":"not available"}' Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 689, in state numerical_value = float(value) # type:ignore[arg-type] ValueError: could not convert string to float: 'not available' The above exception was the direct cause of the following exception: Traceback (most recent call last): File "/config/custom_components/ithodaalderop/sensors/fan.py", line 207, in message_received self.async_write_ha_state() ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1050, in async_write_ha_state self._async_write_ha_state() ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1199, in _async_write_ha_state ) = self.__async_calculate_state() ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1106, in __async_calculate_state state = self._stringify_state(available) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1056, in _stringify_state if (state := self.state) is None: ^^^^^^^^^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 691, in state raise ValueError( ...<5 lines>... ) from err ValueError: Sensor sensor.itho_cve_relative_humidity has device class 'humidity', state class 'measurement' unit '%' and suggested precision 'None' thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: 'not available' (<class 'str'>) |
Heb je meerdere bedieningen aan je Itho? Zo ja, welke?joon schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:21:
Ik heb wat geëxperimenteerd met de on-demand implementatie. Het werkt in de basis, maar er lijkt misschien nog ruimte voor verbetering.
Ik heb gisteren bij iemand met een HRU300 getest maar ik heb niet hetzelfde gedrag gezien. Ik heb niet alles getest (ik had dit bericht nog niet gelezen helaas) maar in ieder geval als ik de slider naar 0 zet gaat het ventilatie percentage naar 0 maar de fan bleef wel op +- 8% draaien.
Moet de slider precies naar 100 om de presets te kunnen gebruiken? En zijn dat dan de presets via de add-on of een echte fysieke remote?
De integratie verwacht numerieke waardes op plekken waar ithostatus ook strings kan bevatten. Ik heb Claude gevraagd een wijziging voor te stellen die dit oplost. Die is hier te vinden:sciurius schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:03:
Kan ik hier iets tegen doen:code:
1 2 3 4 5 6 7Logger: homeassistant.components.mqtt.client Source: util/logging.py:167 integration: MQTT (documentation, issues) First occurred: April 28, 2026 at 22:18:16 (3476 occurrences) Last logged: 07:57:54 Exception in message_received when handling msg on 'itho/ithostatus': '{"temp":20.8,"hum":59.9,"ppmw":9233,"Speed status":0,"Internal fault":0,"Frost cycle":0,"Filter dirty":0,"AirQuality (%)":"not available","AirQbased on":0,"CO2level (ppm)":"not available","Indoorhumidity (%)":"not available","Outdoorhumidity (%)":"not available","Exhausttemp (°C)":"not available","SupplyTemp (°C)":"not available","IndoorTemp (°C)":"not available","OutdoorTemp (°C)":"not available","SpeedCap":63488,"BypassPos (%)":"not available","FanInfo":"auto","ExhFanSpeed (%)":0,"InFanSpeed (%)":0,"RemainingTime (min)":0,"PostHeat (%)":"not available","PreHeat (%)":"not available","InFlow (l sec)":"not available","ExhFlow (l sec)":"not available","Ventilation setpoint (%)":-1,"Fan setpoint (rpm)":0,"Fan speed (rpm)":0,"Error":0,"Selection":7,"Startup counter":1035,"Total operation (hours)":46100,"Absence (min)":0,"Highest CO2 concentration (ppm)":"not available","Highest RH concentration (%)":"not available","RelativeHumidity":"not available","Temperature":"not available"}' Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 689, in state numerical_value = float(value) # type:ignore[arg-type] ValueError: could not convert string to float: 'not available' The above exception was the direct cause of the following exception: Traceback (most recent call last): File "/config/custom_components/ithodaalderop/sensors/fan.py", line 207, in message_received self.async_write_ha_state() ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1050, in async_write_ha_state self._async_write_ha_state() ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1199, in _async_write_ha_state ) = self.__async_calculate_state() ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1106, in __async_calculate_state state = self._stringify_state(available) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1056, in _stringify_state if (state := self.state) is None: ^^^^^^^^^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 691, in state raise ValueError( ...<5 lines>... ) from err ValueError: Sensor sensor.itho_cve_relative_humidity has device class 'humidity', state class 'measurement' unit '%' and suggested precision 'None' thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: 'not available' (<class 'str'>)
https://github.com/jasperslits/haithowifi/pull/146
:strip_exif()/f/image/9USUsMX2NcVjLtiFaMo9ilav.jpg?f=fotoalbum_large)