@arjenhiemstra het gedrag dat @nwerter hierboven beschrijft ervaar ik ook! Zoals ik hier (Knopsje in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module") schreef werkt de slider in de web interface prima, maar vanuit HA lukt het niet om de unit te laten reageren.
Ok, een aantal dingen.nwerter schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:27:
Super bedankt voor de ontwikkelingen! Ik heb 3.0.0 geinstalleerd en daarbij ook de installatie opnieuw uitgevoerd.
Installatie:
- Itho CVE Optima Inside (incl. ingebouwde CO2 sensor)
- RFT CO2 remote aangemaakt op remote0 met send mogelijkheid
- RF CO2 Control via RF CO2 (demand slider)
- Home Assistant via integration v0.3.0
Werkend:
- Bediening slider + standen via web interface
- Sensoren in HA
Niet werkend:
- Bediening vanuit HA, soms reageert de Itho wel, soms niet. Na een halve minuut wordt de setting weer overruled door de box zelf alsof HA niet de regie heeft.
Mijn verwachting was dat ik nu de ingebouwde CO2 control zou kunnen overrulen via de demand slider in HA, vergelijkbaar met de web interface, maar dit lijkt niet te werken. Wellicht heb ik ergens een instelling verkeerd staan, maar zie zo snel welke?
Mocht ik logs moeten downloaden of mocht je meer info nodig hebben dan laat maar weten hoe en wat.
Alvast bedankt!
>- Bediening vanuit HA, soms reageert de Itho wel, soms niet.
De RFT CO2 emulatie is met name voor HRU apparaten. Het kan theoretisch werken met een CVE maar het issue is dat de antennes van de CVE en add-on zo dicht op elkaar zitten dat ik niet kan garanderen dat het goed werkt. Ik heb wat maatregelen genomen om de kans dat het werkt te vergroten maar ik zou het niet adviseren. Dit is een technische beperking van antenne techniek, het moet op 30 meter afstand goed werken (je laat dan de zender "schreeuwen" en de ontvanger heel goed "luisteren"). Op 2 cm afstand is dat een issue, het is alsof je recht in iemand oor staat te schreeuwen. Ik kan de add-on laten fluisteren als deze in een CVE zit maar helaas zal de antwoordende Itho nog steeds terug schreeuwen.
>Na een halve minuut wordt de setting weer overruled door de box zelf alsof HA niet de regie heeft.
Zou kunnen, er zit in dit geval immers ook nog een CO2 sensor in de Itho zelf die dezelfde demand commando's verstuurd. Het lijkt erop dat die prio krijgt boven RF signalen. Een andere optie zou zijn dat je het I2C commando PWM2I2C nog op on hebt staan. Dat kun je checken onder system settings.
Als je een de slider in HA gebruikt (ik neem aan de slider Fan demand uit het plaatje?)Knopsje schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:00:
@arjenhiemstra het gedrag dat @nwerter hierboven beschrijft ervaar ik ook! Zoals ik hier (Knopsje in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module") schreef werkt de slider in de web interface prima, maar vanuit HA lukt het niet om de unit te laten reageren.
:strip_exif()/f/image/2i2o8UQm76IKaDIHPg0GGLuL.png?f=user_large)
Wat zie je dan verder onderaan gebeuren onder het kopje diagnostics -> Last command?
Ook hier graag wat meer info over welk device je hebt en welke instellingen. Commando's naar de API worden op basis van combi gedetecteerd Itho device en add-on instellingen vertaald naar de meest logische bediening. Goede kans dat daar een issue in zit of dat na de upgrade de bestaande config je nog in de weg zit voor wat je probeert te bereiken:
- model itho
- heb je een RFT CO2 geconfigureerd, gejoined en zo ja, welke index?
- Heb je een Virtual remote geconfigureerd en gejoined aan je itho?
Onder menu System settings:
- Wat is de waarde van de setting "Force medium/auto mode"?
- Wat is de waarde van de setting "CVE fan control (PWM2I2C)"?
- Wat is de waarde van de setting "Control interface"?
Met een DF/QF systeem loopt het gros van de HRU aansturing via de DF/QF. Met 1 module zou je het meeste moeten kunnen doen.DjB42 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:58:
Mag ik nogmaals om hulp vragen:
Ik heb een HRU Eco Fan RFT LE (545-4260) en een DF/QF met een plenum met 6 kleppen. Bestel ik 1 of 2 bordjes om dit zootje ongeregeld in toom te houden? En begrijp ik goed dat ik met de nieuwe firmware en een cc1101 module één van beiden/beiden kan aansturen alsof er een remote in het spel is? Werkt dat ook tijdens IBS of heb ik daar een fysieke remote voor nodig (ik heb al tijden het gevoel dat mijn remote dood is).
De add-on kan de remote emuleren die nodig is voor IBS maar of dat ook goed werkt dat weet ik helaas niet. Ik heb een paar DF units liggen om de add-ons te testen maar die zijn niet onderdeel van een werkend geheel systeem.
>En begrijp ik goed dat ik met de nieuwe firmware en een cc1101 module één van beiden/beiden kan aansturen alsof er een remote in het spel is?
Dat kon al langer. Firmware versie 3.0 biedt traploze sturing voor HRU apparaten met een nagebootste CO2 remote (via de CC1101 RF moduel van de add-on). De DF/QF stuurt de HRU sowieso al in stapjes aan op basis van inputs in het DF/QF systeem (remotes, vochtsensor, co2 sensor etc)
Kortom; ik denk dat FW v3.0 niet heel veel nieuwe mogelijkheden brengt voor DF/QF setups