Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste
Acties:

• justperry
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-04 18:47
Beste Tweakers.
Ik zit al langer na te denken of ik mijn Itho ga ombouwen zodat Ik er meer mee kan.
Maar zit met een paar vragen.
1: Als het goed is zit hier een DC motor in, als dat idd zo is kan ik de draairichting veranderen, in de bovenstaande foto van @ghbloos zie je 5 draden naar de motor lopen, volgens mij zijn dat 3 (Zwart/Wit/Rood) voor de "3 fase" en de andere 2 (Oranje/Blauw zijn zeer waarschijnlijk voor de HAL (magnetische) sensor.
Ben er bijna van overtuigd dat het een DC motor is, zie meerdere Mosfets zitten.
Wil het om kunnen keren om frisse lucht binnen te krijgen, al is het maar voor een paar minuten, dit zou ik gemakkelijk kunnen doen met wat electronica of een relais met meerder wissel contacten en een shelly.
2: Als het goed heb dan heb ik een aantal jaren deze gekocht "Itho Daalderop CVE-S OPTIMA - Woonhuisventilator 03-00421", daar zou dus een CO2 en hygro sensor in moeten zitten, de luchtvochtigheid werkt, dat weet Ik 100% zeker maar ik weet niet of de CO2 sensor werkt, hoe kan ik dat testen.
3: Hoe weet ik zeker dat Ik de bovenstaande unit heb, de unit zit op een erg moeilijke toegangbare plek, boven een verlaagd plafond, Ik had daar rekening mee gehouden, er zit een plaat onder die ik kan demonteren maar er zit ook een hoeklijn op de hoek gelijmd met kit, dus kan hem er moeilijker afhalen dan gedacht.
4: Wat heb ik nodig (add-on) om deze extern te bedienen?
Deze waarschijnlijk niet "Hum/Temp Sensor voor itho CVEs"
En dit op optie "1 × Optima Inside"
Klopt dat?
5: Heb Ik wel Home assistant (Heb Ik maar ben niet bijzonder gecharmeerd van HA) nodig, kan ik hem ook op andere manieren bedienen, en nee, niet met die dure en vreselijk lelijke RFT handbedieningen van Itho.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:38
justperry schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:34:
Beste Tweakers.
Ik zit al langer na te denken of ik mijn Itho ga ombouwen zodat Ik er meer mee kan.
1: Als het goed is zit hier een DC motor in, als dat idd zo is kan ik de draairichting veranderen, in de bovenstaande foto van @ghbloos zie je 5 draden naar de motor lopen, volgens mij zijn dat 3 (Zwart/Wit/Rood) voor de "3 fase" en de andere 2 (Oranje/Blauw zijn zeer waarschijnlijk voor de HAL (magnetische) sensor.
Ben er bijna van overtuigd dat het een DC motor is, zie meerdere Mosfets zitten.
Wil het om kunnen keren om frisse lucht binnen te krijgen, al is het maar voor een paar minuten, dit zou ik gemakkelijk kunnen doen met wat electronica of een relais met meerder wissel contacten en een shelly.
2: Als het goed heb dan heb ik een aantal jaren deze gekocht "Itho Daalderop CVE-S OPTIMA - Woonhuisventilator 03-00421", daar zou dus een CO2 en hygro sensor in moeten zitten, de luchtvochtigheid werkt, dat weet Ik 100% zeker maar ik weet niet of de CO2 sensor werkt, hoe kan ik dat testen.
3: Hoe weet ik zeker dat Ik de bovenstaande unit heb, de unit zit op een erg moeilijke toegangbare plek, boven een verlaagd plafond, Ik had daar rekening mee gehouden, er zit een plaat onder die ik kan demonteren maar er zit ook een hoeklijn op de hoek gelijmd met kit, dus kan hem er moeilijker afhalen dan gedacht.
Klopt dat?
5: Heb Ik wel Home assistant (Heb Ik maar ben niet bijzonder gecharmeerd van HA) nodig, kan ik hem ook op andere manieren bedienen, en nee, niet met die dure en vreselijk lelijke RFT handbedieningen van Itho.
Even los van de technische aspecten raad ik het omdraaien van de luchtstroom niet aan.
In de meeste gevallen bevatten spirobuizen en flexibele buizen veel vuil en dat wil je niet in je woning hebben,
Daarnaast hebben alle ventilatiesystemen D filters in de aanvoer zitten. Die filters zitten er ook niet voor niets.
1. Ja, er zit een DV motor in
2. De Itho Daalderop CVE-S OPTIMA 03-00421 bevat een CO2-sensor, thermometer en vochtsensor.
De vochtsensor schakelt van stand laag naar hoog.
De CO2-sensor gaat na een kwartier stappen van 4 procentpunt omhoog en omlaag. Althans dat gebeurt bij mijn CVE-S.
3. Je kan het typenummer vinden op de sticker op de behuizing
5. Als je iets wil automatiseren zal je ook een home automation tool moeten hebben. Er zijn meer vergelijkbare tools die je wellicht beter liggen. Zelf gebruik ik Domoticz. Maar je kan ook je eigen tool ontwikkelen.
De nieuwe serie RFT bedieningen vind ik er prima uitzien
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00160
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00161
Iedereen kan voor zich bepalen of de prijs het waard is.
Zelf vind ik het een schappelijke prijs.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
justperry schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:34:
Beste Tweakers.
Klopt dat?
1. niet mogelijk met de itho firmware zover ik weet. Als je de motor sturing vervangt kan het wellicht wel maar valt ver buiten de scope van dit project.
2. Het type nummer is van een optima inside met CO2 sensor.
3. Door de kap eraf te halen (wat je ook zal moeten doen voor het plaatsen van de add-on)
4. yes dat klopt
5. er is een WebAPI en MQTT API beschikbaar, daarmee kun je alles wat via de web interface van de add-on ook mogelijk is.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:20:
Mijn itho draait de laatste dagen zonder reden op 100%.

Kan ik ergens zien waarom hij op100% draait? Co2/rv kan het niet zijn volgens de waarden.
http://[ip add-on]/api.html?get=lastcmd
geeft je info over het laatste commando dat door de add-on is uitgevoerd. Als het geen aanwijzing uit volgt dan is het commando door de itho zelf uitgevoerd.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Ruvetuve schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:05:
Ik heb onlangs de Itho CVE WiFi add-on besteld en aangesloten. Inmiddels test ik hem een paar dagen, maar ik merk dat hij niet altijd reageert op de fan-snelheden die ik via Home Assistant (MQTT-connectie) stuur.

Na wat zoeken kwam ik erachter dat dit kan kloppen: de afzuiger reageert niet altijd op deze instellingen wanneer hij via de RFT remote in bijvoorbeeld lage of hoge snelheid staat (link).

Daarom lijkt een Virtual Remote de oplossing. Alleen ontstaat daar voor mij wat verwarring.

Ik heb mijn RFT remote gecontroleerd via GitHub (de PDF met remotes) en die zou moeten werken met de RFT CVE (officieel lijkt hij meest op de RFT ZENDER W voorbeeld). In de WebGUI → Virtual Remotes zie ik op positie 0 inderdaad een remote staan. Als ik deze een naam geef, kan ik via de blauwe knoppen commando’s sturen, en daar reageert de afzuiger ook correct op.

Mijn vraag is nu: hoe krijg ik deze Virtual Remote ook beschikbaar via MQTT in Home Assistant? Als ik index 0 remote aanklik (dus dus werkt met de blauwe knoppen), betekend dat dan dat deze remote nu toegevoegd is?

Begrijp ik het goed dat ik in mijn situatie — met een combinatie van een RFT remote in de badkamer en de Itho CVE WiFi add-on — mijn commando’s via de Virtual Remote moet sturen en niet via de fan snelheden via MQTT?

Hardware rev: 2
Firmware ver.: 2.8.1
Als je onder system settings de optie "Force medium/auto mode" aan zet kun je de fan altijd bedienen, ongeacht wat andere remotes eventueel gedaan hebben.

• arjenhiemstra
  • Nu online
ghbloos schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:03:
[Afbeelding]

Weet iemand waarvoor deze soldeerpinnen zijn. Ik begreep dat ze de eerste 4 als volgt moeten zijn:
1. 5V
2. GND
3. SDA
4. SCL
Maar ik kan nog geen bevestiging vinden hiervan.
Bij de hru200 is hier het eea op aangesloten, ik vermoed de 2e motor maar dat weet ik niet zeker. Waar heb je de info gevonden?

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-04 21:28
@arjenhiemstra kort vraagje, ik zag dat 2.8.1 eind januari is uitgebracht, maar zitten hier ook de wijzigingen van de 2.9.0-beta reeks in? Op basis van de commit historie lijkt dat wel zo te zien, klopt dat? Wellicht heb ik een eerder bericht hierover gemist.

[ Voor 11% gewijzigd door JungleJim op 18-03-2026 22:36 ]

• justperry
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-04 18:47
Lawrentz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Even los van de technische aspecten raad ik het omdraaien van de luchtstroom niet aan.
In de meeste gevallen bevatten spirobuizen en flexibele buizen veel vuil en dat wil je niet in je woning hebben,
Daarnaast hebben alle ventilatiesystemen D filters in de aanvoer zitten. Die filters zitten er ook niet voor niets.
1. Ja, er zit een DV motor in
2. De Itho Daalderop CVE-S OPTIMA 03-00421 bevat een CO2-sensor, thermometer en vochtsensor.
De vochtsensor schakelt van stand laag naar hoog.
De CO2-sensor gaat na een kwartier stappen van 4 procentpunt omhoog en omlaag. Althans dat gebeurt bij mijn CVE-S.
3. Je kan het typenummer vinden op de sticker op de behuizing
5. Als je iets wil automatiseren zal je ook een home automation tool moeten hebben. Er zijn meer vergelijkbare tools die je wellicht beter liggen. Zelf gebruik ik Domoticz. Maar je kan ook je eigen tool ontwikkelen.
De nieuwe serie RFT bedieningen vind ik er prima uitzien
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00160
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00161
Iedereen kan voor zich bepalen of de prijs het waard is.
Zelf vind ik het een schappelijke prijs.
arjenhiemstra schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:40:
[...]

1. niet mogelijk met de itho firmware zover ik weet. Als je de motor sturing vervangt kan het wellicht wel maar valt ver buiten de scope van dit project.
2. Het type nummer is van een optima inside met CO2 sensor.
3. Door de kap eraf te halen (wat je ook zal moeten doen voor het plaatsen van de add-on)
4. yes dat klopt
5. er is een WebAPI en MQTT API beschikbaar, daarmee kun je alles wat via de web interface van de add-on ook mogelijk is.
Mijn grootste waardering voor jullie antwoorden.
Beetje laat met mijn reactie door omstandigheden, afijn...
Ik kan nog altijd een filter plaatsen tussen de uitblaas ventielen als Ik het eventueel omdraai.
Nee, je hoeft hiervoor helemaal geen andere print te gebruiken, het lijkt mij dat als ik twee draden verwissel met relais achter een shelly dat die dan gewoon andersom loopt, de HAL sensor registreert pulsen dus of die nu links of rechtop draait zou volgens mij niet uitmaken.
Ik ben geen fan van Homeassistant omdat Ik denk dat het niet erg gebruikersvriendelijk is, ongelofelijk instabiel, daarover onder meer en erg "convoluted" is, mooi Engels woord voor rommeltje of veel teveel willen doen waardoor het onoverzichtelijk is en te ingewikkeld.
Instabiliteit, Ik heb HAOS lopen in een VM in UTM op mijn Mac Mini, de VM staat op een DAS, die kon ik enkele dagen niet gebruiken omdat er een bug in het OS zat waardoor HFS+ niet geverifieerd kon worden, alas, Ik kon de VM wel kopiëren naar interne SSD, maar sindsdien kan Ik de companion App niet meer gebruiken, ook niet als toen Ik de externe DAS weer kon gebruiken, onbruikbaar, die bug zit er tijden in en het word gewoon niet opgelost.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:42
Hi @arjenhiemstra

Mijn autotemp crasht/herstart soms met de module aangesloten. Soms gaat het dagen goed, maar soms gebeurt het ook tientallen keren per dag.
Het kan de software zijn, maar dan zou het vreemd zijn dat het nu opeens begint op te treden. Wat ik ook nog zat te denken: misschien zijn enkele condensatoren van mijn 15 jaar oude autotemp aan het verslechteren en heeft hij moeite met de extra stroomafname. Om dat uit te sluiten, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de extra micro-USB aan te sluiten op een externe voeding en tegelijk de module aan mijn autotemp te koppelen. Kan dit, of komen er dan twee voedingen op één rail?

• arjenhiemstra
  • Nu online
wouter.N schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:29:
Hi @arjenhiemstra

Mijn autotemp crasht/herstart soms met de module aangesloten. Soms gaat het dagen goed, maar soms gebeurt het ook tientallen keren per dag.
Het kan de software zijn, maar dan zou het vreemd zijn dat het nu opeens begint op te treden. Wat ik ook nog zat te denken: misschien zijn enkele condensatoren van mijn 15 jaar oude autotemp aan het verslechteren en heeft hij moeite met de extra stroomafname. Om dat uit te sluiten, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de extra micro-USB aan te sluiten op een externe voeding en tegelijk de module aan mijn autotemp te koppelen. Kan dit, of komen er dan twee voedingen op één rail?
Hmm, ze komen wel beide op dezelfde rail. Een ongeaarde usb voeding zou wss wel goed gaan maar ik durf geen garanties te geven.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:42
arjenhiemstra schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:18:
[...]

Hmm, ze komen wel beide op dezelfde rail. Een ongeaarde usb voeding zou wss wel goed gaan maar ik durf geen garanties te geven.
Bedankt, ik denk dat ik een Ethernetkabel ga aanpassen om in ieder geval de 15V vanuit de autotemp te verwijderen en alleen de massa aangesloten te laten. Even ter bevestiging, zit de 15V lijn op pin 5 van de RJ45 connector, toch?

• arjenhiemstra
  • Nu online
wouter.N schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Bedankt, ik denk dat ik een Ethernetkabel ga aanpassen om in ieder geval de 15V vanuit de autotemp te verwijderen en alleen de massa aangesloten te laten. Even ter bevestiging, zit de 15V lijn op pin 5 van de RJ45 connector, toch?
Deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rUyQEygxTBLIktgyX_7KZVEVNg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uPe67OtxkH9uSGkArE1vbHTC.png?f=fotoalbum_large

• SKVT
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-04 20:29
Misschien interessant voor de WTW-tweakers hier.

Ik ben al jaren bezig met optimalisatie van m'n WTW setup, ook in dit topic reeds wat contact over gehad. Intussen heb ik m'n WTW vraaggestuurd (op basis CO2 level) gemaakt. Ventilatie wordt per ruimte automatisch geregeld met servo's en zelf ontworpen 3D-geprinte parts op handmatige dampers. Via de op dit forum reeds bekende PCB add on (Arjan's build) voor WTW's pas ik ook de fanspeed aan op basis van CO2 level, alles om zo efficient mogelijk te ventileren. Maar de echte kracht van dit project zit in die ruimte-gerichte flow wat veel verlies beperkt. Ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden en of jullie nog meer optimalisatie mogelijkheden zien, let me know! _/-\o_

Resultaat so far:
  • Minder energieverbruik (lagere fanspeed)
  • Minder warmteverlies (alleen ventileren waar nodig)
  • Veel stiller: vooral fijn ’s nachts doordat hij dan alle flow naar slaapkamer stuurt (bijvoorbeeld)
M'n reeds hier bekende visual van hoe de WTW z'n werk doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nfyQQptPecblP87v23mYxTN8B8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LAppiDy1PdmePgDMVxftTL8o.png?f=user_large

Dit is zo'n 3d print + servo, die een klep bestuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQx2Uu61Xc4ytvbhlpGNvvlJjGk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L1IlTSwvamOZ0VX0YZorYn34.png?f=user_large

Werkt voor mij al jaren stabiel en extreem effectief. Daarom heb ik er een uitgebreide video over gemaakt, voor wie hier ook mee wil experimenteren.

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-04 22:42
Bijzonder dat ik dit topic nog niet eerder ben tegengekomen! Ik heb een wat ouder WPU beestje hier in huis staan, heb net een non-CVE unit besteld en ik ga kijken of de 545-0055 ook werkt! I shall report back of het werkt of niet. :)

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:13

ViezeVis

Sample Text

Weet iemand hoe de speed settings (0-255) werken voor een Ecofan2 (blauwe voorzijde)?

Ik heb nu:
Start/fallbackspeed: 40
Low: 40
Medium: 100
High: 130

Het gekke is, is dat bij de waarde High 130 de
- Speed Status op 93.5 staat
- ventilation level op 100%
- FAN setpoint op 3600rpm en fan speed op 3380.

Zet ik vervolgens de speed setting van 130 naar 200 dan worden de waarden lager in plaats van hoger.
- Speed Status op 73
- FAN setpoint op 3600rpm en fan speed op 2700.

Als ik de waarde 'low' van 40 naar 60 zet gebeurt er ook niets eigenlijk. Moet ik nog wat met die potmeters doen?

[ Voor 10% gewijzigd door ViezeVis op 21-03-2026 17:18 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• arjenhiemstra
  • Nu online
JungleJim schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:52:
@arjenhiemstra kort vraagje, ik zag dat 2.8.1 eind januari is uitgebracht, maar zitten hier ook de wijzigingen van de 2.9.0-beta reeks in? Op basis van de commit historie lijkt dat wel zo te zien, klopt dat? Wellicht heb ik een eerder bericht hierover gemist.
Nee nog niet helaas. Ik ben met van alles in code aan de slag geweest en ik denk dat ik eindelijk bij een nieuwe release in de buurt kom. Ik wilde in ieder geval bi-directionele remote support werkend hebben, een setup wizard en nog wat andere dingen. Sinds vanmiddag heb ik bi-directionele communicatie voor RFT Auto-N en RFT-N werkend gekregen! Dat betekend dat de add-on zich nu ook voor kan doen als deze nieuwe remote types. oa. voor de HRU400 zal dat hopelijk betekenen dat die te bedienen is via RF.

Nu zal het wss een kleine stap zijn om support in te bouwen voor de RFT CO2 en RV. Als dat rond is nog een hoop testen te doen en dat release ik zsm een nieuwe versie.

• arjenhiemstra
  • Nu online
ViezeVis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:05:
Weet iemand hoe de speed settings (0-255) werken voor een Ecofan2 (blauwe voorzijde)?

Ik heb nu:
Start/fallbackspeed: 40
Low: 40
Medium: 100
High: 130

Het gekke is, is dat bij de waarde High 130 de
- Speed Status op 93.5 staat
- FAN setpoint op 3600rpm en fan speed op 3380.

Zet ik vervolgens de speed setting van 130 naar 200 dan worden de waarden lager in plaats van hoger.
- Speed Status op 73
- FAN setpoint op 3600rpm en fan speed op 2700.

Als ik de waarde 'low' van 40 naar 60 zet gebeurt er ook niets eigenlijk. Moet ik nog wat met die potmeters doen?
Ik weet niet anders dan 0 == laagst 255 == hoogst

Bij een CVE met kapotte vochtsensor draait hoog en laag om maar de Ecofan2 heeft die niet.

Ik heb even geen idee helaas.

• JungleJim
arjenhiemstra schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:03:
Nee nog niet helaas. Ik ben met van alles in code aan de slag geweest en ik denk dat ik eindelijk bij een nieuwe release in de buurt kom.
Dank voor je reactie. Als ik in de code kijk, en in de git historie, dan is zijn de 2.9.0-betas ook allemaal vanaf de master branch gemaakt? En 2.8.1 is ook vanaf de master branch gemaakt nadat 2.9.0-beta13 was uitgebracht. Dus dan zitten alle wijzigingen van de 2.9.0-beta serie toch ook in 2.8.1? Of zie ik het verkeerd?
Er lijkt iig geen aparte branch te zijn waar alle aanpassingen van 2.9.0-beta op zitten.

Sowieso een tip, bij het ontwikkelen van nieuwe features of fixes is het handig om niet direct alles op master committen maar een aparte branch aan te maken en daar de wijzigingen en tests mee te doen. Als het goed werkt dan pas die branch mergen met master en een officiële non-beta release maken. Anders wordt het heel lastig om bijvoorbeeld een bugfix te maken op de laatste officiële release zonder dat er allerlei wijzigingen meekomen die nog in ontwikkeling zijn.

• arjenhiemstra
  • Nu online
JungleJim schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:40:
[...]

Dank voor je reactie. Als ik in de code kijk, en in de git historie, dan is zijn de 2.9.0-betas ook allemaal vanaf de master branch gemaakt? En 2.8.1 is ook vanaf de master branch gemaakt nadat 2.9.0-beta13 was uitgebracht. Dus dan zitten alle wijzigingen van de 2.9.0-beta serie toch ook in 2.8.1? Of zie ik het verkeerd?
Er lijkt iig geen aparte branch te zijn waar alle aanpassingen van 2.9.0-beta op zitten.

Sowieso een tip, bij het ontwikkelen van nieuwe features of fixes is het handig om niet direct alles op master committen maar een aparte branch aan te maken en daar de wijzigingen en tests mee te doen. Als het goed werkt dan pas die branch mergen met master en een officiële non-beta release maken. Anders wordt het heel lastig om bijvoorbeeld een bugfix te maken op de laatste officiële release zonder dat er allerlei wijzigingen meekomen die nog in ontwikkeling zijn.
Yep, found out the hard way

En ja ik hoop ervan geleerd te hebben en het in de toekomst beter te gaan doen.
Mijn idee was om alleen maar fix forwards te doen en altijd kleine releases, niet allerlei branches met eventuele merge ellende... nah ja, hopeloos gefaald
zsm komt 2.9.0 uit, dan moet ik mijn strategie maar eens grondig gaan aanpassen.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Nog een kleine update:

De RFT CO2 emuleren werkt nu ook! Via de CC1101 kan er een CO2 remote gejoind worden aan de Itho. Vervolgens kun je een ventilatie demand bericht sturen (via oa. de API) waarmee je in feite je fan (en ook de HRU verwacht ik) traploos tussen 0-200 kunt sturen. Ik ben blij :)

• Heath
arjenhiemstra schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:32:
[...]

Yep, found out the hard way

En ja ik hoop ervan geleerd te hebben en het in de toekomst beter te gaan doen.
Mijn idee was om alleen maar fix forwards te doen en altijd kleine releases, niet allerlei branches met eventuele merge ellende... nah ja, hopeloos gefaald
zsm komt 2.9.0 uit, dan moet ik mijn strategie maar eens grondig gaan aanpassen.
Als software ontwikkelaar kan ik je Gitflow ten zeerste aanraden. Het lijkt op het eerste gezicht uitermate ingewikkeld en overkill, totdat je met versionering aan de slag gaat zoals je nu doet. Dan helpt het met overzicht creëeren en de merge-hell valt best mee iedere keer. :)

• Leooo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-04 17:12
arjenhiemstra schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:04:
Nog een kleine update:

De RFT CO2 emuleren werkt nu ook! Via de CC1101 kan er een CO2 remote gejoind worden aan de Itho. Vervolgens kun je een ventilatie demand bericht sturen (via oa. de API) waarmee je in feite je fan (en ook de HRU verwacht ik) traploos tussen 0-200 kunt sturen. Ik ben blij :)
dat klinkt heel mooi. Zou dit ook het probleem verhelpen wat ik hieronder geschreven had? Als je een beta-versie zou willen delen heel graag!
Leooo schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:01:
Arjen dank je wel voor het maken en delen van deze add-on. Ondertussen heb ik deze ook thuis geinstalleerd en de eerste co-2 grafiek geplot. Echt toppie.

ik loop wel tegen het volgende probleem aan, sinds de installatie van de wifi-addon werkt de auto-commando op mijn co2 sensor niet meer goed. in plaats van een auto commando, geeft deze een 120/medium commando. Kan je hierbij helpen?

als ik het goed begrijp vangt de add-on het RF signaal op en stuurt deze vervolgens weer naar de itho-box. dit lijkt niet goed te gaan met het auto commando.

setup:
CVE-S Optima Inside (2024)
2x itho co2 sensor (2024)
Itho CVE WiFi add-on

testwijze:
1.in web-app koppel co2 sensor als RF device. zet deze op monitor.
2. stuur auto-commando vanaf co2 sensor.
3. resultaat: itho-box gaat op medium stand draaien.
4. web-app commandos:
l/api.html?get=lastcmd {"source":"remote2","command":"speed:120","timestamp":1771710410}api.html?get=remotesinfo{"Slaapkamer":{"timestamp":0,"lastcmd":0,"lastcmdmsg":"IthoUnknown"},"Woonkamer":{"timestamp":1771710410,"lastcmd":11,"lastcmdmsg":"IthoAuto","co2":588,"pir":1}}
(5. Itho RF remote support uit zetten. de auto-knop werkt nu weer wel goed.)

• arjenhiemstra
  • Nu online
Leooo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:09:
[...]

dat klinkt heel mooi. Zou dit ook het probleem verhelpen wat ik hieronder geschreven had? Als je een beta-versie zou willen delen heel graag!

[...]
De firmware vertaald inkomende commando’s naar een (traploos instelbare) snelheid setting. Als dit niet wenselijk is dan kun je de remote beter gekoppeld houden aan de itho zelf.
Als het gaat om het kunnen versturen van het juiste auto commando voor dit type remote (en een heel aantal andere), ja dat is gefixed.

• Leooo
arjenhiemstra schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:41:
[...]

De firmware vertaald inkomende commando’s naar een (traploos instelbare) snelheid setting. Als dit niet wenselijk is dan kun je de remote beter gekoppeld houden aan de itho zelf.
Als het gaat om het kunnen versturen van het juiste auto commando voor dit type remote (en een heel aantal andere), ja dat is gefixed.
Bedankt voor je reactie. Mijn wens is om de co2 waardes uit te lezen. Dit doe ik op het moment via een scriptje op mijn pc. De standaard functionaliteit van de Itho co2 sensoren wil ik graag onveranderd houden. (Bij hoge co2 snellere fan en led kleurt oranje)
Ik begreep van de addon handleiding dat co2 waardes uitlezen alleen kan als ik de co2 sensor via de virtuele afstandbediening koppel. Klopt dat?

Mvg Leo

• arjenhiemstra
  • Nu online
Leooo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Bedankt voor je reactie. Mijn wens is om de co2 waardes uit te lezen. Dit doe ik op het moment via een scriptje op mijn pc. De standaard functionaliteit van de Itho co2 sensoren wil ik graag onveranderd houden. (Bij hoge co2 snellere fan en led kleurt oranje)
Ik begreep van de addon handleiding dat co2 waardes uitlezen alleen kan als ik de co2 sensor via de virtuele afstandbediening koppel. Klopt dat?

Mvg Leo
Als je de remote toevoegt bij RF devices en op monitor only zet zie je alle gegevens (zoals co2 waarde) en blijft je remote gekoppeld aan je itho. Dat zou ik in dit geval doen (en dat kan prima met de huidige FW versies)

• Leooo
arjenhiemstra schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:29:
[...]

Als je de remote toevoegt bij RF devices en op monitor only zet zie je alle gegevens (zoals co2 waarde) en blijft je remote gekoppeld aan je itho. Dat zou ik in dit geval doen (en dat kan prima met de huidige FW versies)
Ja juist dit gene kreeg ik dus niet aan de praat. Zie mijn post van 21 februari, onder testwijze.
Mvg

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:38
Leooo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Mvg Leo
Ter informatie, ik lees de waarden mbv curl uit met
code:
1
http://192.168.x.y/api.html?get=ithostatus
Dit is incl de CO2-waarden en zonder gebruik te maken van virtual remotes.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Lawrentz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:14:
[...]

Ter informatie, ik lees de waarden mbv curl uit met
code:
1
http://192.168.x.y/api.html?get=ithostatus
Dit is incl de CO2-waarden en zonder gebruik te maken van virtual remotes.
ithostatus geeft alleen de hoogst gemeten CO2 waarde, als je die van elke RFT CO2 individueel wilt hebben zal je ze toch moeten laten monitoren via RF Devices menu. Voor de volledigheid; de virtual remote functie van de add-on is het nabootsen van een echte remote, niet gerelateerd aan kunnen ontvangen van signalen van echte remotes.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Leooo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:20:
[...]

Ja juist dit gene kreeg ik dus niet aan de praat. Zie mijn post van 21 februari, onder testwijze.
Mvg
heb je tussen stap 1 en 2 de instellingen opgeslagen (en voor de zekerheid een reboot van de add-on gedaan)?
edit: ohja, welke firmware versie? Zonder kan ik echt heel lastig analyseren

[ Voor 10% gewijzigd door arjenhiemstra op 25-03-2026 20:24 ]

• Leooo
arjenhiemstra schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:23:
[...]

heb je tussen stap 1 en 2 de instellingen opgeslagen (en voor de zekerheid een reboot van de add-on gedaan)?
edit: ohja, welke firmware versie? Zonder kan ik echt heel lastig analyseren
Hoi Arjen, jazeker de instellingen zijn opgeslagen en reboot voordat ik naar stap 2 ga.
Ik gebruik firmware versie 2.8.1.
In mijn post eerder vandaag haalde ik virtual remote en RF support door elkaar. Excuus. Voor de duidelijkheid: Als ik RF support aan zet ervaar ik dit probleem.

zojuist nog eens geprobeerd en nog steeds hetzelfde resultaat. De api calls bevestigen ook wat ik zie gebeuren:
remotesinfo -> "lastcmdmsg":"IthoAuto"
lastcmd -> "command":"speed:120"

bedankt voor je hulp nogmaals, ook Lawrentz bedankt voor het meedenken.
Mvg

edit: het lijkt dat de add-on mijn ventilatie-box niet kan aansturen als deze instelling uit staat, wat voor mij toevallig een oplossing is omdat ik alleen monitoring wil. met deze setting uit ervaar ik het probleem niet meer. maar als ik via de web-app een commando stuur gebeurt er niks meer.
CVE fan control (PWM2I2C) = off

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6Zh35REV4QxjNirdD05mgSqFZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DraEvxfqDSbyfweYc6NNgMIi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CstM557FwhK1VKkRvZV-WQhcaN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kvz5zfndTbmHUTTnpVBQvbYk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2St_u-Ibmj-lD81jFzFIGN_V0GM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IuFQw4BgNHJKQN2c2xRp2Ebt.png?f=user_large

[ Voor 53% gewijzigd door Leooo op 25-03-2026 23:43 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
Er staat een nieuwe release op GitHub:
https://github.com/arjenh...s/tag/Version-3.0.0-beta2

Een belachelijk grote release (sinds 2.8.0 zijn er 22991 regels code toegevoegd, 12006 regels verwijderd, 148 bestanden aangepast) Ik zal er alles aan doen om deze situatie in de toekomst te voorkomen...

De firmware is wat mij betreft nu feature complete voor de volgende stable release, er zullen alleen nog bugfixes komen voor huidige functionaliteit. Hierna zal ik 3.0.0 als nieuwe stable releasen. Testen en feedback is heel welkom!

Highlights van de belangrijkste changes sinds 2.8.x (volledige lijst met wijzigingen staat op de GitHub release page):

RESTful API v2
Dit is de grootste wijziging tov de laatste beta releases en de reden dat we nu naar 3.0.x gaan. Ik heb toch gekozen voor een nieuwe REST API met GET/POST/PUT endpoints op /api/v2/*. Deze bevat een OpenAPI specificatie en interactieve Swagger UI wat het veel overzichtelijker maakt.
Alle apparaat functies zijn nu bereikbaar via een gestandaardiseerde JSON API met correcte HTTP methodes. De oude query-parameter stijl (/api.html?get=ithostatus) blijft beschikbaar als legacy v1 API.

Bidirectioneel RF
De firmware support nu het afhandelen van bi-directionele RF communicatie. Afstandsbediening zoals de RFT CO2, RFT Auto-N, RFT-N, RFT RV, RFT Spider zouden nu goed moeten werken icm de add-on (en geemuleerd moeten kunnen worden richting de Itho).

NON-CVE traploos aansturen
Ventilatie-demand slider (0–200) op de hoofdpagina op basis van een RF CO2 remote emulatie (werkt dus helaas alleen met CC1101 module). De add-on kan zich voordoen als een CO2 sensor en de ventilatie-demand berichten naar de Itho sturen. Dit werkt via een percentage (0–100) en/of fandemand (0–200) parameters op REST, MQTT en WebSocket. Hiermee is het eindelijk mogelijk om via de add-on andere apparaten dan de CVE en HRU200 traploos aan te sturen. Ik verwacht dat de bediening van de HRU400 hiermee ook mogelijk is geworden.

Setup wizard
Stapsgewijze configuratie wizard bij eerste ingebruikname. Begeleidt de gebruiker door WiFi-instellingen, virtuele afstandsbediening, RF configuratie en MQTT koppeling. Passende standaard instellingen worden automatisch bepaald op basis van het gedetecteerde apparaat type. Dit moet nog uitgebreider getest worden (ik heb simpelweg niet alle apparaten om dit te testen helaas).
Mocht je dit willen testen, heel graag! Na het updaten van de firmware kun je onder menu reset op "Format filesystem" klikken, hierna zal de add-on rebooten en de wizard starten. Je kunt eventuele config bestanden voor deze actie veilig stellen zodat je makkelijk weer je config kunt herstellen (downloaden en herstellen kan via de file editor op de debug pagina)

HA Auto Discovery
Automatische configureren van je device binnen Home Assistant, RF apparaten, virtuele afstandsbedieningen, ventilator-entiteit, Itho statuswaarden en firmware update sensor. Vereist HA Core 2024.11 of nieuwer. Statuswaarden uit de Itho kunnen nu direct als HA sensoren worden aangemaakt vanaf de add-on web interface.

Beveiliging
Versleutelde uitwisseling van inloggegevens tussen browser en apparaat (AES-256-CTR). HTTP Basic Auth op alle API endpoints. CSRF bescherming op REST API (POST/PUT vereisen Content-Type: application/json). Parametercontrole op legacy /api.html endpoint weigert niet toegestane parameters.

jQuery verwijderd
Volledige migratie van jQuery naar vanilla JavaScript. Dit bespaart ~30KB flash geheugen en verbetert de laadtijd van de web interface.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-04 20:26
Ik heb best vaak met de laatste stabiele firmware dat ik niet van 100% naar 25% ventilator snelheid kan maar dan wel naar 50%. Is deze onvoorspelbaarheid ook opgelost in de nieuwe firmware denk je?

• arjenhiemstra
  • Nu online
Ruvetuve schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Ik heb best vaak met de laatste stabiele firmware dat ik niet van 100% naar 25% ventilator snelheid kan maar dan wel naar 50%. Is deze onvoorspelbaarheid ook opgelost in de nieuwe firmware denk je?
Ik ken deze onvoorspelbaarheid niet. Wat voor Itho heb je en hoe doe je de aansturing?

• Ruvetuve
arjenhiemstra schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:19:
[...]

Ik ken deze onvoorspelbaarheid niet. Wat voor Itho heb je en hoe doe je de aansturing?
Itho device type: CVE-Silent > CVE-S ECO SE (03-00398)
MQTT naar HomeAssistant
Force medium/auto mode: on
Virtual Remote: RFT CVE

In HomeAssistant stuur ik de ventilator snelheid aan:
code:
1
2
3
4
5
6
tap_action:
          action: call-service
          service: fan.set_percentage
          service_data:
            entity_id: fan.nrg_itho_39e0_fan
            percentage: 25

[ Voor 27% gewijzigd door Ruvetuve op 29-03-2026 23:37 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
Ruvetuve schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Itho device type: CVE-Silent > CVE-S ECO SE (03-00398)
MQTT naar HomeAssistant
Force medium/auto mode: on
Virtual Remote: RFT CVE

In HomeAssistant stuur ik de ventilator snelheid aan:
code:
1
2
3
4
5
6
tap_action:
          action: call-service
          service: fan.set_percentage
          service_data:
            entity_id: fan.nrg_itho_39e0_fan
            percentage: 25
Werkt het bedienen van de fan, via de Virtual remote pagina, met de knoppen achter de RFT CVE fan?
Sowieso weet ik zo niet hoe het versturen van percentages werkt, stuur je dat via de WebAPI of MQTT API of gebruik je een integratie?

• Ruvetuve
arjenhiemstra schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:50:
[...]

Werkt het bedienen van de fan, via de Virtual remote pagina, met de knoppen achter de RFT CVE fan?
Sowieso weet ik zo niet hoe het versturen van percentages werkt, stuur je dat via de WebAPI of MQTT API of gebruik je een integratie?
De knoppen achter de Virtual Remote werken ook, en lijken consistent te werken.

Deaa aansturing binnen HomeAssistant is via MQTT device nrg-itho-39e0

Ik zal morgen even debuggen als ik er naast sta

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljSoY_bXXbO5_H57ufdFXMYagiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nWFdHdBTLlljnqEZXtbDLLd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Ruvetuve op 29-03-2026 23:56 ]

• Heath
Heath schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:52:
Bijzonder dat ik dit topic nog niet eerder ben tegengekomen! Ik heb een wat ouder WPU beestje hier in huis staan, heb net een non-CVE unit besteld en ik ga kijken of de 545-0055 ook werkt! I shall report back of het werkt of niet. :)
Net er aan toe gekomen om hem in te prikken en aan MQTT te koppelen, ik zie gewoon waarden en ook gelijk de ventilatie als entiteit in HA. Nice. Update naar 3.0.0 beta, pijnloos en snel. Super nice. :D

Also, is er al iemand geweest die de data uit topic itho/ithostatus heeft gegoten in sensoren in HA? Of zijn er nog andere coole dingen die we kunnen doen met de schat aan data die daar op gepubbed wordt?

Edit: Wat ben ik toch ook een pannenkoek, even de wiki beter bekijken volgende keer..
https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant

[ Voor 8% gewijzigd door Heath op 31-03-2026 19:54 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
Heath schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Net er aan toe gekomen om hem in te prikken en aan MQTT te koppelen, ik zie gewoon waarden en ook gelijk de ventilatie als entiteit in HA. Nice. Update naar 3.0.0 beta, pijnloos en snel. Super nice. :D

Also, is er al iemand geweest die de data uit topic itho/ithostatus heeft gegoten in sensoren in HA? Of zijn er nog andere coole dingen die we kunnen doen met de schat aan data die daar op gepubbed wordt?

Edit: Wat ben ik toch ook een pannenkoek, even de wiki beter bekijken volgende keer..
Wat je met de nieuwe beta firmware ook nog zou kunnen proberen (ik zou het wel lachen vinden als je dat wilt doen), is deze HA integratie: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration
In de setup krijg je de vraag welke sensoren je wilt aanmaken in HA.

Ik heb heel lame AI gevraagd iets in elkaar te sleutelen zodat ik de REST API (dus zonder MQTT) met HA makkelijk kon testen. Half uurtje later rolde daar deze integratie eruit, bizar... maar lijkt wel te werken (voor eenvoudige setups) en kan gewoon naast de (betere) MQTT integratie gebruikt worden.

• Ruvetuve
Heath schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Goeie tip die wiki had ik ook nog niet gezien! Ik ga daar is door pluizen alvorens ik hier de vragen post.

Bijv van High op de fysieke afstandsbediening en daarna via HA ventilatie naar 25% pakt hij hem niet. Als ik hem via HA op 50% zet werkt hij wel.

• Heath
arjenhiemstra schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:07:
[...]

Wat je met de nieuwe beta firmware ook nog zou kunnen proberen (ik zou het wel lachen vinden als je dat wilt doen), is deze HA integratie: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration
In de setup krijg je de vraag welke sensoren je wilt aanmaken in HA.

Ik heb heel lame AI gevraagd iets in elkaar te sleutelen zodat ik de REST API (dus zonder MQTT) met HA makkelijk kon testen. Half uurtje later rolde daar deze integratie eruit, bizar... maar lijkt wel te werken (voor eenvoudige setups) en kan gewoon naast de (betere) MQTT integratie gebruikt worden.
Zal straks even kijken, ben nu met die andere integratie aan de slag. Zolang ik dat doe, ligt het Zigbee en Automations aangestuurde huis ff op zn gat en wil dat zo kort mogelijk.. Iets met het vrouwtje die chagrijnig wordt. 8)7
Misschien later vanavond!

Also, vibe coden is beter dan no-coden: iets werkbaars maar AI coded is beter dan niks. :D

Edit: later vanavond werd gewoon direct, want de andere integration ging goed en gelijk maar ff die van jou geprobeerd. Ik zie een hoop. Wat ik er qua controls mee kan.. Ik weet het nog niet, de timers? :P
Anyways dit zit er in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9jMX6BOrj6oTyX6nan4-jVVSc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0QqmvlW7Wz3LRWj3lcTKm76G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Heath op 31-03-2026 20:26 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
Heath schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:11:
[...]

Zal straks even kijken, ben nu met die andere integratie aan de slag. Zolang ik dat doe, ligt het Zigbee en Automations aangestuurde huis ff op zn gat en wil dat zo kort mogelijk.. Iets met het vrouwtje die chagrijnig wordt. 8)7
Misschien later vanavond!

Also, vibe coden is beter dan no-coden: iets werkbaars maar AI coded is beter dan niks. :D

Edit: later vanavond werd gewoon direct, want de andere integration ging goed en gelijk maar ff die van jou geprobeerd. Ik zie een hoop. Wat ik er qua controls mee kan.. Ik weet het nog niet, de timers? :P
Anyways dit zit er in:

[Afbeelding]
Bedankt voor het testen!

Ik zie hier ook direct de beperking van vibe coden. Je hebt een warmtepomp maar er is toch een fan entiteit aangemaakt :) Anyways, toch leuk om te zien dat het (soort van) werkt zonder ook maar een regel code gemaakt te hebben.
Vooral bedankt voor de bevestiging dat de nieuwe firmware ook met de warmtepomp ook goed lijkt te werken!

• JungleJim
Ik zou nog wel even de GitHub repo checken, want het lijkt erop dat de tags (en de commits) voor 3.0.0-beta1 en 3.0.0-beta2 niet op een branch in de repo zitten, zie ook de melding die GitHub geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hIUiMqOEZrLWkYnKI_bWdZGCrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PpTC8JrWUtwHuP9HTFvV79jc.png?f=fotoalbum_large

Zou zonde zijn als al het harde werken en de changes verloren gaan door verkeerde merges of branches die per ongeluk verdwijnen :|

• arjenhiemstra
  • Nu online
JungleJim schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Ik zou nog wel even de GitHub repo checken, want het lijkt erop dat de tags (en de commits) voor 3.0.0-beta1 en 3.0.0-beta2 niet op een branch in de repo zitten, zie ook de melding die GitHub geeft:

[Afbeelding]

Zou zonde zijn als al het harde werken en de changes verloren gaan door verkeerde merges of branches die per ongeluk verdwijnen :|
Thanks voor het spotten! Die had ik even gemist! Zou als het goed is nu gefixed moeten zijn

• JungleJim
arjenhiemstra schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:42:
Thanks voor het spotten! Die had ik even gemist! Zou als het goed is nu gefixed moeten zijn
Yes, staat weer goed nu!

En 3.0.0-beta2 draait nu ook op de 2 bordjes voor m'n WPU en DemandFlow :)

• arjenhiemstra
  • Nu online
JungleJim schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:47:
[...]

Yes, staat weer goed nu!

En 3.0.0-beta2 draait nu ook op de 2 bordjes voor m'n WPU en DemandFlow :)
Nice! Ben benieuwd hoe het draait!

• Heath
arjenhiemstra schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Bedankt voor het testen!

Ik zie hier ook direct de beperking van vibe coden. Je hebt een warmtepomp maar er is toch een fan entiteit aangemaakt :) Anyways, toch leuk om te zien dat het (soort van) werkt zonder ook maar een regel code gemaakt te hebben.
Vooral bedankt voor de bevestiging dat de nieuwe firmware ook met de warmtepomp ook goed lijkt te werken!
Niet geheel onterecht.. ik heb een DemandFlow systeem dat door de WPU gemanaged wordt als ik mij niet vergis. In ieder geval heb ik dus zeer zeker wel een fan, per kamer nog wel. :henk

Anyways, zoals ik in mn eerste post al aangaf ik heb verouderde meuk. Dit is volgens mij 2nd gen, en de DemandFlow is minstens net zo oud. Ik vind het al prachtig dat ik nu uberhaupt meer inzicht heb in wat die unit doet, qua temp in het boilervat en eco-stand aan of niet etc. Pure winst in mijn optiek, makkelijke plug and play zelfs voor zo'n oud beestje. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Heath op 31-03-2026 22:39 ]

• Snoekieboe
  • Laatst online: 03-04 19:42
omdat het zoeken op internet niets heeft opgeleverd stel ik hier even mijn vraag in de hoop dat iemand een creatieve oplossing heeft.

Ik heb een Itho RFT CO2 sensor in de woonkamer hangen. helaas is de behuizing (wandmontageplaat) defect waardoor de sensor niet goed meer blijft zitten. Weet iemand of deze behuizing los te koop is, of is er ergens een 3d model beschikbaar dat ik zou kunnen printen.

op voorhand dank voor het meedenken

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• arjenhiemstra
  • Nu online
Heath schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:32:
[...]

Niet geheel onterecht.. ik heb een DemandFlow systeem dat door de WPU gemanaged wordt als ik mij niet vergis. In ieder geval heb ik dus zeer zeker wel een fan, per kamer nog wel. :henk

Anyways, zoals ik in mn eerste post al aangaf ik heb verouderde meuk. Dit is volgens mij 2nd gen, en de DemandFlow is minstens net zo oud. Ik vind het al prachtig dat ik nu uberhaupt meer inzicht heb in wat die unit doet, qua temp in het boilervat en eco-stand aan of niet etc. Pure winst in mijn optiek, makkelijke plug and play zelfs voor zo'n oud beestje. :)
eeeh, huh? Dat is een interessante setup! Lucky shot in dit geval, kan mij niet voorstellen namelijk dat dit in code zit gemaakt door AI van een use case die ik nog niet ken ;-)
Maar ik gok dat je ook nog een CVE of HRU hebt? Ben wel nieuwsgierig naar de rest van je setup en aansturing, als je daar iets over zou willen delen, graag! (pm mag ook uiteraard)

• arjenhiemstra
  • Nu online
Snoekieboe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:45:
omdat het zoeken op internet niets heeft opgeleverd stel ik hier even mijn vraag in de hoop dat iemand een creatieve oplossing heeft.

Ik heb een Itho RFT CO2 sensor in de woonkamer hangen. helaas is de behuizing (wandmontageplaat) defect waardoor de sensor niet goed meer blijft zitten. Weet iemand of deze behuizing los te koop is, of is er ergens een 3d model beschikbaar dat ik zou kunnen printen.

op voorhand dank voor het meedenken
zover ik weet worden ze niet los verkocht, beste optie zou denk ik zijn om er 1 op marktplaats te scoren of een veel goedkopere CO2 sensor ergens anders te halen (ik heb die nieuwe matter co2 sensor van Ikea laatst gekocht, werkt echt heel goed voor nog geen 30 eur) Je moet dan alleen zelf even een automation maken oid.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik zou de laatste beta graag willen testen, maar deze is nog niet beschikbaar als vanuit de 'update firmware' pagina van mijn NON-CVE 1 bordje. De laatste versie die ik kan downloaden is 2.9.0-beta13.
Handmatig kan ik de 3.0.0-beta2 compiled file ook niet vinden op de github, wat mis ik?

• arjenhiemstra
  • Nu online
Pejdref schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:42:
Ik zou de laatste beta graag willen testen, maar deze is nog niet beschikbaar als vanuit de 'update firmware' pagina van mijn NON-CVE 1 bordje. De laatste versie die ik kan downloaden is 2.9.0-beta13.
Handmatig kan ik de 3.0.0-beta2 compiled file ook niet vinden op de github, wat mis ik?
Onderaan de release staat een link naar de firmware binary:
https://github.com/arjenh...itho%2Dv3.0.0%2Dbeta2.bin

Die link was even weg, had met het issue te maken wat @JungleJim noemde:
JungleJim in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

• Pejdref
  • Nu online
Bedankt :). Even een check; een rollback naar de laatste stable is mogelijk mocht het nodig zijn?

• arjenhiemstra
  • Nu online
Pejdref schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:56:
Bedankt :). Even een check; een rollback naar de laatste stable is mogelijk mocht het nodig zijn?
Uiteraard, je kunt altijd terug.
Als je voor de update de config bestanden even download via de pagina debug -> file editor dan kun je die eventueel weer eenvoudig in z’n geheel weer terugzetten mocht je terug willen naar een eerdere versie

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04 17:02
Wat een mooie update dit! Nog weinig tijd gehad om er goed naar te kijken, maar ben erg blij met de nieuwe functies!

Ik heb een hru300 met duozone. Heb in de addon 2 RF remotes geconfigureerd van het type CO2.
Ik kan nu de demand aanpassen en zie dat de kleppen van de duozone daar op reageren en dat de ventilator harder gaat lopen. Erg fijn!!

• Pejdref
  • Nu online
Het updaten (vanaf 2.8.0) ging probleemloos. Naar onderstaande functie keek ik het meeste naar uit, bedankt daarvoor :). Ik heb dit inmiddels ook werkend op mijn HRU350. Blij dat ik de tot nu toe werkloze C1101 module er toen bij heb genomen.
arjenhiemstra schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:49:

...

NON-CVE traploos aansturen
Ventilatie-demand slider (0–200) op de hoofdpagina op basis van een RF CO2 remote emulatie (werkt dus helaas alleen met CC1101 module). De add-on kan zich voordoen als een CO2 sensor en de ventilatie-demand berichten naar de Itho sturen. Dit werkt via een percentage (0–100) en/of fandemand (0–200) parameters op REST, MQTT en WebSocket. Hiermee is het eindelijk mogelijk om via de add-on andere apparaten dan de CVE en HRU200 traploos aan te sturen. Ik verwacht dat de bediening van de HRU400 hiermee ook mogelijk is geworden.
Enige (schoonheids)foutje wat ik tot nu toe heb gevonden is dat de slider in de RF devices pagina niet de huidige status weergeeft maar bij het herladen van de pagina altijd op 0/200 staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIEAESqbaM6NyNLXHdRXs4oy3iw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TBmcSPqTXPOrhpj1XLFfG0Uu.png?f=user_large

vs de slider op de homepagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mBLI6F1Ll7PbZF8OqL5S3ylcd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wqr9WGCdHpWVTf4fhsbzbjtU.png?f=fotoalbum_large

Toevoeging na edit:
Op de itho status pagina zie ik -0.99 staan bij requested fanspeed zodra ik ga sturen op fansnelheid in de auto stand. Is dit hoe de itho unit het rapporteert of is dit een fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aoul5yR0_jTWeGNW0vmnATe44ls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MDwbaHYYAzxvLRSYCftL0cdq.png?f=user_large

Nu moet ik deze functie alleen nog in mijn Home Assistant krijgen, ik gebruik nu de jasperslits integratie maar die werkt vooralsnog alleen met VR remotes als ik het goed begrijp.
De HA auto discovery werkt niet voor NON-CVE apparaten, of zou dat veranderd moeten zijn voor de 3.0.0beta?

[ Voor 8% gewijzigd door Pejdref op 01-04-2026 11:49 ]

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:27
Goede dag Tweakers,

Ik heb de ECO 350 HR en kan zo snel niet zien of deze compatible is met de tool hier. Gaat om dit model: HRU ECO 350 HR

Found something:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7xs-k-qi9tQ05rLedSOEWdK27I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tuspEU70LhNm4d79eNCnHhP.jpg?f=fotoalbum_large

Is de com waar het in zou moeten?

Nog wat verder zoeken en het lieft dat die kap er helemaal af moet:

Om dit te zien: Afbeeldingslocatie: https://www.nrgwatch.nl/media/2021/02/2021-01-14T13_23_44.553Z-IMG_1022.png

Is dat correct?

[ Voor 61% gewijzigd door Limbeckx op 01-04-2026 11:04 ]

• Pejdref
  • Nu online
@Limbeckx

Die heb ik ook, dat werkt, je hebt de NON-CVE nodig (met C1101 module voor volledige functionaliteit). Zie ook:
https://github.com/arjenh...iki/Non-CVE-units-support

• Pejdref
  • Nu online
Voor de liefhebbers, ik heb een scriptje gemaakt om vanuit HA via MQTT de fansnelheid aan te passen. Er van uitgaande dat je een RFremote geconfigureerd hebt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sequence:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      qos: "0"
      topic: ithohru/cmd
      payload: |-
        {
           "rfdemand":"{{ rfdemandvalue }}"
        }
fields:
  rfdemandvalue:
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 200
        step: 1
    default: 100
    required: true
    description: >-
      Waarde van 0-200 om NON-CVE fansnelheid aan te passen (met geëmuleerde
      RFremote)
    name: Fanspeed (0-200)
alias: HRU350_Fancontrol
description: ""

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Limbeckx: Je moet de Non-CVE module inderdaad op de COM poort aansluiten met een kort UTP kabeltje.
De kap hoeft er niet af. De print die je laat zien is niet van een HRU350.

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:27
Pejdref schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:01:
Voor de liefhebbers, ik heb een scriptje gemaakt om vanuit HA via MQTT de fansnelheid aan te passen. Er van uitgaande dat je een RFremote geconfigureerd hebt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sequence:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      qos: "0"
      topic: ithohru/cmd
      payload: |-
        {
           "rfdemand":"{{ rfdemandvalue }}"
        }
fields:
  rfdemandvalue:
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 200
        step: 1
    default: 100
    required: true
    description: >-
      Waarde van 0-200 om NON-CVE fansnelheid aan te passen (met geëmuleerde
      RFremote)
    name: Fanspeed (0-200)
alias: HRU350_Fancontrol
description: ""
Is ergens beschikbaar welke instelmogelijkheden je krijgt met en zonder de rf deel? Ik ga het zelf aansluiten op homey maar ik weet niet of ik kan wat ik uiteindelijk wil, namelijk:

Uitlezen van de luchtkwaliteit
Aanpassen van fanspeed (op basis van gegevens al bekend in mijn flows, zoals tijd, aanwezigheid en luchtkwaliteit gemeten door de wifi module)

• Pejdref
  • Nu online
@Limbeckx De documentatie is behoorlijk uitgebreid, daar kun je het antwoord op veel vragen vinden:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki

Als je traploos wil aansturen heb je in ieder geval de RF module nodig.
Integratie met Homey kan via MQTT volgens de wiki.

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-04 16:07
Ik verwacht dat de bediening van de HRU400 hiermee ook mogelijk is geworden.
@arjenhiemstra lopen er toevallig al test configuraties voor de HRU400? Ik heb zelf een HRU400 en zou geintresseerd zijn om deze te integreren in Homey. Aanschaf van de benodigde apparatuur is geen probleem, alleen ben ik benieuwd in hoeverre er prio hier aangegeven zal worden :)

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:58
Ranja3000 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:29:
Wat een mooie update dit! Nog weinig tijd gehad om er goed naar te kijken, maar ben erg blij met de nieuwe functies!

Ik heb een hru300 met duozone. Heb in de addon 2 RF remotes geconfigureerd van het type CO2.
Ik kan nu de demand aanpassen en zie dat de kleppen van de duozone daar op reageren en dat de ventilator harder gaat lopen. Erg fijn!!
Oe, ik heb het zelfde systeem, waaraan zie jij dat de kleppen reageren?

• arjenhiemstra
  • Nu online
Limbeckx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:43:
[...]

Is ergens beschikbaar welke instelmogelijkheden je krijgt met en zonder de rf deel? Ik ga het zelf aansluiten op homey maar ik weet niet of ik kan wat ik uiteindelijk wil, namelijk:
Wat bedoel je met instelmogelijkheden?
Uitlezen van de luchtkwaliteit
Aanpassen van fanspeed (op basis van gegevens al bekend in mijn flows, zoals tijd, aanwezigheid en luchtkwaliteit gemeten door de wifi module)
Dat kan zeker

• arjenhiemstra
  • Nu online
r--ndy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:56:
[...]

@arjenhiemstra lopen er toevallig al test configuraties voor de HRU400? Ik heb zelf een HRU400 en zou geintresseerd zijn om deze te integreren in Homey. Aanschaf van de benodigde apparatuur is geen probleem, alleen ben ik benieuwd in hoeverre er prio hier aangegeven zal worden :)
Ik heb vrijdag een afspraak om een HRU400 in te stellen icm met de nieuwe firmware, eerder werkte het niet maar ik heb goede hoop dat het nu wel gaat lukken.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Pejdref schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:52:
Het updaten (vanaf 2.8.0) ging probleemloos. Naar onderstaande functie keek ik het meeste naar uit, bedankt daarvoor :). Ik heb dit inmiddels ook werkend op mijn HRU350. Blij dat ik de tot nu toe werkloze C1101 module er toen bij heb genomen.

[...]

Enige (schoonheids)foutje wat ik tot nu toe heb gevonden is dat de slider in de RF devices pagina niet de huidige status weergeeft maar bij het herladen van de pagina altijd op 0/200 staat.
De demand slider in die kolom is alleen voor het versturen van het command. De status is van de fan en die is zichtbaar op de API en op de index pagina.
[Afbeelding]

vs de slider op de homepagina:
[Afbeelding]

Toevoeging na edit:
Op de itho status pagina zie ik -0.99 staan bij requested fanspeed zodra ik ga sturen op fansnelheid in de auto stand. Is dit hoe de itho unit het rapporteert of is dit een fout?
[Afbeelding]
Dit is data rechtstreeks uit de Itho.
Nu moet ik deze functie alleen nog in mijn Home Assistant krijgen, ik gebruik nu de jasperslits integratie maar die werkt vooralsnog alleen met VR remotes als ik het goed begrijp.
De HA auto discovery werkt niet voor NON-CVE apparaten, of zou dat veranderd moeten zijn voor de 3.0.0beta?
Er zit bredere support voor HA Auto Discovery in de nieuwe firmware maar vergeleken met jasper z'n integratie blijft het basic. Ik heb ook een HA integratie laten coden door AI die met de nieuwe REST API werkt, die zou je ook kunnen proberen. Die kan fan demand berichten versturen vanuit HA.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:36
Even een NooB vraagje tussen door. Is het mogelijk om bij een demandflow de waarden van de ventilatiesnelheid in te stellen. Momenteel gaat ie pas bij zeg 1400 ppm nasar maximaal, maar ik zou graag het huis op 750ppm willen krijgen bijvoorbeeld.

Ik heb de twee non-cve al aan de praat. Moet ze nog in HA integreren, maar MQTT zit nog in mijn to do lijstje om te leren

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04 17:02
Krus schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:11:
[...]

Oe, ik heb het zelfde systeem, waaraan zie jij dat de kleppen reageren?
Ik heb de spirobuizen aan 1 kant geopend en er in gekeken terwijl ik met de demand van de living/sleeping zones ‘speelde’

• Pejdref
  • Nu online
Ik heb met de 3.0.0-beta2 en de nieuwe NON-CVE traploze aansturing (0-200) mogelijkheid een automation gemaakt in HA waar ik op binnenluchtkwaliteit gebaseerd de ventilatiebehoefte (0-200) bepaal voor mijn HRU350.
Ik heb wat hysterese ingebouwd zodat er niet continu een nieuwe waarde gestuurd wordt, pas als de behoefte 20 punten (=10%) afwijkt dan stuur ik de ventilatie unit aan.

Als de luchtkwaliteit constant is kan er dus lange tijd geen nieuwe waarde naar de unit worden gestuurd. Daarbij ontdek ik het volgende gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4St9asP1BTebjXkS4M3UZKJc524=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9CCruKAsfuId952NMhkfwnH.png?f=fotoalbum_large

Als er 711 seconden (iets minder dan 12 minuten) geen commando verzonden is (in de auto stand) gaat de HRU350 naar de laagste ventilatie waarde (=0). Te zien in de dipjes in de grafiek. Mijn automation zorgt er vervolgens voor dat die weer omhoog gaat.

Ik heb eerst gezocht of het een programmeerfout van mezelf was maar ik kan niks vinden, er wordt geen script of automation getriggerd op die momenten.

Mijn volgende hypothese is dat de itho gewoon zo werkt en minimaal iedere 710 seconden een update verwacht. Weet niet of zo'n methode gebruikelijk is, mijn logica zou zijn om toch iets langer te wachten voordat je naar 0 gaat als je de connectie met een afstandsbediening kwijt bent.

Andere mogelijkheid is dat dit vanuit de add-on gebeurd maar ik weet niet direct hoe ik dat zou kunnen achterhalen. Enig idee @arjenhiemstra of iemand anders?

Ik heb er nu omheen gewerkt door maximaal 10 minuten na het vorige commando een nieuw commando te forceren. Ben wel heel blij met deze functie, ik schakelde voorheen tussen low, medium en high op basis van luchtkwaliteit maar dat was eigenlijk maar lelijk en je levert ofwel in op luchtkwaliteit of op stroomverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5gFVL-1pYO2Uz_rTTGqLfT_7yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbzpxsdzsWvvecGgM1GWv26y.png?f=fotoalbum_large

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:33
arjenhiemstra schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:49:
....
Bidirectioneel RF
De firmware support nu het afhandelen van bi-directionele RF communicatie. Afstandsbediening zoals de RFT CO2, RFT Auto-N, RFT-N, RFT RV, RFT Spider zouden nu goed moeten werken icm de add-on (en geemuleerd moeten kunnen worden richting de Itho).
Moet ik een eerder toegevoegde bidirectionele remote afmelden en weer aanmelden, of pakt hij dit gelijk netjes op?

• arjenhiemstra
  • Nu online
krijn1985 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:17:
[...]

Moet ik een eerder toegevoegde bidirectionele remote afmelden en weer aanmelden, of pakt hij dit gelijk netjes op?
Als je wilt versturen vanaf de add-on zou ik de remote een nieuwe ID geven en het join proces opnieuw opstarten. Als je alleen wilt monitoren of ontvangen, gewoon zo laten.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Pejdref schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:32:

Andere mogelijkheid is dat dit vanuit de add-on gebeurd maar ik weet niet direct hoe ik dat zou kunnen achterhalen. Enig idee @arjenhiemstra of iemand anders?
Interessant! Vanuit dat add-on lopen geen processen om na x tijd een commando opnieuw te sturen of aan te passen (maar wellicht is het opnieuw sturen dus wel nodig....)

Ik zal hier de RFT CO2 koppelen aan een test unit en een RF log mee laten lopen om een te zien er er een patroon in zit.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-04 17:17
@arjenhiemstra Weet je toevallig of het mogelijk is om in een HRU ECO 200 (CVE controller) index 87 ManualControl blijvend op 1 te zetten? Nu is het zo dat de setting telkens weer op 0 gaat wanneer de stroom er af is geweest.

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Heath
arjenhiemstra schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:14:
[...]

eeeh, huh? Dat is een interessante setup! Lucky shot in dit geval, kan mij niet voorstellen namelijk dat dit in code zit gemaakt door AI van een use case die ik nog niet ken ;-)
Maar ik gok dat je ook nog een CVE of HRU hebt? Ben wel nieuwsgierig naar de rest van je setup en aansturing, als je daar iets over zou willen delen, graag! (pm mag ook uiteraard)
Lang/vaag verhaal, ik gooi het wel even op DM'etje. :)

• arjenhiemstra
  • Nu online
r--ndy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:56:
[...]

Ik kan inmiddels bevestigen dat het (traploos) bedienen van de HRU400 werkt!! *O*
Dit werkt met de NON-CVE add-on met CC1101 RF module.

Dit is de test firmware die daar specifiek voor gemaakt is (feature komt beschikbaar in 3.1.x):
https://github.com/arjenh...0-beta2-rf-standalone.bin

Voor HA kun je deze integratie gebruiken zodat ook meetgegevens uit je HRU in HA zichtbaar worden:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration

Dit werkt overigens niet alleen met de HRU400 maar ook met de HRU 250 / 300 en 350

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-04 16:07
arjenhiemstra schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:46:
[...]

Ik kan inmiddels bevestigen dat het (traploos) bedienen van de HRU400 werkt!! *O*
Dit werkt met de NON-CVE add-on met CC1101 RF module.
Thanks voor de update, dat is geweldig nieuws! Ik heb al de RFT-N Auto afstandsbediening, dus ik vermoed dat ik de C1101 module reeds heb. Ik ga er dit weekend wat uitgebreider naar kijken.

• arjenhiemstra
  • Nu online
r--ndy schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:31:
[...]

Ik heb al de RFT-N Auto afstandsbediening, dus ik vermoed dat ik de C1101 module reeds heb.
Een RFT-N Auto afstandsbediening is een los apparaat.
De CC1101 module waar ik aan refereer moet op de add-on aanwezig zijn om RF signalen te kunnen ontvangen en versturen.
Bij CVE add-ons is dit al geruime tijd de enige optie, de NON-CVE is verkrijgbaar in een variant met en zonder CC1101.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:10
Heel blij met dit forum en de add-on van @arjenhiemstra .

Kleinigheidje wat ik merkte: ik wilde de aansturing van de module/Itho op het beginscherm van mijn iPhone zetten. Wanneer dat als webapp gebeurt (standaardinstelling) dan werkt de verbinding niet goed.

Dat komt doordat Safari dan gebruikt wordt en dat werkte bij mij niet. Edge wel.

Zet dus dat schuifje uit. Voor de werking maakt het verder niet uit.
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste