Bij mij was vervangen hmi de oplossing. Pcb is wel wat duurder?Bokkoman schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:22:
[...]
Ik was niets aan het doen, ik kwam in de ruimte waar se HRU kwam en zag toen ineens dat rode lampje.
Hij reageert nergens meer op. Draait inderdaad op een constante snelheid, geen idee hoe hard, maar ongeveer 40-50% denk ik, horend aan het afzuig geluid.
Had Itho gebeld, die zeiden meteen met deze foutmelding dat de PCB vervangen moet worden.
Ik heb nog garantie op de materialen (is 5 jaar).JornJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:56:
[...]
Bij mij was vervangen hmi de oplossing. Pcb is wel wat duurder?
Ik hoef nu alleen nog de installatie kosten te betalen, geen idee hoeveel dat is.
Hi, dit heb ik ongeveer 1x in de 1-2 maanden; eventjes de HRU 20 sec van het stroom halen en dan werkt bij mij alles weer.Chip. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:27:
Ah merk nu dat de HRU niet meer gereageerd op de remote afstandsbedieningen...
Wel vreemd want nadat ik de NRG modules had gekoppeld werkte het wel en nu niet meer...
Dus ik moet eens kijken hoe en of ik die weer kan connecten naar de HRU...
-edit-
Maar eigenlijk verklaard dit toch nog steeds niet waarom ik dan via de webinterface het niet kan aanpassen...? Want dat gaat via die bedrade connectie zelf neem ik aan...
[Afbeelding]
Groet
Jeroen
De boel hangt weer. Ik kan er via de webinterface gewoon nog bij, maar als ik klik op Itho status krijg ik geen waardes te zien:c-nan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:46:
[...]
Het is weer zover, exact hetzelfde. De web interface werkt gewoon, maar de status pagina geeft geen waardes terug.
De debug pagina:code:Alles functioneert gewoon, ik krijg alleen geen waardes terug.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 Config version: 005 Itho I2C connection status: connected File system: 28672 bytes used / 131072 bytes total Partition restore: Firmware versions prior to 2.4.4-beta7 used a different partition scheme. Older versions work with the new scheme but in some cases a restore might be needed. After successful repartition, do not restart the module before the firmware flash. Result: Download last system crashlog: System memory usage: CC1101 task memory: 0 bytes free MQTT task memory: 3674 bytes free Web task memory: 3828 bytes free Config and Log task memory: 3020 bytes free SysControl task memory: 3284 bytes free Loop task memory: 1480 bytes free
Is er iets wat ik moet/kan doen voordat ik de device een schop geef?
Low level Itho I2C commands:
Klikken op "Query Devicetype" geeft als resultaat: Result: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0D 4E 25 00 05
En vlak daarna werkt I2C communicatie niet meer (terwijl het net nog OK was, na de I2C query te doen is de I2C communicatie ook niet meer OK):code:/edit
1 2 3 Config version: unknown Itho I2C connection status: unknown
De webinterface werkt nog steeds, maar er kan niks meer opgehaald worden.
Bijvoorbeeld Itho settings:code:/edit/toevoeging:
1 2 3 4 5 6 Configuration of the Itho unit Itho device type: retrieving... Itho hw version: retrieving... Itho fw version: retrieving... Manufacturer: retrieving...
Er hangt enkel een 25cm UTP kabel aan, verder geen USB oid.
/edit
Ik heb de device herstart, alles werkt weer. Het is wachten op de volgende 'crash'.
/f/image/KerCUTS2VMLqAKwk2Rx7y7Vd.png?f=fotoalbum_large)
Aan mijn grafieken te zien is hij er op 15 januari om 01:05 mee opgehouden.
Syslog via webui:
Debug page:2026-01-15 03:04:45 W: Warning: syslog_queue overflow
2026-01-15 03:04:45 W: Warning: syslog_queue overflow
2026-01-15 03:02:45 W: Warning: syslog_queue overflow
2026-01-15 03:02:45 W: Warning: syslog_queue overflow
2026-01-15 02:07:03 W: Warning: syslog_queue overflow
code:
Na een reset/reboot weet ik dat het weer gaat werken, maar ik haal liever de oorzaak achter. Dus ik wacht even met reset/reboot. Suggesties?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| Config version: 005 Itho I2C connection status: connected File system: 32768 bytes used / 131072 bytes total Partition restore: Firmware versions prior to 2.4.4-beta7 used a different partition scheme. Older versions work with the new scheme but in some cases a restore might be needed. After successful repartition, do not restart the module before the firmware flash. System memory usage: CC1101 task memory: 0 bytes free MQTT task memory: 3674 bytes free Web task memory: 3060 bytes free Config and Log task memory: 3020 bytes free SysControl task memory: 3492 bytes free Loop task memory: 1480 bytes free |
EU DNS: 86.54.11.100
Je hebt een WPU? Alleen syslog meldingen in de log of ook nog andere (i2c gerelateerde) berichten gezien?c-nan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:18:
[...]
De boel hangt weer. Ik kan er via de webinterface gewoon nog bij, maar als ik klik op Itho status krijg ik geen waardes te zien:
[Afbeelding]
Aan mijn grafieken te zien is hij er op 15 januari om 01:05 mee opgehouden.
Syslog via webui:
[...]
Debug page:code:Na een reset/reboot weet ik dat het weer gaat werken, maar ik haal liever de oorzaak achter. Dus ik wacht even met reset/reboot. Suggesties?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Config version: 005 Itho I2C connection status: connected File system: 32768 bytes used / 131072 bytes total Partition restore: Firmware versions prior to 2.4.4-beta7 used a different partition scheme. Older versions work with the new scheme but in some cases a restore might be needed. After successful repartition, do not restart the module before the firmware flash. System memory usage: CC1101 task memory: 0 bytes free MQTT task memory: 3674 bytes free Web task memory: 3060 bytes free Config and Log task memory: 3020 bytes free SysControl task memory: 3492 bytes free Loop task memory: 1480 bytes free
Werken i2c debug commando's via de debug pagina nog?
Als je die uitgevoerd hebt en het werkt niet; zie je iets in de log?
Voor nu opgelost door aanschaf tweede module, een voor onze WPU, (was ik toch al van plan) uitgevoerd met RF module.arjenhiemstra schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:03:
[...]
Dat klopt helaas. De RFT CO2 is een bidirectioneel device. De firmware van de add-on kan dit nog niet nabootsen en valt terug op het standaard protocol. Hierdoor herkend je itho niet dat het een CO2 remote is.
Ik probeer dit nog te fixen maar het is helaas nog niet gelukt.
Ik kan nu de individuele zones van mijn HRU300 ECO DuoZone bedienen.
Addon HRU > Module RF ID = ID van sacrificial CO2 RFT gekoppeld aan Woonzone
Addon WPU > Module RF ID = ID van sacrificial CO2 RFT gekoppeld aan Slaapzone
Download current logfile levert dit op:arjenhiemstra schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:10:
[...]
Je hebt een WPU? Alleen syslog meldingen in de log of ook nog andere (i2c gerelateerde) berichten gezien?
Werken i2c debug commando's via de debug pagina nog?
Als je die uitgevoerd hebt en het werkt niet; zie je iets in de log?
code:
Query Devicetype -> Result: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0D 4E 25 00 051
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| ❯ cat ~/Downloads/logfile0.current.log 2026-01-15 02:07:03 W: Warning: syslog_queue overflow 2026-01-15 03:02:45 W: Warning: syslog_queue overflow 2026-01-15 03:02:45 W: Warning: syslog_queue overflow ... 2026-01-15 09:13:54 W: Warning: syslog_queue overflow 2026-01-15 09:13:55 W: Warning: syslog_queue overflow 2026-01-15 09:13:55 W: Warning: syslog_queue overflow 2026-01-15 09:50:13 W: Warning: syslog_queue overflow ❯ |
Query Status Format -> Result: 80 82 A4 00 01 86 92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 0C 0C 0C 0C 92 10 0C 00 00 00 00 00 0C 0C 0C 0C 0C 10 92 92 00 00 00 00 92 92 92 92 00 00 10 0C 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 12 00 00 20 00 00 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 00 20 20 20 20 0C 00 92 00 90 10 00 00 92 10 00 92 10 00 00 00 00 10 10 10 10 10 10 10 00 10 10 10 10 10 10 10 AD
Query Status -> geeft geen resultaat
Itho Settings:
Configuration of the Itho unit
Itho device type: retrieving...
Itho hw version: retrieving...
Itho fw version: retrieving...
Manufacturer: retrieving...
Wifi setup & System settings zijn alle velden leeg.
Waar kan ik nog meer op klikken?
[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 22-01-2026 21:40 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Ik zie vast ergens iets over het hoofd, maar ik kom er niet uit:
Ik heb een CVE-S ECO met een RFT-N Auto afstandsbediening en twee RFT-CO2 230V sensoren. Ik zou graag de meetwaarden in Home Assistant krijgen en moet daarvoor volgens mij de sensoren koppelen aan de add-on module. Maar: ik krijg de CO2 sensoren niet ontkoppeld en/of de monitor-only functie van de add-on module werkend.
Wat ik heb geprobeerd:
- RFT-N Auto afstandbediening afmelden. Dat lukt, maar sensoren blijven gekoppeld.
- Virtual remote joinen en daarna afmelden. Dat lukt, maar andere devices blijven gekoppeld.
Hoe krijg ik de sensoren aan de add-on gekoppeld (al dan niet in monitor-only mode)?
Ik heb een CVE-S ECO met een RFT-N Auto afstandsbediening en twee RFT-CO2 230V sensoren. Ik zou graag de meetwaarden in Home Assistant krijgen en moet daarvoor volgens mij de sensoren koppelen aan de add-on module. Maar: ik krijg de CO2 sensoren niet ontkoppeld en/of de monitor-only functie van de add-on module werkend.
Wat ik heb geprobeerd:
- RFT-N Auto afstandbediening afmelden. Dat lukt, maar sensoren blijven gekoppeld.
- Virtual remote joinen en daarna afmelden. Dat lukt, maar andere devices blijven gekoppeld.
Hoe krijg ik de sensoren aan de add-on gekoppeld (al dan niet in monitor-only mode)?
dus...
Meer mensen er last van dat in Home Assistant na de laatste update de fan terugspringt naar een vaste waarde, ook al is er via MQTT bijvoorbeeld maximaal gestuurd? Ik denk dat ik m'n automatiseringen aan moet passen naar fansturing i.p.v. MQTT commando's
Edit: Probleem gevonden, een verdwaald MQTT commando verstopt helemaal onderin de automatisering.
Edit: Probleem gevonden, een verdwaald MQTT commando verstopt helemaal onderin de automatisering.
[ Voor 16% gewijzigd door thaMini op 25-01-2026 11:32 . Reden: Automatiserings clusterflups ]
Be small, act BIG.
@arjenhiemstra Ik zou graag mijn bericht van even geleden onder de aandacht willen brengen.rjant2 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:09:
[...]
Ik heb de de RF remote op positie 0 gezet. De besturing via de knoppen in de rij van positie 0 doen het nog.
De knoppen op de hoofd pagina doen het nog niet (zoals verwacht?)
Nu heb ik een update gedaan naar versie: 2.9.0-beta13
Helaas werken de knoppen in rij 0 nu niet meer
[Afbeelding]
Wel komt nu alle extra info door in homeassistent
De knoppen op de hoofd pagina doen het ook nog niet
Mijn uiteindelijke doel is het volgende:
1. De 3 remotes (1 RF auto en 2 RF CO2 remotes) te monitoren en de data in homeassistant weer te geven.
2. Homeassistand controle geven over de 3 standen (low, auto, high) door middel van een "virtuele remote"
Punt 1 is gelukt, ik heb mooie grafiekjes van de CO2 waarde in homeassistant
Ik loop helaas nog steeds vast bij punt 2, in een reactie gaf je aan dat ik de virtuele remote boven aan in de lijst met "RF devices" moest zetten. Dit heb ik gedaan, zonder resultaat, helaas.
Zou je misschien willen beschrijven (vanaf het begin) hoe ik een virtuele RF remote kan maken die door middel van homeassistant de wtw kan bedienen alsof hij bediend wordt met een RF auto?
Sinds vandaag heb ik de add-on geinstalleerd op mijn CVE-S ECO SE, en het meest heb ik nu netjes werkend (waaronder de integratie met HA
).
Het enige waar ik tegenaan loop is de koppeling van de afstandsbediening, waar ik 2 issues heb:
1. Het bereik van de CC1101 lijkt onvoldoende; De ventilatie box hangt op zolder, de RFT-N (04-00161) beneden in de keuken. De afstandsbediening had op deze plek prima verbinding met de ventilatie box, maar als ik m gekoppeld heb aan de add-on gebeurt er niets meer. Ook in de debug logs lijkt er niets meer ontvangen te worden.
2. Als ik de afstandsbediening in de buurt van de box hou werkt het functioneel prima, maar het lijkt alsof er geen volledige "handshake" plaatsvindt, waarbij het rode lampje gaat knipperen na het sturen van een commando.
Vooral issue 1 is erg vervelend, want daardoor is de afstandsbediening in de keuken effectief nutteloos. Zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad en hier een oplossing voor gevonden hebben?
Het enige waar ik tegenaan loop is de koppeling van de afstandsbediening, waar ik 2 issues heb:
1. Het bereik van de CC1101 lijkt onvoldoende; De ventilatie box hangt op zolder, de RFT-N (04-00161) beneden in de keuken. De afstandsbediening had op deze plek prima verbinding met de ventilatie box, maar als ik m gekoppeld heb aan de add-on gebeurt er niets meer. Ook in de debug logs lijkt er niets meer ontvangen te worden.
2. Als ik de afstandsbediening in de buurt van de box hou werkt het functioneel prima, maar het lijkt alsof er geen volledige "handshake" plaatsvindt, waarbij het rode lampje gaat knipperen na het sturen van een commando.
Vooral issue 1 is erg vervelend, want daardoor is de afstandsbediening in de keuken effectief nutteloos. Zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad en hier een oplossing voor gevonden hebben?
[ Voor 6% gewijzigd door BeTristan op 24-01-2026 19:42 ]
Is bekend, remote is bi-directioneel.BeTristan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:43:
Sinds vandaag heb ik de add-on geinstalleerd op mijn CVE-S ECO SE, en het meest heb ik nu netjes werkend (waaronder de integratie met HA).
Ik heb zelfde box hangen maar bij mij lijkt hij niet uit de auto stand gaan. In ieder geval niet volgens de add-on. is dat bij jou ook?
[ Voor 22% gewijzigd door krijn1985 op 24-01-2026 20:41 ]
Beste Arjan,
Naar aanleiding van jouw werk aan de open-source wifi-control add-on module, ben ik op zolder gaan kijken welk type mechanische ventilatiebox er bij mijn ouders is gemonteerd. Dit is helaas geen Itho Daalderop, maar een R-vent Pablo. Als ik naar de printplaat kijk, lijkt het inderdaad op een 'rebranded' Itho-unit.
Hierbij stuur ik een foto van de printplaat van deze R-vent Pablo. Zoals ik eerder al aangaf, komt de lay-out erg sterk overeen met die van de Itho-boxen die ik online heb gezien.
Ik zie op de printplaat onder andere een Atmel-chip en een 8-pins header (rechts in het midden), wat mij hoop geeft dat de open-source wifi-module hierop aangesloten kan worden.
Zou jij op basis van deze foto kunnen bevestigen of jouw add-on module compatibel is met deze specifieke printplaat?
Bedankt alvast
:strip_exif()/f/image/fgpaAFgqZ3uTjAwvew28lynJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P00Gy0BOliHcavJ5rpcbUUzG.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar aanleiding van jouw werk aan de open-source wifi-control add-on module, ben ik op zolder gaan kijken welk type mechanische ventilatiebox er bij mijn ouders is gemonteerd. Dit is helaas geen Itho Daalderop, maar een R-vent Pablo. Als ik naar de printplaat kijk, lijkt het inderdaad op een 'rebranded' Itho-unit.
Hierbij stuur ik een foto van de printplaat van deze R-vent Pablo. Zoals ik eerder al aangaf, komt de lay-out erg sterk overeen met die van de Itho-boxen die ik online heb gezien.
Ik zie op de printplaat onder andere een Atmel-chip en een 8-pins header (rechts in het midden), wat mij hoop geeft dat de open-source wifi-module hierop aangesloten kan worden.
Zou jij op basis van deze foto kunnen bevestigen of jouw add-on module compatibel is met deze specifieke printplaat?
Bedankt alvast
:strip_exif()/f/image/fgpaAFgqZ3uTjAwvew28lynJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P00Gy0BOliHcavJ5rpcbUUzG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah dat had ik even gemist, dank!krijn1985 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:41:
[...]
Is bekend, remote is bi-directioneel.
Ik heb zelfde box hangen maar bij mij lijkt hij niet uit de auto stand gaan. In ieder geval niet volgens de add-on. is dat bij jou ook?
Wat bedoel je precies met niet uit de auto stand? Hier doet de remote functioneel wat ik zou verwachten, maar dus wel alleen als ik vrijwel naast de box sta
Als ik met (virtual) remote een timer of low of high selecteer dan reageert de box wel maar op de itho status pagina veranderd de faninfo (14) niet en blijft op auto staan.BeTristan schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:06:
[...]
Ah dat had ik even gemist, dank!
Wat bedoel je precies met niet uit de auto stand? Hier doet de remote functioneel wat ik zou verwachten, maar dus wel alleen als ik vrijwel naast de box staDaar heb jij dan dus weer geen last van?
Ik moet zeggen dat ik niet geprobeerd heb hoever de afstandsbediening komt. Heb hem eigenlijk alleen aangesloten om wat te testen. Durf ook niet te zeggen of er verschil in bereik zit tussen aanmelden op de box zelf of de add-on ( niet getest namelijk).
Ah check, hier geen last van. Heb je de remote wel daadwerkelijk op de add-on aangemeld en niet per ongeluk enkel op de box?krijn1985 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:41:
[...]
Als ik met (virtual) remote een timer of low of high selecteer dan reageert de box wel maar op de itho status pagina veranderd de faninfo (14) niet en blijft op auto staan.
Ik moet zeggen dat ik niet geprobeerd heb hoever de afstandsbediening komt. Heb hem eigenlijk alleen aangesloten om wat te testen. Durf ook niet te zeggen of er verschil in bereik zit tussen aanmelden op de box zelf of de add-on ( niet getest namelijk).
En mocht dat goed gaan, zou je eens willen checken of je bereik goed is? Ik begin langzaam te vermoeden dat ik een hardware issue met (de antenne van) de addon heb, aangezien het verschil heel groot is met de box (en het om een simpel rijtjeshuis gaat, ik woon niet in een kasteel
Ik heb even getest, de box hangt op de 2de verdieping beetje midden in het huis(2007 "nieuwbouw"), maar op begane grond is het een beetje wisselend of hij het pakt of niet. Nu weet ik niet of dit anders is dan rechtstreeks op de box aangezien ik hem zo nooit aangesloten heb gehad.BeTristan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:12:
[...]
Ah check, hier geen last van. Heb je de remote wel daadwerkelijk op de add-on aangemeld en niet per ongeluk enkel op de box?
En mocht dat goed gaan, zou je eens willen checken of je bereik goed is? Ik begin langzaam te vermoeden dat ik een hardware issue met (de antenne van) de addon heb, aangezien het verschil heel groot is met de box (en het om een simpel rijtjeshuis gaat, ik woon niet in een kasteel). @arjenhiemstra Heb jij nog tips?
Zover ik het weet heb ik de remote op de add-on aangemeld. Maar ook als ik met de virtual remote de stand verander geeft hij nog steeds auto bij de status info. Welke versie draai je? Ik heb 2.9.0-beta13 erop gezet dus misschien zit daar een bug in.
Thanks voor het checken, misschien dat het dan toch aan de combi van deze schakelaar en de add-on ligt.krijn1985 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:23:
[...]
Ik heb even getest, de box hangt op de 2de verdieping beetje midden in het huis(2007 "nieuwbouw"), maar op begane grond is het een beetje wisselend of hij het pakt of niet. Nu weet ik niet of dit anders is dan rechtstreeks op de box aangezien ik hem zo nooit aangesloten heb gehad.
Zover ik het weet heb ik de remote op de add-on aangemeld. Maar ook als ik met de virtual remote de stand verander geeft hij nog steeds auto bij de status info. Welke versie draai je? Ik heb 2.9.0-beta13 erop gezet dus misschien zit daar een bug in.
Waar zie je de auto status precies? En doet de box wel wat je zou verwachten? Ik zie zelf bij mij in ieder geval niets raars. Ik draai de normale firmware, misschien kan je dat nog proberen?
[ Voor 3% gewijzigd door BeTristan op 26-01-2026 22:21 ]
Als ik naar de web pagina van de add-on ga. Dan de itho status pagina en dan nummer 14 FanInfo geeft bij mij altijd auto aan. Of ik nu low of high of de timer op zowel remote of virtual remote indruk en de box daar ook op reageert met wat ik verwacht.BeTristan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:20:
[...]
Thanks voor het checken, misschien dat het dan toch aan de combi van deze schakelaar en de add-on ligt.
Waar zie je de auto status precies? En doet de box wel wat je zou verwachten? Ik zie zelf bij mij in ieder geval niets raars. Ik draai de normale firmware, misschien kan je dat nog proberen?
Ik heb ook een module in gebruik die aangesloten zit op de com poort van mijn HRU ECO 350. Het werkt perfect, maar ik heb ook na een aantal dagen dat de module vastloopt. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de module op afstand te herstarten via de API of HTTP commando vanuit een automation?
In de tussentijd opgelost met een websocket vanuit Node-Red.
[ Voor 9% gewijzigd door ns1207 op 29-01-2026 09:55 ]
Met een slimme stekker zou je de hele HRU spanningsloos kunnen maken, dat zou de unit ook moeten herstarten.
Ik heb een HRU ECO 300 en sinds ik een aparte adapter heb toegevoegd blijft het weken lang stabiel. Maar ik lees nu alleen nog maar de waarden uit via HA. Bedienen van de WTW via de module doe ik nog niet.ns1207 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:37:
Ik heb ook een module in gebruik die aangesloten zit op de com poort van mijn HRU ECO 350. Het werkt perfect, maar ik heb ook na een aantal dagen dat de module vastloopt. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de module op afstand te herstarten via de API of HTTP commando vanuit een automation?
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Eens, maar dan herstart je de module wel heel hard natuurlijk. Maar het is zeker een optie.wmc schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:41:
Met een slimme stekker zou je de hele HRU spanningsloos kunnen maken, dat zou de unit ook moeten herstarten.
Ook een goede optie, daar had ik nog niet aan gedacht.Mr.Viper schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:02:
[...]
Ik heb een HRU ECO 300 en sinds ik een aparte adapter heb toegevoegd blijft het weken lang stabiel. Maar ik lees nu alleen nog maar de waarden uit via HA. Bedienen van de WTW via de module doe ik nog niet.
Krijgt de module dan niet via 2 wegen stroom? Van de adapter en van de Itho via de com poort/ethernet kabel.
Ik heb het gedaan op advies van @arjenhiemstra, misschien kan hij er iets over zeggen of dit ook voor de HRU350 geldt.ns1207 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:49:
[...]
Ook een goede optie, daar had ik nog niet aan gedacht.
Krijgt de module dan niet via 2 wegen stroom? Van de adapter en van de Itho via de com poort/ethernet kabel.
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Voor remotes die je gekoppeld wilt laten aan je itho:legofanaten schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:54:
Ik zie vast ergens iets over het hoofd, maar ik kom er niet uit:
Wat ik heb geprobeerd:
Als je op Learn/Leave mode knop klikt en vervolgens de aanmeld procedure volgt van je remote (zie handleiding remote), dan zou de betreffende remote in de tabel eronder op de eerst volgende vrije plek moeten verschijnen. Daarna zet je de remote op "Monitor only" en pas je eventueel het type nog aan maar als het goed is wordt die automatisch gedetecteerd.
/f/image/h4JrKnJbPH9pQ2wCauJpP0H7.png?f=fotoalbum_large)
Voor remotes die je ontkoppeld hebt van je itho en wilt koppelen aan de add-on:
Zelfde procedure als hierboven maar dan laat je de functie op receive.
Wat betreft afmelden;
- remotes gekoppeld aan de add-on -> simpelweg verwijderen via de web interface van de add-on
- remotes gekoppeld aan de itho -> zover ik weet heeft de RFT-CO2 geen leave commando. Je kunt een andere remote gebruiken om het leave commando te versturen. Alle gekoppelde remotes worden dan afgemeld bij de itho.
Je hebt twee soorten remotes die je kunt gebruiken, RF en Virtueel.rjant2 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:35:
[...]
@arjenhiemstra Ik zou graag mijn bericht van even geleden onder de aandacht willen brengen.
Mijn uiteindelijke doel is het volgende:
1. De 3 remotes (1 RF auto en 2 RF CO2 remotes) te monitoren en de data in homeassistant weer te geven.
2. Homeassistand controle geven over de 3 standen (low, auto, high) door middel van een "virtuele remote"
Punt 1 is gelukt, ik heb mooie grafiekjes van de CO2 waarde in homeassistant
Ik loop helaas nog steeds vast bij punt 2, in een reactie gaf je aan dat ik de virtuele remote boven aan in de lijst met "RF devices" moest zetten. Dit heb ik gedaan, zonder resultaat, helaas.
Zou je misschien willen beschrijven (vanaf het begin) hoe ik een virtuele RF remote kan maken die door middel van homeassistant de wtw kan bedienen alsof hij bediend wordt met een RF auto?
RF: add-on stuurt en ontvangt signalen via de RF (CC1101) module op de add-on, deze moet je gebruiken om een HRU250/300 te kunnen besturen
Virtual Remote: een remote geemuleerd via de elektrische verbinding (i2c) die de add-on met de itho heeft (kabel of direct op de print) Dit werkt niet bij de HRU250/300.
Om het te laten werken met je HRU moet de onder menu RF devices (dus niet Virtual Remote, als ik dat gezegd heb sorry, mijn fout!) op de eerste regel een remote configureren. Verzin een ID, zet de functie op Send, zet het type op RFT CVE of RFT Auto en join de remote aan je HRU.
Zie hier een voorbeeld:
/f/image/kRaWpiFs7nzOCYRNpjcbNf9S.png?f=fotoalbum_large)
Dat zou moeten werken.
Als je met een Virtual Remote een commando naar je itho stuurt zou FanInfo wel degelijk moeten veranderen.krijn1985 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:41:
[...]
Als ik met (virtual) remote een timer of low of high selecteer dan reageert de box wel maar op de itho status pagina veranderd de faninfo (14) niet en blijft op auto staan.
Ik moet zeggen dat ik niet geprobeerd heb hoever de afstandsbediening komt. Heb hem eigenlijk alleen aangesloten om wat te testen. Durf ook niet te zeggen of er verscqhil in bereik zit tussen aanmelden op de box zelf of de add-on ( niet getest namelijk).
Als je met een remote gekoppeld aan de add-on een commando stuurt wordt die door de add-on vertaald naar een traploze instelling. Omdat dit geen remote commando is maar een PWM2I2C commando zie je dat niet terug op FanInfo maar op Ventilation setpoint (%)
Zou best een antenne issue kunnen zijn. Sowieso zijn het twee verschillende antennes met een ander uitstralingspatroon, dat alleen zorgt er al voor dat het ontvangst nooit gelijk zou zijn.BeTristan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:12:
[...]
Ah check, hier geen last van. Heb je de remote wel daadwerkelijk op de add-on aangemeld en niet per ongeluk enkel op de box?
En mocht dat goed gaan, zou je eens willen checken of je bereik goed is? Ik begin langzaam te vermoeden dat ik een hardware issue met (de antenne van) de addon heb, aangezien het verschil heel groot is met de box (en het om een simpel rijtjeshuis gaat, ik woon niet in een kasteel). @arjenhiemstra Heb jij nog tips?
Wat ik ze lees is het bij jou wel heel beroerd. Zal ik je voor de zekerheid een andere add-on sturen zodat je dit kunt testen?
Niet te onderscheiden van een echt itho ;-)_Mitchie_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:30:
Beste Arjan,
Bedankt alvast
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaat werken verwacht ik!
Hoe loopt de module vast? Helemaal niet meer te bereiken? En welke FW versie draai je?ns1207 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:37:
Ik weet niet of ik alle varianten van de HRU350 al voorbij heb zien komen maar ik heb nog nooit issues gehoord icm HRU350. Alleen de HRU300 heeft bij (een)/(sommige) revisie(s) dit issue.Mr.Viper schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:59:
[...]
Ik heb het gedaan op advies van @arjenhiemstra, misschien kan hij er iets over zeggen of dit ook voor de HRU350 geldt.
Zowel Timer, Low, High met de virtual remote (RFT Auto -N) lijkt niet de FanInfo te veranderen van Auto. Blijkbaar heb ik ergens de documentatie dus niet goed gelezen betreffende de gewone remote dat dit naar een PWM2I2C vertaald wordt, dat verklaard dan wel waarom de FanInfo niet veranderd.arjenhiemstra schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:59:
[...]
Als je met een Virtual Remote een commando naar je itho stuurt zou FanInfo wel degelijk moeten veranderen.
Als je met een remote gekoppeld aan de add-on een commando stuurt wordt die door de add-on vertaald naar een traploze instelling. Omdat dit geen remote commando is maar een PWM2I2C commando zie je dat niet terug op FanInfo maar op Ventilation setpoint (%)
Zojuist de Hum/Temp Sensor geïnstalleerd door gebruik te maken van een bestaand gat.
Built-in humidity/temp sensor support
Additional sensor support = on
Device Firmware: 2.9.0-beta13
Nu vraag ik mij af hoe ik de PPMW moet vertalen, voor zover ik kan zien gaat dit over Air quality. Dit staat voor "parts per million by weight" maar dit vertaald naar mijn weten niet direct door naar CO2, tVOCs, NO2 of PM2.5/PM10. Weet iemand wat deze waarde betekent en hoe ik dit moet lezen?
Edit: Found it
ITHO Box informatie:
Artikelnummer: 545-5034
Versie: 110-0101-000
Product type: CVE ECO-FAN 2SP
:strip_exif()/f/image/RBf8vDUfXXcvcygLjfH2iZHc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lIczaV1NgQoUgVrQS9PPFymz.jpg?f=fotoalbum_large)
Built-in humidity/temp sensor support
Additional sensor support = on
Device Firmware: 2.9.0-beta13
| Index | Label | Value |
| 0 | temp | 19.8 |
| 1 | hum | 47.3 |
| 2 | ppmw | 6841 |
Edit: Found it
code:
1
2
3
4
5
| - name: "Specific Humidity"
icon: mdi:water-outline
state_topic: "itho/ithostatus"
unit_of_measurement: "mg/kg"
value_template: "{{ value_json.ppmw }}" |
| Include | Label | HA Name | Device Class | State Class | Value Template | Unit of Measurement |
| ✔ | temp | Temperature | temperature | measurement | {{ value_json['temp'] }} | °C |
| ✔ | hum | Humidity | humidity | measurement | {{ value_json['hum'] }} | % |
| ✔ | ppmw | Absolute Humidity | measurement | {{ (value_json['ppmw'] | float / 1000) | round(2) }} | g/kg | |
| X | Speed status | Speed status | {{ value_json['Speed status'] }} | |||
| ✔ | Internal fault | Internal fault | problem | {{ value_json['Internal fault'] }} | ||
| ✔ | Frost cycle | Frost cycle | running | {{ value_json['Frost cycle'] }} | ||
| ✔ | Filter dirty | Filter dirty | problem | {{ value_json['Filter dirty'] }} |
Artikelnummer: 545-5034
Versie: 110-0101-000
Product type: CVE ECO-FAN 2SP
:strip_exif()/f/image/RBf8vDUfXXcvcygLjfH2iZHc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lIczaV1NgQoUgVrQS9PPFymz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door ReTechNL op 29-01-2026 23:49 ]
Ik heb soms communicatieproblemen dat de unit helemaal niet meer bereikbaar is. De slimme-stekker reset werkt dan feilloos. Scheelt een tochtje naar de vliering. Het enige dat me een beetje tegenstaat is dat de schakelaar 99.999% van de tijd 'aan' staat, dus liever zou ik een breek (ipv maak)-schakelaar willen hebben.Eens, maar dan herstart je de module wel heel hard natuurlijk. Maar het is zeker een optie.
Ik heb gekozen voor een meetstekker, zodat ik ook het verbruik kan bijhouden.
Ah zou top zijn om het te kunnen testen, ik stuur je even een DM! Thanks!arjenhiemstra schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:02:
[...]
Zou best een antenne issue kunnen zijn. Sowieso zijn het twee verschillende antennes met een ander uitstralingspatroon, dat alleen zorgt er al voor dat het ontvangst nooit gelijk zou zijn.
Wat ik ze lees is het bij jou wel heel beroerd. Zal ik je voor de zekerheid een andere add-on sturen zodat je dit kunt testen?
Even ter check: ik heb momenteel twee non-cve modules hangen aan een autotemp en een warmtepomp. Via de CC1101 RF module op die aan de autotemp zie ik ook de RF15-remote die gebruikt wordt voor de WTW unit (een Orcon HRC 400 Max Comfort).
Klopt mijn begrip dat ik enkel de data kan ontvangen, en niet een vergelijkbaar signaal kan versturen via de non-cve module (die aan de autotemp hangt), maar een ramses-esp daarvoor nodig zou hebben?
Doel is om mn huidige (losstaande) humidity-meter in de badkamer in Home Assistant uit te lezen, en op basis daarvan via een action de Orcon WTW harder te laten werken binnen bepaalde tijden en grenswaarden.
Klopt mijn begrip dat ik enkel de data kan ontvangen, en niet een vergelijkbaar signaal kan versturen via de non-cve module (die aan de autotemp hangt), maar een ramses-esp daarvoor nodig zou hebben?
Doel is om mn huidige (losstaande) humidity-meter in de badkamer in Home Assistant uit te lezen, en op basis daarvan via een action de Orcon WTW harder te laten werken binnen bepaalde tijden en grenswaarden.
Zelf heb ik ook de HRU 300 en gebruik HW rev1 van batch 13, maar heb ook stabiliteitsproblemen ervaren dus hoop dat een additionele usb voeding zou kunnen helpen. Wil alleen wel voorkomen dat we hier niets mee slopen.arjenhiemstra schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:06:
[...]
Ik weet niet of ik alle varianten van de HRU350 al voorbij heb zien komen maar ik heb nog nooit issues gehoord icm HRU350. Alleen de HRU300 heeft bij (een)/(sommige) revisie(s) dit issue.
Is het wel veilig om het bordje met twee voedingen aan te sluiten?
Weten we zeker dat de USB voeding en de HRU voeding beide een diode hebben tegen "backfeeding"?
@arjenhiemstra of @Mr.Viper weten jullie hoe dit technisch zit? Ik heb hier helaas zelf te weinig kennis van.
Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...
Anyone else missing preset mode "Auto" in Home assistant?
The add-on to my Itho CVE-S Optima seems to be working fine.
I have managed to connect it to my Home Assistant and values of various sensors are being received by HA.
But when selecting presetmode I can only choose from High, Medium, Low, Timer 10, Timer 20 and Timer 30.
I which I could select auto-mode as well. My Itho supports the auto-mode because it reacts to this command from my physical remote.
Hopefully there is a simple explanation :-)
I have managed to connect it to my Home Assistant and values of various sensors are being received by HA.
But when selecting presetmode I can only choose from High, Medium, Low, Timer 10, Timer 20 and Timer 30.
I which I could select auto-mode as well. My Itho supports the auto-mode because it reacts to this command from my physical remote.
Technisch kan het zeker, zit op dit moment alleen nog niet in de firmware. Heb hier wel een RF15 remote zitten en de commando bytes zitten ook al in de firmware maar nog niet actief te gebruiken. De RF15 is ook een bi-directionele remote, ik wil het eerst voor de itho gefixed hebben, daarna ga ik kijken of de RF15 er ook makkelijk in mee kan.Blackbird-ce schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:30:
Even ter check: ik heb momenteel twee non-cve modules hangen aan een autotemp en een warmtepomp. Via de CC1101 RF module op die aan de autotemp zie ik ook de RF15-remote die gebruikt wordt voor de WTW unit (een Orcon HRC 400 Max Comfort).
Tot nu toe heeft het altijd goed gewerkt maar helemaal netjes zodat als je USB power erop zet dat er een mosfetje de voeding vanuit de HRU uitschakelt is het niet. Diodes voor backfeeding zijn er niet bewust aan toegevoegd. Een gebruiker kwam met deze oplossing, het werkt, maar ik durf niet te garanderen dat er geen backfeedin plaats kan vinden. Ik gok dan dat de DC/DC converter de geest geeft, over de itho maak ik mij niet zo'n zorgen.rpd schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:29:
[...]
Zelf heb ik ook de HRU 300 en gebruik HW rev1 van batch 13, maar heb ook stabiliteitsproblemen ervaren dus hoop dat een additionele usb voeding zou kunnen helpen. Wil alleen wel voorkomen dat we hier niets mee slopen.
Is het wel veilig om het bordje met twee voedingen aan te sluiten?
Weten we zeker dat de USB voeding en de HRU voeding beide een diode hebben tegen "backfeeding"?
@arjenhiemstra of @Mr.Viper weten jullie hoe dit technisch zit? Ik heb hier helaas zelf te weinig kennis van.
Mocht je het helemaal zeker willen weten dan kun je de trace in het rood doorhalen. Dan komt er geen voeding meer vanuit de itho (ik zeg hierbij toe dat dit geen effect heeft op ja garantie
/f/image/Cmp64dQW3u0hfiFFqwrfhsgv.png?f=fotoalbum_large)
Voorzichtig met een mesje of scherpe platte schroevendraaier krassen tot er geen connectie meer is, niet zo diep dat je ook door de 2e laag heen gaat.
Zojuist Beta13 geinstalleerd vanuit 2.8.0 ivm de autodiscovery maar nu werkt mijn itho status pagina niet meer.
er staat wel gewoon netjes 'Itho I2C connection status: connected' maar daaronder is de tabel leeg. Addon meerdere malen herstart maar geen verschil helaas.
Betreft een HRU300, kan ook menen dat in een eerdere revisie van de firmware dat de status van de filter ook te zien was, maar dat werkt ook al een tijdje niet meer.
er staat wel gewoon netjes 'Itho I2C connection status: connected' maar daaronder is de tabel leeg. Addon meerdere malen herstart maar geen verschil helaas.
Betreft een HRU300, kan ook menen dat in een eerdere revisie van de firmware dat de status van de filter ook te zien was, maar dat werkt ook al een tijdje niet meer.
Ik zie dat sinds zondag geen gegevens meer in HA komen en status mqtt cliënt unauthorized op de Itho pagina. Ben me niet van wijzigingen bewust, van het weekend maar even bekijken hoe te fixen.
[ Voor 33% gewijzigd door DualDevil op 06-02-2026 07:41 ]
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Je moet delete gebruiken daar boven. Dus bij die regel Itho wifi add-on klikken op die drie puntjes.
Ik heb tot bloedens toe gebruikt bij het bouwen van dat component dus er is volgens mij geen betere manier.
Beste is dan om HA opnieuw te starten en dan weer nieuwe HRU-350 toe te voegen.
Overigens heeft versie 2.5.5 betrekking op het HA Itho wifi HACS / custom component en niet iets wat Arjen als firmware gebruikt voor de fysieke add-ons.
Ik heb tot bloedens toe gebruikt bij het bouwen van dat component dus er is volgens mij geen betere manier.
Beste is dan om HA opnieuw te starten en dan weer nieuwe HRU-350 toe te voegen.
Overigens heeft versie 2.5.5 betrekking op het HA Itho wifi HACS / custom component en niet iets wat Arjen als firmware gebruikt voor de fysieke add-ons.
[ Voor 0% gewijzigd door smesjz op 07-02-2026 07:25 . Reden: Typo ]
Exactly the same with an Optima2 and RF CO2 remote. Tried connecting the remote to the addon and the itho, beta firmware etc. But can't select auto mode from HA which makes setting the fan speed in automations not as useful...beekc1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:33:
Anyone else missing preset mode "Auto" in Home assistant?
When putting HA on medium / 2 my ITHO will also react on CO2 value of the sensor - so it looks like this is Auto
Ik heb toevallig een paar dagen geleden iemand met een HRU300 geholpen met de installatie, daarbij dezelfde firmware versie gebruikt. Ik sluit nooit iets uit maar het lijkt erop dat het toch iets met je installatie te maken heeft? Heb je de HRU al een powercycle gegeven?joon schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:55:
Zojuist Beta13 geinstalleerd vanuit 2.8.0 ivm de autodiscovery maar nu werkt mijn itho status pagina niet meer.
By default the add-on uses the PWM2I2C protocol to stepless change to speed of the fan. This commando works only in auto mode. Therefor, if you use the standard settings your itho is always in auto mode.Xatr0z schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:46:
[...]
Exactly the same with an Optima2 and RF CO2 remote. Tried connecting the remote to the addon and the itho, beta firmware etc. But can't select auto mode from HA which makes setting the fan speed in automations not as useful...
If you have an optima inside, this PWM2I2C protocol is overruled by the built-in CO2 sensor. In that case you have to revert using a virtual remote. If you configure this remote as ie. RFT Auto you should have the auto command at your disposal.
The last beta also includes auto and autonight as default preset modes, if the virtual remote configured doesn't support auto or medium these commands will simply be ignored.
Had inderdaad meerdere keren een power-cycle uitgevoerd zonder effect, nu net weer gedaan 'for good measure' en het werkte nog niet. toen de addon nog maar een keer herstart en toen werkte het ineens weer.arjenhiemstra schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:57:
[...]
Ik heb toevallig een paar dagen geleden iemand met een HRU300 geholpen met de installatie, daarbij dezelfde firmware versie gebruikt. Ik sluit nooit iets uit maar het lijkt erop dat het toch iets met je installatie te maken heeft? Heb je de HRU al een powercycle gegeven?
De aanhouder wint
Heb je overigens enig idee hoe het komt dat de filter status verdwenen is? (dit is nog van voor 2.8)
Filter status is onderdeel van het 31D9 bericht. Heb je die I2C functie wellicht uit staan?joon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:20:
[...]
Had inderdaad meerdere keren een power-cycle uitgevoerd zonder effect, nu net weer gedaan 'for good measure' en het werkte nog niet. toen de addon nog maar een keer herstart en toen werkte het ineens weer.
De aanhouder wintthanks.
Heb je overigens enig idee hoe het komt dat de filter status verdwenen is? (dit is nog van voor 2.8)
Staat aan, Query 31D9 (& 31DA) failed op de debug pagina.arjenhiemstra schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:51:
[...]
Filter status is onderdeel van het 31D9 bericht. Heb je die I2C functie wellicht uit staan?
Zie ook https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/285 lijkt vanaf 2.4.3 een probleem te zijn.
Dit bleek inderdaad het probleem op te lossen, werkt nu perfect! Thanks!arjenhiemstra schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:02:
[...]
Zou best een antenne issue kunnen zijn. Sowieso zijn het twee verschillende antennes met een ander uitstralingspatroon, dat alleen zorgt er al voor dat het ontvangst nooit gelijk zou zijn.
Hmm, ik heb een vermoeden. De HRU300 is niet door itho zelf gemaakt. De firmware is qua features wat uitgekleed in vergelijking tot andere HRU's en CVE's. Bedienen werkt alleen via RF, ik vermoed dat 31D9 en 31DA misschien ook alleen via RF gaan. Wellicht is er zelfs nog een ander bericht waar ik nog niet vanaf weet waar de teller info in zit (die zitten namelijk niet in beide)joon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:32:
[...]
Staat aan, Query 31D9 (& 31DA) failed op de debug pagina.
Zie ook https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/285 lijkt vanaf 2.4.3 een probleem te zijn.
Het zou interessant kunnen zijn om eens de RF debug functie aan te zetten en te monitoren wat voor info voorbij komt. Als je een RF commando naar je itho stuurt krijg je als het goed is een antwoord terug. Dan weet je iig wat het ID is van je Itho. Dan even een tijdje in de gaten houden wat er voorbij komt.
Joh! Nou fijn dat het gefixed is, wel heel bijzonder, nog niet eerder meegemaakt! Ik stuur je een retourlabel zodat je de module kosteloos terug kunt sturen, ik wil wel even onderzoeken of ik iets kan vinden.BeTristan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:05:
[...]
Dit bleek inderdaad het probleem op te lossen, werkt nu perfect! Thanks!
lijkt er inderdaad op dat ze via RF verstuurd worden.arjenhiemstra schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:25:
[...]
Hmm, ik heb een vermoeden. De HRU300 is niet door itho zelf gemaakt. De firmware is qua features wat uitgekleed in vergelijking tot andere HRU's en CVE's. Bedienen werkt alleen via RF, ik vermoed dat 31D9 en 31DA misschien ook alleen via RF gaan. Wellicht is er zelfs nog een ander bericht waar ik nog niet vanaf weet waar de teller info in zit (die zitten namelijk niet in beide)
Het zou interessant kunnen zijn om eens de RF debug functie aan te zetten en te monitoren wat voor info voorbij komt. Als je een RF commando naar je itho stuurt krijg je als het goed is een antwoord terug. Dan weet je iig wat het ID is van je Itho. Dan even een tijdje in de gaten houden wat er voorbij komt.
Haalde v2.4.3 dit toen ook op uit de 'lucht' ?
hier een snippet van het log, kan je hier wat mee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| 8-2-2026, 22:34:37: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,39,04,AA,08,5D,04,AA,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:34:35: H:1A _I P0:31 P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31D9 11:00,00,32,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:34:26: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:33:46: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,3D,04,AC,08,5D,04,AC,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:33:03: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,40,04,AF,08,5F,04,AF,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:32:42: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,42,04,B1,08,5F,04,B1,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:31:42: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,43,04,B3,08,5F,04,B3,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:31:28: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:30:14: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,4D,04,BE,08,5D,04,BE,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:30:10: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31E0 04:00,00,01,00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:29:50: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,50,04,C0,08,5F,04,C0,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:28:57: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,7E,40,02,E6,EF,EF,05,54,04,CE,08,5D,04,CE,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:28:30: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:28:19: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,7E,40,02,E6,EF,EF,05,57,04,DD,08,5F,04,DD,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:27:55: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 22F1 03:00,0B,0B (cmd:autonight) 8-2-2026, 22:27:51: H:0C RQ P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31DA 01:00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:26:30: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,80,40,02,E3,EF,EF,05,57,04,E4,08,62,04,E4,28,08,00,01,00,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:26:09: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 2E10 03:00,01,00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:25:32: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:25:05: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31E0 04:00,00,01,00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:25:05: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 2E10 03:00,01,00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:22:34: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:22:07: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 2E10 03:00,01,00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:21:04: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 2E10 03:00,01,00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:20:09: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,90,40,02,CF,EF,EF,05,43,04,D6,08,62,04,D6,28,08,00,01,00,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:20:06: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 2E10 03:00,01,00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:19:59: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31E0 04:00,00,01,00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:19:35: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:18:28: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,A0,40,02,BB,EF,EF,05,40,04,C0,08,5F,04,C0,28,08,00,01,00,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:18:05: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 22F1 03:00,02,04 (cmd:low) 8-2-2026, 22:18:01: H:0C RQ P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31DA 01:00 (cmd:unknown) 8-2-2026, 22:18:01: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31E0 04:00,00,01,00 (cmd:unknown) |
Thanks voor de snippet, ik kijk even wat ik ermee kan!joon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:41:
[...]
lijkt er inderdaad op dat ze via RF verstuurd worden.
Haalde v2.4.3 dit toen ook op uit de 'lucht' ?
2.4.3 haalde dit zeker niet uit de 'lucht', ik zie in de GH post in een screenshot van iemand met een HRU300 idd 31D9 en 31DA info staan. Dat kan 2 dingen betekeken;
1- sommige HRU300 firmware versies (er zijn er 10) ondersteunen dit wel, anderen niet
2- er is later onbewust iets in de code gewijzigd waardoor het voor HRU300 devices niet meer werkt
Als jij (of iemand anders met een HRU300) 2.4.3 eens kan testen, dan kunnen misschien het eea uitsluiten
Thanks!arjenhiemstra schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:43:
[...]
Thanks voor de snippet, ik kijk even wat ik ermee kan!
2.4.3 haalde dit zeker niet uit de 'lucht', ik zie in de GH post in een screenshot van iemand met een HRU300 idd 31D9 en 31DA info staan. Dat kan 2 dingen betekeken;
1- sommige HRU300 firmware versies (er zijn er 10) ondersteunen dit wel, anderen niet
2- er is later onbewust iets in de code gewijzigd waardoor het voor HRU300 devices niet meer werkt
Als jij (of iemand anders met een HRU300) 2.4.3 eens kan testen, dan kunnen misschien het eea uitsluiten
Ben best bereid om dit te proberen, kan dit gewoon via de web interface terug geflashed worden? zag dat de partities anders waren in deze versie.
Mocht je meer logs nodig hebben kan ik de module langer laten loggen indien nodig, heb in dit geval de data van de units van de buren er uit gehaald, mocht dat wel handig zijn om te hebben kan ik die de volgende keer gewoon er in laten
De startpunten van de data blokken is bij oudere versies gelijk aan de nieuwe, alleen het eindpunt van de partitie waar je instellingen opgeslagen worden is veranderd. De nieuwe versie heeft aan het einde een extra data blok voor opslag core dumps.joon schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Thanks!
Ben best bereid om dit te proberen, kan dit gewoon via de web interface terug geflashed worden? zag dat de partities anders waren in deze versie.
Mocht je meer logs nodig hebben kan ik de module langer laten loggen indien nodig, heb in dit geval de data van de units van de buren er uit gehaald, mocht dat wel handig zijn om te hebben kan ik die de volgende keer gewoon er in laten
Als het goed is moet je een oudere versie kunnen flashen zonder issues. Ik zou voor de zekerheid via debug pagina -> file editor wel even je config files downloaden mocht daar toch iets mee gebeuren.
Inmiddels ben ik ook wat aanpassingen aan de code aan het doen zodat 31da en 31d9 die via RF binnen komen ook op de web interface (en als dat goed werkt ook api) beschikbaar gemaakt kunnen worden.
Ik denk dat dit ook heel handig kan zijn voor gebruikers met een HRU of CVE icm een DemandFlow, add-on aan de DemandFlow geeft de meeste info, maar fan status is ook wel prettig. Die kan dan mooi via die weg getoond worden.
/f/image/y07IfMveoMk6myT2O7XYJhUK.png?f=fotoalbum_large)