Pim-V schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:41:
@smesjz Zoals je inmiddels duidelijk zal zijn reikt mijn kennis (nog?) niet erg ver. Mijn veronderstelling was dat het via auto-discovery in de bij mijn HA al aanwezige MQTT-integratie wel voor elkaar zou komen, maar het ziet er dus naar uit dat ik met "Option 3: Manual configuration (CVE only)" aan de slag moet?
En ik wil nog wat zeggen over je opmerking "Zigbee2mqtt heeft niks met deze add-on te maken zoals je al hebt gezien hoop ik". Dat had ik dus niet gezien en ik zie zowel bij de MQTT-integratie als bij de Zigbee2MQTT integratie bij de device info van de aangemelde devices dezelfde labels staan, nl. een vierkantje met kwart cirkelsegmenten van 3 witte concetrische ringen tegen een paarse achtergrond, met daarnaast, ook in het paars "MQTT". Lijkt me dus niet zo vreemd dat ik dacht dat die verwant waren.
Als MQTT helemaal nieuw voor je is kan ik mij best voorstellen dat het even lastig te begrijpen is.
Zigbee2MQTT vertaald het zigbee protocol naar het MQTT protocol. De add-on "praat" via wifi, niet via zigbee dus vandaar dat die niets met elkaar te maken hebben.
De communicatie werkt ongeveer als volgt in het geval van Home Assistant (met Mosquitto broker als plugin):
add-on <communiceert via wifi van/naar> Mosquitto broker <van/naar> Home Assistant
Mosquitto broker en Home Assistant kunnen op hetzelfde systeem staan maar de Mosquitto broker zou ook ergens anders in je netwerk kunnen draaien of zelfs daarbuiten. Dat maakt voor hoe het werkt niet niet uit, alleen de MQTT configuratie op de add-on veranderd dan.
Als beide op hetzelfde systeem draaien (Mosquitto broker add-on geinstalleerd binnen Home Assistant) dan is het IP adres bij je MQTT config op de add-on gelijk aan die van Home Assistant. In Home Assistant zul je even een onder de Configuration van de Mosquitto broker bij het kopje "Logins" even iets zoals het volgende opgeven:
code:
1
2
| - username: mqttusername
password: mqttpassword |
Deze gegevens kun je overnemen bij de MQTT config van je add-on.
Hierna zou via auto-discovery de fan bekend moeten worden in Home Assistant (incl. eventuele temp/hum sensor). Vanaf de laatste beta kun je via de web interface van de add-on nog heel veel andere entiteiten van je itho in Home Assistant laten discoveren. Een andere optie is om de plugin van Jasper te gebruiken, zie daarvoor zijn repo:
https://github.com/jasperslits/haithowifi