Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-05 16:05
[b]skiwi in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"Vanuit Home Assistant kan ik dan met deze code van @Mr.Viper ...
Domme vraag: waar zet je die code?

HA zegt: "Invalid config for 'fan' at packages/fan.yaml, line 2: required key 'platform' not provided"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 08:10
sciurius schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Domme vraag: waar zet je die code?

HA zegt: "Invalid config for 'fan' at packages/fan.yaml, line 2: required key 'platform' not provided"
Als je het zo inlaad, dan moet hij onder de template staan.
code:
1
2
3
fan:
  - platform: template
    fans:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 11:31

Schonhose

Retro Icoon

biertjuh? schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:25:
[...]
Dat lijkt dezelfde box als wat ik heb, het werkt allemaal bij mij prima voor zover ik na kan gaan.
Had jij ook een bordje erop zitten met die witte pennetjes? Ik zoek nog steeds hoe dat nou precies werkt.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 19:52
Schonhose schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Had jij ook een bordje erop zitten met die witte pennetjes? Ik zoek nog steeds hoe dat nou precies werkt.
Witte pinnetjes - kunststof? Die heb ik bij mijn CVE unit afgeknipt waarna ik het bordje gewoon kon plaatsen, ik heb wel een iets andere CVE (eco) unit - dus wel eigen risico en met beleid 🫣

[ Voor 11% gewijzigd door Pandabeer35 op 14-02-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Pandabeer35 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Witte pinnetjes - kunststof? Die heb ik bij mijn CVE unit afgeknipt waarna ik het bordje gewoon kon plaatsen, ik heb wel een iets andere CVE (eco) unit - dus wel eigen risico en met beleid 🫣
Ah, het zijn gewoon een soort van splitpennen?

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:13
Schonhose schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:35:
[...]

Ah, het zijn gewoon een soort van splitpennen?
Die witte dingen had ik ook inderdaad en het zijn gewoon een soort van split pennen, die krijg je ook bij het bordje van Arjen als ik het me goed herinner. Ik heb de mijne er al even weer in zitten dus heb het niet meer helemaal helder in mijn hoofd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-05 16:05
Bokkoman schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Als je het zo inlaad, dan moet hij onder de template staan.
code:
1
2
3
fan:
  - platform: template
    fans:
Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar ... Moeten deze regels ervoor? In plaats van?

Platform template is toch ook al lang geleden vervangen door template sensors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
sciurius schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar ... Moeten deze regels ervoor? In plaats van?

Platform template is toch ook al lang geleden vervangen door template sensors?
Een fan is geen sensor.

https://www.home-assistant.io/integrations/fan.template/

https://www.home-assistant.io/integrations/fan/

[ Voor 14% gewijzigd door Bokkoman op 14-02-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:02
Hopelijk kan iemand mij helpen, ik heb de WIFI CVE addon geïnstalleerd en werkend gekregen. So far so good. ik krijg alleen met geen mogelijkheid de itho/status signalen in Home assistant. Ik zie en kan dus alleen de Fan bedienen en krijg 2 sensoren binnen, temp en humidity.

Home assistant krijgt de signalen wel binnen, dit is te zien in het debug log van MQTT. Home assistant maakt er alleen geen sensoren / entities van.

In het forum hier aantal dingen tegengekomen die ik helaas niet aan de praat krijg, ik vermoed door de recente firmware wijzigingen etc...

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
Chrisverst schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:31:
Hopelijk kan iemand mij helpen, ik heb de WIFI CVE addon geïnstalleerd en werkend gekregen. So far so good. ik krijg alleen met geen mogelijkheid de itho/status signalen in Home assistant. Ik zie en kan dus alleen de Fan bedienen en krijg 2 sensoren binnen, temp en humidity.

Home assistant krijgt de signalen wel binnen, dit is te zien in het debug log van MQTT. Home assistant maakt er alleen geen sensoren / entities van.

In het forum hier aantal dingen tegengekomen die ik helaas niet aan de praat krijg, ik vermoed door de recente firmware wijzigingen etc...

Alvast bedankt voor de hulp!
Update via webinterface na de laatste beta volgens mij 2.9.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:02
Pandabeer35 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:46:
[...]

Update via webinterface na de laatste beta volgens mij 2.9.10
Wauw! thanks dit was wel heel simpel zo! in 2.9.10 is de HA discovery tab toegevoegd Handug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

2.9.10 is nog wel een beta status. Al draai ik er sinds release probleemloos mee. @arjenhiemstra zijn er nog punten die je getest wil hebben voor je deze versie final maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:07
SaEnSa schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:46:
[...]

Berichten 0x31E0 werken allemaal goed met RFCO2 - HRU350.

Zie Code on zelfstandig CC1101+ESPD1mini:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En resultaat: 8)
[Afbeelding]

Ik denk dat het makkelijk is om Berichten 0x31E0 te activeren op IthoWifi-API ook. :)
Zou je dit wat verder toe kunnen lichten? Begrijp ik het goed dat je het voor elkaar hebt gekregen om de HRU350 traploos te regelen met een CC1101+ESPD1mini?

Ik zou dit ook graag voor elkaar willen krijgen, dus als je zou willen helpen, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 09:36

epo

Iemand ervaring met de remote RFT CO2 & HRU 300 die niet meer aangemeld kunnen worden, althans aanmelden lukt maar direct daarna 2x rood (RFT storing). Hij leest wel de huidige stand uit maar kan niks versturen of de HRU 300 reageert daar niet op. Af en toe met aanmelden komt de HMI op H1 maar is wel weg na uit/aan. Ik kan de andere remotes wel probleemloos aanmelden (Spider & RFT RV).

Ze waren gewoon aangemeld en werkend maar ik dacht laat ik eens een reset doen... Dom dom.. Van alles geprobeerd, uit/aan/afmelden via de addon, addon eruit etc etc. Ik stuur ze nu via de Addon aan wat gewoon werkt.
Mogelijk dan een sensor op de HRU kapot ? Iemand ervaring of gewoon bij iTho aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
epo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:52:
Iemand ervaring met de remote RFT CO2 & HRU 300 die niet meer aangemeld kunnen worden, althans aanmelden lukt maar direct daarna 2x rood (RFT storing). Hij leest wel de huidige stand uit maar kan niks versturen of de HRU 300 reageert daar niet op. Af en toe met aanmelden komt de HMI op H1 maar is wel weg na uit/aan. Ik kan de andere remotes wel probleemloos aanmelden (Spider & RFT RV).

Ze waren gewoon aangemeld en werkend maar ik dacht laat ik eens een reset doen... Dom dom.. Van alles geprobeerd, uit/aan/afmelden via de addon, addon eruit etc etc. Ik stuur ze nu via de Addon aan wat gewoon werkt.
Mogelijk dan een sensor op de HRU kapot ? Iemand ervaring of gewoon bij iTho aanmelden?
Als je hem nog wel via de addon kan besturen, dan werkt de RF op de HRU nog wel.
Misschien helemaal ontkoppelen (misschien even die ID/code kopiëren van de RFT module) uit de addon en dan eerst aanmelden op de HRU. Dan weer toevoegen in de addon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Bokkoman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Als je hem nog wel via de addon kan besturen, dan werkt de RF op de HRU nog wel.
Misschien helemaal ontkoppelen (misschien even die ID/code kopiëren van de RFT module) uit de addon en dan eerst aanmelden op de HRU. Dan weer toevoegen in de addon.
Ook dat heb ik gedaan, het zijn puur de 2 iTho RFT CO2 varianten die niet lekker werken, de andere iTho remote zonder co2 wel. Ik weet niet wat de CO2 variant anders doet of daar zit mogelijk een koppeling met de CO2 sensor?
Je hoort bij het koppelen de HRU harder gaan en zachter dus goed teken en groen maar daarna direct naar 2x rood. Dingen zijn wel gevoelig, heb ook al twee keer die sensor van de buitentemp laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassertje
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-02 11:05
Ik heb een tot nog toe onverklaarbaar iets. Ik heb sinds gisteren de itho wi-fi add-on geinstalleerd op mijn CVE-S. En dat ging allemaal voorspoedig. Ook heb ik mijn bestaande remote (AUTO-RFT-N) aan de add-on gekoppeld, dit werkt perfect. Maar nu komt het:

Als de CVE-S een powercycle heeft gehad werkt de bediening via de web interface prima (evenals MQTT via HA), maar zodra ik de remote gebruikt heb, reageert de ITHO niet meer via de web interface of HA. Hij leest alle waardes nog wel uit, ziet de huidige stand en is dus verbonden. Na een power cycle, weer hetzelfde verhaal, het werkt, totdat de remote gebruikt is.

Ik draaide eerst op de nieuwste (niet beta) firmware, geupdate naar de beta, ook dit verhielp het probleem niet.

Iemand enig idee? Begint wat frustrerend te worden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
epo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Ook dat heb ik gedaan, het zijn puur de 2 iTho RFT CO2 varianten die niet lekker werken, de andere iTho remote zonder co2 wel. Ik weet niet wat de CO2 variant anders doet of daar zit mogelijk een koppeling met de CO2 sensor?
Je hoort bij het koppelen de HRU harder gaan en zachter dus goed teken en groen maar daarna direct naar 2x rood. Dingen zijn wel gevoelig, heb ook al twee keer die sensor van de buitentemp laten vervangen.
Volgens handleiding:
) De statusled knippert herhaaldelijk kort 2x Rood. Storing in de RF-communicatie.
● Hang de sensor op een andere plaats. ● Plaats een RF-repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Heeft gewoon goed gewerkt en de gewone RFT en de Spider zijn verder weg. Zou dan wel vreemd zijn dat er opeens een repeater nodig is. Ik ga wel een case aanmelden bij iTho, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:26
epo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Heb je dou zone kleppen bij de hru? Dan werkt inleren iets anders nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tparvais
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-02 22:43
Bokkoman schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:04:
[...]

You need the non-cve module as said before.
I got my non-cve module
When powered vi usb, I succesfully get the connection to the web UI and I can configure the Wifi setup.
Then I connected directly with straight UTP ethernet cable to my ITHO COM port. No led blinking on RJ-45 female port, nothing on the motherboard, no activity.
I obvioulsy tried several utp cable.

I read that I should not power the module via usb when connected to COM port. So I didn't try this.

Should I consider that this non-CVE module is not compatible with my HRU-3 ?

Thank you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo

epo

Paulusbrand schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Heb je dou zone kleppen bij de hru? Dan werkt inleren iets anders nl.
Klopt, en na jouw opmerking verder in het menu gezocht en uiteindelijk gelukt, klasse!!!!! Ik zal wel kippig zijn maar kan dit niet in de manual vinden. Anyways super bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:26
epo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:55:
[...]

Klopt, en na jouw opmerking verder in het menu gezocht en uiteindelijk gelukt, klasse!!!!! Ik zal wel kippig zijn maar kan dit niet in de manual vinden. Anyways super bedankt!
Mooi! Het was een gokje. Check de handleiding van de duo zone set, daar staat de procedure in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeAtZuwe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-04 09:40
Ik heb momenteel Global Fault Code 7 op mijn unit.
Iemand enig idee wat dit betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Miura-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 10:57
HomeAtZuwe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:30:
Ik heb momenteel Global Fault Code 7 op mijn unit.
Iemand enig idee wat dit betekent?
Volgens mij is dat filters vies. Wat zegt je airfilter counter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tparvais
tparvais schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:08:
[...]

I got my non-cve module
When powered vi usb, I succesfully get the connection to the web UI and I can configure the Wifi setup.
Then I connected directly with straight UTP ethernet cable to my ITHO COM port. No led blinking on RJ-45 female port, nothing on the motherboard, no activity.
I obvioulsy tried several utp cable.

I read that I should not power the module via usb when connected to COM port. So I didn't try this.

Should I consider that this non-CVE module is not compatible with my HRU-3 ?

Thank you
Hello

Is there a way to get official support ? NRG.watch support email does not answer to my request and nobody seems to have an answer on this forum.

In that case, I'll have a non-cve module quite ultrz-fresh to resell

Thank you

Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Simpele vraag. Nu ik de add-on gebruik, is de perilex niet meer nodig. Welke moet ik wel aansluiten als ik de perilex wil laten vervallen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15

pistole

Frutter

tparvais schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:06:
[...]

Hello

Is there a way to get official support ? NRG.watch support email does not answer to my request and nobody seems to have an answer on this forum.

In that case, I'll have a non-cve module quite ultrz-fresh to resell

Thank you

Thomas
Hi Thomas,

This is a community-driven project so any support here is best effort. I guess you should receive a reply from nrg.watch but since it's holiday season it may take longer because of that.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@tparvais Did you already try a very short straight UTP cable?

[ Voor 7% gewijzigd door gns1l op 21-02-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buytendijk
  • Laatst online: 09:49
Ik ben al een tijdje bezig om de module aan de praat te krijgen en deze aan te sluiten op Home Assistant. Nu ben ik zover dat ik idd de fan zie in HA, als ik de afstandsbediening gebruikt zie ik ook de stand van de fan veranderen.
Echter andersom lukt het niet, ik kan in HA de stand aanpassen, maar het apparaat reageert hier niet op. Wie weet wat ik nog moet doen om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@tparvais : you ordered the non-CVE add-on even though your device is not listed as supported here https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
buytendijk schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:40:
Ik ben al een tijdje bezig om de module aan de praat te krijgen en deze aan te sluiten op Home Assistant. Nu ben ik zover dat ik idd de fan zie in HA, als ik de afstandsbediening gebruikt zie ik ook de stand van de fan veranderen.
Echter andersom lukt het niet, ik kan in HA de stand aanpassen, maar het apparaat reageert hier niet op. Wie weet wat ik nog moet doen om dit werkend te krijgen?
Reageert je fan wel op het bedienen via de add-on als je de virtual remote gebruikt?
Wat heb je zelf al geprobeerd? Welke MQTT berichten zie je?

De fan kan nl. Via auto-discovery aangemaakt worden, YAML of via een custom integration. En er zijn twee varianten (CVE en non-CVE) die allebei anders reageren, dit moeten we nu raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Vandaag tijd gehad om de CVE module te installeren en te kijken wat ik er mee kan in homeassistant.

Connectie met de MQTT is geluk, als ik kijk bij devices bij de MQTT dan krijg ik een mooie card met een slider en presets. Daar zit nu dan ook precies mijn probleem. Hoe krijg ik toegang tot die slider en de presets in mijn dashboard? Als ik daar een card aanmaak krijg ik alleen maar on-off.

Via de code voor Homeassistant in de wiki heb ik wel wat knoppen gemaakt om de fan op een bepaalde percentage te zetten. Dat lijkt goed te werken, maar ik wil ook graag zien op hoeveel procent hij draait in het dashboard. Heeft iemand een suggestie hoe dit kan?

arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module" laat zien wat ik wil, maar ook die card kan ik nergens vinden.

Met dank aan EelcoS73 in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module" toch wat gevonden. Ik vind de verticale wel mooier, maar dit werkt ook.

[ Voor 21% gewijzigd door Schonhose op 22-02-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buytendijk
@smesjz
De fan reageert niet op de add-on/virtual remote. Ik had een beetje gehoopt dat dit via HA dan wel zou lukken. Maar dat was tegen beter weten in. Ik heb een non-cve variant. De vraag is hoe ik de fan laat reageren, ik denk in eerste instantie via de add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
buytendijk schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:12:
@smesjz
De fan reageert niet op de add-on/virtual remote. Ik had een beetje gehoopt dat dit via HA dan wel zou lukken. Maar dat was tegen beter weten in. Ik heb een non-cve variant. De vraag is hoe ik de fan laat reageren, ik denk in eerste instantie via de add-on.
Je zal wel een goede reden hebben om de vragen te negeren en gewoon je probleem te herhalen.

Meest waarschijnlijke is dat je de virtual remote niet hebt gejoined. Dus laat je Itho power cyclen en binnen 2 minuten op "join" commando te klikken in het Virtual remotes menu van de add-on.

Vervolgens kan je via Virtual Remotes menu testen of het werkt, bijv. klikken op High (afhankelijk van de module) je fan op High zetten. Als dat werkt, zou ook integratie met HA werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buytendijk
Hmm, misschien dat ik simpelweg nog te weinig ervaring heb om de vragen te begrijpen.
Ik heb een virtual remote in de page van de module, dus dacht dat goed te hebben gedaan. Misschien da tik nog iets mis, maar daar reageert de itho niet op.

Helpt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buytendijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0WHOJhicZi-kU2PkYP73vnl9Zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVZVIViMACqhzsaZCXouDP0F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
@buytendijk De virtual remote moet ook gekoppeld worden aan je unit. Dit doe je door op de 'join' knop te duwen van je virtual remote in de eerste 2 minuten dat je apparaat aan staat (je moet de Itho dus even van de stroom afhalen). Zo werkte het bij mij in ieder geval (HRU350)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buytendijk
Dank je voor het advies, heb de webservice door lopen spitten. De plek waar ik 'join' tegen kom is onder system settings en vervolgens niet zozeer als een knop maar in de vorm van een keuze:
- every power on
- next power on
- off

Ik heb dit nu op 'every power on' gezet. Helaas geen reactie van de itho.

De andere optie is op het allereerste tabblad 'NRG-ITHO-93B8', daar staan ook de beschikbare standen op. Echter hierop drukken heeft ook geen effect.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Op die pagina van je eigen screenshot naar rechts scrollen, daar zou een join knop moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buytendijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVYupHVV27Y0-yxoz-r3Xtd_mlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGPz9AulN6QtxGLixBu8ev9N.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op de join knop gedrukt die je ziet in de screenshot, maar er gebeurt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Heb je dat gedaan binnen 2 minuten na een power cycle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buytendijk
Ja dat heb ik. dus eerst de itho uit, daarna binnen 2 minuten op join drukken. Lastige is wel dat de module zelf ook uit gaat en weer opstart. Dus heb ik zowel via de wifi connectie met de module rechtstreeks een verbinding gemaakt met de module en op join geduwt en vervolgens connectie met de module gemaakt via mijn huiswifi en nog een keer op join geduwt. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tparvais
gns1l schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:16:
@tparvais Did you already try a very short straight UTP cable?
Hello I tried two utp cable +/- 1m
I'll try a very short one.

What is surprising me is that it seems tje module is not powered up, no led blinking on the PCB or RJ45 port.

This is why I asked if I should also powerit up via USB also

Thank you for your proposal

Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tparvais
smesjz schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:29:
@tparvais : you ordered the non-CVE add-on even though your device is not listed as supported here https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/ ?
Yes, I have a HRU-3 but there no indication that this is specifically HRU-3 BVL-001 or HRU-3-BVFT-L-004

Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
tparvais schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:34:
[...]

Hello I tried two utp cable +/- 1m
I'll try a very short one.

What is surprising me is that it seems tje module is not powered up, no led blinking on the PCB or RJ45 port.

This is why I asked if I should also powerit up via USB also

Thank you for your proposal

Thomas
Posible the rj45 jack in the HRU doesnt give enough power to feed the module. Try to power it trough USB. But i dont know if its supported.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 08:48

JoeZuCK

_Fonz > all.

Wij hebben vandaag een ITHO Daalderop Optima Inside mechanische ventilatie laten installeren en ik dacht dat dat ding fluisterstil zou zijn.. Maakt meer herrie dan mij lief is in de automatische stand waar hij 95% van de tijd op zal staan.

Kun je de module ook gebruiken om de fan speed aan te passen en is dat dan wel aan te bevelen? Of kan ik dat sowieso al zonder de module?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertoz1982
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:32
Er zitten 2 pot meters in de unit waarmee je min en max toerental kan beïnvloeden. Begin daar eens mee.

http://stephenbrooks.org/muon1/banner.php?user=[DPC]Nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

robertoz1982 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:32:
Er zitten 2 pot meters in de unit waarmee je min en max toerental kan beïnvloeden. Begin daar eens mee.
Right. Ik heb niet het idee dat de installateur deze potmeters afgesteld heeft op het volume van ons huis zoals de BUVA (Stork) dat denk ik wel was toen het huis werd opgeleverd, maar goed ik was er ook niet bij. Maar kan ik dan ergens zelf uitrekenen hoeveel ik minimaal aan aantal m3 moet afzuigen, dat het ook nog eens werkt?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Rekenen is heel simpel. Op de bouw tekeningen staat hoeveel m3 het huis bevat.

Je controleert hoeveel m3 de box kan verplaatsen per uur.

Dan 1 op 1 afstellen.

Dus een huis van 400m3 zal die 400m3 elkuur vervangen moeten worden.

Itho levert volgens mij in hun tech specificaties ook hoeveel m3 per uur op welk toerental ververst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Bedankt voor je antwoord @To_Tall, maar geldt dit ook als mijn ventielen alleen in de keuken, badkamer en wc bevinden en oh ja op zolder bij de box zelf (vergeet ik altijd). Totaal is minder m3 dan het gehele huis.

[ Voor 17% gewijzigd door JoeZuCK op 25-02-2025 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Dat de afzuiging alleen op specifieke locaties is doet niet af dat hij toch het hele huis kan afzuigen.

Afzuiging zorgt namelijk voor negatieve druk. Als je een rooster open zet wordt daar lucht naar binnen gezogen. En ben je aan het ventileren. Heb je geen roosters open dan merk je dat in een goed geïsoleerd huis direct. Voordeur achterdeur trekken dan licht vacuüm openen zorgt dan dat er in 1 keer hoop lucht naar binnen stroomt en dicht doen gaat iets zwaarder. Althans dat is bij ons het geval. Heb je roosters open dan is dit effect er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2xtreme
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:14
Ik kan deze vrij voordelig krijgen

Itho Daalderop Ventilatiebox CVE-S ECO | Vochtsensor | Perilex |

Perilex kan ik door euro stekker vervangen als ik het goed begrijp en hem dan vast op de mid/auto stand zetten. Dan luistert hij naar de wifi bediening?

Het is me op nrgwatch niet volledig duidelijk wat de levertijd is (zijn ze in stock) of dat die PCB’s nog gebouwd moeten worden. Weet iemand hoe dat werkt? Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 10:38
De temperatuur van de "uitlaat" is rond de 40℃. Is dit een normale waarde? Ook gaat hij soms naar de -40℃, waar ik mij afvraag waarom dit is. Is de temperatuur meter kapot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmzUm627LL5U03KTLGMWBrCN3pg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9nDDcuoxAYOQeT0XmY3cudJP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Defecte temperatuursensor(en) is een bekend kwaaltje van de HRU350. Soms komt er een knippercode die het defect aangeeft, maar meestal niet.
Je kunt eventueel zelf de sensorset vervangen. Even zoeken in dit topic geeft meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosss
gns1l schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:35:
Defecte temperatuursensor(en) is een bekend kwaaltje van de HRU350. Soms komt er een knippercode die het defect aangeeft, maar meestal niet.
Je kunt eventueel zelf de sensorset vervangen. Even zoeken in dit topic geeft meer info.
Wat levert dit praktisch op? Betere werking waarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
De temperatuur sensoren zijn nodig voor de aansturing van de bypass klep en van de vorstbeveiliging.

Bij mij ging de bypass klep in de winter open door dit defect en werd er nogal koude lucht naar binnen geblazen omdat de warmtewisselaar dan ge-bypassed wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door gns1l op 27-02-2025 09:41 ]

• bartosss
Ik ervaar dezelfde klachten, en dit probleem heb ik dus al jaren. Echt irritant maar ben blij er nu achter te komen doordat ik mijn WTW nu met deze wifi controller verbonden heb.
Gezien de schaal waarmee nieuwbouwhuizen zijn geïnstalleerd met Itho verwacht ik dat dit bij veel meer huizen speelt.

• gns1l
  • Niet online
Bovenaan de pagina kun je zoeken op "350 + bypass" (zonder quotes) in dit topic.
Dan zul je veel info vinden over de werking van de bypass van de HRU350. Bijv. hier

Bij mij werkt de bypass na vervanging van de temperatuursensoren redelijk, maar ik schakel de bypass soms uit dmv parameter wijzigingen in het Settings menu van de add-on.

[ Voor 5% gewijzigd door gns1l op 27-02-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenv1234
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-05 09:39
Ik heb de module geïnstalleerd en alles werkte in eerste instantie prima. Echter, nadat ik één keer de originele Itho Daalderop AUTO RFT-N afstandsbediening gebruikte, reageerde de module niet meer.

De module gaf wel aan dat hij in een andere modus ging, maar voerde geen actie uit. Pas nadat ik de stekker van de CVE Eco enkele minuten had losgekoppeld en weer aangesloten, werkte alles weer normaal.

Moet er iets specifieks ingesteld worden om de originele afstandsbediening goed te laten werken? Ik zie in de instellingen wel een virtuele remote met remtype RFT-AUTO-N, maar weet niet of dit relevant is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
@arjenhiemstra ik heb mijn module geïnstalleerd op de ECO-S met CO2 sensor - werkt naar behoren qua uitlezen - aansturen gaf je al aan dat door de CO2 sensor de commando's overruled worden door de ECO-S zelf. Als ik de RF (die ik al had) bedien dan blijft de ECO-S ook draaien in de stand die ik zet (of terug naar AUTO als ik timer toets heb bediend) Als ik via MQTT of (web) API stuur, dan wordt de stand binnen enkele seconde door de unit weer overruled.

Ben je nog bezig met de firmware voor de unit zodat dit wel mogelijk is?

Zou super zijn als ik aansturing ook via jou module kan regelen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulrock
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@arjenhiemstra Hier is een (oude) R-Vent Pablo met perilex-stekker geinstaleerd. De printplaat lijkt verdacht veel op de Itho CVE serie zonder vochtsensor. Er is een 2x4pin interface aanwezig zoals op de foto te zien is. Voordat ik een setje bestel, zijn er gevallen bekend dat deze WiFi add-on succesvol is toegepast bij deze printplaat?

Zo niet, heb je enige vermoede of het proberen waar is om dit te tweaker? Anders zal ik een OEM Itho printplaat moeten vinden, want de huidige behuizing en ventilator doen het nog prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQZGZHdDPVElYR9MeDZ4KbYb8j8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuoVLX2ptp3ax4IejBc2ERUu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Bulrock op 02-03-2025 17:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartosss
gns1l schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:21:
De temperatuur sensoren zijn nodig voor de aansturing van de bypass klep en van de vorstbeveiliging.

Bij mij ging de bypass klep in de winter open door dit defect en werd er nogal koude lucht naar binnen geblazen omdat de warmtewisselaar dan ge-bypassed wordt.
De temperatuursensor is vervangen en de unit werkt weer naar behoren. Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-03 16:05
Klein vraagje. Ik heb de Itho CVE WiFi add-on gekoppeld met geen problemen. Home Assistant laat ook alles netjes zien (vocht en temp). Alleen werkt de aan/uit knop niet.

https://i.imgur.com/884MTiu.png

Verder kan ik wel de snelheid beheren om hem zo aan te krijgen, maar kan het niet handmatig aan of uit zetten.

Enige idee wat de oplossing hiervoor is? Of hoort dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Miura-
Skyrider schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:24:
Klein vraagje. Ik heb de Itho CVE WiFi add-on gekoppeld met geen problemen. Home Assistant laat ook alles netjes zien (vocht en temp). Alleen werkt de aan/uit knop niet.

https://i.imgur.com/884MTiu.png

Verder kan ik wel de snelheid beheren om hem zo aan te krijgen, maar kan het niet handmatig aan of uit zetten.

Enige idee wat de oplossing hiervoor is? Of hoort dit zo?
Gebruik je de Itho HACS integratie of een template fan? Kan je de code delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
-Miura- schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:32:
[...]

Gebruik je de Itho HACS integratie of een template fan? Kan je de code delen?
Ik gebruik de HACS-integratie. MQTT vond automatisch de nrg_itho-entiteiten.

Klein vraagje daarnaast. Hoe werkt de "auto"-modus precies op de afstandsbediening van de unit? Ik ging ervan uit dat de ventilatie aangaat nadat het vocht te hoog is, maar nadat ik gisteren ging douchen, was het vocht nauwelijks gestegen (en auto modus stond uit). Het enige wat iets omhoog ging, was de temperatuur.

[ Voor 38% gewijzigd door Skyrider op 09-03-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Miura-
Skyrider schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:34:
[...]

Ik gebruik de HACS-integratie. MQTT vond automatisch de nrg_itho-entiteiten.

Klein vraagje daarnaast. Hoe werkt de "auto"-modus precies op de afstandsbediening van de unit? Ik ging ervan uit dat de ventilatie aangaat nadat het vocht te hoog is, maar nadat ik gisteren ging douchen, was het vocht nauwelijks gestegen (en auto modus stond uit). Het enige wat iets omhoog ging, was de temperatuur.
De turn_on/turn_off acties van de HACS integratie werken als volgt:
Turn onSets preset mode to High
Turf offSets % to 0

De wifi add-on heeft verder geen interactie met de vochtsensor. Zo lang je fan op 'auto' staat gaat die op een gegeven moment sneller draaien.

Mocht je verder nog issues hebben met de HACS integratie zou je dan een issue willen aanmaken op https://github.com/jasperslits/haithowifi/issues? Dan helpen we je daar verder. De nrg_itho-entiteiten komen uit de auto-discovery van de wifi addon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Thanks! Heb een issue geplaatst.

En over automatische modus. Ik bedoelde meer van hoe de unit (met automodus) weet wanneer hij aan moet gaan zodat ik dit zonder afstandsbediening kan nabootsen met automatisering (via Home Assistant). Bij het douchen gaat vocht amper wat omhoog. Dus ik vroeg me af hoe en wat "auto" modus van afstandsbediening registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Miura-
Skyrider schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:37:
Thanks! Heb een issue geplaatst.

En over automatische modus. Ik bedoelde meer van hoe de unit (met automodus) weet wanneer hij aan moet gaan zodat ik dit zonder afstandsbediening kan nabootsen met automatisering (via Home Assistant). Bij het douchen gaat vocht amper wat omhoog. Dus ik vroeg me af hoe en wat "auto" modus van afstandsbediening registreert.
Bij gaat ie boven de +/- 80% RH naar high (ik heb een HRU, maar verwacht dat dat niet veel uit maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xboxser
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-04 21:58
Goedendag,

ik heb een Itho Daalderop VV zonneboiler 90 liter incl. regeling 545-8275
nu heb ik het forum al door gescrold is het mogelijk om deze uit te lezen

aan de binnenkant zit https://www.warmteservice...gclsrc=aw.ds&gad_source=1

Nu ga ik er nog niet vanuit dat de RJ 45 aansluiting gelijk op internet kan
maar zie wel die 2x 4 pinnen er naast zitten zo als voor dit wifi control boardje
alvast bedankt voor het meedenken

[ Voor 9% gewijzigd door xboxser op 10-03-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
xboxser schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:07:
Goedendag,

ik heb een Itho Daalderop VV zonneboiler 90 liter incl. regeling 545-8275
nu heb ik het forum al door gescrold is het mogelijk om deze uit te lezen

aan de binnenkant zit https://www.warmteservice...gclsrc=aw.ds&gad_source=1

Nu ga ik er nog niet vanuit dat de RJ 45 aansluiting gelijk op internet kan

alvast bedankt voor het meedenken
Ik zou deze niet op een switch router of iets degelijks aansluiten.

Dit is een service port waar itho en ook de non-cve addon op kan worden aangesloten.

Ik durf alleen niet te zeggen of de module deze machine kan uitlezen.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-05 17:22
;w
Even een teken van leven hiero, ik heb nog niets gelezen dus geen idee hoeveel ik gemist heb maar hierbij even snel een berichtje/toelichting:

Begin jan. sleutel huis gekregen en vanaf dag 1 liep de planning vd verbouwing volledig uit de rails (lang leve verborgen gebreken), dat was blijkbaar nog niet genoeg want een paar weken daarna maakte ik een combinatie tussen voet en aanrechtblad (stom, dom, dom, auw) waardoor ook de afslag ziekenhuis en OK genomen moest worden...

Gelukkig had mijn zoon ivm de verbouwing al het pakketjes versturen opgepakt maar helaas had ik hierdoor zelf geen tijd en energie meer over om de achterstand op forum, mail en github etc. aandacht te geven. Excuses voor iedereen die gewacht heeft en nog wacht op antwoord, ik pak dit zsm op.
1,5 week geleden verhuisd en nog ff van baan gewisseld, nu begint alles weer een beetje te landen gelukkig! Gisteren de eerste dingen op GH opgepakt, ga nu de andere dingen regelen.

Mocht iets haast hebben, stuur even een mailtje of een whatsapp berichtje mag natuurlijk ook! Eventuele retouren etc. die uit termijnen zijn gelopen, geen zorgen, dat komt sowieso goed!

Thanks alvast voor jullie begrip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Er zijn belangrijkere dingen dan werk :).

Gefeliciteerd met je nieuwe woning en baan natuurlijk.

Maar ook natuurlijk beterschap/goed herstel gewenst met je voet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 14:54
Bij mij werkt de HACS-integratie niet. In HA zie ik in MQTT wel alle gegevens staan. Doe ik iets niet juist? Ik gebruik hier een nieuwe CVE-S eco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvvoTaao0A-v_eCNy3G9MJlAUxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVcVsjfL8iWqpk8RtPAsWq58.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9X7Ne5-CGgoIQ2IXj_-DtkTZXTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEe0ntuWT29gIFaYcH9VO72j.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBwSEwGDHKxWEDMrVjf4paZ4rN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRiAGqQZLeUpw75pkbkV23mQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door aeng op 13-03-2025 09:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Miura-
aeng schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:06:
Bij mij werkt de HACS-integratie niet. In HA zie ik in MQTT wel alle gegevens staan. Doe ik iets niet juist? Ik gebruik hier een nieuwe CVE-S eco.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Waarschijnlijk komt het MQTT base topic niet overeen. Voor CVE kijken we standaard naar 'ithocve'. Je kan dit in je WiFi Add-on aanpassen, of tijdens het configureren van de HACS integratie "advanced config" aanzetten. Hiermee kan je dan zelf het topic aanpassen voor de integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 14:54
-Miura- schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Waarschijnlijk komt het MQTT base topic niet overeen. Voor CVE kijken we standaard naar 'ithocve'. Je kan dit in je WiFi Add-on aanpassen, of tijdens het configureren van de HACS integratie "advanced config" aanpassen. Hiermee kan je dan zelf het topic aanpassen voor de integratie
Dat was inderdaad het probleem. Bedankt voor je snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb de deze add-on nu ruim een half jaar draaien, ik log met Homey een aantal waarden via MQTT. Ik merkte zojuist op dat er nu in de ithostatus 2 waardes ontbreken die voorheen wel gelogd konden worden. Dit is Energy out of source (MWh) en Energy returned to source (MWh).

Ik heb in het verleden weleens gehad dat er iets ontbrak, echter na een restart van de add-on, werkte alles weer. Dat werkte zojuist voor bijna alle waardes, echter alleen niet voor de twee bovenstaande.

Heeft iemand een idee waar dit door komt?

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E in bestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:08
Eastman schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:31:
Ik heb de deze add-on nu ruim een half jaar draaien, ik log met Homey een aantal waarden via MQTT. Ik merkte zojuist op dat er nu in de ithostatus 2 waardes ontbreken die voorheen wel gelogd konden worden. Dit is Energy out of source (MWh) en Energy returned to source (MWh).

Ik heb in het verleden weleens gehad dat er iets ontbrak, echter na een restart van de add-on, werkte alles weer. Dat werkte zojuist voor bijna alle waardes, echter alleen niet voor de twee bovenstaande.

Dit gaat over een WPU 5G, denk ik? Deze informatie staat in "counters" een apart stuk van de status, die de WPU 5G heeft, maar niet andere itho producten. Deze wordt bij standaard instelling maar 1x per 30 minuten uitgelezen, want deze waarden veranderen niet zo vaak als de temperatuur en druk statuswaarden.
Om de i2c bus te ontlasten lees de module ze minder vaak uit.

Als je in de webinterface van de module naar het "Debug" tabblad gaat, dan staat daar in het rijtje een knop "Query Counters". Als je daarop drukt, krijg je dan een byte string als antwoord? (80 82 1C 10 ... )
Zo ja, staan de gegevens daarna dan niet meteen in de statuspagina? (ze worden onderaan toegevoegd)
Controleer dan in de instellingen of counters uitlezen wel aan staat.

Als ze dan nog niet in de status staan, kun je mij dan het reply van "Query counters" sturen. Hier of in een PB?

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 14-03-2025 19:17 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Dit gaat over een WPU 5G, denk ik? Deze informatie staat in "counters" een apart stuk van de status, die de WPU 5G heeft, maar niet andere itho producten. Deze wordt bij standaard instelling maar 1x per 30 minuten uitgelezen, want deze waarden veranderen niet zo vaak als de temperatuur en druk statuswaarden.
Om de i2c bus te ontlasten lees de module ze minder vaak uit.

Als je in de webinterface van de module naar het "Debug" tabblad gaat, dan staat daar in het rijtje een knop "Query Counters". Als je daarop drukt, krijg je dan een byte string als antwoord? (80 82 1C 10 ... )
Zo ja, staan de gegevens daarna dan niet meteen in de statuspagina? (ze worden onderaan toegevoegd)
Controleer dan in de instellingen of counters uitlezen wel aan staat.

Als ze dan nog niet in de status staan, kun je mij dan het reply van "Query counters" sturen. Hier of in een PB?
Thanks, dat was inderdaad wat ik over het hoofd heb gezien. Alles werkt inmiddels weer als verwacht :)

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:13
Iemand hier misschien een handleiding hoe de HRU 300 ECO te openen / de kap er af te halen? Monteur langs gehad voor nieuwe sensoren en die zijn netjes geplaatst. Nu wil ik net de wifi controller weer aansluiten maar druk ik de connector de HRU in. 🤦‍♂️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:13
skiwi schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:16:
Iemand hier misschien een handleiding hoe de HRU 300 ECO te openen / de kap er af te halen? Monteur langs gehad voor nieuwe sensoren en die zijn netjes geplaatst. Nu wil ik net de wifi controller weer aansluiten maar druk ik de connector de HRU in. 🤦‍♂️
Gelukt!
1. Stroom er af.
2. Utp kabels rechtsboven in markeren (welke zit boven, welke onder).
3. Filters er uit halen.
4. Water afvoer rechts vooraan naar beneden trekken om te ontkoppelen.
5. Display naar beneden schuiven en er uit halen
6. 5 inbus bouten lossen draaien (voor de middelste inbus in het hart van HRU 300 heb je een lange inbussleutel nodig).
7. Kap naar voren schuiven en er af tillen. Let op gewicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJf8VPlhKXbE5Axi0x1W4wKv1eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V19IXiprDfEwTvHzfwwTTCLq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1RN0iQCtjUa-6n8oOrCKZcNp8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02tOGb6Q6nfMhQgNbJUw3dSP.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk blijkt de connector direct achter de water afvoer te zitten. Dus in plaats van de hele kap er af te halen, kun je ook de water afvoer er uit trekken en dan met je vinger door dat gat de achterkant van de connector tegenhouden terwijl je de wifi module inplugt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKaUziSyPfnpmJ5IrJmkC9gWcjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hammrIqqV9hrisUAZXWFmJSj.jpg?f=fotoalbum_large

Connector zit dus weer op z’n plek en de wifi module doet het weer perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:11
Mijn afvoer temperatuursensor van de HRU 350 is kapot: het LED lampje knippert 2 x keer rood en 2 x oranje. De add-on geeft aan -320 bij de buitentemperatuur.

De inblaas motor stopt er kort na het opstarten ook weer mee. Ik neem aan dat dat met elkaar te maken heeft. Iemand een idee of tip of ik de inblaas motor wel weer werkend kan krijgen door de sensor te negeren via een instelling ofzo?

Er zit nog garantie op, dus ik ga er vanuit dat de sensor wel vervangen zal worden, maar het zal fijn zijn als in de tussentijd de inblaasfunctie wel gewoon kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
rube schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:11:
Mijn afvoer temperatuursensor van de HRU 350 is kapot: het LED lampje knippert 2 x keer rood en 2 x oranje. De add-on geeft aan -320 bij de buitentemperatuur.

De inblaas motor stopt er kort na het opstarten ook weer mee. Ik neem aan dat dat met elkaar te maken heeft. Iemand een idee of tip of ik de inblaas motor wel weer werkend kan krijgen door de sensor te negeren via een instelling ofzo?

Er zit nog garantie op, dus ik ga er vanuit dat de sensor wel vervangen zal worden, maar het zal fijn zijn als in de tussentijd de inblaasfunctie wel gewoon kan werken.
Hier hetzelfde gehad. Workaround was totdat monteur kwam om Manual control op 1 te zetten bij Itho settings en dan bij Manual speed supply fan (RPM) en Manual speed exhaust fan (RPM) een waarde in te voeren, bijv. 1700.
Niet heel fraai omdat je RPMs dan constant zijn en niet reageren op veranderingen in bijv. CO2 (of andere aansturing via MQTT) maar werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Top! Dat is hier ruim voldoende. Deze WTW (voor boven) staat bijna altijd met zelfde toerental te draaien dus dat is prima.
Nu afwachten hoe lang vervanging van de temp sensor gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakie33
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-04 14:04
rube schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:35:
[...]

Top! Dat is hier ruim voldoende. Deze WTW (voor boven) staat bijna altijd met zelfde toerental te draaien dus dat is prima.
Nu afwachten hoe lang vervanging van de temp sensor gaat duren.
https://www.techniekwebsh...or-nee-geschikt-voor.html

dit is wat je nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Deze lijkt anders dan de versie voor de 350? Maar ik heb nog garantie dus dat wacht ik eerst even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Voor de HRU350 is een sensorset gelukkig ook aanzienlijk goedkoper.....
Itho Daalderop Art.nr. 545-4645

[ Voor 18% gewijzigd door gns1l op 21-03-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grooving3139
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-05 00:52
Hey vrienden! Ik heb sinds kort een add-on gekocht voor mijn HRU 350.

Ik heb het netjes kunnen installeren en de Web UI draait prima. Alleen, verder dan dit kom ik echt niet uit... Er is veel te veel informatie op de forums en op GitHub en grotendeels irrelevant voor mijn WTW.

Bijvoorbeeld, ik kan nergens vinden wat de relevantie van deze instellingen is en hoe deze in mijn wensen passen:

- Send join command
- Force medium/auto mode
- Map RF remotes to virtual remote

Ik doe ook voor het eerst setup voor een MQTT apparaat. Zouden jullie mij daarom op weg kunnen helpen?

Ik wil de volgende dingen bereiken:

- Mijn huidige remote (fysiek dus) bewaren en dat ook kunnen gebruiken
- Virtual remote toevoegen en dat in Home Assistant kunnen gebruiken zodat ik met mijn telefoon de snelheid (laag, medium, hoog) kan besturen

Hoe kan ik deze stappen realiseren?

Alvast bedankt voor jullie reacties en sorry als mijn vragen stom zijn! Misschien is dit extreem simpel maar ik ben een beetje "lost" hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KGelderman
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-04 21:06
Hoi,
Heb een probleempje waar ik niet uit kom. Module heeft tijd gewerkt via Homey aansturing (NRG watch). Ik heb een vochtsensor en als deze boven bepaald percentage komt stuurt hij de Itho aan. Deze gaat ook netjes aan. Komt vocht beneden bepaald percentage geeft hij wel een commando om uit te gaan maar blijft vol draaien. Ik zie ook dat de slider dan op bv 10% gaat maar hij blijft vol aansturen. Pas als ik nog een keer op de slider klik, al ik het op 11% dan reageert hij wel. Aan gaat dus wel, uit niet automatisch terwijl wel het commando wordt gegeven. Heb de NRG watch app al keer opnieuw geïnstalleerd en ook de module zelf. Ook zie ik dat de knoppen low/medium/high in mijn webinterface niet reageren, de slider wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jverbraak2017
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:10
Hi @Grooving3139

Ik heb deze handleiding van Arjen gebruikt:
https://github.com/arjenh...tant---HRU350-integration

Zeker icm HACS - Itho Wifi Addon is deze enorm eenvoudig om home assistant toe te voegen.

Je zult overigens voor het koppelen van de virtuele remote de HRU van het stroom moeten halen (eerste 2 minuten kunnen remotes koppelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 01:12
(Mogelijk gerelateerd aan wat Eastman hier beschrijft)

[/quote]

Zit er een know issue in firmware 2.8.0 waardoor na verloop van tijd niet alle waarden meer beschikbaar zijn?
Ik draai een non-CVE unit op mijn warmtepomp, en na een paar dagen verlies ik een groot aantal van de meetwaarden.
code:
1
2
3
4
Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 76
Itho fw version: 37
Manufacturer: 0

Voorbeeld (overzicht van Itho Status-pagina):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
Label   Value
Outside temp (°C)   -30
Boiler temp down (°C)   40.93
Boiler temp up (°C) 56.29
Evaporator temp (°C)    17.79
Suction gas temp (°C)   21.44
Compressed gas temp (°C)    23.75
Liquid temp (°C)    22.71
Temp to source (°C) 17.55
Temp from source (°C)   22.72
CV supply temp (°C) 22.95
CV return temp (°C) 22.77
CV pressure (Bar)   1.69
Compressor current (A)  0
Current e-element (A)   0
Pressure switch 0
Tariff  0
Condensation protection 0
Spare input 0
Correction measurement delta source temperature (K) -1.13
Flow sensor (lt_hr) 0
Phase detection 0
Cv pump (%) 0
Well pump (%)   0
Boiler pump (%) 0
Free cooling valve (%)  50
CV_DHW or cooling temp valve (%)    50
Compressor  0
Element 0
Trickle heating 0
Error   1
Free cooling    0
Expansion valve (pls)   0
Room temp (°C)  20.95
Requested room temp (°C)    20.5
Heat demand thermost. (%)   0
Status  1
Sub_status  255
Blockage    0
Calculated evaporation temp CV (°C) 17.29
Calculated CV condensation temp (°C)    23.91
Calculated evaporation temp DHW (°C)    17.29
Calculated condensation temp DHW (°C)   23.91
Error_found 0
Error_retry 0
Task active 0
Manual operation    0
Compr block (sec)   0
Elek block (sec)    0
Cv for _ naddraai (sec) 0
Source for _ nadraai (sec)  0
Boiler for _ nadraai (sec)  0
Delay electr (sec)  0
Min running time compr (sec)    0
Drain time (sec)    0
EV pressure offset (sec)    0
EV adjust (sec) 0
Free cooling interval (sec) 0
Manual control (sec)    0
Low pressure timer (sec)    0
Compressor start (sec)  0
Compr power on delay (sec)  0
Delay cv start (sec)    0
Delay cv stop (sec) 0
Adaptive timer (sec)    0
Adaptive overheat (K)   5
adaptive fifo index 33
Fault highest priority  0
UTC time    0
Max CV return temp (°C) 45
Source pump speed free cooling mode 0
Compressor in Cv mode   0
Compressor in boiler mode   0
Element in CV mode  0
Element in boiler mode  0
CV mode blocked 0
Boiler mode blocked 0
Free cooling mode blocked   0
Bleeding mode blocked   0
Electr element blocked  0
Electr element DHW blocked  0
Compressor blocked  0
Off mode active 1
CV mode active  0
Boiler mode active  0
Free cooling mode active    0
CV pump prime   0
Well pump prime 0
Element released    0
Additional cooling release  0
CV enabled  0
Free cooling enabled    0
Tariff low from thermostat  0
Venting from thermostat 0
ECO selected on thermostat  0
Comfort selected on thermostat  1
Boiler blocked from thermostat  0
Boiler boost from thermostat    0
Heat demand total (%)   0
E-consumption during stand-by (kWh) 49
E-consumption during heating (kWh)  3672
E-consumption during DHW (kWh)  1641
E-consumption during cooling (kWh)  534
Preheat tap water   0
Element blocked during retry    1
Pi error sourceflow 100
Current source valve position (%)   0
Utc Time offset (min)   0
Free cooling block time (min)   0
Cooling temp control valve setpoint (%) 50
CO valve position (%)   0
HRU blowout temp (°C)   -28
HRU blowout flow (m3_h) 150
Regeneration active 0
Latest valid source supply temp. (°C)   8.08
Source pump flow setpoint (l_h) 0
Well pump speed at compr (%)    0
Source pump speed at free cooling (%)   0
Well pump speed at airreg (%)   0
Free cooling mode   255
Time CO valve start position (sec)  0
Minimum release time external cooling (sec) 0
Block time-release external cooling (sec)   0
External heating release time (sec) 0
Blocking time trickle low after power-up (sec.) 0
Blocking time trickle low after CV operation (sec)  939
Block time pre-heating tap water (sec)  0
Slow start well pump (sec)  0
Source return temperature too low (sec.)    0
Source flow control period (sec)    0
Stabilisation waiting time-free cooling (sec.)  0
Minimum time for preheating potable water (sec) 0
Maximum time for preheating potable water (sec) 0
Electrical element release (min)    0

en een paar dagen later:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Label Value
CH pump on (h)  8876
Source pump on (h)  9464
DHW pump on (h) 724
Compressor on (h) 3375
Electrical element on (h) 0
CH mode (h) 2997
DHW mode (h)  767
Free cooling mode (h) 6521
Total runtime (h) 24851
CH pump starts  6110
Source pump starts  6158
DHW pump starts 2851
Compressor starts 4373
Electrical element starts 0
CH mode starts  3290
DHW mode starts 1226
Free cooling starts 410
System starts 16
DHW element on (h)  0
DHW element starts  0
E-consumption stand-by (kWh)  4
E-consumption heating (kWh) 367
E-consumption DHW (kWh) 164
E-consumption cooling (kWh) 53
Energy out of source (MWh)  1959
Energy returned to source (MWh) 1084

Na een reset van de non-CVE unit krijg ik weer direct alle waarden terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Blackbird-ce op 29-03-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Blackbird-ce als je dit echt zeer regelmatig hebt zou ik even een andere UTP kabel gebruiken. Liefst zo kort mogelijk en als je hebt een knappe sftp kabel.
Ik heb het denk ik 1 a 2x per jaar en reset de add-on dan even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 01:12
GeeMoney schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:49:
@Blackbird-ce als je dit echt zeer regelmatig hebt zou ik even een andere UTP kabel gebruiken. Liefst zo kort mogelijk en als je hebt een knappe sftp kabel.
Ik heb het denk ik 1 a 2x per jaar en reset de add-on dan even.
Ja, dat komt hier wel vaker voor dan 2x per jaar... Waarom verwacht je dat de UTP-kabel de oorzaak zou zijn? Soort undervolt op de unit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Blackbird-ce schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Ja, dat komt hier wel vaker voor dan 2x per jaar... Waarom verwacht je dat de UTP-kabel de oorzaak zou zijn? Soort undervolt op de unit?
Het protocol is i2c, dat is ontworpen voor kleine afstanden op een printplaat. Via kabel werkt maar is gevoelig voor storingen. Hoe beter de kwaliteit van de UTP kabel en hoe korter de kabel, hoe beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenv1234
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-05 09:39
Iemand die het volgende herkent:

Wanneer ik sta te douchen lijkt de unit aan te gaan doormiddel van de auto modus, aangezien hij dit zelf heeft gedaan kan hij niet meer worden aangepast door de module of de afstandbediening die aan de unit is gekoppeld

ITHO Daalderop CVE S ECO

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenv1234 op 30-03-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jeroenv1234 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:51:
Iemand die het volgende herkent:

Wanneer ik sta te douchen lijkt de unit aan te gaan doormiddel van de auto modus, aangezien hij dit zelf heeft gedaan kan hij niet meer worden aangepast door de module of de afstandbediening die aan de unit is gekoppeld

ITHO Daalderop CVE S ECO
Heb je de FAQ (zie startpost dit topic) al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 13:14
Ik heb op zolder een CVE ECO 2SP, Artnr 545-5034. De print heeft de 2-rijïge connector. De unit is verbonden via een periflex stekker met beneden een wipschakelaar voor hoog/laag en eentje voor aan/uit. Geen RF afstandsbedieningAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5AT15t4_XetIlc0r44hgIbPosw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pp8rGeV4BwED0cNQrTBE6wDe.jpg?f=fotoalbum_large. Werkt jullie interfacekaart met deze unit? En wat doe ik met die afstandsbediening (2 wipschakelaars)?

[ Voor 8% gewijzigd door Pim-V op 01-04-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:56:
Ik heb op zolder een CVE ECO 2SP, Artnr 545-5034. De print heeft de 2-rijïge connector. De unit is verbonden via een periflex stekker met beneden een wipschakelaar voor hoog/laag en eentje voor aan/uit. Geen RF afstandsbediening[Afbeelding]. Werkt jullie interfacekaart met deze unit? En wat doe ik met die afstandsbediening (2 wipschakelaars)?
zie FAQ:
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim-V
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 13:14
@arjenhiemstra: Bedankt voor je snelle reactie. Dat had ik al gelezen, alles trouwens, ook alle 240 pagina's met posten van dit topic. Dus ik had gezien dat het werkt voor "CVE ECO 2", maar was er niet zeker van dat die van mij "CVE ECO 2SP" daar ook bij hoorde. Uit jouw reactie begrijp ik van wel. Alleen weet ik dan nog niet wat te doen met die perilex verbinding en de twee schakelaars erachter (alleen via de L1 en de N voeden en de L2 en L3 "los" laten?). Prachtig trouwens wat je/jullie hier voor elkaar gekregen hebben, petje af! Het duurde alleen wat lang voor ik het op Inernet tegen kwam (had beter moeten zoeken natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:34:
@arjenhiemstra: Bedankt voor je snelle reactie. Dat had ik al gelezen, alles trouwens, ook alle 240 pagina's met posten van dit topic. Dus ik had gezien dat het werkt voor "CVE ECO 2", maar was er niet zeker van dat die van mij "CVE ECO 2SP" daar ook bij hoorde. Uit jouw reactie begrijp ik van wel. Alleen weet ik dan nog niet wat te doen met die perilex verbinding en de twee schakelaars erachter (alleen via de L1 en de N voeden en de L2 en L3 "los" laten?). Prachtig trouwens wat je/jullie hier voor elkaar gekregen hebben, petje af! Het duurde alleen wat lang voor ik het op Inernet tegen kwam (had beter moeten zoeken natuurlijk ;-)
SP is de aanduiding voor perilex, SE voor eurostekker.

Die kun je behouden en blijft werken, je zou de de besturingsdraaden eventueel weg kunnen halen (je kunt een eurostekker bestellen, pas gewoon)
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste