Voor mij is het tijd om mijzelf af te melden in dit topic, de voorwaarden van het voorlopige verkoopcontract van onze voormalige huurwoning zijn gisteren verstreken. Daarmee ben ik dus 'verhuurder' af en pik ik het ook niet meer om als huisjesmelker te worden aangesproken op verjaardagen (grapje).
Voor ons was het doel van de verhuur:
- een middel om mijn pensioen als zzp'er in te vullen
- een appartement in bezit hebben als mijn kinderen later ook willen gaan wonen maar door de markt/huizen voorraad daar zelf dan geen mogelijkheden voor hebben.
- een goed gevoel krijgen door huurders die in een lastige situatie zitten zoals scheidingen e.d. een woonplek te kunnen bieden
- meeliften op de almaar stijgende huizenprijzen
- het verbeteren van onze financiële positie door vermogensopbouw en passief inkomen met als doel om eerder uit de "ratrace" te kunnen stappen.
Nu ik een punt achter dit avontuur zet heb ik een hoop geleerd over, mensen, contracten, juridische onderbouwing, onderhoud en tal van andere zaken. Er waren leuke momenten maar ook minder leuke momenten (huurder die appartement volledig uitwoont en 20k schade maakt). Maar all in all had ik wel het idee dat ik hiermee iets kon betekenen voor de maatschappij en ook voor de toekomst van ons gezin.
Het afgelopen jaar is een el nino geweest qua de verslechtering van de positie van verhuurders. En ondanks dat ik begrijp dat uitwassen moeten worden aangepakt vind ik ook dat het ingrijpen vanuit de overheid voor iedereen, goedwillend of niet, keihard is.
Het was even slikken toen ik besefte dat ik ons "plan" overhoop moest gooien maar inmiddels heeft dat gevoel plaats gemaakt voor opluchting en dankbaarheid dat ik er vanaf ben. Het valt mij ook op dat er bij ons in het Gooi er nu een enorme stroom aan appartementen op funda komt met de "niet zelfbewonings- clausule", ik denk dat dit de prijzen wel gaat drukken.
Daarnaast toch ook een kleine "plaagstoot" naar de overheid; de strekking dat dit steeds groter wordende aanbod starters meer kansen geeft op de markt betwijfel ik ook. Ons appartement is namelijk aan een oudere vrouw verkocht omdat zij meer kon bieden dan de jongere bieders en ook twee bevriende stellen hebben hun verhuurwoning beide om dezelfde reden aan ouderen (50+) verkocht.