Had al een tijdje op mijn lijst staan om dit topic door te lopen. Door het hele topic heen kwam ik wat dingen tegen die weliswaar aangestipt zijn, maar verder (bijna) niet op in is gegaan. Daarom bij deze nog wat reacties op oudere posts uit dit topic

3x3 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:55:
[...]
Ondanks midden of midden-rechtse regeringen zijn er heel, heel veel belasting maatregelen aangekondigd die de woonmarkt raken. De vermogensbelasting op investeren is scherp verhoogd. En vanaf 2021 wordt zelfs kapitaal lenen belast. Daarnaast heb je ook nog ATAD1, die voor vastgoedinvesteerders met een zakelijke entiteit agressief belasting afroomt door rentekosten minder aftrekbaar te maken. En bijvoorbeeld de verhuurdersheffing die vanaf 2015 al is ingevoerd.
Die ATAD1 kende ik niet. Gelukkig zit er wel een drempel in van 1 miljoen EUR. Daarmee is dat voor de meeste verhurende tweakers niet direct een probleem.
BekSide schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:36:
[...]
Houd wel je rendement in de gaten, want een appartement zoals hierboven benoemd kost je nu ook minimaal €250.000,- waardoor je dus eigenlijk geen top rendement meer haalt als je het mij vraagt.
Zeker niet als het met een hypotheek is bekostigd.
Daarmee impliceer je dat een hypotheek het rendement naar beneden haalt. Volgens mij kan je met een hypotheek juist het rendement verhogen vanwege een hefboomwerking. Zo kan je middels geleend geld misschien 2 objecten aanschaffen, waar je er anders maar 1 had kunnen aanschaffen. Vanwege de rente is je rendement per object wellicht iets lager, maar het totale rendement hoger.
Er zijn ook veel verhuurhypotheken waarbij je een max LTV van 85% hebt en waarbij men uitgaat van een woningwaarde van -15% ivm verhuur. Effectief heb je dan ongeveer 30% eigen geld nodig. Echter, een dergelijke hypotheek hoef je niet volledig af te lossen. Daarbij los je bijv. 50% af in 10 jaar tijd, en daarna hoef je alleen nog maar de rente te betalen. Wederom kan dat interessant zijn voor de hefboomwerking.
Deze blogpost gaat daar nog wat verder op in met rekenvoorbeelden enzo.
Dat is overigens de theorie, mijn gevoel zou ook zeggen dat je het beste zo snel mogelijk die hypotheek af kan lossen, maar da's dus wellicht meer emotie dan rationaliteit.
vortexnl1982 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:09:
[...]
Ik wil het liefst lang verhuren aan b.v. een net gezin of jong stel. Ik wil dat het appartement net blijft als ook de omgeving (goede relatie wil ik blijven houden met mijn huidige buren). Ik verlaag liever mijn huurprijs iets en nette huurders krijg (waar mijn buren ook iets mee hebben).
Ik ben alleen bang dat als ik mensen te lang laat huren dat ze dan huurdersrechten krijgen en ik ze er nooit meer uit krijg. Het plan is ook om als mijn kinderen wat ouder zijn dat ze dan in het appartement kunnen wonen. Dit speelt pas over een jaar of 15 ofzo denk ik.
Die huurdersrechten hebben ze sowieso toch, als je niet een anti-kraakcontract hebt? Daarnaast kan lang verhuren nadelig zijn voor de gevraagde huurprijs. Als de prijzen in de markt hard stijgen, dan kan je bij een nieuwe huurder de verhuurprijs makkelijk her-ijken. Als je 'zomaar' de verhuurprijs van een bestaand huurcontract met - bijvoorbeeld - 10 tot 20% verhoogt zal de rechter daar niet snel akkoord mee gaan. Daarom kan het wel lucratief zijn om bij stijgende woningprijzen zo af en toe een nieuwe huurder te hebben.
Ik kijk zelf wel eens om iets te verhuren, maar voorlopig is dat vooral een 'idee', niet een concreet plan. Momenteel onderneem ik vanuit een holding+werkmaatschappij BV. Mijn idee zou dan zijn om daar een aparte BV onder (de holding) te hangen, en daarmee dat vastgoed aan te schaffen. Het voordeel van een BV is dan dat je geen dingen als VRH hebt, en (in beginsel) er gekeken wordt naar het daadwerkelijke rendement voor belasting. Het heeft zeker ook nadelen, maar aangezien ik al een BV heb kan ik dan mooi het geld wat in die BV's zit investeren, zonder het eerst uit te hoeven keren naar prive (belast met ~40% belasting).
Overigens een ander voordeel wat nog niet benoemd is, is een bescherming tegen inflatie. De economie staat er 'bijzonder' voor; ultiem lage (negatieve) rentes, waarbij er door alles en iedereen enorme schulden worden opgebouwd. Één mogelijkheid is dat die schulden worden opgelost wordt door significante inflatie. In dat geval kan je beter je geld in iets tastbaars hebben zitten dat met die inflatie meestijgt, dan dat je geld op je spaarrekening ieder jaar 5-10% minder waard wordt.
[
Voor 5% gewijzigd door
Freeaqingme op 22-08-2020 23:15
]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.