Ja dat kan, mijn nieuwe hypotheek is al geregeld.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:44:
[...]
Belangrijke eerste vraag lijkt mij hoe je financiën er voor staan. Heb je voldoende eigen geld om zonder de verkoopopbrengst van de oude woning je nieuwe woning te betalen?
Ja dat mag volgens het reglement.Tweede vraag is of je het wel (tijdelijk) mag verhuren. Soms is het van bv de VVE niet toegestaan.
Ja dat is nog een ding. Ik moet even kijken over een jaar (als we gaan verhuizen) hoe het zit met de rente op verhuurhypotheken. Rente op m'n huidige hypotheek is 1,4% (20 jr vast) als ik naar verhuur schakel dan zit ik toch wel op 2,5 % (10 jr). Woning zit nog een hypotheek op van 215.000 daar 1,1% van is toch 2365 euro per jaar extra (en wie weet wat de rente is na die 10 jaar rentevast periode van verhuurhypotheek). In mijn omgeving zijn meerdere mensen die hun oude (NIET verhuur) hypotheek houden en toch verhuren. Dit heeft niet mijn voorkeur want daar kun je goed nat mee gaan.Derde punt is of je geldverstrekker toestemming wil geven. Dat moet zowel bij tijdelijke als bij permanente huur. Bij tijdelijke huur onder leegstandswet zul je in de regel (na toestemming) je oude hypotheek kunnen aanhouden. Maar dan moet je wel aan die voorwaarden voldoen. Bij permanente huur zul je een verhuurhypotheek moeten nemen. Is op zich ook geen probleem, als je voldoende geld hebt. (De rente is dan wel iets hoger, maar niet veeeel hoger zoals mgizmo aangeeft).
Ik wil het liefst lang verhuren aan b.v. een net gezin of jong stel. Ik wil dat het appartement net blijft als ook de omgeving (goede relatie wil ik blijven houden met mijn huidige buren). Ik verlaag liever mijn huurprijs iets en nette huurders krijg (waar mijn buren ook iets mee hebben).Pas na deze hobbels kun je aan de echte vraag denken, wil je kort of lang verhuren. Bij kort verhuren is het veel speculatiever: je gokt op snelle waardestijging om die snel te cashen. Bij lang verhuren is het meer een lange termijn investering: je genereert een inkomensstroom die als het goed is op termijn lekker groeit en tegelijk bouw je hopelijk waarde op door het groeiende verschil tussen openstaande schuld en woningwaarde.
Het zijn dus twee principieel verschillende 'verdienmodellen', waarbij er niet bij voorbaat één verkeerd is. Het hangt helemaal af van je eigen wens en inzichten.
Ik ben alleen bang dat als ik mensen te lang laat huren dat ze dan huurdersrechten krijgen en ik ze er nooit meer uit krijg. Het plan is ook om als mijn kinderen wat ouder zijn dat ze dan in het appartement kunnen wonen. Dit speelt pas over een jaar of 15 ofzo denk ik.
De winst die ik maak met verhuren wil ik niet gebruiken om af te lossen. Ik wil dat gewoon maandelijks in een wereldwijde ETF tracker investeren zoals VWRL. Het is mij wel wat waard dat ik bij m'n geld kan ipv dat het 'vast' zit in stenen.
[ Voor 3% gewijzigd door vortexnl1982 op 15-05-2020 12:12 ]