Ik haal dit oude topic even omhoog als waarschuwing omdat ik hier zelf mee te maken heb en het m.i. heel moeilijk is als huurder om je tegen dit soort problemen te beschermen. Een huurder krijgt tenslotte niet het hypotheekkontrakt van de verhuurder te zien ...sanderhak schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:03:
[...]
Huren zonder toestemming bank is einde huurbescherming. https://www.vanrossumadvo...roepen-van-het-huurbeding
Ik huur sinds 8 jaar een appartement in de vrije sector van een particuliere eigenaar die het indertijd niet verkocht kreeg (stond al 1-2 jaar te koop) en dringend op zoek was naar een grotere woning wegens gezinsuitbreiding. Ik huurde hun oude woning, betaalde in feite de hypotheek en zij huurden een grotere woning. Netjes standaard huurkontrakt getekend (niet volgens Leegstandswet) dat na 1 jaar stilzwijgend overging in een huurkontrakt voor onbepaalde tijd. Ook ingeschreven bij de gemeente en de eigenaar heeft zich ingeschreven op hun nieuwe huuradres. Volgens de verhuurder was de bank ook akkoord, al lijkt het er nu op dat dit alleen 'informeel' akkoord was...
Het pand heeft een groot deel van de tijd dat ik er huurde te koop gestaan, maar wegens de ingezakte woningmarkt had dat lange tijd weinig gevolgen (af en toe een bezichtiging, geen serieuze kopers mede omdat er vrij hoge VVE kosten zijn). Tot ongeveer een jaar terug de bank (ING) ineens van gedachten veranderde en besloot dat ze niet langer verkoop wilden afwachten en dat de woning geveild moest worden. De eigenaar heeft altijd netjes de hypotheek betaald maar wat blijkt, de taxatiewaarde is inmiddels maar 2/3 van de hypotheek die zo'n 15 jaar geleden op de woning verleend is toen het nieuw opgeleverd werd. Hoe dit mogelijk is is mij een raadsel, aangezien het gemiddelde huis hier de afgelopen 15 jaar zeker 50-150% in prijs gestegen is ...
ING gaf de verhuurder eerst opdracht om mij per direct er uit te zetten. Dat is volgens het Burgerlijk Wetboek helemaal niet mogelijk (iets wat de juristen van ING donders goed weten), dus dat heb ik afgedaan met een korte aangetekende brief terug aan de verhuurder die hier zelf ook niet blij mee was. Maar de bank zet gewoon door en beroept zich nu officieel op het huurbeding. Ik wordt als huurder op korte termijn op straat gezet, de eigenaar gaat hardstikke faillliet en ik mag dus mijn "schadevergoeding" gaan halen nadat ING klaar is met levenslang kaalplukken, d.w.z. die onkostenvergoeding van de rechter daar kan ik ook nog naar fluiten.
Ik had me een tijd terug na de eerste signalen dat de bank wilde veilen laten informeren bij het Juridisch Loket: "geen zorgen, u hebt een ijzersterke positie, huur gaat boven koop". Dat blijkt dus slecht advies, volgens de notaris die de veiling regelt is mijn huurkontrakt niks waard en is de vernietiging door de rechter een kwestie van even afstempelen. Ze hebben zelfs een speciale dienst die met hulp van de politie snel de huurder uit huis zet, de inboedel op straat zet en de sloten vervangt, allemaal legaal.
*snip* irrelevant.
Ondertussen heeft ING dankzij mij wel bijna een ton aan hypotheekinkomsten kunnen bijschrijven én is de woning ongetwijfeld meer waard dan wanneer ze 8 jaar geleden geveild zou hebben toen de woningmarkt hier helemaal op zijn gat lag. Heel slim gespeeld van ING dus, maar voor mij bevestigt dit vooral wat een schurkenbank het is.
Ik heb het vermoeden dat dit soort "huren zonder toestemming van de bank" veel vaker voorkomt in de vrije sector, maar hoe kan de huurder dat weten? Overigens wordt soms dan ondanks verhuur ook nog hypotheekrente aftrek geclaimd door de eigenaar want "anders is het niet rendabel" (ik ken diverse voorbeelden, in mijn geval is daarvan overigens geen sprake). De Belastingdienst wil dit niet weten tenzij er iemand expliciet gaat klikken, kennelijk is dit beleid uit Den Haag. De komende jaren hangt wellicht veel meer vrije sector huurders iets dergelijks boven het hoofd en dan blijkt dus wat het huurrecht in Nederland waard is
Als er iemand nog goede tips heeft graag en anders zijn er wellicht andere huurders die hier nog wat aan hebben voordat het te laat is ...
[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 01-05-2018 11:29 ]