Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 22:49
ik heb wat corona biertjes ingeslagen voor dit weekend, telt dat ook?
Zoals gezegd, dit is niet de HK

[ Voor 26% gewijzigd door Outerspace op 28-02-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:24
Megalodon86 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:50:
Hoezo kan je niet weken thuis gaan zitten? Dat is prima te doen als het nodig is. Zeker als je voor een paar weken voedsel in huis hebt, wc papier, andere benodigheden etc.

En zolang gas, water, licht blijft werken, is het gewoon een paar weken netflix bingen, gamen en bordspelletjes doen. Dat red ik wel hoor.
De meeste hier zullen verplichtingen hebben zoals werk of studie. Je kunt daar niet zo maar even wegblijven. Daarnaast zijn er tegenwoordig heel veel ZZP'ers die zich ook niet zo maar even ziek kunnen melden. Iedereen heeft verplichtingen en geld nodig voor hypotheek en dergelijken. Kinderen die naar school moeten, etc. Je zo maar langere tijd uit de samenleving onttrekken is vrijwel onmogelijk anno 2020... en al helemaal als iedereen dat zou doen. Gas water licht zal ook wel niet meer werken als al die mensen er ook zo over denken en niet meer komen opdagen.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvbal79
FireFoz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:53:
[...]

De meeste hier zullen verplichtingen hebben zoals werk of studie. Je kunt daar niet zo maar even wegblijven. Daarnaast zijn er tegenwoordig heel veel ZZP'ers die zich ook niet zo maar even ziek kunnen melden. Iedereen heeft verplichtingen en geld nodig voor hypotheek en dergelijken. Kinderen die naar school moeten, etc. Je zo maar langere tijd uit de samenleving onttrekken is vrijwel onmogelijk anno 2020... en al helemaal als iedereen dat zou doen. Gas water licht zal ook wel niet meer werken als al die mensen er ook zo over denken en niet meer komen opdagen.
denk dat hij al thuis zit en onze geld bijdrage aan de ww naar zich toetrekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 20:28
Zoals eerder gezegd, dit is niet de HK

[ Voor 86% gewijzigd door Outerspace op 28-02-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:57

Megalodon86

Enzyme X

FireFoz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:53:
[...]

Kinderen hoeven niet naar school als ze dicht zijn. Tot het zo ver is, ga ik ook niet 'zo maar' weken thuis zitten. ik bedoelde dat het prima te doen is, als je omgeving het erover eens is, dat dat het beste is om te doen. Dus kinderen niet op school, thuis werken, etc.
bvbal79 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:56:
[...]

denk dat hij al thuis zit en onze geld bijdrage aan de ww naar zich toetrekt :)
Was het maar zo'n feest.

Nee ik werk gewoon. Maar ik bedoelde dan ook een paar weken thuis blijven vanwege Corona, niet zo maar omdat ik daar zin in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Megalodon86 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:07:
[...]

Kinderen hoeven niet naar school als ze dicht zijn. Tot het zo ver is, ga ik ook niet 'zo maar' weken thuis zitten. ik bedoelde dat het prima te doen is, als je omgeving het erover eens is, dat dat het beste is om te doen. Dus kinderen niet op school, thuis werken, etc.

[...]

Was het maar zo'n feest.

Nee ik werk gewoon. Maar ik bedoelde dan ook een paar weken thuis blijven vanwege Corona, niet zo maar omdat ik daar zin in heb.
Hahaha, was ook een grap. Denk ook dat groot deel van het werk ook vanuit huis gedaan kan worden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

bvbal79 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:10:
[...]

Hahaha, was ook een grap. Denk ook dat groot deel van het werk ook vanuit huis gedaan kan worden toch?
Ja dat denk ik wel. Zo'n beetje elke kantoorbaan. School kan ook via internet doorgaan.

Genoeg beroepen die niet vanaf thuis kunnen, maar voor die mensen zou je extra bescherming kunnen regelen. Of gewoon even niet. Niet alles hoeft altijd maar meteen.

Niet dat ik het als reëel toekomstbeeld zie, maar het zou écht niet zo moeilijk zijn als mensen doen vermoeden. Met een beetje inspanning en voorbereiding kan je in heel het land menselijk interactie minimaliseren, en toch nog redelijk blijven draaien met veel dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Megalodon86 op 28-02-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Megalodon86 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:14:
[...]

Ja dat denk ik wel. Zo'n beetje elke kantoorbaan. School kan ook via internet doorgaan.

Genoeg beroepen die niet vanaf thuis kunnen, maar voor die mensen zou je extra bescherming kunnen regelen. Of gewoon even niet. Niet alles hoeft altijd maar meteen.

Niet dat ik het als reëel toekomstbeeld zie, maar het zou écht niet zo moeilijk zijn als mensen doen vermoeden. Met een beetje inspanning en voorbereiding kan je in heel het land menselijk interactie minimaliseren, en toch nog redelijk blijven draaien met veel dingen.
Het punt zit 'm in die voorbereiding. Er zijn verdomd veel kantoorbanen waar op dit moment geen thuiswerk infra voor bestaat. Ik kan redelijk goed thuiswerken, maar niet zonder m'n vpn+token+laptop+telefoon. En dan nog kan ik niet alle software benaderen of op alle netwerk shares (want security).

Kijkend naar alle collega's, dan mist een groot deel minstens een van bovenstaande omdat ze een vaste werkplek op een vaste site hebben. Dus normaal geen reden om kosten voor die infra te maken. Het wordt dan snel ingewikkeld om dat binnen een paar dagen te regelen, vooral als het er meer dan een paar zijn.

School via internet is top, behalve dat interactiviteit een probleem wordt. Individuele aandacht ook. Kan allemaal wel, maar vooral in kleine groepjes, niet zomaar per 20-30. Kan wel voor even, beter dan niks, maar niet zonder voorbereiding. En er moet dan ook nog iemand op de kinderen thuis letten, dus als ouder(s) wel het huis uit moeten want essentieel, succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Denk dat op tweakers sowieso wel een bijzonder hoog percentage zit dat thuis kan werken (digitaal). Ik denk zelf dat maar een klein percentage (~20%) van al het werk vanuit huis gedaan kan worden als je alle bevolkingsgroepen meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FireFoz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:37:
Denk dat op tweakers sowieso wel een bijzonder hoog percentage zit dat thuis kan werken (digitaal). Ik denk zelf dat maar een klein percentage (~20%) van al het werk vanuit huis gedaan kan worden als je alle bevolkingsgroepen meeneemt.
Vooral het kantoorwerk met computer en telefoon. Ik denk dat dit wel meer dan 20% is. Bouwvakkers kunnen niet thuis werken, maar hun administratie, receptie, adviseurs zouden dat wel kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 28-02-2020 20:20 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonBalto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-11-2023
Linkdump is ook hier niet de bedoeling.

[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 02-03-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
Mijn startende Coronavoorraad

(Helaas is het topic gesloten.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Heb de link niet aangeklikt maar heb bij voorbaat twijfel over de objectiviteit... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:57
Marzman schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Vooral het kantoorwerk met computer en telefoon. Ik denk dat dit wel meer dan 20% is. Bouwvakkers kunnen niet thuis werken, maar hun administratie, receptie, adviseurs zouden dat wel kunnen.
20% vind ik ook wat laag klinken, maar ik ben heel benieuwd wat het echte percentage is, want ik kan zo een legio aan beroepen bedenken die niet thuis kunnen werken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:31
Zojuist boodschappen gedaan (in NL), woon relatief dicht bij Heinsberg, maar hier was behalve de versafdeling alles nog goed te krijgen.
Geen verschil qua conserven etc..

Zelf doe ik eigenlijk niks qua preppen. Kan thuis werken indien nodig, we zien wel

[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 28-02-2020 21:13 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
Hahn schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:51:
[...]

20% vind ik ook wat laag klinken, maar ik ben heel benieuwd wat het echte percentage is, want ik kan zo een legio aan beroepen bedenken die niet thuis kunnen werken.
Denk het echt wel. Zo maar even snel een top 10:

Winkelbediende 280.000
Docent basisonderwijs 168.000 (onder wie 132.000 vrouwen)
Glazenwasser/interieurverzorger/keukenknecht 136.000
Vrachtwagenchauffeur 124.000
Lader/losser/verhuizer 121.000
Systeemanalist of systeemontwerper 105.000
Crècheleidster/verzorgende in instelling 94.000
Ziekenverzorgende 90.000
Detailhandelaar 86.000
Boekhouder 84.000

Bron: CBS, 2007.
https://www.allesopeenrij...de-beroepen-in-nederland/

Zitten er 2 tussen (Systeemanalist of systeemontwerper en Boekhouder (moet wel iemand de boekhouding komen brengen)) die je misschien vanuit huis kunt doen. De rest niet. Zat er niet zo ver naast met 20% dan denk ik :)

Ok, wel wat oude lijst en nu zijn er misschien wat meer online dingen zoals helpdeskmedewerker... maar ik denk dat het nog steeds maar een klein gedeelte zal zijn in absolute aantallen. Hier op tweakers hebben wij een bijzonder hoog digitaal gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
FireFoz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:16:
[...]

Denk het echt wel. Zo maar even snel een top 10:

Winkelbediende 280.000
Docent basisonderwijs 168.000 (onder wie 132.000 vrouwen)
Glazenwasser/interieurverzorger/keukenknecht 136.000
Vrachtwagenchauffeur 124.000
Lader/losser/verhuizer 121.000
Systeemanalist of systeemontwerper 105.000
Crècheleidster/verzorgende in instelling 94.000
Ziekenverzorgende 90.000
Detailhandelaar 86.000
Boekhouder 84.000

Bron: CBS, 2007.
https://www.allesopeenrij...de-beroepen-in-nederland/

Zitten er 2 tussen (Systeemanalist of systeemontwerper en Boekhouder (moet wel iemand de boekhouding komen brengen)) die je misschien vanuit huis kunt doen. De rest niet. Zat er niet zo ver naast met 20% dan denk ik :)

Ok, wel wat oude lijst en nu zijn er misschien wat meer online dingen zoals helpdeskmedewerker... maar ik denk dat het nog steeds maar een klein gedeelte zal zijn in absolute aantallen. Hier op tweakers hebben wij een bijzonder hoog digitaal gehalte.
Een detailhandelaar zou in theorie ook wel remote kunnen werken, kan ik me voorstellen. Uit deze top 10 maakt dat systeemanalist/systeemontwerper + detailhandelaar + boekhouder = 275.000 van 1.288.000 werknemers, wat dus ~21,4% is. Dus alleen kijkend naar de top 10, lijkt je schatting van 20% heel goed te kloppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Docent basisonderwijs kan met wat pijn en moeite ook wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
Caelorum schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:26:
Docent basisonderwijs kan met wat pijn en moeite ook wel
Denk dat dat vies tegenvalt. Kinderen die vroeger speciaal onderwijs kregen zitten vaker op een reguliere basisschool. Dat zijn kinderen die extra aandacht nodig hebben.
Hoe zorg je ervoor dat kinderen bij de les blijven?
Ook ouder/verzorger van de kinderen moet aanwezig zijn.

Een schoolbord valt wel na te bootsen misschien, maar betekent absoluut niet dat ieder kind de les zal kunnen volgen.

Ik ben zelf bv vroeger vanuit het speciaal onderwijs naar regulier 'gepromoveerd' toen dat echt niet normaal was. Maar had (en kan nog steeds) door mijn gehoorprobleem absoluut niet eenvoudig mee kunnen doen met een gesproken Skype sessie. Het geluid uit een computer is vreemd, en liplezen gaat echt moeilijk doordat er vaak vertraging in het geluid vs beeld zit. Laat staan dat het beeld scherp genoeg is.
Heb zelf nooit gebruik gemaakt van een tolk trouwens.
Nou dan ga je typen.. gaat toch echt trager, en dan vergeet je kinderen die niet zo snel kunnen lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 28-02-2020 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:48
Het zou zomaar kunnen dat de centrale IT infra het begeeft als men massaal thuis gaat werken. VPN concentrators, citrix omgeving etc hebben nou eenmaal een limiet. Bij landelijke OV stakingen of extreme weeralarmen lopen we daar bij mijn werkgever soms al tegen aan. Voor bedrijven met X-duizend werknemers schroef je dat ook niet zomaar even op.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Hahn schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:22:
[...]

Een detailhandelaar zou in theorie ook wel remote kunnen werken, kan ik me voorstellen.
Euh... hoe dan? Lijkt me vrij lastig hoor, vanuit huis de spullen uit je winkel / webshop magazijn verkopen :) Misschien als je een kleine webshop aan huis hebt, maar dat is misschien 1% van alle detailhandelaren. 99% heeft een winkel of een magazijn, niet aan huis.

-edit-
Ah wacht, als je de winkelbedienden in de winkel/magazijn zet, zou de baas misschien thuis kunnen blijven... maar of die daar dan veel kan doen en alles aan de winkelbediening over kan laten?

[ Voor 17% gewijzigd door FireFoz op 28-02-2020 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
FireFoz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:49:
[...]

Euh... hoe dan? Lijkt me vrij lastig hoor, vanuit huis de spullen uit je winkel / webshop magazijn verkopen :) Misschien als je een kleine webshop aan huis hebt, maar dat is misschien 1% van alle detailhandelaren. 99% heeft een winkel of een magazijn, niet aan huis.
Doh, op één of andere manier zat ik aan aandelenhandelaar te denken 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
En ik kan nog steeds geen vliegtuig mee naar huis nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Vanuit thuis de patiënten die geopereerd zijn verkoeveren word ook erg lastig.
Overigens wordt opereren dat ook, net als narcoses toedienen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Geert1976 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:06:
Off-topic: maar dat zou wel echt heel cool zijn 8)

Voor mijzelf geld dat ik wel het een en ander vanaf thuis kan doen maar als het langer duurt zou het wel problemen geven.

Ook moet ik regelmatig reizen dus dat wordt wel een dingetje. Voorlopig maar even aankijken en zoveel voorzorgen nemen als kan/nog enigszins logisch is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:20
Corona is geen Ebola, dus ga niet preppen. En de boeren zouden toch voor het Nederlandse voedsel zorgen? Dan mogen ze dat ook waarmaken ;-)

Ik zou technisch gezien 100% kunnen thuiswerken. Baas heeft het liever enkel niet. Maar de volledige infrastructuur is er. En thuis kan ik misschien wel efficiënter werken ook (sterke pc van laptop, véél minder afleidingen dan op een kantoortuin).

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 28-02-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik werk veel liever gewoon op kantoor. Thuis heb ik geen triple screen setup, en daarnaast is werken via een VPN ook niet alles.
Bovendien vind ik het aantal afleidingen thuis juist erger.

Verder vind ik het wel chill in gewoon even met collega's te kletsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xennar
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06-2022
Gelukkig hebben we de gigantische Google/youtube infrastructuur om op terug te vallen. Nu maar hopen dat die gigantisch genoeg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xennar
Waah schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:30:
Corona is geen Ebola, dus ga niet preppen. En de boeren zouden toch voor het Nederlandse voedsel zorgen? Dan mogen ze dat ook waarmaken ;-)
Toch een geruststellend gevoel als je in een van de grootste voedselproducerende landen van de wereld woont.
Ik zou technisch gezien 100% kunnen thuiswerken. Baas heeft het liever enkel niet. Maar de volledige infrastructuur is er. En thuis kan ik misschien wel efficiënter werken ook (sterke pc van laptop, véél minder afleidingen dan op een kantoortuin).
Thuis heb ik het veel luxer. 29" wide-screen, goed geluid, 600Mbit. Veel meer ruimte, weg met die verdomde kantoortuin. Een kantoortuin is natuurlijk een ramp in tijden van pandemie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:25:
[...]
Thuis heb ik het veel luxer. 29" wide-screen, goed geluid, 600Mbit. Veel meer ruimte, weg met die verdomde kantoortuin. Een kantoortuin is natuurlijk een ramp in tijden van pandemie.
… thuis is de koffie ook veel lekkerder!
Bovendien veel minder afleiding (geen binnenvallende collega's, geen plotselinge MT-vergaderingen, klagende medewerkers etc) en dus veel effectiever.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xennar
simons schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:43:
[...]

Bovendien veel minder afleiding (geen binnenvallende collega's, geen plotselinge MT-vergaderingen, klagende medewerkers etc) en dus veel effectiever.
Ik heb 8 kilo bonen ingeslagen.

In zekere zin zijn we helemaal klaar voor deze pandemie. Een groot deel van de samenleving kan (virtueel) ondergronds, kantoren, IT, onderwijs. Alleen die arme donders die het echte werk moeten doen moeten de boze buitenwereld in.

Het enige wat we echt beter moeten gaan doen is serieus geld steken in virusresearch en vaccins. Met 10% van het wereldwijde defensiebudget moet het lukken. Deze vijand bedreigt ons allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-06 15:21
xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:25:
[...]
Toch een geruststellend gevoel als je in een van de grootste voedselproducerende landen van de wereld woont.
En daarbij volledig afhankelijk van de wereldhandel en gericht op export.
Maar de Nederlandse weilanden staan toch vol melkkoeien? "Klopt, maar die eten allemaal geïmporteerd voer. Net als de varkens", zegt Katan. Stel de grenzen worden dichtgegooid en we zijn afhankelijk van Nederlandse boeren, dan zou vooral vlees schaars worden. "Konijnen kunnen wel leven op restjes, een paar kippen zouden we ook wel kunnen houden voor de eieren en het vlees. Maar varkensvlees zou moeilijk worden." (Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer, Vrije Universiteit Amsterdam)
[...]
75 procent van ons voedsel komt uit het buitenland. Hieronder vallen koffie, olieproducten als soja, palm- en zonnebloemolie. Maar ook granen, en veevoer voor de zuivel- en vleesindustrie.
RTL Nieuws link
Graan voor brood alleen al, komt grotendeels uit 't (nabije) buitenland.
Aardappelen dus. Voor ontbijt, lunch en diner.
En 1 keer in de week een lapje vlees.
--------
:+
Edit. Hier had eerder een smiley bij gemogen. Neem 't menu ajb niet al te serieus.

[ Voor 3% gewijzigd door Baserk op 01-03-2020 12:38 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xennar
Worden we straks toch nog allemaal noodgedwongen vegetariers, tenminste nadat we al die noodgedwongen geslachte melkkoeien hebben opgegeten. Hebben we voldoende invriescapaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:54:
Worden we straks toch nog allemaal noodgedwongen vegetariers, tenminste nadat we al die noodgedwongen geslachte melkkoeien hebben opgegeten. Hebben we voldoende invriescapaciteit?
In Groenland wel ;)

Ik heb de vriezer vol, maar zou voor dit soort gedoe best meer capaciteit willen. Al eens een heel weekend ingesneeuwd geweest (0,5 m hoog) en dan is het lekker dat je zonder zorgen door kunt leven

Niet dat ik nu meteen Italiaanse of Chinese praktijken verwacht, maar een goede noodvoorraad is nooit weg. Zo kan onverwacht bezoek ook zonder problemen mee-eten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xennar
Jorgen schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:26:
[...]

Zo kan onverwacht bezoek ook zonder problemen mee-eten.
Sorry, onverwacht bezoek is hier niet meer welkom :-(

Social distancing heet dat, belangrijk wapen tegen pandemieen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:34:
[...]

Sorry, onverwacht bezoek is hier niet meer welkom :-(

Social distancing heet dat, belangrijk wapen tegen pandemieen.
dat is enkel nu hoop ik?

Of mag een vriend of familielid dat ver weg woont en toevallig in de buurt is, normaal ook niet langskomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xennar
Jorgen schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:35:
[...]
dat is enkel nu hoop ik?

Of mag een vriend of familielid dat ver weg woont en toevallig in de buurt is, normaal ook niet langskomen?
Normaal wel. Nu niet meer en hoe dat in de toekomst gaat kan ik nog niet voorspellen.

Ik sluit niet uit dat wij als diersoort fysieke sociale gelegenheden enorm zullen moeten beperken om dit te overleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireFoz
Vind het persoonlijk op dit moment nog erg overdreven, maar iedereen moet lekker reageren zoals ze zelf willen zolang ze anderen er maar niet mee tot last zijn (zoals hele schappen leegkopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

FireFoz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:48:
Vind het persoonlijk op dit moment nog erg overdreven, maar iedereen moet lekker reageren zoals ze zelf willen zolang ze anderen er maar niet mee tot last zijn (zoals hele schappen leegkopen).
Niet goed aangevulde schappen haal ik normaal gesproken ook vaak genoeg leeg.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xennar
FireFoz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:48:
Vind het persoonlijk op dit moment nog erg overdreven
Ik heb echt wel momenten dat ik dat denk, maar dan keer ik gelukkig snel weer terug in de realiteit ;-)

We zijn al 3 weken aan het preppen dus dan gaat het vrij geleidelijk en sowieso heb je geen hele schappen van iets nodig. Ik shop voornamelijk bij de Makro, daar hebben ze sowieso grote hoeveelheden staan. Overigens kun je daar aan zien dat het in NL nog niet leeft. Mocht je toch nog willen inslaan dan kan ik de Makro aanraden, moet je wel even ergens een pasje lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Geert1976 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:06:
Mwoh, één keertje moet lukken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xennar
Megalodon86 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:09:
[...]

Mwoh, één keertje moet lukken :P
Een VTOL past wel op m'n dak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 298195

Grappig om te lezen hoe paniek mensen zo veranderd. Met dat inkopen enzo.

Ik ben daar zelf te koelbloedig voor en zie echt geen reden om te preppen.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 29-02-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xennar
Laten we hopen dat jij gelijk hebt, Laurens. Maar als ik jou was zou ik dat 'grappig' nog even bewaren voor als het allemaal achter de rug is. Dan lach ik graag met je mee, of we huilen een potje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:20:
Laten we hopen dat jij gelijk hebt, Laurens. Maar als ik jou was zou ik dat 'grappig' nog even bewaren voor als het allemaal achter de rug is. Dan lach ik graag met je mee, of we huilen een potje.
Grappig (in delen dan) .. vrouwlief grijpt op veel punten "mis" gelukkig hebben we een buffer voorraad dus echt erg is het niet .. maar lege schappen .. is hier ook aan de hand. 8)7

Terwijl als je ziek/zwak en misselijk bent je liever iets van soep/beschuit hebt .. erg genoeg dat je in je huis als het je treft .. dat je 2 weken ..2 meter van je geliefde huisgenoten moet blijven .. geen kus/knuffel .. kan geven.
simons schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:43:
[...]
hmmm dus de zorgvuldig opgebouwde werk verdeling loopt dus gevaar .. mensen worden nu effectiever en men gaat zien hoeveel men echt doet ? ..

tja ... we gaan het wel zien.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:09:
[...]
Mocht je toch nog willen inslaan dan kan ik de Makro aanraden, moet je wel even ergens een pasje lenen.
Pasje moet te regelen zijn nu mijn vrouw een eigen zaak heeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Anoniem: 298195 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:15:
Grappig om te lezen hoe paniek mensen zo veranderd. Met dat inkopen enzo.

Ik ben daar zelf te koelbloedig voor en zie echt geen reden om te preppen.
Ja persoonlijk gewoon lekker super lang houdbaar voer gehaald.
Het waait allemaal over, niks aan de hand, prima dan heb ik de komende tijd genoeg om het op te eten.
Het waait niet over, iedereen in quarantaine, staat van beleg, mensen slaan elkaar de hersens in voor een blikje hondenvoer, ook goed ik eet die avond heerlijk wilde rode zalm uit blik :)

Hoe dan ook, ik win :)
vso schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:24:
[...]
hmmm dus de zorgvuldig opgebouwde werk verdeling loopt dus gevaar .. mensen worden nu effectiever en men gaat zien hoeveel men echt doet ? ..
Gelukkig is waar ik werk het heel normaal om thuis te werken, alleen je bent ook geregeld op kantoor. Ik merk het verschil weldegelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door simons op 29-02-2020 14:29 ]

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Ik verbaas mij behoorlijk als ik de hysterie hier lees onder het (dacht ik) toch wel redelijk geschoold, nuchter en intelligent Tweakerpubliek.
Preppen, je buitensluiten van de maatschappij of sociale contacten en algehele angst voor een pandemie.
Ik kan mij er niet heel erg druk om maken en dan nog; als je tijd is gekomen dan ben je aan de beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hoe meer ik er eigenlijk over nadenken hoe associaler ik het eigenlijk vind om nu al veel eten in te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Anoniem: 298195 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:39:
Hoe meer ik er eigenlijk over nadenken hoe associaler ik het eigenlijk vind om nu al veel eten in te kopen.
Het is eten of gegeten worden! :+ Qua eten moet iedereen het voor zichzelf weten, maar wat ik wel verwerpelijk vind zijn die idioten die als een dolle mondkapjes verzameld heeft en nu die door zit te verkopen tegen woekerbedragen. :X Vooral drogisten die de (compleet nutteloze) mondkapjes verkopen als "coronamaskers" terwijl die meuk niet eens goed genoeg om je oude tafel te schuren. :')

Volvotips.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hoe meer ik er eigenlijk over nadenken hoe associaler dommer ik het eigenlijk vind om nu al veel eten in te kopen pas een voorraad eten in te slaan.
FTFY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Waarom .. als je thuis kan blijven is het risico op wederzijdse besmetting minder..

Wij lopen fluitend door de winkel heen en halen ons dagelijks voorraadje .. soms grijpen we miss nu ja pech .. we halen echt niet meer/minder ..

Mijn grootste "angst" is thuis blijven, leren voor de kids is gewoon nodig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik was dus net even in het dorp boodschappen doen en er hangt een gespannen sfeer, mensen doen nors. Karren vol met toiletpapier en blikken soep en de schappen beginnen leeg te raken bij de drogist (paracetamol, zeep, vitaminen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Wat trouwens hier bij de plaatselijke Jumbo op viel (en dat was al eerder deze week, niet eergisteren ofzo pas): bij de kopstellingen waren de aanbiedingen vervangen door toiletpapier zodat er meer ruimte was om toiletpapier neer te zetten.

Hier hebben we in ieder geval wel genoeg voer om het 2 weken uit te kunnen houden, maar er stond al voor een week aan voorraadvoer. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Wat je gewoon ziet is dat de supermarkt prijzen omhoog gaat gooien (1 zijn brood is de ander zijn ...)

Maar denk dat ik voorlopig wel ff ga interen op wat in de vriezer zit, heb genoeg wat op kan/moet ..zodat ik ruimte heb ..

https://www.ad.nl/dossier...historisch-laag~a21068d1/
pff sorry maar als je na x jaar niet in staat bent weer genoeg voedsel voor je volk te produceren .. dan denk ik dat er andere dingen aan de hand zijn .. heeft niks met het virus te maken .. teminste vind het wel erg snel "geroepen" .. er zijn paar mensen in NL besmet en gelijk dit nieuws ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Jezelf opsluiten heeft geen enkele zin... Dit virus zal waarschijnlijk jaren blijven "waaieren", je moet door het je leven.

Ik heb eigenlijk niks extra in de kast liggen dan normaal.. en had niet het idee dat mensen nu echt aan het hamsteren zijn in de supermarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 21:35

Deathchant

Don't intend. Do!

Deze gozer verwoordt het exact zoals mijn visie op het coronavirus ook is: https://www.linkedin.com/...ronavirus-jeroen-morssink

Best actueel ook, want de coronauitbraak doet precies een schepje bovenop wat nu al gaande is: angst voor buitenlanders aanwakkeren en zorgen dat mensen China (en ander "buitenlands volk") met de nek blijft aan kijken.
Wanneer worden we wakker en beseffen we ons dat we keer op keer hetzelfde aan het doen zijn...

[ Voor 49% gewijzigd door Deathchant op 29-02-2020 15:01 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Bart-Willem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:56:
Wat trouwens hier bij de plaatselijke Jumbo op viel (en dat was al eerder deze week, niet eergisteren ofzo pas): bij de kopstellingen waren de aanbiedingen vervangen door toiletpapier zodat er meer ruimte was om toiletpapier neer te zetten.

Hier hebben we in ieder geval wel genoeg voer om het 2 weken uit te kunnen houden, maar er stond al voor een week aan voorraadvoer. :P
Hier bij de supermarkt hadden ze bij de ingang een martkkraampje neergezet met fruit en een groot bord "extra vitamine C"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ainnir schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:59:
[...]

Hier bij de supermarkt hadden ze bij de ingang een martkkraampje neergezet met fruit en een groot bord "extra vitamine C"
De kar om de supermarktmanager aan een schandpaal door het dorp heen te rijden al opgepoetst? :+

Volvotips.com

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aan alle anti-preppers, virusontkenners en wat-een-hysterie-roepers, de volgende vraag:

Hebben jullie kinderen?

Ik wel namelijk. Een dochter van 5 met gevoelige luchtwegen. Als een paar pakken melk, wat blikken soep en zakken pasta extra in huis ervoor kan zorgen dat ik bij een eventuele uitbraak hier in de buurt minder vaak de deur uit hoef en haar daarmee minder hoef bloot te stellen aan iets wat voor haar potentieel gevaarlijker is dan voor de gemiddelde Nederlander, dan doe ik dat graag.

Koop ik hele schappen leeg? Nee natuurlijk niet. Dat lijkt nog totaal niet nodig en dat verwacht ik ook niet. Maar kan ik straks een dag of 10 binnen blijven? Dat wel. Zij kan niet alleen naar de winkel, dus ook als ik ziek zou worden en niet naar buiten mag, moet ik voor haar kunnen blijven zorgen.

Maakt mij dat gek, hysterisch, of aso? Verre van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De fout die wel allen (ikzelf incluis) wel eens maken is dat we een forum zien als normale communicatie waardoor de neiging ontstaat elkaar de maat te nemen en men zich ook verplicht voelt verantwoording af te leggen.
Dus @Jorgen als jij voor jezelf het onderbouwt is dat voldoende, en ik snap je redenering volkomen. Ik heb een zus die nu even in een ziekenhuis ligt dus ik ben ook voorzichtiger dan ik 'normaal' zou zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xennar
D.deJong schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:37:
Ik verbaas mij behoorlijk als ik de hysterie hier lees onder het (dacht ik) toch wel redelijk geschoold, nuchter en intelligent Tweakerpubliek.
Preppen, je buitensluiten van de maatschappij of sociale contacten en algehele angst voor een pandemie.
Ik denk dat *juist* het intelligentere publiek zich zorgen maakt. De rest sust zichzelf met 'ach het is maar een griepje' en 'alleen oude zwakke mensen gaan dood'.

Ik denk dat steeds meer mensen zich op eigen houtje gaan orienteren en de conclusie trekken dat er wel degelijk iets ernstigs aan de hand kan zijn.
Ik kan mij er niet heel erg druk om maken en dan nog; als je tijd is gekomen dan ben je aan de beurt.
Wat is daar intelligent aan?
Klinkt meer als een schaap dat bang is om de kudde te verlaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xennar
Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:58:
Jezelf opsluiten heeft geen enkele zin... Dit virus zal waarschijnlijk jaren blijven "waaieren", je moet door het je leven.
Dat is een denkfout. Je kansen om een besmetting te overleven zijn zeer sterk afhankelijk vand e vraag of je een medische behandelijk kunt krijgen. Als de ziekenhuizen worden overlopen door de grote hoeveelheden patienten is die kans een stuk kleiner.

Daarom is het - ook als dat virus bij ons blijft - van levensbelang om buiten de initiele piek te blijven. De ziekenhuizen in Italie lopen nu al over.

Laat dat tot je doordringen. Het is misschien wel het belangrijkste advies dat je in je leven zult krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ainnir schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:49:
Ik was dus net even in het dorp boodschappen doen en er hangt een gespannen sfeer, mensen doen nors. Karren vol met toiletpapier en blikken soep en de schappen beginnen leeg te raken bij de drogist (paracetamol, zeep, vitaminen).
Precies asscociaal gedrag, mensen doen het uit angst en een ieder voor zich mentaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Het is net zozeer belangrijk om je weerstand op peil te houden. Gebalanceerd eten, voldoende slaap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xennar
Anoniem: 298195 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:51:
[...]

Precies asscociaal gedrag, mensen doen het uit angst en een ieder voor zich mentaliteit.
Iedereen die zich kan afsluiten van de wereld vermindert het potentieel van de epidemie. Dus al doen ze het voor zichzelf, ze dienen wel degelijk de goede zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xennar
Deathchant schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:58:
Deze gozer verwoordt het exact zoals mijn visie op het coronavirus ook is: https://www.linkedin.com/...ronavirus-jeroen-morssink

Best actueel ook, want de coronauitbraak doet precies een schepje bovenop wat nu al gaande is: angst voor buitenlanders aanwakkeren en zorgen dat mensen China (en ander "buitenlands volk") met de nek blijft aan kijken.
Wanneer worden we wakker en beseffen we ons dat we keer op keer hetzelfde aan het doen zijn...
Ik heb die link even gevolgd!
Waar vond je ooit 33 redenen om niet te vaccineren op een rijtje?
Je bent het dus exact eens met een anti-vaxxer en een homeopaat?

Ik maak me pas zorgen als die gekken het met me eens zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tja het ik vind nog dommer om zonder enige tekenen van verval van samenleving daar nu al op in te gaan spelen..

Ik vind het net zoiets als met een parachute op je rug in het vliegtuig stappen als je op vakantie gaat. Je creëert er namelijk zelf het probleem van angst cultuur mee. En dan heb ik het niet over de mensen die een extra pakje melk meenemen natuurlijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 29-02-2020 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:56:
[...]

Iedereen die zich kan afsluiten van de wereld vermindert het potentieel van de epidemie. Dus al doen ze het voor zichzelf, ze dienen wel degelijk de goede zaak.
Tegelijkertijd doen ze een extra belasting op de toevoer van basisbenodigheden , je kan overigens tegenwoordig prima boodschappen doen zonder je huis te verlaten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 16:42
xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:36:
[...]

Ik denk dat *juist* het intelligentere publiek zich zorgen maakt. De rest sust zichzelf met 'ach het is maar een griepje' en 'alleen oude zwakke mensen gaan dood'.

Ik denk dat steeds meer mensen zich op eigen houtje gaan orienteren en de conclusie trekken dat er wel degelijk iets ernstigs aan de hand kan zijn.

[...]

Wat is daar intelligent aan?
Klinkt meer als een schaap dat bang is om de kudde te verlaten.
Mwah ik en genoeg mensen om me heen zijn nog in het ach we kijken het nog wel ff aan stadium. En ik stop ons echt wel in de intelligente categorie qua bevolkingsgroep.

Zo zie je maar, iedereen doet gewoon weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xennar
Basekid schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:05:
[...]

Mwah ik en genoeg mensen om me heen zijn nog in het ach we kijken het nog wel ff aan stadium. En ik stop ons echt wel in de intelligente categorie qua bevolkingsgroep.

Zo zie je maar, iedereen doet gewoon weer anders.
Oei, je weet toch wel dat het heel erg not done is om een relatie te leggen tussen bevolkingsgroep en intelligentie? ;-)

Zeggen dat juist intelligente mensen zich zorgen maken is overigens niet hezelfde als zeggen dat alle intelligente mensen zich ernstig zorgen maken. Maar dat snapte jij wel toch, met jouw intelligentie ;-)

(sorry, kon het niet laten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
[...]
Van jezelf associaal eerder .. boos worden omdat mensen dingen kopen en jij grijpt mis .. 8)7
anderen zorgen ook voor anderen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 21:35

Deathchant

Don't intend. Do!

Jorgen schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:29:
Aan alle anti-preppers, virusontkenners en wat-een-hysterie-roepers, de volgende vraag:

Hebben jullie kinderen?

Ik wel namelijk. Een dochter van 5 met gevoelige luchtwegen. Als een paar pakken melk, wat blikken soep en zakken pasta extra in huis ervoor kan zorgen dat ik bij een eventuele uitbraak hier in de buurt minder vaak de deur uit hoef en haar daarmee minder hoef bloot te stellen aan iets wat voor haar potentieel gevaarlijker is dan voor de gemiddelde Nederlander, dan doe ik dat graag.

Koop ik hele schappen leeg? Nee natuurlijk niet. Dat lijkt nog totaal niet nodig en dat verwacht ik ook niet. Maar kan ik straks een dag of 10 binnen blijven? Dat wel. Zij kan niet alleen naar de winkel, dus ook als ik ziek zou worden en niet naar buiten mag, moet ik voor haar kunnen blijven zorgen.

Nee dat is gewoon een gezonde manier van voorbereiding. Niks mis mee ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Elke buurt heeft wel een w'app groep en als er ergens iemand Paracetamol tekort komt is dat zo dooor de brievenbus gedaan, of ook koken voor je buren. Het decentraler opslaan van voorraden kan prima werken als mensen daar normaal en redelijk mee omgaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vso schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:11:
[...]

Van jezelf associaal eerder .. boos worden omdat mensen dingen kopen en jij grijpt mis .. 8)7
anderen zorgen ook voor anderen ..
Boos worden ?

Je uitspreken is niet hetzelfde als boos worden ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Het is al vaker genoemd: Het is, los van het hele Corona gedoe, altijd wel goed om een beetje voorraad te hebben. Dan heb je nog eens iets als je onverwachts wat nodig hebt of even niet de deur uit kunt. We hebben altijd wat pasta, soep, blikken, etc. in huis.

Echt enorme voorraden gaan aanleggen, lijkt me wat overtrokken. Er zit ook nog een hele vervelende keerzijde aan je prepvoorraad. Stel nu nu dat de hel echt losbreekt en mensen komen om van de honger. Dat je buren eraan gaan, tja... Maar dan krijg je ineens een noodroep om eten van je familie of zelfs je eigen ouders. Wat doe je dan met je eigen voorraad? Delen? Dit soort vraagstukken brengt echt het slechtste in mensen boven. En wat dacht je dat er gebeurt als mensen in zo’n situatie ontdekken dat jij een vette voorraad hebt?

Als je denkt dat je een beetje wil preppen, dan moet je het ook doen zoals je op tv ziet. Koop een afgelegen bunker, stop ‘m vol met wapens en eten en doe iedere dag een drill oefening om zo snel mogelijk in de auto te zitten bij de (zombie) apocalyps.

Gelukkig zie je dat mensen in echte barre tijden ineens heel behulpzaam zijn. Overigens heb ik er hier in de winkels nog weinig van gemarkt dat mensen enorm aan het hamsteren zijn. Alleen de schappen handzeep en desinfecterende handgel zijn compleet leeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FireFoz
Jorgen schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:29:

Hebben jullie kinderen?

Yep, twee zelfs,waarvan een ook 5. Zoals je dan zelf ook wel weet, nemen die tig virussen in een jaar mee naar huis. Er zijn maar weinig plaatsen waar virussen zo goed gedijen als op school. Dus dan kun je lekker preppen en binnenblijven, maar zolang de overheid alle scholen niet dicht gooit (wat ik zeer onwaarschijnlijk vind), is de kans zeer aanwezig dat jij het corona virus gaat krijgen via je dochter.

Op het moment dat dit virus overal op scholen te vinden is is het klaar. Dan zegt worden alle blokkades opgegeven en moeten we gewoon roeien met de riemen die we hebben. We zitten nu nog op een punt dat we het in de kiem kunnen smoren, maar als dat niet lukt dan gaat het leven gewoon door, moet iedereen gewoon werken en naar school maar zal er een "griep" (ja het is geen griep I know) golf zijn en so be it. Life goes on. Het is geen oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Die run op desinfecterende gel is overigens wel grappig, het meest werkzame ingrediënt is gewoon alcohol dus een kleine verstuiver met wat spiritus zou ook gewoon moeten werken. (niet doorvertellen want anders kan ik niet meer genieten van mijn kaasfondue :+ ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xennar
FireFoz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:02:
Dus dan kun je lekker preppen en binnenblijven, maar zolang de overheid alle scholen niet dicht gooit (wat ik zeer onwaarschijnlijk vind), is de kans zeer aanwezig dat jij het corona virus gaat krijgen via je dochter.
De scholen dichtgooien is het eerste wat overheden overal hebben gedaan, dus dat gaat bijna gegarandeerd ook in Nederland gebeuren. Overigens kun je kinderen gewoon thuishouden hoor. Je meldt ze gewoon ziek (tip: griepklachten). Ik geef je op een briefje dat de scholen over twee weken dicht zijn. Dit weekend komen er namelijk overal in Nederland mensen terug van vakantie in Italie, en dan hebben we het over duizenden. Daar zitten waarschijnlijk aardig wat besmetten tussen, want dat zien we nu al. De komende week wordt een druk weekje.

Citaat van vandaag uit de appgroep van de klas van mijn jongste:
Hallo allemaal, iedereen een fijne vakantie gehad?
Die gaat echt niet naar school maandag al staan er tien leerplichtambtenaren voor de deur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@xennar moet dat/dit niet in het grote covid topic? Scholen gaan niet snel dicht, virus kan wel tot 7 maanden huishouden dus hoe moet men dat volhouden (les via internet kan redelijk tot goed, individuele begeleiding al minder en toetsen worden lastig).

edit: al snap ik dat je niet staat te trappelen om je kinderen naar school te sturen als er mensen op vakantie in Italë zijn geweest, misschien dat de School en de ouders dat ook begrijpen en nagaan)?

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 29-02-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xennar
franssie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:19:
@xennar moet dat/dit niet in het grote covid topic? Scholen gaan niet snel dicht, virus kan wel tot 7 maanden huishouden dus hoe moet men dat volhouden (les via internet kan redelijk tot goed, individuele begeleiding al minder en toetsen worden lastig).
Is dat dat topic waar ik niks mag posten wegens te weinig postjes?

Les via het internet kan natuurlijk heel goed. Dat gaan we met z'n allen uit de grond stampen. Capaciteit is misschien een probleem, maar filmpjes maken en op Youtube zetten kan iedereen met een camera en Google/Youtube heeft natuurlijk gigaveel capaciteit.

Individuele begeleiding kunnen de ouders overnemen. Toetsen kun je ook zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:29:
[...]

<> Toetsen kun je ook zonder.
Klopt. Al zal je dan minder snel merken dat een leerling niet meekomt en juist die extra aandacht nodig heeft. Maar het hangt er van af of de ouders betrokken zijn (en dat bij jij wel schat ik zo snel ik, maar niet elke ouder is dat helaas).

Dat andere topic volg ik overigens niet meer, teveel paniek - in het preppers topic is het rustiger met de paniek (gek genoeg of juist niet?). Maar die 50 posts heb je nu denk ik wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xennar
franssie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:32:
[...]
Maar die 50 posts heb je nu denk ik wel?
Acht pas man!
Ik ben een newbie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Scholen dicht lijkt me een beetje overdreven. In die leeftijdsgroep zijn er juist de minste doden: In de leeftijdsgroep 0-9 heeft het coronavirus nog geen enkel sterfgeval veroorzaakt. 10-39 is 2 op de 1000 (en zeer waarschijnlijk i.c.m. bestaande gezondheidsproblemen aangezien over alle leeftijdsgroepen dat in bijna alle gevallen het geval was (zie de tabel onder die waar ik naar linkte).

Natuurlijk heeft China dit allemaal wel gedaan maar toen was er ook nog niet zo veel bekend over het virus.

Ik kan me wel voorstellen dat ze het doen in een stad als Tilburg waar er veel besmettingen zijn maar verder...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Als iedereen normaal doet zullen er geen tekorten ontstaan en als er tekorten zijn kan je ook gewoon een week op kraantjeswater overleven ;) Er is toch ook niemand die voor een griepepidemie een voorraad inslaat, ook al is dit virus iets dodelijker? Onze bakker levert brood aan huis, ik zie geen reden waarom die dat niet meer zou kunnen. Tekorten aan grondstoffen? De handel zal blijven doorgaan, daarin zitten geen grote groepen mensen samen en vormt een kleiner risico. Men kan maar preppen tot de voorraadkast of diepvriezer vol zit en zoals eerder gezegd: als er echt grote tekorten zouden ontstaan mogen de preppers hun familie gaan bevoorraden, tenzij je er ruzie mee hebt :) Je ziet dit virus enkel in koelere regio's overgedragen worden, dus eens de lente in het land is praten we er niet meer over...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xennar
GekkePrutser schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:49:
Scholen dicht lijkt me een beetje overdreven. In die leeftijdsgroep zijn er juist de minste doden:
Ze sluiten de scholen om verspreiding tegen te gaan, niet (alleen) om de kinderen te beschermen. Die kinderen kunnen wel besmet raken en besmettelijk worden en hebben ouders, grootouders, oom, tantes...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:01:
[...]

Ze sluiten de scholen om verspreiding tegen te gaan, niet (alleen) om de kinderen te beschermen. Die kinderen kunnen wel besmet raken en besmettelijk worden en hebben ouders, grootouders, oom, tantes...
Nou dat valt ook erg mee. Niet alleen de sterfgevallen maar ook het aantal besmettingen onder kinderen is erg laag. Ik vind het sluiten van scholen een zware maatregel en het moet natuurlijk wel zin hebben.

Dus de vraag is of dat zin heeft. Dan kunnen ze beter de bingo avondjes voor bejaarden afzeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 29-02-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Laatst online: 15:02
GekkePrutser schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:05:
Nou dat valt ook erg mee. Niet alleen de sterfgevallen maar ook het aantal besmettingen onder kinderen is erg laag. Ik vind het sluiten van scholen een zware maatregel en het moet natuurlijk wel zin hebben.

Dus de vraag is of dat zin heeft. Dan kunnen ze beter de bingo avondjes voor bejaarden afzeggen.
Zoals @xennar je al probeerde uit te leggen gaat het niet om de kinderen te beschermen want die worden niet doodziek. (zo lijkt het)
Ze worden echter wel ziek, en ook besmettelijk.
Vervolgens besmetten zij hun ouders, die hun collega's besmetten etc.
De oudjes (40+) overlijden wel in bovenmatige aantallen aan dit virus.

De verklaring waarom er minder kinderen onder de bevestigde gevallen zijn is niet dat ze niet besmettelijk worden, maar omdat ze niet ernstig ziek worden en dus niet naar het ziekenhuis gaan en niet getest worden.
Als je je eigen bron gelezen had, had je dat al geweten:
The apparent lack of children among confirmed coronavirus cases could also be because they are getting infected but developing more mild symptoms and aren’t being reported to local authorities

[ Voor 5% gewijzigd door daan! op 29-02-2020 18:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
xennar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:01:
[...]

voorlopig blijft de kans dat je volgende week van een keukentrapje afdondert nog vele malen hoger dan dat je besmet raakt met dit virus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:27:
voorlopig blijft de kans dat je volgende week van een keukentrapje afdondert nog vele malen hoger dan dat je besmet raakt met dit virus ;)
Ik heb niet eens een keukentrapje, dus je bewering is onjuist.
Verder voegt je post ook helemaal niets toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
daan! schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:24:
[...]
De verklaring waarom er minder kinderen onder de bevestigde gevallen zijn is niet dat ze niet besmettelijk worden, maar omdat ze niet ernstig ziek worden en dus niet naar het ziekenhuis gaan en niet getest worden.
Als je je eigen bron gelezen had, had je dat al geweten:
[...]
Er staat 'could be' maar vergeet niet dat als iemand het virus heeft, het hele gezin (en alle anderen met wie intensief contact is geweest) wordt getest, inclusief de kinderen. Dus die worden gewoon meegenomen in de testen, en als ze nooit ziek genoeg worden om een volwassene aan te steken, dan is er dus ook geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 29-02-2020 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
GekkePrutser schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:28:
Er staat 'could be' maar vergeet niet dat als iemand het virus heeft, het hele gezin wordt getest, inclusief de kinderen. Dus die worden gewoon meegenomen in de testen, en als ze nooit ziek genoeg worden om een volwassene aan te steken, dan is er dus ook geen probleem.
Het gaat erom dat scholen gesloten worden wanneer infecties optreden zonder duidelijke bron.
Het is niet duidelijk van wie het komt.
Iedereen kan dan besmet zijn, en de bron wordt dan dus helemaal niet getest.

Scholen zijn zo'n beetje de meest ideale vector om te verspreiden.
Helemaal middelbare scholen, iedere 50 minuten zit de leerling weer aan een ander tafeltje, waar net iemand uit een andere klas heeft gezeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
daan! schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:24:
[...]

De oudjes (40+) overlijden wel in bovenmatige aantallen aan dit virus.
oudjes....40+? :? :?

hoe noem jij iemand van 68 jaar dan? hoog bejaard? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:32:
oudjes....40+? :? :?

hoe noem jij iemand van 68 jaar dan? hoog bejaard? 8)7
Het was een knipoog naar de mensen die zeggen dat toch alleen maar oude mensen aan dit virusje overlijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
daan! schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:30:
[...]
Scholen zijn zo'n beetje de meest ideale vector om te verspreiden.
Helemaal middelbare scholen, iedere 50 minuten zit de leerling weer aan een ander tafeltje, waar net iemand uit een andere klas heeft gezeten.
Maar het is al bekend dat het virus niet via tafels overgedragen wordt. Maar alleen via kortlevende microdruppeltjes in de uitgeademde lucht. Als een leerling ziek is en loopt te hoesten (druppels die echt groot genoeg zijn om te blijven liggen) dan zou het zinvol zijn om deze eerder niet naar school te laten gaan dan normaal het geval is.

Maar de vraag is ook: Wat voorkom je er echt mee. Die scholieren blijven ook niet dag en nacht in huis zitten. Daar zijn ze veel te rusteloos voor. Dus gaan ze toch naar buiten en ontmoeten andere mensen. Daarom zie ik de scholen dichtgooien niet zinvol als op zichzelf staande maatregel. Het totale openbare leven stilgooien wel, zoals in China gedaan is in Wuhan en in die dorpjes in Italie. Maar daar is de situatie in Nederland totaal nog niet ernstig genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:27:
Eigenlijk is die kans zeer groot .. en bepaalde factoren kan het groter maken .. (reizen met mensen om je heen)

Ik ben net bij die amsterdamse dame in de buurt geweest die niest .. paar uur later ben ik bij jou in de buurt en ik nies .. noch jij noch ik weten of we dragers zijn ..

Het feit dat het "zo lang" duurt dat het vanuit china hier bereikt verbaast me eigenlijk meer..

het vervelende is dat de incubatie tijd (de tijd dat de ziekte zich echt vertoont) relatief lang is .. in die tijd kan jij het verspreiden.
GekkePrutser schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:45:
[...]
Maar de vraag is ook: Wat voorkom je er echt mee. Die scholieren blijven ook niet dag en nacht in huis zitten. Daar zijn ze veel te rusteloos voor. Dus gaan ze toch naar buiten en ontmoeten andere mensen. Daarom zie ik de scholen dichtgooien niet zinvol als op zichzelf staande maatregel. Het totale openbare leven stilgooien wel, zoals in China gedaan is in Wuhan en in die dorpjes in Italie. Maar daar is de situatie in Nederland totaal nog niet ernstig genoeg voor.
Tja lastig om te bepalen waar de scheidingslijn ligt .. reageer je te vroeg leg je veel zaken te lang plat .. maar wacht je te lang is de kans op vele zieken (hoge ziekte kosten) het probleem ..

Andere uitdaging is hoe lang blijft dit hangen .. dus gaan we dit vaker mee maken of is dit een 1malige golf?

En voor die mensen die het wegvegen tja "maar" 3% gaat dood .. welk getal is dan voor voor jullie relevant? had je wel in "paniek' geraakt met 10 of 25% ? .. bedenk goed dat ook een naaste of jij zelf gewoon in een ziekenhuis kan belanden en het net ff verkeerd af kan lopen. (ik wens het niemand toe) maar bedenk dat het soms wel een levenservaring kan zijn die niet op je bucket-list had hoeven te staan.

[ Voor 45% gewijzigd door vso op 29-02-2020 18:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Dat is de ware aard van de mens.

Als ergens écht de pleuris zou uitbreken is het ieder voor zich en gaan al onze mooie regeltjes, normen en waarden overboord.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En on dan weer terug te komen op het voorbereiden (waar dit topic immers over gaat) zou je als niezende een sjaal voor je gezicht kunnen hebben. Dat scheelt verspreiding maar doet weinig tot niets tegen besmetting.
Gelukkig zitten we nog in de verspreidingsfase van deze ziekte dus dat soort dingetjes kunnen een dempend effect hebben.

XWB schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:57:
[...]

Dat is de ware aard van de mens.

Als ergens écht de pleuris zou uitbreken is het ieder voor zich en gaan al onze mooie regeltjes, normen en waarden overboord.
ik ben anders opgevoed maar inderdaad zijn er mensen die zo denken (iets met waard en gasten). Je hoeft bij mij dus niet aan te kloppen :+ De rest is vooralsnog welkom.

[ Voor 40% gewijzigd door franssie op 29-02-2020 18:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:50:
[...]
En voor die mensen die het wegvegen tja "maar" 3% gaat dood .. welk getal is dan voor voor jullie relevant? had je wel in "paniek' geraakt met 10 of 25% ? .. bedenk goed dat ook een naaste of jij zelf gewoon in een ziekenhuis kan belanden en het net ff verkeerd af kan lopen. (ik wens het niemand toe) maar bedenk dat het soms wel een levenservaring kan zijn die niet op je bucket-list had hoeven te staan.
Nouja het gaat om een combinatie van besmettelijkheid en sterftekans.

Inderdaad vind ik iets hoogbesmettelijks met een sterftepercentage van 10-25% (denk aan iets als de pest) WEL iets waar het openbare leven meteen voor stilgelegd mag worden. Paniek is een ander verhaal, want dat is gewoon echt nooit goed. Daarom vond ik die tweet van het RIVM ook zo raar ('er is nog geen reden tot paniek').

Laten we wel wezen, die kans loop je altijd. Zelfs met een simpele verkoudheid kan het ernstig aflopen (een vriendin van me is zo beide longen kwijtgeraakt en heeft een transplantage nodig gehad). Gaan we daarom alles dichtgooien elke herfst?

Er is wel degelijk een percentage waarop het zinvol wordt om ingrijpende maatregelen te nemen op het openbare leven. Dat percentage kan je niet te laag leggen want dan kan je nooit meer buiten komen en dan heb je ook feitelijk geen leven.

Bovendien, dat maakt je alleen maar veel vatbaarder voor ziektes omdat je nooit meer ergens mee in aanraking komt. Laten we niet vergeten dat er enorm veel sterfgevallen gebeuren door milieuomstandigheden en verkeer en daar is veel minder aandacht voor.

Ik vind dat de gezondheidsorganisaties het prima doen nu. Waar er een serieuze uitbraak (dus echt een reeele kans op ernstige gevolgen in grote getalen) is worden maatregelen genomen maar over het algemeen gaat het leven gewoon door. Hier in Barcelona met 2 gevallen sinds afgelopen week zie ik dan ook geen hamsteracties en ik heb in al die dagen nog geen enkel mondkapje gezien (ook niet in de metro en in het 'megacafe' waar ik gisteren was). Toch is er geen enkel geval bijgekomen. Tot de tijd dat dat substantieel verandert zie ik ook geen reden tot verdere actie.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 29-02-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:00
franssie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:57:
En on dan weer terug te komen op het voorbereiden (waar dit topic immers over gaat) zou je als niezende een sjaal voor je gezicht kunnen hebben. Dat scheelt verspreiding maar doet weinig tot niets tegen besmetting.
Gelukkig zitten we nog in de verspreidingsfase van deze ziekte dus dat soort dingetjes kunnen een dempend effect hebben.

[...]

ik ben anders opgevoed maar inderdaad zijn er mensen die zo denken (iets met waard en gasten). Je hoeft bij mij dus niet aan te kloppen :+ De rest is vooralsnog welkom.
Dat is toch het hele punt. In doodsnood geldt opvoeding niet meer. Dan neemt je instinct het over. En dan doe je alles om te overleven.

Nou dag he

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op het onderwerp van het topic aub! Het corona-virus bespreken kan in AWM.

Tevens zijn posts over het hamsteren dat je zelf doet niet langer toegestaan hier.