• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Anoniem: 298195 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:18:
Opvallende uitspraak van een oude italiaans man; "zelf bij het begin van de 2de wereldoorlog was er minder paniek".
Er was ook een stuk minder informatievoorziening (lees: paniekmakerij) toen.

per aspera ad astra

• Anoniem: 298195
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
LAD93 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:26:
[...]

Er was ook een stuk minder informatievoorziening (lees: paniekmakerij) toen.
Dat is een inkoppertje natuurlijk, ik wilde geen discussie over social media beginnen. :P

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:14

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wel kans dat als je dat in het schoonmaakpad roept je een fles bleekmiddel over je heen krijgt. Of iemand wil je helpen door het virus eraf te branden met spriritus en een aansteker

Misschien toch niet zo handig

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Freakertje schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:48:
[...]

Dus het virus was dood, maar kwam toch weer tot leven?
Dus toch een zombie apocalypse? :+

De vraag rijst hier of de bron betrouwbaar is, logischerwijs kan dit haast niet, tenzij het virus aan het muteren is geslagen. Dat heeft dan weer hele andere gevolgen, afhankelijk van hoe het zich zou muteren.
Niet dood maar slapend denken ze, ze weten nog niet precies waarom mensen het weer krijgen na ''genezen'' te zijn geweest.
Dit virus is vrij nieuw dus erg veel weten ze nog niet natuurlijk.

Er zijn veel bronnen te vinden of nieuws erover, het is ook op de BBC (kan je terug zien via youtube) te zien geweest.

Hier veel links daarover via google te vinden:
https://www.google.nl/sea...6BAgLECI&biw=1200&bih=731

[Voor 3% gewijzigd door Plugin op 27-02-2020 23:34]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ondanks dat we in Algemene Zaken zitten, het is geen vrijbrief voor offtopic posten.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 18:52
Freakertje schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:48:
[...]

Dus het virus was dood, maar kwam toch weer tot leven?
Dus toch een zombie apocalypse? :+

De vraag rijst hier of de bron betrouwbaar is, logischerwijs kan dit haast niet, tenzij het virus aan het muteren is geslagen. Dat heeft dan weer hele andere gevolgen, afhankelijk van hoe het zich zou muteren.
Vergelijkbaar met een gewone verkoudheid ( die overigens ook de andere coronavirussen kan worden veroorzaakt). De antistoffen blijven in je lichaam maar kort werkzaam (dat is de theorie), waardoor je door een latent aanwezig virus of herbesmetting nogmaals ziek zou kunnen worden.

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-07-2022
Dennahz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:14:
[...]

Wij gaan dit weekend, verdomme. Zal wel pokke rustig zijn met het weer en die corona dreiging.
Denk dat ik m'n mondkapje maar opdoe en handgel meeneem :+
Ik heb aankomend weekend ook Efteling geboekt. 3 dagen dus. Geen idee wat daar nu mee gaat gebeuren. Geboekt en betaald dus ik ben een beetje bang dat ik dat geld kan gaan afschrijven :-(. Plus kinderen teleur moet gaan stellen. Maar goed, er zijn ergere dingen.

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:10
Kuusj schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:48:
Grappig hoe de 'paniek' toeslaat bij mensen als 1 geval in je eigen land wordt ontdekt. Alsof het virus enig benul heeft van wat een grens is :D _/-\o_ Bij mij is de brandhaard van Duitsland ongeveer 30 minuten rijden schat ik. Ik raak daar ook niet van in paniek.
Nouja, er zit toch wel een wezenlijk verschil in. De kans dat jij (indirect) contact hebt met een andere Nederlander is toch aanzienlijk groter dan met een Duitser. Ik woon niet in de buurt van Tilburg maar een goede vriend die hier dichtbij woont werkt daar wel. Misschien wel een collega? Ik ken echter niemand die in Duitsland woont of werkt. Ik ken zelfs geen Duitsers (persoonlijk). Qua interactie tussen mensen is er wel degelijk een grens...en het virus gaat via mensen dus voor het virus is er ook een grens.

Dus mijn inziens is het nu zeker dichterbij, hoewel het in km misschien net zo ver is voor mij.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:55

franssie

Save the albatross

Pierre Sec schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 00:06:
[...]

Ik heb aankomend weekend ook Efteling geboekt. 3 dagen dus. Geen idee wat daar nu mee gaat gebeuren. Geboekt en betaald dus ik ben een beetje bang dat ik dat geld kan gaan afschrijven :-(.
Regel 1 van financiële beslissingen, laat je nooit leiden door eerder gedane investeringen. Het geld was je al kwijt, de keus is of je de ervaring wil of er vanaf ziet.
Plus kinderen teleur moet gaan stellen. Maar goed, er zijn ergere dingen.
Als ze nog niet de dagen aftellen kan je het soms gewoon verzwijgen en komen ze ergens halverwege april met de opmerking "zouden we niet ook nog eens naar de Efteling"?
Als ze de dagen aftellen dan is het een teleurstelling.

---

Of je gaat gewoon, kijkt het aan (zit je in een hotel of zijn er ook huisjes) en als je het te druk en niezerig is ga je weg.
Ik zou zelf eerder door de Efteling lopen dan er met de bus naartoe gaan. (of komen er veel Italianen?)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-07-2022
Thanks voor je reactie. Wordt gewaardeerd, een objectieve blik. Geld is inderdaad al uitgegeven, ging er meer om dat ik het niet meer kan verzetten of annuleren. Ik kijk het even aan. Als het link is, doe ik het niet. Ik ben niet bang voor mijzelf of mijn kinderen. Maar wil het niet op mijn geweten hebben dat ik anderen besmet die wel risico lopen met dit virus. Mijn vader is 74 en heeft kanker, mijn moeder is 73 en is al even schoon verklaard (ook kanker) maar heeft daardoor niet de allerbeste weerstand.

Ik zit overigens in een huisje, dat scheelt al iets.

[Voor 5% gewijzigd door Pierre Sec op 28-02-2020 00:57]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:55

franssie

Save the albatross

Pierre Sec schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 00:54:
<>beste weerstand.

Dat zou voor mij een groot verschil maken. Dan ook waarschijnlijk eigen vervoer, eigen eten etc. Een groot deel van het park is in de open lucht dus als de drukte meevalt en je na openbaar toiletbezoek je handen wast (altijd verstandig) kom je een eind.
Mbt tot je ouders, is een lastige. De kans op besmetting is denk ik zeeeer klein, maar de gevolgen groot (niet op bezoek kunnen). Dat is een afweging die alleen jij en je partner kunnen maken. Daar spelen ratio en emotie een ander spel.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Pierre Sec schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 00:06:
[...]

Ik heb aankomend weekend ook Efteling geboekt. 3 dagen dus. Geen idee wat daar nu mee gaat gebeuren. Geboekt en betaald dus ik ben een beetje bang dat ik dat geld kan gaan afschrijven :-(. Plus kinderen teleur moet gaan stellen. Maar goed, er zijn ergere dingen.
Ik zou gewoon gaan, maar dat is mijn mening. Op dit moment heerst ook de "normale" griep in NL, voor mij ook geen redenen om thuis te blijven. Een beetje paranoïde is niet verkeerd, een overdaad wel.... ;) ;)

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Vanmiddag krijgen we een toolboxmeeting op het werk.
We maakten al de grap 'iemand heeft een fout gemaakt' (er zijn een stel uitzendkrachten aan het werk), maar ik ben benieuwd of het over corona zal gaan.

Er zit een grote klus aan te komen waarbij ik en veel collega's langer in een hotel zitten, ik ben benieuwd of werkgever voorbereid is op het feit dat de kans bestaat dat opeens de helft van de uitvoerende werknemers 2 weken niet inzetbaar is omdat ze in quarantaine zitten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 14:04
Sebazzz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:39:
[...]
Je mag ook het mondkapje niet aanraken, naast het feit dat je het ding niet mag herbruiken.
Dat mag-niet-hergebruiken (of eigenlijk, zijn levensduur verlengen) begrijp ik niet zo goed. Je kan prima virusdeeltjes die in het filter zitten doden met bijv. UV of verhitting boven de 55c. Verder - maar niet zeker wat dat met de integriteit van het filter doet - zou stomen & daarna fohnen ook goed kunnen werken. Inspuiten met 99% alcohol idem ditto. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft - dwz, inzicht in de veranderingen in structuur en filtercapaciteit na dat soort behandelingen.

En zelfs áls de filtercapaciteit gereduceerd is - als de op het oppervlak aanwezige virusdeeltjes dood zijn door stomen/alcohol/hitte/uv dan is het alsnog beter dan helemaal geen mondkapje dragen, lijkt mij.

Als laatste begrijp ik ook niet goed waarom je het niet zo mogen aanraken - als je maar je handel daarna ontsmet lijkt het me toch ook niet zo'n probleem? Of ben ik gewoon te simpel ?

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vandaag zal het wel druk worden bij de supermarkten

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Als in italië de pasta is uitverkocht, en de oproer groter is dan voor de WO2, dan weet je het wel.

| live and give like no one else |

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:39
Maar wat voor concrete maatregelen heeft onze regering nou echt afgekondigd? Sportwedstrijden en trainingen gaan gewoon door, scholen zijn niet gesloten, burgers wordt niet aangeraden onnodige reizen uit te stellen, etc. etc.

De tijd van 'niets aan de hand' ligt will achter ons, het laatste wat je wilt is dat mensen ieder voor zich willekeurige maatregelen nemen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:33
Nederland nog niets inderdaad. Hier in Kreis Heinsberg en omstreken worden voetbalwedstrijden e.d. al afgelast, Düsseldorf included.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Resistor schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 05:13:
Vanmiddag krijgen we een toolboxmeeting op het werk.
We maakten al de grap 'iemand heeft een fout gemaakt' (er zijn een stel uitzendkrachten aan het werk), maar ik ben benieuwd of het over corona zal gaan.

Er zit een grote klus aan te komen waarbij ik en veel collega's langer in een hotel zitten, ik ben benieuwd of werkgever voorbereid is op het feit dat de kans bestaat dat opeens de helft van de uitvoerende werknemers 2 weken niet inzetbaar is omdat ze in quarantaine zitten.
Gisteren ook al een mail gehad op het werk hierover, handen wassen en niet in je handen hoesten e.d. Het is allemaal maar een beetje gissen vind ik. Als het zo ver is kun je er toch niks tegen doen.... Je kunt het natuurlijk minimeren met handen wassen e.d. maar dan nog... Wij komen bij veel mensen over de vloer en ja dan is de kans gewoon een stuk groter dat het kan gebeuren.
De_Bastaard schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:16:
Nederland nog niets inderdaad. Hier in Kreis Heinsberg en omstreken worden voetbalwedstrijden e.d. al afgelast, Düsseldorf included.
De kanten vanuit Nederland gezien zoals Schinveld/ Brunssum reageren er niet echt op. Ik kan me echt wel voorstellen dat mensen vanuit Heinsberg in NL zijn geweest. Je ziet ze gewoon dagelijks rijden met "HS" kenteken in Nederland. En dat is niet maar 1 of 2 auto's.

[Voor 26% gewijzigd door Racer89 op 28-02-2020 07:21]

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Pierre Sec schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 00:54:
Thanks voor je reactie. Wordt gewaardeerd, een objectieve blik. Geld is inderdaad al uitgegeven, ging er meer om dat ik het niet meer kan verzetten of annuleren. Ik kijk het even aan. Als het link is, doe ik het niet. Ik ben niet bang voor mijzelf of mijn kinderen. Maar wil het niet op mijn geweten hebben dat ik anderen besmet die wel risico lopen met dit virus. Mijn vader is 74 en heeft kanker, mijn moeder is 73 en is al even schoon verklaard (ook kanker) maar heeft daardoor niet de allerbeste weerstand.

Ik zou gewoon gaan. Er is in NL nog steeds niks aan de hand, ondanks dat ene geval van besmetting. Kans dat je in de Efteling in aanraking komt met mensen die met deze man in aanraking zijn geweest en toevallig ook het virus hebben is nihil. Ik zou niet met iedereen gaan knuffelen, maar gewoon common sense, handen wassen na het plassen en voor het eten en niet met vreemden gaan lopen tongen... ;)

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 10:06
Wat een paniek, ook hier. Ga lekker naar de Efteling maar neem bijvoorbeeld wat desinfectiegel mee en blijf met je handen uit je gezicht. Voorraden inslaan is het laatste wat je moet gaan doen, niet nodig en bijzonder egoïstisch.

Voorlopig zijn er een stuk meer mensen weer beter geworden dan overleden, het is geen ebola.

Kwam dit tegen in ander topic, zeer interessant.

[Voor 21% gewijzigd door Electromonkey op 28-02-2020 08:13]

• De_Bastaard
Racer89 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:19:
[...]

Gisteren ook al een mail gehad op het werk hierover, handen wassen en niet in je handen hoesten e.d. Het is allemaal maar een beetje gissen vind ik. Als het zo ver is kun je er toch niks tegen doen.... Je kunt het natuurlijk minimeren met handen wassen e.d. maar dan nog... Wij komen bij veel mensen over de vloer en ja dan is de kans gewoon een stuk groter dat het kan gebeuren.

[...]

De kanten vanuit Nederland gezien zoals Schinveld/ Brunssum reageren er niet echt op. Ik kan me echt wel voorstellen dat mensen vanuit Heinsberg in NL zijn geweest. Je ziet ze gewoon dagelijks rijden met "HS" kenteken in Nederland. En dat is niet maar 1 of 2 auto's.
Het zijn er honderden met alleen al kenteken HS. Het dorp waar ik woon zijn 70% nederlanders, die veelal in Nederland werken.

Gangelt, waar het genoemde carnavalsfeest was, heeft kenteken GK. Dat zijn al véél minder mensen die in Nederland werken. Het ligt ook, los van wat kleine dorpjes aan de rand, eigenlijk net wat verder in Duitsland.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51

Yucon

*broem*

De_Bastaard schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:10:
[...]

Het zijn er honderden met alleen al kenteken HS. Het dorp waar ik woon zijn 70% nederlanders, die veelal in Nederland werken.

Gangelt, waar het genoemde carnavalsfeest was, heeft kenteken GK. Dat zijn al véél minder mensen die in Nederland werken. Het ligt ook, los van wat kleine dorpjes aan de rand, eigenlijk net wat verder in Duitsland.
Weet je het zeker? Hier staat dat Gangelt ook HS gebruikt.

https://kfz-serviceportal.de/gangelt/
Die Abkürzungen sind: ERK, GK sowie HS.
Ik kom er vaak en ik kan me niet herinneren ooit GK gezien te hebben, al heb ik er ook niet heel actief op gelet.

[Voor 17% gewijzigd door Yucon op 28-02-2020 08:14]

• Ainnir
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:10:
[...]

Gangelt ligt toch in Kreis Heinsberg en niet Geilenkirchen? Overigens heeft Geilenkirchen ook sinds 1971 kenteken HS.

• Ainnir
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:13:
[...]

[...]

Ik kom er vaak en ik kan me niet herinneren ooit GK gezien te hebben, al heb ik er ook niet heel actief op gelet.
Interessant, ik kom er regelmatig en zie overwegend HS. Kan me ook niet herinneren GK gezien te hebben (let er ook niet actief op).

• De_Bastaard
Yucon schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:13:
[...]

[...]

Ik woon er zelf. En ja ik kan zelf uit Selfkant ook GK kiezen, maar meestal zie je dat dat toch niet gebeurt.

Volgens mij kan ik zelfs ERK van Erkelenz kiezen.

Over het algemeen zie je dat mensen in Gangelt (en richting Geilenkirchen) veelal GK hebben. Van Selfkant richting Heinsberg weer meer HS.

Edit: Overigens maakt het niet zoveel uit. Er is gewoon heel veel grensverkeer in deze regio.

[Voor 18% gewijzigd door De_Bastaard op 28-02-2020 08:24]

• Supreme
  • Laatst online: 27-05 12:59
Denk ik te laconiek?

1.Je hebt de griep-2019(influenza), elk jaar muteert influenza weer naar een nieuwe variant, en elk jaar krijgen weer zoveel mensen de griep.

2. Je hebt nu nCov-2019(corona virus), soms muteert corona virus blijkbaar weer naar een nieuwe variant, nu nCov-2019, en elk jaar krijgen zoveel mensen dat virus.

De klachten en gevolgen zijn vrijwel hetzelfde, mensen krijgen griepverschijnselen en ouderen en zwakkeren kunnen er aan sterven.

Wat is het verschil? Waarom de paniek? Waarom deze nieuwsaandacht. Influenza manifesteert zichzelf elk jaar weer hetzelfde en sneller zoals nCov-2019 nu doet.

[Voor 7% gewijzigd door Supreme op 28-02-2020 08:28]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Supreme het Corona virus verspreid zich sneller dan de griep en is veel dodelijker. Het lijkt nu allemaal mee te vallen juist omdat er opgetreden wordt. Als China niet in lockdown ging dan had het virus zich veel sneller verspreid en waren de gevolgen veel groter.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 16:09

Megalodon86

Enzyme X

Supreme schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:26:
Denk ik te laconiek?

1.Je hebt de griep-2019(influenza), elk jaar muteert influenza weer naar een nieuwe variant, en elk jaar krijgen weer zoveel mensen de griep.

2. Je hebt nu nCov-2019(corona virus), soms muteert corona virus blijkbaar weer naar een nieuwe variant, nu nCov-2019, en elk jaar krijgen zoveel mensen dat virus.

De klachten en gevolgen zijn vrijwel hetzelfde, mensen krijgen griepverschijnselen en ouderen en zwakkeren kunnen er aan sterven.

Wat is het verschil? Waarom de paniek? Waarom deze nieuwsaandacht.
Volgens mij is er voor Corona nog geen prik? Voor de griep wel? En zoals het nu lijkt is de overdraagbaarheid en dodelijkheid van Corona iets hoger (dubbele?).

Maar inderdaad, de paniek is wel meer dan dubbel zo groot.

Ik heb zelf voor paar weken eten in huis, maar dat had ik toch altijd al. Verder was ik mn handen vaker. That's about it.

• Anoniem: 298195
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Precies dat, paniek en onrust is niet goed, maar een lakse houding en de gedachte "het waait wel over" is ook niet goed

En neem het nieuws met een korreltje zout en zet het in perspectief.

Dat een Italiaan zegt dat de paniek groter is dan in ww2 is een opvallende constatering maar is uiteindelijk maar de constatering van 1 man en dus niet perse een algemeen feit.

[Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 28-02-2020 08:32]

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:50
Tsurany schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:27:
@Supreme het Corona virus verspreid zich sneller dan de griep en is veel dodelijker.
Dit is gewoon het verspreiden van desinformatie. Zowel de besmettelijkheid als de dodelijkheid zijn nog helemaal niet precies bekend, zoals je via vrijwel elk betrouwbaar nieuwskanaal kunt vernemen. Tot nu toe lijkt het erop dat het met beide meevalt en hooguit iets hoger ligt dan bij de normale griep. Echter is er dus nog veel onduidelijk en zijn er ook nog mutaties mogelijk die het gevaarlijker zouden kunnen maken. Vandaar dat ik denk dat @Supreme er inderdaad nu net iets te laconiek over denkt.

Anoniem: 604938

Citroentjuh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:32:
[...]

Dit is gewoon het verspreiden van desinformatie. Zowel de besmettelijkheid als de dodelijkheid zijn nog helemaal niet precies bekend, zoals je via vrijwel elk betrouwbaar nieuwskanaal kunt vernemen. Tot nu toe lijkt het erop dat het met beide meevalt en hooguit iets hoger ligt dan bij de normale griep. Echter is er dus nog veel onduidelijk en zijn er ook nog mutaties mogelijk die het gevaarlijker zouden kunnen maken. Vandaar dat ik denk dat @Supreme er inderdaad nu net iets te laconiek over denkt.
En er zijn ook cijfers die stellen dat het mensen langer en heviger ziek maakt, wat ook wel een wezenlijk verschil zou zijn me de griep. Maar inderdaad, dat is nu allemaal op basis van lastig te verifiëren cijfers en zal pas de komende maanden echt duidelijk worden.

Neemt niet weg dat zelfs als het gelijk zou zijn qua ernst aan de griep, twee verschillende soorten griepvirussen nog steeds kut is. Als we influenza zouden kunnen oplossen kan niemand daar tegen zijn. En nu corona tegen willen gaan is overdreven want het is vergelijkbaar met influenza. Rare redenering.

• Citroentjuh
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:36:
[...]
. Als we influenza zouden kunnen oplossen kan niemand daar tegen zijn. En nu corona tegen willen gaan is overdreven want het is vergelijkbaar met influenza. Rare redenering.
Niemand zegt dit?
Maar ik betwijfel of het waar is. Om mee te gaan in jouw voorbeeld dat niemand er tegen is om influenza 'op te lossen' (erg onwaarschijnlijk is gewoon een vast gegeven dat deze virussen jaarlijks rondgaan), zou dat ook betekenen dat mensen het prima vinden om hele gebieden af te sluiten om de griepverspreiding te voorkomen?

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:36:
[...]
Als we influenza zouden kunnen oplossen kan niemand daar tegen zijn. En nu corona tegen willen gaan is overdreven want het is vergelijkbaar met influenza. Rare redenering.
Ja dit vind ik een rare redenering ja. Als we Corona op konden lossen zou deze hype inderdaad nuttig zijn. Maar dat kan niet, het is vergelijkbaar met influenza in dat het niet op te lossen is. De griepprik is ook maar een benadering van de meest waarschijnlijke variant van het influenzavirus dat dat jaar zal komen. Het is geen oplossing of een medicijn of een algeheel vaccin. En voor corona bestaan die dingen ook niet. Dus als we corona hiermee op zouden kunnen lossen hadden we de griep allang niet meer.

Beiden is dus volstrekt onzinnig. Je hoeft op dit moment echt niet te gaan hamsteren of opeens idioot veel meer aan je hygiëne te doen. Wel is common sense en een goede basishygiëne van belang. Maar dat is het altijd al dus daar is niks aan veranderd.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Citroentjuh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:32:
[...]

De cijfers die ik overal zie terug komen de afgelopen dagen is dat Corona sneller verspreid en dodelijker is. Welk betrouwbaar nieuwskanaal moet ik dan volgen om andere cijfers te krijgen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 07:48
Ik vind in grote lijnen sowieso dat er traag en log gereageerd wordt met het nemen van maatregelen tegen het virus. De uitslag van het onderzoek naar de besmetting net over de grens in Duitsland zou "ergens eind van komend weekend" wel bekend zijn. Dit was een bericht van woensdag. Bruins gaf verder aan dat er steeds wordt gekeken naar passende maatregelen bij de situatie.
Maar dit voelt toch een beetje als reactief en (te) voorzichtig te werk gaan. Waarom niet dat stapje voor blijven door nu alvast iets meer ingrijpende maatregelen te treffen, waardoor je een verspreiding meer voor bent dan nu het geval is?

En daarnaast, wat gaat er gebeuren als het virus zich gaat verspreiden naar oorden waar de medische standaard (ver) onder de standaard ligt die we bijvoorbeeld in Nederland gewend zijn. Ik vind het zachtgezegd nogal opvallend dat het virus nog nagenoeg niet is opgedoken in Afrika of Zuid-Amerika. Maar wat als dat straks wel het geval is. Het virus zal daar lastig te controleren zijn, en zal zich van daaruit dan ook voor langere tijd blijven verspreiden naar andere landen en/of continenten.

[Voor 8% gewijzigd door elboero op 28-02-2020 08:52]

Education is important but big biceps are importanter

• Citroentjuh
Tsurany schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:43:
[...]

De cijfers die ik overal zie terug komen de afgelopen dagen is dat Corona sneller verspreid en dodelijker is. Welk betrouwbaar nieuwskanaal moet ik dan volgen om andere cijfers te krijgen?
Willekeurig voorbeeld uit meest recente krantenartikelen:

Op dit moment wordt de dodelijkheid van het nieuwe virus geschat op 2 procent. Het virus lijkt daarmee niet veel dodelijker dan de jaarlijkse griep in Nederland.
(Parool, van vandaag)

Maar soortgelijke berichten kun je vernemen via NOS.nl, RTLnieuws etc.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 03:55
[...]

Wellicht niet helemaal relevant voor de berichtgeving in Europa, maar ik volg steevast South China Morning Post.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-05 17:04
Supreme schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:26:

Wat is het verschil? Waarom de paniek? Waarom deze nieuwsaandacht. Influenza manifesteert zichzelf elk jaar weer hetzelfde en sneller zoals nCov-2019 nu doet.
Het verschil is dat griep niet nieuw is en we allemaal al in contact kwamen met bepaalde stammen griep. We hebben dus allemaal een minimum aan immuniteit. Mocht er daarvan een nieuw subtype ontstaan zou je ook calamiteiten hebben.

Voor covid19 staan we allemaal in ons nakie.

Citroentjuh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Niemand zegt dit?
Maar ik betwijfel of het waar is. Om mee te gaan in jouw voorbeeld dat niemand er tegen is om influenza 'op te lossen' (erg onwaarschijnlijk is gewoon een vast gegeven dat deze virussen jaarlijks rondgaan), zou dat ook betekenen dat mensen het prima vinden om hele gebieden af te sluiten om de griepverspreiding te voorkomen?
Ik lees enorm veel berichten dat er ook niet zo veel paniek is om de griep en dat dit daarom overdreven wordt. Maar die vergeten de ellende die griep ieder jaar veroorzaakt. En dan heb ik het niet alleen over oma's te toch al ziek zwak en misselijk waren, maar gewoon keiharde wereldwijde economische gevolgen:

https://www.volkskrant.nl...41-euro-per-dag~be1f080c/

Dus ja, ik stel, als iemand het griepvirus voorgoed zou kunnen oplossen, dan zou dat alleen al de Nederlandse werkgevers honderden miljoenen per jaar kunnen opleveren. En dan hebben we nog niet eens gekeken naar ziektekosten, overvolle wachtkamers bij de huisarts, kosten van vacinaties en gewoon niet economisch meetbare ellende die griep met zich mee brengt. De uitvinder van een permanente oplossing voor het griepvirus mag miljarden betaald worden en dan nog gaan we er wereldwijd economisch op vooruit.

We sluiten nu geen hele gebieden af omdat het griepvirus gewoon niet meer in te dammen is. Zou dat kunnen dan was het een proportionele maatregel om voorgoed van het griepvirus af te komen.

Dus ik stel dat elke actie die we kunnen nemen om het coronavirus nu tegen te gaan het waard zijn. Doen we dat niet (of lukt het niet) dan hebben we naast een jaarlijkse peperdure griepgolf een coronagolf, welke elkaar ook nog eens zouden kunnen versterken.

Als je denkt dat het "maar een griepje is" dan doe je enorm te kort aan de ernst van het influenza virus. Het is niet het eind van de wereld, maar toch wel enorm vervelend. De wereld zou een betere plek zijn zonder de griep.

SmurfLink schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:42:
[...]

Ja dit vind ik een rare redenering ja. Als we Corona op konden lossen zou deze hype inderdaad nuttig zijn. Maar dat kan niet, het is vergelijkbaar met influenza in dat het niet op te lossen is. De griepprik is ook maar een benadering van de meest waarschijnlijke variant van het influenzavirus dat dat jaar zal komen. Het is geen oplossing of een medicijn of een algeheel vaccin. En voor corona bestaan die dingen ook niet. Dus als we corona hiermee op zouden kunnen lossen hadden we de griep allang niet meer.

Beiden is dus volstrekt onzinnig. Je hoeft op dit moment echt niet te gaan hamsteren of opeens idioot veel meer aan je hygiëne te doen. Wel is common sense en een goede basishygiëne van belang. Maar dat is het altijd al dus daar is niks aan veranderd.
Is er al bevestigd dan dat deze variant van het Coronavirus muteert en dat preventie geen nut meer heeft? Want dat is wel een flinke claim die je hier maakt.

• Citroentjuh
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:47:
[...]
We sluiten nu geen hele gebieden af omdat het griepvirus gewoon niet meer in te dammen is. Zou dat kunnen dan was het een proportionele maatregel om voorgoed van het griepvirus af te komen.
Het is echt in een fantasiewereld leven om te denken dat je op zo'n wijze influenza kunt gaan uitroeien. Misschien de verspreiding binnen 1 jaar remmen, maar volgend jaar is er dan weer een nieuwe golf. Wil je elk jaar de halve wereld platleggen hiervoor? Ook de maatregelen tegen Corona die nu genomen worden kunnen het alleen afremmen, maar niet uitroeien. Virologen hebben al aangegeven dat het waarschijnlijk is dat dit virus in komende jaren tot de jaarlijkse griepgolven gaan horen.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
l_c_v schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:24:
Ondertussen zijn in de VS in het huidige griep seizoen (influenza epidemie) al meer dan 16.000 mensen overleden (ongeveer 8x zoveel als aan corona in China). Alleen daar hoor je niks over omdat we dat gewend zijn.
Dat is ook niet zo heel gek als de meerderheid van de Amerikaanse bevolking de gezondheidszorg niet betalen kan, de overheid stellig ontkent dat corona bestaat, of meent dat het een hoax is verzonnen door China, Mike Pence of all people aanstelt om leiding te geven aan de bestrijding en kerken die mensen wijs maken dat als je maar in God gelooft je veilig bent van corona.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

FastFred schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:53:
[...]

Dat is ook niet zo heel gek als de meerderheid van de Amerikaanse bevolking de gezondheidszorg niet betalen kan, de overheid stellig ontkent dat corona bestaat, of meent dat het een hoax is verzonnen door China, Mike Pence of all people aanstelt om leiding te geven aan de bestrijding, kerken die mensen wijs maken dat als je maar in God gelooft je veilig bent van corona.
Lekker USA aan het bashen? Ze hebben allang voorzorgsmaatregelen daar in werking gezet. Totale onzin dus wat je loopt te verkondigen...

Default blanke hetero

• Don Corleone
  • Laatst online: 25-05 13:42
[...]

Volgens mij is de informatie op de website van de RIVM de meest betrouwbare. Nieuws wordt m.i. altijd een beetje aangedikt om voor de views.

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:50:
[...]

Is er al bevestigd dan dat deze variant van het Coronavirus muteert en dat preventie geen nut meer heeft? Want dat is wel een flinke claim die je hier maakt.
Waar maak ik die claim dan? Even beter opletten, ik heb het over de griepprik... :/

Er is wel degelijk een Coronavaccin in de maak maar gezien de wetgeving zal dat nog minstens een jaar duren voor het op de markt komt. Tot die tijd, lekker rustig blijven en niet zo panikeren.

Citroentjuh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:51:
[...]

Het is echt in een fantasiewereld leven om te denken dat je op zo'n wijze influenza kunt gaan uitroeien. Misschien de verspreiding binnen 1 jaar remmen, maar volgend jaar is er dan weer een nieuwe golf. Wil je elk jaar de halve wereld platleggen hiervoor? Ook de maatregelen tegen Corona die nu genomen worden kunnen het alleen afremmen, maar niet uitroeien. Virologen hebben al aangegeven dat het waarschijnlijk is dat dit virus in komende jaren tot de jaarlijkse griepgolven gaan horen.
In mijn quote staat toch gewoon "zou het kunnen". Dan geef ik toch al aan dat ik niet in een fantasiewereld leef. Het kan niet, maar zou het kunnen dan was het proportioneel. Dat is mijn punt.

We hebben nu nog het idee (of illusie) dat het met corona kan, dan zijn maatregelen proportioneel.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Citroentjuh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:46:
[...]

Willekeurig voorbeeld uit meest recente krantenartikelen:

Op dit moment wordt de dodelijkheid van het nieuwe virus geschat op 2 procent. Het virus lijkt daarmee niet veel dodelijker dan de jaarlijkse griep in Nederland.
(Parool, van vandaag)

Maar soortgelijke berichten kun je vernemen via NOS.nl, RTLnieuws etc.
Het Parool is de eerste die aangeeft dat het aantal doden door griep rond de 2% ligt. Alle andere bronnen geven cijfers ver onder de 1%. En ook als je kijkt naar verspreidingsgraad zou Corona rond de 2 liggen terwijl de griep op 1.3 zit. Daar zit nog wel een verschil tussen.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
Ebayzo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:55:
[...]
Lekker USA aan het bashen? Ze hebben allang voorzorgsmaatregelen daar in werking gezet. Totale onzin dus wat je loopt te verkondigen...
USA bashen is ook helemaal niet moeilijk, het enige waar ze goed in zijn is andere landen slopen.

Beetje nuancering mag wel. Bashen is niet de bedoeling.

[Voor 8% gewijzigd door Ardana op 28-02-2020 10:12]

• Citroentjuh
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:57:
[...]
In mijn quote staat toch gewoon "zou het kunnen". Dan geef ik toch al aan dat ik niet in een fantasiewereld leef. Het kan niet, maar zou het kunnen dan was het proportioneel. Dat is mijn punt.
Het lijkt mij weinig helderheid aan de toch al zo troebele en paniekerige discussie toevoegen om ook alle puur hypothetische scenario's te gaan bespreken.

SmurfLink schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:56:
[...]

Waar maak ik die claim dan? Even beter opletten, ik heb het over de griepprik... :/

Er is wel degelijk een Coronavaccin in de maak maar gezien de wetgeving zal dat nog minstens een jaar duren voor het op de markt komt. Tot die tijd, lekker rustig blijven en niet zo panikeren.
[...]

Als we Corona op konden lossen zou deze hype inderdaad nuttig zijn. Maar dat kan niet, het is vergelijkbaar met influenza in dat het niet op te lossen is.
Oftewel, jij stelt dat corona niet op te lossen is (in de huidige fase) en gewoon een nieuwe influenza gaat worden. Die claim is uitzonderlijk en daar zou ik graag bronnen voor zien. Het is een scenario mocht indammen niet werken, maar volgens mij is dat nog niet het gegarandeerd scenario.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 604938 op 28-02-2020 09:01]

• Citroentjuh
Tsurany schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:58:
[...]

Het Parool is de eerste die aangeeft dat het aantal doden door griep rond de 2% ligt. Alle andere bronnen geven cijfers ver onder de 1%. En ook als je kijkt naar verspreidingsgraad zou Corona rond de 2 liggen terwijl de griep op 1.3 zit. Daar zit nog wel een verschil tussen.
Het was een willekeurig gekozen artikel, maar de andere artikelen die jij noemt spreken jouw eigen uitroep over dat het 'veel dodelijker' is dus nog meer tegen? Dank voor je aanvulling.

• Citroentjuh
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:01:
[...]
Oftewel, jij stelt dat corona niet op te lossen is (in de huidige fase) en gewoon een nieuwe influenza gaat worden. Die claim is uitzonderlijk en daar zou ik graag bronnen voor zien. Het is een scenario mocht indammen niet werken, maar volgens mij is dat nog niet het gegarandeerd scenario.
Volgens mij is die claim helemaal niet uitzonderlijk? Dit heb ik de afgelopen dagen meerdere virologen in de media horen beweren.

• Zatan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-05 02:10
elboero schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:45:
Ik vind het zachtgezegd nogal opvallend dat het virus nog nagenoeg niet is opgedoken in Afrika of Zuid-Amerika. Maar wat als dat straks wel het geval is. Het virus zal daar lastig te controleren zijn, en zal zich van daaruit dan ook voor langere tijd blijven verspreiden naar andere landen en/of continenten.
Op Antartica na is er geen enkel continent dat meer vrij is. Algarije, Nigiria, Egypte en Brazilie hebben besmettingen gerapporteerd. Zie https://www.nu.nl/coronav...n-europa-zijn-gemeld.html

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:01:
[...]

[...]

Die claim komt gewoon van het NOS journaal en is in meerdere media te vinden. ;)

Citroentjuh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Het lijkt mij weinig helderheid aan de toch al zo troebele en paniekerige discussie toevoegen om ook alle puur hypothetische scenario's te gaan bespreken.
Waar jij net zo vrolijk aan mee deed overigens als je de thread eens nakijkt.

Dit hypothetisch scenario is een prima argument om te gebruiken dat preventie van corona nuttig is als er een kans van slagen is.

• Ainnir
  • Niet online
Ik weet niet of deze hier al voorbij is gekomen maar ik vind het wel een leuk plaatje: https://nypost.com/2020/0...s-as-coronavirus-spreads/

SmurfLink schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Die claim komt gewoon van het NOS journaal en is in meerdere media te vinden. ;)
Ik kan het van mijn leven niet vinden. Zou je eens een linkje willen delen. Zou toch wel frapant zijn als virologen overtuigd zijn dat het niet meer te stoppen is en alle gezondheidsorganisaties dat negeren.

Of is het een scenario waar men rekening mee houdt maar verder vooral speculatief en hypothetisch is?

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:09:
[...]

Ik kan het van mijn leven niet vinden. Zou je eens een linkje willen delen. Zou toch wel frapant zijn als virologen overtuigd zijn dat het niet meer te stoppen is en alle gezondheidsorganisaties dat negeren.

Of is het een scenario waar men rekening mee houdt maar verder vooral speculatief en hypothetisch is?
Ik zeg je net dat ik het op het journaal heb gezien. Ga dat eens kijken dan zou ik zeggen. Of bij Goedemorgen NL luister eens naar Ab Osterhaus. Die heeft er daadwerkelijk verstand van. Maar hier een beetje paniekerig lopen doen is nog steeds erg onnodig. Tot de conclusie komen dat alle gezondheidsorganisaties iets negeren is namelijk volledig kranzinnig dus als je dat concludeert uit wat ik zeg snap je er duidelijk nog niet heel veel van.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

drooger

Falen is ook een kunst.

SmurfLink schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Ik zeg je net dat ik het op het journaal heb gezien. Ga dat eens kijken dan zou ik zeggen. Of bij Goedemorgen NL luister eens naar Ab Osterhaus. Die heeft er daadwerkelijk verstand van. Maar hier een beetje paniekerig lopen doen is nog steeds erg onnodig. Tot de conclusie komen dat alle gezondheidsorganisaties iets negeren is namelijk volledig kranzinnig dus als je dat concludeert uit wat ik zeg snap je er duidelijk nog niet heel veel van.
offtopic:
Het zou wel helpen als je aan zou geven welke uitzending het was, anders mag hij alle journaals van de afgelopen dagen terug gaan kijken. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

SmurfLink schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Grappig, jij claimt dat het niet op te lossen. Heel stellig en zelfverzekerd:
[...]

Als we Corona op konden lossen zou deze hype inderdaad nuttig zijn. Maar dat kan niet, het is vergelijkbaar met influenza in dat het niet op te lossen is.
Dan vraag ik om een bron, en dan ben ik diegene die panikeert?

Als je stelt dat er papers zijn die asymptotische besmetting mogelijk achten dan vliegt je om de oren dat dat nog niet peer-reviewed is en voorbarig. Maar als jij een uitspraak van het journaal afhaalt is dat de waarheid en diegene die dat in twijfel trekt panikeert? :?

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 07:48
Zatan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Op Antartica na is er geen enkel continent dat meer vrij is. Algarije, Nigiria, Egypte en Brazilie hebben besmettingen gerapporteerd. Zie https://www.nu.nl/coronav...n-europa-zijn-gemeld.html
"Nagenoeg"...

Jawel, maar letterlijk een handjevol gevallen in Afrika en slechts 1 geval in Zuid-Amerika lijkt me niet erg realistisch.

Education is important but big biceps are importanter

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-05 17:04
Grappig bedoelde / HK-reacties mag je achterwege laten.

[Voor 80% gewijzigd door Ardana op 28-02-2020 10:14]

• bruutone
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-04 07:31
Het virus an sich is niet zo gevaarlijk in de zin dat er een kleine kans is dat je eraan overlijden zal (2-3%, wat nog steeds een factor 20 of meer is tov de normale griep, maar goed...), MITS de zorg geboden kan worden die nodig is als je eenmaal op de IC (+-18% van de gevallen) belandt.

Dit virus infecteert heel gemakkelijk anderen en heeft een lange incubatietijd. Deze combinatie van factoren maakt het wel link. Het kan dus zomaar ineens zijn dat er meer mensen in kritieke toestand verkeren dan dat er bedden zijn. Zeker indien dit voor langere tijd aanhoudt en een stijgende trend gaat vertonen. Het is nu al een stuk drukker in de ziekenhuizen door de reguliere zware influenza gevallen. De kritieke gevallen die besmet zijn met Covid-19 kunnen dan zomaar ineens ook heel snel in de categorie 'Overlijden' komen te vallen omdat ze niet de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben.Dat is naar mijn mening de essentie van het gevaar, de logistiek die het niet meer aankan, zowel materieel als personeel.

Tel daar nog eens de tekorten bij op van medische middelen in de breedste zin van het woord indien bovenstaande hypothese wekelijkheid wordt. In de aanvoer zijn er namelijk nogal wat problemen omdat veel grondstoffen voorheen door China werden geproduceerd.

De situatie die mijn glazen bol voorziet is gewoon meer dan zorgelijk. Hopelijk heb ik het helemaal mis..... :/

[Voor 36% gewijzigd door bruutone op 28-02-2020 09:55. Reden: genuanceerd]

• Zatan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-05 02:10
elboero schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:22:
[...]

"Nagenoeg"...

Jawel, maar letterlijk een handjevol gevallen in Afrika en slechts 1 geval in Zuid-Amerika lijkt me niet erg realistisch.
Excuus daar had ik overheen gelezen. Iets met morgen en te weinig koffie...

anyway ik ben het wel met je statement eens dat als het daar eenmaal in getalen gaat voorkomen dat het serieus te noemen is potentieel rampzalig kan zijn. Voornamlijk in Afrika waar de hygiene standaarden lager zijn en in steden als Rio de Janeiro, Santos, etc. waar het als een vuurtje om zich heen kan grijpen.

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:11
En ondertussen hadden ze in het zuiden van het land één grote infectie party met veel bier en praal wagens waarbij veel intensieve contact is geweest tussen verschillende mensen.

[Voor 3% gewijzigd door JKen op 28-02-2020 09:42]

• FireFoz
Tsurany schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:27:
@Supreme het Corona virus verspreid zich sneller dan de griep
Bron? Want volgens mij is dat juist niet zo. "Gewone griep" verspreidt zich juist sneller, corona relatief slecht.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

We wonen in Turnhout en mijn vrouw wilde dit weekend naar de markt in Tilburg rijden (daar kunnen we veel goedkoper vis kopen) en dan meteen mijn iemand ophalen die naar ons toe wilde komen voor het weekend. Nu wil ik die persoon best ophalen (die ook carnaval heeft gevierd in Tilburg), maar die markt heb ik niet zo'n zin meer in.

Is dat realistisch of overdreven?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 14:02
Marzman schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:04:
We wonen in Turnhout en mijn vrouw wilde dit weekend naar de markt in Tilburg rijden (daar kunnen we veel goedkoper vis kopen) en dan meteen mijn iemand ophalen die naar ons toe wilde komen voor het weekend. Nu wil ik die persoon best ophalen best ophalen (die ook carnaval heeft gevierd in Tilburg), maar die markt heb ik niet zo'n zin meer in.

Overdreven.

PSN: TDBtje

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05 14:16

garriej

Ik las ondertieten.

FireFoz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:02:
[...]

Bron? Want volgens mij is dat juist niet zo. "Gewone griep" verspreidt zich juist sneller, corona relatief slecht.
Lastig te zeggen, want verschillende bronnen melden een verschillende R0, de "gewone griep" heeft een R1,2 / 1,4. Voor corona vliegen er getallen in de ronde van 1,2 tot 5+... Hiet kun je pas echt iets over zeggen als het voorbij is.

De R0 geeft aan hoeveel mensen je aansteekt als je het virus heb. Hoe lager, hoe minder verspreiding dus.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat vind mijn vrouw ook. Maar in China is het ook op een markt versrpeid. Beetje dubbel gevoel toch.

/▌

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-05 09:28
We wonen in Turnhout en mijn vrouw wilde dit weekend naar de markt in Tilburg rijden (daar kunnen we veel goedkoper vis kopen) en dan meteen mijn iemand ophalen die naar ons toe wilde komen voor het weekend. Nu wil ik die persoon best ophalen best ophalen (die ook carnaval heeft gevierd in Tilburg), maar die markt heb ik niet zo'n zin meer in.

Je moet doen waar jij jezelf het fijnst bij voelt. Geen zin, om welke reden ook, angst, zorgen of gewoon voor de zekerheid, dan blijf je lekker weg. Als je iets hebt van, mij overkomt het niet, het is daar niet, het is pas 1 geval, dan ga je er gewoon heen. altijd op je eigen gevoel afgaan ;)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je verder gezond en niet te oud bent zou ik niet moeilijk doen.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58
We wonen in Turnhout en mijn vrouw wilde dit weekend naar de markt in Tilburg rijden (daar kunnen we veel goedkoper vis kopen) en dan meteen mijn iemand ophalen die naar ons toe wilde komen voor het weekend. Nu wil ik die persoon best ophalen (die ook carnaval heeft gevierd in Tilburg), maar die markt heb ik niet zo'n zin meer in.

Oei, in China begon het ook op een markt .. :+

Als ingeschat zou worden dat die markt een significant risico is hoop ik dat ie sowieso gesloten wordt. Ik zou gewoon gaan.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:53

Dennis1812

Amateur prutser

@Marzman een markt waar gehandeld werd in levende dieren. Dat doen ze in Tilburg niet.
Al vind ik t bijzonder dat vlak over de grens vanalles als voetbal enzo afgelast word. En er in Nederland geen enkele maatregel genomen word..
Voelt een beetje als kop in t zand en wachten op.

Vanochtend bij de lidl waren alle blikken soep weg en groenteconserven ver op. Word al dagen op gehamsterd aldus t personeel. Dat vond ik wel vrij vergaand.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:25

Nhz

Deventer

Doen waar je jezelf goed bij voelt. Niemand kan op dit moment feitelijk aangeven of het zinvol of overdreven is. Misschien heeft de helft van Tilburg het al, misschien heb je het zelf al. Misschien heeft alleen die ene kerel het en blijft het daarbij. Wie zal het zeggen. Volg je eigen gevoel, gebruik je 'boerenverstand', raak vooral niet in paniek.

Groetjes Bas

• FireFoz
Dennis1812 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:13:
@Marzman

Vanochtend bij de lidl waren alle blikken soep weg en groenteconserven ver op. Word al dagen op gehamsterd aldus t personeel. Dat vond ik wel vrij vergaand.
Wat dacht je hiervan in Duitsland :o

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
Ook in Diemen kunnen we niet meer naar de markt voor verse vis. :P

https://www.rivm.nl/nieuw...in-nederland-met-covid-19

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FireFoz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:00:
[...]

Wat dacht je hiervan in Duitsland :o

[Afbeelding]
Maar als je er niet aan meedoet heb je dan ook geen soep.

In Italië gebeurde hetzelfde.

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 28-02-2020 11:11]

/▌

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 01:06

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

@Marzman een markt waar gehandeld werd in levende dieren. Dat doen ze in Tilburg niet.
Al vind ik t bijzonder dat vlak over de grens vanalles als voetbal enzo afgelast word. En er in Nederland geen enkele maatregel genomen word..
Voelt een beetje als kop in t zand en wachten op.

ik was vannochtend bij de AH en Jumbo, maar er is niets te merken.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dit is precies waar ik ook bang voor ben. Dat soort gedoe levert meer problemen op dan het virus zelf (daar ben je hooguit een week een beetje ziek van in mijn leeftijdscategorie).

Hier in Barcelona hebben we sinds dinsdag of woensdag 2 besmettingen, maar gelukkig merk ik nog niets in het openbare leven. Geen mondkapjes, geen hamsteren. Ik heb genoeg eten voor een week in huis, meer lijkt me niet nodig.

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:11
Nhz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:13:
[...]

Doen waar je jezelf goed bij voelt. Niemand kan op dit moment feitelijk aangeven of het zinvol of overdreven is. Misschien heeft de helft van Tilburg het al.
Dat is wel bijna zeker, carnaval, veel zuipen, weinig slapen, zweten tijdens dansen, zoenen, lichaamssappen uitwisselen.....

• vickypollard
  • Laatst online: 27-05 11:09
Wat vinden jullie van de ethische aspecten van hamstergedrag?

Ik vind het bijvoorbeeld enorm egoïstisch gedrag waarmee je anderen belemmert in het kunnen voorzien voor zichzelf. Daarnaast zullen mensen met een laag budget überhaupt niet kunnen hamsteren, dus er zit ook nog een sociaal-economisch aspect aan...

vickypollard schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:47:
Wat vinden jullie van de ethische aspecten van hamstergedrag?

Ik vind het bijvoorbeeld enorm egoïstisch gedrag waarmee je anderen belemmert in het kunnen voorzien voor zichzelf. Daarnaast zullen mensen met een laag budget überhaupt niet kunnen hamsteren, dus er zit ook nog een sociaal-economisch aspect aan...
Alsof ethiek ook maar iets uitmaakt zodra je honger begint te krijgen. Als mensen serieus geloven dat er een grootschalige quarantaine komt waar men niet aan eten kan komen dan gaat alle ethiek aan de kant en is het ieder voor zijn eigen.

Iedereen zal op een ander moment in paniek raken, maar zodra je panikeert kan het je de kont roesten wat een anoniem gezin aan de andere kant van de stad niet kan kopen omdat jij het groot inslaat.

“There are only nine meals between mankind and anarchy.”

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik vind zelf dat het afhankelijk is van hoe er gehamsterd wordt.
Geleidelijk een extra pak rijst en pasta kopen om een voorraad op te bouwen, prima.
Negatieve variant is als je in een keer het halve schap of erger leegt in je boodschappenkarretje.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• vickypollard
  • Laatst online: 27-05 11:09
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:50:
[...]

Alsof ethiek ook maar iets uitmaakt zodra je honger begint te krijgen. Als mensen serieus geloven dat er een grootschalige quarantaine komt waar men niet aan eten kan komen dan gaat alle ethiek aan de kant en is het ieder voor zijn eigen.

Iedereen zal op een ander moment in paniek raken, maar zodra je panikeert kan het je de kont roesten wat een anoniem gezin aan de andere kant van de stad niet kan kopen omdat jij het groot inslaat.

“There are only nine meals between mankind and anarchy.”
Waar ligt de grens dan volgens jou? Ik zou namelijk volgens dezelfde "het maakt niks meer uit"-argumentatie net zo goed jou en je gezin kunnen uitmoorden en je eten kunnen afpakken. Lijkt me niet de bedoeling. Ik vind echter dat het voorkomen dat anderen kunnen eten ook een aanslag kan zijn op de levens van die personen.
drooger schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:55:
Ik vind zelf dat het afhankelijk is van hoe er gehamsterd wordt.
Geleidelijk een extra pak rijst en pasta kopen om een voorraad op te bouwen, prima.
Negatieve variant is als je in een keer het halve schap of erger leegt in je boodschappenkarretje.
Kan ik me wel in vinden.

[Voor 66% gewijzigd door vickypollard op 28-02-2020 12:58]

• Ainnir
  • Niet online
Het hamsteren zou eigenlijk niet eens nodig moeten zijn. Iedere burger wordt geadviseerd een noodvoorraad in huis te hebben: https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten/

vickypollard schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:56:
[...]

Waar ligt de grens dan volgens jou? Ik zou namelijk volgens dezelfde "het maakt niks meer uit"-argumentatie net zo goed jou en je gezin kunnen uitmoorden en je eten kunnen afpakken. Lijkt me niet de bedoeling. Ik vind echter dat het voorkomen dat anderen kunnen eten ook een aanslag kan zijn op de levens van die personen.

[...]

Kan ik me wel in vinden.
Dat is net mijn punt. Als de gemiddelde Nederlander al een week geen eten heeft gehad zal men inderdaad gewoon andere gaan doodknuppelen. Niet ethisch maar wel de realiteit.

De huidige preppers zijn er van overtuigd dat als ze nu niet groot inslaan ze binnenkort om eten moeten gaan knokken of honger leiden. Als je daar van overtuigd bent boeit ethiek niet meer. Dan wil je zorgen dat je niet uithongert.

Neemt niet weg dat de huidige preppers gruwelijk overdrijven.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:03:
[...]

Dat is net mijn punt. Als de gemiddelde Nederlander al een week geen eten heeft gehad zal men inderdaad gewoon andere gaan doodknuppelen. Niet ethisch maar wel de realiteit.

De huidige preppers zijn er van overtuigd dat als ze nu niet groot inslaan ze binnenkort om eten moeten gaan knokken of honger leiden. Als je daar van overtuigd bent boeit ethiek niet meer. Dan wil je zorgen dat je niet uithongert.

Neemt niet weg dat de huidige preppers gruwelijk overdrijven.
Nadeel is alleen wel dat als je nu niks inkoopt er straks niks meer te kopen valt, omdat alle preppers het al gekocht hebben. Dan kan je hun imo beter voor zijn, uiteindelijk is het toch spul wat lang meegaat en toch wel een keer op komt in de aankomende 2 jaar.

• Ainnir
  • Niet online
knip

[Voor 98% gewijzigd door Ainnir op 28-02-2020 13:07]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Als het hamsteren uit de hand loopt zullen in eerste instantie de supermarkten waarschijnlijk limieten gaan instellen en daarna de overheid.

Handhaven kan natuurlijk mogelijk lastig zijn.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• FireFoz
Dat hele hamsteren is echt zo overdreven... corona is een klote virus maar het is geen ebola. De kans dat er straks lange tijd geen eten in de supermarkt ligt is zo goed als nihil. Er zijn nu twee patiënten in Nederland. Wellicht komen er nog een paar bij, wellicht duizenden. Maar op het moment dat er duizenden mensen ziek zijn en het virus niet meer te stoppen is, dan zullen alle eventuele blokkades ook gewoon opgeheven worden. Dan wordt er gewoon geaccepteerd dat je het virus kan oplopen ergens en wordt het gewoon gezien als een zware griep. Heel vervelend, maar het leven gaat door.

Niemand kan zo maar weken thuis gaan zitten en binnenblijven. De bakker niet, de groenteboer niet, de slager niet, wij niet. Een paar dagen wat matigen kan, maar dan houdt het wel op. Zeker omdat het maar om een "griepje" gaat. Het is een heftige griep, maar niet te vergelijken met echt grote ziektes zoals de pokken, spaanse griep of meer actueel, kanker.

Ik denk dat de supermarkten nu in hun handjes klappen want dit zorgt voor veel extra omzet. Hoogstwaarschijnlijk zal er een groot deel gewoon weggegooid gaan worden want niemand gaat weken lang hetzelfde eten als er nog van alles voorhanden is. Daarnaast is eten nou eenmaal bederfelijk.

[Voor 13% gewijzigd door FireFoz op 28-02-2020 13:47]

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

FireFoz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:46:
Dat hele hamsteren is echt zo overdreven... corona is een klote virus maar het is geen ebola. De kans dat er straks lange tijd geen eten in de supermarkt ligt is zo goed als nihil. Er zijn nu twee patiënten in Nederland. Wellicht komen er nog een paar bij, wellicht duizenden. Maar op het moment dat er duizenden mensen ziek zijn en het virus niet meer te stoppen is, dan zullen alle eventuele blokkades ook gewoon opgeheven worden. Dan wordt er gewoon geaccepteerd dat je het virus kan oplopen ergens en wordt het gewoon gezien als een zware griep. Heel vervelend, maar het leven gaat door.

Niemand kan zo maar weken thuis gaan zitten en binnenblijven. De bakker niet, de groenteboer niet, de slager niet, wij niet. Een paar dagen wat matigen kan, maar dan houdt het wel op. Zeker omdat het maar om een "griepje" gaat. Het is een heftige griep, maar niet te vergelijken met echt grote ziektes zoals de pokken, spaanse griep of meer actueel, kanker.

Ik denk dat de supermarkten nu in hun handjes klappen want dit zorgt voor veel extra omzet. Hoogstwaarschijnlijk zal er een groot deel gewoon weggegooid gaan worden want niemand gaat weken lang hetzelfde eten als er nog van alles voorhanden is. Daarnaast is eten nou eenmaal bederfelijk.
Het enige wat wellicht minder goed verkrijgbaar is de komende tijd is knoflook en gember omdat dat veel uit China komt. Voor de rest (zeker van wat langer houdbare producten) is er echt een overvloed aan voorraad in de distributiecentra en geen verminderde verkrijgbaarheid.

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:30
https://www.telegraaf.nl/...emers-naar-huis-om-corona
Dan is het toch fijn om thuis wat extra koffie, thee en lunchbroodjes te hebben.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:46
FireFoz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:46:

Zou je dit soort onzin voor je willen houden? Corona (SARS, MERS, Covid-19) is ten eerste geen griep en ten tweede lijken de gevolgen erger te zijn, mede omdat nog niemand immuun is. Dat jij blokkades, of hamsteren als onnodig ervaart, dat is prima, maar de stellingen die je doet over het virus en de daaruit voortkomende ziekte zijn nergens op gebaseerd.

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 16:09

Megalodon86

Enzyme X

Hoezo kan je niet weken thuis gaan zitten? Dat is prima te doen als het nodig is. Zeker als je voor een paar weken voedsel in huis hebt, wc papier, andere benodigheden etc.

En zolang gas, water, licht blijft werken, is het gewoon een paar weken netflix bingen, gamen en bordspelletjes doen. Dat red ik wel hoor.

• redfoxert
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:47:
[...]
Corona (SARS, MERS, Covid-19) is ten eerste geen griep
Maar griep (common cold, influenza) is wel een corona-virus ...

[Voor 3% gewijzigd door redfoxert op 28-02-2020 14:58]

https://discord.com/invite/tweakers

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:23
redfoxert schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:57:
[...]

Bron?
Er zijn verkoudheidsvirussen die onder de categorie coronavirus vallen.
Voor zover ik weet is influenza geen coronavirus.

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Nee. Sommige griep wordt veroorzaakt door een coronavirus. Maar influenza is toch echt een andere klasse virussen, de Orthomyxoviridae. Wikipedia: Influenza

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:46
[...]

Neen.

Griep (influenza) is géén coronavirus, evenals dat coronavirussen géén influenza zijn.

Zij bevinden zich in compleet andere delen van de taxonomische nomenclatuur, oftewel de indeling van al het leven op aarde. Ja het zijn beide virussen, en influenza en covid-19 lijken op elkaar wat besmetting en mortaliteit aangaat, echter bevinden zich deze "families van virussen" op hele andere plekken binnen de structuur.

Ik heb al eerder het vergelijk tussen een walvis en een olifant gemaakt. Het zijn beide grote, grijze zoogdieren die water kunnen spuiten. Dat zijn de overeenkomsten. We kunnen het er ook wel over eens zijn dat ze verder mijlen uit elkaar liggen.

Corona en influenza zijn beide ribovirussen. Echter, horen coronavirussen bij coronaviridae; en influenzavirussen bij de orthomyxoviridae.

Zie o.a. wikipedia over de taxonomische indeling van virussen en de indelingen die genoemd staan bij corona (SARS, MERS, Covid) en influenza (griep.)

Edit: de verwijzing naar "common cold" oftewel verkoudheid gaat ook niet op. Griep =/= verkoudheid. Verkoudheid is een infectieziekte van de bovenste luchtwegen. (Dat i.t.t. een longontsteking, waarbij de lage luchtwegen ontstoken zijn.) Die verkoudheid wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een rhinovirus, maar dat kan in sommige gevallen ook een coronavirus, adenovirus of een ander virus zijn. Zelfs combinaties daarvan zijn niet ongebruikelijk. Een longontsteking kan ook allerlei veroorzakers hebben. Bacteriën zoals pneumokokken, virussen zoals griep en SARS, etc.

[Voor 19% gewijzigd door Jorgen op 28-02-2020 20:45]

Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op het onderwerp van het topic aub! Het corona-virus bespreken kan in AWM.

Tevens zijn posts over het hamsteren dat je zelf doet niet langer toegestaan hier.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee