• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
toevoeging: 27-feb-2020
Het algemene CornaVirus topic was eerst bedoelt als .. voorbereiden & hoe ga je ermee om achtig topic"

Wat heb je nodig ? bij isolatie

(tegen beter weten in .. maar mocht je het "willen weten")

Dit is niet wanneer de uitwerpselen de ventilator raakt

Een griep is niet erg maar denk vooral aan je mede huisgenoten/jezelf dus schoonhouden en kleine dingen kunnen een verschil uitmaken, hieronder is een "griep" lijstje.
  • fles Chloor: 1 dopje op een emmer heet water als je schoon wilt maken
  • (drink)boullion, bevat zout en is goed tegen uitdroging
  • beschuit,soepstengel,geroosterdbrood .. lichtverteerbaar voedsel dus
  • nat/droog wcpapier
  • frisdrank, waterijs(ijsblokjes), helpt soms tegen misselijkheid.(grootmoeder tip)
  • paracetamol, diareeremmers
Voor de rest houd de omgeving schoon, zet een tv/tablet aan en ziek lekker uit.. reinig & belucht/ventileer de omgeving

isolatie

Het is erg onwaarschijnlijk dat water,stroom en gas ermee ophouden. maar het kan zijn dat een storing iets langer duurt, dit zijn overmachts situaties waar het bedrijf ook zijn uitdaging met personeel heeft.
Water,waxinelichtje,dekentje en batterij-en denkt iedereen aan, maar wc(kunnen) doorspoelen en gsm op "vliegtuigstand" wat minder.. ;)

Je kan de winkel leegkopen in angst dat de winkel niet meer bevoorraad word, of dat producten niet meer verkrijgbaar zijn. als je extra in wilt slaan... wat "tips"
- Denk in recepten wat iedereen klaar kan maken.
- denk in porties per persoon. (je beweegt minder dus minder voedsel nodig)
- (thuis) ben je sneller geneigt te snacken en je eetritme te verstoren, dit is een enorm "gevaar'

Vriezer:
- voordat je vlees/vis/groente invriest .. "herverpak"schrijf de datum + productnaam erop. (bevroren ziet het er anders eruit)
- kleine porties, invriezen is beter dan groot. voorkomt verspilling
- heb je "veel" vriezer ruimte, zorg dat je nieuw onderop legt..
- veel dingen (eten) is slecht in te vriezen, kook met minimum overschot (pasta bv) maar tomaten saus is herbruikbaar
- voorkom dat je vriezer een blok ijs word.
- sommige (nieuwe) vriezers drogen producten uit .. houd je verpakkingen DICHT !

Voorraad(kast)
- gedroogd, blikvoer en"zakjes" is langhoudbaar 2 jaar.. maar ook veel ongezonder.. wat producten uitgezonderd.
** honing bv is lang houdbaar in theorie, maar doordat het soms zelden gebruikt word verklontert het.
** te warm kan bij sommige producten (bloem bv) bacterie groei bevorderen .. dus bewaar niet oneindig.
- zet hierom oude producten voorop.
- veel recepten/producten hebben een afhankelijkheid .. (pannekoek mix --> melk en ei) waardeloos als je geen melk/ei hebt..
dus bedenk wat je echt nodig hebt .. :)

Vergeet je bord-spel (vermaak) niet

En realistisch denk dat de gemiddelde persoon/gezin 2 weken bij de winkel(s) weg kan blijven.. zelfs al heb je voor 2 maanden voorraad in huis.
immers winkels zijn toch niet dicht

Ik denk als nuchtere nederlander er wellicht wat anders over..
- Is mijn gezin/familie verzekerd tegen "overlijden" (begravenis meuk)
- zijn wij als familie "voorbereid" als 1 van de 2 overlijdt (ouders ..)

Tja WO3(lees preppen) .. pfff ik heb wel een voorraad, we roeleren voedsel en indien nodig zitten we een tijdje niet zonder middelen. Dit is niet vanwege "preppen" maar meer dat ik een erg impulsieve koper ben dus vermijd ik winkels :) Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen? is meer dus de oorzaak.
- de sloot/vijver in de buurt is goeie bron water als ik tekort kom om de wc door te spoelen.

Enige wat ik wel heb is wat jerry-cans (5l) water in de kruipruimte gemikt omdat we toch deze "over" hebben
maar dat ligt er al een tijd .. (wel ververst) ..
en wat batterij-en / lichtbronnen

Ik denk dat mondkapjes en in mindere maten desinfecterende middelen wel uitdagend worden ..
generator of PV voor "noodstroom" pff nee ..
ik heb een zak kolen en pellets (bbq) als het echt echt nood word maar nah ..

Maar realistisch gezien verwacht ik zelfs bij een totale afsluiting van een gebied, eerder uitdagingen zoals verveling en tja "inkomsten" .. hoe gaat mijn werkgever ermee om ..
leven gaat immers wel door .

ik verwacht dat rustig(er) op straat wordt, maar uitval of totale "ontreddering" .. nee niet echt..
teminste vanuit China is het redelijk rustig nieuws .. veel zieken maar ze komen er weer bovenop.

Waar ik me eigenlijk meer zorgen om maak is, nuchter gezien hoe "bedreigend" is dit virus, je leest dat ouderen / kinderen dood gaan (kids van 8 en 11, oma en opa van 70+ .. tja onze ouders kan ik hard gezegd nog hebben maar mijn kids..
Preppen nee ..

Maar wat moeten wij gaan verwachten ? als je er nuchter over na gaat denken dan is de verspreiding naar europa een kwestie van tijd geweest .. en NL tja .. kans is relatief aanwezig.

ps het is niet de bedoeling om paniek te zaaien of "prep je vol" maar wees voorbereid.. en ik zou een leuke nuchtere discussie (zonder aanvallen op elkaar) wel interresant vinden ..

ps virus inhoudelijk --> Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 praat hier over je virus inhoudelijke zaken (serieus)

Theswitch in "Het voorbereiden op het coronavirus topic" (stem hier)
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402518&layout=6&sort=prc

[Voor 44% gewijzigd door vso op 10-03-2020 09:37]

Tja vanalles

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sorry maar doe toch even rustig. Waarom zou je paniek zaaien om niks? Dit is allemaal totaal nergens voor nodig...

In 2002 hadden we SARS1, in 2012 MERS. Heb je toen ook noodvoorraden nodig gehad?

Ironisch, beide ziekten gecombineerd met CoViD-19 hebben minder sterfgevallen op hun geweten dan de gewone griepvirussen... dus ga maar vast inpakken, die zijn hier vrij frequent. ;w

[Voor 54% gewijzigd door SmurfLink op 24-02-2020 19:52]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik vraag me nu gewoon even af... heb je een paar jaar terug ook zo gereageerd op SARS of de vogelgriep?
En wat is er dan nu anders dan toen (toen het voldoende was om in je elleboog te hoesten/niezen en je handen te ontsmetten (en ik werkte toen bij een GGD))?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zul je net zien. Ben je helemaal geprept en dan word je morgen overreden door een vrachtwagen.

Maw zou me geen zorgen maken. Angst is een slechte raadgever.

[Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 24-02-2020 19:49]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Laat me raden? Je hebt vanavond editieNL gezien waar verteld werd dat 7% van Nederland aan het hamsteren is?
Ik doe het nog niet. Ik heb een tuin van 100m² die ik volledig benut voor moestuinen met ook een grote glazen kas. Laat dat seizoen nou net beginnen.
Verder valt t vast mee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• vso
  • Niet online
Afgezien dat de maatregelen niet zo heftig waren bij andere uitbraken als steden afsluiten .. denk ik dat gewoon je zaken op orde hebben veel ellende kan besparen ..

Tja een handpompje desinfectie bij de deur en wat extra spelletjes in huis lijken mij wel voldoende .. als voorbereiding. .

Tja vanalles

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:47

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Sterfte geval cijfers van:
SARS 9.6%
MERS 34%
Swine Flu 0.02% (H1N1 was zeldzaam zoönose)

Corona /codevid-19 (2019-nCoV) 3%

Je kan je nog beter op een zombie-Apocalypse gaan voorbereiden

Ik heb er lichtelijk over nagedacht toen de TV uitgezet en weer wetenschappelijk gaan nadenken..

[Voor 31% gewijzigd door 42dpi op 24-02-2020 20:13]

Si vis pacem, para bellum

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:07
Wij gaan wel "wat" in huis halen maar meer omdat we absoluut niks aan voorraad hebben dit moment. Dus niet omdat we bang zijn voor Corona maar omdat een beetje preppen gewoon verstandig is.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb toevallig afgelopen weekend wel extra blikken/pasta/water ingeslagen, vooral omdat we momenteel geen enkele houdbare zaken in de kasten hebben liggen. Ook de lege schappen in Italiaanse supermarkten binnen een dag laat zien dat je altijd wel iets van voorraad in huis moet hebben

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 11:31
wij hebben altijd wel rijst/pastas etc in de kast liggen en van alles in de vriezer (ja dat kan ontdooien). Mara een paar dagen komen we zo wel door als het moet. Een week mogelijk, maar dan houdt het ook wel op.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:16
Mondkapjes werken amper tegen besmetting van jezelf. Het werkt voornamelijk dat je anderen niet besmet. Dit was een paar dagen geleden nog op het achtuurjournaal.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 01:19
Sebazzz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:42:
Mondkapjes werken amper tegen besmetting van jezelf. Het werkt voornamelijk dat je anderen niet besmet. Dit was een paar dagen geleden nog op het achtuurjournaal.
Zat net even naar mondkapjes de kijken. Dingen zijn serieus overal zo goed als uitverkocht (FFP2 en FFP3).
Zelfs grote bouwmarkten hebben geen voorraad, online winkels zijn leeg....
Toch een product dat men alleen bij het klussen gebruikt en een hele lange houdbaarheids datum heeft. Wie zou dat allemaal opkopen?

American Express vraagbaak

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:43

g0tanks

Moderator CSA
Stinger_Ventura schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:12:
[...]

Zat net even naar mondkapjes de kijken. Dingen zijn serieus overal zo goed als uitverkocht (FFP2 en FFP3).
Toch een product dat men alleen bij het klussen gebruikt en een hele lange houdbaarheids datum heeft. Wie zou dat allemaal opkopen?
Ik denk dat de lokale voorraad niet zo groot was en dat nu alles naar het buitenland wordt verscheept waar veel grotere vraag is (en marges te behalen zijn).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:47

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Check bol.com en Marktplaats heel veel handelaren die zo'n beetje alles wat voor je mond kun doen voor hoofdprijzen proberen te verkopen. (zelf monkapjes die alleen bedoeld zijn voor grote dingen zoals hout worden aangeprezen) 8)7

[Voor 25% gewijzigd door 42dpi op 24-02-2020 22:31]

Si vis pacem, para bellum

• vso
  • Niet online
@Stinger_Ventura sta niet verbaast dat is al weken zo, men moet de hoofdprijs gaan betalen straks .. (dit DIY doen kan je nog aardig wat geld opleveren :) )

Punt is dat in het nieuws dit paniek voetbal is, en zoals @42dpi zegt .. maar 3% oid .. kan je op 10.000 inwoners uitkomen op 300 mensen .. dat is toch best veel als het het mensen zijn die je persoonlijk kent ..
vliegtuig neerstort met 300 mensen waarvan 20 klasgenoten uit dezelfde stad .. kans is dan klein dat in die stad veel mensen zoiets hebben van "die ken ik" ..

Je moet voor jezelf uitmaken hoe voorbereid ben je :?
Ik ken mensen die alleen maar bestellen en niet eens een pan bezitten .. en koelkast is eigenlijk alleen voor bier .. tja dan ben je redelijk gelimiteerd ...

Maar zoals ik in de OP, moet je voor totale SHTF situatie rekenen ? nah .. realitstischer is dat tijdelijk zaken niet verkrijgbaar zijn .. vooral "vers" en wat minder vers (bevroren) .. potten/blikken .. lang houdbaar zal even een dip hebben maar daarna ruim voorradig zijn.

ik voorzie niet dat de waterdruk/gas/elektra wegvalt ..

Tja vanalles

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:02
Dit topic geeft mij wat een Fallout gevoel. Beetje handig voorbereid zijn, is niet verkeerd. Heb zelf ook standaard voor een week of twee aan houdbaar voedel in huis.

Verder nuchter en zoals anderen al zeiden, het is uiteindelijk slechts een virus. En die zijn dodelijk voor zwakkeren. Ook in Italië gaat het tot nu toe om zwakke en vaak al zieke oudere mensen die er aan overlijden.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Stinger_Ventura schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:12:
[...]
De grote giller is, dat ik weet, dat mijn echtgenote echt ruim voldoende van die dingen heeft liggen voor haar werk. En bij haar ex-werkgever (ze is begin deze maand voor zichzelf begonnen) worden ze voor een euro per stuk verkocht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Grappig, ik dacht hier vandaag ook aan nadat het in het corona topic in AWM heel even ging over voedselvoorraadjes aan leggen :P

Zelfs als het zover komt, gaan ze echt water en elektra niet afsluiten hoor. Dus als het al zover komt (nul infecties in NL nog steeds geloof ik?), hooguit zorgen voor een voedselvoorraadje, incubatietijd is geloof ik 2 weken? Ik haal normaal voor een week aan eten in huis, als ik iedere dag alleen rijst vreet dan hou ik het anderhalve week vol.

Ik denk dat je je nergens zorgen over hoeft te maken, als je zelf gezond bent en niet momenteel aan een chemokuur zit of ouder dan 80 bent, of om een andere reden een zwak immuunsysteem hebt, overleef je het wel.

De meesten die tot nu toe overleden zijn aan corona zijn vooral 70 jaar of ouder (de ouderen/zwakkeren dus). Bron: https://www.worldometers....rus-age-sex-demographics/

14.6% van de 80-jarigen die corona opgelopen hebben zijn overleden. Maar dat betekent dus ook dat 85.4% het gewoon overleeft heeft na behandeling.

[Voor 33% gewijzigd door FastFred op 24-02-2020 23:21]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 23:41

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik zat er ook al aan te denken, als in Milaan in Italië opeens de schappen leegraken... zelfs al is het louter paniek en gebeurt er verder niet zoveel spannends qua dooien, ik heb maar voor 3 dagen eten op voorraad. Bij lege schappen ben ik de sjaak. Toch maar standaard voor een week in huis hebben, en nog een weekje of 3 aan houdbaar eten inslaan zodra er in Nederland trammelant dreigt. Komt toch wel op :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-05 18:56

Snake

Los Angeles, CA, USA

Sebazzz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:42:
Mondkapjes werken omdat je stopt met constant je gezicht aan te raken.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Een noodvoorziening pakket met o.a. vers water als voorraad is altijd handig om in huis te hebben (ongeacht welk virus of noodsituatie). Voor de rest blijven wij gewoon de nuchtere Nederlanders die wij altijd zijn geweest :)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
TerraGuy schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 02:09:
Ik zat er ook al aan te denken, als in Milaan in Italië opeens de schappen leegraken... zelfs al is het louter paniek en gebeurt er verder niet zoveel spannends qua dooien, ik heb maar voor 3 dagen eten op voorraad. Bij lege schappen ben ik de sjaak. Toch maar standaard voor een week in huis hebben, en nog een weekje of 3 aan houdbaar eten inslaan zodra er in Nederland trammelant dreigt. Komt toch wel op :)
And so it starts ....

Raken de voorraden op, omdat er een virus rondgaat, of omdat er paniek is dat de voorraden opraken ?

Je ziet de paniek toenemen, mensen lijken al niet meer logisch te kunnen nadenken, mede dankzij de te snelle informatievoorzieningen.
Vroeger werd nieuws gefilterd en gecontroleerd, er werd onderzoek gedaan naar 'impact' en betrouwbaarheid van de informatie
( niet alles was beter, i know )
Nu word elk stukje informatie gelijk op je scherm gegooid, geen filter, geen nuances, en moet je maar uitzoeken wat het echt inhoud

Het virus wat nu heerst is wel degelijk gevaarlijk, maar vooralsnog heeft het alleen de verzwakte mensen getroffen, ouderen, mensen met een historie van zwak gestel.

Moeten we ons zorgen maken, ja dat denk ik wel
Maar veel meer dan common sense en wat extra hygiënemaatregelen in acht nemen moet er momenteel niet zijn.
Voor de liefhebber, zo was je je handjes ;)

https://www.zorgvoorbeter.nl/hygiene/handhygiene

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:19
Wat er hier in Singapore gebeurd is nadat DORSCON naar het huidge niveau Orange werd getild:

* mensen raakten in paniek. Op social media verschenen al snel foto's van lange rijen bij supermarkten en lege schappen
* via online boodschappen was heel moeilijk/onmogelijk door enorme toename vraag
* hand sanitizers, mondkapjes niet meer te verkrijgen

Dat heeft een week geduurd waarna de situatie, na herhaaldelijk berichten van de overheid, min of meer is genormaliseerd.

Lesson learned: het virus is niet het probleem, de mens zelf is het probleem. Het had ook geholpen als de overheid beter en duidelijker had gecommuniceerd wat DORSCON Orange betekent.

Dan de meer serieuze impact wat nog gaande is:

* veel meer mensen werken thuis dus zorg dat je in ieder geval fatsoenlijke werkplek hebt thuis
* je gaat minder weg met je gezin. Dus veel minder uit eten, niet naar drukke plekken (voor zover ze er nog zijn) etc
* als je in quarantaine wordt gezet is het lastiger: je mag daadwerkelijk 14 dagen niet je huis uit, ook niet voor boodschappen. Dat wordt opgevangen door buren/vrienden/familie die boodschappen voor je doen en dat voor je deur neerleggen

Conclusie: 0,0 reden voor paniek of hamsteren. Er is in Nederland nog geen enkele sprake van hotspot dat vergrendelt wordt. De kans dat je besmet wordt is heel klein en dan nog heb je een hele goede kans op overleven in Nederland.
Je hebt enig ongemak in het dagelijks leven, niet meer dan dat. Topics openen zoals deze vergroot alleen maar onrust.

/edit Zoveel mensen, zoveel meningen en bovenstaand is geen persoonlijke aanval op TS

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een paar weken op eigen voorraden teren zou bij mij wel goed zijn. Ik kook standaard al voor de vriezer, en die ligt nog 10/12 vol (plek voor 12 bakjes, liggen er nu 10 in) en in de voorraadkast staat ook te veel.

En schoonmaakmiddelen heb ik ook te veel, kan ik die ook mooi gebruiken :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Snake schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 02:44:
[...]

En een goed opgezette FFP3 masker zonder baard houdt ook het leeuwendeel van mogelijke earosolen uit je adem. Die doktersmaskers beschermen vooral anderen :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• SmurfLink
  • Niet online
TerraGuy schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 02:09:
Dat lijkt me hoe dan ook verstandig, of er nou iets is of niet. Straks krijg je zelf een griepje, dan kan je ook geen boodschappen doen.. of je breekt je been.. toch wel handig om meer houdbaar voedsel te hebben, zo hebben mijn ouders me dat in ieder geval altijd geleerd. Al is het maar rijst en pasta, heb altijd wel wat soorten pasta en een 5kg zak rijst op voorraad. Gecombineerd met groenten uit de vriezer kan ik nog wel even vooruit. Dingen als ingeblikte bonen en tomaten op sap zijn ook altijd praktisch om te hebben. Maak je een blikje op, haal er 1 bij. Zo zit je nooit zonder.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
SmurfLink schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:43:
Sorry maar doe toch even rustig. Waarom zou je paniek zaaien om niks? Dit is allemaal totaal nergens voor nodig...

In 2002 hadden we SARS1, in 2012 MERS. Heb je toen ook noodvoorraden nodig gehad?

Ironisch, beide ziekten gecombineerd met CoViD-19 hebben minder sterfgevallen op hun geweten dan de gewone griepvirussen... dus ga maar vast inpakken, die zijn hier vrij frequent. ;w
We hebben wel een stroomuitval in onze staat gehad die een halve dag duurde. Een beetje hacker kan dat oprekken tot enkele dagen.

Het was toen wel erg prettig dat er een dieselgenerator was om de garagedeur te openen, dat er een watervoorraad aanwezig was en dat we onafhankelijk van de stroomtoevoer toch eten konden bereiden.

Geen kwestie van paniek, gewoon een kwestie van voorbereid zijn op iets wat niet zo gebruikelijk is maar wel kan gebeuren. Je hebt 's winters toch ook een schep en zaklamp in de auto om je auto uit de sneeuw te krijgen? Gebeurt maar eens in de vier jaar dat je auto vastgesneeuwd zit, maar het gebeurt wel. Dan ben je blij dat je die simpele voorbereiding hebt gedaan. Iets met nul moeite versus opbrengsten. Of altijd een redelijk volle tank. Iedereen heeft weleens een nachtje op de snelweg moeten overnachten als er weer eens een ongeluk is gebeurd. Dan ben je blij dat je je motor kunt laten draaien en dat je een dekentje en wat proviand hebt.

[Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 25-02-2020 08:12]

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
[...]

Ik heb altijd begrepen dat mondkapjes werken als je zelf geinfecteerd bent. Als je je mondkapje aanraakt kan je hem net zo goed weggooien.

https://nos.nl/artikel/23...r-gebruik-mondkapjes.html

• SmurfLink
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:11:
[...]

Geen kwestie van paniek, gewoon een kwestie van voorbereid zijn op iets wat niet zo gebruikelijk is maar wel kan gebeuren. Je hebt 's winters toch ook een schep en zaklamp in de auto om je auto uit de sneeuw te krijgen? Gebeurt maar eens in de vier jaar dat je auto vastgesneeuwd zit, maar het gebeurt wel. Dan ben je blij dat je die simpele voorbereiding hebt gedaan. Iets met nul moeite versus opbrengsten. Of altijd een redelijk volle tank. Iedereen heeft weleens een nachtje op de snelweg moeten overnachten als er weer eens een ongeluk is gebeurd. Dan ben je blij dat je je motor kunt laten draaien en dat je een dekentje en wat proviand hebt.
Dat heb ik nog nooit gehad... Ik heb ook niet eens een schep of een zaklamp. En mijn auto is ook nog nooit ingesneeuwd. En nee, zeker niet iedereen heeft een nachtje op de snelweg moeten overnachten. Als er een ongeluk is gebeurd pak ik een andere weg of ik sluit aan in de file. Ik ken niemand die dit soort situaties heeft gehad in Nederland. Waar haal je dit soort overtrokken overdrijvingen vandaan? :/

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:01
SmurfLink schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:17:
[...]

Dat heb ik nog nooit gehad... Ik heb ook niet eens een schep of een zaklamp. En mijn auto is ook nog nooit ingesneeuwd. En nee, zeker niet iedereen heeft een nachtje op de snelweg moeten overnachten. Als er een ongeluk is gebeurd pak ik een andere weg of ik sluit aan in de file. Ik ken niemand die dit soort situaties heeft gehad in Nederland. Waar haal je dit soort overtrokken overdrijvingen vandaan? :/
Jij verbaast je over dat ding, ik vond 't al vermakelijk dat een hacker een stroomuitval kan rekken tot een dag :P. Verreweg de meeste stroomuitvallen hebben niks te maken met hackers.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
[...]

Als je niet veel autorijdt, dan kom je over het algemeen niet zo veel tegen. Ik heb wel degelijk een aantal keer op de snelweg moeten overnachten. Een jaar of twee terug nog omdat er een vrachtauto door de gladheid schaarde en de gehele snelweg blokkeerde. Het Rode Kruis kwam dekens en water uitdelen, maar door niet steeds op een lege tank te rijden had ik gewoon genoeg brandstof om de auto warm te houden. Het is echt wel heel fijn om te genieten van enkele simpele voorbereidingen. Preppen tegen ongewenste gebeurtenissen is niet perse nodig, maar het is mijns inziens wel nodig om de nulmoeitezaken te doen om prettig een gebeurtenis in te gaan. En dat zijn simpele dingen: schep + zaklamp in de auto, altijd wat (thuis bij voorkeur glazen) flessen water on stock op meerdere plekken (waaronder auto), etc. etc.

[Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 25-02-2020 08:34]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Ik heb gister wat ontsmettende middelen gehaald voor thuis en in de tas. Ik wil nog een halfgelaatsmasker hebben voor hobbymatige doeleinden, denk aan schuren van polyesterhars of het werken met andere oplosmiddelen. Dat haal ik denk ik iets naar voren. Nog wat water kopen want het is verstandig om dat altijd te hebben en dan geloof ik het wel.
42dpi schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:10:
SARS 9.6%
MERS 34%
Swine Flu 0.02% (H1N1 was zeldzaam zoönose)

Ik heb er lichtelijk over nagedacht toen de TV uitgezet en weer wetenschappelijk gaan nadenken..
Vertel wel even het volledige verhaal: SARS kende 8000 geregistreerde besmettingen, MERS 1360 (wikipedia). Dit virus zit inmiddels op 77.658 volgens de NOS op het moment van schrijven. Risico/kans is niet alleen een kwestie van mortaliteit maar ook van besmettingskans. Een van de redenen waarom de griep in absolute getallen jaarslijks de nodige doden veroorzaakt.

Desalniettemin geen reden om in paniek te raken vind ik.

[Voor 6% gewijzigd door JT op 25-02-2020 08:41]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:16
[...]

Je mag ook het mondkapje niet aanraken, naast het feit dat je het ding niet mag herbruiken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• SmurfLink
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:30:
[...]

Als je niet veel autorijdt, dan kom je over het algemeen niet zo veel tegen. Ik heb wel degelijk een aantal keer op de snelweg moeten overnachten. Een jaar of twee terug nog omdat er een vrachtauto door de gladheid schaarde en de gehele snelweg blokkeerde. Het Rode Kruis kwam dekens en water uitdelen, maar door niet steeds op een lege tank te rijden had ik gewoon genoeg brandstof om de auto warm te houden. Het is echt wel heel fijn om te genieten van enkele simpele voorbereidingen. Preppen tegen ongewenste gebeurtenissen is niet perse nodig, maar het is mijns inziens wel nodig om de nulmoeitezaken te doen om prettig een gebeurtenis in te gaan. En dat zijn simpele dingen: schep + zaklamp in de auto, altijd wat (thuis bij voorkeur glazen) flessen water on stock op meerdere plekken (waaronder auto), etc. etc.
Prachtige aanname, maar ik rij toch echt elke dag. Dus leuk dat jij het hebt meegemaakt maar n=1. Net zo goed dat mijn situatie n=1 is, maar ik ken ook verder niemand met dit soort verhalen. Om je dusdanig voor te bereiden op situaties waarvan de kans zo klein is lijkt mij onnodig. Ik zie ons niet ooit nog ingesneeuwd raken hier in NL. Maar oke, als jij een schep in je auto wilt hebben, leef je uit.
JT schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:37:

Vertel wel even het volledige verhaal: SARS kende 8000 geregistreerde besmettingen, MERS 1360 (wikipedia). Dit virus zit inmiddels op 80.000 ofzo? Risico/kans is niet alleen een kwestie van mortaliteit maar ook van besmettingskans.

Desalniettemin geen reden om in paniek te raken vind ik.
En hoeveel gevallen van de griep hebben we jaarlijks? :)

[Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 25-02-2020 08:40]

• JT

JT

VETAK y0

SmurfLink schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Prachtige aanname, maar ik rij toch echt elke dag. Dus leuk dat jij het hebt meegemaakt maar n=1. Net zo goed dat mijn situatie n=1 is, maar ik ken ook verder niemand met dit soort verhalen. Om je dusdanig voor te bereiden op situaties waarvan de kans zo klein is lijkt mij onnodig. Ik zie ons niet ooit nog ingesneeuwd raken hier in NL. Maar oke, als jij een schep in je auto wilt hebben, leef je uit.

[...]

En hoeveel gevallen van de griep hebben we jaarlijks? :)
Grapjurk :P Dat voeg ik net toe aan mijn post :+

Nu hoorde ik laatst wel dat de mortaliteit van het griepvirus ruim onder de 1 procent zit, waar ik nu helaas even geen bron van kan vinden. Maar goed. Ook de griep heeft in de geschiedenis flink huisgehouden, dergelijke ziektes hebben bij een gebrek aan juiste maatregelen wel de potentie om een zeer problematische epidemie/pandemie te worden ofzo.

[Voor 21% gewijzigd door JT op 25-02-2020 08:46]

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:48
Een oude tegeltjeswijsheid zegt dat "de buren van Noach zich op de dijen sloegen van het lachen - totdat het begon te regenen".

Nou hoef je niet zoals Noach alvast een stier & koe van me in de tuin te gaan houden, maar een beetje nadenken over wat er zou kunnen gebeuren is toch niet zo raar? Want "failing to prepare is preparing to fail", om maar bij de tegeltjes te blijven?

Hebben mondkapjes zin? Wellicht minder dan we verwachten. Maar iets om je handen regelmatig mee schoon te maken? Mwoh - denk het wel. En een extra rol wc-papier voor het geval je wijk een weekje op slot gaat - die komt wel op...

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:01
Trommelrem schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:30:
[...]

Echt, de enige keer dat mij dat overkomen is was op vakantie in Bolivia nadat de bus waarin ik zat niet verder bergop kon door door hevige sneeuwval. Verder zal ik wel een ontzettend saai leven hebben dat ik dit soort dingen niet meemaak, maar ik vertoef dan ook over het algemeen in Zuid & Noord Holland en niet in barre plaatsen in Nederland waar jij zit. In de randstad sta je echt niet een nacht in de file. Tenzij je je auto op handrem laat staan ofzo..

OT: Het enige wat ik trouwens goed op voorraad heb is bier & wijn. Oh, en shampoo. Maar eten. Neuh, nergens voor nodig. Mocht er ooit de pleuris uitbreken en corona levensbedreigend worden, ga ik tenminste vrolijk bezopen de pijp uit. En met schone haartjes :+

[Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 25-02-2020 08:56]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-06 16:27
Ik prep mn hele leven al. Gewoon elke dag net iets teveel eten. Zo bouw je een inwendige voorraad op. Scheelt veel ruimte in de kast :+

Maar wij hebben altijd wel een aantal blikken bonen en potten groentes. Daarnaast ook vaak zaken zoals rijst en pastas. Als er echt nood aan de man komt kunnen we ook wel overleven op halve porties waardoor je, met redelijk beperkt aantal potjes en blikjes, een lange tijd door kunt. (Je zit dan de hele tijd stil en thuis, waardoor je lichaam ook minder nodig heef)

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 10:20
Corona kan je als je sterk genoeg bent gewoon uitzieken. Het is niet zo levenbedreigend als bijvoorbeeld Ebola. Het probleem met deze ziekte is dat het China heeft lamgelegd en daardoor bedrijven geen vorraad meer hebben. Als deze ziekte in Afrika was uitgebroken had je er wss niet zo veel van gehoord.

Aan de andere kant heeft preppen niet zo'n zin. Op het moment dat de politie niet meer naar hun werk gaan en de pleuris echt uitbreekt zal het recht van de sterkste zegenvieren. Dan word je gewoon in elkaar geslagen en bestolen.

Maar zo ver gaat het niet komen ;)

[Voor 12% gewijzigd door rickboy333 op 25-02-2020 08:54]

TIME TO UPGRADE !!!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Trommelrem schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:11:
[...]

We hebben wel een stroomuitval in onze staat gehad die een halve dag duurde. Een beetje hacker kan dat oprekken tot enkele dagen.

Het was toen wel erg prettig dat er een dieselgenerator was om de garagedeur te openen, dat er een watervoorraad aanwezig was en dat we onafhankelijk van de stroomtoevoer toch eten konden bereiden. Hackers die stroomuitval kunnen verlengen (als de stroom uitgevallen is kun je nergens meer bij). Heb jij ook een AR15 onder je kussen liggen just in case er een snotjong met een mes je tv komt jatten?

Woon jij in Amerika ofzo? 8)7 Geschaarde vrachtwagens die de hele nacht blijven staan, stroom nodig hebben om de garagedeur open te doen, ingesneeuwd worden. Ja met die bagger infrastructuur die ze daar hebben kan ik het me goed voorstellen.

Echt niks van dat alles ooit meegemaakt.

[Voor 14% gewijzigd door FastFred op 25-02-2020 13:12]

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:48
Ik denk dat veel mensen in NL zich niet kunnen voorstellen dat een voorraad echt nodig is omdat wij nuchtere Nederlanders zijn en er in het geval van problemen dus gewoon wat eten gehaald kan worden (een supermarkt is immers niet instantaan leeg).

Mijn ervaring in Nederland is op een onschuldige manier toch echt anders. Jaren geleden was in onze wijk en enkele naburige wijken in de nacht een keer de waterdruk weggevallen. Geen probleem zou je zeggen, vooral als je werkt in een ander deel van de stad waar nog wel gewoon water was. Hell, je zou zelfs naar de centrale bibliotheek kunnen gaan om daar even wat water te tappen. Kortom: objectief gezien was er niets aan de hand.

In de praktijk stonden mensen voor openingstijd al voor de deuren van de supermarkten en was in een kwartier (!) al het water van alle supermarkten in de desbetreffende wijken uitverkocht. Dit inclusief opstootjes omdat mensen vonden dat anderen teveel water meenamen ('dat doe je toch niet, laat toch wat voor een ander over'). Paniek vanwege iets wat eigenlijk helemaal geen probleem is. Oftewel: paniek is het eigenlijke probleem en dat gaat er zeker komen als er ineens iets relatief groots en onverwachts gebeurt in Nederland.

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-04 21:34
42dpi schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:10:

Ik moest hier erg om lachen :), ...en hier aan denken https://zombieprepared.org/

Probleem van dit hele virus circus is naar mijn mening de media en de "paniek" stand van mensen.
Het niet meer naar de chinees in Nederland gaan als voorbeeld 8)7
https://www.ad.nl/koken-e...r=https://www.google.com/

Op mijn werk hebben we ook een paar van die "slimmerds"

FUMES et CARNES

• vso
  • Niet online
OscarK schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:42:
In de praktijk stonden mensen voor openingstijd al voor de deuren van de supermarkten en was in een kwartier (!) al het water van alle supermarkten in de desbetreffende wijken uitverkocht. Dit inclusief opstootjes omdat mensen vonden dat anderen teveel water meenamen ('dat doe je toch niet, laat toch wat voor een ander over'). Paniek vanwege iets wat eigenlijk helemaal geen probleem is. Oftewel: paniek is het eigenlijke probleem en dat gaat er zeker komen als er ineens iets relatief groots en onverwachts gebeurt in Nederland.
Je voorbeeld is niet eens beperkt tot NL maar dit is "menselijk" Waar je echter niet bij stil staat is het feit dat je WC niet meer doorspoelt .. (vandaar de opmerking in de OP ik heb sloot in de buurt ;) )

Hoe nuchter wij ook zijn, we zijn ook erg verwend ..als nederlander..
- drinkbaar kraanwater
- 99,999999% betrouwbare levering van water,elektra en gas zelden een overmacht situatie.
- winkelen 12 uur per dag .. 7 dagen per week ..

Waarom zou je preppen?
https://crisis.nl/wees-voorbereid/ weet iedereen wel en gaat het pas lezen (site overbelast?) als het nodig is.

over nuchter gesproken:
Als voorbeeld Water "hamsteren" .. per persoon gebruik je 3 tot 5 L vocht per dag .. 1 a 2 om te drinken .. maar je hebt ook nog koken.. en wassen .. en dus gaat je gaat er erg hard doorheen. dan is bv een voorraad van 20L voor 4 personen voor 1 a 2 dagen te strekken.

Tja vanalles

• NyceNL
vso schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:22:
over nuchter gesproken:
Als voorbeeld Water "hamsteren" .. per persoon gebruik je 3 tot 5 L vocht per dag .. 1 a 2 om te drinken .. maar je hebt ook nog koken.. en wassen .. en dus gaat je gaat er erg hard doorheen. dan is bv een voorraad van 20L voor 4 personen voor 1 a 2 dagen te strekken.
Drinken oke, dat is nodig. Wassen kun je in noodsituaties heel erg verminderen. Het maakt dan niet uit als je stinkt. Als je maar zorgt dat je geen infecties of iets krijgt. Wassen kan ook met niet gefilterd water, beetje logisch na denken en niet gaan wassen met water waar een dood dier in ligt bijvoorbeeld, maar regenwater is heel schoon en dan kon goed gebruikt worden om je te wasen. Daarnaast het koken. Veel blik voer zit in vocht waar ook goed ingekookt kan worden. Zo kun je veel water besparen.

Al zijn dit natuurlijk echt in NOOD situaties. Wanneer je weet dat je 1 of 2 dagen geen toegang hebt kun je er natuurlijk anders mee omgaan dan dat je weet dat je de komende 3 weken opgesloten gaat zitten zonder mogelijkheden,

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Niks, maar dan ook echt helemaal niks op deze aarde is gevaarlijker dan mensen ( en zeker in grote getalen ) in paniek.

En als militair kan ik altijd alleen maar heel hard lachen als ik kijk naar preppers en mensen die van alles in huis halen voor SHTF situaties. 99 van de 100 heeft vaak niet eens een idee hoe je een beetje voor jezelf moet zorgen als je terug naar de basis gaat maar koopt wel voor duizenden euro´s aan onzin spullen. Van hakbijlen en messen tot touwen en vuursteentjes. Vaak weten ze amper hoe je een vuurtje start of kopen gezichtsmaskers die 0 effect hebben maargoed.

Ik maak me totaal niet druk

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 7900xtx sapphire pulse - @4k 144hz

• vso
  • Niet online
Skybullet schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:05:
Niks, maar dan ook echt helemaal niks op deze aarde is gevaarlijker dan mensen ( en zeker in grote getalen ) in paniek.
les 1 niet in paniek raken, het scheelt zoals @NyceNL ook aangeeft als je logisch kan denken en kan roeien met de riemen die je hebt,
En als militair kan ik altijd alleen maar heel hard lachen als ik kijk naar preppers en mensen die van alles in huis halen voor SHTF situaties. 99 van de 100 heeft vaak niet eens een idee hoe je een beetje voor jezelf moet zorgen als je terug naar de basis gaat maar koopt wel voor duizenden euro´s aan onzin spullen. Van hakbijlen en messen tot touwen en vuursteentjes. Vaak weten ze amper hoe je een vuurtje start of kopen gezichtsmaskers die 0 effect hebben maargoed.

Ik maak me totaal niet druk
Tja wat is een "prepper" .. en waar leg je de grens tussen gezond verstand en "extreem" ...

Jij als persoon/(ex)militair kan je niet druk maken maar je gezin (vrouw/kids) als je die hebt moet je ook niet vergeten.. 60+ (eerder 70+) zal zich nog donkere tijden herrineren, maar laat dat net 1 van de "bedreigde" groepen zijn .. 40 jaar en jonger is 100% niet dienstplichtig dus erhm ..
Overgens de 40 jaar en jonger is totaal ontredderd als je internet afsluit, het feit dat men kan koken is een relatief wonder. (ik zeg niet dat internet afgesloten word)

Denk dat je probleem eerder is dat je buren zo slim zijn om binnen maar vuur te stoken om het warm te krijgen .. kortom de mensen om je heen zijn de uitdaging..

TLDR versie; In landen om ons heen en heel sporadisch in NL draagt men een helm bij het fietsen.. zijn wij slimmer/nuchter of dom :? totdat je eigen kind ongelukkig valt en hersenletsel op loopt .. (of niet dankzij de helm) .. ik heb een mening maar geen commentaar zeg maar.

Tja vanalles

• Farezz
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
vso schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:46:
[...]

les 1 niet in paniek raken, het scheelt zoals @NyceNL ook aangeeft als je logisch kan denken en kan roeien met de riemen die je hebt,

[...]

Tja wat is een "prepper" .. en waar leg je de grens tussen gezond verstand en "extreem" ...

Jij als persoon/(ex)militair kan je niet druk maken maar je gezin (vrouw/kids) als je die hebt moet je ook niet vergeten.. 60+ (eerder 70+) zal zich nog donkere tijden herrineren, maar laat dat net 1 van de "bedreigde" groepen zijn .. 40 jaar en jonger is 100% niet dienstplichtig dus erhm ..
Overgens de 40 jaar en jonger is totaal ontredderd als je internet afsluit, het feit dat men kan koken is een relatief wonder. (ik zeg niet dat internet afgesloten word)

Denk dat je probleem eerder is dat je buren zo slim zijn om binnen maar vuur te stoken om het warm te krijgen .. kortom de mensen om je heen zijn de uitdaging..

TLDR versie; In landen om ons heen en heel sporadisch in NL draagt men een helm bij het fietsen.. zijn wij slimmer/nuchter of dom :? totdat je eigen kind ongelukkig valt en hersenletsel op loopt .. (of niet dankzij de helm) .. ik heb een mening maar geen commentaar zeg maar.
Wat een gegeneraliseer over de mensen onder de 40 jaar. Niet iedereen is zo vastgeklemd aan het internet als je denkt.

• Freee!!

Freee!!

[...]
les 1 niet in paniek raken

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:08
rickboy333 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:52:
Corona kan je als je sterk genoeg bent gewoon uitzieken. Het is niet zo levenbedreigend als bijvoorbeeld Ebola. Het probleem met deze ziekte is dat het China heeft lamgelegd en daardoor bedrijven geen vorraad meer hebben. Als deze ziekte in Afrika was uitgebroken had je er wss niet zo veel van gehoord.

Aan de andere kant heeft preppen niet zo'n zin. Op het moment dat de politie niet meer naar hun werk gaan en de pleuris echt uitbreekt zal het recht van de sterkste zegenvieren. Dan word je gewoon in elkaar geslagen en bestolen.

Maar zo ver gaat het niet komen ;)
Ik snap niet waarom iedereen toch zo nonchalant is, het lijkt wel weer eind jaren 30: "Ga maar rustig slapen, de regering waakt over u."

Ik ben liever voorbereid op de pleuris. Als hier de politie niet meer komt rolt daar 3D-geprinte wapens niet toegestaan zijn in Nederland, is een link ernaar ook ongewenst. uit de 3D printer om het geheel af te maken. ;)

[Voor 6% gewijzigd door Ardana op 25-02-2020 19:43]

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Update 27 feb:
De eerste patiënt in NL: voor mij de trigger om maatregelen te nemen.

Niet meer met het OV maar met de auto naar werk, het OV zeker in de trein is echt een van de meest onhygiënische plekken waar je kan zijn in tijden van griep en Corona.

https://static.autoexpress.co.uk/sites/autoexpressuk/files/styles/more_like_thumb_160x90/public/volvo-v40-t3-rdesign-1-front-tracking.jpg?itok=4IntbV9l

Handcreme, vaker en meer

Geen handen meer schudden

Filmpje van de RIVM over de constatering en dat ze de patiënt geïsoleerd hebben, en contactonderzoek doen lijkt alsof ze de boel nu nog onder controle hebben.

[Voor 91% gewijzigd door 3x3 op 27-02-2020 21:43]

| live and give like no one else |

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:08
3x3 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:13:
Weet er iemand nog een goed adres om dozen 99,99% zilveren munten in te kopen?
Goud is compacter; diamanten nog beter; bedenk dat als je moet vluchten, je het ook moet kunnen dragen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Je kunt nu al voorzien dat als vanmiddag het eerste geval in Nederland geconstateerd wordt een uur later de etos in dat gebied leeggekocht is en dat de komende paar weken zal blijven. Wat extra doosjes pijnstillers in huis halen is daarom alleen maar verstandig en eigenlijk snap ik ook niet waarom daar door sommigen toch een beetje meewarig over gedaan wordt.

Nederlanders zijn soms wel erg makkelijk in de aanname dat het systeem van supermarkten onder alle omstandigheden blijft functioneren.

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:02
Ik woon in Zweden en daar kregen we vorig jaar een boekje van de regering met informatie over hoe je je kunt voorbereiden op een aantal dagen zonder stroom/water/voorraden/etc. Ze willen eigenlijk dat iedereen het drie dagen kan uithouden zonder problemen.

Ik woon op het platteland en we hebben een eigen waterbron en stoken/verwarmen op hout, koken op een gasfornuis met losse fles, dus dat is voor ons allemaal geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat het in de stad lastiger is. Electriciteit hebben we nog wel nodig voor de koelkast/vriezer (grote vriezer vol zooi dus als de electriciteit niet uitvalt kunnen we het zonder problemen langer uithouden zonder het huis te verlaten).

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Gebanned schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Goud is compacter; diamanten nog beter; bedenk dat als je moet vluchten, je het ook moet kunnen dragen.
Diamanten zijn synthetisch heel makkelijk te produceren, zelf zie ik er weinig waarde in ten opzichte van de prijs.

Zilver komt relatief veel uit mijnen in China, en heeft als voordeel tegenover gouden bar's dat ze relatief een lage waarde hebben per barretje of munt. Daarmee is het veel geschikter als ruilmiddel.

1 gouden bar kost snel €1,6K vandaag. En er zijn wel veel plaatsen waar je kan kopen in Nederland met relatief kleine toeslag. Voor zilver geldt iets anders, je hebt sowieso een BTW toeslag die je betaald, wat kopen in Nederland niet zo aantrekkelijk maakt.

| live and give like no one else |

• vso
  • Niet online
durian schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:18:
Ik woon in Zweden en daar kregen we vorig jaar een boekje van de regering met informatie over hoe je je kunt voorbereiden op een aantal dagen zonder stroom/water/voorraden/etc. Ze willen eigenlijk dat iedereen het drie dagen kan uithouden zonder problemen.

Ik woon op het platteland en we hebben een eigen waterbron en stoken/verwarmen op hout, koken op een gasfornuis met losse fles, dus dat is voor ons allemaal geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat het in de stad lastiger is. Electriciteit hebben we nog wel nodig voor de koelkast/vriezer (grote vriezer vol zooi dus als de electriciteit niet uitvalt kunnen we het zonder problemen langer uithouden zonder het huis te verlaten).
Hier in NL (wellicht heb je fam hier?) hebben een a4 pamflet ofzo gekregen .. en www.crisis.nl

Ik denk dat we hier zoiezo meer "uitdaging" hebben in NL want alles is op steenworp afstand.. als je 15 of 30 min of langer moet rijden dan leg je van nature meer "voorraad" aan .. en campeerders (ook uitstervend) zijn minder lastig ermee ..

Gsm kan als "radio" dienen .. (noodzender freq en oordopjes als antenne is ander issue)
midden winter tja kans dat we onderkoeld raken is relatief klein zolang is het niet -10 zeg maar..

2 of 4 weken binnen zitten .. denk dat 99% van de mensen 2 dagen al extreem vinden.. en dan zit je met je gezin :)

Tja vanalles

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:36
Yucon schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:17:
Je kunt nu al voorzien dat als vanmiddag het eerste geval in Nederland geconstateerd wordt een uur later de etos in dat gebied leeggekocht is en dat de komende paar weken zal blijven. Wat extra doosjes pijnstillers in huis halen is daarom alleen maar verstandig en eigenlijk snap ik ook niet waarom daar door sommigen toch een beetje meewarig over gedaan wordt.

Nederlanders zijn soms wel erg makkelijk in de aanname dat het systeem van supermarkten onder alle omstandigheden blijft functioneren.
Nederlanders zijn eerder nuchter en maken zich niet zo druk om al die poeha.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 01:19
Nou, denk loop in mijn pauze even langs een drogisterijketen voor wat sanitiser hand-gel. Grote verpakkingen waren al uitverkocht, stonden alleen nog een paar kleine travel flacons, die heb ik maar meegenomen.
Ze konden wel bestellen voor me, maar onbekende levertijd.

American Express vraagbaak

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 10:20
Gebanned schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:13:
[...]

Ik snap niet waarom iedereen toch zo nonchalant is, het lijkt wel weer eind jaren 30: "Ga maar rustig slapen, de regering waakt over u."

Ik ben liever voorbereid op de pleuris. Als hier de politie niet meer komt knip uit de 3D printer om het geheel af te maken. ;)
Omdat je in principe niet dood gaat aan Corona. Als in theorie iedereen op de wereld besmet is (en +/- 3% van de bevolking zal dan overlijden) en het uitziekt, dan word iedereen immuun en zal het virus enkel nog kleine kinderen bedreigen.

Mensen doen net of we voor de vooravond van een 3e wereldoorlog of een zombieoutbreak staan. Maar Corona is een heel onplezierig griepvirus waarvan je SARS-achtige klachten krijgt, niks meer en niks minder, dat heet niet ''nonchalant'', dat heet gewoon gezond boeren verstand.

[Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 28-02-2020 21:56. Reden: Quote aangepast]

TIME TO UPGRADE !!!

• Skybullet
  • Nu online

Wat ik vooral vaak het lachwekkende vind aan zogenaamde "preppers". Is dat ze meestal mannen op leeftijd zijn die vaker wel dan niet overgewicht hebben, totaal niet in conditie zijn en nu niet echt een uitblinkende gezondheid/immuunsysteem hebben. Ze hechten enkel waarde aan hun spulletjes, aan die kilo's gevriesdroogd eten en liters water in de schuur, aan hun mesje van 500 euro en 50 meter parakoord.
Ze doen een keer een "bushcraft" cursus voor veels te veel geld en denken dat ze er dan zijn, maar zijn buiten adem als ze een trap oplopen.

Veel "preppers en doemdenkers" zouden er veel beter aan doen om een sportschool abonnement te nemen en eens echt goed te kijken naar wat ze eten aan kcal, macro´s , groentes en fruit. En door nu eens een keer hun "enorme rugzak met prep zooi " op hun rug te gooien en eens kijken hoeveel km zo door regen en wind en in het donker kunnen afleggen zonder om te vallen. Want als je prept moet je toch ook preppen voor het scenario dat je huis er niet meer staat en al je spullen weg zijn toch ?

TL/DR: Doe niet zo gek, corona komt er wel of niet aan, en een aantal ouderen kunnen dood gaan ja. Maar om nu al een noodrantsoen aan te leggen is idioot. Is het stom om een extra pak rijst en fles water te hebben, nee natuurlijk niet. maar maak jezelf niet te druk.

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Roadman schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:42:
[...]

Nederlanders zijn eerder nuchter en maken zich niet zo druk om al die poeha.
Ja precies, tot ze in de krant lezen dat hun provincie getroffen is en iedereen opeens richting winkel rent. Nuchter betekent juist dat je dat stukje ook onderkent en gewoon zorgt dat je net iets extra's in huis hebt. Dat niet doen vind ik juist bij uitstek niet nuchter.. het is meer een soort groepsdwang die twijfel aan 'het systeem' afkeurt.

Wat laten we wel wezen: zorgen dat je net wat meer dan een standaard voorraad aan soep, pasta en pijnstillers in huis hebt heeft nauwelijks nadelen. En nuchter gezien komt dat af en toe best eens van pas zonder dat je direct aan WO3 taferelen hoeft te denken.

Dus waarom hebben we dat dan niet als we zo nuchter zijn?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

rickboy333 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:43:
[...]

Omdat je in principe niet dood gaat aan Corona. Als in theorie iedereen op de wereld besmet is (en +/- 3% van de bevolking zal dan overlijden) en het uitziekt, dan word iedereen immuun en zal het virus enkel nog kleine kinderen bedreigen.

Mensen doen net of we voor de vooravond van een 3e wereldoorlog of een zombieoutbreak staan. Maar Corona is een heel onplezierig griepvirus waarvan je SARS-achtige klachten krijgt, niks meer en niks minder, dat heet niet ''nonchalant'', dat heet gewoon gezond boeren verstand.
Mee eens, maar het kan wel behoorlijk maatschappij-ontwrichtend werken, net zoals een flinke griep-uitbraak dat ook al een beetje doet soms. Dus flinke impact heeft het wel.

Maar het kan altijd erger, dat is waar...

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• vso
  • Niet online
Skybullet schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:46:
[...]

Wat ik vooral vaak het lachwekkende vind aan zogenaamde "preppers". Is dat ze meestal mannen op leeftijd zijn die vaker wel dan niet overgewicht hebben, totaal niet in conditie zijn en nu niet echt een uitblinkende gezondheid/immuunsysteem hebben. Ze hechten enkel waarde aan hun spulletjes, aan die kilo's gevriesdroogd eten en liters water in de schuur, aan hun mesje van 500 euro en 50 meter parakoord.
Ze doen een keer een "bushcraft" cursus voor veels te veel geld en denken dat ze er dan zijn, maar zijn buiten adem als ze een trap oplopen.

Veel "preppers en doemdenkers" zouden er veel beter aan doen om een sportschool abonnement te nemen en eens echt goed te kijken naar wat ze eten aan kcal, macro´s , groentes en fruit. En door nu eens een keer hun "enorme rugzak met prep zooi " op hun rug te gooien en eens kijken hoeveel km zo door regen en wind en in het donker kunnen afleggen zonder om te vallen. Want als je prept moet je toch ook preppen voor het scenario dat je huis er niet meer staat en al je spullen weg zijn toch ?
nah je hebt het over de preppers in de states .. tja totdat je daar bent geweest is het voor jou geen voorstelling te maken .. Wat bv voor jou "veel geld" is .. is voor hun weinig.. en het is lang niet zo goed geregeld als hier .. daar ben je eerder aan je lot overgelaten ..

Even pootjes op de grond.
Ik woon in het westen van het land .. denk dat ik eerder zorgen moet maken voor een dijkdoorbraak dan iets anders .. maar eten bewaren op zolder ..no way ..
Beetje "ongeluk" en ik kom pas over 24 uur aan in het oosten van het land .. het kanaal/rivier hier oversteken kan in sommige gevallen al uren duren ..
Enige "prep" die ik moet doen is rustig afwachten totdat ik ergens naar toe kan .. dat betreft ben ik gewoon de pisang .. realitisch gezien.

maar dat is echt SHTF situatie ..
TL/DR: Doe niet zo gek, corona komt er wel of niet aan, en een aantal ouderen kunnen dood gaan ja. Maar om nu al een noodrantsoen aan te leggen is idioot. Is het stom om een extra pak rijst en fles water te hebben, nee natuurlijk niet. maar maak jezelf niet te druk.
tja noodrantsoen .. paar dagen / week ? langer .. kan maar meer zoals in OP wegens budget reden.

Tja vanalles

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
Yucon schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:47:
[...]

Ja precies, tot ze in de krant lezen dat hun provincie getroffen is en iedereen opeens richting winkel rent. Nuchter betekent juist dat je dat stukje ook onderkent en gewoon zorgt dat je net iets extra's in huis hebt. Dat niet doen vind ik juist bij uitstek niet nuchter.. het is meer een soort groepsdwang die twijfel aan 'het systeem' afkeurt.

Wat laten we wel wezen: zorgen dat je net wat meer dan een standaard voorraad aan soep, pasta en pijnstillers in huis hebt heeft nauwelijks nadelen. En nuchter gezien komt dat af en toe best eens van pas zonder dat je direct aan WO3 taferelen hoeft te denken.

Nee. Nuchter betekent dat je je niet laat gek maken door de waan van de dag.

• Skybullet
  • Nu online
vso schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:00:
[...]

nah je hebt het over de preppers in de states .. tja totdat je daar bent geweest is het voor jou geen voorstelling te maken .. Wat bv voor jou "veel geld" is .. is voor hun weinig.. en het is lang niet zo goed geregeld als hier .. daar ben je eerder aan je lot overgelaten ..
Mooie aannames doe je weer. Dat ik nooit in the states zou zijn geweest en niet veel geld zou hebben. Joh prima, lekker blijven preppen (y)

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:24
[...]

Ik vermoed dat hij niet in Nederland woont. Hier in NL heb ik dit echt nog nooit meegemaakt (of zelfs van gehoord). Ik heb zelfs nog nooit winterbanden nodig gehad in de afgelopen 25 jaar dat ik auto rijd (in NL dan), laat staan dat ik schep+zaklamp in de auto heb om deze uit de sneeuw te graven in het donker.
'ergste' wat ik heb meegemaakt is in (ik dacht) 2008, toen er 850+ km file stond vanwege hevige sneeuwval. Toen heb ik zeker 2-3 uur vastgestaan. Ik begon bijna een lichte trek te krijgen, maar nog net niet verhongerd ;)

@onder: dan zal het 2005 geweest zijn. Heel lang geleden in ieder geval. Maar goed, ik heb het overleefd.

[Voor 4% gewijzigd door sverzijl op 25-02-2020 13:56]

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:05
Ter referentie, je kan ook in Nederland ingesneeuwd raken c.q. vast komen te zitten: Wikipedia: Sneeuwstorm van 25 november 2005 , waarom een flesje water en een dekentje in de auto geen gek idee is. Dat zal tegen corona-paniek weinig uithalen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik pak al dagen 2 koekjes op werk ipv 1 koekje, dat extra koekje leg ik in mijn kluisje. Als dan de pleuris hier uit breekt kan ik nog mijn dagelijkse koekje eten.

Ben vooral nieuwsgierig in hoeverre de Nederlandse staat zich heeft klaargemaakt voor het virus, we leven toch met veel mensen op een klein stukje aarde..

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003

Nyarlathotep

Crawling Chaos

vso schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:00:
[...]

Even pootjes op de grond.
Ik woon in het westen van het land .. denk dat ik eerder zorgen moet maken voor een dijkdoorbraak dan iets anders .. maar eten bewaren op zolder ..no way ..
Beetje "ongeluk" en ik kom pas over 24 uur aan in het oosten van het land .. het kanaal/rivier hier oversteken kan in sommige gevallen al uren duren ..
Enige "prep" die ik moet doen is rustig afwachten totdat ik ergens naar toe kan .. dat betreft ben ik gewoon de pisang .. realitisch gezien.

maar dat is echt SHTF situatie ..

[...]
tja noodrantsoen .. paar dagen / week ? langer .. kan maar meer zoals in OP wegens budget reden.
Gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken. En laat je niet gek maken. De meeste mensen zullen als hamsters gaan in slaan omdat ze bang zijn dat de winkels straks leeg staan. Dat heeft niets meer met voorbereiden te maken.
Vergeet ook niet dat dit Corona virus niet veel meer is dan een griepvirus, met bijhorende symptomen.

Oh, en gebruik a.u.b. hoofdletters en leestekens in plaats van tekst te typen met .. Het is alsof je kortademig bent.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• JT

JT

VETAK y0

Mr.D78 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:15:
Ter referentie, je kan ook in Nederland ingesneeuwd raken c.q. vast komen te zitten: Wikipedia: Sneeuwstorm van 25 november 2005 , waarom een flesje water en een dekentje in de auto geen gek idee is. Dat zal tegen corona-paniek weinig uithalen.
Wij hebben, naast water dat we gewoon meenemen op een langere autoreis ofzo, standaard 1,5 liter in de auto liggen. We zullen niet de eerste zijn die op een hele hete dag in een dikke file terechtkomen door een ongeluk ofzo. Kleine moeite, groot plezier als je het eens nodig hebt. En ja, we hebben het al een keer gebruikt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb 20 kg rijst liggen. Niet speciaal voor het coronavirus, maar voldoende voor een lange tijd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• NyceNL
JT schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:20:
[...]

Wij hebben, naast water dat we gewoon meenemen op een langere autoreis ofzo, standaard 1,5 liter in de auto liggen. We zullen niet de eerste zijn die op een hele hete dag in een dikke file terechtkomen door een ongeluk ofzo. Kleine moeite, groot plezier als je het eens nodig hebt. En ja, we hebben het al een keer gebruikt.
Is het niet zo dat water redelijk snel 'bederft' in een auto? Hoe los je dat op

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

NyceNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:25:
[...]

Als je water koopt in de winkel is het verpakt onder een beschermde atmosfeer en dan is het een heel stuk langer houdbaar als je het bijvoorbeeld in de kofferbak van de auto legt. Ik denk dat je redelijk goed zit als je zo een pak bar-le-duc koop. Deze pakken zijn ook nog lichtdicht waardoor het water langer goed blijft.

• SmurfLink
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:47:
[...]

Waarom ga je ervanuit dat we dat niet hebben? Genoeg mensen, waaronder ikzelf, die dat niet meer dan normaal vinden. Waarom zou je dit pas gaan doen nu de paniek toeslaat om een virusje? :/ Het heeft geen barst met het Coronavirus te maken, dat is gewoon common sense. 8)7

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Als je water koopt in de winkel is het verpakt onder een beschermde atmosfeer en dan is het een heel stuk langer houdbaar als je het bijvoorbeeld in de kofferbak van de auto legt. Ik denk dat je redelijk goed zit als je zo een pak bar-le-duc koop. Deze pakken zijn ook nog lichtdicht waardoor het water langer goed blijft.
Plastic flesjes schijnen ook niet gezond te zijn om lang in je auto te laten liggen. Omdat de auto van binnen gloeiend heet kan worden door de zon.

/▌

• JT

JT

VETAK y0

NyceNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:25:
[...]

Wat @Brilsmurfffje zegt. Zolang je het niet opent blijft het lang goed.

• Freee!!

Freee!!

SmurfLink schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:41:
[...]
dat is gewoon common sense. 8)7
Zie mijn sig.

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

Waarom ga je ervanuit dat we dat niet hebben? Genoeg mensen, waaronder ikzelf, die dat niet meer dan normaal vinden. Waarom zou je dit pas gaan doen nu de paniek toeslaat om een virusje? :/ Het heeft geen barst met het Coronavirus te maken, dat is gewoon common sense. 8)7
Ik had het ook niet over dat virus, maar over algemeen. Het is voor zowel jou als mij een beetje giswerk. Maar als ik eens rondkijk heb ik de indruk dat mensen misschien wel 2 pakken pasta hebben maar geen 5. En 3 pakken sap ipv 10. En hoogstens een half doosje ibuprofen en hoewel je dat in dit geval niet nodig zult hebben is een fles of 10 mineraalwater ook wel verstandig en die staan er ook niet standaard.

Dus ja. Dat vind ik inderdaad krap. Als jij wel al die 5 pakken pasta hebt: heel mooi. Houden zo.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:40
Ikzelf heb altijd de neiging als dingen als soepen, pasta, (pasta)sauzen en potten groenten en rijst in de aanbieding zijn er even wat meer van mee te nemen. Zulke dingen komen altijd van pas, bederven niet of nauwelijks en mocht er iets zijn waardoor je een tijd niet naar buiten kan (ernstige ziekte of iets wat het dagelijks leven ontregelt), je geen honger hoeft te lijden. Ik ga er wel vanuit dat het drinkwatersysteem nog wel werkt, vooral omdat ik het bewaren van water een beetje ridicuul vind qua grootte en handigheid in een klein flatje.

Maar goed, ieder zijn ding, en snap dat het voor een gezin met 3 kinderen wat lastiger is dan voor iemand die in zijn eentje woont. :)

Het enige lastige is dat ik als jongere in een verzorgingshuis woon, op dit moment heerst er buikcoronavirus hier( ;) ), en in een verzorgingshuis is het qua besmettingsgevaar altijd wat vlugger overdraagbaar dan een galerijflat. Mocht de pleuris uitbreken is het hier wellicht iets risicovoller, maar goed, dan sluit ik mijzelf wel op en huil mijzelf in slaap. ;)

[Voor 20% gewijzigd door Maarten_E op 25-02-2020 14:31]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Maarten_E schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:28:
Ikzelf heb altijd de neiging als dingen als soepen, pasta, (pasta)sauzen en potten groenten en rijst in de aanbieding zijn er even wat meer van mee te nemen. Zulke dingen komen altijd van pas, bederven niet of nauwelijks en mocht er iets zijn waardoor je een tijd niet naar buiten kan (ernstige ziekte of iets wat het dagelijks leven ontregelt), je geen honger hoeft te lijden. Ik ga er wel vanuit dat het drinkwatersysteem nog wel werkt, vooral omdat ik het bewaren van water een beetje ridicuul vind qua grootte en handigheid in een klein flatje.

Maar goed, ieder zijn ding, en snap dat het voor een gezin met 3 kinderen wat lastiger is dan voor iemand die in zijn eentje woont. :)
Ik doe dit ook, laatst was de soep in zak bij de AH, 2 voor de prijs van 1, en heb direct 20 zakken gehaald. Eigenlijk had ik er nog wel veel meer moeten halen, dat spul is toch ruim een jaar houdbaar.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:33
Ik snap dit topic gewoon niet, t is Nederland geen Afghanistan. Wat denk je nou echt dat er gaat gebeuren? Als we hier met z'n allen zitten te verhongeren door t coronavirus (kans van 0,0000001%) droppen die Engelsen wel wat kratten hoor.

V&A: 3D Print Service + \\ Eigen Website, Product Ontwerpen + 3D Printen

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:22

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

Ernemmer schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:31:
[...]

Ik doe dit ook, laatst was de soep in zak bij de AH, 2 voor de prijs van 1, en heb direct 20 zakken gehaald. Eigenlijk had ik er nog wel veel meer moeten halen, dat spul is toch ruim een jaar houdbaar.
En uiteindelijk pleur je ze allemaal overdatum weg :')

Mensen doe toch normaal 8)7

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:40
Vaal schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:58:
[...]

Soep blijft 2 jaar goed, 52*2=104, 104/20= eens in de 5 weken soep eten.
Dat lijkt mij toch haalbaar?

Laat ik zeggen dat AH eens per 8 weken soep in de aanbieding heeft, met verschillende kortingsacties, dan kan je er altijd voor kiezen bij te vullen.

[Voor 19% gewijzigd door Maarten_E op 25-02-2020 15:07]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• vso
  • Niet online
Jampot007 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:46:
Ik snap dit topic gewoon niet, t is Nederland geen Afghanistan. Wat denk je nou echt dat er gaat gebeuren? Als we hier met z'n allen zitten te verhongeren door t coronavirus (kans van 0,0000001%) droppen die Engelsen wel wat kratten hoor.
Nu ja je kan ook in andere situaties raken omdat er niks door en/of voor een direct familie lid is geregeld..
beetje begravenis kost 11k tegenwoording .. dat kan je financieel wel ff over het randje helpen.

Snap zelf niet dat mensen alleen kijken naar voedsel, kleding(schoenen) en andere zaken zijn niet geheel onbelangrijk.
Skybullet schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:06:
[...]
Mooie aannames doe je weer. Dat ik nooit in the states zou zijn geweest en niet veel geld zou hebben. Joh prima, lekker blijven preppen (y)
nu ja je kan iets ook over de top helpen, ik bedoelde meer algemeen dat als je niet in de states bent geweest, hoe kan ik nu ruiken of je er wel/niet ben geweest .. dus je argument is redelijk persoonlijk opgevat.

Wij nederlanders hebben relatief minder over ..nadat alle rekeningen zijn betaald.. maar er is ook meer geregeld.. een USA persoon heeft veel meer over maar is ook veel meer op zichzelf..
dit is wederom niet op jou persoon gericht ..

Tja vanalles

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vaal schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:58:
[...]

Wegpleuren? geen idee waarom ik dat zou doen. Ik eet ze lekker op, net zoals ik normaal zou doen, ik hoef nu alleen iets minder vaak naar de winkel.
Ik doe dit eigenlijk met heel veel dingen die in de aanbieding zijn en lang houdbaar.

[Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 25-02-2020 15:46]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:31
Ik wil voor ons gezin ook wat gaan preppen maar weet even niet zo goed wat ik nou kan nemen om in het geval van nood overdag te eten, vooral met een peuter erbij. We hebben geringe vriesruimte dus meerdere broden kan helaas niet.

Ik dacht misschien aan ingrediënten om zelf te bakken, crackers, of iets anders ?

• BG_tweakersnet
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 10:05
Weet er hier iemand of vuvuzelas terug gaan toegelaten worden als deze hysterie voorbij is? Heeft nu even niks te maken met het topic, maar die vraag lijkt me gewoonweg zinvoller.......

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:16
FastFred schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:55:
[...]

Woon jij in Amerika ofzo? 8)7 Geschaarde vrachtwagens die de hele nacht blijven staan, stroom nodig hebben om de garagedeur open te doen, ingesneeuwd worden. Ja met die bagger infrastructuur die ze daar hebben kan ik het me goed voorstellen.

Echt niks van dat alles ooit meegemaakt.
Bagger infrastructuur die ze daar hebben :F

Zou dat misschien iets te maken hebben met het feit dat de V.S. ongeveer 9.834.000 km² groot is en Nederland maar 41.543 km²? Houden we het netjes en beleefd?

[Voor 19% gewijzigd door Ardana op 25-02-2020 16:11]

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

De_Bastaard schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:45:
Ik wil voor ons gezin ook wat gaan preppen maar weet even niet zo goed wat ik nou kan nemen om in het geval van nood overdag te eten, vooral met een peuter erbij. We hebben geringe vriesruimte dus meerdere broden kan helaas niet.

Ik dacht misschien aan ingrediënten om zelf te bakken, crackers, of iets anders ?
Gewoon een paar afbakbroden. Zelf brood bakken is trouwens ook heel lekker en stelt niet veel voor als je het eenmaal in de vingers hebt, maar dat staat verder los van dit topic. Het is wel zeker de moeite waard eens te proberen gewoon omdat het leuk is.

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik wil iedereen verzoeken de regels in acht te nemen en niet op de man te spelen of elkaar denigrerend te behandelen. Je mag je mening hebben, maar je hoeft die van een ander niet af te fakkelen.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Een voordeel dat ik vrijwel alleen maar mineraalwater drink ( weliswaar met prik ) dus staat redelijk wat voorraad vanin de schuur.

Paar maanden geleden was er een actie bij de Sligro voor concertkaarten ( elk jaar wel een paar keer )
Kwamen bij sommige producten extra zegeltjes.
Mijn wederhelft wilde erg graag :+
Liggen nog 4 2 kilo verpakkingen pasta's, 12 pakjes tortillas, 20 potjes mosterd en rijst met bonen

Niet persé prepping idee, maar aangezien we het regelmatig gebruiken, niet zo'n probleem om te hebben

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:45
[...]

Misschien vind je dat common sense.

Maar wij hebben bijvoorbeeld geen voorraadkast. (ook de ruimte niet voor momenteel)
We kopen voor 3 dagen boodschappen in, dat ligt in de koelkast en op dag 3 doen we weer boodschappen.
soms doen we boodschappen voor 1 avond of voor 2 dagen.
Boodschappen doen voor langer dan 4 dagen werkt niet bij ons, dan gaan we dingen weggooien.

Koop ook 3 broden, dat past in 1 vriezer la, en als die op zijn kopn we er weer 3.

Naast dat hebben we wel ergens een pak koekjes liggen en een pak ruijter vlokken, maar dan houd het echt op.

Ik denk niet dat ik de enige ben.

Ik wil wel heel graag een voorraadkast.
We hebben een momenteel nogal onbegaanbare kelder.
Deze staat al jaren op de nominatie opgeknapt te worden, en dat zou de ideale voorraadkast zijn.
Het is er het hele jaar koel, en de kelder is droog.

Maar even een paar honderd euro aan blikken groente, vlees en water uitgeven gaat mijn partner ook niet echt waarderen.

• SmurfLink
  • Niet online
FrankBlom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Maar even een paar honderd euro aan blikken groente, vlees en water uitgeven gaat mijn partner ook niet echt waarderen.
Waar haal je een paar honderd euro vandaan? Een paar blikjes groente, 5 kilozak rijst, paar pakken pasta en wat water kost je hooguit 20 euro.

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Ik heb het gevoel dat de meeste mensen die reageren wel begrijpen dat dit niet zomaar een virus is. Maar anderzijds begrijpt men niet hoe serieus dit virus kan zijn.

Het gaat er niet om wat op dit moment afspeelt maar juist wat er komen gaat. Dat wil bij sommige mensen nog niet echt doordringen.

Het is een periode van tijd waarbij dus uiteindelijk verschillende events kan gaan spelen. Zie het als een soort van kettingreactie. Als de besmetting bij men in de directe omgeving toeslaat dan zul je zien dat het een heel ander verhaal gaat worden. Of als de besmetting direct genoeg is om de ernst van de situatie en de omgeving in te zien dan gaat men anders denken. Rationeel denken is er dan niet meer bij.

Er kunnen verstoringen optreden in de sociale maatschappij zoals in de globale goederenstroom wat uiteindelijk tot sociale onrust en vervolgens tot sociale ordeverstoring kan leiden. Dit in combinatie met gebrekkige informatievoorziening vanuit officiële instanties is dit een worst case scenario. Door de lange incubatietijd maakt het mogelijk dat de drager van het virus lange tijd zonder symptomen rond kan wandelen.

Op basis van het bovenstaande zie je dus steeds hetzelfde proces zich herhalen. Instanties houden dan bijvoorbeeld bewust informatie achter. Men gaat vervolgens in paniek handelen wat de overheid en de betrokken instanties juist wil voorkomen. En neemt de verspreiding van het virus in een hoog tempo toe.

Door de lange incubatietijd, de wisselende signalen, registratie en informatie vanuit verschillende instanties maakt het dat dit virus een nieuw en onzeker iets is. En iets wat nieuw en onzeker is zijn we natuurlijk als mens niet gewend.

Een goedgekeurd medicijn of vaccin is mooi maar het helpt niet dat onderzoekers de tijd niet mee hebben want een globale verspreiding op verschillende continenten is al aan de gang. Vaak kost een goed vaccin minimaal een jaar. En dat hebben zij niet.

Waar mensen uiteindelijk zorgen over moeten maken is het keerpunt wanneer de maatschappij verstoord of ontwricht zal worden. En dat kan sneller gaan dan men zich beseft.

De jaarlijkse griep is niet altijd “de griep”. Het zijn mutaties. En dat is ook iets waar onderzoekers (terecht) zorgen over kunnen maken.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:29

Tens

My brain hurts

MoldyInko schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:06:
Ik heb het gevoel dat de meeste mensen die reageren wel begrijpen dat dit niet zomaar een virus is. Maar anderzijds begrijpt men niet hoe serieus dit virus kan zijn.
ehm.... elk jaar zijn er in NL duizenden doden door griep.......

Deze griep is echt niet veel anders dan andere griepepidemieën. Alleen lijkt nu de volledige wereldeconomie op instorten te staan. 8)7

uit: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
In de winter van (2017/2018) was de sterfte 15 weken lang verhoogd (week 51 2017 t/m 14 2018). De verhoogde sterfte viel samen met de griepepidemie die plaatsvond van week 50 2017 tot en met week 15 2018. De oversterfte tijdens de 18 weken griepepidemie werd geschat op 9.444 (8.885 voor de gehele winter periode van week 40 t/m 20). Hiermee was de oversterfte het hoogst ooit gemeten sinds het begin van de monitoring in 2009. De oversterfte betrof voornamelijk mensen van 75 jaar en ouder, maar er waren ook enkele weken waarin de sterfte verhoogd was in mensen tussen de 55-64 jaar en 65-74 jaar.

In de winter van (2016/2017) was de sterfte 12 weken lang verhoogd (week 48 2016 t/m 10 2017). De verhoogde sterfte begon 2 weken nadat de griepepidemie begon en duurde tot en met de laatste week van de epidemie (met uitzondering van week 52 2016). De oversterfte betrof voornamelijk de mensen van 75 jaar en ouder. Tijdens de 15 weken griepepidemie werd de oversterfte geschat op 7.503 (8.890 voor de gehele winter periode van week 40 t/m 20). Hiermee was de oversterfte relatief hoog. In de voorafgaande 5 jaar was de oversterfte alleen hoger in 2014/2015, toen de langste griepepidemie heerste ooit gemeten in Nederland (oversterfte van 8.600 in 21 weken).

In de winter van (2015/2016) was de sterfte verhoogd van week 1 t/m 14 van 2016 (met uitzondering van week 7). De verhoogde sterfte viel samen met en duurde 3 weken langer dan de griepepidemie (die plaatsvond van week 1 t/m 11). Tijdens de 11 weken griepepidemie werd de oversterfte geschat op 3,900 sterfgevallen (6.085 voor de gehele winterperiode van week 40-20) en was daarmee gemiddeld vergeleken met de afgelopen 5 jaar. Dit betrof voornamelijk 75-plussers maar er waren enkele weken waarin de sterfte ook verhoogd was in 65-74 jarigen.

De winter ervoor (2014/2015) lag de piek van de totale sterfte in de week van 8 tot en met 14 januari 2015 en de piek was hoger dan de pieken in de afgelopen 5 jaar. Tijdens de gehele lange griepepidemie van de afgelopen winter was de sterfte verhoogd. Er stierven ruim 65.000 mensen, dat is ruim 8.600 meer dan in deze 21 weken was verwacht (voornamelijk onder de 75-plussers). De oversterfte was hoger dan in de 4 eerdere influenza seizoenen.

[Voor 70% gewijzigd door Tens op 25-02-2020 18:18]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Tens schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:15:
[...]

ehm.... elk jaar zijn er in NL duizenden doden door griep.......

Deze griep is echt niet veel anders dan andere griepepidemieën. Alleen lijkt nu de volledige wereldeconomie op instorten te staan. 8)7

uit: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

[...]
Ik zie wel vaker dat men de normale griep en het aantal doden als tegenargument pakken.

Het RIVM spreekt over een griepepidemie als twee weken achter elkaar meer dan 58 op 100.000 mensen griepachtige verschijnselen hebben en minstens 10 procent van deze mensen met het influenzavirus kampt.

Wat denk je wat dit nieuwe virus dan gaat doen.

Er spelen andere factoren mee. Factoren die mensen niet zien of meenemen in ‘It’s just a flu, bro’.

Ten eerste moet je de infectiegraad zien die tot een ernstig geval leidt. De ‘normale’ griep heeft bijvoorbeeld een verspreiding van maximaal 1-2 personen. Dit virus heeft een potentiële verspreiding minimaal 5+ mensen.

Het nieuwe virus heeft volgens diverse bronnen een lange incubatietijd van circa 14 dagen soms met cases van 28 dagen voordat je symptomen krijgt. Doordat het besmettingspercentage van dit virus zo hoog is en zich sneller dan de normale griep kan verspreiden, betekent dat dit in de praktijk er tegelijkertijd een groot aantal behandelingen nodig zijn. Want wie gaat er nu met milde griep klachten naar de huisarts? En zie hier het gevaar waar ik over praat: Hoe hoger de percentage van besmettingen, hoe meer zieken je zult krijgen die tegelijkertijd een behandeling nodig hebben. En dragers van het nieuwe virus die van milde griep klachten naar acuut en zware symptomen gaan dan komt de drager (te laat) in actie. En hier is het nieuwe virus op zijn dodelijkst.

De tijd tussen het niet ziek zijn, geen symptomen hebben maar zonder het te weten wel besmettelijk is juist het risico op verspreiding het grootst. Stel je nu voor dat tot 2000 mensen in één stad besmet zijn en dat het aantal dragers zich in slechts 24 uur met het dubbele vermenigvuldigt. Hoeveel mensen denk je dat een ziekenhuis kan opnemen? Het grootste probleem is dat het ziekenhuis nieuwe patiënten moeten opnemen en tegelijkertijd de reeds bestaande patiënten moeten behandelen. Dus wat ik al zei: Het gaat er niet om wat op dit moment afspeelt maar juist wat er komen gaat. De meespelende factor is de tijd.

Terugkijkend op het bovenstaande zal medische faculteiten met zieken overspoeld raken wat de verspreiding van het virus in de hand zal werken. (Wat een pro-actieve overheid juist tegen wil gaan.) Waarom denk je anders dat landen om ons heen de grote steden met tienduizenden tot wel miljoenen mensen in quarantaine plaatsen. Zij willen de uitbraak tot een minimum beperken waarbij mensen anders de mogelijkheid hebben om het virus in een hoog aantal te verspreiden met allerlei maatschappelijke ontwrichtingen tot gevolg.

I’m by no means a doom talker maar ik ben wel een realistisch persoon als het om het onbekende gaat dan mensen die roepen dat het slechts een griep is.

[Voor 2% gewijzigd door MoldyInko op 25-02-2020 19:54. Reden: Kleine toevoeging.]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SmurfLink schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:43:

Tegen griep hebben we een vacin. Dat maakt denk ik een groot verschil.

Tegen Corona kunnen we mensen alleen opsluiten en dan kijken of ze het overleven. Het is ook door die maatregelen dat de cijfers nog meevallen, maar het lijkt zich toch meer en meer te verspreiden. Als dat Virus in een minder georganiseerd deel van de wereld komt (Afrika) kan het helemaal zijn slag slaan.

/▌

• SmurfLink
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:46:
[...]

Tegen Corona kunnen we mensen alleen opsluiten en dan kijken of ze het overleven. Het is ook door die maatregelen dat de cijfers nog meevallen, maar het lijkt zich toch meer en meer te verspreiden. Als dat Virus in een minder georganiseerd deel van de wereld komt (Afrika) kan het helemaal zijn slag slaan.
Weinig verschil, het griepvaccin is elk jaar een gok of ze de juiste strain influenzavirus te pakken hebben. Het helpt wel, maar is geen direct vaccin zoals de mazelen ofzo. een Covid19 vaccin wordt gemaakt, maar gezien de strikte regulaties duurt het tot op z'n vroegst volgend jaar voordat het op de markt is. Rijkelijk laat. Het is prima te behandelen, vandaar dat alleen zwakke danwel oudere mensen eraan overlijden. Het grootste devies is uitzieken, en een gezond persoon die het covid19 virus krijgt zal weinig andere klachten krijgen dan griepklachten.
Een persoon met een zwakker gestel of een oudere zal risico lopen op longontsteking, maar dat lopen we bij de gewone griep ook al, vandaar het vaccin. Dus dan wordt je gemonitord en zullen ze de astma medicatie wat omhoog gooien of zuurstof bijgeven waar nodig. Maar het verschilt oprecht niet giga veel van griepverschijnselen.

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-05-2022
Chief schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 04:25:

Conclusie: 0,0 reden voor paniek of hamsteren.
Geen paniek hier, maar toch ga ik deze week ook wat extra inslaan. Ga niet graag naar de winkel, en zeker niet als er niets in de rekken ligt, en er overal zieke mensen rondlopen :)

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Over de grens bij Roermond bij de Duitse grens, is er ook iemand besmet met het Coronavirus.. dit weekend verwacht ik ook in Nederland dit virus.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Marzman schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:46:
En toch gaan er jaarlijks zo'n 500.000 mensen er aan dood, wereldwijd...
MoldyInko schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:42:
Ik zie wel vaker dat men de normale griep en het aantal doden als tegenargument pakken.
Je laat het overkomen alsof het een slecht tegenargument is, maar vooralsnog is de griep dodelijker dan COVID-19 in absolute aantallen.
Het RIVM spreekt over een griepepidemie als twee weken achter elkaar meer dan 58 op 100.000 mensen griepachtige verschijnselen hebben en minstens 10 procent van deze mensen met het influenzavirus kampt.
Die intussen ook al gaande is hier?

[Voor 55% gewijzigd door CH4OS op 25-02-2020 22:35]

Pagina: 1 2 3 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op het onderwerp van het topic aub! Het corona-virus bespreken kan in AWM.

Tevens zijn posts over het hamsteren dat je zelf doet niet langer toegestaan hier.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee