Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Goed je handen wassen je oma opsluiten, geen paniek.
V&A: 3D Print Service + \\ Eigen Website, Product Ontwerpen + 3D Printen
Dat is juist een reden van dit topic, beter voorbereid om de "winter" door te komen dan als een gek inslaan.FrankBlom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:58:
[...]
Misschien vind je dat common sense.
Maar wij hebben bijvoorbeeld geen voorraadkast. (ook de ruimte niet voor momenteel)
We kopen voor 3 dagen boodschappen in, dat ligt in de koelkast en op dag 3 doen we weer boodschappen.
soms doen we boodschappen voor 1 avond of voor 2 dagen.
Boodschappen doen voor langer dan 4 dagen werkt niet bij ons, dan gaan we dingen weggooien.
Koop ook 3 broden, dat past in 1 vriezer la, en als die op zijn kopn we er weer 3.
Naast dat hebben we wel ergens een pak koekjes liggen en een pak ruijter vlokken, maar dan houd het echt op.
Ik denk niet dat ik de enige ben.
maar moet je je druk maken ? . denk dat veel reageerders nu het erg kort door de bocht "overdreven" vinden .. verbaast me niks .. ik blijf bij gezond verstand en dan hoef je je niet druk te maken ..
tja, wees gewoon realistisch, haal voor bv een week houdbare voedsel in huis, dingen die je toch "dagelijks" gebruikt .. als je een keer geen zin hebt in boodschappen kan je die ook benutten..Ik wil wel heel graag een voorraadkast.
We hebben een momenteel nogal onbegaanbare kelder.
Deze staat al jaren op de nominatie opgeknapt te worden, en dat zou de ideale voorraadkast zijn.
Het is er het hele jaar koel, en de kelder is droog.
Maar even een paar honderd euro aan blikken groente, vlees en water uitgeven gaat mijn partner ook niet echt waarderen.
paar flessen water (6) en je hebt vast wel ergens plek uit de weg voor die flessen. Desnoods plankje in de wc ..

tja jij kan me niet vertellen dat je partner pas nieuwe dingen koopt als het echt op is .. bv maandverband, deo of andere zaken ? die heb je toch ook op voorraad ..
Net zoals kleding die was je ook op tijd .. toch ?
Denk dat je je snel verkijkt, waarheid ligt wellicht in het midden .. (100,-) .. vergeet niet deSmurfLink schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:03:
Waar haal je een paar honderd euro vandaan? Een paar blikjes groente, 5 kilozak rijst, paar pakken pasta en wat water kost je hooguit 20 euro.
- Schoonmaakmiddelen,
- WC papier,
- toilet artikelen (persoonlijke hygiene)
- medicijnen en verband
- Eten .. tja koffie,thee, kruiden, (limonade)siroop, suiker, beleg naast de "etenswaren in de avond"
Denk dat je aardig snel dus wel een redelijke duit in het zakje doet, maar again .. je grijpt niet mis en bent minder gevoelig voor impuls aankopen tussendoor.
Dat ik een "maand" kan overleven is wellicht extreem, maar wij hebben wel de ruimte en tja voor budget redenen is dat lekker.. ik beschouw het niet als "preppen" .,. als het huis overstroomt/afbrand. tja dan zit ik ook met een uitdaging. Maar ja ik hoef niet naar de winkel te stormen als we onverwachts vrienden over de vloer hebben die blijven hangen voor het eten

[Voor 6% gewijzigd door vso op 26-02-2020 00:42]
Tja vanalles
Nu ?
Omdat je ergens wat gelezen hebt ?
Ja, dan speel je paniekvoetbal, en gaat je partner inderdaad tegenwerken.
Je moet dat met de dagelijkse/wekelijkse boodschappen meenemen, 2 blikken bonen, ipv 1 en 2x6 flessen water, ipv 1x6
Ga je de week erop weer, weet je wat er gebruikt is, en haal je weer de dubbele hoeveelheid.
Zo heb je dus al minimaal 3x6 flessen water staan, ipv voorheen 6, en begint je voorraadplankje met groenten / fruit ook te groeien.
'etenswaren in de avond' zijn FWP, die heb je niet nodig, water en basis voedselgroepen ( aardappel, groenten e.d en wil je persé vlees zijn daar ook oplossingen voor, knakworst, stoofvlees, spam )
Zo zijn wij geen melkdrinkers, maar gebruiken het zo nu en dan wel, er staan meestal 3 á 4 pakken "langhoudbaar" in de kast.
Om zo te drinken, nee ... maar in pannenkoeken, of recepten goed te gebruiken.
Bloem, suiker, gist en (droge) kruiden maken de basics ook wel af.
Een brood bakken is zelfs zonder gist te doen

Mensen vinden het volstrekt normaal om te 'preppen' met bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering, een allrisk autoverzekering, een rechtsbijstandsverzekering of een reisverzekering. Die verzekeringen kosten flink wat geld en het is niet alsof je ze elke dag nodig hebt. Maar daarmee ben je ingedekt tegen de kleine kans dat er wel wat gebeurd.
Als je die mate van voorbereiden echter doortrekt naar eerste levensbehoeftes zoals Gas/water/licht of brandstof dan ben je opeens gelijk een gekkie of een doomsday denker. De kans dat er ernstige verstoringen zijn op dit gebied zijn in Westerse landen misschien klein, maar zoals dit virus haarfijn aantoont niet onmogelijk.
En dat terwijl wat broodnodige voorbereidingen helemaal niet duur of veel werk hoeven te zijn;
- Paar flessen water en eventuele een waterfilter van een paar tientjes
- Wat blikken bonen, blikken groenten en pasta van de aldi
- Wat 'medisch' spul zoals wat vitaminetabletten, desinfecterende doekjes, ontstekingsremmende pijnstillers.
- En dan eventueel nog een radiootje op batterijen, een powerbank met zonnepaneel en wat kaarsen en lucifers
Ben je bij elkaar eenmalig 100 euro kwijt en zit je toch net wat lekkerder als je de deur niet uitmag of de supermarkt dicht is. En mocht het niet nodig zijn dan eet je het eten lekker op en heb je alvast kaarsjes voor de kerst

En natuurlijk de nodige "verdedigngstools" en sport attributen "honkbal outfit met knuppel" en wat "multi-inzetbaar" ijzerwerk. Als oud beroeps militair moet je natuurlijk kunnen helpen bij escalaties

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Bovendien smult de media van heel deze poppenkast natuurlijk, elke dag de journaals en talkshows weer gevuld en de angst wordt lekker aangejaagd.
Van dat coronapreppen begrijp ik ook niets, alleen van bonus aanbiedingen inslaan in het dagelijks leven. Simpelweg omdat dat geld bespaart, en we tenslotte Nederlanders zijn.
Kijk eens naar wat er zich de afgelopen 20 jaar allemaal heeft afgespeeld, van ziektes tot aan oorlogen en "einde der tijden" verhalen aan toe. Er zijn dan altijd de meest verschrikkelijke voorspellingen, alles in rep en roer, media wekenlang de hele dag er mee bezig, mensen gaan preppen, enzovoorts. In de recente geschiedenis is dit in onze Westerse wereld altijd zwaar overtrokken en (achteraf gezien zeker) haast ridicuul geweest, zou ik willen stellen. Als je er nu beelden van ziet of over leest kun je er gewoon de slappe lach van krijgen.
Maar goed, terug naar het preppen. Ik prep één ding: bier! Kan ik tenminste nog genieten van mijn laatste dagen als het zover is

Ahja, vergeten, Bier ....remzor schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 01:57:
bier! Kan ik tenminste nog genieten van mijn laatste dagen als het zover is
Lekker in de pannenkoek, brood en andere recepturen
Ik ben het met je eens dat de heisa omtrent Corona vooralsnog wat overtrokken lijkt. Echter het tweede deel van je post is wel wat kort door de bocht. Ja, in de zeer recente geschiedenis (de laatste 75 jaar) heeft het westen niet zoveel onrust gezien. Echter 75 jaar stelt natuurlijk helemaal niets voor in het grotere plaatje en we zijn wel continue bezig om de samenleving steeds complexer te maken.remzor schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 01:57:
Mensen, mensen... doe toch eens kalm, houd je gemak. Plaats het allemaal eens in perspectief a.u.b. en zie dat het totaal aantal besmettingen en doden relatief gezien echt werkelijk waar helemaal niets voorstelt. Ik denk dat we ons beter druk kunnen maken om heel veel andere zaken dan het Corona virus.
Bovendien smult de media van heel deze poppenkast natuurlijk, elke dag de journaals en talkshows weer gevuld en de angst wordt lekker aangejaagd.
Van dat preppen begrijp ik ook niets, alleen van bonus aanbiedingen inslaan in het dagelijks leven. Simpelweg omdat dat geld bespaart, en we tenslotte Nederlanders zijn.
Kijk eens naar wat er zich de afgelopen 20 jaar allemaal heeft afgespeeld, van ziektes tot aan oorlogen en "einde der tijden" verhalen aan toe. Er zijn dan altijd de meest verschrikkelijke voorspellingen, alles in rep en roer, media wekenlang de hele dag er mee bezig, mensen gaan preppen, enzovoorts. In de recente geschiedenis is dit in onze Westerse wereld altijd zwaar overtrokken en (achteraf gezien zeker) haast ridicuul geweest, zou ik willen stellen. Als je er nu beelden van ziet of over leest kun je er gewoon de slappe lach van krijgen.
Maar goed, terug naar het preppen. Ik prep één ding: bier! Kan ik tenminste nog genieten van mijn laatste dagen als het zover is
Ik bedoel als KPN eruit klapt betekend dat niet alleen dat je niet meer dan bellen, maar ook dat alle pinautomaten het niet meer doen, dat trams niet meer rijden omdat ze verbonden zijn met het netwerk enzovoorts. Daarnaast krijg je vrij snel chaos onder de bevolking omdat men tegenwoordig niet meer weet dat alle luxe die we hebben niet vanzelfsprekend is en dus snel in paniek raakt als er iets wegvalt. Dus hoewel ik ook met je eens ben dat veel voorspellingen overtrokken zijn geweest is dat geen garantie dat het niet een keer wel fout kan gaan.
Betekend uiteraard niet dat je elke dag in angst moet leven of doomsdayscenario's moet gaan uitwerken, maar wat eenvoudige voorbereidingen met het gezond verstand in het achterhoofd lijkt me toch zo'n gek idee nog niet

Het betreffende incident was gewoon in ons land. In Frankrijk om precies te zijn. Dat in onze staat nooit iets gebeurt, betekent dat het in onze buurstaten niet kan gebeuren. Het is echt nul moeite om een deken, een schep en wat proviand in de auto te hebben. Echt preppen is niet nodig, maar de nulmoeitezaken zou iedereen moeten doen.FastFred schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:55:
[...]
Woon jij in Amerika ofzo?Geschaarde vrachtwagens die de hele nacht blijven staan, stroom nodig hebben om de garagedeur open te doen, ingesneeuwd worden. Ja met die bagger infrastructuur die ze daar hebben kan ik het me goed voorstellen.
Echt niks van dat alles ooit meegemaakt.
Succes met verbazen. Ik spreek je wel weer als iemand wel onze stroom heeft gehackt. Nu alles op IP zit, waaronder zelfs de slimme meters bij mensen thuis, is het gewoon verstandig om wat extra water en volle brandstoftanks te hebben zodat je bij een stroomuitval de eerste dagen gewoon je normale dingen kunt blijven doen. Of een watersnood. Nederland ligt grotendeels onder water. In 1953 dachten we ook veilig te zijn. Preppen is overbodig, maar de nulmoeitezaken zou iedereen moeten doen. Corona kan niet zo veel kwaad, maar door de media zal onze staat Nederland misschien in lockdown geraken als er hier toch een uitbraak is. Dan is het wel erg prettig als je in ieder geval wat proviand in huis hebt.Nat-Water schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:20:
[...]
Jij verbaast je over dat ding, ik vond 't al vermakelijk dat een hacker een stroomuitval kan rekken tot een dag. Verreweg de meeste stroomuitvallen hebben niks te maken met hackers.
[Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 26-02-2020 06:45]
Door de griep bij te halen als tegenargument is an sich niet een slecht iets. Maar we kennen de griep langer dan dit nieuwe virus. Mensen weten niet vaak beter door dit als eerste te gaan roepen. De normale griep is een meetbaar iets, het nieuwe virus verre van. Het is een virus wat op dit moment afspeelt, moeilijk te meten valt en alle checkboxes symptomen van de bekende normale griep aanvinkt máár toch onbekend is. En ondertussen wel een zeer hoog aantal besmettingen op z’n naam heeft staan en een rol speelt in maatschappelijke ontwrichtingen.CH4OS schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:32:
[...]
En toch gaan er jaarlijks zo'n 500.000 mensen er aan dood, wereldwijd...
[...]
Je laat het overkomen alsof het een slecht tegenargument is, maar vooralsnog is de griep dodelijker dan COVID-19 in absolute aantallen.
[...]
Die intussen ook al gaande is hier?
Hoe kun je dan nog gaan roepen “Ja maar de griep ... doden”.
Het gaat er niet om dat er jaarlijks x aantal doden aan de griep vallen. Met het nieuwe virus gaat het om de relatie tussen geen symptomen hebben maar wel besmettelijk zijn. En de vergelijkbare symptomen en klachten als de griep hebben.
De kern van het verhaal is dus wanneer je geïnfecteerd raakt, begin je symptomen te ontwikkelen. Wanneer je symptomen zoals hoge koorts ontwikkelt, moet je op een gegeven moment worden behandeld. Wanneer je een behandeling nodig hebt ga je naar een ziekenhuis. Als je geen behandeling krijgt dan neemt de kans zeer snel toe dat de infectie acuut gaat worden.
Dit is waar het misgaat en het virus heeft dankzij de langere incubatietijd dan de normale griep de mogelijkheid om meerdere mensen te besmetten en te infecteren zonder het te weten.
Hoe denk je dan bijvoorbeeld hoe het testen gaat?
Zodra je de eerste patient op het nieuwe virus hebt getest is de tijd tussen de eerste patient en de terugkoppeling van de positieve test een aantal dagen.
In die periode van dat het ziekenhuis de eerste patient ziet en de positieve terugkoppeling van de test-kit heeft gekregen kun naar mijn inziens gerust 50+ cases van besmettingen erbij op tellen.
Hoe is deze man of vrouw in contact met andere mensen geweest? Waar is deze persoon geweest? Hoe wil je anders cases gaan herleiden met dragers van een onbekend iets? Al die quarantaines en lockdowns zijn er met een reden. Of zie je dit met de normale jaarlijkse mutaties van de griep dit ook gebeuren? Nee, natuurlijk niet.
Dan heb ik het nog niet eens over de betrouwbaarheid van deze testen gehad. Dus waar het komt weer op neer? Ik zal het jou nog een keer benoemen: De tijd. De tijd zal ons leren wat voor vormen dit virus aan kan nemen wanneer een globale besmetting net zoals de griep een feit is.
Dus nogmaals het gaat niet om het sterftecijfer maar dat overheden er alles aan doen over het inperken van de huidige verspreiding wat in principe al dodelijker is dan de normale griep.
Of moet ik het verhaal nog simpeler voor je maken dan het bovenstaande al is?
[Voor 7% gewijzigd door MoldyInko op 26-02-2020 07:31]
Moet dat hier zo?MoldyInko schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:24:
[...]
Of moet ik het verhaal nog simpeler voor je maken dan het bovenstaande al is?
Je kunt ook beide kanten accepteren. Dus ja, het is nieuw en dus goed om te onderzoeken en proberen in te dammen. Maar ook is het uiteindelijk virus x waar je over een paar jaar geen enkele angst meer voor hebt.
Dat er 2 of 3 procent aan overlijdt en dan met name ouderen is alles behalve schokkend. De
overleden gevallen in Italië waren al redelijk ziek en kregen Corona er bovenop. Het is eerder twijfelachtig om ze mee te tellen voor Corona in een aantal gevallen. Elke griep of infectie of complicatie is bij veel van de doden genoeg om de laatste druppel te zijn.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Soms is een verduidelijking van het verhaal nodig.
Het is een discussie. Het is niet als een aanval bedoeld.

De rest van jouw verhaal kom ik later op terug.
[Voor 8% gewijzigd door MoldyInko op 26-02-2020 08:57]
Ja als je allemaal onzinnige randvoorwaarden erbij gaat halen kan je ook tot een nog hoger bedrag gaan komen.vso schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 00:38:
[...]
Denk dat je je snel verkijkt, waarheid ligt wellicht in het midden .. (100,-) .. vergeet niet de
- Schoonmaakmiddelen,
- WC papier,
- toilet artikelen (persoonlijke hygiene)
- medicijnen en verband
- Eten .. tja koffie,thee, kruiden, (limonade)siroop, suiker, beleg naast de "etenswaren in de avond"
Denk dat je aardig snel dus wel een redelijke duit in het zakje doet, maar again .. je grijpt niet mis en bent minder gevoelig voor impuls aankopen tussendoor.
WC papier mag ik hopen dat je dat sowieso al in bulk in huis hebt, dat heb je altijd nodig en is altijd wel ergens iin de bulkaanbieding dus je bent een dief van je eigen portomonnee als je elke week 3 rollen haalt...
Als het crisis is heb je geen schoonmaakmiddel nodig, al helemaal geen toilet artikelen, je gaat toch geen water verspillen aan jezelf wassen??? Medicijnen mag ik hopen dat je gewoon op voorraad hebt. Koffie, thee, kruiden, al die andere onzin heb je totaal niet nodig in een crisissituatie. Dat is pure luxe. Dus waarom zou je dat in je noodvoorraad stoppen?
Om een paar dagen/weken te overleven heb je niets meer nodig dan een kale basis. En met flink wat water, paar pakken/blikken soep, groente en een grote zak rijst en wat pasta heb je echt wel voldoende. En dat kost zeker geen 100 euro.
en toch doe je het.MoldyInko schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:42:
I’m by no means a doom talker.
Zal je nog even helpen; zeer waarschijnlijk zijn er al miljoenen jonge mensen wel besmet, en worden er niet of nauwelijks ziek van. Maar kunnen de besmetting wel overdragen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Anoniem: 604938
Ik denk dat je gruwelijk overschat hoe lang een gemiddeld Nederlands gezin in quarantaine zich in leven kan houden zonder externe hulp.SmurfLink schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:15:
[...]
Ja als je allemaal onzinnige randvoorwaarden erbij gaat halen kan je ook tot een nog hoger bedrag gaan komen.
WC papier mag ik hopen dat je dat sowieso al in bulk in huis hebt, dat heb je altijd nodig en is altijd wel ergens iin de bulkaanbieding dus je bent een dief van je eigen portomonnee als je elke week 3 rollen haalt...
Als het crisis is heb je geen schoonmaakmiddel nodig, al helemaal geen toilet artikelen, je gaat toch geen water verspillen aan jezelf wassen??? Medicijnen mag ik hopen dat je gewoon op voorraad hebt. Koffie, thee, kruiden, al die andere onzin heb je totaal niet nodig in een crisissituatie. Dat is pure luxe. Dus waarom zou je dat in je noodvoorraad stoppen?
Om een paar dagen/weken te overleven heb je niets meer nodig dan een kale basis. En met flink wat water, paar pakken/blikken soep, groente en een grote zak rijst en wat pasta heb je echt wel voldoende. En dat kost zeker geen 100 euro.
Genoeg mensen die dus wel per dag of per week boodschappen halen en geen voorraad aanleggen. Die hebben echt geen grote hoeveelheden pasta of rijst in huis.
Dan nog, als je dat wel hebt en de stroom wordt afgesloten, waar ga je dat dan op koken? Of heb je ook een voorraad campinggas in huis?
Weet niet hoe veel flessen water jij thuis hebt staan, maar ik ga snel dorst krijgen als het water wordt afgesloten. 2 liter water per dag per persoon voor 2 weken heb ik niet in huis.
Het is niet aannemelijk dat Nederlanders gaan verhongeren in hun eigen huis omdat ze in quarantaine moeten, maar doen alsof er niks aan de hand is en mensen gewoon twee weken kunnen overleven in hun huis is wat kortzichtig. Het rode kruis komt dan allang in actie en het moet heel raar lopen wil iets essentieels als het waternet niet meer onderhouden worden. Maar als het zou gebeuren zijn de meeste Nederlanders gewoon de klos.
“There are only nine meals between mankind and anarchy.”
Vanaf nu zal ik niet meer op jouw reacties reageren. Want de discussie vanuit jouw kant is nu ver te zoeken met die one liners.Tens schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:28:
[...]
en toch doe je het.
Zal je nog even helpen; zeer waarschijnlijk zijn er al miljoenen jonge mensen wel besmet, en worden er niet of nauwelijks ziek van. Maar kunnen de besmetting wel overdragen.
SmurfLink schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:15:
Ja als je allemaal onzinnige randvoorwaarden erbij gaat halen kan je ook tot een nog hoger bedrag gaan komen.

We reageren op iemand die GEEN voorraad heeft (of zegt te hebben) kortom dus wel die 3 rollen wc papier in huis heeft en voor elke scheet naar de winkel loopt (ofzo) ..
Als je survival modus gaat dan is volgens mij is water en paar gram voedsel genoeg maar .. "Bear Grills .. ik drink me eigen gezeik", Dan kan je dus op een multipack cup-a-soup overleven.. is hmmm wel erg over de top voor dit topic. toch ?
Maar als ik kan verhinderen dat 1 van ons ziek wordt, en comfortabel 2 a 3 weken thuis bivakkeer ..zonder "contact" buiten de deur .. dan zijn die extra zaken prettig. vergeet niet je zit thuis met niet veel bewegingsruimte .. je hele "ritme" veranderd.
Tja vanalles
Hand-gel overal uitverkocht, behalve bij de Hema waar ze slim inspelen door het bij de kassa te zetten.
[Voor 66% gewijzigd door Stinger_Ventura op 26-02-2020 10:04]
American Express vraagbaak
Dat is dit hele topic al naar mijn mening.vso schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:01:
[...]
is hmmm wel erg over de top voor dit topic. toch ?

Een beetje voorraad in huis hebben is prima, niet meer dan normaal, zou iedereen moeten hebben ja. Maar om dit virus als aanleiding te nemen om helemaal los te gaan en voor te bereiden op een halve zombie apocalyps.. is naar mijn mening erg over de top. Maar blijkbaar heb jij er veel dramatischer verwachtingen van dan ik.
Ik begrijp @vso wel, hij zegt ook niet zo heel veel over de kracht of ernst van het virus zelf, maar probeert in te spelen op een eventuele onverhoopte quarantaine, je wilt dan niet helemaal zonder een aantal eerste behoeften zitten, uiteindelijk zal je niet meer dan zeg maximaal 2 dagen zelfstandig moeten "overleven" voor systemen in gang gezet zijn.SmurfLink schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:23:
[...]
Dat is dit hele topic al naar mijn mening.
Een beetje voorraad in huis hebben is prima, niet meer dan normaal, zou iedereen moeten hebben ja. Maar om dit virus als aanleiding te nemen om helemaal los te gaan en voor te bereiden op een halve zombie apocalyps.. is naar mijn mening erg over de top. Maar blijkbaar heb jij er veel dramatischer verwachtingen van dan ik.
Je wilt niet dat straks supermarkten leeg zijn of dat er 50 mensen voor je in de rij staan om de supermarkt leeg te kopen. Ik heb net wat extra houdbare voorraad aangeschaft, maar maak mij verder echt geen zorgen, want daar schiet je niks mee op.
Om wat eten op voorraad te hebben is altijd handig, het is net hoe gemakkelijk je het jezelf wilt maken, als je de ruimte en het geld er voor hebt, waarom niet.
Zorg dan wel dat je dingen koopt die ook op gaan als er niets aan de hand is.
[Voor 10% gewijzigd door IThom op 26-02-2020 10:39]
Als ik .. ik doe.. (ego trippie dus) dan had ik niet eens gepost, doel van het topic is anderen erover na te laten denken/discussie van wat is wel/niet nodig.SmurfLink schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:23:
[...]
Dat is dit hele topic al naar mijn mening.
We zijn hier verziekt, als je langer dan 15min naar een winkel moet fietsen woon je "afgelegen". en dat zijn er niet veel.. in andere landen is winkelen een halve tot hele dag activiteit ..
Als ik zie hoeveel mensen (ook in dit topic) die een uitdaging hebben als winkels & restaurants dicht zouden zijn voor een week .. dan schrik ik.. nog meer als ze al na een dag niks meer in huis hebben..
Wat veel mensen niet realiseren is dat een (dodelijk)ongeluk een combinatie van factoren is . (zeggen ervaren hulpverleners..) het is A + B +C .. en zolang je A, C of B verkleint/verminderd is je overlevingskans 20x groter..
En nee terwijl je in het vliegtuig boven de oceaan hangt en "explosie" kan je niet verdedigen .. pure pech .. maar om daarom op elk ding zo te bagataliseren is ook weer te extreem naar mijn idee
@IThom jup
Tja vanalles

Zo maar even normale boodschappen doen. Hooguit paar potjes conserven extra. De rest is qua voorraad op orde, of had ik sowieso al weer willen aanvullen.
Nu met het virus was ik m'n handen wel wat vaker, ga m'n vriezer nog even aanvullen voor wat extra buffer en als het virus hier ook is werk ik wel wat vaker thuis om contact met anderen te beperken. Dat zijn genoeg voorzorgsmaatregelen voor mij. Ik ga er van uit dat water hier gewoon uit de kraan blijft komen.
- Het virus en of het ernstig is of niet, en (gebrek aan) angst daarvoor
- Wat er gebeurt als er paniek uitbreekt als het virus in de provincie / stad uitbreekt
De bui die ik wel zie hangen is #2. En daar wil ik enigzins op voorbereid zijn. Het is een redelijk realistisch scenario dat er paniek komt als het coronavirus wordt geconstateerd in de buurt. En dat de supermarkten dan geplunderd worden vanwege die paniek. In een zeer zeldzaam geval zou er quarantaine van een gebied kunnen plaatsvinden voor een week of 3.
Ook al slaat de paniek nergens op en is hamsteren redelijk overbodig in Nederland, als het gebeurt zit ík zonder eten/voorraad. Doodgaan is onwaarschijnlijk, zelfs in het ergste geval zal er vanuit welke hoek dan ook bevoorrading komen. Maar toch, daar ben ik liever niet van afhankelijk. Zelfs zonder voorraadkast (helaas) kan ik wel een paar dozen op de keukenkastjes kwijt met spul dat lang houdbaar is en sowieso wel op komt. Als nuchtere Hollander wil ik de paniek vóór zijn en tegelijkertijd als zuunige Hollander geen financieel nadeel hebben

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Tja wat moet je hierop toevoegenTerraGuy schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:41:
<gezonde reactie>

@Tom Paar liter drinkwater in een donker hoekje van je huis er is altijd wel te vinden .. kledingkast .. ofzo.
Het is zeer zeldzaam dat je geen water(druk) meer hebt toch afgelopen jaar in mijn omgeving 2x door diverse oorzaken (hoofdnet gebarsten paar km van me huis, en overbuurman net voor de meter leiding gebarsten wegens verzakking) .. hoewel ze relatief snel verhelpen .. en/of mobiele tap units hebben als je ziek bent is 3m lopen niet je 1ste gedachte .. maar drinken wel.
Even kunnen wassen/drinken is zoiezo prettig .. en dan hebben we het nog niet over de wc die je wilt doorspoelen..

Tja vanalles
Zo veel voorraad kun je niet verbouwen in je tuintje van 10 bij 10 toch? Dat eet je sneller op dan het kan groeien.Dennis1812 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:50:
Laat me raden? Je hebt vanavond editieNL gezien waar verteld werd dat 7% van Nederland aan het hamsteren is?
Ik doe het nog niet. Ik heb een tuin van 100m² die ik volledig benut voor moestuinen met ook een grote glazen kas. Laat dat seizoen nou net beginnen.
Verder valt t vast mee.
Exact dit. Om die reden, EN om de eventuele hamsterpiek wat uit te smeren, heb ik deze week ook vast wat lang houdbaar spul in huis gehaald.TerraGuy schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:41:
<Hollandse nuchterheid>
Denk aan: Tandpasta, tandenborstels, shampoo, zeep, toiletpapier, rijst, thee, pasta, kaarsen, brood (vriezer in), boter, beschuit, diepvrieszakken, dat soort zaken. Lang houdbaar (meerdere maanden tot jaren) en het meeste was nu toch in de 'reguliere' aanbieding (blijf toch een Hollander hè?

Breekt de pleuris uit met malloten die niet meer rationeel nadenken? Dan hoef ik mij er niet meer tussen te mengen / mis te grijpen.
Gebeurd er niets? Dan stroomt de voorraad gaandeweg het jaar vanzelf weer leger naar een normaal niveau.
Juist doordat ik met wat producten zit waar ik wel vaker bij misgrijp (vezelrijke macaroni, om iets te noemen, of Waldkornbrood), kan het geen kwaad om eventuele gekte voor te zijn. Hell... De zilvervliesrijst kiloverpakking was nu al op één na uitverkocht en van die macaroni had ik ook de laatste verpakkingen. Het zal wel toeval zijn, maar àls de gekte losbreekt, dan ben ik wel het haasje denk ik. Dus dat ben ik liever voor. Heeft de supermarkt nu ook mooi de tijd om spul tijdig aan te vullen.
Zo heb ik afgelopen tijd in alle rust naar alles wat ik verbruik gekeken, zodat ik nu nuchter kan toeslaan bij aanbiedingen, i.p.v. straks in de stress verkeerde dingen / teveel aan te schaffen, terwijl het niet in de aanbieding is. Die stress ben ik nu mooi voor.
Ik gebruik bijvoorbeeld havermoutvlokken. Leuk om die in de stress ook te grijpen, maar zonder zuivel, zoals yoghurt heb ik er niet al teveel aan. Dus dat heb ik dan ook mooi laten staan

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Aardappelen heb ik altijd wel een jaar voorraad.Tleilaxu schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:59:
[...]
Zo veel voorraad kun je niet verbouwen in je tuintje van 10 bij 10 toch? Dat eet je sneller op dan het kan groeien.
Tomaten groeien echt sneller dan ik ze eet. Net als sla.
Sperziebonen en pronkbonen gaan ook enorm snel. Eet je ook nooit zo snel op. Lees: rustig 4kg bonen per week.
Courgettes ook bizar snel.
Alleen uien en wortels gaan iets minder rap.
Voor t idee. De tomatensoep en pastasaus van de tomaten van vorig jaar zijn nog niet helemaal op. Aardappels ook niet.
T verbaast je hoeveel vers je ervan hebt. Kruisen heb ik t hele jaar vers.
En ja. T is minder gevarieerd dan alles uit de supermarkten. Maar het is beter dan alleen blikvoer als Nederland op slot zit.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het is dan natuurlijk ook wel een verschil of je er in je eentje van eet, of dat je gezin er met zn vijven van eet.Dennis1812 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:24:
[...]
<Verse groenten uit de tuin groeien sneller dan ze opgegeten worden>

Het is dat ik nog moet werken en sporten anders had ik er een bak popcorn bij gepakt om ze allemaal te lezen.

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 7900xtx sapphire pulse - @4k 144hz
Om die groep maak ik me veel meer zorgen want die denken dat een echte SHTF situatie eerder een Mad Max-film is dan slim nadenken over waar je mee bezig bent. Want ze hebben de koude oorlog niet of amper meegemaakt.vso schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:46:
[...]
40 jaar en jonger is 100% niet dienstplichtig dus erhm ..
Overgens de 40 jaar en jonger is totaal ontredderd als je internet afsluit, het feit dat men kan koken is een relatief wonder. (ik zeg niet dat internet afgesloten word)
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Iemand nog een tip voor hand gel?Stinger_Ventura schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:03:
Bij de action 100 latex handschoenen gekocht voor de zombie-apocalyps bereiden van vis en vlees op de BBQ.
Hand-gel overal uitverkocht, behalve bij de Hema waar ze slim inspelen door het bij de kassa te zetten.
ik ben op zoek

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak
Etos, DA, Kruidvat, Albert Heijn, Action, Lidl, Jumbo: niets meer kunnen vinden......BlakHawk schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:26:
[...]
Iemand nog een tip voor hand gel?
ik ben op zoek
Allemaal lege schappen.
Lijkt me toch een product dat redelijk makkelijk te produceren is en wat je op voorraad kan houden als winkelier?
Verbaas me wel dat dit soort basis producten al weg zijn, net zo als mondkapjes.
Weer iemand waar je nog van die “clean wipes” kan krijgen ? Zag die ook niet meer, en moet binnenkort reizen.
Dus wat pakken rijst/pasta en blikgroenten en water e.d. in huis hebben kan echt geen kwaad. Het extreme zoals sommige mensen het doen met hele schuilkelders vol met eten vind ik zelf ook wat overdreven. Maar je weet nooit wat er kan gebeuren en ik heb persoonlijk dan zulke spullen liever nu al in huis dan dat ik hals over de kop naar de supermarkt moet op het moment dat er echt iets aan de hand is.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Exact .. zie je overgens ook in het topic terug, de kans dat een belangrijk iets uitvalt word enorm geminimaliseerd. tot op het punt dat het "onmogelijk" is .. sure in 40 jaar leven 2x in een jaar geen water hebben is een enorme toevalstreffer, stroom valt "vaker" uit .. maar het zijn geen rampenStoney3K schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:18:
[...]
Om die groep maak ik me veel meer zorgen want die denken dat een echte SHTF situatie eerder een Mad Max-film is dan slim nadenken over waar je mee bezig bent. Want ze hebben de koude oorlog niet of amper meegemaakt.
Deze groep is wel degene die verontwaardig reageert en op de vuist gaat als hun wensen niet vervult worden.
Terwijl de "preppers" hun schouders ophalen en verder leven
@Stinger_Ventura je kan ook kleine alcohol handgel reis dingetjes doen .. als alternatief.
Tja vanalles
Ik denk ook dat we de meeste 'overlast' gaan krijgen van bedrijven waarbij zich veel mensen ziek melden in het komende half jaar en daardoor de productie stil komt te liggen, of bedrijven die uit angst voor besmetting hun werknemers bewust thuis houden.SmurfLink schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:51:
[...]
Het is prima te behandelen, vandaar dat alleen zwakke danwel oudere mensen eraan overlijden. Het grootste devies is uitzieken, en een gezond persoon die het covid19 virus krijgt zal weinig andere klachten krijgen dan griepklachten.
Snap ik ook niet helemaal...Stinger_Ventura schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:34:
[...]
Etos, DA, Kruidvat, Albert Heijn, Action, Lidl, Jumbo: niets meer kunnen vinden......
Allemaal lege schappen.
Lijkt me toch een product dat redelijk makkelijk te produceren is en wat je op voorraad kan houden als winkelier?
Verbaas me wel dat dit soort basis producten al weg zijn, net zo als mondkapjes.
Weer iemand waar je nog van die “clean wipes” kan krijgen ? Zag die ook niet meer, en moet binnenkort reizen.
Met dat ik klik, verdween deze ook: https://www.amazon.de/Oda...oduct_details?ie=UTF8&me=
Ik denk dat ik onder de onderstaande groep val, Ik doe een keer in de week boodschappen op zondag. Dus als ik op zaterdag niet meer mijn huis uit mag hebben we een uitdaging. Wat mij verder echt verbaast is dat mensen denken aan persoonlijke hygiëne, Dat is wel het laatste waar ik aan denk. Bedoel als ik voor mijn werk (Defensie) 2 weken of langer op bivak moet dan denk ik echt niet aan mijn persoonlijke hygiëne.vso schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:39:
[...]
Exact .. zie je overgens ook in het topic terug, de kans dat een belangrijk iets uitvalt word enorm geminimaliseerd. tot op het punt dat het "onmogelijk" is .. sure in 40 jaar leven 2x in een jaar geen water hebben is een enorme toevalstreffer, stroom valt "vaker" uit .. maar het zijn geen rampen
Deze groep is wel degene die verontwaardig reageert en op de vuist gaat als hun wensen niet vervult worden.
Terwijl de "preppers" hun schouders ophalen en verder leven
Oooh en voor de mensen die zeggen dat koffie niet tot de essentials horen, Het zit toch echt in mijn 24 uurs nood rantsoen. Het zal je dan ook verbazen hoe erg sommige mensen dit nodig hebben.
TLDR ; Ik denk dat het totaal niet nodig is om een noodvoorraad te hebben en in mijn specifiek geval. Ben ik toch niet thuis als echt de hel uitbreekt.
In the end we only regret the chances we didn't take
Misschien uit context maar ik doen de hygiëne vanwege mijn gezin dan voor mezelf, ik wens hun een "aangenaam" verblijf toe ..AdmiraalTimbo schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:57:
Wat mij verder echt verbaast is dat mensen denken aan persoonlijke hygiëne, Dat is wel het laatste waar ik aan denk.

grappig wat er echt in noodrantsoenen zit he ..Oooh en voor de mensen die zeggen dat koffie niet tot de essentials horen, Het zit toch echt in mijn 24 uurs nood rantsoen. Het zal je dan ook verbazen hoe erg sommige mensen dit nodig hebben.

Tja vanalles
Ik denk dat dat ook een verschil is tussen een rantsoen van "Meh, we moeten even een weekje ergens anders bivakkeren" en een noodpakket wat je binnen een fractie van een seconde moet kunnen grijpen en waarbij je echt het broodnodige in doet omdat je anders binnen 2 dagen dood gaat.vso schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:01:
[...]
grappig wat er echt in noodrantsoenen zit he ..
Sowieso neemt (oplos)koffie echt weinig plaats in.
[Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 26-02-2020 16:04]
https://gisanddata.maps.a...ea5424dfaaa75ae62e5c06e61
Onderin tabbladen waar je cijfers / locaties etc kunt zien.
Professioneel Heftruck Syndroom
Wel bijzonder dat zelfs de RIVM deze link publiceertNeFoRcE schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:07:
Is deze hier al voorbij gekomen?
https://gisanddata.maps.a...ea5424dfaaa75ae62e5c06e61
Onderin tabbladen waar je cijfers / locaties etc kunt zien.
Deze is ook erg duidelijk
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
[Voor 10% gewijzigd door Ghostrider op 26-02-2020 16:11]
Asus Zenbook i7 256gb
Ach ja, er zit een verschil tussen hamsteren en je voorraad wat groter maken. Afgelopen maanden was mijn voorraad geslonken en die wilde ik sowieso weer beter aanleggen. Maar om nu voor duizend euro extra gaan kopen, lijkt me ook lichtelijk overdrevenSkybullet schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:09:
Je zou voor de grap eens op nu.nl de reacties moeten lezen onder corona gerelateerde nieuwsberichten. Dat is een werkelijke goudmijn aan internetgekkies. Mijn god wat zijn mensen hysterisch. Mensen die het RIVM niet vertrouwen, die de regering nu al verwijten dat er niks gebeurd. Mensen die net als een aantal hier al gaan hamsteren, mensen die nu al zeggen niet meer het huis uit te gaan. Mensen die huisarrest en dichte grenzen willen voor iedereen.
Het is dat ik nog moet werken en sporten anders had ik er een bak popcorn bij gepakt om ze allemaal te lezen.

Gewoon zo'n Toyota Hilux kopen, flink pantseren en een machinegeweer in de laadbak.Jorgen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:26:
[...]
Ach ja, er zit een verschil tussen hamsteren en je voorraad wat groter maken. Afgelopen maanden was mijn voorraad geslonken en die wilde ik sowieso weer beter aanleggen. Maar om nu voor duizend euro extra gaan kopen, lijkt me ook lichtelijk overdreven
Weet niet waar je woont, maar Action Gouda en Lidl Gouda (Korte Akkeren) hadden nog een boel handzeep. Desinfecterende gel zag ik niet, wel een soort zeepvervangende spray voor als je onderweg bent. Doekjes (snoetenpoetsers, billenpoetsers, wc-brilpoetsers) waren er overal nog in overvloedStinger_Ventura schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:34:
[...]
Etos, DA, Kruidvat, Albert Heijn, Action, Lidl, Jumbo: niets meer kunnen vinden......
Allemaal lege schappen.
Zeep heb ik ook overal gevonden. Maar het gaat om de hand gel, die kan je overal in het openbaar gebruiken als je iets hebt aangeraakt. Met een stuk zeep gaat dat heel wat moeilijker.Jorgen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:29:
[...]
Weet niet waar je woont, maar Action Gouda en Lidl Gouda (Korte Akkeren) hadden nog een boel handzeep. Desinfecterende gel zag ik niet, wel een soort zeepvervangende spray voor als je onderweg bent. Doekjes (snoetenpoetsers, billenpoetsers, wc-brilpoetsers) waren er overal nog in overvloed
Zijn billenpoets doekjes ook desinfecterend? Vermoed dat zo iets te chemisch is voor kleine kinderen bolletjes.
In het vliegtuig/trein zou ik het liefst iets hebben om de boel af te vegen met een reinigend middel. Zelfde voor bureaus waar ik aan werk.
Of billendoekjes en/of snoetenpoetsers echt desinfecterend zijn, weet ik niet, maar ze maken wel alles schoonStinger_Ventura schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:01:
[...]
Zeep heb ik ook overal gevonden. Maar het gaat om de hand gel, die kan je overal in het openbaar gebruiken als je iets hebt aangeraakt. Met een stuk zeep gaat dat heel wat moeilijker.
Zijn billenpoets doekjes ook desinfecterend? Vermoed dat zo iets te chemisch is voor kleine kinderen bolletjes.
In het vliegtuig/trein zou ik het liefst iets hebben om de boel af te vegen met een reinigend middel. Zelfde voor bureaus waar ik aan werk.

ze hebben voorraad voor gemiddelde afname, mogelijk is er wel al wat extra ingekocht, maar deze gekte is niet te voorzien. En mondkapjes...... chirurgische die je wel ziet, en bouw-stofkappen zijn volslagen nutteloos qua afvangen airborne virus.Stinger_Ventura schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:34:
[...]
Allemaal lege schappen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Vergeet de Chinese diaspora niet, die zijn al wekenlang mondkapjes en gel hier aan het inkopen om naar familie en vrienden in China te sturen. En niet per pakje of flesje, dat gaat met dozen per keer, net zoals de babyvoeding in het verleden.Stinger_Ventura schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:34:
[...]
Allemaal lege schappen.
Dan zullen er hier genoeg mensen zijn die wat hebben ingekocht.
En mochten deze artikelen in China zelf geproduceerd worden, dan verloopt de laatste weken de aanlevering naar deze kant van de hele wereld ook niet heel vlot.
En wist je dat veels te veel mensen geen flauw idee hebben van hoe je daadwerkelijk een mondkapje hoort te gebruiken zodat hij ook maar enige kans heeft om effectief te zijn en dat je bij verkeerd gebruik de kans om besmet te raken zelfs zou kunnen vergroten ? En dan bedoel ik zaken als welk filtertype, maximale effectieve draagtijd, niet aanraken van de buitenkant etc etc etc.
En dan mensen die stad en land afrijden om desinfecterende handgel te kopen... was je normaal je handen niet ?
Man ik heb mijn dosis gekkies weer gehad voor vandaag

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 7900xtx sapphire pulse - @4k 144hz
Ik heb het altijd bij me.. maar als je het normaliter toch al niet gebruikt, tijdens griepgolven en dergelijke, waarom zou je het nu opeens wel gaan doen?Jorgen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:47:
Die desinfecterende handgel kan ik wel begrijpen. Of neem jij altijd een blok/fles zeep mee onderweg naar je werk, tijdens de boodschappen, sportclub, bios, of het tankstation?
De_Bastaard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:16:
Net terug van de Appie hier in de buurt. Ben toch niet de enige die een klein voorraadje insloeg. Mensen met de typische dingen, grote zakken rijst, veel toiletpapier, conserven ;-)
😋
Heb zelf ook wat lang houdbaar spul ingeslagen. Niet omdat ik het einde van dagen vrees, maar wel omdat het een bewustwordings moment is dat als er iets fout gaat je erg afhankelijk bent van de super om de hoek. Dat is de luxe en comfort dat we nou eenmaal hebben hier in Nederland.
Wat ik heb ingeslagen zou ik anders meer gefaseerd kopen, en nu doe je ipv 1 pak een paar pakke zoals:
-havermout
-hotdogs
-pasta
-bonen in blik
-tomaten in blik
Water niet. Als het utiliteitssysteem plat gaat, dan hebben we hele andere problemen in NL 👹
Owh en PS. Ik vind persoonlijk toch wel dat sommige mensen wel heel makkelijk de vergelijking maken met een gewone griep.
Er is gewoon nog veel onbekend over de lange termijn gevolgen van dit virus. Dat er zomaar een gezonde jonge arts overlijdt? (Okay N=1, maar wel verbazend). Dat mensen in quarantine moeten? Het gemak waarmee het overdraagbaar is?
Als je de griep hebt, dan laat je nog wel wat vrienden en kennissen toe. Doe je dat ook als je Corona hebt onder het motto “zelfde sterfte kans als de griep! Niet zeuren en anders was je al een zwakke broeder”
Bij gezond verstand boord ook rekening houden met onvoorziene omstandigheden.
[Voor 65% gewijzigd door Stinger_Ventura op 26-02-2020 19:34]
Wederhelft deed vandaag zoals normaal ff boodschappen vertelde dat er wat schappen leeg zijn ..De_Bastaard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:16:
Net terug van de Appie hier in de buurt. Ben toch niet de enige die een klein voorraadje insloeg. Mensen met de typische dingen, grote zakken rijst, veel toiletpapier, conserven ;-)

@Stinger_Ventura jup maar zoals ik eerder zei .. paar Liter in huis hebben is altijd handig .. bederft niet en je kan indien nodig koken .. schop het een donkere locatie in en wanneer je het nodig hebt denk je er wel aan .. Ik heb het de kruipruimte in geflikkerd ..
Denk eigenlijk aan murphies law .. "wanneer je voorbereid bent gebeurt het niet " ..
Tja vanalles
Ideaal, schijnt ook gebruikt te worden in life boats!
Geintje, heb het niet gekocht...

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
HahahaFreee!! ;) schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:02:
Net even met mijn echtgenote wezen winkelen, iets eerder dan gepland toch twee zakjes rijst gekocht, ze waren maar 20 KG per stuk
Ik heb wat pakken zilvervliesrijst gekocht.
20kg zie ik het nu niet zo van in, deze kunnen we nog een voor een gebruiken.
Maar ik twijfelde ook over de grote zakken

Die griep vergelijking komt ook omdat sommige mensen wat over the top reageren.Stinger_Ventura schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:21:
[...]
Owh en PS. Ik vind persoonlijk toch wel dat sommige mensen wel heel makkelijk de vergelijking maken met een gewone griep.
Er is gewoon nog veel onbekend over de lange termijn gevolgen van dit virus. Dat er zomaar een gezonde jonge arts overlijdt? (Okay N=1, maar wel verbazend). Dat mensen in quarantine moeten? Het gemak waarmee het overdraagbaar is?
Als je de griep hebt, dan laat je nog wel wat vrienden en kennissen toe. Doe je dat ook als je Corona hebt onder het motto “zelfde sterfte kans als de griep! Niet zeuren en anders was je al een zwakke broeder”
Bij gezond verstand boord ook rekening houden met onvoorziene omstandigheden.
En ja n=1, er overlijden soms ook jonge mensen aan de griep, een vriend van mij is met de laatste zware griepgolf nog met een heftige longontsteking in het ziekenhuis opgenomen. Maar overwerkt, gestrest, niet goed uitgerust, slecht gegeten. Ziek zijn is altijd een risico.
Het grootste probleem met dit virus in tegenstelling, tot de al bestaande corona- en griepvirussen. Is dat dit een nieuw virus is, weinig mensen zullen al weerstand hebben. Onze ziekenhuizen hebben nu al een capaciteit probleem bij een wat heftigere griepgolf. En van ziekenhuispersoneel wordt al verwacht dat ze zelf een griepprik halen zodat ze a. niet uitvallen en b. niet al verzwakte patiënten aansteken.
En waar normaal gesproken 10% van de bevolking met een flinke griepgolf, echt ziek van de griep kan worden, kan dat nu wel 20% zijn, plus dat je ook nog met uitval van je ziekenhuispersoneel zit.
Daar zit eigenlijk de grootste pijn en de voornaamste reden dat er hard aan gewerkt wordt de verspreiding van dit virus zo langzaam mogelijk te laten verlopen. Wanneer de ziekenhuizen overvol zijn, en de helft van het personeel zelf ook ziek is, dat wil je gewoon het allerliefste voorkomen. De meeste ziekenhuizen, zijn tegenwoordig best lean, en hebben niet even een lege vleugel, apparatuur en blikken extra personeel om dat op te vangen.
Ontkomen hier aan doen we toch niet meer, maar afremmen en zorgen dat er genoeg capaciteit is in de ziekenhuizen voor de mensen die serieus ziek worden kan wel.
Hopelijk niet, maar stel jij krijgt straks het virus, dan moet je dus ook nog dagen die kilo's rijst etenFreee!! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:02:
Net even met mijn echtgenote wezen winkelen, iets eerder dan gepland toch twee zakjes rijst gekocht, ze waren maar 20 KG per stuk

Wij hadden altijd al voor een week of twee extra in huis. Voor mij niet meer dan logisch.
Ander soort preppen. Over een paar weken zijn de landelijke schoolexamens. Als het tegenzit krijgen veel leerlingen nog last als scholen weken dicht moeten blijven of als personeel en leerlingen zelf ziek raken. Kan zo zijn dat examens weken later zullen plaats vinden. Ook op dat soort zaken kunnen we ons alvast voorbereiden (qua planning).
Dit is wel de periode waarin veel mensen de zomervakantie plannen/boeken.
Hou je dan ook rekening met dit virus? Bv niet naar Italië op vakantie?
Zelf kan ik er niet zo wakker van liggen, val niet echt in de categorie dat zal overlijden aan de griep.
Water hebben we trouwens niet mega veel op voorraad. Flesje of 6?
Net even gekeken en we hebben verder wel genoeg spul om het een week of 3 uit te kunnen zingen. Genoeg brood mix om zelf een stuk of 12 broden te bakken, zakken/potten soep, flink wat conserven. Plee papier.....
[Voor 50% gewijzigd door De_Bastaard op 26-02-2020 20:49]
BlakHawk schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:06:
[...]
Hahaha
Ik heb wat pakken zilvervliesrijst gekocht.
20kg zie ik het nu niet zo van in, deze kunnen we nog een voor een gebruiken.
Maar ik twijfelde ook over de grote zakken
We halen ongeveer eens per maand zo'n zak, blijft lang genoeg goed.Playa del C. schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:32:
[...]
Hopelijk niet, maar stel jij krijgt straks het virus, dan moet je dus ook nog dagen die kilo's rijst eten
Wij hadden altijd al voor een week of twee extra in huis. Voor mij niet meer dan logisch.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik maak mij ook geen zorgen over mijzelf, maar het zou nogal vervelend zijn als we ouders/schoonouders tussen de 65-75 jaar zouden aansteken.ducolwd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:42:
Even een zijspoortje.
Zelf kan ik er niet zo wakker van liggen, val niet echt in de categorie dat zal overlijden aan de griep.
Wij doen ieder jaar Italië aan en hadden ook Oostenrijk gepland voor de mei vakantie.
Nog niets geboekt, daar wachten we nu nog even mee.
Even kijken hoe dit gaat lopen!
Paar rollen wc-papier, schoonmaakdoekjes, handzeep. Extra luiers, billendoekjes en babyvoeding voor de jongste telg.
Groetjes Bas
Iemand nog goede suggesties voor lang houdbare dingen /voedingsmiddelen. /dranken?
Pasta, brood, melk, sap, soep al in normale hoeveelheden in huis.
Ik heb een hele voorraad van die Unox worsten (knaks, rookworst) en gehaktballetjes in de kast liggen.Jorgen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:19:
Ik ga dus morgen ook nog maar even naar het Kruitvat voor wat dingetjes.
Iemand nog goede suggesties voor lang houdbare dingen /voedingsmiddelen. /dranken?
Niet zo zeer voor het coronavirus. Maar omdat ze af en toe 2e gratis zijn en dat een hoop geld scheelt

Maar ze zijn dus ook best lang houdbaar. Zeker aangezien het vlees is.
Verder blijven blikgroentes ook jaren goed in de kelder.
Je kan ook pizzadeeg maken hiermee.
Met wat zonnebloemlie en suiker bak je een cake.
Dus als je kan bakken kom je een heel eind.
Water kan je prima drinken en is goed houdbaar.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Poeh. Rijst is lang houdbaar.Jorgen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:19:
Ik ga dus morgen ook nog maar even naar het Kruitvat voor wat dingetjes.
Zak met bonen mix, doet het altijd leuk door een rijst gerecht of met wraps.
Cocosmelk, even een Thais/Indiaas kruidenpasta er in met kip(diepvries) en groenten(diepvries) samen met rijst.
Afbakbroodjes die langer houdbaar zijn. Heerlijk op zondag ochtend vers uit de oven.
Knakworsten kids gek op, en zeer lang houdbaar. Komt altijd wel eens op.
Tomaten in blik voor door de pasta.
Diepvries groente, altijd makkelijk als even geen zin hebt om boodschappen te doen.
Mischien een paar dozen 30-06, 9mm, en .45 auto voor wanneer de nood echt aan de man is?

Dat is het enige waar ik nu echt even de kat uit de boom kijk...het vakantie boeken. Wij waren, en zijn nog altijd, van plan om deze zomer een rondje om de Alpen te maken (Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Duitsland) en we waren op het punt aangekomen dat de route duidelijk was en we wat hotels wilden gaan boeken. Maar ja, komt dit gedoe tussendoor...wacht ik toch maar even. Ben niet zo zeer ongerust over het virus zelf, maar eerder de maatregelen die (hoewel goed bedoeld) een negatief effect kunnen hebben op je vakantie. Het is nog de vraag hoelang dit aanhoudt en het lijkt me vreselijk vervelend wanneer je net door wilt naar de volgende locatie, maar dat ineens een regio afgesloten/in quarantaine gezet wordtducolwd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:42:
Even een zijspoortje.

Voedsel inslaan of wat dan ook doe ik niet echt, niet meer dan normaal. We hebben een mooi groot huis met een aardige kelder, dus een voorraadje aanleggen kan prima en doen we ook, maar niet vanwege dit virus (of welk andere mogelijke ramp dan ook). Het is gewoon gemak en luiheid, in plaats van elke keer naar de winkel racen wanneer een pak drinken leeg is, hebben we meestal een of meerdere dozen van bepaalde dranken staan (Appelsientje, Chocomel, Roosvicee etc.). En ja ook een voorraadje aan potjes met groenten en fruit, aardappelen, afbakbroodjes enzovoorts. Maar ook dit is puur uit het oogpunt van gemak, als wij ergens zin in hebben is de kans vrij groot dat we het in de kelder hebben liggen. Ik heb niet extra zitten hamsteren, ondanks dat het recente geval in Duitsland hier vlak over de grens is. Teveel inslaan heeft ook geen zin, omdat sommige dingen toch echt wel een houdbaarheidsdatum hebben en het is zonde wanneer je iets moet weggooien.
Maar ach, ieder zn ding. Als mensen zich veiliger en geruster voelen door nu massaal dingen in te kopen, be my guest. Het is hun geld en hun leven, zolang ze in winkels geen mensen gaan duwen en slaan met panisch gedrag vind ik het wel allemaal prima.
Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT
.... baby en in deze tijd ..Nhz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:08:
Wij zijn ook geen preppers, maar hebben drie kids en vinden het daarom toch wel prettig om een paar zaken op voorraad te hebben. Niet omdat we zelf in paniek zijn, maar meer omdat het erg vervelend is mis te grijpen als hier wel ineens de schappen leeg zijn.
Paar rollen wc-papier, schoonmaakdoekjes, handzeep. Extra luiers, billendoekjes en babyvoeding voor de jongste telg.
Enige wat ik kan zeggen is ik hoop dat de komende tijd zorgenloos voorbij gaat laat je niet gek maken en ik zou je echt adviseren bij dit soort topics weg te blijven ..
Tja vanalles
Welke tijd dan wel? en wat moet die nu terug brengen? Wat een bespottelijke reactie.
Si vis pacem, para bellum
overmorgen koop ik bij de makro 20kg spareribs die in de aanbieding zijn.
dat noem ik de normale voorraad

Ik hou van een goedgevulde voorraadkast, maar dat is meer slim en voordelig inkopen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.
droog als pasta. een paar pakken zijn al twee jaar ‘oud’.Jorgen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:12:
@kmf Die bami, is die droog zoals de pasta, of kant-en-klaar voor in de koelkast?
daarnaast hebben we ook een paar kg bakmeel. elke keer komt het er maar niet van om die gebakken te maken.

Ik laat me ook niet gek maken, al doe je aardig je best.vso schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:01:
[...]
.... baby en in deze tijd ..
Enige wat ik kan zeggen is ik hoop dat de komende tijd zorgenloos voorbij gaat laat je niet gek maken en ik zou je echt adviseren bij dit soort topics weg te blijven ..

Voor onze baby van 11maand (of onze middelste van 3) ben ik trouwens niet eens het meest op onze hoede, het is vooral onze dochter van bijna 5 die op de basisschool zit. Die heeft van ons gezin de meeste kans om iets op te lopen, ze zit vijf dagen in de week in een klas vol met kleuters, die doen nog niet echt aan (vergaande) persoonlijke hygiëne.
Echt druk maak ik me voorlopig nog niet. Al is het maar omdat het niet echt zin heeft om je heel erg druk te maken. Als het in NL echt aan de orde komt kunnen we er altijd nog voor kiezen om haar thuis te laten, ze wordt pas over twee maand 5 en is dus nog niet leerplichtig. Dat vind ik voorlopig echter een stap te ver gaan.
Groetjes Bas
ik kijk heel vaak naar fora over tiny houses, skoolies en small apartment designs. Ik ben gefascineerd van het efficient gebruik an ruimte. Dus ook al heb ik een 200m2 woning, er zitten hier overal verborgen voorraadplekjes.Jorgen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:16:
Ik heb maar een heel klein huis, dus tenzij ik de woonkamer onbegaanbaar ga maken, moet ik met beperkte ruimte wel zo goed mogelijk omgaan qua voorraad t.o.v. wonen.
WC papier kopen wij in bulk eenmalig per jaar. Iets van 40 pakken van 24 rollen of zo. bij een 1+1 actie.
En dan hebben we ook nog eens een japanse toiletbril (verwarmd, met toilet bidet douche) dus gebruiken we ook niet zoveel wc papier. We hebben ook van die japanse wc papierhouders en gebruiken dus ook toiletpapier als tissues.
[Voor 6% gewijzigd door kmf op 26-02-2020 23:28]
Paar weken geleden een ontstoken pees in mijn voet waardoor ik niet kon lopen, en was toen binnen 1 dag afhankelijk van mijn broertje die in de buurt woont omdat ik, wonende in een grote stad, qua boodschappen bijna van dag tot dag leef. Het inslaan van vandaag is dan eigenlijk ook meer bedoeld als startschot van een iets betere voorraadsituatie.
Welles
Enige maatregel die ik nog ga nemen is extra medicatie bijbestellen zodat ik voor de komende maanden in huis heb, mochten er tekorten ontstaan.
En dat is juist het probleem. De gedachte "liever iemand anders de Sjaak dan ik" heersen in dit soort scenarios.Roytoch schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:54:
(ik ben dus nu deel van het probleem, ik weet het).
Hoe het ook kan: ik was ik denk twee weken terug in de supermarkt voor iets kleins. Liep langs de schappen voor handzeep. Die schappen waren leeg IN SINGAPORE, NIET NEDERLAND (voordat er weer een berg mensen naar supermarkten rennen). Er stond een andere man die de laatste twee flesjes wilde pakken, mij zag, even glimlachte en mij 1 van de 2 flesjes aanbod.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Ik moet zelf ook via een vastgesteld plan op precieze manier afbouwen. Zal maandag de huisarts vragen of ze vooruit bestellen nodig acht.Ainnir schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 01:12:
Vandaag ook maar wat extra paracetamol en WC papier gehaald. Ik koop aanbiedingen in bulk en ik vries vaak maaltijden in dus ik heb standaard al een flinke voorraad aan voedsel in huis. Mocht het chaos worden dan ben ik de eerste tijd wel voorzien.
Enige maatregel die ik nog ga nemen is extra medicatie bijbestellen zodat ik voor de komende maanden in huis heb, mochten er tekorten ontstaan.
Als je voor de crisis uit rustig aan gaat hamsteren, is er dan niet juist mínder kans dat iemand de sjaak is? Want dan kan de supermarkt het nog eenvoudig aanvullen binnen 1 of 2 dagen. Op het moment dat iedereen gaat hamsteren op hetzelfde moment, kunnen ze het niet meer bijhouden en is er iemand de sjaak.Chief schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 01:18:
[...]
En dat is juist het probleem. De gedachte "liever iemand anders de Sjaak dan ik" heersen in dit soort scenarios.
Plus extra hamsterkorting op alle houdbare zut ná de crisis, omdat iedereen dat al ruim in voorraad heeft en dus niemand dat meer koopt

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Dit soort dooddoeners zijn een nog veel slechtere raadgever.Sport_Life schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:47:
Zul je net zien. Ben je helemaal geprept en dan word je morgen overreden door een vrachtwagen.
Maw zou me geen zorgen maken. Angst is een slechte raadgever.
Zeker nu er gewoon hele dorpen of steden in quarantine gezet worden is het helemaal niet onverstandig om op zijn minst wat extra boodschappen in huis te halen.
Bovendien verspreid dit virus zich veel sneller dan bv SARS of andere virus uitbraken die we gehad hebben en heeft het een veel langere incubatieperiode. Niet echt te vergelijken.
Uhm, ik ben wel eens ingesneeuwd tijdens een file die meerder uren duurde, heb wel eens bijna een hele avond voor een dichte tunnel gestaan terwijl het buiten hard vroor en mijn brandstoftank steeds leger werd en toen het drinkwater besmet was in mijn stad was het toch wel prettig dat ik een kleine voorraad water had staan, vooral omdat de supermarkten binnen een half uur door hun complete voorraad heen waren.SmurfLink schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:17:
[...]
Dat heb ik nog nooit gehad... Ik heb ook niet eens een schep of een zaklamp. En mijn auto is ook nog nooit ingesneeuwd. En nee, zeker niet iedereen heeft een nachtje op de snelweg moeten overnachten. Als er een ongeluk is gebeurd pak ik een andere weg of ik sluit aan in de file. Ik ken niemand die dit soort situaties heeft gehad in Nederland. Waar haal je dit soort overtrokken overdrijvingen vandaan?
En ja dat was gewoon in Nederland en ook nog in de randstad.
Die 'dat overkomt mij niet' mentaliteit hoeft maar 1 keer fout te gaan voor je gewoon een probleem hebt dat heel simpel voorkomen had kunnen worden.
Het is wel duidelijk dat je nog nooit preppers in het echt hebt ontmoet. Natuurlijk zijn er dikke papzakken bij die vol trots hun bunker met wapens showen op youtube maar al uitgeteld zijn als ze een trap op moeten lopen maar er zijn ook meer dan genoeg preppers die gewoon fitte mensen zijn die ook echt wel wat outdoor skills hebben, bij regenachtig weer juist de fiets pakken en een uitdaging niet uit de weg gaan.Skybullet schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:46:
[...]
Wat ik vooral vaak het lachwekkende vind aan zogenaamde "preppers". Is dat ze meestal mannen op leeftijd zijn die vaker wel dan niet overgewicht hebben, totaal niet in conditie zijn en nu niet echt een uitblinkende gezondheid/immuunsysteem hebben.
Dat is zeg maar de grote groep die je niet hoort.

De 'preppers' waar jij het over hebt leggen inderdaad waarschijnlijk als eerst het loodje

[Voor 81% gewijzigd door Metro2002 op 27-02-2020 12:08]
Ardana schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:13:
[mbr]Ik wil iedereen verzoeken de regels in acht te nemen en niet op de man te spelen of elkaar denigrerend te behandelen. Je mag je mening hebben, maar je hoeft die van een ander niet af te fakkelen.[/]
Als je reageert .. probeer ook te zien waarom ik dat zou zeggen .. want je quote de helft die alle kanten op kan.. de rest v.d post legt wat nuance erop of niet ?42dpi schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:08:
Welke tijd dan wel? en wat moet die nu terug brengen? Wat een bespottelijke reactie.
Als ouder van 2 kids, Was niet negatief bedoelt en "weg blijven" is meer bedoelt om te voorkomen dat je gek gemaakt word. had mijn reactie ook erg kort gehouden .. (te kort?)Nhz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:19:
Ik laat me ook niet gek maken, al doe je aardig je best.
Er komt een moment dat je je realiseert dat je kind erg teer/fragiel en dus kwetsbaar is.. "nachtmerrie moment zeg maar"
Het is dat onze kraamverzorgster (of ouder) ons gewoon naar buiten schopte met 1 week oud kind .. (vries kou) dat je wat nuchterder word en weer land met beide beentjes op de aarde..
Maar ik zie genoeg ouders die doorslaan (vrienden die recent kids hebben gekregen) oudere ouders zijn nog beschermender over het algemeen.
Voeg nu toe dat je meemaakt dat in je directe omgeving ouders hun kids zien verliezen op diverse leeftijden . voeg dat bij het bovenstaande en dan is de reactie wellicht in een ander daglicht .. toch ?
zelf een ouder die recent zijn zoon verloor en achterbleef met dochter en vrouw .. en als de leeftijden met je kids niet erg verschillen dan *BAM* raakt dat wel ff hard.
Ik wens mensen echt geen slapeloze nacht(merry) toe .. maar het zou ongezond zijn als je als persoon niet schrikt. Maar dit virus lijkt me echt zelfs als je nuchter bent dan niet grappig.
Laat ik het zo zeggen als kind de wereld gaat ontdekken op je knie-en/benen ben je wat minder kies keurig wat er in je mond gaat, als wat ouder persoon kan je maag omdraaien (phobie ontwikkelen) als je dat gaat realiseren .. hetzelfde kind is relatief weerbaarder dan de ouder die aan het "aftakelen" is ..;)Voor onze baby van 11maand (of onze middelste van 3) ben ik trouwens niet eens het meest op onze hoede, het is vooral onze dochter van bijna 5 die op de basisschool zit. Die heeft van ons gezin de meeste kans om iets op te lopen, ze zit vijf dagen in de week in een klas vol met kleuters, die doen nog niet echt aan (vergaande) persoonlijke hygiëne.
Echt druk maak ik me voorlopig nog niet. Al is het maar omdat het niet echt zin heeft om je heel erg druk te maken. Als het in NL echt aan de orde komt kunnen we er altijd nog voor kiezen om haar thuis te laten, ze wordt pas over twee maand 5 en is dus nog niet leerplichtig. Dat vind ik voorlopig echter een stap te ver gaan.
Als je hoort dat mensen 2/3 weken in afzondering moeten zitten, en maar wachten totdat je "verschijnselen"
vertoont..normaal heb je natuurlijk veel meer afleiding .. (werk & social life gebeurt) tja .. je zit dan wel erg dicht op je naasten en moet je jezelf afleiden om niet gek te worden denk ik
Maar het heeft geen zin om je druk te maken, je kan moeilijk 6 maanden als enkele ouder in een steriele omgeving gaan zitten samen met je kid(s) .. Dat is wel erg extreme reactie .. diep van binnen zou men het wel graag doen (denk ik).. je kan me gek noemen maar gezondheid van me kids ga je over lijken toch ?
bizar genoeg de jongste (tot 4 a 5 jaar krijgen niet veel mee) ach wat herriner jij je van toen ? ... en als ouder ach .. je hebt toch genoeg gezien dus ..
Kids van 5 en ouder denken Yeah geen school = feest + mama en papa 24x7 thuis = extra feest
Tieners denken Fuck daar ging mijn social life en zijn ze verlieft = einde v.d wereld.
en ouders ..tja "geld" issues ..

Tja vanalles
Uitstekend verwoordTerraGuy schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:41:
Volgens mij spelen er twee dingen bij de mensen hier:Ik voor mij ben ik niet zo bang voor t virus zelf. Ik ben weinig ziek en verder atletisch en fit. Niet dat ik mij perse immuun acht, maar ik ben geen risicogroep.
- Het virus en of het ernstig is of niet, en (gebrek aan) angst daarvoor
- Wat er gebeurt als er paniek uitbreekt als het virus in de provincie / stad uitbreekt
De bui die ik wel zie hangen is #2. En daar wil ik enigzins op voorbereid zijn. Het is een redelijk realistisch scenario dat er paniek komt als het coronavirus wordt geconstateerd in de buurt. En dat de supermarkten dan geplunderd worden vanwege die paniek. In een zeer zeldzaam geval zou er quarantaine van een gebied kunnen plaatsvinden voor een week of 3.
Ook al slaat de paniek nergens op en is hamsteren redelijk overbodig in Nederland, als het gebeurt zit ík zonder eten/voorraad. Doodgaan is onwaarschijnlijk, zelfs in het ergste geval zal er vanuit welke hoek dan ook bevoorrading komen. Maar toch, daar ben ik liever niet van afhankelijk. Zelfs zonder voorraadkast (helaas) kan ik wel een paar dozen op de keukenkastjes kwijt met spul dat lang houdbaar is en sowieso wel op komt. Als nuchtere Hollander wil ik de paniek vóór zijn en tegelijkertijd als zuunige Hollander geen financieel nadeel hebben

Onder de vijftig jaar oud is de mortality rate echter 0.2%, waarbij dit ook nog eens voornamelijk mensen die al ziek zijn/immuno compromised zijn betreft.
Met andere woorden, waarom zou je als je <50 jaar en gezond bent in vredesnaam preppen? Ik prep dus niet en zie er persoonlijk totaal de noodzaak niet voor.
Wellicht als je tot de risico groep behoort dat je voldoende in huis wil hebben dat je gedurende de potentiele uitbraak in Nederland je niet in menigten zoals inb winkels hoeft te begeven.
It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"
De kans dat je dood gaat is vier keer groter als bij de griep (die is 0,5 procent), de kans dat je niet dood gaat is inderdaad nog altijd stukken groter.Omega Supreme schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:32:
Preppen? Veruit de meesten die besmet raken hebben geen of milde klachten. Ca 2% overlijdt echter.
Onder de vijftig jaar oud is de mortality rate echter 0.2%, waarbij dit ook nog eens voornamelijk mensen die al ziek zijn/immuno compromised zijn betreft.
Met andere woorden, waarom zou je als je <50 jaar en gezond bent in vredesnaam preppen? Ik prep dus niet en zie er persoonlijk totaal de noodzaak niet voor.
Wellicht als je tot de risico groep behoort dat je voldoende in huis wil hebben dat je gedurende de potentiele uitbraak in Nederland je niet in menigten zoals inb winkels hoeft te begeven.
Omdat iedereen aan het preppen is kan ook een reden zijn om mee te gaan preppen. In Italie zijn de supermarkten schijnbaar leeg hierdoor. We hebben zelf voor maanden rijst (altijd, omdat het in zakken van 20 KG komt) en kraanwater schijnt het virus geen impact op te hebben. Dus ik zie geen noodzaak te preppen.
[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 27-02-2020 12:36]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Zorgen dat je je voor 3 ~ 5 dagen zelf thuis kan redden is mijn inziens altijd slim en valt voor mij echt niet onder 'preppen'. Als iedereen altijd gewoon zorgt voor een dergelijk voorraadje heb je ook veel minder snel last van lege schappen, mocht er wel een keer eens iets zijn.
Er zijn mensen die niks op voorraad houden en al naar de lokale supermarkt gaan als bijvoorbeeld hun enige tube tandpasta op is. Vergeleken met dat is het al 'preppen' wanneer je in 1x je weekboodschappen haalt.
Groetjes Bas
Ja, over eten maak ik mij niet zo'n zorgen. Ik heb altijd wat pakken rijst, spaghetti en macaroni en er ligt in de diepvries altijd wel voor een week of twee vlees, soepgroente, spinazie etc...Marzman schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:35:
[...]
De kans dat je dood gaat is vier keer groter als bij de griep (die is 0,5 procent), de kans dat je niet dood gaat is inderdaad nog altijd stukken groter.
Omdat iedereen aan het preppen is kan ook een reden zijn om mee te gaan preppen. In Italie zijn de supermarkten schijnbaar leeg hierdoor. We hebben zelf voor maanden rijst (altijd, omdat het in zakken van 20 KG komt) en kraanwater schijnt het virus geen impact op te hebben. Dus ik zie geen noodzaak te preppen.
Dit omdat ik als single ook bij een gewone griep niet de deur uit wil om boodschappen te doen en zo'n voorraad tegelijk voor één persoon nauwelijks ruimte inneemt.
@Nhz met andere woorden dan prep dus ik altijd, maar gewoon omdat dat sowieso praktisch is, niet omdat er nu een noodzaak zou zijn.
[Voor 6% gewijzigd door Omega Supreme op 27-02-2020 12:43]
It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"
Van alle besmette mensen is nu 3,1% overleden.Omega Supreme schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:32:
Preppen? Veruit de meesten die besmet raken hebben geen of milde klachten. Ca 2% overlijdt echter.
Maar van wat nu besmet is zal ook nog een deel overlijden waardoor het dus hoger dan die 3,1% zal zijn.
Als je het goed wilt berekenen moet je kijken naar de mensen die genezen zijn en de mensen die overleden zijn, want over de besmette mensen is nog geen uitkomst bekend.
Je komt dan op 33129+2804/2804= 7,8% deathrate.
Van de normale seizoensgriep is het ongeveer 0,1%, waardoor COVID-19, 78x dodelijker is dan een normaal griepje.
https://web.archive.org/w...omparable-to-seasonal-flu
Exact, wij ook. Enige dat we nu dus meer in huis hebben dan normaal is wc-papier, handzeep en kindervoeding. Met name die laatste omdat we daar echt niet naast willen grijpen. We hebben alsnog niet de hele kelder vol staan, maar van alles gewoon 1tje extra.Omega Supreme schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:42:
[...]
Ja, over eten maak ik mij niet zo'n zorgen. Ik heb altijd wat pakken rijst, spaghetti en macaroni en er ligt in de diepvries altijd wel voor een week of twee vlees, soepgroente, spinazie etc...
Dit omdat ik als single ook bij een gewone griep niet de deur uit wil om boodschappen te doen en zo'n voorraad tegelijk voor één persoon nauwelijks ruimte inneemt.
@Nhz met andere woorden dan prep dus ik altijd, maar gewoon omdat dat sowieso praktisch is, niet omdat er nu een noodzaak zou zijn.
Volgende week komen ze een shelter ingraven in de tuin.

Groetjes Bas
Daarnaast kan je dat sommetje niet zo maken, omdat mensen die ziek zijn langer in de statistieken velen al aan de beterende hand. DUs in die groep is de mortality rate juist lager!
Uiteindelijk zal de uitloop van COVID-19 dus zorgen dat die mortality rate omlaag gaat, niet omhoog!
Laten we overigens niet dramatisch doen over 78x dodelijker dan de griep.
[Voor 112% gewijzigd door Omega Supreme op 27-02-2020 13:02]
Dit topic is gesloten.
Let op het onderwerp van het topic aub! Het corona-virus bespreken kan in AWM.
Tevens zijn posts over het hamsteren dat je zelf doet niet langer toegestaan hier.