Jaaaaa zeg, tijd voor een nieuwe telefoon! 120Hz, weer betere camera's (optische zoom!!!), matte achterkant. Where do I sign?
Vroeger heette ik [MoRtAl]: https://tweakers.net/gallery/8673/
Geen compact helaas
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Best wel een verassing dat ze ook een nieuwe 5 mark 3 hebben aangekondigt!
Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93
"Early summer" is inderdaad een rekbaar begrip (en vond het ook apart te horen dat de geluidskwaliteit in dat stukje van de presentatie iets anders klonk via mn koptelefoon, alsof het er last minute in was geplakt)
Maar tof idd dat de 5iii ook gelijk gepresenteerd is!
Ben vooral benieuwd naar dat zoom-lens systeem! Jammer dat het bij 12mpx blijft, wat toch wel erg weinig ruimte overlaat voor cropping wanneer je je foto als achtergrond wil gebruiken op een 4k scherm.
4500mah met 120hz op 4k: we zullen zien. Indrukwekkend dat ze die 4500mah ook in de 5iii hebben weten te proppen!
Frosted glass, hell yea!
Gemiste kans nu LG gestopt is: een specifiek goede DAC en koptelefoonversterker erin stoppen. Al dat geblaas over de telefoonspeakers intresseert me weinig.
Al met al hou ik het bij mijn 1ii :-) Maar heb voor het eerst sinds tijden weer es een product launch gekeken omdat ik het product gewoon echt intressant vind.
Maar tof idd dat de 5iii ook gelijk gepresenteerd is!
Ben vooral benieuwd naar dat zoom-lens systeem! Jammer dat het bij 12mpx blijft, wat toch wel erg weinig ruimte overlaat voor cropping wanneer je je foto als achtergrond wil gebruiken op een 4k scherm.
4500mah met 120hz op 4k: we zullen zien. Indrukwekkend dat ze die 4500mah ook in de 5iii hebben weten te proppen!
Frosted glass, hell yea!
Gemiste kans nu LG gestopt is: een specifiek goede DAC en koptelefoonversterker erin stoppen. Al dat geblaas over de telefoonspeakers intresseert me weinig.
Al met al hou ik het bij mijn 1ii :-) Maar heb voor het eerst sinds tijden weer es een product launch gekeken omdat ik het product gewoon echt intressant vind.
Hm, over niet al te lange tijd in ben ik in de markt voor een nieuwe telefoon als vervanger van mijn Samsung Galaxy S10 en die 5 III ziet er wel heel aantrekkelijk uit. Ik ben vooral ook blij dat ze toch nog die koptelefoonaansluiting erop hebben zitten. Alleen jammer dat het draadloze laden dan weer niet mogelijk is. Maar goed, zo vaak gebruik ik dat op dit moment ook weer niet, dus dat is geen 'must have' wat mij betreft.
Inderdaad mist wel het belangrijkste: de prijs. Als die in lijn liggen met de vorige generatie dan is dat wat mij betreft prima, maar als ze hoger zijn, dan weet ik niet of ik 'm meteen bij de launch al ga kopen.
Edit: Hoe is Sony tegenwoordig met updates? Ik heb de Z1 en de Z5 gehad, maar daar kwamen de updates voor Android relatief laat. Wat dat betreft is Samsung toch wel een van de koplopers met elke maand keurig de beveiligingsupdates en tenminste twee grote updates.
Inderdaad mist wel het belangrijkste: de prijs. Als die in lijn liggen met de vorige generatie dan is dat wat mij betreft prima, maar als ze hoger zijn, dan weet ik niet of ik 'm meteen bij de launch al ga kopen.
Edit: Hoe is Sony tegenwoordig met updates? Ik heb de Z1 en de Z5 gehad, maar daar kwamen de updates voor Android relatief laat. Wat dat betreft is Samsung toch wel een van de koplopers met elke maand keurig de beveiligingsupdates en tenminste twee grote updates.
[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 14-04-2021 10:46 ]
Sony is niet de beste qua updatebeleid... Twee jaar versie- en beveiligingsupdates, vrij minimaal dus.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Sony is basically Android vanilla, dus de Android updates zijn er snel. En ze beloven 3 jaar Android OS updates. Zelfde als Samsung iirc.[b]EDIT in "[Sony Xperia 1 II / Xperia 5 II] Ervaringen & Discussie"
Android Security updates zijn tegenwoording niet zo belangrijk meer omdat Google dat tegenwoordig zelf doet (ipv van security packets voor android doen ze nu bijna alles via de play store)
De rede dat bv Samsung zo veel security updates krijgt heeft meer te maken met bugs in de skin en de extra software die Samsung op zijn devices plaats.
Is die optische zoom minimaal 5x?AmbroosV schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:54:
Jaaaaa zeg, tijd voor een nieuwe telefoon! 120Hz, weer betere camera's (optische zoom!!!), matte achterkant. Where do I sign?
Weg
vanochtend met Sony boys overleg gehad, dat wordt anders een batch kopen alleen voor de medewerkers die hem al willen.
groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)
Zie op de sony site dat alleen zwart en paars komen van de 1 III. Of bestaat de kans dat de grijze variant ook gaat komen.
Nu nog wachten tot juli!.... #duurtlang
Nu nog wachten tot juli!.... #duurtlang
3x zoom TOT 5X zoom allemaal optisch.
Je hebt dus voor het eerst een variabele.
Ik zag trouwens in hun eigen footage dat het
2.9x zoom en 4.6x zoom is.
Er staan een aantal fouten in de Tweakers nieuwsartikel.BrbZrk schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:35:
Jammer dat er geen variabele refresh rate is voor (vooral) de Xperia 1 III. Ipv de 4500 had ik liever een 5000mah gezien.
SDkaart bevestiging heb ik nog niet gezien?
Daarentegen doen ze het de laatste tijd beter met interne geheugen.
Uitbreidbaar geheugen tot 1tb
Beide telefoons zijn dual sim.
Het omgekeerd laden is nog niet geconfirmed en nog wat andere kleine dingen.
groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)
Erg blij met de dual-sim optie !
Helaas geen e-sim, maar nano sim is ook prima.
12 GB geheugen is ook prettig alhoewel ik de 8gb op de 1ii ook prima vond en 120 Hz scherm is ook vooruitgang !
Voor wat betreft updates is Sony de laatste tijd aardig aan het bijtrekken, in ieder geval in europa komt er altijd wel ergens een maandelijkse update uit. Vaak in Rusland, die mist dan weer wel bellen over wifi e.d.
Alhoewel ik nu een S21 Ultra heb en eigenlijk niets te klagen, vind ik hem nog steeds (te) zwaar. Dus ik ga de release en eventuele actie daarbij in de gaten houden van de 1iii
Helaas geen e-sim, maar nano sim is ook prima.
12 GB geheugen is ook prettig alhoewel ik de 8gb op de 1ii ook prima vond en 120 Hz scherm is ook vooruitgang !
Voor wat betreft updates is Sony de laatste tijd aardig aan het bijtrekken, in ieder geval in europa komt er altijd wel ergens een maandelijkse update uit. Vaak in Rusland, die mist dan weer wel bellen over wifi e.d.
Alhoewel ik nu een S21 Ultra heb en eigenlijk niets te klagen, vind ik hem nog steeds (te) zwaar. Dus ik ga de release en eventuele actie daarbij in de gaten houden van de 1iii
Just here for the fun
Dat was voor mij een reden de 1m2 te laten liggen.Brotuck schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:17:
Heb een week de S21 Ultra gehad en dat was niet zo positief. Nu een dagje met de 1m2 gespeeld en nu weet ik zeker dat de 1m3 mijn volgende phone wordt.
Wel knap dat ze alsnog 120hz kunnen knijpen uit de 888; op volle 4k kan ie maar 60hz aansturen, dus had hoogstens 90hz verwacht op de 1m3. Hopelijk is het een echte 120hz en niet een motion Plus achtige constructie.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Mooi toestel hoor die X1 III, na 2 jaar de P30p en daarvoor heel mijn leven Sony te hebben gehad voelt dit toestel weer als een thuiskomer 
Wel even in afwachting of de prijs wel te doen is, de koptelefoon er gratis bij zou mooi zijn maar als de prijzen in de nazomer richting 800 gaan is dat het wachten ook weer waard.
Ik blij wel wisselende ervaringen lezen over de camera, ik ben benieuwd wat de stap zou zijn t.o.v. de P30pro. Sony blijft wel eigenwijs in de keuzes, maar meer MP zegt niet altijd wat natuurlijk. Het voelt alleen apart omdat de hele markt er wel voor kiest.
Wel even in afwachting of de prijs wel te doen is, de koptelefoon er gratis bij zou mooi zijn maar als de prijzen in de nazomer richting 800 gaan is dat het wachten ook weer waard.
Ik blij wel wisselende ervaringen lezen over de camera, ik ben benieuwd wat de stap zou zijn t.o.v. de P30pro. Sony blijft wel eigenwijs in de keuzes, maar meer MP zegt niet altijd wat natuurlijk. Het voelt alleen apart omdat de hele markt er wel voor kiest.
MP zegt totaal niks. Vooral niet op de piepkleine sensors wat er in telefoons zitten.
Apple heeft nog steeds 12MP in hun meest recente iPhones, het is puur de Android kant dat losgeslagen is met de MP oorlog om onderscheid te maken.
Ik heb toevallig flink wat geld opzij kunnen leggen in 2020 en 2021 omdat m`n usual lifestyle van veel reizen, restaurantjes, en cocktail barretjes natuurlijk een harde stop heeft. Dus ik zou een 1 III kunnen financieren terwijl ik normaliter niet elk jaar een update doe.
Maar ik wacht het af of Sony eindelijk grote stappen heeft gemaakt met hun software. Denk aan wat meer computational photography in de normale photo app - en laat de pro app gewoon full-manual zijn zoals die is. En wat andere kleine zaken (AOD display dat nog steeds niet helemaal werkt, en een extra tijds optie kan gebruiken van tussen x & y uur) Anders hoeft de upgrade van mij niet zozeer.
Apple heeft nog steeds 12MP in hun meest recente iPhones, het is puur de Android kant dat losgeslagen is met de MP oorlog om onderscheid te maken.
Ik heb toevallig flink wat geld opzij kunnen leggen in 2020 en 2021 omdat m`n usual lifestyle van veel reizen, restaurantjes, en cocktail barretjes natuurlijk een harde stop heeft. Dus ik zou een 1 III kunnen financieren terwijl ik normaliter niet elk jaar een update doe.
Maar ik wacht het af of Sony eindelijk grote stappen heeft gemaakt met hun software. Denk aan wat meer computational photography in de normale photo app - en laat de pro app gewoon full-manual zijn zoals die is. En wat andere kleine zaken (AOD display dat nog steeds niet helemaal werkt, en een extra tijds optie kan gebruiken van tussen x & y uur) Anders hoeft de upgrade van mij niet zozeer.
Deja vu? Al eerder werden nieuwe Sony toestellen aangekondigd met Dual Sim, die dan later 'in selected countries' werden uitgebracht. Waar Nederland standaard nooit bij zat. Via parallel altijd wel te verkrijgen, maar ik zou zeggen: hang de slingers nog niet op. Zien is geloven.Brotuck schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:17:
Algemeen: slechts fractionele verbeteringen tav 1mkII. Verder een mooi toestel weer voor als je een oudere generatie wil vervangen. Of je mainstream Samsung/iPhone...
[ Voor 17% gewijzigd door Robus op 15-04-2021 15:46 ]
"A man has got to know his limitations..."
Is er iets te doen aan de widget-scaling op de 1 II (laatste update)? Diverse widgets die 1x1 zouden moeten zijn, worden gepresenteerd als 1x2, of zelfs 3x3. Dan heb je 1 widget icon met heel veel ruimte eromheen. De bonuskaart widget van AH zou 4x1 moeten zijn, maar is nu 4x2, wat veel te hoog is. De schaal- of lettertypegrote aanpassen heeft geen efffect.
Krijg de indruk dat het grid niet meer goed is aangepast aan het 21:9 formaat.
Krijg de indruk dat het grid niet meer goed is aangepast aan het 21:9 formaat.
_██_
(ಠ_ృ)
Ik wacht met smart af op de 1 mkIII als mogelijk vervanger voor mij LG V30 en blij dat er een headphone output in zit, IP-rating heeft en geen samsung is. Ik ben zeker benieuwd naar wat de prijs gaat worden en kwaliteitsverschil tegenover de OP9 pro ook op gebied van fotografie welke ik als alternatief in gedachten heb.
Als LG gebruiker ben ik een beperkte update/patchbeleid al gewend, dus daar maak ik mij iets minder zorgen om. Ik ben nog altijd een tevreden gebruiker van een Sony Tablet Z (mk1) welke ik nog altijd gebruik voor o.a. af en toe filmpje/tv kijken en als tabulatuur viewer (i.c.m. bluetooth pageturner) voor de muziek.
Als LG gebruiker ben ik een beperkte update/patchbeleid al gewend, dus daar maak ik mij iets minder zorgen om. Ik ben nog altijd een tevreden gebruiker van een Sony Tablet Z (mk1) welke ik nog altijd gebruik voor o.a. af en toe filmpje/tv kijken en als tabulatuur viewer (i.c.m. bluetooth pageturner) voor de muziek.
Heeft iemand ergens gelezen wat het aantal lux is van het scherm van de 1m3 ?
Die viel nogal tegen als je buiten stond in de zon bij de 1m2
Overigens ga ik ook eerst goed testen of de sensor goed werkt en op een andere plaats zit dan bij de 1m2. De proximity sensor bedoel ik dan. Het kwam gewoon te vaak voor dat ik met mijn oor zaken uit deed zoals airplane mode aan.
Die viel nogal tegen als je buiten stond in de zon bij de 1m2
Overigens ga ik ook eerst goed testen of de sensor goed werkt en op een andere plaats zit dan bij de 1m2. De proximity sensor bedoel ik dan. Het kwam gewoon te vaak voor dat ik met mijn oor zaken uit deed zoals airplane mode aan.
Just here for the fun
Jammer dat de 5m3 niet kleiner is, maar verder blij met deze aankondigen. Ik had de Xperia 5m2 geprobeerd maar toendertijd teruggestuurd omdat mijn S8 nog prima functioneerde. Blij met deze aankondiging! Hoop dat er een leuke bundel bijzit want kan ook wel een nieuwe koptelefoon gebruiken
De 5 III moet écht niet kleiner worden. De breedte is dan zoo smal dat typen een hel wordt.Tomolone schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:25:
Jammer dat de 5m3 niet kleiner is, maar verder blij met deze aankondigen. Ik had de Xperia 5m2 geprobeerd maar toendertijd teruggestuurd omdat mijn S8 nog prima functioneerde. Blij met deze aankondiging! Hoop dat er een leuke bundel bijzit want kan ook wel een nieuwe koptelefoon gebruiken
Ik heb "spijt" dat ik voor de 5 II ben gegaan wat betreft de grootte. De 1 II is maar 7 mm langer!! En 3 breder als ik me niet vergis. Dan kun je netzo goed de grotere broer halen.
Nou was in geval van de 5 II andere verschillen ook doorslaggevend, zoals de frame rate
Had ook liever wat breder en minder hoog gezien, maar ik kijk dan ook geen films op mobiel, verder geen probleem haha.BrbZrk schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:38:
[...]
De 5 III moet écht niet kleiner worden. De breedte is dan zoo smal dat typen een hel wordt.
Ik heb "spijt" dat ik voor de 5 II ben gegaan wat betreft de grootte. De 1 II is maar 7 mm langer!! En 3 breder als ik me niet vergis. Dan kun je netzo goed de grotere broer halen.
Nou was jn geval van de 5 II andere verschillen ook doorslaggevend, zoals de frame rate
Iemand al eens met die External Monitor functie/app gespeeld waarmee je je camera op je telefoon kunt aansluiten en je telefoon scherm als monitor kunt gebruiken? Ik heb het met m'n A7RII nog niet aan de praat, maar ben ook zoekende naar een micro-hdmi naar usb-c kabel. Iemand tips?
Beetje teleurstellend dat er zo weinig vooruitgang zit tussen de 5 mk2 en 5 mk3. Had toch minstens een toevoeging van draadloos laden verwacht.
Alhoewel veel mensen de 5 serie zien als een compactlijn, denk ik dat Sony deze serie aanbiedt als goedkopere alternatief voor hun flagship (1 serie).
Dat is volgens mij de reden dat er draadloos laden ontbreekt. Als ze alle features van de 1mk III in de 5 mk III stoppen dan is er geen verschil meer tussen beide telefoons behalve formaat en het verschil in formaat tussen beide foons is nu ook al niet zo groot.
Dat is volgens mij de reden dat er draadloos laden ontbreekt. Als ze alle features van de 1mk III in de 5 mk III stoppen dan is er geen verschil meer tussen beide telefoons behalve formaat en het verschil in formaat tussen beide foons is nu ook al niet zo groot.
Beste Tweakers,
Ik heb een vraag over mijn Xperia 1 ii die ik sinds enkele weken in bezit heb. Ik merk dat mijn wifi verbinding minder stabiel is en minder goed werkt, dan op andere telefoons (zoals mijn oude telefoon pixel 3a en Samsung Galaxy s10e van mijn vriendin). De wifi verbinding valt regelmatig weg op de 1e verdieping terwijl ik hier voorheen altijd gewoon bereik had. Ook ben ik soms verbonden maar geeft de telefoon aan geen internet te hebben.
Hebben meer mensen last van wifi problemen met deze telefoon? Zijn er instellingen die ik aan kan passen om dit te verbeteren?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord!
Ik heb een vraag over mijn Xperia 1 ii die ik sinds enkele weken in bezit heb. Ik merk dat mijn wifi verbinding minder stabiel is en minder goed werkt, dan op andere telefoons (zoals mijn oude telefoon pixel 3a en Samsung Galaxy s10e van mijn vriendin). De wifi verbinding valt regelmatig weg op de 1e verdieping terwijl ik hier voorheen altijd gewoon bereik had. Ook ben ik soms verbonden maar geeft de telefoon aan geen internet te hebben.
Hebben meer mensen last van wifi problemen met deze telefoon? Zijn er instellingen die ik aan kan passen om dit te verbeteren?
/f/image/Pheu78Vr3ySvvaVrgCBk8hca.png?f=fotoalbum_large)
Zoek het eerst in de "wifi kanaal" hoek op enyorimsmits schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 08:53:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
de settings van de router.
Ik acht de kans klein dat het aan je tel ligt.
Heb je dezelfde problemen ook elders bij andere routers bijvoorbeeld?
YouTube: Sony Xperia 1 III, 5 III и Alpha 1
Leuke video over de Xperia 1 III.
Ik was niet zo optimistisch maar na het bekijken van
deze video opeens weer wel. Heb ik vaker bij Xperia
En hij heeft het aan het eind over
release datum van 21 juli 2021.
Een maand te laat vind ik.
Edit: oh en hij zegt ook dat het scherm 4K blijft, óók
onder 120fps. Ik neem aan dat dat tijdens zware games
wel anders zal zijn.
Leuke video over de Xperia 1 III.
Ik was niet zo optimistisch maar na het bekijken van
deze video opeens weer wel. Heb ik vaker bij Xperia

En hij heeft het aan het eind over
release datum van 21 juli 2021.
Een maand te laat vind ik.
Edit: oh en hij zegt ook dat het scherm 4K blijft, óók
onder 120fps. Ik neem aan dat dat tijdens zware games
wel anders zal zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door BrbZrk op 27-04-2021 11:28 ]
https://www.gsmarena.com/..._improving-news-48874.php
Sony heeft hun jaar cijfers gepubliceerd. Minder verkopen m.b.t Xperia phones, maar wel veel hogere omzet. Reden: hogere prijs per unit en wat andere kost besparende middelen in de organisatie zelf.
Hopelijk dit jaar meer interesse voor de Xperia brand, ik merk in mijn omgeving dat meer en meer mensen over Sony praten nu het voor hun tijd is om op te stappen naar een nieuwe toestel in de komende paar maanden. Van traditioneel gezien vrienden die normaliter alleen maar iphones en/of samsungs kopen.
Sony heeft hun jaar cijfers gepubliceerd. Minder verkopen m.b.t Xperia phones, maar wel veel hogere omzet. Reden: hogere prijs per unit en wat andere kost besparende middelen in de organisatie zelf.
Hopelijk dit jaar meer interesse voor de Xperia brand, ik merk in mijn omgeving dat meer en meer mensen over Sony praten nu het voor hun tijd is om op te stappen naar een nieuwe toestel in de komende paar maanden. Van traditioneel gezien vrienden die normaliter alleen maar iphones en/of samsungs kopen.
Wil hier toch even linken naar mijn bevindingen van vanmorgen met het koppelen van een Xperia 1ii met mijn A7Rii:
eswa in "Het grote Sony A7 en A9 -serie topic"
Vond m'n post uiteindelijk meer passend in het A7 topic dan hier, en misschien dat het wat A7 bezitters over de streep trekt om een Xperia te kopen
Maar desalniettemin ook leuk voor degenen hier die een capturecard hebben liggen dat je je camera aan je telefoon kunt koppelen! Al hoop ik dat het (met latere camera's?) ook zonder capturecard zou kunnen...weet niet of iemand hier een A7 uit de 3e of 4e generatie heeft en het kan testen?
eswa in "Het grote Sony A7 en A9 -serie topic"
Vond m'n post uiteindelijk meer passend in het A7 topic dan hier, en misschien dat het wat A7 bezitters over de streep trekt om een Xperia te kopen
Maar desalniettemin ook leuk voor degenen hier die een capturecard hebben liggen dat je je camera aan je telefoon kunt koppelen! Al hoop ik dat het (met latere camera's?) ook zonder capturecard zou kunnen...weet niet of iemand hier een A7 uit de 3e of 4e generatie heeft en het kan testen?
Nieuwe update;)
Zojuist geïnstalleerd bevat de beveiligingsupdate van 1 april.Mister Hardware schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 05:05:
Nieuwe update;)
YouTube: 索尼 Xperia 1III 评测:这手机一秒能拍 20 张照片
SONY....wat doe je nou.. Ik lachte iphone jaarabbone's uit die elk jaar een nieuwe update telefoon kochten...
Nu forceer je me om dezelfde te doen.. voor de 3e jaar.
SONY....wat doe je nou.. Ik lachte iphone jaarabbone's uit die elk jaar een nieuwe update telefoon kochten...
Nu forceer je me om dezelfde te doen.. voor de 3e jaar.
Is er ergens een filmpje van hoe het os eruit ziet? ik wil voordat ik een keus maak onder ander de meldingen zien wanneer deze binnen komen op het scherm. Is dit vergelijkbaar met Samsung of juist de Google Pixel. Ik vind het Ambient Display en de AOD van de Pixel erg fijn en ben benieuwd hoe dit bij Sony is.
Het is stock android, dus het ziet er uit als elk andere AOSP build over het algemeen.
Dus veel meer richting Pixel dan Samsung.
Wat de Ambient display betreft dat had laatst een bug toch ? (ik gebruik het zelf niet) - maar mischien dat andere mensen hier daar even over kunnen in-pitchen.
Dus veel meer richting Pixel dan Samsung.
Wat de Ambient display betreft dat had laatst een bug toch ? (ik gebruik het zelf niet) - maar mischien dat andere mensen hier daar even over kunnen in-pitchen.
YouTube: 8 Месяцев с Xperia 1 II и Xperia 1 III
Dezelfde rus van mn vorige post met een vergelijking.
Xperia 1 II en 1 III.
Ik sla dit jaar tóch over (als ik mezelf kan bedwingen) en hoop op volgend jaar één met een nóg verder zoombare tele lens en nieuwe sensoren. ÉN variabele refresh rate. 4K 120fps hoeft dus echt niet steeds als ik uren achtereen films kijk op 24/30fps
Xperia 1 II en 1 III.
Ik sla dit jaar tóch over (als ik mezelf kan bedwingen) en hoop op volgend jaar één met een nóg verder zoombare tele lens en nieuwe sensoren. ÉN variabele refresh rate. 4K 120fps hoeft dus echt niet steeds als ik uren achtereen films kijk op 24/30fps
[ Voor 12% gewijzigd door BrbZrk op 07-05-2021 19:49 ]
YouTube: 8 Months using Xperia 1 II & Xperia 1 III Op deze link spreekt dezelfde Rus in het Engels :-) P.S Pas vanaf de 13 min mark praat hij over zijn ervaringen met de MK 3BrbZrk schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:41:
YouTube: 8 Месяцев с Xperia 1 II и Xperia 1 III
Xperia 1 II en 1 III.
[ Voor 7% gewijzigd door lithiumangel op 07-05-2021 21:44 ]
Video van Sony over de Xperia 1 MK3's camera's.
YouTube: Xperia 1 III – Storytelling through photography with Alpha photograp...
YouTube: Xperia 1 III – Storytelling through photography with Alpha photograp...
Er zijn wat Chinese reviews uit (de telefoon komt op 1 Juni uit in China)
Review (Chinees):
[YouTube: Sony Xperia 1 III "Real Review"]
Xperia III vs Xperia II Auto Focus:
Xperia III Basic Mode (camera app):
https://video.h5.weibo.cn...14309190/4635233154762936
Chinese review:
https://card.weibo.com/ar...id/2309404635234665627949
Review (Chinees):
Xperia III vs Xperia II Auto Focus:
Xperia III Basic Mode (camera app):
https://video.h5.weibo.cn...14309190/4635233154762936
Chinese review:
https://card.weibo.com/ar...id/2309404635234665627949
Bij de AF comparison video, dacht ik bij het zien van 0:49 dat de "shutter lag" (totdat de camera app je een andere foto laat maken) eindelijk opgelost is. Maar nee, bij de 70mm test zie je daar weer dat "processing" cirkel. Wat best jammer is, het voelt gelijk kwa user-ervaring als een 2008-2010 toestel.
Er is ook geen draad aan te knopen wanneer de Sony dit doet. Soms doet ie het s'avonds. Soms niet. Soms doet ie het overdag als er genoeg licht is en de shot nieteens backlit is. Soms niet.
Dat is iets wat je bij andere flagships van Samsung, Google of Apple gewoon totaal niet ziet. Zelfs wanneer die respectievelijke toestellen wat post-processing moeten toepassen ja of nee.
Persoonlijk skip ik de MK3. Sony heeft te weinig vooruitgang geboekt met de camera software zo te zien.
Jammer, want op andere software puntjes is Sony wel weer goed in orde zoals de battery wear optimalisaties, en hun gaming tools (waarbij H.C power control ook handig is)
Ik hoop dat ze hun zaakje voor 2022 meer op orde hebben ermee, anders stap ik over. Wat jammer is, aangezien ik de 21:9 aspect ratio enorm waardeer en ik zie andere makers dat niet overnemen.
Er is ook geen draad aan te knopen wanneer de Sony dit doet. Soms doet ie het s'avonds. Soms niet. Soms doet ie het overdag als er genoeg licht is en de shot nieteens backlit is. Soms niet.
Dat is iets wat je bij andere flagships van Samsung, Google of Apple gewoon totaal niet ziet. Zelfs wanneer die respectievelijke toestellen wat post-processing moeten toepassen ja of nee.
Persoonlijk skip ik de MK3. Sony heeft te weinig vooruitgang geboekt met de camera software zo te zien.
Jammer, want op andere software puntjes is Sony wel weer goed in orde zoals de battery wear optimalisaties, en hun gaming tools (waarbij H.C power control ook handig is)
Ik hoop dat ze hun zaakje voor 2022 meer op orde hebben ermee, anders stap ik over. Wat jammer is, aangezien ik de 21:9 aspect ratio enorm waardeer en ik zie andere makers dat niet overnemen.
Vanaf 9:10 oproep tot gebed. Een moslim chinees?quartex schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:10:
Er zijn wat Chinese reviews uit
(de telefoon komt op 1 Juni uit in China)
Review (Chinees):
Misschien een idee om een xperia III geruchten topic aan te maken?
Ja, dat zou de boel hier wel clean houden. Hoewel de III wel erg dicht bij de II blijft...ViperNL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:52:
Misschien een idee om een xperia III geruchten topic aan te maken?

"A man has got to know his limitations..."
Mja :-) Sony blijft een niche merk in de smartphone markt. Vandaar dat de beslissing ook was genomen om de 5 MK II discussies in dit topic te doen. Wat gewoon een 1 MK 2 is met een kleiner scherm en iets minder resolutie.
Ik denk dus dat een aparte 1 MK 3 geruchten topic misschien maar een paar weken leven heeft met een paar posts want over een maand ligt ie mischien in de schappen.
Ik denk dus dat een aparte 1 MK 3 geruchten topic misschien maar een paar weken leven heeft met een paar posts want over een maand ligt ie mischien in de schappen.
Ik ben voor één topic voor de top Xperia lijn.
Heel veel (zoals mij) zijn Sony fans die blijven bij de Xperia lijn dus kan ik het over de Xperia 1/5/5II en straks de 1 III hebben.
Zo heb je ook meer aan elkaar dan losse topics.
Heel veel (zoals mij) zijn Sony fans die blijven bij de Xperia lijn dus kan ik het over de Xperia 1/5/5II en straks de 1 III hebben.
Zo heb je ook meer aan elkaar dan losse topics.
Pre-orders voor de Xperia 10 III is nu al mogelijk bij Amazon.de:
https://www.amazon.de/dp/...a0ca-21&linkCode=osi&th=1
Xperia 10 III kost 429 euro.
https://www.amazon.de/dp/...a0ca-21&linkCode=osi&th=1
Xperia 10 III kost 429 euro.
Een hele andere vraag nu. Weet iemand of een beschermplastic voor op je camera de kwaliteit van je foto (negatief) beïnvloed?
Ik heb er 1 van AliExpress binnen en ben vergeten een foto te maken voor een voor/na vergelijking.
Het is iig niet overduidelijk slecht ofzo ik merk ik nog niks van. Heb wel het gevoel dat er iets meer lensflare schittering is maar iets met placebo enzo..
Ik heb er 1 van AliExpress binnen en ben vergeten een foto te maken voor een voor/na vergelijking.
Het is iig niet overduidelijk slecht ofzo ik merk ik nog niks van. Heb wel het gevoel dat er iets meer lensflare schittering is maar iets met placebo enzo..
@BrbZrk waarschijnlijk wel. Je gaat wat verliezen in contrast en scherpte. Voor contrast zal de software wel wat compenseren maar de scherpte win je niet terug. Laser AF werkt mogelijk minder goed / niet.
Ik betwijfel of je er veel aan hebt, het stukje glas over de camera's lijkt erg hard te zijn, meer krasvast dan de rest van de telefoon.
Ik betwijfel of je er veel aan hebt, het stukje glas over de camera's lijkt erg hard te zijn, meer krasvast dan de rest van de telefoon.
Ik denk nu meer blooming te zien (light leakage) als je bijvAmbroosV schreef op zondag 16 mei 2021 @ 04:42:
@BrbZrk waarschijnlijk wel. Je gaat wat verliezen in contrast en scherpte. Voor contrast zal de software wel wat compenseren maar de scherpte win je niet terug. Laser AF werkt mogelijk minder goed / niet.
een venster fotografeert van binnenshuis.
Contrast en scherpte merk ik niks van ookal geloof ik best dat er technisch gezien wel een verschil zal zijn.
Someone extracted the Photo Pro App from the Xperia 1 III and made it available for Xperia 1 II and 5 II. I tried this new camera app out and show you in details the new Basic Mode of the Photo Pro app.
If you want to try out the updated app on yout Xperia 1 II or 5 II you can get the apk from here: https://app.box.com/s/i857gzlxemg1fbc...
Uninstallation is done via the Android Settings, App Settings, Photography Pro, 3 dots menu, Uninstall Updates.
Hij staat ook op apkmirror, https://www.apkmirror.com...ndroid-apk-download/#fileBrbZrk schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:55:
[...]
Je was me voor met de YouTube video.
Maar de link naar de apk doet het niet meer?
Hallo allen,
Na kort een LG Velvet gebruikt te hebben (ook prima en zeker ondergewaardeerde telefoon wat mij betreft) toch maar de overstap gemaakt naar een Xperia 1 II.
Nu heb ik twee vraagjes:
Hoe zet ik de tekstvoorspellings popup uit die soms verschijnt boven het toetsenbord? Ik heb ook de suggestie/correctiebalk aan staan en daar komt hetzelfde woord in te staan dus de popup is overbodig en irritant wat mij betreft.
Tweede is dat bij gebruik van navigatiegebaren het soms lang duurt bij het opvragen van geopende apps (dus gebaar van onderaf naar ong de helft van het scherm slepen en vasthouden), ik dacht eerst dat het niet meer werkte maar kwam erachter dat bij langer vasthouden de apps wel verschijnen. Eerder was dat veel sneller, bijna direct zelfs. Meer mensen hier last van en evt al een oplossing gevonden?
Alvast bedankt voor de reacties.
Na kort een LG Velvet gebruikt te hebben (ook prima en zeker ondergewaardeerde telefoon wat mij betreft) toch maar de overstap gemaakt naar een Xperia 1 II.
Nu heb ik twee vraagjes:
Hoe zet ik de tekstvoorspellings popup uit die soms verschijnt boven het toetsenbord? Ik heb ook de suggestie/correctiebalk aan staan en daar komt hetzelfde woord in te staan dus de popup is overbodig en irritant wat mij betreft.
Tweede is dat bij gebruik van navigatiegebaren het soms lang duurt bij het opvragen van geopende apps (dus gebaar van onderaf naar ong de helft van het scherm slepen en vasthouden), ik dacht eerst dat het niet meer werkte maar kwam erachter dat bij langer vasthouden de apps wel verschijnen. Eerder was dat veel sneller, bijna direct zelfs. Meer mensen hier last van en evt al een oplossing gevonden?
Alvast bedankt voor de reacties.
Cool! Heb hem er net op gezet, en werkt! (moest alleen ff rebooten)quartex schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:56:
[...]
Hij staat ook op apkmirror, https://www.apkmirror.com...ndroid-apk-download/#file
Fijn om alles in 1 app te hebben! En dat de Pro modes eindelijk de HDRtoggle direct beschikbaar hebben is fijn. Enige is inderdaad dat ie niet automatisch wil openen als je de cameraknop indrukt. De 2e snelkoppeling die ik laatst vond is 2x op de powerknop drukken, en om die om te schakelen naar de nieuwe PhotoPro werkt prima, dus nu doe ik het daar maar mee. Heb nog niet genoeg getest of het ook qua fotokwaliteit een vooruitgang is (en is lastig nu omdat ik de originele PhotoPro heb overschreven dus kan ze niet meer naast elkaar gebruiken). Goede vooruitgang tot nu toe!
Ik weet dus dat de xperia 1, als telephotolens een 52mm gebruikt en geen 70mm in tegen stelling tot de 1ii. Toch wil ik de apk ook op mijn andere telefoon uit proberen. Weet iemand of er ook een 2x zoom apk/app van photography pro(1iii) mogelijk is?
Geruchten dat de xperia 1 III later lanceert, en een verandering in telephoto sensor van Samsung naar Sony.
Lees hier het artikel
Lees hier het artikel
Als t waar is (van de delay) is het gewoon damage control. Mensen vinden een uitstel om iig een upgrade veel minder erg dan andere redenen (logistiek, in de rij staan voor chips, marketingredenen etc)lithiumangel schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:51:
Geruchten dat de xperia 1 III later lanceert, en een verandering in telephoto sensor van Samsung naar Sony.
Lees hier het artikel
Want ik wist niet eens beter over de telecam sensor.
Vanaf t begin al stond in de specs dat alle 3 (achter) sensoren een IMX zouden zijn.
Rare gerucht..
Over de Pro camera apk...
Ik heb m op mn 5 II geïnstalleerd en ik ben er zelf ook verbaasd over dat ik m zo fasinerend vind
Misschien omdat ik sinds 2013 nagenoeg dezelfde camera software/ tech gebruik op de Xperia telefoons.
Dit was écht welkom. Hoop dat de officiele volgt, ..
of tegen de tijd dat we óók een Android 12 update krijgen.
[ Voor 19% gewijzigd door BrbZrk op 25-05-2021 17:13 ]
De Xperia 5 II lijkt in de aanbieding te zijn bij Belsimpel, voor 629 euro. Dit lijkt mij een erg scherpe prijs (i.c.m. een verlenging bij Tele2 kom ik zelfs op 607 euro uit).
Ik ben in de markt voor een nieuwe Android telefoon (loop al in meerdere topics te lurken
), de Asus Zenfone staat ook op mijn lijstje, maar is (behalve bij Asus zelf) eigenlijk niet bij retailers te krijgen. China phones vallen eigenlijk allemaal wel af (of matige camera's, of veel software problemen).
Het lijkt er op dat de 5 III weinig (tot geen) upgrade krijgt m.b.t. tot de camera? Dus voor een eventuele camera hoef je niet perse een 5 III te nemen denk ik (afgezien van het feit dat die met de introductie wss behoorlijk prijzig gaat zijn)?
Ik ben in de markt voor een nieuwe Android telefoon (loop al in meerdere topics te lurken
Het lijkt er op dat de 5 III weinig (tot geen) upgrade krijgt m.b.t. tot de camera? Dus voor een eventuele camera hoef je niet perse een 5 III te nemen denk ik (afgezien van het feit dat die met de introductie wss behoorlijk prijzig gaat zijn)?
[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 26-05-2021 11:54 ]
Vaak bu'j te bang!
Ik denk dat dit wel een vrij correcte aanname is. Je betaald natuurlijk de hoofdprijs voor de nieuwste high-end snapdragon CPU.-tom-562 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:51:
Het enige wat we denk ik wel krijgen op de 2e generatie is de gestroomlijnde camera app zelf van de 3e generatie (want je leest al, de APK is al rond aan het gaan en werkt gewoon - dus Sony zal dat officieel ook wel in de ROM doen denk)
Maar that's about it.
[ Voor 5% gewijzigd door lithiumangel op 26-05-2021 15:43 ]
Die Snapdragon 888 slurpt vrij veel energie als ik het Asus Zenfone topic (en andere reviews) zo lees. De 865 zal voor 2, 3 jaar ook nog wel ruim voldoende zijn verwacht ik?lithiumangel schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:43:
[...]
Ik denk dat dit wel een vrij correcte aanname is. Je betaald natuurlijk de hoofdprijs voor de nieuwste high-end snapdragon CPU.
Het enige wat we denk ik wel krijgen op de 2e generatie is de gestroomlijnde camera app zelf van de 3e generatie (want je leest al, de APK is al rond aan het gaan en werkt gewoon - dus Sony zal dat officieel ook wel in de ROM doen denk)
Maar that's about it.
Vaak bu'j te bang!
Natuurlijk kan fabrikant x kiezen om de CPU governor anders te laten draaien dan fabrikant y dus kan je nooit echt 1,2,3 zeggen dat SOC x ook dezelfde getallen doet kwa batterij leven en/of performance over alle toestellen op de markt die het hebben. Misschien kiest Asus wel voor om de 888 agressief te draaien. Zou kunnen.-tom-562 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:47:
[...]
Die Snapdragon 888 slurpt vrij veel energie als ik het Asus Zenfone topic (en andere reviews) zo lees. De 865 zal voor 2, 3 jaar ook nog wel ruim voldoende zijn verwacht ik?
Maargoed, de 865 is idd voor 2-3 jaar goed zat. Ik edit op m`n gemak full-sized RAW files in lightroom van zowel m`n Z7II (47MP) alsmede m`n X100V (26MP) en color-grade 4K HDR footage van de X100V er ook op. Gamen gaat nog steeds alles op max kwaliteit (Genshin impact, Honkai 3rd impact, Dragon Raja) zonder FPS drops.
Ik denk zelf dat ik persoonlijk ook de Xperia 1 MK3 oversla en pas rond herfst 2022 ga rondkijken of er iets is waar ik naar wil upgraden.
[ Voor 7% gewijzigd door lithiumangel op 26-05-2021 15:52 ]
Ik heb nu een Galaxy S10E (met Exynos 9820) dus qua CPU (en camera's, de camera's zijn voor zover ik weet dezelfde als uit een S9) al een dikke upgrade.lithiumangel schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:51:
[...]
Natuurlijk kan fabrikant x kiezen om de CPU governor anders te laten draaien dan fabrikant y dus kan je nooit echt 1,2,3 zeggen dat SOC x ook dezelfde getallen doet kwa batterij leven en/of performance over alle toestellen op de markt die het hebben. Misschien kiest Asus wel voor om de 888 agressief te draaien. Zou kunnen.
Maargoed, de 865 is idd voor 2-3 jaar goed zat. Ik edit op m`n gemak full-sized RAW files in lightroom van zowel m`n Z7II (47MP) alsmede m`n X100V (26MP) en color-grade 4K HDR footage van de X100V er ook op. Gamen gaat nog steeds alles op max kwaliteit (Genshin impact, Honkai 3rd impact, Dragon Raja) zonder FPS drops.
Ik denk zelf dat ik persoonlijk ook de Xperia 1 MK3 oversla en pas rond herfst 2022 ga rondkijken of er iets is waar ik naar wil upgraden.
Ik heb al sinds de Galaxy S2 alleen maar Samsungs gehad, ik wil eens wat anders proberen (en het gekloot met brakke software en custom ROM's, daar heb ik geen zin in, dus geen China phone voor mij), vandaar dat mijn oog is gevallen op een Xperia 5 II (en ik weiger om 800/1000 euro aan een smartphone uit te geven
Vaak bu'j te bang!
Een Japanse pro fotograaf neemt de Xperia 1 MK 3 op een hike door de Japanse Kumano Kodō pelgrimsroute
Mooi werk wat ie levert, natuurlijk zijn z'n foto's ge-edit. Maar je ziet af en toe ook off-screen wat ie aan het doen is en het ziet er alsnog goed uit. Voornamelijk de edits zijn meer saturation & contrast.
Ook heerlijk dat hij uitlegt wat hij doet en waarom. Zo is hij best een fan van foreground bokeh en wat andere zaken :-) Maargoed, hieronder de link.
YouTube: Meet mysterious Japan through Xperia 1 III – with Ippei & Janine Pho...
Eind 2019 zelf een gedeelte van deze route gehiked, erg mooi en zeker een aanrader als je ooit naar Japan gaat.
Mooi werk wat ie levert, natuurlijk zijn z'n foto's ge-edit. Maar je ziet af en toe ook off-screen wat ie aan het doen is en het ziet er alsnog goed uit. Voornamelijk de edits zijn meer saturation & contrast.
Ook heerlijk dat hij uitlegt wat hij doet en waarom. Zo is hij best een fan van foreground bokeh en wat andere zaken :-) Maargoed, hieronder de link.
YouTube: Meet mysterious Japan through Xperia 1 III – with Ippei & Janine Pho...
Eind 2019 zelf een gedeelte van deze route gehiked, erg mooi en zeker een aanrader als je ooit naar Japan gaat.
[ Voor 11% gewijzigd door lithiumangel op 26-05-2021 18:58 ]
Er is vandaag een nieuwe update uitgekomen voor de Xperia 1 ll. Deze bevat de security update van mei.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de 5 II en een Galaxy S20 4G?
Ik overweeg een 5 II, maar vraag me af:
- Heeft de Xperia echt aanzienlijk betere standby tijd? Met de S20 ben ik blij als ik bij licht gebruik (browsen, geen games) 2 dagen überhaupt haal met 2-3u SOT.
- Is de 6mm extra hoogte storend? Op zich wel mooi: geen hole en met notification led!
- Heeft de 3x optische zoom echt meerwaarde?
- Andere opvallende zaken?
Ik overweeg een 5 II, maar vraag me af:
- Heeft de Xperia echt aanzienlijk betere standby tijd? Met de S20 ben ik blij als ik bij licht gebruik (browsen, geen games) 2 dagen überhaupt haal met 2-3u SOT.
- Is de 6mm extra hoogte storend? Op zich wel mooi: geen hole en met notification led!
- Heeft de 3x optische zoom echt meerwaarde?
- Andere opvallende zaken?
[ Voor 8% gewijzigd door iisworks op 28-05-2021 14:12 ]
Ik heb een S20 4G v.d zaak, maar een xperia 1 II prive.
Maargoed de 1II en 5II zijn nagenoeg dezelfde toestellen dus ik kan je wel antwoord geven op.
-Ja de Xperia heeft veel betere SOT ook bij licht gebruik, ik irriteer me altijd mateloos hoe snel m`n S20 leeg is in vergelijking dat ik m`n oude Xperia (XZ3) heb ingezet als werk toestel.
-Zoom meerwaarde ja/nee - ik snap deze vraag niet, je hebt al 3x optische zoom op je S20.
-Andere opvallende zaken:
* 21:9 scherm met extra hoogte betekent makkelijk 2 apps tegelijk vertikaal gezien. Youtube + browsen, Youtube + Whatsapp, instagram + whatsapp. Of foto's maken zonder dat de UI in de weg staat van de "viewfinder" in photography pro mode.
* De Xperia heeft 5G, dus ben je al 5G ready.
Ik zelf heb 5G bij T-mobile en dat is goed voor zo`n 250 mbit down en 75 mbit up in de omgeving van
Zaandam/Amsterdam. Handig voor remote werk on the go als ik buitenshuis werk.
*Goede batterycare functions om de levensduur van je batterij te vergroten (case in point: M`n Sony XZ3 van 2018 die nog steeds 2 dagen lang meegaat)
Maargoed de 1II en 5II zijn nagenoeg dezelfde toestellen dus ik kan je wel antwoord geven op.
-Ja de Xperia heeft veel betere SOT ook bij licht gebruik, ik irriteer me altijd mateloos hoe snel m`n S20 leeg is in vergelijking dat ik m`n oude Xperia (XZ3) heb ingezet als werk toestel.
-Zoom meerwaarde ja/nee - ik snap deze vraag niet, je hebt al 3x optische zoom op je S20.
-Andere opvallende zaken:
* 21:9 scherm met extra hoogte betekent makkelijk 2 apps tegelijk vertikaal gezien. Youtube + browsen, Youtube + Whatsapp, instagram + whatsapp. Of foto's maken zonder dat de UI in de weg staat van de "viewfinder" in photography pro mode.
* De Xperia heeft 5G, dus ben je al 5G ready.
Ik zelf heb 5G bij T-mobile en dat is goed voor zo`n 250 mbit down en 75 mbit up in de omgeving van
Zaandam/Amsterdam. Handig voor remote werk on the go als ik buitenshuis werk.
*Goede batterycare functions om de levensduur van je batterij te vergroten (case in point: M`n Sony XZ3 van 2018 die nog steeds 2 dagen lang meegaat)
Enige waar ik nu over twijfel om de Xperia 5 II wel/niet te halen is het updatebeleid. Android 11 staat er op, komt Android 12 nog? Geen Android 12 zou ik op zich geen ramp vinden, maar ik zou wel graag minimaal 2 jaar beveiligingsupdates willen. In het artikel laatst op de frontpage kwam Sony er niet heel positief uit...
Vaak bu'j te bang!
2 jaar vanaf wanneer? Wanneer jij hem aanschaft? Als je een toestel een jaar + na launch koopt heb je zelf minder updates omdat je zelf later ingesprongen bent dan dat de fabrikant het is begonnen met ondersteunen.-tom-562 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:38:
maar ik zou wel graag minimaal 2 jaar beveiligingsupdates willen.
Dus "2 jaar" - dat is makkelijk, ik bedoel. Sony moet daar in principe voor die minimale eis van je nog 1 jaar aan voldoen. Dat zie ik wel gebeuren, vooral omdat m`n oude XZ3 ook netjes 2 jaar security updates heeft ontvangen.
De 5 ii is uit sinds, november o.i.d.? Een half jaartje geleden dus. Voor een 'premium' telefoon zoals een Xperia verwacht ik toch wel 3 jaar beveiligingsupdates (dat Android 13 o.i.d. er niet op komt, so be it, meestal voegt dat ook niet zo heel veel toe uiteindelijklithiumangel schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:59:
[...]
2 jaar vanaf wanneer? Wanneer jij hem aanschaft? Als je een toestel een jaar + na launch koopt heb je zelf minder updates omdat je zelf later ingesprongen bent dan dat de fabrikant het is begonnen met ondersteunen.
Dus "2 jaar" - dat is makkelijk, ik bedoel. Sony moet daar in principe voor die minimale eis van je nog 1 jaar aan voldoen. Dat zie ik wel gebeuren, vooral omdat m`n oude XZ3 ook netjes 2 jaar security updates heeft ontvangen.
Vaak bu'j te bang!
Thanks! De accu is voor mij de belangrijkste factor.lithiumangel schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:20:
De zoom op de S20 is iets van een "hybrid" zoom op de 64MP sensor, waarvan ik niet helemaal overtuigd ben of dat nou veel beter presteert dan andere softwarematige zoom zoals die op b.v. de Pixels. Van een "echte" optische zoom zou ik verwachten dat die beter presteert. Overigens leuk dat de 5 III er nog een schepje bovenop doet met een extra optie voor 4.9x zoom!
En hoe ervaar je het verschil in formaat? Is dat merkbaar/lastiger, of verwaarloosbaar? Ik had me eigenlijk voorgenomen dat mijn volgende telefoon niet groter of zwaarder zou moeten zjn dan de S20.
O ja: hoe bevalt de FP reader? want die van de S20 vind ik echt dramatisch voor een flagship phone. Ik ben al blij als het 80-90% werkt (droge vingers=ramp). Liever gewoon iets functioneels.
En dan moet ik nog een nette 2e handse zien te scoren, ik weiger om meer dan €500 te betalen voor een telefoon.
[ Voor 5% gewijzigd door iisworks op 28-05-2021 16:52 ]
Heel veel is vergelijkbaar.. maar als je de accu bespaar modus gebruikt is de accu echt goed van de 5 II.iisworks schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:45:
[...]
Thanks! De accu is voor mij de belangrijkste factor.
De zoom op de S20 is iets van een "hybrid" zoom op de 64MP sensor, waarvan ik niet helemaal overtuigd ben of dat nou veel beter presteert dan andere softwarematige zoom zoals die op b.v. de Pixels. Van een "echte" optische zoom zou ik verwachten dat die beter presteert. Overigens leuk dat de 5 III er nog een schepje bovenop doet met een extra optie voor 4.9x zoom!
En hoe ervaar je het verschil in formaat? Is dat merkbaar/lastiger, of verwaarloosbaar? Ik had me eigenlijk voorgenomen dat mijn volgende telefoon niet groter of zwaarder zou moeten zjn dan de S20.
O ja: hoe bevalt de FP reader? want die van de S20 vind ik echt dramatisch voor een flagship phone. Ik ben al blij als het 80-90% werkt (droge vingers=ramp). Liever gewoon iets functioneels.
En dan moet ik nog een nette 2e handse zien te scoren, ik weiger om meer dan €500 te betalen voor een telefoon.
In praktijk merk ik (vooral nu met zonnig weer) dat de scherm helderheid DRAMA is. Ik zie geen flikker in de zon.
Voor de rest is het allemaal niet zo spannend denk ik.
Oja de zoom camera van de Sony is alleen handig in de zon. Beetje minder licht en gooi m maar in de prullebak.
Oja :-) Ik vergeet dat het niet tegelijkertijd gereleased was als de 1 II die ik zelf heb

Wat raar, zelfs de officiele spec-sheet op de S20 site zegt dat er gewoon 3x optical zoom is.iisworks schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:45:
[...]
De zoom op de S20 is iets van een "hybrid" zoom op de 64MP sensor
Naja goed, ik vond de prestaties v.d Sony t.o.z Samsung S20 in het daglicht vergelijkbaar was m`n conclusie toen ik beide telefoons side-by-side had gedaan (heeeeel wat pagina's terug in dit topic) - Samsung wilde de blauw (lucht) en de groen (bomen in je shot) meestal wel overdrijven.
Aangezien die foto's die ik destijds ge-upload had in dit topic nog steeds opgeslagen zijn in m`n profiel kan ik ze nu wel even hierbij toevoegen zodat je kan zien wat de S20 doet en de Sony side-by-side.
De Samsung shots zijn degene waar de kleuren van overduidelijk geboost zijn.
Zoom comparison S20 vs Sony
![]() | ![]() |
Wide Comparison S20 VS Sony
![]() | ![]() |
Hier iig 2 shots op de zoom lens v.d Sony in de afgelopen week genomen.
![]() | ![]() |
En hieronder wat avond shots v.d Sony.
![]() | ![]() | ![]() |
Wat formaat betreft, ja de S20 is kleiner maargoed, daarmee is het scherm ook kleiner.
Let wel op ik heb de 1 II niet de 5 II en de 1 II is iets langer dan de 5 II :-)
Maar ik vind het formaat prima te pruimen, na een paar dagen was ik het wel gewent.
Met 21:9 aspect ratio is het toestel redelijk smal, en typt het goed weg op een keyboard als je de size een beetje aanpast naar wens. Het scherm is ultra-heerlijk voor content consumptie (netflix/Youtube) en gamen (genshin impact voornamelijk) en multi-tasken of apps met veel UI (lightroom bijvoorbeeld).
De voordelen wegen op tegen de nadelen.
Wel zijn Samsung OLED schermen beter afleesbaar in de directe zon dan de Sony's .
FP reader heb ik nergens last van. Ik had op de S20 ook niet super veel last v.d FP reader behalve positionering, en dat het ieeeeeeeetsies langer duurt. Maar mischien dat ik gewoon een makkelijk af te lezen vinger heb :-)
Ben je zeker dat je Creator Mode wel heb aanstaan?BrbZrk schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:47:
[...]
In praktijk merk ik (vooral nu met zonnig weer) dat de scherm helderheid DRAMA is. Ik zie geen flikker in de zon.
Creator Mode geeft je 600nits.
579 nieuw :-)iisworks schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:45:
[...]En dan moet ik nog een nette 2e handse zien te scoren, ik weiger om meer dan €500 te betalen voor een telefoon.
imo beter die +80 voor een nieuwe dan 500 voor een 2e handse imo :-)
En als je nog steeds die S20 hebt kan je die verkopen om de kosten te drukken ?
[ Voor 8% gewijzigd door lithiumangel op 29-05-2021 20:58 ]
Jammer genoeg werkt deze app niet meer bij mij. Weer iemand waar ik hem weer normaal kan updaten? Het gaat in dit geval om de Xperia 1 (normaal).
Niet MEER? Das raar...Mister Hardware schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:13:
[...]
Jammer genoeg werkt deze app niet meer bij mij. Weer iemand waar ik hem weer normaal kan updaten? Het gaat in dit geval om de Xperia 1 (normaal).
Ik las ergens gewoon de app resetten, updates verwijderen. Kun je als t goed is bij de apps doet, waar je ook je app kan uitschakelen e.d.
Mooie shots. Kun je ook zeggen hoe je die hebt genomen (iig de night shots) ? Pro mode, hogere sluitingstijd , auto mode etc ?lithiumangel schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:21:
[...]
Oja :-) Ik vergeet dat het niet tegelijkertijd gereleased was als de 1 II die ik zelf heb![]()
[...]
Wat raar, zelfs de officiele spec-sheet op de S20 site zegt dat er gewoon 3x optical zoom is.
Naja goed, ik vond de prestaties v.d Sony t.o.z Samsung S20 in het daglicht vergelijkbaar was m`n conclusie toen ik beide telefoons side-by-side had gedaan (heeeeel wat pagina's terug in dit topic) - Samsung wilde de blauw (lucht) en de groen (bomen in je shot) meestal wel overdrijven.
Aangezien die foto's die ik destijds ge-upload had in dit topic nog steeds opgeslagen zijn in m`n profiel kan ik ze nu wel even hierbij toevoegen zodat je kan zien wat de S20 doet en de Sony side-by-side.
De Samsung shots zijn degene waar de kleuren van overduidelijk geboost zijn.
Zoom comparison S20 vs Sony
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wide Comparison S20 VS Sony
Hier iig 2 shots op de zoom lens v.d Sony in de afgelopen week genomen.
En hieronder wat avond shots v.d Sony.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat formaat betreft, ja de S20 is kleiner maargoed, daarmee is het scherm ook kleiner.
Let wel op ik heb de 1 II niet de 5 II en de 1 II is iets langer dan de 5 II :-)
Maar ik vind het formaat prima te pruimen, na een paar dagen was ik het wel gewent.
Met 21:9 aspect ratio is het toestel redelijk smal, en typt het goed weg op een keyboard als je de size een beetje aanpast naar wens. Het scherm is ultra-heerlijk voor content consumptie (netflix/Youtube) en gamen (genshin impact voornamelijk) en multi-tasken of apps met veel UI (lightroom bijvoorbeeld).
De voordelen wegen op tegen de nadelen.
Wel zijn Samsung OLED schermen beter afleesbaar in de directe zon dan de Sony's .
FP reader heb ik nergens last van. Ik had op de S20 ook niet super veel last v.d FP reader behalve positionering, en dat het ieeeeeeeetsies langer duurt. Maar mischien dat ik gewoon een makkelijk af te lezen vinger heb :-)
[ Voor 83% gewijzigd door BrbZrk op 30-05-2021 11:49 ]
Photo pro app, P mode, D-range optimizer aan bij exposure/color optionsBrbZrk schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:46:
[...]
Mooie shots. Kun je ook zeggen hoe je die hebt genomen (iig de night shots) ? Pro mode, hogere sluitingstijd , auto mode etc ?
Baal ervan dat je geen shortcut hebt noch shortcuts zelf kan customizen in de app terwijl er nog steeds ruimte voor is ... zodat ik snel kan switchen tussen DRO en A-HDR ...deze setting switch ik het vaakste.
Maar dat is typisch Sony, het is vrij engineer driven. Ook de rest van hun daadwerkelijke alpha camera line-up. Elk redelijk serieuze fotograaf had namelijk direct deze feedback gegeven na 1 dag gebruik

[ Voor 4% gewijzigd door lithiumangel op 30-05-2021 20:14 ]
Hmm.. verbaast me, in een positieve zin..door puur de iso aan te passen zulke resultaten te krijgen. Misschien kan ík geen foto's maken.lithiumangel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:14:
[...]
Photo pro app, P mode, D-range optimizer aan bij exposure/color options
Baal ervan dat je geen shortcut hebt noch shortcuts zelf kan customizen in de app terwijl er nog steeds ruimte voor is ... zodat ik snel kan switchen tussen DRO en A-HDR ...deze setting switch ik het vaakste.
Maar dat is typisch Sony, het is vrij engineer driven. Ook de rest van hun daadwerkelijke alpha camera line-up. Elk redelijk serieuze fotograaf had namelijk direct deze feedback gegeven na 1 dag gebruik
Ruimte voor een switch tussen HDR en DRO is er bij de apk update die van de Xperia 1 III series is geripped. Die heb ik nu op mn 5 mark II. Als je dat bedoelt..
Niks temaken met feedback o.i.d.
/f/image/5XNuShLUqvaBLiq7uCJcafZL.png?f=fotoalbum_large)
Rechts onderin zie je de optie (dit is een Xperia 5 mk II)
[ Voor 15% gewijzigd door BrbZrk op 30-05-2021 20:29 ]
Zeg heeft iemand hier Google pay werkende gekregen in combinatie met de ABN?
Mij lukt het niet om de NFC te triggeren bij betalen. Snap niet wat er verkeerd gaat, want het is niks anders dan unlocked je telefoon tegen zo'n apparaat te houden.
Destijds had ik de Wallet van ABN ook en daar werkte het feilloos mee.
Mij lukt het niet om de NFC te triggeren bij betalen. Snap niet wat er verkeerd gaat, want het is niks anders dan unlocked je telefoon tegen zo'n apparaat te houden.
Ja geheel probleemloos op mijn 1ii, ook al een betaling mee gedaan.Kashika schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:11:
Just here for the fun
Wel dan denk ik dat mijn NFC niet meer werkt. Net de service test gedaan. Niets triggert mijn NFC momenteel terwijl het gewoon aan staat.Brotuck schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:18:
[...]
Ja geheel probleemloos op mijn 1ii, ook al een betaling mee gedaan.
Ook hier perfect werkende Google Pay op mijn Xperia 5-II in combinatie met de ABN!Kashika schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:11:
Het is zelfs zo dat ik de X5-II met z'n bovenkant een centimeter of 3-4 bij de betaalterminal vandaan kan houden (zo'n 'mobiele', met NFC onder het display) en hij wordt al getriggerd.
De NFC zou normaal dus zeer sterk moeten zijn.
Om dan toch even verder te gaan op die NFC:
Het blijft jammer dat de accuduur van mijn Xperia 5-II toch tegenvalt. Met niet eens zo heel veel verbruik moet ik hem toch wel iedere avond met ongeveer 30-40% over aan de lader hangen om de volgende dag weer een dag ermee te kunnen doen.
Voor mijn vriendin zijn we nog steeds op zoek naar een smartphone met een fatsoenlijke accuduur, maar ook nog een beetje kwaliteit. Ze heeft Type 1 Diabetes en haar smartphone houdt voor een 'closed loop' de hele dag via Bluetooth contact met én een glucosemeter én een insulinepomp. Ze heeft nu een Samsung Galaxy M31, met een fenomenale accuduur. De betrouwbaarheid laat alleen te wensen over en de buitensporige ingrepen die Samsung doet op het besturingssysteem geven ook wat haken en ogen aan haar closed loop. En het belangrijkste: NFC van dat toestel is zwaar belabberd. En die heeft zij ook nog nodig om haar glucosesensor handmatig te scannen zodat de data in cloud van de leverancier (en het ziekenhuis) terecht komen.
Met mijn X5-II kan ik haar glucosesensor trefzeker uitlezen via NFC. Maar met haar M31 vergt het bijna altijd meerdere pogingen. Ik vrees echter, gebaseerd op mijn ervaringen met de accuduur, dat zij de dag niet gaat reden op een lading van de X5-II.
[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 31-05-2021 09:52 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Ik weet niet hoe(veel) ze haar mobiel verder gebruikt, maar je kan stamina mode aan zetten, in gradaties zelfs en uiteraard scherm niet op 120hz.(kan ook niet als je stamina mode aan hebt)eymey schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:51:
[...]
Ook hier perfect werkende Google Pay op mijn Xperia 5-II in combinatie met de ABN!
Het is zelfs zo dat ik de X5-II met z'n bovenkant een centimeter of 3-4 bij de betaalterminal vandaan kan houden (zo'n 'mobiele', met NFC onder het display) en hij wordt al getriggerd.![]()
Het blijft jammer dat de accuduur van mijn Xperia 5-II toch tegenvalt. Met niet eens zo heel veel verbruik moet ik hem toch wel iedere avond met ongeveer 30-40% over aan de lader hangen om de volgende dag weer een dag ermee te kunnen doen.
Voor mijn vriendin zijn we nog steeds op zoek naar een smartphone met een fatsoenlijke accuduur, maar ook nog een beetje kwaliteit. Ze heeft Type 1 Diabetes en haar smartphone houdt voor een 'closed loop' de hele dag via Bluetooth contact met én een glucosemeter én een insulinepomp. Ze heeft nu een Samsung Galaxy M31, met een fenomenale accuduur. De betrouwbaarheid laat alleen te wensen over en de buitensporige ingrepen die Samsung doet op het besturingssysteem geven ook wat haken en ogen aan haar closed loop. En het belangrijkste: NFC van dat toestel is zwaar belabberd. En die heeft zij ook nog nodig om haar glucosesensor handmatig te scannen zodat de data in cloud van de leverancier (en het ziekenhuis) terecht komen.
Met mijn X5-II kan ik haar glucosesensor trefzeker uitlezen via NFC. Maar met haar M31 vergt het bijna altijd meerdere pogingen. Ik vrees echter, gebaseerd op mijn ervaringen met de accuduur, dat zij de dag niet gaat reden op een lading van de X5-II.
En straks 5 III halen voor accuduur? Met 4500mah en stamina modus moet dat een beest zijn.
@BrbZrk Mja, ze gebruikt haar mobiel verder ook nog aardig veel. Minstens net zo veel als ik mijn X5-II. En daar heb ik 120hz al uit staan. Ondanks dat, en de grotere accu tov mijn eerdere X5-I vind ik de batterijduur nog steeds aardig tegen vallen.
Stamina mode is trouwens ook wel tricky: Haar diabetes apps (de receiver van de glucosemetingen en de APS app die constant aan het rekenen is moeten sowieso al gevrijwaard blijven van iedere poging om apps te laten slapen.
Voor nu hebben we een Samsung Galaxy A52 5G besteld, om eens te kijken hoe de NFC daarvan is. Die heeft al een 4500 mAh accu (nog altijd minder dan de 6000 in de M31, maar hopelijk icm. de Snapdragen 750 ook acceptabel genoeg om de dag door te komen).
Probleem is ook dat m'n vriendin smartphones in de prijscategorie van de Xperia 5 eigenlijk veeeel te duur vindt. Wel jammer, want Sony levert tenminste goede 'cleane' (qua Android aanpassingen) software af. De enige andere fabrikant die dat heeft (Nokia) brengt alleen maar toestellen uit met véél te magere SoC's, zeker voor het geld.
Overigens de 5 III....... is die al aangekondigd? Dat heb ik gemist
.
Stamina mode is trouwens ook wel tricky: Haar diabetes apps (de receiver van de glucosemetingen en de APS app die constant aan het rekenen is moeten sowieso al gevrijwaard blijven van iedere poging om apps te laten slapen.
Voor nu hebben we een Samsung Galaxy A52 5G besteld, om eens te kijken hoe de NFC daarvan is. Die heeft al een 4500 mAh accu (nog altijd minder dan de 6000 in de M31, maar hopelijk icm. de Snapdragen 750 ook acceptabel genoeg om de dag door te komen).
Probleem is ook dat m'n vriendin smartphones in de prijscategorie van de Xperia 5 eigenlijk veeeel te duur vindt. Wel jammer, want Sony levert tenminste goede 'cleane' (qua Android aanpassingen) software af. De enige andere fabrikant die dat heeft (Nokia) brengt alleen maar toestellen uit met véél te magere SoC's, zeker voor het geld.
Overigens de 5 III....... is die al aangekondigd? Dat heb ik gemist
[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 01-06-2021 09:37 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Zowieso kan je apps op de exception lijst doen zodat stamina mode ze niet beïnvloeden. Daar is niks "tricky" aan.eymey schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:35:
Enfin, het klinkt gewoon simpelweg voor je vriendin dat je een telefoon moet nemen met een middenmoter SOC zoals toestellen met een snapdragon 765. Die zijn dan in de 350-400 euro price-range en houden het sowieso langer uit dan de meest high-end SOC's met non-gaming gebruik. Zo is de Oneplus Nord dan een goede optie met een redelijk clean OS en goede update support van Oneplus Review hier.
Oneplus Nord heb ik inderdaad wel naar gekeken. Aan de andere kant weet ik van Oxygen dat, ook al is het lekker clean, er toch ook wel wat geknutseld is aan hoe het OS 'werkt' vanuit het perspectief van de apps (bv. voor weergave). Dus dat 'voelt' toch weer een beetje hetzelfde als bij Samsung (waar m'n vriendin nu verder aan is gewend). Maar wie weet mocht ook de A52 het qua NFC laten afweten, wellicht dat we dan nog de Nord proberen
.
En anders toch maar wachten op nieuwe versie van de Xperia 5
.
De X5-II is op dit moment overigens wel slecht verkrijgbaar zeg.....
En anders toch maar wachten op nieuwe versie van de Xperia 5
De X5-II is op dit moment overigens wel slecht verkrijgbaar zeg.....
Ja dit jaar zijn de 1 III en de 5 III tegelijk getoondeymey schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:35:.
Overigens de 5 III....... is die al aangekondigd? Dat heb ik gemist.
De release data zijn nog niet bekend maar het lijkt er wel weer op dat de 5 III tegen t eind van t jaar zal verschijnen
Misschien een domme vraag, maar kunnen beide simkaarten in 4G-modus werken bij dual-sim gebruik van de Xperia 5 II? Ik heb nu (nog) een Samsung Galaxy J5 (2017) en die wil maar één sim op 4G en de ander op 3G/2G. 3G werkt al niet meer, en 2G steeds minder goed naarmate het uitgefaseerd wordt. De X-5II lijkt me een mooie opvolger voor een redelijke prijs, maar dan moet de connectiviteit voor mij wel kloppen.
@Vistajevski
Dat kan de Xperia 5ii inderdaad. Volgens mij is 5G niet meer beschikbaar bij dual-sim gebruik. De micro-sd is bij dual-sim trouwens ook niet meer beschikbaar, die delen namelijk dezelfde plek in de telefoon.
Dat kan de Xperia 5ii inderdaad. Volgens mij is 5G niet meer beschikbaar bij dual-sim gebruik. De micro-sd is bij dual-sim trouwens ook niet meer beschikbaar, die delen namelijk dezelfde plek in de telefoon.
De 5II heeft een hoge refresh rate. Heb je de batterijduur eens gechecked wanneer je de refresh omlaag zet?eymey schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:51:
[...]
Ook hier perfect werkende Google Pay op mijn Xperia 5-II in combinatie met de ABN!
Het is zelfs zo dat ik de X5-II met z'n bovenkant een centimeter of 3-4 bij de betaalterminal vandaan kan houden (zo'n 'mobiele', met NFC onder het display) en hij wordt al getriggerd.![]()
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Yep. Batterijduur waar ik het over heb is met de refreshrate gewoon op laag.Veneficus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:36:
[...]
De 5II heeft een hoge refresh rate. Heb je de batterijduur eens gechecked wanneer je de refresh omlaag zet?
Als ik de telefoon echt de hele dag voornamelijk standby houd, dan heb ik aan het einde van de dag nog wel zo'n 50-60% over. Maar al bij matig gebruik gaat het gewoon al fors omlaag. En dat ben ik niet gewend, zelfs bij sommige oudere telefoons die ik heb gehad met een fors kleinere accu.
Ik denk eigenlijk zelfs dat ik niet heel veel verschil merk tussen het scherm op 60 of op 120 hz.
Vraagje: komt de 5ii standaard met screenprotector?
Een bug tegengekomen iig op de 1 II .
Het viel me op dat locatie data niet meer opgeslagen werden in m`n foto's de laatste tijd op Google foto's.
Na wat troubleshooting blijkt dat als jij je "Location" op off Toggled, dit gelijk ook de "store location" setting in de foto app op uit zet. Als je je location weer op on zet; dan toggled de camera app de "store location" setting niet automatisch aan.
Ik zet al jaren location gewoon standaard "uit" als ik niet met Google maps actief aan het navigeren ben voor wat stroombesparing hier en daar. En zo heb ik de Xperia 1 II ook vanaf dag 1 behandelt.
Echter, kon je gewoon in de camera app "store location" aanzetten, en bleef het aan. Elke keer als ik een dagje ging fotograferen (mooie warme dag bijvoorbeeld) moest ik natuurlijk wel zelf eraan denken om de generale location setting aan te zetten voor die GPS tags. Maar dat was nooit een probleem geweest.
App data/cache clearen helpt niet.
Als ik het zo bekijk in m`n Google photo's is dit stuk gegaan bij de laatste update.
TLDR: Hou je ervan dat je foto's ook GPS tagged zijn? Controleer dan bovenstaande voor jezelf
Dit geld alleen voor de default camera app, de photo pro blijft wel de location setting onthouden ook al toggle je location generaal off/on.
Het viel me op dat locatie data niet meer opgeslagen werden in m`n foto's de laatste tijd op Google foto's.
Na wat troubleshooting blijkt dat als jij je "Location" op off Toggled, dit gelijk ook de "store location" setting in de foto app op uit zet. Als je je location weer op on zet; dan toggled de camera app de "store location" setting niet automatisch aan.
Ik zet al jaren location gewoon standaard "uit" als ik niet met Google maps actief aan het navigeren ben voor wat stroombesparing hier en daar. En zo heb ik de Xperia 1 II ook vanaf dag 1 behandelt.
Echter, kon je gewoon in de camera app "store location" aanzetten, en bleef het aan. Elke keer als ik een dagje ging fotograferen (mooie warme dag bijvoorbeeld) moest ik natuurlijk wel zelf eraan denken om de generale location setting aan te zetten voor die GPS tags. Maar dat was nooit een probleem geweest.
App data/cache clearen helpt niet.
Als ik het zo bekijk in m`n Google photo's is dit stuk gegaan bij de laatste update.
TLDR: Hou je ervan dat je foto's ook GPS tagged zijn? Controleer dan bovenstaande voor jezelf
Dit geld alleen voor de default camera app, de photo pro blijft wel de location setting onthouden ook al toggle je location generaal off/on.
[ Voor 3% gewijzigd door lithiumangel op 08-06-2021 13:18 ]
Mijn Xperia 1 valt letterlijk bijna uit elkaar. Ik zit dus met smart op de 1 III te wachten. Nu is er nog geen datum bekend waarop deze leverbaar zou moeten zijn, er komen zelfs steeds meer geruchten dat de uitleveringen weken of zelfs maanden uitgesteld zouden zijn. Is hier iemand die hier iets meer vanaf weet?