We draaien nog op de beveiligingsupdate van 1 november. Denk dat ie dat bedoeld.
Ik heb net voor de gein gekeken op m`n werk S20 en die staat op de security update van 1 Feb 2021.
En dan praten we over Samsung, de posterboy van dingen te laat uitbrengen. Die hebben flink wat huisgehouden zo te zien bij hun Software afdeling.
Dus ja, dan is het idd jammer dat een fabrikant als Sony met minder modellen op de markt, helemaal in het top-segment er zo lang over duurt. Het leek me de bedoeling dat ze stock android gebruikten om juist sneller updates te kunnen voorzien. Nu hebben we Android 11 best snel gekregen vind ik op de 1 II.
Maar dat security updates dan achterblijven vind ik raar.
Ik ben geen developer. Ik zie nooit wat er daadwerkelijk gewijzigd word met die security updates want dat staat nooit vermeld. Mischien zijn het dingen die niet van toepassing zijn op Sony hun stock flavor van Android omdat het security lekken dichten in features die ze niet hebben overgenomen dat ze het achterlaten ?
Maar zonder dat te weten, is het voor consumenten ; vooral voor Meneer Brotuck hier, enorm irritant
En dan praten we over Samsung, de posterboy van dingen te laat uitbrengen. Die hebben flink wat huisgehouden zo te zien bij hun Software afdeling.
Dus ja, dan is het idd jammer dat een fabrikant als Sony met minder modellen op de markt, helemaal in het top-segment er zo lang over duurt. Het leek me de bedoeling dat ze stock android gebruikten om juist sneller updates te kunnen voorzien. Nu hebben we Android 11 best snel gekregen vind ik op de 1 II.
Ik ben geen developer. Ik zie nooit wat er daadwerkelijk gewijzigd word met die security updates want dat staat nooit vermeld. Mischien zijn het dingen die niet van toepassing zijn op Sony hun stock flavor van Android omdat het security lekken dichten in features die ze niet hebben overgenomen dat ze het achterlaten ?
Maar zonder dat te weten, is het voor consumenten ; vooral voor Meneer Brotuck hier, enorm irritant
Als je meer dan 900 euro betaald voor een telefoon dan hoort daar een goed software update beleid bij.lithiumangel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:59:
Ik heb net voor de gein gekeken op m`n werk S20 en die staat op de security update van 1 Feb 2021.
Een paar weken geleden, volgens mij alweer drie weken heb ik handmatig de vervolg update geïnstalleerd. Dit was de update gereleased in rusland, met de december patches.
Het is bijzonder spijtig dat het daarna tot op de dag van vandaag niet op de overige Europese modellen is verschenen.
Ik hoef echt niet een update om een update te hebben, maar de december update fixed echt wel wat zaken.
Maar goed we zien wel wanneer Sony naar een drie maandelijkse update schedule gaat. Voorlopig is men daar totaal niet consistent in.
Just here for the fun
Samsung en Apple verdienen 100000x het geld wat Sony verdient aan zn mobiele divisie.
Ik ga ze niet met elkaar vergelijken. Ze hebben een handjevol mensen werken aan die dingen.
Voorbeeld zijn de slowmo video app, panorama app etc. Die worden pas geupdate als mensen echt beginnen te klagen. Tot dan gebruiken ze de mankracht liever elders.
Maandje later update terwijl LG een miljard verlies draait. Vergelijk het eerder mer hun dan met Samsung zou ik zeggen.
Ik ga ze niet met elkaar vergelijken. Ze hebben een handjevol mensen werken aan die dingen.
Voorbeeld zijn de slowmo video app, panorama app etc. Die worden pas geupdate als mensen echt beginnen te klagen. Tot dan gebruiken ze de mankracht liever elders.
Maandje later update terwijl LG een miljard verlies draait. Vergelijk het eerder mer hun dan met Samsung zou ik zeggen.
Echter vergeet je iets.
Om het even in jou termen te zetten. Samsung verdiende ook toen hun voor flink wat jaren de industriestandaard waren voor slechte updatesupport (tijdig security patches, tijdig een nieuwe OS versie, of überhaupt een nieuwe OS versie) al 100000x het geld wat Sony verdient aan z`n mobiele divisie.
Dus helaas gaat die lijn "Minder omzet = minder goede support " niet op.
Vooral aangezien in de loop v.d jaren Google dingen zoals Project Treble, Project Mainline en het lostrekken van play store security updates etc etc.. in het leven geroepen heeft, juist om OEMs de mogelijkheid te geven zonder fuss zaken te updaten.
Om het even in jou termen te zetten. Samsung verdiende ook toen hun voor flink wat jaren de industriestandaard waren voor slechte updatesupport (tijdig security patches, tijdig een nieuwe OS versie, of überhaupt een nieuwe OS versie) al 100000x het geld wat Sony verdient aan z`n mobiele divisie.
Dus helaas gaat die lijn "Minder omzet = minder goede support " niet op.
Vooral aangezien in de loop v.d jaren Google dingen zoals Project Treble, Project Mainline en het lostrekken van play store security updates etc etc.. in het leven geroepen heeft, juist om OEMs de mogelijkheid te geven zonder fuss zaken te updaten.
Ik overweeg de 5II (of de pixel 5) maar ik ben vooral ook op zoek naar een goede back cover, van leer of stof. Is niet gemakkelijk in te vinden, heeft iemand daar ervaringen mee? Of tips?
Heel raar maar sinds vandaag kan ik niet meer gebeld worden of kan ik bellen. Er staat meteen 'Call Ended'.
Ik heb mijn telefoon al gereset en simkaart opnieuw er in gedaan. Ik ben op de Tele2 site gaan kijken naar storingen. Ik heb al meerdere routes geprobeerd om te kijken of het werkt maar het lukt maar niet.
Hebben andere mensen ook deze ervaring?
Ik heb mijn telefoon al gereset en simkaart opnieuw er in gedaan. Ik ben op de Tele2 site gaan kijken naar storingen. Ik heb al meerdere routes geprobeerd om te kijken of het werkt maar het lukt maar niet.
groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)
Heb ik ook gehad, ook met Tele 2. Maar dit was na opnieuw opstarten altijd verholpen.Mister Hardware schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:56:
Heel raar maar sinds vandaag kan ik niet meer gebeld worden of kan ik bellen. Er staat meteen 'Call Ended'.
Geen leer of stof, maar ik ben hier wel tevreden over: https://www.xtremeskins.c...ts/sony-xperia-5-ii-skinsBatsu schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:46:
Ik overweeg de 5II (of de pixel 5) maar ik ben vooral ook op zoek naar een goede back cover, van leer of stof. Is niet gemakkelijk in te vinden, heeft iemand daar ervaringen mee? Of tips?
Ziet er wel mooi uit. Kan alleen niet op de website vinden hoe dik die is. Kan/wil jij misschien een foto van alleen het hoesje plaatsen?Zamorano schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:46:
[...]
Geen leer of stof, maar ik ben hier wel tevreden over: https://www.xtremeskins.c...ts/sony-xperia-5-ii-skins
Het is geen cover maar een skin/wrap.Gummie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:29:
[...]
Ziet er wel mooi uit. Kan alleen niet op de website vinden hoe dik die is. Kan/wil jij misschien een foto van alleen het hoesje plaatsen?
Sorry had niet goed gekeken.janzeeschuimers schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:43:
[...]
Het is geen cover maar een skin/wrap.

Als je naar de installatie video op die website kijkt zie je dat het inderdaad een wrap is die je er op plakt. Dus eigenlijk is het een sticker, volgens mij.
Inmiddels heb ik voor de 5 II de Android 11 OTA binnen. Het lijkt alsof de telefoon iets meer responsief reageert vooralsnog.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Ik heb vandaag de nieuwste Firmware update binnen voor de Xperia 1 II. Geen idee wat er verandert is. De security update is van afgelopen december. Was dat ook niet al het geval toen we in december de Android 11 update kregen?
Ik hoop in ieder geval dat hiermee de accu weer wat langer meegaat, want dat was toch wel het grootste minpunt van de Android 11 update
Ik hoop in ieder geval dat hiermee de accu weer wat langer meegaat, want dat was toch wel het grootste minpunt van de Android 11 update
Nee dat was inclusief security update van November...avec_style schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:19:
Ik heb vandaag de nieuwste Firmware update binnen voor de Xperia 1 II. Geen idee wat er verandert is. De security update is van afgelopen december. Was dat ook niet al het geval toen we in december de Android 11 update kregen?
Just here for the fun
Zojuist Android 11 op m'n 5II gekregen..
De 5 II heeft 11, maar wel met de security patch van december

Lang niet in een "Telefoon <merk X> <model Y> ervaringen" topic gezeten 
Zag voor mijn Sony Xperia 5 II vanochtend de Android 11 update binnen komen en ook ik constateerde dat het patchniveau op 1 december 2020 stond en dacht, ik ga eens kijken of er voor dit toestel ook een topic is
Nou heb ik hiervoor Mark I van de Xperia 5 gehad (begin 2020 gekocht met mooie cashback actie van Sony) en, samen met bv. de XZ1-compact van Sony die ik dáárvoor weer had, kwamen beveiligingsupdates veel sneller uit. Soms dezelfde maand of anders uiterlijk de volgende maand, dus dit vond ik ook wel een beetje opmerkelijk/teleurstellend.
Verder maar eens kijken hoe de Xperia 5-II het doet met deze Androidversie.
Ik heb, na de X5-I dus maar 8 maanden te hebben gehad, de upgrade naar de X5-II voornamelijk gedaan omdat die een stuk grotere accu zou moeten hebben en ook voor de 120 hz. refresh optie.
In het algemeen, met of zonder 120 hz. refresh aan, merk ik dat in het algemeen dit scherm een stuk 'rustiger' is voor mijn ogen. De X5-I was toch wat onrustig voor mijn ogen door de PWM brightness control op te lage frequentie (iets wat Samsung smartphones met AMOLED nog veel erger hebben). Met 120 hz. had ik gehoopt op een rustiger scherm op die stand, maar nu blijkt het scherm in het algemeen dus veel fijner. Dáár dus super blij mee
Iets waar ik toch wat minder gelukkig mee ben, is de toch ietwat tegenvallende batterijduur van de X5-II. Deze lijkt nauwelijks beter dan van de X5-I, terwijl deze toch een flink grotere accu zou moeten hebben. Ik doe verder geen hele bijzondere dingen ermee, maar zelfs bij matig gebruik (ongeveer 2 uur schermtijd per dag) zit ik aan het einde van de dag toch al wel weer onder de 50%.
Zag voor mijn Sony Xperia 5 II vanochtend de Android 11 update binnen komen en ook ik constateerde dat het patchniveau op 1 december 2020 stond en dacht, ik ga eens kijken of er voor dit toestel ook een topic is
Nou heb ik hiervoor Mark I van de Xperia 5 gehad (begin 2020 gekocht met mooie cashback actie van Sony) en, samen met bv. de XZ1-compact van Sony die ik dáárvoor weer had, kwamen beveiligingsupdates veel sneller uit. Soms dezelfde maand of anders uiterlijk de volgende maand, dus dit vond ik ook wel een beetje opmerkelijk/teleurstellend.
Verder maar eens kijken hoe de Xperia 5-II het doet met deze Androidversie.
Ik heb, na de X5-I dus maar 8 maanden te hebben gehad, de upgrade naar de X5-II voornamelijk gedaan omdat die een stuk grotere accu zou moeten hebben en ook voor de 120 hz. refresh optie.
In het algemeen, met of zonder 120 hz. refresh aan, merk ik dat in het algemeen dit scherm een stuk 'rustiger' is voor mijn ogen. De X5-I was toch wat onrustig voor mijn ogen door de PWM brightness control op te lage frequentie (iets wat Samsung smartphones met AMOLED nog veel erger hebben). Met 120 hz. had ik gehoopt op een rustiger scherm op die stand, maar nu blijkt het scherm in het algemeen dus veel fijner. Dáár dus super blij mee
Iets waar ik toch wat minder gelukkig mee ben, is de toch ietwat tegenvallende batterijduur van de X5-II. Deze lijkt nauwelijks beter dan van de X5-I, terwijl deze toch een flink grotere accu zou moeten hebben. Ik doe verder geen hele bijzondere dingen ermee, maar zelfs bij matig gebruik (ongeveer 2 uur schermtijd per dag) zit ik aan het einde van de dag toch al wel weer onder de 50%.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Helaas bestaat het klok-probleem nog steeds na de nieuwste updateRens1967 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:52:
[...]
Gelukkig, ik ben niet de enige. Ik heb ingesteld dat het scherm alleen oplicht als ik de telefoon oppak, maar ook dan verschijnt de verkeerde tijd (van de laatste melding?) op het scherm. Even snel kijken hoe laat het is is er zo niet bij.

Android 11 voor de 5ii voelt een stuk soepeler aan, DRM probleem lijkt opgelost te zijn, maar dat zal de toekomst uitwijzen. Reddit app functioneert ook weer normaal ipv constant vast te lopen.
Alleen erg jammer van de wijziging van de notification shade in landscape, dat ziet er nu echt niet meer uit
Alleen erg jammer van de wijziging van de notification shade in landscape, dat ziet er nu echt niet meer uit
Ik heb m nu ook, tevreden mee, al is het wel even wennen na 4 jaar Samsung. Heb een cover via Knaldeals
LED lijkt niet altijd te werken, maar moet misschien gewoon even op gang komen.
Wat wel niet heel erg goed werkt is de SD kaart, die is soms gewoon verdwenen. Iemand anders soortgelijke issues mee? Heb de leverancier al gecontacteerd.
Moest wel wennen aan de hoogte, is helaas niet zo compact als dat ik gehoopt had. Maar goed dat gaat vast wel wennen
LED lijkt niet altijd te werken, maar moet misschien gewoon even op gang komen.
Wat wel niet heel erg goed werkt is de SD kaart, die is soms gewoon verdwenen. Iemand anders soortgelijke issues mee? Heb de leverancier al gecontacteerd.
Moest wel wennen aan de hoogte, is helaas niet zo compact als dat ik gehoopt had. Maar goed dat gaat vast wel wennen
Android 11 loopt veel soepeler. Das fijn. Hier en daar wat kleine veranderingen. Prima. Alleen minder quick settings boven moet ik aan wennen. Moest wat schuiven ermee.
Batterijduur niet langer dan de 5? Ja.. op 120hz ja..
Adaptieve refreshrate is wat we nodig hebben.
Super dom natuurlijk om constant 120 te hebben maarja.. eerste generatie schermen zullen we maar zeggen.
Het lijkt erop dat Sony android 11 gebruikt heeft om de footprint te verminderen en de resources te gebruiken voor optimalisatie.
Android 12 komt ook voor de 5 II heeft Sony toegezegd. Hopelijk krijgen we dan wél een stap vooruit betreft opties.
En update verdomme de camera functies!
Edit: ik zie dat ik nu op youtube 1440p en 2160p kan kiezen. Opzich leuk. Omdat je vaak video inzoomt.
Edit 2: media volume is omlaag gegaan. Niet de maximale heb ik het idee maar de balans. Ik zat vaak te vriemelen onderin de slider ergens en nu heb ik fijne controls.
Edit 3: een mindere wijziging/bug nu..
scherm kantel icoontje links onder het scherm als je de telefoon liggend houd werkt eerst goed. Maar als je het scherm weer rechtop houdt draait hij bij mij niet meer terug. Pas na 20 keer en 3 maal ronddraaien van de telefoon lukt het weer.
Batterijduur niet langer dan de 5? Ja.. op 120hz ja..
Adaptieve refreshrate is wat we nodig hebben.
Super dom natuurlijk om constant 120 te hebben maarja.. eerste generatie schermen zullen we maar zeggen.
Het lijkt erop dat Sony android 11 gebruikt heeft om de footprint te verminderen en de resources te gebruiken voor optimalisatie.
Android 12 komt ook voor de 5 II heeft Sony toegezegd. Hopelijk krijgen we dan wél een stap vooruit betreft opties.
En update verdomme de camera functies!
Edit: ik zie dat ik nu op youtube 1440p en 2160p kan kiezen. Opzich leuk. Omdat je vaak video inzoomt.
Edit 2: media volume is omlaag gegaan. Niet de maximale heb ik het idee maar de balans. Ik zat vaak te vriemelen onderin de slider ergens en nu heb ik fijne controls.
Edit 3: een mindere wijziging/bug nu..
scherm kantel icoontje links onder het scherm als je de telefoon liggend houd werkt eerst goed. Maar als je het scherm weer rechtop houdt draait hij bij mij niet meer terug. Pas na 20 keer en 3 maal ronddraaien van de telefoon lukt het weer.
[ Voor 29% gewijzigd door BrbZrk op 18-02-2021 23:49 ]
Nog meer mensen die sinds de update naar Android 11 problemen ondervinden met hun WH XB900N? Bij mij stottert het geluid enorm, terwijl hij altijd al ingesteld stond op betere connectie 🤔
XM3 hier (nog van de XZ3), zal eens kijken. Ook net naar Android 11... Gaat super fijn!
edit: Geen enkel probleem, erg soepeltjes
edit: Geen enkel probleem, erg soepeltjes
[ Voor 20% gewijzigd door djidee op 18-02-2021 19:56 ]
"Mekker, blaat"
Hier ook geen problemen. Heb m (nu nogsteeds) altijd op kwaliteit staan.WP_Pj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:25:
Nog meer mensen die sinds de update naar Android 11 problemen ondervinden met hun WH XB900N? Bij mij stottert het geluid enorm, terwijl hij altijd al ingesteld stond op betere connectie 🤔
Trouwens de batterijduur is verbeterd lijkt het. (Nog maar 2 cycli gehad maargoed) 10-14 uur sot met 60hz
Heel vreemd.... Met de QCY T10 gaat het geluid prima, maar de XB900N stoort té erg. Misschien eens uitzoeken of ik die dingen ook kan resetten, of dat ze misschien een update hebben
Hier ook geen probleem met de Xperia 5 ii i.c.m. de xb900n na de update naar Android 11.WP_Pj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:35:
Heel vreemd.... Met de QCY T10 gaat het geluid prima, maar de XB900N stoort té erg. Misschien eens uitzoeken of ik die dingen ook kan resetten, of dat ze misschien een update hebben
Ik zou de bluetooth koppeling eens verwijderen en ook de headset een hard reset geven. Lost dat misschien het probleem op? Ik heb met een goedkoop inear bt setje op het werk zelfs op meer dan 15 meter afstand door pallets en 2 muren heen geen probleem.WP_Pj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:25:
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
BT koppeling had ik al eens verwijderd. Hard reset lijkt wel geholpen te hebben, en gelukkig maar, ik ben erg gesteld op die headphones 😁
Ik heb een 1 II op Android 11, security update december.
Van geen van m'n apps wordt de 'Gelezen' status bijgewerkt. Dus op het lockscreen zie ik de icoontjes van Gmail, Whatsapp en Fastmail gewoon staan, ondanks dat ik ze allemaal op m'n pc heb gelezen.
Voor alle apps staat battery saving uit en battery saving op telefoonniveau staat ook uit.
Het gebeurt zowel met de launchers van Microsoft en Nova en de eigen launcher van Sony.
Enig idee wat ik fout doe?
Edit: ligt aan Sony: https://www.reddit.com/r/...his_bug_where_the_always/
Van geen van m'n apps wordt de 'Gelezen' status bijgewerkt. Dus op het lockscreen zie ik de icoontjes van Gmail, Whatsapp en Fastmail gewoon staan, ondanks dat ik ze allemaal op m'n pc heb gelezen.
Voor alle apps staat battery saving uit en battery saving op telefoonniveau staat ook uit.
Het gebeurt zowel met de launchers van Microsoft en Nova en de eigen launcher van Sony.
Enig idee wat ik fout doe?
Edit: ligt aan Sony: https://www.reddit.com/r/...his_bug_where_the_always/
[ Voor 21% gewijzigd door __BlackEyed__ op 20-02-2021 16:54 ]
Mijn 5ii gaat helaas retour ivm het blijven wegvallen van de SD kaart. Kijken wat ze ermee doen. En dan eenzelfde toestel of toch n ander.
Ik irriteer me kapot aan de landscape/portrait toggle die links beneden verschijnt als je de telefoon omdraait.
Hij doet het niet goed..
Alleen door deze bug zou ik hem al niet updaten naar android 11
Hij doet het niet goed..
Alleen door deze bug zou ik hem al niet updaten naar android 11
Sinds afgelopen maandag heb ik de Xperia 5 II in huis. Over het algemeen bevalt de telefoon goed; de update naar Android 11 heb ik ook meteen uitgevoerd. Ik loop vandaag echter tegen een probleem aan. Wanneer ik bel, valt na +- 5 minuten de microfoon weg. Ik hoor nog wel de ander, maar mijn geluid komt niet meer door. Als ik vervolgens opnieuw bel, doet hij het wel gewoon weer, maar overkomt me hetzelfde. Zijn er meer die hier last van hebben?
Ik zou hem gaan omruilen, als dit na een hard reset nog niet weg is. Hier, herken ik mij niet in.Deesiebel schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:09:
Sinds afgelopen maandag heb ik de Xperia 5 II in huis. Over het algemeen bevalt de telefoon goed; de update naar Android 11 heb ik ook meteen uitgevoerd. Ik loop vandaag echter tegen een probleem aan. Wanneer ik bel, valt na +- 5 minuten de microfoon weg. Ik hoor nog wel de ander, maar mijn geluid komt niet meer door. Als ik vervolgens opnieuw bel, doet hij het wel gewoon weer, maar overkomt me hetzelfde. Zijn er meer die hier last van hebben?
Zelf heb ik dit probleem niet met mijn toestel.Deesiebel schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:09:
Hier ook het geval geweest 2 weken geleden bij 3 gesprekken. Daarna niet meer. Ik krijg het niet gereproduceerd.Deesiebel schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:09:
Ik heb het in een eerdere post uitgelegd.ViperNL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:03:
Wat is de bug precies?
Ik heb een paar keer gehad dat ik de tegenpartij slecht kon horen (lees: heel zachtjes) en na ophangen en weer proberen het beter was.Deesiebel schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:09:
Sinds afgelopen maandag heb ik de Xperia 5 II in huis. Over het algemeen bevalt ...... Zijn er meer die hier last van hebben?
[ Voor 51% gewijzigd door BrbZrk op 27-02-2021 02:11 ]
Apart ja. Ik zal het dit weekend proberen te reproduceren, ondertussen de telefoon ook opnieuw opgestart en nog geen lange gesprekken gevoerd. Hopelijk is het bij mij nu ook weg.mattlok schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:37:
[...]
Hier ook het geval geweest 2 weken geleden bij 3 gesprekken. Daarna niet meer. Ik krijg het niet gereproduceerd.
Ik heb na de android 11 nóg een update gehad vannacht. Zal wel wat foutjes hier en daar verhelpen maar mn "rotate screen" bug is niet verholpen. ..d'oh..
ps. Versie 58.1.A.3.87 is het
ps. Versie 58.1.A.3.87 is het
[ Voor 9% gewijzigd door BrbZrk op 01-03-2021 06:51 ]
Valt mij op dat de notificatie balk nu anders functioneert. In het lockscreen zag ik nog iconen van bijv. mail, nu niet meer?
Op m'n Xperia 5-II vanochtend ook wederom een update binnen gekregen.
Build 58.1.A.3.87 en beveilingsniveau van 1 februari.
Dat lijkt er weer meer op
.
Hier overigens geen problemen met wegvallende mic/audio tijdens bellen. Nou bel ik ook niet veel, dus zeker als het probleem niet iedere keer reproduceert maakt dat de kans dát ik het tegen komt ook kleiner.
Hier overigens T-mobile, met VoLTE en VoWIFI aan.
(misschien kan je hier ook nog mee spelen @Deesiebel? Zelfs al had je met zelfde provider met vorige telefoon nooit problemen, kan het toch een samenspel zijn tussen jouw provider, netwerksettings, etc. )
Build 58.1.A.3.87 en beveilingsniveau van 1 februari.
Dat lijkt er weer meer op
Hier overigens geen problemen met wegvallende mic/audio tijdens bellen. Nou bel ik ook niet veel, dus zeker als het probleem niet iedere keer reproduceert maakt dat de kans dát ik het tegen komt ook kleiner.
Hier overigens T-mobile, met VoLTE en VoWIFI aan.
(misschien kan je hier ook nog mee spelen @Deesiebel? Zelfs al had je met zelfde provider met vorige telefoon nooit problemen, kan het toch een samenspel zijn tussen jouw provider, netwerksettings, etc. )
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Iemand wel eens z'n toestel ter reparatie moeten aanbieden en zo ja hoe lang ben je 'm toen kwijt geweest? Mijn huidige ( Galaxy Note 8 ) is twee keer defect geweest en met Samsung had ik 'm de volgende dag weer terug.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Sinds de update naar Android 11 doet de "voice recorder" van Sony het niet.
Hij zegt "the mic is in use by another app"
Heb opnieuw geïnstalleerd..
Ik heb alle machtigingen uitgezet.. dat kan t niet zijn.
Óf ik wordt afgeluisterd.. of..
?
iemand anders? Ee idee misschien
Hij zegt "the mic is in use by another app"
Heb opnieuw geïnstalleerd..
Ik heb alle machtigingen uitgezet.. dat kan t niet zijn.
Óf ik wordt afgeluisterd.. of..
?
Waar zit die voice recorder en hoe start je hem op? Is het de functie om tijdens een telefoongesprek dat gesprek op te nemen? (sorry, drukke week gehad)BrbZrk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:32:
"A man has got to know his limitations..."
Nee gewoon een geluidsopname app.
Dus met de externe microfoon.
Ik denk dat ik het van de vorige Xperia heb meegenomen
met de Xperia transfer app.
Misschien kunnen sommigen hier het uitproberen
https://www.apkmirror.com...recorder-2-01-42-release/
Dus met de externe microfoon.
Ik denk dat ik het van de vorige Xperia heb meegenomen
met de Xperia transfer app.
Misschien kunnen sommigen hier het uitproberen
https://www.apkmirror.com...recorder-2-01-42-release/
[ Voor 35% gewijzigd door BrbZrk op 05-03-2021 08:30 ]
De audio recorder staat gewoon in de Google play store, dus die hoef je niet los via APK mirror te downloaden.BrbZrk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:32:
Enfin, als ik op de Google Play store kijk zie ik veel nieuwe reviews tussen staan dat het niet op Android 11 werkt. Zowel Sony toestellen alsmede Samsung niet. En mensen hebben ook staan in de reviews dat dingen zoals re-install en/of app data/cache leeghalen ook niet werkt.
Bij mij werkt de app nu ook niet zie ik. Terwijl ik die zeker nog voor de upgrade gebruikt hebt zo te zien aan previous recordings.
Het is zowieso een app dat sinds 2019 niet meer is geupdate, dus het is safe to assume dat het niet meer compatible is met Android 11. Dat word w.s een nieuwe app vinden.
[ Voor 29% gewijzigd door lithiumangel op 05-03-2021 11:58 ]
Oh oh oh. . Playmemories van Sony doet het ook al niet.
Photo album app van google doet sinds de laatste update ook raar. Ik kan bokeh foto's niet meer editen. Normale fotos wel.
Hij geeft aan "controleer je verbinding"
Android 11 is leuk en aardig.. ietje pietje meer performance maar de app support moet wél geüpdate worden..
In combinatie met de screen toggle bug...
Is dit voor mij (voorlopig) een faal update
Photo album app van google doet sinds de laatste update ook raar. Ik kan bokeh foto's niet meer editen. Normale fotos wel.
Android 11 is leuk en aardig.. ietje pietje meer performance maar de app support moet wél geüpdate worden..
Ja het rammelt behoorlijk en voelt bijna alsof Google Android 11 er doorheen heeft gedrukt om fabrikanten te 'helpen' met beloftes over (aantal) OS updates. Binnen Google Photos valt me op dat bepaalde fotobewerkingen alleen nog maar mogelijk zijn met een 'Google One' abonnement. Heeft mogelijk te maken met het recente nieuws dat Google haar business model zou gaan veranderen (minder consumenten targetting en mogelijk meer naar subscription model)?BrbZrk schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 00:22:
Overigens zie ik Sony Play Memories niet meer op mijn telefoon; wordt dat uberhaupt nog ondersteund?
klopt, is al een tijdje zo dat de filters in Photos een Google One perk is.
AFAIK al die Sony apps zijn depreciated een tijdje terug m.u.v de Walkman app die nog actief word bijgehouden.
Play Memories werkte op android 10 al niet meer op de Xperia 1 II toen ik de overstap had gemaakt van een XZ3 waar dat wel op werkte. Dat was juist de reden dat ik moest overstappen naar Gallery Go van Google voor lokale image browser.
AFAIK al die Sony apps zijn depreciated een tijdje terug m.u.v de Walkman app die nog actief word bijgehouden.
Play Memories werkte op android 10 al niet meer op de Xperia 1 II toen ik de overstap had gemaakt van een XZ3 waar dat wel op werkte. Dat was juist de reden dat ik moest overstappen naar Gallery Go van Google voor lokale image browser.
is er geen mogelijkheid bij de xperia 5 II om de navigatieknoppen van volgorde te wijzigen?
ik zou graag de terugknop rechts ipv links hebben
@rubinho89 Nope. Knoppen omgekeerd is iets typisch Samsung.
Je kan gestures proberen, terug-gesture werkt aan beide kanten van het scherm.
Je kan gestures proberen, terug-gesture werkt aan beide kanten van het scherm.
Zoals @AmbroosV ook zegt raad ik je aan om de gestures te gaan gebruiken. Dat werkt uiteindelijk heel intuïtief en makkelijkrubinho89 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:26:
is er geen mogelijkheid bij de xperia 5 II om de navigatieknoppen van volgorde te wijzigen?
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Het is misschien dan wel de out-of-the-box volgorde van een Samsung, maar deze kun je op bijv. Huawei en OnePlus zeker wel naar eigen hand zetten. Dat het op Xperia niet kan is dan vreemd.
Niks vreemds aan, Xperia's gebruiken tegenwoordig vrijwel volledig de basis features van Android.dreester schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:52:
Het is misschien dan wel de out-of-the-box volgorde van een Samsung, maar deze kun je op bijv. Huawei en OnePlus zeker wel naar eigen hand zetten. Dat het op Xperia niet kan is dan vreemd.
Het zijn dus gewoon AOSP builds. De launcher is dus puur stock, vandaar dat je wat "geavanceerdere" dingen zoals multi-tabladen enzo niet hebt, en ook niet dat je deze knoppen (iets waar idd Samsung mee begonnen was met die reverse layout jaren terug) kan aanpassen voor navigatie.
Wil je deze feature hebben, moet je simpelweg een andere launcher instaleren.
Ik ben zelf niet anders dan Sony of AOSP gewend, dus wat dat betreft vind ik het prima dat de terugknop gewoon links zit.
Sterker nog, iedere keer als ik iemand met een Samsung moet helpen vind ik het mega irritant dat die hem altijd rechts plaatsen
Sterker nog, iedere keer als ik iemand met een Samsung moet helpen vind ik het mega irritant dat die hem altijd rechts plaatsen
Hoelang biedt Sony security patches aan voor hun high-end toestellen? Ik kan hier weinig over terugvinden.
Ik zie dat dit al zeker 2 jaar is en op sommige websites lees ik dat ze 3 jaar willen updates willen blijven voorzien, maar ik zie nergens een officiële bron waar dit bevestigt kan worden. Als ik €699 betaal voor een high-end smartphone, dan vind ik 2 jaar echt wel weinig. Iemand die meer duiding kan geven?
Ik zie dat dit al zeker 2 jaar is en op sommige websites lees ik dat ze 3 jaar willen updates willen blijven voorzien, maar ik zie nergens een officiële bron waar dit bevestigt kan worden. Als ik €699 betaal voor een high-end smartphone, dan vind ik 2 jaar echt wel weinig. Iemand die meer duiding kan geven?
Gewoonlijk twee jaar na de release van het eerste model van een generatie/platform. Voor de 1 II én 5 II komt dan neer op updates tot zomer 2022. Er gaan geruchten dat het langer is vanaf deze generatie, maar het is geen zekerheid.
https://www.xperiainfo.com/us/software-security.html bevat info over welke modellen nu nog updates krijgen, maar die is outdated. De XZ2 en XZ3 zijn ondertussen gestrand op september 2020. Dat is net iets meer dan twee jaar na de release van de XZ2.
https://www.xperiainfo.com/us/software-security.html bevat info over welke modellen nu nog updates krijgen, maar die is outdated. De XZ2 en XZ3 zijn ondertussen gestrand op september 2020. Dat is net iets meer dan twee jaar na de release van de XZ2.
[ Voor 32% gewijzigd door AmbroosV op 11-03-2021 12:11 ]
Zoals @AmbroosV schrijft, een goeie 2 jaar beveiligingsupdates. Mijn XZ2C heeft nu de patch van juli 2020 en die is uitgekomen in april 2018.AstaVista schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:43:
Hoelang biedt Sony security patches aan voor hun high-end toestellen? Ik kan hier weinig over terugvinden.
Ik zit met dezelfde bedenkingen. Waarom zoveel geld uitgeven voor eigenlijk maar 2 jaar veilig gebruik? Ik denk dat de Pixels en de Nokias 3 jaar updates krijgen en Samusung heeft aangekondigd naar 4 jaar te gaan.
Het updatebeleid wordt voor mij nu het belangrijkste criterium om een nieuwe smartphone te kiezen. Met wat er nu op de markt is, zal het de iphone mini worden.
Dat is echt zo jammer dat er momenteel maar 2 jaar gegarandeerd wordt. Ik heb de Xperia 5 II een week in gebruik gehad en het is een leuk toestel, alleen vind ik €699 voor 2 jaar "veilig" te zijn echt niet kunnen. Ik wacht dan maar even af op de Pixel 5a/6 of op het moment dat Sony eens duidelijkheid brengt over hun ondersteuning.chrpmm schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:51:
[...]
Zoals @AmbroosV schrijft, een goeie 2 jaar beveiligingsupdates. Mijn XZ2C heeft nu de patch van juli 2020 en die is uitgekomen in april 2018.
Ik zit met dezelfde bedenkingen. Waarom zoveel geld uitgeven voor eigenlijk maar 2 jaar veilig gebruik? Ik denk dat de Pixels en de Nokias 3 jaar updates krijgen en Samusung heeft aangekondigd naar 4 jaar te gaan.
Het updatebeleid wordt voor mij nu het belangrijkste criterium om een nieuwe smartphone te kiezen. Met wat er nu op de markt is, zal het de iphone mini worden.
Een aantal zullen wel zeggen daar komt ie weer, maar op het vlak van de Xperia 1ii zijn er best wel wat maandjes met updates overgeslagen. En gezien de update reputatie van Sony valt me dit toch wel tegen.
Als je trouwens een beetje handig bent kan je wel handmatig updaten overigens.
Vaak is (dezelfde) firmware elders al wel gereleased namelijk.
De Sony blijft een van mijn favorieten op vele vlakken, zeker vanwege de 20 shots per seconde functionaliteit van de camera en het lichte gewicht.
Maar vanwege het feit dat het een enkele sim betreft is het inmiddels mijn reserve telefoon geworden.
Als je trouwens een beetje handig bent kan je wel handmatig updaten overigens.
Vaak is (dezelfde) firmware elders al wel gereleased namelijk.
De Sony blijft een van mijn favorieten op vele vlakken, zeker vanwege de 20 shots per seconde functionaliteit van de camera en het lichte gewicht.
Maar vanwege het feit dat het een enkele sim betreft is het inmiddels mijn reserve telefoon geworden.
Just here for the fun
Sony heeft een veel kleiner aanbod aan telefoons dan vroeger, en een véél kleiner team voor software dan een paar jaar terug. Als de volgende paar telefoons het goed doen vermoed ik dat er weer wat meer investeringen zullen zijn, maar op dit moment is het krap voor zover ik weet.
Echt wel jammer want de Xperia 5 II vond ik geen slecht toestel in de periode dat ik hem getest heb. Als ze 3 jaar security patches zouden aanbieden dan wil ik het toestel zeker terug overwegen.AmbroosV schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:42:
Sony heeft een veel kleiner aanbod aan telefoons dan vroeger, en een véél kleiner team voor software dan een paar jaar terug. Als de volgende paar telefoons het goed doen vermoed ik dat er weer wat meer investeringen zullen zijn, maar op dit moment is het krap voor zover ik weet.
Is er al iets bekend van een eventuele 1 III? Mijn Xperia 1 valt bijna uit elkaar.
Ben het helemaal met je eens hoor. Een telefoon die nog geen jaar oud is die soms al een aantal maanden achterloopt qua security updates vind ik wel een beetje jammer. Zat gisteren namelijk nog op de security update van December. Krijg ik vannacht een update binnen en nu zit ik pas op de security update van Februari. Erg snel gaat het allemaal niet helaas. Als ik snellere updates wilt kan ik natuurlijk de UK firmware flashen maar daar heb ik eigenlijk ook weer niet heel erg zin in.Brotuck schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:56:
Een aantal zullen wel zeggen daar komt ie weer, maar op het vlak van de Xperia 1ii zijn er best wel wat maandjes met updates overgeslagen. En gezien de update reputatie van Sony valt me dit toch wel tegen.
...
Ik ben ook heel benieuwd.JJM vd E schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:08:
Is er al iets bekend van een eventuele 1 III? Mijn Xperia 1 valt bijna uit elkaar.
Ik mag deze maand weer een nieuw toestel bij mn abbo kiezen en heb mijn zinnen al get op een Xperia.
Is alleen de vraag nog of ik wacht op de III.
Aankondiging in Mei ... misschien ...
Maar wanneer is hij dan echt beschikbaar ? ik hoorde dat dit bij Sony altijd erg lang duurt nadat de aankondiging is gemaakt.
Duurt het daarna nog weer 3 -4 maand ... dan kan ik misschien toch beter voor de II gaan, in plaats van al dat wachten ... (geen geduld haha)
Wat zouden jullie doen ?
"... Reckon luck sees us the same Reckon love deals us the same ..." Mark Hollis (Talk Talk)
Van uitstel komt afstel... Maar als je zeker bent dat jeSwurgin schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:01:
[...]
Ik ben ook heel benieuwd.
Ik mag deze maand weer een nieuw toestel .....
Wat zouden jullie doen ?
een Xperia gaat halen zou ik.. 2 opties;
- Als je jaren doet met een phone, wachten op de mark III.
-Als je meer van de ongeveer jaarlijkse updates bent, nu een mark II halen (1 of 5) voor een goede prijs en dan volgend jaar hetzelfde doen met de Mark III.
Zo kun je nu meteen genieten van een nieuwe telefoon en straks de nieuwste hebben..maar kwa prijs totaal niet veel hoger zitten dan launch mark III prijs.
[ Voor 3% gewijzigd door BrbZrk op 08-04-2021 19:57 ]
Bedankt ! Je maakt 2 goede puntenBrbZrk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:05:
[...]
Van uitstel komt afstel... Maar als je zeker bent dat je
een Xperia gaat halen zou ik.. 2 opties;
- Als je jaren doet met een phone, wachten op de mark III.
-Als je meer van de ongeveer jaarlijkse updates bent, nu een mark II halen (1 of 5) voor een goede prijs en dan volgend jaar hetzelfde doen met de Mark III.
Zo kun je nu meteen genieten van een nieuwe telefoon en straks een de nieuwste hebben..maar kwa prijs totaal niet veel hoger zitten dan launch mark III prijs.
Heb toch nog wat meer zitten nadenken en wat beter gekeken op de site van Vodafone.
Het word de Mark II.
Ik heb eigenlijk geen zin (lees: geduld haha) om te wachten op Sony.
Ook zal de prijs van de Mark III wel weer hoog worden. En nagaand wat gevraagd word voor bv. de nieuwe Samsung S21 Ultra aan eenmalige toestel kosten, word me dat iets teveel als ik de maandelijkse prijs nog een beetje schappelijk (50 euro) wil houden.
En ja, wie weet ik wel weer zo gek en haal de Pixel 6 begin volgend jaar. (Heb altijd nog alle Pixels gehad, behalve de 5 die ik heb overgeslagen)

Wat ik me nog wel afvraag is wat ik ga vinden van de breedte van de Sony. Die is beduidend smaller dan andere telefoons (wat ik gewend ben).
Misschien toch maar even een afspraak maken bij een dichtstbijzijnde winkel, als het zover is
"... Reckon luck sees us the same Reckon love deals us the same ..." Mark Hollis (Talk Talk)
Kwa breedte zit je de eerste dag of 2 echt met een raar gevoel. Vooral zonder case voelt het toestel weliswaar super solide en premium aan maar .. ja. eh. Gewoon ... smal?Swurgin schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:59:
[...]
Wat ik me nog wel afvraag is wat ik ga vinden van de breedte van de Sony. Die is beduidend smaller dan andere telefoons (wat ik gewend ben).
Na 2 dagen ben je het gewent en voelen andere dingen opeens "super lomp" aan

Het enige wat ik had aangepast was m`n onscreen keyboard ff tandje kleiner ? geloof ik.
En dan heb je echt een zee aan vertikale ruimte over. Heerlijk met typen, dat je keyboard niet opeens 30 a 40% van je scherm in beslag neemt bij wijze van.
Goede keuze, top toestel. Voor mij is (na 8 maanden gebruik) het grootste minpunt het feit dat ik meer typefouten maak dan op al mijn voorgaande Xperia's. En dat wijt ik zelf aan een smaller/kleiner toetsenbord. Je leert er mee leven of hebt er helemaal geen last van of een oplossing voor.[b]
Het word de Mark II.
Ik heb eigenlijk geen zin (lees: geduld haha) om te wachten op Sony.
...
Ja, dat minpuntje hoorde ik ook al van Flossy Carter (YouTube: Sony Xperia 1 Mark 2 "Real Review") hahaRobus schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:39:
[...]
Goede keuze, top toestel. Voor mij is (na 8 maanden gebruik) het grootste minpunt het feit dat ik meer typefouten maak dan op al mijn voorgaande Xperia's. En dat wijt ik zelf aan een smaller/kleiner toetsenbord. Je leert er mee leven of hebt er helemaal geen last van of een oplossing voor.
Heb er eigenlijk nu al wel eens last van op mijn Pixel 4 XL. Maar ach ... zo vaak type ik niet op de phone
Oeh, ik was dus op zoek naar hoe ik in 2021 in de EU aan een dual-sim Xperia 1ii kan komen, zie ik dat ze in Japan een tijdje terug een groene en matt-black versie hebben gereleased! Hebben ook nog es 12gb ram aan boord, tof! Model is xq-at42 en de kleur heet Frosted Black
https://www.xperiablog.ne...olour-to-launch-in-japan/
https://www.xperiablog.ne...-taiwan-upgraded-ram-too/
Als die mat-zwarte eens in de EU te krijgen zou zijn..!
Voor een goede deal ben ik voor dual sim denk ik toch aangewezen op sites als wondamobile, euglobalcentral e.d. Zie dat GSMWeb.nl wel dit in zn specs heeft staan: SIM-kaart-capaciteit: Hybride Dual SIM. Iemand nog suggesties? Of is het toch wel te hacken? (heb nu een Xperia 1ii singlesim, maar wegens nieuw werk moet ik dual sim of 2 telefoons hebben).
https://www.xperiablog.ne...olour-to-launch-in-japan/
https://www.xperiablog.ne...-taiwan-upgraded-ram-too/
Als die mat-zwarte eens in de EU te krijgen zou zijn..!
Voor een goede deal ben ik voor dual sim denk ik toch aangewezen op sites als wondamobile, euglobalcentral e.d. Zie dat GSMWeb.nl wel dit in zn specs heeft staan: SIM-kaart-capaciteit: Hybride Dual SIM. Iemand nog suggesties? Of is het toch wel te hacken? (heb nu een Xperia 1ii singlesim, maar wegens nieuw werk moet ik dual sim of 2 telefoons hebben).
Net m`n telefoon geupdate, (Xperia 1 II) dat duurdde verbazingwekkend lang zeg (een uur bekant, terwijl toestel niks lag te doen actief)
Goed. Ik zie dat ik de Maart 2021 security update heb.
Goed. Ik zie dat ik de Maart 2021 security update heb.
Hier ook, in een kwartiertje klaar 🤗
Net vandaag mijn 5ii binnen gekregen en was vooral van plan deze te gebruiken voor de hifi opties samen met een wh1003.. helaas zie ik nu na de Android 11 update alleen SBC codec als optie en kan nergens de HD-audio opties selecteren o.i.d.. mis ik iets?
Inmiddels het probleem kunnen oplossen!
Mochten mensen tegen hetzelfde aanlopen, let me know.
Mochten mensen tegen hetzelfde aanlopen, let me know.
Kan iemand iets meer hier over zeggen? Betekent dit dat als ik een 1ii bestel bij tele2, vodafone, kpn etc ik gewoon de koptelefoons bij Sony kan claimen?Moi_in_actie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:00:
[...]
Ik heb mijn Xperia 1ii destijds via Vodafone gekocht en gewoon de factuur/orderbevestiging gebruikt voor de headset aan te vragen. Werd niet moeilijk over gedaan, enige waar men over zeurde was dat het stukje met de code echt uit de doos geknipt moest worden.
If so, hoe en waar?
Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93
Die actie van Sony m.b.t gratis koptelefoons is al lang en breed afgelopen helaas.
Mensen... Ik heb een ongelooflijke amateurisme ontdekt in de stock camera app van de Xperia 5 II (vermoed óók Xperia 1 II)
Hij staat standaard op automatische modus uiteraard en kun je HDR (foto) niet aan en uit zetten. Tenzij je met de belichting slider gaat spelen dan gaat de HDR optie vanzelf uit.
Ik wou soms wél een HDR foto maken maar ook lichter of donkerder maken. Dat kon dus niet.
Nu heb ik een omweg gevonden.
Je gaat eerste naar de bokeh optie en dan zet je de belichting slider aan. Vervolgens zet je de bokeh optie uit maar je sliders blijven staan. EN de automatische HDR gaat weer aan. Nu kun je met een gerust hart je exposure hoger of lager zetten MET de HDR functie aan. Lekker.
Laat voor mij wel zien hoe weinig aandacht de software krijgt van Sony hoor.
Ik heb een screen capture gemaakt.
https://youtube.com/shorts/MS81Yu3XL4w
Hij staat standaard op automatische modus uiteraard en kun je HDR (foto) niet aan en uit zetten. Tenzij je met de belichting slider gaat spelen dan gaat de HDR optie vanzelf uit.
Ik wou soms wél een HDR foto maken maar ook lichter of donkerder maken. Dat kon dus niet.
Je gaat eerste naar de bokeh optie en dan zet je de belichting slider aan. Vervolgens zet je de bokeh optie uit maar je sliders blijven staan. EN de automatische HDR gaat weer aan. Nu kun je met een gerust hart je exposure hoger of lager zetten MET de HDR functie aan. Lekker.
Dat is dan ook niet de camera app die Sony speciaal voor die telefoons gemaakt heeft. Photography Pro is in veel opzichten superieur t.o.v. de standaard Android camera appBrbZrk schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:25:
Mensen... Ik heb een ongelooflijke amateurisme ontdekt in de stock camera app van de Xperia 5 II (vermoed óók Xperia 1 II)
In die speciale app kun je veel maar hebt geen white balance slider en HDR on off toggle in de auto modus. Daarvoor gebruik ik de stock camera app.WP_Pj schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:10:
[...]
Dat is dan ook niet de camera app die Sony speciaal voor die telefoons gemaakt heeft. Photography Pro is in veel opzichten superieur t.o.v. de standaard Android camera app
En hij is wel degelijk gemaakt voor de Xperia telefoons, door Sony zelf, zelfs. Tot de Pro apps er waren waren dat de camera apps. En ze hadden veel meer opties dan ze nu hebben.
Gejammer over de Xperia 5 II deel 2
Savonds thuis met mn gloeilampen kan ik mn Xperia 5 II niet gebruiken omdat alles zo geel wordt. Nou ben ik benieuwd of iedereen dat zo heeft.
Ik heb een vergelijking gemaakt met de inmiddels 4,5 jaar oude Xperia XZ. Die is minder scherp maar de white balance verslaat die van de 5 II.
En een videotje van dezelfde scenario
YouTube: Xperia 5 II vs Xperia XZ indoor white balance comparison.
Savonds thuis met mn gloeilampen kan ik mn Xperia 5 II niet gebruiken omdat alles zo geel wordt. Nou ben ik benieuwd of iedereen dat zo heeft.
Ik heb een vergelijking gemaakt met de inmiddels 4,5 jaar oude Xperia XZ. Die is minder scherp maar de white balance verslaat die van de 5 II.
![]() | ![]() |
Ik zou je vooral de camera pro app aanraden.BrbZrk schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:36:
Gejammer over de Xperia 5 II deel 2
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als je hem in P modus gebruikt kun je zowel je belichting regelen zoals in de standaard app. Ook kun je in instellingen standaard hdr aanzetten, en kun je via awb -> adjust volledige controle hebben over de witbalans, met zelfs in verschillende kleuren balans, of resetten als je richt op een witte muur voor als je wilt compenseren voor de kleur van je verlichting.
[ Voor 3% gewijzigd door iklucas op 02-04-2021 23:27 ]
@BrbZrk Gloeilampen zijn redelijk ongewoon ondertussen, dus ik kan me wel voorstellen dat de nieuwe software er gewoon niet op getraind is om het erg gele licht van gloeilampen weg te compenseren (zoals de oude software).
De oude telefoons hadden dikwijls de neiging om een gezellige avond bij kaarslicht of een kampvuur nogal koel te doen uitslaan, net omdat ze proberen te compenseren voor het erg gele licht. Dat was erg storend, en de nieuwe Xperia's doen dat véél minder, en zijn veel beter in het behouden van een warme atmosfeer wanneer die er was in real life.
Hier twee foto's van mij, met m'n Xperia 1 II, automatische witbalans in Photo Pro. Beiden zijn in situaties met een erg warm licht (kaarsen / warme LEDs + rood hout in de eerste, gouden avondgloed in de tweede). Dit soort foto's zijn snel om zeep als je telefoon probeert om naar een neutrale witbalans terug te keren.
Met andere woorden, je kan niet beiden hebben. Ik heb veel liever een telefoon die dichter bij de werkelijkheid zit in situaties met warm licht, dan een telefoon die het licht van een gloeilamp probeert om te toveren naar daglicht.
:strip_exif()/f/image/OpznYPwexu0ACqXwxKM96Q3n.jpg?f=fotoalbum_large)
De oude telefoons hadden dikwijls de neiging om een gezellige avond bij kaarslicht of een kampvuur nogal koel te doen uitslaan, net omdat ze proberen te compenseren voor het erg gele licht. Dat was erg storend, en de nieuwe Xperia's doen dat véél minder, en zijn veel beter in het behouden van een warme atmosfeer wanneer die er was in real life.
Hier twee foto's van mij, met m'n Xperia 1 II, automatische witbalans in Photo Pro. Beiden zijn in situaties met een erg warm licht (kaarsen / warme LEDs + rood hout in de eerste, gouden avondgloed in de tweede). Dit soort foto's zijn snel om zeep als je telefoon probeert om naar een neutrale witbalans terug te keren.
Met andere woorden, je kan niet beiden hebben. Ik heb veel liever een telefoon die dichter bij de werkelijkheid zit in situaties met warm licht, dan een telefoon die het licht van een gloeilamp probeert om te toveren naar daglicht.
:strip_exif()/f/image/OpznYPwexu0ACqXwxKM96Q3n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dmIIOEJfLnn3YNvoJopVipfs.jpg?f=fotoalbum_large)
@AmbroosV Waar is die 2e foto gemaakt als ik vragen mag? Best mooi gebied!
Eerste is Nepenthe in Big Sur (California), tweede is Ballaghbeama Gap in Ierland. Het voordeel van internationaal moeten verhuizen voor werk is dat ik het laatste jaar in drie landen gewoond heblithiumangel schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:50:
@AmbroosV Waar is die 2e foto gemaakt als ik vragen mag? Best mooi gebied!
Waar je ook heen gaat, je neemt de beruchte lens flare met je mee. .. ondanks de *marketing kuch T Coating kuch *marketingAmbroosV schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:46:
[...]
Eerste is Nepenthe in Big Sur (California), tweede is Ballaghbeama Gap in Ierland. Het voordeel van internationaal moeten verhuizen voor werk is dat ik het laatste jaar in drie landen gewoond heb
Oh en dat de software gloeilamp licht niet kent is de grootste fanboy uitspraak die ik heb gehoord.. wou ik zeggen maar ik ben zelf een fanboy van Sony bij mij gaat dat niet verder dan Sony producten blijven kopen ook als ze niet de beste voor me zijn.
Andere (nieuwe telefoons) kunnen bij mij thuis toch wel een normale foto maken? Dat gele bij mij is niet "realistisch".
Iphone en galaxy kunnen het wel.
Ik snap wat je bedoelt als het over buitenlucht/ HDR situaties gaat. Weinig oppoetsen vind ik ook fijn.
Maar dit is onbruikbaar. (De foto die ik heb gedeeld valt nog mee ik heb écht onbruikbare fotos)
Ik hou het op dat mijn verlichting buitengewoon is.
Maar feit blijft, vooral met de Xperia 1 III hardware specs geruchten, dat ze echt iets aan de software moeten doen.
En breng de ultra slowmotion terug.
[ Voor 47% gewijzigd door BrbZrk op 04-04-2021 03:41 ]
Explore Xperia – Android 11 Update: YouTube: Explore Xperia – Android 11 Update
groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)
Kijk dat is waardevolle informatie voor ons als 1mkII gebruikers. Jammer dat Sony dit soort bericht dan weer niet verstuurd, ondanks dat ik het product netjes heb geregistreerd en toestemming heb gegeven. De updates van Sony (en Android) gaan al gepaard met zoveel uitgebreide informatie (not).Mister Hardware schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:03:
Explore Xperia – Android 11 Update: YouTube: Explore Xperia – Android 11 Update
@Mister Hardware Dank dus voor het delen!
Op mijn 1 II blijven de notificaties op het AOD staan, ook al zijn ze afgehandeld. Dus bv een mail gelezen op m'n pc, notificatie blijft op het AOD staan. Geldt voor alle apps.
Sony support kon me niet verder helpen.
Iemand anders hetzelfde en daar een oplossing voor gevonden?
Sony support kon me niet verder helpen.
Iemand anders hetzelfde en daar een oplossing voor gevonden?
Is al reeds eerder in het topic besproken, sinds de Android 11 update zijn de notificaties in AOD broken.
Helaas, geen oplossing ervoor totdat Sony zelf met een fix/update komt.
Klopt, was o.a. ikzelf.lithiumangel schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:57:
Is al reeds eerder in het topic besproken, sinds de Android 11 update zijn de notificaties in AOD broken.
Was benieuwd of er al verandering was bij anderen na verschillende updates inmiddels.
Àangezien ik toch vandaag de hele dag binnen ben aan het klussen (net verhuisd) kan ik wel even AOD aanzetten en het uit testen. Ik gok zelf dat er geen verbetering in zit iig. Normaliter gebruikte ik AOD al niet, want ik vond het toch net teveel batterij slurpen voor mijn smaak.
Jammer dat er niet een simpele tijds functie in zit zoals bij Samsung. Dat je een optie hebt om AOD te kunnen gebruiken tussen x & y uur. (i.e kantoor uur tijden) zou ik het nog wel handig vinden. Dan had ik het hoogst w.s. wel gebruikt.
Goed. Ik kom er later op terug.
P.S wel heerlijk dat nu ik glasvezel en een wifi 6 router, dat de 1 II ook Wifi6 heeft. Ik haal gewoon bruut hard 680/700 op m`n telefoon haha.
Jammer dat er niet een simpele tijds functie in zit zoals bij Samsung. Dat je een optie hebt om AOD te kunnen gebruiken tussen x & y uur. (i.e kantoor uur tijden) zou ik het nog wel handig vinden. Dan had ik het hoogst w.s. wel gebruikt.
Goed. Ik kom er later op terug.
P.S wel heerlijk dat nu ik glasvezel en een wifi 6 router, dat de 1 II ook Wifi6 heeft. Ik haal gewoon bruut hard 680/700 op m`n telefoon haha.
Test Update: In de middag werkte AOD gewoon, notificaties gingen netjes weg als ik ze bekeken had.
Maar richting de avond kwamen geen enkele notificaties meer terecht op het AOD.
Dus ja. Het is nog steeds een "work in progress"
Maar richting de avond kwamen geen enkele notificaties meer terecht op het AOD.
Dus ja. Het is nog steeds een "work in progress"
Hallo allemaal,
Ik heb helemaal in het begin iets gepost ivm de dual-sim soap (foute info op sites, mijn AT51 teruggestuurd, AT52 4g ipv 5g met dual sim etc)..
Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een witte dualsim versie via Wonda Mobile (helaas was de zwarte variant toen nog niet beschikbaar) en zal hier, voor de volledigheid, mijn ervaringen delen:
1. De dual sim 4g beperking is een aantal maanden geleden, met een update, opgelost! Ik heb nu gewoon 5g op beide sims en krijg ook geen meldingen meer over de beperking. Ik vind 5g niet zo belangrijk (vaak is 4g sneller) maar het is toch wel fijn dat het nu gewoon zonder beperkingen werkt.
2. Deze telefoon is echt een 'no problem' phone. Ik heb ( op de oudere HTC's na) nog nooit een mobiel gehad die zo probleemloos alle, ook zwaardere, taken uitvoert. "Het kost wat maar dan heb je ook wat" is hier zeker van toepassing. Het is altijd verstandig eens in de zoveel tijd een keer opnieuw op te starten maar bij de Xperia vergeet je dat gewoon omdat alles snel blijft werken. SONY heeft dit 'probleem' ook nog eens ondervangen door periodiek een melding te geven dat het verstandig is om de telefoon opnieuw op te starten! Briljant!
3. De accu heeft (voor mij persoonlijk) een uitstekend uithoudingsvermogen. Ik kom er vrijwel altijd de hele dag mee door. Het gebeurt echter regelmatig dat ik nog 50% of meer lading heb als ik ga slapen. Dat is ook iets wat ik al lang niet meer heb meegemaakt. Om de accu te beschermen geeft de software in dit geval aan dat het laden 'overnight' wordt geregeld met lagere laadstromen. De phone is dan 's ochtends, voor je wekker gaat (daar wordt op gelet!), weer vol en je accu wordt niet overbelast.
4. Het is heerlijk om een normale headphone jack te hebben. Het is 1 van de 'must-haves' omdat ik de mogelijkheid wil hebben om probleemloos allerlei headphones, mics en andere ext. apparaten aan te sluiten. De jack is ook van een uitstekende kwaliteit. Geen gekraak of wegvallende kanalen, ook bij intensief gebruik.
5. De cameras zijn echt fantastisch. Ik kan hier een hele aparte post aan wijden maar TLTR; De standaard camera app maakt al heel goede foto's en met de SONY foto/video apps is het helemaal feest. Daar moet je echter wel de tijd voor nemen. Even snel een snapshot maken kan je beter met de standaard camera app doen.
6. Het scherm is het beste wat ik ooit heb gezien. Ik heb echter geen ervaring met alle andere topphones/schermen dus ik kan niet met zekerheid zeggen of het het beste scherm ooit is.. Voor mij is de 'creator mode' echter een supergroot voordeel. Deze 'mode' geeft de correcte kleuren en maakt pijnlijk duidelijk dat de schermen van bv. Samsung qua kleur gewoon verkeerd staan ingesteld. Samsung heeft de filosofie dat (in 'layman's terms') fellere kleuren mooier zijn en overstuurt standaard een aantal settings waardoor de kleuren niet meer kloppen. Het verkoopt echter wel goed omdat, naast een correct ingesteld scherm, de meeste klanten het Samsung scherm mooier vinden.. Voor mij als creator is het echter belangrijk om content te maken met de correcte kleuren, de 'consumer' van deze content mag dan zelf bepalen op welk scherm of met welke instellingen de content bekeken wordt.
Conclusie: Ik heb lang moeten zoeken naar een smartphone die aan al mijn (specifieke) eisen voldoet, De SONY Xperia 1 II was (en is??) de enige waarbij ik alle vinkjes kon zetten en ik heb geen moment spijt gehad van deze aankoop. Over de hoge prijs valt te discussiëren maar de prijsstellingen van smartphones zijn nu eenmaal wat ze zijn...
Ik heb helemaal in het begin iets gepost ivm de dual-sim soap (foute info op sites, mijn AT51 teruggestuurd, AT52 4g ipv 5g met dual sim etc)..
Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een witte dualsim versie via Wonda Mobile (helaas was de zwarte variant toen nog niet beschikbaar) en zal hier, voor de volledigheid, mijn ervaringen delen:
1. De dual sim 4g beperking is een aantal maanden geleden, met een update, opgelost! Ik heb nu gewoon 5g op beide sims en krijg ook geen meldingen meer over de beperking. Ik vind 5g niet zo belangrijk (vaak is 4g sneller) maar het is toch wel fijn dat het nu gewoon zonder beperkingen werkt.
2. Deze telefoon is echt een 'no problem' phone. Ik heb ( op de oudere HTC's na) nog nooit een mobiel gehad die zo probleemloos alle, ook zwaardere, taken uitvoert. "Het kost wat maar dan heb je ook wat" is hier zeker van toepassing. Het is altijd verstandig eens in de zoveel tijd een keer opnieuw op te starten maar bij de Xperia vergeet je dat gewoon omdat alles snel blijft werken. SONY heeft dit 'probleem' ook nog eens ondervangen door periodiek een melding te geven dat het verstandig is om de telefoon opnieuw op te starten! Briljant!
3. De accu heeft (voor mij persoonlijk) een uitstekend uithoudingsvermogen. Ik kom er vrijwel altijd de hele dag mee door. Het gebeurt echter regelmatig dat ik nog 50% of meer lading heb als ik ga slapen. Dat is ook iets wat ik al lang niet meer heb meegemaakt. Om de accu te beschermen geeft de software in dit geval aan dat het laden 'overnight' wordt geregeld met lagere laadstromen. De phone is dan 's ochtends, voor je wekker gaat (daar wordt op gelet!), weer vol en je accu wordt niet overbelast.
4. Het is heerlijk om een normale headphone jack te hebben. Het is 1 van de 'must-haves' omdat ik de mogelijkheid wil hebben om probleemloos allerlei headphones, mics en andere ext. apparaten aan te sluiten. De jack is ook van een uitstekende kwaliteit. Geen gekraak of wegvallende kanalen, ook bij intensief gebruik.
5. De cameras zijn echt fantastisch. Ik kan hier een hele aparte post aan wijden maar TLTR; De standaard camera app maakt al heel goede foto's en met de SONY foto/video apps is het helemaal feest. Daar moet je echter wel de tijd voor nemen. Even snel een snapshot maken kan je beter met de standaard camera app doen.
6. Het scherm is het beste wat ik ooit heb gezien. Ik heb echter geen ervaring met alle andere topphones/schermen dus ik kan niet met zekerheid zeggen of het het beste scherm ooit is.. Voor mij is de 'creator mode' echter een supergroot voordeel. Deze 'mode' geeft de correcte kleuren en maakt pijnlijk duidelijk dat de schermen van bv. Samsung qua kleur gewoon verkeerd staan ingesteld. Samsung heeft de filosofie dat (in 'layman's terms') fellere kleuren mooier zijn en overstuurt standaard een aantal settings waardoor de kleuren niet meer kloppen. Het verkoopt echter wel goed omdat, naast een correct ingesteld scherm, de meeste klanten het Samsung scherm mooier vinden.. Voor mij als creator is het echter belangrijk om content te maken met de correcte kleuren, de 'consumer' van deze content mag dan zelf bepalen op welk scherm of met welke instellingen de content bekeken wordt.
Conclusie: Ik heb lang moeten zoeken naar een smartphone die aan al mijn (specifieke) eisen voldoet, De SONY Xperia 1 II was (en is??) de enige waarbij ik alle vinkjes kon zetten en ik heb geen moment spijt gehad van deze aankoop. Over de hoge prijs valt te discussiëren maar de prijsstellingen van smartphones zijn nu eenmaal wat ze zijn...
[ Voor 0% gewijzigd door Ouwetrekveer op 14-04-2021 08:26 . Reden: Typo.. ]
Wisten jullie trouwens dat de 1/5 mark II beiden in de donker scherpere fotos maakt met de stock app (met a.i.) dan met de Pro app?
Slecht ...als je erbij stil staat...
Slecht ...als je erbij stil staat...
Voor degene die de live announcement van de nieuwe Xperias willen zien, hier de live stream:
YouTube: Join us for an exciting announcement from Xperia – 14.04.21
edit: begint om 09:30.
YouTube: Join us for an exciting announcement from Xperia – 14.04.21
edit: begint om 09:30.
[ Voor 5% gewijzigd door quartex op 14-04-2021 08:58 ]
Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93
Het is erg mooi allemaal
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit