Mister Hardware schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:03:
Jongens, wat vinden we van Tweakers hun fotografie round up? Ik zat al verbaasd te kijken naar de conclusie. Mooie comments van @
Moi_in_actie alleen jammer dat we niet nog een reactie hebben gekregen. Daarnaast vind ik het raar dat er nog steeds geen algemene review is.
Ik kon het artikel niet meer zo serieus nemen als ik wilde...
Dank voor het compliment
Naja, mocht het nog niet duidelijk zijn aan de hand van mijn comments in de review, de hele conclusie (en daarmee dus het hele artikel) kan ik helaas niet serieus nemen. Indien iemand niet zou weten dat de PhotoPro app bestaat en "the way to go" is bij de nieuwe Xperia devices, dan had ik het nog onder de noemer van foutje bedankt kunnen gooien. Maar men wist hier zeer zeker wel van, getuige dat er op pagina 3 expliciet aandacht aan wordt besteed, en in dat licht vind ik het Tweakers onwaardig om stug door te gaan en alleen maar te kijken naar de app genaamd "Camera".
Ik kan er best inkomen dat de Xperia 1ii niet de beste "point and shoot" smartphone is, dat is denk ik ook niet de intentie geweest van Sony. Wil je dit, neem dan mijn inziens een Pixel device (voor de beste point-and-shoot foto's) of een iPhone (beste qua video). En met beste bedoel ik dan met name het meest consistent met zo min mogelijk moeite. Andere devices die in de review naar voren kwamen kunnen soms betere plaatjes schieten, maar zijn mijn inziens wat minder consistent. Ditzelfde geldt ook voor de Xperia 1ii: met simpele point-and-shoot (via de Photography Pro app!) is de kwaliteit over het algemeen goed tot zeer goed, alleen soms zit het er voor mijn idee qua belichting/exposure wat naast.
Er is echter 1 ding wat sinds de laatste generatie smartphones de boel mijn inziens flink veranderd: RAW support. Vrijwel elk highend device heeft het tegenwoordig en dit kan een wereld van verschil betekenen; jij bent namelijk diegene die de processing kan doen. Jij kan de foto naar eigen smaak aanpassen. Dit is dan wel wat geavanceerder alhoewel dat mijn inziens ook wel meevalt. Ik heb Photoshop en Lightroom op mn telefoon gezet en nadat je een tijdje foto's ge-edit hebt, weet je precies welke sliders je hoe moet aanpassen voor het gewenste effect. Het kost me nu net 1 minuut om van een matige/oke foto een uitzonderlijk plaatje te maken.
Menigeen zal nu zeggen "ja maar de gemiddelde gebruiker zal dit niet doen/niet weten" en daar ben ik het ook wel mee eens. Echter, de gemiddelde gebruiker (mijn schoonmoeder is er daar een van) zou bij elk van de geteste smartphones de foto's fantastisch vinden. Pff, zelfs bij een budget/midrange smartphone uit 2019 of later zou ze de meeste foto's nog goed vinden en ach, als onder lastige omstandigheden (weinig licht) de foto wat minder lukt is dat voor haar "vanzelfsprekend".
En dit brengt mij bij mijn grootste issue met deze review, maar eerlijk gezegd menig review en/of achtergrond artikel in het laatste ja(a)r(en): voor wie worden de artikelen geschreven? Enerzijds denk ik soms voor tech liefhebbers, nerds, enthousiastelingen, anderzijds denk ik soms voor Jan en alleman. En men maakt er soms geen onderscheid in en daardoor wordt het een zooitje.
Deze review is er helaas ook een voorbeeld van. Er worden meerdere top-end devices geselecteerd, verschillende scenario's onderzocht (alhoewel in de comments terecht werd aangegeven dat puur en alleen met statische achtergrond en geen bewegende objecten is gewerkt) en er wordt best wat techniek besproken. Maar aan de andere kant is dan wordt er een knullige fout/beslissing genomen om de Photo-Pro app niet te gebruiken, worden geen bewegende objecten gefotografeerd, wordt er hierdoor ook niet gekeken hoe goed elk device met autofocus en tracking omgaat en is het onderdeel over RAW fotografie wat magertjes. Dit laatste deel bevat wel veel tekst, maar weinig diepgang (geen/weinig uitleg over hoe men tot de bijgewerkte foto's komt b.v.). En daarbij is het ook weer frappant dat enerzijds in dit deel wel wordt genoemd dat de Xperia 1ii bij gebruik van de Photo-Pro app en RAW fotografie WEL goed tot zn recht komt (gek he

), maar er wordt dan geen enkel visueel voorbeeld geplaatst van de Xperia (wel van de Pixel en iPhone)... zucht.
Het is helaas niet alleen deze review en ik kijk ook zeker niet alleen de auteur van deze review erop aan, het is een structureler probleem de laatste tijd. Men wil kostte wat kost geld gaan vangen middels "Premium" artikelen, maar de kwaliteit schiet alle kanten op en is vaker matig/slecht dan uitzonderlijk goed (premium).
Een mooi voorbeeld kwam ook vandaag weer, met een review van de RTX3060Ti en RTX3070 kaarten. Oke dacht ik, interessant, een reeks kaarten met elkaar vergeleken, kan handig zijn om een koop beslissing te nemen (stel de kaarten zijn een keer te koop voor een normale prijs...). Wat zie je dan? Nee, laten we niet gewoon kaarten vergelijken met wat ze qua gemiddelde FPS (en 95%/99% lows) halen, nee laten we alleen behaalde clockspeeds neerzetten. En ow je wilde de 3060Ti met 3070 vergelijken? Ja dat doen we niet, we zetten ze niet tegen elkaar af, we zetten de toch al rare/waardeloze grafieken elk op een aparte pagina. Hoe de hell moet je als consument dan een goede vergelijking maken tussen 3060Ti/3070 kaarten, om te zien of de meerprijs van een 3070 het waard is?

En diepgang zat er ook totaal niet in; zoals gezegd geen frametimes, geen 95%/99% lows, geen Raytracing en geen DLSS bekeken, geen Shadowplay performance, niets. Dit artikel lijkt meer een vrijdagmiddag werkje van een stagiare.
Maar goed, ik laat het hierbij... laatste rand van het jaar. Ik heb de hoop op goede frontpage content min of meer al opgegeven, de kwaliteit van Tweakers lijkt hem meer en meer alleen nog maar in GoT te zitten en je hebt wat aan het V&A gedeelte. Beide onderdelen voor 99% gedragen door de community zelf, niet door rare besluiten uit de Tweakers top.
edit: klein stukje toegevoegd aan een na laatste alinea