Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __BlackEyed__
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Sinds Android 11 update m'n AOD niet meer. Icoontjes van apps met meldingen refreshen niet en de tijd blijft op 1 tijdstip vast staan. Op het moment dat ik m'n telefoon weer gebruik, wordt onmiddellijk alles weer bijgewerkt.

[ Voor 25% gewijzigd door __BlackEyed__ op 30-12-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Sinds vandaag in het bezit van een Xperia 5 Mark ii. Komend vanaf een Pixel 5 zijn de speakers wel echt een stuk beter! Dat trillen bij lagere tonen is ook een leuke toevoeging :)

Helaas is de camera wat slechter kwa "point en shoot". Dit had ik al verwacht uiteraard, maar toch jammer. Pro Mode ben ik nog aan het uitvogelen, maar tot nu toe krijg ik onscherpe foto's.

Op het moment zit ik nog op Android 10 en ik heb nog geen update naar Android 11. Hebben jullie dit allemaal geflashed of via VPN geupdatet?

Is het ook aan te raden om naar 11 te gaan? Als ik het zo lees zijn er toch wel wat probleempjes :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:48
@Knamix VPN heeft geen effect op de beschikbaarheid van updates, het is de regio die er bij productie ingeflashed is die belangrijk is. De update is nog niet gereleased voor de EEA 5 II: https://xpericheck.com/XQ-AS52 (58.1.A.x.x is Android 11).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Knamix schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:09:
Sinds vandaag in het bezit van een Xperia 5 Mark ii. Komend vanaf een Pixel 5 zijn de speakers wel echt een stuk beter! Dat trillen bij lagere tonen is ook een leuke toevoeging :)

Helaas is de camera wat slechter kwa "point en shoot". Dit had ik al verwacht uiteraard, maar toch jammer. Pro Mode ben ik nog aan het uitvogelen, maar tot nu toe krijg ik onscherpe foto's.

Op het moment zit ik nog op Android 10 en ik heb nog geen update naar Android 11. Hebben jullie dit allemaal geflashed of via VPN geupdatet?

Is het ook aan te raden om naar 11 te gaan? Als ik het zo lees zijn er toch wel wat probleempjes :-(
Die update komt vanzelf. Duurde bij mijn nieuwe Pixel ook een paar dagen (liep out of the box twee updates achter en kwam ook echt in fases).

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 22:57
[b]harveydwijs2 in "[Sony Xperia 1 II / Xperia 5 II] Ervaringen & Discussie"harveydwijs2 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:09

Helaas is de camera wat slechter kwa "point en shoot". Dit had ik al verwacht uiteraard, maar toch jammer. Pro Mode ben ik nog aan het uitvogelen, maar tot nu toe krijg ik onscherpe foto's
Het onscherpe is helaas wat bij de Pro hoort.
Schiet mij maar lek.

Android 11 is er nog niet voor de 5 II.

Als je fotos belangrijk vindt was ik niet naar de Sony gegaan. Tenzij je een fanboy bent zoals mij.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:00
verkeerd

[ Voor 95% gewijzigd door Aggressor op 31-12-2020 08:57 ]

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:22
BrbZrk schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:13:
[...]

Schiet mij maar lek.

Als je fotos belangrijk vindt was ik niet naar de Sony gegaan. Tenzij je een fanboy bent zoals mij.
Onscherpe foto's hoort bij de pro mode? Waar haal je dit vandaan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Nu online
[...]

Schiet mij maar lek.

Kashika schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:26:
[...]

Die snap ik ook niet inderdaad, dat is zeker niet mijn ervaring 🤔

• Mannie87
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-08 20:47
[...]

Schiet mij maar lek.

Gewoon wat spelen met de scherpstel modus. Automatisch is niet altijd het beste. Bij handmatig kun je echter scherp stellen op het voorwerp en spelen met de dichtbij/veraf schuif.
Net even geprobeerd met onze hond in de pro app. Valt toch zeker niet tegen. Maar als je even snel een foto wil maken is de standaard app sneller. Zeker bij slechte lichtomstandigheden moet je dan veel instellen in de pro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-l1F7W-M9wPZY2CMaRTO7UtL7QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Artvp3MpgpoAoGnEWTpAMUkh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mannie87 op 31-12-2020 12:44 ]

• Rossi46
  • Nu online
Mannie87 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:39:
[...]

Gewoon wat spelen met de scherpstel modus. Automatisch is niet altijd het beste. Bij handmatig kun je echter scherp stellen op het voorwerp en spelen met de dichtbij/veraf schuif.
Net even geprobeerd met onze hond in de pro app. Valt toch zeker niet tegen. Maar als je even snel een foto wil maken is de standaard app sneller. Zeker bij slechte lichtomstandigheden moet je dan veel instellen in de pro

[Afbeelding]
Leuke hond! 😃

• Mister Hardware
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-07 23:34
Jongens, wat vinden we van Tweakers hun fotografie round up? Ik zat al verbaasd te kijken naar de conclusie. Mooie comments van @Moi_in_actie alleen jammer dat we niet nog een reactie hebben gekregen. Daarnaast vind ik het raar dat er nog steeds geen algemene review is.

Ik kon het artikel niet meer zo serieus nemen als ik wilde...

groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-08 17:13
Mister Hardware schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:03:
Jongens, wat vinden we van Tweakers hun fotografie round up? Ik zat al verbaasd te kijken naar de conclusie.
Toen ik het artikel langs zag komen gisteren geloof ik ? Had ik er expres niet op geklikt. Ik wist van te voren al dat Sony niet serieus genomen zou worden en het voornamelijk over de Samsung/iPhone/Pixel en Huawei zou gaan.

Ik heb het net doorgenomen. Het grappige is, wat ik altijd doe bij een artikel is direct naar de conclusie pagina gaan, en die eerst te lezen. Zo heb ik een beetje een "TLDR" indicatie van of het interessant genoeg is voor mij om de rest door te nemen in-depth (voorbeeld: stel de conclusie is dat iets super *** is met goede redenen waarom, dan hoef ik niet de rest te lezen)

Dus ik stond er stomverbaasd bij dat de Sony totaal niet benoemd waren in de conclusie. Ik ging dus een paar pagina's terug om te kijken of de Sony überhaupt ertussen stond, en ja dat was wel het geval. Apart?

Goed, artikel doorgenomen. En zoals ik al vermoedde is de hele insteek de "normale" camera app geweest. Er word nieteens de moeite genomen om gebruik te maken van 1 v.d main selling points van dit toestel.

Het enige wat ik heb gedaan is reageren op een Samsung gebruiker die in discussie was, en zijn hele uitgangspunt van verdediging is dat volgens hem de "native camera app" de belangrijkste focus punt moet zijn. Ik had duidelijk gemaakt dat de photography pro (en cinema pro) app gewoon een native app is. Staat ingebakken in je rom. Het is geen app die je zelf apart moet downloaden vanaf de store, dus dit is gewoon zo "native" als de definitie toelaat vind ik.

Gelukkig was er wel kritiek over de test methodiek, statische images nemen geven niet echt een goed voorbeeld van hoe de camera zijn AF systeem wel/niet werkt. Laat de Xperia 1 II / 5 II nou net leuke features hebben zoals eye-AF wat i.s.m de ronduit asociale 20 FPS burst mode kan gebruiken, die zeker een toegevoegde waarde hebben op dynamische schiet situaties. Als vergelijking, de S20 die ik hier heb liggen houdt de Sony niet bij in zulke zaken kwa AF, al helemala niet in burst-rate.

Ik heb er veel leuke dingen mee gedaan; iemand met een lange vloeiende jurk, 360 laten spinnen. Ik geloof dat uit elke 20 FPS burst alles scherp was (het was ook volop zonlicht dus geen issue met je min.shutter) zelfs op punten waar haar gezicht niet in frame was tijdens de draai; waarop de camera dan terug switched naar object track voor die split seconde. Resultaat: Mooie capture van een vloeiende jurk beweging.

Voor candid street photography is de eye AF ook heel handig, want dan kan je rommelig zijn met je compositie; maar kan je wel vertrouwen op het toestel dat hij je subject scherp heeft.En dan wederom die 20 FPS burst om dan net je "moment" te kunnen fine-tunen achteraf, door te kiezen welke foto net alles het beste op z`n plaats heeft.

Zie hier een leuke filmpje met wat je met 20-fps burst en een snelle AF systeem kan doen.

Jammer, maar ik had het allang zien aankomen. Zoals je zelf al aangeeft, kan je deze round-up niet zo serieus nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door lithiumangel op 31-12-2020 15:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
Mister Hardware schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:03:
Jongens, wat vinden we van Tweakers hun fotografie round up? Ik zat al verbaasd te kijken naar de conclusie. Mooie comments van @Moi_in_actie alleen jammer dat we niet nog een reactie hebben gekregen. Daarnaast vind ik het raar dat er nog steeds geen algemene review is.

Dank voor het compliment :)

Naja, mocht het nog niet duidelijk zijn aan de hand van mijn comments in de review, de hele conclusie (en daarmee dus het hele artikel) kan ik helaas niet serieus nemen. Indien iemand niet zou weten dat de PhotoPro app bestaat en "the way to go" is bij de nieuwe Xperia devices, dan had ik het nog onder de noemer van foutje bedankt kunnen gooien. Maar men wist hier zeer zeker wel van, getuige dat er op pagina 3 expliciet aandacht aan wordt besteed, en in dat licht vind ik het Tweakers onwaardig om stug door te gaan en alleen maar te kijken naar de app genaamd "Camera".

Ik kan er best inkomen dat de Xperia 1ii niet de beste "point and shoot" smartphone is, dat is denk ik ook niet de intentie geweest van Sony. Wil je dit, neem dan mijn inziens een Pixel device (voor de beste point-and-shoot foto's) of een iPhone (beste qua video). En met beste bedoel ik dan met name het meest consistent met zo min mogelijk moeite. Andere devices die in de review naar voren kwamen kunnen soms betere plaatjes schieten, maar zijn mijn inziens wat minder consistent. Ditzelfde geldt ook voor de Xperia 1ii: met simpele point-and-shoot (via de Photography Pro app!) is de kwaliteit over het algemeen goed tot zeer goed, alleen soms zit het er voor mijn idee qua belichting/exposure wat naast.

Er is echter 1 ding wat sinds de laatste generatie smartphones de boel mijn inziens flink veranderd: RAW support. Vrijwel elk highend device heeft het tegenwoordig en dit kan een wereld van verschil betekenen; jij bent namelijk diegene die de processing kan doen. Jij kan de foto naar eigen smaak aanpassen. Dit is dan wel wat geavanceerder alhoewel dat mijn inziens ook wel meevalt. Ik heb Photoshop en Lightroom op mn telefoon gezet en nadat je een tijdje foto's ge-edit hebt, weet je precies welke sliders je hoe moet aanpassen voor het gewenste effect. Het kost me nu net 1 minuut om van een matige/oke foto een uitzonderlijk plaatje te maken.

Menigeen zal nu zeggen "ja maar de gemiddelde gebruiker zal dit niet doen/niet weten" en daar ben ik het ook wel mee eens. Echter, de gemiddelde gebruiker (mijn schoonmoeder is er daar een van) zou bij elk van de geteste smartphones de foto's fantastisch vinden. Pff, zelfs bij een budget/midrange smartphone uit 2019 of later zou ze de meeste foto's nog goed vinden en ach, als onder lastige omstandigheden (weinig licht) de foto wat minder lukt is dat voor haar "vanzelfsprekend".

En dit brengt mij bij mijn grootste issue met deze review, maar eerlijk gezegd menig review en/of achtergrond artikel in het laatste ja(a)r(en): voor wie worden de artikelen geschreven? Enerzijds denk ik soms voor tech liefhebbers, nerds, enthousiastelingen, anderzijds denk ik soms voor Jan en alleman. En men maakt er soms geen onderscheid in en daardoor wordt het een zooitje.
Deze review is er helaas ook een voorbeeld van. Er worden meerdere top-end devices geselecteerd, verschillende scenario's onderzocht (alhoewel in de comments terecht werd aangegeven dat puur en alleen met statische achtergrond en geen bewegende objecten is gewerkt) en er wordt best wat techniek besproken. Maar aan de andere kant is dan wordt er een knullige fout/beslissing genomen om de Photo-Pro app niet te gebruiken, worden geen bewegende objecten gefotografeerd, wordt er hierdoor ook niet gekeken hoe goed elk device met autofocus en tracking omgaat en is het onderdeel over RAW fotografie wat magertjes. Dit laatste deel bevat wel veel tekst, maar weinig diepgang (geen/weinig uitleg over hoe men tot de bijgewerkte foto's komt b.v.). En daarbij is het ook weer frappant dat enerzijds in dit deel wel wordt genoemd dat de Xperia 1ii bij gebruik van de Photo-Pro app en RAW fotografie WEL goed tot zn recht komt (gek he 8)7 ), maar er wordt dan geen enkel visueel voorbeeld geplaatst van de Xperia (wel van de Pixel en iPhone)... zucht.

Het is helaas niet alleen deze review en ik kijk ook zeker niet alleen de auteur van deze review erop aan, het is een structureler probleem de laatste tijd. Men wil kostte wat kost geld gaan vangen middels "Premium" artikelen, maar de kwaliteit schiet alle kanten op en is vaker matig/slecht dan uitzonderlijk goed (premium).
Een mooi voorbeeld kwam ook vandaag weer, met een review van de RTX3060Ti en RTX3070 kaarten. Oke dacht ik, interessant, een reeks kaarten met elkaar vergeleken, kan handig zijn om een koop beslissing te nemen (stel de kaarten zijn een keer te koop voor een normale prijs...). Wat zie je dan? Nee, laten we niet gewoon kaarten vergelijken met wat ze qua gemiddelde FPS (en 95%/99% lows) halen, nee laten we alleen behaalde clockspeeds neerzetten. En ow je wilde de 3060Ti met 3070 vergelijken? Ja dat doen we niet, we zetten ze niet tegen elkaar af, we zetten de toch al rare/waardeloze grafieken elk op een aparte pagina. Hoe de hell moet je als consument dan een goede vergelijking maken tussen 3060Ti/3070 kaarten, om te zien of de meerprijs van een 3070 het waard is? |:( En diepgang zat er ook totaal niet in; zoals gezegd geen frametimes, geen 95%/99% lows, geen Raytracing en geen DLSS bekeken, geen Shadowplay performance, niets. Dit artikel lijkt meer een vrijdagmiddag werkje van een stagiare.

Maar goed, ik laat het hierbij... laatste rand van het jaar. Ik heb de hoop op goede frontpage content min of meer al opgegeven, de kwaliteit van Tweakers lijkt hem meer en meer alleen nog maar in GoT te zitten en je hebt wat aan het V&A gedeelte. Beide onderdelen voor 99% gedragen door de community zelf, niet door rare besluiten uit de Tweakers top.

edit: klein stukje toegevoegd aan een na laatste alinea

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Rossi46
  • Nu online
Het meest frappante is dat zelfs de Pixel niet wordt genoemd in de conclusie. Hoe kun je nou twee van de test subjecten überhaupt niet noemen in de conclusie...

Maar goed, Tweakers wordt meer en meer mainstream productiewerk. Waardoor de diepgang en daarmee de relevantie helaas verloren gaat.

• BrbZrk
Kashika schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:26:
[...]

Uit reviews en ook mijn ervaring.
Dan heb ik het niet over ECHT onecherp en out of focus. Maar minder scherp dan bijv de auto modus en ook de Xperia 1 mkII schiet in de donker scherpere foto's dan de 5 mkII.

Ik kan zo de review nier terug vinden maar geloof mij.
Je kan de auto modus zelf makkelijk vergelijken met de Pro modus in de donker.

Schiet 1 in de stock app. En schiet daarna met de Pro app met zoveel aanpassingen als je wil. Je zult zien dat de processing van de stock app (of pro app auto modus) alles scherper maakt. Dan LIJKT de eye auto focus niet te werken omdat de processing gewoon minder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithiumangel
Moi_in_actie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:47:
[...]

Jij kan de foto naar eigen smaak aanpassen. Dit is dan wel wat geavanceerder alhoewel dat mijn inziens ook wel meevalt.

Menigeen zal nu zeggen "ja maar de gemiddelde gebruiker zal dit niet doen/niet weten" en daar ben ik het ook wel mee eens.
Fotografie is voor mij iets wat ik redelijk serieus aanpak, zie bijvoorbeeld m`n top-shelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd_wolKZ1CPZHMvziblq7Z4cGpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6LbSS69Ub1bclRHzya9ajaC.jpg?f=fotoalbum_large

Je slaat de spijker op z`n kop met "naar eigen smaak aanpassen" - ik schiet niet altijd RAW, ik vind dat je prima de shadows kan liften in de JPEG's zelf op de Sony. Maar ik wil wel graag zo neutraal mogelijk schieten, zodat ik m`n "eigen sausje" eroverheen kan gooien. Als je al begint met een zwaar over-processed image *kuch* Samsung * kuch* dan is dat des te moeilijker om non-destructief te editen naar je eigen huisstijl. En zoals je aangeeft, editen is echt geen punt dat doe je vrij snel als je het een beetje gedaan heeft. Zelfs de auto optie in lightroom doet een veel betere job dan Google's computational fotografie.

Ik heb de Sony gekocht puur voor extra flexibiliteit. Ja, ik heb een heel leger aan high-end fotografie spul. Zo kan ik die X100V zelfs in de kleinste schoudertas die ik heb (de uitstekende dayfarer active sling (.. aanrader voor je daily essentials - nee ik ben niet sponsored) of hell, in de side-pocket van m`n jas. Dus compact is dat zeker. Maar je wilt het toch niet altijd meenemen, want je moet er toch wat voorzichtiger mee zijn dan een waterproof telefoon in een goede case die een val aankan en dat 9/10 in je broekzak zit.

Aan het eind v.d dag is een telefoon gewoon de camera die je letterlijk altijd bij je hebt. En juist iemand als ik die dingen in z`n eigen huisstijl wilt fotograferen/editen; is een toestel als een Xperia 1 II of 5 II uitstekend.
Ja. Uiteraard ergerde ik in het begin bij enkele zaken van de reguliere camera app; voornamelijk dat low-light out of the box ruk is zonder computational fotografie (laten we nou eerlijk zijn zelfs de grootste telefoon camera sensor die je kan krijgen is totaal niks vergeleken met full-frame, laat staan APS-C dus moet je wel aan alternatieven denken dan pure sensor performance) maar zodra ik m`n telefoon meer als een extensie ging zien van m`n creativiteit; net zoals ik m`n andere camera's behandelde. Viel het allemaal op z`n plaats. En zou ik niet meer terug willen.

Los van de Photography/Cinema Pro apps; denk ik dat Sony nu gewoon met de 1 II en 5 II top-toestellen heeft gemaakt. As je nu houd van social media (verticale content, heerlijk op 21:9) media consumption (HDR/21:9 scherm) of gaming. Zit je gewoon goed met dit toestel. Topprestaties, mooi strak design en geen bloat.
Maar is het wel pijn vol duidelijk dat wilt Sony mainstream success hebben met hun flagships; ze toch echt meemoeten met computational photography.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 10:53
Bah, ben ik het artikel toch gaan bekijken. Mooie reactie(s) inderdaad @Moi_in_actie; ik kan me er helemaal in vinden. Vroeger kon je hier nog wel eens terecht voor kwaliteitsreviews door de redactie zelf, maar die lijken op een bepaalde manier geinfecteerd geraakt of op een andere manier onder invloed te staan. Ik geloof dat de redacteur inmiddels een blokje redactioneel heeft toegevoegd aan het artikel, maar daarmee plaatst hij de 1II nog meer buitenspel. Zodanig dat je je afvraagt waarom dit mooie toestel in de eerste plaats is meegenomen in de roundup. Nou ja, mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar is daarmee wel gezet voor het bezoek aan deze site. Scan de headlines en vertrouw op de gebruikers(reviews)! Gelukkig 2021 all!

"A man has got to know his limitations..."

• Moi_in_actie
lithiumangel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:50:
[...]
Aan het eind v.d dag is een telefoon gewoon de camera die je letterlijk altijd bij je hebt. En juist iemand als ik die dingen in z`n eigen huisstijl wilt fotograferen/editen; is een toestel als een Xperia 1 II of 5 II uitstekend.
Dit is ook (gelijkend aan) de quote die ik vaker hoor en zelf ook wel eens gebruik: de beste camera is diegene die je bij je hebt. Begint je kind voor het eerst te lopen en heb je de 3k kostende DSLR niet bij je, maar wel een cheapo smartphone met een 720p camera, dan ben je toch maar wat blij dat je met die laatste de eerste stapjes kunt vastleggen.

Met de Xperia 1ii merk ik dit ook, meer dan in het verleden. Telefoon heb ik "altijd" bij me, tijdens wandelingen in de natuur, op vakantie, waar dan ook. Heb ook een DSLR liggen maar eerlijk gezegd heb ik die bar weinig gebruikt. Niet alleen omdat ik deze telefoon gekocht heb, meer omdat "2020 happened": de DSLR heb ik eind vorig jaar gekocht met als doel een echt goede camera met meerdere lenzen te hebben voor onze zomervakantie/roadtrip door Europa maar ja, dat feestje ging niet door.
En wanneer mn vriendin en ik gaan wandelen heb ik zelden zin om de grote DSLR met tas vol toebehoren mee te slepen, zeker niet als het weer kan tegenzitten. Ik doen het wel eens, met name of vakantie, maar zo doordeweeks zeer zelden tenzij ik vooraf echt bij stilsta. Met alle manual controls die deze telefoon biedt kan ik al heel dicht in de buurt komen van wat ik wil bereiken. Natuurlijk, die DSLR is en blijft beter en veelzijdiger, maar ik heb zelf menig foto van mn telefoon op canvas/aluminium laten printen (formaten tot 120x80 en 180x60 ultrawide) en de kwaliteit is meer dan goed genoeg.

Maar goed, ik val dan waarschijnlijk ook in de doelgroep van deze telefoon. Enkele personen in mn schoonfamilie of vriendenkring hebben hele andere wensen/eisen. Zij willen echt een snelle point-and-shoot ervaring op de telefoon, kleuren mogen overdreven zijn want dat geeft in eerste instantie die "wow-factor" als ze de foto's op Facebook of Instagram zetten of via Whatsapp delen. Voor hen zou een Xperia 1ii of 5ii niet de juiste keuze zijn.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• bram2912
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-08 23:13
Knamix schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:09:

Elf is toch nog niet uit voor de 5 II?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knamix
Allereerst wil ik iedereen nog een gelukkig nieuwjaar wensen :) !

Heb de Xperia 5 ii nu bijna 2 dagen in bezit en ik zou graag mijn bevindingen hier willen delen (komend van een Pixel 5)

De Xperia 5 ii is vergeleken met de Pixel 5 toch wel even een stapje hoger kwa performance. Hiermee bedoel ik dus gamen, laden van apps en de 120hz is ook erg fijn (hier ga ik straks dieper op in).

Scherm:

-Lijkt op de Xperia toch net even ietsjes scherper. Ik kan hier niet echt duidelijk over zijn, maar het oogt in ieder geval scherper als je tekst lees.

Kleurweergave heb ik geen mening over. Beide toestellen kan je naar eigen smaak instellen (weergave van kleuren). Op het moment heb ik de Xperia 5 ii op "makermodus" gezet. Kleuren zijn dan minder verzadigd, maar oogt wel prettig.

120hz is een fijne optie, maar had toch liever 90hz gewild. Het nadeel van 120hz vind ik toch wel dat het met "te" vloeiend is waardoor haperingen in Android beter waar te nemen zijn. Waar de Pixel 5 een lagere refreshrate had, was het wel iets fijner en voor het ook vloeiender (kreeg een iPhone gevoel). Kenners snappen wel wat ik bedoel :). Bij de Sony heb ik dat net niet.

Speakers:

Hier kan ik heel kort over zijn.. SONY!

Hoewel de Pixel series ook bekend staan om hun speakers, is het bij de Pixel 5 wat anders. De speakers zijn prima voor YouTube, Netflix en telefoontjes, maar het is heel goed te merken dat de Xperia veel en veel beter is. Ook dynamisch trillen is een fijne en leuke optie. :)

"Feel in de hand":

De Pixel 5 voelde wat fijner in de hand dan de Xperia. Komt ook mede door de afgeronde hoeken bij de Pixel en was ook nog iets lichter. Toch voelt de Xperia meer premium aan (sandwich design).

Accuduur:

Hier ben ik nog niet echt over uit... Op het eerste gezicht lijkt de Pixel 5 iets beter te zijn, maar de Xperia moet nog in gaan werken. Op het moment van schrijven en tevens tweede "charge" zit ik op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJEHmbE5PrFO-rj0jX2MdY8ht-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fAQjgXv1BcYb9K5aDECqdZSD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksW2eNe29CWO9hCg5o8dm8W8pog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/boJfttjPs0PQUozEgjhXAwRX.png?f=fotoalbum_large

Het rare is dat Facebook Service blijkbaar 3 procent van mijn accu heeft weg gesnoept, maar bij app beheer staat het uitgeschakeld 8)7 .

Tevens is het wel zo dat ik alleen op 5G zit (lang leve unlimited) en heb ik veel apps gedownload, gespeeld met de "Pro" apps en muziek geluisterd met het scherm uit.

Camera's:

Nog niet veel mee gedaan, maar is in auto modus beduidend slechter dan de Pixel 5. Omdat de Pixel 5 haar foto's als het ware "stacked" kreeg je een hele mooie shot. De Sony doet dit volgens mij (nog) niet.

Op het moment ben ik nog neutraal en moet ik er gewoon nog even mee spelen (vooral de Pro app).

Tot zover mijn "kleine" review.

Ik ben zeer blij dat ik de overstap gemaakt heb. Vooral de upgrade van de Snapdragon 765 naar de 865 is erg goed te merken bij het gamen.

Vooralsnog is de Sony een topper d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister Hardware
Zeker, iedereen graag een nieuw jaar toegemoet gewenst. Groeten van uit mij, maar als enige Sony Mobile specialist krijg je de groeten van Sony Mobile. Hopelijk heeft de toekomst nog wat leuks in petto ;).

groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Kan ik in de Pro app (foto) apart de focus en belichtings punt instellen? Kan het zo nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2912
Ik heb vandaag de cinema pro app eens goed gebruikt en man, wat is de video die je uit deze camera kan krijgen goed. Ja, het is geen auto modus telefoon, maar steek het werk er in en je krijgt echt bizar goede video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Knamix schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:26:
Kan ik in de Pro app (foto) apart de focus en belichtings punt instellen? Kan het zo nergens vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsASLGotTr4pVsLrbd9N2aAUNYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B9hBtahxzDwUMezsRAJUuK7P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnBx5CX2_vKf92c3b1bvAM5VG8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qhu9LBKKlY44BUy1aVKChJte.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de settings voor scherpstellen en lichtmeting
Bij de instellingen kun je die 2 loskoppelen van elkaar.
Meer is er niet voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
Knamix schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:26:
Ja dat kan. Ik kan je geen details vertellen hoe je erbij komt want ik heb m`n telefoon niet in de buurt maar het kan. Ga maar door de opties heen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
BrbZrk schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn de settings voor scherpstellen en lichtmeting
Bij de instellingen kun je die 2 loskoppelen van elkaar.
Meer is er niet voor zover ik weet.
lithiumangel schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Ja dat kan. Ik kan je geen details vertellen hoe je erbij komt want ik heb m`n telefoon niet in de buurt maar het kan. Ga maar door de opties heen :-)
Dank! Bedoelde meer dat als je je scherm nu tapt (dus waar die op focust) dat je dan een tweede vierkant erbij kan toveren van waar die zijn "exposure" pakt.

Stel je focust op de tv (dan wordt alles er omheen donker natuurlijk), maar dat je dan een tweede vak heb die je buiten de tv kan tappen zodat dat de exposure is (dus een soort van handmatige HDR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrbZrk
Knamix schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:26:
[...]

[...]

Dank! Bedoelde meer dat als je je scherm nu tapt (dus waar die op focust) dat je dan een tweede vierkant erbij kan toveren van waar die zijn "exposure" pakt.

Stel je focust op de tv (dan wordt alles er omheen donker natuurlijk), maar dat je dan een tweede vak heb die je buiten de tv kan tappen zodat dat de exposure is (dus een soort van handmatige HDR)
Nee dat kan niet
Wat ik doe is tikken voor scherpstellen en dan met de EV slider snel de exposure aanpassen mocht het nodig zijn. En vaak zet ik de exposure eerst vast, dan pas aanpassen.
Komt eigenlijk op de zelfde neer als wat jij zegt maar dan niet in de viewfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel

Een hele interessante vergelijking tussen Sony's RAW files (1 MK2) vs Apple's ProRAW op de iphone 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:06
__BlackEyed__ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:00:
Sinds Android 11 update m'n AOD niet meer. Icoontjes van apps met meldingen refreshen niet en de tijd blijft op 1 tijdstip vast staan. Op het moment dat ik m'n telefoon weer gebruik, wordt onmiddellijk alles weer bijgewerkt.
Gelukkig, ik ben niet de enige. Ik heb ingesteld dat het scherm alleen oplicht als ik de telefoon oppak, maar ook dan verschijnt de verkeerde tijd (van de laatste melding?) op het scherm. Even snel kijken hoe laat het is is er zo niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __BlackEyed__
  • Niet online
Rens1967 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Gelukkig, ik ben niet de enige. Ik heb ingesteld dat het scherm alleen oplicht als ik de telefoon oppak, maar ook dan verschijnt de verkeerde tijd (van de laatste melding?) op het scherm. Even snel kijken hoe laat het is is er zo niet bij.
Terugzetten naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw installeren (dus niet vanaf backup) heeft geen zin, bespaar je dus maar die moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:06
Ok. Verder heeft niemand hier last van??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffia171
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:13
Rens1967 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:52:
Ok. Verder heeft niemand hier last van??
Ik heb hetzelfde na de Android 11 update, AOD update pas als ik mijn telefoon aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Ik merk sinds kort dat als je een YouTube video of Spotify nummer luister, dat er tijdens het in of uitschakelen van de "dynamische" functie de top speaker (dus bij de camera) uit gaat en geleidelijk aan gaat.

Kan iemand dit voor mij testen? Het lijkt me niet echt een defect, maar het is wel apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
Knamix schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:21:Kan iemand dit voor mij testen? Het lijkt me niet echt een defect, maar het is wel apart
Ik neem aan dat je Dolby atmos in dynamic mode bedoelt? In dat geval geen last van op m`n xperia 1 II op android 11. Muziek via spotify gaat gewoon door als ik het aan/uit toggle via de dropdown. Ik merk niks dat 1 speaker lastig doet ja/nee etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
lithiumangel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:48:
[...]

Ik neem aan dat je Dolby atmos in dynamic mode bedoelt? In dat geval geen last van op m`n xperia 1 II op android 11. Muziek via spotify gaat gewoon door als ik het aan/uit toggle via de dropdown. Ik merk niks dat 1 speaker lastig doet ja/nee etc.
Apart... Ik heb zelf de Xperia 5 ii, maar ik merk het nu ook zonder dat ik Dolby atmos in of uit schakel.

- Spotify starten en muziek afspelen
- muziek pauzeren, uit Spotify gaan
- Spotify weer openen en muziek afspelen (landscape modus)

In YouTube heb ik dit ook..

Het geluid bij de oorspeaker komt pas na 1-2 seconden naar voren (alsof je je volume uit heb staan en langzaam harder zet).

Telefoon al uit en aan gedaan, maar dat wilt niet helpen. Iemand anders nog tips waarbij ik e telefoon niet moet gaan resetten?

edit:

Blijkbaar ben ik niet de enige. Lijkt alsof de stereo niet direct in "kickt".

https://www.google.com/ur...Vaw1VvSxpVDwsulchhwxHar6w

[ Voor 15% gewijzigd door Knamix op 06-01-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __BlackEyed__
  • Niet online
Maffia171 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:58:
[...]

Ik heb hetzelfde na de Android 11 update, AOD update pas als ik mijn telefoon aanzet.
Op xda wordt door 1 iemand hetzelfde gemeld, zonder verdere replies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lithiumangel
Gisteravond wat random shots gemaakt met de Xperia 1 II - pro mode, op full-auto, uit de losse hand rond een uur of 8 s'avonds. Viel me op dat er misschien wel wat gesleuteld is aan de algoritme t.o.z een half jaar geleden. Toen had ik veel meer moeite met low-light shots (veelal blurry). Hier een paar JPEG SOOC (Straight Out Of Camera, dus unedited) shots hier als voorbeeld, i was pleasantly surprised.

De shot van het water redelijk dichtbij is met de 70mm telephoto lens , de schuine reflectie shot op de primaire shooter, rest op de ultra-wide.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40Ea8qGy6yXLvl1GZnHMx_tgFUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ5A6DGFjbgUcWlY1UiA1m7K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIIOX75RgkYGmhtjBHcuWm1SnAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Es9wglJ0A1Bud5PmawXePObH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGfKaEYqAIpHsGMJ7N-CjNPqE1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxlZVbCABkwpHL1M6EZpIM8K.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqmLnmeY76JAo8qdvEfaZKOZBAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mItnqnIRsGOVpclRoQyu1CIg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty7EwBc0-OQEWfRxiGC_HegUmT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lAejFiSO6xcWW3CKWVTYyOi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AjO930N1As05RhoH0of-YHwIac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Da2f9HmU4NRHvbvKCw9N1zny.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
lithiumangel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:49:
Gisteravond wat random shots gemaakt met de Xperia 1 II - pro mode, op full-auto, uit de losse hand rond een uur of 8 s'avonds. Viel me op dat er misschien wel wat gesleuteld is aan de algoritme t.o.z een half jaar geleden. Toen had ik veel meer moeite met low-light shots (veelal blurry). Hier een paar JPEG SOOC (Straight Out Of Camera, dus unedited) shots hier als voorbeeld, i was pleasantly surprised.

De shot van het water redelijk dichtbij is met de 70mm telephoto lens , de schuine reflectie shot op de primaire shooter, rest op de ultra-wide.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
ik ben blij dat ik niet de enige ben met improvements op lowlight gebied. Ik miste wel tijdens kerst dat hij alleen lekker schoot in pro mode als het bewolkt was en net voor het avond werd. Hij kiest ervoor om hoger sluitertijd aan te nemen met lage iso maar wel bijna altijd onder de 200 terwijl je opzich tot een iso van 800 wel degelijke foto's hebt als je niet inzoomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 05:42
Voor de Tweakers in den vreemde, die de buitenlandse dual sim willen aanschaffen.

Ik vond op de productpagina in Singapore dat 5G alleen werkt als je je tweede simkaart uitschakelt op beide modellen.

Tsja dat is niet zo praktisch dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-09 15:00
Stpan schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:50:
Voor de Tweakers in den vreemde, die de buitenlandse dual sim willen aanschaffen.

Ik vond op de productpagina in Singapore dat 5G alleen werkt als je je tweede simkaart uitschakelt op beide modellen.

Tsja dat is niet zo praktisch dan.
Ja dat klopt, maar dat is veranderd in Android 11.
Dus in Android 10 heb je 2x 4G en in Android 11 heb je 1x5g en 1x4g

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
Brotuck schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Ja dat klopt, maar dat is veranderd in Android 11.
Dus in Android 10 heb je 2x 4G en in Android 11 heb je 1x5g en 1x4g
Bron? Hier heb ik niks van mee gekregen bij HQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Mister Hardware schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Bron? Hier heb ik niks van mee gekregen bij HQ.
Oe ik ga zoeken, want ik heb zoveel artikelen voorbij zien komen, volgens mij was het XDA. Ik kom erop terug

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 19:37

CoeliJoeli

Gamer

Ik ben best geinteresseed in deze telefoon. Op dit moment heb ik een OnePlus 6T en wil begin februari de overstap maken naar deze telefoon. Het design, scherm, smaller dan andere telefoons, audio jack spreken mij aan.

Toch lees ik dat er hier en daar bugs zijn : https://www.reddit.com/r/...ues_with_the_xperia_5_ii/

Ervaren jullie dit ook? Of zijn deze issues reeds opgelost met updates?

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:17
CoeliJoeli schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:12:
Ik ben best geinteresseed in deze telefoon. Op dit moment heb ik een OnePlus 6T en wil begin februari de overstap maken naar deze telefoon. Het design, scherm, smaller dan andere telefoons, audio jack spreken mij aan.

Toch lees ik dat er hier en daar bugs zijn : https://www.reddit.com/r/...ues_with_the_xperia_5_ii/

Ik heb de telefoon nu een goede maand nadat ik een OP 7Pro heb gehad / nog heb. Ik moet zeggen dat ik geen last heb van issues en het leuk vind meer over de instellingen van de camera te leren.

Het enige punt is dat als ik de OP 7 Pro erbij pak (heb hem nu voor mijn werk) merk ik dat ik twijfel over de breedte van de Xperia 5 II. Maar dat is natuurlijk puur een persoonlijk punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithiumangel
CoeliJoeli schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:12:
Ik heb weliswaar de 1 II, maar dat is behalve het scherm (en daarmee ook de formaat) gewoon exact hetzelfde toestel. En ik heb nooit zulke issues gezien. Klinkt meer alsof die persoon z`n telefoon moet factory resetten en zonder back-up restoren want er zitten wel hele vage dingetjes tussen.

Goed, ik hou m`n mond en laat iemand met een daadwerkelijke 5 II wat nuttigs zeggen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 19:37

CoeliJoeli

Gamer

soskes schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:51:
[...]

Ik heb de telefoon nu een goede maand nadat ik een OP 7Pro heb gehad / nog heb. Ik moet zeggen dat ik geen last heb van issues en het leuk vind meer over de instellingen van de camera te leren.

Het enige punt is dat als ik de OP 7 Pro erbij pak (heb hem nu voor mijn werk) merk ik dat ik twijfel over de breedte van de Xperia 5 II. Maar dat is natuurlijk puur een persoonlijk punt.
Goed om te horen!

Voor mij is dat juist een pluspunt. Heb eerder een Xperia Compact gehad. Het compacte formaat sprak mij toen al aan en moet zeggen dat het bij de 5 II ook aanspreekt om weer smaller te gaan

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Sony heeft toch geen toestel die zowel draadloos laad en dual sim heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
G.Scholtens schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:47:
Sony heeft toch geen toestel die zowel draadloos laad en dual sim heeft?
De 1 II heeft wireless charging, en een dual-sim variant.
Maar de dual-sim word niet bij elke winkel in NL verkocht imo.
Bij T-mobile krijg je iig de single sim variant, was bij de XZ3 ook zo.

Mischien dat iemand anders hier meer duidelijkheid in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Nu online
lithiumangel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:02:
[...]

De 1 II heeft wireless charging, en een dual-sim variant.
Maar de dual-sim word niet bij elke winkel in NL verkocht imo.
Bij T-mobile krijg je iig de single sim variant, was bij de XZ3 ook zo.

Mischien dat iemand anders hier meer duidelijkheid in heeft.
Maar met een eventuele dual sim adapter zal deze dus ook dual sim zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
G.Scholtens schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:33:
[...]

Maar met een eventuele dual sim adapter zal deze dus ook dual sim zijn?
Nee, zo werkt dat niet helaas. Je moet echt de dual-sim variant hebben, welke een andere modelnummer heeft

XQ-AT51 (single sim)
XQ-AT52 (dual sim)

Zoek in dit topic op dual-sim, dit is al eerder voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Nu online
lithiumangel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Nee, zo werkt dat niet helaas. Je moet echt de dual-sim variant hebben, welke een andere modelnummer heeft

XQ-AT51 (single sim)
XQ-AT52 (dual sim)

Zoek in dit topic op dual-sim, dit is al eerder voorbij gekomen.
Bedankt voor de info, weet nog niet zeker of ik dit toestel wil. Is nog best aan de dure kant.
Wacht ook nog even opde Oneplus 9 en Xiaomi 11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ik zag net een nieuwe update voor de 1 II Customized US en dacht, eindelijk, Android 11!

Nope. Nu pas 58.0.A.3.214, de update die in Europa in November al beschikbaar was. Ugh. Best irritant dat Verizon enkel werkt met US firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Heb net de laatste firmware (5.1.A.1.178) erop gezet uit Rusland. Patch level December.....

[ Voor 8% gewijzigd door Brotuck op 15-01-2021 09:04 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomolone
  • Laatst online: 20-07 22:35
Dag, is er een goed passende screen protector te koop voor de Xperia 5 ii? Tot nu alleen nog maar negatieve ervaringen tegengekomen dus ik vraag het hier even om te kijken of iemand wel succes heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister Hardware
Tomolone schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:20:
Dag, is er een goed passende screen protector te koop voor de Xperia 5 ii? Tot nu alleen nog maar negatieve ervaringen tegengekomen dus ik vraag het hier even om te kijken of iemand wel succes heeft.
Ik zou deze willen aanraden, maar ik kan hem zelf niet testen of beoordelen hoe hij zit.

https://panzerglass.com/c...y-xperia-5-ii-cf-black-ab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2912
Ik heb er gewoon een van amazon gepakt en die pastte prima: https://www.amazon.nl/gp/...TF8&psc=1#customerReviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Nu de 5 (en de 1) flink in de aanbieding is bij Belsimpel (699 en de 1 799) tijd om de opvolger van de XZ3 in huis te halen. De 5 lijkt me zowieso handzamer, maar is ook dual sim itt de 1, en dat is voor mij een moetje.

Zoek nog wel een degelijke flipcover, die biedt sony zelf niet meer aan lijkt het voor de 5 II?
En lijken over het algemeen erg moeilijk te vinden....

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soskes
Ben je op zoek naar glas of een plastic protector?

Ikzelf heb deze https://www.gsmpunt.nl/sc...screen-protector-duo-pack en hij past zeer goed en ikzelf vind het een fijne protector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Heeft iemand met de 1II ook gemerkt dat side sense sinds Android 11 in beeld blijft staan als het ware?

Ik heb twee streepjes aan weerszijden van het scherm staan de hele tijd. Totdat je echt met je touchscreen bezig bent.
In Android 10 had ik de doorzichtigheid aangepast zodat het onzichtbaar werd, maar wel werkte nog. Nu kan ik niet anders dan het de hele tijd zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Kashika schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:52:
Heeft iemand met de 1II ook gemerkt dat side sense sinds Android 11 in beeld blijft staan als het ware?

Ik heb twee streepjes aan weerszijden van het scherm staan de hele tijd. Totdat je echt met je touchscreen bezig bent.
In Android 10 had ik de doorzichtigheid aangepast zodat het onzichtbaar werd, maar wel werkte nog. Nu kan ik niet anders dan het de hele tijd zien?
Ik neem aan met de 1ii ?
Ik heb het speciaal net even aangezet maar je ziet er niks van in de december update (nu alleen nog rusland firmware)

Overigens merk ik wel wat meer fixes in deze firmware, allemaal kleine dingetjes.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Brotuck schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:11:
[...]

Ik neem aan met de 1ii ?
Ik heb het speciaal net even aangezet maar je ziet er niks van in de december update (nu alleen nog rusland firmware)

Overigens merk ik wel wat meer fixes in deze firmware, allemaal kleine dingetjes.
Ja de 1ii. Dit is geen fix, het is slechter dan voorheen.

Ik zie beide balkjes continu in beeld. Ook bij het kijken van en video. Heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Kashika schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:52:

Ik heb dit net even nagespeeld bij mij. Als ik in de instellingen de balk voor de doorzichtigheid helemaal naar hoog schuif zie ik de balk niet meer.
Ik heb zelf de instelling voor de aanraakposities op automatisch staan. Dan zie je hem ook niet. Dus dat zou ook een optie voor jou kunnen zijn (maar werkt volgens mij wel slecht met sommige covers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
avec_style schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:07:
[...]

Ik heb dit net even nagespeeld bij mij. Als ik in de instellingen de balk voor de doorzichtigheid helemaal naar hoog schuif zie ik de balk niet meer.
Ik heb zelf de instelling voor de aanraakposities op automatisch staan. Dan zie je hem ook niet. Dus dat zou ook een optie voor jou kunnen zijn (maar werkt volgens mij wel slecht met sommige covers)
Ah ja ik heb een hoesje, dus ik heb de instelling om ze meer naar binnen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperNL
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 21:57
Ik lees net toevallig dat Android 11 voor de 5 II momenteel wordt uitgerold..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Oh, ik heb hem net uit de verpakking gehaald, zal eens kijken....

In elk geval kwijt hoe ik meerdere 'schermen' kan toevoegen. Had 5 schermpjes met widgets / koppelingen etc, maar dat is ff anders dan met de xz3.... Kwestie van wennen en spelen gok ik

edit: Laat maar, al gevonden :>

[ Voor 6% gewijzigd door djidee op 22-01-2021 17:55 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
De 2500 euro kostende Xperia Pro review door iPhonedo.

Ik hou het bij m`n normale Xperia 1 II .. maar leuke ding tho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 17:37
Ik heb enige tijd geleden op mijn Xperia 1II de Android 11-update binnen gekregen. Nu bel ik niet zo heel vaak, maar sinds die update krijg ik van de andere kant te horen dat men zichzelf als duidelijke echo hoort... Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Aangezien anderen het niet ervaren wanneer ze met iemand anders bellen vermoed ik dat het aan mijn toestel/instellingen ligt namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2912
ViperNL schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:04:
Ik lees net toevallig dat Android 11 voor de 5 II momenteel wordt uitgerold..
Heeft iemand hem al in Nederland? Dat smart menu maakt mij erg blij, ik wil het dus zsm hebben. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
bram2912 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Heeft iemand hem al in Nederland? Dat smart menu maakt mij erg blij, ik wil het dus zsm hebben. :p
Ik merk dat ik het zelf nooit gebruik en alles met m`n stem doe want ik heb wat google home devices hier en daar in het huis voor een beetje omni-bereik. Ieder eigen natuurlijk, mischien dat jij er meer baat bij hebt dan ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
https://www.gsmarena.com/...mer_bezels-news-47457.php

Rumors, rumors en nog eens rumors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
Ben benieuwd naar de Xperia 1 III , niet zozeer voor de SOC upgrade maar vooral de camera hardware :-)

Mooi dat (als dit klopt) ze de form-factor van 21:9, geen notch, minimale bezels, 4K display, geen huge camera-bump; blijven behouden. Het is strak en praktisch. Vind ik toch wel erg fijn. Ook het feit dat Sony altijd de knoppen volledig aan 1 kant doet de laatste jaren. Waardoor ik altijd fijn m`n Xperia op z`n zijkant ergens op leun voor een stabiele shot in low-light zonder dat je een bixby knop oid indrukt per ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
lithiumangel schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:04:
Ben benieuwd naar de Xperia 1 III , niet zozeer voor de SOC upgrade maar vooral de camera hardware :-)

Mooi dat (als dit klopt) ze de form-factor van 21:9, geen notch, minimale bezels, 4K display, geen huge camera-bump; blijven behouden. Het is strak en praktisch. Vind ik toch wel erg fijn. Ook het feit dat Sony altijd de knoppen volledig aan 1 kant doet de laatste jaren. Waardoor ik altijd fijn m`n Xperia op z`n zijkant ergens op leun voor een stabiele shot in low-light zonder dat je een bixby knop oid indrukt per ongeluk.
De S21 Ultra ligt heeft geen bixby knop meer en ook alle knoppen aan de rechterkant.
Als ik hem vergelijk met de 1ii dan valt me toch wel op dat de camera echt veel beter is op de S21 Ultra.
Alleen dat gewicht he ? ruim 50 gram zwaarder

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
Dat is dan voor het eerst in heel wat jaren dat nu alles aan 1 kant staat bij Samsung.
Terwijl Sony dit dan op hun beurt al jaren aan 1 kant hebben en ik altijd waardeerde voor juist bovengenoemde reden.

Zelf hier de S3,7,8,9,10 gehad en nu de 20 voor zakelijk gebruik.

Goed, Samsung doet veel met computational photography en vooral in low-light vind ik dat enorm goed uitpakken bij hen. Ben benieuwd of Sony met 2021 line-up ook eindelijk computational photography gaat toepassen om toch beter te concurreren met de rest v.d markt. Want de hardware zelf is er al, en die is solide.

[ Voor 24% gewijzigd door lithiumangel op 29-01-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
Sony heeft hiervoor gekozen zodat je hem kan neer kan leggen en dat er evenwicht in is zodat als je de camera knop indrukt, dat de telefoon niet beweegt als hij op een voorwerp ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien91
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 14:37
Iemand die dit probleem herkent? Ik wil graag op mijn Xperia 5 II een website als snelkoppeling op mijn startscherm plaatsen, maar dit lukt niet, zowel in Firefox als Chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetgrunn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-12-2024
Dag, graag even wat meningen mbt. onderstaande:
Ik heb op dit moment een 5 II en een 1 II in huis om te vergelijken.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee (en ook voor mij) is volgens mij het scherm (en toestelgrootte uiteraard maar dat maakt me niet zoveel uit).
Zie ik het goed als van de 5 het scherm toch iets scherper is dan van de 1 (bij gewoon gebruik bedoel ik dan, browsen ed)? En tevens de max helderheid wat hoger?
En hoe belangrijk is dat laatste?
En wat kan ik praktisch verwachten van verschil in batterijprestaties, waarbij ik even uitga van 120Hz gebruik bij de 5 II? Ik heb een hekel aan moeten bijladen overdag.
Wat ik ook nog zag als verschil is de zijsensor, bij de 1 is deze overal vanaf het scherm te starten (zijkant dan) en dat vindt ik wel erg prettig in vergelijk tot de vaste plek bij de 5.
Wellicht een tip, ik heb het zijmenu starten op naar beneden swipen gezet, dit start (bij beide toestellen) een stuk makkelijker dan dubbeltikken. Bij de 1 is het even oefenen, maar als je een keer doorhebt waar je precies moet swipen (bij de 1 dus op ong 45 graden op de rand, waar het scherm nog zwart is) dan werkt het prima.
Ik wil een keus maken tussen beide (prijsverschil is net geen €20 in dit geval).
Als er nog andere belangrijke verschillen zijn die ik over het hoofd zie dan hoor ik dat graag (ben een gemiddelde gebruiker, luister wel muziek via mobiel, ook wel Youtube, geen gamer).
Wellicht staan deze vragen en antwoorden al ergens in dit topic, ik heb ook gezocht maar in 90+ pagina's valt dat niet mee.
Alvast bedankt voor evt antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmbroosV
@oetgrunn

- qua displayscherpte: de 1 II en 5 II draaien in software op dezelfde resolutie voor UI, enkel video is op de 1 II in 4K. Voor de 5 II is dat de nativeresolutie, en beeld zonder scaling ziet er altijd iets scherper uit.

- batterijprestaties: de 5 II doet het voor zover ik weet net wat beter, ook met 120Hz. Bij geen van beide ga je overdag moeten bijladen als je er niet echt de hele dag mee aan het prullen bent.

Er zijn weinig verschillen tussen de twee, de 5 II is grotendeels dezelfde telefoon als de 1 II in een iets kleiner formaat met een paar kleine verschillen. Welke je verkiest is helemaal aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 14:46
Mijn Xperia 1 II heeft sinds een paar dagen ineens last van een snel leeg lopende batterij. Nog meer mensen die hier last van hebben? Als ik bij instellingen kijk bij batterijgebruik tellen de percentages ook niet op de juiste manier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-08 14:14
DT87 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:51:
Mijn Xperia 1 II heeft sinds een paar dagen ineens last van een snel leeg lopende batterij. Nog meer mensen die hier last van hebben? Als ik bij instellingen kijk bij batterijgebruik tellen de percentages ook niet op de juiste manier op.
Nu je het zegt.. Het valt bij mijn 1 II ook op dat ik met moeite het einde van de dag haal waarbij ik eerst nog 40% over had. Dit lijkt echt sinds de laatste week zo te zijn. Gister reageerde mijn telefoon ook vrij laggy

[ Voor 9% gewijzigd door XanderHuisman op 01-02-2021 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
XanderHuisman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:17:
[...]

Nu je het zegt.. Het valt bij mijn 1 II ook op dat ik met moeite het einde van de dag haal waarbij ik eerst nog 40% over had. Dit lijkt echt sinds de laatste week zo te zijn. Gister reageerde mijn telefoon ook vrij laggy
Dat klinkt inderdaad als hetzelfde issue. Kun je eens kijken wat hij bij jou bij het batterijgebruik van verschillende apps aangeeft? Als ik die percentages optel kom ik bij lange na niet bij het totale batterijgebruik dus lijkt me dat er op de achtergrond iets veel verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
Als je bij die batterij weergave zit, moet je op de 3 puntjes rechtsboven klikken en dan show everything (oid)
Dan krijg je meer te zien, niet elke entry zit daar bij default.

Ik zelf heb nergens last van batterij drain op mijn 1 II sinds de laatste update.

[ Voor 18% gewijzigd door lithiumangel op 01-02-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
lithiumangel schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:49:
Als je bij die batterij weergave zit, moet je op de 3 puntjes rechtsboven klikken en dan show everything (oid)
Dan krijg je meer te zien, niet elke entry zit daar bij default.

Ik zelf heb nergens last van batterij drain op mijn 1 II sinds de laatste update.
Dat had ik al gedaan, als ik dat doe kom ik uit op 50-60% als ik alles optel terwijl mijn batterij al voor 85% leeg was. Inmiddels na reboot lijkt het weer beter, even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Nu online
Zijn er hier mensen die hun X1 II of X5 II via Vodafone (met een contract) gekocht hebben? Hoe hebben jullie uiteindelijk geclaimed? Sony stelt heel duidelijk dat ze geen orderbevestiging aanvaarden. Ik heb wel een contract waarin heel duidelijk staat de X5 II onderdeel is van dat contract (met bijbetalen vanaf mijn kant), maar dat 'voelt' niet echt als een factuur...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soskes
Rossi46 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:36:
Zijn er hier mensen die hun X1 II of X5 II via Vodafone (met een contract) gekocht hebben? Hoe hebben jullie uiteindelijk geclaimed? Sony stelt heel duidelijk dat ze geen orderbevestiging aanvaarden. Ik heb wel een contract waarin heel duidelijk staat de X5 II onderdeel is van dat contract (met bijbetalen vanaf mijn kant), maar dat 'voelt' niet echt als een factuur...
Je krijgt toch een factuur vanuit Vodafone? Ik heb de mijne besteld bij Tele2 en je krijgt dan gewoon een factuur voor, in dit geval het resterende bedrag en het bedrag wat ineens is voldaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Yep. I'm heb gewoon een factuur gekregen van Vodafone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD_Allard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 21:49
Rien91 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:30:
Iemand die dit probleem herkent? Ik wil graag op mijn Xperia 5 II een website als snelkoppeling op mijn startscherm plaatsen, maar dit lukt niet, zowel in Firefox als Chrome.
Zelfde probleem ook hier met beide Browsers het geprobeerd. Dacht dat het aan mij lag. Toevallig een oplossing hiervoor gevonden?

Ik vroeg me ook af wanneer we voor de Xperia 5 ii Android 11 mogen verwachten. Kom van de pixel en mis nu toch een paar kleine functies in Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Nu online
soskes schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Je krijgt toch een factuur vanuit Vodafone? Ik heb de mijne besteld bij Tele2 en je krijgt dan gewoon een factuur voor, in dit geval het resterende bedrag en het bedrag wat ineens is voldaan.
avec_style schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:16:
Yep. I'm heb gewoon een factuur gekregen van Vodafone.
Naar aanleiding van jullie reacties ben ik toch nog eens door alle Vodafone mails gaan graven en jullie hebben helemaal gelijk. Ook ik heb gewoon een factuur ontvangen destijds. Dank! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Rossi46 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:36:
Ik heb mijn Xperia 1ii destijds via Vodafone gekocht en gewoon de factuur/orderbevestiging gebruikt voor de headset aan te vragen. Werd niet moeilijk over gedaan, enige waar men over zeurde was dat het stukje met de code echt uit de doos geknipt moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien91
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 14:37
CAD_Allard schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:54:
[...]

Zelfde probleem ook hier met beide Browsers het geprobeerd. Dacht dat het aan mij lag. Toevallig een oplossing hiervoor gevonden?

Ik vroeg me ook af wanneer we voor de Xperia 5 ii Android 11 mogen verwachten. Kom van de pixel en mis nu toch een paar kleine functies in Android.
Uiteindelijk bleek een herstart het probleem op te lossen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
Meer xperia 1 III rumours. Dit keer een volledige 360 spin van het toestel, zo te zien een extra knop.

https://www.gsmarena.com/...inning_360-news-47559.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 18:55
lithiumangel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:40:
Meer xperia 1 III rumours. Dit keer een volledige 360 spin van het toestel, zo te zien een extra knop.

https://www.gsmarena.com/...inning_360-news-47559.php
Ja lijkt er op dat die eenzelfde knop krijgt als die de Xperia 5 II ook heeft. Een Google Assistent knop. Het is te hopen dat die dan wel configureerbaar is. Want nu is die bij mij waardeloos aangezien ik Google Assistent niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opus25
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 14:15
Heb sinds eergister de 5 ii, kom van een XCompact. Dik snelheidsverschil en van Android 8 naar 10 is ook wat gevogel, maar dat vind ik leuk. Dik tevreden!
CAD_Allard schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:54:
[...]

De update naar Android 11 voor de 5 ii is er al, maar onbekend wanneer hij naar West-Europa komt. Op een andere entry hebben ze het over een flashtool voor de 11 update op een 1 ii. Misschien staat er ook iets op voor de 5 ii. Onbekend of dat is aan te raden...

http://www.xperiablog.net...xperia-5-ii-58-1-a-1-178/

http://www.xperiablog.net...y-patches-xperia-1-5-too/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
De tweede android 11 update voor de 1ii zal maandag of dinsdag wel komen. Met December updates !! De overige regio's hebben hem al. Rusland zelfs al 3 weken

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
Blijkbaar zijn er wat features v.d Xperia 1 II Pro overgegaan naar de reguliere Xperia 1 II.

https://www.androidauthor...eria-1-ii-update-1199460/

Ik heb weliswaar geen Sony Alpha camera, maar ik denk dat het w.s. ook werkt als monitor voor andere MILC's met USB-C->HDMI ? (Aangezien de reguliere 1 II geen HDMI poort heeft net zoals de pro variant dat wel heeft) Even uittesten met m`n Z7II wanneer ik de update binnnen heb.

[ Voor 12% gewijzigd door lithiumangel op 09-02-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetgrunn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik heb op dit moment een 10 II en een 5 II in huis en kreeg zojuist op de 10 de update naar Android 11, voor de 5 is ie er nog steeds niet (niet bij mij tenminste). Bijzondere volgorde...

• lithiumangel
Minder "native" software features op de 10 II om up te daten dan de 5 II ?? (de pro apps bijvoorbeeld)

Vooral als het waar is dat de 5 II ook de external monitor functie krijgt v.d Pro variant; iets wat gesuggesteerd werd in artikel wat ik hierboven had gelinked.

• mekissen
  • Laatst online: 12-08 21:08
gisteren ook mijn 10II update gehad!!

ik hoopte dat veel problemen opgelost zij, maar dat is niet zo
het blijft een waardeloos toestel

ik heb nu de 10ii een half jaar 10ii is goed koop maar ook slecht,: audio klink plat, vinger print werkt zelden, start regelmatig vanzelf op,( 5x perdag) 4g valt uit na op nieuwe opstarten werkt het weer, het zelfde is met de hotspot, cameras die zijn zo slecht en traag.

ik heb hier voor een Z5C voor 5 jaar heeft het altijd goed gedaan, 1 keer nieuwe accu
alles veel beter dan mij 10II, behalve het scherm is van de 10II beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Het blijft wel heel opvallend stil met firmware updates voor de 1ii....

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Brotuck schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:40:
Het blijft wel heel opvallend stil met firmware updates voor de 1ii....
Hoezo? We hebben net android 11 gehad...
Pagina: 1 ... 23 ... 27 Laatste