Voor de 5II ook, maar die heb ik nog niet aangeboden gekregen hier? Andere mensen hier wel al succes mee? Model XQ-AS52.Hein W schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:35:
Android 12 is beschikbaar voor de 1 II. Versie 58.2.A.0.899
Ik heb de update gister ook geinstalleerd, het uiterlijk vind ik tot nu toe maar zozo eerlijk gezegd.Hein W schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:35:
Android 12 is beschikbaar voor de 1 II. Versie 58.2.A.0.899
Wel vallen me twee dingen op, de app bestanden is niet meer te zien in de launcher maar wel in de lijst met apps, tis me tot nu toe niet gelukt deze terug te krijgen.
Als tweede springt het toestel (is een 1II) random op vliegtuigstand. Eerst dacht ik dat ik het zelf per ongeluk had gedaan maar het is inmiddels zo vaak gebeurd dat ik dat niet meer geloof (en het was trouwens eerder nooit zo). Iemand anders ook deze zaken?
Daar heb ik de tijd en energie niet voor. Zou eigenlijk niet nodig mogen zijn.avec_style schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:15:
Heb je misschien ook al een factory reset gedaan? Want dit zou niet de bedoeling moeten zijn.
Android 12 is inmiddels ook uitgekomen voor de unbranded NL toestellen (1 II).
Been hem nu aan het downloaden.
EDIT: ik heb de update inmiddels geinstalleerd. Wat mij opvalt is dat de telefoon vlot reageert. (misschien wel iets sneller dan voorheen, maar dat is lastig te meten)
De nieuwe UI ziet er wel foeilelijk uit. Ik dacht dat Android 12 de UI aanpastte aan je wallpaper (en dat je beperkt ook nog handmatig kunt aanpassen), maar dat blijkt dus alleen te werken op Pixel devices.
Je hebt nu maar 1 quicksettings panel voor zowel Wifi als mobiel internet. Dus als je wifi wilt uitzetten moet je hierop klikken en vervolgens in een nieuw scherm specifiek aangeven dat je alleen de wifi wilt uitzetten. (dat is dus 1 extra klik om je wifi uit te zetten
)
Hier is trouwens wel een workaround voor. Als je een factory reset uitvoert dan heb je 2 aparte quick settings panels. Leuk dat Sony ons een optie geeft om 2 panels te hebben (want dit is dan weer niet mogelijk op telefoons van andere merken), maar ik hou niet zo van factory resets. Dat is vrij veel werk.
Het zou trouwens ook mogelijk moeten zijn via een ADB command maar ik heb dat niet getest.
Zie de link voor de adb commands:
https://www.reddit.com/r/...sygskv/android_12_update/
Been hem nu aan het downloaden.
EDIT: ik heb de update inmiddels geinstalleerd. Wat mij opvalt is dat de telefoon vlot reageert. (misschien wel iets sneller dan voorheen, maar dat is lastig te meten)
De nieuwe UI ziet er wel foeilelijk uit. Ik dacht dat Android 12 de UI aanpastte aan je wallpaper (en dat je beperkt ook nog handmatig kunt aanpassen), maar dat blijkt dus alleen te werken op Pixel devices.
Je hebt nu maar 1 quicksettings panel voor zowel Wifi als mobiel internet. Dus als je wifi wilt uitzetten moet je hierop klikken en vervolgens in een nieuw scherm specifiek aangeven dat je alleen de wifi wilt uitzetten. (dat is dus 1 extra klik om je wifi uit te zetten

Hier is trouwens wel een workaround voor. Als je een factory reset uitvoert dan heb je 2 aparte quick settings panels. Leuk dat Sony ons een optie geeft om 2 panels te hebben (want dit is dan weer niet mogelijk op telefoons van andere merken), maar ik hou niet zo van factory resets. Dat is vrij veel werk.
Het zou trouwens ook mogelijk moeten zijn via een ADB command maar ik heb dat niet getest.
Zie de link voor de adb commands:
https://www.reddit.com/r/...sygskv/android_12_update/
[ Voor 84% gewijzigd door avec_style op 09-03-2022 09:58 ]
Kan de android 12 update nog niet binnenhalen met mijn toestel (5 II) maar wellicht dat iemand er wat over kan zeggen:
Is het bereik verbeterd? had het idee dat ik sinds de laatste update minder bereik heb.
Is de batterijduur verbeterd? Ook hiervan had ik het idee dat dit sinds de laatste update minder is, maar dat kan natuurlijk ook met het bereik samenhangen.
Is de software van de camera pro app ook ge-update? (bij de 1 en 5 III heb je nu ook een basic mode bijvoorbeeld maar op de II mis ik dit nog)
Alvast bedankt.
Is het bereik verbeterd? had het idee dat ik sinds de laatste update minder bereik heb.
Is de batterijduur verbeterd? Ook hiervan had ik het idee dat dit sinds de laatste update minder is, maar dat kan natuurlijk ook met het bereik samenhangen.
Is de software van de camera pro app ook ge-update? (bij de 1 en 5 III heb je nu ook een basic mode bijvoorbeeld maar op de II mis ik dit nog)
Alvast bedankt.
@avec_style Thanks, via ADB lukt het. Copy-pasten van de commands doet het niet door vreemde formatting in de Reddit-post, maar het is niet heel moeilijk.
1.
2.
3. optioneel
4.
5. exit
1.
code:
(en dan zit je in de shell van de telefoon zelf)1
| adb shell |
2.
code:
1
| settings put global settings_provider_model false |
3. optioneel
code:
- copy de output hiervan als je je quick settings wil bewaren1
| settings get secure sysui_qs_tiles |
4.
code:
- en dan eventueel de rest van je quick settings uit het vorige command (zonder internet) binnen de enkele quotes. Bvb 'wifi,cell,flashlight,bt,wallet,controls,dnd,screenrecord'1
| settings put secure sysui_qs_tiles 'wifi,cell' |
5. exit
Android 12 vanochtend gearriveerd op mijn 5 II (XQ-AS52) , ff wennen dit
"Mekker, blaat"
Ik merk dat de overview knop niet meer werkt in Android 12. Behoorlijk irritant en de UI is spuuglelijk geworden. Het stoort me ook enorm dat het icoontje van de accu + percentage niet meer netjes rechts is uitgelijnd.
Voor mij een flinke achteruitgang t.o.v. Android 11.
Voor mij een flinke achteruitgang t.o.v. Android 11.
[ Voor 23% gewijzigd door Tjebakka op 10-03-2022 09:19 ]
If it aint fixed, it's broken.
Die lege ruimte is voor de notificatie voor als je camera of microfoon door een app gebruikt wordt. Ik stoorde me er ook aan tot ik dat zag want zo'n privacy notie is toch handig imoTjebakka schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:17:
Het stoort me ook enorm dat het icoontje van de accu + percentage niet meer netjes rechts is uitgelijnd.
Idem ditto hier, de Android update binnen maar dan voor m`n 1 II (XQ-AT51)djidee schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:22:
Android 12 vanochtend gearriveerd op mijn 5 II (XQ-AS52) , ff wennen dit
Staat er net een minuut of 2 op maar iniitiele impressies zijn .. jeetje wat is de UI " lomp " geworden zeg.
Veel ruimte tussen items in de settings menu , veel grotere " lompere " iconen in je swipe down menu en wanneer je de passcode/simcode in moet vullen.
Device controls voor m`n smarthome was ik altijd gewend power knop ingedrukt houden ff dat je het overzichtje krijg. Nu werkt dat niet maar moet je dat swipen via je pull down menu
Niet echt happy tot zover ..

Op mijn Xperia 5 II heb ik de updat inmiddels ook binnen gekregen en geinstalleerd. Ben er nog niet heel diep in gedoken (te druk), maar wat inderdaad opvalt:
* Het strakke hoekige 'Xperia gevoel', zelfs sinds het Xperia sausje uberhaupt al wat meer uit Android is verdwenen, is nu nog meer weg.
* De grote afgeronde hoeken van widgets en vensters en de grote knoppen bij intoetsen van de pincodes vind ik lomp en speelgoedachtig staan (en dat terwijl ik slechtziend ben en op zich baat heb bij grotere UI elementen
)
* Ik vind de notification drawer 1 grote onoverzichtelijke zooi. Vooral dat de horizontaale quick actions balk nu vervangen is voor een region met afgeronde blobs vind ik afgrijselijk.
* Wat ik dan wel weer leuk vind, is dat 1 van de prominent geplaatste 'snelknoppen' over Google Pay gaat. En dat ik daar nu dus ontdek dat ik heel snel, voor het doen van een contactloze betaling, kan wisselen tussen mijn 2 ABN AMRO passen (voor elke rekening 1) of de pas van m'n Mastercard bankrekening bij N26.de
.
Ook ik denk dat ik dus eerst maar even door een periode van gewenning heen moet (en nog eens goed kijken wat er allemaal valt in te stellen). En dan pas een oordeel vellen. En in de tussentijd hopen dat ik niet met de hier genoemde stabiliteitsproblemen te kampen krijg.
* Het strakke hoekige 'Xperia gevoel', zelfs sinds het Xperia sausje uberhaupt al wat meer uit Android is verdwenen, is nu nog meer weg.
* De grote afgeronde hoeken van widgets en vensters en de grote knoppen bij intoetsen van de pincodes vind ik lomp en speelgoedachtig staan (en dat terwijl ik slechtziend ben en op zich baat heb bij grotere UI elementen
* Ik vind de notification drawer 1 grote onoverzichtelijke zooi. Vooral dat de horizontaale quick actions balk nu vervangen is voor een region met afgeronde blobs vind ik afgrijselijk.
* Wat ik dan wel weer leuk vind, is dat 1 van de prominent geplaatste 'snelknoppen' over Google Pay gaat. En dat ik daar nu dus ontdek dat ik heel snel, voor het doen van een contactloze betaling, kan wisselen tussen mijn 2 ABN AMRO passen (voor elke rekening 1) of de pas van m'n Mastercard bankrekening bij N26.de
Ook ik denk dat ik dus eerst maar even door een periode van gewenning heen moet (en nog eens goed kijken wat er allemaal valt in te stellen). En dan pas een oordeel vellen. En in de tussentijd hopen dat ik niet met de hier genoemde stabiliteitsproblemen te kampen krijg.
Ook hier update gedraaid. Sluit me aan bij de voorgaande bevindingen.
Daar wil ik aan toevoegen dat het redesign van de samengevoegde apps (in een foldertje), er ook niet op vooruit is gegaan. De foldertjes zijn kleiner geworden en de app iconen die er in zitten, puilen er nu uit. Yuk!
Zou het zo zijn dat de formfactor van onze Sony's (relatief lange schermen) ook bijdraagt aan onze teleurstellende ervaring?
NB ook irritant: als je de system tray opent, verdwijnt de tijdsaanduiding linksboven en zie je ineens de datum? Waarom?
Daar wil ik aan toevoegen dat het redesign van de samengevoegde apps (in een foldertje), er ook niet op vooruit is gegaan. De foldertjes zijn kleiner geworden en de app iconen die er in zitten, puilen er nu uit. Yuk!
Zou het zo zijn dat de formfactor van onze Sony's (relatief lange schermen) ook bijdraagt aan onze teleurstellende ervaring?
NB ook irritant: als je de system tray opent, verdwijnt de tijdsaanduiding linksboven en zie je ineens de datum? Waarom?
[ Voor 12% gewijzigd door Robus op 11-03-2022 11:26 ]
"A man has got to know his limitations..."
Ik heb getracht via Settings -> Display -> Display size, deze in te stellen van default naar small.
Om te proberen van de " lompheid " van die grote iconen etc. af te komen.
Kwa pull-down menu is dit flink verbeterd. Maar de rest v.d teksten in andere apps zijn dan wel leesbaar, maar gewoon net te klein voor m`n voorkeur.
Het grappige is, ik heb voorheen altijd de display size 1 tandje smaller gezet voorheen. Nu is de schaal dus in feite opniuew ingedeeld met de nieuwe UI.
Daarnaast ben ik naar de ambient mode gegaan, om te kijken of Sony dan *eindelijk* de optie heb gezet om ambient mode te activeren tussen x,y tijdstippen, maar nee. Dat had Samsung sinds dag 1 op de S7 al als optie tussenzitten. Best jammer.
Want ik vind Ambient display (a.k.a always on display) vrij handig tijdens kantooruren, want m`n telefoon zit tegen m`n monitor aan en dus kan ik er naar glancen als er een always on notificatie komt wat het is.
Maar buiten kantooruren heb ik het niet nodig, want die feature kost pittig veel stroom als je het aanlaat 24/7
En om het nou telkens aan/uit te zetten manual is ook niet echt wenselijk.
Om te proberen van de " lompheid " van die grote iconen etc. af te komen.
Kwa pull-down menu is dit flink verbeterd. Maar de rest v.d teksten in andere apps zijn dan wel leesbaar, maar gewoon net te klein voor m`n voorkeur.
Het grappige is, ik heb voorheen altijd de display size 1 tandje smaller gezet voorheen. Nu is de schaal dus in feite opniuew ingedeeld met de nieuwe UI.
Daarnaast ben ik naar de ambient mode gegaan, om te kijken of Sony dan *eindelijk* de optie heb gezet om ambient mode te activeren tussen x,y tijdstippen, maar nee. Dat had Samsung sinds dag 1 op de S7 al als optie tussenzitten. Best jammer.
Want ik vind Ambient display (a.k.a always on display) vrij handig tijdens kantooruren, want m`n telefoon zit tegen m`n monitor aan en dus kan ik er naar glancen als er een always on notificatie komt wat het is.
Maar buiten kantooruren heb ik het niet nodig, want die feature kost pittig veel stroom als je het aanlaat 24/7
En om het nou telkens aan/uit te zetten manual is ook niet echt wenselijk.
Helaas nog geen Android 12 binnen op mijn Xperia 5 II.
Kan me niet vinden voor wat betreft bovenstaande 'kritiek' op Android 12.
Heb 12 al enige tijd op mijn Pixel 4 en Galaxy Note 10 en niks mis mee voor mijn gevoel, overigens gebruik ik wel altijd de Microsoft launcher.
Heb 12 al enige tijd op mijn Pixel 4 en Galaxy Note 10 en niks mis mee voor mijn gevoel, overigens gebruik ik wel altijd de Microsoft launcher.
Vanochtend de update naar Android 12 maar eens geinstalleerd, maar bah bah wat een aanfluiting. Dit is qua bugs en algehele functionaliteit/"look and feel" mijn inziens de slechtste update sinds het begin van Android. Om maar een aantal dingen op te noemen wat ik zo in een half uurtje al heb opgemerkt:
- Notification window met grijze achtergrond (dus niet je homescreen) is mijn inziens een flinke achteruitgang
- Toggles in notificationwindow zijn veel te groot
- Settings app items zijn veel te groot
- Double-tap op de multitask knop om snel te switchen tussen de huidige en laatst gebruikte app werkt niet meer; je moet nog 1 keer drukken, een seconde wachten, nog eens drukken
- Welbekende probleem dat de icons rechtsboven in de balk te ver naar links staan (niet helemaal rechtsboven). Gekke is: haal je de notifications naar beneden, springt de boel ineens wel naar rechts
- Flink grote lege/loze ruimte boven de titel Settings in die app (waarom??)
- Via multitask window app naar boven sliden (sluiten), maar dit halverwege stoppen heeft als resultaat dat de app preview halvewege blijft hangen
- Via multitask window gebruik maken van "popup window", popup daarna meteen sluiten heeft als resultaat dat de app preview ineens 500% ingezoomd lijkt
- Elke keer dat je de functie voor een popup window gebruikt, krijg je een notification met algemene info. Deze notification kan je, zover ik kan zien, niet blokkeren en krijg je dus ELKE KEER dat je een popup window opent (WTF)
- Algehele animaties zijn langer/trager, had ze altijd al op 0.5x staan in Android 11 en daarvoor. Moet ze nu helemaal uitzetten om het even vlot te laten gaan, wat heel houterig uitziet.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT
Het is gewoon lomp, alles is loeigroot. Het ziet er totaal niet uit als Android 12 op een Pixel toestel. Dus dat moet je ook zeker niet gaan verwachten met de Sony. Om maar een voorbeeld te geven.janzeeschuimers schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:21:
Helaas nog geen Android 12 binnen op mijn Xperia 5 II.
1 notificatie (Van Youtube, nieuwe filmpje van iemand die ik volg) als ik dat in de drop-down naar beneden scroll om de notificatie te lezen. Is de notificatie + de icons bovenin .. neemt dat opeens 65% van het hele scherm in beslag.
En dit is op een Xperia 1 MK 2 die een 6,5 inch 21:9 scherm heeft... dus moet je nagaan als je dezelfde scaling gebruikt op iets wat niet zo extreem hoog is.
Daarnaast heeft @Moi_in_actie net een hele mooie write-up gemaakt van alles wat andera is en/of niet lekker werkt en daar ga ik ook mee in.
Wat me persoonelijk ook opvalt sinds de update is dat m`n batterij echt keihard erdoor heen gaat.
En dan werk ik gewoon thuis, overdag gebruik ik m`n prive telefoon niet vaak dus die zit op z`n hoogst maar notifications te verzamelen, want ik heb een aparte werk telefoon die 9-5 vaak word gebruik,t
7 uur s;cohtends gaat ie 100% v.d lader af, zit continu op wifi. (bereik 100%)
En rond 5 uur s'middags zit ik op 28% .. consistent 2 dagen achter mekaar.
Dus ik moet ook even straks kijken om cache/etc dingen leeg te halen of dat helpt.
Nee, wat mij betreft als ik dit had geweten, had ik op Android 11 gebleven.
Weet iemand of heeft iemand ergens nog een Android 11 Customized EU ROM of waar deze te vinden? Via Xperifirm zijn de meeste ROMs al allemaal Android 12, degenen die nog op Android 11 zitten zijn niet direct ideaal (Storefront, Service Exchange Unit). Dan heb je nog Orange of Vodafone vendor locked versies (ik gebruik Vodafone, dus dat zou nog kunnen, maar ik vrees voor alle bloatware) en tenslotte een RU (Russische) versie, die volgens een post op Reddit mogelijk wel oke is (slechts 1 bloatware app die wel te deinstalleren is).
Heb alleen geen idee of bij die laatste ROM er eventueel nog problemen zijn met 4G/5G banden. Kwam ergens via via nog een Customized US ROM tegen, maar daarvan las ik dat mogelijk/waarschijnlijk 5G niet (goed) werkt aangezien ze in de US andere banden gebruiken.
Achteraf gezien had ik een maandje of wat geleden via Xperifirm gewoon de toen nog beschikbare Android 11 Customized EU moeten downloaden, maar ja.
Edit:
Heb ergens een Android 11 Customized EU ROM weten te bemachtigen (XQ-AT51_58.1.A.5.474-R25B_Customized EU). Zal nog moeten kijken of deze werkt/er niets mist, volledige backup maken van de telefoon en dan deze ROM eens flashen. Mocht t werken en mensen interesse hebben in de ROM, dan kan kijken of ik deze ergens beschikbaar kan stellen.
Heb alleen geen idee of bij die laatste ROM er eventueel nog problemen zijn met 4G/5G banden. Kwam ergens via via nog een Customized US ROM tegen, maar daarvan las ik dat mogelijk/waarschijnlijk 5G niet (goed) werkt aangezien ze in de US andere banden gebruiken.
Achteraf gezien had ik een maandje of wat geleden via Xperifirm gewoon de toen nog beschikbare Android 11 Customized EU moeten downloaden, maar ja.
Edit:
Heb ergens een Android 11 Customized EU ROM weten te bemachtigen (XQ-AT51_58.1.A.5.474-R25B_Customized EU). Zal nog moeten kijken of deze werkt/er niets mist, volledige backup maken van de telefoon en dan deze ROM eens flashen. Mocht t werken en mensen interesse hebben in de ROM, dan kan kijken of ik deze ergens beschikbaar kan stellen.
[ Voor 15% gewijzigd door Moi_in_actie op 15-03-2022 20:28 ]
Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT
Indien het een werkende firmware is heb ik wel interesse...Edit:
Sony Vaio VPC-F11Z1E, i7-720QM - 8GB Ram - 500GB Samsung - Blu-ray Burner - W7 Home Premium - 1920*1080 Premium Display
@Moi_in_actie elke recente Xperia heeft downgrade protection, dus terug naar een oudere versie kan nooit.
Van wat ik daarvan begreep is dat je niet terug kan naar een Android versie die dat niet heeft. Android 11 en 12 op Xperia telefoons hebben dat, dus in die zin zou het mogelijk moeten zijn; van 11 terug naar 10 ging bv niet.AmbroosV schreef op zondag 20 maart 2022 @ 05:12:
@Moi_in_actie elke recente Xperia heeft downgrade protection, dus terug naar een oudere versie kan nooit.
Heb nog niet de tijd gehad om het te proberen, dus kan het nog niet bevestigen/ontkrachten.
Nope. Op elke telefoon die het heeft kan je niet terug, period. Zodra er een succesvolle boot geweest is op een bepaalde versie kan je niet lager gaan.Moi_in_actie schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:11:
[...]
Van wat ik daarvan begreep is dat je niet terug kan naar een Android versie die dat niet heeft. Android 11 en 12 op Xperia telefoons hebben dat, dus in die zin zou het mogelijk moeten zijn; van 11 terug naar 10 ging bv niet.
Heb nog niet de tijd gehad om het te proberen, dus kan het nog niet bevestigen/ontkrachten.
Ik had vandaag wel even een 'bruh' moment. Vanuit de auto probeerde ik iemand te bellen maar mijn telefoon reageerde maar niet op "Ok Google". Na thuiskomst toch maar even zitten kijken... nu moet ik blijkbaar "Hey Google" zeggen, dus de NL versie? Mijn tel staat gewoon in het Engels.... nooit anders geweest.
Had wel even een wtf momentje...
Verder lijkt het alsof mijn batterijverbruik wel is afgenomen met Android 12 en lijken de animaties wat 'smoother'. Alhoewel het eerder lijkt alsof ze frames er tussenuit hebben gehaald om het smoother te laten lijken.
Tot nu een redelijke ervaring. Echter wat ik slordig vind is het pull-down notificatie menu. Onder zit geen grens, waardoor de back/home/apps knoppen vrijwel wegvallen.
Had wel even een wtf momentje...
Verder lijkt het alsof mijn batterijverbruik wel is afgenomen met Android 12 en lijken de animaties wat 'smoother'. Alhoewel het eerder lijkt alsof ze frames er tussenuit hebben gehaald om het smoother te laten lijken.
Tot nu een redelijke ervaring. Echter wat ik slordig vind is het pull-down notificatie menu. Onder zit geen grens, waardoor de back/home/apps knoppen vrijwel wegvallen.

Kan me aansluiten bij bovenstaande negatieve berichten over de Android 12 update. Wat een lelijke update...Heb nog niet veel echte bugs ontdekt, maar alles is zo lelijk en grijs! Maak het dan zwart, dan ziet er er iig iets beter uit en bespaar je daadwerkelijk een beetje batterij.
Anyway, ik merk ineens weer dat mijn auto-brightness (weer) rare dingen doet, met name in random maar constante omstandigheden ineens het scherm tot 50% dimmen. Lijkt alsof het algoritme is gereset ofzo. Iemand dezelfde ervaringen?
Anyway, ik merk ineens weer dat mijn auto-brightness (weer) rare dingen doet, met name in random maar constante omstandigheden ineens het scherm tot 50% dimmen. Lijkt alsof het algoritme is gereset ofzo. Iemand dezelfde ervaringen?
Ja, hier precies hetzelfde met m'n 5 II.eswa schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:39:
Kan me aansluiten bij bovenstaande negatieve berichten over de Android 12 update. Wat een lelijke update...Heb nog niet veel echte bugs ontdekt, maar alles is zo lelijk en grijs! Maak het dan zwart, dan ziet er er iig iets beter uit en bespaar je daadwerkelijk een beetje batterij.
De mening over batterij deel ik niet met hierboven. Ik heb juist het idee dat deze sneller leegloopt.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ook ik heb het idee dat de batterij van mijn Xperia 5-II harder leeg gaat dan eerder. Als ik hem nu 's ochtends vol van de lader haal en er tijdens de dag niet eens zo gek veel mee doe (schermtijd hooguit 1,5 uur ofzo), dan is het toch de vraag of ik het einde van de dag haal. Terwijl ik Pre-12 meestal de nacht in ging met 30% resterend bij vergelijkbaar gebruik.
Wat mixed feelings over deze update inderdaad. Sommige zaken zijn fijn. De nieuwe stijl vind ik over 't algemeen fijn voor de ogen. Alleen de white spaces. Zoveel loze ruimte in bijvoorbeeld je settings menu.
Heb wel gemerkt dat 't aanpassen van de tekengrootte en weergavegrootte naar klein 't er een stuk prettiger op maakt. Vooral 't settings menu zit dan net wat compacter op elkaar.
Batterij verbruik ziet er goed uit eigenlijk. Kan net geen twee dagen op een volle lading.
Heb wel gemerkt dat 't aanpassen van de tekengrootte en weergavegrootte naar klein 't er een stuk prettiger op maakt. Vooral 't settings menu zit dan net wat compacter op elkaar.
Batterij verbruik ziet er goed uit eigenlijk. Kan net geen twee dagen op een volle lading.
Hebben meerderen last van de Fingerprint Manager die ineens verdwenen is? Heb wel eens issues gehad met een sensor die na een week ineens niet meer werkte, maar nu lijkt de hele vingerafdrukscanner niet meer te bestaan volgens A12. Zelfs na meerdere reboots komt het niet meer terug.
Heb ik (en vele anderen gehad) ... Dat is gewoon dat de vingerafdruksensor kapot is. Bij mij virl het onder de garantie, binnen 2 jaar. Werd t vervangen. Maar anders heb je wel pech zeg.WP_Pj schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:28:
Hebben meerderen last van de Fingerprint Manager die ineens verdwenen is? Heb wel eens issues gehad met een sensor die na een week ineens niet meer werkte, maar nu lijkt de hele vingerafdrukscanner niet meer te bestaan volgens A12. Zelfs na meerdere reboots komt het niet meer terug.
Weer een nieuwe versie voor de Xperia 1II
Build-nummer: 58.2.A.2.80
Sony Vaio VPC-F11Z1E, i7-720QM - 8GB Ram - 500GB Samsung - Blu-ray Burner - W7 Home Premium - 1920*1080 Premium Display
Betreft (in ieder geval) de beveiligingsupdate van 1 maart.
Stapje verder weer in deze ellende. Nu ervaar ik ineens dat (ogenschijnlijk) mijn muziek of podcast plotseling stopt...Ook zit mijn podcastapp (pocketcasts, niet heel obscuur volgens mij) niet in het notification menu noch op mijn lockscreen.Hein W schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:46:
Weer een nieuwe versie voor de Xperia 1II
Verder zie ik dat GBoard iets betere (lees: donkerder) kleuren heeft gekregen bij mij, en matcht met de rest (wat natuurlijk een twijfelachtige "verbetering" is).
Weet iemand trouwens of de kleur grijs energie bespaart op amoled? Ik dacht te hebben begrepen dat bij echt zwart, de pixel uit staat, en dus energie besparend werkt. Bij die grijze dark-mode die we nu hebben, is de pixel wel 'aan', of?
Ik gebruik ook Pocketcast, maar ondervind geen problemen. Ik zie netjes een notificatie op mijn scherm. Misschien dat je even de notificatiemeldingen van de app moet checken? (zowel in de app als in het OS)
En ja, als het scherm niet zwart is dan is de pixel aan. Maar in de praktijk merk je er echt zo goed als niks van, dus niet echt iets om je druk over te maken. Heb je de optie al geprobeerd om het scherm extra te dimmen? Misschien dat dat een verschil maakt.
En ja, als het scherm niet zwart is dan is de pixel aan. Maar in de praktijk merk je er echt zo goed als niks van, dus niet echt iets om je druk over te maken. Heb je de optie al geprobeerd om het scherm extra te dimmen? Misschien dat dat een verschil maakt.
Na de laatste update kan ik op 't werk geen verbinding meer maken met het wifi-netwerk 
Bij CA-certificaat moet ik kiezen voor "Geen certificaat gebruiken", maar die optie staat er niet meer bij. Op de Samsung van mijn werk is die optie wel beschikbaar.

Bij CA-certificaat moet ik kiezen voor "Geen certificaat gebruiken", maar die optie staat er niet meer bij. Op de Samsung van mijn werk is die optie wel beschikbaar.
Ervaar hetzelfde...heb je een oplossing kunnen vinden?JanW schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:09:
Na de laatste update kan ik op 't werk geen verbinding meer maken met het wifi-netwerk
Die van mij gaat woensdag voor de tweede keer terug voor reparatie vanwege dit euvel. Heeft iemand ervaring met meerdere reparaties? Wordt de telefoon na X keer volledig vervangen?BrbZrk schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:19:
[...]
Heb ik (en vele anderen gehad) ... Dat is gewoon dat de vingerafdruksensor kapot is. Bij mij virl het onder de garantie, binnen 2 jaar. Werd t vervangen. Maar anders heb je wel pech zeg.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
(Er is geen topic voor Sony Xperia 10 II. Maar bij het Sony Xperia \d+ III serie-topic doet Xperia 10 III wel mee?)
Vanochtend heb ik op mijn Sony Xperia 10 II ook Android 12 als upgrade ontvangen.
Verrassend, want ik ging ervan uit dat de support van de Xperia 10 II na de release/bekendmaking van de Xperia 10 IV ging stoppen.
En ik deel de mening van anderen hier dat de GUI van Android 12 echt ruk is geworden.
Zodra ik een Xperia 10 IV (of V) heb, ga ik er wel op de Xperia 10 II SailFishOS op knallen.
Ervaring leert dat het wisselen van OS van je daily driver geen goed idee is
Vanochtend heb ik op mijn Sony Xperia 10 II ook Android 12 als upgrade ontvangen.
Verrassend, want ik ging ervan uit dat de support van de Xperia 10 II na de release/bekendmaking van de Xperia 10 IV ging stoppen.
En ik deel de mening van anderen hier dat de GUI van Android 12 echt ruk is geworden.
Zodra ik een Xperia 10 IV (of V) heb, ga ik er wel op de Xperia 10 II SailFishOS op knallen.
Ervaring leert dat het wisselen van OS van je daily driver geen goed idee is
Vandaag mijn telefoon weer teruggekregen na reparatie. Ik dacht even dat ik een volledig nieuw toestel had gekregen, maar het IMEI is hetzelfde. Toch is het scherm en de behuizing totaal vernieuwd; ik had duidelijke krassen langs de rand waar zand en ander meuk tussen de cover komt, en vrij zeker had ik ook een voelbare kras in het scherm. En de scanner doet het (voorlopig) ook weer, dus dat was het ongemak van een paar dagen met m'n oude Nokia 8 wel waard...
Klopt! Dynafix is één van de weinige bedrijven die inderdaad dit soort reparaties uitvoert waarbij de waterdichtheid wordt gegarandeerd. Mijn 1 II had tot tweemaal toe vlekjes aan de binnenkant van het glas op de achterkant. Waarbij inderdaad ook meer is vervangen dan nodig. Ik had niets te klagenVeneficus schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:53:
Vandaag mijn telefoon weer teruggekregen na reparatie. Ik dacht even dat ik een volledig nieuw toestel had gekregen, maar het IMEI is hetzelfde. Toch is het scherm en de behuizing totaal vernieuwd; ik had duidelijke krassen langs de rand waar zand en ander meuk tussen de cover komt, en vrij zeker had ik ook een voelbare kras in het scherm. En de scanner doet het (voorlopig) ook weer, dus dat was het ongemak van een paar dagen met m'n oude Nokia 8 wel waard...
Ik weet dat de rand 1 onderdeel is samen met de scherm bijvoorbeeld. Dus dat is normaal, dat t vervangen wordt.Veneficus schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:53:
Ik had de camera toets ingedrukt (stuk) en dan wordt ook de hele rand vervangen. Wel fijn ja.
De reparatie was wegens de fingerprint scanner, wat het niet meteen logisch maakt om het scherm/rand te vervangen. Bij mijn eerste reparatie was dat dan ook niet het geval, en hebben ze wellicht alleen intern onderdelen vervangen/gefixt. Deze keer hebben ze misschien de fysieke knop aan de buitenkant ook vervangen, en daarmee de rand en scherm.BrbZrk schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:04:
[...]
Ik weet dat de rand 1 onderdeel is samen met de scherm bijvoorbeeld. Dus dat is normaal, dat t vervangen wordt.
Ik had de camera toets ingedrukt (stuk) en dan wordt ook de hele rand vervangen. Wel fijn ja.
De nieuwe 58.2.A.7.55 update voor de 5 II zorgt ervoor dat je nog maar 7 rijen op je startscherm kwijt kan ipv 8
Nieuwe Xperia-systeemupdate beschikbaar: 58.2.A.7.93
Heb inmiddels de oplossing gevonden.eswa schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:34:
[...]
Ervaar hetzelfde...heb je een oplossing kunnen vinden?
Bij CA-certificaat aangeven "Gebruik systeemcertificaten"
Online verificatie "Niet verifiëren"
Domein "domein.nl"
Ik heb mijn Xperia 1 II voor een zeer leuk bedrag van de hand kunnen doen en heb nu een Samsung S22 Ultra aangeschaft. Moet wel zeggen dat ik mijn 1 II toch wel stiekem mis. Ik ben letterlijk een halve dag bezig geweest om alle Samsung meuk uit te schakelen en om te switchen naar bijv. Google apps. Op een Sony heb je daar geen last van.
Maar goed, je merkt wel dat de S22 nét ff wat lekkerder werkt. Alles zit gewoon beter in elkaar geknutseld. Ik vermoed dat het verschil in het aantal developers dat zowel Sony als Samsung tot hun beschikking hebben.
Hoe dan ook zien jullie mij wellicht weer terug bij de Xperia 1 V
Maar goed, je merkt wel dat de S22 nét ff wat lekkerder werkt. Alles zit gewoon beter in elkaar geknutseld. Ik vermoed dat het verschil in het aantal developers dat zowel Sony als Samsung tot hun beschikking hebben.
Hoe dan ook zien jullie mij wellicht weer terug bij de Xperia 1 V
Heb sinds kort een Xperia 1 II, hiervoor had ik de 1 en daarop kon ik de Slowmotion functie gebruiken (960fps dacht ik...), Nu blijkt deze niet te werken op de 1 II, is er een app ofzo (APKmirror misschien?) waardoor dit alsnog te gebruiken is?
Rotterdam
Denk niet dat een app dat kan oplossen. Het is namelijk een hardwarematige beperking.
Sinds de Xperia 5 II / Xperia 1 II heeft Sony dit inderdaad laten vallen ten faveure van betere generieke beelden. De sensoren bevatten dan ook geen RAM meer.GS88 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:40:
Heb sinds kort een Xperia 1 II, hiervoor had ik de 1 en daarop kon ik de Slowmotion functie gebruiken (960fps dacht ik...), Nu blijkt deze niet te werken op de 1 II, is er een app ofzo (APKmirror misschien?) waardoor dit alsnog te gebruiken is?
Mijn Xperia XZ Premium had inderdaad deze functie. Ik denk dat ik hem ooit 1 x heb gebruikt echter...
Ik heb op mijn 1II een slow-mo functie met 120fps zitten. Er zit wel slowmo op, maar niet op 960fps.GS88 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:40:
Die telefoon had een speciale sensor die dat kon. Dat hebben ze weg gelaten in de 1 II. Vond het wel een gave feature en het werkte ook redelijk goed. Resolutie was niet bijster hoog maar in goed daglicht kon je toch wat mooie regen video's maken.Kashika schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:18:
[...]
Ik heb op mijn 1II een slow-mo functie met 120fps zitten. Er zit wel slowmo op, maar niet op 960fps.
Laatste security patch op de Xperia 5II is van augustus. Kunnen we er van uit gaan dat Sony geen updates meer uit gaat brengen?
ik let hier meestal niet zo op. Ik heb even gekeken naar de laatste patch op mijn Xperia 1 II, en zie dat die uit juni dit jaar komt. Ik vrees dus het ergste. Het lijkt er op dat Sony na 2 jaar gestopt is met updates uitgeven. (of zouden ze ervoor gekozen hebben om updates minder vaak uit te brengen?)
Voor mij de reden geweest om over te stappen naar de 5 IV sinds een paar dagen. Had de 5 II nog updates ontvangen zou ik dit niet gedaan hebben.
Met internet bankieren en Google Pay lijkt het mij toch wel belangrijk om security updates te krijgen of zit ik er naast wat dit betreft.
Merkte overigens wel dat sinds een van de laatste updates de batterij ineens een stuk minder is, meer mensen hier last van?
Altijd batterij care gebruikt tot 90% opladen (juist om dit te voorkomen)
Waar ik voorheen aan het eind van de dag nog zat batterij over had is dit nu wel anders en moet hij echt aan de lader.
(Resetten hielp overigens niet).
Met internet bankieren en Google Pay lijkt het mij toch wel belangrijk om security updates te krijgen of zit ik er naast wat dit betreft.
Merkte overigens wel dat sinds een van de laatste updates de batterij ineens een stuk minder is, meer mensen hier last van?
Altijd batterij care gebruikt tot 90% opladen (juist om dit te voorkomen)
Waar ik voorheen aan het eind van de dag nog zat batterij over had is dit nu wel anders en moet hij echt aan de lader.
(Resetten hielp overigens niet).
Ik moet zeggen dat het (zelfs naar gemiddelde Android begrippen) slechte update beleid van Sony voor mij wel degelijk een reden is geworden om niet meer voor Sony te gaan (naast de exorbitante prijzen).
Mijn nog geen 2 jaar oude Sony Xperia 5 II is in augustus ter ziele gegaan doordat ik ermee was gaan zwemmen. Alle klepjes zaten 100% dicht en toestel zat in een hoesje, maar toch was er water binnen gedrongen. Gevolg: Binnen een paar uur was het ding aan de binnenkant helemaal gaan corroderen, wat je zelfs door de cameralenzen heen kon zien.
Ik heb hem toen bij Dynafix (drmobile) aangemeld. Omdat reacties én bevestiging totaal uit bleven en zelfs de door mij gekozen (en betaalde) ophaaldag niet werden gehaald, heb ik ondertussen uit nood maar een Samsung Galaxy S21-FE gekocht.
Nou haat ik in principe Samsung (vooral vanwege de bloatware en de PWM-dimming van het scherm op veel te lage frequentie), maar wilde toch echt snel iets vervangends hebben, en voor het geld bood Samsung (helaas) toch de beste performance/features.
Nou is inmiddels Dynafix toch in actie gekomen en ik heb een week of 2 nadat de Xperia 5 II werd opgehaald, een hagelnieuw examplaar terug gekregen onder garantie. Wat dat betreft, ondanks de slechte doorlooptijd, toch een perfecte service!
Toch heb ik het toestel nu niet meer terug in gebruik genomen, ben ik bij de Samsung S21-FE gebleven en overweeg ik de Xperia 5-II te verkopen. Hoofdredenen, met de belangrijkste eerst:
* Samsung Galaxy S21-FE zal nog tot rond 2025 updates ontvangen! Updates voor Xperia 5 II lijken nu al uit te blijven, na nog geen 2 jaar
* Helderheid van scherm van de 5 II in daglicht viel altijd wel tegen. Scherm van Galaxy S21-FE is briljant, zo helder.
* Toch te veel gewend geraakt aan het draadloos laden van de S21-FE.
* Toch even net een maatje bredere scherm van S21-FE is toch wel fijn.
Nou haat ik nog steeds Samsung hoor. Want in de avond (bij lagere helderheid) vermoeit het scherm van de S21-FE mijn ogen toch behoorlijk, door de voor mij zichtbare 'stroboscopisch' lage PWM-frequentie van het scherm. En de speakers in de S21-FE klinken toch een stuk minder vol dan de Xperia 5-II speakers.
Nou weet ik dat de Xperia 5-IV inmiddels ook draadloos laden heeft en volgens reviews is het scherm tegenwoordig een stuk helderder in daglicht. En volgens diezelfde reviews is, wat betreft PWM, het scherm van de Xperia 5 IV nog steeds heerlijk rustig, in vergelijking met andere toestellen met OLED.
Maar ik kan het gewoonweg niet meer over m'n hart verkrijgen om tegen de 1000 euro uit te geven aan een toestel dat ik over 2 jaar qua updates alweer mag afschrijven. En dat er dan op een gegeven moment geen Android versie updates meer komen is nog tot daar aan toe, maar beveiligingsupdates zouden gewoon verplicht 5 jaar gegeven moeten worden.
Maar goed, mocht de 5-IV ooit via goede deals nog eens voor rond de 550 euro beschikbaar komen, wie weet gaat het dan toch weer kriebelen
.
Maar kom op Sony.... get your shit together.
Mijn nog geen 2 jaar oude Sony Xperia 5 II is in augustus ter ziele gegaan doordat ik ermee was gaan zwemmen. Alle klepjes zaten 100% dicht en toestel zat in een hoesje, maar toch was er water binnen gedrongen. Gevolg: Binnen een paar uur was het ding aan de binnenkant helemaal gaan corroderen, wat je zelfs door de cameralenzen heen kon zien.
Ik heb hem toen bij Dynafix (drmobile) aangemeld. Omdat reacties én bevestiging totaal uit bleven en zelfs de door mij gekozen (en betaalde) ophaaldag niet werden gehaald, heb ik ondertussen uit nood maar een Samsung Galaxy S21-FE gekocht.
Nou haat ik in principe Samsung (vooral vanwege de bloatware en de PWM-dimming van het scherm op veel te lage frequentie), maar wilde toch echt snel iets vervangends hebben, en voor het geld bood Samsung (helaas) toch de beste performance/features.
Nou is inmiddels Dynafix toch in actie gekomen en ik heb een week of 2 nadat de Xperia 5 II werd opgehaald, een hagelnieuw examplaar terug gekregen onder garantie. Wat dat betreft, ondanks de slechte doorlooptijd, toch een perfecte service!
Toch heb ik het toestel nu niet meer terug in gebruik genomen, ben ik bij de Samsung S21-FE gebleven en overweeg ik de Xperia 5-II te verkopen. Hoofdredenen, met de belangrijkste eerst:
* Samsung Galaxy S21-FE zal nog tot rond 2025 updates ontvangen! Updates voor Xperia 5 II lijken nu al uit te blijven, na nog geen 2 jaar
* Helderheid van scherm van de 5 II in daglicht viel altijd wel tegen. Scherm van Galaxy S21-FE is briljant, zo helder.
* Toch te veel gewend geraakt aan het draadloos laden van de S21-FE.
* Toch even net een maatje bredere scherm van S21-FE is toch wel fijn.
Nou haat ik nog steeds Samsung hoor. Want in de avond (bij lagere helderheid) vermoeit het scherm van de S21-FE mijn ogen toch behoorlijk, door de voor mij zichtbare 'stroboscopisch' lage PWM-frequentie van het scherm. En de speakers in de S21-FE klinken toch een stuk minder vol dan de Xperia 5-II speakers.
Nou weet ik dat de Xperia 5-IV inmiddels ook draadloos laden heeft en volgens reviews is het scherm tegenwoordig een stuk helderder in daglicht. En volgens diezelfde reviews is, wat betreft PWM, het scherm van de Xperia 5 IV nog steeds heerlijk rustig, in vergelijking met andere toestellen met OLED.
Maar ik kan het gewoonweg niet meer over m'n hart verkrijgen om tegen de 1000 euro uit te geven aan een toestel dat ik over 2 jaar qua updates alweer mag afschrijven. En dat er dan op een gegeven moment geen Android versie updates meer komen is nog tot daar aan toe, maar beveiligingsupdates zouden gewoon verplicht 5 jaar gegeven moeten worden.
Maar goed, mocht de 5-IV ooit via goede deals nog eens voor rond de 550 euro beschikbaar komen, wie weet gaat het dan toch weer kriebelen
Maar kom op Sony.... get your shit together.
Gisteren zowaar een update ontvangenNiels-88 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:45:
Voor mij de reden geweest om over te stappen naar de 5 IV sinds een paar dagen. Had de 5 II nog updates ontvangen zou ik dit niet gedaan hebben.
...
Het is wel dubbel, met Sony op de mobiele markt. Ik vind het formaat van de Xperia 5 II echt heerlijk. Smal, goed te bedienen met één hand. Scherm is goed, camera is goed en de functies van Photo Pro zijn ook lekker om mee te kloten.
Maar het update beleid i.c.m. de prijs zijn wel grote stoorzenders. Voor de prijs die je betaald verwacht je inderdaad veel meer. Een update naar Android 13, een duidelijke visie vanuit Sony waar je kan zien wat je nog kan verwachten. Maar dat ontbreekt gewoon.
De Samsung die ik van mijn werk heb, de A52 Enterprise, krijgt maandelijks gewoon zijn updates, zonder gedoe. Dat is geen eens een flagship. Nu snap ik dat Samsung groter is op de mobiele markt dan Sony, en daarom daar meer mensen op kan zetten, maar toch schuurt het wel. Het is ook een kip - ei verhaal.
In ieder geval, in februari kan ik mijn abonnement verlengen en eventueel een nieuwe telefoon uitzoeken. Tegen die tijd eens goed oriënteren wat ik dan wil. Voldoet de Sony nog, of is 't tijd om 'm van de hand te doen.
Ik zit ook tegen contractverlenging aan, en heb laatst ook eens naar de IV gekeken. Maar tov de II zie ik bar weinig verschillen die een dure upgrade kunnen verantwoorden. Meer batterij, helderder scherm, OLED, draadloos laden, en ongetwijfeld sneller. Maar de snelheid van de II is meer dan voldoende voor Wild Rift, de batterij gaat nog steeds anderhalve dag mee (behalve bij gaming), het scherm is onder de meeste omstandigheden helder genoeg, en draadloos laden heeft zonder groter ecosysteem voor mij nog geen meerwaarde. Zolang er nog security updates komen blijf ik waarschijnlijk nog 1-2 jaar bij de II
Voor mij zou de 5-IV nog altijd een te overwegen optie zijn, zelfs nu ik inmiddels een Samsung Galaxy S21-FE heb.
De 5-IV biedt namelijk wel dé 2 voor mij belangrijkste kenmerken die de S21-FE biedt en waar ik inmiddels wel aan gehecht ben (namelijk langere batterijduur, helder scherm en draadloos laden.
Als er nou een serieuze en betrouwbare visie vanuit Sony zou komen voor wat betreft versie upgrades en security updates (bv. 2 jaar verise upgrades, 4-5 jaar security updates), dan zou ik vandaag nog de S21-FE weer verkopen en toch het geld voor de 5-IV neerleggen.
Want ik mis wel degelijk m'n Sony nog elke dag (vooral de kwaliteit en de rust voor de ogen van het beeldscherm mis ik, de veel schonere interface en de fijne camera apps).
De 5-IV biedt namelijk wel dé 2 voor mij belangrijkste kenmerken die de S21-FE biedt en waar ik inmiddels wel aan gehecht ben (namelijk langere batterijduur, helder scherm en draadloos laden.
Als er nou een serieuze en betrouwbare visie vanuit Sony zou komen voor wat betreft versie upgrades en security updates (bv. 2 jaar verise upgrades, 4-5 jaar security updates), dan zou ik vandaag nog de S21-FE weer verkopen en toch het geld voor de 5-IV neerleggen.
Want ik mis wel degelijk m'n Sony nog elke dag (vooral de kwaliteit en de rust voor de ogen van het beeldscherm mis ik, de veel schonere interface en de fijne camera apps).
Geen update naar Android 13 voor de 1 II. Misschien zat het er aan te komen en heeft Sony het nooit beloofd. Niettemin denk ik dat de 1 II het prima zou kunnen draaien (gevoel, niet feitelijk onderbouwd). Daarnaast ben ik ook wel klaar met het beperkte update beleid van Sony, met name op dit soort high end modellen. Nog niet aan overstap toe, maar zal de Pixel straks serieus gaan overwegen na drie Sony flagships te hebben gehad (zal sommige dingen wel gaan missen).
"A man has got to know his limitations..."
Natuurlijk kan de 1 II Android 13 prima draaien. Zelfs de XZ1 uit 2017 heeft via een custom rom nog Android 13 gekregen. Het is puur Sony's zeer zwakke update beleid. Andere fabrikanten verbeteren langzaamaan hun update beleid (in ieder geval bij de duurdere modellen), dus als Sony hierin geen stappen gaat maken staan ze binnenkort officieel alleen onderaan...Robus schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:10:
Geen update naar Android 13 voor de 1 II. Misschien zat het er aan te komen en heeft Sony het nooit beloofd. Niettemin denk ik dat de 1 II het prima zou kunnen draaien (gevoel, niet feitelijk onderbouwd). Daarnaast ben ik ook wel klaar met het beperkte update beleid van Sony, met name op dit soort high end modellen. Nog niet aan overstap toe, maar zal de Pixel straks serieus gaan overwegen na drie Sony flagships te hebben gehad (zal sommige dingen wel gaan missen).
Ik kwam er van het weekend achter dat na ongeveer 2 jaar en 2 maanden de batterij van m'n 5II aan het opzwellen is. Achterkant komt bij powerknop los. en net buiten garantie natuurlijk.
Verder echt superblij met deze phone en geen issues met de batterij zelf oid. Dus op amazon een andere batterij gescoord was vanavond al binnen en op ali een seal voor de achterkant. Alleen nog even wachten tot half jan tot die binnen is. Ga ik 'm zelf maar ff proberen te maken en hopelijk is hij ook weer waterdicht dan. Collega liet een app zien waarmee je dat kan testen op basis van de ingebouwde barometer. Het scheelt voorlopig toch weer 650 - 900 voor een nieuwe 5III of 5IV. Iemand nog tips of trucs waar ik op moet letten?
Ik heb deze video als leidraad gevonden:

Verder echt superblij met deze phone en geen issues met de batterij zelf oid. Dus op amazon een andere batterij gescoord was vanavond al binnen en op ali een seal voor de achterkant. Alleen nog even wachten tot half jan tot die binnen is. Ga ik 'm zelf maar ff proberen te maken en hopelijk is hij ook weer waterdicht dan. Collega liet een app zien waarmee je dat kan testen op basis van de ingebouwde barometer. Het scheelt voorlopig toch weer 650 - 900 voor een nieuwe 5III of 5IV. Iemand nog tips of trucs waar ik op moet letten?
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850
Vanochtend de update naar Android 13 ontvangen. Nog niet geïnstalleerd, wellicht vanavond.
En is dat op een Xperia 1 II of op de 5 II?P-Rock schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:07:
Vanochtend de update naar Android 13 ontvangen. Nog niet geïnstalleerd, wellicht vanavond.
Xperia 5 IIIGummie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:25:
[...]
En is dat op een Xperia 1 II of op de 5 II?
Jammer ik dacht al.
Maar dan zit je in het verkeerde topic. Dit is het topic van de II. Deze moet je dan hebben: [Sony Xperia 1 III / 5 III / 10 III] Ervaringen & discussie
Je kunt em niet echt meer waterdicht krijgen zelf. Bij reparaties gebruiken ze een pers om het toestel weer dicht te maken.mr_zippey schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:11:
Ik kwam er van het weekend achter dat na ongeveer 2 jaar en 2 maanden de batterij van m'n 5II aan het opzwellen is. Achterkant komt bij powerknop los. en net buiten garantie natuurlijk.![]()
[YouTube: Sony Xperia 5 II Disassembly Teardown Repair Video Review]
Hmm deze video geeft wat anders terug.. Okay is een iphone, maar zelfde techniek lijkt dus ook zonder pers te doen. Alleen voldoende knijpers klemmen denk ik en goed verwarmen zodat de tape goed plakt..Kashika schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:14:
[...]
Je kunt em niet echt meer waterdicht krijgen zelf. Bij reparaties gebruiken ze een pers om het toestel weer dicht te maken.
[YouTube: https://youtu.be/LwtMCpJ9BzA]
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850
Ik zou er niet op rekenen. Ze worden met productie en reparatie met een pers waterdicht gemaakt.mr_zippey schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:17:
[...]
Hmm deze video geeft wat anders terug.. Okay is een iphone, maar zelfde techniek lijkt dus ook zonder pers te doen. Alleen voldoende knijpers klemmen denk ik en goed verwarmen zodat de tape goed plakt..
[YouTube]
Opsturen naar Dynafix oid is je beste optie als waterdichtheid belangrijk is voor je.
Heb je überhaupt contact gehad met Sony en/of de winkel waar je hem hebt gekocht om te kijken of er toch iets te regelen valt? Een telefoon moet gewoon langer meegaan dan 2 jaar.mr_zippey schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:11:
Ik kwam er van het weekend achter dat na ongeveer 2 jaar en 2 maanden de batterij van m'n 5II aan het opzwellen is. Achterkant komt bij powerknop los. en net buiten garantie natuurlijk.![]()
[YouTube: Sony Xperia 5 II Disassembly Teardown Repair Video Review]
Kan nooit geen kwaad om in de pen te klimmen.
Nou zo belangrijk is het ook weer niet, maar scheelt bij 'ongelukjes' of fietsen in een regenbui wel natuurlijk. Kan ook een kaartje van dik karton maken net zo groot als backplate en dan 24u in een ouderwetse bloemen pers stoppen. hopelijk werkt dat een beetje meeKashika schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:04:
[...]
Ik zou er niet op rekenen. Ze worden met productie en reparatie met een pers waterdicht gemaakt.
Opsturen naar Dynafix oid is je beste optie als waterdichtheid belangrijk is voor je.
Kan inderdaad geen kwaad, maar met de telefoon zelf is niets mis, de batterij is wat dikker geworden. Dat heb ik op het werk ook met bepaalde laptops gezien. Buiten de garantieperiode krijg je niets.Dutchy007 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:43:
[...]
Heb je überhaupt contact gehad met Sony en/of de winkel waar je hem hebt gekocht om te kijken of er toch iets te regelen valt? Een telefoon moet gewoon langer meegaan dan 2 jaar.
Kan nooit geen kwaad om in de pen te klimmen.
Verder heb ik geen contact opgenomen, omdat mijn ervaring is dat niets uithaalt met dergelijke defecten.
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.
Batterij heb ik inmiddels al wel vervangen en telefoon is weer mooi slank. Alleen nog even wachten op de nieuwe seal. (Oude seal was nog voor 85% herbruikbaar. Kapotte delen weggesneden en tijdelijk wat andere smalle tape tussen gedaan zodat er niet te veel stof naar binnen kan.) Telefoon zit verder altijd in een hoesje dus kan er niet méér mis mee gaan dan dat ik nog even had gewacht.
Tijdens het scannen van een QR code krijg ik de volgende melding: Deze QR code wordt niet ondersteund
Scannen doe ik met de standaard foto app, en heeft het tot nu toe altijd goed gedaan.
Hebben meer hier last van, en is dit op te lossen?
De QR code komt uit de Kampioen van de ANWB:
:fill(white):strip_exif()/f/image/PoHHFqTF6E9xqqK21kqBaROg.png?f=user_large)
Weet dat er ook QR code scanners zijn en andere foto app's die het wel doen, maar heb het liefst zo min mogelijk app's.
Scannen doe ik met de standaard foto app, en heeft het tot nu toe altijd goed gedaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PoHHFqTF6E9xqqK21kqBaROg.png?f=user_large)
Weet dat er ook QR code scanners zijn en andere foto app's die het wel doen, maar heb het liefst zo min mogelijk app's.
Heeft iemand al LineageOS 20 (Android 13) voor de Xperia 5 II geprobeerd?
Werkt ook niet bij mij.DavidvB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:08:
Tijdens het scannen van een QR code krijg ik de volgende melding: Deze QR code wordt niet ondersteund
[Afbeelding]
Google Lens.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Bizar dat deze telefoon nu nog voor > €400,- verkocht wordt terwijl er niet eens meer beveiligingsupdates komenGummie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:34:
[...]
Jammer ik dacht al.
Maar dan zit je in het verkeerde topic. Dit is het topic van de II. Deze moet je dan hebben: [Sony Xperia 1 III / 5 III / 10 III] Ervaringen & discussie

Ik ben nog steeds erg tevreden over de telefoon incl. accuduur maar om de vorige reden was dit dus mijn laatste Sony, erg jammer. Van een apparaat wat nieuw > €1000,- kostte mag je meer verwachten volgens mij, zeker als de hardware het nog prima uithoudt. Als Sony hoopt door dit beleid meer telefoons te verkopen slaan ze wat mij betreft de plank goed mis, zoals gezegd voor mij dus een reden vooral geen Sony weer te kopen, hoe goed ie ook bevalt.
Ben aan het rondkijken voor een vervanger, waarbij uiteraard updatebeleid een van de belangrijkste eisen wordt (ik doe weinig veeleisende dingen met mijn telefoon dus heb graag dat ie lang meekan).
Tenzij iemand een idee heeft hoe wel de laatste beveiligingsupdates te installeren?
[ Voor 8% gewijzigd door oetgrunn op 21-12-2023 10:59 ]
Dit was voor mij de reden, na 15 jaar Sony telefoons hebben gehad, om over te stappen naar een ander merk.oetgrunn schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:57:
[...]
Bizar dat deze telefoon nu nog voor > €400,- verkocht wordt terwijl er niet eens meer beveiligingsupdates komen(waardoor ik mijn werkprofiel dus verwijderd zag).
Ik ben nog steeds erg tevreden over de telefoon incl. accuduur maar om de vorige reden was dit dus mijn laatste Sony, erg jammer. Van een apparaat wat nieuw > €1000,- kostte mag je meer verwachten volgens mij, zeker als de hardware het nog prima uithoudt. Als Sony hoopt door dit beleid meer telefoons te verkopen slaan ze wat mij betreft de plank goed mis, zoals gezegd voor mij dus een reden vooral geen Sony weer te kopen, hoe goed ie ook bevalt.
Ben aan het rondkijken voor een vervanger, waarbij uiteraard updatebeleid een van de belangrijkste eisen wordt (ik doe weinig veeleisende dingen met mijn telefoon dus heb graag dat ie lang meekan).
Tenzij iemand een idee heeft hoe wel de laatste beveiligingsupdates te installeren?
Nu een Motorola Edge 40 Pro en ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit van de Sony telefoons dan eigenlijk best tegen valt ten opzichte van de Motorola.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.